U zou die twee eens moeten horen over duidelijkheid in de politiek... i„KERK-ZIJN IETS ANDERS DAN SPELLETJES" Ondergrondse kerk een feit in Amerika perfekt tot de laatste Derk de Vries HARDE STRIJD BIJ Moller VC-RHBS Jongeren en leken meer aan bod Dinteloord heeft tegen Sleeuwijk winstkansen DOE MEE AAN DE SPAR MARGARINE - WEDSTRIJD Maar over Voortrekker Pijptabak zijn ze het eens. Voortreffelijk! Aan geen generatie gebonden. Die twee roken er best van! NIEUW! Amsterdamse post uit de brand ZATERDAGVOETBAL Revolte Sjaloom Vaticaanse politu in nieuiv jasje In Bredaas diocesaan pastoraal beraad Waarnemers Kardinaal Felice: kerk geen democratie" Zebra-weclstrij den in Kapelle N.K. turnen in Tilburg Volleybal Programma 11 DE STEM VAN DONDERDAG 14 NOVEMBER 1968 13 (ADVERTENTIE) Voortrekker Naturel. Licht en geurig. Eerlijke tabak. Puur natuur. Recht op de man af. f 1.25 per pakje. Een creatie apart: Voortrekker Aromatic! Dezelfde eerlijke tabak, iets aromatischer van geur. Ook f 1.25, U kunt zich gratis abonneren op „Het Nieuwsblad voor Pijprokers". TLJ P^inOPI IC NIICM Q/rn Briefkaartje aan Postbus 41 N-Groningen, is voldoende. I I lLwL/WI\UJ IMI CIVI CI iZlv (ADVERTENTIE) .Heldere, vroege morgenzon straalt door de grondnevel en de ramen van de huiskamer en omspeelt met een zacht licht de hoofden van de mensen die daar staan. Een blanke zakenman leest het epistel; een zwarte huisvrouw leest het evangelie; een ogenblik is de groep stil en dan heel langzaam en zacht zet iemand het Credo in. Een Luthers predikant in overhemd en das, geassisteerd door een Episcopale priester-arbeider, gekleed in korte broek en sporthemd, viert de eucharistie aan de hand van een experimenteel anglicaans ritueel. Beiden reiken de communie uit aan een rooms-kathollek priester en ver scheidene katholieke leken, een presbyteriaanse dominee, twee leken- methodisten, twee Black Power agnostici, een hippie uit Harvard, een oudere dame die van huis uit Quaker is en aan een non van de Franse hervormde kerk uit Zwitserland. De drie aanwezige joden bidden mee, voor zover hun persoonlijke theologieën dat toestaan; zij weigeren de communie maar knielen (één staat er) gedurende de gehele dienst. Daarna een haastige maaltijd, bestaande uit wat iedereen meegebracht heeft: jus d'orange, koude ham voor degenen die het aankunnen en een overvloed aan thermosfleskoffie. Er is helemaal geen agenda, enkel een gesprek dat langzaam cirkelt rond een of twee onmiddellijke en gemeen schappelijke noden. Op een natuurlijke wijze rondt het gesprek zich af: de problemen die zich voordeden, onderzoek van reacties en antwoorden, haatgevoelens waarmee men geconfronteerd was, het plezier om de humor. En dan moeten er een paar naar hun werk of naar huls om het eten klaar te maken voor de kinderen. De groep wordt langzaam kleiner en verspreidt zich." Dat is het nu wat de Ondergrond se kerk is, schrijft Layton P. Zim- mer, een van de medewerkers aan een boek over „nieuwe vormen van christelijke gemeenschap in Ame rika". Het boek heet kortweg: „On dergrondse Kerk" en behandelt een verschijnsel, dat zich overal ter wereld voordoet, maar dat vooral in de Verenigde Staten de aandacht trekt: de vorming van groepen ge lovigen die over alle kerkelijke grenzen