ondanks het miljoenste voertuig dat1)it~jaar passeerdeT Zeelandbrug behoudt verlies Johnny Contra zingt van zoete minne Provincies moeten zich terugtrekken uit havenzaken Veerboot Prins Hendrik te koop aangeboden Pax Christi in Roosendaal Geen geld voor verbetering van stads bibliotheek In gesprek met en gymnasiale leling voor r. school Middelburg IALT0NS Kustvaarder aan de grond bij Westkapelle DEMONSTRATIE HERENHAARWERK Proces-verbaal na worsteling met jachtopziener NU DE DERDE IN SUCCESSIE Plaatselijk lichte llachtvorst STER UIT NIEUW-NAMEN BURGEMEESTER ROTTERDAM: mens fat en waar MORGEN Speelgoed voor gehandicapte kinderen in Sluiskil Als voorbeeld Oeververbinding Exploitatie Alfrink voorzitter Elpee Hoop Uitzondering Opening De Vliedberg in Rilland-Batli RAAD GOES Te kostbaar DE STEM VAN DONDERDAG 21 NOVEMBER 1968 3 n een onzer verslaggeefster, ES In het jaarversla» van Vflrpniinn» s van de vereniging voo* middelbaar en voorbereid onderwijs in Zeeland t« r®"1 meegedeeld dat de aan», komen tot een gymnasiale aan de christelijke hbs voor Walcheren in MiddeiJ" is afgewezen. "t motief voor de afwijzing is secretaris L. Cnossen vJf ging, de financiële W.:! 1 Nederland verkeert en dl 1 van andere aanvragen bestuur van de verenig»,, t ministerie blijven aandri-l1 oprichting van een gymnast ng aan de Middelburgse S vereniging is men vanmeZ iders, die het christelijk oS roorstaan, recht hebben op I' mheid hun kinderen naar 5 van hun keuze te sturen jaarverslag zal behandeld'war p de jaarvergadering vaat ging, die vrijdag 29 novemb, aula van het christelijk lyCm„ Zeeland te Goes wordt gehjj! ens deze bijeenkomst zal dr, igeman, rector van de Christel lolengemeenschap voor Watt Middelburg een inleiding hoi,' ver het onderwerp „Moet erieb iluks veranderen bij het voori onderwijs JZANDE Te Voorschoten ie de heer A. C. de Jonge uit nde voor het diploma vakbe nheid automobielbedrijven. 'gen, vrijdag 22 november eert 3.48 en 16.13 uur; Terneu- 99 en 15.34 uur; Vlissingen 2.3S .03 uur; Wemeldinge 4.39 en .BURG chief 9.30-12.30 en 13.30-17.30 u. instelling „Vliedbergen in Zee- VSTEEN ficns 9-13 uur Ouivententoonsiel- RPEN tar a.l. 0 17 20.30. i: Gejaagd door de wind, a.l 9.30: weekd. 14.30 19 30. sades: De Laureaat, 18 J. '0 16.45 19.10 21.30. lei De slag om Anzio, a.L 4.00 16.30 19.10 2130. Wat een zaligheid, 18 1. 4.30 16.30 19.10 21.30. De gelukkigste der miljardairs, 00 12.30 15.00 18.00 21.00. Zwartbaards geest, al 5.30 19.00 21.30. De jouwe, de mijne, de onze, tl 130 16 50 19 10 21.30 1 uur Live like Pigs »UT I: Wat een koppel, 18 J. Een slag van drie miljard, 18 j. Matt Helm opgejaagd, 18 J. jAAS De tijd van het bloedbad, 18 j. Mijn vrouw en haar echtgenoot Ondertussen ver achter het 4 J. Zwartbaards geest, a.L Mini bom en mini jupes, 14 J. Verboden eigendom, 18 j. idië: Echtscheiding op z'n Ame- 18 j. )E Margaretha de Boevé Exposjite hoog en Gerard Verdijk (Den BURG chief 9.30-12.30 en 13.30-17.30 uur nstelling „Vliedbergen ia Ze* JTEEN jens 9-13 uur en toonstelling 0 uur >f the Bulge, 14 j. [)E Margaretha de Boevé Exposés rhoog en Gerard Verdijk (Den (Van een onzer verslaggevers) ETTEN-LEUR Een groep Jon gens van de Levensschool te Etten- Leur is bezig met het maken van jpeelgoed voor gehandicapte kinde ren in het tehuis „De Ster" in Sluis- Idl. Dit gebeurt in het kader van het jeugd-Rode-Kruiswerk. Het speel goed zal rond Kerstmis door een de putatie naar Sluiskil worden ge bracht. De groep heeft inmiddels hulp ge kregen van een aantal oud-leerlingen van de Levensschool. Die hulp was nodig, omdat de groep in tijdnood dreigde te raken. De oud-leerlingen nemen een complete poppenkast vooi bun rekening. