onzalen Jacques Tati werd 60 jaar parade Richard Harris gaat een nieuwe Hamlet maken" Kijk naar i\«fa BIGGLES IN HONGKONG ZIJN WERELD IS DE WERELD VAN IEDERE tN IERSEL t Kruiningen ie bankstel :hts 698,- HÊÊêÊÊ I ENTREE 69.50 149.50 Imitaties ^Jlpakt PARADE Nederland I: Nederland II: België (Vlaams): België (Waals): Duitsland I: Duitsland II: ANA Magneton Luister naar de matras waarop u werkelijk uitrust G IN HET BELANG JKSHUISVESTING jeentebestuur van Kruinin. lat vanaf 14 oktober 1S68 jen ter secretarie der ge. r ter inzage ligt een uiige, in de raad van 7 oktober ekeurd, plan van onteige. te van de percelen, ka- eente Kruiningen, sectie 0 met een uitvoerige kaart t beoogd ten name van de ter uitvoering van het answeert-oost 1965" mlks uw van woningen mogelijk nnen uiterlijk veertien da- de termijn voor nederleg- chriftelijk aan het gemeen- 'emeentebestuur voomattni A. SCHIPPER :r 1968. DE STEAA VAN DONDERDAG 10 OKTOBER 1968 13 je apitonneerde rue - V Bergen op Zoom .veld ihtige on voor itralingstijden schakelen met klokje (Van onze filmredactie) BREDA - Op 9 oktober 1908 - gisteren precies zes- I tig jaar geleden werd in een voorstad van Parijs Jacques Tatischeff geboren. Niemand kon op dat mo ment vermoeden dat meer dan een halve eeuw later deze zelfde Jacques Tati- gcheff, onder de naam Jac ques Tati, wereldberoemd zou zijn. Toch is Jacques Tati, ondanks die befaamd heid, een man waarvan wei nigen iets weten. Zijn naam wordt altijd onverbrekelijk genoemd met die van zijn grote creatie „Monsieur Hulot". Maar hoe hij hier toe gekomen is en wat het geheim van zijn succes eigenlijk is, komt slechts zelden tot uitdrukking. Een zestigste verjaardag biedt daarom een mooie gelegen heid Jacques Tati wat meer in de spotlights te zetten. Zonder twijfel kan gezegd worden dat Jacques Tati een van de meest opmerkelijke figuren in de Franse filmindustrie is. Hij is „auteur" in de ware zins des woords: d.w.z. zo wel scenarioschrijver, als regisseur en acteur. Een ander opmerkelijk feit is, dat Tati in een spanne tijds van ongeveer twintig jaar slechts vier hoofdfilms gemaakt heeft. Ten slotte neemt hij een vrij unieke plaats in omdat hij zijn eigen pro ducent is. Velen zal dat vreemd in de oren klinken, maar de films die Tati maakte waren telkens zo'n groot succes dat hij financieel volko men onafhankelijk kon worden. kwam er echter steeds meer teke ning in het werk van Tati. Er kris- taliseerde zich een bepaald karakter uit en in het begin van de veertiger jaren maakte Tati een paar korte films waarin al duidelijk de grond vormen van zijn latere hoofdfilms waren te onderkennen. Zijn eerste grote film „Jour de fête" maakte Tati tussen 1947 en 1949. Deze rolprent onlangs in een nieuwe versie uitgebracht werd zo'n succes dat hij viermaal het budget dat men eraan uitgegeven had, opbracht. In 1953 verscheen de eerste Hulot-film: „Les vacances de Monsieur Hulot" en op datzelfde moment was Tati een wereldbe roemdheid geworden. Jacques Tati was een groot sport liefhebber. Al als jonge man ontdek te hij dat hij de gave had om zijn sportvrienden feilloos te imiteren, rp -li o" Dat bracht hem op 24-jarige leeftijd 1 cgCllSlclllIlg in het variététheater waar zijn imi taties en pantomimes een groot suc ces bleken te zijn. In diezelfde pe riode begon Jacques Tati korte hu moristische films te maken, waarin hij vaak zelf de hoofdrol speelde. Toch waren die eerste films eigen lijk niet meer dan op celluloid vast gelegde sketches uit het theater. Ze waren dikwijls banaal en meestal zuiver commercieel. Met het voortschrijden der jaren (ADVERTENTIE) Hij gaat op hetzelfde thema een minutieuze visie op de kleine dingen van het leven, getekend met een aan onwaarschijnlijkheid grenzende scherpte verder en weer vier jaar daarna verschijnt „Mon On- cle". In deze film wordt de tegen stelling geschilderd tussen de mo derne wereld met zijn bijna mecha nische onmenselijkheid en het zach te, vriendelijke verleden. Dan schijnt Jacques Tati een beetje uitgeput, want alles wat geïnteresseerd is in film moet bijna tien jaar wachten tot eind 1967 voordat er weer een Tati-film verschijnt: Playtime. Bijna vier jaar