Slecht bedrijfsnieuws
geen norm voor
positie werknemers
perfekt
tot de
laatste
de Vries
A. F. Jentjens, voorzitter K.B.V.:
n sportief cadeau? een fiets!
Internationals verdeeld
St. Nicolaasi
Markten en veilingen
amsterdamse
effectenbeurs
Scheepsberichten
Nederland steunt
Argentijnse
belangen
met E.E.G.
zei dat de
„Subsidie"
„Sancties uitvoer naar
Rliodesië nadelig voor
Nederlandse economie
Beginselakkoord
Ford-Genk
Vascomij streeft naar
regeling met Heerlen
Volkslening voor
arme landen
geen succes
WHIS^
Samenwerking in
levensmiddelen
industrie
Over 2 weken
is liet weer
17
DE STEAA VAN DONDERDAG 21 NOVEMBER 1968
21
FEMLAND 20 te Amsterdam verw.
HOIAANDSBUKCHT 21 te Singapore
verw.
ÜORENIA 20 vn Singapore nr
STRAATLUANDA 20 vn Lyttedton 21
te Timaru venv.
VLIELAND 20 te Stockholm
ACHILLES 19 vn GUAYAQUIL nr
Rahia de Cararquez
aMSTELLAND 20 te Recife
auCHIMEDES 20 te Callao
CHEVRON AMSTERDAM 19 vn Aruba
nr Rotterdam
PAPHNE verw. 21 vn Muscat nr
Singapore
GANYMEDES 20 te Ho
HERMES 19 vn Kingston nr Port Limon
KOSSMATELLA 20 te Helsingborg
MARON 20 te Nickerie
VOERDYK 19 te San Francisco
OSSENDRECHT 20 te Threerivers
PEINS MAURITS 18 vn Hamilton nr
stad ZWOLLE p 19 Quebec nr Toronto
STEENKERK 21 te Livomo
THEMIS 18 vn San Lorenzo nr
Cristobal
ACILA p 19 Aden n-r Durban
BALONG 20 te Antwerpen
MEDON 19 te- Port au Prince
NIEUW AMSTERDAM 19 vn Bermuda
nr St. Maarten
OMMENKERK 20 te Mop
STRAAT HOLLAND 19 vn Rio de
Janeiro nr Kaapstad.
TJIKAMPEK 20 te Osaka
TJINEGARA 19 vn Port Elizabeth nr
Durban
ABIDA 19 te Pladju
ACTEON 19 vn Lavera nr Thameshaven
ALKMAAR 19 vn Bandarmashur nr
19 vn Kaapstad nr
ANCOSPRAY 20 te Macedo
ASM1DISKE 19 vn Avonimouth nr
Rotterdam
BANDA 19 rede Paoasmayo
DAHOMEYKUST 19 te Monrovia
DALLIA 20 te MenaaUaihal
GORREDYK 19 vn Le Havre nr
Hamburg
GROTEDYK 19 \m Antwerpen nr
Savanah
KATENDRECHT 19 vn Bordeaux nr
KENNEMERLAND 20 te Itajai
OOSTKERK 19 vn Hambung nr R'dain
PRINSES EMILIA 19 vn Soutnelson
nr Europa
PROVENTERSSINGEL 20 te Singapore
RADJA 20 te Port Elizabeth
STRAAT BALI 19 te Kaapstad
STRAAT CLEMENT 19 vn Durban nr
Kaapstad
VIVIPARA 19 te Pto La Cruz
WESTERKERK 19 vn Hamburg nr
Rotterdam.
AMMON 19 te Rotterdam
CHARIS 19 vn Amsterdam nr
Antwerpen
CHEVRON DELFZIJL 18 te Rotterdam
CONGOKUST 19 te Rotterdam
DIEMERDIJK 19 te Rotterdam
EEMSTROOM 19 vn Amsterdam nr
Felixtowe
LAERTES 19 te Amsterdam
Ll'CAON 19 te Amsterdam
MARATHON 19 vn Rotterdam nr
Antwerpen
METULA 19 vn Rotterdam nr
Halul Island
NEDERLEK 19 te Rotterdam
STREEFKERK 20 te Amsterdam
TARA 19 vn Rotterdam nr Brake
WESTERKERK 20 te Rotterdam
CAREBEKA-3 19 Landen verw.
DILIGENTIA 18 vn Liverpool nr
Antwerpen
MARIJKE IRENE pass 18 Startpoint nr
Curacao
BILLITON 19 te Marseille
CAPILUNA 18 vn Banais nr Laspezia
DOSINA 18 70 z vn Durban nr Mema
KAAPHOORN 18 320 ov n Paramaribo
nr Curacao
NYKERK 18 200 nnw vn Madagascar
nr Durban
0NDINA 18 35 zzw vn Dakar nr
Las Palmas
PH1LIPPIA 18 95 n vn Aruba nr
Portland
RADJA 18 te Kaapstad
STEENKERK 19 te Livorno
BALONG 20 te Antwerpen
DAHOMEYKUST 20 vn Monrovia nr
Freetown
DALLIA 20 te Mena al Ahmadi
DOELWIJK 20 ten anker Essider
ECHO 19 vn New York nr Montreal
ESSO ROTTERDAM 20 te Rastaaura
GAASTERDIJK 20 vn Kaapstad nr
Bushire
GROTEDYK p 20 Wight nr Savannah
KARA 20 te Singapore
MAASLLOYD 21 te Hongkong verw.
