„Mijn camera wordt
verlegen bij het zien
van zoveel ellende.».5'
Jules Croiset in
overweldigende
toneelbelevenis
BIGCLES: AFREKENING IN CAIRO
Alle nummers tot 1 januari gratis
BEWEGING
Revolutionair
filmer van
de actualiteit
EENHEID
EERLIJKHEID
ENERGIEK
■sb je deze al?
NEDERLAND I
NEDERLAND II.-
BELGIë Vlaams
BELGIë (Waals)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luister
naar
13
DE STEM VAN DINSDAG 19 NOVEMBER 1968
13
feperfektioneerd.
edkoper.
'iats verkocht,
gemaakt....
ir vooruit?
royaal Fiat, 'n Wagen om
oen. 'n Wagen om vrij mee te
ndirekte stuuroverbrenging,
óór. 4 cil. 1089 cc, 53 pk,
(laken bekl.) 15745^#
.Noord', Th. P. v. d.
rel. 01100-7991/7792
KEIJZER EN ZN.
25 Tel. 01150-4564
JORIS IVENS 70 JAAR
(Van onze filmmedewerker)
BREDA Gisteren vierde de cineast Joris Ivens zijn zeventigste
verjaardag. Reeds veertig jaar legt hij nu door middel van zijn
camera getuigenis af van de tijd, waarin hij leeft. Hierdoor heeft
hjj zich, als internationaal grootmeester van de documentaire-film,
een plaats verworven in de geschiedenis van dit medium. Als
hommage aan Ivens zullen deze week in het Amsterdams film
museum een aantal voorstellingen aan zijn werk gewijd worden.
Het Bredase vestzaktheater De Trapkes wijdde gisteravond een film
programma aan de cineast.
„De Franse schrijver ApoIIinaire
heeft eens gezegd: „Er kan een ge
dicht gemaakt worden over een vogel
die slechts een vleugel heeft..' „Er
zou ook een gedicht gemaakt kunnen
worden over die onvermoeibare
„vliegende Hollander", waarvan men
nooit precies weet of hij in Azië of
in Amerika, in Rome of in Moskou,
in Santiago of in zijn woning in het
zesde arrondissement te Parijs is,"
aldus opent de vooraanstaande Franse
filmcriticus George Sadoul het artikel
„Un maitre du cinema-verité" in A.
Zalzman's boek „Joris Ivens".
Wie is deze Nederlandse wereld
burger, die in eigen land niet eens
rigemeen bekend is, docli, die als eni
ge Nederlandse cineast een wereld
faam geniet?
Georg Henri Anton Ivens werd op
18 november 1898 in Nijmegen gebo-
ren. Hij is een zoon van de eigenaar
van de, bij de filmers en fotografen
bekende, firma Capi.
De bedoeling was dat Ivens zijn
vader in de zaak zou opvolgen. Na
ie h.b.s. ging hij naar de handels ho
geschool in Rotterdam. Deze oplei
ding werd na zes maanden onderbro
ken ten gevolge van de eerste we
reldoorlog. Hij werd luitenant bij de
artillerie. Na de beëindiging van zijn
studies stuurd zijn vader hem, in
1922, naar de technische Hochxhule in
Charlottenburg, vlak bij Berlijn, het
cultuurcentrum van die tijd. Sociaal
contact met de arbeiders kreeg Ivens
toen hij besloot zich, als arbeider,
verder te bekwamen, o.a. bij de Zeiss-
fabrieken in Jena, tijdens de jaren
van de inflatie.
Nadat hij nog een korte tijd in Pa-
rij: was geweest, keerde hij in 1926
naar Nederland terug. Hij vestigde
zich in een filiaal van zijn vaders zaak
te Amsterdam. De rel om het verto
ningsverbod van de Russische film
„De Moeder" van Pudowkin was de
aanleiding om in 1927 „De Neder
landse filmliga" op te richten, een or
ganisatie, die nu nog in een aantal
steden in Nederland actief is. Joris
Ivens was technisch adviseur. De
films werden eerst in zijn zaak proef
gedraaid. Hij vergezelde Pudowkin
toen deze 24 uur Nederland mocht
bezoeken.
