INGEN „Ik denk niet dat er veel zal veranderen Sparen bij de Boerenleenbank is sparen volgens uw persoonlijke wensen Boerenleenbank BONT MANTEL van r^Z)(? J-^elterie George Wallace kruipt op de wip 3 V incentiu s veren i ging niet meer bij de tijd KANS OP ONBESLISTE VERKIEZINGSSTRIJD STEEDS GROTER Annelies, als Oskar vanavond komt... pas dan goed op je Noilly Prat! Speciaal weerbericht voor bouwvakkers SOCIOLOGISCH ONDERZOEK f Raadslid over nieuw „burgemeesterswetje" I woonkamer, ke"ke^„. J douche, garage> S C H O N Ci( SWONINGENi 124,tT| Brabanfpark] prima onderhouden in Zundert WONING TE HISTORISCH MEDEWERKERS POLITIE PROVINCIE WARENHUIZEN Henburg wil anders met de Raad voor Kunst en N.C.C. 7 DE STEM VAN ZATERDAG 19 OKTOBER 1968 I» IELAARDIJ in O Q N.M.B. verkopen, taxaties, iën, en onderhoud v, ide goederen. NWEG 110 BEEDa| 3019 (b.g.g. 36578) OOP TE uitbreidingsplan ewoud ueerd aan ruime straten«,1 i.a. een ruime woonkamer, rs - doucheruimte en edurende eerste 5 jaar I it 9 uur n.m. en zaterdag /,d. Merwe, Bloemenoord. ;l. 04160-3450/2462 en tij te koop, vrijkomend) rooi geheel centraal verwan (gas). 4 slaapkamers, en achtertuin. Prijs n.o.t.k. te bevr.: Smi ragdstraat 47, Bieii, 'nfeiiq r dagen te koop vanaf Irijvingskosten. Op deze u dan nog 1 O-jaarlijkse na f 9.300, met slechts is de werkelijke last I. L. en P. Havermans rt, tel. 01696-2302-3561 lalsteren Steenbergen nd-Gastel Hoogerheifle 'der Hoek Zaanislag Jilst. jaten inschrijven voor hei an diverse prospectussen, bNRO'ERE'ND GOED Ierneuzen |nT 8 3/4% tn prospectus LID N.B.M- Igeboden te Terheijden (Van een onzer redacteuren) BREDA „Weer een stapje verder op de weg naar werkelijke demo cratie". Zo noemt het Bredase gemeenteraadslid mr W. G. A. Bary (KVP) het wetsontwerp tot wijziging van de gemeentewet, dat minister Beer- nink (Binnenlandse Zaken) deze week bij de Tweede Kamer heeft ingediend. Zoals gemeld gaat het in het wetsontwerp om een verbreding van de verantwoordingsplicht van b. en w. aan de gemeenteraad en om de verantwoordingsplicht van de burgemeester voor het door hem gevoerde bestuur. „De burgemeester moet voortaan alles ver tellen", „kopte" dinsdagochtend het dagblad „Trouw". Het wetsontwerp voorziet in de invoeging van een artikel 129, dat als volgt luidt: „De leden van het college van burgemeester en wet houders zijn, te zamen en ieder af zonderlijk, aan de raad verantwoor. ding schuldig voor het door het college gevoerde bestuur en geven te dien aanzien alle door de raad verlangde inlichtingen, een en ander voor zover zulks niet strijdig kan worden geoordeeld met het open baar belang. Gelijke verplichting bestaat voor de burgemeester voor het door hem gevoerde bestuur". Het huidige artikel 216 komt te vervallen. Dat luidt: „De leden van het college van burgemeester en wethouders zijn, ieder afzonderlijk en te zamen, voor het door het col lege gevoerd bestuur van de huis houding der gemeente aan den raad verantwoording schuldig, en geven hem te dien aanzien alle verlangde inlichtingen." In het nieuwe artikel 129 wordt niet meer gesproken over „gevoerd bestuur van de huishouding der ge meente". Dat betekent dat b. en w. voortaan ook verantwoording schul dig zijn voor hun beleid dat tot het zogenoemde zelfbestuur of mede bewind gerekend wordt. Het bestuur van de eigen huis houding is autonomie. Zelfbestuur is, naar de definitie van dr. Clau dius