van
21 min
PONTIAC
WEER ACTIE VAN
BEAMBTEN TEGEN
HUURBELASTING
BOLS
ZIT OUDENRIJN VOL WEEFFOUTEN
IhT 2
Silver Top
Dry Gin
„Oecumene draaikolk waarin men kan verdrinken
Kamer: Ontsla gehuwde
onderwijzeres niet
Meubelfabrieken „WILMA"
nodigen uit...
:r
contact
iat
CA
Verouderd
Weven
Zondagrijdend
Troef
B
Russische vrouw
met rail-
hart overleden
„Middengroepen toch al zwaar belast"
Vrienden van
zijn niet éénkennig
CIRCUS ALTHOFF
VERDWIJNT
PROF. DR. H. BERKHOF VOOR WILLIBRORDVERENIGING
Frankrijk rouwt
over dood van
Charles Munch
Ontsnappingspoging
verijdeld
v.) m. kl. relatiekring
of Adm. kantoor te Breda
mg.
5231 bureau van dit blad.
d te
voor
lille-
dan
weet
aan
joral
steld
van
ank-
die
NO NV.
aamsdonksveer,
Wade, Drimmelen,
nneken,
sch-Vlaanderen.
ip Zand en Kaat
sheuvel-
DE STEM VAN VRIJDAG 8 NOVEMBER 1968
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT Klavertjes-vier
zqn zeldzaam. Maar ons land
heeft er nu één. Het heeft 21
miljoen gulden gekost en ligt bij
Oudenrijn, waar men anderhalf
jaar lang stuivertje heeft moe
ten wisselen om een te klein
geworden verkeersplein om te
bouwen tot een botanische con
structie, die gewassen is tegen
het kruid van het groeiende
verkeer. Woensdag 13 november
a.s. kan de klaver geplukt wor
den en zal het verkeer Den
Haag-Arnhem en Amsterdam-
Den Bosch elkaar niet langer
in de wielen rijden. Deze zullen
elkaar kruiselings ongelijk
vloers passeren. Linksaf-slaan-
ders zullen dan een lus kunnen
leggen en voor wie naar rechts
wil liggen er vier zijarmen.
Als één verkeersplein in den
lande recht had op een groot
scheepse aanpak, dan wel
Oudenrijn, dat de last van het
groeiende autobezit in hoge
mate te verduren heeft gehad.
Het aantal auto's, dat hier per
dag passeerde, steeg van 15.000
per dag in 1953 tot 22.000 in 1955
en bedroeg in 1960: 36.000. In
1965 was dit cijfer al opgelopen
tot 59.000 per dag en vorig jaar
tot 67.000. De drukste dag werd
verleden jaar bereikt op Pink
steren, toen met nogal wat blik
schade de 100.000 viel op deze
ruit.
Voor de nieuwe klaver is dit
astronomische cijfer een wissewasje,
zeggen de mensen van verkeer en
waterstaat. Het uit zijn as herrezen
Oudenrijn kan dit gemakkelijk aan,
mits alles goed ,bebakend en be-
bord' wordt, zoals dat in verkeers-
kringen heet. Verkeer en water
staat, die verantwoordelijk is voor
het geheel, heeft studie gemaakt en
adviezen ingewonnen alvorens ge
leiders te plaatsen. Op de gehele
klaver zal men geen stoplicht meer
vinden. Evenmin zal een maximum
snelheid worden vastgesteld. Het
ligt zelfs in de bedoeling, dat er
geen politieman meer te zien zal
zijn. Het zal van een leien dakje
kunnen gaan in een optimaal sa
menspel van bcbakening en bedre
ven automobilisme.
De bonzen van verkeer en water
staat en dan in het bijzonder ir.
D. Labrie, onder wiens leiding de
klaver werd gekweekt vrezen de
kritiek niet, die er al was toen vier,
vijf jaar geleden tot de klaver werd
besloten en die nu opnieuw hevig is
e Het verkeersplein Oudenrijn, zoals het er nu nog bijligt.
losgebrand. Speciaal in Delftse TH-
kringen, waar wegenbouw en ver
keerskunde een eigen leerstoel
heeft. Puur rekenkundig gesteld
gaat zich in viervoud op de kla
ver het volgende verkeerspatroon
ontwikkelen: op de doorgaande we
gen, alle tweebaans, voegen zich de
dubbele rijen auto's van de lussen
en die van de zijarmen. Dat levert
zes auto's op, die spatbord aan spat
bord en met een snelheid van zeg
100 km zich in het gelid van twee
aan twee moeten stellen.
