Kijk naar BICGLES IN HONGKONG Ray Charles, „The Genius" komt naar Nederland „Haar van boven" werd in Amsterdam „gedoopt" KDFFIi HAGV spaart hart en zenuwen DUJABDIN OP 5 OKTOBER IN ROTTERDAM EN AMSTERDAM ALBERT MOL PRESENTEERDE TWEEDE BOEK VAR A-enquête over keuze van president voor Verenigde Staten „Driemaal andermaal" derde show van Fons Jansen mé °novegyo^S NEDERLAND h NEDERLAND II: BELGIë (Vlaams): BELGIë (Waals): Duitsland I: Duitsland II: Actief zijn in sport èn koffiedrinken Luister naar WENNEKER r We sluiten hen op inde cockpitWe moeten, rustig kunnen zoeken l echte koffiebonen- COFFEÏNEVRIJ Eigen stijl Verklaring DE STEM VAN VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1968 11.00 18.50 19.00 19.06 20.00 20.50 21.35 22.35 SCHOOLTELEVISIE BAREND DE BEER NIEUWS PUNTJE... PUNTJE... PUNTJETienerprogramma NIEUWS KERMIS DER IJDELHEID. Vierde en laatste deel van de televisiebewerking van de En gelse roman „Kermis der IJdel heid" met Susan Hampshire in de hoofdrol MIES EN SCENE NIEUWS 18.50 19.00 19.03 19.25 20.00 20.20 20.50 21.30 21.35 22.25 BAREND DE BEER NIEUWS WEEKJOURNAAL OPEN OOG. Tips voor het vrije weekend NIEUWS OPENLUCHTCIRCUS. Variété- programam met o.a. ladder- acrobatiek, goochelen en Sam my de Chimpansee VOLK IN OPSTAND. Eerste aflevering uit een serie van zes documentaires over de Tach tigjarige Oorlog, waarin dit maal aandacht wordt besteed aan het beleg en ontzet van Leiden RADBOUD-ZONDAG 1968 BONANZA. Westernfeuilleton met Lome Greene, Pernell Ro berts, Dan Blocker en Michael London NIEUWS 18.25 SCHOOLTELEVIESIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 LUCEAT. Katholiek-godsdien stige uitzending 19.30 ZIET U ER WAT IN? 19.50 HIER SPREEKT MEN NEDER LANDS 19.55 DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 IK WAS SCHLEMIEL. Duitse satire van Gerd Anger- mann 21.45 NIEUWS 21.55- 23.25 VOETBAL. Reportage Inter continentale finale tussen Es- tudiantes de la Plata en Man Chester United 18.25 18.30 18.55 19.25 19.30 20.30 22.10 22.50 23.40 NIEUWS SCHOOLTELEVISIE AFFICHES. Actuele interviews BONHOMMET ET TILAPIN FRéDéRIC LE GARDIAN. feuilleton ANDRéA OU LA FIANCéE DU MATIN. Spel van Hugo Claus TéLé-MéMOIRES REPORTAGE VOETBALWED STRIJD OM DE WERELDBE KER JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 PIONIERE UND ABENTEUER Film 21.00 S.T. UND DAS SYNDIKAT. TV-film uit de misdaad-serie: Simon Templar 21.50 JOURNAAL 22.05 REPORTAGE UIT BONN 22.20 ITALIENISCHE NACHT. Volksstuk van Odön von Hor- vath 0.15 JOURNAAL 16.15 HEUTE IM PARLAMENT 17.45 NIEUWS 17.50 DIE DREHSCHEIBE 18.15 DIE SPORT-INFORMAITON (ADVERTENTIE) Wie zjjn of haar sport serieus beoefent, ontzegt zich als regel het gebruik vau tabak, alcohol èn koffie. Dat laatste hoeft nu niet omdat er Koffie Hag is. Uit deze superieure koffiebonen z(jn de coffeïne en andere schadelijke stoffen verwijderd. Koffie Hag spaart niet alleen hart, zenuwen en bloedsom loop, maar ook maag, lever en gal. Dat alles met behoud van de ware verkwik king die koffie biedt. Voor wie actief is in de sport gaat er niets boven zo'n kopje lekkere, geurige en... gezonde koffie als Koffie Hag. Echte koffiebonen... maar eoffeinevrjj. 18.50 ER UND SIE. „Harry ln nood tv-film 19.30 HEUTE 20.00 SIR ROGER CASEMENT. Documentair tv-spel 21.35 IM SCHATTEN MOSKAUS. Filmreportage van Karl-Hein rich Raegener over de Come con 22.20 HEUTE 22.45- 23.15 ODYSSEUS. „De geboorte var een opera" Vrijdag 27 september HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee; gevar. progr. (12.22 Wij van he. land; 12.26 Med. voor land- en tuimb. 