Vloedgolf van auto's
overspoelt
Europese steden
Amste
aande
mensc
Nacht
Het hele
met een
's Nac
dag in d
water zó
kraan
PHILIPS
Moboetoe-bewind geeft
Kongo nodige rust
Is 't een grammofoon? Nee.
Is't een bandrecorder? Nee.
Is't nieuw?
een totaal nieuwe manier van muziek maken.
Speciaal aanbod
nu slechts
Londen
Moelele
Zwarte markt
Respect
Goed scliip
Telefoonaansluiting
in woonwagencentrum
te Vlissingen
Auto's en nog eens auto's
DE STEM VAN DINSDAG 26 NOVEMBER 1968
LONDEN (AP) In Madrid is het verkeer zodanig in de knoop geraakt,
dat het traditionele en geliefde middagslaapje, de siësta, er ongeveer aan is
bezweken. Het is te moeilijk geworden om voor de lunch naar huis te gaan.
In Kopenhagen hebben ze van de schilderachtige oude groentemarkt nabij
het centrum van de stad een grote parkeerplaats voor auto's gemaakt.
Rome heeft alle parkeren in het centrum van de stad tussen voormiddags
zeven en tien uur en 's namiddags van twee tot vijf uur verboden. Enkele
straten, waaronder de mooie Piazza Navona, zijn geheel voor gemotoriseerd
verkeer verboden.
In Wenen heeft een proef kort ge
leden aangetoond, dat een man vier
km van het westelijke spoorwegsta
tion naar de St.-Stephanskathedraal
kan lopen in precies zes minuten
meer dan hij nodig zou hebben om
er per tram of bus te komen.
De plannenvaders praten erover,
voetgangers en gemotoriseerd ver
keer in sommige drukke straten op
verschillend niveau te brengen en
zelfs gewone automobilisten uit het
centrum van de stad te weren.
Zelfs de kanalen van Venetië zijn
door gondels, veerboten en andere
boten verstopt.
De meeste grote steden in Europa
worstelen tegen een hoger wordende
vloedgolf van auto's en de auto's zijn
aan de winnende hand. Nieuwe par-
keerregelingen boven en onder de
grond, straten met eenrichtingsver
keer, tunnels, luchtbruggen, klaver
bladen, opgeheven tramlijnen en in
gewikkelde ringbanen zijn lapmid
delen, geen geneesmiddelen, de au
to's blijven komen.
Alleen in Moskou, een van de groot
ste steden, zijn verkeersopstoppingen
onbekend. Daar zijn maar 80.000 per
sonenauto's sinds premier Nikita S.
Kroetsjev particulier vervoer als ver
kwisting heeft gebrandmerkt.
Wenen, dat slechts een vierde van
de bevolking van Moskou heeft, had
datzelfde aantal personenwagens in
1938. Thans heeft het er 385.241.
Parijs bezit slechts 550.000 parkeer
plaatsen voor 1.900.000 geregistreerde
auto's. De politie heeft een blauwe
en een groene zone ingesteld om
enige verlichting te brengen. In de
blauwe zone mag niet langer dan 90
minuten worden geparkeerd, in de
de groene zone mogen vrachtauto's
van meer dan 3,5 ton na 's morgens
tien uur niet parkeren.
Aan de rand van de stad worden
„weerhoudingsparkeerterreinen"
aangelegd om automobilisten ervan
te weerhouden naar het centrum te
rijden. Ook worden meer en meer
ondergrondse parkeergarages ge
bouwd, o.a. een voor 3.000 auto's on
der de Avenue Foch.
Pogingen zijn gedaan om de dienst
regeling van de bussen en de metro
te verbeteren, maar de ondergrond
se spoorwegen zijn in 30 jaar slechts
19,2 km langer geworden. Elk jaar
worden 400 nieuwe bussen in bedrijf
gesteld.
