Morgen valt het startschot voor auto-monsterrace GAFTAPE KOFFIE fHAEI spaart maag en gal Elektriciteitsstoring veroorzaakt chaos in provincie Utrecht Magazijn HOLLAND Petitie aan Polak vraagt goedkeuring vereniging homofielen HUISARTSENTARIEVEN MEI 25% OMHOOG Het denneboompje SPONSORS ZELDZAAM PROBLEEM DUUR Nu is er nieuwe Gaftape. De transparante voor-alles-en-nog-wat-tape die aan moderne kwaliteitseisen voldoet grotere kleefkracht glashelder doorzichtig sterker dan ooit langere levensduur „SCHADE"- VER GOEDING Serveer uw gasten koffie naar maat! Integratie Betere W.-Duitse contra-spionage echte koffiebonen- COFFEÏNEVRÜ Zetel Vol MOOISTE Met haalt Sint bij: Anneke Janneke Petitionnement Tweede Kamer over bijdrage aan en S en zij zelf ook. Moeder moest lachen en zei: „Malle kinderen, we ten jullte niet dat de winter begon- T,«n is?" Ooooo, nu wisten ze het. Fn ze kregen een extra deken op W En nu weten aUe kinderen dae df'kleine Stem lezen ook, dat del winter begonnen is: Ik wens jullie een leuke wintertijd. DE LIEVERDJES L 19 18 DE STEM VAN ZATERDAG 23 NOVEMBER 1968 VAN LONDEN NAAR SYDNEY (Van onze sportredactie) LONDEN Een honderdtal ral ly-rijders gaan proberen 16.000 ki lometer af te leggen in tien dagen. Om detze prestatie te leveren zul len deze chauffeurs afkomstig uit een dozijn verschillende landen 24 november in Londen starten en een autotocht maken door Europa, Tur kije, Perzië, Afghanistan en India. Aan het eind van de rit. op 17 de cember in Sydney (Australië), wacht de winnaar van deze mara thon-rally een prüs van 100.000 gul den. De enige rust die de deelne mers gegund za] worden is een pe riode van negen dagen, namelijk de boottocht van Bombay naaf Fre- mantle (Australië). Daar begint de race opnieuw langs verraderlij ke wegen (waarschijnlijk de moei- lijkse rally-wegen ter wereld) naar Sydney. De meeste rally-rij ders, die hebben ingeschreven voor deze ongelooflijk zware tocht, ko men uit Engeland en Australië. Dit is ook geen wonder want de rally is het geesteskind van de Bea- verbrook-pers in Engeland (de „Dai ly Express" en de „Evening Stan dard") en wordt mede gesponsord door de samenwerkende Australi sche pers. Maar er komen ook deel nemers uit Rusland (met vier ver schillende teams), Italië, Nieuw- Zeeland, De Verenigde Staten, Ne derland Noorwegen, West-Duitsland Ierland. Kenia, Frankrijk, India en Polen. süsaSiov - MÜÏ S® ,8.; m Een verrassend groot aantal vrouwen heeft zich laten inschrij ven voor de rally. Het meisje dat de meeste kansen schijnt te hebben i» een knappe mode-ontwerpster uit Dublin, Rosemary Smith. Zij rijdt voor de Ierse Ford fabrieken. Bijna alle teams in de rally wor den gesponsord door bepaalde fir ma's. En niet alleen de auto-in dustrie is hiervoor geïnteresseerd zelfs een groep samenwerkende supermarkten behoord tot de geld schieters De bedrijven zullen de uitgaven van de door hun gespon sorde rijders betalen, evenals de thuisreis per schip of per vliegtuig als de deelnemers van buiten Aus tralië komen. Bijna een jaar gele den ontstond het idee van de ma rathon rally aan een 'unch ergens In Londen. Onder de aanwezigen bevonden zich sir Max Aitken, pre sident-commissaris van de Beaver- brook-pers, en de Engelse sport man Tommy Sopwith, die een grote naam heeft in de wereld van mo torbootraces. Het gesprek kwam op auto's en op autoraces. En in eens kwam daar het idee op van een marathon-rally. Na wat voor bereidend werk en na het aanbod van mede-sponsoring van de sa menwerkende Australische pers, kwam het plan van de grond. Ex- autorace man en oud rally-rijder Jack Sears werd tot secretaris van de organisatie benoemd en gevraagd een