n ding Auto heeft hard „winterjas" AMRO-LENING Spaans Guinee morgen onafhankelijk voor elke man de juiste alfa schoen 34.9° ICI0KSMNEES iar )MP" PEKEL - SNEEUW - IJS - KOU - VOCHT 29.9o f 62,07 p.m. (18 mnd.) f 118,37 p.m. (24 mnd.) f 189,39 p.m. (24 mnd.) NSR publiceert gids rijksstudietoelagen Nieuw recept! Eet eens voor de afwisseling huid haar mden zepen ïktie -OXFORD JFREY - TWEKA - BALLERINA enkort lOSTBURG KOU ROESTEN HALF MILJOEN VOLKSWAGENS IN NEDERLAND Bouwopdrachten in eerste helft 68 met 12 procent gestegen Triton-opdracht voor V.d. Giessen-De Noord FELICI CONTRA THEOLOGEN QUEBEC WIL REPUBLIEK Hersens hond overgeplant Dié zijn lekker! Flinke stukken zeeverse kabeljauw met een krokant paneerlaagje, volgens een nieuw recept. Iglo maakt ze! Dus: géén graatjes, géén baklucht, in een wip klaar. Onvoorstelbaar lekker! Vis gauw zo'n pak uit de diepvries. '4 VISPANEES 400 GRAM 2,15 DE STEM VAN VRIJDAG U OKTOBER 1968 Itikelen naar fRAAT 59 EEN I - 2376 rnationale Aanstaande zorgen dat wij sg brengen. 4; - y (Van een onzer verslaggevers) BREDA U trapt een paar keer op het gaspedaal, trekt de choke zowat van het dashboard, geeft ook nog de voetrem, die er toch helemaal niets mee te maken heeft, een paar dreunen. Het helpt allemaal niets. Alleen wat gekreun van onder de motorkap zodra u op de startknop drukt. Maar daarna is het meteen stil. Het lijkt wel of uw auto zegt: ,,Stik maar". En gelijk heeft hjj. Uw vrouw zou het ook vertikken met u de winterkou in te gaan zonder een nieuwe winterjas. Waarom start uw motor in de win ter vaak zo moeilijk? In de eerste plaats door de kou. De benzine die als damp samen met lucht in de cilinder ontbranden moet, slaat voor die ontbranding voor een groot ge deelte neer op de cilinderwand, net als waterdamp op koude ramen. De choke compenseert dat benzineverlies voor het grootste gedeelte, maar ook dan blijft het benzineverlies voor het grootste gedeelte, (want zo'n 100 ontploffingen per seconde laten uw motor draaien). 1 Er bestaan tegenwoordig II3H verschillende merken SIHII spuitbussen, waarmee men een zeer licht ont- I brandbare damp in de MA carburateur kan spuiten. HU De eerste seconden draait uw motor dan daarop, waarna de benzine het y.l zelf wel aan kan. Een lOI bezwaar is echter dat *1 men dan steeds de mo torkap moet openen voor het starten. Om de benzine bij lage tempera turen makkelijker te laden verdam pen bezitten verschillende auto's een warmteuitwisselaar: een gedeelte van de warme uitlaatgassen wordt gebruikt om de inlaat te verwarmen. Bij enkele andere auto's kan men le inlaat van de luchtfilter boven op de carburateur in twee standen draaien. Een zomerstand, waarbij frisse lucht aangezogen wordt en een winterstand, waarbij door de uitlaat verwarmde lucht wordt aangezogen. Deze inrichtingen, hoe mooi ook, helpen echter niet bij het starten. Alles is dan nog koud, er valt geen warmte uit te wisselen. De tweede belangrijke oorzaak van het slecht starten in de win ter is het vocht, waardoor het ont stekingssysteem hapert. En dat ter- wjl in de winter het benzine-gas- ■nengsel juist slecht onbrandbaar is, en dus om een extra-sterke vonk vraagt. Ook hier brengen spuitbus sen een oplossing. Men spuit een vloeistof, gig water verdringt op de verschillende leidingen van het ont stekingssysteem. Allerlei scheurtjes de isolatie, waarin normaal wa ter voor kortsluiting zorgt, worden deze vloeistof opgevuld. Slecht functioneren van het ontste- ™gssysteem wordt ook