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Woensdagavond rond zes uur is bij de Oostgatboei in de nabijheid van Westkapelle de Duitse kustvaarder Gisela Happke aan de grond geiopen. Het 498 ton metende schip kwam uit zee en was bestemd voor Gent. Ofschoon sleepboten spoedig ter plaatse waren, wenste de kapitein vooralsnog geen assistentie. De be manning zal waarschijnlijk trachten bij hoogwater in de vroege morgen bet schip zelf weer vlot te brengen. (Van een onzer redacteuren) MIDDELBURG Op 15 november passeerde het miljoenste voer tuig in 1968 de Zeelandbrug. Dat is een feit, dat waard is aan de vergetelheid te worden ontrukt. Het is namelijk de eerste maal in de geschiedenis, dat het aantal voertuigen dat jaarlijks over de brug komt, het miljoen gepasseerd is. In 1967 bedroeg het totale aantal motorvoertuigen dat de brug passeerde 991.466. Bij een globale berekening blijkt, dat de eindcijfers voor 1968 in de buurt van de 1.001.500 gepasseerde voertuigen zullen liggen. Voor het eerst een getal van zeven cijfers. In kringen van het provinciaal bestuur is men uiteraard verheugd over de gesignaleerde stijging van het brugverkeer en men popelt van verlangen om nu meteen maar een prognose voor de komende tien jaar in elkaar te zetten. Dat zal echter pas tegen het eind van het volgend jaar kunnen gebeuren, zo vernamen wij, omdat dan langzamerhand dui delijk zal worden hoe groot de in vloed van de nieuwe Heinenoordtun- nel op de verkeersgroei op de Zee landroute is. Deze tunnel, die de be ruchte flessehals bij Barendrecht uit de route stoot, zal in mei of juni van het volgend jaar worden ge opend. Rekening houdend met de bekende Jaarcijfers en met de in de loop -van 1969 waar te nemen groei van het verkeer tussen de Randstad en het Westerscheidegebied, is het mogelijk een exploitatie-opzet te maken waarop men met enig vertrouwen kan dichtvaren. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Vanavond zal in Wilhelmshaven een plan worden gelanceerd voor de aanleg van een snelweg vlak langs de Noordwestduitse kust van Emden via Wilhelmshaven en Bremerliaven naar Glück- stadt en vandaar naar de grens met Denemarken. In deze autosnelweg, die de afstand tussen Groningen en Denemarken voor het wegver keer aanzienlijk zou bekorten, zijn drie bruggen opgenomen. Deze bruggen zullen de zee armen in dit kustgebied moeten overspannen. Om te laten zien hoe snel en degelijk een derge lijke brug tot stand kan komen zal een film over de bouw van de Zeelandbrug worden ver toond. (ADVERTENTIES) (Van onze correspondente) 'S-HEERENIIOEK Tegen C. Ie K., die enige tijd geleden in s-Heerenhoek met een buks werd aangetroffen, is proces-verbaal op gemaakt. Op 11 november liep deze man, jachtopziener C. uit 's-Heerenhoek tegen het lijf. De jachtopziener som meerde De K., die toen nog onbekend was, het wapen af te geven, waaraan deze geen gehoor gaf. Er ontstond een worsteling, waarbij de jachtop- tiener de man het wapen kon ontruk ken. De K. nam de benen en kwam eerst him een week later weer boven wa ter, Bij een tweede ontmoeting tus- ten hem en de jachtopziener kon te gen De K. proces-verbaal worden op gemaakt. Breng Uw vrouw of verloofde de gehele week van 19 tot 23 novem ber iedere avond van 7.3010.30 urn en op zaterdag de gehele dag in de studio showroom van Breda, Ginnekenweg 43, tel. 32288 (Tan een onzer verslaggevers) .t'dkiSINGEN. Als derde veer- ,m successie, biedt het provinci- u uur van Zeeland dit jaar de hm i-Prins Hendrik", die er veel '®n dienstjaren op de Wester- "de op heeft zitten, te koop aan. e «Koningin Emma" en de „Noord- zijn de „Prins Hendrik" Prneuw verdwijnt er een stukje mnS Uit de veerhavens. Het is danli ite geloven, dat er ooit een dern Jjomen dat ook de hypermo- taL?Prlnsesseboten" en de dub- zulw ?an de meest biedende datm>iJ'0ï n verkocht. Maar eer dine „i zal de vaste oeververbin- ke»_geschrneveenen geschiedenis heb" Prins Hen- - (.