n
ding
Auto heeft hard
„winterjas"
AMRO-LENING
Spaans Guinee
morgen
onafhankelijk
voor elke man
de juiste
alfa schoen
34.9°
ICI0KSMNEES
iar
)MP"
PEKEL - SNEEUW - IJS - KOU - VOCHT
29.9o
f 62,07 p.m. (18 mnd.)
f 118,37 p.m. (24 mnd.)
f 189,39 p.m. (24 mnd.)
NSR publiceert gids
rijksstudietoelagen
Nieuw recept!
Eet eens voor de afwisseling
huid
haar
mden
zepen
ïktie
-OXFORD
JFREY -
TWEKA -
BALLERINA
enkort
lOSTBURG
KOU
ROESTEN
HALF MILJOEN
VOLKSWAGENS
IN NEDERLAND
Bouwopdrachten in eerste helft 68
met 12 procent gestegen
Triton-opdracht voor
V.d. Giessen-De Noord
FELICI CONTRA
THEOLOGEN
QUEBEC WIL
REPUBLIEK
Hersens hond
overgeplant
Dié zijn lekker! Flinke stukken zeeverse
kabeljauw met een krokant paneerlaagje,
volgens een nieuw recept. Iglo maakt ze!
Dus: géén graatjes, géén baklucht, in een
wip klaar. Onvoorstelbaar lekker! Vis gauw
zo'n pak uit de diepvries.
'4 VISPANEES 400 GRAM 2,15
DE STEM VAN VRIJDAG U OKTOBER 1968
Itikelen naar
fRAAT 59
EEN
I - 2376
rnationale
Aanstaande
zorgen dat wij
sg brengen.
4; - y
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA U trapt een paar keer op het gaspedaal, trekt de choke
zowat van het dashboard, geeft ook nog de voetrem, die er toch
helemaal niets mee te maken heeft, een paar dreunen. Het helpt
allemaal niets. Alleen wat gekreun van onder de motorkap zodra u
op de startknop drukt. Maar daarna is het meteen stil. Het lijkt wel
of uw auto zegt: ,,Stik maar". En gelijk heeft hjj. Uw vrouw zou
het ook vertikken met u de winterkou in te gaan zonder een nieuwe
winterjas.
Waarom start uw motor in de win
ter vaak zo moeilijk? In de eerste
plaats door de kou. De benzine die
als damp samen met lucht in de
cilinder ontbranden moet, slaat voor
die ontbranding voor een groot ge
deelte neer op de cilinderwand, net
als waterdamp op koude ramen. De
choke compenseert dat benzineverlies
voor het grootste gedeelte, maar ook
dan blijft het benzineverlies voor
het grootste gedeelte, (want zo'n 100
ontploffingen per seconde
laten uw motor draaien).
1 Er bestaan tegenwoordig
II3H verschillende merken
SIHII spuitbussen, waarmee
men een zeer licht ont-
I brandbare damp in de
MA carburateur kan spuiten.
HU De eerste seconden draait
uw motor dan daarop,
waarna de benzine het
y.l zelf wel aan kan. Een
lOI bezwaar is echter dat
*1 men dan steeds de mo
torkap moet openen voor
het starten.
Om de benzine bij lage tempera
turen makkelijker te laden verdam
pen bezitten verschillende auto's een
warmteuitwisselaar: een gedeelte
van de warme uitlaatgassen wordt
gebruikt om de inlaat te verwarmen.
Bij enkele andere auto's kan men
le inlaat van de luchtfilter boven
op de carburateur in twee standen
draaien. Een zomerstand, waarbij
frisse lucht aangezogen wordt en een
winterstand, waarbij door de uitlaat
verwarmde lucht wordt aangezogen.
Deze inrichtingen, hoe mooi ook,
helpen echter niet bij het starten.
Alles is dan nog koud, er valt geen
warmte uit te wisselen.
De tweede belangrijke oorzaak
van het slecht starten in de win
ter is het vocht, waardoor het ont
stekingssysteem hapert. En dat ter-
wjl in de winter het benzine-gas-
■nengsel juist slecht onbrandbaar is,
en dus om een extra-sterke vonk
vraagt. Ook hier brengen spuitbus
sen een oplossing. Men spuit een
vloeistof, gig water verdringt op de
verschillende leidingen van het ont
stekingssysteem. Allerlei scheurtjes
de isolatie, waarin normaal wa
ter voor kortsluiting zorgt, worden
deze vloeistof opgevuld.