Intussen was Ivens zelf gaan fil
men. Hij maakte wat opnames voor
een nooit voltooide film in een bar
op de Amsterdamse Zeedijk. Eerst
wilde hij echter de montage-wetten
(ADVERTENTIE)
Dat objectieve, onafhankelijke programmablad met
minstens 72 pagina's kost u maar f 4,65 per kwartaal!
Inderdaad onbetaalbaar goedkoop!
Als u zich nu opgeeft als abonnee, ontvangt u bovendien alle
nummers tot 1 januari 1969 gratis... ja, gratis!
AD 13
COUPON
Noteer mij als abonnee op Avrobode
Ik ontvang alle nummers tot 1 januari 1969 gratis
Naam
Straat
Plaats
(at vakje
jaarlijkse betaling
halfjaarlijkse betaling
betalt s
verlangd)
ƒ18,60
9,30
'nK per kwartaal 4,65
t u a,u.b. geen geld over maar wacht op onze giro-acceptkaart)
AVRri^ A°n on£efrankeerde enveloppe aan:
Plak ~--ntW00rdnUmmer 300°' Amsterdam.
bestuderen, de beweging en het rit
me. Werkzaamheden voor de univer
siteit van Leiden gaven hem nog
voldoende tijd om de bouw van de
Maasbrug in Rotterdam „De Brug",
1928, te verfilmen. Tegelijkertijd
werkte hij aan het filmisch-esthe-
tisch meesterwerk „Regen", 1929. Na
opdrachten van de Algemene Neder
landse Bouwvakarbeider Bond ging
Ivens door met de op de Zeedijk be
gonnen experimenten in „subjectief"
camera-gebruik. De camera moet los
komen van het statief. Hij moet mee
bewegen met de bewegingen van de
cineast: „Ik-film", 1929. Terug van
een kort bezoek aan Rusland maakte
Ivens zijn eerste geluidsfilm in op
dracht van Philips. „Industriële sym-
phonie", 1931. Hij is dan volleerd
cameraman en begint zijn omzwer
vingen, die hem over de hele aarde
zullen voeren, als een belijdepd film
kunstenaar.
Hoe kan men iemand beter be
schrijven, dan aan de hand van zijn
eigen getuigenissen? Iemand, die zo'n
eenheid vormt met zijn werk, dat hij
zegt: „Mijn camera wordt verlegen
bij het zien van deze ellende", kan
men eigenlijk alleen door deze ca
mera leren kennen. Waar zijn camera
moest observeren, stond ook Ivens.
Hij hoefde zijn onderwerpen niet te
zoeken, zij liepen hem gewoon voor
de voeten. Zij waren het die zijn le
ven bepaalden. Hij nam slechts de be
slissing wel of niet op de knop te
drukken. Grote namen vergezelden
hem dikwijls daarbij, zoals Dziga
Vertov, Robert Flaherty, Frank Ca-
pra, Ernest Hemmingway, Greta Gar-
bo, Gérard Philipe, Jacques Prévert,
Chris Marker en de Franse nouvelle-
vague-filmers.
Zijn camera draaide behalve in Ne
derland, in België, Rusland, Spanje,
China, Amerika, Canada, Indonesië,
Australië, Tsjechoslowakije, Bulga
rije, Polen, Italië, Duitsland, Frank
rijk, Chili, Mali, Cuba en in Vietnam.
In veel landen is hij ook als leer
meester opgetreden. Soms maakte hij
samen met zijn leerlingen films. Hij
is vice-president van de wereldorga
nisatie van documentaristen, winnaar
van de Vredesprijs, Lid van de Aca
demie du Cinéma in Parijs. In Duits
land kreeg hij een groot aantal ere
lidmaatschappen, evenals bij soort
gelijke instituten o.a. in Oost-Duits-
land en Nederland. Op ontelbare fes
tivals zijn zijn films bekroond, zoals
in Cannes, Moskou, Leipzig en Ka-
rolovyvary. Op andere festivals had
hij vaak zitting in de jury.
