DE BEATLES NIEUWE RAAD HEEFT TAL VAN GOEDE PLANNEN Vrij baan voor jeugdwerk RAMMA EGEN de biljarttitel van fZ.-Vlaaiideren IM IIB Boek over verbazingwekkend verschijnsel TIE n BREDA Grondwet Subsidiëring Eigen plaats Onderwerpen Protestzang in West- Duitsland loont niet 14 DE STEM VAN ZATERDAG 2 NOVEMBER 1968 JANSSEN wordt nog steeds :md als kandidaat voor ver ende wielerploegen. Giste- verspreidde het Italiaanse jn het bericht dat de Os- -echter samen met Gianni a is gecontracteerd. Jans- .jchter heeft inmiddels defi- i „akkoord" met BIC. )E ROO, Bart Zoet, Jan ;en. Leo van Dongen en Haast behoren tot de deel- ■rs aan een mini-dernyrace november in Elsloo. „Mini" it de coureurs niet hun ge- rijwiel zullen bestijgen, een kleinere uitvoering, lat vervoermiddel zullen ze angmaker voor hun echtge- fungeren! VISSERS en Simon Waar- urg, organisators van de iagsen in Amsterdam en hoven, willen ook Gronin- een six days geven. Deze is er onderhandeld en de uitzichten lijken gunstig. [ONTEVIDEO, waar het we- [ampioenschap wordt ge en, toonden renners en >rgers zich niet erg inge- ,>n met de accommodatie. De chting rond de 38 jaar oude zou slecht zijn en in de be en piste zitten grote onef- eden. testers gaat naar Tjoba 2 en kan het ongeslagen record handha- 'edo 1 en Blauw Wit 1 zijn twee ;n, die elkaar niet ver ontlopen, pia gaat weer vrijwel zeker een re nederlaag tegemoet, nu Togo zoek komt. de tweede klas kan Elto er de I ling weer terug brengen, maar ïoet het bezoekende Swift 4 een eer punten afhandig gemaakt m. KVL moet thuis van Blauw kunnen winnen. Dit geldt ook All Ready, dat Animo 3 op be- krijgt. Zuidwesters 2 en Volhar- sullen elkaar niet veel ontlopen, de derde klas A zullen de over- ngen bij de thuisclubs terecht- n. Tjoba 3. BKC en TOP mogen steken laten vallen tegen res- ïvelijk Atlas 2, Stormvogels 2 ido 2. de derde klas B de belangrijke j rijd Luctor 2-Togo 2. De Ter. naren moeten winnen, willen I m kans blijven houden op de plaats. klas: Stormvogels 1-Luctor 1, 2-Zuidwesters 1, Vedo 1-Blauw Olympia 1-Togo 1. iklas: Elto-Swift 4, KVL-Blauw All Ready-Animo 3, Zuidwes- -Volharding. klas A: Tjoba 3-Atlas 2, BKC- ivogels 2, TOP-Vedo 2. doren: Togo-Swift 1, Animo- v Wit, Swift 2-Volharding 1, At olharding 2. klas B: Luctor 2-Togo 2. ipiranten A: Togo A-Swift A o A-Blauw Wit A. ido A-Stormvogels B, Swift snel- o B, Atlas-Zuidwesters. >ndo B-Swift vlug, Stormvogels rmvogels C. Luctor A-Elto, Togo B-Tjoba A Blauw Wit C-Tjoba B, Luctor B- slag. rillen A: Blauw Wit A-Swift A. BKC-Stormvogels B, Zuidwes- Inimo blits. Blauw Wit- C-Olympia, Blauw i-Zaamslag. O m onze biljartmedewerker) STBURG In de strijd om het ■Zeeuwsch-Vlaamse bïljartkain- schap heeft I. van de Gazelle elangrijke overwinning geboekt- ersloeg namelijk mede-koplO" I. van Overbeeke. A. Versprille eg U. de Windt. A. Verbuy' van C. Moerman en I. Verhage e baas over A. van de Broek. |54 punten voorsprong op Ver voert Gazelle de ranglijs' SKETBALL Drie spelers van Amerikaanse basketballploegi le gouden medaille won op de ipische Spelen in Mexico, heb' een profcoontract getekend. et zal voortaan uitkomen in "e rrbookers, Don Dee in India"3 Ihn Clawson in Oakland. iSEN De Italiaanse welt63' h-t Silvano Bertini, die op iber te Rome in een titelge' tegen Fighting Mack uitkom'- in Bologna van de Ier J1"1 rmack gewcn-nen door in'er' in de eerste ronde. (ADVERTENTIE) Aanvang half drie Populaire prijzen. O Het bruto inkomen van de Beatles moet minstens 1.000.000 