Amateur-astronoom maakt van zijn hobby nu zijn werk VANDAAG WERELDDIERENDAG Schelde-vliegtuigjes op ir luchtmacht-expositie IVOROL EUZEN EVEN KIJKEN Even uitblazen mevrouw Directeur sterrenwacht OudenboschTh. Vermeesch (37) uit Soubrug HET BEHOUD VAN UW TANDEN ZEEUWSE BIJDRAGE AAN LUCHTVAARTHISTORIE tSPRIJZENÜ Contact en waardering Waarom kiest u deze koelkast? Gevulde tomatenmandjes Waterschap op Walcheren betaalt schade Beroepen- expositie voor scholieren in Middelburg R.Z.V.T. op 21 december in Axel Militair Zeehond in buitenhaven van Terneuzen DE STEM VAN VRIJDAG 4 OCTOBER 1968 (ADVERTENTIE) Onbetwist de beste tandpasta dag ober a.s. 3-12 en 1-4 uur .dag (tober a.s. -12 en 1-4 uur. erg, dat 1 zegd, j mee. uze kunt ellen gevende itgrijs, itblauw, oxyde s. Jegelijke :metingen :m uit een super- eet met itend de best bij: en overjarige (Van onze correspondent) SOUBURG „Wij zijn heel blij met deze benoeming en ik vind het erg fijn, dat mijn hob by nu mijn beroep gaat wor den". De heer Th. Vermeesch (37),' enthousiast amateur-ster renkundige, ziet straks zijn mooi ste droom in vervulling gaan. Met ingang van 1 januari zal de heer Vermeersch directeur wor den van de volkssterrenwacht „Simon Stevin" in Oudenbosch. Twaalf jaar geleden is de heer Vermeesch begonnen zich te verdie pen in de astronomie. Hij startte jn die tijd met zeer bescheiden mid delen. Geleidelijk werd 't instrumen tarium uitgebreid en waardevollè vak literatuur aangeschaft. De heer Ver meesch, baas bij de Kon. Mij- „De Schelde" in Vlissingen, gaf, samen met zijn vrouw, die zich ook in de hobby van haar man specialiseerde, al zijn vrije tijd aan waarnemin gen, verzenden van de gegevens en publikaties in binnen, en buitenland se vakbladen. De waarnemingen bij voorbeeld van kunstmanen gebeuren I meestal 's avonds of 's morgens vroeg. De verschillende posities van een kunstmaan worden met behulp van een ingenieus werkend apparaat eerst uitgemeten en daarna in code I omgezet. Tenslotte wordt alles op de schrijfmachine uitgetikt en verzon- I den naar de diverse landen in de ge- I hele wereld. Met verscheidene geleerden en pro fessors van Amerikaanse, Russische, Engelse en Franse instituten heb ben de heer en mevrouw Vermeesch al persoonlijk contact gehad. Be roemde wetenschapsmensen, die o- penlijk hun waardering toonden voor de resultaten, die het echtpaar op dit terrein behaalde. Zelf zegt de heer Vermeesch: „Mijn vrouw en ik vormen een hecht team wat dit interessante werk be- I treft en zonder haar medewerking was dit allemaal niet mogelijk ge- weest. Elke zaterdag en zondag offe ren we beiden met plezier aan onze lobby op". In nauwelijks twaalf jaar wist de heer Vermeesch zich volkomen in te werken in de mysterieuze wereld van de ruimtevaart, iets wat volmondig wordt erkend door prof. De Jager van de Utrechtse sterrenwacht. En kele jaren terug werd het echtpaar Vermeesch bezocht door prof. Bar- ller uit Parijs en prof. Yll uit Hon garije. Het werd een bijzonder gezel- [lige dag met de beide hooggeleerde I heren, die bij de familie thuis aan I de maaltijd zaten. Er werd veel en I enthousiast gesproken over het ruim- I tevaartprogramma. Op het nippertje I konden de professoren nog met de (ADVERTENTIE) De heer Th. Vermeesch met zijn vrouw hij een tijdseinapparaat. laatste gelegenheid naar Parijs- In een Russisch jubileumboek 1957- 1967 over de ruimtevaart staat de heer Vermeesch met foto als enige Nederlander vermeld. In de werk kamer, waar het instrumentarium staat opgesteld, zijn wandkasten vol vakliteratuur waaronder vele kostba re uitgaven. Ook het archief is met een ver bazingwekkende nauwkeurigheid bij gehouden en de plakboeken van de heer Vermeesch zijn meermalen door geleerden met bewondering be keken. Achter de woning staat een grote camera voor kunstmaanwaar nemingen, die in verbinding staat