Moderne hoogfo OI1W het grote spook voor verhuizers ONZE PUZZEL OP 64 VELDEN AH HA beunhazerij geen bullen twaalf hoog modern spul POGGENPOHL KEUKENS ".israwfes^sï 200.000 LOUWERSE& DE PRIESTER N.V. „Het is voor de klant moeilijk vast jt stellen of hij met een echte ver huizer te doen heeft. De kwaliteit van de man ooidekt hij pas achteraf, Eaar dan kan het te laat zijn". Dit »St de heer G. van den Doel, secre taris van de vakafdeling meubel transport van het NOB (Nationale Organisatie van Beroepsgoederen- vervoer). As land kent 650 ondernemingen c« zeggen verhuizer te zijn. Daar- van zijn er vijfhonderd transporteur, m verloren uren een verhuizink- 1' er bjj nemen". Men kan er dus wel eens naast grijpen. „Sedert zit het de bonafide verhuizer ,ars Mt zijn vak niet wordt be- zegt de heer Van den f™; Voordat de nieuwe wet van werd, moest men een ont- •tningsvergunning hebben om te "SM verhuizen. De verhuizers heb- 0 daarop zelf maatregelen geno- .en om een betere, vakbekwamere oranche te stichten. Het NOB heeft ^enningsregeling georeëerd, Mat „de vakbekwaamheid moet A®' Elk bedrijf dat erkend wil wordt geballoteerd. J»0r het publiek belangrijke crite- S" ?-m- een voldoende schade- wïï g' een minimum aantal «Uteingen, aangepast materiaal, Wa netwyfela is er heun" teb ii t^vever krijgen we gere- Ijla™ klMe» maar onze bal- ZOnder meer een waarborg ta* publiek. De toegelaten mcu- 9nhwSI> krijgen 'n waarborg en voorstellende een takel- Mn Joo aarin afbeeldingen van trein vIiegtu'g. verhuisauto en toedJu?enn? yerhuizer moet de in- verzekeï^ n°° 8ulden Per wagen I tan.». aansprakelijkheid l' 26,1 atacnkteJd,er (die °°'k verhui" vervoJI!. helemaal anders. Een lijk vtiA, -!s ina ™et aansprake- IdÜEen VIlaollt' "Herhaaldelijk ren: klachten van particulie- vraaM „t ï- n de vervoerder ge damd» v,Pverzekerd was en dat *el tipte naaar we hebben vrij- kagen" 7n njde ^kade vergoed ge- Vetvoerdp„ t u Seyallen gaat zo'n zekerd aiL, vrijuit. Hij is ver- kkadisfl rnJvïï>r k50 kg. be- 't als"er houdt niet veel van tiendub ichilderÜ ter waarde er in Nederland aat2ippr'iZln£cn geregistreerd i'en^ea'«k.aantal. Maar doo !Nn opvalipr!jmpperin6 z'in er hiei I 5"n'Iken 6rote verhuisonder- Jf' hele ianrt ,e ««'allen - door aeet WagemerSpreid met vi'f gens' vormen de boven- - - p v'v,' r .-if.". vi-;i 'v ':r. u :-3- V V\ x*-. S-s 'VXWail V\t\ BREDA Het is vreemd gesteld met de Nederlandse ver huizer. Wetenschappelijk is vastgesteld, dat de mond- reclame, de recommandatie, de basis is van elk goed verhuisbedrijf. De verhuizer is zonder meer een vertrou wensman. Men vertrouwt hem zijn hele hebben en houden toe. Tot de meest kostbare schilderijen en antiquiteiten. „Het is (ook) een delicaat vak", zegt de bedrijfsleider van een internationaal hoog aangeschreven verhuisonderne- ming in Breda, „de verhuizers moeten werken op plaatsen Ineen huis, waar men normaal niel eens iemand toelaat". Volkomen in tegenspraak met dat aureool van vertrouwen is de wet telijke status van de verhuizer. Het beroep kent geen specifieke bescher ming. Het is ondergebracht bij het ongeregeld vervoer. Vandaar dat het kan gebeuren, dat nietsvermoedende particulieren het telefoonboek opslaan, onder het hoofd „verhuizingen" kijken, een num mer draaien en op de afgesproken dtaum een veewagen voor de deur krijgen. Dank zij de verhuizer kan het gezin met een rood hoofd de nieuwe wijk binnenrijden. Hier konden de verhuizers tot hun opluchting wel werken met een takelbalk. Maar dan nog is het dikwijls een zwaar karwei, zoals de foto laat zien. laag. Ze ontlopen elkaar weinig in omzet. In de toekomst zal er voor de ver huizers voldoende werk zijn. Als was het