Prinsen, „de uitvoering van en medewerking aan de uitvoering van hogere regelingen". Voorbeel den zjjn de uitvoering van de leer plichtwet, de drankwet, de kieswet, de dienstplichtwet, de woningwet, de krankzinnigenwet enz. Dat het zelfbestuur tot nog toe niet aan de controle van de ge meenteraad onderworpen werd, is historisch verklaarbaar. De schei ding tussen autonomie en zelfbe stuur stamt uit de tijd waarin uit nogal onafhankelijke steden en pro vincies de republiek der Verenigde Nederlanden gevormd werd. Vraag was toen hoeveel vrijheid men aan de onderdelen van de staat kon en wilde laten. Na de Franse Tijd werd op de weg van centralisatie van het be stuur voortgegaan. Men dacht er niet over om de uitvoering van „ho gere regelingen" door provinciale en plaatselijke organen als gedepu teerde staten en b. en w. te onder werpen aan de controle van de pro vinciale en plaatselijke volksverte genwoordigingen. In deze sfeer ontstond omstreeks 1840 de zogenoemde driekringen- leer. Volgens deze staatsrechtelijke theorie behoren de huishoudingen van rijk, provincie en gemeente gescheiden te zijn. In deze gedach- tengang zijn colleges van gedepu teerde staten en b. en w. hulpjes in de huishouding van het rijk, als zij rijkswetten- en regelingen ten uitvoer leggen. Keukenmeisjes zijn slechts verantwoording schuldig aan hun mevrouw (lees: de centrale overheid), niet aan „derden" (Pro vinciale Staten en gemeenteraad). De driekringenleer leefde nog volop in 1931, en dat is de reden dat bij de toen doorgevoerde grote wijziging van de gemeentewet de verantwoordingsplicht van b. en w. beperkt bleef tot de werkzaam heden op het terrein van de auto nomie. Voor zelfbestuur in de zin die het woord toch suggereert, is tot nog toe eigenlijk nooit ruimte geweest. Blijkens de memorie van toelich ting bij het thans ingediende wets ontwerp heeft minister Beernink (Binnenlandse Zaken) die opvat ting laten varen. Hij vindt, evenals Claudius Prinsen bijvoorbeeld, dat b. en w. in de eerste plaats gemeen telijk bestuursorgaan zijn, ook als Mr. W. G. A. BART zij optreden als medewerkers bij de uitvoering van „hogere regelin gen". Terug naar mr. W. G. A. Bary. Als het wetsontwerp wordt aange nomen, zal er dan in de praktijk veel veranderen? Hij denkt van niet. ,,Ook in het verleden was hét college van b. en w. meestal wel bereid om over hun zelfbestuurs- taak inlichtingen te verstrekken aan de raad. Als b. en w. zouden wei geren. kan de raad nu tot de wet houder (s) zeggen: mijnheer of mij ne heren, stapt u maar op! Dat is natuurlijk wel een verschil". Een ingrijpender vernieuwing is de verantwoordingsplicht van de burgemeester. In de toekomst zal hij de gemeenteraad inlichtingen móeten verstrekken over zijn be leid als hoofd van de politie, als hoofd van de brandweer, de be scherming bevolking enz. „Een we zenlijke verandering van de positie van de burgemeester," meent mr. Bary. Hij zegt: „De tragische brand in restaurant 't Zuid, hier in Breda, riep nogal wat vragen op over de brandweer. De burgemeester heeft daarover een verklaring afgelegd aan de gemeenteraad, hoewel de huidige wet hem daartoe niet ver plicht. Tot een echte discussie is het niet gekomen, meen ik. Als het voorliggende wetsontwerp wordt aangenomen, is de burgemeester verplicht om inlichtingen te ver strekken en is een vrije discussie mogelijk." Ander voorbeeld: „De burge meester van Haarlem