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar I) 14.05 Schoolradio 14.30 Ste reo: Musiësta: licht gevar. muz.pro- grainima TEOOS: 15.00 Stereo: Klass. muz. (gr) 15.40 Uit oma's breiboek: progr. voor oudere luisteraars 16.01 Nws. 16.02 Act. 16.07 Muzikaliteiten licht muziekprogr. (opn) 16.30 Boem Popshow 17.20 Sportkompas 17.50 Act. NCRV: 18.00 Kerkorgelcancert: mod en semiklass. muz. 18.30 Nws. en weerpraatje 18.46 Act. 19.00 Toespraal reclassering 19.05 Wereldpanorama 19.1 Zo maar nazomers: licht muz.progr 21.05 Omar en Omar, hoorspel TROS 2.2.00 Filmkroniek 22.30 Nws. 22.40 Dp club van de maand-show 23.15 Senti mental journey: muz. herinneringej aan vroeger Jaren 23.45 Act. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM H 298 M NRU: 12.00 Blik op de wereld: tafor- matief progr. over problemen van de Europese integratie 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.29 Overheidsvoorl. Uitz. voor da landbouw 12.39 Stereo: Licht orkest: jazzmuz. 12.49 Recht en slecht, praatje 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.20 Voor de middenstand 13.25 Ste reo: Klass. planomuz (gr) 13.50 Ste reo: Klass. muz. (gr.) NRU: 14.10 Stereo: Licht orkest (gr> 14.30 Muson- nette: licht muz.progr. 15.00 Stereo: Am.muz. (gr) 15.20 Die Fledermaus leeft hoog en droog, lezing 15.30 Tot beter begrip: cursus muziekluisteren VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: progr. voor thuiszittenden 16.45 Namiddagcon cert (opn): A. Radiofilharmonisch or kest: klass muz.; B. Pianorecital: klass muz. 17.40 Informatie: achter gronden en commentaar 18.00 Nws. 18.16 Berichten 18.20 Uitz. v.d. P.v.d.A. Socialistisch bekeken 18.30 Hee: pro gr. voor onvolwassenen 19.00 Jazz- rondo 19.20 Geloven en opstand, le zing 19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst kroniek 20.00 De Draak, hoorspel VA RA: 21.00 Stereo: Bayreuther Festspie- le 1968: Parsifal, opera van Wagner (le bedrijf) 22.45 Nws 22.55 Act. 23.05 Prettig weekend: licht muziekprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM m FM-KAN. EN 249 M VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Agent 000 13.00 Nws. 13.03 Hans Kemna 13.30 Help TROS: 14.00 Nws. 14.03 Act. 14.12 Iene miene muze is de baas: pla- tenprogr. AVRO: 15.00 Nws 15.03 Mu- ziekkantjes: licht muz.progr. 16.00 Nws. 16.03 Operettevaria 17.00 Nws. 17.02 Radiojoum. 17.05 Tussen 10 plus en 20 min: tienerprogr. 18.00 Sluiting. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weerber., med., progr.-overz. en SOS- ber. v.d. schippers 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weerber. en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Gevar. muz. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Dansmuz. 17.00 Nws., weerber. en med. 17.15 Volksmuz. 17.45 Am.muz. 18.00 Nws. 18.03 V.d. sold. 18.28 Paarde- sportuitsl. 18.30 Lichte orkestmuz. 18.35 Verkeerswenken 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Gr.muz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Ge var. muz.progr. 20.30 Am.progr. 21.00 Cabaretprogr. 