Ko van Dijk stopt - ondanks
n - niet niet toneel
geruchte
Het rode licht
dat
groen lijkt
Kijk naar
Omdat we gewoon
veel,véél te weinig
zon krijgen.
Claudia
in Rome
evoluon
BIGGLES: AFREKENING IN CAIRO
MIJN COLLEGA'S HOPEN HET MISSCHIEN WEL
A
Dat lijkt m eeriottlfflMML
I Nooit
1 Vermoeiend
Collega's
Ahnung
Talent
ie leven als to-
eindhoven
NCRV brengt
nieuw spel van
Yvonne Keuls
van 25 okt. t.m. 3 nov.
komt voor U, mevrouw
de 17e
ZUID-NEDERLANDSE BEURS
Nederland I:
Nederland II:
België (Waals):
Duitsland I:
België (Vlaams):
Duitsland II:
DE STEM VAN DINSDAG 15 OKTOBER 1963
21
(Van onze showredactie)
PEN HAAG - Zijn vrouw
iTrfoor de telefoon: „Doe me
lol praat niet over dat been
If hem Hij heeft het veel te
1 uk en dat gezeur over z n been
hii helemaal met hebben
Biin directeur Paul Steenbergen
t el Tja, dat be endat is een
'iche affaire. Daar moet nie
mand meer over praten, daar
heeft hij het zelf al kwaad genoeg
Wij kunnen niets anders
■dooi dan bekijken welk werk hij
„■el kan blijven doen",.
Het slachtoffer" zelf, Neder
lands top-aeteur Ko van Dijk
»t: „Ik heb een beetje last van
wij rechterbeen. Dat heb ik
Jee maanden geleden gekregen.
W af. Dat is een zaak van mij.
Jzolang niemand van het publiek
Jdaarvan iets hoeft te merken, dat
Ijk mank loop of zo, zolang heeft
I daar ten eerste niemand iets mee
J te maken en ten tweede betekent
H Het helemaal niet dat ik mij in
mjjn werk moet beperken. Dat is
Ihelemaal niet waar".
Al enige tijd circuleerde in de
JRandstad Holland het gerucht, dat
Irfe nu 52-jarige acteur zou lijden
Iaan een ernstige heupziekte. Geruch-
|ten, die zelfs uitmondden in de op-
■zienbarende conclusie dat Ko van
■Dijk zijn roemrijke carrière als ac-
Ittur moest stoppen en zich in de toe-
1 komst nog slechts als regisseur zou
■luimen doen gelden.
Het waren geruchten met een
ld van waarheid: Ko van Dijk
B([„t toe al enkele maanden onafge-
■hroken last van zijn been te hebben.
1 Maar verder ontkent hij alles per-
I inent,
Wanneer zal het publiek wèl iets
gaan merken van dat zere been?
Ko van Dijk: „Nooit, daar zal
sprake van zijn. Er wordt ge-
[sujjtieerd dat ik nu minder hard
1 tc {aan werken dan vroeger, maar
libet tegendeel is waar. Ik heb ne-
I gen jaar bij de Nederlandse Come-
"e gewerkt, daarna ruim drie jaar
e-laace. Ik speelde twee rollen per
f jaar, en regisseerde er nog een per
I jaar. Dat is niet gering, maar het is
I een krachtsinspanning die men hier
I in Holland van een acteur met mijn
kaliber mag eisen.
I Ik doe nu veel méér. Ik speel
Inu drie of vier keer per week
1,,Veertig Karaats", dat blijspel dat
lik zelf geregisseerd heb en waarin
lik zelf meespeel. Dan speel ik „Het
I wijde land" van Schnitzler. Dan re-
1 gisseer ik „La puce a l'oreille" van
lleydeau. En dan ga ik spelen in
1 een stuk van Ibsen. Dat zijn drie
I rollen én een regie. Dat is méér dan
|ikde laatste jaren ooit heb gedaan.
Dus, wat er over me gezegd en ge-
I scheven wordt, het slaat nergens
op'
t' hebt uw rol in „Trommels en
I trampetten" eind vorige week toch
overgedragen aan Gerard de Groot.
waarom dan?
Ko van Dijk: „Met het oog op dat
ran, zei de dokter me: Kijk, als
le de hele dag staat te repeteren
au iedere avond of „Trommels en
trompetten" speelt, of „Veertig Ka
raats" tot de première had ik geen
anke e vrije avond dan is dat
ia,s te vermoeiend voor je been. Dus
815 er iets aan gedaan kan wor-
^an. 's da' beter, zei hij.
