Ko van Dijk stopt - ondanks n - niet niet toneel geruchte Het rode licht dat groen lijkt Kijk naar Omdat we gewoon veel,véél te weinig zon krijgen. Claudia in Rome evoluon BIGGLES: AFREKENING IN CAIRO MIJN COLLEGA'S HOPEN HET MISSCHIEN WEL A Dat lijkt m eeriottlfflMML I Nooit 1 Vermoeiend Collega's Ahnung Talent ie leven als to- eindhoven NCRV brengt nieuw spel van Yvonne Keuls van 25 okt. t.m. 3 nov. komt voor U, mevrouw de 17e ZUID-NEDERLANDSE BEURS Nederland I: Nederland II: België (Waals): Duitsland I: België (Vlaams): Duitsland II: DE STEM VAN DINSDAG 15 OKTOBER 1963 21 (Van onze showredactie) PEN HAAG - Zijn vrouw iTrfoor de telefoon: „Doe me lol praat niet over dat been If hem Hij heeft het veel te 1 uk en dat gezeur over z n been hii helemaal met hebben Biin directeur Paul Steenbergen t el Tja, dat be endat is een 'iche affaire. Daar moet nie mand meer over praten, daar heeft hij het zelf al kwaad genoeg Wij kunnen niets anders ■dooi dan bekijken welk werk hij „■el kan blijven doen",. Het slachtoffer" zelf, Neder lands top-aeteur Ko van Dijk »t: „Ik heb een beetje last van wij rechterbeen. Dat heb ik Jee maanden geleden gekregen. W af. Dat is een zaak van mij. Jzolang niemand van het publiek Jdaarvan iets hoeft te merken, dat Ijk mank loop of zo, zolang heeft I daar ten eerste niemand iets mee J te maken en ten tweede betekent H Het helemaal niet dat ik mij in mjjn werk moet beperken. Dat is Ihelemaal niet waar". Al enige tijd circuleerde in de JRandstad Holland het gerucht, dat Irfe nu 52-jarige acteur zou lijden Iaan een ernstige heupziekte. Geruch- |ten, die zelfs uitmondden in de op- ■zienbarende conclusie dat Ko van ■Dijk zijn roemrijke carrière als ac- Ittur moest stoppen en zich in de toe- 1 komst nog slechts als regisseur zou ■luimen doen gelden. Het waren geruchten met een ld van waarheid: Ko van Dijk B([„t toe al enkele maanden onafge- ■hroken last van zijn been te hebben. 1 Maar verder ontkent hij alles per- I inent, Wanneer zal het publiek wèl iets gaan merken van dat zere been? Ko van Dijk: „Nooit, daar zal sprake van zijn. Er wordt ge- [sujjtieerd dat ik nu minder hard 1 tc {aan werken dan vroeger, maar libet tegendeel is waar. Ik heb ne- I gen jaar bij de Nederlandse Come- "e gewerkt, daarna ruim drie jaar e-laace. Ik speelde twee rollen per f jaar, en regisseerde er nog een per I jaar. Dat is niet gering, maar het is I een krachtsinspanning die men hier I in Holland van een acteur met mijn kaliber mag eisen. I Ik doe nu veel méér. Ik speel Inu drie of vier keer per week 1,,Veertig Karaats", dat blijspel dat lik zelf geregisseerd heb en waarin lik zelf meespeel. Dan speel ik „Het I wijde land" van Schnitzler. Dan re- 1 gisseer ik „La puce a l'oreille" van lleydeau. En dan ga ik spelen in 1 een stuk van Ibsen. Dat zijn drie I rollen én een regie. Dat is méér dan |ikde laatste jaren ooit heb gedaan. Dus, wat er over me gezegd en ge- I scheven wordt, het slaat nergens op' t' hebt uw rol in „Trommels en I trampetten" eind vorige week toch overgedragen aan Gerard de Groot. waarom dan? Ko van Dijk: „Met het oog op dat ran, zei de dokter me: Kijk, als le de hele dag staat te repeteren au iedere avond of „Trommels en trompetten" speelt, of „Veertig Ka raats" tot de première had ik geen anke e vrije avond dan is dat ia,s te vermoeiend voor je been. Dus 815 er iets aan gedaan kan wor- ^an. 