IES
V
ZE WAS EEN GODIN, MAAR OOK EEN DUIVELIN
Sarah Bernard!s 'n legende
Sean Connery in Shalako
m
Spiegelfabricage
BIGGLES: AFREKENING IN CAIRO
XEL
PAG AS
I MYSTERIE
t drogen van
kalver-
bereiding....
moderne
NKERS
N.V.
:elschap
ele
IEURS
a
Anker
)NDERKNOP
f290. - f890 -
GOES
Smyrna
Vloerkleden
ZIEKTE
TONEEL
BUITENLAND
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Vlaams)
BELGIë (Waals)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
NEDERLAND I
NEDERLAND II:
BELGIë (Vlaams)
BELGIë (Waals)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Bontmantels
Kees
van de Ven
Luister haar
10
111
DE STEM VAN ZATERDAG 2 NOVEMBER 1968
13
JANDEL
1, Tel. 01155 - 2110
EL
d om te:
aats hiervoor op onze
omfort wordt geboden,
illes staat voor U klaar
Tel. 01140-2213
Tientallen mogelijkheden
zig-zag
rechtsteek
elastische
slangenstéek
bllndzoonr
elastische
dubbele zig-zag
elastische blind-
steeken siersteek
boognaad
pun.tnaad
bloknaad
MEUBELGLAS
's-H.-Hendrikskinderen-
straat 9
Tel. 01100-6608
Te koop aangeboden
ENIGE WOLLEN
door groothandel in mo
delkamers gebruikt
150,per stuk. Niet
van nieuw te onder
scheiden. Grote maten.
Evtl thuis te bezich
tigen. Brieven onder nr.
37479 bur. v. d. blad.
(Van een onzer redacteuren)
HILVERSUM Schrijven over
Sarah Bernhardt is een hachelijke
affaire. De auteur van nu, die er
zich aan waagt, heeft te kiezen
uit legende, halve waarheden, he
le onwaarheden en verhalen, die
haar familie nog weet te vertellen
en die dus ook gekleurd zijn. Ze
was een godin op het toneel, een
duivelin voor degenen, die haar
te na kwamen, af en toe een
vlammend liefhebbende vrouw,
een lelijk schepsel met stakerige
armen en een gezicht, dat haar
tering verried. Haar vereerders
werden niet moe, haar glorie al
om uit te bazuinen, anderen zei
den ronduit, dat ze geschift was,
want welke vrouw had in haar
appartementen een doodkist
staan, waarin ze af en toe het
perfecte lijk speelde ten genoege
van haar vrienden
Sarah Bernhardt had er een van
rozehout, waar ze ooit in begraven
wilde worden. En boze tongen be
weerden, dat de kist ruim genoeg was
voor twee personen, maar er werd
zoveel beweerd.
Menige Parijzenaar moet jaloers ge
weest zijn op het bezit van deze
vrouw, wier spel door de Britse cri
ticus Arthur Symcms werd beschre
ven als „een onweerstaanbare uiting
van een hartstochtelijk gemoed. Men
werd erdoor gehypnotiseerd, de zin
tuigen ontwaakten en de geest werd
erdoor in slaap gesust." Europa lag
aan haar voeten. Londen aanbad
haar, Amerika omgaf haar met alle
humbug en jubel, die de nieuwe we
reld op kon brengen. Hoe was ze
werkelijk? Hoe zou ze nu zijn? Haar
stem is bewaard gebleven op een
krakerige grammofoonplaat, die
I niets van haar geest over doet ko
men, haar bewegend beeld is geble
ven in een film uit 1912 „Quien Eli-
i. zabeth", een onbeholpen werkstuk,
dat ons niets van haar v«rl«ideUik-
'1 heid verraadt.
Een der grootste Amerikaanse im
presario's schreef in 1915: „Ze zal
in de herinnering blijven voortle
ven als een vrouw, wier invloed over
allen, die haar zagen en hoorden een
psychisch mysterie was, dat nooit
opgelost zal worden." Cornelia O-
tis Skinner, die zich aan een levens
beschrijving van Sarah Bernhardt
heeft gewaagd onder de titel „Ma
dame Sarah", uitgegeven bij Hollan-
dia Baarn in een vertaling van mc-
I vrouw M. de Haas - Tobias, heeft
dat mysterie ook niet op kunnen
lossen. Maar kiezend tussen waar
heid en legende heeft ze een boek
geschreven dat de legende recht laat
wedervaren en de waarheid geen ge
weld aandoet.
