Amateur-astronoom maakt
van zijn hobby nu zijn werk
VANDAAG WERELDDIERENDAG
Schelde-vliegtuigjes op
ir
luchtmacht-expositie
IVOROL
EUZEN
EVEN KIJKEN
Even uitblazen mevrouw
Directeur sterrenwacht OudenboschTh. Vermeesch (37) uit Soubrug
HET BEHOUD VAN UW TANDEN
ZEEUWSE BIJDRAGE AAN
LUCHTVAARTHISTORIE
tSPRIJZENÜ
Contact en
waardering
Waarom kiest u
deze koelkast?
Gevulde tomatenmandjes
Waterschap op
Walcheren
betaalt schade
Beroepen-
expositie
voor scholieren
in Middelburg
R.Z.V.T. op
21 december
in Axel
Militair
Zeehond in
buitenhaven
van Terneuzen
DE STEM VAN VRIJDAG 4 OCTOBER 1968
(ADVERTENTIE)
Onbetwist de beste tandpasta
dag
ober a.s.
3-12 en 1-4 uur
.dag
(tober a.s.
-12 en 1-4 uur.
erg, dat 1
zegd,
j mee.
uze kunt
ellen
gevende
itgrijs,
itblauw,
oxyde
s.
Jegelijke
:metingen
:m uit
een super-
eet met
itend de
best bij:
en overjarige
(Van onze correspondent)
SOUBURG „Wij zijn heel
blij met deze benoeming en ik
vind het erg fijn, dat mijn hob
by nu mijn beroep gaat wor
den". De heer Th. Vermeesch
(37),' enthousiast amateur-ster
renkundige, ziet straks zijn mooi
ste droom in vervulling gaan.
Met ingang van 1 januari zal de
heer Vermeersch directeur wor
den van de volkssterrenwacht
„Simon Stevin" in Oudenbosch.
Twaalf jaar geleden is de heer
Vermeesch begonnen zich te verdie
pen in de astronomie. Hij startte
jn die tijd met zeer bescheiden mid
delen. Geleidelijk werd 't instrumen
tarium uitgebreid en waardevollè vak
literatuur aangeschaft. De heer Ver
meesch, baas bij de Kon. Mij- „De
Schelde" in Vlissingen, gaf, samen
met zijn vrouw, die zich ook in de
hobby van haar man specialiseerde,
al zijn vrije tijd aan waarnemin
gen, verzenden van de gegevens en
publikaties in binnen, en buitenland
se vakbladen. De waarnemingen bij
voorbeeld van kunstmanen gebeuren
I meestal 's avonds of 's morgens
vroeg. De verschillende posities van
een kunstmaan worden met behulp
van een ingenieus werkend apparaat
eerst uitgemeten en daarna in code
I omgezet. Tenslotte wordt alles op de
schrijfmachine uitgetikt en verzon-
I den naar de diverse landen in de ge-
I hele wereld.
Met verscheidene geleerden en pro
fessors van Amerikaanse, Russische,
Engelse en Franse instituten heb
ben de heer en mevrouw Vermeesch
al persoonlijk contact gehad. Be
roemde wetenschapsmensen, die o-
penlijk hun waardering toonden voor
de resultaten, die het echtpaar op
dit terrein behaalde.
Zelf zegt de heer Vermeesch:
„Mijn vrouw en ik vormen een hecht
team wat dit interessante werk be-
I treft en zonder haar medewerking
was dit allemaal niet mogelijk ge-
weest. Elke zaterdag en zondag offe
ren we beiden met plezier aan onze
lobby op".
In nauwelijks twaalf jaar wist de
heer Vermeesch zich volkomen in te
werken in de mysterieuze wereld van
de ruimtevaart, iets wat volmondig
wordt erkend door prof. De Jager
van de Utrechtse sterrenwacht. En
kele jaren terug werd het echtpaar
Vermeesch bezocht door prof. Bar-
ller uit Parijs en prof. Yll uit Hon
garije. Het werd een bijzonder gezel-
[lige dag met de beide hooggeleerde
I heren, die bij de familie thuis aan
I de maaltijd zaten. Er werd veel en
I enthousiast gesproken over het ruim-
I tevaartprogramma. Op het nippertje
I konden de professoren nog met de
(ADVERTENTIE)
De heer Th. Vermeesch met zijn
vrouw hij een tijdseinapparaat.
laatste gelegenheid naar Parijs-
In een Russisch jubileumboek 1957-
1967 over de ruimtevaart staat de
heer Vermeesch met foto als enige
Nederlander vermeld. In de werk
kamer, waar het instrumentarium
staat opgesteld, zijn wandkasten vol
vakliteratuur waaronder vele kostba
re uitgaven.