route te bepalen. Hij koos deze door hem zelf te rijden. Hij zocht alles uit omtrent de gevaren die onderweg de deelne mers bedreigen. Hij moest onder zoeken welke landen een doorreis- rergunning voor de rally wilden ge ven. Men hoopte de langst moge lijke landweg te kunnen nemen, maar dit werd onmogelijk gemaakt door de moeilijkheden die er wa ren bm inreisvergunmingen te ver krijgen in Maleisië. En bij Ceylon was er het grote probleem de 100 auto's over te varen van India. Daarom werd het besluit geno men dat de deelnemers tenslotte (ADVERTENTIE) i> reeds vanaf 45 ct f ,'J/ f 'Vv "t i.' Jr *<C Verkrijgbaar bij de goede kantoorboekhandel oer boot zouden reiken van India naar het westen van het Australi sche vasteland. De punten bij deze rally zullen worden toegekend op tijdsprestaties on op „timing". Van de deelne mers wordt verwacht dat zij in pre cies zeven dagen de tocht Londen- Bombay zullen maken zodat de boot die hun naar Australië zal bren gen op tijd kan vertrekken. Dan breken er negen rustige dagen aan voor de rally-rijders. De mannen hebben de tijd om hun baard van zeven dagen af te scheren en de vrouwen kunnen zich weer wat op maken en zich weer „vrouw" voe len. En dan moet men opnieuw achter het stuur voor de zeer zwa re tocht van Fremantle naar de Warwick Farm-racebaan even bui ten Sydney. De rally-rijders ondergaan op het ogenblik allerlei proeven om hen voor te bereiden op de gevaren die onderweg dreigen. Een van hen oefent in het verwisselen van een wiel terwijl zijn vrouw een emmer water over hem leeggiet. Zo er vaart hij hoe het is een platte band te hebben in een moeson-regenbui. Jack Sears, die de route uitge zocht heeft, heeft allerlei bruikba re aanwijzigingeh gegeven vöor de rally-rijders. Zo waarschuwt hij voor de chaotische verkeersom standigheden die er de laatste ki lometers voor Istanboel heersen, dat vanaf deze plaats tot Bombay auto's een zeldzaam verschijnsel zijn op de wegen en dat men waar schijnlijk het middelpunt zal zijn van een drommende nieuwsgierige menigte die hier en daar zelfs zal protesteren en de hele stoet van wagens zal tegenwerken. „Er zal voor niemand van diegenen die achter het stuur van 'n rally-wagen zitten meer rust zijn na Istanboel", zegt Sears. Vermoeidheid is een zeer groot probleem. Aan het einde van de uitputtende tocht zullen de teams ieder half uur moeten verwisselen achter het stuur. En dan, na de rust aan boord, wordt de strijd pas echt zwaar als men over Nul- Jabor vlakte moet trekken. De tem peraturen hier zijn in december rond de 55 graden Celcius. Het zal een groot probleem voor de rijders zijn om de gehele reis goedgehu meurd te blijven. De zenuwen zul ten tot het uiterste op de proef ge steld worden. Een vrouw die haar echtgenoot (er zijn twee echtparen die als team meedoen) verteld dat zij de kaart verkeerd gelezen heeft en dat zij 150 kilometer terug hadden moeten afslaan zal niet genoeg hebben aan een glimlachend uitgesproken „het spijt me schat". Een ander probleem zal het drink water en het voedsel zijn. Op vele plaatsen langs de route is het wa ter niet veilig om te drinken, dus moeten er speciale watertanks in alle wagens gemonteerd worden. Benzine varieert in kwaliteit van land tot land en is dikwijls in som mige gebieden niet verkrijgbaar. Hierom moeten enorme benzine tanks worden meegenomen, even als extra jerry-cans. De auto's zul len ook vo] geladen moeten wor den met voedseldat snel energie geeft zoals chocolade en krenten, zelf warm wordende blikken soep en noodrantsoenen van het leger. Dit betekent dat elke wagen te zwaar geladen zal zijn waardoor de voorzorgsmaatregelen nog uitgebrei der moeten