Weven noemen de verkeersmen-
sen dat en mannen met een open
oog voor deze zaak vrezen en voor
zien, dat er in de naaste toekomst
vele weeffouten gemaakt zullen
worden, die zowel botsingen als op
zijn minst stagnatie zullen veroor
zaken. Daarom, zo stellen de cri
tici, is het klaver al verouderd nog
voor-ie in gebruik is. Men had in
Oudenrijn, zo vervolgt de kritiek,
een oplossing moeten vinden, die
gebaseerd had moeten zijn op de te
verwachten verkeersdrukte in 2000.
Dit had gekund door voor linksaf-
slaand verkeer directe verbindingen
te maken.
Deze goedbedoelde en derhalve
serieus genomen opmerkingen krijgt
verkeer en waterstaat al jaren lang
toegeworpen. Deze instantie is dan
ook niet moe geworden dergelijke
betogen telkens opnieuw te weer
leggen. Destijds al, toen Oudenrijn
verkeerstechnisch bezweek onder de
last van onstuitbare files, kwamen
er van denkers en praktici allerlei
voorstellen los. Vele bleken niet te
realiseren, andere te duur. Men kan
kiezen of delen: of heel veel geld
stoppen in Oudenrijn met verwaar
lozing van wegenaanleg elders of
voor minimale financiën een maxi
male constructie scheppen en met
de loop der jaren toenemend ver
keer opvangen op nieuwe wegen,
zoals nu het plan bestaat om een
nieuwe verbinding Rotterdam-Arn
hem te creëren.
Op het punt van het weven is een
uitgebreide studie gemaakt in Duits
land op Duitse klavers. Bij vele Ne
derlanders is bekend het Frank
furter Kreuz, dat momenteel twee
maal zoveel verkeer verwerkt als
na de openstelling Oudenrijn. Het
weven schept hier niet de minste
problemen. Verkeer en waterstaat is
er zich overigens van bewust, dat
de gemiddelde Nederlandse auto
mobilist van huis-uit bepaald geen
vaardige wever is.
Dat is vooral gebleken op de
ruit, waarop men zich tijdelijk op
Oudenrijn heeft moeten behelpen.
Op de omleidingswegen met de drie-
baansstroken en daarboven duide
lijke borden zag men toch het gros
van de automobilisten de midden-
baan kiezen. Men is te bang in de
verkeerde richting te geraken en
kiest de veilige middenweg in plaats
van zich rustig in en uit te we
ven naar links of naar rechts.
Het is daarom, dat de politie het
hart vasthoudt voor de opening op
woensdag. De klaver zal net enige
uren geplukt zijn, of de verkeers
stromen zullen zich in Oudenrijn
aandienen, omdat uit het hele land
Ajax-adoranten zich naar de wed
strijd tegen Fehnerbace zullen spoe
den. Dit wordt direct ai een kracht
proef. Gelukkig volgen daarna
enige werkdagen met over het al
gemeen beroepsmatige automobi
listen, die zich doen kennen als
geroutineerde rijders.
De politie voorziet dan verder
weer complicaties op de daarop vol
gende vrije zaterdag en zondag, om
dat dan de klaver-kijkers al zon
dagrijdend in grote stromen zich
naar Oudenrijn zullen begeven en
mogelijk zichzelf zullen werpen op
het pikken van zoveel mogelijk lus
sen en zich zullen storten op zoveel
mogelijk weefgetouwen. Niet waar,
je kunt je het beste in een keer op
alles tegelijk gooien. Dan heb je het
gehad en dan weet je het voor de
volgende keer. Dat is te hopen, zegt
de politie, die het nu nog meemaakt,
dat er automobilisten zijn, die ver
keerd gereden rustig op de rijks
weg een stukje achteruit rijden.
Verkeer en waterstaat zowel als
de politie menen, dat de bebake-
ning en de verkeersgeleiding op de
nieuwe klaver voldoende uitgekiend
is om alle complicaties uit te sluiten.