werkte hij aan deze rol prent. Waar zit nu echter de grote kracht van Tati in? Kenners beweren dat zijn humor, de humor van de stilte is. Daar staat tegenover dat Tati's wereld aan de andere kant een we reld van lawaai en van veel gelui den is. Het °P sublieme wijze sa men laten gaan van deze twee uiter sten is kenmerkend voor de meester. Bovendien hebben Tati's films zulk een kracht door de tekening van zijn hoofdfiguur. Monsieur Hulot is een Jacques Tati achter de camera. onhandig mannetje, dat de ene moeilijkheid na de andere veroor zaakt en dat ook telkens door aller lei kleinigheden te pakken wordt ge nomen. De journalist Marcel Mar tin schreef eens: „Tati's wereld is die van het dagelijks leven" en hij sloeg daarmee de spijker precies op zijn kop. Jacques Tati schildert het gewone leven met al zijn hebbelijkheden en zijn onhebbelijkheden en het is waar schijnlijk dat juist dit het publiek zo aanspreekt. Men wil zich vereenzel vigen met de held van de film en veel mensen zullen gemakkelijk het wat „schlemielige" mannetje Hu lot zichzelf herkennen. Het feit dat die mensen, gezeten in een rode pluche steel, alles aan zich voorbij zien gaan in de wetenschap dat zij er zelf tcch niet bij betrokken zijn, maar anderzijds in hun achterhoofd het idee hebben dat zij het zijn die in de film meespelen, bindt hen aan Tati-Hulot. En dat te kunnen be werkstelligen is een gave, die maar heel weinig filmers bezitten. H. v. Een typische opname van Jacques Tati. De Zachte Hollandse KONJAK VIEUX De Zachte Hollandse KONJAK 55 HOLLYWOOD (AP) ,flet heeft geen zin, „Hamlet" te spelen als men niet iets anders met het stuk kan doen of er een nieuw licht op kan werpen. De Hamlet van Richard Burton was schande lijk, want had niets te zeggen. Ik heb een totaal nieuwe opvat ting, iets waarvan niemand ooit heeft gedroomd. Het wordt een sensatie". Het valt niet te betwijfelen, dat Richard Harris een Ier is. Dat blijkt als men zijn dromerijen over het spelen van Hamlet hoort. Toch schijnen het niet puur dromerijen te zijn, want Paramount is bereid geweest een miljoen dollar op ta fel te leggen om Harris in de ge legenheid te stellen, zijn eigen in terpretatie te geven van de som bere ideeën ten overstaan van het L ondense toneelpubliek en het filmpubliek overal ter wereld. Haris, is iemand, die niets on mogelijk acht. Hij wilde koning Arthur spelen in ,Camelot" en wist Warner Bro- ters en regisseur Josh Logan warm te maken voor het idee. Hij wilde het terrein van pop muziek betreden en verkocht meer dan een miljoen exemplaren van zijn eerste plaat „Macarthur Park". „Hamlet lijkt een veel groter waagstuk. Dat geef ik toe", zei de acteur. „Een acteur neemt in dit spe ciale tijdsgewricht een geweldig risico als hij Hamlet probeert. Da vid Warner heeft het kort gele den in Engeland gedaan. De Ham let van Burton is op vele plaatsen vertoond en de film van Laurence Olivier is nog altijd in roulatie. Hetzelfde geldt voor de Duitse versie van Maximilian Schell en „Rodehkranz and Guilderstern are dead", het toneelstuk, dat binnen kort verfilmd zal worden maar Hamlet is nog altijd een van de prachtigste rollen, die ooit zijn ge schreven en verdient een nieuwe opvoering als je er iets fris en nieuws van kunt maken. En dat zal ik. Ik heb zes jaar lang met dit probleem geworsteld"? „Toen kreeg ik vorig jaar in Malibu op een avond, toen ik klaar was met mijn dagelijks werk aan „Camelot" opeens een overweldi gende ingeving". Harris vertelde die ingeving aan enkele schrijvers, producers en re gisseurs. „Ze waren allemaal onder de indruk van de oorspronkelijk heid ervan", vertelde hij. Hij wilde zijn idee niet onthul len en hij wil zelfs geen publiek hebben bij de voorvertoningen te Londen uit vrees, dat het geheim zal uitlekken. „Bij de meeste Ham- Iets gaat het om vraagstukken zo als: of hij verliefd was op zijn moeder en of hij al of niet met O- phelia heeft geslapen", zei Harris. „De mijne zal meer fundamenteel zijn, veel onthullender. Het zal niet noodzakelijkerwijze een moderne Hamlet zijn. De decors en kos tuums zullen tijdloos zijn. Het stuk zou overal en in elke tijd kunnen spelen". Een aanduiding van