vaak ver oorzaakt door slijtage. In de zomer merkt u er niet veel van. Ook een zwakkg vonk krijgt de motor dan aan net draaien. Laat daarom voor de winter invalt het hele ontstekings systeem nakijken. De bougies en de contacten van onderbreker en ver eier zullen eventueel vervangen S n worden, allemaal slechts terne reparaties. Ook een accu heeft 'et het eeuwige leven, laat die dus ven nakijken en doormeten. jSl,®8. nog iets in een motor dat «echt tegen de kou kan: het koel- Antivries, in allerlei merkei ar' 's bier de oplossing vat" F het beste het oude koel- r, a* (laten) tappen en dan de ator opnieuw vullen met wate- veel antivries kar van u1 z'in' koelvermoge' V» Water neemt erdoor af. tiito! autos zijn tegenwoordi- tenm Urï m?t een Sesloten koelsys- hiwvF Pa?™ zit- reeds de nodig zeei- aid antivries. Mocht u naa; m«Jgebieden gaan, infor- mea? u dan bij uw dealer. voon0ieSer.was °°k de olie gevoelig daarha®? '?FflPera'uren- De olie was dunnil -^en moest 's winters de nI;re °be gebruiken (de dikte van ciifer^ ^ord' aangegeven door een ker a! er de letters SAE" hoe dik- D» tooo k.oe hoger dat cijfer), beter fnW0°rdige oliën kunnen veel schillon I" ?.rot€ temperatuurver- aakele 'ai*LZïï?, dan °°k nog maar d«e nu-abrlk.anten' die een an- In si wmten aanbevelen. het dontIm^',zult u veel vaker in onker rijden. Vergeet dus niet tijdig de lichten goed te laten afstel len. De reflectors in uw koplampen gaan meestal niet zolang mee als de rest van de auto De lichtopbrengst daalt aanzienlijk door verroeste re flectors. Vervangen dan! Ook de buitenkant van de auto moet tegen de winter beschermd worden. Vooral het met z°ut ge mengde water op de wegen werkt roesten sterk in de hand. Ook het chroom kan men met een laagje autowas bedekken. Er bestaan verder spuitbussen met een speciaal afdekmiddel voor bumpers e.d. Te genwoordig is dat'een kleurloos ma teriaal, in tegenstelling tot een paar jaar geleden, toen men de bumpers beschermde met een lelijk bruin goedje. De onderkant van de auto heeft wel het meest te lijden van pekel. U merkt er weinig van, tot het te laat is en er gaten in de vloer ko men. Er bestaan verschillende ma terialen om de onderkant mee te be schermen. Sommige geven een dik kere laag, andere een dunnere. Ook de levensduur van de verschillende lagen is verschillend. Enkele mer ken houden meer dan een jaar, an dere minder. Maar de langer hou dende zijn over het algemeen ook duurder. Tectyleren wordt tegen woordig wel het meeste toegepast. Zit er 's ochtends een dun laagje rijp op uw autoruiten, dan is dat vlug eraf gekrabt. Een dikke laag ijs gaat er echter niet zo makkelijk af. Speciale spuitbussen zijn hier weer de oplossing. Binnen een paar seconden verdwijnt al het Üs- Ook vastgevroren portiersloten gaan er vlot mee open. Past u op met het gebruik van warm water. Vooral de koude lak kan daar slecht tegen en krijgt er fijne barstjes door. Tenslotte de banden. Kijk daarbij niet op een dubbeltje. Uw leven kan ervan afhangen. Is het profiel van de banden dun geworden, dan moe ten ze onherroepelijk vervangen wor den. Vooral op natte wegen is een slecht profiel erg gevaarlijk. In plaats dat het water op de weg opgenomen wordt in de inkervingen van het profiel, blijft het als een dunne laag tussen band en wegdek. De dunne waterlaag heeft hetzelf de effect als olie, de auto gaat slip pen. Aan het soort profiel kunt u niet de kwaliteit van een nieuwe band beoordelen. Vaak zijn het juist Voor veel automobilisten