ondanks het miljoenste voertuig
dat1)it~jaar passeerdeT
Zeelandbrug behoudt verlies
Johnny Contra
zingt van
zoete minne
Provincies moeten
zich terugtrekken
uit havenzaken
Veerboot Prins Hendrik
te koop aangeboden
Pax Christi in
Roosendaal
Geen geld voor
verbetering
van stads
bibliotheek
In gesprek met
en gymnasiale
leling voor
r. school
Middelburg
IALT0NS
Kustvaarder aan
de grond
bij Westkapelle
DEMONSTRATIE
HERENHAARWERK
Proces-verbaal na
worsteling met
jachtopziener
NU DE DERDE IN SUCCESSIE
Plaatselijk lichte
llachtvorst
STER UIT NIEUW-NAMEN
BURGEMEESTER ROTTERDAM:
mens
fat en waar
MORGEN
Speelgoed voor
gehandicapte
kinderen in
Sluiskil
Als voorbeeld
Oeververbinding
Exploitatie
Alfrink voorzitter
Elpee
Hoop
Uitzondering
Opening De Vliedberg
in Rilland-Batli
RAAD GOES
Te kostbaar
DE STEM VAN DONDERDAG 21 NOVEMBER 1968
3
n een onzer verslaggeefster,
ES In het jaarversla»
van Vflrpniinn» s
van de vereniging voo*
middelbaar en voorbereid
onderwijs in Zeeland t« r®"1
meegedeeld dat de aan»,
komen tot een gymnasiale
aan de christelijke hbs
voor Walcheren in MiddeiJ"
is afgewezen. "t
motief voor de afwijzing
is secretaris L. Cnossen vJf
ging, de financiële W.:!
1 Nederland verkeert en dl 1
van andere aanvragen
bestuur van de verenig»,,
t ministerie blijven aandri-l1
oprichting van een gymnast
ng aan de Middelburgse S
vereniging is men vanmeZ
iders, die het christelijk oS
roorstaan, recht hebben op I'
mheid hun kinderen naar 5
van hun keuze te sturen
jaarverslag zal behandeld'war
p de jaarvergadering vaat
ging, die vrijdag 29 novemb,
aula van het christelijk lyCm„
Zeeland te Goes wordt gehjj!
ens deze bijeenkomst zal dr,
igeman, rector van de Christel
lolengemeenschap voor Watt
Middelburg een inleiding hoi,'
ver het onderwerp „Moet erieb
iluks veranderen bij het voori
onderwijs
JZANDE Te Voorschoten
ie de heer A. C. de Jonge uit
nde voor het diploma vakbe
nheid automobielbedrijven.
'gen, vrijdag 22 november
eert 3.48 en 16.13 uur; Terneu-
99 en 15.34 uur; Vlissingen 2.3S
.03 uur; Wemeldinge 4.39 en
.BURG
chief 9.30-12.30 en 13.30-17.30 u.
instelling „Vliedbergen in Zee-
VSTEEN
ficns 9-13 uur Ouivententoonsiel-
RPEN
tar a.l.
0 17 20.30.
i: Gejaagd door de wind, a.l
9.30: weekd. 14.30 19 30.
sades: De Laureaat, 18 J.
'0 16.45 19.10 21.30.
lei De slag om Anzio, a.L
4.00 16.30 19.10 2130.
Wat een zaligheid, 18 1.
4.30 16.30 19.10 21.30.
De gelukkigste der miljardairs,
00 12.30 15.00 18.00 21.00.
Zwartbaards geest, al
5.30 19.00 21.30.
De jouwe, de mijne, de onze, tl
130 16 50 19 10 21.30
1 uur Live like Pigs
»UT
I: Wat een koppel, 18 J.
Een slag van drie miljard, 18 j.
Matt Helm opgejaagd, 18 J.
jAAS
De tijd van het bloedbad, 18 j.
Mijn vrouw en haar echtgenoot
Ondertussen ver achter het
4 J.
Zwartbaards geest, a.L
Mini bom en mini jupes, 14 J.