-.««weven e «Motorferryboot !a'eraat°2ZicA'en voor vrijdag en °P W()pLi eld door het K.N.M.I., WS-r 18.00 uur luiden: 'ichte vorst in a droog en plaatselijk Do w de nacht. Kniddeld I?0ruilzichten 'n cijfers v°°r vrijdagl Nederland luiden te,nP.: vanoM-fl" 40 Procent; min.- ®aa'; ma» t gvaden onder nor- !n(,er dormaa?V van 2 7 graden Periode van m l ïans °P een droge Cfnt; kans nn tens 12 uur: 9° Pv°" Y 80 procent" Sehpel dr00g et" uit5ten.terdaE zijn D: l:« i» de nacht. -ddeld I?°ru'lz'chtc" v°°r vriitW Nederland luiden de weersvoor- N>.: vanoVofl" 40 Procent; min.- ï1' »ax -tem- ®raden onder nor- !hder normaal van 0 tot 6 graden Periode »™aa kans - periode van mi- fans op een droge kans on ns '2 uur: 90 pro- al: 70 Procem" £6heel droog et" drik", zoals het schip officieel heet, werd in 1933 in dienst genomen, te gelijk met de motorferryboot „Konin gin Emma" en de „Prins Willem I". Van dit trio was alleen de „Prins Hendrik" nog in dienst. De „Prins Hendrik" werd gebouwd op de werf van de n.v. Kon. Mij. De Schelde te Vlissingen voor rekening van de provincie, als één der pro jecten in 'n voor die dagen groot uit breidingsprogramma van de vloot. Tot aan het uitbreken van de oor log deed de „Prins Hendrik" ge trouw dienst. Dat het schip geschikt was voor koplading, vond men sinds 1928, toen de „Koningin Wilhelmina" in de vaart kwam, al heel gewoon. Maar nieuw was wel de grotere luxe op deze ferryboot. Bij het uitbreken van de oorlog in mei 1940 kreeg de „Prins Hendrik" samen met andere schepen van de provincie, een oorlogstaak toegewe zen. Het schip leverde zijn aandeel in het troepenvervoer. Na de capitu latie van het Nederlandse leger, moest de „Prins Hendrik" Franse militairen die in Zeeland hadden ge streden, over de Westerschelde naar Breskens vervoeren. De Duitsers be schouwen deze operatie met enige reden als een complete oorlogs daad en zij bestookten de veersche pen uit alle macht. In de haven van Breskens kwam de „Prins Hendrik" aan het eind van zijn voorlopig laat ste reis. Vij korte tijd later kwam het schip echter weer in de vaart, maar tegen het eind van de oorlog brach ten de Duitsers de „Prins Hendrik" in de buitenhaven van Vlissingen tot zinken, samen met de eveneens ge lichte „Prinses Juliana". Eind 1949 kwam de „Prins Hendrik" opnieuw in de vaart Nog een korte periode waarin ge schiedenis werd gemaakt, tijdens de ramp van 1953, verleende de „Prins Hendrik" onmisbare diensten, in af wachting van het moment dat de meeste veerboten wacht: de verkoop bij openbare inschrijving, welk ogen blik dan nu is aangebroken. Het economisch rendement van de Zeelandbrug zal pas optimaal tot zijn recht komen, als er een werke lijke Zeelandiroute bestaat, met in begrip van een vaste oeververbin ding ove.r de Westerschelde. G.S. van Zeeland hebben dit reeds opge merkt in hun geleidebrief bij de begroting van de provincie vooi 1969 en dat geldt nu nog steeds. Voor de eerste elf maanden van 1968 was kenmerkend, dat de ca tegorie van het „sight-seedng"-ver- keer over de brug is afgenomen, ten gunste van het zakelijke verkeer. Men leidt dit af uit de ook dit jaar gesignaleerde stijging vain het aan tal verkochte treinrittenkaarten. Maar