Morgen valt het startschot
voor auto-monsterrace
GAFTAPE
KOFFIE
fHAEI
spaart
maag
en gal
Elektriciteitsstoring
veroorzaakt chaos
in provincie Utrecht
Magazijn HOLLAND
Petitie aan
Polak vraagt
goedkeuring
vereniging
homofielen
HUISARTSENTARIEVEN
MEI 25% OMHOOG
Het
denneboompje
SPONSORS
ZELDZAAM
PROBLEEM
DUUR
Nu is er nieuwe Gaftape.
De transparante
voor-alles-en-nog-wat-tape
die aan moderne
kwaliteitseisen voldoet
grotere kleefkracht
glashelder doorzichtig
sterker dan ooit
langere levensduur
„SCHADE"-
VER
GOEDING
Serveer uw gasten
koffie naar maat!
Integratie
Betere W.-Duitse
contra-spionage
echte koffiebonen-
COFFEÏNEVRÜ
Zetel Vol
MOOISTE
Met
haalt Sint bij:
Anneke
Janneke
Petitionnement
Tweede Kamer
over bijdrage
aan
en
S en zij zelf ook. Moeder moest
lachen en zei: „Malle kinderen, we
ten jullte niet dat de winter begon-
T,«n is?" Ooooo, nu wisten ze het.
Fn ze kregen een extra deken op
W En nu weten aUe kinderen dae
df'kleine Stem lezen ook, dat del
winter begonnen is: Ik wens jullie
een leuke wintertijd.
DE LIEVERDJES
L
19
18
DE STEM VAN ZATERDAG 23 NOVEMBER 1968
VAN LONDEN
NAAR SYDNEY
(Van onze sportredactie)
LONDEN Een honderdtal ral
ly-rijders gaan proberen 16.000 ki
lometer af te leggen in tien dagen.
Om detze prestatie te leveren zul
len deze chauffeurs afkomstig uit
een dozijn verschillende landen 24
november in Londen starten en een
autotocht maken door Europa, Tur
kije, Perzië, Afghanistan en India.
Aan het eind van de rit. op 17 de
cember in Sydney (Australië),
wacht de winnaar van deze mara
thon-rally een prüs van 100.000 gul
den. De enige rust die de deelne
mers gegund za] worden is een pe
riode van negen dagen, namelijk de
boottocht van Bombay naaf Fre-
mantle (Australië). Daar begint
de race opnieuw langs verraderlij
ke wegen (waarschijnlijk de moei-
lijkse rally-wegen ter wereld)
naar Sydney. De meeste rally-rij
ders, die hebben ingeschreven voor
deze ongelooflijk zware tocht, ko
men uit Engeland en Australië.
Dit is ook geen wonder want de
rally is het geesteskind van de Bea-
verbrook-pers in Engeland (de „Dai
ly Express" en de „Evening Stan
dard") en wordt mede gesponsord
door de samenwerkende Australi
sche pers. Maar er komen ook deel
nemers uit Rusland (met vier ver
schillende teams), Italië, Nieuw-
Zeeland, De Verenigde Staten, Ne
derland Noorwegen, West-Duitsland
Ierland. Kenia, Frankrijk, India en
Polen.
süsaSiov - MÜÏ S® ,8.; m
Een verrassend groot aantal
vrouwen heeft zich laten inschrij
ven voor de rally. Het meisje dat
de meeste kansen schijnt te hebben
i» een knappe mode-ontwerpster
uit Dublin, Rosemary Smith. Zij
rijdt voor de Ierse Ford fabrieken.
Bijna alle teams in de rally wor
den gesponsord door bepaalde fir
ma's. En niet alleen de auto-in
dustrie is hiervoor geïnteresseerd
zelfs een groep samenwerkende
supermarkten behoord tot de geld
schieters De bedrijven zullen de
uitgaven van de door hun gespon
sorde rijders betalen, evenals de
thuisreis per schip of per vliegtuig
als de deelnemers van buiten Aus
tralië komen. Bijna een jaar gele
den ontstond het idee van de ma
rathon rally aan een 'unch ergens
In Londen. Onder de aanwezigen
bevonden zich sir Max Aitken, pre
sident-commissaris van de Beaver-
brook-pers, en de Engelse sport
man Tommy Sopwith, die een grote
naam heeft in de wereld van mo
torbootraces. Het gesprek kwam
op auto's en op autoraces. En in
eens kwam daar het idee op van
een marathon-rally. Na wat voor
bereidend werk en na het aanbod
van mede-sponsoring van de sa
menwerkende Australische pers,
kwam het plan van de grond. Ex-
autorace man en oud rally-rijder
Jack Sears werd tot secretaris van
de organisatie benoemd en gevraagd
een route te bepalen.