MADISONLLOYD 21 te Rotterdam
verw.
MENTOR 20 te Algiers
PERICLES 21 te Le Havre verw.
ROTTE 20 vn Yokohama nr
Honolulu
SCHIELLOYD 20 vn Kobe 21 te
Yokohama verw.
SCHOUWEN 20 vn Le Havre nr
Las Palmas a
STRAAT CLARENCE 20 te Singapore
rm. AT RIO 21 te Monrovia verw.
IttUREDKECHT 20 te Brake
,°JLGWAH 21 te Brisbane verw.
VIDENA 20 250 m o Beira nr Mena al
Ahmadi
Z0NNEKERK 21 te Dar es Salaam
verw.
atv?S ZO te Abudhabi verw
nlm, v Thameshaven n R'dam
nnirL.0 v Nacala 21 te Beira verw
tmvpïï^ 20 v Djeddah n Aden
H®SUM 20 v Bermuda n Nassau
ROIÖfDRECHT 20 v Panamakanaal
n Brake
2®S MARGRIET 20 te Aruba
TiibaS^S^ 21 te Durban verw
7atoK 20 v Singapore n Mahe
WRA 20 v Mena al Fahal 21 te
ualul yerw
LAP) Neder-
PitaaleoedM °m de uitvoer van ka"
60 miL S naar Argentinië voor
beeft sS r te financieren. Dit
lie ob CCretaris drs- L. van Son,
van een m°jC aan het h00fd
®'ssie 'Nederlandse economische
„.I?.16 een bezoek h«..>
miss;» 'jvueriandse economische
U®.mednegeTeldbrengtaanArgen-
d»landse r!fr.taris zei dat de Ne-
de A™! t"ng vertr°uwen heeft
neb en dof a-1J?se bithreidingsplan-
^faSe1tLyd^id;.iso-het Ar-
6e«iinse ereid is om het Ax-
linEen met d vSS in °nderhande-
^heCd wf,1?0 te. steunen. Zo-
z'jn exporWd Argentinië, dat voor
mini«e en brf k.ten in de EEG een
Wo«' geseban toegankelijke markt
Wees efofS 5e heer Van Son
ogenblik voir 100 5,-?erIand °P het
1ar aan Arsont" 3°en dollar per
'fivijl de NedaiinSeJgoederen k0°Pt'
Argentinië 20 S1L exP°rt naar
draagt, i°cn dollar per jaar
UTKECHT (ANP) „Het zou wel eens kunnen zijn dat het slechte
rendement in grote delen van de vervoerssector de werkgevers in
de verleiding brengt, daarvoor bij de c.a.o.-onderhandelingen wat
compensatie te zoeken in de sociale sector. Als dat zo is, vinden ze
ons vierkant tegenover zich. Slechte bedrijfsresultaten zijn geen
norm voor de sociale positie van de werknemers, zeker niet wanneer
deze bedrijfsresultaten worden veroorzaakt door de structuur van de
bedrijfstak en het volledig ontbreken van alles wat op een geïnspi
reerd vervoersbeleid lijkt".
Dit zei de voorzitter van de Ne
derlandse katholieke bond van ver
voerpersoneel, de heer A. F. Jen
tjens, gisteren in Utrecht op de
bondsraadsvergadering van de K.B.V.
Over de samenwerking met andere
organisaties zei de heer Jentjens, dat
het van zolder halen van het idee
van de ene algemene vakbeweging,
als medicijn voor alle kwalen, duidt
op een historisch en overleefd denk
patroon.
De (categorale) Federatie Spoor
wegvereniging is volgens de heer
Jentjens „een heel ander soort" ca
tegorale organisatie: „Zij heeft in de
zeven jaar van haar bestaan niet on
der stoelen of banken gestoken, dat
ze zich meer ziet als een oppositie
tegenover de drie erkende bonden
dan als een organisatie die zich richt
tegen het door deondernemingsleiding
gevoerde beleid". De heer Jentjens
stelde nadrukkelijk, dat een eventu
ele erkenning van de F.S.V. uitslui
tend een bevoegdheid van de spoor
wegdirectie is.
Nauwelijks meer toelaatbaar noem
de de heer Jentjens het, dat de on
georganiseerden profiteren van het
werk van de vakbeweging, waardoor
de georganiseerden zich niet onaan
zienlijke financiële offers getroosten.
Ook de werkgevers werken mee
aan de maatschappelijke ontwikke
ling, maar zij kunnen de contributie
voor hun organisaties zonder meer
als bedrijfskosten beschouwen. Door
middel van vakbondsfondsen die uit
de bedrijfsmiddelen ter beschikking
worden gesteld, krijgen de vakbon
den een gedeeltelijke compensatie
voor de kosten van de algemene vor
ming van de leden.
In de vervoerssector zijn nog tal
van bedrijven die hun aandeel niet
voor hun rekening nemen. Volgens
de heer Jentjens kan de algemene
vorming die hun georganiseerde
werknemers desondanks via de vak
organisaties ontvangen, worden ge
zien als een subtiele vorm van sub
sidie van de vakbeweging aan deze
bedrijven. Het bedrijfsleven profiteert
zijns inziens het meest van de eman
cipatie van de werknemer. Hij zei,
dat de vakbeweging daarvan in haar
activiteiten en stellingname de con
sequenties zal moeten trekken.
DEN HAAG (ANP) Indien ais
gevolg van de sancties de Nederland
se uitvoer naar Rhodesie voor lange
duur gestaakt blijft, zal de Rhodesi-
sche markt wellicht voor ons land
blijvend, verloren gaan.