Het is in dit verband onmogelijk
alle films, die Ivens gemaakt heeft,
op te sommen.
Van de laatste jaren zijn:
„Cuba, een bewapende natie", 1961,
de paraatheid van het Cubaanse volk
na de revolutie; „Rotterdam-Euro
poort", 1965, de bouw van de nieuwe
haven tegen beelden van het oorlogs
bombardement; „Lion du Vietnam",
1966, bijdrage tot een protest-docu
mentaire waaraan ook medewerkten:
Alain Resnais, Claude LeLouche,
^gecnpostzegel, de AVRO betaalt de portokosten
I
l
i
EINDHOVEN Toen in 1870 te
Parijs de Zuidamerikaan Isidore Lu-
cien Ducasse op 24-jarige leeftijd
stierf was hij krankzinnig. Daar be
staat nauwelijks twijfel aan getuige
zijn laatste op schrift gestelde uitin
gen. Maar op de weg naar die krank
zinnigheid heeft hij de wereld met
enkele bundels met overweldigende
levensindrukken verrijkt. Overwe
gend negatieve indrukken, maar zo
geniaal onder woorden gebracht, dat
de inhoud, hoe schokkend ook, toch
ondergeschikt blijft aan de schoon
heid van deze barokke poëzie.
Het afgelopen weekeinde bracht
toneelgroep Globe in de stadsschouw
burg Eindhoven de première van
„De zangen van Maldoror" van Com-
te de Lautréamont (pseudoniem voor
Ducasse). Jules Croiset presteerde
het in dit solotoneel om anderhalf
uur lang het publiek ademloos ge
boeid te houden. Een geweldige pres
tatie, omdat vooral bij solotoneel
eenzelfde hoog niveau gedurende de
hele voorstellingen vrijwel tot de
uitzonderingen behoort.
Jules Croiset speelde niet de
krankzinnige Comte de Lautréamont,
hij was het- Zo intens was zijn spel,
dat de toeschouwer niet anders kon
dan meegroeien in die waanzinnige
draaikolk van gevoelens, ook al was
zijn eerste reactie bij het eerste
gezang over de totaal verdierlijkte
mens er een van afkeer, van met
de handen de oren dicht houden om
die morbide klanken, die zo weinig
heel laten van de mens èn van zijn
Schepper, want ook tegen Hèm richt
zich de aanval, niet te horen.
Voor degene, die alleen naar de
schouwburg gaat om een vrolijk
avondje door te brengen, zijn de zes
gezangen van Maldoror niet aan te
bevelen. Geluk was voor de jonge
dichter blijkbaar een woord waarvan
hij alleen de klank kende. Voor hem
was de wereld opgebouwd uit leu
gens, die hij een voor een probeert
te ontmaskeren in brandende vol
zinnen. Lyriek, die ondanks haar ba
rokke overdaad van de vorige eeuw.
toch nergens verouderd aandoet.
Jules Croiset bezorgt met deze ge
zangen de toneelliefhebber een van
de belangrijkste theaterervaringen
van dit seizoen. Hij toont een grote
veelzijdigheid, die hij in een ge
woon toneelstuk nauwelijks tegelijk
kan ontplooien en die daarom te
meer verrassend aandoet. Hij weet
de stemming van de krankzinnige
dichter met een ongelooflijke affini
teit te peilen en die met een énkel
handgebaar, met een enkele trek van
de mond accent te geven. In het lied
over de oude oceaan is hij zélf het
oergeweld, in het haaiengevecht is
hij werkelijk die niet te onderdruk
ken dierlijkheid.
In de kracht van Jules Croisets
optreden hebben decor en belichting
een grote rol. Het toneelbeeld van
Sonja Brill, echtgenote van Jules
Croiset, als een soort doolhof, on
dersteunde de geestelijke ontredde
ring in de gezangen. Louis Andries-
sen had voor de muziek een keuze
gedaan uit o.m. Wagnerfragmenten
en electronische muziek, die uitste
kend waren samengevoegd, en de
totaalindruk overtuigend versterk
ten.
