sand?
CLITIE
Regering stapt
over bezwaren
tegen Shell bij
Moerdijk heen
DRAMA TUSSEN BREDA EN ROTTERDAM
KUSTVAARDER
MET NEGEN
MAN VERMIST
JAMIN
Mi-loclc
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
Grote drukte
in zuid-
Nederland
Hanoi test
Amerika
Chauffeur
verbrandt
A AC beslist vandaag over Bouwmeester
DE STEM
in cabine
tankauto
NIVEAU
T.v .-uitzending
Ajax
nog onzeker
Bemanningen
sleepboten
na 24-uurs
staking weer
aan het werk
BELGENDAG
Taal noch teken sinds 29 oktober
Verbond Veilig
Verkeer: Laat
je weer rijden
indaag
in
mm
COUPON
'mm., tfloeiltte viafdkM
j $eef üe rnikeur Mtt-
~T flat!.- Mn.-j
ONDERHANDELINGEN KUNNEN
SNEL WORDEN AFGEROND
Kanaal?
McNamara bij Kosygin
Onbegonnen
Morgen misschien
debat overNavo
hollands glorie
socks of standing
ilaatsvindt van mikro-
ekers, bestaat de mo-
assen ontwerpgroep
'aststellen
methoden
ïechanische richting
verschillende
indigheidwerken.
rvaring en zo mogelijk
fe g 10.
Itliifl
I m\
ïe van diefstal: wat
aar geschenk...).
verrichtten gron-
rukken en andere
rlegden. Tenslotte
I bleek verdwenen,
r in 't bezit zijn van
r werk voor jonge-
i (en die dat kun-
htmeester verdient
035,per maand,
elijk u bij het Bu-
2324, Utrecht aan
over de opleiding
1969 aan op 1 februari en
3e toelatingseisen zijn: ten-
lar is het bezit van een Mulo-
Iers van een Mulo-diploma
gesteld worden op een dis
ten dezelfde toelatingseisen.
plaatsing op
en voor*
et Korps Rijkspolitie.
0057
]08e jaargang no. 25967
I editie voor
I ZEELAND
Directeur t Dr. W. A. J. M. Harkx
HoofdredacteurL. Leijendekker
HoofdkantoorBreda, Reigerstr. 16
Telefoon 22341. Postgiro 1114111
dinsdag 12 november 1968
WEERBERICHT
Weinig verandering
Droog weer. Veel bewolking. Plaat
selijk mist. Zwakke tot matige
wind. Weinig verandering in tem
peratuur.
KANTOREN: ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45, TEL. 37150 BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26, TEL. 4780
OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14, TEL. 4957 GOES, KLOKSTRAAT 1, TEL. 8030
HULST, STEENSTRAAT 14, TEL. 3751
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De regering zal waarschijnlijk op korte
termijn aan Shell Chemie laten weten, dat zij mits aan
een aantal voorwaarden wordt voldaan geen bezwaar
heeft tegen de vestiging van een petrochemisch bedrijf
bij Moerdijk.
Na de vergadering van de raad voor de ruimtelijke ordening vrijdag
jl. schijnt bij de betrokken ministers eenstemmigheid te bestaan ten
aanzien van de voorgenomen vestiging van Shell Chemie.
Hoewel het overleg nog niet is af
gesloten, lijkt het dat de aanvankelijk
gekoesterde bezwaren zijn weggeno
men. Dat wil zeggen dat de werke
lijke onderhandelingen met Shell de
komende weken kunnen worden af
gerond. Te verwachten valt, dat de
regering tegelijkertijd de vaste com
missies voor Economische Zaken, Bin
nenlandse Zaken en Ruimtelijke Or
dening van een en ander op de hoogte
zal stellen.
(Van onze verslaggevers)
HELST/BREDA De viering van
de verjaardag van de wapenstilstand
van 1918 is in België met meer luister
dan normaal gevierd. Groter dan nor
maal was ook de belangstelling van
vele duizenden Belgen voor Neder
land. Gistermorgen en -middag was
het bij de grensposten een drukte van
belang: bij Wernhout bijvoorbeeld
stond gisteravond een file tot aan
Rijsbergen toe. De drukte concen
treerde zich wat Brabant betreft in
Breda en Eindhoven, in Zeeland wa
ren het vooral Sluis, Oostburg, Ter-
neuzen en Hulst.