zijn en moeras be- schermingsploegen moeten aange steld worden om de auto's te be hoeden voor wegzakken in drassig terrein. Wat doet mensen besluiten zulk een gevaarlijke en moeilijke tocht rond de halve wereld te ma ken? Het antwoord is eenvoudig: het avontuur(Meer nog dan die ho ge prijs die men kan winnen).. Er zijn maar een paar andere manie ren waarop de mens zijn uithou dingsvermogen kan testen, of kan bewijzen dat hij opgewassen is te gen moeilijke omstandigheden. Veel Older*. I kingen p, I vooraf aan het l I palen van de m I te van de zwaamil en moeilijkste rally ter wertül Hier rijdt dedienJ wagen van de Bril tish Motor CotjJ ration over een I de „wegen" die i,l Nullaborvlakte peren. Deze vlahtl in West-Aostnijl is een van de «,.1 zaamste woesfcl ter wereld, 1 te ondernemen. Allen zijn 25 jaar oud, de een is een binnenhuisarchi tect, de tweede een ingenieur en de derde een reclame-ontwerper. Zij hebben allen hun baan opgege ven en alles op het spel gezet om deel te kunnen nemen aan dit groot se avontuur. ..Oorspronkelijk", zo zegt Peter Sugden, de reclame-ont werper, „werden we door een be drijf gesponsord voor een f 50.000,- maar het werd op het laatste mo ment ingetrokken. We waren zo teleurgesteld dat we besloten ons zelf te sponsorren". De drie man nen hebben een tweede-hands Lo tus Cortina gekocht, die een dure verbouwing heeft ondergaan. „We hebben al omze spaarcenten aange sproken", zegt Sugden, „en we den ken dat het ons een f 30.000,- heeft gekost tegen de tijd dat we in Syd ney aankomen, als we het halen tenminste". Er zijn veel verhalen rond de deelnemers aan deze rally te ver tellen. Zo neemt een chauffeur stapels papieren ondergoed mee, zodat hij niet hoeft te stoppen om het te wassen, het team dat een beroep deed op het Amerikaanse ruimtevaarteentrum voor pakket ten voedsel voor astronauten; het team dat een speciale cursus bij de Royal Air Force doorliep voor het overleven in antarctische en woestijn omstandigheden. De win naars zullen een flinke prijs krij gen. maar alle deelnemers zullen verhalen mee terug nemen over de gevaren die zij ondergingen op de zwaarste autorally ter wereld. Drie jonge Engelse deelnemers smijten zelfs hun eigen geld er te gen aan om de avontuurlijke tocht HAMBURG (DPA) Een apotheker uit Kellinghusen in het Westduitse Sleeswijk-Hol- stein moet een moeder achttien jaar lang onderhoudskosten be talen voor haar kind, dat door een fout van zijn assistente ter wereld is gekomen. De moeder had in plaats van anticonceptiepillen maagtablet ten gekregen, en die in goed ver trouwen ingenomen, omdat ze het opschrift op het doosje voor camouflage hield. De rechter heeft bepaald dat de apotheker voor de helft in de onderhoudskosten moest bijdra gen, al voerde deze nog zo aan dat hier toch niet van een „scha degeval" kon worden gesproken. De blijdschap van de ouders weegt niet op tegen de kosten, vond de rechter. (ADVERTENTIE) Gezellig, als u gasten hebt. Waar begint n dan mee? Met het serveren van een kopje koffie. Sneu, als er dan een gast voor koffie bedankt. Voorkom dat, serveer Koffie Hag, die bovendien nog een openbaring is voor uw andere gasten. Koffie Hag is vrij van coffeine en andere schadelijke stoffen. Superieure Koffie Hag spaart hart en zenuwen. Er gaat werkelijk niets boven zo'n kopje lekkere, geurige en... gezonde koffie als Koffie Hag. Echte koffiebonen maar.