Hij koos deze door hem zelf te
rijden. Hij zocht alles uit omtrent
de gevaren die onderweg de deelne
mers bedreigen. Hij moest onder
zoeken welke landen een doorreis-
rergunning voor de rally wilden ge
ven. Men hoopte de langst moge
lijke landweg te kunnen nemen,
maar dit werd onmogelijk gemaakt
door de moeilijkheden die er wa
ren bm inreisvergunmingen te ver
krijgen in Maleisië. En bij Ceylon
was er het grote probleem de 100
auto's over te varen van India.
Daarom werd het besluit geno
men dat de deelnemers tenslotte
(ADVERTENTIE)
i>
reeds vanaf 45 ct f ,'J/
f
'Vv "t
i.' Jr *<C
Verkrijgbaar bij de goede kantoorboekhandel
oer boot zouden reiken van India
naar het westen van het Australi
sche vasteland.
De punten bij deze rally zullen
worden toegekend op tijdsprestaties
on op „timing". Van de deelne
mers wordt verwacht dat zij in pre
cies zeven dagen de tocht Londen-
Bombay zullen maken zodat de boot
die hun naar Australië zal bren
gen op tijd kan vertrekken. Dan
breken er negen rustige dagen aan
voor de rally-rijders. De mannen
hebben de tijd om hun baard van
zeven dagen af te scheren en de
vrouwen kunnen zich weer wat op
maken en zich weer „vrouw" voe
len. En dan moet men opnieuw
achter het stuur voor de zeer zwa
re tocht van Fremantle naar de
Warwick Farm-racebaan even bui
ten Sydney.
De rally-rijders ondergaan op het
ogenblik allerlei proeven om hen
voor te bereiden op de gevaren
die onderweg dreigen. Een van hen
oefent in het verwisselen van een
wiel terwijl zijn vrouw een emmer
water over hem leeggiet. Zo er
vaart hij hoe het is een platte band
te hebben in een moeson-regenbui.
Jack Sears, die de route uitge
zocht heeft, heeft allerlei bruikba
re aanwijzigingeh gegeven vöor de
rally-rijders. Zo waarschuwt hij
voor de chaotische verkeersom
standigheden die er de laatste ki
lometers voor Istanboel heersen,
dat vanaf deze plaats tot Bombay
auto's een zeldzaam verschijnsel
zijn op de wegen en dat men waar
schijnlijk het middelpunt zal zijn
van een drommende nieuwsgierige
menigte die hier en daar zelfs zal
protesteren en de hele stoet van
wagens zal tegenwerken. „Er zal
voor niemand van diegenen die
achter het stuur van 'n rally-wagen
zitten meer rust zijn na Istanboel",
zegt Sears.
Vermoeidheid is een zeer groot
probleem. Aan het einde van de
uitputtende tocht zullen de teams
ieder half uur moeten verwisselen
achter het stuur. En dan, na de
rust aan boord, wordt de strijd
pas echt zwaar als men over Nul-
Jabor vlakte moet trekken. De tem
peraturen hier zijn in december
rond de 55 graden Celcius. Het zal
een groot probleem voor de rijders
zijn om de gehele reis goedgehu
meurd te blijven. De zenuwen zul
ten tot het uiterste op de proef ge
steld worden. Een vrouw die haar
echtgenoot (er zijn twee echtparen
die als team meedoen) verteld
dat zij de kaart verkeerd gelezen
heeft en dat zij 150 kilometer terug
hadden moeten afslaan zal niet
genoeg hebben aan een glimlachend
uitgesproken „het spijt me schat".
Een ander probleem zal het drink
water en het voedsel zijn. Op vele
plaatsen langs de route is het wa
ter niet veilig om te drinken, dus
moeten er speciale watertanks in
alle wagens gemonteerd worden.
Benzine varieert in kwaliteit van
land tot land en is dikwijls in som
mige gebieden niet verkrijgbaar.
Hierom moeten enorme benzine
tanks worden meegenomen, even
als extra jerry-cans. De auto's zul
len ook vo] geladen moeten wor
den met voedseldat snel energie
geeft zoals chocolade en krenten,
zelf warm wordende blikken soep
en noodrantsoenen van het leger.