Ook het archief is met een ver
bazingwekkende nauwkeurigheid bij
gehouden en de plakboeken van de
heer Vermeesch zijn meermalen
door geleerden met bewondering be
keken. Achter de woning staat een
grote camera voor kunstmaanwaar
nemingen, die in verbinding staat met
een tijdseinapparaat in de werkka
mer van de amateur-astronoom. De
heer Vermeesch Is thans reeds aan
zijn tienduizendste waarneming toe.
Interieurverzorging
Fa. Van Dronkelaar, Zuidzande, tel. 01170-2161
Terneuzen, Zuidlandstraat 14, tel. 01150-3529
iedere vrijdag kijkavond tot 21 uur in Zuidzande
EUROPA.
MEUBEL?
I Omangs is er een enquête gehou-
I w ?n^er mannen en vrouwen met
I ne' doel meer informatie te krijgen
omtrent de factoren die een rol spe-
ui, keuze van een bepaalde
I J'relkast. Hieruit bleek, dat voor
I meeste kopers de indeling van
de kast het belangrijkste is. De
prijs schijnt voor mannen van meer
belang te zijn dan voor vrouwen,
overigens is dit. een aspect wat. pas
op de zesde plaats komt. De inde
ling van de binnenzijde van de deur
is voor vrouwen zelfs van meer ge
wicht dan de prijs.
In volgorde van prioriteit blijken
de volgende punten bij de waarde
ring van een koelkast een rol te
«pelen: 1. Indeling van de kast; 2.
Inhoud diepvriesvak; 3. Totale in
houd; 4. Indeling binnenzijde deur;
5. Vormgeving; 6. Prijs; 7. Hand
greep; 8. Flessenruimte; 9. Diep-
vriestemperatuur; 10. Buitenafmetin
gen; 11. Manier van ontdooien; 12.
Kleur.
Het aspect vormgeving (in enge
re zin) komt dus op de vijfde plaats,
na een logische voorrang voor vier
praktische gebruiksaspecten. Op de
zesde plaats, vrijwel gelijk met de
vormgeving, komt de prijs.
e Hjmsse hoedenontwerper Ge-
b„v1.i sse toonde dezer dagen
rnii motlel'en uit zijn nieuwe
collectie aan onze fotograaf. Dit
model, genaamd Rélevé, is ver-
aardigd van fazanteveren.
De tomaat is een zeer gezonde
/rucht, dank zij het grote gehalte
aan mineralen en vitaminen. Geluk
kig zijn ze nu nog verkrijgbaar. Een
reden te meer om er dus nog extra
/an te profiteren. Straks worden de
tomaten namelijk in koelhuizen op
geslagen, waardoor ze altijd weer iets
duurder worden.
Gevulde tomatenmandjes kunt u
vrij gemakkelijk klaarmaken. U hebt
nodig: 150 g belegen kaas, 1 grote
appel, 1 augurk, 100 gr. ham of
vleesresten, bieslook, sour cream, pa
prikapoeder, peper en zout.
Snij alle ingrediënten in kleine
stukjes, meng alles dooreen met de
sour cream en maak het op smaak
af met kruiden. Snij vrij grote to
maten in de vorm van hengselmand
jes uit. Hol ze voorzichtig uit cn
vul de mandjes met kaassla.
In Oudenbosch zal de heer Ver
meesch het werk van Hans de Rijk,
beter bekend als broeder Erich,
voortzetten. In zijn nieuwe functie
zal hij de activiteiten van de ster
renwacht coördineren. De heer Ver
meesch zal ln dit werk worden bij
gestaan door een onderdirecteur en
enkele assistenten. „Een veelomvat
tend werk, waar ik met alle liefde
mijn kennis en capaciteiten voor zal
Inzetten".
Ook de beide zoons van de neei
Vermeesch, Willy en Tonny, weten
veel van sterrenbeeld en zonnestan
den af. Echter het enthousiasme van
hun ouders kunnen zij nog niet de
len, want voorlopig gaat hun studie
boven alles.
Ergens vinden de jongens het een
beetje treurig, dat ze naar Ouden
bosch gaan, want allebei zijn ze zee
verkenner bij de padvinderij en die
zee moeten ze missen ja, dat is
toch wel erg. Met een kwinkslag
vrolijkt vader Vermeesch de knapen
wait op en besluit: „Jullie zullen echt
wel wennen in het Westbrabantse
reken maar; binnen een jaar voelen
jullie je er helemaal thuis".
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het waterschap
Walcheren zal de gemeente Westka-
pelle en daarvoor in aanmerking
komende particulieren schadevergoe
ding betalen voor de nadelige gevol
gen van de werken aan de zeewe
ring.