met een tijdseinapparaat in de werkka mer van de amateur-astronoom. De heer Vermeesch Is thans reeds aan zijn tienduizendste waarneming toe. Interieurverzorging Fa. Van Dronkelaar, Zuidzande, tel. 01170-2161 Terneuzen, Zuidlandstraat 14, tel. 01150-3529 iedere vrijdag kijkavond tot 21 uur in Zuidzande EUROPA. MEUBEL? I Omangs is er een enquête gehou- I w ?n^er mannen en vrouwen met I ne' doel meer informatie te krijgen omtrent de factoren die een rol spe- ui, keuze van een bepaalde I J'relkast. Hieruit bleek, dat voor I meeste kopers de indeling van de kast het belangrijkste is. De prijs schijnt voor mannen van meer belang te zijn dan voor vrouwen, overigens is dit. een aspect wat. pas op de zesde plaats komt. De inde ling van de binnenzijde van de deur is voor vrouwen zelfs van meer ge wicht dan de prijs. In volgorde van prioriteit blijken de volgende punten bij de waarde ring van een koelkast een rol te «pelen: 1. Indeling van de kast; 2. Inhoud diepvriesvak; 3. Totale in houd; 4. Indeling binnenzijde deur; 5. Vormgeving; 6. Prijs; 7. Hand greep; 8. Flessenruimte; 9. Diep- vriestemperatuur; 10. Buitenafmetin gen; 11. Manier van ontdooien; 12. Kleur. Het aspect vormgeving (in enge re zin) komt dus op de vijfde plaats, na een logische voorrang voor vier praktische gebruiksaspecten. Op de zesde plaats, vrijwel gelijk met de vormgeving, komt de prijs. e Hjmsse hoedenontwerper Ge- b„v1.i sse toonde dezer dagen rnii motlel'en uit zijn nieuwe collectie aan onze fotograaf. Dit model, genaamd Rélevé, is ver- aardigd van fazanteveren. De tomaat is een zeer gezonde /rucht, dank zij het grote gehalte aan mineralen en vitaminen. Geluk kig zijn ze nu nog verkrijgbaar. Een reden te meer om er dus nog extra /an te profiteren. Straks worden de tomaten namelijk in koelhuizen op geslagen, waardoor ze altijd weer iets duurder worden. Gevulde tomatenmandjes kunt u vrij gemakkelijk klaarmaken. U hebt nodig: 150 g belegen kaas, 1 grote appel, 1 augurk, 100 gr. ham of vleesresten, bieslook, sour cream, pa prikapoeder, peper en zout. Snij alle ingrediënten in kleine stukjes, meng alles dooreen met de sour cream en maak het op smaak af met kruiden. Snij vrij grote to maten in de vorm van hengselmand jes uit. Hol ze voorzichtig uit cn vul de mandjes met kaassla. In Oudenbosch zal de heer Ver meesch het werk van Hans de Rijk, beter bekend als broeder Erich, voortzetten. In zijn nieuwe functie zal hij de activiteiten van de ster renwacht coördineren. De heer Ver meesch zal ln dit werk worden bij gestaan door een onderdirecteur en enkele assistenten. „Een veelomvat tend werk, waar ik met alle liefde mijn kennis en capaciteiten voor zal Inzetten". Ook de beide zoons van de neei Vermeesch, Willy en Tonny, weten veel van sterrenbeeld en zonnestan den af. Echter het enthousiasme van hun ouders kunnen zij nog niet de len, want voorlopig gaat hun studie boven alles. Ergens vinden de jongens het een beetje treurig, dat ze naar Ouden bosch gaan, want allebei zijn ze zee verkenner bij de padvinderij en die zee moeten ze missen ja, dat is toch wel erg. Met een kwinkslag vrolijkt vader Vermeesch de knapen wait op en besluit: „Jullie zullen echt wel wennen in het Westbrabantse reken maar; binnen een jaar voelen jullie je er helemaal thuis". (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het waterschap Walcheren zal de gemeente Westka- pelle en daarvoor in aanmerking komende particulieren schadevergoe ding betalen voor de nadelige gevol gen van de werken aan de zeewe ring. Voor de werken is n.l. een deel van het Westkopelse uitbreidings plan „Joosseweg" nodig, dat nu za' moeten worden herzien. Niet alleen heeft de gemeente in dit betrokken deel al rioleringen en straten aange legd, maar ook is aan particulieren al grond verkocht voor de bouw van bungalows, e.d. Het besluit tot de schadevergoeding