Onvindbaar restaurant op
de Greveiingendam
CPHHD
MILITAIRE HULP
NOG NIET NODIG
V anmorgen landingspoging
mariniers bij Breskens
Intercommunale E3
wil E10 en ook de
Zoomweg aanleggen
geman 24 jaar
DOE MEE AAN DE SPAR
MARGARINE-WEDSTRIJD
In gesprek met
Willy Haars
J1IDDENR0UTE" ZOU VEEL
POPULAIRDER KUNNEN ZIJN
JL
MEERDAAGSE OEFENING
NADERT HOOGTEPUNT
Hoogwater
fat en waar
MORGEN
Uitstel
Brandend maagzuur,
Succesvol
Tob niet langer. A
Ruil uw oude naaimachine in.
Schaf u de moderne Pfaff aan.
Pfaff Naaimachinehuis W. RIKKEN N.V.
'Sïal£™EEö;
l_ - M
JONGE
GENEVER
in de handige kneepfles f 10,50 per liter
lwynand fockink
Fikse stijging
900.000 auto's
dit jaar al over
Zeelandbrug
Hotel „DE LINDE"
A. van 't Hof voor NIVE:
Contact tussen
bedrijven
noodzakelijk
Binnenhalen oogst
Pijpleiding in
Schelde in vijf
stukken gevaren
Raadselachtige
diefstal van
postzak
.Groen-blauiv'
lboog te Oudelande, lste bo.
P. Timmerman van Vrij#
rs 's-Heerenhoek, 2e boven,
c. v. d. Dries van
serenhoek. De beide onderkal,
Tdein niet afgeschoten,
r. Bongers van Zeelandia te
de, 2de klep: J. Rentniees.
Willem Tell te Ovezande, 3.
p: C. D. Raas van dezeifd,
;ing. Meeste kleine vogels: D
af van Ons-Genoegen te Oui
i, 7 stuks.
ig van de tweede wip: I
ogel: J. Rentmeester va»
i-Tell te Ovezande, 2de hoofd.
Jac. Doene vam Victoria fe
ndamme, lste zijvogel: C. D,
an Willem-Teil te Ovezande
vogel C. D. Raas van Wilier, I
Ovezande, 3 de zijvogel: Jat
van Victoria te Kwadendam-
Je zijvogel, niet afgeschoten,
al: C. Timmerman van Vioj
[eerenhoek, 2de kal: F. Koens
pes-Nostra te Ovezande, 3d{
M. Geense van Eensgezind.
's-Heerenhoek, 4de kal: J,
'alle van Vios te 's-Heeren-
Meeste kleine vogels: mevr,
ert van A.D.L.M. te Kwaden.
7 stuks. De vliegende vo.
ijzen waren voor: lste prijs;
c van Soranus te Heinkens- j
!de prijs C. D. Raas van Wil.
•11 te Ovezande, 3de prljs
:stveer van Edele-Handboog
lelande.
(ADVERTENTIE)
h.b.s.-a-opleiding.
commerciële ervaring;
a) technisch, b) dagblad,
redelijke spreekvaardig
heid in engels - duits,
rijbewijs b-e.
zoekt hem passende
Functie,
liefst internationaal ge
oriënteerd.
opzegtermijn huidige func.
:ie 1 maand.
oereid elke eventueel be
nodigde studie aan te gaan.
a onder no. 34328 van dit
DE STEM VAN DONDERDAG 10 OKTOBER 1968
ZULLEN Wi/f £ENHEND<Jé
5/ flli£S MOET TEGEN MORGEN
P KLERE ZUN.'
GESLOTEN
h£B GEEN
MM/HG GE
WEN
11, vrijdag 11 oktober. Hanswerf
7.44 uur. Terneuzen 4.55 en 111
singen 4.23 en 16.35 uur. WeittV
4 en 18.23 uur.