-, coffelnevry. (Van onze redactie binnenland) UTRECHT Een anderhalf uur durende storing in de elektriciteitsvoor ziening heeft gistermorgen in vrijwel de gehele provincie Utrecht een grote chaos veroorzaakt. Slechts in Zeist, Bunnik en Veenendaal merkte men niets van de moeilijkheden, waarmee de andere steden en dorpen te kampen hadden. (ADVERTENTIE) Vooral de stad Utrecht werd zwaar getroffen door de onderbreking. Ver keerslichten doofden waardoor in de drukke centra een enorme warboel in het verkeer ontstond. Ook de half automatische overwegbomen functio- neerden in de hele provincie niet meer. De ziekenhuizen ondervonden eveneens grote hinder van de storing. Door het inschakelen van noodag- gregaten konden de vitale onderde len van de ziekenhuizen (operatie zalen en beademingscentra) normaal door blijven "werken. Het spoorwegverkeer werd totaal „ontregeld". Ook de middenstand die in verband met de Sinterklaasperiode veel klan dizie had, ondervond veel hinder. Luchtverversingsinstallaties, elektri sche kassa's en andere toestellen wei gerden hun normale dienst. Het zelf- (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De werkgroep pas torale hulp aan homofielen heeft aan minister Polak (justitie) een door 149 personen ondertekende petitie gezonden, waarin gevraagd wordt nu spoedig positief te beslissen over het verlenen van koninklijke goedkeu ring aan de Nederlandse vereniging van homofielen C.O.C. Een begeleidend schrijven van de werkgroep is ondertekend door prof. dr. Trimbos, pater dr. Gottschalk m.s.f., ds. A. Klamer en ds. Brus- saard. De petitie zelf bevat onder meer de handtekeningen van veel katholieke en protestantse geestelij ken, hoogleraren in de psychologie en criminologie, zenuwartsen, politi ci en kunstenaars. Aanvankelijk stond ook de naam van N.V.V.-voor- zitter Kloos onder de petitie, maar deze is later weer doorgehaald. In de petitie wordt eraan herin nerd, dat de vereniging op 4 oktober 1967 (voor de tweede maal) erken ning als rechtspersoon heeft aange vraagd. „Sindsdien is een jaar ver streken en nog steeds is op deze aanvraag geen beslissing genomen, hetgeen ongebruikelijk is", aldus de petitie. Verondersteld wordt daarom dat er bij minister Polak bezwaren bestaan. De petitie vervolgt: „De integratie van de homofielen in de maatschap pij is niet slechts van groot belang voor de homofielen zelf, maar vooral ook in het belang van een gezonde maatschappij, waarin minderheids groepen geïntegreerd in plaats van geïsoleerd bestaan. Een afwijzing van ons verzoek zou een ongewenst effect kunnen hebben. Hierdoor im mers zou de homofilie als maat schappelijk probleem weer naar vo ren komen. Een negatieve beslissing zal naar onze mening derhalve het algemeen belang slechts schade toe brengen." Het C.O.C. is al sinds 1961 bezig met pogingen koninklijke goedkeu ring te verwerven. de goldt voor de kantoren waar elek trische typemachines, telmachines e.o. stil kwamen te staan. Ook de werkzaamheden in de bouwnijver heid en enkele bedrijven moesten worden stilgelegd. Rond half 11 had het Utrechtse Elektriciteitsbedrijf Pegus de storing gelokaliseerd. Een half uur later was de stroomstoring praktisch opgehe ven. De directeur van de Pegus, ir. A. D. de Bergh, verklaarde desgè- vraafd, dat de oorzaak van de narig heid een doorslag in een van de be langrijkste 50-kilovolt kabels,, in de elektriciteitscentrale zelf is geweest. DEN HAAG (ANP) In slechts enkele gevallen is sprake van een verhoging van de huisartsentarieven voor particulieren met ongeveer 25 procent. Minister De Block (economische zaken) heeft dit de tweede kamer meegedeeld. Naar zijn mening is er geen sprake van een min of meer algemene verhoging van de huis artsentarieven. Overigens wijst de minister er op, dat noch de stijging van de praktijk koster noch de algemene ontwikke ling van de inkomens een zo grote verhoging motiveren. BONN, (AFP) Het Westduitse kabinet heeft