van 21 min PONTIAC WEER ACTIE VAN BEAMBTEN TEGEN HUURBELASTING BOLS ZIT OUDENRIJN VOL WEEFFOUTEN IhT 2 Silver Top Dry Gin „Oecumene draaikolk waarin men kan verdrinken Kamer: Ontsla gehuwde onderwijzeres niet Meubelfabrieken „WILMA" nodigen uit... :r contact iat CA Verouderd Weven Zondagrijdend Troef B Russische vrouw met rail- hart overleden „Middengroepen toch al zwaar belast" Vrienden van zijn niet éénkennig CIRCUS ALTHOFF VERDWIJNT PROF. DR. H. BERKHOF VOOR WILLIBRORDVERENIGING Frankrijk rouwt over dood van Charles Munch Ontsnappingspoging verijdeld v.) m. kl. relatiekring of Adm. kantoor te Breda mg. 5231 bureau van dit blad. d te voor lille- dan weet aan joral steld van ank- die NO NV. aamsdonksveer, Wade, Drimmelen, nneken, sch-Vlaanderen. ip Zand en Kaat sheuvel- DE STEM VAN VRIJDAG 8 NOVEMBER 1968 (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT Klavertjes-vier zqn zeldzaam. Maar ons land heeft er nu één. Het heeft 21 miljoen gulden gekost en ligt bij Oudenrijn, waar men anderhalf jaar lang stuivertje heeft moe ten wisselen om een te klein geworden verkeersplein om te bouwen tot een botanische con structie, die gewassen is tegen het kruid van het groeiende verkeer. Woensdag 13 november a.s. kan de klaver geplukt wor den en zal het verkeer Den Haag-Arnhem en Amsterdam- Den Bosch elkaar niet langer in de wielen rijden. Deze zullen elkaar kruiselings ongelijk vloers passeren. Linksaf-slaan- ders zullen dan een lus kunnen leggen en voor wie naar rechts wil liggen er vier zijarmen. Als één verkeersplein in den lande recht had op een groot scheepse aanpak, dan wel Oudenrijn, dat de last van het groeiende autobezit in hoge mate te verduren heeft gehad. Het aantal auto's, dat hier per dag passeerde, steeg van 15.000 per dag in 1953 tot 22.000 in 1955 en bedroeg in 1960: 36.000. In 1965 was dit cijfer al opgelopen tot 59.000 per dag en vorig jaar tot 67.000. De drukste dag werd verleden jaar bereikt op Pink steren, toen met nogal wat blik schade de 100.000 viel op deze ruit. Voor de nieuwe klaver is dit astronomische cijfer een wissewasje, zeggen de mensen van verkeer en waterstaat. Het uit zijn as herrezen Oudenrijn kan dit gemakkelijk aan, mits alles goed ,bebakend en be- bord' wordt, zoals dat in verkeers- kringen heet. Verkeer en water staat, die verantwoordelijk is voor het geheel, heeft studie gemaakt en adviezen ingewonnen alvorens ge leiders te plaatsen. Op de gehele klaver zal men geen stoplicht meer vinden. Evenmin zal een maximum snelheid worden vastgesteld. Het ligt zelfs in de bedoeling, dat er geen politieman meer te zien zal zijn. Het zal van een leien dakje kunnen gaan in een optimaal sa menspel van bcbakening en bedre ven automobilisme. De bonzen van verkeer en water staat en dan in het bijzonder ir. D. Labrie, onder wiens leiding de klaver werd gekweekt vrezen de kritiek niet, die er al was toen vier, vijf jaar geleden tot de klaver werd besloten en die nu opnieuw hevig is e Het verkeersplein Oudenrijn, zoals het er nu nog bijligt. losgebrand. Speciaal in Delftse TH- kringen, waar wegenbouw en ver keerskunde een eigen leerstoel heeft. Puur rekenkundig gesteld gaat zich in viervoud op de kla ver het volgende verkeerspatroon ontwikkelen: op de doorgaande we gen, alle tweebaans, voegen zich de dubbele rijen auto's van de lussen en die van de zijarmen. Dat levert zes auto's op, die spatbord aan spat bord en met een snelheid van zeg 100 km zich in het gelid van twee aan twee moeten stellen. Weven noemen de verkeersmen- sen dat en mannen