eman
N.-V ossemeer
weer in de
ban van
A. M. de Jong
BROZEMS MOETEN
ZICH UIT
KUNNEN LEVEN
kort
PROF. DELFGAAUWTWEE MOGELIJKHEDEN VOOR PAUS
Humanae Vitae intrekken of aftreden
Kluwer
ZATERDAG 25e STERFDAG VAN GROOT SCHRIJVER
WëSMÊÈËSÊIM
laarzen
van Nunen Boes n v
Prof. Buikhuizen op congres
tok N.V.
ANTS
DTSTE
IELZAAK
I
Op
één na
Achterop
Merijntje
N.Y. voor behoud
stadsschoon
van Den Briel
laarzen
^laarzen
Alfa brengt 'n lawine
van alle soorten knie-
iaarzen.
Als eerste door de bocht
f 99,50
Bravour
JAPANNER KRIJGT
NOBELPRIJS
VOOR
LETTERKUNDE
Uw bedrijf
of beroep
KLUWER
UITGEVERS
dienst.
I. Vakkennis is
te richten
>TOK N.V.
eda.
ie enveloppe
niet
DE STEM VAM VRIJDAG 18 OKTOBER 1968
(Van een onzer verslaggevers)
NIEUW-VOSSEMEER - Levensgroot hangt de beeltenis van Merijntje
tussen de schoenen en pantoffels in een winkel van Nieuw-Vosse-
meer. Bij de doorgang naar de werkplaats zitten ze bijna allemaal in
een rek: Merijntje Gijzens Jeugd; Frank van Wezels roemruchte jaren;
peeske; De heks van de Riethoek; De dolle Vaandrig Achter de
toonbank Clemens van Meel; „Zaterdag om één minuut over elf zijn
uw schoenen klaar, mevrouw Suykerbuyk". Dat is Clemens; de ani
mator van de carnavalsvereniging èn van A.M. (de Jong), de bekende
schrijver, die in dit dorp geboren werd. Het lijkt zot, maar het een
hangt met het ander samen. A.M. werd in 1967 door hem ingevoerd
bij het carnavalsmotto. „Om zakelijke redenen, meneer. Tenslotte ben
ik zakenman". Een opvallende belangstelling voot de schrijver en zijn
werk was het gevolg. Niet alleen in Nieuw-Vossemeer maar in het
gehele land. Beide motieven spelen nu in het dorp een opmerkelijk
spel.
Wat grappige kronkelstraatjes
in de polder. Het isolement en de
armoede hebben in het verleden
een prachtig dorp overeind ge
houden. Daarvan is de jonge bur
gemeester mr. H. Hennekens zich
bewust. In een van de grootste
huizen van de plaats, bet gemeen
tehuis vertelt hij graag over de rol
van Merijntje. Door het raam
kijk je op zijn bronzen beeld.
„Er zijn twee motieven, waar
om de nagedachtenis van A. M. de
Jong en de figuren, die hij ge
schapen heeft, van belang zijn
voor Nieuw-Vossemeer. Het is
hier een attractief dorp in ont
wikkeling. Er komen geleidelijk
mensen van elders wonen; het
isolement wordt doorbroken. Je
vraagt je af: wat kunnen we
doen om deze gemeenschap ver
der tot ontwikkeling te brengen?
En dan kunnen manifestaties
rond Merijntje daarbij behulp
zaam zijn.
maakt", glundert hij. „Nee, ik ben
er niet uit egocentrische motieven
mee begonnen, al speelde de com
mercie wel mee. Ik zeg maar zo,
de bakker, de kruidenier en het
café pikken er wel hun graantje
van mee. Dat zal wel niet in de
bedoeling van de stichting (een
landelijke onder leiding van
Garmt Stuiveling is er zich mee
gaan bemoeien) zijn; maar ik ben
tenslotte zakenman".
1 Bovendien was het dorp door
zijn excentrische ligging cultureel
achterop geraakt. Door een groei
ende belangstelling voor de wer
ken van hun oude plaatsgenoot
A. M. de Jong. krijgen we een
kans de mensen van het dorp en
zijn omgeving iets te bieden; iets
meer dan, het overigens belang
rijke, rekenen en taal van de
school. Door de volkse en streek
gebonden schrijftrant van De
Jong, raken de mensen betrokken
bij iets waarin zij zichzelf kun
nen terugvinden. En dat vind ik
belangrijk in deze tijd, waarin
men door de welvaart nog nauwe
lijks een kans krijgt om zichzelf
te blijven. Hier is nog veel moge
lijk. Hier leef je als mens nog met
alles en iedereen mee. Op de ruim
1800 inwoners zijn 34 verenigin
gen".