's da' beter, zei hij. Daarbij kwam: ik móét dat boek an ..Het wijde land" ik moet dat mijn kop stampen. Als ik 's mor- f® e'f uur begin te repeteren, half vier, ik ga naar huis, ik eet 2 ZIt om vijf uur in de bus om I hele avond te spelen en ik kom thu° --- °m twaal£ uur' half (ADVERTENTIE) KO VAN DIJK: „Laat ze maar kletsen" Dat wanneer moet ik dan leren? I ft j'Was, 'en eerste de reden dat lieis i10 ovei'gaf. Ik moet gelegen- r rijgen om die rol te leren, d. „6n ^eede: ik heb vijf dagen na iJ^^Tvan „Het wijde land" mnot Vaa Puce a l'oreille". Ik im»t ®1Jn r?®ie voorbereiden. Ik Ik "(i-se-en-scène uittrekken. moet mijn gesprekken hebben r-U7i„u1]n dec0rateur. Ik moet de st Tr elkaar brensen- Dat dat ik aa' klaar hebben voor den 1 a™.,ciie lezing begin, want moet ik de hele dag werken L ®ensen en 's avonds spe- Dus ik moet er wel uit. ■.Misschien hopen veel collega's wie er helemaal mee stop, ik ft £k wee' ket niet hoor, „...bemoei me er ook niet mee. bent, eet je thuis en dan ga je naai de bus. Met wie zit je in die bus? Met je collega's. Met wie zit je in de kleedkamers? Met je collega's. Daar is niks aan te doen. Onze wereld is ook een wereld die moeilijk toegankelijk is voor ie mand die daar buiten staat. Ten eerste is er hier in Nederland on beschrijflijk weinig wezenlijke inte resse voor toneel. Dit is helemaal geen toneelminded land. Nee. Voet ballen is belangrijker, de t.v. is lang zaam veel belangrijker geworden. Dat is nou eenmaal zo. Ik ben nu 36 jaar aan het toneel, ik heb het nooit anders meegemaakt". Wij praten over zijn grote bekend heid en populariteit, beide een ge volg van Van Dijks „persoonlijkheid en talent", zoals hijzelf het denkt te moeten verklaren. „Ik ben drie keer voor de toneel school geweigerd. Maar toen was ik ook heel erg jong. Ik was vijftien toen ik de eerste keer toelatingsexa men deed, zestien jaar de tweede keer en twintig jaar de derde keer... Maar ja, die eerste twee keren. Ik was ten eerste eigenlijk te jong, ten tweede, ik was onmogelijk. Ik sprak verschrikkelijk plat Amsterdams. Ik had nergens geen enkele „Ahnung" van. En toen ik twintig was, toen heb ik dat nog eens gedaan, dat was bij de dood van mijn vader, tja, toen wilde ik direct in de tweede of de derde klas, dat weet ik niet eens meer. En dat kon niet. Toen had ik al zo'n vier, vijf jaar praktijk achter de rug, dus daar had ik niet zo'n zin in, weet je. Toen ben ik maar gewoon met de praktijk door gegaan". U vindt de toneelschool niet zo be langrijk? Ko vair Dijk: „O, nou en of, het is dé aangewezen weg om het to neel te leren. Ik vind alleen dat er momenteel veel te veel toneelscho len zijn en er veel te veel dames en heren ieder jaar aan het toneel komen, veel te veel. Als dat zo door gaat, als er ieder jaar zo'n acht of tien nieuwe mensen aan het toneel komen, hoe moet over tien jaar het toneel in dit land dan zijn? Zoals het nu gaat, daar geloof ik niet po sitief in, het kan zo niet doorgaan. Dan zullen er zeker wel vijftig ge zelschappen moeten zijn om alles aan het werk te houden en te eten te geven. ais «chtè ie altijd afgaat op wat er ia r,ug om gekletst wordt eeg, kom. Laten we daar nou «ou ja Ook prgivf?„veel met collega's om, 'end nÜ?