heeft de ver toning van De Smoeshaan verbo den. H() handelde op grond van art. 122 van de gemeentewet, dat hem als hoofd van de politie opdraagt te waken „tegen het doen van met de openbare orde of zedelijkheid strijdende vertoningen". Volgens de huidige wet hoeft de burgemeester een dergelijke maatregel niet te verantwoorden aan de gemeente raad. Hij voert dus een eensmans- beleid en dat is in deze tijd een ge vaarlijke zaakIk vind het een winstpunt dat daaraan een einde •vordt gemaakt." In het wetsontwerp wordt de ver antwoordingsplicht beperkt door de lepaling dat inlichtingen geweigerd kunnen worden met een beroep op net openbaar belang. In de grond wet staat een soortgelijke beper king van de verantwoordingsplicht van de ministers tegenover de Sta- t.en-Generaal, en ook in de provin ciewet is deze beperking opgeno men. Biedt dit niet de mogelijkheid om op al te gemakkelijke wijze aan de verantwoordingsplicht te ont snappen? Mr. Bary: „De ministers beroe pen zich vrijwel nooit op ,het be lang van de staat', zoals de grond wet luidt. Volgens prof. Oud is die beperking van geen enkele bete kenis. Het laatste woord is immers aan de Staten-Generaal, Provin ciale Staten en de gemeenteraad. Zij maken uit of zij met een even tueel beroep op het openbaar be lang genoegen nemen. Zij kunnen een dergelijk beroep naast zich neerleggen en de bewindvoerders naar huis sturen. Zo wordt voorko men dat al te lichtvaardig met het openbaar belang geschermd wordt." Maar een burgemeester kan door de raad niet ontslagen worden. Mr. Bary: „De raad kan echter wel zijn vertrouwen in de burgemeester op zeggen en dit ter kennis brengen van de minister van Binnenlandse Zaken. Een verstandige burge meester zal zich wel tweemaal be denken, voordat hij het zo ver laat komen. De raad heeft, zo gezien, ook ten aanzien van de burgemees ter het laatste woord." Dat het openbaar belang een ne velige zaak is, blijkt uit het feit dat er acht dikke boeken geraad pleegd moeten worden, voordat we in ons gesprekje tot een enigszins duidelijke omschrijving kunnen ko men. Mr. Bary: „Het openbaar be lang is het belang van het hele volk of de publiekrechtelijke instellin gen." In de praktijk ben je er met zo'n omschrijving niet. Stel nu eens dat de gemeenteraad van Breda na de rampzalige brand in het Brusselse warenhuis L'Innovation aan de bur gemeester als hoofd van de brand weer gevraagd had, hoe het met de veiligheidsmaatregelen in de Bre dase warenhuizen is gesteld. Stel dat de situatie niet zo best is. Dan staat de burgemeester voor het vol gende dilemma: inlichtingen weige ren met een beroep op het open baar belang öf informatie geven met het risico van paniek onder de be volking. Mr. Bary: ,,Ik geloof dat de bur gemeester in dit geval moet zwij gen, maar er wel als de bliksem wat aan moet doen!" Een moeilijk geval overigens, want zal het zwij gen van de burgemeester met een beroep op het openbaar belang niet even veel paniek zaaien als zijn spreken? Misschien is het ook in dit geval, zoals meestal, het beste om maar open kaart te spelen. K. B. (ADVERTENTIE) De Boerenleenbank weet dat sparen afhankelijk is van Uw persoonlijke om standigheden. Daarom kunt U bij de Boerenleen bank kiezen uit verschillende spaarvor- men. Sparen bij de Boerenleenbank be tekent dan ook Sparen op de manier, die het best past bij Uw persoonlijke omstandigheden en wensen. Op korte of lange