de aard van de Hamlet van Harris kan gelegen zijr. in de keuze van zijn Ophelia (F aye Dunaway, ja, werkelijk, F aye Dunaway). „De meeste Ophelia's zijn zwak ke spichtige persoonlijkheden" merkte Harris op. „Faye zal heel anders zijn en zij zal geweldig zijn. Zij en ik hebben het stuk twee jaar lang besproken voor zij optrad in Bonnie and Clyde". Aangezien Harris en juffrouw Dunaway filmverplichtingen heb ben, waar zij niet onderuit kun nen, zullen zij te beginnen in maart volgend jaar Hamlet slechts zes weken kunnen spelen in het Londens Westend. Gedurende de tweede week van de vertoning, vertelde Harris, zul len zij beginnen van 10 uur tot 4 uur in de studio te werken. De filmversie zal worden gemaakt zoals een film en niet alleen maar zoals de „Hamlet" van Burton een gefotografeerde toneelvoor stelling zijn. „Ik ben er volkomen van over tuigd, dat ik zal worden aange vallen door traditionele critici'j gaf Harris toe, „maar zij, die ko men met een onbevangen geest, zullen iets nieuws en opwindends beleven". SCHOOLTEVISIE DE FABELTJESKRANT NIEUWS JULIA. Feuilleton AVRO'S SPORTPANORAMA. De tafeltennissport nader be licht NIEUWS AVRO'S TELEVIZIER HOUDEN VAN. Tv-spel van Paul Géraldy over een drie hoeksverhouding met Sigrid Koetse, Ton Lensink en Julien Schoenaerts INFO. Advies- en informatie rubriek 22.30 NIEUWS 23.00 TELEAC 11.00 18.50 19.00 19.06 19.30 20.00 20.20 20.50 22.05 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 NIEUWS 19.03 SCALA. Gevarieerd, informa tief programma 20.00 NIEUWS 20.20 RODEO. Aankomende artiesten doen in dit programma een po ging hun artiest-zijn te bewij zen 21.05 HIER EN NU 21.30 LIESBETH LIST EN PIERRE BAROUH. Chansons van Pierre Barouh op muziek van Baden Powell en Francis Lai 22.05 DAGBOEK VAN REMBRANDT 22.10 JACQULINE ANDREOLI, 81 JAAR. Programma van IKOR- CVK 22.40 NIEUWS 14.03 SCHOOLTELEVISIE 18.30 GUTEN TAG. Duitse les 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.35 POLITIEKE TRIBUNE 19 50 FRANSE TAALWENKEN 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 DUISTER AANTAL. Thriller naar een verhaal van Eddie Boyd 20.50 GOUD, ZILVER EN BRONS. Overzicht vorige Olymiade en voorbereiding te Mexico 21.25 VOLKSCONCERT. De Philhar- monie van Antwerpen o.l.v. Charles Vandesande 21.50 PREMIèRE. Nieuwe films 22.25 NIEUWS 18.10 NIEUWS 18.15 UNE AVENTURE DU CANARD SATURNIN 18.30 SCHOOLTELEVISIE 18.55 LES CHRéTIENS DANS LA VIE SOCIALE 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 LES OISEAUX RARES. Feuilleton 20.00 JOURNAAL 20.30 MINI-VISIE VAN LA CHAN SON DU SIèCLE 20.35 LE GARDE CHAMPêTRE MèNE L'ENQUêTE. Humoristische detective-film 22.00 FAIRE LE POINT 22.40 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 DER STILLE DON. Russische! speelfilm 22.10 BERLINER BILDERBOGEN. Culturele uitzending 22.55 JOURNAAL 17.45 NIEUWS 17.50 DIE DREHSCHEIBE 18.15 DON JUAN. Speelfilm 18.50 GROSSER BAHNHOF. Klein Tv-spel van Wolfgang Kirchner 19.30 HEUTE 20.00 WELT DER MELODIE. Amu-1 sementsprogramma 21.00 GESPREK MET KIJKERS. Aansluitend NIEUWS (ADVERTENTIE) AO FA GEVAG rMo,„o.on"btd gcluitlshgml -xm studio-zuiver MM 21.15 DIALOOG MET GEORG LEBER 22.00 HEUTE 22.25 FILHARMONISCH ORKEST VAN MÜNCHEN Donderdag 10 oktober HILVERSUM 1 402 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.15 Boekbespreking, 12.26 Med. voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.00 Stereo: Lichte orkestmuziek 14.25 Stereo: Vi- ooi en piano: moderne munek 15.00 Hervormde middagdienst. NRU: 15.oU Meer over minder: informatie over mensen en dingen, die minder op öe voorgrond treden(16.00-16.02 Nws.) NC RV: 17.45 Sportactualiteiten 18.00 Tija vrij voor muziek in vrije tijd: koor zang en hainmonie-orkest 18.30 Nws. en weerpraatje 18.46 Act. 19.05 Spektriun. nieuws uit de protestants christelijke organisaties. 19.20 Muziek van het Le-? ger des Heils (gr.) 19.35 Stereo: Lichr te orkestmuziek 20.00 Circus Mikkenie: detective-hoorsp. 