Slecht functioneren van het ontste-
™gssysteem wordt ook vaak ver
oorzaakt door slijtage. In de zomer
merkt u er niet veel van. Ook een
zwakkg vonk krijgt de motor dan aan
net draaien. Laat daarom voor de
winter invalt het hele ontstekings
systeem nakijken. De bougies en de
contacten van onderbreker en ver
eier zullen eventueel vervangen
S n worden, allemaal slechts
terne reparaties. Ook een accu heeft
'et het eeuwige leven, laat die dus
ven nakijken en doormeten.
jSl,®8. nog iets in een motor dat
«echt tegen de kou kan: het koel-
Antivries, in allerlei merkei
ar' 's bier de oplossing
vat" F het beste het oude koel-
r, a* (laten) tappen en dan de
ator opnieuw vullen met wate-
veel antivries kar
van u1 z'in' koelvermoge'
V» Water neemt erdoor af.
tiito! autos zijn tegenwoordi-
tenm Urï m?t een Sesloten koelsys-
hiwvF Pa?™ zit- reeds de nodig
zeei- aid antivries. Mocht u naa;
m«Jgebieden gaan, infor-
mea? u dan bij uw dealer.
voon0ieSer.was °°k de olie gevoelig
daarha®? '?FflPera'uren- De olie was
dunnil -^en moest 's winters
de nI;re °be gebruiken (de dikte van
ciifer^ ^ord' aangegeven door een
ker a! er de letters SAE" hoe dik-
D» tooo k.oe hoger dat cijfer),
beter fnW0°rdige oliën kunnen veel
schillon I" ?.rot€ temperatuurver-
aakele 'ai*LZïï?, dan °°k nog maar
d«e nu-abrlk.anten' die een an-
In si wmten aanbevelen.
het dontIm^',zult u veel vaker in
onker rijden. Vergeet dus niet
tijdig de lichten goed te laten afstel
len. De reflectors in uw koplampen
gaan meestal niet zolang mee als
de rest van de auto De lichtopbrengst
daalt aanzienlijk door verroeste re
flectors. Vervangen dan!
Ook de buitenkant van de auto
moet tegen de winter beschermd
worden. Vooral het met z°ut ge
mengde water op de wegen werkt
roesten sterk in de hand.
Ook het chroom kan men met een
laagje autowas bedekken. Er bestaan
verder spuitbussen met een speciaal
afdekmiddel voor bumpers e.d. Te
genwoordig is dat'een kleurloos ma
teriaal, in tegenstelling tot een paar
jaar geleden, toen men de bumpers
beschermde met een lelijk bruin
goedje.
De onderkant van de auto heeft
wel het meest te lijden van pekel.
U merkt er weinig van, tot het te
laat is en er gaten in de vloer ko
men. Er bestaan verschillende ma
terialen om de onderkant mee te be
schermen. Sommige geven een dik
kere laag, andere een dunnere. Ook
de levensduur van de verschillende
lagen is verschillend. Enkele mer
ken houden meer dan een jaar, an
dere minder. Maar de langer hou
dende zijn over het algemeen ook
duurder. Tectyleren wordt tegen
woordig wel het meeste toegepast.
Zit er 's ochtends een dun laagje
rijp op uw autoruiten, dan is dat
vlug eraf gekrabt. Een dikke laag
ijs gaat er echter niet zo makkelijk
af. Speciale spuitbussen zijn hier
weer de oplossing. Binnen een paar
seconden verdwijnt al het Üs- Ook
vastgevroren portiersloten gaan er
vlot mee open. Past u op met het
gebruik van warm water. Vooral de
koude lak kan daar slecht tegen en
krijgt er fijne barstjes door.
Tenslotte de banden. Kijk daarbij
niet op een dubbeltje. Uw leven kan
ervan afhangen. Is het profiel van
de banden dun geworden, dan moe
ten ze onherroepelijk vervangen wor
den. Vooral op natte wegen is een
slecht profiel erg gevaarlijk. In
plaats dat het water op de weg
opgenomen wordt in de inkervingen
van het profiel, blijft het als een
dunne laag tussen band en wegdek.
