Schepen wachten in Suezkanaa! CELDLENINCEN Huub Bloks liet nieuwe goudgoed-spaarplan biedt u méér voor uw gulden yégé superaanbiedingen] *o«oo VéGé 129 2l50 2D 24i50 GROENTE en FRUIT I lilrhoff administratieve kracht (vr.) goudgoed goud&ed M GAZEUSE li SPRITS- X| KINGEN Qll 1 DOPERWTEN VISSTICKS 10ST PER PAK 1.08 PALINGWORST 86 95 BONBONS 1.56 LIMONADESIROOP 1.09 KAAS PRALINO'S 150 GRAM SCHOTELWARMER STROOIMELANGE >TE PiSI ff %ïi U i j SPELLETJES BOEK LEERKLDK v*Gé <8b KOFFIE W KOEKEN QQ MILKANA KAASCRÈME KUIPJE 59 FRANSE ZUIVELKAAS 250 GRAM 1.08 TOILETWATTEN BANKETSTAAF T PECTO ijzerwerkers .MONTAGE Eieren en peren Geheim Veringa dient financieel schema hoger onderwijs in Compromis in zaak-Miedema Het Spreekuur voor kleine huisdieren UIT ONZE KOEL en DIEPVRIES CAPU- CiJNERS LEVER PASTEI SIAM RIJST SHAMPOO NYLONS Nü 16 rOOR HEUSDEN IA KRACHTEN GORINCHEM 1830 - 2969 LS 'MET WEBEtOnfPUTATIE 15 DE STEM VAN DINSDAG 5 NOVEMBER 1968 15 mogelijk s te richten aan: 4 rijgt voor f. 4.595,- JÖ\ A* wê'f:t (Van een medewerker) SUEZKANAAL - Vanaf de oostelijke oever dreigen de kanonnen van Israël, van af de andere oever de ka nonnen van Nasser. Daartus sen ligt een drijvende ge meenschap, nu al meer dan een jaar lang. In een onvrij willige samenleving vindt men hier tweehonderd zee lieden: Tsjechen, Amerika nen, Duitsers, Polen, Fransen, Zweden, Engelsen en Bul garen. Het enige wat hen bindt is het gemeenschappe lijk verlangen naar de dag, waarop zij weer verder zul len kunnen varen. In het Grote Bittermeer op weg in noordelijke richting door het Suezkanaal moesten de veertien schepen in jurii vorig jaar plotseling bijdraaien. Zij waren in het kruis vuur van de Israëlische-Arabische oorlog geraakt. Het was een door spookhand gestopt konvooi. Op afstanden van vierhonderd tot duizend meter liggen de schepen se- dertien voor anker met zware aan zettingen van algen en schelpen op hun rompen, door de wereld verge ten, roestende wrakken in een scheepvaartkanaal. Het z.ijn de politici va,n Israël en van de Arabische lan den die hun de weg versperren. De radiohutten van de schepen zijn door de Egyptische kanaalpolitie verze geld. Als de schepen contact met de buitenwereld verlangen hijsen zij een gele vlag, maar het duurt vaak u- ren voordat de wachtposten aan de Egyptische oever de signalen waar nemen en een boot sturen. Egyp tische politiemannen slaan het leven aan boord van de ingesloten sche pen gade, een leven dat niet vrij is van tragische zowel als van komische elementen. Eenmaal per maand lich ten de schepen het anker en draaien een ererondje, zoals kapitein Prissel van de „Münsterland" uit Hamburg het noemt, opdat de machines niet vastroesten. Het Amerikaanse vracht schip „African Glen" laat zijn door roest bedreigde machines nooit draai en. Het schip heeft nog maar zes man bemanning en geen kapitein. In de hut van de eerste officier stape len zich geen zeekaarten en logboe ken op, maar hemden en onderhem den, waarop hij kunstig in een lau werkrans de letters GBLA schildert, de „Great Bitter Lake Association". Die letters zijn geen leeg symbool; zij vertegenwoordigen een werkelijke wederzijdse ondersteuning en intern wederzijdse