pond per jaar bedragen. Sinds 1963 heeft alleen al de verkoop van hun phten in de hele wereld een totaalbe drag van 70.000.000 pond opgebracht. Bovendien krijgen de Beatles honoraria voor het optreden voor radio en televisie. In Engeland betaalt de BBC ongeveer vijf pond voor elke plaat, die voor de radio gedraaid wordt. Bij de televisie liggen deze bedragen veel hoger. Daarnaast ontvangen de Beatles ook dividend van een groot aantal ondernemingen waarin ze aandelen bezitten zoals NEMS Enterprises, hun muziekuitgeverij Northern Song en de Beatlemaatschappij Apple, waarvan ze eigenaar zijn. De Beatles hebben zoveel geld, dat ze morgen met al hun activiteiten zouden kunnen uitscheiden en van hun miljoenen kunnen leven en naar hun navels gaan zitten staren. Daar voelen ze echter niets voor, zo constateert Hunter Davies, een goede vriend van de vier Beatles, die hun opzienbarende biografie heeft heeft geschreven. Onlangs is deze biografie „De Beatles" door de uitgeverij Bruna in Nederlandse vertaling van Jan Jonker en Theo Capel uitgegeven. v i9bO 1967 Een ding komt erg duidelijk naar voren: de Beatles missen een organisator, een Brian Epstein. „Als ze iemand hadden, die hun zaken organiseert," aldus Hunter Davies in zijn boek, „zouden ze wat buitensporiger dingen kunnen doen. Als ze alles proberen alleen te doen zou het wel eens mis kunnen gaan". De Beatles zelf zijn echter minder pessimistisch wat dit betreft. Hun biografie is niet alleen voor fans interessant. Hunter Davies heeft getracht zo objec tief mogelijk te zijn in zijn be schrijvingen. Dat is niet overal gelukt. Soms laat hij zich ver leiden tot het geven van com mentaar, omdat het nu eenmaal moeilyk is als vriend afstand te bewaren. Hij geeft echter wel een zo volledig mogelijk beeld, door niet alleen de Beatles zelf maar ook iedereen die zeer na met hen te maken heeft gehad (ouders, opvoeders, schoolvrien den, vriendinnetjes, fans, vrou wen) aan het woord te laten. Hierdoor krijg je een uitvoe rig inzicht in de voorgeschiedenis van de Beatlemania, hun jeugd, waarin ze niet direct lieverdjes waren, de teddy-boy-tijd toen ze vetkuiven droegen, leren jasjes en laarzen en zich achtereen volgens de Quaxrymen, Moon- dogs en de Silverbeatles noemden. Dat was de tijd, waarin John, Paul en George samenwerkten met Pete Best en Stu Stutcliffe, de Beatle die op jonge leeftijd overleed, maar die enorme in- vloed heeft gehad op de stijl die hen tenslotte naar de roem zou voeren. Zijn verloofde, de Ham- burgse fotografe Astrid Kirchherr, was het die de jongens hun bekende Beatlekapsels en -jasjes gaf. Niet dat dat meteen het succes verhoogde. Het echte succes kwam pas toen Brian Epstein door toeval de groep ontdekte en er de manager van werd. Hij liet ook op verzoek van de andere Beatles, zoals ze nu toegeven, drummer Pete Best vervangen door Ringo Starr. Iedereen zal zich nog de wilde taferelen herinneren van de drie jaar, waarin de Beatles- populariteit haar hoogtepunt had. Volle stadions en concert paleizen, vele duizenden gillende tieners op de vliegvelden. Het waren allemaal dingen die psy chologen en sociologen vele maan den werk bezorgden. De Beatles zelf zijn in die tijden niet erg veranderd. Ze behielden hun zelfspot en hun gevoel voor rela tiviteit. ■e „We deden op persconferen ties leuk, omdat het allemaal één grote grap was", zegt John, „Ze stelden allemaal flauwe vragen, dus gaven wij flauwe antwoor den. Maar we waren helemaal niet zo grappig. Het was ge woon