Misschien was Sarah Bernhardt
In de wieg gelegd om toneelspeel
ster te worden: de wieg en de om
geving waarin ze stond, verrieden die
voorbestemming evenwel niet. Nie
mand weet zeker wie haar vader
was. Men zegt, dat hij student was
en Edouard Bernard heette, het doet
er niet toe. Het heeft Sarah Bern
hardt zelf ook nooit bijster geïn
teresseerd. Haar moeder was van
Nederlandse afkomst en heette Ju-
dith van Hard. Ze was modiste,
maar ze drong in Parijs snel door
tot de wereld van de demi-monde,
verheugde zich over een weelderig
appartement, een eigen equipage
en een uitgelezen schare vrienden,
die of een adellijke titel droegen, of
het gemis daarvan compenseerden
door het beroep van bankier uit te
oefenen. De baby was in die omge
ving alleen maar hinderlijk. Het kind
belandde bij een zus van haar moe
der, die overigens hetzelfde lucra
tieve beroep uitoefende en werd als
kleuter verzorgd door een Bretonse
vrouw, die het geenszins breed had
en met een concierge was getrouwd.
Toen ze acht jaar was kon ze nog
met lezen of schrijven: pas toen
1 werd ze door mama naar een kost
school gestuurd in Auteuil, waar ze
gedoopt werd (haar moeder was
j joodse) en zich ontpopte als een fa
natieke dweepster, die in het holst
i de ,nacht opstond om te gaan
1 bidden, in de vaste overtuiging, dat
I ze tot Sint-Rafaël sprak.
Terug in Parijs werd ze tot „tie-
I rvi de artsen> <üe van tijd tot
I tijd bij haar geroepen werden als ze
weer eens bloed opgegeven had, ga-
(Van onze filmredactie)
ROME Sean Connery, de
man die James Bond verper
soonlijkte, woonde in Rome
de première bij van zijn
nieuwste film. Connery speel
de de hoofdrol in een western
onder de titel „Shalako". Zijn
tegenspeelster in deze rol
prent is Brigitte Bardot.
Tijdens de première was
Sean Connery o.a. in gezel
schap van de Italiaanse actri
ce Virna Lisi (zie foto).
ovatie, zoals Parijs ia jaren niet
meer gegeven had.
Een der vele drama's in het le
ven van Sarah Bernhardt is haar re
latie geweest met Jacques Damala,
een Griek van afkomst en deel uit
makend van het Griekse Corps Di
plomatique in Parijs. Men zegt. dat
hij haar enige grote liefde geweest
is en juist deze man was iemand,
die de liefde van niemand waardig
was: hij beroemde er zich op, elke
vrouw te kunnen veroveren en zijn
huzarenstuk was de verovering van
Sarah Bernhardt.
Ze werd echter zwaar door hem
teleurgesteld. Maar dit, en nog veel
meer zou men haar steeds blijven
vergeven. Haar ster was te hoog ge
rezen dan dat ze nog bereikbaar zou
zijn voor kritiek. Ze bereisde ge
heel Europa, maakte tournees naar
Engeland en Amerika en zonder veel
bedenken gaf ze zich aan de nieu
we kunstvorm, die naar men zei de
toekomst had: de film.
De jaren schenen haar onberoerd
te laten: ze kon nog een stralende
jonge vrouw op het toneel suggere
ren, toen ze reeds lang grootmoeder
was. In 1912 bereidde men haar in
Londen een speciale huldigings
dag, omdat ze dat jaar vijftig jaar
op de planken stond. In 1913
maakte ze ondanks haar leeftijd nog
een tournee naar Amerika en in dat
zelfde jaar eerde Frankrijk haar met
het legioen van eer.
ven haar niet zo lang meer te leven.