„Dat hadden ze niet moeten
doen", zegt Clemens van Meel.
„Gisteravond hebben ze de winke
liersvereniging opgeheven; alleen
met mijn stem tegen. Zoiets heeft
dit dorp juist nodig. Als ze maar
actief zijn" En actief ratelen de
machines verder, oorverdovend.
Honderd grote zeildoeken van
ruim 3x4 meter halen Clemens
an zün vrouw onder de machine
door, iedere week. „Enige leve-
[anS!?r op dit gebied in Neder
land schreeuwt hij. Tussendoor
verkoopt hij kleine beeldjes van
Merijntje in zün winkel. Al bijna
J00 verkocht! En boeken van A.
M- de Jong zfln deze zomer weg
gevlogen. Vooral door vreemde
lingen worden ze gekocht. Er ko
eien bussen met schoolkinderen
«iken naar het beeld. „Zoiets heb
ben we hier nog nooit meege-
Maar Clemens heeft intussen
toch ook alle boeken, „op een na",
van A. M. gelezen. „De mooiste....?
Ik kan wel zeggen, welke ik de
slechtste vind: Merijntje in film
land. Ja, De dolle Vaandrig ts een
van de beste. „En die met het blo-
rende kriekske" vult zijn vrouw
vanachter een stapel zeildoek, aan.
Tweeëntwintig romans, zeven no
vellen, veertien toneelstukken,
vijf kinderboeken (waarvan één
met 21 delen), drie reisbeschrij
vingen. zestien vertalingen, tallo
ze schetsen, artikelen, literaire
kronieken, essays, verhalen, hoor
spelen etcetera zo maar
tussen het verzolen door. „In het
dorp wordt hij ook meer gelezen.
Er zijn er, die oude drukken ver
zamelen. En wat nog mooier is
maar ze zullen wel kwaad wor
den als ze dit lezen steeds
meer mensen hier worden fami
lie van A. M. of zoeken naar fa
miliebanden".
Aan het hoofd van de school
Van der Horst heeft hij „de hele
Merijntje" gegeven. „Dan kunnen
de jongens daaruit voorlezen.
Waarschijnlijk bomt er dan wel
een levende Merijntje naar voren.
Die zou dan kunnen meespelen in
het toneelstuk Het Verraad. Dat
is wel moeilijk. Maar het succes
van De martelgang van Kromme
Lindert, dat vorig jaar gespeeld
werd, vraagt om een traditie. Er
zijn nog stukken genoeg".
Op de speelplaats van de school
ravotten de Merijntjes. „Merijn
tje?" vraagt er een. „dat is 400
jaar geleden". Een onderwijzer:
„Och hij haalt twee dingen door
elkaar. Vorig jaar werd 400 jaar
Nieuw-Vossemeer gevierd". Op
een tafel liggen de kersvers ge
schreven opstellen over Merijn
tje Zaterdag zullen in het Ge
meenschapshuis de prijzen uitge
reikt worden. „Merijntje was een
ondeugende iongen" zo begint er
een. Verder is iedereen gefrap
peerd door de mispels van de
pastoor; het blozende kriekske en
een verstuikte voet. „De rest is
WMM
A. M. DE JONG
Twee SS-mannen belden op 18 oktober 1943 aan bij de schrijver A. M,
Jong en schoten hem neer in de deuropening van zijn huis in Blaric
Op de 29ste maart 1888 was hij geboren in een klein huisje op de Hogedijk
te Nieuw-Vossemeer. Via het „schoolmeestersambt" en journalistieke arl
wist hij zich op te werken tot een auteur van talloze bekende werken,
behoort nog steeds tot de meest gelezen schrijvers in ons land. Zijn wer
werden vertaald in negen ander etalen. In Nieuw-Vossemeer is het laa
jaar een opvallende belangstelling gekweekt voor hun oude plaatsgenoot
zijn geestelijke nalatenschap. Zaterdag 19 oktober a.s. wordt Te dag 1
dacht, dat hij 25 jaar geleden werd vermoord. Ojn 15.45 is er een bijt
komst in de raadszaal, waarna om 16 uur een tentoonstelling A. M. de J
en zijn werk wordt geopend in het houten noodgebouw achter het Geme
schapshuis. Om 16.45 uur volgt een kranslegging bij het beeld van Meriji
Gijzen. De prijsuitreiking van de teken- en opstelwedstrijd voor de sch
jeugd is om 17.00 uur in het Gemeenschapshuis en om 19.30 uur is in I
zelfde gebouw een herdenkingsbijeenkomst.
blijkbaar over hun hoofden heen
gegaan", zegt de onderwijzer.