begint de winterse werkdag met ijs- krabben. de hele kleine gleufjes, die voor d-e beste wateropname zorgen en niet een grof profiel. Op besneeuwde we gen is het anders. Hoe groter het profiel, hoe beter. Vooral als u naar de wintersport gaat, loont het om sneeuwbanden onder uw auto te ia- ten zetten. Meestal geldt er wel een maximumsnelheid voor dit soort ban den op gewone wegen. Ze worden anders te warm. Rond de 120 km per uur kan er echter altijd mee gere den worden. Meestal slijten ze ook vlugger en is de wegligging minder v-ast dan bij gewone banden. En niet alle bergpassen komt men er mee over. Vaak zijn sneeuwkettingen verplicht. Niet alleen het profiel is belang rijk, ook de verdere bouw van de band. Radiaalbanden geven meestal een betere houvast op gladde we gen dan conventionele banden. Ook de auto heeft invloed. Voorwielaan drijving blijkt het op de sneeuw het beste te doen. Op ijs heeft het gro ve profiel van- sneeuwbanden (ook vaak M.S.-bande-n genoemd) weinig effect. Spikes, kleine stalen of nylon „spijkers" in de banden, zijn hier de oplossing. Men kan daarmee ook op gewone wegen rijden, wat ech ter niet ideaal is. De wegligging wordt er beduidend slechter door. Banden van spikes voorzien zijn trouwens nogal prijzig. In ieder ge val moet het dan op alle vier de wielen gebeuren. Sneeuwkettingen presteren op ijs nauwelijks minder dan spikes en zelfs meer in rulle sneeuw. Het is al leen even werk ze om te leggen. Enkele kilometers asfaltweg kan men er best mee rijden, als dat ten minste voorzichtig gebeurt. (Van een onzer verslaggevers) AMERSFOORT Deze week is in de fabriek te Wolfsburg de 500.000e Volkswagen, bestemd voor Neder land, van de band gelopen. De witte 1300 Sportomatic, overdekt met bloe men, werd door een groot aantal be langstellenden enthousiast verwel komd. Een half miljoen VW-kopers in een tijdsbestek van eenentwintig jaar. Het begon in augustus 1947, toen een eerste contract voor levering van tweehonderd auto's werd getekend. De kever heeft in ons land steeds de grootste belangstelling gekregen. Op merkelijk is de verkoopstijging van de laatste jaren. De eerste honderd duizend gingen in twaalf jaar van de hand, terwijl negen jaar later het half miljoen wordt volgemaakt. (Van onze auto-redactie) BREDA Dezer dagen introduceerde Renault te Parijs de nieuwe Renault 6, een model In de populaire middenklasse, dat is gebaseerd op de succesformule van de Renault 4 en de Renault 16. Vooral qua uiterlijk en wat uitvoeringsdetails betreft vertoont deze Renault 6 verwantschap met de grotere Renault 16. Dit komt niet alleen tot uiting in de karakteristieke semi-fastback stijl, maar eveneens in het front en de afwerking van de carrosserie. De nieuwe Renault 6 is 3.85 m lang, heeft 6 zijruiten en evenals o*> Renault 4 en Renault 16 modellen 5 deuren. Een 38 pk 4-cilinder motor met een inhoud van 845 cc drijft via een 4-versnellingshak de voorwielen aan en geeft de 750 kg wegende wagen een topsnelheid van ruim 120 km/h. Deze krachtbron is afgeleid van die van de Dauphine Gordini. Van dit motortype zijn reeds meer dan 4 miljoen exemplaren gebouwd en deze pittige kopklepmachine heeft een voortreffelijke reputatie op het gebied van zuinigheid, prestaties en levensduur. Geld vooru De AMRO Bank leent u graag het geld voor die nieuwe meubelen, die wasautomaat, die verhui zing en noemt u maar op. In die 18 mnd betaalt u: 18xf 62,07=f 1117,26. Dat is slechts f 117,26 aan