Maar men weet het nooit. Het zal
moeten blijken tot het maken van
welke fouten de onervaren rijders
nu weer in staat zullen zijn. De eer
ste dagen en zeker in de weekein
den blijft de politie een oogje in
het zeil houden, maar het is niet de
bedoeling daarmee door te gaan.
Men zal het eens zelf moeten leren.
Voor aftellende snelheden voelt
men niets. Dwingt men het verkeer
tot langzaam rijden, dan verkleint
men de capaciteit van de klaver en
het is juist de bedoeling deze zo
hoog mogelijk te doen zijn.
Voor het werk in uitvoering kon
worden genomen moest eerst de
waterbeheersing onder handen.
Daarna volgden de grondverbete
ringen om een stevige onderlaag te
krijgen, waarin de klaver stabiel
gebed kon worden. Bijna een mil
joen kubieke meter zand werd uit
gestort in uitgegraven gaten. Voor
deze zogenaamde verticale draina
ge moest 240.000 meter zandpaal
rechtoj in de vochtige bodem wor
den geplaatst. Om de middencirkel
vrij te krijgen zette men nadien de
stevig gefundeerde zijarmen uit, die
door de tijdelijke tussenverbindin-
gen de figuur kreeg van een ruit.
Het viaduct vergde een fundering
van 462 betonpalen. Binnen de stui
ver kregen intussen de hoofdrijba
nen vorm, die na de verwijdering
van de tijdelijke verbindingen tus
sen de zijarmen aangesloten zullen
worden op de bestaande rijbanen in
de vier richtingen. Dit gebeurt de
komende twee a drie dagen. Er mag
dan niet harder worden gereden dan
20 km, omdat de provisorische voeg
sels bij hogere snelheden levensge
vaarlijk zijn. De politie houdt in de
komende drie dagen dan ook scherp
toezicht, te beginnen maandagoch
tend.
Het is de bedoeling, dat met het
aanbrengen van de definitieve top
laag op dit wegencomplex zal wor
den gewacht tot het komende voor
jaar. De ondergrond zal dan onder
de druk van 't verkeer al zakkend
zijn uiteindelijke basis gevonden
hebben. De ontstane scheuren zul
len dan tevens afdoende kunnen
worden gedicht. Overal waar dat
nodig werd geacht, werden midden
bermbeveiligingen aangebracht. Ook
werd de klaver royaal in het licht
gezet. Studie zal aan de hand van
de praktijk worden gemaakt, op
welke plaatsen op de lussen anti-
verblindingshekken zullen moeten
worden geplaatst.
De openstelling van de klaver kan
een maand eerder plaatshebben dan
aanvankelijk was becijferd. Een
maand eerder derhalve dan we ge
dacht hebben, kunnen we met ons
allen proefondervindelijk vaststel
len wie van de deskundigen gelijk
hebben: zij die stellen, dat de kla
ver tot 2000 mee kan of zij die zeg
gen, dat het nu al te klein is. Wie
mee wil doen zette zich volgende
week zondag achter het stuur. Men
kan er zelfs een pokerspelletje van
maken met klavertje-vier als troef.
(ADVERTENTIE)
het meest verkochte merkhorloge
in nederland
SWISS MADE
1 2 3
'carré cambré" mode!, een klein, fijn uurwerkje een klassiek,
sjiek horloge in een prachtig duidelijk afleesbare
dat echt nooit verveelt gouden kastje met solide wijzerplaat
met lederen band gouden band een altijd sjleke Pontlac
doublé f 99.— f 530.— gouden kast 174.—
MOSKOU (Reuter) De 25-jarige
vrouw, die, als eerste in de Sovjet
unie, een nieuw hart kreeg, is 33 uur
na de operatie overleden.
Dit meldde gisteren (donderdag)
het blad van het ministerie van de
fensie „Rode Ster", dat woensdag ook
van de operatie zelf had melding ge
maakt.
UTRECHT (ANP) De be
ambten zijn weer in het geweer
gekomen tegen de huurbelasting.