„Wat wel opvallend was: het dia
lect in het boek sloeg bij de kin
deren aan" Sommigen probeerden
het zelfs te schrijven. Aan deze
taalconstructies kan zelfs de beste
onderwijzer niets veranderen.
De koude polderwind waait
door de Voorstraat. „Hier moet
een tweede „monument" voor
Nieuw-Vossemeer komen", heeft
Van Meel verteld. Wat? Het is 300
jaar oud. Het heeft er vroeger ook
gestaan. En het heeft met paarden
te maken. Verder blijft het nog
een geheim; behalve voor snug-
geren. Maar het is wel een kolfje
naar de hand van de burgemees
ter. In zijn kamer hangt een uit
breidingsplan voor Nieuw-Vosse
meer. Tientallen huizen moeten
sneuvelen en een heus winkel
centrum. Een ontwerp van dezelf
de stedebouwkundige, die de Lijn
baan ontwierp. „Dat was het plan"
zegt mr. Hennekens. „Het is dood
zonde om dit af te breken. Kijk,
die huizen achter Merijntjes beeld.
We hebben daar plannen voor een
De Jong-museum en een schrij
vershuisje, waar auteurs zich rus
tig kunnen terugtrekken om te
werken. In dat museum zou ook
een bibliotheek voor het dorp
moeten komen, want zoiets be
staat hier nog niet. Maar daarbij
hebben we financiële hulp hard
nodig. De kerk hiernaast moet
gerestaureerd worden Een 300
jaar oude ets aan de muur van de
kamer laat zien, dat er van oor-
„Maar 't zit er allemaal in," meent
al wat in stand is gebleven. „We
hopen mensen bijvoorbeeld ar
tiesten aan te trekken, die deze
huisjes willen bewonen, als de
huidige bewoners naar modernere
huizen uitkijken".
Op de schouw van de burge
meesterskamer staan een drietal
bronzen; resultaten van de con
tra-prestatieregeling. Het ene
probleem roept het andere op.
„Maar het zit allemaal In", meent
de burgemeester. „De mensen hier
zijn er trots op, dat A. M. bij hen
hoort. Dat kon je zien bij De
Kromme Lindert. Vier uur toneel
door eigen mensen. Ook de jon
geren hadden tranen in hun ogen.
De mensen van deze streek be
grijpen het, want ze zijn als De
Jong hard grootgebracht. Ze zijn
van oorsprong een landbouwende
bevolking; nog niet zo lang gele
den was 70% landbouwer; nu nog
14%. Maar het zit nog in hun
bloed: het zware sjouwerswerk".
Van A. M. de Jong staat geschre
ven: hij had een arme harde
jeugd. Al te tragisch werd dat
echter niet opgenomen door de
jonge Adriaan, want in zijn omge
ving kende men eenvoudig niet
anders. Zoals vele Brabantse ar
beidersgezinnen, leidde ook het
gezin De Jong een zwervend be
staan, altijd op zoek naar werk.
Toch bleven perioden van werk
loosheid en van honger niet uit.
Vandaar.
In „De Hoogte" op de dijk
schenkt Anneke (uit De Kromme
Lindert) een goede kop koffie. Bij
het biljart staan vier mannen aan
de keu. „Het was een mooi stuk.
Waarom? Ik zou het niet kunnen
zeggen. Het lezen van het Bra
bantse dialect viel niet mee. Het
spreken wel. Jongens, die hier in
het café komen en waarvan ik
dit nooit gedacht had, kwamen
twee avonden achtereen kijken....
Een beeldje kopen van Merijntje?
Nee, daar heb ik nooit bij stilge
staan". Het dorp loopt vol met
levende Merijntjes.