Verboden eigendom, 18 j.
idië: Echtscheiding op z'n Ame-
18 j.
)E
Margaretha de Boevé Exposjite
hoog en Gerard Verdijk (Den
BURG
chief 9.30-12.30 en 13.30-17.30 uur
nstelling „Vliedbergen ia Ze*
JTEEN
jens 9-13 uur
en toonstelling
0 uur
>f the Bulge, 14 j.
[)E
Margaretha de Boevé Exposés
rhoog en Gerard Verdijk (Den
(Van een onzer verslaggevers)
ETTEN-LEUR Een groep Jon
gens van de Levensschool te Etten-
Leur is bezig met het maken van
jpeelgoed voor gehandicapte kinde
ren in het tehuis „De Ster" in Sluis-
Idl. Dit gebeurt in het kader van het
jeugd-Rode-Kruiswerk. Het speel
goed zal rond Kerstmis door een de
putatie naar Sluiskil worden ge
bracht.
De groep heeft inmiddels hulp ge
kregen van een aantal oud-leerlingen
van de Levensschool. Die hulp was
nodig, omdat de groep in tijdnood
dreigde te raken. De oud-leerlingen
nemen een complete poppenkast vooi
bun rekening.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Woensdagavond
rond zes uur is bij de Oostgatboei
in de nabijheid van Westkapelle de
Duitse kustvaarder Gisela Happke
aan de grond geiopen. Het 498 ton
metende schip kwam uit zee en was
bestemd voor Gent.
Ofschoon sleepboten spoedig ter
plaatse waren, wenste de kapitein
vooralsnog geen assistentie. De be
manning zal waarschijnlijk trachten
bij hoogwater in de vroege morgen
bet schip zelf weer vlot te brengen.
(Van een onzer redacteuren)
MIDDELBURG Op 15 november passeerde het miljoenste voer
tuig in 1968 de Zeelandbrug. Dat is een feit, dat waard is aan de
vergetelheid te worden ontrukt. Het is namelijk de eerste maal in
de geschiedenis, dat het aantal voertuigen dat jaarlijks over de brug
komt, het miljoen gepasseerd is. In 1967 bedroeg het totale aantal
motorvoertuigen dat de brug passeerde 991.466. Bij een globale
berekening blijkt, dat de eindcijfers voor 1968 in de buurt van de
1.001.500 gepasseerde voertuigen zullen liggen. Voor het eerst een
getal van zeven cijfers.
In kringen van het provinciaal
bestuur is men uiteraard verheugd
over de gesignaleerde stijging van
het brugverkeer en men popelt van
verlangen om nu meteen maar een
prognose voor de komende tien jaar
in elkaar te zetten. Dat zal echter
pas tegen het eind van het volgend
jaar kunnen gebeuren, zo vernamen
wij, omdat dan langzamerhand dui
delijk zal worden hoe groot de in
vloed van de nieuwe Heinenoordtun-
nel op de verkeersgroei op de Zee
landroute is. Deze tunnel, die de be
ruchte flessehals bij Barendrecht uit
de route stoot, zal in mei of juni
van het volgend jaar worden ge
opend.
Rekening houdend met de bekende
Jaarcijfers en met de in de loop -van
1969 waar te nemen groei van het
verkeer tussen de Randstad en het
Westerscheidegebied, is het mogelijk
een exploitatie-opzet te maken
waarop men met enig vertrouwen
kan dichtvaren.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Vanavond
zal in Wilhelmshaven een plan
worden gelanceerd voor de
aanleg van een snelweg vlak
langs de Noordwestduitse kust
van Emden via Wilhelmshaven
en Bremerliaven naar Glück-
stadt en vandaar naar de grens
met Denemarken.
In deze autosnelweg, die de
afstand tussen Groningen en
Denemarken voor het wegver
keer aanzienlijk zou bekorten,
zijn drie bruggen opgenomen.
