Moderne
hoogfo
OI1W
het grote
spook voor
verhuizers
ONZE PUZZEL
OP 64
VELDEN
AH HA
beunhazerij
geen bullen
twaalf hoog
modern spul
POGGENPOHL
KEUKENS
".israwfes^sï
200.000
LOUWERSE&
DE PRIESTER N.V.
„Het is voor de klant moeilijk vast
jt stellen of hij met een echte ver
huizer te doen heeft. De kwaliteit
van de man ooidekt hij pas achteraf,
Eaar dan kan het te laat zijn". Dit
»St de heer G. van den Doel, secre
taris van de vakafdeling meubel
transport van het NOB (Nationale
Organisatie van Beroepsgoederen-
vervoer).
As land kent 650 ondernemingen
c« zeggen verhuizer te zijn. Daar-
van zijn er vijfhonderd transporteur,
m verloren uren een verhuizink-
1' er bjj nemen". Men kan er dus
wel eens naast grijpen. „Sedert
zit het de bonafide verhuizer
,ars Mt zijn vak niet wordt be-
zegt de heer Van den
f™; Voordat de nieuwe wet van
werd, moest men een ont-
•tningsvergunning hebben om te
"SM verhuizen. De verhuizers heb-
0 daarop zelf maatregelen geno-
.en om een betere, vakbekwamere
oranche te stichten. Het NOB heeft
^enningsregeling georeëerd,
Mat „de vakbekwaamheid moet
A®' Elk bedrijf dat erkend wil
wordt geballoteerd.
J»0r het publiek belangrijke crite-
S" ?-m- een voldoende schade-
wïï g' een minimum aantal
«Uteingen, aangepast materiaal,
Wa netwyfela is er heun"
teb ii t^vever krijgen we gere-
Ijla™ klMe» maar onze bal-
ZOnder meer een waarborg
ta* publiek. De toegelaten mcu-
9nhwSI> krijgen 'n waarborg
en voorstellende een takel-
Mn Joo aarin afbeeldingen van
trein vIiegtu'g. verhuisauto en
toedJu?enn? yerhuizer moet de in-
verzekeï^ n°° 8ulden Per wagen
I tan.». aansprakelijkheid
l' 26,1 atacnkteJd,er (die °°'k verhui"
vervoJI!. helemaal anders. Een
lijk vtiA, -!s ina ™et aansprake-
IdÜEen VIlaollt' "Herhaaldelijk
ren: klachten van particulie-
vraaM „t ï- n de vervoerder ge
damd» v,Pverzekerd was en dat
*el tipte naaar we hebben vrij-
kagen" 7n njde ^kade vergoed ge-
Vetvoerdp„ t u Seyallen gaat zo'n
zekerd aiL, vrijuit. Hij is ver-
kkadisfl rnJvïï>r k50 kg. be-
't als"er houdt niet veel
van tiendub ichilderÜ ter waarde
er in Nederland
aat2ippr'iZln£cn geregistreerd
i'en^ea'«k.aantal. Maar doo
!Nn opvalipr!jmpperin6 z'in er hiei
I 5"n'Iken 6rote verhuisonder-
Jf' hele ianrt ,e ««'allen - door
aeet WagemerSpreid met vi'f
gens' vormen de boven-
- - p v'v,' r .-if.". vi-;i
'v ':r.
u :-3-
V V\ x*-. S-s 'VXWail V\t\
BREDA Het is vreemd gesteld met de Nederlandse ver
huizer. Wetenschappelijk is vastgesteld, dat de mond-
reclame, de recommandatie, de basis is van elk goed
verhuisbedrijf. De verhuizer is zonder meer een vertrou
wensman. Men vertrouwt hem zijn hele hebben en houden
toe. Tot de meest kostbare schilderijen en antiquiteiten.
„Het is (ook) een delicaat vak", zegt de bedrijfsleider van
een internationaal hoog aangeschreven verhuisonderne-
ming in Breda, „de verhuizers moeten werken op plaatsen
Ineen huis, waar men normaal niel eens iemand toelaat".