Ongegeneerd deelden ze de familie
mee, dat het „nog maar een paar
jaar konden zijn". De dood vervulde
haar met afgrijzen, maar ook met
een sensatie die haar niet onwelge
vallig was: af en toe ging naar de
doden kijken, die uit de Seine wer
den opgehaald. Later, toen ze be
roemd was bleef de dood voor haar
die vreemde aantrekkingskracht be
houden en woonde ze vier terecht
stellingen bij: twee onthoofdingen,
een worging (in Madrid) en een ver
hanging. En dat, hoewel ze een fer
ment tegenstandster van de doodstraf
Het vreemde kind Sarah peinsde
er in die zwakke Parijse dagen niet
over om aan het toneel te gaan.
De beslissing daartoe werd haars
ondanks ingeleid door de Hertog van
Morny tijdens een familieraad.
Dank zij zijn voorspraak kreeg Sa
rah een opleiding aan het conser
vatoire, maar de eerste rol, die ze
te vervullen kreeg werd een regel
rechte mislukking, tot wanhoop van
de Morny. Ze werd op straat gezet.
Haar volgende onderdak als toneel
speelster vond ze in het Odeonthea-
ter, maar ook daar was haar de
buut niet glanzend. Na een paar mis
lukkingen vierde ze dan toch haar
eerste succes in dit theater: het
was in „Kean" van Dumas-père en
dat eerste succes maakte haar bijna
dronken van blijdschap. Het was
die merkwaardige dronkenschap
van het succes, die haar het hele
gebracht, had ze nog een verrassing
achter de hand: een poema, die ze
als huisdier hield.
Die bezoekers waren talrijk, een
van hen was de Prins van Wales.
Toen hij vele jaren later gekroond
werd tot Edward VII was Sarah
Bernhardt een der genodigden, die de
kroning in de Westminster Abbey
mocht bijwonen.
Die vriendschap met de latere
Edward beviel intussen de Londen-
se Society allerminst en toen Sarah
Bernhardt met de Comédie Frangai-
se in de Britse hoofdstad kwam om
daar het publiek te veroveren bleef
de Britse aristocratie opvallend
koel.
Diezelfde terughoudendheid in de
hoogste kringen ontmoette Bern
hardt trouwens ook op haar roem
ruchte Amerikaanse tournee. Ze ver
diende er veel geld, maar gaf het
ook roekeloos weer uit. Daarbij
kwam, dat Parijs door de Ameri
kaanse tournee van Sarah zeer ge
schokt was. Men nam haar kwalijk,
dat ze haar gaven voor geld en goud
verkocht aan die onbeschaafde hal
ve wilden in de nieuwe wereld en
een roddelcampagne, tijdens haar
afwezigheid gevoerd, deed de rest. Pa
rijs verkoos Sarah Bernhardt (ze
was toen 36) te vergeten en zelfs
de auteur Sardou, die haar voor
het vertrek naar Amerika beloofd
had, dat hij een nieuw stuk gereed
zou hebben bij haar terugkeer, wist
ineens, van niets meer. Maar geld
nood en list brachten haar toch
weer op het toneel, voor een zaal,
gevuld met een kil en afwijzend pu
bliek. Eenmaal spelende dwong
ze haar gehoor tot omkeer: bjj het
vallen van het doek kreeg ze een
De schijn van haar gezondheid
en onverwoestbaarheid bedroog. Sa
rah Bernhardt ging lijden aan chro
nische uremie en in 1915, toen ze
voor de oprukkende Duitsers tegen
haar zin was gevlucht uit Parijs
moest in een ziekenhuis bij Bor
deaux een van haar benen worder
afgezet. Maar met dezelfde verbe
ten wil, waarmee ze toneel gespeelt
haid, wilde ze zich niet overgever
aan invaliditeit. Amper genezer
gaf ze voorstellingen voor de solda
ten aan het front en overal waai
ze kwam wist ze haar vlammend pa
triottisme op de dikwijls moegevoch
ten soldaten over te brengen. Nog
een keer ging zg naar Londen om
er te spelen, nog een keer naai
Amerika: ze was daar, toen de V.S.
aan de Duitsers de oorlog verklaar
den.