een soort vijfdeklasser-hu- mor, waar je bijvoorbeeld op school om lacht. Die grappen waren smakeloos. Als er goede vragen over onze muziek gesteld werden namen we die serieus. We waren écht zenuwachtig, hoe wel ik geloof, dat men dat niet door had. We maakten ons de zenuwen over een heleboel din gen." Op 12 juni 1965 werden de Beatles onderscheiden met de Orde van het Britse Rijk. John: „We moesten de hele tijd lachen toen we in het paleis stonden te wachten. We hadden het niet meer, het was allemaal zo idioot. Ik geloof werkelijk, dat de ko ningin in al die officiële dingen gelooft. Ze moet wel. Ik geloof niet dat John Lennon, Beatle, an ders is dan andere mensen, omdat ik weet dat hij dat niet is. Ik ben een gewone jongen, maar ik ben er zeker van dat de koningin moet denken dat zij anders is." In 1967 stopten de Beatles met hun tournees. Dat was een grote slag voor Brian Epstein. Schrijver Hunter Davies: „Vijf jaar lang was zijn leven aan zijn werk voor hen gewijd geweest. Toen dat voorbij was hadden de Beatles elkaar en hun vrouwen. Hij was alleen geobsedeerd door zijn eigen ik en maakte zich zorgen over zijn zorgen, zorgen waar hij vijf jaar lang niet veel tijd voor had gehad om over na te denken". Dit alles leidde ertoe, dat Epstein steeds grotere dosis slaappillen -ging innemen. Dit leidde tenslotte bij ongeluk tot zijn dood, die de Beatles zich zeei aantrokken. Nadat ze met hun tournees gestopt waren hebben ze een tijd lang geprobeerd zich toe te leggen op individuele interesses. Ze voelden dat het tijd werd om als individuen naar een eigen identiteit uit te zien. George was de eerste. Hij ging met zijn vrouw naar India, waar voor de anderen op dat moment nog geen greintje belangstelling hadden. John accepteerde een rol in How I won the war, maar hij ontdekte al spoedig dat hij acteren niet leuk vond. Ringo, de meest huiselijke van de vier ging zich aan zijn gezin en zijn huis wijden. Paul besloot de muziek voor een film „The Family Way" te schrijven om te kijken of hij dat leuk vond. Maar dat was niet zo en hij vertrok voor een lange reis naar Afrika. Ze gingen weer naar iets anders uitkijken en begonnen met psychedelische middelen. Daar kwam weer (tijdelijk) een eind aan toen ze volgelingen wer den van de maharisji. Ondanks alles, zo schrijft Davies, bleek 1967, het jaar van LSD en Ma harisji, hun meest creatieve jaar tot nu toe te zijn. In de eerste zes maanden ervan schreven ze meer nieuwe liedjes en maakten ze meer nieuwe opnamen dan in de eerste maanden van 1963. Typerend voor de improvi serende werkwijze van de Beatles ook bij het schrijven van hun liedjes, was de totstandkoming van de film Magical Mystery Tour. Er was geen scenario, ze hielden zich niet aan regels en conventies, maar deden gewoon maar wat. Het ontbreken van een vaste lijn en gebrek aan er varing waren goed te merken en voor het eerst in vijf jaar werd er kritiek geleverd op de Beatles. Paul, John en George in Hamburg, 1961 De nieuwe Raad voor de Jeugdvorming heeft grote belangstelling voor de wijze waarop jonge mensen nauwer en vroeger kunnen worden betrokken bij het functioneren van onze staatkundige democratie. De Raad gaat zich, ook daarom, verdiepen in de „proeve voor een nieuwe grondwet." Bij de leden bestaat de wens te bekijken of de kiesgerechtigde leeftijd drastisch moet worden verlaagd. Ze wordt in die overtuiging gesterkt door wat op dit gebied m Groot-Brittannië speelt. Daar is een voorstel in behan deling om jonge