Volkomen in tegenspraak met dat aureool van vertrouwen is de wet
telijke status van de verhuizer. Het beroep kent geen specifieke bescher
ming. Het is ondergebracht bij het ongeregeld vervoer.
Vandaar dat het kan gebeuren, dat nietsvermoedende particulieren het
telefoonboek opslaan, onder het hoofd „verhuizingen" kijken, een num
mer draaien en op de afgesproken dtaum een veewagen voor de deur
krijgen. Dank zij de verhuizer kan het gezin met een rood hoofd de nieuwe
wijk binnenrijden.
Hier konden de verhuizers tot hun opluchting wel werken met een takelbalk. Maar dan nog is het dikwijls
een zwaar karwei, zoals de foto laat zien.
laag. Ze ontlopen elkaar weinig in
omzet.
In de toekomst zal er voor de ver
huizers voldoende werk zijn. Als was
het alleen al, omdat er volgens een
berekening van het NOB dertig tot
veertig procent vaon de Nederland
se bevolking niet in het juiste huis
woont; te klein, te groot, te oud, te
duur, onaangepast, pendelen, foren
sisme.
Het is een grote gok een uitgebreid
verhuisbedrijf op te zetten. Andere
vervoerbedrijven kunnen op lang
lopende contracten en grote opdrach
ten rekenen. De verhuizer niet. De
kansen dat zijn speciaal aangepast
wagenpark dagenlang maar ten de
le kan worden gebruikt moeten zo
klein mogelijk worden gehouden. Het
grote verhuisaanbod ligt tegenwoor
dig rand het einde van de ene en
het begin van de andere maand.
De veranderingen ten gunste be
staan onder meer uit een duidelijke
snellere aanpak van elke opdracht.
Verhuizingen zijn er door hun ar
beidsintensieve karakter niet goed
koper op geworden. De werkwijze
van de verhuisknechten heeft dus
een verandering moeten ondergaan.
„Het grotg verschil met vroeger is
dat de klanten minder in hun wonin
gen hebben. Wat men vroeger alleen
al op de rommelzolder had, staat
nu niet meer in een flat", aldus de
heer T. van Holten, bedrijfsleider
van Stoof's verhuisbedrijf te Breda.
„De mensen hebben bijna geen om
slachtige bullen meer. Vroeger moest
je een hele partij kolen meenemen.
De knechten moesten zelf de kolen
opzakken. Kijk, zoiets is er niet meer
bij".
Met onze eerste verhuisauto klaar
den we in 1927 een karwei, waarover
we drie dagen deden. Dat was van
Breda naar Eindhoven. Een dag pak
ken, een dag rijden en een dag los
sen. Nu rijden we om half acht voor.
En als de wagen 's avonds om half
zes nog niet terug is wordt er ge
scholden: in welke kroeg zitten ze nu
weer?". Het is voor een goed toege
rust verhuisbedrijf al niet vreemd
meer dat het naar Zuid-Spanje gaat.
Het Nederlandse verhuizerskorps
staat goed bekend. Het bedrijf van de
gebr. Van de Berg uit Breda bracht
enkele jaren geleden met twee wa
gens de inboedel van een militair
attaché over de weg naar Ankara
in Turkije. Een ritje van bijna 8.000
kilometer. De 6.500 km naar en van
Kreta werden voor NATO-functio-
narissen ook al enkele malen onder
de wielen doorgedraaid.
De verre verhuisreizen leveren ver
halen. Mooie en grimmige. „Het las
tige van het verhuizen is, dat we wel
een huis zien, dat de klant gaat ver-
Piano's zijn zware, moeilijk hanteerbare stukken. Ze kosten de verhui
zers menig zweetdruppeltje.
laten, maar niet dat, waar hij in
trekt. Onze wagens zijn veertien me
ter lang, 2,50 meter breed en vier
hoog. Dat vergeten de mensen wel
eens. Zelf rijden ze met hun perso
nenauto tot aan de deur", vertelt de
heer Van Holten.