ondersteuning en inter nationale kameraadschap. Toen de bemanningen in ae eerste oorlogsweken onvoldoende drinkwa ter kregen, dreigden de veertien ka piteins de Egyptenaren gemeen schappelijk hun schepen naar de Is raëlische kanaaloever te verleggen. Sedertdien is er geen gebrek aan drinkwater meer geweest. Alle bemanningen eten uit de gemeenschappelijke ladingen van hun schepen; peren, perziken, vruchten cocktails, veertig ton bevroren vlees en 828.000 eieren had de „Münster land alleen aan boord. „Ik kan geen peertjes meer zien", verzucht de eer ste officier Dirk Moldenhauer. Zijn lotgenoten blijkbaar evenmin want de rest van de honderd acht ton fruit werden in diepvries gelegd om het bederf tegen te gaan. De inge sloten bemanningen hebben inmiddels al zes ton druiven opgegeten. Van de vier ton boter is niet veel meer over. Het Zweedse schip „Killora" is de drijvende koe. Uit gedroogde melk en gedroogde eieren wordt melk ge maakt ten dienste van alle beman ningen. Het meest populaire schip is de „Münsterland" want dat heeft een installatie aan boord om roomijs te maken. De meest begerige afnemer is de bemanning van het Bulgaars vrachtschip „Vassili Levsky". Bij een gemiddelde temperatuur van 40 graden Celsius in een schip zonder airconditioning hebben de Bulgaren het hard te verantwoorden. De ont brekende levensmiddelen levert een Egyptische shipchandler, die vol gens zijn eigen woorden spoedig schatrijk zal zijn. De Amerikanen be talen dollars, de Polen kopen weinig. Zij hebben geen deviezen. Wat zij no dig hebben wordt hun met containers uit Polen geleverd. De bemanningen van de Duitse sche pen „Nordwind" en „Münsterland" vroegen om duizend dozen Holsten- bier, want de Egyptische handelaar heeft alleen bier üit Oost-Duitsland. „Maar hier wordt niemand dik", zei kapitein Prissel, wiens twaalfkop pige bemanning (normaal 42 man) dubbele gage ontvangt, maar dan ook dubbele belasting betaalt. Voor de matrozen (elk half jaar afgelost) is er voldoende werk: wacht lopen, roest bikken, schilderen. Op het Britse vrachtschip „Port In- vercargill" werd door de GBLA een voetbalveld geïmproviseerd met net ten tegen het overslaan van ballen. Teams van alle schepen strijden hier elke woensdagavond tegen elk aar om allerlei prijzen. Er werd zelfs een internationaal team opgesteld om tegen de Egyptenaren in Ismailia te voetballen, maar de Egyptenaren kwamen niet. Ter gelegenheid van de Olympi sche spelen in Mexico willen de op varenden van het Poolse vrachtschip „Djakarta" een kleine olympiade or ganiseren. Tot de nummers behoren een wedstrijd vissen en een vier hon derd meter zwemmen. De matrozen van de Tsjechische vrachtboot „Led- niee" hebben een motorboot waar mee zij waterskiërs van alle nationa- liteiten over het Bittermeer trekken. Met behulp van hun reddingsboten houden de matrozen van alle sche pen zeilwedstrijden langs de demar- katielijn. Een firma geeft als prij zen camera's. Maar er is ook een financiële kant aan de zaak. De Hamburg - Amerika- lijn berekent dat het maandelijks ver lies van hun schip vierhonderddui zend gulden kost. Nasser verliest nog meer: per jaar zo een miljard gul den aan kanaalgelden. Nasser wil al- leenleen