heen en.... buiten de kerkmuren op een nieuwe wijze ernst willen maken met datgene wat het evangelie van hen eist. Twaalf Amerikanen hebben in „Ondergrondse Kerk" over hun be vindingen met die „nieuwe" kerk geschreven. Het zijn, veel meer dan wetenschappelijke, theologische en/ of sociologische studies, getuige nissen. De schrijvers variëren van fer vente antimilitaristen tot nog steeds fungerende of niet meer in het ambt zijnde priesters, van studen tenpredikanten tot jeugdwerkers en van hoogleraren tot een leider van het Amerikaanse Vredeskorps. Zjj zien in hun ondergrondse kerk- groeperingen, die plaatselijk vaak verschillen, maar die ten diepste uit dezelfde inspiratie geboren wer den, evenzovele tekenen van chris telijke vernieuwing. Een vernieu wing dam die zich niet allereerst negatief tegen de oude gevestigde kerken afzet (al doet zij dat óók) doch die primair positief wil han delen, experimenteren, strijden en „zijn". De Ondergrondse Kerk acht zich vrij van „de pressie die door de maatschappelijk gevestigde orde op de Gevestigde Kerk wordt uitge oefend." Kerk-zijn is volgens haar nog jets anders dan „spelletjes doen met gedurende één uur per week". Zij willen vooral daar waar de officiële kerk met haar officiële leiders door afwezigheid schittert (inde rassestrijd, in maatschappe- }!)ke conflictsituaties enz.) wel en juist present zijn. De Ondergrondse Kerk telt veel geestelijken uit de gevestigde ker- fen m "aar rijen, katholieke pries- 5s .vooral„priesters, die in het seneim meedoen, vieren eucharistie (ADVERTENTIE) voor de groep (in Philadelphia) en helpen met de begeleiding van dis cussies en instructies". Hier en daar hoort men gelui den die aan de óók zo actuele „theo logie der revolutie" herinneren. Zo bijv. deze getuigenis: „De functie van de Ondergrondse Kerk bestaat in het erkennen van de vre- des. en vrijheidsbewegingen als zijnde de ware Kerk". Men wil tenslotte bepaald niet sectariseh zijn en is als de dood voor nieuwe zelfgenoegzaamheid: „wij hebben geen enkele bedoeling een nieuwe Kerk te stichten". De mentaliteit waaruit de men sen van de ondergrondse kerk den ken en proberen te leven, wordt misschien het best gekarakteriseerd door enkele uitspraken van John Pairman Brown, hoogleraar in christelijke ethiek en het nieuwe testament aan de Church Divinity School, Berkeley, Californië: „Ik zei", schrijft hij in het boek onder meer, „dat de bonafide revolutie ook moet voortkomen uit een radi cale nood in het heden. En ik ge loof dat we allemaal wel weten waar het vandaag aan de dag wer kelijk om gaat: dat de onderdruk ten van vier continenten besloten hebben zich niet langer te laten vertrappen.erderop zegt hij: „De les der geschiedenis doet ons plotseling inzien dat sommige re voluties uit onze tijd. zullen slagen, en er komt een d:ag dat de mens zal worden bestuurd vanuit Har lem, Havanna of Hanoi." En de les die een christen uit deze nieuwe wereld moet trekken: „Als God bekommerd is om ge rechtigheid, dan wordt het duide lijk dat de vredes- en vrijheidsbe wegingen zeker voorzover ge weldloos een incognito deel van de kerk zijn. Maar het diepste we zen van Christus Is zijn incognito: „Wanneer zagen we u hongerig en hebben we u te eten gegeven?" Tot zover Brown. Hier