mensen het actieve kiesrecht te geven als ze zestien jaar zijn. Als dit voorstel wordt aangenomen, zullen jeugdige Britten reeds op hun achttiende jaar gekozen kunnen worden voor vertegenwoordigen de lichamen- De nieuwe Raad voor de Jeugd- vorming is veertien oktober geïnstalleerd. Hij heeft toen van minister dr. M. Klompé een zo ruime opdracht gekregen dat zijn adviserende taak een vrijwel onafzienbaar terrein beslaat. Voorzitter dr. J. A. Stalpers uit ui burg is daarover bijzonder verheugd. Hij heeft die unieke Kans meteen met beide handen aangegrepen. „We gaan zelf de prioriteiten bepalen. Afge sproken is dat we op onze volgen de vergadering een soort brain storming gaan houden. Om te peilen wat er allemaal leeft." De raad bestaat uit vogels van diverse pluimage. Vrijwel sectors van het maatschap pelijk leven en de levens beschouwingen zijn erin verte genwoordigd. „Bovendien zijn er nog plaatsen open. We kunnen dus nog on- eiienheden corrigeren Weet u, wat ik zelf fijn vind? Er zitten 3mge^en in! Bijvoorbeeld de Utrechtse jeugdleider J van Duinen, De student Du co vam Weerlee - uit Amsterdam is lid een oud-provo die het boekje: „wat wil provo?" schreef. De centrale vraag, waarvoor de raad zich gesteld ziet is hoe de positie van de jongeren is bij de culturele en staatsburger lijke ontplooiing die wordt nage streefd. „Ik zou mij kunnen voorstellen", aldus professor Stalpers, „dat daarbij ook de taak »n positie van ons onderwijs aan de orde gaat komen Dat betekent dat onze raad goede contacten moet hebben met vele bestaande specialisten-groepen, zoals de Ónderwijsraad, de Gezinsraad en de Sociaal-Economische Raad. Als ik er zo over praat dringt zich de gedachte op dat voor onze raad het probleem van de wijze beperking wel eens zwaarder zal kunnen gaan wegen dan het vinden van stof om zich in te verdiepen" „Neemt u nou die grondwets vernieuwing!" Als we werkelijk jonge mensen van zestien jaar stemrecht willen gaan geven, zal toch al op de lagere school de vorming tot staatsburgers moe ten beginnen. Wat betekent dat voor het onderwijs? Hoe kunnen we dat verwezenlijken? Maar er is met die grondwet meer aan de hand. Juristen vragen zich af of een nieuwe grondwet niet veel meer dan nu het geval is, gebaseerd moet zijn op de „universele verklaring van de rechten van de mens" en of de Europese geest van het verdrag van Rome er niet sterk in moet doorklinken. Mij lijkt dat een zaak, waarbij de jonge ren zeer sterk betrokken zijn". Belangrijk lijkt professor Stalpers dat door een forse decentralisatie het hele jeugdwerk vrijer baan kan gaan krijgen. Dus geen strakke rijkssubsidie-regelingen, maar een veel plaatselijker of regionaler beleid voor het jeugdwerk, dat dan relatie behoort te hebben met het gehele welzijnsbeleid. „Dan kunnen incidentele initia tieven tot ontplooiing komen. Onder verantwoordelijkheid van de regionale of plaatselijke overheid. Dan ook kan het rijk allerlei initiatieven financieel gaan steunen die nu niet aan bod komen. Dan ook kunnen we zien af te komen van het automatis me in vele subsidie-regelingen." Een andere vraag die beant woord moet worden is de wijze waarop jeugdopbouworganen plaatselijk samenwerken met de welzijnsorganen. „Dat is ook sociaal-pedagogisch be langrijk. In ieder geval zullen we moeten begrijpen dat we een stuk verantwoordelijkheid bij de jonge mensen zelf moeten leggen en dat we af moeten van de gelijkschakelende algemene subsidieregelingen. Waarbij ik me echt niet verheel dat