Minister Luns heeft dit de Twee
de Kamer meegedeeld. Dit kan, zo
zegt hij, als een nadelig gevolg voor
de Nederlandse economie worden
aangemerkt.
(ADVERTENTIE)
De heer Jentjens had ook op de
manier waarop de voordracht voor
een nieuwe directie bij de Nederland
se Spoorwegen tot stand is gekomen.
Hij sprak de hoop uit, dat de daarbij
gevolgde procedure geen teken aan
de wand is voor het toekomstige so
ciale beleid bij N.S. Het personeel
kreeg de directiewijziging via een
telex te horen, aldus de heer Jentjens,
en er is geen enkele aanwijzing of
men ook heeft overwogen, of bij de
de keuze niet een bepaalde inspraak
van de kant van het personeel mo
gelijk was.
Uitgangspunten voor de eisen bij
de komende loononderhandelingen
zijn voor de bond onder andere de
relatief sterke bijdrage van het be
roepsvervoer in ons internationale
inkomen, de maatschappelijke bete
kenis van het openbaar vervoer, de
verzwaring van de werkomstandig
heden en het bijtrekken van achter
gebleven groepen zoals het beroeps-
goederen vervoer over de weg, de
taxi-chauffeurs, de binnenvaart en
de kustvaart.
Men zal ook proberen, overeen
stemming te bereiken met de werk
gevers over een sociaal statuut waar
in de beginselen voor het personeels
beleid worden omschreven en dat
wordt ondertekend door de partijen
bij de c.a.o. Een dergelijk statuut is
onlangs tot stand gekomen bij de
KLM, die daarmee in de vervoers
sector de primeur had.
De heer Jentjens constateerde dat
er onder de werknemers gevoelens
van onbehagen heersen, die het elan
in de basis van de vakbeweging drei
gen te verlammen en die negatief
werken op de ledencijfers van de
vakorganisaties.
De stabiliteit van de gevestigde
orde in het bedrijfsleven acht hij een
belangrijk element in dit onbehagen:
„Terwijl zich in technisch en mentaal
opzicht, aardverschuivingen voordoen
blijven de wezenlijke verhoudingen
tussen arbeid en kapitaal in het be
drijfsleven praktisch ongewijzigd en
terwijl op vele andere levensgebie
den duidelijk sprake is van een door
braak naar meer meedoen en mee
beslissen, verzetten de werkgevers
zich krachtig tegen een werkelijk de
mocratische vooruitgang". Volgens
de heer Jentjens wil de vakbeweging
af van de horigheid van de arbeid
aan economische belangen.
BRUSSEL (ANP) Onderhande
lingen over een regeling van het ge
schil bij de Fordfabrieken in Genk
in Belgisch Limburg hebben tot een
beginselakkoord geleid. Het akkoord
moet echter nog worden uitgewerkt
en vervolgens door circa 7000 stakers,
die ruim vier weken geleden het
werk neerlegden, worden goedge
keurd.
(Van een onzer verslaggevers)
HEERLEN Bewindvoerders en
directie van de N.V. Vascomij willen
tot een regeling met de gemeente
Heerlen komen op basis van het laat
ste, gewijzigde aanbod van het colle
ge van B. en W. Met die regeling
moeten de crediteuren dan zo goed
mogelijk de baas zijn.
Dat heeft Vasco-directeuir H. Zu-
ketto na het Vasco-topberaad, waarbij
ook bewindvoerders en refinanciers
betrokken waren, laten weten.
Of het inderdaad tot een regeling
met Heerlen komt, hangt volgens de
heer Zuketto nu af van de mede
werking der banken. Zij zullen bereid
moeten zijn bepaalde vorderingen
op te schorten tot dat de maat
schappij het weer wat beter krijgt.
(ADVERTENTIE)
DEN HAAG (ANP) De minis
ter zonder Portefeuille voor ontwik
kelingshulp, drs. B. J. Udink, ver
wacht dat de algemene vergadering
van de Verenigde Naties in de loop
van 1971 een ontwikkelingsstrategie
en -handvest kunnen bespreken.
De minister deelde dit mee tij
dens een vergadering van de Twee
de Kamercommissie voor ontwikke
lingssamenwerking.
Volgens drs. Udink is het overleg
o-ver een volkslening voor ontwikke
lingshulp als gevolg van de tegen
stand van particuliere organisaties,
die dit project zouden steunen, op
niets uitgelopen.
Deze organisaties zouden uit die le
ning een fonds vormen voor het fi
nancieren van zogenaamde micro-
projecten. Minister Udink zegde toe
het overleg met de particuliere or
ganisaties spoedig te zullen herope-
(ADVERTENTIE)
'V ..f-'.rU>riv-. -
AMSTERDAM (AINP) Beursplein 5 heeft gisteren bij die opening een ver
deelde stemming voor de internationale waarden te zien gegeven. Hierbij noteer
den Hoogovens en Unilever boven het voorgaande slotniveau, doch AKU, Philips
en Kon. Olie waren lager. KLM was zeer flauw. De animo tot zaïken doen was
veel minder dan dit de laatste voorgaande beursdagen het geval was. De onzeker
heden op internationaal valutagebied waren hiervan wel de oorzaak.
Philips was 40 cent lager op 167.50 doch kon dit verlies later geheel inlopen.
Kon. Olie was aan de flauwe kant op 192.60 om zich te herstellen tot 193.50 (194).
