is helemaal in 99 99 Madame Tussaud's, het wereldberoemde ivassenbeeldenmuseum in Londen, is weer he lemaal IN! Enkele ja ren geleden nog, leid de het een wat kwij nend bestaan achter zijn wat opzichtige, Lido-achtige voorgevel aan de Marylebone Road De nieuwe, jonge di recteur E. V. Gatacre, heeft er echter nieuw leven in geblazen. De beste kunstenaars wil len weer voor Tus saud's werken en de jeugd van Engeland heeft het museum her ontdekt. Onze redac teur W. Koek bezocht het museum en had een vraaggesprek met directeur Gatacre. LoNDEN. - Hei regent in Londen en het is een uitgezochte dag voor een bezoek aan Madame Tussaud's. Het is er dan ook druk en tussen de voortschuifelende bezoekers, bevindt zich ten minste één buslading Nederlanders. Het is een eigenaardige gewaarwording om te wandelen tussen die haast levensechte figuren die je boos, cynisch, lachend of on verschillig aanstaren. De meeste bezoekers fluisteren, kennelijk bang om gehoord te worden door de stram staande wezens over wie ze het hebben. Bekijk het eens groot m DB STEM VAN ZATERDAG 19 OKTOBER 196* 33 oy ux in de handel am Nestor Martin nden onder de Martin het verkoop- ilijvend Inlich- (070) 60 05 09 0) 1327 80 Het hoofd van Richard Nixon op een oor na gevild. „Als hy het wint komt hij in de Heroes Live". MADAME TUSSAUD'S Het museum zit vol grapjes. Hier en daar op banken zitten figuren, alsof ze leven en moe geworden van Het slenteren even zijn neergestreken. Aan da ingang van de Kamer der Verschrikkingen komt men oog in oog ta staan met suppoost Harry Willets en het lijkt zelfs alsof hij je naoogt als ja da trap afgaat naar de Bastille-achtige diepte waar Engelands meest bizarre moordenaars zijn samengebracht met de hoofden van de geguil lotineerde slachtoffers van de Franse revolutie. Humphrey, nog maar nauwelijks uit de verf en herkenbaar, maar glimlachend. Wie weet? Maar ook deze Harry Willete is «en man die langer dan vijftig jaar met bijzondere zorg de Kamer der Verschrikkingen en zijn grimmige bewoners onderhield. Elders staat Malcolm Mnggeridge, „echter dan echt" en met een ironische t-ek rond de mond te kijken naar een soort plastiek vol tv-schermpjes die beur telings aan en uit flitsen. Honder den raken hem toch nog aarze lend aan want tenslotte wen je aan de grapjes van Tussaud's. Maar dan zit ook weer op 'n bank, ergens bovenaan een trap een oud vrouwtje, zwaar gesluierd. Tiental len bezoekers bukken zich om hun ogen vlak bij de sluier te brengen in een poging er doorheen te kijken. Prompt volgt een beschaamde schrikreactie: dit vrouwtje is geen wassen beeld. Zij zelf merkt overi gens weinig van de argeloze nieuws gierigheid van de museumbezoekers. want ze slaapt De nog tamelijk jeugdige artistiek en zakelijk directeur van Madame Tussaud's, E.V. Gatacre zit achter zijn bureau waarop een grote, goud kleurige mannenkop van gips of pa- pier-maché rust. Hij spreekt vloeiend Nederlands en dat doet hem blijk baar plezier. Hij ziet er ernstig en druk bezet uit (en dat is hij ook want hij zit midden in een verbou wing) maar dikwijls tijdens ons ge sprek splijt zijn gezicht als het ware in een brede lach en dan krijgen zijn ogen achter de glazen van zijn ietwat afgezakte bril een uitdruk king die maakt dat je hem ervan nieuvrr ^U1' ^C^artney en ®*n2° Starr, kaal maar wel met tochtlatten. Zich voorbereidend op een re come back in de Heroes Live waar Twiggy en Li* Taylor op hen wachten. Dubcek trouwens verdenkt in gedachten voortdurend bezig te zijn met het verzinnen van de meest bizarre practical jokes met behulp van zijn wassen beelden. Mr. Gatacre die al langer bij Tus saud's werkt en sinds een jaar of vijf zijn huidige directeursfunctie bekleedt, verheugt zich in een groei ende belangstelling voor zijn mu seum. Nog niet zo lang geleden leid de het museum een wat kwijnend bestaan en was het een verplicht nummer voor wat oudere buitenlan ders en Britse provincialen die Lon den „deden". Maar daarin is, eerst haast onmerkbaar, maar tenslotte steeds sneller, verandering geko men. Wat is daar de reden van Mr. Gatacre: „Daarvoor zijn ver schillende redenen. Op de eerste plaats gaan vermaak en opvoeding opnieuw steeds meer samen. In de negentiende eeuw zag je dat ook, maar sinds de eeuwwisseling tot