financieringskosten, incl. rente, vergoeding administratiekosten en overlijdensrisico. Dus slechts ca. f 6,50 p. m. f2500,- In die 24 mnd betaalt u: 24xf 118,37=f 2840,88. Dat 'is slechts f340,88 aan financieringskosten, incl. rente, vergoeding administratiekosten en overlijdensrisico. Dus slechts ca. f 14,20 p. m. f4000; In die 24 mnd betaalt u: 24xf 189,39=f 4545,36. Dat is slechts f 545,36 aan financieringskosten, incl. rente, vergoeding administratiekosten en overlijdensrisico. Dus slechts ca. f 22,70 p.m. Komt u eens langs bij de Amsterdam-Rotterdam Bank in uw buurt. (Bellen of schrijven mag ook!) Wij vertellen u graag alles over de bedragen die u kunt lenen, over het aantal terugbetalingstermijnen, over de kwijtschelding bij overlijden. Een uitgebreide fol der met alle inlichtingen en tarieven ligt voor u klaar. Als u daar de voorkeur aan geeft kunt u deze folder ook opvragen bij Postbus 342, Amsterdam. EEN SERVICE VAN DE AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK DEN HAAG (ANP) In het eerste halfjaar van 1968 is door architectenbureaus e.d. (w.o. over heidsdiensten) voor een bedrag van 4 miljard aan opdrachten voor wo ningen en andere gebouwen ontvan gen tegen 3,4 miljard in de overeen komstige periode van 1967. Met uitschakeling van de invloed van prijsstijgingen betekent dit een toeneming van ca. 12 procent. De opdrachten voor woningbouw beliepen f 2 miljard (1ste halfjaar 1967: f 1,8 miljard) en voor de overi ge gebouwen eveneens f 2 miljard (f 1,6 miljard). Na de prijscorrectie betekent dit een stijging bij de woningbouw van ca. 8 pet en bij de overige gebouwen van ca. 16 pet. De stijging buiten de woningbouw is voornamelijk toe te schrijven aan gebouwen voor gezond- ADVERTENTIE) heidszorg en hygiëne, scholen en ge bouwen voor cultuur en ontspanning. Het aandeel van de particuliere ar chitectenbureaus in het totaal van de ontvangen opdrachten bedroeg, ge meten naar de bouwsom, 86 pet. Gemeentelijke en andere overheids- dat Nederland heeft verleennd ten ning en de (grote) ondernemingen met een eigen ontwerpbureau 6 pilt. ROTTERDAM (ANP) De n.v. scheepvaart maatschappij „Triton", dochteronderneming van de Konink lijke Rotterdamsche LLoyd n.v. heeft Van der Giessen-De Noord te Krim pen aan den IJssel opdracht gegeven tot de bouw van twee motorvracht schepen voor gestorte lading. MADRID (AP) De regering van generalissimo Francisco Franco heeft een decreet goedgekeurd, waarbij aan equatoriaal Guinee officieel onafhan kelijkheid wordt verleend. Het land, dat een oppervlakte heeft van 28.000 vierkante kilometer en 250.000 inwoners heeft, zal zaterdag een onafhan kelijke republiek worden - '21e Spaans sprekende land ter wereld. Franco heeft de pica-u-n. van het land, Francisco Macias Nguema, een boodschap gestuurd, waarin hij de steun van de Spaanse regering toezegde aan de nieuwe staat. De Spaanse minister van informa tie en toerisme, Manuel Fraga Iri- barne zal Franco op de oinafhamke- lijkheiidsceremonie vertegenwoordi gen. Vandaag zal de Spaanse vlag bij het Spaanse algemene commissari aat in Santa Isabel op Fernando Poo, worden gestreken, waarmee een ein de komt aan 190 jaar van Spaanse overheersing. Het Spaanse kabinet heeft Jaun Duren-Loriga benoemd tot ambassa deur in de nieuwe Afrikaanse staat, die sinds 1778 door Spanje is be stuurd. Het land bestaat uit Rio Muni, op het Westafrikaanse vasteland, het eiland Fernando Poo, en enkele an dere, kleinere eilanden. VATICAANSTAD (AP) Pericle kardinaal Felici