Hoogovens verbeterde 1.20 tot 106.40 na een opening op 105.80. Unilever zette het
koersherstel van dinsdag verder voort tot 130. Dit alles bij kalme handel. KLM
was zeer flauw met een koersdaling van f 20 op f' 220. Dit omdat KLM gisteren
in een goed prijshoudend Wall Street 2 dlr lager sloot. K. Z. Organon was aan
de vaste kant op 193.40.
De cultures waren lager voor Amsterdam Rubber en HVA. In de scheepvaart
sector vonden wederom winstnemingen plaats in Kon. Boot waardoor dit fonds
21/2 punt inzakte tot 132. Daarentegen was HolL Amerika Lijn vast op 98 3/4.
BREDA, 20 november Andijvie 45-
65; Bloemkool A 110; B 80; C 50; Boe
renkool 25-35; Rodekool 25-35; Sav.kool
groen 25-35; Wittekool 20-25; Bospeen
40-55; Prei Al 30-40; A2 25-30; Schor
seneren A 60-80; Selderij bos 10-15;
Knolselderij A 20-35; Sla I 18-30; II
9-15; Spruiten Dl 150-165; D2 135-150;
Al 120-135; A2 110-125; BI 83-105; B2
65-75; Peterselie bos 10-15; Witlof Al
180; A2 160; B2 120; Waspeen Al 20-30;
Winterpeen 15-25.
GOES, 20 november Groenten per
stuk: Kropsla 17-28; Knolselderie met
groen 8-15. Per bos: Selderie 9-17; Pe
terselie 20. Per kg.: Aardappelen grote
8-16, drielingen 3; Witlof 162-187, afw.
100-120. Tomaten All 110. Rodekool 15-
30. Groene sav.kool 31-35. Wittekool
17-18, afw. 17. Boerenkool 22-27. Uien
14-25. Andijvie 50-60. Prei 28-34. Sprui
ten 71-86, afw. 25-47. Uien ongeschoond
14-27.
's-HERTOGENBOSCH, 20 november
Aanvoer 7180 stuks; 2566 run deren;
551 graskalveren; 345 vette kalveren;
1987 nuchtere kalveren; 357 schapen;
8 fokzeugen; 838 slachtvarkens; f~~
biggen; 835 slachtrunderen; Prijzen
melk- en kalfkoeien 1070-1690; guste
koeien 850-1300; graskalveren 410-635;
kJl'Uïiiv aarzen 1100-1390; kalfvaaizen
rood/bruin 1265-1675; zwart/bont 1150-
1280; guste vaarzen 980-1185; pinken
660-890; nuchtere kalveren voor fok of
mesterij 200-330; weideschapen 85-125;
ooien met lammeren 80-105; drachtige
zeugen 350-470; biggen 61-72; vette
schapen 105-130; vette lammeren 115-
140 per stuk; slachtrunderen extra kw.
4,85-5,20; le kw. 4,25-4,80; 2e kw. 3,75-
4,15; 3e kw. 3,40-3,65; vette stieren 4,30-
4,85; worstkoeien 3,30-3,50 per kg ge
slacht gewicht; vette kalveren le kw.
4,30-4,55; 2e kw. 4,05-4,25; 3e kw. 3,80-
3,95; nuchtere slachtkalveren 50-85 per
stuk en 1,40-1,80; slachtzeugen le kw.
2,10-2,20; 2e kw. 2,02-2,08; slachtvarkens
2,25-2,35 per kg levend gewicht; Over
zicht: aanvoer, handel, prijzen: melk
en kalfkoeien normaal, rustig, stug
pirijsh.; guste koeien minder, slepend}
moeizaam prijsh.; jongvee groot, vrij
rustig, nauw goedkoper; vette kalveren
beknopt, stug, duurder; nuchtere kal-
ADVERTENTIE
PüREOLO
.1 tsia&HshEdl
JJ&S
POTSTIIL
flöjïïTj
bow st. dibtmefïy dübun
die speciaal met
soda helemaal
behouden blijft!
IMPORT: SCHAEFERS W0RDEMANN N.V., AMSTERDAM
19/11 20/11
Actieve obligatie!
Staatsleningen
Ned. 1366-1 7%
Ned. 1966-2 7%
Ned, 1968-6^%
Ned. 1968-2
Nederl 1968-3
Ned. 1966
Ned. 1967.6^4%
Nederl. 1967 6
Nederl. 1965 1
Ned. 65 n 63/4
Ned. 94 5ft
Nederl. 1964 2 5ft
Ned. 64 5
Ned. 58 4ft
Ned. 59 4ft
Nederl. 1960 1 4ft
Ned. 60.2 4ft
Nederl. 1963 4ft
Nederl. 1964 4ft
Ned. '59 4ft
Nederl. I960 4ft
Ned. 61 4ft
Nederl. 1963-1 4ft
Nederl. 1963-2 4ft
Nederl. 1961 4
Ned. 62 4
Ned 1953-3%
Ned. Staff 47 3ft
Nederl 1951 3ft
Ned. 1953 1-2 3ft
Ned. 1950 3ft
Nederl 1948 Ift
Ned 50/1-2 3ft
Ned. 54/1-2 3ft
Ned. 55/1 8ft
Ned 55/2 Sft
Ned. grootb obi. S
Nederland 37 3
Ned. Gr b. 46 8
Ned. Doll. 47 8
Indië 37a
103A
103A
99 Va
99%
99ft
97ft
96H
94f|
90%
90%
88%
103ft
103ft
99%
99H
99%
97ft
96«
94«
93U
90ft
88%* 88%*
86ftb 86%
87% 88%
96V4
86%
84
84
82%
82%
83«
82ft
80
72
83%
82ft
72%
74ft
76(3
75ft
81%
84%*
83ft
BanK- en kredietwezen
B. Ned. Gem t>
Id. 30 18/5#
Id. 35 59/1-3 4%
Id. 25 i. 60/3-5 4%
97ft
85H
86f| 86H
96ft
86%
84*
84
82H
82H
84
82ft
80ft
72«
90H
83%
82%
72%
74y8
76Ü
75%
81%
47%
84%
83ft
90
01%
91ft
85H
Actieve aandelen
Handel, Industrie Petr-(olenmt
A'dam Runner 62% 62'
HVA MI1en ver 108%
A.K.O. 123.80 121.40
Dell MO. I. eert 75 73.'