met een open oog voor deze zaak vrezen en voor zien, dat er in de naaste toekomst vele weeffouten gemaakt zullen worden, die zowel botsingen als op zijn minst stagnatie zullen veroor zaken. Daarom, zo stellen de cri tici, is het klaver al verouderd nog voor-ie in gebruik is. Men had in Oudenrijn, zo vervolgt de kritiek, een oplossing moeten vinden, die gebaseerd had moeten zijn op de te verwachten verkeersdrukte in 2000. Dit had gekund door voor linksaf- slaand verkeer directe verbindingen te maken. Deze goedbedoelde en derhalve serieus genomen opmerkingen krijgt verkeer en waterstaat al jaren lang toegeworpen. Deze instantie is dan ook niet moe geworden dergelijke betogen telkens opnieuw te weer leggen. Destijds al, toen Oudenrijn verkeerstechnisch bezweek onder de last van onstuitbare files, kwamen er van denkers en praktici allerlei voorstellen los. Vele bleken niet te realiseren, andere te duur. Men kan kiezen of delen: of heel veel geld stoppen in Oudenrijn met verwaar lozing van wegenaanleg elders of voor minimale financiën een maxi male constructie scheppen en met de loop der jaren toenemend ver keer opvangen op nieuwe wegen, zoals nu het plan bestaat om een nieuwe verbinding Rotterdam-Arn hem te creëren. Op het punt van het weven is een uitgebreide studie gemaakt in Duits land op Duitse klavers. Bij vele Ne derlanders is bekend het Frank furter Kreuz, dat momenteel twee maal zoveel verkeer verwerkt als na de openstelling Oudenrijn. Het weven schept hier niet de minste problemen. Verkeer en waterstaat is er zich overigens van bewust, dat de gemiddelde Nederlandse auto mobilist van huis-uit bepaald geen vaardige wever is. Dat is vooral gebleken op de ruit, waarop men zich tijdelijk op Oudenrijn heeft moeten behelpen. Op de omleidingswegen met de drie- baansstroken en daarboven duide lijke borden zag men toch het gros van de automobilisten de midden- baan kiezen. Men is te bang in de verkeerde richting te geraken en kiest de veilige middenweg in plaats van zich rustig in en uit te we ven naar links of naar rechts. Het is daarom, dat de politie het hart vasthoudt voor de opening op woensdag. De klaver zal net enige uren geplukt zijn, of de verkeers stromen zullen zich in Oudenrijn aandienen, omdat uit het hele land Ajax-adoranten zich naar de wed strijd tegen Fehnerbace zullen spoe den. Dit wordt direct ai een kracht proef. Gelukkig volgen daarna enige werkdagen met over het al gemeen beroepsmatige automobi listen, die zich doen kennen als geroutineerde rijders. De politie voorziet dan verder weer complicaties op de daarop vol gende vrije zaterdag en zondag, om dat dan de klaver-kijkers al zon dagrijdend in grote stromen zich naar Oudenrijn zullen begeven en mogelijk zichzelf zullen werpen op het pikken van zoveel mogelijk lus sen en zich zullen storten op zoveel mogelijk weefgetouwen. Niet waar, je kunt je het beste in een keer op alles tegelijk gooien. Dan heb je het gehad en dan weet je het voor de volgende keer. Dat is te hopen, zegt de politie, die het nu nog meemaakt, dat er automobilisten zijn, die ver keerd gereden rustig op de rijks weg een stukje achteruit rijden. Verkeer en waterstaat zowel als de politie menen, dat de bebake- ning en de verkeersgeleiding op de nieuwe klaver voldoende uitgekiend is om alle complicaties uit te sluiten. Maar men weet het nooit. Het zal moeten blijken tot het maken van welke fouten de onervaren rijders nu weer in staat zullen zijn. De eer ste dagen en zeker in de weekein den blijft de politie een oogje in het zeil