ook de verkeeirswaarnemingen wijzen erop. Het zware vrachtver keer over de brug nam met niet minder dan 39 procent toe. Voor de lichte vrachtwagens was de 6tijging 14 procent en voor personenauto's rond tien procent. Hoe groot de invloed van de in gebruikstelling van de Hednenoord- tunnel op het brugverkeer zal zijn, is uiteraard niet vooraf te schatten. Dat die invloed merkbaar zal zijn, staat vast. De exploitatie van de brug wordt Cit jaar sluitend gemaakt door niet onbelangrijke bijdragen uit de risi coreserve. Bovendien verleent de provincie een subsidie van f 750.000 welk bedrag minder tot de verbeel ding spreekt als men weet dat de provincie dit offer ook zou moeten brengen als er tussen Noord-Beve land en Schouwen-Duiveland nog verem zouden varen. De bijdrage van de kapitaaldienst is voor 1969 geraamd op 1.185.000 gulden en de opbrengst van tolgel den zal in de buurt van de f 4,- miljoen komen te liggen. Rekening houdend met het feit dat de exploi tatie van de brug jaarlijks rond de f 6,- miljoen kost, kan worden be cijferd diat er ieder jaar zo'n twee miljoen gulden bij moet. Voor 1969 zal het nog mogelijk zijn dit jaarlijkse tekort intern te ver werken. In datzelfde jaar zal er, zoals reeds gezegd, een nieuwe ex ploitatie-opzet voo,r de periode tot 1979 worden gemaakt. In de „staart" van de cijferreek sen die eruit zullen komen, ver schijnt dan ongetwijfeld opeens een markant hoog exploitatieverlies, om dat intussen de Dammenroute in ge bruik zal zijn genomen. De Dam menroute is tolvrij en vormt dan ook een geduchte concurrent voor de middenroute. Pas aan het eind van het volgend jaar zal men ongeveer kunnen vaststellen of de Zeeland route nog voldoende van een kort stondige hoogconjunctuur zal profite ren om de wissel op de toekomst die bij haar aanleg werd getrok ken, te kunnen innen. (Van een onzer verslaggevers) ROOSENDAAL De jaarverga dering van de internationale Pax Christi-beweging, afdeling Nederland wordt dit jaar gehouden in Roosen daal. Dit in verband met het zeven- honderdjarig bestaan van de stad en ook om dit keer in zuid-west-Ne derland speciale aandacht te vragen voor het vredesvraagstuk. De bijeen komst, die de gehele dag duurt, zal worden voorgezeten door kardinaal Alfrink. Het huishoudelijke gedeelte vindt plaats in schouwburg De Kring, tij dens de ochtenduren. Eveneens in schouwburg De Kring begint om drie uur een openbare bijeenkomst, die voor iedereen toegankelijk is. Drs. B. J. Th. ter Veer zal spreken over „Vrede in Vakken. Politieke vorming op school", gevolgd door een forum en discussie met medewerking van prof. dr. M. Albtaeki en dr. C. V. Lafeber. De Zeeuwsch-Vlaamse zanger Johnny Contra (Jo Janssen), die vooral in België veel succes oogst. (Van een onzer verslaggevers) NIEUW-NAMEN Zijn naam en zangprestatie mogen in Neder land dan (nog) niet alom bekend zijn, in België kent men hem des te beter van grammofoonplaat, ra dio en persoonlijke optredens. Jo Janssen uit Nieuw-Namen in Zeeuwsch-VIaanderen is in België ai verscheidene jaren een veelge vraagd artiest. Zijn grammofoon platen vinden bij de liefhebers gretig aftrek en in de jukeboxen behoren ze tot de schijven, die het langst blijven liggen. Sinds kort heeft de 20-jarige zoetgevooisde Jo Janssen zich be halve een nieuwe naam ook een donkere bril aangemeten. Als Johnny Contra prijkt hij aldus „spectaculair" uitgerust op aan plakbiljetten, muziekperiodieken en platehoezen. „Mijn manager vond, dat ik een andere image moest hebben", zegt de slanke, donkerharige zanger van „Jij alleen" en „Little baby", zijn de liedjes van zijn