sand? CLITIE Regering stapt over bezwaren tegen Shell bij Moerdijk heen DRAMA TUSSEN BREDA EN ROTTERDAM KUSTVAARDER MET NEGEN MAN VERMIST JAMIN Mi-loclc DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Grote drukte in zuid- Nederland Hanoi test Amerika Chauffeur verbrandt A AC beslist vandaag over Bouwmeester DE STEM in cabine tankauto NIVEAU T.v .-uitzending Ajax nog onzeker Bemanningen sleepboten na 24-uurs staking weer aan het werk BELGENDAG Taal noch teken sinds 29 oktober Verbond Veilig Verkeer: Laat je weer rijden indaag in mm COUPON 'mm., tfloeiltte viafdkM j $eef üe rnikeur Mtt- ~T flat!.- Mn.-j ONDERHANDELINGEN KUNNEN SNEL WORDEN AFGEROND Kanaal? McNamara bij Kosygin Onbegonnen Morgen misschien debat overNavo hollands glorie socks of standing ilaatsvindt van mikro- ekers, bestaat de mo- assen ontwerpgroep 'aststellen methoden ïechanische richting verschillende indigheidwerken. rvaring en zo mogelijk fe g 10. Itliifl I m\ ïe van diefstal: wat aar geschenk...). verrichtten gron- rukken en andere rlegden. Tenslotte I bleek verdwenen, r in 't bezit zijn van r werk voor jonge- i (en die dat kun- htmeester verdient 035,per maand, elijk u bij het Bu- 2324, Utrecht aan over de opleiding 1969 aan op 1 februari en 3e toelatingseisen zijn: ten- lar is het bezit van een Mulo- Iers van een Mulo-diploma gesteld worden op een dis ten dezelfde toelatingseisen. plaatsing op en voor* et Korps Rijkspolitie. 0057 ]08e jaargang no. 25967 I editie voor I ZEELAND Directeur t Dr. W. A. J. M. Harkx HoofdredacteurL. Leijendekker HoofdkantoorBreda, Reigerstr. 16 Telefoon 22341. Postgiro 1114111 dinsdag 12 november 1968 WEERBERICHT Weinig verandering Droog weer. Veel bewolking. Plaat selijk mist. Zwakke tot matige wind. Weinig verandering in tem peratuur. KANTOREN: ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45, TEL. 37150 BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26, TEL. 4780 OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14, TEL. 4957 GOES, KLOKSTRAAT 1, TEL. 8030 HULST, STEENSTRAAT 14, TEL. 3751 (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De regering zal waarschijnlijk op korte termijn aan Shell Chemie laten weten, dat zij mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan geen bezwaar heeft tegen de vestiging van een petrochemisch bedrijf bij Moerdijk. Na de vergadering van de raad voor de ruimtelijke ordening vrijdag jl. schijnt bij de betrokken ministers eenstemmigheid te bestaan ten aanzien van de voorgenomen vestiging van Shell Chemie. Hoewel het overleg nog niet is af gesloten, lijkt het dat de aanvankelijk gekoesterde bezwaren zijn weggeno men. Dat wil zeggen dat de werke lijke onderhandelingen met Shell de komende weken kunnen worden af gerond. Te verwachten valt, dat de regering tegelijkertijd de vaste com missies voor Economische Zaken, Bin nenlandse Zaken en Ruimtelijke Or dening van een en ander op de hoogte zal stellen. (Van onze verslaggevers) HELST/BREDA De viering van de verjaardag van de wapenstilstand van 1918 is in België met meer luister dan normaal gevierd. Groter dan nor maal was ook de belangstelling van vele duizenden Belgen voor Neder land. Gistermorgen en -middag was het bij de grensposten een drukte van belang: bij Wernhout bijvoorbeeld stond gisteravond een file tot aan Rijsbergen toe. De drukte concen treerde zich wat Brabant betreft in Breda en Eindhoven, in Zeeland wa ren het vooral Sluis, Oostburg, Ter- neuzen en Hulst. In Hulst moest evenals in Breda op een bepaald moment het rijdend verkeer