-Di^k: ',Ja' bii"a ufslui- land ls nou eenmaal in Neder- morgens on dat? Je Staat 's is L k n,lge,n, uur' en dan ben Segetan klaar, dan heb je dan bpn i|eu?Uched' ie aangekleed, repetitie wr' en dan ga naar <Uar' j ou> Wle ontrn°et je Dat zou een nóg grotere verbrok keling geven. Er is nu al haast niet één gezelschap dat een groot bezet stuk naar behoefte kan bezetten. Men mist niet de mensen er voor, maar wel de getalenteerde mensen. Er zijn te weinig getalenteerde acteurs en actrices bij één toneelgroep om een groot stuk of een doublure goed te bezetten". „Is er een oplossing voor dat pro bleem?" Ko van Dijk: „Natuurlijk. Er mo gen in Nederland maar twee gezel schappen bestaan, vind ik, meer niet. Als je twee gezelschappen hebt, elk van honderd acteurs en actrices, dan zou je twee centra hebben in ons land waar buitengewoon goed toneel zou kunnen worden gegeven. Kijk, als je een troep van hon derd mensen hebt, dan kun je drie stukken tegenover elkaar spelen. Wat inhoudt, dat je veel meer in je ei gen vaste stad kunt spelen. En voor de rest alleen de grotere steden be strijken in het land, waar de mensen uit de kleinere plaatsen maar naar toe moeten komen. Dat zou op de eerste plaats de rust van de toneel spelers enorm goed doen en ten tweede zou je die stukken allemaal goed kunnen bezetten. De overheids subsidie zou veel meer vrucht kun nen gaan dragen". (ADVERTENTIE) j clt Je Klaar, e daar?6/'1'6' Nou> Je tot halfevifUega s' Dan rePet®sr je 8s ie naar h' 'V'er UUr' Klaar' Dan enu wat komt bij «M't?,0p.berk als ik vris collega s. Als je niet vrij Daarom, daarom, daarom: Davitamon io. Elke dag. Allemaal. Davitamon 10. het cori iplete drageetje dat zorgt voor extra weerstand en vitamme-resöivt. In Rome worden op het moment de opnamen gemaakt voor de fim „The Adventures of Gerard" naar de verhalen van Sir Conan Doyle. De hoofdrolspelers zijn Claudia Cardinale en Peter Mc Enery. Op de foto: Claudia Car dinale tijdens een draaipauze ge tooid met de attributen van haar tegenspeler. Een kind kan rood van groen onderscheiden,zegt u? Gewoonlijk wel en gelukkig maar. Toch zijn er omstandigheden, dat een rood licht groen en een groen licht rood lijkt. Hoc dat komt? In het Evoluon kunt u dit zelf ontdekken. Veel van zulke interessante en vernuftige zaken maken een bezoek aan liet Evoluon tot een belevenis. Voor iedereen Toegang f 1. dagelijks 10-18 uur zondags 13-18 uur Ruim parkeerterrein Gerieflijk restaurant Voordelige Trein- Toegangsbiljetten verkrijgbaar op meer dan 100 N.S.-stations In 1966 gesticht door Philips. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Vrijdag 18 okto ber om 20.20 uur zendt de NCRV opnieuw een oorspronkelijk televi siespel uit van de 36-jarige schrijf ster Yvonne Keuls. Dit spel kreeg de titel „Vertel inij iets nieuws over de regenwormen". Het begon op prinsjesdag 1967, toen de schrijfster met haar kinderen naar de gouden koets ging kijken. Zij hoor de daar een vrouw tegen iemand roepen: „Moet je hier komen, dan kun je de koningin in d'r gezicht kij ken", Yvonne Keuls: „Op dat zin netje bleef ik broeden. Er kwamen steeds meer gegevens bij. Op straat ontmoette ik mensen, hun gezichts uitdrukking bleef me in de weg zit ten. Het is een aandacht voor schijn baar onbelangrijke details, maar het is een aandacht die zich langza merhand gaat verscherpen. Het is een slijpen van je hersens". Drie maanden later was er zoveel „gebeurd" dat zij het spel kon gaan schrijven. Het gaat in „Vertel mij iets over de regenwormen" over een man, de heer Soetering (gespeeld door Guus Oster), die in een rusthuis herstel lende is van een hartinfarct. Hij wordt verzorgd