Deze bruggen zullen de zee
armen in dit kustgebied moeten
overspannen. Om te laten zien
hoe snel en degelijk een derge
lijke brug tot stand kan komen
zal een film over de bouw van
de Zeelandbrug worden ver
toond.
(ADVERTENTIES)
(Van onze correspondente)
'S-HEERENIIOEK Tegen C.
Ie K., die enige tijd geleden in
s-Heerenhoek met een buks werd
aangetroffen, is proces-verbaal op
gemaakt.
Op 11 november liep deze man,
jachtopziener C. uit 's-Heerenhoek
tegen het lijf. De jachtopziener som
meerde De K., die toen nog onbekend
was, het wapen af te geven, waaraan
deze geen gehoor gaf. Er ontstond
een worsteling, waarbij de jachtop-
tiener de man het wapen kon ontruk
ken.
De K. nam de benen en kwam eerst
him een week later weer boven wa
ter, Bij een tweede ontmoeting tus-
ten hem en de jachtopziener kon te
gen De K. proces-verbaal worden op
gemaakt.
Breng Uw vrouw
of verloofde
de gehele week van 19 tot 23 novem
ber iedere avond van 7.3010.30 urn
en op zaterdag de gehele dag in de
studio showroom van
Breda, Ginnekenweg 43, tel. 32288
(Tan een onzer verslaggevers)
.t'dkiSINGEN. Als derde veer-
,m successie, biedt het provinci-
u uur van Zeeland dit jaar de
hm i-Prins Hendrik", die er veel
'®n dienstjaren op de Wester-
"de op heeft zitten, te koop aan.
e «Koningin Emma" en de „Noord-
zijn de „Prins Hendrik"
Prneuw verdwijnt er een stukje
mnS Uit de veerhavens. Het is
danli ite geloven, dat er ooit een
dern Jjomen dat ook de hypermo-
taL?Prlnsesseboten" en de dub-
zulw ?an de meest biedende
datm>iJ'0ï n verkocht. Maar eer
dine „i zal de vaste oeververbin-
ke»_geschrneveenen geschiedenis heb"
Prins Hen-
- (.-.««weven
e «Motorferryboot
!a'eraat°2ZicA'en voor vrijdag en
°P W()pLi eld door het K.N.M.I.,
WS-r 18.00 uur luiden:
'ichte vorst in a droog en plaatselijk
Do w de nacht.
Kniddeld I?0ruilzichten 'n cijfers
v°°r vrijdagl Nederland luiden
te,nP.: vanoM-fl" 40 Procent; min.-
®aa'; ma» t gvaden onder nor-
!n(,er dormaa?V van 2 7 graden
Periode van m l ïans °P een droge
Cfnt; kans nn tens 12 uur: 9° Pv°"
Y 80 procent" Sehpel dr00g et"
uit5ten.terdaE zijn
D: l:« i» de nacht.
-ddeld I?°ru'lz'chtc"
v°°r vriitW Nederland luiden
de weersvoor-
N>.: vanoVofl" 40 Procent; min.-
ï1' »ax -tem- ®raden onder nor-
!hder normaal van 0 tot 6 graden
Periode »™aa kans -
periode van mi- fans op een droge
kans on ns '2 uur: 90 pro-
al: 70 Procem" £6heel droog et"
drik", zoals het schip officieel heet,
werd in 1933 in dienst genomen, te
gelijk met de motorferryboot „Konin
gin Emma" en de „Prins Willem I".
Van dit trio was alleen de „Prins
Hendrik" nog in dienst.
De „Prins Hendrik" werd gebouwd
op de werf van de n.v. Kon. Mij. De
Schelde te Vlissingen voor rekening
van de provincie, als één der pro
jecten in 'n voor die dagen groot uit
breidingsprogramma van de vloot.
Tot aan het uitbreken van de oor
log deed de „Prins Hendrik" ge
trouw dienst. Dat het schip geschikt
was voor koplading, vond men sinds
1928, toen de „Koningin Wilhelmina"
in de vaart kwam, al heel gewoon.