Daarbij kwam: ik móét dat boek
an ..Het wijde land" ik moet dat
mijn kop stampen. Als ik 's mor-
f® e'f uur begin te repeteren,
half vier, ik ga naar huis, ik eet
2 ZIt om vijf uur in de bus om
I hele avond te spelen en ik kom
thu° --- °m twaal£ uur' half
(ADVERTENTIE)
KO VAN DIJK: „Laat ze maar kletsen"
Dat
wanneer moet ik dan leren?
I ft j'Was, 'en eerste de reden dat
lieis i10 ovei'gaf. Ik moet gelegen-
r rijgen om die rol te leren,
d. „6n ^eede: ik heb vijf dagen na
iJ^^Tvan „Het wijde land"
mnot Vaa Puce a l'oreille". Ik
im»t ®1Jn r?®ie voorbereiden. Ik
Ik "(i-se-en-scène uittrekken.
moet mijn gesprekken hebben
r-U7i„u1]n dec0rateur. Ik moet de
st Tr elkaar brensen- Dat
dat ik aa' klaar hebben voor
den 1 a™.,ciie lezing begin, want
moet ik de hele dag werken
L ®ensen en 's avonds spe-
Dus ik moet er wel uit.
■.Misschien hopen veel collega's
wie er helemaal mee stop,
ik ft £k wee' ket niet hoor,
„...bemoei me er ook niet mee.
bent, eet je thuis en dan ga je naai
de bus. Met wie zit je in die bus?
Met je collega's. Met wie zit je in
de kleedkamers? Met je collega's.
Daar is niks aan te doen.
Onze wereld is ook een wereld
die moeilijk toegankelijk is voor ie
mand die daar buiten staat. Ten
eerste is er hier in Nederland on
beschrijflijk weinig wezenlijke inte
resse voor toneel. Dit is helemaal
geen toneelminded land. Nee. Voet
ballen is belangrijker, de t.v. is lang
zaam veel belangrijker geworden.
Dat is nou eenmaal zo. Ik ben nu
36 jaar aan het toneel, ik heb het
nooit anders meegemaakt".
Wij praten over zijn grote bekend
heid en populariteit, beide een ge
volg van Van Dijks „persoonlijkheid
en talent", zoals hijzelf het denkt te
moeten verklaren.
„Ik ben drie keer voor de toneel
school geweigerd. Maar toen was ik
ook heel erg jong. Ik was vijftien
toen ik de eerste keer toelatingsexa
men deed, zestien jaar de tweede
keer en twintig jaar de derde keer...
Maar ja, die eerste twee keren. Ik
was ten eerste eigenlijk te jong, ten
tweede, ik was onmogelijk. Ik sprak
verschrikkelijk plat Amsterdams. Ik
had nergens geen enkele „Ahnung"
van. En toen ik twintig was, toen
heb ik dat nog eens gedaan, dat
was bij de dood van mijn vader, tja,
toen wilde ik direct in de tweede of
de derde klas, dat weet ik niet eens
meer. En dat kon niet. Toen had
ik al zo'n vier, vijf jaar praktijk
achter de rug, dus daar had ik niet
zo'n zin in, weet je. Toen ben ik
maar gewoon met de praktijk door
gegaan".
U vindt de toneelschool niet zo be
langrijk?
Ko vair Dijk: „O, nou en of, het
is dé aangewezen weg om het to
neel te leren. Ik vind alleen dat er
momenteel veel te veel toneelscho
len zijn en er veel te veel dames
en heren ieder jaar aan het toneel
komen, veel te veel. Als dat zo door
gaat, als er ieder jaar zo'n acht of
tien nieuwe mensen aan het toneel
komen, hoe moet over tien jaar het
toneel in dit land dan zijn? Zoals
het nu gaat, daar geloof ik niet po
sitief in, het kan zo niet doorgaan.
Dan zullen er zeker wel vijftig ge
zelschappen moeten zijn om alles aan
het werk te houden en te eten te
geven.
ais
«chtè
ie altijd afgaat op wat er
ia r,ug om gekletst wordt
eeg, kom. Laten we daar nou
«ou ja
Ook prgivf?„veel met collega's om,
'end nÜ?-Di^k: ',Ja' bii"a ufslui-
land ls nou eenmaal in Neder-
morgens on dat? Je Staat 's
is L k n,lge,n, uur' en dan ben
Segetan klaar, dan heb je
dan bpn i|eu?Uched' ie aangekleed,
repetitie wr' en dan ga naar
<Uar' j ou> Wle ontrn°et je
Dat zou een nóg grotere verbrok
keling geven. Er is nu al haast niet
één gezelschap dat een groot bezet
stuk naar behoefte kan bezetten. Men
mist niet de mensen er voor, maar
wel de getalenteerde mensen. Er
zijn te weinig getalenteerde acteurs
en actrices bij één toneelgroep om
een groot stuk of een doublure goed
te bezetten".