houden, maar het is niet de bedoeling daarmee door te gaan. Men zal het eens zelf moeten leren. Voor aftellende snelheden voelt men niets. Dwingt men het verkeer tot langzaam rijden, dan verkleint men de capaciteit van de klaver en het is juist de bedoeling deze zo hoog mogelijk te doen zijn. Voor het werk in uitvoering kon worden genomen moest eerst de waterbeheersing onder handen. Daarna volgden de grondverbete ringen om een stevige onderlaag te krijgen, waarin de klaver stabiel gebed kon worden. Bijna een mil joen kubieke meter zand werd uit gestort in uitgegraven gaten. Voor deze zogenaamde verticale draina ge moest 240.000 meter zandpaal rechtoj in de vochtige bodem wor den geplaatst. Om de middencirkel vrij te krijgen zette men nadien de stevig gefundeerde zijarmen uit, die door de tijdelijke tussenverbindin- gen de figuur kreeg van een ruit. Het viaduct vergde een fundering van 462 betonpalen. Binnen de stui ver kregen intussen de hoofdrijba nen vorm, die na de verwijdering van de tijdelijke verbindingen tus sen de zijarmen aangesloten zullen worden op de bestaande rijbanen in de vier richtingen. Dit gebeurt de komende twee a drie dagen. Er mag dan niet harder worden gereden dan 20 km, omdat de provisorische voeg sels bij hogere snelheden levensge vaarlijk zijn. De politie houdt in de komende drie dagen dan ook scherp toezicht, te beginnen maandagoch tend. Het is de bedoeling, dat met het aanbrengen van de definitieve top laag op dit wegencomplex zal wor den gewacht tot het komende voor jaar. De ondergrond zal dan onder de druk van 't verkeer al zakkend zijn uiteindelijke basis gevonden hebben. De ontstane scheuren zul len dan tevens afdoende kunnen worden gedicht. Overal waar dat nodig werd geacht, werden midden bermbeveiligingen aangebracht. Ook werd de klaver royaal in het licht gezet. Studie zal aan de hand van de praktijk worden gemaakt, op welke plaatsen op de lussen anti- verblindingshekken zullen moeten worden geplaatst. De openstelling van de klaver kan een maand eerder plaatshebben dan aanvankelijk was becijferd. Een maand eerder derhalve dan we ge dacht hebben, kunnen we met ons allen proefondervindelijk vaststel len wie van de deskundigen gelijk hebben: zij die stellen, dat de kla ver tot 2000 mee kan of zij die zeg gen, dat het nu al te klein is. Wie mee wil doen zette zich volgende week zondag achter het stuur. Men kan er zelfs een pokerspelletje van maken met klavertje-vier als troef. (ADVERTENTIE) het meest verkochte merkhorloge in nederland SWISS MADE 1 2 3 'carré cambré" mode!, een klein, fijn uurwerkje een klassiek, sjiek horloge in een prachtig duidelijk afleesbare dat echt nooit verveelt gouden kastje met solide wijzerplaat met lederen band gouden band een altijd sjleke Pontlac doublé f 99.— f 530.— gouden kast 174.— MOSKOU (Reuter) De 25-jarige vrouw, die, als eerste in de Sovjet unie, een nieuw hart kreeg, is 33 uur na de operatie overleden. Dit meldde gisteren (donderdag) het blad van het ministerie van de fensie „Rode Ster", dat woensdag ook van de operatie zelf had melding ge maakt. UTRECHT (ANP) De be ambten zijn weer in het geweer gekomen tegen de huurbelasting. De hoofdbesturen van de BV A (katholieke bond van werkne mers in bank- en verzekerings bedrijf en administratieve kanto ren), de BHP (unie van beamb ten en hoger personeel), NBT (de Nederlandse bond van middel baar en hoger personeel) en de KLP (katholieke bond van lei dinggevend personeel) hebben de leden van de Eerste Kamer met klem verzocht hun goedkeuring te