de blokkade opheffen als de Israëli's zich terugtrekken van de oostelijk oever van het Suezkanaal en daarmee uit het Sinaïgebied. Maar de Israëli's willen dat alleen na we derzijdse vredesonderhandelingen. „Naar onze schatting" zegt Ali Mahmoet, directeur van de Suez-ka- naalmaatschappij in Ismaila, „kunnen we binnen drie maanden de wrakken uit het kanaal laten verwijderen. Volgens onze berekening kost de to tale ruiming van het kanaal zeventig miljoen gulden...." Het kanaal dreigt nog altijd niet te verzanden, volgens de Egyptenaren, maar baggermolens, sleepboten, vliegtuigen en andere vaartuigen lig gen op de bodem van het kanaal. „Hoeveel het er zijn, dat houden wij geheim" zegt Mahmoet, wat wel zal betekenen dat hij het niet weet. Alle radarstations en andere navigatie-in- stallaties zijn door Israëlische vlieg tuigen vernietigd. Men heeft de 230 kanaalloodsen toegestaan naar hun vaderland terug te keren zolang het kanaal niet bruikbaar is. De Egyp tische loodsen hebben ander werk ge vonden in Aden, Port Soedan en Co nakry. De overgebleven baggermolens baggeren zand uit havens in Egypte en Syrië. Ondertussen wordt er over en weer aan het kanaal geschoten. De opvarenden van de ingesloten vloot kijken vanuit ligstoelen op het zonne dek naar de artillerieduels. Tijdens 'n gevecht tussen Israëlische Mirageja- gers en Egyptische Migs wierp een Egyptenaar zijn extratank af. Ma trozen van de „Nordwind" haalden de tank boven water, maar de Egyp tische kanaaipolitie kwam de tank ophalen. Nu al zestien maanden lang ver- meldt het vrachtschip „Münster land" dag-in, dag-uit dezelfde posi tie 30 graden 19,4 min. noorderbreed te, 32 graden 21,6 min. oosterlengte. Hoe lang dat nog zal blijven durft de kapitein niet te voorspellen, „In de politiek weet je het nooit", zegt hij, „het kunnen drie maanden zijn of misschein ook drie jaren". FOTO BOVEN Hier en daar wordt nog gewerkt aan de „schoonmaak" van het Suez kanaal. Maar dan niet verder dan de Egyptenaren zelf willen. Ove rigens wordt alleen wrakmateriaal gelicht, dat gevaar kan opleveren voor de Egyptische, patrouilleboten. (Van onze pari. redactie) DEN HAAG Minister Veringa (O. en W.) heeft het algemeen finan cieel schema voor de universiteiten en hogescholen voor het tijdvak 1970- 1973 bij de Tweede Kamer ingediend. De voornaamste mededelingen hierin behelzen o.m.: Voor dé jaren 1970 t.m 1972 zijn 141 plaatsen meer opgenomen dan in het schema 1969 t.m. 1971 dat uitging van 1650 plaatsen. De uitbreiding be treft personeel, dat werkzaam is op het terrein van de studentenvoorzie ningen. Door een en ander zal de personeelsomvang van 27.976 plaatsen voor 1970 oplopen tot 32.852 in 1973. Exploitatie-uitgaven. Deze zijn vergeleken met het vo rige schema met 8,2 miljoen gulden verhoogd. Voor 1970 is 194,9 miljoen opgenomen, oplopend tot 272,6 mil joen in 1973. Akademische ziekenhuizen. Rekening houdend met een jaar lijkse stijging van 5 procent loopt het totaal van de bijdragen op van 154,8 miljoen voor 1970 tot 185,5 miljoen voor 1973. Hierin zijn inbegrepen de kosten voor de affiliatie van niet- akademische ziekenhuizen. Inter-universitaire instituten. Rekening is gehouden met twee