aan die decentralisatie ad ministratief heel veel vastzit. Die kan men niet ineens door voeren Bovendien moeten we goed begrijpen dat er veel geld mee gemoeid zal zijn." Interessant is ook de discussie over de eigen plaats van het jeugdbeleid in het kader van het welzijnsbeleid „Er zijn mensen die dit sterk willen binden. Ze vragen om een soort wettelijke regeling voor alle welzijnsvoor zieningen. Maar anderen voelen er veel meer voor bepaalde voorzie ningen voor het jeugd- en jonge renwerk een eigen kans te geven, waardoor de eigen identiteit van dit werk meer reliëf krijgt." Professor Stalpers gelooft dat men het zal moeten gaan zoeken in vergaande samenwerking bij de planning en dat men de ophouw-voorzieningen voor het welzijns- en het jongerenwerk gescheiden moet houden. De jongeren dienen daarvoor zelf verantwoordelijk te zijn. „Ik geloof dat de oplossing die we als volk op dit gebied kiezen, zal bepalen of we erin slagen jonge mensen te interesseren, te sti muleren Ook daarbij komt weer onmiddellijk de vraag om de hoek kijken, of we de jongeren willen laten deelnemen aan de voorbereiding én de uitvoering van het beleid." De veroudering van onze bevol king heeft onmiskenbaar met zich meegebracht dat vele functies door relatief oudere mensen worden vervuld. Dat veroorzaakt bij vele jongeren gevoelens van frustratie en onverschilligheid. Ze hebben het gevoel dat geschiktheid en bekwaamheid minder zwaar wegen dan het hebben van de „juiste" leeftijd. Wat die dan ook is! Onderwerpen om over t.e advi seren heeft de raad te over. „Wat zou u zeggen van de mede zeggenschap van jongeren in de bedrijven? Is ook het statuut van de jeugdigen in de bedrijven niet in het geding? En welk een problematiek ligt er niet voor de jeugdige migranten, de jonge vrouwen en mannen, die het eigen milieu (moeten) verlaten om elders in ons land werk te vinden". Heel belangrijk vindt de raad ook, dat is me reeds gebleken, de po sitie van de jongeren in de strijdmacht. „We gaan zeker praten over het pedagogisch ren dement van de strijdmacht. Enkele leden zijn daarover zeer onge rust". aldus professor Stalpers. De „interdepartementale stuur groep jeugdvragen" heeft de raad een uitvoerige lijst gestuurd van de terreinen die hij zal kunnen betreden. Die omvat vijf grote groepen, namelijk: de emanci patie van de jongeren: de bescherming van de jeugd; de persoonlijkheidsvorming en de voorbereiding op de toekomstige taken; de vrijetijdsbesteding; de huisvesting van de jongeren. „Het zijn aanbevelingen De raad zal zijn eigen weg gaan, maar kan ter wille van de doelmatig heid niet negeren wat anderen reeds aan studies hebben ge maakt of aan het maken zijn. Daarom heb ik gevraagd aan die stuurgroep of ze naar onze ver gaderingen een waarnemer wil sturen." De raad wil gaarne dat haar vergaderingen zoveel mogelijk openbaar zijn en dat ook de stuk ken die ze laat uitgaan een zo groot mogelijke verspreiding heb ben. Dat geldt ook voor zijn jaar lijkse verslag aan de minister. Of dat wordt gerealiseerd is nog een open vraag. Professor Stalpers zelf meent dat de raad over bepaalde onder werpen hearings zal gaan houden Dat om de democratische me ningsvorming te bevorderen en om de leden van de raad van een maximum aan objectieve in formatie te verzekeren. „En we zullen ons zeker niet alleen met de tienergroepen en hun problemen bezighouden. Hel kan best zijn dat de oplossing van bepaalde vraagstukken al op de lagere school ligt. Onze op dracht is ruim. Onze