Hoogov nj.VA. 105.20 106.40
Kon Zout Org, 191.70 193.50
PbliiDs Gem. Bez 167.80 167.905
Unilever o.v.a. 127 129.50
Dortscöe Peti 1020 1017%
Dortsche Ptr. 1% 1019 1017
Kon Pew 195.20 193.605
Scbeepvaart en Lncbtvaan
H.AJ-
Java-Cblna Pak
K.L.M. i eert.
K.N.S.M n.D.
Stv Mil Ned.
v. Ommeren va
Rotterd. Lloyd
Scheepv tJnle
975
170%
246.50
136%5
1225
241
174
140%
98%
165%
223
1325
121
239%
171%
140%
Nlet-actleve obligaties
Bank-, cred-, en verzekering!»
A.JB.N ep.D ib-Kl
B.N Gem se 1
BNG «7 t-J 1%%
BNG 196# 1-2
BNG61 1-3-3 «14-9,
B.N Gem 58 4%
B.N Jem 13 4%
B.N.G r^p 94
B.N.G iad 99
B.N.G rep 16-i
Exp tin 96 7%
Exp. tin 58 9
Gr tnd eb 68 7%
Gr. tnd CP 95 5%
Nat B. M rtl 995
Ned Onrw o 99 I
Ned. Ontn.b 94 e
RUnl, Dlso.b, «4
117%
117%
102H
102 }-|
100%
100ft
100ft
nol
100-ft
QQ 13
yore
87%
yof-g
87V4
82H
82%
120%b
120V2b
115
115
117%b
117i/2b
102
101%
95%
100%
100%
80
79%
101%
100%
94
19/11
20/11
Utr. Hyp. B. 7
100%
100%
Idem 6
CJtr. Hypb, 3%
71%
71%
Idem f 3
72%
Handel, Industrie e
n diversen
A. Heyn w.o 55 4
AKU 1.000
89%
89%
Blauwh 66 7/4.
1021/2
102 %b
Blauwh 67 6%
98x
98x
Blauwhoed 5V4
Blauwhoed 4%
89 b
89b
BUjdenst.-W S3 5
78b
78 b
Bredero v.g. 65 6
88b
88 %b
Bred v.b. 66 7V2
102
103
Bred v.b. 5
91%
91%
Brit Petr 66 7J4
102%
102%
Brit Petr 65 6
94%
94f|
Bijenkorf oeh. 6
98%x
98x
Co-op Ned agb 7
104
104
Co-op Ned r.sp
Co. m.ctr. '66 7«/$
104x
104
Co m.ctr '67 6%
Hoogovens 66 6%
98
98
K. Zout-K 65 6
96%
96
M. N Bak 46 3%
94 %b
94%b
Nat. Gr bez. 56 5
87%
N. Gasunie 66 7%
103%
103%
N. Gasunie 66 6%
98%
98%
Ned Gasunie 5%
93%
94
Nyma 4
Overz. Gas 5%
97
Philips dir 51 4
82
Idem 1948 3%
94
94
Idem dlr 49 3%
Pegem 1-2 '57 6
95%
Pegem 58
92%
92%
Pegem 58 5
87
87%
idem 1-3 52 4%
95y4
95%
Pegus 1-2 1957 6
98%
98%
Rott.-Rljn 5%
94%
94&
Rott.-Rljn 43/4
88%
89%
Schiphol 6
94%
94%
Schoiten-H 65 5Vs
88 %b
89b
Scholten-H 5V4
96x
Scholten-B 43^
95
Scholten-H 4%
91%
Uniievei
94%
94%
Ver Glas o
86VZ
86%
Ver MachX 58 5
89%
89%
Ver machJ 62 5
89%
89%
Werkspoor 3%
96b
Luchtv spoorw. prem obl
KLM 1968-7
99 ic
99A
KLM 15-Jarlg
94%
94%
KLM 20-Jarig 43/4
90%
90%
idem 1962 4%
95%
95%
Ned S '57 1-2 43/4
89%
89%
Alkmaar 56 2%
70
A'dam 1933 3
128%
124%
Ld, pr. obl, '51 ZM
72%
73%
ld 56-1 2%
73
73
ld 56-2 2Va
82ft
82
ld 56-3 2\<a
82
81%
Idem 1959 2%
75
75%
Breda 54 2%
71%
70%
Dordrecht 56 2%
68%
70
Eindhoven 64
73
72
Enschede 54 2%
7D/4
713/8
S-Gravb 52-1 2%
85
83%
idem 52-2 3%
83ft
83 A
Ned R. K '67 2%
rtotterd 52-1 2%
86%
85%
Idem 52-2 2%
84
84
Idem 62 2%
83ft
83^
104%
Utrecht 2%
Z.-Holland 57 2%
82%
83
Z -Holland SB 2^
84
83&
converteerbare obligatie»
ABN 6VJ
130
130
Serb pap. t 4%
96%
963/4
Herkei patent i
93%
93%
Drie Boefttzers t
234%
2333/4
Gelder Zn. 9, 4%
90
90
Gras» kjnX 6%
92%
93
Hatem»
109
109
19/11
20/11
Havenwerken
Hoek's m./z, 5%
108
107
Hoogovens
99%
99%
Indoheem
82
82%
Indola 5%-5
853/4
863/8
Inventum 5
83%
83
KoudUs 4%
853/4
86
Kon Zout Org
113%
M N Bak 66 6%
103
104
Meteoor oet 5%
97
97
Mulder-Vog 5%
86x
-^_
v. Ommeren 5%
127%
125%
Pont Houtb 5%
923/g
92%
Scholten Hon 4%
88
88
Schultema tVa
108
Stokvis en Zn 4%
88%
88%
Thom-Dr ver 4%
98%
98%
Tilburg water 5%
93
93
Ver Mach F 6%
1063/4
105%
Vette winkel
139
Vihamij 6
93%
923/4
Wyers
1043/4
102%
Nlet-actleve aandelen
Banken
Alg. Bank Ned.