De hoofdbesturen van de BV A
(katholieke bond van werkne
mers in bank- en verzekerings
bedrijf en administratieve kanto
ren), de BHP (unie van beamb
ten en hoger personeel), NBT (de
Nederlandse bond van middel
baar en hoger personeel) en de
KLP (katholieke bond van lei
dinggevend personeel) hebben de
leden van de Eerste Kamer met
klem verzocht hun goedkeuring
te onthouden aan het wetsont
werp tot invoering van een huur
belasting.
De bonden wijzen er met nadruk
op, dat de middengroepen bij aan
vaarding van dit wetsontwerp we
derom extra zwaar belast zullen
worden.
Zij overwegen hierbij dat reeds
op verschillende andere terreinen
de middengroepen zware lasten heb
ben te dragen. Hiertoe behoren cn-
der meer de progressie iin de belas
tingen, de steeds stijgende premie,
druk voor de sociale verzekerings
wetten en de sterk stijgende ziekte
kosten. Bovendien hebben zij moe
ten constateren dat andermaal de in
het vooruitzicht gestelde belasting-
correctie is uitgesteld.
Zij zijn van oordeel dat door het
wetsvoorstel het beoogde doel van
doorstroming niet of nauwelijks zal
worden bereikt, omdat enerzijds
door deze huurbelasting een „huur
niveau" wordt geschapen dat thans
(ADVERTENTIE)
want naast deze universeel-
■bts mixende gin is er nog
zoveel ander interessants van Bolsl
Bols Z.O. Genever, de moutzachto
graangenever. Bolsberry, de
bovenstebeste bessengenever. En
nog 48 andere internationaal
bevriende Bols-mogelijkheden.
Drink ze puur - of drink ze long
maar drink Bols!
Eiken dag een glaasje
Wereldwijd - in 129 landen
V-8-8
niet of nauwelijks aanwezig is en
omdat anderzijds geconstateerd moet
worden, dat er in voldoende mate
geschikte woningen zowel naar
kwaliteit als naar prijs beschik
baar zijn om de doorstroming te be
vorderen.
Tenslotte overwegen zij dat het
woningbouwbeleid in onvoldoende
mate erop is gericht de doorstroming
te bevorderen door de bouw van
voor dit niveau adequate woningen.
Zij verzoeken de Eerste Kamer
het wetsontwerp niet goed te keuren,
zodat niet opnieuw een extra druk
op de middengroepen wordt gelegd.
(ADVERTENTIE)
FRANKFORT (DPA) Het West-
duitse circus van Franz Althoff dat
in vele Europese steden is opgetre
den, gaat verdwijnen. Franz Althoff,
de 60-jarige directeur van het cir
cus, heeft meegedeeld dat het finan
ciële risico voor hem te groot is ge
worden.
99
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT „Het huidige ker
kelijk leven kent vele stromingen en
dus ook draaikolken, waarin men
kan verdrinken. De christen moet de
moed hebben, om het binnen de kerk
uit te houden, om te lijden aan de
kerk. Het is betreurenswaardig dat
sommige oecumenische pioniers zo
dra het hun tegenzit, de kerk als in
stituut prijsgeven. Zij beseffen niet
dat zij daarmee de oecumene zelf
Prijsgeven,
zu"en zij ervaren, met een
clubje van gelijkgezinden te zijn
overgebleven". Aldus prof. dr. H
Berkhof, hoogleraar aan de univer
te Beiden, op de jaarvergade-
ng van de Willibrordvereniging
houdc 1^ls^eren Utrecht werd ge-
,zÜn rede, die optimistisch be
gon t,,onze dromen zijn vervuld en
pJru dat")> waarschuwde prof.
tegen bepaalde overdrijvin
gen op oecumenisch gebied. Met na
me keerde hij zich
PROF. H. BERKHOF
standers van „een tweede oecumene,
die zich buiten de kerkelijke struc
turen ontwikkelt en de kerk alleen
maar waardeert naar de mate waar
in zii aan de humanisering van het
bestaan bijdraagt".
Hij meende deze stroming bij alle
christenen waar te nemen, het minst
bij gereformeerden, meer bij her
vormden en het meest bij roomska-
tholieken. Met alle waardering voor
hun politieke en sociale idealen,
achtte hij het fout, dat zij de kerk
naar deze idealen beoordelen en niet
omgekeerd, deze idealen naar de
kerk. „Ik vraag mij af, of we dan
nog op het standpunt van het chris
telijk geloof staan".