wil om ei iets goeds van te maken is groot!" Jacques Levy Er zijn in de muzikale ont wikkeling van de Beatles ver schillende fases te herkennen! Eerst de roek and roll, toen de beat, daarna het serieuze experi menteren met nieuwe instru menten (o.a. de Indiase sitar). Met dat experimenteren zijn ze ook nu nog bezig. Hunter Davies beschrijft hoe dat allemaal in zjjn werk gaat. En de Beatles nu? John Lennon heeft in Weybridge een groot imitatie-Tudor-huis. Daar woont hij volgens het boek nog braaf met zijn vrouw Cynthia. Zijn verhouding met de Japanse Yoko Ono is van nog te recente datum. Over de opvoeding van zijn zoontje Julian heeft John zeer vaste ideeën; „Hij hoeft niet te weten hoe Sir Francis Drake al die Spanjaarden uitmoordde en dat Engeland de televisie heeft uitgevonden en meer van dat nationalistische geouwehoer. Hij moet leren hoe hij in deze wereld moet leven". John kan niet buiten de andere Beatles: „Bij die film heb ik erg hard gelachen en leuk monopolie gespeeld, maar het ging niet. Ik was enorm blij toen ik de anderen weer zag. Toen ik hen zag voelde ik me weer nor maal." Paul McCarthney is de enige Beatle die in Londen woont. Vol gens de schrijver is Paul de leider van de vier en niet John. Paul is de zakenman, de door zetter. Ook het hele Apple-idee is van Paul. Hij ziet het als één gigantische onderneming met winkels, clubs, studio's en de beste vakmensen die er te vinden zijn. Een van de ideeën, de Apple-boetiek is inmiddels al minder goed gebleken. Dat zal hem echter niet weerhouden de andere uit te voeren. Over de andere Beatles zegt Paul: „Ringo heeft iets geweldigs sentimenteels, George heeft vast omlijnde ideeën over dingen en hij is erg toegewijd als hij be sloten heeft. John doét dingen. Hij gaat snel op nieuwe dingen af. Ik, ik ben conservatief. Ik was de laatste die hasjiesj pro beerde en bloemenkleren droeg. Ik ben gewoon de behoudende jongen van ons vieren." George heeft een lage, hel- geschilderde bungalow in Esher. Hjj is de Beatle, die het best buiten de andere Beatles kan. Vroeger was hij het meest bezeten van al het geld en het feit dat hij miljonair was. Zijn vrouw Patty heeft nog steeds last van fans: „Ik word nog steeds doods bang als ik een groep meisjes op straat zie. Ik kan ze niet voor bij lopen. Ik moet een omweg maken. Ik denk altijd dat ze me misschien gaan slaan." George: „Persoonlijk vind ik het niet meer prettig, dat ik een Beatle ben. Die hele Beatles-toe stand heeft niets te betekenen en is onbelangrijk. Ik heb genoeg van al die mij, wij, ik-toestanden en al die zinloze dingen die we doen. Ik probeer oplossingen voor de meer belangrijke zaken in het leven te vinden." Ringo woont vlak bij John op hetzelfde landgoed in Wey bridge, ook in een imitatie- Tudor-huis. Nel als John hebben Maureen en hij de hele dag pop muziek opstaan. Ringo is niet de teruggetrokken jongen waar voor velen hem houden. Het is volgens het boek, een open en vriendelijke jongen, echt de aardigste van allemaal. Hij zegt, dat hij het niet erg vindt als alles wat er nu is er gewoon morgen niet meer zou zijn. Als hij niet bij de Beatles was gekomen zou hij nu waarschijn lijk een gewone arbeider zijn ge weest. Ringo: „Ik ben natuurlijk blij dat ik dat niet ben. Ik vind het leuk om in de geschiedenis vermeld te worden of in ieder geval in een soort geschiedenis. Ik zou het leuk vinden als mijn naam in schoolboeken kwam te staan en dat de leerlingen dan over mij zouden lezen". De geschiedenis leert