nieuwe instituten, namelijk een voor missiologie en oecumenica te Utrecht en een voor het onderzoek van nor men en waarden in de geïndustriali seerde samenleving te Rotterdam. Investeringsplafond. Het jaarlijkse investeringsplafond voor het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek is gebracht van 411 miljoen op 422,6 miljoen. Hierbij is rekening gehouden met de voorbe reiding van de nieuwbouw voor de akademische ziekenhuizen bij de openbare universiteiten te Leiden, Utrecht en Amsterdam. SCHAESBERGIn Roermond vindt vrijdag a.s. onder auspiciën van de diocesaan pastorale raad een bespre king plaats over een voorstel van de commissie van goede diensten om het bekende Eikske conflict rond pastoor Miedema definitief uit de wereld te helpen. Aan de besprekingen nemen deel: mgr. Moors, mgr. Beel, mgr- Van Odijk, de centrale commissie van de diocesane raad, de commissie van goede diensten en het dagelijks bestuur van de parochieraad van de heer Miedema. De heer Miedema heeft laten we ten dat hij de bespreking niet zal bijwonen. te Goes en omgeving wordt met ingang van heden gehouden op MAANDAG, WOENSDAG en VRIJDAG van 19.00-20.00 uur te GOES, in het gebouw van de Pro vinciale Gezondheidsdienst voor dieren in Zeeland, Evertsenstraat 15 Goes, en op DINSDAG en DONDERDAG van 19.00- 20.00 uur te OVEZANDE, door dierenarts J. L. J. Gaakeer, Bloemenstraat 4, telefoon 01195—283. vlotte discrete behandeling voor iedereen Assurantie- en financieringskantoor Tel. 01640-6348 Pastoor Jutenlaan 45, Bergen op Zoom EXOTA #K |L 2 FLESSEN M PER PAK UI MIDDELFIJN XT# LITERBLIK WlJ^ EXTRA GRATIS GELDZEGELS De 10% korting in gratis geldzegels op VéGé artikelen blijft gehandhaafd. Nü mét 10% extra spaarwinst! EXTRA KOOPZEGELS Voor de afdeling administratie vragen wij een leeftijd 18 jaar, in bezit van Mulo-diploma en bij voorkeur met enige ervaring. Sollicitaties te richten aan de directie, Kloetingseweg 47. Inlichtingen worden gaarnè verstrekt door de administrateur-econoom (tel. 01100-5510). EXTRA IN 1 BOEKJE! De10-puntgratisgeld- zegel èn de 10 - punt koopzegel is dezelfde zegel! De gratis zegels èn koopzegels plakt U in hetzelfde boekje. Voor èlk vol zegel boekje ontvangt U geen F10,- maar F11,- EXTRA VéGé bied nog véél méér voordeel als U profiteert van de Goud- Goed-aanbiedingen. Slechts een vol zegel boekje geeft al recht op aankoop van een GoudGoed-aanbieding. <0^ CP 61J 5.00 BOODSCHAPPEN EEN SUPER VAN 1.50 VOOR VANJ42- SUBLIEM BAKJE/250 GR ST. NIC. SURPRISE PER STUK 1-75 2 LITERBLIKKEN VéGé KRUL ,VAü '5i VERMICELLI PAK 250 GRAM VéGé 200 GRAM VéGé ,VAN -82" ZAK 500 GRAM A21-4-9-11 VéGé 1/z LTR. FLACON H VAN 455- ■10% 3 PAAR JUANITA PER PAK 99 20 GELDZEGELS FLES MAZON m Af* WALNOOT-AMANDELEN ARDITA PERZAK ELEKTRISCHE MET DELFTSBLAUW TEGELDECOR DAT IS 1 VOL GOUDGOEDBOEKJE TER WAARDE VAN Fll,- F 13,50 VERGELIJKBARE WINKELWAARDE F37.50 pkstS; 56l PER ZAK 55 250 GRAM dinsdagi 1 kilo rode kool 29 ct woensdag: 250 gram boerekool 36 panklaa-r donderdag: 1 kilo tomaten 98 vrijdag.- 1 kilo golden delicious zaterdagi 500 gram witlof de gehele week: 2'/j kilo kleiaardappelen 79 89 MJA21

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15