Onvindbaar restaurant op de Greveiingendam CPHHD MILITAIRE HULP NOG NIET NODIG V anmorgen landingspoging mariniers bij Breskens Intercommunale E3 wil E10 en ook de Zoomweg aanleggen geman 24 jaar DOE MEE AAN DE SPAR MARGARINE-WEDSTRIJD In gesprek met Willy Haars J1IDDENR0UTE" ZOU VEEL POPULAIRDER KUNNEN ZIJN JL MEERDAAGSE OEFENING NADERT HOOGTEPUNT Hoogwater fat en waar MORGEN Uitstel Brandend maagzuur, Succesvol Tob niet langer. A Ruil uw oude naaimachine in. Schaf u de moderne Pfaff aan. Pfaff Naaimachinehuis W. RIKKEN N.V. 'Sïal£™EEö; l_ - M JONGE GENEVER in de handige kneepfles f 10,50 per liter lwynand fockink Fikse stijging 900.000 auto's dit jaar al over Zeelandbrug Hotel „DE LINDE" A. van 't Hof voor NIVE: Contact tussen bedrijven noodzakelijk Binnenhalen oogst Pijpleiding in Schelde in vijf stukken gevaren Raadselachtige diefstal van postzak .Groen-blauiv' lboog te Oudelande, lste bo. P. Timmerman van Vrij# rs 's-Heerenhoek, 2e boven, c. v. d. Dries van serenhoek. De beide onderkal, Tdein niet afgeschoten, r. Bongers van Zeelandia te de, 2de klep: J. Rentniees. Willem Tell te Ovezande, 3. p: C. D. Raas van dezeifd, ;ing. Meeste kleine vogels: D af van Ons-Genoegen te Oui i, 7 stuks. ig van de tweede wip: I ogel: J. Rentmeester va» i-Tell te Ovezande, 2de hoofd. Jac. Doene vam Victoria fe ndamme, lste zijvogel: C. D, an Willem-Teil te Ovezande vogel C. D. Raas van Wilier, I Ovezande, 3 de zijvogel: Jat van Victoria te Kwadendam- Je zijvogel, niet afgeschoten, al: C. Timmerman van Vioj [eerenhoek, 2de kal: F. Koens pes-Nostra te Ovezande, 3d{ M. Geense van Eensgezind. 's-Heerenhoek, 4de kal: J, 'alle van Vios te 's-Heeren- Meeste kleine vogels: mevr, ert van A.D.L.M. te Kwaden. 7 stuks. De vliegende vo. ijzen waren voor: lste prijs; c van Soranus te Heinkens- j !de prijs C. D. Raas van Wil. •11 te Ovezande, 3de prljs :stveer van Edele-Handboog lelande. (ADVERTENTIE) h.b.s.-a-opleiding. commerciële ervaring; a) technisch, b) dagblad, redelijke spreekvaardig heid in engels - duits, rijbewijs b-e. zoekt hem passende Functie, liefst internationaal ge oriënteerd. opzegtermijn huidige func. :ie 1 maand. oereid elke eventueel be nodigde studie aan te gaan. a onder no. 34328 van dit DE STEM VAN DONDERDAG 10 OKTOBER 1968 ZULLEN Wi/f £ENHEND<Jé 5/ flli£S MOET TEGEN MORGEN P KLERE ZUN.' GESLOTEN h£B GEEN MM/HG GE WEN 11, vrijdag 11 oktober. Hanswerf 7.44 uur. Terneuzen 4.55 en 111 singen 4.23 en 16.35 uur. WeittV 4 en 18.23 uur. Lburg la] Stadhuis: World Press-photo. van Oranje 14 uur Voorlichting organisaties over afzet consump- Idappelen Ilaas listeren. vandaag, morgen, 18 i De vuurdoop, 18 j. Twee biljetten voor Mexico, lot Een man voor de eeuwigheid IPinocchio in de ruimte, a.l. 1 Blow Up, 18 j. bndie In de hitte van de nacM, 120 uur De bruiloft van Figaro Irpen De onverbiddelijke, 14 flü. 14.30. 16.50, 19.10 en 21.30 um ks Gone with the wind. 14 j. er 19.30 uur Jssades De Laureaat, 18 J. 130. 16.50, 19.10 en 21.30 uur ale Operation Kid Brother, 1» [30, 16.50. 19.10 en 21.30 uur Zondige jeugd, 18 J. 16, 18, 20 en 22 uur I Wat een familie, 14 j. I. 14, 16, 18, 20 en 22 uur Zwartbaards geest. 