Het ongelooflijke werd waar:
haar bezoek aan Engeland in de
oorlog bleek toch niet het laatste te
zijn. Zich jong spelend ging ze na
de oorlog nog eens terug en speelde
er voor o.a. koningin Mary. „Ik zal
op het toneel sterven", zei ze tegen
de vorstin. Maar dat zou niet waar
worden. Ze stierf in 1922, tijdens de
voorbereidingen van een film, die
Sacha Guitry met haar wilde ma
ken: „De kaartlegster." De opna
men waren al begonnen: niet in de
studio's, maar bij haar thuis, omdat
ze te zwak was om naar de stu
dio's te gaan. Het einde kwam op
26 maart. Men begroef haar op Pè-
re Lachaise in de kist van roze
hout, die deel van haar legende
geworden was.
leven bij zou blijven. En het bewijs,
dat het goed ging met haar car
rière werd niet alleen gegeven door
de kritieken, maar evenzeer en
dat was in Parijs al even belangrijk"
door de praatjes die rond haar gin
gen over intieme verhoudingen met
de neef van de keizer. Het was het
begin van een lange reeks legenden
en ze moet er plezier in hebben ge
had, de verhalen, die om haar heen
verteld werden door haar gedrag te
onderstrepen.
Na de Frans - Duitse oorlog kwam
terug bij de Comédie Francaise,
grillige, vreemde vrouw, die
appartementen stoffeerde met
tapijten, kleden en kussens, zodat er
amper plaats was om te lopen. Op
een verhoging stond een divan,
waar ze gehuld in extravagante toi
letten in een schilderachtige pose
op ging liggen, wanneer er bezoek
Werd aangediend. Wanneer ze zo
haar bezoekers onder de indruk had
ze
een
haar
ZATExDAG
9.30
16.00
16.02
17.00
17.30
18.50
19.00
19.06
20.00
20.20
21.00
21.50
22.45
23.10
23.15
•11.30 TELEAC
NIEUWS
DAGJE OUDER
PIPO DE CLOWN. Deel 9 „Het
eiland van Kruzo"
SLUITING
DE FABELTJESKRANT
NIEUWS
RAWHIDE „Prettig ontwaken"
JOURNAAL
DE RU Dl CARRELL-SHOW
Rudi maakt zelf een elfkroe
gentocht
PER SECONDE WIJZER
DETECTIVEBUREAU NUL
,,'t Komt wel"
ACHTER HET NIEUWS
TWEEDE JOURNAAL
SLUITING.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 NIEUWS
19.03 MIJN BROER EN IK. Afleve
ring 2: „De boeken van de
laatste vijf jaar"
19.30 TUSSENLANDING (in kleur)
20.00 JOURNAAL
20.20 BRANDPUNT
20.40 ALBERT GOSHMAN (in
kleur)Micro-magie
21.00 DE WREKERS: „Moord tegen
opruimingsprijzen"
21.50 BRANDPUNT - BUITENSPEL
Sportprogramma
22.40 EVANGELIE
22.45 TWEEDE JOURNAAL
22.50 SLUITING.
16.00 VOLKSUNIVERSITEIT
17.30 ORPHEO ED EURIDJCE
18.50 ZANDMANNETJE
18.55 HUCK FINN. TV-film
19.20 AUTORAMA
19.50 FRANSE TAALWENKEN
19.52 ZOEKLICHT. Culturele actua
liteiten
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 DE PASSIE VAN ONS HEER
Marionettenspel
21.05 100.000 OF NIETS. Spelprogr.
22.20 GEHEIME OPDRACHT. TV-
feuilleton
23.10 NIEUWS.
18.10 NIEUWS
18.15 PROMOTION
18.45 A VOS MARQUES. Interscho-
lair wedstrijdspel
19.25 PLUM-PLUM (Voor de kleu-
ters)
19.30 LE JARDIN EXTRAORDI
NAIRE
20.00 JOURNAAL
20.30 LA PRISONNIèRE DU Dé-
SERT. Western
22.15 LA PROIE POUR L'OMBRE.
Spelprogramma
22.45 CARMEN MCRAE.
20.00 JOURNAAL
20.15 ES MUSS NICHT IMMER
SCHLAGER SEIN. Operette-
programma
21.50 TREKKING VAN DE LOTTO
GETALLEN
21.55 JOURNAAL
22.15 NOCH HEUTE SOLLST DU
HaNGEN. Amerikaanse speel
film
23.35 JOURNAAL.
14.30
14.58
15.00
15.35
16.20
16.50
17.25
17.55
18.00
18.30
18.50
19.27
19.30
20.00
21.35
21.45
23.00
23.05
PROGRAMMA-OVERZICHT
NIEUWS IN HET KORT
HALLO, FREUNDE
SEIN TRAUM VOM GRAND
PRIX. „Van automonteur tot
Grand-Prix-coureur".
