Schepen wachten
in Suezkanaa!
CELDLENINCEN
Huub Bloks
liet nieuwe
goudgoed-spaarplan
biedt u méér voor uw gulden
yégé superaanbiedingen]
*o«oo
VéGé
129
2l50
2D
24i50
GROENTE en FRUIT
I
lilrhoff
administratieve
kracht (vr.)
goudgoed
goud&ed
M
GAZEUSE li
SPRITS- X|
KINGEN Qll
1
DOPERWTEN
VISSTICKS 10ST PER PAK 1.08
PALINGWORST 86
95
BONBONS
1.56
LIMONADESIROOP 1.09
KAAS
PRALINO'S 150 GRAM
SCHOTELWARMER
STROOIMELANGE
>TE
PiSI
ff %ïi
U i j
SPELLETJES
BOEK
LEERKLDK
v*Gé <8b
KOFFIE W
KOEKEN QQ
MILKANA KAASCRÈME KUIPJE 59
FRANSE ZUIVELKAAS 250 GRAM 1.08
TOILETWATTEN
BANKETSTAAF T PECTO
ijzerwerkers
.MONTAGE
Eieren en peren
Geheim
Veringa dient
financieel
schema hoger
onderwijs in
Compromis in
zaak-Miedema
Het Spreekuur voor
kleine huisdieren
UIT ONZE KOEL en DIEPVRIES
CAPU-
CiJNERS
LEVER
PASTEI
SIAM RIJST
SHAMPOO
NYLONS Nü
16
rOOR HEUSDEN
IA KRACHTEN
GORINCHEM
1830 - 2969
LS 'MET WEBEtOnfPUTATIE
15
DE STEM VAN DINSDAG 5 NOVEMBER 1968
15
mogelijk
s te richten aan:
4
rijgt voor f. 4.595,-
JÖ\
A*
wê'f:t
(Van een medewerker)
SUEZKANAAL - Vanaf
de oostelijke oever dreigen
de kanonnen van Israël, van
af de andere oever de ka
nonnen van Nasser. Daartus
sen ligt een drijvende ge
meenschap, nu al meer dan
een jaar lang. In een onvrij
willige samenleving vindt
men hier tweehonderd zee
lieden: Tsjechen, Amerika
nen, Duitsers, Polen, Fransen,
Zweden, Engelsen en Bul
garen. Het enige wat hen
bindt is het gemeenschappe
lijk verlangen naar de dag,
waarop zij weer verder zul
len kunnen varen.
In het Grote Bittermeer op weg
in noordelijke richting door het
Suezkanaal moesten de veertien
schepen in jurii vorig jaar plotseling
bijdraaien. Zij waren in het kruis
vuur van de Israëlische-Arabische
oorlog geraakt. Het was een door
spookhand gestopt konvooi.
Op afstanden van vierhonderd tot
duizend meter liggen de schepen se-
dertien voor anker met zware aan
zettingen van algen en schelpen op
hun rompen, door de wereld verge
ten, roestende wrakken in een
scheepvaartkanaal. Het z.ijn de politici
va,n Israël en van de Arabische lan
den die hun de weg versperren. De
radiohutten van de schepen zijn door
de Egyptische kanaalpolitie verze
geld. Als de schepen contact met de
buitenwereld verlangen hijsen zij een
gele vlag, maar het duurt vaak u-
ren voordat de wachtposten aan de
Egyptische oever de signalen waar
nemen en een boot sturen. Egyp
tische politiemannen slaan het leven
aan boord van de ingesloten sche
pen gade, een leven dat niet vrij is
van tragische zowel als van komische
elementen. Eenmaal per maand lich
ten de schepen het anker en draaien
een ererondje, zoals kapitein Prissel
van de „Münsterland" uit Hamburg
het noemt, opdat de machines niet
vastroesten. Het Amerikaanse vracht
schip „African Glen" laat zijn door
roest bedreigde machines nooit draai
en. Het schip heeft nog maar zes
man bemanning en geen kapitein. In
de hut van de eerste officier stape
len zich geen zeekaarten en logboe
ken op, maar hemden en onderhem
den, waarop hij kunstig in een lau
werkrans de letters GBLA schildert,
de „Great Bitter Lake Association".