„Wij moeten op vijfhonderd meter
afstand soms gaan uitladen. In Ita
lië kregen we zo'n verhuizing met
'n villa op e enheuvel. Met een ezels-
wagentje en wat bouwvakkers uit
de buurt zijn we toen maar op eu
neer gesjokt".
De moderne hoogbouw is het grote
spook voor verhuizers. Afgezien van
dg meningsverschillen met huismees
ters die er als een Cerberus op toe
zien, dat de verhuizers geen gebruik
maken van de liften, gaat een vijf
tig maal herhaalde wandeling over
een galerij niet in de koude kleren
zitten.
Niet zelden wordt er een blok van
zestig flats tegelijk opgeleverd. Dan
is het normaal dat er zo nu en dan
vijf ondernemingen tegelijk door de
zelfde deuropening moeten. Dat geeft
wel eens wrijvingen.
Dat leed is nog wel te overzien.
Moeilijker wordt het, zoals nu in de
nieuwe Amsterdamse wijk Sloter-
vaart, waar men met de auto niet
meer in de directe nabijheid van een
flat kan komen. Verhuizers moeten
dan met karretjes Op en neer lopen
over een afstand van enige honder
den meters.
Een niet geringe nagel aan de dood.
kist van een verhuizer zijn de flats,
vier hoog, waarin geen lift aanwezig
is. „Probeer eens zonder bepakking
vijftig maal de trap op en af te lo
pen naar en van de derde verdieping.
Maar doe het dan nog eens met een
kist boeken, een kist serviesgoed,
een kist dekens, een bankstel, een
bed en dergelijke op je nek", ver
telt één van de verhuisbnechten van
Stoof.
Alsof het een nachtmerrie betreft
vertelt hij over die ene verhuizing
naar Parijs, waar de spulletjes van
een militair in een knus bovenhuis op
de twaalfde verdieping moesten wor
den geïnstalleerd. „Twaalf hoog trap
lopen, dat is wel slopend. Transpire
ren is de grootste vijand van de ver
huizer. Je bent verkocht als je lie
zen doorschuren of als je „verbran
de" voeten oploopt. Maar afknappen
is er niet zo maar bij".
Maandelijks herdenken verhuizers
de architecten, die op het lumineu
ze idee kwamen hun schepping zon
der takelbalken uit te voeren of die
dat wel deden, maar recht boven een
border rozen, waar geen enkele ver
huizer mag komen-
„De meeste veranderingen hebben
't werk meestal zwaarder gemaakt",
stelt de heer Van den Doel.
Rond hun 55-ste gaan de meeste
verhuisknechten dan ook naar wat
ander werk omzien. In de pakhuizen
of op de afdeling emigratieverpak-
klng kan hij het wat rustiger aan
doen. „Ze komen altijd goed weg,
want het zijn mensen die van aan
pakken weten. Ze zijn bovendien
overal een beetje van op de hoogte",
aldus de heer Van den DoeL
De laatste jaren is er één aan
merkelijke verlichting gekomen voor
de knechten. Vele verhuisbedrijven
(alleen de erkende) zijn overgegaan
op het gebruik van pafedozen in
plaats van de lompe, zware pakkis
ten. Een gemiddelde inboedel (25
tot 30 kubietoe meter) kan naast de
losse stokteen in twintig kisten wor
den gevat. In 35 dozen gaat hetzelf
de. Maar deze 35 kartonnen boxen
zijn inklapbaar, zodat ze allemaal
in een keer naar binnen zijn mee te
nemen. Vol zijn Ze ook handelbaar
der. En de ruimtewinst bjj het uit
pakken is zeer aanzienlijk.
De heer Van den Doel stelt dat de
gemiddelde inboedel aan waarde,
maar eveneens aan kwetsbaarheid
heeft gewonnen. Over het laatste zeg
gen de verhuizers: „Als je tegen
woordig een deken van een gefineer
de kast haalt heb ja al kans dat er
een stuk in de deken blijft zitten.