Maar nieuw was wel de grotere luxe
op deze ferryboot.
Bij het uitbreken van de oorlog in
mei 1940 kreeg de „Prins Hendrik"
samen met andere schepen van de
provincie, een oorlogstaak toegewe
zen. Het schip leverde zijn aandeel
in het troepenvervoer. Na de capitu
latie van het Nederlandse leger,
moest de „Prins Hendrik" Franse
militairen die in Zeeland hadden ge
streden, over de Westerschelde naar
Breskens vervoeren. De Duitsers be
schouwen deze operatie met enige
reden als een complete oorlogs
daad en zij bestookten de veersche
pen uit alle macht. In de haven van
Breskens kwam de „Prins Hendrik"
aan het eind van zijn voorlopig laat
ste reis.
Vij korte tijd later kwam het
schip echter weer in de vaart, maar
tegen het eind van de oorlog brach
ten de Duitsers de „Prins Hendrik"
in de buitenhaven van Vlissingen tot
zinken, samen met de eveneens ge
lichte „Prinses Juliana". Eind 1949
kwam de „Prins Hendrik" opnieuw
in de vaart
Nog een korte periode waarin ge
schiedenis werd gemaakt, tijdens de
ramp van 1953, verleende de „Prins
Hendrik" onmisbare diensten, in af
wachting van het moment dat de
meeste veerboten wacht: de verkoop
bij openbare inschrijving, welk ogen
blik dan nu is aangebroken.
Het economisch rendement van de
Zeelandbrug zal pas optimaal tot
zijn recht komen, als er een werke
lijke Zeelandiroute bestaat, met in
begrip van een vaste oeververbin
ding ove.r de Westerschelde. G.S.
van Zeeland hebben dit reeds opge
merkt in hun geleidebrief bij de
begroting van de provincie vooi
1969 en dat geldt nu nog steeds.
Voor de eerste elf maanden van
1968 was kenmerkend, dat de ca
tegorie van het „sight-seedng"-ver-
keer over de brug is afgenomen, ten
gunste van het zakelijke verkeer.
Men leidt dit af uit de ook dit jaar
gesignaleerde stijging vain het aan
tal verkochte treinrittenkaarten.
Maar ook de verkeeirswaarnemingen
wijzen erop. Het zware vrachtver
keer over de brug nam met niet
minder dan 39 procent toe. Voor de
lichte vrachtwagens was de 6tijging
14 procent en voor personenauto's
rond tien procent.
Hoe groot de invloed van de in
gebruikstelling van de Hednenoord-
tunnel op het brugverkeer zal zijn,
is uiteraard niet vooraf te schatten.
Dat die invloed merkbaar zal zijn,
staat vast.
De exploitatie van de brug wordt
Cit jaar sluitend gemaakt door niet
onbelangrijke bijdragen uit de risi
coreserve. Bovendien verleent de
provincie een subsidie van f 750.000
welk bedrag minder tot de verbeel
ding spreekt als men weet dat de
provincie dit offer ook zou moeten
brengen als er tussen Noord-Beve
land en Schouwen-Duiveland nog
verem zouden varen.
De bijdrage van de kapitaaldienst
is voor 1969 geraamd op 1.185.000
gulden en de opbrengst van tolgel
den zal in de buurt van de f 4,-
miljoen komen te liggen. Rekening
houdend met het feit dat de exploi
tatie van de brug jaarlijks rond de
f 6,- miljoen kost, kan worden be
cijferd diat er ieder jaar zo'n twee
miljoen gulden bij moet.
Voor 1969 zal het nog mogelijk zijn
dit jaarlijkse tekort intern te ver
werken. In datzelfde jaar zal er,
zoals reeds gezegd, een nieuwe ex
ploitatie-opzet voo,r de periode tot
1979 worden gemaakt.