Lburg
la] Stadhuis: World Press-photo.
van Oranje 14 uur Voorlichting
organisaties over afzet consump-
Idappelen
Ilaas
listeren. vandaag, morgen, 18
i De vuurdoop, 18 j.
Twee biljetten voor Mexico, lot
Een man voor de eeuwigheid
IPinocchio in de ruimte, a.l.
1 Blow Up, 18 j.
bndie In de hitte van de nacM,
120 uur De bruiloft van Figaro
Irpen
De onverbiddelijke, 14
flü. 14.30. 16.50, 19.10 en 21.30 um
ks Gone with the wind. 14 j.
er 19.30 uur
Jssades De Laureaat, 18 J.
130. 16.50, 19.10 en 21.30 uur
ale Operation Kid Brother, 1»
[30, 16.50. 19.10 en 21.30 uur
Zondige jeugd, 18 J.
16, 18, 20 en 22 uur
I Wat een familie, 14 j.
I. 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Zwartbaards geest. 14 J.
130, 19 en 21.30 uur
De huurlingen van Katanga, wF
16, 18, 20 en 22 uur
120 uur Kleine moordenaars
OUT
hl De Jonge wilden, 14 J.
Alexander de gelukzalige, aj'
De erfgename van Singapw
LBURO
fal Stadhuis: World Press-pho™
jTERZANDE
okodil Bar 20.30 uur
Iet Frans Bonne
(Van een onzer verslaggevers)
BRU1NISSE. Mensen die
de psychologie van de beroeps
chauffeur zeggen te kennen,
beweren strijk en zet, dat de
Zeeuws-Znidhollandse „mid-
deiiroute" op slag populair
zou zijn, als er maar voldoen
de gezellige wegrestaurants
langs die middenroute te vin
den zouden zijn. „De vracht
wagenchauffeurs", aldus onze
psychologen, „kiezen voor
hun reizen van de randstad
naar Zeeland of naar België
en Noord-Frankrijk, de oos
telijke route, omdat zij daar,
in de vorin van gezellige eta
blissementen, hun trefpunten
vinden".
Toch is de middenroute bepaald
niet van horeca-nederzettingen ver
stoken, maar ze zijn schaars. Boven
dien is het een bijna noodlottige
zaak, dat één der oases langs het vrij
eentonige traject, voor mensen zon
der speurtalent onvindbaar is. De
oase waarop wij doelen bevindt zich
praktisch onder de kabelbaan „De
Snip", met behulp waarvan tot begin
1965 toe, de Greveiingendam, die
Schouwen-Duiveland met Overflak-
kee verbindt, werd gebouwd. Maar
een vreemdeling in dit Jeruzalem
van de Deltadienst van Rijkswater
staat, kan het restaurant, dat „De
Grevelingen" heet, beslist niet vin
den.
Dat komt, omdat het is ingekap
seld in stellages, loodsen en een as-
faltfabriek. De bedrijfsleider van
dit wegrestaurant, de heer C. J. C.
Wanst, zegt: „Veel mensen die van
de weg af mijn zaak zien staan,
denken dat zij een tekenkamer van
de Deltadienst herbergt". Inderdaad
lijkt „De Grevelingen" van enige
aistand wel wat op een directie
keet.
Om de misère nog groter te ma
ken, is de aanduiding dat zich hier
een oord van lafenis bevindt, voor
de passanten zeer vaag en onduide
lijk. Wie uit de richting Zierikzee
komt kan, als hij ter plaatse niet
zeer goed bekend is, het restaurant
zelfs niet bereiken. Van die kant af
is het namelijk alleen maar te bena
deren als men zeer voortijdig een
parallelweg inslaat.