speelt zich een soort intern- christelijke revolte af, die wellicht ééns even belangrijk zal blijken als de zestiende-eeuwse Reformatie. In dit boek wordt ronduit gecon stateerd, dat het met het gezag der Gevestigde Kerken wel eens gedaan kon zijn. En „ergens" wordt hier de op roep van de assemblee van de We reldraad van kerken te New Delhi (1963) extreem-ernstig genomen: de eenheid der christenen moet van onderop beginnen, overal en te allen tijde waar mensen bijeen zijn die het, samen het brood bre kend, qpet die eenheid willen wa gen. En het gebeurt terwijl men de heroverde eenheid meteen en van meet af aan in praktische „mense lijke dienstbaarheid" in praktijk brengt, midden tussen de mensen en solidair met alles wat zich tegen het jstablishment" verzet. Het gaat in dit boek over Ameri ka. Maar merkwaardig is het dat ergens van de verwante Neder lands* „Sjaloom"-groep gewaagd wordt en dat elders de naam van de Nederlandse, naar dit Amerika uitgeweken prof. Hoekendijk ge noemd wordt. Er zijn niet alleen ginds, maar ook elders tot in ons eigen land soortgelijke dingen gaande. Aar- zelender misschien dan in de grote Amerikaanse steden, maar toch: gaande. VATICAANSTAD (AP) Na 172 jaar in de hitte van de Romein se zomer zware wollen uniformen te hebben gedragen, krijgen de gendarmes van de Vaticaanse poli tiemacht m.i.v. de komende zomer in plaats van de zware donker blauwe tuniek een wit jasje, dat op een blauwe broek wordt gedragen. Onder de jasjes zal een lichtblauw hemd worden gedragen. De kepi blijft hetzelfde. De Vaticaanse gendarmerie werd in 1816 opgericht. Wellicht behalve aarzelender ook ietwat geremder, omdat (men mag dit gelukkig stellen en toegeven) onze kerken zich gelukkig meer dan in Amerika, ervan bewust zijn, dat haar roeping meer in de rich ting van een zich voortdurend ver nieuwende beweging ligt dan in die van de conservatieve handhaving van hun status van gevestigde in stituten. J. W./J. L. („Ondergrondse Kerk" ver scheen by uitg. Ambo te Utrecht) (Van een onzer redacteuren) BREDA De jeugd en de leek komen volgende week woensdag, tijdens de zesde vergadering van het diocesaan pastoraal beraad, bis dom Breda, belangrijk meer aan bod dan tot nog toe het geval is geweest. Dit komt enerzijds omdat voor de eerste maal een aantal jon geren als officiële afgevaardigden in het beraad zijn gekozen, ander zijds omdat de dekenale afvaardi gingen niet meer hoeven te bestaan vijf dames en negen heren, die ge uit twee priesters en twee leken, maar rustig met drie of zelfs vier leken kunnen komen. in de jongerenafvaardiging zitten vijf dames en negen heren, die ge kozen zijn uit bestaande georgani seerde jeugdgroeperingen. Metter tijd hoopt men echter ook de „on georganiseerde" jongeren hierbij te betrekken om een meer democra tische vertegenwoordiging van dè jeugd in het diocesaan beraad te krijgen. Met dit eerste „optreden" van de jongeren in het beraad wordt bewust de mogelijkheid geschapen, op zijn minst opengelaten, dat zich hieruit een zelfstandig „diocesaan jongerenberaad" vormt, dat dan ook zelfstandig kan vergaderen en actie nemen. Het zal echter van de betrokken jongeren zelf in belang rijke mate afhangen of en wan neer het zover komt Als waarnemers zullen woens dag