In Hulst moest evenals in Breda
op een bepaald moment het rijdend
verkeer buiten het centrum worden
gehouden. Rond half drie was de file
van de Belgische grens tot Hulst aan
gegroeid tot zes kilometer.
De Bredase politie heeft al het be
schikbare personeel nodig gehad om
de verkeerschaos enigszins te orde
nen. Toen omstreeks half zes een deel
van de mankracht bij Prinsenbeek
■noest worden ingezet was er in Bre
da geen doorkomen meer aan.
In Eindhoven heeft het verkeer de
hele dag in de knoop gezeten. In
Maastricht werd voor het eerst het
„rode-driehoek"-plan uitgevoerd:
dat betekende, dat iedere Belgische
auto die bij Maastricht de grens over
Kwam een rode driehoek op de ruit
Kreeg geplakt en daarna naar spe
ciaal ingerichte parkeerplaatsen werd
doorgestuurd.
(Van onze redactie buitenland)
„nSü?0N T, Sinds de Amerikaanse
I,'°P °P Noord-Vietnam zijn voor
ven T Wecr Amerikaanse stellin-
zuiden vn de gedemilitari-
eerde zone beschoten door Noord.
Aml!?,meSe art"Ierie. Dit heeft een
nse woordvoerder in Saigon
in iv„n. .mef8edeeld. Functionarissen
dent A? g besch»nwen dit inci-
Nonrfl,H »een ""C1'atie waarmee de
S t™ de Amerikanen op
hoe dü v ?n stellen, om te zien
geren Veremgde staten zullen rea-
Of de toestemming aan Shell Che
mie om zich bij Moerdijk te vestigen
ook inhoudt, dat er een kanaal door
de Hoekse Waard zal komen, dat be
vaarbaar is voor schepen van maxi
maal 20.000 ton, is momenteel niet te
zeggen. Zoals bekend is dit het voor
naamste bëzwaar van Zeeland tegen
het Moerdijkplan. In dit verband
dient men zich de vorige week door
burgemeester W. Thomassen toege
lichte havennota van Rotterdam te
herinneren, waarin wordt gesteld, dat
in eerste instantie de Dordtsche Kil
zal kunnen worden uitgebreid, totdat
dit water een capaciteit heeft voor
schepen van 5.000 ton.
In deze fase van het overleg tussen
regering en Shell Chemie, wenst men
van de zijde van het petrochemisch
bedrijf geen commentaar te leveren.
(Van onze sportredactie)
BREDA Gisteravond was het nog
steeds niet zeker of de Europa Cup
wedstrijd tussen Ajax en Fenerhahce
(morgen in Amsterdam) op de tele
visie gevolgd kan worden. De voor
verkoop, die niet zo goed verloopt als
men wel zou willen, werkte deze on
zekerheid in de hand. Verwacht mag
worden dat in de loop van vandaag
of woensdagochtend het definitieve
antwoord komt.
Het elftal van Fenerhahce heeft gis
teren een enerverende dag meege
maakt. Tot grote schrik van het Turk
se gezelschap was namelijk gebleken
dat de voetbalplunje verdwaald was.
Na uren van zenuwachtige bedrijvig
heid kwam de kleding tenslotte per
KLM-busje in Baarn, waar Fener
hahce logeert, aan.
Bij Ajax viel een ontspannen sfeer
waar te nemen in trainingskamp
Duinoord te Den Haag. Rinus Michels
toonde er zich nuchter als altijd zoals
men op onze sportpagina kan lezen.
MOSKOU (RTR) Premier Kosy
gin van de Sovjet-Unie heeft gisteren
een onderhoud van twee uur met de
president van de wereldbank, de vroe
gere Amerikaanse minister van de
fensie Robert McNamara gehad. Men
veronderstelt dat gesproken is over
de Amerikaans-Russische betrekkin
gen.
Een overzicht van de enorme ravage, die na het ongeluk op de rijksweg
onder Prinsenbeek ontstond. De Bredase brandweer voorkwam, dat de
olie in de tank vlam vatte.
(Van onze correspondent)
HARLINGEN De Neder
landse kustvaarder „Oostmeep",
met negen man aan boord, wordt
al veertien dagen vermist. De
rederij Oostmeep in Harlingen
heeft sinds 29 oktober taal noch
teken van het schip vernomen.