DEN BRIEL (ANP) In de nog
praktisch gaaf geconserveerde ves
tingstad Den Briel met haar 431
panden van historische waarde, met
haar wallen en poorten, is tie NV
„Vestingstad Brielle" opgericht.
De vennootschap heeft ten doel
werkzaam te zijn voornamelijk in het
belang van de volkshuisvesting in
de gemeente Den Briel, in het bij
zonder daar waar woon- of bedrijfs
ruimte dreigt verloren te gaan,
waarvan behoud uit hoofde van de
historie of de architectuur wenselijk
is en die bij restauratie naar de ei
sen des tijds behouden kan blijven.
De NV beoogt o.a. aankoop en res
tauratie van daarvoor in aanmer
king en ter beschikking komende
panden en bij te dragen tot her
stel van het oude stadsschoon. Of
schoon verkoop na restauratie de
voorkeur zal hebben, is eigen ex
ploitatie na herstel niet uitgesloten.
Het maatschappelijk kapitaal be
draagt f 100.000,- met aandelen van
elk f 1000,-. Bij grote belangstelling
zal tot kapitaalverhoging worden
overgegaan.
(ADVERTENTIE)
in nappa, aneline, suède, bovina. Kleuren
van room tot espresso. Hakken van laag
tot extra hoog. Zoek maar uit. Warm of
modisch. In alle prijzen. m qa
29,90 34,30 39,90 42,90 JJ vU
44,90 enz.
(ADVERTENTIE)
Breda Karrestraat 27,
Tilburg Heuvelstraat 70
Botterdam Schiedam Vlaardingen
Den Haag Leiden Dordrecht
Adem inhoudendaar komen ze!
Nummer 5, een Javelin, gaat
als eerste door de bocht. Hij remde
precies op tijd af en regelde het
ogenblik van gas geven voortreffelijk.
Zo gaat dat op zo'n miniatuur
racebaan die jongens (of mannen)
uren zoet kan houden.
Alles werkt elektrisch, de baan kan
via een transformator op het liohtnet
worden aangesloten. De snelheids
regelaars reageren op de minste
druk, voorzichtig dus. De racebaan
van bijna vier meter kan op vele
manieren worden uitgelegd.
Een ingebouwde teller
registreert het aantal afgelegde
ronden per auto.
kompleet met transformator 21/2
amp. (Totaalwaarde van de losse
onderdelen 141,35).
We hebben de merken
Carrera, Jouef, Fleischmann
en Scalextric
in prijzen van 29.50 af.
Grote keus, goed advies en daar
door een blij kindergezicht is een
reisje naar Tilburg waard. U kunt
ook telefonisch bestellen.
Onze bezorgdienst komt overaL
Heuvelstraat 68, telef.04250-25982,Tilburg
(Van een onzer verslaggevers)
DELFT „We moeten ophouden louter repressief te rae.
geren op de brozems die zo vaak met hun oorverdovende ca
priolen de binnenstad beheersen en in plaats daarvan uitlaten
creëren waar deze jongelui zich uit kunnen leven". Dit waren
de slotwoorden gistermorgen van de Groningse criminoloog
prof. dr. "W. Buikhuizen tijdens een tweedaags congres in de
T.H. over de geluidshinder, die door het bestuur van het Ne
derlands congres voor Openbare Gezondheidsregeling gehou
den wordt.
Prof. Buikhuizen stelde zich in zijn
toespraak over „brozems een nieuwe
leinte, een nieuw geluid" op het
standpunt van de bromfiets-tieners.
„Want", zo betoogde hij „de massa
media leggen het accent op de viri
liteit van de mannelijke jeugd en
creëren daarbij behoeften zoals het
bezit van opvallende kleding en snel
le rbomfietsen, maar vervolgens
tracht men door de snelheids-inspec
ties en afsluiting van de binnenstad
door bromfietsers aan een situatie
paal en perk te stellen die men zelf
in het leven heeft geroepen".
Het bezit en gebruik van 'n brom
fiets schept voor de tiener een mo
gelijkheid om in de groep mee te
draaien en hoog aangeschreven ka
raktereigenschappen, zoals behendig
heid, durf en bravoure uit te leven.
