onzalen
Jacques Tati werd 60 jaar
parade
Richard Harris
gaat een nieuwe
Hamlet maken"
Kijk naar
i\«fa
BIGGLES IN HONGKONG
ZIJN WERELD IS DE WERELD VAN IEDERE
tN IERSEL
t Kruiningen
ie bankstel
:hts 698,-
HÊÊêÊÊ
I ENTREE
69.50
149.50
Imitaties
^Jlpakt
PARADE
Nederland I:
Nederland II:
België (Vlaams):
België (Waals):
Duitsland I:
Duitsland II:
ANA Magneton
Luister naar
de matras waarop u
werkelijk uitrust
G IN HET BELANG
JKSHUISVESTING
jeentebestuur van Kruinin.
lat vanaf 14 oktober 1S68
jen ter secretarie der ge.
r ter inzage ligt een uiige,
in de raad van 7 oktober
ekeurd, plan van onteige.
te van de percelen, ka-
eente Kruiningen, sectie 0
met een uitvoerige kaart
t beoogd ten name van de
ter uitvoering van het
answeert-oost 1965" mlks
uw van woningen mogelijk
nnen uiterlijk veertien da-
de termijn voor nederleg-
chriftelijk aan het gemeen-
'emeentebestuur voomattni
A. SCHIPPER
:r 1968.
DE STEAA VAN DONDERDAG 10 OKTOBER 1968
13
je
apitonneerde rue
- V
Bergen op Zoom
.veld
ihtige
on voor
itralingstijden
schakelen
met klokje
(Van onze filmredactie)
BREDA - Op 9 oktober
1908 - gisteren precies zes-
I tig jaar geleden werd in
een voorstad van Parijs
Jacques Tatischeff geboren.
Niemand kon op dat mo
ment vermoeden dat meer
dan een halve eeuw later
deze zelfde Jacques Tati-
gcheff, onder de naam Jac
ques Tati, wereldberoemd
zou zijn. Toch is Jacques
Tati, ondanks die befaamd
heid, een man waarvan wei
nigen iets weten. Zijn naam
wordt altijd onverbrekelijk
genoemd met die van zijn
grote creatie „Monsieur
Hulot". Maar hoe hij hier
toe gekomen is en wat het
geheim van zijn succes
eigenlijk is, komt slechts
zelden tot uitdrukking. Een
zestigste verjaardag biedt
daarom een mooie gelegen
heid Jacques Tati wat meer
in de spotlights te zetten.
Zonder twijfel kan gezegd worden
dat Jacques Tati een van de meest
opmerkelijke figuren in de Franse
filmindustrie is. Hij is „auteur" in
de ware zins des woords: d.w.z. zo
wel scenarioschrijver, als regisseur
en acteur. Een ander opmerkelijk
feit is, dat Tati in een spanne tijds
van ongeveer twintig jaar slechts
vier hoofdfilms gemaakt heeft. Ten
slotte neemt hij een vrij unieke
plaats in omdat hij zijn eigen pro
ducent is. Velen zal dat vreemd in
de oren klinken, maar de films die
Tati maakte waren telkens zo'n
groot succes dat hij financieel volko
men onafhankelijk kon worden.
kwam er echter steeds meer teke
ning in het werk van Tati. Er kris-
taliseerde zich een bepaald karakter
uit en in het begin van de veertiger
jaren maakte Tati een paar korte
films waarin al duidelijk de grond
vormen van zijn latere hoofdfilms
waren te onderkennen.
Zijn eerste grote film „Jour de
fête" maakte Tati tussen 1947 en
1949. Deze rolprent onlangs in een
nieuwe versie uitgebracht werd
zo'n succes dat hij viermaal het
budget dat men eraan uitgegeven
had, opbracht. In 1953 verscheen de
eerste Hulot-film: „Les vacances de
Monsieur Hulot" en op datzelfde
moment was Tati een wereldbe
roemdheid geworden.