Voor de werken is n.l. een deel
van het Westkopelse uitbreidings
plan „Joosseweg" nodig, dat nu za'
moeten worden herzien. Niet alleen
heeft de gemeente in dit betrokken
deel al rioleringen en straten aange
legd, maar ook is aan particulieren
al grond verkocht voor de bouw van
bungalows, e.d. Het besluit tot de
schadevergoeding werd woensdag ge
nomen tijdens de algemene verga
dering van het waterschap in het
Polderhuis in Middelburg.
Aan de zeewering op dit deel van
Je Walcherse kust is reeds voor
twee miljoen gulden aar, verbeterin
gen uitgevoerd. Thans zijn echter ook
nog werken meer landinwaarts no
dig, waarvoor een grotere strook
grond moet worden vrijgehouden.
De gemeente Westkapelle heeft de
schade op f 51.000 bepaald. Voor het
berekenen van de schadevergoedin
gen aan de particulieren is een daar
toe benoemde commissie nog doen
de. Waarnemend voorzitter, mr. J.
Heyse zei, dat in eerste instantie
kan worden gerekend op een subsi
die van de rijksoverheid m deze kos
ten van 75 procent. Het percentage
van deze bijdrage kan echter oplo
pen tot 90 procent.
In antwoord op vragen van de
kennelijk verontruste hoofdingeland
W. Christiaansen zei de heer Heyse,
dat het beslist niet in het belang ligt
van het bestuur om de „gehele kust"
op t,e kopen. Overeenkomsten zoals
met Westkapelle zullen alleen wor
den aangegaan voor die kustgedeel-
ten, waarop reeds goedgekeurde uit
breidingsplannen rusten en waar
werken moeten worden gerealiseerd.
(ADVERTENTIE)
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG „Er zijn te
genwoordig zoveel verschillende be
roepen met buitenlandse namen, dat
ik het zelf niet meer weet. Men be
hoeft er de grote advertentiebladen
maar op na te slaan".
Deze woorden sprak de commis
saris der koningin, mr. J. van
Aartsen, bij de opening van de be-
roepententoonstelling voor het lager
onderwijs, die in de Wandelkerk te
Middelburg wordt gehouden. De ten
toonstelling is bedoeld voor leerlin
gen van de zesde klassen van de
lagere school en maakt deel uit van
de huidige beroepenvoorlichting op
de school.
De organisatie berust bij het di
rectoraat voor de arbeidsvoorziening
in Zeeland en het gewestelijk ar
beidsbureau te Middelburg. Mr. Van
Aartsen toonde zich zeer verheugd
over deze nieuwe fase in voorlich
tingsmethoden, na tien jaar beschei
den ervaring.
Het systeem is volledig aangepast
aan het bevattingsvermogen en de
interesse van het 12-jarige kind. „De
behoefte aan voorlichting is waar
schijnlijk ook groter geworden door
de grotere afstand tussen kind en be
roep. De meeste kinderen studeren
verder als ze van de lagere school
afkomen", zei hij.
Met enkele cijfers toonde hij de
veranderingen aan, die de structuur
van de beroepen in Zeeland in 12
jaar heeft ondergaan. Vergeleken
met 1947 was in 1965 het aantal
personen in de landbouw werkzaam
met meer dan de helft afgenomen,
terwijl nijverheid en dienstenverkeer
onder invloed van de industrialisa
tie sterk zijn gestegen. De tentoon
stelling zal *s avonds voor ouders
en andere belangstellenden worden
opengesteld.
Na Middelburg komt de reizende
tentoonstelling in Domburg, Westka
pelle en Vlissingen.
(Van een onzer verslaggevers)
KLOOSTERZANDE Het ama
teurtoneelgezelschap Reizend Zeeuws
Volks Toneel (R.Z.V.T.) is momen
teel druk bezig met repetities voor
het toneelspel ,,'t Duivelshaantje"
van de Engelse auteur J. O'Casey.
Het stuk is een satire in drie be
drijven en het heeft een rolbezetting
van twintig personen. Regisseur is
de Hulstenaar C. Verdonschot. Het
toneelstuk zal op 21 december a.s.
worden opgevoerd voor het Zeeuws
Landjuwee] (voorronde voor het na
tionaal landjuweel) in het Cultureel
Centrum „De Halle" ln Axel.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Op de perma
nente tentoonstelling van de ko
ninklijke luchtmacht wordt de
naam van de Koninklijke Maat
schappij „De Schelde"' met ere
genoemd in verband met.de
vliegtuigbouw. Tot 1950 toe heeft
de KMS een interessante en
waardevolle bijdrage geleverd
aan de Nederlandse luchtvaart.