Rondom Parijs wordt een super
snelweg van 35,2 km aangelegd, die
elke 800 meter een uitgang heeft, om
verkeer uit het centrum weg te hou
den. Deze weg moet in 1971 zijn vol
tooid. Op het ogenblik brengt een
snelweg langs de rechteroever van
de Seine het grootste gedeelte van de
dag in ongeveer een kwartier auto
mobilisten van de Point-du-Jour-brug
in het Westen naar de Pont National
in Oostelijk Parijs.
Deze weg duikt precies onder de
Place de la Concorde in een tunnel.
Op dit plein heerst in de regel een
eeuwige verkeersverwarring van de
morgen tot de avond. Later zal langs
de linkeroever ook een snelweg wor
den aangelegd.
Het aantal motorvoertuigen in Lon
den en omgeving wordt thans geschat
op 3.500.000 en verwacht wordt, dat
het in de eerstvolgende 20 jaar zal
verdubbelen. In een stad, waar de
straten voor een groot gedeelte zijn
aangelegd met het oog op het beza
digde verkeer van de Victoriaanse
periode, betekent dit een verkeers
chaos.
Een verkeersdeskundige heeft be
rekend, dat voor de 14 miljoen inge
schreven voertuigen in Groot-Brit-
tannië thans slechts 11,8 meter pri
maire of secundaire weg per voer
tuig in het land beschikbaar is.
Elke dag gaan ongeveer 1.200.000
forensen naar hun werk in het cen
trum van Londen. Van hen reist 50
procent per bus of ondergrondse
trein en 40 procent gaat met de Brit
se spoorwegen. De overige 10 procent
komt per auto en die hebben hun
moeilijkheden.
Verkeersingenieurs hebben enige
verbetering in de toestand gebracht
door hier en daar eenrichtingsver
keer in te voeren, en verhoogde we
gen en tunnels aan te leggen op stra
tegische punten, maar er is nog een
enorm probleem gebleven.
De Southeast Economie Planning
Council heeft in een voor de rege
ring opgesteld rapport verklaard,
dat het „allereerst van belang" is, dat
omstreeks 1980 een buiten- en een
binnenring tot stand komt om auto's
uit het centrum van Londen te hou
den.
Een eerder ingesteld verkeerson-
derzoek heeft geleid tot de conclu
sie, dat de wegen in alle delen van
Londen „omstreeks 1980 bijna zonder
onderbreking in gebruik" zullen zijn.
Tot de andere plannen om de drukte
in Londen te verminderen behoort
een plan om de regering zelf met de
enorme civiele dienst naar Windsor
te verplaatsen.
KINSJASA (AP) Kort gele
den liet een verkeersagent bij
het postkantoor alle verkeer
stil houden, stapte van zijn plat
form en liep naar de bocht. Daar
na nam hij voorzichtig een oud
gebogen vrouwtje bij de arm en
hielp haar de straat oversteken.
Het is een padvinderscliché,
maar het zegt iemand die Kongo
kent veel.
Er hangt een vrede over Kongo
die voor sommige oude mensen zo
vreemd is dat zij weigeren te erken
nen dat zij bestaat. Het heeft veel ge
kost, maar na meer dan acht jaar on-
afhankelijkhea heeft Kongo het nog
nooit zo goed gehad.
„Zo goed" betekent voor Kongo niet
dat het bevrijd is van moeilijkheden.
Een ervaren diplomaat, die gerespec
teerd wordt als een deskundige voor
Midden-Afrika, zegt het zo: „Tja,
Kongo is niet langer een ramp. Het is
alleen een verschrikkelijk vraag
stuk."
Enkele anderen zijn geestdriftiger,
in het bijzonder de leden van het re
gime .van president Joseph D. Mo-
boetoe dat 24 november zijn derde
verjaardag viert.