Jacques Tati was een groot sport
liefhebber. Al als jonge man ontdek
te hij dat hij de gave had om zijn
sportvrienden feilloos te imiteren, rp -li o"
Dat bracht hem op 24-jarige leeftijd 1 cgCllSlclllIlg
in het variététheater waar zijn imi
taties en pantomimes een groot suc
ces bleken te zijn. In diezelfde pe
riode begon Jacques Tati korte hu
moristische films te maken, waarin
hij vaak zelf de hoofdrol speelde.
Toch waren die eerste films eigen
lijk niet meer dan op celluloid vast
gelegde sketches uit het theater. Ze
waren dikwijls banaal en meestal
zuiver commercieel.
Met het voortschrijden der jaren
(ADVERTENTIE)
Hij gaat op hetzelfde thema een
minutieuze visie op de kleine dingen
van het leven, getekend met een
aan onwaarschijnlijkheid grenzende
scherpte verder en weer vier
jaar daarna verschijnt „Mon On-
cle". In deze film wordt de tegen
stelling geschilderd tussen de mo
derne wereld met zijn bijna mecha
nische onmenselijkheid en het zach
te, vriendelijke verleden. Dan schijnt
Jacques Tati een beetje uitgeput,
want alles wat geïnteresseerd is in
film moet bijna tien jaar wachten
tot eind 1967 voordat er weer een
Tati-film verschijnt: Playtime. Bijna
vier jaar werkte hij aan deze rol
prent.
Waar zit nu echter de grote kracht
van Tati in? Kenners beweren dat
zijn humor, de humor van de stilte
is. Daar staat tegenover dat Tati's
wereld aan de andere kant een we
reld van lawaai en van veel gelui
den is. Het °P sublieme wijze sa
men laten gaan van deze twee uiter
sten is kenmerkend voor de meester.
Bovendien hebben Tati's films zulk
een kracht door de tekening van zijn
hoofdfiguur. Monsieur Hulot is een
Jacques Tati achter de camera.
onhandig mannetje, dat de ene
moeilijkheid na de andere veroor
zaakt en dat ook telkens door aller
lei kleinigheden te pakken wordt ge
nomen. De journalist Marcel Mar
tin schreef eens: „Tati's wereld is
die van het dagelijks leven" en hij
sloeg daarmee de spijker precies op
zijn kop.
Jacques Tati schildert het gewone
leven met al zijn hebbelijkheden en
zijn onhebbelijkheden en het is waar
schijnlijk dat juist dit het publiek zo
aanspreekt. Men wil zich vereenzel
vigen met de held van de film en
veel mensen zullen gemakkelijk
het wat „schlemielige" mannetje Hu
lot zichzelf herkennen. Het feit
dat die mensen, gezeten in een rode
pluche steel, alles aan zich voorbij
zien gaan in de wetenschap dat zij
er zelf tcch niet bij betrokken zijn,
maar anderzijds in hun achterhoofd
het idee hebben dat zij het zijn die
in de film meespelen, bindt hen aan
Tati-Hulot. En dat te kunnen be
werkstelligen is een gave, die maar
heel weinig filmers bezitten.
H. v.
Een typische opname van Jacques
Tati.
De Zachte Hollandse
KONJAK
VIEUX
De Zachte Hollandse
KONJAK
55
HOLLYWOOD (AP) ,flet
heeft geen zin, „Hamlet" te spelen
als men niet iets anders met het
stuk kan doen of er een nieuw
licht op kan werpen. De Hamlet
van Richard Burton was schande
lijk, want had niets te zeggen.
Ik heb een totaal nieuwe opvat
ting, iets waarvan niemand ooit
heeft gedroomd. Het wordt een
sensatie".
Het valt niet te betwijfelen, dat
Richard Harris een Ier is. Dat
blijkt als men zijn dromerijen over
het spelen van Hamlet hoort. Toch
schijnen het niet puur dromerijen
te zijn, want Paramount is bereid
geweest een miljoen dollar op ta
fel te leggen om Harris in de ge
legenheid te stellen, zijn eigen in
terpretatie te geven van de som
bere ideeën ten overstaan van het
L ondense toneelpubliek en het
filmpubliek overal ter wereld.
Haris, is iemand, die niets on
mogelijk acht.