alleen al, omdat er volgens een berekening van het NOB dertig tot veertig procent vaon de Nederland se bevolking niet in het juiste huis woont; te klein, te groot, te oud, te duur, onaangepast, pendelen, foren sisme. Het is een grote gok een uitgebreid verhuisbedrijf op te zetten. Andere vervoerbedrijven kunnen op lang lopende contracten en grote opdrach ten rekenen. De verhuizer niet. De kansen dat zijn speciaal aangepast wagenpark dagenlang maar ten de le kan worden gebruikt moeten zo klein mogelijk worden gehouden. Het grote verhuisaanbod ligt tegenwoor dig rand het einde van de ene en het begin van de andere maand. De veranderingen ten gunste be staan onder meer uit een duidelijke snellere aanpak van elke opdracht. Verhuizingen zijn er door hun ar beidsintensieve karakter niet goed koper op geworden. De werkwijze van de verhuisknechten heeft dus een verandering moeten ondergaan. „Het grotg verschil met vroeger is dat de klanten minder in hun wonin gen hebben. Wat men vroeger alleen al op de rommelzolder had, staat nu niet meer in een flat", aldus de heer T. van Holten, bedrijfsleider van Stoof's verhuisbedrijf te Breda. „De mensen hebben bijna geen om slachtige bullen meer. Vroeger moest je een hele partij kolen meenemen. De knechten moesten zelf de kolen opzakken. Kijk, zoiets is er niet meer bij". Met onze eerste verhuisauto klaar den we in 1927 een karwei, waarover we drie dagen deden. Dat was van Breda naar Eindhoven. Een dag pak ken, een dag rijden en een dag los sen. Nu rijden we om half acht voor. En als de wagen 's avonds om half zes nog niet terug is wordt er ge scholden: in welke kroeg zitten ze nu weer?". Het is voor een goed toege rust verhuisbedrijf al niet vreemd meer dat het naar Zuid-Spanje gaat. Het Nederlandse verhuizerskorps staat goed bekend. Het bedrijf van de gebr. Van de Berg uit Breda bracht enkele jaren geleden met twee wa gens de inboedel van een militair attaché over de weg naar Ankara in Turkije. Een ritje van bijna 8.000 kilometer. De 6.500 km naar en van Kreta werden voor NATO-functio- narissen ook al enkele malen onder de wielen doorgedraaid. De verre verhuisreizen leveren ver halen. Mooie en grimmige. „Het las tige van het verhuizen is, dat we wel een huis zien, dat de klant gaat ver- Piano's zijn zware, moeilijk hanteerbare stukken. Ze kosten de verhui zers menig zweetdruppeltje. laten, maar niet dat, waar hij in trekt. Onze wagens zijn veertien me ter lang, 2,50 meter breed en vier hoog. Dat vergeten de mensen wel eens. Zelf rijden ze met hun perso nenauto tot aan de deur", vertelt de heer Van Holten. „Wij moeten op vijfhonderd meter afstand soms gaan uitladen. In Ita lië kregen we zo'n verhuizing met 'n villa op e enheuvel. Met een ezels- wagentje en wat bouwvakkers uit de buurt zijn we toen maar op eu neer gesjokt". De moderne hoogbouw is het grote spook voor verhuizers. Afgezien van dg meningsverschillen met huismees ters die er als een Cerberus op toe zien, dat de verhuizers geen gebruik maken van de liften, gaat een vijf tig maal herhaalde wandeling over een galerij niet in de koude kleren zitten. Niet zelden wordt er een blok van zestig flats tegelijk opgeleverd. Dan is het normaal dat er zo nu en dan vijf ondernemingen tegelijk door de zelfde deuropening moeten. Dat geeft wel eens wrijvingen. Dat leed is nog wel te overzien. Moeilijker wordt het, zoals nu in de nieuwe Amsterdamse wijk Sloter- vaart, waar men met de auto niet meer in de directe nabijheid van een flat kan komen. Verhuizers moeten dan met karretjes Op en neer lopen over een afstand van enige honder den meters. Een niet geringe nagel aan de dood. kist van een verhuizer zijn de flats, vier