Prof. Berkhof meende dat de kerk
vanuit het evangelie een heilzaam
tegenspel moest leveren bij alle ove
rigens gerechtvaardigd streven naar
een betere wereld. „Tot haar leven
behoort aanbidding, schuldbesef, ver
zoening. Als we dat niet vasthou
den wordt het zout smakeloos", zei
hij. „Ik ben bang, dat sommigen on
der het oecumenisch ideaal een vol
strekt ander ideaal schuiven".
Ook over de kerkelijke oecumene
stelde prof. Berkhof enkele indrin
gende vragen. Hij erkende dat Ne
derland met recht een oecumenische
proeftuin mag worden genoemd. „In
dezelfde mate alg hij Rome de Ne
derlandse kerk voorop loopt, staat
Nederland als geheel in de oecume
nische beweging vooraan".
Dit feit is niet te verklaren uit
confesionele onverschilligheid, eer
der integendeel. Als tekenen van
een levend christendom in ons land
noemde Berkhof de oprichting van
de Raad van Kerken, de Nieuwe
Katechismus, het oecumeniscj, kring-
werk en de intercommunie.
Niettemin meende hij er op te
moeten wijzen, dat de onderlinge
toenadering tussen de kerken ook uit
nood geboren is (het secularisatie
proces dwingt hen er toe) en in de
hand wordt gewerkt door het proces
van de schaalvergroting (kerken
moeten samenwerken net als het
bankwezen en de scheepsbouw). Hij
vroeg zich af, wat er terecht kwam
van het ideaal „eenheid door ver
nieuwing" en wees op het gevaar
van vrijblijvendheid, dat in een der
gelijke opvatting der oecumene kan
schuilen.
„Soms lijkt het erop, dat we in de
richting van een federalisme gaan,
waarbij ieder zichzelf blijft en men
met elkaar in contact staat door in
tercommunie, kanselruil en gemeen
schappelijk gebruik van het kerkge
bouw. Dit zou een oecumenische
fopspeen zijn, waarmee we rnooit ge
noegen mogen nemen".
(Van onze Parijse correspondent)
PARIJS Met de dood van Char
les Munch als dirigent van het Pa
rijse orkest heeft het Franse muziek
leven een groot verlies geleden.
„Adieu au maitre" schrijft donder
dagmorgen Clarendon in de „Figa
ro". Zondag, aldus Clarendon, zaten
wjj samen nog rustig in New York
en daar zag hij er zo tevreden en
gelukkig uit, dat ik mij zijn plotse
linge dood niet kan voorstellen.
De vorige avond had hij met het
Parijse orkest een groot succes ge
had in Carnegie Hall, na een lange
tournee in Noord-Amerika. Na het
concert was hij naar de culturele
attaché van Frankrijk gegaan. Ik
bracht hem de bewondering over van
Herbert von Karajan. Hij lachte en
zei: „Als een collega dat van mij zegt
zal ik het wel moeten geloven".
Voor de televisie sprak hij een
paar woorden en zei hoe gelukkig hij
zich voelde goede muziek te hebben
laten horen. „Als ik mijn dirigeer
stok ophef en de orkestleden een
ogenblik hun adem inhouden en er
in de zaal stilte valt, flitst de muziek
van het stuk als een bliksemstraal
door mijn geest, zoals een stervend
mens in een enkele seconde zijn ver
leden doorleeft".
Charles Munch is 74 jaar gewor
den. Hij studeerde in Straatsburg,
Parijs en Berlijn. In 1932 dirigeerde
hij voor het eerst in Parijs, acht jaar
later werd hij dirigent in Boston. In
Richmond (Virginia) maakte een
hartverlamming een einde aan zijn
leven.
(ADVERTENTIE)
De negerkomiek Dick Gregory
heeft ook meegedaan aan de Ameri
kaanse presidentsrace. Hij was onaf
hankelijk kandidaat voor vrede en
vrijheid, maar zijn kansen waren ni
hil. Toch heeft hij het er niet bij laten
zitten. Hij heeft zich uitgeroepen tot
„bijgeschreven president in balling
schap" en aangekondigd dat hij zijn
hoofdkwartier zal opslaan in een ge
bouw in Washington. Nadat het ge
bouw een verfje heeft gekregen, zal
het bekend staan als het „Zwarte
Huis".