Hij wilde koning Arthur spelen in
,Camelot" en wist Warner Bro-
ters en regisseur Josh Logan warm
te maken voor het idee.
Hij wilde het terrein van pop
muziek betreden en verkocht meer
dan een miljoen exemplaren van
zijn eerste plaat „Macarthur Park".
„Hamlet lijkt een veel groter
waagstuk. Dat geef ik toe", zei de
acteur.
„Een acteur neemt in dit spe
ciale tijdsgewricht een geweldig
risico als hij Hamlet probeert. Da
vid Warner heeft het kort gele
den in Engeland gedaan. De Ham
let van Burton is op vele plaatsen
vertoond en de film van Laurence
Olivier is nog altijd in roulatie.
Hetzelfde geldt voor de Duitse
versie van Maximilian Schell en
„Rodehkranz and Guilderstern are
dead", het toneelstuk, dat binnen
kort verfilmd zal worden maar
Hamlet is nog altijd een van de
prachtigste rollen, die ooit zijn ge
schreven en verdient een nieuwe
opvoering als je er iets fris en
nieuws van kunt maken. En dat
zal ik. Ik heb zes jaar lang met
dit probleem geworsteld"?
„Toen kreeg ik vorig jaar in
Malibu op een avond, toen ik klaar
was met mijn dagelijks werk aan
„Camelot" opeens een overweldi
gende ingeving".
Harris vertelde die ingeving aan
enkele schrijvers, producers en re
gisseurs. „Ze waren allemaal onder
de indruk van de oorspronkelijk
heid ervan", vertelde hij.
Hij wilde zijn idee niet onthul
len en hij wil zelfs geen publiek
hebben bij de voorvertoningen te
Londen uit vrees, dat het geheim
zal uitlekken. „Bij de meeste Ham-
Iets gaat het om vraagstukken zo
als: of hij verliefd was op zijn
moeder en of hij al of niet met O-
phelia heeft geslapen", zei Harris.
„De mijne zal meer fundamenteel
zijn, veel onthullender. Het zal niet
noodzakelijkerwijze een moderne
Hamlet zijn. De decors en kos
tuums zullen tijdloos zijn. Het stuk
zou overal en in elke tijd kunnen
spelen".
Een aanduiding van de aard van
de Hamlet van Harris kan gelegen
zijr. in de keuze van zijn Ophelia
(F aye Dunaway, ja, werkelijk,
F aye Dunaway).
„De meeste Ophelia's zijn zwak
ke spichtige persoonlijkheden"
merkte Harris op. „Faye zal heel
anders zijn en zij zal geweldig zijn.
Zij en ik hebben het stuk twee jaar
lang besproken voor zij optrad
in Bonnie and Clyde".
Aangezien Harris en juffrouw
Dunaway filmverplichtingen heb
ben, waar zij niet onderuit kun
nen, zullen zij te beginnen in
maart volgend jaar Hamlet
slechts zes weken kunnen spelen
in het Londens Westend.
Gedurende de tweede week van
de vertoning, vertelde Harris, zul
len zij beginnen van 10 uur tot 4
uur in de studio te werken. De
filmversie zal worden gemaakt
zoals een film en niet alleen maar
zoals de „Hamlet" van Burton
een gefotografeerde toneelvoor
stelling zijn.
„Ik ben er volkomen van over
tuigd, dat ik zal worden aange
vallen door traditionele critici'j
gaf Harris toe, „maar zij, die ko
men met een onbevangen geest,
zullen iets nieuws en opwindends
beleven".
SCHOOLTEVISIE
DE FABELTJESKRANT
NIEUWS
JULIA. Feuilleton
AVRO'S SPORTPANORAMA.