onthouden aan het wetsont werp tot invoering van een huur belasting. De bonden wijzen er met nadruk op, dat de middengroepen bij aan vaarding van dit wetsontwerp we derom extra zwaar belast zullen worden. Zij overwegen hierbij dat reeds op verschillende andere terreinen de middengroepen zware lasten heb ben te dragen. Hiertoe behoren cn- der meer de progressie iin de belas tingen, de steeds stijgende premie, druk voor de sociale verzekerings wetten en de sterk stijgende ziekte kosten. Bovendien hebben zij moe ten constateren dat andermaal de in het vooruitzicht gestelde belasting- correctie is uitgesteld. Zij zijn van oordeel dat door het wetsvoorstel het beoogde doel van doorstroming niet of nauwelijks zal worden bereikt, omdat enerzijds door deze huurbelasting een „huur niveau" wordt geschapen dat thans (ADVERTENTIE) want naast deze universeel- ■bts mixende gin is er nog zoveel ander interessants van Bolsl Bols Z.O. Genever, de moutzachto graangenever. Bolsberry, de bovenstebeste bessengenever. En nog 48 andere internationaal bevriende Bols-mogelijkheden. Drink ze puur - of drink ze long maar drink Bols! Eiken dag een glaasje Wereldwijd - in 129 landen V-8-8 niet of nauwelijks aanwezig is en omdat anderzijds geconstateerd moet worden, dat er in voldoende mate geschikte woningen zowel naar kwaliteit als naar prijs beschik baar zijn om de doorstroming te be vorderen. Tenslotte overwegen zij dat het woningbouwbeleid in onvoldoende mate erop is gericht de doorstroming te bevorderen door de bouw van voor dit niveau adequate woningen. Zij verzoeken de Eerste Kamer het wetsontwerp niet goed te keuren, zodat niet opnieuw een extra druk op de middengroepen wordt gelegd. (ADVERTENTIE) FRANKFORT (DPA) Het West- duitse circus van Franz Althoff dat in vele Europese steden is opgetre den, gaat verdwijnen. Franz Althoff, de 60-jarige directeur van het cir cus, heeft meegedeeld dat het finan ciële risico voor hem te groot is ge worden. 99 (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT „Het huidige ker kelijk leven kent vele stromingen en dus ook draaikolken, waarin men kan verdrinken. De christen moet de moed hebben, om het binnen de kerk uit te houden, om te lijden aan de kerk. Het is betreurenswaardig dat sommige oecumenische pioniers zo dra het hun tegenzit, de kerk als in stituut prijsgeven. Zij beseffen niet dat zij daarmee de oecumene zelf Prijsgeven, zu"en zij ervaren, met een clubje van gelijkgezinden te zijn overgebleven". Aldus prof. dr. H Berkhof, hoogleraar aan de univer te Beiden, op de jaarvergade- ng van de Willibrordvereniging houdc 1^ls^eren Utrecht werd ge- ,zÜn rede, die optimistisch be gon t,,onze dromen zijn vervuld en pJru dat")> waarschuwde prof. tegen bepaalde overdrijvin gen op oecumenisch gebied. Met na me keerde hij zich PROF. H. BERKHOF standers van „een tweede oecumene, die zich buiten de kerkelijke struc turen ontwikkelt en de kerk alleen maar waardeert naar de mate waar in zii aan de humanisering van het bestaan bijdraagt". Hij meende deze stroming bij alle christenen waar te nemen, het minst bij gereformeerden, meer bij her vormden en het meest bij roomska- tholieken. Met alle waardering voor hun politieke en sociale idealen, achtte hij het fout, dat zij de kerk naar deze idealen beoordelen en niet omgekeerd, deze idealen naar de kerk. „Ik vraag mij af, of we dan nog op het standpunt van het chris telijk geloof staan". Prof. Berkhof meende dat de kerk vanuit het evangelie een heilzaam tegenspel moest leveren bij alle ove rigens