Vloedgolf van auto's overspoelt Europese steden Amste aande mensc Nacht Het hele met een 's Nac dag in d water zó kraan PHILIPS Moboetoe-bewind geeft Kongo nodige rust Is 't een grammofoon? Nee. Is't een bandrecorder? Nee. Is't nieuw? een totaal nieuwe manier van muziek maken. Speciaal aanbod nu slechts Londen Moelele Zwarte markt Respect Goed scliip Telefoonaansluiting in woonwagencentrum te Vlissingen Auto's en nog eens auto's DE STEM VAN DINSDAG 26 NOVEMBER 1968 LONDEN (AP) In Madrid is het verkeer zodanig in de knoop geraakt, dat het traditionele en geliefde middagslaapje, de siësta, er ongeveer aan is bezweken. Het is te moeilijk geworden om voor de lunch naar huis te gaan. In Kopenhagen hebben ze van de schilderachtige oude groentemarkt nabij het centrum van de stad een grote parkeerplaats voor auto's gemaakt. Rome heeft alle parkeren in het centrum van de stad tussen voormiddags zeven en tien uur en 's namiddags van twee tot vijf uur verboden. Enkele straten, waaronder de mooie Piazza Navona, zijn geheel voor gemotoriseerd verkeer verboden. In Wenen heeft een proef kort ge leden aangetoond, dat een man vier km van het westelijke spoorwegsta tion naar de St.-Stephanskathedraal kan lopen in precies zes minuten meer dan hij nodig zou hebben om er per tram of bus te komen. De plannenvaders praten erover, voetgangers en gemotoriseerd ver keer in sommige drukke straten op verschillend niveau te brengen en zelfs gewone automobilisten uit het centrum van de stad te weren. Zelfs de kanalen van Venetië zijn door gondels, veerboten en andere boten verstopt. De meeste grote steden in Europa worstelen tegen een hoger wordende vloedgolf van auto's en de auto's zijn aan de winnende hand. Nieuwe par- keerregelingen boven en onder de grond, straten met eenrichtingsver keer, tunnels, luchtbruggen, klaver bladen, opgeheven tramlijnen en in gewikkelde ringbanen zijn lapmid delen, geen geneesmiddelen, de au to's blijven komen. Alleen in Moskou, een van de groot ste steden, zijn verkeersopstoppingen onbekend. Daar zijn maar 80.000 per sonenauto's sinds premier Nikita S. Kroetsjev particulier vervoer als ver kwisting heeft gebrandmerkt. Wenen, dat slechts een vierde van de bevolking van Moskou heeft, had datzelfde aantal personenwagens in 1938. Thans heeft het er 385.241. Parijs bezit slechts 550.000 parkeer plaatsen voor 1.900.000 geregistreerde auto's. De politie heeft een blauwe en een groene zone ingesteld om enige verlichting te brengen. In de blauwe zone mag niet langer dan 90 minuten worden geparkeerd, in de de groene zone mogen vrachtauto's van meer dan 3,5 ton na 's morgens tien uur niet parkeren. Aan de rand van de stad worden „weerhoudingsparkeerterreinen" aangelegd om automobilisten ervan te weerhouden naar het centrum te rijden. Ook worden meer en meer ondergrondse parkeergarages ge bouwd, o.a. een voor 3.000 auto's on der de Avenue Foch. Pogingen zijn gedaan om de dienst regeling van de bussen en de metro te verbeteren, maar de ondergrond se spoorwegen zijn in 30 jaar slechts 19,2 km langer geworden. Elk jaar worden 400 nieuwe bussen in bedrijf gesteld. Rondom Parijs wordt een super snelweg van 35,2 km aangelegd, die elke 800 meter een uitgang heeft, om verkeer uit het centrum weg te hou den. Deze weg moet in 1971 zijn vol tooid. Op het ogenblik brengt een snelweg langs de rechteroever van de Seine het grootste gedeelte van de dag in ongeveer een kwartier auto mobilisten van de Point-du-Jour-brug in het Westen naar de Pont National in Oostelijk Parijs. Deze weg duikt precies onder de Place de la Concorde in een tunnel. Op dit plein heerst in de regel een eeuwige verkeersverwarring van de morgen tot de avond. Later zal langs de linkeroever ook een snelweg wor den aangelegd. Het aantal motorvoertuigen in Lon den en omgeving wordt thans geschat op 3.500.000 en verwacht wordt, dat het in de eerstvolgende 20 jaar zal verdubbelen. In een stad, waar de straten voor een groot gedeelte zijn aangelegd met het oog op het beza digde verkeer van de Victoriaanse periode, betekent dit een verkeers chaos. Een verkeersdeskundige heeft be rekend, dat voor de 14 miljoen inge schreven voertuigen in Groot-Brit- tannië thans slechts 11,8 meter pri maire of secundaire weg per voer tuig in het land beschikbaar is. Elke dag gaan ongeveer 1.200.000 forensen naar hun werk in het cen trum van