De dunne waterlaag heeft hetzelf
de effect als olie, de auto gaat slip
pen. Aan het soort profiel kunt u
niet de kwaliteit van een nieuwe
band beoordelen. Vaak zijn het juist
Voor veel automobilisten begint
de winterse werkdag met ijs-
krabben.
de hele kleine gleufjes, die voor d-e
beste wateropname zorgen en niet
een grof profiel. Op besneeuwde we
gen is het anders. Hoe groter het
profiel, hoe beter. Vooral als u naar
de wintersport gaat, loont het om
sneeuwbanden onder uw auto te ia-
ten zetten. Meestal geldt er wel een
maximumsnelheid voor dit soort ban
den op gewone wegen. Ze worden
anders te warm. Rond de 120 km per
uur kan er echter altijd mee gere
den worden. Meestal slijten ze ook
vlugger en is de wegligging minder
v-ast dan bij gewone banden. En
niet alle bergpassen komt men er
mee over. Vaak zijn sneeuwkettingen
verplicht.
Niet alleen het profiel is belang
rijk, ook de verdere bouw van de
band. Radiaalbanden geven meestal
een betere houvast op gladde we
gen dan conventionele banden. Ook
de auto heeft invloed. Voorwielaan
drijving blijkt het op de sneeuw het
beste te doen. Op ijs heeft het gro
ve profiel van- sneeuwbanden (ook
vaak M.S.-bande-n genoemd) weinig
effect. Spikes, kleine stalen of nylon
„spijkers" in de banden, zijn hier
de oplossing. Men kan daarmee ook
op gewone wegen rijden, wat ech
ter niet ideaal is. De wegligging
wordt er beduidend slechter door.
Banden van spikes voorzien zijn
trouwens nogal prijzig. In ieder ge
val moet het dan op alle vier de
wielen gebeuren.
Sneeuwkettingen presteren op ijs
nauwelijks minder dan spikes en
zelfs meer in rulle sneeuw. Het is al
leen even werk ze om te leggen.
Enkele kilometers asfaltweg kan
men er best mee rijden, als dat ten
minste voorzichtig gebeurt.
(Van een onzer verslaggevers)
AMERSFOORT Deze week is in
de fabriek te Wolfsburg de 500.000e
Volkswagen, bestemd voor Neder
land, van de band gelopen. De witte
1300 Sportomatic, overdekt met bloe
men, werd door een groot aantal be
langstellenden enthousiast verwel
komd.
Een half miljoen VW-kopers in een
tijdsbestek van eenentwintig jaar.
Het begon in augustus 1947, toen een
eerste contract voor levering van
tweehonderd auto's werd getekend.
De kever heeft in ons land steeds de
grootste belangstelling gekregen. Op
merkelijk is de verkoopstijging van
de laatste jaren. De eerste honderd
duizend gingen in twaalf jaar van
de hand, terwijl negen jaar later het
half miljoen wordt volgemaakt.
(Van onze auto-redactie)
BREDA Dezer dagen introduceerde Renault te Parijs de nieuwe
Renault 6, een model In de populaire middenklasse, dat is gebaseerd op de
succesformule van de Renault 4 en de Renault 16.
Vooral qua uiterlijk en wat uitvoeringsdetails betreft vertoont deze
Renault 6 verwantschap met de grotere Renault 16. Dit komt niet alleen
tot uiting in de karakteristieke semi-fastback stijl, maar eveneens in het
front en de afwerking van de carrosserie.
De nieuwe Renault 6 is 3.85 m lang, heeft 6 zijruiten en evenals o*>
Renault 4 en Renault 16 modellen 5 deuren. Een 38 pk 4-cilinder motor
met een inhoud van 845 cc drijft via een 4-versnellingshak de voorwielen
aan en geeft de 750 kg wegende wagen een topsnelheid van ruim 120 km/h.
Deze krachtbron is afgeleid van die van de Dauphine Gordini. Van dit
motortype zijn reeds meer dan 4 miljoen exemplaren gebouwd en deze
pittige kopklepmachine heeft een voortreffelijke reputatie op het gebied
van zuinigheid, prestaties en levensduur.
Geld
vooru
De AMRO Bank leent u graag het geld voor die
nieuwe meubelen, die wasautomaat, die verhui
zing en noemt u maar op.