ongeveer een jaar of vijf geleden het juiste keerpunt is niet precies aan te geven waren vermaak en opvoeding streng van elkaar geschei den. vermoedelijk heeft de televisie grote invloed gehad op de jongste ontwikkeling. Een samengaan van vermaak en opvoeding zie je nu op allerlei terrein denk maar eens aan de geïllustreerde encyclopedieën. Op de tweede plaats is er ook een duideiyka verandering van smaak merkbaar. Er is een tijd geweest dat men zich afkeerde van het rea lisme. Men was het beu en men had er teveel van gezien en er te lang naar gekeken. Men wendde zich tot het abstracte: liever Mondriaan dan Hembrandt. Maar nu zie je dat abstract uit de mode raakt. Men kiest nu voor pop-art, rea lisme, surrealisme. Zelfs het uni form en de hoge hoed zijn weer he lemaal in. Deze ontwikkeling heeft ons wind in de zeilen geblazen. Goe de en bekende kunstenaars en ont werpers willen weer voor ons wer ken. Er zijn er bij die zich jaren lang op het terrein van het abstracte hebben bewogen en nu weer realis tisch werk voor ons willen maken. Beeldhouwers vooral. Onze exposi tie „De Slag bij Trafalgar" (kosten ongeveer een half miljoen) is ont worpen door Timothy O'Brien, een van de beste theater- en tv-ontwer- pers van Engeland. En ten derde, zo vervolgt mr. Ga- taere, „heeft d« tanende invloed van de film ons geholpen. In Enge land heeft de film altijd en veel lan ger dan elders, een belangrijke plaats ingenomen op dat deel van het ge- zins- of privébudget dat voor amu sement was bestemd. Pas sinds de laatste oorlog neemt deze invloed van de film langzaam af. Vroeger was het gewoon tweemaal per week naar de film gaan. Nu niet meer. De televisie daarentegen is geen concurrent voor ons. Integendeel: ik geloof dat wij goed bij de tv aanslui ten". Uiteraard een van de belangrijk ste onderdelen van Tussaud's is de galerij der beroemdheden en mach tigen, dood of levend. Daar bevindt zich sinds kort ook het wassen beeld van minister Luns. Hij staat er naast een wel wat jonge De Gaulle. Waarom Lmu? Mr. Gatacre: „Er was gewoon veel vraag naar hem. Wij houden voortdurend enquêtes onder onze be zoekers om te weten te komen wie zij het liefst in het museum zien. Minister Luns kwam daarbij naar voren als de grote voorvechter voor Engeland in de EEG. Wat zei Luns toen hem zijn beeld getoond werd? Mr. Gatacre: (sluit de ogen en denkt lang en kennelijk diep na): „Hij zei: mijn ijdelheid is zeer ge streeld." Zijn er andere normen dan de wen sen der bezoekers die bepalend zijn voor het besluit iemand in de beel dengalerij te zetten? Mr. Gatacre: „Natuurlijk, maar die verschillen van geval tot geval. Meer in het ai- gemeen geldt dat het figuren zijn die gemakkelijk kunnen worden herkend. Veel gefotografeerde en geziene men sen dus. Wij maken liever een beeld van iemand die in levende lijve po seert dan aan de hand van foto's. De koppen van degenen de poseer den zijn ook historisch veel belang rijker. Wij hebben hier tal van kop pen uit de tijd toen de fotografie nog niet bestond. Tally rand bijvoor beeld, Marie-Antoinette, Benjamin Franklin, Lodewijk XVI, Robespierre en tal van anderen uit de Franse revolutie. Van velen van hen nam madame Tussaud, de stichteres van het museum persoonlijk de doden maskers of er werd voor haar ge poseerd". Naast de Galerij der Beroemdhe den beschouwt Mr. Gatacre de sinds vorig jaar in Tussaud's aanwezige tentoonstelling De Slag bij Trafalgar en de „Levende-Helden"-afdeling als de belangrijkste onderdelen van zijn museum. De Slag bij Trafalgar is een instructief en uitermate boeiend werkstuk. Om een van de lage dekken, waar de kanons stonden opgesteld, alsmede het vertrek met de sterven de Nelson, na te bouwen moest een bedrag op tafel komen, hoger dan dat waarvoor destijds het oorlogs schip Victory werd gebouwd. Tus saud's kon de betrokken dekken en scheepsplaatsen nauwkeurig nabou wen want de Victory, Engelands meest beroemde oorlogsschip, bestaat nog steeds en ligt goed gecon serveerd in een dok van de ma rinebasis Portsmouth. Als men als het ware het geschuts- dek betreedt is het gevecht in volle gang. Men ruikt kruitdamp, hout werk, teer en zweet. Het gebulder van kanonnen en het gekraak van touwwerk wordt nu en dan over stemd door het geschreeuw en ge krijs