AUS DEM REICH DER TIERE
FEUERWACHE 1. Filmrepor
tage
BERLIN, SCHUMANNSTRAS-
SE 13A. Het Deutsche Theater
iri Berlijn
NIEUWS
SAMSTAGS UM SECHS. In
formaties en meningen uit de
Bondsstaten
...18 - 20 - NUR NICHT PAS
SEN. Skaat en muziek in het
weekend.
PAT UND PATACHOU. „De
oude molen". TV-film.
WEERBERICHT
HEUTE. Nieuws en weekkro-
niek
DIE KINDER VON GELTEN-
HAUSEN. Spel van Gerd Oel-
schlegel.
COMMENTAAR
DAS AKTUELLE SPORT
STUDIO
NIEUWS
0.40 DAS GESICHT. Zweedse
speelfilm uit 1958.
ZONDAG
10.30 EUCHARISTIEVIERING
11.30 SLUITING
15.00 JOURNAAL
15.02 WEEKJOURNAAL
15.25 MONITOR
16.55 JUMPING AMSTERDAM:
J acht-springconcours
17.45 SLUITING
18.55 DE FABELTJESKRANT
19.00 WOORD VOOR WOORD
19.05 GESPREK MET DR. KEN
NETH KAUNDA
19.30 SPORT
20.30 JOURNAAL
20.35 VILLA DES ROSES: Televisie
spel: Deel 1 en 2.
22.30 TWEEDE JOURNAAL
22.35 SLUITING.
18.55
19.00
19.05
19.30
20.35
21.00
21.45
22.20
22.25
22.30
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
DE VRIJBUITERS. Terry
wordt scheepskok
VUUR UIT DE AARDE: over
vulkanen
DE LUCY SHOW (in kleur)
CONCERT MET CAROLINE:
speciale gast de Spaanse gita
rist Antonio baciero
VOLK IN OPSTAND: over de
80-jarige oorlog tegen Spanje
EEN LIED TER BEVRIJDING
TWEEDE JOURNAAL
SLUITING.
11.00
14.30
15.00
15.15
17.15
18.20
18.40
19.10
20.00
20.15
20.40
21.35
22.35
11.40 EUCHARISTIEVIERING
VOOR BOER EN TUINDER
DE HEERSERS VAN VENUS
BINNEN EN BUITEN
18.05 FAREWELL ARABIA
KLEIN, KLEIN KLEUTERTJE
SPORTREPORTAGE
PISTE
NIEUWS
SPORTWEEKEND
VLAAMS OPERETTEFESTI
VAL
DE TOVENAAR VAN DE
FRITH STREET. Documentair
spel ovei John Logie Baird
NIEUWS
14.30 FéMININ PRéSENT
15.00 GROTE MILITAIRE PARADE
16.20 VISA POUR LE MONDE
16.50 KESKINVAPA
17.00 VISA POUR LE MONDE
17.30 RENDEZ-VOUS DIMANCHE
19.00 ZANDMANNETJE
19.05 SPORTJOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.25 PROGRAMMA-OVERZICHT
20.30 LES FIANCéS
21.30 LA ROUTE DU BONHEUR
22.15 JAZZ. De finalisten van het
Festival van Brasov
20.00 JOURNAAL
20.15 SICH SELBST DER NaCHSTE
Spel van Leo Lehman
21.25 ZU PROTOKOLL
22.10 FRANKREICH-HORIZONTE
85
22.55 JOURNAAL
PROGRAMMA-OVERZICHT
AQUI ESPANA
DIE DREHSCHEIBE
DAS ABENTEUER LOCKT
Motorboot-races
DER REICHSTE SPATZ DER
WELT
ALLES DREHT SICH UM MI
CHAEL. Avontuurlijke beleve
nissen aan de sluis
MUSIK IM KURZFILM
NIEUWS
WAS ESSEN WIR MORGEN
VORSICHT, FALLE Nepper,
Schlepper, Bauernfanger
DUITSE KAMPIOENSCHAP
PEN VOOR AMATEUR
DANSPAREN
BONANZA
NIEUWS
SITZENGEBLIEBEN
DIE SPORT REPORTAGE
NIEUWS
DRÜBEN
3 NOVEMBER 1918. Film naar
het toneelstuk van Franz Theo-
dor Csokor
BéCAUD CO. Muzikale show
rond Gilbert Bécaud
NIEUWS
IMPULSE. Wie weit ist die
Schulreform
11.30
12.00
12.45
13.30
13.50
14.00
14.30
15.10
15.15
15.45
16.30
17.25
18.15
18.30
19.00
19.30
19.40
20.00
21.20
22.20
22.25
(ADVERTENTIE)
OLIFANT BIJ BEJAARDE.