eerste plaat. Johnny vervult momenteel zijn militaire dienstplicht in Bergen op Zoom. Dat betekent, dat er van optredens niet veel meer komt. „De mensen weten bijna niet meer dat ik besta". Het contact met de fans wordt nu voornamelijk on derhouden met de plaat „Ik ben geloof ik de enige zan ger uit Zeeland, die onder vast contract staat bij Radio-Luxem burg. Ik heb nu mijn eigen orkest van dertien man. Zo pas zijn mijn derde en vierde plaat op de markt gebracht. Maar ook mijn twee vorige platen worden nog steeds goed verkocht. Met mijn eerste stond ik bij de Top-Tien van Ra dio-Luxemburg op de vierde plaats en dat was hoger dan de in België zo populaire Johnny Blenco". Telstar, u weet wel van Johnny Hoes worden. Dat hangt natuurlijk af van wat mijn manager wil. Ondanks zijn jeugd zit Jo Jans sen al ruim drie jaar in het vak. Hij zingt niet alleen, hij speelt aar dig gitaar, piano, accordeon en or gel. Zijn ouders hebben zijn am bities in de kleinkunst steeds zo veel mogelijk ondersteund. „Het is een keiharde strijd om bij de top te komen", zegt Johnny Con tra, „maar je moet nog veel har der vechten om je te handhaven". Met „Schenk mij een souvenir van jou" en „Ben je vergeten" (Columbia DCB 78) en „Pardon- nez-moi, mon amour" met op de keerzijde „Kom d'r in, chérie" (Passepartout Records PO 76) hoopt Johnny Contra uiteraard hoge ogen te gooien op de pla- tenmarkt. „In de eerste plaats zijn die platen voor de Belgische ver koop bestemd", zegt de bekendste burger van Nieuw-Namen. „Maar binnenkort hoop ik toch ook in Ne derland veel bekendheid te krij gen. Ik weet nog niet voor welke Nederlandse platenmaatschappij ik ga werken. Het kan Philips of Er zullen nu rond 20.000 platen van hem in omloop zijn. „Nog één plaatje en dan komt er een elpee van mij uit. Misschien tegen car naval. Het resterende deel zal wel een mars worden of zoiets". In beatmuziek ziet Johnny niet veel. Zijn zachte, ietwat gesluierde stem lijkt inderdaad voor dit genre minder geschikt. „Als ik zou moe ten kiezen tussen beat en niet meer zingen, zou ik beslist het laatste kiezen". Het laatste plaatje waarop hij „Pardonnez-moi, mon amour" zingt, is hij geeft het grif toe onmiskenbaar geïnspi reerd door de Heikrekels. De tek sten van alle door de Nieuw-Na- menaar gezongen liedjes zijn van de Antwerpenaar HaTry Silver. „Ze zijn eenvoudig van inhoud en de muziek ligt lekker in het gehoor. Daar houden de meeste mensen van". Op de regel dat Nederlandse zangers in het algemeen in Bel gië niet erg gewild zijn, is Johnny Contra een uitzondering. Zijn dik ke albums met fanmail vormen daarvan het tastbare bewijs. „Laatst trad ik op voor een zaal met 500 Belgische studenten. Zij konden er maar niet genoeg van krijgen. We moesten tot de prille ochtend blijven spelen". Wat zijn Johnny Contra's toe komstplannen? „Eerst mijn dienst tijd volmaken. Ik zou graag vol ledig beroepsartiest willen wor den. Het zal niet gemakkelijk zijn. Daar ben ik ten volle van over tuigd. Maar ik zou geen ander be roep willen hebben dan dat van artiest". Aan Jo Janssen, alias Johnny Contra, zal het niet liggen als men ooit nog eens van hem zal zeggen dat een ster in Nieuw-Na men werd geboren. ROTTERDAM (A.N.P.) Een ha venschap Zuidwest-Nederland kan pas tot stand komen als er in dit ge bied een duidelijke havenpolitiek is gegroeid, zo zei burgemeester Tho massen van Rotterdam over de toe komst van een regionaal havenbeleld in het gehele Deltagebied. Hij meent dat de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland zich in de toekomst moeten losmaken uit het overleg over havenzaken. Een