276
277%
AMEV N.R. eert
180
180.20
AMRO Bank
64.90
64
Cultuurbank
56
55%
Delta zerz eert.
330x
322
Eerste N.V.M.
468
470
Gron tnd -Cr B
175b
180 b
Kasassoclatte
119%
120
Nat Inv B
85 %b
Nat Ned cert.
785
784%
Ned Credlet B
170
170
Ned Lloyd
115.70
116
Ned Mtd.st B.
103.80
103.90
R V.S cert d.
Slavenburg's B
193
194
Ver Nlllmit
14.80
115
Handel, industrie,
diversen
Alb deljD
252
256
Alg ttmu Onr G
143
143
A'dam Balast Mil
114.30
111.50
A'dam Droog Mi»
105%
A'dam Kiltuig Mil
157
153
ANIEM oat bez
86
85%
Beers en Zn
279
276
Begemann
107%
148
Bensdorp intern
149%
243
Bergh-Jurg 251)
198
198 v
Bergh-Jurg 6!^V«-
811/*
82
ttergoss
701
680
Berkel's Patent
164
166
Blildenst Will
82%
82
Bols, Lucas
208.90
209.10
Borsumil Wehry
149
148%
Braat Bouwstotl
307
Bredero vastgoeo
167
Bredero Ver.bedr
500
500
Bührmann Tetter
577
583
Biienkorf beheer
670
656
Calvé
886
890
Caive cum prei
152%
Carps Garenfabi
167
163
CentT Suiker Mb
479
479
Cindy Key K
Crane Nederland
95%
95%
Cur HandeJ Mil
164%
164%
Daalderop
187
187
Dagra
158"»
159
Uess tapiltenfabr
720
720
Dikkers en Co
151
150
Orie Hoeftlzers
182.20
181.80
D.R.U
4463/4
446
Duyvls Jzn.
315 b
320
Edy emalUe
110%
111
Embs
143
142%
Enkes
202
207
Krdal MiJ
805
812 b
Excelsior
IIOV4
115
Flgee machJabr
200 x
199
Fokke»
475
476
Ford
865
868
Gazelle rtJwJab?
160%
160%
Gelder-Paplet
i47ya
148
Gelderl. Tielens
Gero fabr Cert
Geveke en Co.
Gist en Brocades
Grasso mach.fabr
Grinten, v.d.
Gruyter en Zn 8%
Hagemeljer en Co
Halberg m.fabr.
Hatéma N.V.
Heinek bel, beb
Helnek Blerbr
Hero-cons
Hoek's mach.fabi
Holl Kattenburg
Holl Beton MIJ
Holl. Melksulkei
Homburg
Hoogenboseh sch
Hoolmeyer en Zn
indoheem
I.H.C. Holland
Industrieële mij
Ing. Bur. Bouwn
tnternatlo
Int gew betonb
In ven turn
Jongeneel bouth
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Kledlnglnd Smits
Kiene Sulkerw
Kluwer
Kon fabr vhAle*
Kon Paplerfabr
K.N Tex CJnle
Korenschoof
Koudys voed.
Krasnapolsky
Kon Ver Tapijt
Kwatta choc
Leidse Wolsp
Llndeteves
Llps en Gispen
Lijm en gelatine
Macintosh
Meel Ned Bakk
Mees bouwmat B
Meteoor Beton
Mosa
Mulder's fabr.