14 J. 130, 19 en 21.30 uur De huurlingen van Katanga, wF 16, 18, 20 en 22 uur 120 uur Kleine moordenaars OUT hl De Jonge wilden, 14 J. Alexander de gelukzalige, aj' De erfgename van Singapw LBURO fal Stadhuis: World Press-pho™ jTERZANDE okodil Bar 20.30 uur Iet Frans Bonne (Van een onzer verslaggevers) BRU1NISSE. Mensen die de psychologie van de beroeps chauffeur zeggen te kennen, beweren strijk en zet, dat de Zeeuws-Znidhollandse „mid- deiiroute" op slag populair zou zijn, als er maar voldoen de gezellige wegrestaurants langs die middenroute te vin den zouden zijn. „De vracht wagenchauffeurs", aldus onze psychologen, „kiezen voor hun reizen van de randstad naar Zeeland of naar België en Noord-Frankrijk, de oos telijke route, omdat zij daar, in de vorin van gezellige eta blissementen, hun trefpunten vinden". Toch is de middenroute bepaald niet van horeca-nederzettingen ver stoken, maar ze zijn schaars. Boven dien is het een bijna noodlottige zaak, dat één der oases langs het vrij eentonige traject, voor mensen zon der speurtalent onvindbaar is. De oase waarop wij doelen bevindt zich praktisch onder de kabelbaan „De Snip", met behulp waarvan tot begin 1965 toe, de Greveiingendam, die Schouwen-Duiveland met Overflak- kee verbindt, werd gebouwd. Maar een vreemdeling in dit Jeruzalem van de Deltadienst van Rijkswater staat, kan het restaurant, dat „De Grevelingen" heet, beslist niet vin den. Dat komt, omdat het is ingekap seld in stellages, loodsen en een as- faltfabriek. De bedrijfsleider van dit wegrestaurant, de heer C. J. C. Wanst, zegt: „Veel mensen die van de weg af mijn zaak zien staan, denken dat zij een tekenkamer van de Deltadienst herbergt". Inderdaad lijkt „De Grevelingen" van enige aistand wel wat op een directie keet. Om de misère nog groter te ma ken, is de aanduiding dat zich hier een oord van lafenis bevindt, voor de passanten zeer vaag en onduide lijk. Wie uit de richting Zierikzee komt kan, als hij ter plaatse niet zeer goed bekend is, het restaurant zelfs niet bereiken. Van die kant af is het namelijk alleen maar te bena deren als men zeer voortijdig een parallelweg inslaat. Een duidelijker aanduiding van het horeca-heiligdom schijnt moeilijk te zijn. Het officiële bordje met de lepel en de vork erop, is de enige overheidsbijdrage aan de oriënte- rmg. Grotere borden, vóór-aandui dingen of pijlen e.d., komen voor rekening van de exploitant, hetgeen niet erg zou zijn, maar de procedure die gevolgd moet worden eer zulke borden in het landschap mogen ver rijzen, vergt zoveel tijd, dat het niet eens interessant meer is, meent de heer Wanst. De moeilijkheden zijn vooral een gevolg van het feit, dat de markante bouwsels van de Deltadienst langer zijn blijven staan dan in 1965, toen „De Snip" met zijn werk klaar was, werd voorzien. „De Grevelingen' (het wegrestaurant) werd in mei 1967 geopend en de verwachting Was, dat in het voorjaar 1968 de „natte club" van Rijkswaterstaat wel uit de buurt verdwenen zou zijn. Maar dat gebeurde niet. De heer Wanst kreeg zelfs het bericht, dat (iiWe' k°n worden, eer de stellages en loodsen weg zijn. Wel zal binnen enkele weken de asfaltfa- v.1 verhuizen. De loodsen blijven echter staan, omdat zij naar de voorlichtingsdienst van de Rijkswa terstaat meedeelt gebruikt wor sen voor de revisie van de kabel- haangondels. De £roel van het aantal bezoekers «an „De Grevelingen" is langzamer verlopen dan in de aanvang werd gehoopt. Het wegrestaurant kan zijn functie van rustpunt op een lange, eentonige weg dan ook niet naar behoren vervullen. Wel is het in de loop van de tijd door de hengelaars ontdekt, en er zijn ook mensen die het speciale vismenu van „De Grevelingen" we ten te waarderen. „Ze denken dat de vis uit Grevelingen komt, maar dat Is niet juist", zegt de heer Wanst. „Ze komt uit IJmuiden. Alleen de paling niet. Die wordt door de enige Bruinisser beroepsvisser in deze wa teren gevangen". Bruinisse en Oude Tonge, de dichtstbijzijnde