gerechtvaardigd streven naar een betere wereld. „Tot haar leven behoort aanbidding, schuldbesef, ver zoening. Als we dat niet vasthou den wordt het zout smakeloos", zei hij. „Ik ben bang, dat sommigen on der het oecumenisch ideaal een vol strekt ander ideaal schuiven". Ook over de kerkelijke oecumene stelde prof. Berkhof enkele indrin gende vragen. Hij erkende dat Ne derland met recht een oecumenische proeftuin mag worden genoemd. „In dezelfde mate alg hij Rome de Ne derlandse kerk voorop loopt, staat Nederland als geheel in de oecume nische beweging vooraan". Dit feit is niet te verklaren uit confesionele onverschilligheid, eer der integendeel. Als tekenen van een levend christendom in ons land noemde Berkhof de oprichting van de Raad van Kerken, de Nieuwe Katechismus, het oecumeniscj, kring- werk en de intercommunie. Niettemin meende hij er op te moeten wijzen, dat de onderlinge toenadering tussen de kerken ook uit nood geboren is (het secularisatie proces dwingt hen er toe) en in de hand wordt gewerkt door het proces van de schaalvergroting (kerken moeten samenwerken net als het bankwezen en de scheepsbouw). Hij vroeg zich af, wat er terecht kwam van het ideaal „eenheid door ver nieuwing" en wees op het gevaar van vrijblijvendheid, dat in een der gelijke opvatting der oecumene kan schuilen. „Soms lijkt het erop, dat we in de richting van een federalisme gaan, waarbij ieder zichzelf blijft en men met elkaar in contact staat door in tercommunie, kanselruil en gemeen schappelijk gebruik van het kerkge bouw. Dit zou een oecumenische fopspeen zijn, waarmee we rnooit ge noegen mogen nemen". (Van onze Parijse correspondent) PARIJS Met de dood van Char les Munch als dirigent van het Pa rijse orkest heeft het Franse muziek leven een groot verlies geleden. „Adieu au maitre" schrijft donder dagmorgen Clarendon in de „Figa ro". Zondag, aldus Clarendon, zaten wjj samen nog rustig in New York en daar zag hij er zo tevreden en gelukkig uit, dat ik mij zijn plotse linge dood niet kan voorstellen. De vorige avond had hij met het Parijse orkest een groot succes ge had in Carnegie Hall, na een lange tournee in Noord-Amerika. Na het concert was hij naar de culturele attaché van Frankrijk gegaan. Ik bracht hem de bewondering over van Herbert von Karajan. Hij lachte en zei: „Als een collega dat van mij zegt zal ik het wel moeten geloven". Voor de televisie sprak hij een paar woorden en zei hoe gelukkig hij zich voelde goede muziek te hebben laten horen. „Als ik mijn dirigeer stok ophef en de orkestleden een ogenblik hun adem inhouden en er in de zaal stilte valt, flitst de muziek van het stuk als een bliksemstraal door mijn geest, zoals een stervend mens in een enkele seconde zijn ver leden doorleeft". Charles Munch is 74 jaar gewor den. Hij studeerde in Straatsburg, Parijs en Berlijn. In 1932 dirigeerde hij voor het eerst in Parijs, acht jaar later werd hij dirigent in Boston. In Richmond (Virginia) maakte een hartverlamming een einde aan zijn leven. (ADVERTENTIE) De negerkomiek Dick Gregory heeft ook meegedaan aan de Ameri kaanse presidentsrace. Hij was onaf hankelijk kandidaat voor vrede en vrijheid, maar zijn kansen waren ni hil. Toch heeft hij het er niet bij laten zitten. Hij heeft zich uitgeroepen tot „bijgeschreven president in balling schap" en aangekondigd dat hij zijn hoofdkwartier zal opslaan in een ge bouw in Washington. Nadat het ge bouw een verfje heeft gekregen, zal het bekend staan als het „Zwarte Huis". Mevrouw Nixon: Mijn huis is wit, witter kan het niet. Wallace