Een duidelijker aanduiding van
het horeca-heiligdom schijnt moeilijk
te zijn. Het officiële bordje met de
lepel en de vork erop, is de enige
overheidsbijdrage aan de oriënte-
rmg. Grotere borden, vóór-aandui
dingen of pijlen e.d., komen voor
rekening van de exploitant, hetgeen
niet erg zou zijn, maar de procedure
die gevolgd moet worden eer zulke
borden in het landschap mogen ver
rijzen, vergt zoveel tijd, dat het niet
eens interessant meer is, meent de
heer Wanst.
De moeilijkheden zijn vooral een
gevolg van het feit, dat de markante
bouwsels van de Deltadienst langer
zijn blijven staan dan in 1965, toen
„De Snip" met zijn werk klaar was,
werd voorzien. „De Grevelingen'
(het wegrestaurant) werd in mei
1967 geopend en de verwachting
Was, dat in het voorjaar 1968 de
„natte club" van Rijkswaterstaat wel
uit de buurt verdwenen zou zijn.
Maar dat gebeurde niet. De heer
Wanst kreeg zelfs het bericht, dat
(iiWe' k°n worden, eer de
stellages en loodsen weg zijn. Wel
zal binnen enkele weken de asfaltfa-
v.1 verhuizen. De loodsen blijven
echter staan, omdat zij naar de
voorlichtingsdienst van de Rijkswa
terstaat meedeelt gebruikt wor
sen voor de revisie van de kabel-
haangondels.
De £roel van het aantal bezoekers
«an „De Grevelingen" is langzamer
verlopen dan in de aanvang werd
gehoopt. Het wegrestaurant kan zijn
functie van rustpunt op een lange,
eentonige weg dan ook niet naar
behoren vervullen.
Wel is het in de loop van de tijd
door de hengelaars ontdekt, en er
zijn ook mensen die het speciale
vismenu van „De Grevelingen" we
ten te waarderen. „Ze denken dat
de vis uit Grevelingen komt, maar
dat Is niet juist", zegt de heer Wanst.
„Ze komt uit IJmuiden. Alleen de
paling niet. Die wordt door de enige
Bruinisser beroepsvisser in deze wa
teren gevangen".
Bruinisse en Oude Tonge, de
dichtstbijzijnde menselijke nederzet
tingen, weten naar het schijnt
nauwelijks dat er een vrij exclusief
restaurant in de buurt gevestigd is.
Er is trouwens geen bushalte in de
buurt van het restaurant en de RTM-
bussen, die in de zomer veel dagjes
mensen over de dam vervoeren, mo
gen bij het wegrestaurant niet stop
pen.
Een bijkomende narigheid van deze
„drooglegging" voor het openbaar
vervoer is, dat de heer Wanst op
barre winterse dagen zelf voor het
transport van zijn personeel (4
diensters) moet zorgen, omdat het
niet verantwoord is deze meisjes bij
nacht en ontij op de fiets of brom
mer weg te sturen. De heer Wanst
heeft gelegenheid genoeg de pro
blemen van zijn isolement te over
peinzen, want als de diensters naar
huis zijn, dan daalt de eenzaamheid
van de woestijn over het wegrestau
rant neer en hebben de heer Wanst,
zijn vrouw en hun vier kinderen het
rijk alleen tussen de staketsels van
de kabelbaan, de loodsen en de
schorren
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
druk op de maag, opgeblazen gevoel?-
POEDER-CREME-OLIE-ZEEP
wat mijNhardt 'maakt is goed
(Van een onzer verslaggevers)
ROOSENDAAL De Belgische
Intercommunale Vereniging voor
de E-3 heeft zich gisteren bereid
verklaard het Belgische gedeelte
van de E-10 (Breda - Antwerpen
- Brussel) aan te leggen alsmede
het Belgische gedeelte van de
Zoomweg (Rotterdam - Bergen op
Zoom - Antwerpen).
Ifet aanbod kwam van de onder
voorzitter van de Intercommunale,
de Antwerpse gedeputeerde R. de
Vocht. Hij sprak tijdens een lunch-
bijeenkomst van de Westbrabantse
Nederlands-Belgische vereniging te
Roosendaal. „Ik hoop dat mijn aan
bod gehoor zal vinden in Brussel",
zei hij.