van de Vaticaanse Curie heeft verklaard dat het pau selijk verbod op voorbehoedmidde len voor alle rooms-katholieken ge heel in overeenstemming is met de leerstellingen over het huwelijk van het Vaticaans Eucumenisch Conci lie. Kardinaal Felici was secretaris-ge neraal van het concilie en is nu pre sident van de pauselijke commissie ter herziening van de cahtfniëke wet ten. De kardinaal antwoordde woensdag in het Vaticaanse dagblad Osserva- tore Romano op een verklaring die een aantal Nederlandse theologen na een conferentie in Amsterdam heeft afgelegd. Felici had voor zijn ant woord een hele pagina in het blad ter beschikking gekregen. (ADVERTENTIE) QUEBEC (AFP) De regering Van de Franstalige Canadese provin cie Quebec heeft zich er voor uitge sproken dat Canada een republiek wordt maar binnen het Britse ge menebest. Dit staat in een „werkdocu ment" betreffende een grondwetsher ziening. Volgens dit stuk zou Canada een federatie moeten worden en te vens een „unie van twee volkeren". Binnen deze Canadese unie zou Que bec ook een republiek willen worden. Het, „werkdocument" is inmiddels verspreid onder de volksvertegen woordigers, nadat het eerst aan de Canadese eerste minister Trudeau en de premiers van de andere provincies was gezonden. SANTIAGO, Chili (AP) Een groep veeartsen van de faculteit voor veeartsenij van de universiteit van Chili heeft een gedeelte van de hersens van een hond overgeplant op een andere hond, maar zij zei den dat hun patiënt was overleden, omdat zij niet genoeg geld hadden om het dier in leven te houden. De kranten in Santiago beweerden dat de transplantatie, die dinsdag plaatsvond, de tweede in zijn soort in de wereld was. Eerder zou een dergelijke operatie zijn uitgevoerd in de Sovjet-Unie. De hond stierf 18 uur na de operatie, nadat infectie was opgetreden en de artsen de medicij nen niet konden betalen, die deze in fectie eventueel hadden kunnen te gengaan. le kwaliteit yucht- leren sportschoen met gezonde leren binnen zool. W aterafstotende rand. De bele winter droge en, warme voeten Een van de vele moderne berenschoenen. Glad leer gecombineerd met suède. In zwart en bruin. Ook met veter- sluiting. 22.90 De beroemde "Aero"veerzool- schoen met unieke binnenverings- matras. Gggh vermoeid' voeten meer. Grandioze pasvorm. Breda Karrestraat 27, Tilburg Heuvelstraat 70 Rotterdam Schiedam Vlaardingen Den Haag Leiden Dordrecht (Van een onzer verslaggevers) LEIDEN De Nederlandse Stu dentenraad (N.S.R.) heeft dezer da gen een gids over rijksstudietoela gen gepubliceerd. Met behulp van deze gids fa het mogelijk zelf te berekenen of men een beurs, res pectievelijk renteloos voorschot kan krijgen. Tevens kan de aanvrager zijn stu dietoelage narekenen. Deze gids is niet alleen bestemd voor studenten aan universiteiten en hogescholen, maar ook voor studerenden en leer lingen aan alle opleidingen, waar voor rijksstudietoelagen toegekend worden: o.a. h.t.s., nociale acade mie, m.m.s., h.b.s., atheneum, h.a. vo„ kweekschool, etc., en, uiter aard, hun ouders. Het bestuur van de N.S.R. fa tot deze publikatie overgegaan om de onzekerheid, die er bestaat omtrent het al dan niet in aammerking ko men voor een studiebeurs, zoveel mogelijk op te vangen. De gids (ver krijgbaar door storting van 2 gulden op giro 786, N.S.R.-Leiden) bevat eerst een algemeen overzicht van het huidige systeem en dan nauw keurig de gehanteerde berekenings wijzen en normen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 29