Mulder-Vogem
Muller en Co
Muller en Co 5%
/tmhouw, «rerk
Maarden Chr.fabi
Nedap
Ned Jagbi Unie
N. exp. Pap. fabi
Ned Kabelfabr
Ned Springstof
Nelle wed. v
Netaro
Norit
Nutricla
N tl ver dal Cate
>verzeese Gas
Pakh hold ceri
*iemb Tnd Mti
Palthe
Philips gem bez
Philips g. b. 6%
^if»n»rsen auto's
rteeainn en Co
tieioeveld Mach
til va
tiunaak en Co
Siin-Srhelde
Schev expl Mb
Schev expl 196f
Schokheton
Scholten Karton
Scholten Honig
19/11
20/11
91
91.80
115.20
115.20
756
*757
158
159%
206
206
132 b
132%
138
137
66
66%
221
222%
218
220
521
523
643/4
64
478
475
298
268
276
264%
262
91
91
22.10
22.50
153
155
235
267%
270
306
306
460
460
159
297%
295%
303
119
218
220
125
127
219
222
247
82
77
182
183
60
60%
135
135
100
99%
58
56.50
265 X
265
139
271
273
140
140
155 x
121%
121%
489%
225
227
105%
110
186
190
360 b
355
1093/4
168
3343/4
86%
87%
345 x
345 x
620
640
148
260
115%
1193/4
366
364%
488
482
125
123
L63.7b
164
504
4963/4
104
103%
90.10
90
93.5(
95.50
76
76
91
91
167 50
167.20
45.50
45.10
123%
124
168
174
165
160
278
275
222
220
145%
26.70
26
26.70
26
220
225
231
238
72.40
72.20
19/11
20/11
Simon de Wit
420
425
Simon's emb.fabr
92
96
Smit Nijmegen
155
1543/4
Stokvis Zn.
94
100
Stoomsp Twenthe
73%
73
Symes Chem.
133%
Tabak Phil, c.v
85
85%
Tech Unie
307
307
Texoprint
230%
227
Texoprlnt 5% pr.
107%
83
Thom-Dr-Verblifa
80.10
Unilever 7%
109%
110%
Idem 6%
94%
94
Idem 4%
62
62%
Utermöhlen
230 b
230 b
Varossieau
158
161
Veenend Stm.sp.
Ver Glasfabr n.b.
133%
1343/4
Ver. h.ond. Schev
60%
61
Ver. Mach.fabr.
147
148
Ver. NL.uitg.bedr
237.90
239.50
Ver. Touwfabr.
141%
144%
Vette winkel
320
328
Vezelverw.
87%
88
Vihamij.
1383/4
137
Vredestein
210
218
Vulcaansoord
62%
62%
Wereldhaven
585
590
Wernlnk's Beton
138%
140%
Wessanen
90
90
Wyers Ind H
283
285
Zaalberg
66
65
Zeeuwse Confect.
139
127
Mijnbouw en petroleum
Blliiton le rubr.
922
Billlton 2e rubr
173.90
174
Moeara Enim
2730
Id. cert opr './10
4380 1350 b
Id. 1 winstbew.
4600 x
Id 4 winstbew.
4600 4600 x
Scheepvaart
Oostzee
120
1203/4
Participatie-bewijzen
Alg Fondsen bezit
1230
1230
Converto 1-1 bp
1038
1038
HBBbeldepj 1-2 bp
910
910
Interbonds 1 bp
640
640
Intergas 5 part
448
447
Beleggingsfondsen
A'dam.belmlj 1 50
155
155
Dutcb Int
179.50
179
EKA beleggjnn.
221
222
Interunle 5t
214.50
215
Nefo f 50
101
100.50
Robeco 50
226.41
258
Roiwco
224
226
Unltas f 50
490 b
Utlllco
125
125.80
Concentla 10 pet
343
341
Europaf, 1-10 pb
522
525
Buitenlandse fondsen
Union Mlniere 1
1370
1380
Dollarfondsen
Anaconda
53
523/4
Betnienero Stee
31A
303/4
General Eiectm
97%
97
General Motor»
86%
853/4
-Tot ano Gambi«
90%
923/4
ttepunllc Steel
45y8
Shell DIJ
713/4
72%
ÖS Steel 10 eert
41%
41
0
gedaan en bieden
X
a
laten
S
a
gedaan en laten
b
bieden
e
a
ex claim
d
ex dividend
veren ruim, redelijk, staande „/r'j-ei. cxf
iets lager; schapen en lammeren min
der groot, kalm, flauw prijsh.; fokzeu
gen weinig, redelijk, niet goedkoper;
lopers en biggen gewoon, lui, stug duur;
slachtvee normaal, tamelijk vlot, even
vaster; slachtzeugen groot, williger,
hoger.
KAPELLE, 20 november Kroet Jo
nathan 11, Golden Delicious klasse A
180 38, 175 47, 170 45-46, 165 39-41, 160
30, n85 38, 1180 33, 1175 36-39, n70 35.70-
36.30, 1165 29.70-30.20, 1160 19, H55 13,
klasse B 185 34, 180 34-36, 175 39-41,
170 40-41, 165 35-36, 160 23, 1185 23, 1180
21, 1175 22, 1170 23, 1165 15-16, 1160 13
1155 13, grof 19-20, grof B 13-15, fijn 13.
Jonathan 180 32, 175 38, 170 40, 165 34,
160 24, 1180 21, 1175 26, 1170 29, 1165 24-
26, 1160 20, 1155 9,5, klasse B 1175 14,
1170 17, 1165 15, II60 12, 1155 10, grof A
12-15, fijn 11. Goudrenet 195 43, 185 49,
175 53-53,80, 165 45, 1185 47, 1175 49, 1165
41, 1155 27, grof 34-36, fijn 27. Spencer
180 47, 170 51, II80 42, 1170 47, 1160 23,
grof 28, fijn 15. Lombart Calville 1180
18, 1170 16-22, 1160 13, grof 13, fijn 13.