Pierre Moelele, die de afgelopen
jaren een bedreiging vormde als
symbool van de rebellie in het
struikgewas, is nu dood. Zijn execu
tie verwekte een vloed van reac
ties in het buitenland, maar in Kon
go schijnt men zijn dood algeheel
goed te keuren. Er is geen echte ge
organiseerde oppositie tegen Moboe-
toe meer. Economisch ziet de toe
komst er tamelijk goed uit. De prij
zen zijn 11 maal zo hoog als in juni
1960, aldus de index, maar de laat
ste paar maanden zijn zij stabiel en
in sommige gevallen zijn zij zelfs
gedaald.
De kleine zakenlieden klagen
maar het is in hoofdzaak vanwege
de concurrentie en niet vanwege de
lege opslagplaatsen. Het is niet lan
ger nodig hoge steekpenningen te be
talen voor het verkrijgen van invoer
vergunningen. Mogelijk zullen de lo
nen stijgen tot een peil dat redelijk
genoemd kan worden voor de stij
gende prijzen.
Een geslaagde monetaire hervor
ming heeft de handel op de zwarte
markt zo goed als doen verdwijnen.
Een nieuw kantoor voor diamant
handel zal vermoedelijk de stroom
gesmokkelde welvaart stremmen. De
staatskopermijnen lopen goed en le
veren goed op. Buitenlandse inves
teerders beginnen overeenkomsten
voor te stellen.
Er beginnen ook toeristen te ko
men. Moboetoe heeft zelfs zijn
ambtswoning boven op de berg Stan
ley voor belangstellende toeristen
opengesteld.
De betrekkingen met België zijn
zeer goed, zelfs na enig afwijzend
commentaar in de Belgische pers
over de executie van Moelele. In 1969
zal een internationale jaarbeurs ge
houden worden als getuigenis van de
herboren vriendschap tussen Kongo
en België.
Kongo is nu een Afrikaans land
van de eerste rang, gerespecteerd of
gevreesd door Afrikanen en met con
tacten met de wereldmogendheden,
Er zijn nieuwe banden aangeknoopt
met Noord- en West-Afrika. Er zijn
nu telecommunicaties en luchtver-
bindingen met delen van Afrika die
voordien alleen maar te bereiken
waren via Europa.
In september werd miss Europa
hier gekroond vanwege onrust in
Frankrijk. Maar treffender was de
poging van Kongo de kans te hebben
te bewijzen dat het dit evenement
aan kon. Kinsjasa won het van Cara
cas en andere steden.
Corruptie, een van de grootste vij
anden van Kongo woedt nog steeds,
maar Moboetoe heeft de strijd er te
gen aangebonden. De nationale po
litie gereorganiseerd.
Moboetoe, nu 38, heeft veel meer
macht dan toen hij op zijn 30e op een
tafel klom en aankondigde dat het
leger de Kongolese regering „geneu
traliseerd" had.
Moboetoe heeft de leiding nu ge
heel in handen na nog eens vijf jaar
van politiek- en stammen-gedrang.
Als Moboetoe woord houdt en vrije
verkiezingen in 1970 uitschrijft,
maakt de nieuwe president kans een
goed schip te besturen.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN B. en w. van Vlis
singen hebbn de gemeenteraad een
krediet van f 1200,- gevraagd voor
het plaatsen van een telefoonhokje,
met munttoestel in het woonwagen
centrum aan de oostelijke Brem-
weg.
B. en w. wijzen erop, dat zo spoe
dig mogelijk na het in gebruik ne
men van het nieuwe, tijdelijke woon
wagencentrum, de oude standplaats
tussen de Oostsouburgseweg en het
spoorwegemplacement moet worden
ontruimd en afgesloten. De totale
kosten van het in oude staat herstel
len van het terrein zullen circa f
7.000,- bedragen. Ook daarvoor
vraagt het college de goedkeuring
van de raad.
België heeft 9.600.000 inwoners met
1.487.000 personenwagens. Zij parke
ren ze zelfs op de prachtige 17e-
eeuwse Grand Place die met haar
oude Vlaamse gebouwen de voor
naamste toeristenattractie van Brus
sel is.