besloten de contra spionagedienst te verbeteren door het beschikbaar stellen van beter personeel en meer geld en verbete ring van de coördinatie. Het kabinet nam het besluit r.a bestudering van een rapport over de veiligheidsdiensten. Hieruit bleek volgens een regeringswoordvoerder onder meer dat van alle zelfmoord gevallen die de veiligheidsdiensten de laatste tijd hebben getroffen er slechts één dat van admiraal Luedke verband hield met spio- nage-activiteiten. studentenvereniging Politeia, litieke Partij Radicalen, de, PSP, Sjalomgroep, de „Social®® Jeugd" en de SVB. (ADVERTENTIE) SPENCERS PULLOVERS HANDSCHOENEN, TRUIEN, SHIRTS OVERHEMDEN DASSEN, SHAWLS TOLBRUGSTRAAT 8-16 - BREDA 'n Uur gratis parkeren in de Parkeergarage UTRECHT (ANP) - Een Mtlill politieke partijen en organisaties s i dezer dagen een petitionnement u i bieden aan de leden van de Twdl Kamer waarin alsnog vereerpl van de verhoging van de NAVWj drage wordt gevraagd. De tekst luidt: „Wij achtenVl verbazingwekkend dat zo snel f-1! gemakkelijk de defensie-ui^zj met 225 miljoen gulden kunnen worden, terwijl dezerï-1 ring en de meerderheid van httpl lement geen extra-middelen lj;| schikbaar stellen voor bijvootWI kleinere schoolklassen, verbeleSl AOW, bouw van meer woning I woningen, verhoging ontwiWtelijfJ hulp en niet te vergeten i vredesonderzoek. Belangrijker nog is dat reeds til herhaling door deskundigen beWI werd, dat verdere opvoering van «-I ze vernietigingskracht de vrede e| veiligheid eerder bedreigt dan vordert. Ook is een extra-be«"<»| ning in strijd met de internati®1! ontspanningsporlitiek, die het B-| net-De Jong zegt na te streven Deze verhoging dient dus te Wj den afgewezen. Wij verzoeken 'I leden van de Tweede Kamer als-I bij de begrotingsbehandelmS n®"| verhoging ongedaan te make"- I Het petitionnement is ondertek*! door de Federatie van Jongerey, I pen in PvdA, „Kerk en Vrede,«I Nederlandse Studenten Raao, dePj I Ook de faculteitsvereniging hogeschool voor Theologie ai r®' raat te Heerlen heeft in een telsEg aan de Tweede Kamer SePryrn<i!| tegen de verhoging van de dete I uitgaven ten gunste van de I annek» en Janneke lageij in bedl Jtoteln niet slapen. Anneke dacht j eIG ,,oei ik toch aan mijn rug? Lig'l ik goms bloot of Vat" ww6 Tk iWitie" lachte koraing Winter. „Ik S iè lekker koud en je broertje vAU ie wilt weten waarom, dan °°iikhet gauw vertellen, de winter hemmnen Ineens: Hatsie, hat- Wat is dat?, dacht Anneke Het Janneke. „Ben je verkouden? ^roeg Anneke. „Nee hoor, alleen Sb ik het erg koud. Vooral mijn rtrBlT ten^n I Zal ik moeder roepen?" stelde Anneke voor. „Mama, mama, kom; 3 Moeder kwam en vroeg wat er^an de hand was. Anneke ver- flldedathaar broertje het zo koud Lia Brokx I Oude Bredasebaan 6 Chaam. I •mm* -KcHMröN B4éte8 Er waren eens twee bomen. Een grote en een kleine. De grote was een dikke beuk en het kleintje een lief denne boompje. De grote beuk stond in een groot bos op een grote plek. Op een dag kwam er een bos wachter en bracht een klein den neboompje mee. Hij plantte het naast de grote beuk. Maar altijd was de boom ijdel. En hij wilde de meeste ruimte nebben. Dus vond de beuk helemaal niet leuk, dat 't kleine boompje naast hem kwam staan. Hij zei tegen dat kleine boom pje. Bah wat ben jij toch klein en 20 jong en lelijk Je bent niet zo mooi als ik. Zo gingen er jaren voorbij. Het kleine boompje was erg verdrietig. Op een dag kwam de boswach- e!Lf.n Baalde de beuk om. plantte weer jonge gezellige Dat Was wel een feest met zo veel nieuwe vriendjes. verdiend* denneboomP3e wel Sjanet Dierijck, Peppelhof 7, Prinsenbeek.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 18