De brommer is voor de echte bro-
zem daarom niet inde 1ste plaats
een vervoermiddel, maar een ver
lengstuk van de persoonlijkheid. Het
is daarom onjuist louter negatief te
gen het brozem-verschijnsel op te tre
den. Bovendien is dit bij het stijgen
van de welvaart niet vol te houden
omdat over enige jaren de tieners
zoals hun leeftijdgenoten in Zweden
de beschikking zullen hebben over
STOCKHOLM (AFP) De Nobel
prijs voor letterkunde is gisteren toe
gekend aan de Japanner Jasoenari
Kawabata.
Het is de eerste maal dat de let
terkundige prijs naar Japan gaat.
auto's, die men niet uit de steden
zal kunnen weren. Het is daarom
zaak naar een legale uitlaatklep te
zoeken die de behoefte aan bravoure,
snelheid en lawaai tegemoet kan ko
men. Op langere termijn dacht prof.
Buikhuizen hierbij aan het spreiden
van sportfaciliteiten door heel de bin
nenstad, waardoor de sportbeoefe
ning toegankelijker en aantrekkelij
ker zal worden. Het aanleggen van
speciale race-banen met hindernis
sen buiten de stadskernen en het
organiseren van wedstrijden in de
buitenwijken was een mogelijkheid
die onmiddellijk zou kunnen worden
gerealiseerd. Zowel de brozems als
het door het oorverdovende lawaai
geplaagde publiek zouden hier on
middellijk mee gebaat zijn.
(ADVERTENTIE)
nn« "De encycliek Hu-
h»L,Y -ae kan alleen beslissende
n ,1?, hebben, wanneer zij tot
een fundamentele crisis leidt. In
wnL"1518 ïal duidelijk moeten
kelilk Wat de taak van het ker"
zen lgea?S ls en waar de gren-
AMn" dlt Sesag liggen",
raai-nf Groningse hoogle-
iuist ard Delfgaauw in een ro
tkei ,!?^c!'ene'1 P°cket, die als
Hik „Seksualiteit, pause-
ontleldi a g™eten" Het boek
cycliek de W^s' die d00r de en-
ei tracht3^» hCht is Sehracht
nu ilnnr hic uWCg te wiizen. die
leken seaaan ?Pen' .pnes,ers en
Ofjlfoa-, a', m°eten worden,
moe' ,SW V1^dt' dat het conflict
daarbij o» ""gevochten. Hij ziet
de bisschimn» a,1 '°ehedeeld aan
litdrukkeliUt j z" zich "iet
tantiëren loi u" de encycüek dis-
Werden tul-Si gezag evenzeer
gezag naar zhn a pauseiijk
is. Er zji" "ln ïordeel d" reeds
bisschoppen om geschreven, niet te
erkennen" ofwel „het wereldepisco
paat maakt de paus duidelijk, dat
hij moet aftreden" Het klinkt ra
dicaal maar zonder radicale maat
regelen kan de situatie niet ge
red worden, zo meent Delfgaauw.
Waarschijnlijk zullen veel bis
schoppen proberen deze radicale
weg te vermijden en een compro
mis te vinden, bijvoorbeeld door
te verklaren, dat de gelovigen zich
in laatste instantie door hun ge
weten moeten laten leiden en ver
volgens door de encycliek dood te
zwijgen. Volgens Delfgaauw zou dit
rampzalig zijn. „Wordt de uit
spraak van de paus niet herroe
pen, dan zullen tallozen openlijk de
kerk de rug toekeren of zich zelfs
helemaal niet de moeite geven dit
openlijk te doen, zij zullen de kerk
gewoon terzijde laten liggen. Vele
anderen zullen ondanks alles lid
willen blijven, maar zonder verder
enige waarde te hechten aan pau
selijke uitspraken".
Delfgaauw licht zijn standpunt
toe.
Als de bisschoppen de weg van
het compromis volgen, geven zij
geen werkelijke leiding, zij laten de
gelovigen in de kou staan. Zij red
den niet het gezag van de paus,
dat toch al verloren is, maar ver-
liezen daarenboven hun eigen ge
zag. Zij maken zichzelf medever
antwoordelijk voor de catastrofe
van de bevolkingsexplosie en voor
het te gronde gaan van talloze hu
welijken. Zij plegen verraad aan
het concilie, waarr.ee de encycliek
zowe] materieel als formeel in
strijd is.