De heer De Vocht vreest dat de
E-10 niet op het einde van 1971 ge
reed zal zijn, zoals België en Neder
land toch afgesproken hebben. Hij
verwacht „ernstige achterstand",
als de Belgische regering vasthoudt
aan de traditionele werkwijze, waar
bij de staat optreedt als bouwheer.
Als voorwaarde verbindt de Inter
communale aan haar aanbod dat ZÜ
nieuwe leningen mag uitschrijven. De
Intercommunale is in 1963 opgericht
door een aantal Belgische gemeen
ten en provincies met de bedoeling
de E-3 (Kortrijk - Gent - Antwer
pen - Turnhout) aan te leggen, een
project van 28 miljard Bfr.
De formule is buitengewoon succes
vol gebleken. De Belgische minister
van Openbare Werken heeft dan ook
besloten de aanleg van de E-5 (Brus
sel - Parijs) en de E-39 (Hasselt
Nederlands Limburg) aan twee nieu
we intercommunales toe te vertrou
wen.
In juni 1969 komt het eerste deel
van de E-3 gereed: de nieuwe
Scheldetunnel en de Kleine Ring te
Antwerpen. Met een snelheid van
100 tot 120 km per uur zal het
doorgaand verkeer dat zich nu nog
door het Antwerpse stadscentrum en
de huidige Scheldetunnel wurmt,
van Kruibeke tot op de Koning Bou-
dewijnsnelweg kunnen rijden.
In juni 1970 zal het 1,5 km lange via
duct over het Albertkanaal te Ant-
ADVERTENTIE)
X
Bij aankoop van een Pfalf zigzag-machine kan immers
in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht
welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid
eens in een Pfaff-zaak.
ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN
2«®.- tot 798.-
ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER
vr.R5jE~ ZOOM: Kortemeestraat 17
werpen gereed zijn die de Kleine
Ring in noordelijke richting voltooit,
en ook de aansluitende autoweg tot
aan de Kleine Bareel, het punt waar
de wegen naar Breda en Roosendaal
beginnen.
Tegen het einde van 1970 komt het
wegvak Antwerpen - Gent gereed.
Daarna volgen de gedeelten Gent -
Kortrijk en Ranst - Turnhout - Ne
derlandse grens. Het laatstgenoem
de wegdek komt in '72 klaar. Over
het tijdstip waarop de Zoomweg ge
realiseerd zal zijn, kon de heer De
Vocht tot zjjn spijt geen enkele me
dedeling doen.
Via de E-3 zal men eens zo snel
van Antwerpen naar Kortrijk kun
nen rijden als thans. „Wij allen heb
ben het voorrecht te leven in het
hart van het Benelux-middenge-
bied", zo besloot de heer De Vocht
zijn toespraak. „Laten we er dan
ook voor zorgen dat de noodzakelij
ke verkeersaders tot stand worden
gebracht".
Onder de vele tafelgasten bevond
zich de Brabantse gedeputeerde C.
J. van Lienden, die sinds kort vice-
voorzitter van het Benelux-Comité in
Noord-Brabant is. Voorzitter ir. J.
Gooden deelde mee dat de heer J.
van Gilse zijn zetel in het dagelijks
bestuur van de vereniging ter be
schikking gesteld heeft. Zijn plaats
wordt ingenomen door de Roosen-
diaalse burgemeester J. P. God-
waldt.
(ADVERTENTIE)
klare taal
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG In de eerste drie
kwartalen van 1968 passeerden een
kleine 900.000 auto's de Zeelandbrug
tegen ruim 800.000 in dezelfde pe
riode van 1967. Deze stijging gaat uit
boven de landelijke gemiddelde toe
neming van het verkeer met motor
voertuigen.
Aldus een mededeling van de n.v.