J. Toirkens
Jean-Luc Godard, Agnes Varda en
William Klein; „De zeventiende
breedtegraad", 1967, documentaire
over Vietnam.
Eerlijkheid is het voornaamste be
standdeel van Ivens' films. Ellende,
oorlog en agressie legde hij vast, doch
steeds stond hij aan de „goede kant".
Ivens is geen politicus. Hij laat zich
alleen door het wereldgebeuren in
spireren. Als revolutionair filmer
neemt hij de actualiteit gewetensvol
op. Wat de regeringen, van landen
als België, Nederland, Amerika en
Spanje, hem kwalijk nemen, is dat
hij er eerlijk voor u'tkomt, aan wel
ke kant hij staat. De mens staat bij
Ivens echter steeds centraal. De
mens, in zijn werk, zijn gevecht te
gen de natuur, tegen de sociale on
derdrukking. Ivens is weinig geïn
teresseerd in wat ineenstort, hij is
gepassioneerd in dat wat opgebouwd
wordt.
Zijn films zijn in een gevecht ont
staan. De vormgeving van ieder
werkstuk sluit bewust aan bij het be
toog, dat hij met de film geven wil.
De beeldcomposities en de wijze van
montage zijn niet het volgen van mo
de-grillen op dit gebied, maar ze zijn
geïntegreerd in het betoog waartoe ze
dienen. Dat maakt mede, dat zijn
films niet verouderen. Ze zouden stuk
voor stuk gemaakt kunnen zijn. Dui
delijk aanwijsbaar is de Nederlandse
geest van de maker, zijn gevoel voor
lyriek en de manier waarop hij bijna
zijn hele oeuvre in het teken van het
water heeft geplaatst. Cliche's zijn
daarbij nooit het redmiddel. Zijn
strijdbaarheid Iaat dit niet toe.
Als iemand niet verwacht had, dat
hij zeventig jaar zou halen, dan is
dat zeker Joris Ivens zelf. Dit con
stante gevecht, onder gevaarlijke om
standigheden werken, steeds aanpas
sen aan nieuwe omgevingen, de acti
viteit, het enthousiasme en de opstan
digheid zouden een mens snel oud
moeten maken. Niet Ivens. Hij werkt
energiek door.
In Nederland is nog bijna niets
over hem geschreven. De criticus L.
J. Jordaan heeft in 1931 een boek
over hem gepubliceerd en ter gele
genheid van zijn 65ste verjaardag
verscheen bij het Nederlands Film
museum een brochure van Hans Saai-
tink. In het buitenland kan men ech
ter meer over hem vinden. Tot het
schrijven van een auto-biografie is
Ivens nooit gekomen, wel vertelt hij
over zijn loopbaan in de avondvul
lende tv-film „Mensen aan de pols
slag van de tijd".
Laten we hopen, dat hij tussen zijn
filmwerkzaamheden door nog de tijd
mag vinden zijn beweegredenen en
memoires op schrift te stellen. Moge
hij intussen doorgaan met ons de
werkelijkheid van de wereld te to
nen in zijn beweging en zijn toe
komst, met de hoop op de overwin
ning van de vrije en vredelievende
mens.
(ADVERTENTIE)
uit de internationale serie van 51 mini-auto-
nummerbordjes gratis bij Melfri chocolademelk
en Sterovita koffiemelk (hele en halve liters)
Melk Unie
11.00 VERKENNEN EN
ONTDEKKEN
11.25 GROTE EUROPEANEN: Marx
11.50 SLUITNG
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.06 JULIA (in kleur)
19.31 AVRO'S SPORTPANORAMA
20.00 JOURNAAL
20.20 AVRO'S TELEVIZIER
20.45 DE SAINT: „Simon en Delilah"
(in kleur)
21.35 DE GERT EN IIERMIEN
SHOW
22.20 JE MAG NAAR BUITEN
LEUNEN
22.30 TWEEDE JOURNAAL
22.35 PAUZE
23.00 TELE AC: NOTEN EN TONEN.
Les 9
23.30 SLUITING
18.50
19.00
19.03
20.00
20.20
20.45
21.35
22.00
22.05
22.55
23.00
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
SCALA
JOURNAAL
DE DUBBELGANGER:
,,Het verhaal van generaal
Stone (in kleur)
DE ANDERE RUSLANDEN.