22.00 Nws. en ber. 22.15 Dansmuz 23.40-23.45 Nws. Zaterdag 28 september HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Stereo: Pianorecital (gr) klass. muz 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Klass. orkestwerken (gr) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus: gewij de muz. (gr) 8.30 Nws. 8.32 V.d. huis vrouw 9.35 Watenst. 9.40 Verzoekprogr. van klass. en semiklass. muz. (gr.) 10.25 Stereo: Weens Filharmonisch Or kest: am.muz. 10.55 Kunst- en vlieg werk: kunstkroniek 11.00 Nws. 11.02 Neem een Bijbel voor uw rekening, lezing 11.15 Stereo: Klass. kamermuz. (gr> 11.55 Med. HILVERSUM H 298 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Stereo: Lichte gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws. Aansluitend: V.d. voorpag. 8.15 Z.O. 135: gevar. progr. (9.35-9.40 Waterst.) 10.30 Over boeken en schrij vers 10.45 Draaiorgelmuz. (gr) 11.00 Nws. 11.02 Amsterdamse Politiekapel 11.25 Afrikaanse kroniek 11.45 Stereo: Salonorkest met zangsolist HILVERSUM III FM-KAN. EN 248 M KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gevar. programma (10.00 en 11.00 Nws.). SCHIEDAM ROOSENDAAL (ADVERTENTIES) (Van owze show-redactie) (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Het was de Sja- loomgroep, die met hun „Actie Pre cedent" de redactie van VARA's ac tualiteitenrubriek „Achter het Nieuws" op het idee bracht om de Nederlanders zich te laten uitspre ken, wie president van de Verenigde Staten zon moeten worden. Samen met de socioloog dra. Marcel van Dam en het computercentrum I.B.M. zijn plannen uitgewerkt om op 21 oktober een enquête te houden. Dat gebeurt met behulp van t.v., com puters, 13 kiesdistricten, 20.000 en quêteformulieren, 500 enquêteurs en 900 leerlingen van de middelbare scholen in Utrecht. Tevens wordt ear onderzocht hoe de Nederlandse 'kiezers hun stem zouden uitbrengen op de Nederland se partijen. In de dertien kieskrin gen zullen 500 enquêteurs de 4000 kiesgerechtigden gaan ondervragen. Alle kiezers krijgen op 21 oktober een voorgeponste kaart. De eerste vraag laat de mogelijkheid open op Nixon, Humphrey of „geen me ning" te stemmen. Er wordt ook gevraagd of de kiezer de t.v.-uitzen- ding van de avond van 21 oktober heeft gezien. In „Achter het nieuws" zullen namelijk zo objectief moge lijke profiels van de kandidaten wor den gegeven. Kijkers kunnen tot vol gende week zaterdag bij de VARA ook computerkaarten aanvragen en meestemmen. Tenslotte zullen de kaarten worden verspreid onder de 900 middelbare scholieren in Utrecht Alle uitslagen van deze drie groe pen zullen streng gescheiden wor den gehouden. Men verwacht bij de VARA dat in de uitzending „Ach ter het Nieuws" op 25 oktober de resultaten bekendgemaakt zullen worden. (Van onze showredactie) ROTTERDAM De Ray Charles Show 1968 tal tijdens de komende Europese tournee ook naar Nederland komen. Ray Charles, zijn 17 man sterke orkest (waarin „crackc" als Wallace Davenport, Philip Gilbeau, Leroy Cooper en zanger Billy Preston) en het uit 4 meisjes bestaande zang groepje „The Raeletts" zullen zaterdag 5 oktober om 8 uur concerteren in De Doelen te Rotterdam en om middernacht in het Concertgebouw te Am sterdam. Ray Charles staat momenteel weer hoog genoteerd op de Ame rikaanse Top 100 met „Sweet Young Thing Like You" Behalve in Amster dam en Rotterdam zal de Ray Charles Show '68 nog optreden in Londen, Stockholm, Oslo, Berlijn, Hamburg, Wenen, Stuttgart, Zurich, München, Frankfurt, Brussel en Parijs. Er is geen discussie op muzikaal gebied of de naam