werd woensdag ge nomen tijdens de algemene verga dering van het waterschap in het Polderhuis in Middelburg. Aan de zeewering op dit deel van Je Walcherse kust is reeds voor twee miljoen gulden aar, verbeterin gen uitgevoerd. Thans zijn echter ook nog werken meer landinwaarts no dig, waarvoor een grotere strook grond moet worden vrijgehouden. De gemeente Westkapelle heeft de schade op f 51.000 bepaald. Voor het berekenen van de schadevergoedin gen aan de particulieren is een daar toe benoemde commissie nog doen de. Waarnemend voorzitter, mr. J. Heyse zei, dat in eerste instantie kan worden gerekend op een subsi die van de rijksoverheid m deze kos ten van 75 procent. Het percentage van deze bijdrage kan echter oplo pen tot 90 procent. In antwoord op vragen van de kennelijk verontruste hoofdingeland W. Christiaansen zei de heer Heyse, dat het beslist niet in het belang ligt van het bestuur om de „gehele kust" op t,e kopen. Overeenkomsten zoals met Westkapelle zullen alleen wor den aangegaan voor die kustgedeel- ten, waarop reeds goedgekeurde uit breidingsplannen rusten en waar werken moeten worden gerealiseerd. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) MIDDELBURG „Er zijn te genwoordig zoveel verschillende be roepen met buitenlandse namen, dat ik het zelf niet meer weet. Men be hoeft er de grote advertentiebladen maar op na te slaan". Deze woorden sprak de commis saris der koningin, mr. J. van Aartsen, bij de opening van de be- roepententoonstelling voor het lager onderwijs, die in de Wandelkerk te Middelburg wordt gehouden. De ten toonstelling is bedoeld voor leerlin gen van de zesde klassen van de lagere school en maakt deel uit van de huidige beroepenvoorlichting op de school. De organisatie berust bij het di rectoraat voor de arbeidsvoorziening in Zeeland en het gewestelijk ar beidsbureau te Middelburg. Mr. Van Aartsen toonde zich zeer verheugd over deze nieuwe fase in voorlich tingsmethoden, na tien jaar beschei den ervaring. Het systeem is volledig aangepast aan het bevattingsvermogen en de interesse van het 12-jarige kind. „De behoefte aan voorlichting is waar schijnlijk ook groter geworden door de grotere afstand tussen kind en be roep. De meeste kinderen studeren verder als ze van de lagere school afkomen", zei hij. Met enkele cijfers toonde hij de veranderingen aan, die de structuur van de beroepen in Zeeland in 12 jaar heeft ondergaan. Vergeleken met 1947 was in 1965 het aantal personen in de landbouw werkzaam met meer dan de helft afgenomen, terwijl nijverheid en dienstenverkeer onder invloed van de industrialisa tie sterk zijn gestegen. De tentoon stelling zal *s avonds voor ouders en andere belangstellenden worden opengesteld. Na Middelburg komt de reizende tentoonstelling in Domburg, Westka pelle en Vlissingen. (Van een onzer verslaggevers) KLOOSTERZANDE Het ama teurtoneelgezelschap Reizend Zeeuws Volks Toneel (R.Z.V.T.) is momen teel druk bezig met repetities voor het toneelspel ,,'t Duivelshaantje" van de Engelse auteur J. O'Casey. Het stuk is een satire in drie be drijven en het heeft een rolbezetting van twintig personen. Regisseur is de Hulstenaar C. Verdonschot. Het toneelstuk zal op 21 december a.s. worden opgevoerd voor het Zeeuws Landjuwee] (voorronde voor het na tionaal landjuweel) in het Cultureel Centrum „De Halle" ln Axel. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Op de perma nente tentoonstelling van de ko ninklijke luchtmacht wordt de naam van de Koninklijke Maat schappij „De Schelde"' met ere genoemd in verband met.de vliegtuigbouw. Tot 1950 toe heeft de KMS een interessante en waardevolle bijdrage geleverd aan de Nederlandse luchtvaart. In het licht van de huidige vlieg tuigtechniek schijnen de „Schel- de"-vliegtuigen antiek, maar in hun tijd waren zij het resultaat van revolutionaire ontwerpen. Het personeelsblad van de K.M.S. gunt zijn lazers een kijkje in de luchtvaarthistorie van deze maat schappij, te beginnen bij de legenda risch geworden „Scheldemusch" en „Scheldemeeuw", naar ontwerpen van ir. Slot, Nederlands bekendste vliegtuigontwerper uit de dertigei jaren. Scheldemusch en Schelde meeuw schenen voorbestemd te zijn om de bromfiets van het luchtruim te worden. Zij waren geconstrueerd van buizen, hout en linnen en zij bo den plaats aan één persoon. De ma chientjes waren het resultaat van fu turistisch denken, maar de grote markt hebben zij nooit gehaald. Het bleef bij vijf „mussen" en één „meeuw". Voor en na dit half dozijn heeft „De Schelde" nog andere vliegtui- Werelddierendag is het vandaag. Een dag, die niet alleen voor notoire dierenbeschermers belangrijk is. Vele anderen voelen zich om welke reden dan ook geroepen om vandaag iets extra-lekkers te kopen of gewoon maar extra-lief te zijn voor hun huisdieren. De beesten zelf merken van deze extra-zorg niets op. Hoogstens kijken ze hun baas ©f bazin meewarig aan zoals deze poezen. Ze schijnen te denken: „Wanneer houden jullie nu eens wereldmensendag?" Boven: De Scheldemush, een tijdlang be schouwd als de toekomstige brom fiets van het luchtruim. Onder: De „Scheldemeeuw", eveneens een éénzitter, uitgevoerd als watervlieg tuig. gen gebouwd. De laatste machine was de Saab Safir, een trainingsvlieg tuig voor de luchtmacht, dat in 1951 werd gepresenteerd. Het was ge bouwd in de fabriek te Dordrecht, Dan was er de S-21, een militair vliegtuig met een dubbele staart, d« eveneens militaire vliegboot Dornier (1939), het sportvliegtuigje S-20 en ie lichtmetalen E.S.G., een zweef vliegtuig, dat na de oorlog het lucht ruim koos. Het grootste project van de vlieg- eulgafdeling was een driemotorige jceaanmachine, die speciaal be doeld was voor het postvervoer. Het mtwerp werd in maquettevorm ge toond en trok destijds grote belang stelling. Maar evenals het geval was met de S-21, bleef de driemotrige last niet meer dan een model. Sommige oudere employés van De Schelde herinneren zich de vliegtuig- periode nog levendig. Eén hunner, de heer Wissekerke, herinnert zich dat er van de te vroeg geboren Scheldemusch" vijf exemplaren op de wereldtentoonstelling in Parijs ge showd werden. Deze vliegtuigjes wa ren zó licht, dat zij bij het starten van een gewone lijnmachine uit die vooroorlogse jaren, eenvoudig door de propellerwind van hun grote broer over de kop waaiden De K.L.M.-vliegers van voor de oorlog kenden de „Musch" vrij goed. Zij leerden ermee vliegen, omdat dit éénzittertje een neuswiel had, wat voor die tijd een novum was. Tussen de schuttingen door was in de wacht van de bootlieden aan de zeesluis het onderwerp van gesprek „de zeehond". Een van de roergangers L. de M. had tijdens vletwerk voor de steven van z'n vaartuig een kop van een hem onbekend dier waargenomen. In de veronderstelling dat het een hond was die, hetgeen meer gebeurt, van een schip te water was geraakt, en hulpeloos rondzwom keerde hij de steven om het dier te redden. De „hond" was onder de oppervlakte verdwenen, alleen enkele krijsende meeuwen waren achtergebleven. Tot twee maal toe zag hij de kop boven water, nadien niet meer. Terug in de wacht vertelde hij z'n wedervaren. Het bleek dan een in de zeehaven zeldzaam voorkomende zeehond te zijn. Vele jaren terug kon men er tien tallen bij elkaar treffen. Deze terug gang wordt toegeschreven aan de rdukke scheepvaart en mogelijk verontreiniging van de dieren wordt Het verdwijnen van de dieren wordt ook wel toegeschreven aan het teruglopen van de visstand, zodat ze elders buit zoeken. In de loop van de dag is hij nog, door middel van een verrekijker, waargenomen Ook bruinvissen, die vroeger in grote scholen voör de haven vertoefden zijn er niet meer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 5