Dit betekent dat elke wagen te
zwaar geladen zal zijn waardoor de
voorzorgsmaatregelen nog uitgebrei
der moeten zijn en moeras be-
schermingsploegen moeten aange
steld worden om de auto's te be
hoeden voor wegzakken in drassig
terrein. Wat doet mensen besluiten
zulk een gevaarlijke en moeilijke
tocht rond de halve wereld te ma
ken? Het antwoord is eenvoudig:
het avontuur(Meer nog dan die ho
ge prijs die men kan winnen).. Er
zijn maar een paar andere manie
ren waarop de mens zijn uithou
dingsvermogen kan testen, of kan
bewijzen dat hij opgewassen is te
gen moeilijke omstandigheden.
Veel Older*. I
kingen p, I
vooraf aan het l I
palen van de m I
te van de zwaamil
en moeilijkste
rally ter wertül
Hier rijdt dedienJ
wagen van de Bril
tish Motor CotjJ
ration over een I
de „wegen" die i,l
Nullaborvlakte
peren. Deze vlahtl
in West-Aostnijl
is een van de «,.1
zaamste woesfcl
ter wereld, 1
te ondernemen. Allen zijn 25 jaar
oud, de een is een binnenhuisarchi
tect, de tweede een ingenieur en
de derde een reclame-ontwerper.
Zij hebben allen hun baan opgege
ven en alles op het spel gezet om
deel te kunnen nemen aan dit groot
se avontuur. ..Oorspronkelijk", zo
zegt Peter Sugden, de reclame-ont
werper, „werden we door een be
drijf gesponsord voor een f 50.000,-
maar het werd op het laatste mo
ment ingetrokken. We waren zo
teleurgesteld dat we besloten ons
zelf te sponsorren". De drie man
nen hebben een tweede-hands Lo
tus Cortina gekocht, die een dure
verbouwing heeft ondergaan. „We
hebben al omze spaarcenten aange
sproken", zegt Sugden, „en we den
ken dat het ons een f 30.000,- heeft
gekost tegen de tijd dat we in Syd
ney aankomen, als we het halen
tenminste".
Er zijn veel verhalen rond de
deelnemers aan deze rally te ver
tellen. Zo neemt een chauffeur
stapels papieren ondergoed mee,
zodat hij niet hoeft te stoppen om
het te wassen, het team dat een
beroep deed op het Amerikaanse
ruimtevaarteentrum voor pakket
ten voedsel voor astronauten; het
team dat een speciale cursus bij
de Royal Air Force doorliep voor
het overleven in antarctische en
woestijn omstandigheden. De win
naars zullen een flinke prijs krij
gen. maar alle deelnemers zullen
verhalen mee terug nemen over
de gevaren die zij ondergingen op
de zwaarste autorally ter wereld.
Drie jonge Engelse deelnemers
smijten zelfs hun eigen geld er te
gen aan om de avontuurlijke tocht
HAMBURG (DPA) Een
apotheker uit Kellinghusen in
het Westduitse Sleeswijk-Hol-
stein moet een moeder achttien
jaar lang onderhoudskosten be
talen voor haar kind, dat door
een fout van zijn assistente ter
wereld is gekomen.
De moeder had in plaats van
anticonceptiepillen maagtablet
ten gekregen, en die in goed ver
trouwen ingenomen, omdat ze
het opschrift op het doosje voor
camouflage hield.
De rechter heeft bepaald dat
de apotheker voor de helft in de
onderhoudskosten moest bijdra
gen, al voerde deze nog zo aan
dat hier toch niet van een „scha
degeval" kon worden gesproken.
De blijdschap van de ouders
weegt niet op tegen de kosten,
vond de rechter.
(ADVERTENTIE)
Gezellig, als u gasten hebt. Waar begint
n dan mee? Met het serveren van een
kopje koffie. Sneu, als er dan een gast
voor koffie bedankt.
Voorkom dat, serveer Koffie Hag, die
bovendien nog een openbaring is voor
uw andere gasten. Koffie Hag is vrij van
coffeine en andere schadelijke stoffen.
Superieure Koffie Hag spaart hart en
zenuwen. Er gaat werkelijk niets boven
zo'n kopje lekkere, geurige en... gezonde
koffie als Koffie Hag. Echte koffiebonen
maar.-, coffelnevry.
(Van onze redactie binnenland)
UTRECHT Een anderhalf uur durende storing in de elektriciteitsvoor
ziening heeft gistermorgen in vrijwel de gehele provincie Utrecht een grote
chaos veroorzaakt. Slechts in Zeist, Bunnik en Veenendaal merkte men
niets van de moeilijkheden, waarmee de andere steden en dorpen te kampen
hadden.
