angst voor audio-visuele hulpmiddelen ontbreekt in onderwijs Niet de kerk, maar Castro is herder HET CUHA VAN FIDEL S.E.R.: GARANTIE INBOUWEN IN W.W.-U1TKERING péfrole hahn "Wat ga.ai Tk «loeit? Ouderwets Beginnen Tegenzin Verwondering Persoontijk contact Informatie Chinees, in bezit van opium, gearresteerd Twee kinderen gewond bij ontploffing (Van een onzer redacteuren) EINDHOVEN „Televisie, bandrecorder en film moeten ge ïntegreerd worden in ons onderwijs. Tot op heden worden die audio-visuele hulpmiddelen echter meestal maar incidenteel in de school gebruikt. Een soort toegevoegde ballast, een nieuwigheid waar men nogal huiverig tegenover staat. Dat werpt weinig nut af. Die apparaten en hun mogelijkheden moeten gewoon bestanddelen van onze onderwijstechniek gaan uitmaken". Dr. R. J. Ritsma, fysicus, lector in de algemene didactiek en de peda gogiek aan de Technische Hogeschool in Eindhoven, zegt het uit de grond van zijn hart. Hij weet, als academisch medewerker van het Instituut voor Perceptie Onderzoek van de TH, precies waar hij over spreekt. Zijn re- searchwerk, vooral gericht op het menselijk oor en de processen die daar mee verband houden, heeft hem heel veel geleerd over de TV en het onderwijs. 1 ;i Het is overigens een wat vreem de zaak met die moderne hulp middelen en ons onderwijs. Geen zinnig talenleraar zou ;het- talen practicum riu nog kunnen missen. Tien jaar geleden is men begon nen de bandrecorder de klassen binnen te halen om de uitspraak van de leerlingen te verbeteren. Daaruit is langzaam maar zeker een hele nieuwe methodiek voor het vreemde-talenonderwijs ge groeid. Met vallen en opstaan wamt al doende leerde men, deed men ervaring op, ook hier. wordt geïnstrueerd via methoden en met hulpmiddelen die twee ge neraties achter lopen." Een denkertje? 'Misschien well Maai' toch ook de moeite waard om eens over te, puzzelen. „En nou geloof ik dat we over die integratie van de technische audio-visuele hulpmiddelen in ons onderwijs veel te veel theoretise ren. We moeten er gewoon mee be ginnen. Voor alle vakkn. En dan maar experimenteren. Dan ont staan er methodieken. Dan zullen we wel ervaren, of al die theorieën kloppen met de parktijk." Rustig formulerend komt dr. Ritsma dan tot de volgende op zienbarende uitspraak. Het over denken, zonder yporoordeel, .-aneer dan waard. r®v go* t, „Voor mij is elk natuurkunde onderwijs dat wordt gegeven zon der proeven en alleen maar met en via het schoolbord toegepaste wis kunde. Dat is geen natuurkunde. Welnu, men zal zich zo langza merhand moeten gaan afvragen, of onderwijs zonder audio-visuele hulpmiddelen nog wel door de beu gel kan in deze tijd, of het nog wel echt onderwijs is." Hij is er zich levendig van be wust dat bij vele docenten een tegenzin bestaat om met die televi sie, die bandrecorder, die dia, die film, te werken. Misschien is daarbij juist de televisie wel de meest gebeten hond. Waarom? „Ach, het is eigenlijk eenvoudig te verklaren. Er zit na tuurlijk angst om zelf overbodig te worden. Dat is ontzim, want dat wat via het scherm in de klas Wordt gebracht, moet juist door de leraar ter plaatse in persoonlijk contact worden uitgewerkt, besproken, aangevuld. Maar de grootste handicap is' wel dat het heel menselijk is voor de overdracht van kennis de metho den en middelen te gebruiken die men zelf heeft voorgeschoteld ge kregen. Dat betekent in feite niets meer of minder dan dat de gene ratie van schoolgaanden steeds Dr. Ritsma meent dat het behou dende element in ons onderwijs voor eert groot dee] op die situatie is terug te brengen. „Ik geloof ver der dat er op dit