„Is er een oplossing voor dat pro
bleem?"
Ko van Dijk: „Natuurlijk. Er mo
gen in Nederland maar twee gezel
schappen bestaan, vind ik, meer niet.
Als je twee gezelschappen hebt, elk
van honderd acteurs en actrices, dan
zou je twee centra hebben in ons
land waar buitengewoon goed toneel
zou kunnen worden gegeven.
Kijk, als je een troep van hon
derd mensen hebt, dan kun je drie
stukken tegenover elkaar spelen. Wat
inhoudt, dat je veel meer in je ei
gen vaste stad kunt spelen. En voor
de rest alleen de grotere steden be
strijken in het land, waar de mensen
uit de kleinere plaatsen maar naar
toe moeten komen. Dat zou op de
eerste plaats de rust van de toneel
spelers enorm goed doen en ten
tweede zou je die stukken allemaal
goed kunnen bezetten. De overheids
subsidie zou veel meer vrucht kun
nen gaan dragen".
(ADVERTENTIE)
j clt Je Klaar, e
daar?6/'1'6' Nou> Je
tot halfevifUega s' Dan rePet®sr je
8s ie naar h' 'V'er UUr' Klaar' Dan
enu wat komt bij
«M't?,0p.berk als ik vris
collega s. Als je niet vrij
Daarom, daarom,
daarom: Davitamon io.
Elke dag. Allemaal.
Davitamon 10. het cori iplete drageetje dat zorgt voor extra weerstand en
vitamme-resöivt.
In Rome worden op het moment
de opnamen gemaakt voor de
fim „The Adventures of Gerard"
naar de verhalen van Sir Conan
Doyle. De hoofdrolspelers zijn
Claudia Cardinale en Peter Mc
Enery. Op de foto: Claudia Car
dinale tijdens een draaipauze ge
tooid met de attributen van haar
tegenspeler.
Een kind kan rood van groen
onderscheiden,zegt u?
Gewoonlijk wel en gelukkig maar.
Toch zijn er omstandigheden,
dat een rood licht groen en een
groen licht rood lijkt.
Hoc dat komt? In het Evoluon
kunt u dit zelf ontdekken.
Veel van zulke interessante
en vernuftige zaken maken een
bezoek aan liet Evoluon tot
een belevenis. Voor iedereen
Toegang f 1.
dagelijks 10-18 uur
zondags 13-18 uur
Ruim parkeerterrein
Gerieflijk restaurant
Voordelige Trein-
Toegangsbiljetten
verkrijgbaar op meer
dan 100 N.S.-stations
In 1966 gesticht door Philips.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Vrijdag 18 okto
ber om 20.20 uur zendt de NCRV
opnieuw een oorspronkelijk televi
siespel uit van de 36-jarige schrijf
ster Yvonne Keuls. Dit spel kreeg
de titel „Vertel inij iets nieuws over
de regenwormen".
Het begon op prinsjesdag 1967, toen
de schrijfster met haar kinderen naar
de gouden koets ging kijken. Zij hoor
de daar een vrouw tegen iemand
roepen: „Moet je hier komen, dan
kun je de koningin in d'r gezicht kij
ken", Yvonne Keuls: „Op dat zin
netje bleef ik broeden. Er kwamen
steeds meer gegevens bij. Op straat
ontmoette ik mensen, hun gezichts
uitdrukking bleef me in de weg zit
ten. Het is een aandacht voor schijn
baar onbelangrijke details, maar het
is een aandacht die zich langza
merhand gaat verscherpen. Het is
een slijpen van je hersens".
Drie maanden later was er zoveel
„gebeurd" dat zij het spel kon gaan
schrijven.
Het gaat in „Vertel mij iets over
de regenwormen" over een man, de
heer Soetering (gespeeld door Guus
Oster), die in een rusthuis herstel
lende is van een hartinfarct.
Hij wordt verzorgd door Emmy
Muller (gespeeld door Dora van der
Groen). In het gesprek, dat zij voe
ren ontstaat een zekere toenadering.