Een stootje tegen dat spul en je zit
er dwars doorheen. Daar moeten
we veel aandacht aanbesteden".
„We houden ons hart vast voor
het antieke meubilair. Het is vaak
zo oud dat het van ellende In el
kaar valt als je het gaat verplaatsen.
En dan claimen de klanten de scha
de ook nog. Maar als het er op aan
komt verhuizen we nog liever zware
antieke kasten dan het voor schade
veel vatbaarder moderne hoogglans
spul, waar je zo doorheen gaat. Het
moderne goed doorstaat nauwelijks
één verhuizing".
Allemaal extra problemen voor de
emballeur, de all-round verhuizer,
die kan inpakken, takelen en vervoe
ren. Aan de buitenkant ziet men
het er niet zo van af, maar de man
die als aanbrenger fungeert, loop
jongen zou men zeggen, is een heel
belangrijke schakel in het verhuis-
proces. Hij moet precies weten wat
er binnen in een huis staat om de
stukjes van de legpuzzel in de auto
naast elkaar te krijgen. Er mogen
geen gaten vallen in een wagen en in
de buurt van een radio doet een
tafelpoot het ook meestal niet zo
goed.
„In een aantal gevallen prefereren
klanten het zelf in te pakken. Het
schaderisico komt dan voor een groot
deel voor hun rekening. Zelf pakken
hangt tegenwoordig veel af van wie
de verhuizing betaalt. Tegenwoordig
geven steeds meer bedrijven een
vergoeding voor de verhuiskosten
en daar zitten de pakkosten bij. Het
rijk en het leger (NATO) zijn onze
grote opdrachtgevers en die maken
het onze klanten niet moeilijk", al
dus de heer Van den Doel.
Het bedrijf van Stoof in Breda heeft
onlangs een compromis geïntrodu
ceerd. De container, Deze wagen
wordt voor het huis van de klant
neergezet. Deze pakt en laadt zelf.
Daarna versleept Stoof de wagen,
zodat de klant zijn inboedel weer zelf
kan lossen. Het aantrekkelijke as het
verschil in rekeningen. Normaal zou
zo'n verhuizing een 250 gulden kos
ten tegen nu f 75,-.
De enige beperking is dat de con-
tainerdienst alleen in Breda en om
geving kon worden opgezet. Over een
groter gebied zou de opzet te duur
worden", zegt de heer Van Holten.
Niettemin is deze vorm momen
teel de meest ongecompliceerde.
Aan de andere uiterste grens lig
gen de verhuizingen voor de NATO
naar het buitenland. De berg formu
lieren die hierbij onmisbaar is kan
men bijna niet meer overzien. Bij
een reis over vier, vijf grenzen zijn
minimaal 25 lijsten van de inboedel
nodig. In verschillende talen. Een
enkele maal gebeurt het dat een ge
zin gepakt en gezakt aan de grens
wordt tegengehouden. Een klein
raanpje. Meestal zijn de verblijfs- of
werkvergunning niet in orde.
Meer moeite hebben verhuizers
meestal met het naar binnen of
buiten krijgen van heel oude
meubelstukken, oude bedden of
grote spiralen, aquariums en
werkstukken van doe-het-zelvers.
Zo nu en dan moeten daarvoor
hele raamkozijnen worden weg
gebroken. Een architect die in
Deventer flats had ontworpen
maakte 't het gekste. Bij opleve
ring bleek, dat door geen enkele
opening van het huis de spiralen
van de bedden naar binnen kon
den worden gebracht. Ten einde
raad hebben de verhuizers er
toen maar een smid met een snij
brander bijgeroepen.
P1M GAANDERSE
(Herplaatsing wegen* misstelling
Hor.: 1 ploegsnede, 5 vogel, 8 deel
van de helm, 9 begrip, 12 bekend
dier, 14 gevangenis, 15 jongensnaam,
17 verkeerd, 19 voorzetsel, 20 water-
doorlatend, 21 bijwoord, 23 munt in
China, 24 beet, 25 plaats in de N.O.