gebied in ons on derwijs nauwelijks iets zal gaan veranderen, als onze hogescholen en universiteiten „ouderwets" blijven. Dan immers leren de studenten niet met moderne methodieken en denkpatronen om te gaan. Dacht u dan dat ze straks, als ze het om" derwijs ingaan, wel die moderne op vattingen aan hun leerlingen voor schotelen? Welnee, ze vallen instinc tief terug op de methoden en mid delen die ze zelf hebben geleerd." Het is daarom dat hij zijn studen ten wèl laat denken over de nieu we methodieken en hulpmiddelen. Het is ook daarom dat op de TH in Eindhoven al anderhalf jaar bij fret o^dei{swijs jnet televisie wordt geëxperimenteerd. Als die studenten straks voor de'klas komen te staan, verzetten ze zich beslist niet meer tegen televisie en wat dies meer zij. Ze weten dat hun taak er anders, mooier, een veel vruchtdragende!- door kan worden. De TH trok daarvoor een t.v.- regisseur aan. De man had steeds goede amusementsprogramma's gemaakt. Maar snel leerde hij dat het maken van t.v.-programma's voor het onderwijs echt heel ande re eisen stelt. Het is, bijvoorbeeld, helemaal niet van belang de spre ker steeds in beeld te brengen. Wél, om te onderstrepen wat die zegt, de beelden te brengen die de leerlingen boeien. Die er inheien wat de man zegt. Onderwijs-t.v. moet visueel ondersteunen wat de docent vertelt. Dat speelt trouwens ook bij onderwijs-dia's en bij onder- wijsfilms. „Je moet dus veel meer geven dan op een laboratorium mogelijk is". Goede educatieve televisie ma ken is heel moeilijk. In de Vere nigde Staten, bijvoorbeeld, weten 'ze dat. Na veel vallen en opstaan. Als men er één programma wil maken van een half uur over een educatief onderwerp test men zo'n vierhonderd leraren. Er blijven er dan enkele over. Dan groeit er een programma, gemaakt door de bes- Dr. RITSMA toegevoegde ballast ten in hun vale, maar ze brengen het niet zelf- Dat brengen stelt na melijk speciale eisen. Na een jaar hard werken komt het dan uit de bus. Dan klinkt het als een klok en leren de jongelui meer in die üartig minuten dan andiers vaak in een half jaar. Als er tenminste goede nazorg is en als de klasse leraren goed zijn voorbereid. „Kijk, elke verwerving van ken nis, begint met verwondering. Wel nu, die televisie kan bij de leerlin gen die verwondering stimuleren, beter dan een docent het vaak voor de klas kan. De hele wereld staat immers voor dat medium open. De allergrootsten kan men ervoor halen. Wiskunde, bijvoor beeld, kan razend interessant wor den door te laten zien wat er in de wereld op wiskunde berust. En wat dacht u van aardrijkskunde en ruimtevaart?" Toen een rector van een lyceum in ons land op een kwade dag een tekort aan leerkrachten had, begon hij voor zijn eerste klassen bepaal de lessen via de televisie te latén geven. Toen bleek dat zijn beste docent het voor de t.v bar slecht deed. Enfin, in drie jaar ontwik kelde die school een verbazend goed programma voor die eerste klassen. Toen men eenmaal de juiste manier en de juiste mensen had gevonden. De kwade dag was achteraf een goede dag gebleken. Kritisch staat dr. Ritsma tegen over de mening dat er niets gaat boven het persoonlijke contact in het onderwijs. Natuurlijk, er zijn vele zaken die alleen via dat veel geprezen persoonlijke contact goed behandeld kunnen worden. Maar in klassen met' veertig leerlingen? Of voor een gehoor van honderd studenten? Bovendien, wat is persoonlijk contact „Als een leraar, een do cent honderd studenten toespreekt via een microfoon noemt men dat nog steeds persoonlijk contact. Waarom? Zijn stem is veranderd, zijn studenten ziet. hij niet meer