Die letters zijn geen leeg symbool;
zij vertegenwoordigen een werkelijke
wederzijdse ondersteuning en intern
wederzijdse ondersteuning en inter
nationale kameraadschap.
Toen de bemanningen in ae eerste
oorlogsweken onvoldoende drinkwa
ter kregen, dreigden de veertien ka
piteins de Egyptenaren gemeen
schappelijk hun schepen naar de Is
raëlische kanaaloever te verleggen.
Sedertdien is er geen gebrek aan
drinkwater meer geweest.
Alle bemanningen eten uit de
gemeenschappelijke ladingen van hun
schepen; peren, perziken, vruchten
cocktails, veertig ton bevroren vlees
en 828.000 eieren had de „Münster
land alleen aan boord. „Ik kan geen
peertjes meer zien", verzucht de eer
ste officier Dirk Moldenhauer.
Zijn lotgenoten blijkbaar evenmin
want de rest van de honderd acht ton
fruit werden in diepvries gelegd om
het bederf tegen te gaan. De inge
sloten bemanningen hebben inmiddels
al zes ton druiven opgegeten. Van de
vier ton boter is niet veel meer over.
Het Zweedse schip „Killora" is de
drijvende koe. Uit gedroogde melk
en gedroogde eieren wordt melk ge
maakt ten dienste van alle beman
ningen. Het meest populaire schip is
de „Münsterland" want dat heeft een
installatie aan boord om roomijs te
maken. De meest begerige afnemer
is de bemanning van het Bulgaars
vrachtschip „Vassili Levsky". Bij
een gemiddelde temperatuur van 40
graden Celsius in een schip zonder
airconditioning hebben de Bulgaren
het hard te verantwoorden. De ont
brekende levensmiddelen levert een
Egyptische shipchandler, die vol
gens zijn eigen woorden spoedig
schatrijk zal zijn. De Amerikanen be
talen dollars, de Polen kopen weinig.
Zij hebben geen deviezen. Wat zij no
dig hebben wordt hun met containers
uit Polen geleverd.
De bemanningen van de Duitse sche
pen „Nordwind" en „Münsterland"
vroegen om duizend dozen Holsten-
bier, want de Egyptische handelaar
heeft alleen bier üit Oost-Duitsland.
„Maar hier wordt niemand dik",
zei kapitein Prissel, wiens twaalfkop
pige bemanning (normaal 42 man)
dubbele gage ontvangt, maar dan
ook dubbele belasting betaalt. Voor
de matrozen (elk half jaar afgelost)
is er voldoende werk: wacht lopen,
roest bikken, schilderen.
Op het Britse vrachtschip „Port In-
vercargill" werd door de GBLA een
voetbalveld geïmproviseerd met net
ten tegen het overslaan van ballen.
Teams van alle schepen strijden
hier elke woensdagavond tegen elk
aar om allerlei prijzen. Er werd zelfs
een internationaal team opgesteld om
tegen de Egyptenaren in Ismailia te
voetballen, maar de Egyptenaren
kwamen niet.
Ter gelegenheid van de Olympi
sche spelen in Mexico willen de op
varenden van het Poolse vrachtschip
„Djakarta" een kleine olympiade or
ganiseren. Tot de nummers behoren
een wedstrijd vissen en een vier hon
derd meter zwemmen. De matrozen
van de Tsjechische vrachtboot „Led-
niee" hebben een motorboot waar
mee zij waterskiërs van alle nationa-
liteiten over het Bittermeer trekken.
Met behulp van hun reddingsboten
houden de matrozen van alle sche
pen zeilwedstrijden langs de demar-
katielijn. Een firma geeft als prij
zen camera's.
Maar er is ook een financiële kant
aan de zaak. De Hamburg - Amerika-
lijn berekent dat het maandelijks ver
lies van hun schip vierhonderddui
zend gulden kost. Nasser verliest nog
meer: per jaar zo een miljard gul
den aan kanaalgelden. Nasser wil al-
leenleen de blokkade opheffen als de
Israëli's zich terugtrekken van de
oostelijk oever van het Suezkanaal
en daarmee uit het Sinaïgebied. Maar
de Israëli's willen dat alleen na we
derzijdse vredesonderhandelingen.