(ADVERTENTIE)
eindhoven
in de philips-jubileum-hellen
het huishoudkompas voor vader,
moeder en gezin
een kruispunt van europawegen i
7.36
11.00
18.50
19.00
19.06
20.00
20.20
21.00
21.50
22.00
23.00
OLYMPISCHE SPELEN
SCHOOLTELEVISIE
DE FABELTJESKRANT
NIEUWS
KOPDUEL. Sportquiz o.l.v.
Frans Derks
NIEUWS
CAMILO TORRES, PRIESTER
EN REVOLUTIONAIR. Docu
mentaire over de priester Ca-
milo Torres die voor de armen
in zijn land ten strijde trok.
ADVOKAAT JUDD. Feuilleton
over advokaat Clinton Judd,
die meer geïnteresseerd is voor
't recht dan voor de financiële
baten.
VANAVOND IN NIEUWS
POORT. Parlementaire actuali
teiten.
NIEUWS
TELEAC
20.25 GENOEG OM JOU OP TE
HANGEN. Tv-thriller van Leo
Derksen.
21.45 JOURNAAL
22.00 OLYMPIADE MEXICO
18.15
18,50
19.00
19.03
20.00
20.20
20.45
21.35
20.05
22.10
OLYMISCHE SPELEN
DE FABELTJESKRANT
NIEUWS
SCALA. Informatiebulletin met
o.a. Van gewest tot gewest en
Olympisch nieuws
NIEUWS
DUBBELGANGER. Feuilleton
over een geheim agent, die in
de huid van een ander kruipt
DENK BEELD INTERNATIO
NAAL. Gesprek met de linkse
Gaullist David Rousset
OPERATIE TUNNELTEST.
Reportage van een veiligheids
test in de Amsterdamse IJ-tun-
nel
NIEUWS
OLYMPISCHE SPELEN
12.30
18.10
18.15
18.30
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
21.30
22.20
22.30
REPORTAGES VAN DE
OLYMPISCHE SPELEN IN
MEXICO
BERICHTEN
PING-PONG. „De papegaal"
SCHOOLTEI.E VISIE
KATHOLIEK-
GODSDIENSTIGE
UITZENDING
PLUM-PLUM
LES OSEAUX RARES.
Feuilleton
JOURNAAL
EUROPARTY. Rendez-vous in
Praag
CHAPEAU MELON ET BOT-
TES CUIR. Feuilleton
JOURNAAL
REPORTAGES OLYMPISCHE
SPELEN
12.30 OLYMPIADE MEXICO
14.05 SCHOOLTELEVISIE
17.00 OLYMPIADE MEXICO
18.25 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.25 KIJK EN KEEK
19.50 FRANSE TAALWENKEN
19.52 ZOEKLICHT OP CULTURELE
ACTUALITEITEN
20.00 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 OLYMPISCHE SPELEN
21.40 ALS DIE BILDER LAUFEN
LERNTEN
22.10 DAS TELEFON. Komische ope
ra van Gian Carlo Menotti
22.40 JOURNAAL
17.45 NIEUWS
17.50 DIE DREHSCHEIBE
18.15 ALLES UNTER EINEM DACH.
Tv-film
18.50 DIE GLOBETROTTER. Tv-film
19.27 WEERBERICHT
19.30 HEUTE
20.00 TENNIS-SCHLaGER UND KA-
NONEN. Detective-film
20.50 CHOR DER WELT. Mexicaan
se volksliederen
21.15 HEUTE
21.40 REPORTAGES OLYMPISCHE
SPELEN
22.00 ATLETIEKWEDSTRIJDEN
1.20 WIELRENNEN
1.30 VOORRONDE BOKSEN
Dinsdag 15 oktober
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevar. progr. (12.22 Wij v.h. land;
12.26 Med. voor land- en tuinb.; 12.30
Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar...)
14.00 Conciliepostbus 14.05 Schoolrad.
14.30 Pizzicato: muz. middagmagazine
(Om 16.00-16.02 Nws.) 17.00 Overheids-
voorl.: Antilliaanse kunst in dienst
van het toerisme op Curacao, Vraag
gesprek van Thon Raes met mevrouw
Yvonne Bok 17.10 V.d. kinderen 18.00
Stereo: In de volksmond 18.19 TJitz.
van D'66 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05
Licht ens. en solisten 19.40 Concilie
postbus 19.45 Zoekend geloven: im
pressies rond het thema: kinderen o-
ver hun ouders 20.00 Heksenabbat:
een muziekprogr. rond het fenomeen
heks: klass. en mod. muz. 21.15 De
klucht van den Meulenaer, hoorspel
22.20 Pianorec. (gr)klass. muz. 22.30
Nws. 22.40 Med. 22.42 Overweging 22.45
De zingende kerk, muz. lezing 23.00
Laat draaien, gevar. platenprogr. 23.30
night-watch: jazzmuz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II 298 M
12.00 Mexicaanse muz. (I)muz.
lezing 12.26 Med. t.b.v land- en tuin
bouw 12.29 Overheidsvoorl.Uitz. v.d.
landbouw 12.39 Sportrevue 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal NRU: 13.30 Spie
gel van België: muz. en nws. van on
ze zuiderburen 14.00 Rostrum of Com
posers: werken van hedendaagse Ca
nadese componisten 14.40 Jazzmuz.