van mannen. Voortdurend strijken de lichtflit sen van het mondingsvuur over de beroete, bezwete en bebloede licha men van de stuksbemanningen. De zware dikke kanonnen glanzen dof in het vage licht dat binnensijpelt door de geschutspoorten. Het is een afschuwelijk, maar ook fascinerend geheel en het is niet moeilijk meer zich de verschrikkingen van een zee slag uit de late zeiltijd voor te stel len. Even later is men bij Nelson. Men hoort het gekreun van de gewonden. Enkele officieren staan samenge- groept rond de dodelijk gewonde ad miraal die op het dek zit, geleund tegen een van de houten spanten. De olielamp geeft een zo vaag licht dat men zich moet inspannen om de ster vende admiraal nog eenmaal in de brekende ogen te kunnen kijken. Het hele tafereel is verbijsterend sugges tief. Beeld, geluid en licht geven een perfecte weergave van hoe het wer kelijk was. Teksten, kaarten en teke ningen langs de wanden van het Tra- falgar-gedeelte geven verdere toe lichting op de slag en de betekenis er van. Ongetwijfeld opwekkender is de „Heroes Live"-tentoonstelling. Daar Tussaud's directeur E. V. Gatacre (in Nederland geboren Brit met een Nederlandse moeder) „Tussaud's Is weer in". ziet men Twiggy, Cassius Clay, Charles de Gaulle (dubbel zo groot als in werkelijkheid en met mono tonie stem voortdurend uitleggend waarom Engeland niet in de EEG kan komen). Malcolm Muggeridge, Elisabeth Taylor en Richard Bur ton in de stromende regen en be laagd door onophoudelijk flitsende fotojournalisten. Met geluid en licht effecten wordt hier een voortduren de „voorstelling" gegeven, zo flitsend en levendig, dat het lijkt alsof de hele wassenbeeldenbevolking van „Heroes Live" ook werkelijk leeft. Binnenkort komt hier weer een nieuwe versie van de Beatles en sinds kort ziet men er Alexander Dubcek in zijn treincoupé terugke ren naar Cierna. In snel tempo voert mr. Gatacre ons door zijn wonderlijk paleis. Even laat hij ons alleen om op eigen houtje de zaal der koningen te bekij ken (sinds 1809 hebben alle Britse vorsten voor Tussaud's geposeerd) en vervolgens leidt hij ons door de ateliers van het museum. Armen, benen, rompen en hoofden, plukken haar en kledingstukken lig gen er soms kriskras dooreen. Ie mand is bezig om haar voor haar de wenkbrauwen van Beatle John Len- non aan te brengen. Vanaf een plank kijken de nog biljartbalkale hoofden van Paul Mc Cartney en Ringo Starr grijnzend toe. Het hoofd van Richard Nixon is ook ver vooruit. Toch is de democra tische kandidaat ook al herkenbaar zij het slechts nog aan zijn mond. Men ziet er meer bekende hoof den op de planken staan: in aan bouw of in restauratie, 't Is een beet je gek allemaal. Een van de assis tentes pakt het hoofd van Nixon op, steekt het naar voren als een pas verworven trofee en zegt: „Als hij de verkiezingen wint, komt hij in de Heroes-Live-afdeling op het gestoel te dat al klaar staat". Het hoofd vertrekt geen spier. Het glimlacht slechts zelfverzekerd maar dat zegt niet veel want ook het roze, gladde en kale hoofd van Humphrey doet dat. Het is alsof je in een andere wereld terecht komt als je weer buiten loopt over Marylebone Road, in de miezerige Londense regen. Je bent weer tussen de le venden. (ADVERTENTIE) S-. yf?._ Voor wie het „groot" bekijkt, is een King-Size, onaf hankelijk programmablad als Televizier op maat gemaakt. Vele pagina's, meeslepende achtergrondinformatie, onthullende interviews met beroemde sterren en musici, vaste rubrieken over sport en actualiteit. Die geweldig dikke Televizier, met bovendien „Goed Geschoten'-' èn de complete programmavermelding kost u maar 55 cent per week. Als u zich nu opgeeft ontvangt u bovendien alle nummers tot 1 december gratis. COUPON TA 13 Noteer mij ais abonnee op Televizier Ik ontvang alle nummers tot 1 december gratis Naam Plaats Straat (in vakje aankruisen wat wordt verlangd) met jaarlijkse betaling ƒ28,60 halfjaarlijkse betaling O ƒ14,30 betaling per kwartaal 7,15 wekelijkse betaling (via wederverkoper) 0,55 (maakt u a.u.b.geen geld over maar wacht op onze giro-acceptkaart) Zend de.bon in een ongefrankeerde enveloppe aan: AVRO, Antwoordnummer 3000, Amsterdam. Plak geen postzegel, de AVRO betaalt de portokosten

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 23