samen werking tussen de havenbestuurders van Rotterdam, Dordrecht, het indu strieschap Moerdijk, Terneuzen en het Sloegebied, ziet burgemeester Thomassen als de meest gewenste op lossing. De provincies kunnen zich dan be perken tot de planologie, aldus bur gemeester Thomassen, in de raads commissie voor het havenbedrijf. Het tekort aan haventerreinen in de Rotterdamse agglomeratie kwam, zoals steeds, in deze havencommissie aan de orde. Burgemeester Thomas sen zei, dat Rotterdam nog slechts kan beschikken over een deel van de Maasvlakte, verder nog een hon derd hectare in Botlek/Europoort en nog wat restanten. Een Rotterdamse commissie neemt thans het gebied ten zuiden van Rotterdam in het vi zier, Over de pas gelanceerde ideeën van een informele gespreksgroep in de Hoeksche Waard over een indu striële ontwikkeling in het westelijk deel van dit gebied, zei burgemeester Thomassen, dat Rotterdam nog geen standpunt heeft geuit over de moge lijkheden van nieuwe industriegebie den ten zuiden van Rotterdam. Als de keuze op dit deel van de Hoeksche Waard zou vallen, zou dat zeker be zwaren oproepen bij Provinciale Sta ten van Zuid-Holland, zo stelde hij wel vast. Concrete plannen, die uit het Rot terdamse interne overleg te voor schijn komen, zullen eerst worden besproken in het overleg voor de zee havenontwikkeling in het Deltage bied. De Rotterdamse gemeentebe stuurders zullen dan ook beleefd heidsbezoeken brengen bij de ge meenten in het uitgekozen gebied en procedures op gang brengen, zo ver telde de burgemeester. Hij noemde de huidige positie van Rotterdam niet prettig, omdat men gedwongen is tegen kandidaten voor haven- en in dustriegebied te zeggen dat Rotter dam vrijwel is uitverkocht. Over het industriegebied Moerdijk (Van een onzer verslaggeefsters) RILLAND-BATH Mevrouw W. S. Jobse-van Dijke, echtgenote van de burgemeester van Rilland-Bath, zal vrijdag 29 november het bejaar dencentrum „Huize de Vliedberg" in Rilland-Bath officieel openen. De plechtigheid begint 's middags om half 3. zei burgemeester Thomassen, dat dit in mogelijkheden ver achter staat bij het Westerscheldegebied. Dit zal ook het geval zijn als de Moerdijk via een kanaal door de Hoeksche Waard toe gankelijk zal worden voor schepen tot 20.000 ton. De ontwikkeling van het Moerdijkgebied valt, aldus burge meester Thomassen, binnen de op vattingen die in de ideeënschets van het overlegorgaan over de zeehaven ontwikkeling is vastgelegd. (Van een onzer verslaggeefsters) GOES Het voorstel van het Goese college van b. en w. om f 212.000 uit te trekken voor een verbetering van de huisvesting van stadsbibliotheek en -archief is in de gisteravond gehouden raadsverga dering met negen tegen aeht stem men yerworpen. Raadslid A. Mal- jaars (SGP) vond het beter met het uittrekken van een krediet te wachten tot bekend is of de plan nen in aanmerking komen voor rijks subsidie. Verder kwam uit de raad de sug gestie naar voren het stadsarchief over te brengen naar het archief in de Middelburgse abdij. Ook werd het idee geopperd de bibliotheek er het archief onder te brengen in het keu kencomplex van het voormalig Gast huis. Burgemeester mr. F. Huber ant woordde, dat in het rijksarchief te Middelburg geen plaats is, en het keukencomplex evenmin een oplos sing biedt. Het zou, zo zei hij, ze ker een paar jaar duren voor dit complex, dat nu nog in gebruik is, zal vrijkomen. Hij voegde er aan toe, dat plan nen voor nieuwbouw te kostbaar zijn, én daarom verworpen moes ten worden. Het college kwam met het voorstel de stadsbibliotheek en het archief, de openbars leeszaal en