hoog, waarin geen lift aanwezig is. „Probeer eens zonder bepakking vijftig maal de trap op en af te lo pen naar en van de derde verdieping. Maar doe het dan nog eens met een kist boeken, een kist serviesgoed, een kist dekens, een bankstel, een bed en dergelijke op je nek", ver telt één van de verhuisbnechten van Stoof. Alsof het een nachtmerrie betreft vertelt hij over die ene verhuizing naar Parijs, waar de spulletjes van een militair in een knus bovenhuis op de twaalfde verdieping moesten wor den geïnstalleerd. „Twaalf hoog trap lopen, dat is wel slopend. Transpire ren is de grootste vijand van de ver huizer. Je bent verkocht als je lie zen doorschuren of als je „verbran de" voeten oploopt. Maar afknappen is er niet zo maar bij". Maandelijks herdenken verhuizers de architecten, die op het lumineu ze idee kwamen hun schepping zon der takelbalken uit te voeren of die dat wel deden, maar recht boven een border rozen, waar geen enkele ver huizer mag komen- „De meeste veranderingen hebben 't werk meestal zwaarder gemaakt", stelt de heer Van den Doel. Rond hun 55-ste gaan de meeste verhuisknechten dan ook naar wat ander werk omzien. In de pakhuizen of op de afdeling emigratieverpak- klng kan hij het wat rustiger aan doen. „Ze komen altijd goed weg, want het zijn mensen die van aan pakken weten. Ze zijn bovendien overal een beetje van op de hoogte", aldus de heer Van den DoeL De laatste jaren is er één aan merkelijke verlichting gekomen voor de knechten. Vele verhuisbedrijven (alleen de erkende) zijn overgegaan op het gebruik van pafedozen in plaats van de lompe, zware pakkis ten. Een gemiddelde inboedel (25 tot 30 kubietoe meter) kan naast de losse stokteen in twintig kisten wor den gevat. In 35 dozen gaat hetzelf de. Maar deze 35 kartonnen boxen zijn inklapbaar, zodat ze allemaal in een keer naar binnen zijn mee te nemen. Vol zijn Ze ook handelbaar der. En de ruimtewinst bjj het uit pakken is zeer aanzienlijk. De heer Van den Doel stelt dat de gemiddelde inboedel aan waarde, maar eveneens aan kwetsbaarheid heeft gewonnen. Over het laatste zeg gen de verhuizers: „Als je tegen woordig een deken van een gefineer de kast haalt heb ja al kans dat er een stuk in de deken blijft zitten. Een stootje tegen dat spul en je zit er dwars doorheen. Daar moeten we veel aandacht aanbesteden". „We houden ons hart vast voor het antieke meubilair. Het is vaak zo oud dat het van ellende In el kaar valt als je het gaat verplaatsen. En dan claimen de klanten de scha de ook nog. Maar als het er op aan komt verhuizen we nog liever zware antieke kasten dan het voor schade veel vatbaarder moderne hoogglans spul, waar je zo doorheen gaat. Het moderne goed doorstaat nauwelijks één verhuizing". Allemaal extra problemen voor de emballeur, de all-round verhuizer, die kan inpakken, takelen en vervoe ren. Aan de buitenkant ziet men het er niet zo van af, maar de man die als aanbrenger fungeert, loop jongen zou men zeggen, is een heel belangrijke schakel in het verhuis- proces. Hij moet precies weten wat er binnen in een huis staat om de stukjes van de legpuzzel in de auto naast elkaar te krijgen. Er mogen geen gaten vallen in een wagen en in de buurt van een radio doet een tafelpoot het ook meestal niet zo goed. „In een aantal gevallen prefereren klanten het zelf in te pakken. Het schaderisico komt dan voor een groot deel voor hun rekening. Zelf pakken hangt tegenwoordig veel af van wie de verhuizing betaalt. Tegenwoordig geven steeds meer bedrijven een vergoeding voor de verhuiskosten en daar zitten de pakkosten bij. Het rijk en het leger (NATO) zijn onze grote opdrachtgevers en die maken het onze klanten niet moeilijk", al dus