De tafeltennissport nader be
licht
NIEUWS
AVRO'S TELEVIZIER
HOUDEN VAN. Tv-spel van
Paul Géraldy over een drie
hoeksverhouding met Sigrid
Koetse, Ton Lensink en Julien
Schoenaerts
INFO. Advies- en informatie
rubriek
22.30 NIEUWS
23.00 TELEAC
11.00
18.50
19.00
19.06
19.30
20.00
20.20
20.50
22.05
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 NIEUWS
19.03 SCALA. Gevarieerd, informa
tief programma
20.00 NIEUWS
20.20 RODEO. Aankomende artiesten
doen in dit programma een po
ging hun artiest-zijn te bewij
zen
21.05 HIER EN NU
21.30 LIESBETH LIST EN PIERRE
BAROUH. Chansons van Pierre
Barouh op muziek van Baden
Powell en Francis Lai
22.05 DAGBOEK VAN
REMBRANDT
22.10 JACQULINE ANDREOLI, 81
JAAR. Programma van IKOR-
CVK
22.40 NIEUWS
14.03 SCHOOLTELEVISIE
18.30 GUTEN TAG. Duitse les
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
19 50 FRANSE TAALWENKEN
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 DUISTER AANTAL. Thriller
naar een verhaal van Eddie
Boyd
20.50 GOUD, ZILVER EN BRONS.
Overzicht vorige Olymiade en
voorbereiding te Mexico
21.25 VOLKSCONCERT. De Philhar-
monie van Antwerpen o.l.v.
Charles Vandesande
21.50 PREMIèRE. Nieuwe films
22.25 NIEUWS
18.10 NIEUWS
18.15 UNE AVENTURE DU
CANARD SATURNIN
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 LES CHRéTIENS DANS LA
VIE SOCIALE
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 LES OISEAUX RARES.
Feuilleton
20.00 JOURNAAL
20.30 MINI-VISIE VAN LA CHAN
SON DU SIèCLE
20.35 LE GARDE CHAMPêTRE
MèNE L'ENQUêTE.
Humoristische detective-film
22.00 FAIRE LE POINT
22.40 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 DER STILLE DON. Russische!
speelfilm
22.10 BERLINER BILDERBOGEN.
Culturele uitzending
22.55 JOURNAAL
17.45 NIEUWS
17.50 DIE DREHSCHEIBE
18.15 DON JUAN. Speelfilm
18.50 GROSSER BAHNHOF. Klein
Tv-spel van Wolfgang Kirchner
19.30 HEUTE
20.00 WELT DER MELODIE. Amu-1
sementsprogramma
21.00 GESPREK MET KIJKERS.
Aansluitend NIEUWS
(ADVERTENTIE)
AO FA GEVAG
rMo,„o.on"btd gcluitlshgml
-xm studio-zuiver
MM
21.15 DIALOOG MET GEORG
LEBER
22.00 HEUTE
22.25 FILHARMONISCH ORKEST
VAN MÜNCHEN
Donderdag 10 oktober
HILVERSUM 1 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.15 Boekbespreking,
12.26 Med. voor land- en tuinbouw;
12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.00 Stereo:
Lichte orkestmuziek 14.25 Stereo: Vi-
ooi en piano: moderne munek 15.00
Hervormde middagdienst. NRU: 15.oU
Meer over minder: informatie over
mensen en dingen, die minder op öe
voorgrond treden(16.00-16.02 Nws.) NC
RV: 17.45 Sportactualiteiten 18.00 Tija
vrij voor muziek in vrije tijd: koor
zang en hainmonie-orkest 18.30 Nws. en
weerpraatje 18.46 Act. 19.05 Spektriun.
nieuws uit de protestants christelijke
organisaties. 19.20 Muziek van het Le-?
ger des Heils (gr.) 19.35 Stereo: Lichr
te orkestmuziek 20.00 Circus Mikkenie:
detective-hoorsp. 20.20 Stereo-Sten-
avond: ge var. programma 21.35 Stereo.:
Lichte grammofoonmuziek 21.50 Kerkr
orgelconcert (opn.): klassieke muziek
22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws;
22 38 Parlementair dagoverzicht 2ZA*
Onvoorzien: licht gevarieerd muziek»
programma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
AVRO: 12.00 Stereo: Licht mstrur
mentaal ensemble met zang solist#
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw
12.29 Pauzetheaterliedjesprogramma
13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal 13.30
't Muzikantenuur: 1. Cello en pianx3>
moderne muziek 2. Stereo: Klassieke
koorliederen 3. Stereo: Pianorecital
klassieke muziek 14.30 't Is historisch;:
programma over geschiedenis en ar
cheologie 15.00 Voor de zieken 16.00
Nws. 16.02 Inleiding tot muziekbegrip
16.20 Moderne muziek (opn.) 17.00
Amateurs musiceren: harmonie-orkest.