20.20 Stereo-Sten- avond: ge var. programma 21.35 Stereo.: Lichte grammofoonmuziek 21.50 Kerkr orgelconcert (opn.): klassieke muziek 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws; 22 38 Parlementair dagoverzicht 2ZA* Onvoorzien: licht gevarieerd muziek» programma 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M AVRO: 12.00 Stereo: Licht mstrur mentaal ensemble met zang solist# 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw 12.29 Pauzetheaterliedjesprogramma 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal 13.30 't Muzikantenuur: 1. Cello en pianx3> moderne muziek 2. Stereo: Klassieke koorliederen 3. Stereo: Pianorecital klassieke muziek 14.30 't Is historisch;: programma over geschiedenis en ar cheologie 15.00 Voor de zieken 16.00 Nws. 16.02 Inleiding tot muziekbegrip 16.20 Moderne muziek (opn.) 17.00 Amateurs musiceren: harmonie-orkest. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Me'ded. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal 18.20 Uitzeii- ding van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie 18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensemble 18.50 Gespre ken brief 18.55 Voor de kleuters 19.00 Knipperlicht: programma voor alle Weggebruikers 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij 19.40 Avondge bed. AVRO: 20.05 Stereo: Radiqphil- harmonisch orkest en solisten: moder ne muziek 21.30 Nasrin of de kunst van het dromen, hoorspel 22.30 Nws, 22.40 Radiojournaal 22.55 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, lezing met gr.- platen 23.30 Stereo: Sopraan, baritpp clavecimbel en viola da gambat oude liederen 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM NRU: 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 T.N.T. knalmuziek 14.00 Nws. 14.03 Pop-la 15.00 Nws. 15.03 Holster: pop. en coun try muziek 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrj tienershow 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.0^ 18.00 Dnaaijijofdraaiik: verzoekplaten» programma. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek 12.30 Olympisch voorprogramma 12.40 Weer bericht, med., programma-overzicht en sos-berichten voor de schippers 12.48 Lichte muziek 12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws., weerber en beursberichten 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws.) 15.30 Lichte muziek 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten 16.09 Hand in hand met Nederland 17.00 Nws., weerber. en med. 17.15 Dansmuziek 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.28 Paarde- sportuitslagen 18.30 Franse les 18.32 Grammofoonmuziek 18.35 Wegwijs we zen 18.40 Pianomuz 18.52 Taalwenken 18.55 Grammofoonmuziek 19.00 Nieuws weerber. en act. 19.40 Lichte orkest muziek 19.45 Politieke uitzending 19.55 Orkestmuziek 20.00 Openbaar Kunst» bezit 20.10 Pianomuziek 20.30 Hoor spel 21.40 Lichte muziek 22.00 Nws, 22.15 Plastische kunsten 22.30 Jazzmu ziek 23.00 Nws. 23.10 Orkestmuziek 23.40-23.45 Nws. Vrijdag 11 oktober HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Badinerie: semi-klassielee muziekC gr.j (7.30 Nws; 7.32 Act. 7.50 Overweging 8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw) 9.35 Wa terstanden 9.40 Schoolradio 10.00 Ste reo: Aubade: moderne muziek (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Med. HILVERSUM 2 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Lichte grammofoonmuz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Lichte grammofoonmuziek (8.30-8.33 De groen teman) 8.50 Woordelijk vandaag de dag, praatje NRU: 9.00 Voor kleine bezetting: klassieke en moderne ka mermuziek AVRO: 10.00 Voor de kleu ters 10.10 Arbeidsvitaminen: populair Verzoekplatenprogramma (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Pianorecital: klas sieke muziek 11.55 Beursberichten. HILVERSUM 3 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Klink-klaar, zonder nonsens (10.00 Nws.). NRU! 11.00 Nws. 11.03 Micronotities. (ADVERTENTIE) JONGE managers van zeven Euro pese landen komen naar een interna tionale studieconferentie en een al gemene ledenvergadering op 11 en 12 oktober naar Den Haag. Op uitnodi ging van het Verbond van Nederland se Ondernemingen (VNO) heeft de bijeenkomst van de Federation des Jeunes Chefs d'Entreprises d'Europe in het VNO-kantoor plaats. KO

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 11