Londen. Van hen reist 50 procent per bus of ondergrondse trein en 40 procent gaat met de Brit se spoorwegen. De overige 10 procent komt per auto en die hebben hun moeilijkheden. Verkeersingenieurs hebben enige verbetering in de toestand gebracht door hier en daar eenrichtingsver keer in te voeren, en verhoogde we gen en tunnels aan te leggen op stra tegische punten, maar er is nog een enorm probleem gebleven. De Southeast Economie Planning Council heeft in een voor de rege ring opgesteld rapport verklaard, dat het „allereerst van belang" is, dat omstreeks 1980 een buiten- en een binnenring tot stand komt om auto's uit het centrum van Londen te hou den. Een eerder ingesteld verkeerson- derzoek heeft geleid tot de conclu sie, dat de wegen in alle delen van Londen „omstreeks 1980 bijna zonder onderbreking in gebruik" zullen zijn. Tot de andere plannen om de drukte in Londen te verminderen behoort een plan om de regering zelf met de enorme civiele dienst naar Windsor te verplaatsen. KINSJASA (AP) Kort gele den liet een verkeersagent bij het postkantoor alle verkeer stil houden, stapte van zijn plat form en liep naar de bocht. Daar na nam hij voorzichtig een oud gebogen vrouwtje bij de arm en hielp haar de straat oversteken. Het is een padvinderscliché, maar het zegt iemand die Kongo kent veel. Er hangt een vrede over Kongo die voor sommige oude mensen zo vreemd is dat zij weigeren te erken nen dat zij bestaat. Het heeft veel ge kost, maar na meer dan acht jaar on- afhankelijkhea heeft Kongo het nog nooit zo goed gehad. „Zo goed" betekent voor Kongo niet dat het bevrijd is van moeilijkheden. Een ervaren diplomaat, die gerespec teerd wordt als een deskundige voor Midden-Afrika, zegt het zo: „Tja, Kongo is niet langer een ramp. Het is alleen een verschrikkelijk vraag stuk." Enkele anderen zijn geestdriftiger, in het bijzonder de leden van het re gime .van president Joseph D. Mo- boetoe dat 24 november zijn derde verjaardag viert. Pierre Moelele, die de afgelopen jaren een bedreiging vormde als symbool van de rebellie in het struikgewas, is nu dood. Zijn execu tie verwekte een vloed van reac ties in het buitenland, maar in Kon go schijnt men zijn dood algeheel goed te keuren. Er is geen echte ge organiseerde oppositie tegen Moboe- toe meer. Economisch ziet de toe komst er tamelijk goed uit. De prij zen zijn 11 maal zo hoog als in juni 1960, aldus de index, maar de laat ste paar maanden zijn zij stabiel en in sommige gevallen zijn zij zelfs gedaald. De kleine zakenlieden klagen maar het is in hoofdzaak vanwege de concurrentie en niet vanwege de lege opslagplaatsen. Het is niet lan ger nodig hoge steekpenningen te be talen voor het verkrijgen van invoer vergunningen. Mogelijk zullen de lo nen stijgen tot een peil dat redelijk genoemd kan worden voor de stij gende prijzen. Een geslaagde monetaire hervor ming heeft de handel op de zwarte markt zo goed als doen verdwijnen. Een nieuw kantoor voor diamant handel zal vermoedelijk de stroom gesmokkelde welvaart stremmen. De staatskopermijnen lopen goed en le veren goed op. Buitenlandse inves teerders beginnen overeenkomsten voor te stellen. Er beginnen ook toeristen te ko men. Moboetoe heeft zelfs zijn ambtswoning boven op de berg Stan ley voor belangstellende toeristen opengesteld. De betrekkingen met België zijn zeer goed, zelfs na enig afwijzend commentaar in de Belgische pers over de executie van Moelele. In 1969 zal een internationale jaarbeurs ge houden worden als getuigenis van de herboren vriendschap tussen Kongo en België. Kongo is nu een Afrikaans land van de eerste rang, gerespecteerd of gevreesd door Afrikanen en met con tacten met de wereldmogendheden, Er zijn nieuwe banden aangeknoopt met Noord- en West-Afrika. Er zijn nu telecommunicaties en luchtver- bindingen met delen van Afrika die voordien alleen maar te bereiken waren via Europa. In september werd miss Europa hier gekroond vanwege onrust in Frankrijk. Maar treffender was de poging van Kongo de kans te hebben te bewijzen dat het dit evenement aan kon. Kinsjasa won het van Cara cas en andere steden. Corruptie, een van de grootste vij anden van Kongo woedt nog steeds, maar Moboetoe heeft de strijd er te gen aangebonden. De nationale po litie gereorganiseerd. Moboetoe, nu 38, heeft veel meer macht dan toen hij op zijn 30e op een tafel klom en aankondigde dat het leger de Kongolese regering „geneu traliseerd" had. Moboetoe heeft de leiding nu ge heel in handen na nog eens vijf jaar van politiek- en stammen-gedrang. Als Moboetoe woord houdt en vrije verkiezingen in 1970 uitschrijft, maakt de nieuwe president kans een goed schip te besturen. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN B. en w. van Vlis singen hebbn de gemeenteraad een krediet van f 1200,- gevraagd voor het plaatsen van een telefoonhokje, met munttoestel in het woonwagen centrum aan de oostelijke Brem- weg. B. en w. wijzen erop, dat zo spoe dig mogelijk na het in gebruik ne men van het nieuwe, tijdelijke woon wagencentrum, de oude standplaats tussen de Oostsouburgseweg en het spoorwegemplacement moet worden ontruimd en afgesloten. De totale kosten van het in oude staat herstel len van het terrein zullen circa f 7.000,- bedragen. Ook daarvoor vraagt het college de goedkeuring van de raad. België heeft 9.600.000 inwoners met 1.487.000 personenwagens. Zij parke ren ze zelfs op de prachtige 17e- eeuwse Grand Place die met haar oude Vlaamse gebouwen de voor naamste toeristenattractie van Brus sel is. De inwoners van het centrum van Brussel zijn naar de voorsteden ge vlucht, waardoor de stad 's nachts een verlaten indruk maakt. In de voorsteden verrijzen winkel centra. Ondergrondse tunnels voor voertuigen zijn gebouwd en een on dergronds spoor is in aanbouw. De eerste lijn daarvan zal het centrum van Brussel verbinden het het hoofd kwartier van de gemeenschappelijke markt. Er bestaan toch nog verkeers opstoppingen. Geallieerde bommenwerpers heb ben West-Berlijn voldoende parkeer plaatsen verschaft en parkeren is daar geen ernstig probleem. Behalve dat geparkeerd kan worden op terrei nen, die tijdens de oorlog zijn plat gelegd, wordt in alle bouwplannen rekening gehouden met een parkeer ruimte voor elk appartement. Berlijn bezit op een bevolking van 2.200.000 zielen 400.000 auto's maar geen verkeersprobleem. De trams zijn afgeschaft en de stad heeft sinds lang een doelmatige ondergrondse. Duitsland heeft de autosnelweg in gevoerd en de straten van Berlijn zijn aangelegd met een overeenkom stige vooruitziende blik. (ADVERTENTIE) Een Parijse boulevard bij avond. Fascinerend gezicht maar Ja! Het is de Philips Cassettoroon Nieuw. Philips Cassettofoon. Een sensati onele draagbare speler voor Musicassettes. Klepje open, Musicassette erin, klepje dicht. Hij speelt. Op batterijen. Dus overal. Op feestjes. In de tuin. Op de boot. Hij is klein en compact, weegt bijna niets. U draagt en bedient hem met één hand. U steekt wat Musicassettes in uw binnenzakze breken niet, zijn beschermd tegen stof, vragen geen ruimte en u hebt voor uren muziek bij de hand. Van Bach tot Beat. Want er is al een enorm programma be schikbaar met Musicassettes. Honderden titels. Keus voor iedereen. Van klassiek tot populair, van LP tot EP. En dagelijks groeit dat aantal. Profiteer daarvan met Philips Cassettofoon. Muziek van UU de band. Voor nog geen honderd Vwa gulden. Tijdelijk bij aankoop van een Philips Cassettofoon 3 E. P. cassettes (één van de Dutch Swing College Band; één met 4 beroemde tangos van Malando en één met 4 liedjes uit Ja zuster, nee zuster) ter waarde van f 22,50 (Van onze red AMSTERDAM De Amstei riike figuren in de mensensmok landen achter het ijzeren gordijn Amsterdammer Jan H. en zijn 4 mannen worden er van verdacl hebben uitgelokt. H heeft inmiddels toegegeven, da hH in 1966 zijn medewerking heef: verleend bij het met Nederlandse pas noorten overbrengen van vluchtehn Ln uit Hongarije door een zeken M diens vrouw en nog een derde persoon. Hij heeft hun destijds voor gesteld hun paspoorten tegen beta ling voor dit doei af te staan. H ontkent echter, dat hij een aan deel heeft gehad voorzover het al thans de paspoorten betreft -indt zaak van de twee Amsterdamse jon gelui Lood van Bennekom en Ruui Sternau, die in Oost-Berlijn tot twe< jaar en negen maanden werden ver oordeeld. Hij heeft in West-Berlqn als tolk gefungeerd tusen het twee tal en Wolfgang L., de grote man van de Duitse organisatie. In Oost- Berlijn zouden de jongelui hun pas poorten aan Gerrit K. geven. Deze: heeft dit echter tijdens he<t verhooi ontkend. Hij is indertijd wel met bei den in Oost-Berlijn geweest, maar werd bang en keerde terug. Van de op 1 november im Oost-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 20