afzonderlijk, een discussie van mens tot mens is niet mogelijk. Maar leraren vinden dat toch nog „persoonlijk contact". Ik heb daarmee een heel vreem de ervaring opgedaan. Een van onze docenten is gevraagd zijn les eens te geven via de monitor. Toen was het ineens geen persoon lijk contact meer. Voor zijn gewo ne les gebruikte hij altijd wat aan tekeningen op een papiertje. Maar voor die monitor, voor de televisie dus, verscheen hij met eert prach tig uitgewerkte les. „Ja, want nu wordt het vastgelegd", zo zei hij. Dr. Ritsma is ervan overtuigd dat de audio-visuele hulpmiddelen ons onderwijs effectiever kunnen maken naar de kant van de over dracht van kennis, omdat men on derwijsprocessen rationeler kan laten verlopen. Bovendien kan daardoor het onderwijs efficiënter worden. „Men kan dan met hetzelf de geld veel meer bereiken". En in de laboratoria waar men rich met deze dingen bezighoudt, zoals bij het IPO, zal moeten worden onderzocht welke speci fieke informatie men via die audio-visuele hulpmiddelen kan doorgeven en hoe men dat het best kan doen. Tevens zal ge zocht moeten worden naar we gen om die middelen geheel in iet onderwijs te laten integre ren. Heel belangrijk is boven dien dat de betrokkenen goed worden geïnformeerd over ge bruik van die hulpmiddelen. Dat is misschien nog wel het moei lijkst, omdat allerlei irrationele factoren daarbij zo'n grote rol spelen. (Van onze speciale verslaggever) HAVANNA Een kleine enquête 'n het zondagse Havanna wijst uit, dat de kerken goed gevuld zijn. Van s morgens 10 tot 's middags een uur of vier, bezoek ik er vijf: twee de rustige, groene, zelfs statige maar grotendeels ontvolkte buiten wijken en drie in de oude binnen stad, met de verveloze, donkere Krottenbuurten, die elke wereldstad uent. Eigenlijk doen alleen in het alleroudste gedeelte van Havanna en paar blokken krampachtige po gingen overeind te blijven. Daar staat ook de vijfde kerk, die ik bin nenga. Min of meer toevallig, omdat mijn oog viel op een oud ver- vrouwtje, dat met een van palmgdikte wenkte. Op de STVl0?uZat nog zo'n °ud S m ?a.st, ,haar laS eem hand- de l"kk?n- Toen ik nader- merdnnU -,mgen' In het sche" van de kaarsen °°k h&t flakkeren <mdSIh!gHiT^6n later sta ik al Daar lm, kelder van een gebouw, hun w? een paar ^knapen in verschbn/T ge.waden' Even later SidS Pnester' die °P mü" gen f "?epan- °P miin vra- De mar L n™36 geen antwoord. bang en hoe Sterker ik zachte^wSV6- te zeggen' des ta niet lans nf k-1J5 ®tem' Het du"ri Ik tófs h? fluistert zelfs, wilde weten of hij onder het bewind van Castro elke vrijheid van meningsuiting heeft. Meteen blijkt al duidelijk van niet. De arme man krijgt het duidelijk benauwd, al blijft hij mij vriendelijk toelachen. Hij maakt een bezwerend gebaar met zijn rechterarm, legt een vin ger op zijn mond en zwijgt. Wij kijken elkaar zo 'n poosje aan. Dan wijst hij plotseling naar boven en zegt: Castro. Daarbij schudt hij ook nog met zijn hoofd. Het is ken nelijk een verontschuldiging voor het feit, dat hij mij niets meer wil vertellen. Ik krik om blijk te geven van begrip, dan pakt hij mijn arm, terwijl hij zegt: senor nuncio. De belaagde priester stuurt mij dus naar de pauselijke nuntius. Daar ben ik echter nooit toegelaten. De positie van de (katholieke) kerk is echter niet helemaal duide lijk. Enerzijds kan men rekenen op een welwillende houding van Castro, als men zich maar niet op politiek terrein begeeft, anderzijds doet hij zijn best meer mensen aan hun re ligieuze verplichtingen te onttrek ken. Een mooi voorbeeld daarvan is het fenomeen van de vrijwillige arbeid op zondag. Geruime tijd