menselijke nederzet tingen, weten naar het schijnt nauwelijks dat er een vrij exclusief restaurant in de buurt gevestigd is. Er is trouwens geen bushalte in de buurt van het restaurant en de RTM- bussen, die in de zomer veel dagjes mensen over de dam vervoeren, mo gen bij het wegrestaurant niet stop pen. Een bijkomende narigheid van deze „drooglegging" voor het openbaar vervoer is, dat de heer Wanst op barre winterse dagen zelf voor het transport van zijn personeel (4 diensters) moet zorgen, omdat het niet verantwoord is deze meisjes bij nacht en ontij op de fiets of brom mer weg te sturen. De heer Wanst heeft gelegenheid genoeg de pro blemen van zijn isolement te over peinzen, want als de diensters naar huis zijn, dan daalt de eenzaamheid van de woestijn over het wegrestau rant neer en hebben de heer Wanst, zijn vrouw en hun vier kinderen het rijk alleen tussen de staketsels van de kabelbaan, de loodsen en de schorren (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) druk op de maag, opgeblazen gevoel?- POEDER-CREME-OLIE-ZEEP wat mijNhardt 'maakt is goed (Van een onzer verslaggevers) ROOSENDAAL De Belgische Intercommunale Vereniging voor de E-3 heeft zich gisteren bereid verklaard het Belgische gedeelte van de E-10 (Breda - Antwerpen - Brussel) aan te leggen alsmede het Belgische gedeelte van de Zoomweg (Rotterdam - Bergen op Zoom - Antwerpen). Ifet aanbod kwam van de onder voorzitter van de Intercommunale, de Antwerpse gedeputeerde R. de Vocht. Hij sprak tijdens een lunch- bijeenkomst van de Westbrabantse Nederlands-Belgische vereniging te Roosendaal. „Ik hoop dat mijn aan bod gehoor zal vinden in Brussel", zei hij. De heer De Vocht vreest dat de E-10 niet op het einde van 1971 ge reed zal zijn, zoals België en Neder land toch afgesproken hebben. Hij verwacht „ernstige achterstand", als de Belgische regering vasthoudt aan de traditionele werkwijze, waar bij de staat optreedt als bouwheer. Als voorwaarde verbindt de Inter communale aan haar aanbod dat ZÜ nieuwe leningen mag uitschrijven. De Intercommunale is in 1963 opgericht door een aantal Belgische gemeen ten en provincies met de bedoeling de E-3 (Kortrijk - Gent - Antwer pen - Turnhout) aan te leggen, een project van 28 miljard Bfr. De formule is buitengewoon succes vol gebleken. De Belgische minister van Openbare Werken heeft dan ook besloten de aanleg van de E-5 (Brus sel - Parijs) en de E-39 (Hasselt Nederlands Limburg) aan twee nieu we intercommunales toe te vertrou wen. In juni 1969 komt het eerste deel van de E-3 gereed: de nieuwe Scheldetunnel en de Kleine Ring te Antwerpen. Met een snelheid van 100 tot 120 km per uur zal het doorgaand verkeer dat zich nu nog door het Antwerpse stadscentrum en de huidige Scheldetunnel wurmt, van Kruibeke tot op de Koning Bou- dewijnsnelweg kunnen rijden. In juni 1970 zal het 1,5 km lange via duct over het Albertkanaal te Ant- ADVERTENTIE) X Bij aankoop van een Pfalf zigzag-machine kan immers in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid eens in een Pfaff-zaak. ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN 2«®.- tot 798.- ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER vr.R5jE~ ZOOM: Kortemeestraat 17 werpen gereed zijn die de Kleine Ring in noordelijke richting voltooit, en ook de aansluitende autoweg tot aan de Kleine Bareel, het punt waar de wegen naar Breda en Roosendaal beginnen. Tegen het einde van 1970 komt het wegvak Antwerpen - Gent gereed. Daarna volgen de gedeelten Gent - Kortrijk en Ranst - Turnhout - Ne derlandse grens. Het laatstgenoem de wegdek komt in '72 klaar. Over het tijdstip waarop de Zoomweg ge realiseerd zal zijn, kon de heer De Vocht tot zjjn spijt geen enkele me dedeling doen. Via de E-3 zal men eens zo snel van Antwerpen naar Kortrijk kun nen rijden als thans. „Wij allen heb ben het voorrecht te leven in het hart van het Benelux-middenge- bied", zo besloot de heer De Vocht zijn toespraak. „Laten we er dan ook voor zorgen dat de noodzakelij ke verkeersaders tot stand worden gebracht". Onder de vele tafelgasten bevond zich de Brabantse gedeputeerde C. J. van Lienden, die sinds kort vice- voorzitter van het Benelux-Comité in Noord-Brabant is. Voorzitter ir. J. Gooden deelde mee dat de heer J. van Gilse zijn zetel in het dagelijks bestuur van de vereniging ter be schikking gesteld heeft. Zijn plaats wordt ingenomen door de Roosen- diaalse burgemeester J. P. God- waldt. (ADVERTENTIE) klare taal (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG In de eerste drie kwartalen van 1968 passeerden een kleine 900.000 auto's de Zeelandbrug tegen ruim 800.000 in dezelfde pe riode van 1967. Deze stijging gaat uit boven de landelijke gemiddelde toe neming van het verkeer met motor voertuigen. Aldus een mededeling van de n.v. Provinciale Zeeuwse Brugmij. In procenten gerekend nam de groep zware vrachtwagens het sterkst toe, nl. met 30,2 procent tegen 14 procent bij de lichte vrachtwagens en bijna 10 procent bij de personenauto's. Het aantal personenauto's dat de brug passeerde steeg tot boven de 800.000 Opmerkelijk was dat onder bestuur ders van personenauto's een belang rijk toenemende belangstelling be stond voor het gebruik van tienrit- tenkaarten. (ADVERTENTIE) KLOOSTERZANDE Specialiteit: Westerschelde schotel. (Van onze correspondent) MIDDELBURG „Tegengaan van ondoelmatigheid in het kleinbedrijf", was het motto, waaronder gistermid dag het N.I.V.E., Nederlands Insti tuut Voor Efficiency, in de stafkan- tine van de Vitrite te Middelburg, zijn bijeenkomst hield. Voor een publiek van 75 eigenaars en directeuren van bedrijven met minder dan 200 man personeel, gaf de heer A. van 't Hof, bedrijfseco nomisch adviseur, een uiteenzetting over de vele wijzen waarop men de efficiency kan bevorderen. De heer Van 't Hof wees erop dat onderling contact tussen de bedrijven in dit verband veel goed kan doen. „Ver beteringen", zo zei hij, „worden vaak in de weg gestaan door concurrentle- vrees, gevestigde waarden, drukte en gebrek aan tijd Men zou de tijd moe ten nemen om af en toe zijn bedrijf na te lopen en dan gevonden fouten en problemen te noteren". Ook het contact met werknemers, leveran ciers en afnemers achtte hij zeer be langrijk. „Ontevreden klanten kla gen niet, maar lopen onmiddellijk naar de concurrentie. Men dient op zoveel mogelijk manieren vergelij kingen te maken met bedrijven uit dezelfde branche. Het grootste be zwaar is meestal een gebrek aan tijd, maar het is een kwestie van tijd ne men. De tijd die men verliest door na te denken, wint u aan kostenbe sparing en een goed inzicht in eigen onderneming", besloot de heer Van 't Hof. TERNEUZEN tel. 01640-5878 Nieuwe Diepstraat 23 tel. 01150-2294 Verder verkrijgbaar bij H A ®ASTIAANSE Papegaaistraat 4, Goes tel. 01100-7476 C nrü BREECK B. F. v. Waesberghestr. 