Zoete Ermgaard 165 67-73, 160 59-63,
155 41-48, 1160 56, 1155 37-41, 1150 15-16,
grof 19-39, fijn 15, Rode Goudrenet 135
53-65, 175 62; Gele Goudrenet 185 53,
175 54, grof 35, Sterappel 165 64, 1160
46, 1155 33, 1150 14-17, n60 36, H55 34,
grof 19. Saint Rémy 170 33, 160 20, 150
13, 1170 24, 1160 17-18, n50 13, grof 11,
fijn 8, Comtesse de Paris 170 13, 160
13, 155 10, 1170 13, 1160 13, n55 10, n50
10, grof 11, fijn 8, Conférence 165 34-35,
160 29,50-31,10, 155 19,20-19,50, 1150 16,
grof 17-18, fijn 10. Doyenné du Cornice
180 71-72, 175 78-79, 170 80-81, 165 73-
74, 1180 67, 1175 74-75, 1170 74-76, 1165
70-72, 1160 60-61, 1155 28-36, grof 55-59,
fijn 31-47. Zwijndrechtse Wijnpeer H60
13, 1150 10, Gieser Wildeman 165 72, 160
64, 155 45-52, 150 19-31, 1160 44, 1155 30-
36, 1150 14, 1145 13, grof 23-33, fijn 14,
Kleipeer 150 10-11, 1145 9, Beurré Alex
Lucas 1170 27, 1160 18, Beurré Hardy
170 33, 30-32, 160 26, H55 18, 1150 18,
grof 19, fijn 11, Legipont 165 35, 160
31, 155 21, 1150 16, grof 17, fijn 10, Bre-
derode 1180 30, 1170 35, n60 28, fijn 8.
Mispels I 76, II 55-66, Aardappelen H
6,5. Groenten: Sav.kool 18, Rodekool
20, Prei 36, Uien 6,5-17, Tomaten IA
108, IIA 40-72, IC 60, IIB 54-62. IIC 40.
In verband met Dankdag voor het ge
was zal er op woensdag 27 november
geen veiling worden gehouden.
TERNEUZEN 20 november Per stuk
sla 2 9-27. Knolselderie 8-21. Per bos
Peterselie 14. Per kg. bintjes 11,20-13,80
Andijvie 43-53. Boerenkool 34-48. Breek-
peen 12-24. Kroten 15-21. Knolselderie
9. Prei 17-37. Sav.kool 18-41. Rodekool
17-25. Spruiten 51-89. Uien 2-21. Was
peen 36. Wittekool 18. Witlof b2 146-
171, b 165-182. afwijkend: 55-156. To
maten A2 89. Appelen Golden Delicious
2 maat 85 27; 80 24-35; 75 24-38; 70 23-
36; 65 21-28; 60 17-18; 3-grof 20-21. Cox
Orange 1 maat 80 78. 75 78-82 70 80; 65
68. 2 maat 80 63-69; 75 '60-76; 70 60-77;
65 48-65; 60 15-51 55 16-35; 50 15-20
3-grof 16-41. Jonathan 2 maat 80 17-30
70 18-30 65 15-36 60 12-15 3-grof 10-16
Goudrenet 2 maat 85 43 75 47, 65 42-43
3-grof 32, 3-fijn 20-22. Peren St.-Rémy
2 maat 75 36, 65 29-31, 60 19-22, 2D 6-11,
3-grof 19, 3-fijn 6-16. Doyenné du Co-
mice. 2 maat 85 59, 80 60-72; 75 67-73,
70 69-81, 65 67-70, 60 54-61, 3-grof 51-60
3-fijn 50. Beurré Hardy 3 maat 75 30-31,
70 30-34, 65 28-32, 60 28.
GRONINGEN (ANP) Theodorus
Niemeyer n.v. Groningen, Van der
Plaats n.v., Bolsward en de Noord-
Nederlandse Margarinefabriek n.v.,
Bolsward zullen door aandelenruil
hun krachten bundelen.
Deze combinatie heeft een nauwe
samenwerking tot stand gebracht
met Catz International n.v. te Rot
terdam, voor de verwerking en ver
koop van diverse voedingsproduk-
ten. Het doel van deze bundeling is
de oprichting van een nieuwe maat
schappij voor de produktie en „mar
keting" van levensmiddelen. Theo
doras Niemeyer n.v. is, zoals be
kend, een belangrijk producent van
koffie, thee en tabaksprodukten, die
in meer dan 100 landen verkocht
worden. Niemeyer heeft ook fabrie
ken in de V.S. en Canada. De kof
fie- en theebelangen van Niemeyer
zullen in een nieuw te vormen geza
menlijke maatschappij worden inge
bracht.
(ADVERTENTIE)
VOOR de handel: b.d.leefsman.V.
kerkstr. 25, amsterdam, tel. 23 2727
Konstanz 303 onv., Rheinfelden 217 —1
Straatsburg 218 —30, Plittersdorf 366
—15, Maxau 417 onv., Plochingen 144
+5, Mannheim 257 +10, Steinbach 147
+8, Mainz 261 —3, Bingen 178 —3, Kaub
185 —2, Trier 272 —5, Koblenz 201 —i,
Keulen 173 1, Ruhrort 350 onv., Lo»
bith 960 1, Nijmegen 752 2, Arnhem
772 onv., Eefde IJssel 342 —3, Deven
ter 236 4, Monsin 5452 —4, Borgha
ren 3850 —50, Belfek. 1108 +6, Grave
beneden de sluis 502 1.