geleden verzocht Fidel Castro de mensen ook in de vrije uren mee te werken aan de opbouw van Cuba. Het zou daarbij niet zozeer gaan om de produktie, maar wel om het veranderen van mentaliteit en persoonlijkheid. De zondag werd zo de dag van deze zogenaamde vrijwillige arbeid. De gelovigen onder de Cubanen kwamen daardoor in een gewetens conflict. Wie moesten zij volgen: de kerk of Castro? Een heleboel van hen kozen voor geen van de twee, maar voor Cuba. Dat wil zeggen: zij wensten wel te werken voor hun Cuba. Maar niet als zij daardoor aan het touwtje zouden lopen van Fidel. Daarmee susten zij zichzelf: anderen blijven trouw aan de kerk en mijden consequent de zondagsar- beid. Zij houden er echter rekening mee dat zij vroeg of laat door de ze „negatieve" houding in moei lijkheden zullen geraken. Zover is het nu nog niet. Problemen rijzen er alleen voor de mensen, die niet werken en evenmin een kerkdienst bijwonen. Het pragmatische communisme, waarmee Castro zijn zes miljoen Cubanen naar een beter sociaal wel zijn voert, is op een plaats gaan staan, die de kerk had kunnen in nemen. De geestelijkheid trok zich vrijwel niets aan van de abnorma le en onmenselijke toestanden op het Cuba vóór Castro. Men preek te en daarmee was het werk ge daan. Enige echte geestelijke leiding gaf de kerk praktisch niet. Nu is Castro de herder en de Cubaanse kudde volgt hem. ROTTERDAM (ANP) De Rot terdamse recherche heeft een 62-ja- rige in de Maasstad wonende Chi nees gearresteerd, die in zijn huis op Katendrecht twee kilogram be reide opium verborgen hield. De waarde van de opium wordt door de politie geschat op f 10.000,. tot f 15.000,-. (Van- onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Sociaal Economische Raad heeft minister Rool- vink (Sociale Zaken) geadviseerd in de wachtgeld- en werkloos heidsverzekering een garantieregeling in te bouwen. Deze zou er op moeten neerkomen, dat een onvrijwillig werkloze werknemer, die binnen zes maanden na zijn eerste werkloosheid werk aanvaardt tegen een lager loon, zijn oorspronkelijke uitkering opnieuw krijgt als hjj in die nieuwe betrekking eveneens werkloos zou worden. (ADVERTENTIE) Pétrole Hahn maakt aan roos radicaal een eind. Gebruik dagelijks Pétrole Hahn, de wereldvermaarde haarlotion met die prettige en heerlijk frisse geur. 1 pétrole 1 hahn I 1® lil J 0 o: h ui a 1 li TEGEN ROOS EN HAARUITVAL Imp.: Roparko-Rotterdam De wachtgeld- en werkloosheids uitkering is afgestemd op het laatst verdiende loon. Dit maakt een werk loze huiverig om een nieuwe betrek king tegen lager loon dan dat van de oorspronkelijke baan te aan vaarden, want als hij in de nieuwe werkkring ook weer werkloos zou worden, zou de W.W.-uitkering op dat lagere loon afgestemd worden. De S.E.R. vindt nu, dat als zo'n werkloze binnen een half jaar ander werk aanvaardt hij gedurende de pe riode, waarin hij op grond van de eerste werkloosheid recht o>p uitke ring zou hebben (2,5 jaar) bij nieu we werkloosheid de oorspronkelijke W.W.-uitkering herkrijgt. De S.E.R. meent voorts, dat de garantie ook van toepassing moet zijn op degenen, die onmiddellijk aan sluitend op een hun verleend ontslag tar voorkoming van onvrijwillige werkloosheid werk tegen lager loon aanvaarden. Ook voor hen zou dus, bij ontslag uit de nieuwe betrek king, een W.W.