Provinciale Zeeuwse Brugmij. In
procenten gerekend nam de groep
zware vrachtwagens het sterkst toe,
nl. met 30,2 procent tegen 14 procent
bij de lichte vrachtwagens en bijna
10 procent bij de personenauto's. Het
aantal personenauto's dat de brug
passeerde steeg tot boven de 800.000
Opmerkelijk was dat onder bestuur
ders van personenauto's een belang
rijk toenemende belangstelling be
stond voor het gebruik van tienrit-
tenkaarten.
(ADVERTENTIE)
KLOOSTERZANDE
Specialiteit: Westerschelde schotel.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG „Tegengaan van
ondoelmatigheid in het kleinbedrijf",
was het motto, waaronder gistermid
dag het N.I.V.E., Nederlands Insti
tuut Voor Efficiency, in de stafkan-
tine van de Vitrite te Middelburg,
zijn bijeenkomst hield.
Voor een publiek van 75 eigenaars
en directeuren van bedrijven met
minder dan 200 man personeel, gaf
de heer A. van 't Hof, bedrijfseco
nomisch adviseur, een uiteenzetting
over de vele wijzen waarop men de
efficiency kan bevorderen. De heer
Van 't Hof wees erop dat onderling
contact tussen de bedrijven in dit
verband veel goed kan doen. „Ver
beteringen", zo zei hij, „worden vaak
in de weg gestaan door concurrentle-
vrees, gevestigde waarden, drukte en
gebrek aan tijd Men zou de tijd moe
ten nemen om af en toe zijn bedrijf
na te lopen en dan gevonden fouten
en problemen te noteren". Ook het
contact met werknemers, leveran
ciers en afnemers achtte hij zeer be
langrijk. „Ontevreden klanten kla
gen niet, maar lopen onmiddellijk
naar de concurrentie. Men dient op
zoveel mogelijk manieren vergelij
kingen te maken met bedrijven uit
dezelfde branche. Het grootste be
zwaar is meestal een gebrek aan tijd,
maar het is een kwestie van tijd ne
men. De tijd die men verliest door
na te denken, wint u aan kostenbe
sparing en een goed inzicht in eigen
onderneming", besloot de heer Van
't Hof.
TERNEUZEN
tel. 01640-5878
Nieuwe Diepstraat 23 tel. 01150-2294
Verder verkrijgbaar bij
H A ®ASTIAANSE Papegaaistraat 4, Goes tel. 01100-7476
C nrü BREECK B. F. v. Waesberghestr. 16 Hulst tel. 01140-2215
r' Nieuwendijk 29, Vlissingen tel. 01184-3729
HEMELAAR
Langeviele, Middelburg
tel. 01180-5211
(Van een onzer verslaggevers)
GOES. Hoewel landbouw-
kringen in Zeeland zich niet ont
veinzen dat het oogstseizoen-'68
bepaald tot de slechtste van de
laatste jaren behoort, worden
krasse maatregelen tot redding
van de bieten- en aardappel
oogst nog niet noodzakelijk ge
acht. Met krasse maatregelen
wordt bedoeld, het inschakelen
van colonnes dienstplichtigen bij
het oogsten, zoals ook in 1960 is
gebeurd.