De heer Glaasjes in Amsterdam werd
gisteren 100 jaar. Natuurlijk vroegen
wij hem: „Hoe?" Met zijn nog lang
niet gebarsten stem zei hij: „Nou, ik
denk ook wel dankzij m'n Olifantje!"
En hij schonk ons en zichzelf een
goudflonkerend glas Olifant Vieux in.
Lange persianer pattes
475.—
Lange Nertspootjes
f 750.-
Nieuwlandstraat 8
Tilburg tel 04250-2661?
Zaterdag 2 november
HILVERSUM 1 402 M
r3-?9' l2,90 Stereo: Lichte orkest-
151B 'Sr.) 12.14 Marktberichten
vtiL OverheidsvoorlichtingExporti-
wenken en adviezen op
exportgebied 12.26 Med. t.b.v. land-
Idttbouw 12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50
s; grenzen, een rubriek over mis-
schnLf. NRU: 13-00 Vliegende
militie platenprogramma voor de
mildairen KRO: 14.00 P.M., een week-
»S, mil® ,plaaties a6-°°- 16-02
Programm Bezlg met muziek-
trafl ,?ma samenwerking met Cen-
beoefenfiïo Amateuristische muziek-
reaus RIRO 17.00 Service-bu-
ge I Jongerenwerk en reporta-
me Amiaf. 7an da Stichting Anonie-
Pocketraritr. KRO: 17 30 6-8-6-9:
ding van d„n°t!'t'ti,er,ers 18'19 Uitzen'
1.8.30 Nwsin?fii,e P„artij Hadikalen
SpringpHnk -6 Act' 19'05 stereo: De
kesKfö Jonge artiesten met or-
ma vogorelmg- 19;30 Sjook: program
woord on twmtigers 20.00 In ant-
Program m o of ein-lvan: verzoekplaten-
zikalp -- 21.50 Vrijbuit dingenmii-
p„ nnrlr, 1 'jyu tciuiKcii
Lieües in 'u, r° herinneringen zz.oi
Jes m hun mars: liedjesprogram
mu-
22.00
ma 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.42 Over
weging 22.45 Goal: muzikaal sportpro
gramma met commerntaren, reporta
ges en gekruide nieuwtjes 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM 2 298 M
VARA: 12.15 Musette-orkest 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en +uinbouw
12.29 Orgelspel 13.00 Nws. 13.11 Vara-
Varia 13.15 Stereo: Tijd voor teenagers
13.50 Uitlaat, programma voor twin
tigers 14.25 Stereo: Popmuziek 14.45
Radio Jazz Magazine. NRU: 15.20
Frans-Duits-Engels: een luisterprogr.