16 Hulst tel. 01140-2215 r' Nieuwendijk 29, Vlissingen tel. 01184-3729 HEMELAAR Langeviele, Middelburg tel. 01180-5211 (Van een onzer verslaggevers) GOES. Hoewel landbouw- kringen in Zeeland zich niet ont veinzen dat het oogstseizoen-'68 bepaald tot de slechtste van de laatste jaren behoort, worden krasse maatregelen tot redding van de bieten- en aardappel oogst nog niet noodzakelijk ge acht. Met krasse maatregelen wordt bedoeld, het inschakelen van colonnes dienstplichtigen bij het oogsten, zoals ook in 1960 is gebeurd. De hoofdafdeling Sociale Zaken van het Landbouwschap had de vraag afgewezen, of er een „Operatie Aardappel" voor de landmacht moest worden georganiseerd. Er werd een enquête ingesteld onder de gewes telijke raden van het Landbouw schap. Wat Zeeland betreft, heeft de gewestelijke raad kunnen antwoor den, dat militaire oogsthelpers op dit moment in Zeeland nog niet no dig zijn. De gewestelijke raad stelde dit vast na een opiniepeiling onder de landbouwondernemers, die in 1960 met militaire ondersteuning hun oogst van het land hebben ge haald. De ondervraagden waren vrij wel unaniem van mening, dat zij de zaak nog wel even konden aanzien „Als het nu begin november was geweest, dan hadden de zaken er ernstiger voorgestaan. Maar als er tegen half oktober een wat langdu riger periode van droogte aanbreekt, dan rooien we het zelf wel". Een overweging van belang bij het al dan niet aanvragen van oogsthulp in wapenrok is, dat militaire bijstand kostenverhogend werkt. De land bouwondernemers moeten zelf het vervoer van de militairen van de legerplaatsen naar Zeeland en het vervoer binnen de provincie bekos tigen. Reeds in 1960 werkte dit merkbaar in de kostprijs door. Het staat wel vast, dat de factor „kosten van vervoer" nu nog heviger voel baar zou zijn. Op tal van Zeeuwse landbouwbe drijven heeft men intussen de zeer welkome hulp gekregen van zoons en van personeel in militaire dienst, die oogstverlof hebben gekregen. Er is speciaal tijdens het weekend hard gewerkt om zo veel mogelijk aard appels uit de doordrenkte grond te krijgen. Van elke korte droogteperio de wordt gebruik gemaakt. Het „verzorgen van gewonden" tijdens de oefening. (Van een onzer verslaggevers) BRESKENS Vanuit landings vaartuigen en vanaf rubberboten zul len vanmorgen in alle vroegte even westelijk van Breskens mariniers aan land stormen. Opdracht voor deze troepen luidt: de vijand (ook mari niers) uit het voormalige fort bij Breskens te verdrijven en dit twee uur in bezit te houden. Deze twee uur moeten voldoende zijn om de denkbeeldige voorraden muni tie in dit fort te kunnen buitmaken. Laatste onderdeel van deze raid is de terugkeer naar de uitgangsstelling aan de andere oever van de Wester schelde in het Sloegebied. De amfibische operatie vormt het hoogtepunt van een meerdaagse oefe ning, die in hoofdzaak in West- (Van een onzer verslaggevers) SAS VAN GENT De Italiaanse tanker Monte Berico heeft een pijp leiding opgevaren. Dit gebeurde on geveer tegenover de glasfabriek te Sas van Gent. Twee sleepboten, een aan de voorkant en een aan de ach terkant, loodsten de tanker door het kanaal. Op een gegeven moment Knapte de sleeptros met de voorste sleepboot af, waardoor de tanker een ogenblik stuurloos raakte. Onder die omstandigheden raakte het schip de pijpleiding, die daarna in een vijftal stukken in het kanaal dreef. De pijp leiding is het eigendom van het aan nemersbedrijf J. G. van Oord. De leiding en de daarbij horende zuiger werden gebruikt bij de ver- bredingswerken van het kanaal. VLISSINGEN (ANP). Zowel de Vlissingse politie als de directie van het Vlissingse postkantoor vin den het verdwijnen va* een zak met enige honderden poststukken uit een bestelauto een volkomen on begrijpelijke zaak. De postzak moet in de nacht van maandag op dinsdag gestolen zijn uit de PTT-auto, die op de binnenplaats van het