Polder, 27 stap, 29 autoped, 31 be
kend Fr. beeldhouwer, 33 wandel
dreef, 35 oude rekening (afk.), 36
muzieknoot, 37 voorzetsel, 39 num
mer (afk.), 40 opgeruimd, 41 het
zelfde, 42 bekende afkorting, 43 deel
van een Franse ontkenning, 44 sint
(afk.), 45 pauselijke encycliek (afk.),
46 vlug, 48 schoenvorm, 52 tweetal,
54 optelling, 56 papegaai, 57 scheeps-
vloer, 58 voegwoord, 60 dwaas, 62
insektje, 63 uitroep, 64 in de grond
gegraven diepte, 66 plotseling, 69
mat, 70 deel van een boom, 72 vogel,
73 pret, 74 vreemde munt, 75 nobel.
Vert.: 1 ambacht, 2 voorzetsel, 3
reus, 4 strook land langs de kust, 5
turfland, 6 muzieknoot, 7 deel van
de helm, 8 hoenderachtige vogel, 10
bekende afkorting, 11 afkorting van
item, 13 dikke boterham, 14 meisjes
naam, 15 klap, 16 wolvlokje, 18 berg
bekend uit de bijbel, 20 stuk stof, 22
bitter vocht, 24 koning van Judea, 25
bekende afkorting, 26 muzieknoot.
28 witte hars, 30 hoog bouwwerk, 31
houten klepper, 32 ijverig, 34 strijd
perk, 36 streep, 38 hoofddeksel, 46
vloeibaar voedsel, 47 plomp, 49 maan
stand, 50 vroeger, 51 welaan, 52
hoofddeksel, 53 deel van een binnen
vaartuig, 55 klap, 57 opschik, 59 voor
deel, 61 wang, 62 bijwoord, 63 spe
lonk, 65 mak, 67 railroad (afk.), 68
voorvoegsel, 69 woedend, 71 volks
naam v.d. kauw, 73 lidwoord (Fr.)
OPLOSSING PUZZEL
VORIGE WEEK
Hor.: 1. lakei, 5 leest, 9 Alda,
11 reep, 12 V.M., 14 festoen, 16 ha,
17 eik, 19 etang, a0 Lea, 21 is, 22 Po,
23 on, 24 preek, 27 ge, 29 do, 30 da,
31 os, 32 ik, 33 Km, 35 netel, 38 L.K.,
40 of, 41 zo, 43 lis, 45 dingo, 48
mal, 50 An, 51 mosterd, 53 fa, 54
Lena, 55 raid, 57 glans, 58 neger.
Vert.: 1 lover, 2 ka, 3 elf, 4 idee,
5 leeg, 6 een, 7 e.p., 8 traan, 10 aster,
11 ronde, 13 mi, 15 ta, 18 hé, 18
kin, 20 log, 23 ook, 24 pan, 25 ent,
26 kol, 28 eik, 34 mos, 36 Elisa, 37
enger, 38 lom, 39 slang, 42 klaar,
44 in, 45 dons, 46 N.T., 47 Oran,
49 af, 51 men, 52 die, 54 la, 56 dg.
W. J. MUHRIMG:.
Tijdens mijn schaaktoernee door
Rusland en Siberië bleek mij uit tal
van vragen de grote belangstelling
en bewondering voor het Amerikaan
se schaakfenomeen Robert Fischer. In
hoge mate betreurde men de gang
van zaken in Sousse, die voor Fischer
aanleiding waren zich terug te trek
ken van de verdere strijd om de
hoogste titel. Ook topschakers als Pe
trosjan, Smyslov, Botwinnik, Spas-
sky en Keres waren van oordeel, dat
Fischer goede kansen gehad zou heb
ben om uitdager te worden en zelfs
Petrosjan te verslaan. Botwinnik ging
zelfs zo ver, dat hij in Fischer de
grootste schaker aller tijden ziet.