„Naar onze schatting" zegt Ali
Mahmoet, directeur van de Suez-ka-
naalmaatschappij in Ismaila, „kunnen
we binnen drie maanden de wrakken
uit het kanaal laten verwijderen.
Volgens onze berekening kost de to
tale ruiming van het kanaal zeventig
miljoen gulden...."
Het kanaal dreigt nog altijd niet te
verzanden, volgens de Egyptenaren,
maar baggermolens, sleepboten,
vliegtuigen en andere vaartuigen lig
gen op de bodem van het kanaal.
„Hoeveel het er zijn, dat houden wij
geheim" zegt Mahmoet, wat wel zal
betekenen dat hij het niet weet. Alle
radarstations en andere navigatie-in-
stallaties zijn door Israëlische vlieg
tuigen vernietigd. Men heeft de 230
kanaalloodsen toegestaan naar hun
vaderland terug te keren zolang het
kanaal niet bruikbaar is. De Egyp
tische loodsen hebben ander werk ge
vonden in Aden, Port Soedan en Co
nakry. De overgebleven baggermolens
baggeren zand uit havens in Egypte
en Syrië. Ondertussen wordt er over
en weer aan het kanaal geschoten. De
opvarenden van de ingesloten vloot
kijken vanuit ligstoelen op het zonne
dek naar de artillerieduels. Tijdens 'n
gevecht tussen Israëlische Mirageja-
gers en Egyptische Migs wierp een
Egyptenaar zijn extratank af. Ma
trozen van de „Nordwind" haalden
de tank boven water, maar de Egyp
tische kanaaipolitie kwam de tank
ophalen.
Nu al zestien maanden lang ver-
meldt het vrachtschip „Münster
land" dag-in, dag-uit dezelfde posi
tie 30 graden 19,4 min. noorderbreed
te, 32 graden 21,6 min. oosterlengte.
Hoe lang dat nog zal blijven durft
de kapitein niet te voorspellen, „In
de politiek weet je het nooit", zegt
hij, „het kunnen drie maanden zijn
of misschein ook drie jaren".
FOTO BOVEN
Hier en daar wordt nog gewerkt
aan de „schoonmaak" van het Suez
kanaal. Maar dan niet verder dan
de Egyptenaren zelf willen. Ove
rigens wordt alleen wrakmateriaal
gelicht, dat gevaar kan opleveren
voor de Egyptische, patrouilleboten.
(Van onze pari. redactie)
DEN HAAG Minister Veringa
(O. en W.) heeft het algemeen finan
cieel schema voor de universiteiten
en hogescholen voor het tijdvak 1970-
1973 bij de Tweede Kamer ingediend.
De voornaamste mededelingen hierin
behelzen o.m.:
Voor dé jaren 1970 t.m 1972 zijn 141
plaatsen meer opgenomen dan in het
schema 1969 t.m. 1971 dat uitging
van 1650 plaatsen. De uitbreiding be
treft personeel, dat werkzaam is op
het terrein van de studentenvoorzie
ningen. Door een en ander zal de
personeelsomvang van 27.976 plaatsen
voor 1970 oplopen tot 32.852 in 1973.
Exploitatie-uitgaven.
Deze zijn vergeleken met het vo
rige schema met 8,2 miljoen gulden
verhoogd. Voor 1970 is 194,9 miljoen
opgenomen, oplopend tot 272,6 mil
joen in 1973.
Akademische ziekenhuizen.
Rekening houdend met een jaar
lijkse stijging van 5 procent loopt het
totaal van de bijdragen op van 154,8
miljoen voor 1970 tot 185,5 miljoen
voor 1973. Hierin zijn inbegrepen de
kosten voor de affiliatie van niet-
akademische ziekenhuizen.
Inter-universitaire instituten.
Rekening is gehouden met twee
nieuwe instituten, namelijk een voor
missiologie en oecumenica te Utrecht
en een voor het onderzoek van nor
men en waarden in de geïndustriali
seerde samenleving te Rotterdam.
Investeringsplafond.