Vlissingse postkantoor stond. De chauffeur van de bestelwagen was na het ledigen van de brievenbussen in Vlissingen op de binnenplaats van het postkan toor aangekomen en even het kan toor ingelopen. Toen hij terugkwam bleek de postzak verdwenen te zijn. De politie heeft een uitgebreid on derzoek ingesteld, dat nog steeds niet is afgelopen. Maar tot nu toe heeft ze geen enkel spoor van de brieven kunnen ontdekken. Het is de Vlissingse politie een raadsel wie er belang kan stellen in gewone poststukken uit brieven bussen, waaronder geen enkel aange tekend st.uk kan zitten De PTT houdt er rekening mee dat een eventuele dief de voor hem waar deloze brieven weer in een brieven bus heeft gegooid en dat zij door de PTT al weer bezorgd zijn of zullen worden. Het staat op het ogenblik vast, dat in de postzak een groot aan tal geboortekaartjes zat en ook een aantal kaarten over het uitstel van een huwelijk. Deze kaarten waren gistermiddag nog niet bij de geadres seerden bezorgd. Om voor de gedu peerden al te grote moeilijkheden te voorkomen heeft de PTT stencils ver zonden aan de mensen, die moeten weten dat het huwelijk wordt uitge steld, opdat zij niet als ongewenste bruiloftsgangers naar Vlissingen rei zen. BIAFRAANS afweergeschut heeft een Nigeriaans vliegtuig neergescho ten dat een aanval deed op Oemoea- hia, heeft radio Biafra woensdag om geroepen. Zeeuwsch-Vlaanderen wordt gehou den ert waaraan ongeveer 500 mari niers deelnemen. Hoewel alles tot in de puntjes is ge pland, blijft er toch een ongewisse factor voor de betrokken staf. Dat zijn de weersomstandigheden, die al verschillende dagen aan de zeer ma tige kant zijn. Wanneer er vanmor gen dezelfde straffe bries, rond wind kracht 5, staat als gisteren, is het vrijwel uitgesloten dat met de rub berboten de overtocht kan worden gemaakt. Niet alleen zou geen der opvarenden nog een droge draad aan het lijf hebben, maar voor hen zouden in het woelige Scheldewater zelfs gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. In dat geval blijven alleen de landingsvaartuigen als transport middel over. De strijd gaat tussen de „groenen" en de „blauwen". De laatsten moe ten West-Zeeuwsch-Vlaanderen ver dedigen. Voor dat doel heeft deze partij de beschikking over ongeveer 300 man, die over verschillende steun punten in het gebied zijn verdeeld. O.m. in IJzendijke, Breskens, Cad- zand en Oostburg. In de laatste plaats, in de voormalige Mariahoeve, is tevens het hoofd kwartier van de „blauwen" geves tigd. Reeds maandagmorgen is de „oorlogstoestand" in dit gebied in gegaan. De activiteiten van de „groenen" be staan uit infiltraties, verkenningen en acties als het opblazen van een „waterkeringssysteem" in de Braak man, waardoor een groot gebied denkbeeldig wordt geïnundeerd. Een compleet peloton van de „groenen" heeft zichzelf al in West-Zeeuwsch- Vlaanderen genesteld. Overdag hou den de manschappen zich schuil in. boerderijen, 's nachts verzamelen ze zich en gaan tot actie over. Aan de oefening nemen ook leden van de Nationale Reserve uit de streek deel. Zij hebben overigens weinig eervol werk te doen, nl. als „collaborateurs' de „groenen" ten dienste staan als gidsen, enz. Een belangrijk hulpmiddel voor de groene partij voor het het zich ver plaatsen, voor het verrichten van verkenningen enz. vormen twee hef- schroefvliegtuigen van het type Augusta Bell, die de marinelucht vaartdienst ter beschikking heeft ge steld. De commandant van het korps ma riniers, generaal-majoor A. Luijk, die de oefeningen bijwoont, is bijzonder ingenomen met dit oefengebied. Ge