Zijn enige bezwaar richt zich op
het feit, dat Fischer altijd moeilijk
heden veroorzaakt en zich dan op het
kritieke moment terugtrekt. Het is
daarom te hopen én voor de schaak
wereld én voor Fischer zelf, dat de
jonge Amerikaan in de komende ja
ren die aanpassing vindt, die hem in
staat zal stellen de hoogste titel te
bemachtigen. Een typisch voorbeeld
van zijn kunnen is te aanschouwen in
de door hem recentelijk gespeelde
onderstaande partij.
Wit; Fischer (Verenigde Staten)
Zwart: Sofrevski Joegoslavië
Gespeeld te Skopje 1968
Siciliaans
1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, d7-d8 3. d2
d4, c5xd4 4. Pf3xd4 Pg8-f6, 5. Pbl-c3
Pb8-c6 6. Lfl-c4.
(Fischers specialiteit! Deze voorzet
ting was reeds lang bekend, maar de
witspeler heeft deze variant inten
sief bestudeerd en oogst hier al ja
renlang grote successen mee).
6e7-e6 7. Lc4-b3, Lf8-e7 8. Lcl-
e3, 0-0 9. Ddl-e2, Dd8-a5.
(Met deze voorbarige uitval haalt
zwart zich zorgen op de hals)
10. 0-0-0- Pc6xd4 11. Le3xd4 Lc8-d7
12 Kcl-bl, Ta8-d8
(Meer in aanmerking kwam 12
Lc6)
13. De2-e3!, b7-b6 14. Ld4xf6, g7xf6.
(Een verzwakking, die de zwartspe-
ler direct aan den lijve zal onder
vinden).
II
dien in enkele zetten een mat op d«
zwarte koningsvleugel.
Schaakraadsel
Voor de liefhebbers van problemen
heeft de uitgeversmaatschappij van
Goor Zonen een ware verrassing be
reid. Verschenen is namelijk een
prachtig schaakboekje „Probleem
schaak", een bloemlezing van 100
problemen van Amerikaanse compo
nisten tussen 1854 en 1960. Onder
staande volgt een grandioos pro
bleempje uit dit belangwekkende,
schaakboek.
Wit begint en geeft mat in 2 zetten-
Oplossing schaakraadsel
De mooie probleemzet luidt: 1. Dc8-
c2'! met de dreiging 2. Dh7 mat. Na
1. Tg7: beslist 2. Dh2: mat (Hass-
berg).
WEENINK-HERDENK1NCS-
OPLOSWEDSTRIJD
Ook dit jaar organiseert de Neder
landse Bond van Probleemvrienden
een oploswedstrijd ter herdenking van
zijn eminente voorganger H. G. M.
Weenink.
Aan deze wedstrijd, waarvoor zes
tweezetten ter oplossing worden aan
geboden, kan iedere schaakliefhebber
deelnemen.
Men behoeft slechts een met 12 et
gefrankeerde en aan zichzelf ge
adresseerde enveloppe vóór 10 de
cember a.s. te zenden aan B. S. Witte
van Nideckstraat 27b Rotterdam-4 en
men ontvangt de circulaire met de
problemen en alle nadere gegevens.
(ADVERTENTIE)
jLCumg na 14g7xf6.
15. Pc3-d5ü
(De clou van dit offer Is, dat na 15,
ed5: 16. Td5.\ Da6 17. Th5, Lc6
18. f3 alsmede 19. Dh6 zwart het drei
gende mat niet meer kan verhinde
ren).
15Tf8-e8.
(Ook deze verdediging biedt geen
uitkomst meer)
16. Pd5xe7 Te8xe7 17. TdlxdS, Td8-
c8 18. De3-d4 Ld7-e8 19. Dd4xf5 en
zwart gaf zich gewonnen. De toren
staat aangevallen en er dreigt boven-
bezoekt onze showroom -
BrodaCrogtdijk 58. Tel(01600) 23744
Middelburg: Vlissingse ^Singel 16-18,
Telefoon (011 80) 5055
L&'P
4'