aanstaande bij het diocesaan pastoraal beraad dat op Bouvigne te Breda wordt gehouden, aanwe zig zijn: voor de Evangelisch Lu therse kerk: ds, W. F. ten Rouwe- laar uit Breda, voor de Doopsgezin de Broederschap: ir. A. S. de Clercq uit Gcertruidenberg, voor de Re monstrantse Broederschap: ds. A. M. van Peski uit Ulvenhout, voor het Humanistisch Verbond: A. P. J. Verbist uit Baarle-Nassau, voor de Ned. Herv. kerk: ds. E. F. Ver baas uit Fijnaart, voor de Prov. Kerkvergadering van de Ned. Herv. kerk in Zeeland: ds. P. J. Pen- nings uit Axel. Zoals gemeld vormt de encycliek „Humanae Vitae" het belangrijkste gespreksthema tijdens de vergade ring van woensdag. VATICAANSTAD (AP) Kar dinaal Felice heeft in een lang hoofdartikel in l'Osservatore Ro mano gewaarschuwd, dat rooms katholieken die het gezag van de kerkelijke hiërarchie in twijfel trekken zich aan ketterij dreigen schuldig te maken. De kardinaal, één van de nauw ste medewerkers van de paus, stel de dat de kerk geen democratie is Hij vroeg alle katholieken om de „eerbied en verering welke een onderdaan moet hebben voor de gene die zijn wettige meerdere is.'' Hij keerde zich tegen de ontmytho- logering van het gezag en tegen de pogingen dit te ontdoen van elk bovennatuurlijk aspect. „Helaas gehoorzamen velen niet meer of zij gehoorzamen althans niet aan het leergezag van de kerk met die geest des geloofs welke noodzakelijk is. Democratie in de kerk te willen invoeren alsof zij een wereldse vereniging was, bete kent ingaan tegen het plan van Christusbetekent de deur te openen voor eindeloze ongeregeld heden en insubordinatie." (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM „Een maatpak voor de mechanisatie" en „het meest moderne op dit gebied ter wereld". Zo kenschetst postdistricts-directeur J. Meijer het 60 miljoen dure post kantoor naast het Centraal Station in Amsterdam, dat prins Claus vandaag ten aanschouwe van 200 genodigden in gebruik zal stellen. Het nieuwe gebouw, waaraan tien jaar is gewerkt, was nodig, omdat de verwerking van brief- en pakket- post in de hoofdstad tot dusver over 13 verschillende plaatsen was ver deeld. Dit anachronisme is thans ver vangen door een futuristisch systeem, waarbij postzakken even geruis- als feilloos aan kilometers-lange trans portbanden door de ruimte zeilen (zie foto). Binnenkort komt ei nog een com puter bij, die het geheel automatisch gaat besturen. Alleen in deze appa ratuur al is 20 miljoen geïnvesteerd- „Maar het was nodig", zegt directeur Meijer. „Per dag komen hier 1,8 mil joen poststukken binnen en gaan er een miljoen uit. Dat is 22 procent van de totale post, die in Nederland wordt verzonden." Ondanks de verregaande mechani satie werken er in het door 4000 pa len geschraagde gebouw (vloerop pervlak 63.000 vierkante meter) 2200 mensen. (Van onze turrmiedewerker) KAPELLE Onder auspiciën van de Zeeuws-Brabantse Turnkring or ganiseert de gymnastiekvereniging Olympia te Kapelle zaterdag 16 no vember in de gymnastiekzaal aan de Vroonlandseweg in Kapelle huisvrou wenwedstrijden. Voor deze wedstrijden bestaande uit een driekamp, knotsoefening, lage brag en evenwichtsbalk en on derverdeeld in een wedstrijd met moeilijke en minder moeilijke oefen stof hebben 11 wedstrijdploegen in