(ADVERTENTIE)
Vooral de stad Utrecht werd zwaar
getroffen door de onderbreking. Ver
keerslichten doofden waardoor in de
drukke centra een enorme warboel
in het verkeer ontstond. Ook de half
automatische overwegbomen functio-
neerden in de hele provincie niet
meer. De ziekenhuizen ondervonden
eveneens grote hinder van de storing.
Door het inschakelen van noodag-
gregaten konden de vitale onderde
len van de ziekenhuizen (operatie
zalen en beademingscentra) normaal
door blijven "werken.
Het spoorwegverkeer werd totaal
„ontregeld".
Ook de middenstand die in verband
met de Sinterklaasperiode veel klan
dizie had, ondervond veel hinder.
Luchtverversingsinstallaties, elektri
sche kassa's en andere toestellen wei
gerden hun normale dienst. Het zelf-
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De werkgroep pas
torale hulp aan homofielen heeft aan
minister Polak (justitie) een door
149 personen ondertekende petitie
gezonden, waarin gevraagd wordt nu
spoedig positief te beslissen over het
verlenen van koninklijke goedkeu
ring aan de Nederlandse vereniging
van homofielen C.O.C.
Een begeleidend schrijven van de
werkgroep is ondertekend door prof.
dr. Trimbos, pater dr. Gottschalk
m.s.f., ds. A. Klamer en ds. Brus-
saard. De petitie zelf bevat onder
meer de handtekeningen van veel
katholieke en protestantse geestelij
ken, hoogleraren in de psychologie
en criminologie, zenuwartsen, politi
ci en kunstenaars. Aanvankelijk
stond ook de naam van N.V.V.-voor-
zitter Kloos onder de petitie, maar
deze is later weer doorgehaald.
In de petitie wordt eraan herin
nerd, dat de vereniging op 4 oktober
1967 (voor de tweede maal) erken
ning als rechtspersoon heeft aange
vraagd. „Sindsdien is een jaar ver
streken en nog steeds is op deze
aanvraag geen beslissing genomen,
hetgeen ongebruikelijk is", aldus de
petitie. Verondersteld wordt daarom
dat er bij minister Polak bezwaren
bestaan.
De petitie vervolgt: „De integratie
van de homofielen in de maatschap
pij is niet slechts van groot belang
voor de homofielen zelf, maar vooral
ook in het belang van een gezonde
maatschappij, waarin minderheids
groepen geïntegreerd in plaats van
geïsoleerd bestaan. Een afwijzing
van ons verzoek zou een ongewenst
effect kunnen hebben. Hierdoor im
mers zou de homofilie als maat
schappelijk probleem weer naar vo
ren komen. Een negatieve beslissing
zal naar onze mening derhalve het
algemeen belang slechts schade toe
brengen."
Het C.O.C. is al sinds 1961 bezig
met pogingen koninklijke goedkeu
ring te verwerven.
de goldt voor de kantoren waar elek
trische typemachines, telmachines
e.o. stil kwamen te staan. Ook de
werkzaamheden in de bouwnijver
heid en enkele bedrijven moesten
worden stilgelegd.
Rond half 11 had het Utrechtse
Elektriciteitsbedrijf Pegus de storing
gelokaliseerd. Een half uur later was
de stroomstoring praktisch opgehe
ven. De directeur van de Pegus, ir.
A. D. de Bergh, verklaarde desgè-
vraafd, dat de oorzaak van de narig
heid een doorslag in een van de be
langrijkste 50-kilovolt kabels,, in de
elektriciteitscentrale zelf is geweest.
DEN HAAG (ANP) In slechts
enkele gevallen is sprake van een
verhoging van de huisartsentarieven
voor particulieren met ongeveer 25
procent.
Minister De Block (economische
zaken) heeft dit de tweede kamer
meegedeeld. Naar zijn mening is er
geen sprake van een min of meer
algemene verhoging van de huis
artsentarieven.
Overigens wijst de minister er op,
dat noch de stijging van de praktijk
koster noch de algemene ontwikke
ling van de inkomens een zo grote
verhoging motiveren.
BONN, (AFP) Het Westduitse
kabinet heeft besloten de contra
spionagedienst te verbeteren door
het beschikbaar stellen van beter
personeel en meer geld en verbete
ring van de coördinatie.