In die 18 mnd betaalt u: 18xf 62,07=f 1117,26. Dat
is slechts f 117,26 aan financieringskosten, incl. rente,
vergoeding administratiekosten en overlijdensrisico.
Dus slechts ca. f 6,50 p. m.
f2500,-
In die 24 mnd betaalt u: 24xf 118,37=f 2840,88. Dat
'is slechts f340,88 aan financieringskosten, incl. rente,
vergoeding administratiekosten en overlijdensrisico.
Dus slechts ca. f 14,20 p. m.
f4000;
In die 24 mnd betaalt u: 24xf 189,39=f 4545,36. Dat
is slechts f 545,36 aan financieringskosten, incl. rente,
vergoeding administratiekosten en overlijdensrisico.
Dus slechts ca. f 22,70 p.m.
Komt u eens langs bij de Amsterdam-Rotterdam Bank
in uw buurt. (Bellen of schrijven mag ook!) Wij
vertellen u graag alles over de bedragen die u kunt
lenen, over het aantal terugbetalingstermijnen, over
de kwijtschelding bij overlijden. Een uitgebreide fol
der met alle inlichtingen en tarieven ligt voor u klaar.
Als u daar de voorkeur aan geeft kunt u deze folder ook
opvragen bij Postbus 342, Amsterdam.
EEN SERVICE VAN DE AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK
DEN HAAG (ANP) In het
eerste halfjaar van 1968 is door
architectenbureaus e.d. (w.o. over
heidsdiensten) voor een bedrag van
4 miljard aan opdrachten voor wo
ningen en andere gebouwen ontvan
gen tegen 3,4 miljard in de overeen
komstige periode van 1967.
Met uitschakeling van de invloed
van prijsstijgingen betekent dit een
toeneming van ca. 12 procent.
De opdrachten voor woningbouw
beliepen f 2 miljard (1ste halfjaar
1967: f 1,8 miljard) en voor de overi
ge gebouwen eveneens f 2 miljard (f
1,6 miljard).
Na de prijscorrectie betekent dit
een stijging bij de woningbouw van
ca. 8 pet en bij de overige gebouwen
van ca. 16 pet. De stijging buiten de
woningbouw is voornamelijk toe te
schrijven aan gebouwen voor gezond-
ADVERTENTIE)
heidszorg en hygiëne, scholen en ge
bouwen voor cultuur en ontspanning.
Het aandeel van de particuliere ar
chitectenbureaus in het totaal van
de ontvangen opdrachten bedroeg, ge
meten naar de bouwsom, 86 pet.
Gemeentelijke en andere overheids-
dat Nederland heeft verleennd ten
ning en de (grote) ondernemingen
met een eigen ontwerpbureau 6 pilt.
ROTTERDAM (ANP) De n.v.
scheepvaart maatschappij „Triton",
dochteronderneming van de Konink
lijke Rotterdamsche LLoyd n.v. heeft
Van der Giessen-De Noord te Krim
pen aan den IJssel opdracht gegeven
tot de bouw van twee motorvracht
schepen voor gestorte lading.
MADRID (AP) De regering van generalissimo Francisco Franco heeft
een decreet goedgekeurd, waarbij aan equatoriaal Guinee officieel onafhan
kelijkheid wordt verleend. Het land, dat een oppervlakte heeft van 28.000
vierkante kilometer en 250.000 inwoners heeft, zal zaterdag een onafhan
kelijke republiek worden - '21e Spaans sprekende land ter wereld.
Franco heeft de pica-u-n. van
het land, Francisco Macias Nguema,
een boodschap gestuurd, waarin hij
de steun van de Spaanse regering
toezegde aan de nieuwe staat.
De Spaanse minister van informa
tie en toerisme, Manuel Fraga Iri-
barne zal Franco op de oinafhamke-
lijkheiidsceremonie vertegenwoordi
gen.
Vandaag zal de Spaanse vlag bij
het Spaanse algemene commissari
aat in Santa Isabel op Fernando Poo,
worden gestreken, waarmee een ein
de komt aan 190 jaar van Spaanse
overheersing.
Het Spaanse kabinet heeft Jaun
Duren-Loriga benoemd tot ambassa
deur in de nieuwe Afrikaanse staat,
die sinds 1778 door Spanje is be
stuurd. Het land bestaat uit Rio Muni,
op het Westafrikaanse vasteland, het
eiland Fernando Poo, en enkele an
dere, kleinere eilanden.