In de „staart" van de cijferreek
sen die eruit zullen komen, ver
schijnt dan ongetwijfeld opeens een
markant hoog exploitatieverlies, om
dat intussen de Dammenroute in ge
bruik zal zijn genomen. De Dam
menroute is tolvrij en vormt dan
ook een geduchte concurrent voor de
middenroute. Pas aan het eind van
het volgend jaar zal men ongeveer
kunnen vaststellen of de Zeeland
route nog voldoende van een kort
stondige hoogconjunctuur zal profite
ren om de wissel op de toekomst
die bij haar aanleg werd getrok
ken, te kunnen innen.
(Van een onzer verslaggevers)
ROOSENDAAL De jaarverga
dering van de internationale Pax
Christi-beweging, afdeling Nederland
wordt dit jaar gehouden in Roosen
daal. Dit in verband met het zeven-
honderdjarig bestaan van de stad
en ook om dit keer in zuid-west-Ne
derland speciale aandacht te vragen
voor het vredesvraagstuk. De bijeen
komst, die de gehele dag duurt, zal
worden voorgezeten door kardinaal
Alfrink.
Het huishoudelijke gedeelte vindt
plaats in schouwburg De Kring, tij
dens de ochtenduren. Eveneens in
schouwburg De Kring begint om drie
uur een openbare bijeenkomst, die
voor iedereen toegankelijk is. Drs.
B. J. Th. ter Veer zal spreken over
„Vrede in Vakken. Politieke vorming
op school", gevolgd door een forum
en discussie met medewerking van
prof. dr. M. Albtaeki en dr. C. V.
Lafeber.
De Zeeuwsch-Vlaamse zanger Johnny Contra (Jo Janssen), die
vooral in België veel succes oogst.
(Van een onzer verslaggevers)
NIEUW-NAMEN Zijn naam
en zangprestatie mogen in Neder
land dan (nog) niet alom bekend
zijn, in België kent men hem des
te beter van grammofoonplaat, ra
dio en persoonlijke optredens. Jo
Janssen uit Nieuw-Namen in
Zeeuwsch-VIaanderen is in België
ai verscheidene jaren een veelge
vraagd artiest. Zijn grammofoon
platen vinden bij de liefhebers
gretig aftrek en in de jukeboxen
behoren ze tot de schijven, die
het langst blijven liggen.
Sinds kort heeft de 20-jarige
zoetgevooisde Jo Janssen zich be
halve een nieuwe naam ook een
donkere bril aangemeten. Als
Johnny Contra prijkt hij aldus
„spectaculair" uitgerust op aan
plakbiljetten, muziekperiodieken
en platehoezen.
„Mijn manager vond, dat ik een
andere image moest hebben", zegt
de slanke, donkerharige zanger
van „Jij alleen" en „Little baby",
zijn de liedjes van zijn eerste plaat.
Johnny vervult momenteel zijn
militaire dienstplicht in Bergen
op Zoom. Dat betekent, dat er van
optredens niet veel meer komt.
„De mensen weten bijna niet meer
dat ik besta". Het contact met de
fans wordt nu voornamelijk on
derhouden met de plaat
„Ik ben geloof ik de enige zan
ger uit Zeeland, die onder vast
contract staat bij Radio-Luxem
burg. Ik heb nu mijn eigen orkest
van dertien man. Zo pas zijn mijn
derde en vierde plaat op de markt
gebracht. Maar ook mijn twee
vorige platen worden nog steeds
goed verkocht. Met mijn eerste
stond ik bij de Top-Tien van Ra
dio-Luxemburg op de vierde plaats
en dat was hoger dan de in België
zo populaire Johnny Blenco".
Telstar, u weet wel van Johnny
Hoes worden. Dat hangt natuurlijk
af van wat mijn manager wil.
Ondanks zijn jeugd zit Jo Jans
sen al ruim drie jaar in het vak.