Het kabinet nam het besluit r.a
bestudering van een rapport over de
veiligheidsdiensten. Hieruit bleek
volgens een regeringswoordvoerder
onder meer dat van alle zelfmoord
gevallen die de veiligheidsdiensten
de laatste tijd hebben getroffen er
slechts één dat van admiraal
Luedke verband hield met spio-
nage-activiteiten.
studentenvereniging Politeia,
litieke Partij Radicalen, de, PSP,
Sjalomgroep, de „Social®®
Jeugd" en de SVB.
(ADVERTENTIE)
SPENCERS
PULLOVERS
HANDSCHOENEN,
TRUIEN, SHIRTS
OVERHEMDEN
DASSEN, SHAWLS
TOLBRUGSTRAAT 8-16 - BREDA
'n Uur gratis parkeren in de Parkeergarage
UTRECHT (ANP) - Een Mtlill
politieke partijen en organisaties s i
dezer dagen een petitionnement u i
bieden aan de leden van de Twdl
Kamer waarin alsnog vereerpl
van de verhoging van de NAVWj
drage wordt gevraagd.
De tekst luidt: „Wij achtenVl
verbazingwekkend dat zo snel f-1!
gemakkelijk de defensie-ui^zj
met 225 miljoen gulden
kunnen worden, terwijl dezerï-1
ring en de meerderheid van httpl
lement geen extra-middelen lj;|
schikbaar stellen voor bijvootWI
kleinere schoolklassen, verbeleSl
AOW, bouw van meer woning I
woningen, verhoging ontwiWtelijfJ
hulp en niet te vergeten i
vredesonderzoek.
Belangrijker nog is dat reeds til
herhaling door deskundigen beWI
werd, dat verdere opvoering van «-I
ze vernietigingskracht de vrede e|
veiligheid eerder bedreigt dan
vordert. Ook is een extra-be«"<»|
ning in strijd met de internati®1!
ontspanningsporlitiek, die het B-|
net-De Jong zegt na te streven
Deze verhoging dient dus te Wj
den afgewezen. Wij verzoeken 'I
leden van de Tweede Kamer als-I
bij de begrotingsbehandelmS n®"|
verhoging ongedaan te make"- I
Het petitionnement is ondertek*!
door de Federatie van Jongerey, I
pen in PvdA, „Kerk en Vrede,«I
Nederlandse Studenten Raao,
dePj
I
Ook de faculteitsvereniging
hogeschool voor Theologie ai r®'
raat te Heerlen heeft in een telsEg
aan de Tweede Kamer SePryrn<i!|
tegen de verhoging van de dete I
uitgaven ten gunste van de I
annek» en Janneke lageij in bedl
Jtoteln niet slapen. Anneke dacht
j eIG ,,oei ik toch aan mijn rug? Lig'l
ik goms bloot of Vat" ww6 Tk
iWitie" lachte koraing Winter. „Ik
S iè lekker koud en je broertje
vAU ie wilt weten waarom, dan
°°iikhet gauw vertellen, de winter
hemmnen Ineens: Hatsie, hat-
Wat is dat?, dacht Anneke Het
Janneke. „Ben je verkouden?
^roeg Anneke. „Nee hoor, alleen
Sb ik het erg koud. Vooral mijn
rtrBlT ten^n I
Zal ik moeder roepen?" stelde
Anneke voor. „Mama, mama, kom;
3 Moeder kwam en vroeg wat
er^an de hand was. Anneke ver-
flldedathaar broertje het zo koud
Lia Brokx I
Oude Bredasebaan 6
Chaam.
I
•mm* -KcHMröN
B4éte8
Er waren eens twee bomen. Een
grote en een kleine.
De grote was een dikke beuk
en het kleintje een lief denne
boompje.
De grote beuk stond in een
groot bos op een grote plek.
Op een dag kwam er een bos
wachter en bracht een klein den
neboompje mee.
Hij plantte het naast de grote
beuk.
Maar altijd was de boom ijdel.
En hij wilde de meeste ruimte
nebben.
Dus vond de beuk helemaal
niet leuk, dat 't kleine boompje
naast hem kwam staan.
Hij zei tegen dat kleine boom
pje.
Bah wat ben jij toch klein en
20 jong en lelijk
Je bent niet zo mooi als ik.
Zo gingen er jaren voorbij.
Het kleine boompje was erg
verdrietig.
Op een dag kwam de boswach-
e!Lf.n Baalde de beuk om.
plantte weer jonge gezellige
Dat Was wel een feest met zo
veel nieuwe vriendjes.
verdiend* denneboomP3e wel
Sjanet Dierijck,
Peppelhof 7,
Prinsenbeek.