„Bezoek aan onbekende Sovjet
republieken" (in kleur)
AMATEURS ACTIEF
OPENBAAR KUNSTBEZIT:
Inleiding tot het nieuwe cur
susjaar
VERBINDING MET: Vanavond
vanuit België
TWEEDE JOURNAAL
SLUITING
14.05, 16.00 SCHOOLTELEVISIE
17.55 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25 ALLEDAG
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.25 DE TROOST VAN JE GEZEL
SCHAP. Tv-spe] van Robert
Anderson
21.55 VERGEET NIET TE LEZEN
22.30 JOURNAAL
13.50, 14.20 en 15.05 SCHOOLTELE
VISIE
18.10 BERICHTEN
18.15 PING-PONG
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 LA PENSéT ET LES HOMMES
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 LES OISEAUX RARES
20.00 JOURNAAL
20.30 LA CHANSON DU SIèCLE
21.50 L'HOMME a LA VALISE
22.40 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 TREFFPUNKT AIRPORT
21.00 DAS FERNSEHGERICHT
TAGT. Franz Ladwiner staat
terecht wegens brandstichting
22.30 JOURNAAL
22.50 ZUR SACHE
Jazz: Berliner Jazztage 1968.
23.55 JOURNAAL
17.35 VENEZIANISCHE MASKEN
UND ZUBEREIEN
17.45 NIEUWS
17.50 DIE DREHSCHEIBE
18.15 ALLES UNTER EINEM DACH
18.50 DIE GLOBETROTTER
Het goud van de Inka's, tv-film
(in kleur)
19.30 HEUTE
20.00 SPORTSPIEGEL
20.30 MIT DEM FLUGZEUG IN DIE
FERIEN? Reportage over de
voor-en nadelen van charter
maatschappijen (in kleur)
Aansluitend NIEUWS
21.00 GAUNER GEGEN GAUNER.
Zaken doen met miljonairs, de
tectivefilm
21.45 BILANZ
22.15 HEUTE
Dinsdag 19 november
HILVERSUM 1 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge-
varieerd programma (12.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41
Act. 13.00 Raden maar 14.00 Conci
liepostbus 14.05 Schoolradio 14.30 Pizzi-
cato: muzikaal middag-magazine 16.00
-16.02 Nws. 17.00 Overheidsvoorlichting
Het verkeer op Curacao. Vraaggesprek
met Cees van Maasdam met mr. J.C.
Hooftman 17.10 Voor de kinderen 18.00
In de volksmond: volksliedjes 18.19
Uitzending van de Pacifistische Socia
listische Partij 18.30 Nws. 18.46 Act.
19.05 Licht ensemble en solisten 19.40
Conciliepostbus 19.45 Zoekend geloven
godsdienstige uitzending 20.00 Radio
Kamerorkest en solisten: klassieke en
moderne muziek 20.55 Revolutie in de
detailhandel, lez. (4-, 21.05 Moderne ka-
mermuz. (opn.) 21.30 Babel: kunst
kroniek 22.30 Nws 22.40 Med. 22.42
Overweging 22.45 De zingende kerk,
muz. lez. 23.00 De kerk om vijl voor
twaalf, Braziliaanse reisnotities 23.30
Nichtwatch: jazzmuziek 23.55 24.00
Nws.
HILVERSUM 2 298 M
AVRO: 12.00 De Amsterdamse Po-
litiekapel 12.26 Med. t.b.v. land- en
tuinbouw 12.29 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de Landbouw 12.39
Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radiojour
naal. NRU: 13.30 Spiegel van België:
Muziek en nws. van onze zuiderburen
14.00 Stereo: De lichte muze belicht:
filmmuziek AVRO: 15.00 Stereo: Wijs:
zang en gitaar: Joodse wijsheden en
wijsjes 15.05 Stereo: Rotterdams Ka
mermuziek Gezelschap: moderne muz.