termijn. Maar al tijd met een aantrekkelijke rente over Uw gehele tegoed. Bovendien kunt U als spaarder ge bruik maken van de andere diensten van de Boerenleenbank. De bank voor iedereen. Voor particulier en zaken man, gezin en bedrijf. De bank, die in haar gehele dienstbetoon aan Uw be langen tegemoetkomt. Voor de ontvangst van uw salaris, voor verzekeringen, voor hypothecaire- en persoonlijke leningen, betaalcheques, aan- en verkoop van effecten en vreemd geld. Kortom alle diensten waarvoor U een bank nodig heeft.en altjjdby V in de buurt. Stap er eens binnen 8 8 1000 I vestigingen DEN HAAG (ANP) Van 1 no vember a.s. tot I april 1969 kunnen de speciale weerberichten voor de bouwvakken weer telefonisch be luisterd worden. In het afgelopen winterseizoen werd dit weerbericht 362.000 maal aangevraagd. Dit is gemiddeld 2830 maal per dag. In het winterseizoen 1966/67 waren die aantallen resp. 213.500 en 1.680. (ADVERTENTIE) Een klasse apart omdat we ze zelf maken Dus ook meer service en voordeliger! BREDA: Ginnekenweg 35 tel. 36834 ROOSENDAAL: Hoogs tr 32, t. 37530 (Van een onzer redacteuren) GRONINGEN. De Vincen tiusvereniging heeft zich slechts moeizaam aangepast bij de ont wikkelingen die in Nederland hebben plaatsgevonden op gods dienstig en maatschappelijk ge' bied. Lange tijd heeft zij het maatschappelijk werk gezien als een middel tot apostolaat en zette zij zich af tegen de professionali sering van dit werk. Op beide punten tekenen zich de laatste tijd verschuivingen af. De door werking daarvan moet echter nog geheel plaatsvinden. DRONTEN (ANP) De voorzit ter van de Raad voor de Kunst, prof. dr- Ph. J. Idenburg, heeft op het con gres van het Nationaal Overleg voor jte Gewestelijke Cultuur in Dronten h<4 idee geopperd om van de raad Vot)r de kunst een „Nationale Raad voor Culturele Zaken" te maken, die Wede de volksontwikkeling zou om- ratten. IMntn^ederlan.<3s Cultureel Contact t„.' z°u ,h(j om willen vormen Ciiif?en, «Nationaal Instituut voor reel wT n"' een s°ciaal-cultu- en mi ut met dienstverlenende «uitvoerende taken. als Lfa? r X°°r de kunst ls bedoeld sen ,e^hchaatn en als schakel tus- jK kunstleven en overheid en (Van een onzer redacteuren) Zelfs de Amerikaanse opinie-onderzoekers, die de verkiezings campagne sinds maart van dit jaar op de voet hebben gevolgd met hun polls, weten het niet meer. Zelf geven zij toe dat er meer kans op foutieve peilingen is dan andere jaren. liuuf' achterzijde; I uitzicht taat Teert in P"»3 f 41.000.—k-kn P tele* Ite Nieuw-Vennep' 1577. als emy »Ti «veiKuepeimg en Rand v°or samenspraak. De Sehinderrfa Kunst wordt evenwel tel d5-or een ^voldoende aan een gJh!.U!! ge medewerkers, door een aan auton°mie en door liikheH ,„aan eommunicatiemoge- tie van rii Wel]lcht in de constitu- grin kim 5* voor de kunst het be- ProftTÏ veel Seïsoleerd, aldus ieabur®' Het N.C.C. is een de kwaliteiten er'e® en mist te veel tioZpoa L 5 -f1 660 effectief func- de econorn? i, £r moet tegenover evenwicht u16 machten een andere te staan ht;f0Che?pende k^oht k°men lijkt waard! opkAmt voor de mense waarden, aldus prof. Idenburg. komenMenSJ2^S Z'JJ om het leven ge~ wond var, aderen werden ge- toen de v®rscheidenen ernstig WeliteqsJ Pza? van de laSere car te)^^lnim:h00UallL™r(Span- Daarvoor zijn twee in het oog sprin gende redenen aan te voeren: op de eerste plaats weigert een groei end aantal kietzers antwoord te