neraal-majoor Luijk is ook zeer goed te spreken over de vriendelijke hou ding van de plaatselijke bevolking. De oefening wordt vrijdagmorgen be ëindigd. UJQ nS DE Middelburgse uitgever Willy Haars (31) heeft een Nederlandse primeur: een autoblad waarin tweedehands wagens worden aangeboden van alle bonafide dealers en handelaren in het gehele land. De heer Haars heeft een enorm werk gehad om dit alles op poten te setten, maar het resul taat mag er zijn. „HET is eigenlijk zo gegaan. Ik wilde graag uitgever worden en heb eerst de vereiste studie gevolgd, die vrij zwaar is en twee jaar duurt. Ik heb dikke pillen van boeken moeten door worstelen, cultuurgeschiedenis, au teurswetgeving, boekdrukkunst en nog allerlei dingen, die bij het vak horen. Er worden in Nederland zo'n 30.000 periodieken uitgegeven, waar onder week- en maandbladen, ver- enigings- en voorlichtingsbladen en ook vele autobladen. Die autobladen deden me wel wat en al gauw kwam ik tot de conclusie dat er nog geen speciaal blad voor gebruikte wagens bestond". „HET idee was er en dit moest mijn eerste uitgave worden. Na heel veel organisatiewerk kwam het voor el kaar. Autoblad Occasion, de officiële benamingis een uitgave in rotary- druk met een oplage tot 10.000 stuks. Er wisselen in ons land een 500.000 auto's per jaar van eigenaar. Voor onze documentatie kunnen we be schikken over een aantal van 150.000 wagens, die via de officiële dealers worden aangeboden. Het betreft hier dus dealers, die vooraf door de im porteur op betrouwbaarheid zijn be oordeeld. Scharrelaars komen er niet tussen. En de in het blad aangeboden auto's kunnen veilig door de geïnte resseerden worden gekocht". „IK heb juist ook de sociale kant van dit alles bekeken, want helaas wor den er nog veel te veel goedgelovige mensen beduveld. Momenteel hebben we reeds 110.000 auto's toegewezen gekregen. Een schitterende start, die ik in grote mate dank aan de loyale medewerking van de dealers in heel het land. Auto Occasion verschijnt 24 keer per jaar met steeds een vol- ledig nieuwe opgave. Men moet een driemaandelijks abonnement nemen wat f 17,50 kost en waarvoor men zes nummers krijgt. Een bedragje dat er heel gauw uitkomt als je weet een betrouwbare wagen te hebben gekocht. Iedere abonnee krijgt een ad,reslijst met een systeem van dis trictsnummers, zodat met een oogop slag is te zien welke adressen het dichtst in de buurt zijn". „WIJ hebben hierbij Nederland in 30 districten verdeeld. Van elke auto wordt opgegeven merk, type, bouw- jaar, kilometerstand, nauwkeurig de kleur, exact de prijs en naam, adres en telefoon van de garage. De be middeling, die wij verlenen voor de dealers is voor hen geheel gratis. Er zijn tientallen dealers die ons opbel len en niets begrijpen van deze kos- tenloze bemiddeling. Het is echter de enige manier van deze mensen de volledige medewerking te verkrijgen. Verder beschikken we over erg leu ke en geestige cartoons voor het blad, die worden gemaakt door een Engelse tekenaar. Ook hebben we een mooie serie rechtbank-verslagen waarin al lerlei komische situaties voorkomen van verkeerszondaars. En dan alge meen autonieuws, dat we zo aantrek kelijk mogelijk proberen te brengen". „IK ben reuze blij, dat dit zo fijn gaat lopen en daardoor vind ik het ook niet zo erg, dat er soms tot 's nachts half twee of nog later moet worden gewerkt. Inderdaad, dit is een Ne derlandse primeur, maar nogmaals: zonder de enthousiaste medewerking van de bonafide dealers was dit nooit zo geslaagd".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3