buiten het centrum worden gehouden. Rond half drie was de file van de Belgische grens tot Hulst aan gegroeid tot zes kilometer. De Bredase politie heeft al het be schikbare personeel nodig gehad om de verkeerschaos enigszins te orde nen. Toen omstreeks half zes een deel van de mankracht bij Prinsenbeek ■noest worden ingezet was er in Bre da geen doorkomen meer aan. In Eindhoven heeft het verkeer de hele dag in de knoop gezeten. In Maastricht werd voor het eerst het „rode-driehoek"-plan uitgevoerd: dat betekende, dat iedere Belgische auto die bij Maastricht de grens over Kwam een rode driehoek op de ruit Kreeg geplakt en daarna naar spe ciaal ingerichte parkeerplaatsen werd doorgestuurd. (Van onze redactie buitenland) „nSü?0N T, Sinds de Amerikaanse I,'°P °P Noord-Vietnam zijn voor ven T Wecr Amerikaanse stellin- zuiden vn de gedemilitari- eerde zone beschoten door Noord. Aml!?,meSe art"Ierie. Dit heeft een nse woordvoerder in Saigon in iv„n. .mef8edeeld. Functionarissen dent A? g besch»nwen dit inci- Nonrfl,H »een ""C1'atie waarmee de S t™ de Amerikanen op hoe dü v ?n stellen, om te zien geren Veremgde staten zullen rea- Of de toestemming aan Shell Che mie om zich bij Moerdijk te vestigen ook inhoudt, dat er een kanaal door de Hoekse Waard zal komen, dat be vaarbaar is voor schepen van maxi maal 20.000 ton, is momenteel niet te zeggen. Zoals bekend is dit het voor naamste bëzwaar van Zeeland tegen het Moerdijkplan. In dit verband dient men zich de vorige week door burgemeester W. Thomassen toege lichte havennota van Rotterdam te herinneren, waarin wordt gesteld, dat in eerste instantie de Dordtsche Kil zal kunnen worden uitgebreid, totdat dit water een capaciteit heeft voor schepen van 5.000 ton. In deze fase van het overleg tussen regering en Shell Chemie, wenst men van de zijde van het petrochemisch bedrijf geen commentaar te leveren. (Van onze sportredactie) BREDA Gisteravond was het nog steeds niet zeker of de Europa Cup wedstrijd tussen Ajax en Fenerhahce (morgen in Amsterdam) op de tele visie gevolgd kan worden. De voor verkoop, die niet zo goed verloopt als men wel zou willen, werkte deze on zekerheid in de hand. Verwacht mag worden dat in de loop van vandaag of woensdagochtend het definitieve antwoord komt. Het elftal van Fenerhahce heeft gis teren een enerverende dag meege maakt. Tot grote schrik van het Turk se gezelschap was namelijk gebleken dat de voetbalplunje verdwaald was. Na uren van zenuwachtige bedrijvig heid kwam de kleding tenslotte per KLM-busje in Baarn, waar Fener hahce logeert, aan. Bij Ajax viel een ontspannen sfeer waar te nemen in trainingskamp Duinoord te Den Haag. Rinus Michels toonde er zich nuchter als altijd zoals men op onze sportpagina kan lezen. MOSKOU (RTR) Premier Kosy gin van de Sovjet-Unie heeft gisteren een onderhoud van twee uur met de president van de wereldbank, de vroe gere Amerikaanse minister van de fensie Robert McNamara gehad. Men veronderstelt dat gesproken is over de Amerikaans-Russische betrekkin gen. Een overzicht van de enorme ravage, die na het ongeluk op de rijksweg onder Prinsenbeek ontstond. De Bredase brandweer voorkwam, dat de olie in de tank vlam vatte. (Van onze correspondent) HARLINGEN De Neder landse kustvaarder „Oostmeep", met negen man aan boord, wordt al veertien dagen vermist. De rederij Oostmeep in Harlingen heeft sinds 29 oktober taal noch teken van het schip vernomen. De „Oostmeep" (1.850 dwt) vertrok op dinsdag 22 oktober, des avonds om tien uur, uit Brussel met een Ia- ding van 1.750 ton „steel billets" met bestemming Monfalcone, nabij Vene tië. Daar had het schip woensdag 6 november moeten aankomen. Op dinsdag 29 oktober, om twee uur 's middags, passeerde de „Oost meep" Gibraltar, waarna niets meer vam het schip werd vernomen. Gezagvoerder van de kustvaarder is de heer P. K. van der Ploeg uit Delfzijl, stuurman de heer R. Dubach uit Hilversum, eerste en tweede werk tuigkundigen resp. de heren T. van der Berg uit Bergum en Y. Wiersma uit Murmerwoude. De andere opva renden zijn H. J. ter Huerne uit Zut- phen (kok), J. Bos uit Delfzijl, W. Kikstra uit Vlieland en J. Romero uit Brito, allen matroos en H. Feenstra uit Sexbierum, matroos/og. De familie van de opvarenden is gisteren van de vermissing in kennis In samenwerking met Schevenimgen radio en Loyds Intelligence Depart ment te Londen wordt naar de „Oost meep" gezocht. Het schip, van het type open/ge sloten shelterdeck, is vorig jaar de cember in de vaart gekomen en, naar de rederij mededeelde, met de meest moderne middelen uitgerust. UTRECHT (ANP) Gezien het grote succes van vorig jaar. zal het Verbond voor Veilig Ver. keer ook tijdens de komende carnavalsfestiviteiten in het zui den van het land present zijn, om de „glaasje-op"-gedachte on der feestvierenden te verbreiden. In verband met de elfde-van-de- elfde heeft het verbond gisteren het volgende telegram aan de di verse carnavalsverenigingen ge zonden: „Raad van elf blijf jezelf doorsta de kritiek van uw narrenpubliek wanneer u tijdens het feest dit telegram voorleest het is een goede raad opdat aan het eind van het feest waar het ons slechts om gaat als het mooi is geweest uw narren en narrinnen zich even maar bezinnen op onze welgemeende raad het is laat je rijden waar het om gaat alaaf". DE PERENCRISIS, die donderdag jl. in ons land begon, is gisteren al weer geëindigd. BREn<\ <Va" ony Sportredactie) bet \A( anmitldag, rond twaalf uur, zal „de zaak Frans*1!? standPunt bekendmaken in een gesnrek uw™ees'er sr.". Dat is dan na "thtend om elf uur Te ff J' Raaymakers heden- ïoals bekend met Bouwmeester die, Heracles twa J ln de bekerwedstrijd tegen 'rainer Leo Canjds,'6'*1 'ieP "a ee" Gisteravond, tijdens de wekelijkse bestuurs vergadering, heeft NAC zich uitvoerig beraden over de affaire. Dat gebeurde met het feitenmateri aal dat de heer Raaymakers opdeed tijdens ge sprekken met Leo Canjels en Frans Bouwmeester die hij gisteren afzonderlijk hoorde. Over het be sprokene wilde geen van de partijen zich uitlaten. Voorzitter Raaymakers: „U begrijpt dat dit een gevoelige zaak is. Uitspraken doen op een moment dat de zaak nog in onderzoek is zou onjuist zijn". Leo Canjels: „Ik geef geen commentaar voor ik Bouwmeester onder vier ogen heb gesproken. Pas als dat gebeurd is wil ik praten. Het enige wat ik nu kan meedelen is, dat wat Bouwmeester zegt niet klopt. Hij heeft het fout". Frans Bouwmeester: „Ik ben ernstig gestoord over een krachtterm die Leo Canjels gebruikte toen hij opmerkingen tegen mij maakte. Zoiets neem ik niet". Vrachtwagenchauffeur F. Heijmans (rechts) en de chauffeur van de pendelbus, de heer J. van der Borst (links) moesten, machteloos toezien hoe de heer H. van Schaik in de cabine van een tankauto verbrandde. (Van onze correspondent) ROTTERDAM De stakende sleep bootbemanningen in de Rotterdamse haven hebben gistermiddag besloten vanmorgen het werk te hervatten, in dien er niets van repressaillemaat- regelen zou blijken. Als er ook maar een mannetje aan de wal blijft, zullen we de zaak weer stopleggen, werd gistermiddag door ruim 