(16.00-16.02 Nws.). VARA: 16.30 Ope
rafragmenten (gr.) 17.25 Radioweek-
journaal 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.16
Commentaar op het nieuws 18.22 Licht
instrumentaal trio 18.45 Stereo: Klas
sieke muziek (gr.) 19.30 Nws. 19.35 Ar
tistieke staalkaart. 20.15 Bas en piano
(gr): kl. liederen 20.40 De kampioen,
hoorspel 22.00 Stereo: Metropole-ork.
amusementsmuziek 22.30 Nws. 22.40
Bis: hoogtepunten uit de programma's
van de afgelopen 14 dagen 23.15 Ste
reo: Licht gevarieerd platenprogram
ma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
NRU: 12.00 Nws. 12.03 Skivatoon:
nieuwe langspeelplaten. NCRV: 13.00
Nws. 13 03 lacht instrumentaal en
semble 13.30 Zuidzee-serenade 14.00
Nws. 14.03 T(w)ienerama 15.00 Nws.
15.03 Lichtvoetig: licht platenprogram
ma 16.00 Nws. 16.03 Country en Wes
tern muz. 16.30 Tienermuziek kritisch
beluisterd 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier
en nu: wekelijkse sportshow met lichte
grammofoonmuziek.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Klassieke muziek
12.40 Weerbericht, med., programma-
oversicht en SOS-berichten voor de
schippers 12.45 Klassieke muziek 12.55
Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws,
weerber. en dagklapper 13.20 Tafel-
muziek 14.00 Nws. 14.03 Moderne muz.
14.39 Gewijde muziek 15.00 Nws. 15.03
Grammofoonplatenprogramma 16.30
Kerkorgelmuziek 17.00 Nws., weerber.
en med 17.10 Kamermuziek 17.35 Ne
gro-spirituals 18.00 Nws. 18.03 Geva
rieerde muziek 18.30 Katholiek-gods
dienstige uitzending 19.00 Nws., weer
bericht en act. 19.40 Klassieke muziek
20.00 Concert 21.35 Volksliederen 22.00
Nws. en berichten 22.15 Pianomuziek
23.00 Nws. 23.10 Gevarieerde muziek
23.40-23.45 Nws.
Zondag 3 november
HILVERSUM 1 402 M
KRO: 8.00 Nws. 8.15 Stereo: Badi-
nerie: oude en klassieke muz. (gr.)
9.00 Nws, en waterstanden 9.15 Stereo:
Laudate: klassieke en moderne gewij
de muziek (gr.) 10.00 Eucharistievie
ring 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Promena
de-orkest: opera- en balletmuziek 11 47
Builenlands commentaar 11.57 Med.
NCRV: 12.00 Kerkorgelconcert: klass.
sieke en moderne muziek 12.40 NCRV-
vocaal-ensemble: semi-klassieke liede
ren 13.00 Nws. 13.07 Voor de leugd
13.30 Stereo: Viool en piano: moderne
en klassieke muziek 14.10 De verwon
dering ir de literatuur: literair klank
beeld. NRU: 14.30 Langs de lijn:
sportreportages, - uitslagen en lichte
grammofoonmuziek CVK: 17.00 Chris
telijk Gereformeerde kerkdienst 18.00
Convent: aktualiteiten, liturgische ru
briek en boekbesprekingen. IKOR:
18.30 Mensen, gesprek 18.45 Kerk ver
af en dichtbij. NCRV: 19.00 Nws.
19.07 Stereo: Klassieke gewijde muz.
(gr.) 19 30 Waar blijven we?, lez. 19.45
(gr.)
20.30
Stereo: Klassieke kamermuziek
20.05 Geestelijke liederen. KRO:
Stereo: Stereoclub: muzikale eri Tech
nische tips voor stereo-fans 22.00
Kruispunt: kerkelijk magazine 22.30
Nws. 22.40 Med. 22.42 Overweging
22.47 Audio: muzikale informatie voor
kenners en liefhebbers 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
Nws. en socialistisch
strijdlied 8.18 Voor het platteland 8.30
Weer of geen weer, gevarieerd pro
gramma (om 9.00 Sportmededelin«en)
9.45 Humanistisch Verbond: Humanis
me: doel of miididel?, een toespraak
door prof dr. J. P. van Praag. IKOR:
10.00 Kinderdienst 10.30 Hervormde
kerkdienst 11.30 Vraag en antwoord
11.40 De Open Deur, veertiendaagse
rubriek AVRO: 12.00 Muzikaal ont
haal: bonte muzikale show 13.00 Nws.