bibliotheek, alsmede de centrale plat telandsbibliotheek te huisvesten in één gebouwencomplex n.L in de voormalige meisjesvakschool aan de Wijngaardstraat (waar de biblio theek al zit), en het daarbij gelegen voormalige gymnastieklokaal. Van de zijde van het college werd er nogmaals op gewezen dat in de loop van 1969 de huidige opberg plaats van het archief in verband met de restauratie van het stadhuis ontruimd zal moeten worden. MEJUFFROUW M. J. de Jonge uit Middelburg, inspectrice voor het kleuteronderwijs gaat na acht jaar hard werken in Zeeland naar Nijme gen waar zij in deze omgeving dezelf de taak gaat vervullen. „Ja, per 1 januari volgt mijn officiële benoe ming als rijksinspectrice van het kleuteronderwijs in Nijmegen. Een hele verandering en ik geloof in het begin echt wel moeite te zullen heb ben om weer te wennen aan deze nieuwe omgeving. Ik ben natuurlijk erg blij maar toch zal het me aan het hart gaan Zeeland te moeten verla ten. Die acht jaar heb ik hier steeds erg prettig gewerkt en veel fijne re laties opgebouwd." „VOORAL de Zeeuwse bevolking vind ik over het algemeen gemoedelijk en dan de provincie die zo mooi is en waar je nog rust kan vinden. In Nij megen wordt alles anders en zullen ook de problemen wel weer op een ander vlak komen te liggen. Grote steden zoals Nijmegen en 's-Herto- genbosch eisen weer een heel andere instelling. Ik heb de kleuterschool in oude stijl nog gekend en moet wel zeggen dat er nu een enorme vernieu wing op dit terrein heeft plaatsgehad. Het was voor mij wel fijn, dat ik reeds tijdens mijn opleiding die ver nieuwing al ging meemaken". ,IN Zeeland wordt er heel veel gedaan voor het kleuteronderwijs, niet alleen door de instanties maar ook door de bevolking zelf. In kleine plaatsen waar soms het aantal leerlingen veel te laag is wordt van alles onderno men om toch de school in stand te kunnen blijven houden. Zo zal ik bij voorbeeld nooit het geval Hengstdijk in Zeeuwsch-VIaanderen vergeten. De hele bevolking heeft er daar aan gewerkt om een kleuterschool te krij gen. Er werden allerlei acties op touw gezet en een keer was er een massale frites-verkoop. Het resultaat was prachtig, want geen enkele huis vrouw kookte op die dag en iedereen ging om een flinke portie frites. Uit eindelijk is er door de bevolking zelf een houten lokaal neergezet en de opening werd een echt feest waar geen mens op ontbrak". .FIJNE herinneringen die ik uit mijn Zeeuwse tijd meeneem. In die acht jaar zijn er hier 95 scholen geopend waarvan het grootste gedeelte door mij. Het aantal scholen wat ik regel matig moest bezoeken bedroeg 209. Ook vond ik het erg leuk de eerste zes jaar in Zeeland de kleuterleidster- examens te hebben meegemaakt. Om dat de meeste meisjes toch wel in Zeeland blijven, ontmoet je ze later weer in de scholen. Nogmaals de sa menwerking met de instanties was heel goed en de verstandhouding was werkelijk uitstekend. Ik heb nu een erg drukke tijd met allerlei voorbe reidingen en dal is eigenlijk wel goed want je hebt zo geen tijd om over het weggaan te piekeren. MIJN grootste liefhebberijen zijn le- zen-handwerken en heel gelukkig ook autorijden want dat zal ik daar ge noeg moeten doen. Ik krijg een fijne woning in een heel nieuwe wijk en hoop die half december te kunnen gaan inrichten. Het is toch ook we} weer boeiend zo'n nieuwe werkkring en ik geloof er maar het beste van te moeten verwachten. Een ding is ze ker, dat ik altijd met het grootste ge noegen zal terugdenken aan mijn tijd in Zeeland, want die is voor mij werkelijk onvergetelijk".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3