geschreven. Daarnaast doen 2 ploe gen mee aan de keuzewedstrijd. Wedstrijdleider is C. van Weele uit Krabbendijke. geacht van Heerjansdam te winnen, al moet men nog gehavend aantre den, zonder Pauw Paulides en A. Vos. Huizen blijft nog lijstaanvoer der, of Geinoord zou voor een dave rende verrassing moeten zorgen. Kozakken Boys en 's-Gravenzande S.V. staan op gelijke hoogte op de ranglijst; mogelijk dat het terrein voordeel voor de Werkendammers de doorslag kan geven. In de vierde klasse A is voor de streekderby Bra- kel Altena moeilijk te voorspellen wie aan het langste eind zal trek ken. De pupillen van trainer Van Strien doen het de laatste tijd steeds beter en daarom zit er wellicht winst in voor de Nieuwendijkers. Wit Zwart, dat wispelturig speelt zal de handen vol hebben aan Zwa- luwse Boys, zeker nu het de punten hard nodig gaat hebben om niet als rode lantaarndrager te moeten fun geren. Bij verlies van de Zwaluwen en winst van Wilhelmina op Nivo Sparta is dat een feit. In de vierde klasse B kan V.V.N. weer tot de kopgroep gaan behoren. Aan de Schans moet dan gewonnen kunnen worden van hekkesluiter Wolphaarts- dijk. Buurtgenoot Chrislandia zal de mooie positie ook niet prijsgeven nu men bij Kapelle o.p bezoek gaat, al blijft het oppassen. Kloetinge is de mindere in het duel tegen Nieuwland en Krabbendijke mag geen fout ma ken op eigen veid tegen Wissekerke. Als Seolito de goede prestatie van vorigfe week kan herhalen (bij Smei-- diek) tót het in de middenmoot. 2e klasse C: Kozakken Boys 's-Gravenzande S.V.; Sprang Heer jansdam Geinoord Huizen; 3e klas se Zuid: Yerseke Temeuzense Boys; Roda Boys 8 Woudrichem; Dinteloord Sleeuwijk; 4e klasse A: Brakel Altena (14.30 uur); Ni vo Sparta Wilhelmina; Wit Zwart Zwaluwse Boys; 4e klasse B: V. V.N. Wolphaartsdijk; Kapelle Chrislandia; Kloetinge Nieuw land 14.30 uur; Krabbendijke Wissenkerke; Smerdiek Seolto. De wedstrijden vangen aan te 14.45 uur, tenzij anders aangegeven. (Van onze gymnastiekmedewerker) BREDA Zondag om 12 uur zul len in de gemeentelijke sporthal te Tilburg de wedstrijden om het natio naal verenigingskampioenschap van de Ned. Kath. Gymnastiek Bond be ginnen. De dames turnen: vrije oefening, evenwichtsbalk, brug ongelijk en paardspringen: de heren: vrije oefe ning, paardvoltige, paardspringen, ringen, rek en brug; de meisjes: de zelfde onderdelen als de dames; de jongens: lange mat, paardspringen, ringen, brug en rek. Deelgenomen wordt door: A.D.O. (Heemskerk); St.-Dionysius, Tilburg, D.V.V., Nrd. Scharwoude, Een dracht, Kerkrade; F.I.T., Amstelveen; Gracht, Kerkrade; Kunst en Kracht, Tilburg; Olympia, Blerick; St.-Pan- cratius, Amsterdam; Prinsenbeek, S.D.O., Bussum; S.S.S., Helden; Swift, Bilthoven: Wivos, Arnhem; Wilskracht, Amsterdam; Victorie, Leiden. (Van een onzer voetbalmedewerkcrs) BREDA In de derde klasse Zuid van het zaterdagvoetbal kan Dinteloord een aantal plaalsen op de ranglijst stijgen, aannemende dat het in eigen huis Sleeuwijk beide pun ten weet te onthouden. leeuwijk zal zich wel niet zonder verweer naar de nederlaag laten leiden, maar het gaat er donker uitzien voor de man nen van voorzitter Molhoek. Opmer kelijk is dat Sleeuwijk in vriend schappelijke lichtwedstrijden tegen sterke amatcursclubs wei goede re sultaten boekt. Roda Boys Woudrichem is waarschijnlijk goed voor een gelijk spel en Yerseke, dat ook in de ge varenzone verkeert zal daar na za terdag wel blijven nu Temeuzense Boys op bezoek komt. In de hoogste klas moet Sprang in staat worden (Van onze volleybalmedewerker) BREDA In de eredivisie volley bal lieren krijgt Valuas de kans om historie te schrijven. Na zes prach tige overwinningen moet het bij A.