De hoofdafdeling Sociale Zaken
van het Landbouwschap had de
vraag afgewezen, of er een „Operatie
Aardappel" voor de landmacht moest
worden georganiseerd. Er werd een
enquête ingesteld onder de gewes
telijke raden van het Landbouw
schap. Wat Zeeland betreft, heeft de
gewestelijke raad kunnen antwoor
den, dat militaire oogsthelpers op
dit moment in Zeeland nog niet no
dig zijn. De gewestelijke raad stelde
dit vast na een opiniepeiling onder
de landbouwondernemers, die in
1960 met militaire ondersteuning
hun oogst van het land hebben ge
haald. De ondervraagden waren vrij
wel unaniem van mening, dat zij de
zaak nog wel even konden aanzien
„Als het nu begin november was
geweest, dan hadden de zaken er
ernstiger voorgestaan. Maar als er
tegen half oktober een wat langdu
riger periode van droogte aanbreekt,
dan rooien we het zelf wel". Een
overweging van belang bij het al
dan niet aanvragen van oogsthulp
in wapenrok is, dat militaire bijstand
kostenverhogend werkt. De land
bouwondernemers moeten zelf het
vervoer van de militairen van de
legerplaatsen naar Zeeland en het
vervoer binnen de provincie bekos
tigen. Reeds in 1960 werkte dit
merkbaar in de kostprijs door. Het
staat wel vast, dat de factor „kosten
van vervoer" nu nog heviger voel
baar zou zijn.
Op tal van Zeeuwse landbouwbe
drijven heeft men intussen de zeer
welkome hulp gekregen van zoons
en van personeel in militaire dienst,
die oogstverlof hebben gekregen. Er
is speciaal tijdens het weekend hard
gewerkt om zo veel mogelijk aard
appels uit de doordrenkte grond te
krijgen. Van elke korte droogteperio
de wordt gebruik gemaakt.
Het „verzorgen van gewonden"
tijdens de oefening.
(Van een onzer verslaggevers)
BRESKENS Vanuit landings
vaartuigen en vanaf rubberboten zul
len vanmorgen in alle vroegte even
westelijk van Breskens mariniers aan
land stormen. Opdracht voor deze
troepen luidt: de vijand (ook mari
niers) uit het voormalige fort bij
Breskens te verdrijven en dit twee
uur in bezit te houden. Deze twee
uur moeten voldoende zijn om de
denkbeeldige voorraden muni
tie in dit fort te kunnen buitmaken.
Laatste onderdeel van deze raid is
de terugkeer naar de uitgangsstelling
aan de andere oever van de Wester
schelde in het Sloegebied.
De amfibische operatie vormt het
hoogtepunt van een meerdaagse oefe
ning, die in hoofdzaak in West-
(Van een onzer verslaggevers)
SAS VAN GENT De Italiaanse
tanker Monte Berico heeft een pijp
leiding opgevaren. Dit gebeurde on
geveer tegenover de glasfabriek te
Sas van Gent. Twee sleepboten, een
aan de voorkant en een aan de ach
terkant, loodsten de tanker door het
kanaal. Op een gegeven moment
Knapte de sleeptros met de voorste
sleepboot af, waardoor de tanker een
ogenblik stuurloos raakte. Onder die
omstandigheden raakte het schip de
pijpleiding, die daarna in een vijftal
stukken in het kanaal dreef. De pijp
leiding is het eigendom van het aan
nemersbedrijf J. G. van Oord.
De leiding en de daarbij horende
zuiger werden gebruikt bij de ver-
bredingswerken van het kanaal.
VLISSINGEN (ANP). Zowel
de Vlissingse politie als de directie
van het Vlissingse postkantoor vin
den het verdwijnen va* een zak
met enige honderden poststukken
uit een bestelauto een volkomen on
begrijpelijke zaak. De postzak moet
in de nacht van maandag op dinsdag
gestolen zijn uit de PTT-auto, die op
de binnenplaats van het Vlissingse
postkantoor stond. De chauffeur van
de bestelwagen was na het ledigen
van de brievenbussen in Vlissingen
op de binnenplaats van het postkan
toor aangekomen en even het kan
toor ingelopen. Toen hij terugkwam
bleek de postzak verdwenen te zijn.
De politie heeft een uitgebreid on
derzoek ingesteld, dat nog steeds
niet is afgelopen. Maar tot nu toe
heeft ze geen enkel spoor van de
brieven kunnen ontdekken.