De inwoners van het centrum van
Brussel zijn naar de voorsteden ge
vlucht, waardoor de stad 's nachts
een verlaten indruk maakt.
In de voorsteden verrijzen winkel
centra. Ondergrondse tunnels voor
voertuigen zijn gebouwd en een on
dergronds spoor is in aanbouw. De
eerste lijn daarvan zal het centrum
van Brussel verbinden het het hoofd
kwartier van de gemeenschappelijke
markt. Er bestaan toch nog verkeers
opstoppingen.
Geallieerde bommenwerpers heb
ben West-Berlijn voldoende parkeer
plaatsen verschaft en parkeren is
daar geen ernstig probleem. Behalve
dat geparkeerd kan worden op terrei
nen, die tijdens de oorlog zijn plat
gelegd, wordt in alle bouwplannen
rekening gehouden met een parkeer
ruimte voor elk appartement.
Berlijn bezit op een bevolking van
2.200.000 zielen 400.000 auto's maar
geen verkeersprobleem. De trams
zijn afgeschaft en de stad heeft sinds
lang een doelmatige ondergrondse.
Duitsland heeft de autosnelweg in
gevoerd en de straten van Berlijn
zijn aangelegd met een overeenkom
stige vooruitziende blik.
(ADVERTENTIE)
Een Parijse boulevard bij avond. Fascinerend gezicht maar
Ja!
Het is de Philips
Cassettoroon
Nieuw. Philips Cassettofoon. Een sensati
onele draagbare speler voor Musicassettes.
Klepje open, Musicassette erin, klepje dicht.
Hij speelt. Op batterijen. Dus overal. Op
feestjes. In de tuin. Op de boot. Hij is klein
en compact, weegt bijna niets. U draagt en
bedient hem met één hand. U steekt wat
Musicassettes in uw binnenzakze breken
niet, zijn beschermd tegen stof, vragen geen
ruimte en u hebt voor uren muziek bij de
hand. Van Bach tot Beat.
Want er is al een enorm programma be
schikbaar met Musicassettes. Honderden
titels. Keus voor iedereen. Van klassiek tot
populair, van LP tot EP. En dagelijks groeit
dat aantal. Profiteer daarvan met
Philips Cassettofoon. Muziek van UU
de band. Voor nog geen honderd Vwa
gulden.
Tijdelijk bij aankoop
van een Philips Cassettofoon
3 E. P. cassettes
(één van de Dutch Swing College
Band; één met 4 beroemde tangos
van Malando en één met
4 liedjes uit Ja zuster, nee zuster)
ter waarde van f 22,50
(Van onze red
AMSTERDAM De Amstei
riike figuren in de mensensmok
landen achter het ijzeren gordijn
Amsterdammer Jan H. en zijn 4
mannen worden er van verdacl
hebben uitgelokt.
H heeft inmiddels toegegeven, da
hH in 1966 zijn medewerking heef:
verleend bij het met Nederlandse pas
noorten overbrengen van vluchtehn
Ln uit Hongarije door een zeken
M diens vrouw en nog een derde
persoon. Hij heeft hun destijds voor
gesteld hun paspoorten tegen beta
ling voor dit doei af te staan.
H ontkent echter, dat hij een aan
deel heeft gehad voorzover het al
thans de paspoorten betreft -indt
zaak van de twee Amsterdamse jon
gelui Lood van Bennekom en Ruui
Sternau, die in Oost-Berlijn tot twe<
jaar en negen maanden werden ver
oordeeld. Hij heeft in West-Berlqn
als tolk gefungeerd tusen het twee
tal en Wolfgang L., de grote man
van de Duitse organisatie. In Oost-
Berlijn zouden de jongelui hun pas
poorten aan Gerrit K. geven. Deze:
heeft dit echter tijdens he<t verhooi
ontkend. Hij is indertijd wel met bei
den in Oost-Berlijn geweest, maar
werd bang en keerde terug.
Van de op 1 november im Oost-