geven op de door de enquêteurs gestelde vragen (hetgeen wijst op gebrek aan enthousiasme en aan twijfel) en op de tweede plaats de steeds belang rijker rol die ex-gouverneur van Ala bama George Wallace speelt in het verkiezingscircus. De openiepeilin- gen, haast van nature ingesteld op het onderzoeken van de posities in een tweestrijd, worden als het ware ontwricht door de derde strijder, George Wallace, de machtigste „der de-partij-kandidaat" in bijna een hal ve eeuw Amerikaanse politieke ge schiedenis. George Wallace wordt gevaarlijk. Hij is al lang niet meer een „ty pisch Amerikaanse curiositeit" die bij het spel hoort. De Amerikaanse eommentaarschrijver Joseph Alsop heeft onlangs zwart op wit vastge- NIXON steld dat de beweging van George Wallace in aanzet fascistisch is. Hij schreef: „Om het maar eens heel duidelijk te zeggen, zij (de beweging van Wallace) is in aanzet tenminste de eerste succesvolle fascistische be weging die Amerika ooit heeft ge kend" De beweging van Wallace, aldus Alsop, is zelfs eerder fascis tisch dan racistisch. Onheilspellende taal, ook al moeit het nog steeds uitgesloten worden geacht, dat George Wallace het tot president brengt. Maar wie ook pre sident zal worden, hij zal te maken krijgen met een zeer aanzienlijke bevolkingsgroep die er gevaarlijke ideeën en wensen op na houdt en die geïnspireerd en bijeengedreven wordt door meer dan alleen maar de veel aangehaalde „white backlash", de blanke angstreaetie op het zwarte ge weld in de steden- Het onmiddellijke gevaar dat Wal lace vertegenwoordigt in de verkie zingsstrijd is gelegen in het feit dat eigenlijk niet het Amerikaanse volk de president kiest, maar een colle ge van kiesmannen, zo,als dat in de grondwet staat. In theorie kan dit betekenen dat een man die de meer derheid van de Amerikaanse stern- op zich verenigt, in het college van kiesmannen te kort komt en dus niet gekozen wordt. Tot nu toe is dat in de geschiedenis van de Verenigde Staten een keer of drie gebeurd. De succevolle campagne van Geor ge Wallace kan zoveel kiesmannen aan zijn zijde brengen dat straks noch Richard Nixon, noch Hubert Humphrey in dit college de vereiste meerderheid van 270 kiesmanstem- men halen. Dan zal het Huis van Afgevaardigden een nieuw» presi dent moeten aanwijzn. dent gebeurd en dat dan Agnew of Curtis LeMay president moeten wor den? Dit mogelijke toekomstbeeld schijnt meer Amerikanen te veront rusten dan Nixon en Wallace voor mogelijk hielden toen zij hun „run ning mates" kozen- De vanaf het begin omstreden keuze van Agnew bijvoorbeeld blijkt steeds meer een blunder te zijn. De man haalt zijn ideeën steeds meer uit de hoek van de Wallace-supporters en er gaat geen week voorbij of hij moet zich in het openbaar verontschuldigen voor een of meer stommiteiten. De democratische „Veep" daaren tegen, Edmund Huskie, wint dage- vertrouwen op een uiteindelijke over winning. Voor de kiezer zelf is het ook al lesbehalve gemakkelijk. De proble men die de toekomstige president op moet lossen zijn zo groot, de cri sis waarin het land verkeert zo diep en de wezenlijke verschillen tussen de beide belangrijkste kandidaten zo klein, dat hij het gevoel krijgt dat het er allemaal geen bliksem toe doet of hij nu wel of niet stemt en op wie. W-K. Aldus dr. J. J. Poeisz, stafmede werker van het KASKI, in zijn proefschrift, dat hij gisteren aan de rijksuniversiteit te Groningen ver