Hij zingt niet alleen, hij speelt aar
dig gitaar, piano, accordeon en or
gel. Zijn ouders hebben zijn am
bities in de kleinkunst steeds zo
veel mogelijk ondersteund. „Het
is een keiharde strijd om bij de
top te komen", zegt Johnny Con
tra, „maar je moet nog veel har
der vechten om je te handhaven".
Met „Schenk mij een souvenir
van jou" en „Ben je vergeten"
(Columbia DCB 78) en „Pardon-
nez-moi, mon amour" met op de
keerzijde „Kom d'r in, chérie"
(Passepartout Records PO 76)
hoopt Johnny Contra uiteraard
hoge ogen te gooien op de pla-
tenmarkt. „In de eerste plaats zijn
die platen voor de Belgische ver
koop bestemd", zegt de bekendste
burger van Nieuw-Namen. „Maar
binnenkort hoop ik toch ook in Ne
derland veel bekendheid te krij
gen. Ik weet nog niet voor welke
Nederlandse platenmaatschappij
ik ga werken. Het kan Philips of
Er zullen nu rond 20.000 platen
van hem in omloop zijn. „Nog één
plaatje en dan komt er een elpee
van mij uit. Misschien tegen car
naval. Het resterende deel zal wel
een mars worden of zoiets". In
beatmuziek ziet Johnny niet veel.
Zijn zachte, ietwat gesluierde stem
lijkt inderdaad voor dit genre
minder geschikt. „Als ik zou moe
ten kiezen tussen beat en niet
meer zingen, zou ik beslist het
laatste kiezen". Het laatste plaatje
waarop hij „Pardonnez-moi, mon
amour" zingt, is hij geeft het
grif toe onmiskenbaar geïnspi
reerd door de Heikrekels. De tek
sten van alle door de Nieuw-Na-
menaar gezongen liedjes zijn van
de Antwerpenaar HaTry Silver.
„Ze zijn eenvoudig van inhoud
en de muziek ligt lekker in het
gehoor. Daar houden de meeste
mensen van".
Op de regel dat Nederlandse
zangers in het algemeen in Bel
gië niet erg gewild zijn, is Johnny
Contra een uitzondering. Zijn dik
ke albums met fanmail vormen
daarvan het tastbare bewijs.
„Laatst trad ik op voor een zaal
met 500 Belgische studenten. Zij
konden er maar niet genoeg van
krijgen. We moesten tot de prille
ochtend blijven spelen".
Wat zijn Johnny Contra's toe
komstplannen? „Eerst mijn dienst
tijd volmaken. Ik zou graag vol
ledig beroepsartiest willen wor
den. Het zal niet gemakkelijk zijn.
Daar ben ik ten volle van over
tuigd. Maar ik zou geen ander be
roep willen hebben dan dat van
artiest".
Aan Jo Janssen, alias Johnny
Contra, zal het niet liggen als
men ooit nog eens van hem zal
zeggen dat een ster in Nieuw-Na
men werd geboren.
ROTTERDAM (A.N.P.) Een ha
venschap Zuidwest-Nederland kan
pas tot stand komen als er in dit ge
bied een duidelijke havenpolitiek is
gegroeid, zo zei burgemeester Tho
massen van Rotterdam over de toe
komst van een regionaal havenbeleld
in het gehele Deltagebied. Hij meent
dat de provincies Zuid-Holland,
Noord-Brabant en Zeeland zich in de
toekomst moeten losmaken uit het
overleg over havenzaken. Een samen
werking tussen de havenbestuurders
van Rotterdam, Dordrecht, het indu
strieschap Moerdijk, Terneuzen en
het Sloegebied, ziet burgemeester
Thomassen als de meest gewenste op
lossing.
De provincies kunnen zich dan be
perken tot de planologie, aldus bur
gemeester Thomassen, in de raads
commissie voor het havenbedrijf.