- M.V.J. in Amsterdam „examen" af leggen. Wie er in het spoor van de grote drie mag blijven wordt beslist bij Hevok Tornado in Heerlen. Een topper is ook Libanon Ora- wi. Beide teams hebben tot nu toe een teleurstellende rol gespeeld. Bij de dames is er de grote zuidelijke derby Rapid-Maastricht Karanoi. In de hoofdklasse zuid, heren is E. V.V. Rapid de belangrijkste wed strijd. D.O.S., Bekkerveld en Odul- phus zullen weinig moeite hebben met P.S.V., Were Di en Hajraa. Een gelijkwaardige strijd is te ver wachten in de „klassieker" Sarto Bermi. Bij de dames zaj het pro gramma van deze week het verschil tussen kop en staart op de ranglijst zeker groter maken. Lyceum ont vangt Orawi, een der koplopers en staat dus voor een zware opgave. L.V.C. ontvangt zaterdag in de overgangsklasse 7 Flamingos dat met één nederlaag de grootste concur rent is van de Bredase koploper. Een nieuwe zege bezorgt L.V.C. een „flu welen" leidersplaats. Een misver stand tussen drie competitieleiders bracht voor de vier velden van de Bredase sporthal, vijf wedstrijden. Vermoedelijk zal de damesontmoe ting L.V.C. Sarto worden omgezet. Geen bezwaar voor de Bredase da mes om toch de overwinning te be halen. In deze Middenbrabantse af deling is Atak weer op het zegepad. Een bezoek aan Ever Ready 2 kan nieuwe lauweren opleveren. In afdeling 8 een kort maar hevig herenprogramma. In Bergen op Zoom ontvangt Moller VC ex-hoofdklas ser RHBS Beide teams zijn weer in goede vorm, zodat er vuurwerk te verwachten valt. Sifrak goed te maken en kan door koploper Orawi 2 in 't Sportcentrum te laten struikelen. Vlissingen moet Matador ook eens wat laten tóen. Tegen 't Rotter damse C.V.V. is er een goede gele genheid. Bij de dames krijgen Ma rathon en M.O.C. '17 hoog bezoek. In Vlissingen het hoog geplaatste A.M.V.J. 2 en in Bergen op Zoom het ongeslagen St.-Paul. In Breda de derby V.V.O. - E.B.V.C., met voor beide teamg de eerste winst als inzet. Eredivisie: dames: Rapid-M Karanoi: S.F.C. Vredestein; H.- M.L. Valbovol; Boemerang Haag '68: Armada Bekkerveld; P.S.V. Isala; heren: Hevok Tornado: S.F.C. A.M.J.V.-R: H.- M.L. Cito; U.S. Blokkeer; A.M.V.J.-A Valuas; Libanon Orawi. Hoofdklasse Zuid: dames: D.O.S. '58 Valuas: Shot A.M.V.J.; Hevok Theresia: Lyceum Ora wi; Swift Jong Pendrecht; V.C.T. Bekkerveld 2: heren: Were Di Bekkerveld; Odulphus Hajraa: Sarto Bermi; E.V.V. Rapid; D.O.S. '58 P.S.V.; Mavok Ka ranoi. Overgangsklasse 7: dames: Ener- go Gevok; Ovoco Den Dungen; L.V.C. Sarto; Karanoi 2 Set Up; Heijendaal W.V.C.; heren: Quos Ergo Odulphus 2; Ever Ready Atak; Tamas Willem 2 H.B.S.; Sarto 2 V.V.C.; L.V.C. Flamingos. Overgangsklasse 8: dames: S.V.C. Sarto 2; Marathon A.M.V.J. 2; M.V.C. '17 St.-Paul; V.V.O. E.B.V.C.; heren: Sifrak Orawi 2; Moller V.C. R.H.B.S.; Matador C.V.V.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 11