-uitkering moeten gelden op basis van het inkomen uit die eerste baan. Tenslotte bepleit de S.E.R. een overgangsregeling voor hen, die op het tijdstip van inwer kingtreding der garantieregeling al werkloos zijn. Door deze garantie hoopt de S. E.R. weerstanden tegen het aan vaarden van werk tegen lager loon weg te nemen of te verminderen. Minister Roolvink had ook nog ge vraagd, of het niet gewenst zou (zijn aan werknemers, die na werkloos heid een baan tegen een lager loon aanvaarden, een uitkering te ver strekken, die het verschil tussen het oude en het nieuwe loon wegneemt. Op deze vraag heeft de S.E.R. nog niet geantwoord. Dit punt zal wor den bezien in het kader van de arbeidsmarktpolitiek. AMSTENRADE (ANP) Een aardgasontploffing heeft zich gister morgen in de woonwijk Treebeek, op de grens van de gemeenten Heer len en Amstenrade, voorgedaan. 2 kinderen werden licht gewond. Ondanks een enorme ravage is de schade slechts gering. Een kwartier lang stroomde een enorme gas- stroom uit een leiding en het mag een wonder heten, dat geen brand ontstond. Het Vaticaanse dagblad, dat de me lodieuze naam „Osservatore Romano" draagt, heeft maandag j.l. twee volle kolommen gewijd aan de verkeers regeling in Rotterdam. Het verhaal was in zijn geheel overgenomen uit „Nouvelles de Hollande", het Ne derlands informatieblad voor het buitenland. Twee kolommen Rotter damse tunnelwerken, metro etc., ter wijl in ons land toch echt wel din gen aan de orde zijn, die de Osser vatore Romano zouden moeten inte resseren. „Bladvulling" noemt De Tijd het. Ergerdacht ik: een slechte krant. Dat eerste maatje haring, dat elk jaar naar Soestdijk gaat, mag onder hand wel twee maatjes worden. En één eerste kievitsei is ook te weinig voor zo'n familie. De president-directeur van Heine- kens bierbrouwerij, de heer A. Hei- neken, heeft geen waakhonden. Hij zou wel willen. De man is nl, in het bezit van drie honden, waarvan hij er een gebrandmerkt wilde zien als waakhond: dan zou hij f 60 op de hondenbelasting besparen. De gemeenteraad van Noordwijk, de gemeente waar de heer Heineken woont, trapte er echter niet in. Nu ik toch aan het roddelen ben: pikante bijzonderheid bij de uitslag van de stemming in de raad was dat een van de twee vóórstemmers de president-directeur van Bols yias. Terwijl de omroeper van radio Mer- seyside te Liverpool dezer dagen op het punt stond een uitzending te be ginnen, stak mevrouw M. McCon- ville, de nieuwe werkster, in een van de studio's de stekker van de stof zuiger in een stopcontact. Het ge volg: het hele radiostation viel uit Mevrouw had een verkeerd stopcon tact gebruikt en daarmee de 3250 Watt stroomkabel van de studio's uit geschakeld. Heren elektriciteits-doe- het-zelvers, hoe kon dat? Uit Kronkels (Carmiggelt) rubriek in het Parool: „Klein meisje bij het zien van een doodshoofd: Dat is een meneer aan de binnenkant". MERIJN Vandaag brengt de familie Stapaan een middagje door in de speeltuin. Het is natuurlijk voor de kinderen, maar ook opa doet z'n best een jonge opa te zijn. Iedereen heeft plezier. Dat blijkt wel uit de gekke mutsen, die zij hebben opgezet en waarmee de familie u aan het puzzelen zet! Want uit al die piepkleine rebusjes moer u ontdekken wat pa van plan is te gaan doen. Hij loopt tenminste ergens heen en dat belooft wat! VAN JONG NAAR OUD.... U begint bij de jongste; dat is zullen we maar aannemen de hond. Dan gaat u verder, opklimmend volgens de leeftijden, de rebusjes oplossen. Elk rebusje is één lettergreep en u eindigt, da; kan niet anders, bij opa. In dezelfde volgorde leest u wat pa gaat ondernemen! (U kunt de familieleden nog? In willekeurige volgorde: oa, nicht San dra (20), Liesbeth, moeder, opa, Jeroen. Vul het weer in - en bewaar ook deze puzzel met de andere! Dus ook puzzels 1 en 2, want over enkele dagen heeft u ze zéér hard nodig. Nog niets inzenden!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 9