In het licht van de huidige vlieg
tuigtechniek schijnen de „Schel-
de"-vliegtuigen antiek, maar in
hun tijd waren zij het resultaat
van revolutionaire ontwerpen.
Het personeelsblad van de K.M.S.
gunt zijn lazers een kijkje in de
luchtvaarthistorie van deze maat
schappij, te beginnen bij de legenda
risch geworden „Scheldemusch" en
„Scheldemeeuw", naar ontwerpen
van ir. Slot, Nederlands bekendste
vliegtuigontwerper uit de dertigei
jaren. Scheldemusch en Schelde
meeuw schenen voorbestemd te zijn
om de bromfiets van het luchtruim
te worden. Zij waren geconstrueerd
van buizen, hout en linnen en zij bo
den plaats aan één persoon. De ma
chientjes waren het resultaat van fu
turistisch denken, maar de grote
markt hebben zij nooit gehaald. Het
bleef bij vijf „mussen" en één
„meeuw".
Voor en na dit half dozijn heeft
„De Schelde" nog andere vliegtui-
Werelddierendag is het vandaag. Een dag, die niet alleen voor notoire
dierenbeschermers belangrijk is. Vele anderen voelen zich om welke
reden dan ook geroepen om vandaag iets extra-lekkers te kopen of
gewoon maar extra-lief te zijn voor hun huisdieren. De beesten zelf
merken van deze extra-zorg niets op. Hoogstens kijken ze hun baas
©f bazin meewarig aan zoals deze poezen. Ze schijnen te denken:
„Wanneer houden jullie nu eens wereldmensendag?"
Boven:
De Scheldemush, een tijdlang be
schouwd als de toekomstige brom
fiets van het luchtruim.
Onder:
De „Scheldemeeuw", eveneens een
éénzitter, uitgevoerd als watervlieg
tuig.
gen gebouwd. De laatste machine
was de Saab Safir, een trainingsvlieg
tuig voor de luchtmacht, dat in 1951
werd gepresenteerd. Het was ge
bouwd in de fabriek te Dordrecht,
Dan was er de S-21, een militair
vliegtuig met een dubbele staart, d«
eveneens militaire vliegboot Dornier
(1939), het sportvliegtuigje S-20 en
ie lichtmetalen E.S.G., een zweef
vliegtuig, dat na de oorlog het lucht
ruim koos.
Het grootste project van de vlieg-
eulgafdeling was een driemotorige
jceaanmachine, die speciaal be
doeld was voor het postvervoer. Het
mtwerp werd in maquettevorm ge
toond en trok destijds grote belang
stelling. Maar evenals het geval was
met de S-21, bleef de driemotrige
last niet meer dan een model.
Sommige oudere employés van De
Schelde herinneren zich de vliegtuig-
periode nog levendig. Eén hunner,
de heer Wissekerke, herinnert zich
dat er van de te vroeg geboren
Scheldemusch" vijf exemplaren op
de wereldtentoonstelling in Parijs ge
showd werden. Deze vliegtuigjes wa
ren zó licht, dat zij bij het starten
van een gewone lijnmachine uit die
vooroorlogse jaren, eenvoudig door
de propellerwind van hun grote broer
over de kop waaiden
De K.L.M.-vliegers van voor de
oorlog kenden de „Musch" vrij goed.
Zij leerden ermee vliegen, omdat dit
éénzittertje een neuswiel had, wat
voor die tijd een novum was.
Tussen de schuttingen door was in
de wacht van de bootlieden aan de
zeesluis het onderwerp van gesprek
„de zeehond".
Een van de roergangers L. de M.
had tijdens vletwerk voor de steven
van z'n vaartuig een kop van een
hem onbekend dier waargenomen.
In de veronderstelling dat het een
hond was die, hetgeen meer gebeurt,
van een schip te water was geraakt,
en hulpeloos rondzwom keerde hij de
steven om het dier te redden. De
„hond" was onder de oppervlakte
verdwenen, alleen enkele krijsende
meeuwen waren achtergebleven.
Tot twee maal toe zag hij de kop
boven water, nadien niet meer.
Terug in de wacht vertelde hij z'n
wedervaren. Het bleek dan een in de
zeehaven zeldzaam voorkomende
zeehond te zijn.
Vele jaren terug kon men er tien
tallen bij elkaar treffen. Deze terug
gang wordt toegeschreven aan de
rdukke scheepvaart en mogelijk
verontreiniging van de dieren wordt
Het verdwijnen van de dieren
wordt ook wel toegeschreven aan het
teruglopen van de visstand, zodat ze
elders buit zoeken.
In de loop van de dag is hij nog,
door middel van een verrekijker,
waargenomen Ook bruinvissen, die
vroeger in grote scholen voör de
haven vertoefden zijn er niet meer.