heeft de pers verteld dat hij tegen Humphrey heeft gezegd: Nu kan ik zeggen dat wij iets met elkaar gemeen hebben. Maar je moet niet vragen, wat. De afgang. In de Amerikaanse verkiezings strijd is ook gebleken, dat een nieuw hart, dus getransplanteerd van een donor, heel wat energie kan opleve ren. De 49-jarige Philip Barnum, die op 19 september in de universiteits kliniek van Michigan een nieuw hart kreeg, had de moed zich kandi daat te stellen voor een controleurs functie, welke samen met de een of andere kandidaat werd gekozen. Hij werd echter verslagen met 3.080 te gen 1.653 stemmen. Kennelijk had den de kiezers niet genoeg vertrou wen in zo'n nieuw hart. De raadsleden van Prinsenbeek gaan zich op 12 november buigen o- ver een ingewikkelde kwestie. In de stukken staat onder punt 9 van de agenda vermeld: „Voorstel tot op heffing van voorcentralisatie van kadavers van gestorven slachtdie ren." Als het nu nog kadavers van le vende slachtdieren waren geweest, vooruit, daar valt over te praten, maar kadavers van dode slachtdie ren Die zijn in ieder geval zó dood dat ik er niet meer bij kan. Een pleidooi vóór het vloeken kom je niet elke dag tegen. Lezend in een landelijk dagblad overkwam het mij gisteren. In een ingezonden brief van een lezer. Hij vond dat een aantal kamerleden zich jaarlijks onnodig bezorgd maakt over het vloeken in de krijgsmacht. Onnodig, aldus de briefschrijver, „want getuigt het niet van een diep respect voor de goddelijke wetten dat zij, die zich voorbereiden op het do den van de naaste, zich voortdurend bedienen van het „God, verdoem mij Deze pacifist is wel wat zwaar op de hand, bijna even zwaar als de be zorgde kamerleden die het vloeken willen weren. Maar hij heeft in ieder geval wel voor een denkertje ge zorgd. En daar hadden we weer eens hard behoefte aan. MERIJN DEN HAAG Drie mannen heb ben woensdagavond een poging on dernomen uit het huis van bewaring te Den Haag te ontsnappen. De po ging mislukte echter volledig omdat de adjunct-directeur van het huis van bewaring in zijn dienstwoning bij het complex glasgerinkel hoorde en alarm sloeg. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Veringa (O. en W.) zal zich beraden over mo gelijkheden om een eind te maken aan de situatie, dat een huwende on derwijzeres ontslagen wordt. Hoewel het hier om een zaak gaat waarop de minister vanwege de ge meentelijke autonomie weinig invloed kan uitoefenen, wil hij toch zien of een wettelijke regeling geschapen kan worden. Als U een uitstapje maakt naai de Belgische Kempen, vergeet dan niet dat in Zoersel één der grootste en zeker de MOOISTE Meubelhal van heel Europa staat In dit prachtige chaletgebouw worden alle soorten meubelen verkocht volgens het „ZELFBEDiENINGS-SYSTEEM" Een volkomen nieuwe for mule voor de meubelhandel, die zoals gebleken is bijzonder goed in de smaak valt door haai originaliteit De toegang is geheel vrij en er is niemand die U tijdens uw rondgang zal aanspreken. We' krijgt u op verzoek uitstekende adviezen Daarbij tarten de prijzen elke concur rentie. De Wilma Meubelhaller zijn zeet gemakkelijk te bereiken. Slechts 3 kilometers ten zuiden van Oostmalle, langs de autoweg naar lier vindt U het opvallende chaletgebouw onmiddellijk links van de weg. Open van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 20 uur Ook op zaterdag en zondag, maai dan tot 19 uur Alleen vrijdags gesloten. WIIMA MEUBELEN P. V B. A. Oostmallebaan 154 ZOERSEL Tel (03) 72.03.68 of 72.12.72

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 7