VATICAANSTAD (AP) Pericle
kardinaal Felici van de Vaticaanse
Curie heeft verklaard dat het pau
selijk verbod op voorbehoedmidde
len voor alle rooms-katholieken ge
heel in overeenstemming is met de
leerstellingen over het huwelijk van
het Vaticaans Eucumenisch Conci
lie.
Kardinaal Felici was secretaris-ge
neraal van het concilie en is nu pre
sident van de pauselijke commissie
ter herziening van de cahtfniëke wet
ten.
De kardinaal antwoordde woensdag
in het Vaticaanse dagblad Osserva-
tore Romano op een verklaring die
een aantal Nederlandse theologen na
een conferentie in Amsterdam heeft
afgelegd. Felici had voor zijn ant
woord een hele pagina in het blad
ter beschikking gekregen.
(ADVERTENTIE)
QUEBEC (AFP) De regering
Van de Franstalige Canadese provin
cie Quebec heeft zich er voor uitge
sproken dat Canada een republiek
wordt maar binnen het Britse ge
menebest.
Dit staat in een „werkdocu
ment" betreffende een grondwetsher
ziening. Volgens dit stuk zou Canada
een federatie moeten worden en te
vens een „unie van twee volkeren".
Binnen deze Canadese unie zou Que
bec ook een republiek willen worden.
Het, „werkdocument" is inmiddels
verspreid onder de volksvertegen
woordigers, nadat het eerst aan de
Canadese eerste minister Trudeau en
de premiers van de andere provincies
was gezonden.
SANTIAGO, Chili (AP) Een
groep veeartsen van de faculteit
voor veeartsenij van de universiteit
van Chili heeft een gedeelte van de
hersens van een hond overgeplant
op een andere hond, maar zij zei
den dat hun patiënt was overleden,
omdat zij niet genoeg geld hadden
om het dier in leven te houden.
De kranten in Santiago beweerden
dat de transplantatie, die dinsdag
plaatsvond, de tweede in zijn soort
in de wereld was. Eerder zou een
dergelijke operatie zijn uitgevoerd in
de Sovjet-Unie. De hond stierf 18 uur
na de operatie, nadat infectie was
opgetreden en de artsen de medicij
nen niet konden betalen, die deze in
fectie eventueel hadden kunnen te
gengaan.
le kwaliteit yucht-
leren sportschoen met
gezonde leren binnen
zool. W aterafstotende
rand. De bele
winter droge en,
warme
voeten
Een van de vele moderne
berenschoenen.
Glad leer
gecombineerd
met suède.
In zwart
en bruin.
Ook met
veter-
sluiting.
22.90
De beroemde
"Aero"veerzool-
schoen met unieke
binnenverings-
matras.
Gggh vermoeid'
voeten meer.
Grandioze
pasvorm.
Breda Karrestraat 27,
Tilburg Heuvelstraat 70
Rotterdam Schiedam Vlaardingen
Den Haag Leiden Dordrecht
(Van een onzer verslaggevers)
LEIDEN De Nederlandse Stu
dentenraad (N.S.R.) heeft dezer da
gen een gids over rijksstudietoela
gen gepubliceerd. Met behulp van
deze gids fa het mogelijk zelf te
berekenen of men een beurs, res
pectievelijk renteloos voorschot kan
krijgen.
Tevens kan de aanvrager zijn stu
dietoelage narekenen. Deze gids is
niet alleen bestemd voor studenten
aan universiteiten en hogescholen,
maar ook voor studerenden en leer
lingen aan alle opleidingen, waar
voor rijksstudietoelagen toegekend
worden: o.a. h.t.s., nociale acade
mie, m.m.s., h.b.s., atheneum, h.a.
vo„ kweekschool, etc., en, uiter
aard, hun ouders.
Het bestuur van de N.S.R. fa tot
deze publikatie overgegaan om de
onzekerheid, die er bestaat omtrent
het al dan niet in aammerking ko
men voor een studiebeurs, zoveel
mogelijk op te vangen. De gids (ver
krijgbaar door storting van 2 gulden
op giro 786, N.S.R.-Leiden) bevat
eerst een algemeen overzicht van
het huidige systeem en dan nauw
keurig de gehanteerde berekenings
wijzen en normen.