door Emmy Muller (gespeeld door Dora van der Groen). In het gesprek, dat zij voe ren ontstaat een zekere toenadering. (ADVERTENTIE) eindhoven in de philips-jubileum-hellen het huishoudkompas voor vader, moeder en gezin een kruispunt van europawegen i 7.36 11.00 18.50 19.00 19.06 20.00 20.20 21.00 21.50 22.00 23.00 OLYMPISCHE SPELEN SCHOOLTELEVISIE DE FABELTJESKRANT NIEUWS KOPDUEL. Sportquiz o.l.v. Frans Derks NIEUWS CAMILO TORRES, PRIESTER EN REVOLUTIONAIR. Docu mentaire over de priester Ca- milo Torres die voor de armen in zijn land ten strijde trok. ADVOKAAT JUDD. Feuilleton over advokaat Clinton Judd, die meer geïnteresseerd is voor 't recht dan voor de financiële baten. VANAVOND IN NIEUWS POORT. Parlementaire actuali teiten. NIEUWS TELEAC 20.25 GENOEG OM JOU OP TE HANGEN. Tv-thriller van Leo Derksen. 21.45 JOURNAAL 22.00 OLYMPIADE MEXICO 18.15 18,50 19.00 19.03 20.00 20.20 20.45 21.35 20.05 22.10 OLYMISCHE SPELEN DE FABELTJESKRANT NIEUWS SCALA. Informatiebulletin met o.a. Van gewest tot gewest en Olympisch nieuws NIEUWS DUBBELGANGER. Feuilleton over een geheim agent, die in de huid van een ander kruipt DENK BEELD INTERNATIO NAAL. Gesprek met de linkse Gaullist David Rousset OPERATIE TUNNELTEST. Reportage van een veiligheids test in de Amsterdamse IJ-tun- nel NIEUWS OLYMPISCHE SPELEN 12.30 18.10 18.15 18.30 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 21.30 22.20 22.30 REPORTAGES VAN DE OLYMPISCHE SPELEN IN MEXICO BERICHTEN PING-PONG. „De papegaal" SCHOOLTEI.E VISIE KATHOLIEK- GODSDIENSTIGE UITZENDING PLUM-PLUM LES OSEAUX RARES. Feuilleton JOURNAAL EUROPARTY. Rendez-vous in Praag CHAPEAU MELON ET BOT- TES CUIR. Feuilleton JOURNAAL REPORTAGES OLYMPISCHE SPELEN 12.30 OLYMPIADE MEXICO 14.05 SCHOOLTELEVISIE 17.00 OLYMPIADE MEXICO 18.25 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.25 KIJK EN KEEK 19.50 FRANSE TAALWENKEN 19.52 ZOEKLICHT OP CULTURELE ACTUALITEITEN 20.00 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 OLYMPISCHE SPELEN 21.40 ALS DIE BILDER LAUFEN LERNTEN 22.10 DAS TELEFON. Komische ope ra van Gian Carlo Menotti 22.40 JOURNAAL 17.45 NIEUWS 17.50 DIE DREHSCHEIBE 18.15 ALLES UNTER EINEM DACH. Tv-film 18.50 DIE GLOBETROTTER. Tv-film 19.27 WEERBERICHT 19.30 HEUTE 20.00 TENNIS-SCHLaGER UND KA- NONEN. Detective-film 20.50 CHOR DER WELT. Mexicaan se volksliederen 21.15 HEUTE 21.40 REPORTAGES OLYMPISCHE SPELEN 22.00 ATLETIEKWEDSTRIJDEN 1.20 WIELRENNEN 1.30 VOORRONDE BOKSEN Dinsdag 15 oktober HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij v.h. land; 12.26 Med. voor land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar...) 14.00 Conciliepostbus 14.05 Schoolrad. 14.30 Pizzicato: muz. middagmagazine (Om 16.00-16.02 Nws.) 17.00 Overheids- voorl.: Antilliaanse kunst in dienst van het toerisme op Curacao, Vraag gesprek van Thon Raes met mevrouw Yvonne Bok 17.10 V.d. kinderen 18.00 Stereo: In de volksmond 18.19 TJitz. van D'66 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05 Licht ens. en solisten 19.40 Concilie postbus 19.45 Zoekend geloven: im pressies rond het thema: kinderen o- ver hun ouders 20.00 Heksenabbat: een muziekprogr. rond het fenomeen heks: klass. en mod. muz. 21.15 De klucht van den Meulenaer, hoorspel 22.20 Pianorec. (gr)klass. muz. 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.42 Overweging 22.45 De zingende kerk, muz. lezing 23.00 Laat draaien, gevar. platenprogr. 