De „Oostmeep" (1.850 dwt) vertrok
op dinsdag 22 oktober, des avonds
om tien uur, uit Brussel met een Ia-
ding van 1.750 ton „steel billets" met
bestemming Monfalcone, nabij Vene
tië. Daar had het schip woensdag 6
november moeten aankomen.
Op dinsdag 29 oktober, om twee
uur 's middags, passeerde de „Oost
meep" Gibraltar, waarna niets meer
vam het schip werd vernomen.
Gezagvoerder van de kustvaarder
is de heer P. K. van der Ploeg uit
Delfzijl, stuurman de heer R. Dubach
uit Hilversum, eerste en tweede werk
tuigkundigen resp. de heren T. van
der Berg uit Bergum en Y. Wiersma
uit Murmerwoude. De andere opva
renden zijn H. J. ter Huerne uit Zut-
phen (kok), J. Bos uit Delfzijl, W.
Kikstra uit Vlieland en J. Romero uit
Brito, allen matroos en H. Feenstra
uit Sexbierum, matroos/og.
De familie van de opvarenden is
gisteren van de vermissing in kennis
In samenwerking met Schevenimgen
radio en Loyds Intelligence Depart
ment te Londen wordt naar de „Oost
meep" gezocht.
Het schip, van het type open/ge
sloten shelterdeck, is vorig jaar de
cember in de vaart gekomen en, naar
de rederij mededeelde, met de meest
moderne middelen uitgerust.
UTRECHT (ANP) Gezien
het grote succes van vorig jaar.
zal het Verbond voor Veilig Ver.
keer ook tijdens de komende
carnavalsfestiviteiten in het zui
den van het land present zijn,
om de „glaasje-op"-gedachte on
der feestvierenden te verbreiden.
In verband met de elfde-van-de-
elfde heeft het verbond gisteren
het volgende telegram aan de di
verse carnavalsverenigingen ge
zonden:
„Raad van elf
blijf jezelf
doorsta de kritiek
van uw narrenpubliek
wanneer u tijdens het feest
dit telegram voorleest
het is een goede raad
opdat aan het eind van het feest
waar het ons slechts om gaat
als het mooi is geweest
uw narren en narrinnen
zich even maar bezinnen
op onze welgemeende raad
het is laat je rijden waar het om
gaat
alaaf".
DE PERENCRISIS, die donderdag
jl. in ons land begon, is gisteren al
weer geëindigd.
BREn<\ <Va" ony Sportredactie)
bet \A( anmitldag, rond twaalf uur, zal
„de zaak Frans*1!? standPunt bekendmaken in
een gesnrek uw™ees'er sr.". Dat is dan na
"thtend om elf uur Te ff J' Raaymakers heden-
ïoals bekend met Bouwmeester die,
Heracles twa J ln de bekerwedstrijd tegen
'rainer Leo Canjds,'6'*1 'ieP "a ee"
Gisteravond, tijdens de wekelijkse bestuurs
vergadering, heeft NAC zich uitvoerig beraden
over de affaire. Dat gebeurde met het feitenmateri
aal dat de heer Raaymakers opdeed tijdens ge
sprekken met Leo Canjels en Frans Bouwmeester
die hij gisteren afzonderlijk hoorde. Over het be
sprokene wilde geen van de partijen zich uitlaten.
Voorzitter Raaymakers: „U begrijpt dat dit een
gevoelige zaak is. Uitspraken doen op een moment
dat de zaak nog in onderzoek is zou onjuist zijn".
Leo Canjels: „Ik geef geen commentaar voor ik
Bouwmeester onder vier ogen heb gesproken. Pas
als dat gebeurd is wil ik praten. Het enige wat ik
nu kan meedelen is, dat wat Bouwmeester zegt
niet klopt. Hij heeft het fout". Frans Bouwmeester:
„Ik ben ernstig gestoord over een krachtterm die
Leo Canjels gebruikte toen hij opmerkingen tegen
mij maakte. Zoiets neem ik niet".
Vrachtwagenchauffeur F. Heijmans
(rechts) en de chauffeur van de
pendelbus, de heer J. van der
Borst (links) moesten, machteloos
toezien hoe de heer H. van Schaik
in de cabine van een tankauto
verbrandde.
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM De stakende sleep
bootbemanningen in de Rotterdamse
haven hebben gistermiddag besloten
vanmorgen het werk te hervatten, in
dien er niets van repressaillemaat-
regelen zou blijken. Als er ook maar
een mannetje aan de wal blijft, zullen
we de zaak weer stopleggen, werd
gistermiddag door ruim 450 varens
gezellen in het vergadergebouw Ode-
on meegedeeld.