Het is de Vlissingse politie een
raadsel wie er belang kan stellen
in gewone poststukken uit brieven
bussen, waaronder geen enkel aange
tekend st.uk kan zitten
De PTT houdt er rekening mee dat
een eventuele dief de voor hem waar
deloze brieven weer in een brieven
bus heeft gegooid en dat zij door de
PTT al weer bezorgd zijn of zullen
worden. Het staat op het ogenblik
vast, dat in de postzak een groot aan
tal geboortekaartjes zat en ook een
aantal kaarten over het uitstel van
een huwelijk. Deze kaarten waren
gistermiddag nog niet bij de geadres
seerden bezorgd. Om voor de gedu
peerden al te grote moeilijkheden te
voorkomen heeft de PTT stencils ver
zonden aan de mensen, die moeten
weten dat het huwelijk wordt uitge
steld, opdat zij niet als ongewenste
bruiloftsgangers naar Vlissingen rei
zen.
BIAFRAANS afweergeschut heeft
een Nigeriaans vliegtuig neergescho
ten dat een aanval deed op Oemoea-
hia, heeft radio Biafra woensdag om
geroepen.
Zeeuwsch-Vlaanderen wordt gehou
den ert waaraan ongeveer 500 mari
niers deelnemen.
Hoewel alles tot in de puntjes is ge
pland, blijft er toch een ongewisse
factor voor de betrokken staf. Dat
zijn de weersomstandigheden, die al
verschillende dagen aan de zeer ma
tige kant zijn. Wanneer er vanmor
gen dezelfde straffe bries, rond wind
kracht 5, staat als gisteren, is het
vrijwel uitgesloten dat met de rub
berboten de overtocht kan worden
gemaakt. Niet alleen zou geen der
opvarenden nog een droge draad
aan het lijf hebben, maar voor hen
zouden in het woelige Scheldewater
zelfs gevaarlijke situaties kunnen
ontstaan. In dat geval blijven alleen
de landingsvaartuigen als transport
middel over.
De strijd gaat tussen de „groenen"
en de „blauwen". De laatsten moe
ten West-Zeeuwsch-Vlaanderen ver
dedigen. Voor dat doel heeft deze
partij de beschikking over ongeveer
300 man, die over verschillende steun
punten in het gebied zijn verdeeld.
O.m. in IJzendijke, Breskens, Cad-
zand en Oostburg.
In de laatste plaats, in de voormalige
Mariahoeve, is tevens het hoofd
kwartier van de „blauwen" geves
tigd. Reeds maandagmorgen is de
„oorlogstoestand" in dit gebied in
gegaan.
De activiteiten van de „groenen" be
staan uit infiltraties, verkenningen
en acties als het opblazen van een
„waterkeringssysteem" in de Braak
man, waardoor een groot gebied
denkbeeldig wordt geïnundeerd. Een
compleet peloton van de „groenen"
heeft zichzelf al in West-Zeeuwsch-
Vlaanderen genesteld. Overdag hou
den de manschappen zich schuil in.
boerderijen, 's nachts verzamelen ze
zich en gaan tot actie over. Aan de
oefening nemen ook leden van de
Nationale Reserve uit de streek deel.
Zij hebben overigens weinig eervol
werk te doen, nl. als „collaborateurs'
de „groenen" ten dienste staan als
gidsen, enz.
Een belangrijk hulpmiddel voor de
groene partij voor het het zich ver
plaatsen, voor het verrichten van
verkenningen enz. vormen twee hef-
schroefvliegtuigen van het type
Augusta Bell, die de marinelucht
vaartdienst ter beschikking heeft ge
steld.
De commandant van het korps ma
riniers, generaal-majoor A. Luijk, die
de oefeningen bijwoont, is bijzonder
ingenomen met dit oefengebied. Ge
neraal-majoor Luijk is ook zeer goed
te spreken over de vriendelijke hou
ding van de plaatselijke bevolking.
De oefening wordt vrijdagmorgen be
ëindigd.