23.30 night-watch: jazzmuz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M 12.00 Mexicaanse muz. (I)muz. lezing 12.26 Med. t.b.v land- en tuin bouw 12.29 Overheidsvoorl.Uitz. v.d. landbouw 12.39 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal NRU: 13.30 Spie gel van België: muz. en nws. van on ze zuiderburen 14.00 Rostrum of Com posers: werken van hedendaagse Ca nadese componisten 14.40 Jazzmuz. AVRO: 15.00 Stereo: De wereld v.d. opera: opéramuz. met toel. 16.00 Nws. 16.02 Canta America: lichte muz. uit Latijns-Amerika 16.30 Land der mu zen: kunstkroniek NRU: 17.00 Olym pische Spelen: rechtstr. rep. en be schouwingen met om 18.50 uur een o- verzicht v.d. resultaten v.h. ochtend- progr. in Mexico-City. In dit progr. 17.55 Med 18.00 Nws. 18.16 AVRO's radiojournaal AVRO: 19.00 Trefpunt: discussierubriek voor actuele zaken 19.30 Nws. 19.35 Vanavond: gevar. progr. NRU: 22.00-01.30 (02.00) Olympi sche Spelen: rechtstr. rep. en beschou wingen met om 24.00 uur een over zicht v.d. resultaten van het middag- progr. in Mexico-City. In dit progr.: 22.30 en 23.55 uur Nws., 22.40 AVRO's radiojournaal. HILVERSUM III 240 M EN FM-KAN. VARA: 9.00-18.00 Hilversum III op de Paardemarkt in Zuidlaren: gevar. progr. met op ieder uur nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weerber., med., progr.-overz. en SOS- ber. voor schippers 12.48 Gitaarmuz. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weerber., dagklapper en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 School rad. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. en beurs ber. 16.09 Lichte odk.muz. 16.15 V. oudere luisteraars 17.00 Nws., weer ber. en med. (Tussen 17.00 en 19.00 Rep. Olympische Spelen) 17.15 Jazz muz. 18.00 Nws. 18.03 V.d. sold. 18.28 Paardesportuitsl. 18.30 Franse les 18.32 Lichte muz 18.35 Verkeerswenken 18.40 Lichte ork.muz. 18.52 Taalwen- ken 18.55 Lichte muz. - 19.00 Nws., weerber en act. 19.40 Lichte muz. 19.45 Syndicale kroniek 19.55 Lichte muz. 20.00 Klass. muz. 21.30 Boekbe- spr. 21.40 Liederenrecital 22.00 Nws. en ber. (Tussen 22.00 en 1.00 reporta ges Olympische Spelen) 22.15 Literair progr. 22.30 Dansmuz. 23.00 Nws. 23.10 Lichte muz. 23.30 Nws. 23.35 Ligging zeeschepen 23.45-1.00 Olympische Spe len. Woensdag 16 oktober HLVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor (7.30 Nws.; 7.32 Act.) TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen: verz.pl.-progr. (8.30 Nws 8.32-8.42 Act.; 9.00-9.10 Ochtendgymn. v.d. vrouw) 9.35 Wa- terst. 9.40 V.d. kleuters 9.55 Stereo: Klass. muz. (gr) 10.30 V.d. vrouw 11.00 Nws. 11.02 Discogram; muz. wedstrijdprogr. 11.45 Act. HILVERSUM II 298 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Stereo: Lichte gr.muz. NRU: 7.30 Olympische Spe len: Olympisch journaal VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws. en act. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw) 9.00 Stereo: Klass. mu ziek (gr) 9.40 Schoolradio 10.00 Ste reo: Lichte gr.muz. 10.50 V.d. kleuters 11.00 Nws. 11.02 V.d. vrouw 11.40 Ste reo: Mod. orkestwerken (gr). HILVERSUM III 240 M EN FM-KAN. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muz. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten 10.30 Big band en soft swing uit de USA. NRU: 11.00 Nws. 11.03 Muziek - lezen: het laatste intern nws. op het gebied van de lich te muz. (12.00 Nws.).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 11