van „The Genius" zoals Ray Charles atom wordt be stempeld, valt onvermijdelijk, omdat hij de muziekscene zo ingrijpend heeft veranderd. Sinds zijn eerste „Georgia On My Mind" ia hij een van de populairste artiesten ter we reld geworden. Ondanks zijn blind heid heeft hij meer bereikt dan de meeste mensen die wèl over het licht van hun ogen kunnen beschik ken. Ray werd geboren in 1932 te Al bany, Georgia, maar zes jaar later verhuisde de familie Charles naar Greenville, Florida, waar het nood lot ongenadig toesloeg: Ray werd getroffen door totale blindheid, zon der dat er enige hoop op herstel was. De zes jaar oude jongen werd naar St.-Augustina, Florida, gestuurd, al waar hij opgroeide in een tehuis voor blinde kinderen. Op zijn 15e jaar sloeg het noodlot wederom toe: zijn beide oudersstierven. Dit was 't punt waarop Ray Charles z'n carrière-be gon. Hij verliet het tehuis voor blin den om op eigen houtje iets van zijn leven te maken. Zoals bij de mees te blinden was zijn muzikaal gevoel sterk ontwikkeld, maar Ray bezat meer dan alleen dat gevoel. Hij had een uitgesproken talent. Het lukte hem dan ook om dadelijk als musicus aan de slag te komen. Hij speelde bij talrijke groepen dooi heel Florida en binnen twee jaar had hij een benijdenswaardige repu tatie opgebouwd Op zijn 17e jaar richtte hij zijn eerste trio op1 hij zelf speelde piano en saxofoon. Ray zegt dat zijn eerste trio hele maal steunde op de sound van Nat „King" Cole Maar Ray wist dat hij moest veranderen als hij werkelijk iets groots wilde bereiken. Hij moest een eigen stijl ontwikkelen. De ba sis vam deze eigen stijl was en is nog steeds zijn rotsvaste over tuiging dat muziek een uitdrukking moet zijn van de ware gevoelens van mensen. Oprechtheid is zijn groot ste leus. In elke noot, die hij schrijft of speelt, legt hij zijn hele ziel. Voor zijn geweldige succes heeft Ray Charles overigens een simpele verklaring: „Te veel artiesten zet ten, zodra ze wat succes hebben ge had, zomaar wat op de plaat, ze nemen maar iets wat hen toevallig in handen komt, zonder te bedenken AMSTERDAM Na het bestsel- ler-succes van zijn boekje „Wat zien ik...." (meer dan 25 drukken in Ne derland: een vertaling voor de Ame rikaanse markt, die ook lekker loopt) had cabaretier Albert Mol zijn tweede opus waarschijnlijk graag als titel meegegeven: „Sien, laat eens zien hoe mooi je bent". Maar dat kon niet: collega-cabaretier Toon Hermans heeft het auteursrecht op die fraai allitererende kreet. Daar om behielp Mol zich maar met de titel „Haar van boven". Liefhebbers van het genre kunnen gerust zijn: dezelfde blonde Greet, die ln „Wat zien ik" de loslippige hoofdpersoon was, voert ook in de jongste penne- VTUcht van Mol met virtuoos taalge bruik de boventoon. Hetgeen bete kent, dat de nieuwsgierige lezer op nieuw wordt binnengevoerd in Am sterdams rosse buurt, die trouwens na de film „Rondom het Oude- kerksplein" helemaal niet ros meer is, maar gewoon gelegaliseerd zwart-wit. Woensdagmiddag werd „Haar van boven" in Amsterdam ten doop ge houden. Constatering: ryksvoorlieh- ter Dammers, die de geboorte van weer een prinsje aankondigt, kan onmogelijk zo'n geboeid auditorium zuu Z'^n kPPen hebben hangen als Albert Mol, die voorleest uit eigen werk. Iedereen was er: van Ank van der Moer tot Willeke Alberti, van Hans Bens van den Berg tot Rudi Carrell.