UJQ
nS
DE Middelburgse uitgever Willy Haars
(31) heeft een Nederlandse primeur:
een autoblad waarin tweedehands
wagens worden aangeboden van alle
bonafide dealers en handelaren in
het gehele land. De heer Haars heeft
een enorm werk gehad om dit alles
op poten te setten, maar het resul
taat mag er zijn.
„HET is eigenlijk zo gegaan. Ik wilde
graag uitgever worden en heb eerst
de vereiste studie gevolgd, die vrij
zwaar is en twee jaar duurt. Ik heb
dikke pillen van boeken moeten door
worstelen, cultuurgeschiedenis, au
teurswetgeving, boekdrukkunst en
nog allerlei dingen, die bij het vak
horen. Er worden in Nederland zo'n
30.000 periodieken uitgegeven, waar
onder week- en maandbladen, ver-
enigings- en voorlichtingsbladen en
ook vele autobladen. Die autobladen
deden me wel wat en al gauw kwam
ik tot de conclusie dat er nog geen
speciaal blad voor gebruikte wagens
bestond".
„HET idee was er en dit moest mijn
eerste uitgave worden. Na heel veel
organisatiewerk kwam het voor el
kaar. Autoblad Occasion, de officiële
benamingis een uitgave in rotary-
druk met een oplage tot 10.000 stuks.
Er wisselen in ons land een 500.000
auto's per jaar van eigenaar. Voor
onze documentatie kunnen we be
schikken over een aantal van 150.000
wagens, die via de officiële dealers
worden aangeboden. Het betreft hier
dus dealers, die vooraf door de im
porteur op betrouwbaarheid zijn be
oordeeld. Scharrelaars komen er niet
tussen. En de in het blad aangeboden
auto's kunnen veilig door de geïnte
resseerden worden gekocht".
„IK heb juist ook de sociale kant van
dit alles bekeken, want helaas wor
den er nog veel te veel goedgelovige
mensen beduveld. Momenteel hebben
we reeds 110.000 auto's toegewezen
gekregen. Een schitterende start, die
ik in grote mate dank aan de loyale
medewerking van de dealers in heel
het land. Auto Occasion verschijnt
24 keer per jaar met steeds een vol-
ledig nieuwe opgave. Men moet een
driemaandelijks abonnement nemen
wat f 17,50 kost en waarvoor men
zes nummers krijgt. Een bedragje
dat er heel gauw uitkomt als je weet
een betrouwbare wagen te hebben
gekocht. Iedere abonnee krijgt een
ad,reslijst met een systeem van dis
trictsnummers, zodat met een oogop
slag is te zien welke adressen het
dichtst in de buurt zijn".
„WIJ hebben hierbij Nederland in 30
districten verdeeld. Van elke auto
wordt opgegeven merk, type, bouw-
jaar, kilometerstand, nauwkeurig de
kleur, exact de prijs en naam, adres
en telefoon van de garage. De be
middeling, die wij verlenen voor de
dealers is voor hen geheel gratis. Er
zijn tientallen dealers die ons opbel
len en niets begrijpen van deze kos-
tenloze bemiddeling. Het is echter de
enige manier van deze mensen de
volledige medewerking te verkrijgen.
Verder beschikken we over erg leu
ke en geestige cartoons voor het blad,
die worden gemaakt door een Engelse
tekenaar. Ook hebben we een mooie
serie rechtbank-verslagen waarin al
lerlei komische situaties voorkomen
van verkeerszondaars. En dan alge
meen autonieuws, dat we zo aantrek
kelijk mogelijk proberen te brengen".
„IK ben reuze blij, dat dit zo fijn gaat
lopen en daardoor vind ik het ook
niet zo erg, dat er soms tot 's nachts
half twee of nog later moet worden
gewerkt. Inderdaad, dit is een Ne
derlandse primeur, maar nogmaals:
zonder de enthousiaste medewerking
van de bonafide dealers was dit
nooit zo geslaagd".