Het jaarlijkse investeringsplafond
voor het wetenschappelijk onderwijs
en onderzoek is gebracht van 411
miljoen op 422,6 miljoen. Hierbij is
rekening gehouden met de voorbe
reiding van de nieuwbouw voor de
akademische ziekenhuizen bij de
openbare universiteiten te Leiden,
Utrecht en Amsterdam.
SCHAESBERGIn Roermond vindt
vrijdag a.s. onder auspiciën van de
diocesaan pastorale raad een bespre
king plaats over een voorstel van de
commissie van goede diensten om
het bekende Eikske conflict rond
pastoor Miedema definitief uit de
wereld te helpen.
Aan de besprekingen nemen deel:
mgr. Moors, mgr. Beel, mgr- Van
Odijk, de centrale commissie van
de diocesane raad, de commissie
van goede diensten en het dagelijks
bestuur van de parochieraad van de
heer Miedema.
De heer Miedema heeft laten we
ten dat hij de bespreking niet zal
bijwonen.
te Goes en omgeving wordt met ingang
van heden gehouden op MAANDAG,
WOENSDAG en VRIJDAG van 19.00-20.00
uur te GOES, in het gebouw van de Pro
vinciale Gezondheidsdienst voor dieren in
Zeeland, Evertsenstraat 15 Goes, en op
DINSDAG en DONDERDAG van 19.00-
20.00 uur te OVEZANDE, door dierenarts
J. L. J. Gaakeer, Bloemenstraat 4,
telefoon 01195—283.
vlotte discrete behandeling
voor iedereen
Assurantie- en financieringskantoor
Tel. 01640-6348
Pastoor Jutenlaan 45, Bergen op Zoom
EXOTA #K |L
2 FLESSEN M
PER PAK UI
MIDDELFIJN XT#
LITERBLIK WlJ^
EXTRA
GRATIS
GELDZEGELS
De 10% korting in
gratis geldzegels op
VéGé artikelen blijft
gehandhaafd. Nü mét
10% extra spaarwinst!
EXTRA
KOOPZEGELS
Voor de afdeling administratie vragen wij een
leeftijd 18 jaar,
in bezit van Mulo-diploma
en bij voorkeur met enige ervaring.
Sollicitaties te richten aan de directie,
Kloetingseweg 47.
Inlichtingen worden gaarnè verstrekt
door de administrateur-econoom
(tel. 01100-5510).
EXTRA
IN 1 BOEKJE!
De10-puntgratisgeld-
zegel èn de 10 - punt
koopzegel is dezelfde
zegel! De gratis zegels
èn koopzegels plakt U
in hetzelfde boekje.
Voor èlk vol zegel
boekje ontvangt U
geen F10,- maar F11,-
EXTRA
VéGé bied nog véél
méér voordeel als U
profiteert van de Goud-
Goed-aanbiedingen.
Slechts een vol zegel
boekje geeft al recht
op aankoop van een
GoudGoed-aanbieding.
<0^
CP 61J 5.00
BOODSCHAPPEN
EEN SUPER
VAN 1.50 VOOR
VANJ42-
SUBLIEM
BAKJE/250 GR
ST. NIC. SURPRISE
PER STUK 1-75
2 LITERBLIKKEN
VéGé KRUL ,VAü '5i
VERMICELLI
PAK
250 GRAM
VéGé
200 GRAM
VéGé ,VAN -82"
ZAK
500 GRAM
A21-4-9-11
VéGé
1/z LTR.
FLACON
H VAN 455-
■10%
3 PAAR
JUANITA
PER PAK 99
20 GELDZEGELS
FLES MAZON m Af*
WALNOOT-AMANDELEN
ARDITA
PERZAK
ELEKTRISCHE
MET DELFTSBLAUW TEGELDECOR
DAT IS 1 VOL GOUDGOEDBOEKJE
TER WAARDE VAN Fll,- F 13,50
VERGELIJKBARE WINKELWAARDE F37.50
pkstS; 56l PER ZAK 55
250 GRAM
dinsdagi
1 kilo rode kool 29 ct
woensdag:
250 gram boerekool 36
panklaa-r
donderdag:
1 kilo tomaten 98
vrijdag.-
1 kilo golden delicious
zaterdagi
500 gram witlof
de gehele week:
2'/j kilo kleiaardappelen
79
89
MJA21