Het tekort aan haventerreinen in
de Rotterdamse agglomeratie kwam,
zoals steeds, in deze havencommissie
aan de orde. Burgemeester Thomas
sen zei, dat Rotterdam nog slechts
kan beschikken over een deel van
de Maasvlakte, verder nog een hon
derd hectare in Botlek/Europoort en
nog wat restanten. Een Rotterdamse
commissie neemt thans het gebied
ten zuiden van Rotterdam in het vi
zier, Over de pas gelanceerde ideeën
van een informele gespreksgroep in
de Hoeksche Waard over een indu
striële ontwikkeling in het westelijk
deel van dit gebied, zei burgemeester
Thomassen, dat Rotterdam nog geen
standpunt heeft geuit over de moge
lijkheden van nieuwe industriegebie
den ten zuiden van Rotterdam. Als
de keuze op dit deel van de Hoeksche
Waard zou vallen, zou dat zeker be
zwaren oproepen bij Provinciale Sta
ten van Zuid-Holland, zo stelde hij
wel vast.
Concrete plannen, die uit het Rot
terdamse interne overleg te voor
schijn komen, zullen eerst worden
besproken in het overleg voor de zee
havenontwikkeling in het Deltage
bied. De Rotterdamse gemeentebe
stuurders zullen dan ook beleefd
heidsbezoeken brengen bij de ge
meenten in het uitgekozen gebied en
procedures op gang brengen, zo ver
telde de burgemeester. Hij noemde
de huidige positie van Rotterdam niet
prettig, omdat men gedwongen is
tegen kandidaten voor haven- en in
dustriegebied te zeggen dat Rotter
dam vrijwel is uitverkocht.
Over het industriegebied Moerdijk
(Van een onzer verslaggeefsters)
RILLAND-BATH Mevrouw W.
S. Jobse-van Dijke, echtgenote van
de burgemeester van Rilland-Bath,
zal vrijdag 29 november het bejaar
dencentrum „Huize de Vliedberg" in
Rilland-Bath officieel openen. De
plechtigheid begint 's middags om
half 3.
zei burgemeester Thomassen, dat dit
in mogelijkheden ver achter staat bij
het Westerscheldegebied. Dit zal ook
het geval zijn als de Moerdijk via een
kanaal door de Hoeksche Waard toe
gankelijk zal worden voor schepen
tot 20.000 ton. De ontwikkeling van
het Moerdijkgebied valt, aldus burge
meester Thomassen, binnen de op
vattingen die in de ideeënschets van
het overlegorgaan over de zeehaven
ontwikkeling is vastgelegd.
(Van een onzer verslaggeefsters)
GOES Het voorstel van het
Goese college van b. en w. om
f 212.000 uit te trekken voor een
verbetering van de huisvesting van
stadsbibliotheek en -archief is in de
gisteravond gehouden raadsverga
dering met negen tegen aeht stem
men yerworpen. Raadslid A. Mal-
jaars (SGP) vond het beter met
het uittrekken van een krediet te
wachten tot bekend is of de plan
nen in aanmerking komen voor rijks
subsidie.
Verder kwam uit de raad de sug
gestie naar voren het stadsarchief
over te brengen naar het archief in
de Middelburgse abdij. Ook werd het
idee geopperd de bibliotheek er het
archief onder te brengen in het keu
kencomplex van het voormalig Gast
huis.
Burgemeester mr. F. Huber ant
woordde, dat in het rijksarchief te
Middelburg geen plaats is, en het
keukencomplex evenmin een oplos
sing biedt. Het zou, zo zei hij, ze
ker een paar jaar duren voor dit
complex, dat nu nog in gebruik is,
zal vrijkomen.
Hij voegde er aan toe, dat plan
nen voor nieuwbouw te kostbaar
zijn, én daarom verworpen moes
ten worden. Het college kwam met
het voorstel de stadsbibliotheek en
het archief, de openbars leeszaal en
bibliotheek, alsmede de centrale plat
telandsbibliotheek te huisvesten in
één gebouwencomplex n.L in de
voormalige meisjesvakschool aan de
Wijngaardstraat (waar de biblio
theek al zit), en het daarbij gelegen
voormalige gymnastieklokaal.