„Wanneer de paus denkt", aldus
Delfgaauw, „een zo belangrijke
zaak als de huwelijksleer alléén te
kunnen decreteren, dan bevestigt
dit het vermoeden, dat in de grond
collegialiteit voor hem een leeg
woord is, omdat Ie theorie der
pauselijke autocratie voor hem be
langrijker is dan de idee van de
collegialiteit uit de eerste eeuwen
der kerk".
Delfgaauw twijfelt niet aan de
integriteit van de paus. Hij con
stateert alleen, dat hij in een fron
tale botsing met het college van
bisschoppen is geraakt. „Wordt de
botsing erkend, dan ontstaat een
van de meeste gespannen situaties
in de kerkgeschiedenis, alleen te
vergelijken met het verzet van Pau-
lus tegen Petrus. Wordt de botsing
niet erkend, dan is het menselij
kerwijze met de kerk afgelopen.
De gelovigen zullen ieder vertrou
wen in de leiding van de kerk ver
liezen. Zij zullen ofwel uittreden,
ofwel schouderophalend zelfs deze
moeite niet nemen: de kerk is als
factor van verlossing in de wereld
afgeschreven".
Nader ingaand op de bezwaren,
die tegen de inhoud van de ency
cliek Humanae Vitae kunnen wor
den ingebracht, stelt Delfgaauw, dat
er twee fundamentele problemen
zijn die de paus niet heeft opgelost:
het gezag en de seksualiteit. Hij
verwart het juridische gezag dat
hem in staat stelt verordeningen
te maken en de naleving daarvan
af te dwingen met het morele ge
zag, dat alleen maar kan bestaan
in het stellen en aanvaardbaar
maken van idealen.
Volgens Delfgaauw heeft de en
cycliek Humanae Vitae geen mo.
reel gezag: „Zij wijst geen wegen,
maar gooit deuren dicht en laat
de mensen in de duisternis. Ster
ker nog: de encycliek wil hen,
die hun weg hebben gevonden, te
rugdringen in het niet-weten in de
duisternis". Een dergelijke lacune
vult men niet op door te verwij
zen naar de hijstand van de Hei
lige Geest: deze maakt zich name
lijk kenbaar in verhelderende ar
gumenten en bevrijdende perspec
tieven en dat is het nu juist wat
aan deze encycliek ontbreekt.
Het tweede probleem, waar de
paus niet uitgekomen is, is het
probleem van de seksualiteit. „De
paus kan zich", aldus Delfgaauw,
„niet losmaken van een vroegere
situatie in de geschiedenis van de
mensheid, waarin omwille van het
voortbestaan de voortplanting bo-
ven alles gesteld moest worden.
Hij blijft het seksuele als zodanig
als een taboe zien, dat alleen in
de gerichtheid op de voortplanting
mag worden doorbroken". Hij is
„slachtoffer van het geestelijk kli
maat van de kerk van zijn land
en van zijn slechte theologische en
wijsgerige opleiding".
Delfgaauws boekje is ongetwij
feld het lezen waard. Zijn kritiek
op de inhoud van de encycliek
gaat dieper dan de kritieken, die
we tot nu toe gehad hebben: bij
zonder daar waar hij onderscheid
maakt tussen recht, ethiek en mo
raal en waar hij de verschillende
vormen van gezag ontleedt.
Op twee punten zouden we
vraagtekens willen plaatsen:
Ten eerste: is het zo zeker,
dat er gesproken kan worden van
een frontale botsing tussen de paus
en „het" wereldepiscopaat; of is
het wereldepiscopaat in zichzelf
verdeeld, half voor en half tegen
de encycliek?
Ten tweede: is de uitweg, die
Delfgaauw wijst (intrekken van
de encycliek of aftreden) de eni
ge uitweg? Zou er niet gepraat
kunnen worden? Zon er geen n'euw
concilie kunnen worden bijeenge
roepen of althans een bisschoppen
synode? Dat lijkt ons vooralsnog
een meer haalbare en dus ook be
tere kaart.
DR. ALFRED VAN DE WEIJEK
Op 1 januari treedt
de nieuwe omzet
belasting in werking,
de
BTW
De beste, betrouw
baarste, actueelste
informatie over de
BTW voor
vindt u ongetwijfeld
ineen van de vele
boeken over de
BTW die worden
uitgegeven door
Vraag uw boekverkoper
om de uitvoerige
BT W-folder.
U kunt ook ons
schrijven of bellen.
Deventer
Postbus 23
Tel. 05700-107 22
li