13.07 Radiojournaal waarin: de toe
stand in de wereld, lez. 13.25 Buiten-
beeld: programma vol visuele zaken
waarover te praten valt 14.00 Stereo:
Metropole Orkest en solist: amuse
mentsmuziek. NRU: 14.30 Concert: 1.
Edipo a Colono, opera van Ressini
(opn.) 2. Stereo: Klassieke muz. (gr.)
In de pauze: plm. 15.20-15.40 Tot be
ter begüdp: cursus muziekluisteren.
VARa 16.30 Stereo: licht strijkorkest
17.00 Pop-eye: lichte muziek 17.30 Voor
de jeugd 17.50 Nws. NRU: 18.05 Mede
delingen 18.10 Langs de lijn: sportre
portages en -beschouwingen. VARA:
18.30 Vrij entree, cabaretprogramma
NRU: 18.50 Bij nader inzien, journa
listenforum. VPRO: 19.30 Nws. 19.35
L'Arte del Ar co: Italië, geboorteland
van de viool, muzikale lezing 20.00 In
druk: maandelijkse informatie over pu-
blikaties op velerlei gebied. AVRO:
20.30 Rits: een open programma 21.30
Festival van Vlaanderen 1968: Bra
bants orkest, koren en solisten: mo
derne muziek 22.30 Nws. 22.40 Radio
journaal 22.55 't Mag geen naam heb
ben: licht platenprogramma 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM 3 FM EN 240 M
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Drruit: pla
tenprogramma 10.00 Nws. 10.02 Juist
op zondag 11.00 Nws 11.02 Muziek-Mo-
zaïek. VARA: 12.00 Nieuws 12.02 Met
vriendelijke groeten verzoekplaten-
programma 13.00 Nws. 13.07 NAR: Ne
derlandse Artiesten Revue op de plaat
NRU: 14.00 Nws. 14.02 Rome Anka
ra - Madrid: programma voor de gast
arbeiders 15.00 Nws. 15.02 Rabat -
Athene - Warschau: programma voor
de gastarbeiders. AVRO: 16.00 Nws.
16.02 - 18.00 Muziekkantjes: program
ma van wetens (w) aardigheden en on
waardigheden uit de wereld van de
lichte muziek (om 17.00 Nws. 17.02 -
17.05 Radiojournaal met toto-uitslagen)
BRUSSEL VLAAMS <*24 M
12.00 Licht muziekprogramma 13.00
Nws., weerbericht, med., programma
overzicht, dagklapper, SOS-berichten
voor de schippers en act. 13.30 Geva
rieerd muziekprogramma 14.00 Nws.
14.03 Opera en Belcanto (Van 15.00-
24.00 Wegwijzers voor de automobilis
ten) 15.00 Licht muziekprogramma
15.30 Sport en muz. (17.00 en 18.00
Nws) 18.30 Kath.-godsdienstige uit
zending 19.00 Nws. en weerbericht
19.30 Wij worden Europeeër 22.00 Nws
en berichten 22.10 Dansmuz 23.00
Nws. 23.10 Lichte muz. 23.40-23.45
Nws.
Maandag 4 november
HILVERSUM 1 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7 15 Badinerie: klassieke en mo
derne muziek (gr.) (7.30 Nws., 7.32
Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00
Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Eucharistievie
ring 9.00 Gymnastiek voor de huis
vrouw 9.10 Voor d. huisvrouw (9.35 Wa
terstanden). NRU: 10.00 De komende
week KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken 11.30 Bejaardenprogramma 11.55
Med.
HILVERSUM 2 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymnas
tiek 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23
Uitgeslapen: lichte grammofoonmuz.
en reportages (7.30-7.35 Van de voor
pagina) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nws. en act. 8.20 Uitgeslapen
(vervolg) 9.00 Klassieke muziek (gr.)
10.00 Voor de huisvrouw. NRU: 11.00
Nws. 11.02 Stereo: Omroeporkest, om
roepkoor en solisten: moderne mu
ziek.
HILVERSUM 3 FM EN 240 M
NCRV- 9 00 Nws 9.02 Fit: licht pla-
tenprorr jo.00 Nws. 10.03 Pop
station (11.00 Nws.).