Van de zijde van het college werd
er nogmaals op gewezen dat in de
loop van 1969 de huidige opberg
plaats van het archief in verband
met de restauratie van het stadhuis
ontruimd zal moeten worden.
MEJUFFROUW M. J. de Jonge uit
Middelburg, inspectrice voor het
kleuteronderwijs gaat na acht jaar
hard werken in Zeeland naar Nijme
gen waar zij in deze omgeving dezelf
de taak gaat vervullen. „Ja, per 1
januari volgt mijn officiële benoe
ming als rijksinspectrice van het
kleuteronderwijs in Nijmegen. Een
hele verandering en ik geloof in het
begin echt wel moeite te zullen heb
ben om weer te wennen aan deze
nieuwe omgeving. Ik ben natuurlijk
erg blij maar toch zal het me aan het
hart gaan Zeeland te moeten verla
ten. Die acht jaar heb ik hier steeds
erg prettig gewerkt en veel fijne re
laties opgebouwd."
„VOORAL de Zeeuwse bevolking vind
ik over het algemeen gemoedelijk en
dan de provincie die zo mooi is en
waar je nog rust kan vinden. In Nij
megen wordt alles anders en zullen
ook de problemen wel weer op een
ander vlak komen te liggen. Grote
steden zoals Nijmegen en 's-Herto-
genbosch eisen weer een heel andere
instelling. Ik heb de kleuterschool in
oude stijl nog gekend en moet wel
zeggen dat er nu een enorme vernieu
wing op dit terrein heeft plaatsgehad.
Het was voor mij wel fijn, dat ik
reeds tijdens mijn opleiding die ver
nieuwing al ging meemaken".
,IN Zeeland wordt er heel veel gedaan
voor het kleuteronderwijs, niet alleen
door de instanties maar ook door de
bevolking zelf. In kleine plaatsen
waar soms het aantal leerlingen veel
te laag is wordt van alles onderno
men om toch de school in stand te
kunnen blijven houden. Zo zal ik bij
voorbeeld nooit het geval Hengstdijk
in Zeeuwsch-VIaanderen vergeten.
De hele bevolking heeft er daar aan
gewerkt om een kleuterschool te krij
gen. Er werden allerlei acties op
touw gezet en een keer was er een
massale frites-verkoop. Het resultaat
was prachtig, want geen enkele huis
vrouw kookte op die dag en iedereen
ging om een flinke portie frites. Uit
eindelijk is er door de bevolking zelf
een houten lokaal neergezet en de
opening werd een echt feest waar
geen mens op ontbrak".
.FIJNE herinneringen die ik uit mijn
Zeeuwse tijd meeneem. In die acht
jaar zijn er hier 95 scholen geopend
waarvan het grootste gedeelte door
mij. Het aantal scholen wat ik regel
matig moest bezoeken bedroeg 209.
Ook vond ik het erg leuk de eerste
zes jaar in Zeeland de kleuterleidster-
examens te hebben meegemaakt. Om
dat de meeste meisjes toch wel in
Zeeland blijven, ontmoet je ze later
weer in de scholen. Nogmaals de sa
menwerking met de instanties was
heel goed en de verstandhouding was
werkelijk uitstekend. Ik heb nu een
erg drukke tijd met allerlei voorbe
reidingen en dal is eigenlijk wel goed
want je hebt zo geen tijd om over
het weggaan te piekeren.
MIJN grootste liefhebberijen zijn le-
zen-handwerken en heel gelukkig ook
autorijden want dat zal ik daar ge
noeg moeten doen. Ik krijg een fijne
woning in een heel nieuwe wijk en
hoop die half december te kunnen
gaan inrichten. Het is toch ook we}
weer boeiend zo'n nieuwe werkkring
en ik geloof er maar het beste van te
moeten verwachten. Een ding is ze
ker, dat ik altijd met het grootste ge
noegen zal terugdenken aan mijn tijd
in Zeeland, want die is voor mij
werkelijk onvergetelijk".