ook dat de wereld bedrogen wil worden. En ook wat dat betreft kunnen de Beatles best in de geschiede nisboekjes velmeld worden ge tuige de opmerking van John over hun liedjes: „We zijn ook eigenlijk op lichters. We weten, dat we ze belazeren omdat we weten, dat de mensen belazerd willen wor den. Ze hebben ons de vrijheid gegeven om hen te belazeren. Laten we dat erin stoppen, zeggen we, dan gaan ze er iets achter zoeken. Ik ben er zeker van dat alle kunstenaars dat doen als ze in de gaten krijgen dat het oplichterij is. Ik wed, dat Picasso de zaak belazert. Ik wed. dat hij zich de laatste 80 jaar heeft bescheurd." J. T. Hunter Davier - De Beatles. Uitgave A. W. Bruna en Zoon Utrecht/Antwerpen, 11,90. De zingende rebellen in de Duitse bondsrepubliek hebben het moeilijk. Alleen de allerbekend- sten vinden zonder al te veel moeite een muziekuitgever. En dat terwijl de Amerikaanse protestzangers platenoplagen behalen, die in de vele miljoenen lopen. Voor de meeste Duitse protestzangers blijf het werk terrein beperkt tot de vriendenkringen. De jonge liederenrebellen beroepen zich op een traditie van het literair-politieke protest in Duitsland. Hun voorbeelden zijn Wedekind, Tucholski en Brecht. Maar zij hebben indertijd het publiek geschokt. Applaus was er slechts van de zijde van de moedigen. De zangers, lie thans protesteren, krijgen zelfs geen bijval van de eveneens rebelle rende studenten. Toch zijn de liederen en teksten van de meesten van niet te onderschatten niveau. Dit werd nog niet zo lang geleden bewezen tijdens een ontmoeting van „linkse" Duitse zangers op de burcht Waldeck. Onder hen bevonden zich Franz- Josef Degenhardt, Dieter Süverkrüp en de cabaretier Hans Dieter Husch. Zij zijn allen tegen het „establishment", de oorlog in Vietnam, rassendiscriminatie, of valse moraal van het kleinburgerdom De manier waarop zij hun onlustgevoelens uiten verschilt. De ene groep gelooft aan de overgeleverde balladevorm, een andere aan de vriendelijke Amerikaanse folklore, een derde zoekt steun bij het Franse chanson, een vierde bij het oude Duitse volkslied. Maar een ding blijft voor allen het zelfde: er is slechts een zeer kleine groep die naar hen wil luisteren. Zij vinden in de Duitse bondsrepubliek nauwelijks gehoor, laat staan dat er wat voor hen te verdienen is. En blijf dan maar eens protesteren.... Er is nogal wat verwarring ontstaan over de nieuwe plaat van de Beatles „Hey Jude". Niet zozeej over de plaat, alswel over de titeL Sommige argeloze lieden menen dat het betekent Hey Jood. Nu is Jude wel jood in het Duits, maar niet in het Engels. Wat het dan wel betekent? Een meisjesnaam zeggen sommigen. Ja, dat zou je op het eerste gehoor en gezicht wel zeggen maar de ware betekenis van de titel van de nieuwe Beatleplaat hebben we vernomen van The Bee Gees. „Jude" is namelijk Liverpools voor „John". Paul McCartney heeft de tekst van dit liedje (met achteraf een dubbele bodem) geschreven om John te bewegen weer terug te keren naar zijn vrouw Cynthia en Yoko Ono (Johns nieuwe liefde) in de steek te laten. Paul McCartney vertelde dit onlangs aan de Bee Gees en hij vertelde er ook bij, dat John tamelijk kwaad geworden was, toen hem de ware betekenis van dit liedje was meegedeeld John voegde hem toen toe, dat Paul zich niet met zijn privé-zaken moest bemoeien En daar hebben de Beatles nou net moeite mee, want onder invloed van Yoko Ono zou John weer „stuff" gebruiken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15