AVRO: 15.00 Stereo: De wereld v.d.
opera: opéramuz. met toel. 16.00 Nws.
16.02 Canta America: lichte muz. uit
Latijns-Amerika 16.30 Land der mu
zen: kunstkroniek NRU: 17.00 Olym
pische Spelen: rechtstr. rep. en be
schouwingen met om 18.50 uur een o-
verzicht v.d. resultaten v.h. ochtend-
progr. in Mexico-City. In dit progr.
17.55 Med 18.00 Nws. 18.16 AVRO's
radiojournaal AVRO: 19.00 Trefpunt:
discussierubriek voor actuele zaken
19.30 Nws. 19.35 Vanavond: gevar.
progr. NRU: 22.00-01.30 (02.00) Olympi
sche Spelen: rechtstr. rep. en beschou
wingen met om 24.00 uur een over
zicht v.d. resultaten van het middag-
progr. in Mexico-City. In dit progr.:
22.30 en 23.55 uur Nws., 22.40 AVRO's
radiojournaal.
HILVERSUM III 240 M EN FM-KAN.
VARA: 9.00-18.00 Hilversum III op
de Paardemarkt in Zuidlaren: gevar.
progr. met op ieder uur nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40
Weerber., med., progr.-overz. en SOS-
ber. voor schippers 12.48 Gitaarmuz.
12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws.,
weerber., dagklapper en beursber.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 School
rad. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. en beurs
ber. 16.09 Lichte odk.muz. 16.15 V.
oudere luisteraars 17.00 Nws., weer
ber. en med. (Tussen 17.00 en 19.00
Rep. Olympische Spelen) 17.15 Jazz
muz. 18.00 Nws. 18.03 V.d. sold. 18.28
Paardesportuitsl. 18.30 Franse les 18.32
Lichte muz 18.35 Verkeerswenken
18.40 Lichte ork.muz. 18.52 Taalwen-
ken 18.55 Lichte muz. - 19.00 Nws.,
weerber en act. 19.40 Lichte muz.
19.45 Syndicale kroniek 19.55 Lichte
muz. 20.00 Klass. muz. 21.30 Boekbe-
spr. 21.40 Liederenrecital 22.00 Nws.
en ber. (Tussen 22.00 en 1.00 reporta
ges Olympische Spelen) 22.15 Literair
progr. 22.30 Dansmuz. 23.00 Nws. 23.10
Lichte muz. 23.30 Nws. 23.35 Ligging
zeeschepen 23.45-1.00 Olympische Spe
len.
Woensdag 16 oktober
HLVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor (7.30
Nws.; 7.32 Act.) TROS: 8.00 Nws. 8.11
Als dat zou kunnen: verz.pl.-progr.
(8.30 Nws 8.32-8.42 Act.; 9.00-9.10
Ochtendgymn. v.d. vrouw) 9.35 Wa-
terst. 9.40 V.d. kleuters 9.55 Stereo:
Klass. muz. (gr) 10.30 V.d. vrouw
11.00 Nws. 11.02 Discogram; muz.
wedstrijdprogr. 11.45 Act.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdlied 7.23 Stereo: Lichte
gr.muz. NRU: 7.30 Olympische Spe
len: Olympisch journaal VPRO: 7.54
Deze dag VARA: 8.00 Nws. en act.
8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30-8.35
Van alle markten thuis, praatje voor
de huisvrouw) 9.00 Stereo: Klass. mu
ziek (gr) 9.40 Schoolradio 10.00 Ste
reo: Lichte gr.muz. 10.50 V.d. kleuters
11.00 Nws. 11.02 V.d. vrouw 11.40 Ste
reo: Mod. orkestwerken (gr).
HILVERSUM III 240 M EN FM-KAN.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale
muz. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze:
nieuwe langspeelplaten 10.30 Big band
en soft swing uit de USA. NRU: 11.00
Nws. 11.03 Muziek - lezen: het laatste
intern nws. op het gebied van de lich
te muz. (12.00 Nws.).