dedigde. Als promotor trad op prof. P. J. Bouman. In zijn studie „Traditie en vernieu wing in charitatieve organisaties" iaat Poeisz zien, dat de Vincentius- vereniging oorspronkelijk twee com ponenten heeft gehad: de religieuze en de maatschappelijke. De religi euze component houdt de bevorde ring in van de godsdienstigheid der leden en der bezochte gezinnen. De maatschappelijke component be staat in het verlenen van materiële hulp in de nood of, zoals men dat vroeger noemde, maatschappelijke onderstand. Het verlenen van maatschappelijke hulp werd gezien als een entree tot de gezinnen, waardoor godsdienstige beïnvloeding mogelijk werd. De vereniging ziet hier nog steeds haar eigen identiteit liggen, die haar onderscheidt van het beroeps maat schappelijk werk. Dit laatste wordt gezien als een bedreiging, waartegen de vereniging zich moet afzetten. Op de achtergrond speelt de ont wikkeling van het religieuze denken en beleven in Nederland een rol. Uit een door Poeisz gehouden on derzoek blijkt, dat de oudere leden zich het moeilijkst bij de nieuwe tijd aanpassen, zowel op maatschappelijk als op religieus gebied. De jongeren daarentegen gaan ge makkelijker mee. Zij omschrijven het doe] van de vereniging in termen van maatschappelijke hulpverlening, verwerpen het ideaal van het „chari tatief apostolaat", en stellen zich open voor de professionele maat- maatschappelijke hulpverlening. In deze categorie komt veel onbehagen voor over de onaangepastheid van de Vincentiusvereniging aan de huidige tijdsomstandigheden. WALLACE (Elke staat heeft tenminste 3 kiesmannen volgens de grondwet maar het aantal inwoners van de staat bepaalt het totale aantal kiesmannen in die staat. De staat New York heeft 43 kiesmannen Krijgt in die staat de democrati sche kandidaat op de verkiezings dag de meerderheid van de stem men der kiezers, dan moeten olie kiesmannen van de staat deze kandidaat steunen. Begrijpelijk dus dat de kandidaten zich nu vooral werpen op de volkrijke staten als New York, Californïé. Pennsylvania, Illinois, Ohio, Tex as en Michigan). Volgens de jongste opiniepeilin gen staat Nixon nog steeds voor op Humphrey en Wallace. De laatste schijnt af en toe zelfs Humphrey voorbij te streven.Toch is voor Nixon Je zaak nog lang niet bekeken. Er zijn meer onzekere factoren in het spel dan ooit. Opmerkelijk is vooral de rol die de kandidaten voor het vice-president- schap deze keer spelen. Vooral Hum phrey maakt druk gebruik van de mogelijkheid de Amerikanen te con fronteren met de vraag: stel je voor dat er straks iets met een presi- (ADVERTENTIE) HUMPHREY lijks aan populariteit. Hij geniet de steun van Eugene McCarthy en van een groeiend aantal jongeren uit het voormalige McCarthy-kamp. Hij treedt nuchter op, gebruikt geen gezwollen taal over het begrip dat men moet hebben voor pak weg de jeugd, maar haalt de jeugd zelf op het podium. Het succes van Huskie echter weerhoudt de Humphrey-clan er niet van diep in de zorgen te zitten. Alleen de vice-president zelf schijnt althans buitenshuis volop te Hij drinkt geen vermouth. Zégt hij. Maar als je vermouth Noilly Prat is moet je wei opletten. Want als hij die één keer geproefd heeft, is je fles tweemaal zo gauw leeg. Haal er nog één, AnneliesHij kómt terug! NOILLY PRAT. VERMOUTH VAN GROTE KLASbi Frans Verbant a Co.N. y. - Tilburg - Importenr

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 7