Mevrouw Nixon: Mijn huis is wit,
witter kan het niet.
Wallace heeft de pers verteld dat
hij tegen Humphrey heeft gezegd:
Nu kan ik zeggen dat wij iets met
elkaar gemeen hebben.
Maar je moet niet vragen, wat. De
afgang.
In de Amerikaanse verkiezings
strijd is ook gebleken, dat een nieuw
hart, dus getransplanteerd van een
donor, heel wat energie kan opleve
ren. De 49-jarige Philip Barnum, die
op 19 september in de universiteits
kliniek van Michigan een nieuw
hart kreeg, had de moed zich kandi
daat te stellen voor een controleurs
functie, welke samen met de een of
andere kandidaat werd gekozen. Hij
werd echter verslagen met 3.080 te
gen 1.653 stemmen. Kennelijk had
den de kiezers niet genoeg vertrou
wen in zo'n nieuw hart.
De raadsleden van Prinsenbeek
gaan zich op 12 november buigen o-
ver een ingewikkelde kwestie. In de
stukken staat onder punt 9 van de
agenda vermeld: „Voorstel tot op
heffing van voorcentralisatie van
kadavers van gestorven slachtdie
ren."
Als het nu nog kadavers van le
vende slachtdieren waren geweest,
vooruit, daar valt over te praten,
maar kadavers van dode slachtdie
ren Die zijn in ieder geval zó dood
dat ik er niet meer bij kan.
Een pleidooi vóór het vloeken kom
je niet elke dag tegen. Lezend in een
landelijk dagblad overkwam het mij
gisteren. In een ingezonden brief van
een lezer. Hij vond dat een aantal
kamerleden zich jaarlijks onnodig
bezorgd maakt over het vloeken in
de krijgsmacht.
Onnodig, aldus de briefschrijver,
„want getuigt het niet van een diep
respect voor de goddelijke wetten dat
zij, die zich voorbereiden op het do
den van de naaste, zich voortdurend
bedienen van het „God, verdoem
mij
Deze pacifist is wel wat zwaar op
de hand, bijna even zwaar als de be
zorgde kamerleden die het vloeken
willen weren. Maar hij heeft in ieder
geval wel voor een denkertje ge
zorgd. En daar hadden we weer eens
hard behoefte aan.
MERIJN
DEN HAAG Drie mannen heb
ben woensdagavond een poging on
dernomen uit het huis van bewaring
te Den Haag te ontsnappen. De po
ging mislukte echter volledig omdat
de adjunct-directeur van het huis van
bewaring in zijn dienstwoning bij het
complex glasgerinkel hoorde en
alarm sloeg.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Veringa
(O. en W.) zal zich beraden over mo
gelijkheden om een eind te maken
aan de situatie, dat een huwende on
derwijzeres ontslagen wordt.
Hoewel het hier om een zaak gaat
waarop de minister vanwege de ge
meentelijke autonomie weinig invloed
kan uitoefenen, wil hij toch zien of
een wettelijke regeling geschapen
kan worden.
Als U een uitstapje maakt naai de Belgische Kempen, vergeet dan niet
dat in Zoersel één der grootste en zeker de MOOISTE Meubelhal van
heel Europa staat
In dit prachtige chaletgebouw worden alle soorten meubelen verkocht
volgens het „ZELFBEDiENINGS-SYSTEEM" Een volkomen nieuwe for
mule voor de meubelhandel, die zoals gebleken is bijzonder goed in
de smaak valt door haai originaliteit De toegang is geheel vrij en er is
niemand die U tijdens uw rondgang zal aanspreken. We' krijgt u op
verzoek uitstekende adviezen Daarbij tarten de prijzen elke concur
rentie.
De Wilma Meubelhaller zijn zeet gemakkelijk te bereiken. Slechts
3 kilometers ten zuiden van Oostmalle, langs de autoweg naar lier
vindt U het opvallende chaletgebouw onmiddellijk links van de weg.
Open van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 20 uur Ook op zaterdag en
zondag, maai dan tot 19 uur Alleen vrijdags gesloten.
WIIMA MEUBELEN P. V B. A. Oostmallebaan 154 ZOERSEL
Tel (03) 72.03.68 of 72.12.72