15.40 Weerklank uit het verleden (4):
stemmingsbeeld rondom een muzikaal
onderwerp 16.00 Nws. 16.02 Braziliana:
licht zuidamerikaanse muz 16.30 Kunst
kroniek 17.00 Stereo: Big Band Beat:
Nederlands Jazz-orkest 17.25 Jazz Spec
trum. NRU: 17.50 Opening wervings
campagne van Openbaar Kunstbezit
1969, door mr. H. A. M. T. Kolfscho
ten. AVRO: 17.55 Med 18.00 Nws. 18.16
Radiojourn. 18.25 Stereo: Licht ensem
ble met zangsolist 18.50 Paris vous par-
le 18.55 Voor de kleuters 19.00 Tref
punt: discussierubriek voor actuele za
ken 19.35 Vanavond: gev. progr. 22.30
Nws. 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55
Muz. van deze eeuw (opn.) 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 12.00 Nws. 12.03 Zorro, een
programma voor tieners 13.00 Nws.
13.03 Ekspres: gevarieerd platenpro-
gramma (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03
Er Jee Em Drie 16.00 Nws.
16.03-18.00 Mix: licht gev. platenpr.
(17.00 Nws.).
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.02 Lichte muz. 12.40
Weerber., med., progr.-overz. en SOS-
berichten voor de schippers 12.48 Lich
te muz. 12.55 Buitenlands persoverz.
13.00 Nws., weerber-, beursber. en dag
klapper 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws 14.03
Schoolradio (15.00-15.03 Nws.) 16.03
Nws. 16.06 Beursber. 16.11 Lichte or-
kestmuz. 16.15 Voor oudere luisteraars
17.00 Nws., weerber. en med. 17.15
Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30
Franse les (herhaling) 18.32 Gr.-muz.
18.35 Verkeerswenken 18.40 Lichte or-
kestmuz. 18.45 Sportkroniek 18.52 Taai-
wenken 18.55 Gr.-muz 19.00 Nws., weer
ber. en act. 19.40 Lichte orkestmuz.
19.45 Voor de middenstand 19.55 Lichte
orkestmuz. 20.00 Internationaal Mu
ziekfestival Praag 1968 (plm. 20.35
In de pauze: Boekbespreking) 21.25
Kamermuz. 22.00 Nws. en ber. 22.15
De zeven kunsten: literatuur 22.30
Dansmuz. 23.00 Nws. 23.10 Concert
23.30 Nws. 23.35-23.45 Ligging van de
zeeschepen.
Woensdag 20 november
HILVERSUM 1 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor: lich
te muz., met nws. en act. TROS: 8.00
Nws. 8.11 Luister uit en thuis: ver-
zoekpr. voor de militairen (8.30 Nws.
8.32-8.42 Act.; 9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw> 9.35 Waterstanden
9.40 Voor de kleuters 9.55 Radio Ka
merorkest: klassieke muziek 10.30
Voor de vrouw 11.00 Nws. 11.02 Piek
uur: wedstrijdprogramma 11.45 Act.
HILVERSUM 2 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym
nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23
Stereo: Lichte grammofoonmuz. (7.30-
7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54
Dezé dag, VARA: 8.00 Nws. en act.
8.20 Stereo: lichte gr.-muz. (8.30-8.35
Van alle markten thuis, praatje voor
de huisvrouw) 9,00 Klassieke gewijde
muz. (gr.) 9.40 Schoolradio 10.00 Lich
te gr.-muz. 10.50 Voor de kleuters 11.00
Nws. 11.02 Voor de vrouw 11.40 Klas
sieke muz. (gr.).
HILVERSUM 3 240 M EN FM
NCRV9.00 Nws 9.02 Lichte vocale
muziekjes 10.00 Nws. 10.03 Mengelmu-
ze: nieuwe langspeelplaten met com
mentaar 10.30 Swingin' softly: big band
en soft swing uit de USA. NRU: 11.00
Nws. 11.03 Muziek-lezen: Het laatste
internationale nws. op het gebied van
de lichte muziek (12.00 Nws.).