de heer Van den Doel. Het bedrijf van Stoof in Breda heeft onlangs een compromis geïntrodu ceerd. De container, Deze wagen wordt voor het huis van de klant neergezet. Deze pakt en laadt zelf. Daarna versleept Stoof de wagen, zodat de klant zijn inboedel weer zelf kan lossen. Het aantrekkelijke as het verschil in rekeningen. Normaal zou zo'n verhuizing een 250 gulden kos ten tegen nu f 75,-. De enige beperking is dat de con- tainerdienst alleen in Breda en om geving kon worden opgezet. Over een groter gebied zou de opzet te duur worden", zegt de heer Van Holten. Niettemin is deze vorm momen teel de meest ongecompliceerde. Aan de andere uiterste grens lig gen de verhuizingen voor de NATO naar het buitenland. De berg formu lieren die hierbij onmisbaar is kan men bijna niet meer overzien. Bij een reis over vier, vijf grenzen zijn minimaal 25 lijsten van de inboedel nodig. In verschillende talen. Een enkele maal gebeurt het dat een ge zin gepakt en gezakt aan de grens wordt tegengehouden. Een klein raanpje. Meestal zijn de verblijfs- of werkvergunning niet in orde. Meer moeite hebben verhuizers meestal met het naar binnen of buiten krijgen van heel oude meubelstukken, oude bedden of grote spiralen, aquariums en werkstukken van doe-het-zelvers. Zo nu en dan moeten daarvoor hele raamkozijnen worden weg gebroken. Een architect die in Deventer flats had ontworpen maakte 't het gekste. Bij opleve ring bleek, dat door geen enkele opening van het huis de spiralen van de bedden naar binnen kon den worden gebracht. Ten einde raad hebben de verhuizers er toen maar een smid met een snij brander bijgeroepen. P1M GAANDERSE (Herplaatsing wegen* misstelling Hor.: 1 ploegsnede, 5 vogel, 8 deel van de helm, 9 begrip, 12 bekend dier, 14 gevangenis, 15 jongensnaam, 17 verkeerd, 19 voorzetsel, 20 water- doorlatend, 21 bijwoord, 23 munt in China, 24 beet, 25 plaats in de N.O. Polder, 27 stap, 29 autoped, 31 be kend Fr. beeldhouwer, 33 wandel dreef, 35 oude rekening (afk.), 36 muzieknoot, 37 voorzetsel, 39 num mer (afk.), 40 opgeruimd, 41 het zelfde, 42 bekende afkorting, 43 deel van een Franse ontkenning, 44 sint (afk.), 45 pauselijke encycliek (afk.), 46 vlug, 48 schoenvorm, 52 tweetal, 54 optelling, 56 papegaai, 57 scheeps- vloer, 58 voegwoord, 60 dwaas, 62 insektje, 63 uitroep, 64 in de grond gegraven diepte, 66 plotseling, 69 mat, 70 deel van een boom, 72 vogel, 73 pret, 74 vreemde munt, 75 nobel. Vert.: 1 ambacht, 2 voorzetsel, 3 reus, 4 strook land langs de kust, 5 turfland, 6 muzieknoot, 7 deel van de helm, 8 hoenderachtige vogel, 10 bekende afkorting, 11 afkorting van item, 13 dikke boterham, 14 meisjes naam, 15 klap, 16 wolvlokje, 18 berg bekend uit de bijbel, 20 stuk stof, 22 bitter vocht, 24 koning van Judea, 25 bekende afkorting, 26 muzieknoot. 28 witte hars, 30 hoog bouwwerk, 31 houten klepper, 32 ijverig, 34 strijd perk, 36 streep, 38 hoofddeksel, 46 vloeibaar voedsel, 47 plomp, 49 maan stand, 50 vroeger, 51 welaan, 52 hoofddeksel, 53 deel van een binnen vaartuig, 55 klap, 57 opschik, 59 voor deel, 61 wang, 62 bijwoord, 63 spe lonk, 65 mak, 67 railroad (afk.), 68 voorvoegsel, 69 woedend, 71 volks naam v.d. kauw, 73 lidwoord (Fr.) OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK Hor.: 1. lakei, 5 leest, 9 Alda, 11 reep, 12 V.M., 14 festoen, 16 ha, 17 eik, 19 etang, a0 Lea, 21 is, 22 Po, 23 on, 24 preek, 27 ge, 29 do, 30 da, 31 os, 32 ik, 33 Km, 35 netel, 38 L.K., 40 of, 41 zo, 43 lis, 45 dingo, 48 mal, 50 An, 51 mosterd, 53 fa, 54 Lena, 55 raid, 57 glans, 58 neger. Vert.: 1 lover, 2 ka, 3 elf, 4 idee, 5 leeg, 6 een, 7 e.p., 8 traan, 10 aster, 11 ronde, 13 mi, 15 ta, 18 hé, 18 kin, 20 log, 23 ook, 