- Zelfs Adèle Bloemendaal, Gerard Cox en Frans Halsema, die gisteren hun première hadden, had den de koorts, waaraan zij op zo'n moment behoren te lijden, in de lappenmand gelaten, en waren er. terecht: Albert Mol te horen voor lezen uit eigen werk is een ervaring apart. Hij laat blonde Greet met „naar van boven" op vrijkaartjes naar een toneelvoorstelling gaan wx„i»i'>le ïs bang VOOT Virginia woolf Het is een verrukkelijke pa rafrase. Citaat: „Ik moet zeg gen, die Ans (dus niet Ank) van der Meer is wel een loeder van een }j vJ' ®od> wat is dat mens een adder. Mens nog aan toe. Dat mens haalde het bloed onder de nagels Jü11 if, van den Derg van- wM?" ru 1 'S dat een van T J, Ik zeg togen haar van boven: aat wijf moet gewoon zo zyn> want wk?me niet wi)smaken, dat dat Stz n". maar iets staat te spelen, 7 i. moet een zijn". het. hier staat, komt het S1® niet. over. Men moet het ren/TL (z^n kraalo°gjes schitte- Sn Zljn mallp brilletje) ho- ook d^,am.aren- Datzelfde gold o.i. desonAanV V0"ge bo*kie «et is WMr 9?n bestseller geworden, niÏÏL SePeus literat<* Pas na ló Pilsjes van durft te dromen. Hetgeen prognose wettigt, dat Mol ri* op zto, a .verknoeid' toen hij Ham va u6ri] „ln dP Achterhoek DO on rnJ.b?ve° in rffiend tem op de dicteermaehine zette. (ADVERTENTIE) of het wel verantwoord is. Ik wil dat mijn volgende plaat, en de daar opvolgende, beter is dan wat ik ooit heb gedaan. Je moet steeds beter worden,jezelf iedere keer weerover- treffen, als je aan de top wil blij ven. Je kunt het pubHek niet bedrie gen!" Om er zeker van te zijn, dat zijn pubHek inderdaad niet wordt be drogen zoekt hij persoonlijk zijn ma teriaal uit maakt hij zijn eigen ar rangementen en experimenteert hij net zolang met zijn musici, tot hij precies de sound heeft, die hij wenst. Vaak zit hij wel vijf tot zes dagen onafgebroken aan de piano om een nummer uit te proberen tot hij de juiste sound heeft gevonden. Ray is een perfectionist, een man die weet wat hij wil en die dan ook niet rust voor hij het gestelde doel heeft be reikt. Erkenning op een heel ander ge bied kreeg Ray Charles voor de rol ln zijn eerste film „Ballad In Blue", die in 1966 uitkwam. De film vertelt het hartverwarmende verhaal over de moeilijkheden van een blinde jon gen, die, geleid door het optimisme en de gevoeligheid van Ray Charles, zijn weg door het leven zoekt. Of schoon de film niet biografisch is, zijn elementen ervan aan de wer- keUjkheid ontleend en Ray zelf zegt dan ook: „Ik speel mezelf. Ik ben geen echte acteur en ik zou de rol van iemand anders uit deze film waarschijnlijk niet kunnen spelen": Albert Moi tijdens het voorlezen uit eigen werk. HILVERSUM Fons Jansen is klaar met zijn derde programma. Het zaal 14 november in het Haag se theater Diligentia officieel in pre mière gaan onder de titel „Driemaal andermaal". Gingen de eerste twee programma's over het geloof, het derde gaat over de liefde en het kind. De technische opzet is weer een voudig gehouden om het mogeUjk te maken ook kleinere schouwburgen en culturele centrums te bespelen. De teksten zijn van Fons Jansen zelf. De muziek werd gecomponeerd door Jules de Carte, Harry Bannink en Frans Oudhoff, de vaste begelei der van Fons Jansen. Na enkele weken Den Haag volgt een IandeHjke toernee tot en met ja nuari 1969. Amsterdam komt in fe bruari aan de beurt, Antwerpen en Rotterdam in maart.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 29