In een motie werd tevens gesteld
dat als op 1 januari de eisen die de
onafhankelijke bedrijfsorganisatie ver
keer bij eigen leden, leden van andere
organisaties, en ongeorganiseerden
heeft ingesteld, niet zijn ingewilligd,
opnieuw gestaakt zal worden.
De eisen houden in: een salariëring
van sleepbootkapiteins al naar gelang
de schepen die zij bevaren tussen
205 en 220 als grondsalaris, met
daarbij nog de toeslagen die zij ook
nu krijgen. Voor machinisten vraagt
men salarissen tussen de 203 en
217, voor matrozen tussen 165 en
185, en voor matrozen-olielieden
wordt een loon van 185 per week
bedongen.
(Zie vervolg op pagina 9)
Pleidooi van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor
Midden- en Noord-Zeeland voor
het behoud van de N.V. Haven
van Viissingen. Pagina 3,
De nieuwe gastvrouw in het
Witte Huis. Even uitblazen, me
vrouw. Pagina 5.
Eèn nacht was voldoende om
van Tsjechen en Slowaken één.
volk te maken. Pagina 7.
Alleenstaande vrouwen pleiten
voor vervroegd pensioen.
Pagina 9.
Keizer Wilhelm II van Duitsland
vluchtte vijftig jaar geleden naar
Nederland. Pagina 11.
Jan Asselbergs: „Ais je eenmaal
schmink en voetlicht „geproefd'5
hebt dan raak je er aan ver
slaafd". R.T.V.-pagina.
De vakbeweging kan het over
leg beter niet afbreken.
Pagina 17.
(Van een onzer verslaggever»)
PRINSENBEEK Op de wes
telijke rijbaan van de rijksweg
Rotterdam-Breda heeft zich gis
teravond onder Prinsenbeek een
menselijk drama afgespeeld.
Inzittenden van een Porsche
van de rijkspolitie en andere
automobilisten moesten machte
loos toezien hoe de 36-jarige
vrachtwagenchauffeur H. van
Schaik uit Hellevoetsluis na een
botsing in de cabine van zijn
tankauto verbrandde.
De heer Van Schaik reed met zijn
tankauto geladen met zware olie, tij
dens filevorming hij het in aanbouw
zijnde viaduct onder Prinsenbeek
achterop een vrachtwagen met vee
voeder. De trekker van de tankauto
vloog daarop in brand. De brandweer
van Breda kon voorkomen, dat de
tank met olie vlam vatte.
De vrachtauto met veevoeder bot
te achter op een pendelbusje. De
chauffeur van de vrachtauto bleef on
gedeerd. De negen inzittenden van
het pendelbusje liepen kneuzingen cn
snijwonden op. Het verkeer op de
rijksweg werd volkomen ontwricht.
Omleidingen via Terheijden en Roo
sendaal konden niet voorkomen, dat
er kilometerslange files ontstonden.
De chauffeurs van de vrachtwagen
en het pendelbusje en de Inzittenden
van de Porsche vertelden ons het re
laas van het ongeluk. Vrachtwagen
chauffeur F. Heijmans uit Geldrop!
„Ik was de tankauto vijf kilometer
terug gepasseerd. Bij het nieuwe via
duct sloot ik aan bij de file. Voor me
reed het pendelbusje. Ik zag in mijn
spiegel de tankauto aankomen en
dacht, die kan nog wel stoppen. Toen
ik weer naar voren reed, kwam de
klap. Ik gooide meteen mijn stuur
naar links en drukte mijn wagen te
gen de vangrail. Toen ik omkeek sloe
gen de vlammen uit de cabine van de
tankauto".
(VERVOLG OP PAGINA 5)
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De Tweede Kamer
houdt woensdag waarschijnlijk een
kort debat over de extrabijdragen die
het kabinet aan de NAVO wil be
steden. De voorzitter van de socialis
tische Tweede-Kamerfractie drs. J.
den Uyl wil de kamer vanmiddag na
melijk toestemming vragen de rege
ring hierover morgen te mogen inter
pelleren. (Zie ook pagina 9).
(ADVERTENTIES)
vandaag voordeel
300 gram van 69 voor 59
niet duur wel heerlijk
HET NATIONALE KWALITEITSMERK
VAN WARME BAKKERS