24 pan, 25 ent, 26 kol, 28 eik, 34 mos, 36 Elisa, 37 enger, 38 lom, 39 slang, 42 klaar, 44 in, 45 dons, 46 N.T., 47 Oran, 49 af, 51 men, 52 die, 54 la, 56 dg. W. J. MUHRIMG:. Tijdens mijn schaaktoernee door Rusland en Siberië bleek mij uit tal van vragen de grote belangstelling en bewondering voor het Amerikaan se schaakfenomeen Robert Fischer. In hoge mate betreurde men de gang van zaken in Sousse, die voor Fischer aanleiding waren zich terug te trek ken van de verdere strijd om de hoogste titel. Ook topschakers als Pe trosjan, Smyslov, Botwinnik, Spas- sky en Keres waren van oordeel, dat Fischer goede kansen gehad zou heb ben om uitdager te worden en zelfs Petrosjan te verslaan. Botwinnik ging zelfs zo ver, dat hij in Fischer de grootste schaker aller tijden ziet. Zijn enige bezwaar richt zich op het feit, dat Fischer altijd moeilijk heden veroorzaakt en zich dan op het kritieke moment terugtrekt. Het is daarom te hopen én voor de schaak wereld én voor Fischer zelf, dat de jonge Amerikaan in de komende ja ren die aanpassing vindt, die hem in staat zal stellen de hoogste titel te bemachtigen. Een typisch voorbeeld van zijn kunnen is te aanschouwen in de door hem recentelijk gespeelde onderstaande partij. Wit; Fischer (Verenigde Staten) Zwart: Sofrevski Joegoslavië Gespeeld te Skopje 1968 Siciliaans 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, d7-d8 3. d2 d4, c5xd4 4. Pf3xd4 Pg8-f6, 5. Pbl-c3 Pb8-c6 6. Lfl-c4. (Fischers specialiteit! Deze voorzet ting was reeds lang bekend, maar de witspeler heeft deze variant inten sief bestudeerd en oogst hier al ja renlang grote successen mee). 6e7-e6 7. Lc4-b3, Lf8-e7 8. Lcl- e3, 0-0 9. Ddl-e2, Dd8-a5. (Met deze voorbarige uitval haalt zwart zich zorgen op de hals) 10. 0-0-0- Pc6xd4 11. Le3xd4 Lc8-d7 12 Kcl-bl, Ta8-d8 (Meer in aanmerking kwam 12 Lc6) 13. De2-e3!, b7-b6 14. Ld4xf6, g7xf6. (Een verzwakking, die de zwartspe- ler direct aan den lijve zal onder vinden). II dien in enkele zetten een mat op d« zwarte koningsvleugel. Schaakraadsel Voor de liefhebbers van problemen heeft de uitgeversmaatschappij van Goor Zonen een ware verrassing be reid. Verschenen is namelijk een prachtig schaakboekje „Probleem schaak", een bloemlezing van 100 problemen van Amerikaanse compo nisten tussen 1854 en 1960. Onder staande volgt een grandioos pro bleempje uit dit belangwekkende, schaakboek. Wit begint en geeft mat in 2 zetten- Oplossing schaakraadsel De mooie probleemzet luidt: 1. Dc8- c2'! met de dreiging 2. Dh7 mat. Na 1. Tg7: beslist 2. Dh2: mat (Hass- berg). WEENINK-HERDENK1NCS- OPLOSWEDSTRIJD Ook dit jaar organiseert de Neder landse Bond van Probleemvrienden een oploswedstrijd ter herdenking van zijn eminente voorganger H. G. M. Weenink. Aan deze wedstrijd, waarvoor zes tweezetten ter oplossing worden aan geboden, kan iedere schaakliefhebber deelnemen. Men behoeft slechts een met 12 et gefrankeerde en aan zichzelf ge adresseerde enveloppe vóór 10 de cember a.s. te zenden aan B. S. Witte van Nideckstraat 27b Rotterdam-4 en men ontvangt de circulaire met de problemen en alle nadere gegevens. (ADVERTENTIE) jLCumg na 14g7xf6. 15. Pc3-d5ü (De clou van dit offer Is, dat na 15, ed5: 16. Td5.\ Da6 17. Th5, Lc6 18. f3 alsmede 19. Dh6 zwart het drei gende mat niet meer kan verhinde ren). 15Tf8-e8. (Ook deze verdediging biedt geen uitkomst meer) 16. Pd5xe7 Te8xe7 17. TdlxdS, Td8- c8 18. De3-d4 Ld7-e8 19. Dd4xf5 en zwart gaf zich gewonnen. De toren staat aangevallen en er dreigt boven- bezoekt onze showroom - BrodaCrogtdijk 58. Tel(01600) 23744 Middelburg: Vlissingse ^Singel 16-18, Telefoon (011 80) 5055 L&'P 4'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 29