17.30 Voor de jeugd. 17.55 Me'ded. 18.00
Nws. 18.16 Radiojournaal 18.20 Uitzeii-
ding van de Volkspartij voor Vrijheid
en Democratie 18.30 Stereo: Licht
instrumentaal ensemble 18.50 Gespre
ken brief 18.55 Voor de kleuters 19.00
Knipperlicht: programma voor alle
Weggebruikers 19.30 Nws. IKOR: 19.35
Kerk veraf en dichtbij 19.40 Avondge
bed. AVRO: 20.05 Stereo: Radiqphil-
harmonisch orkest en solisten: moder
ne muziek 21.30 Nasrin of de kunst
van het dromen, hoorspel 22.30 Nws,
22.40 Radiojournaal 22.55 Ik hoor, ik
hoor wat u niet hoort, lezing met gr.-
platen 23.30 Stereo: Sopraan, baritpp
clavecimbel en viola da gambat oude
liederen 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
NRU: 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek
KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 T.N.T.
knalmuziek 14.00 Nws. 14.03 Pop-la
15.00 Nws. 15.03 Holster: pop. en coun
try muziek 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrrj
tienershow 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.0^
18.00 Dnaaijijofdraaiik: verzoekplaten»
programma.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek 12.30
Olympisch voorprogramma 12.40 Weer
bericht, med., programma-overzicht
en sos-berichten voor de schippers
12.48 Lichte muziek 12.55 Buitenlands
persoverzicht 13.00 Nws., weerber en
beursberichten 13.20 Tafelmuziek 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws.)
15.30 Lichte muziek 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten 16.09 Hand in hand
met Nederland 17.00 Nws., weerber.
en med. 17.15 Dansmuziek 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten 18.28 Paarde-
sportuitslagen 18.30 Franse les 18.32
Grammofoonmuziek 18.35 Wegwijs we
zen 18.40 Pianomuz 18.52 Taalwenken
18.55 Grammofoonmuziek 19.00 Nieuws
weerber. en act. 19.40 Lichte orkest
muziek 19.45 Politieke uitzending 19.55
Orkestmuziek 20.00 Openbaar Kunst»
bezit 20.10 Pianomuziek 20.30 Hoor
spel 21.40 Lichte muziek 22.00 Nws,
22.15 Plastische kunsten 22.30 Jazzmu
ziek 23.00 Nws. 23.10 Orkestmuziek
23.40-23.45 Nws.
Vrijdag 11 oktober
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Badinerie: semi-klassielee
muziekC gr.j (7.30 Nws; 7.32 Act. 7.50
Overweging 8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw) 9.35 Wa
terstanden 9.40 Schoolradio 10.00 Ste
reo: Aubade: moderne muziek (gr.)
11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55
Med.
HILVERSUM 2 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Lichte grammofoonmuz.
VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Lichte
grammofoonmuziek (8.30-8.33 De groen
teman) 8.50 Woordelijk vandaag de
dag, praatje NRU: 9.00 Voor kleine
bezetting: klassieke en moderne ka
mermuziek AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
Verzoekplatenprogramma (11.00-11.02
Nws.) 11.30 Stereo: Pianorecital: klas
sieke muziek 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Klink-klaar,
zonder nonsens (10.00 Nws.). NRU!
11.00 Nws. 11.03 Micronotities.
(ADVERTENTIE)
JONGE managers van zeven Euro
pese landen komen naar een interna
tionale studieconferentie en een al
gemene ledenvergadering op 11 en 12
oktober naar Den Haag. Op uitnodi
ging van het Verbond van Nederland
se Ondernemingen (VNO) heeft de
bijeenkomst van de Federation des
Jeunes Chefs d'Entreprises d'Europe
in het VNO-kantoor plaats.
KO