450 varens gezellen in het vergadergebouw Ode- on meegedeeld. In een motie werd tevens gesteld dat als op 1 januari de eisen die de onafhankelijke bedrijfsorganisatie ver keer bij eigen leden, leden van andere organisaties, en ongeorganiseerden heeft ingesteld, niet zijn ingewilligd, opnieuw gestaakt zal worden. De eisen houden in: een salariëring van sleepbootkapiteins al naar gelang de schepen die zij bevaren tussen 205 en 220 als grondsalaris, met daarbij nog de toeslagen die zij ook nu krijgen. Voor machinisten vraagt men salarissen tussen de 203 en 217, voor matrozen tussen 165 en 185, en voor matrozen-olielieden wordt een loon van 185 per week bedongen. (Zie vervolg op pagina 9) Pleidooi van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zeeland voor het behoud van de N.V. Haven van Viissingen. Pagina 3, De nieuwe gastvrouw in het Witte Huis. Even uitblazen, me vrouw. Pagina 5. Eèn nacht was voldoende om van Tsjechen en Slowaken één. volk te maken. Pagina 7. Alleenstaande vrouwen pleiten voor vervroegd pensioen. Pagina 9. Keizer Wilhelm II van Duitsland vluchtte vijftig jaar geleden naar Nederland. Pagina 11. Jan Asselbergs: „Ais je eenmaal schmink en voetlicht „geproefd'5 hebt dan raak je er aan ver slaafd". R.T.V.-pagina. De vakbeweging kan het over leg beter niet afbreken. Pagina 17. (Van een onzer verslaggever») PRINSENBEEK Op de wes telijke rijbaan van de rijksweg Rotterdam-Breda heeft zich gis teravond onder Prinsenbeek een menselijk drama afgespeeld. Inzittenden van een Porsche van de rijkspolitie en andere automobilisten moesten machte loos toezien hoe de 36-jarige vrachtwagenchauffeur H. van Schaik uit Hellevoetsluis na een botsing in de cabine van zijn tankauto verbrandde. De heer Van Schaik reed met zijn tankauto geladen met zware olie, tij dens filevorming hij het in aanbouw zijnde viaduct onder Prinsenbeek achterop een vrachtwagen met vee voeder. De trekker van de tankauto vloog daarop in brand. De brandweer van Breda kon voorkomen, dat de tank met olie vlam vatte. De vrachtauto met veevoeder bot te achter op een pendelbusje. De chauffeur van de vrachtauto bleef on gedeerd. De negen inzittenden van het pendelbusje liepen kneuzingen cn snijwonden op. Het verkeer op de rijksweg werd volkomen ontwricht. Omleidingen via Terheijden en Roo sendaal konden niet voorkomen, dat er kilometerslange files ontstonden. De chauffeurs van de vrachtwagen en het pendelbusje en de Inzittenden van de Porsche vertelden ons het re laas van het ongeluk. Vrachtwagen chauffeur F. Heijmans uit Geldrop! „Ik was de tankauto vijf kilometer terug gepasseerd. Bij het nieuwe via duct sloot ik aan bij de file. Voor me reed het pendelbusje. Ik zag in mijn spiegel de tankauto aankomen en dacht, die kan nog wel stoppen. Toen ik weer naar voren reed, kwam de klap. Ik gooide meteen mijn stuur naar links en drukte mijn wagen te gen de vangrail. Toen ik omkeek sloe gen de vlammen uit de cabine van de tankauto". (VERVOLG OP PAGINA 5) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Tweede Kamer houdt woensdag waarschijnlijk een kort debat over de extrabijdragen die het kabinet aan de NAVO wil be steden. De voorzitter van de socialis tische Tweede-Kamerfractie drs. J. den Uyl wil de kamer vanmiddag na melijk toestemming vragen de rege ring hierover morgen te mogen inter pelleren. (Zie ook pagina 9). (ADVERTENTIES) vandaag voordeel 300 gram van 69 voor 59 niet duur wel heerlijk HET NATIONALE KWALITEITSMERK VAN WARME BAKKERS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 1