MOLENAAR: STRAK EN STIJLVOL STATUSSYMBOOL AF MODE BRENGT KLEUR IN LEVEN Mode ontplooit zich bij de overtolligheden van het leven, dus bij luxe. De mode houdt zich niet bezig met kolenschoppen of bougies. Maar wel met de uiterlijke vorm van haarden en carrosserieën. Mode vervangt niets, maar vult wel aan. Bijvoorbeeld het is in onze Westerse samenleving gewoonte dat de vrouw een jurk draagt. Garneringen van leer vervangen niets, maar vullen wel aan, ze geven namelijk een modieus cachet. Het lijkt erop dat onze samenleving de mode ernstig neemt. Dit wordt vooral gesuggereerd door allen die nauw bij de mode betrokken zijn (voor lièn kan de mode dan ook een kwestie van leven of dood betekenen). Maar de wereld neemt de mode niet serieus: bij ernstige hervormingen zijn er rebellen en martelaars Eva Ook de judo-pakken bleken Mole naar als inspiratiebron te hebben gediend: wijde korte en lange man tels met grote zakken en losse cein tuurs, die er echter niet omheen wer den gedragen. Onder de mantels hoort men top less te gaan. Een jurkje dat de naam droeg was gemaakt van lichten en vn-He lichtgroene stof met een garbardine- structuur. Ook showde hjj lange, lijzige pak ken uit een stuk, met wijde broeks pijpen en een rits in het voorpand, waarbij volgens Molenaar een baret of hoed hoort. Een wat gewaagd mo- „De enige weg is", aldus een voor aanstaand fabrikant van' huishond- textiel, onze produkten xo eenvou dig en functioneel mogelijk te ma ken tegen een zo scherp mogelijke prijs, waarbij aan de kwaliteit geen afbreuk mag worden gedaan. We werken dan wel mee aan verlaging van onze eigen geld-opbrengst, maar er is geen andere keuze. Zeer ex treem luxueuze uitvoeringen, die enige jaren geleden nog „broodje van de bakker" waren, kunnen we nu „aan de straatstenen" niet meer kwijt". Er is Intussen nog een andere ten dens in het aankoopgedrag, waar neembaar. Hoewel de linnenkast meer ruimte „over" heeft dan vroe ger, worden de lakens en slopen die wel in voorraad zijn meer en meer mode-gevoelig. Nog maar vijf jaar geleden moesten deze spullen naar het (aloude) oor deel van de doorsnee-huisvrouw „zuiver wit" zijn, hoogstens voorzien van een enkel piepklein bloemetje, nu al worden geheel bedrukte lakens en slopen in de handel gebracht. Een van de oorzaken van dit verschijnsel is volgens waarnemers de flatbouw, waarin ruimtegebrek er dikwijls toe noopt een of meer slaapkamers bij de leefruimte te trekken: de kinde ren mogen er spelen, bij verjaardags visites worden jassen op het bed ge legd enz. Een voor de hand liggend gebruik, waar veel flats open en doorzichtig en de slaapkamer voor bezoekers van het huis voor het oog nauwelijks nog geheimen heeft, zulks del was een zwarte georgette Japon met fluwelen ruitmotieven. Onder zo'n creatie had de mannequin niets aan. De bruid sloot de rij. En wie er voor voelt om Molenaars idee over te ne men, moet naar het stadhuis in een lange b 'aoon met wijde pijpen, gema-i'-t - lak-vinyl. Een sluier is niet nod cue kan vervangen wor den door een capuchon van het pak, afgezet met witte bloemen. Gezien het herfstige weer buiten deed het geheel op de show wel wat koud aan, maar het heeft toch een voor deel: de bruid hoeft niet bang te zijn voor een fikse regenbui. in tegenstelling met vroeger tijden, toen dit „heiligdom" dikwijle een „donker hol" was, waarin het sléchts enkelen vergund was een blik te mogen werpen. Ook deze ontwikke ling brengt voor de huishoudtextiel- industrie veranderingen mee. Ver anderingen, die wel eens zo ingrij pend kunnen zijn dat de consequen ties ervan op dit moment nog nau welijks kunnen worden overzien. Als de „mode" ook op het huishoud- textiel een stevige greep gaat krij gen (en de huidige tendenzen wijzen vrij sterk in die richting), dan tal dit aan de inventiviteit en de vinding rijkheid van de betrokken producen ten nieuwe eisen stellen. Hoe het zij, vast staat Wel dat er dit najaar en in het komende voor jaar van het huishoudtextielfront belangrijk nieuws te verwachten is. Enerzijds zal de ontwikkeling in de richting van een „modieuzer aange kleed" bed worden gestimuleerd, an derzijds zal het luxe huishoudtextiel, onder meer door minder bewerke lijke produktiemethoden, eenvoudi ger worden en, waar mogelijk, lager in prijs. Daarbij zal aan de kwaliteit van merkartikelen geen enkele afbreuk worden gedaan. De fabrikanten Weten maar al ta goed, dat de Nederlandse huisvrouw al heeft zij dan minder geld over voor de inhoud van haar linnenkast door de eeuwen heen (via haar zo fijngevoelige vingers!) een onnavolg bare kennis van kwaliteitstextiel heeft verkregen en daaraan zal geen enkele fabrikant van merkartikelen zijn vingers durven branden (Van ente moderedactrice) AMSTERDAM Strak en archi tectonisch van lijn, is de mode die de ontwerper Frans Molenaar breng voor herfst en winter 1968/1969. Duidelijk zijn de invloeden te mer ken, die Molenaar heeft ondergaan tijdens zijn reis naar de V.S. die hij enige tijd geleden maakte. Het silhouet van wolkenkrabbers en de sterke vertikale werking voert hij door in al zijn kledingstukken. Hfi manipuleert met strakke lijnen en naden grote vierkante zakken en hoekige kragen. Maar toch is door 'deze mannelijke stijl zijn mode zeker niet on-vrouwelijk. Molenaar is zijn tijd vooruit. Merkwaardig ls echter dat hij bij die progresieve stijl soms stoffen ver werkt, waarvan onze grootvaders ook al pakken en jassen lieten maken, namelijk laken en ratine. Frans Molenaar ls niet alleen ln zijn stijl zeer op de toekomst gericht, maar ook in zijn hele aanpak van het begrip mode. Hij vindt dat een vrouw, die ln deze wereld vol kleding haar per soonlijkheid wil handhaven en mo gelijk benadrukken, veel meer moeite moet doen om een juiste keuze te bepalen, dan vroeger. Het is ook voor de meeste vrouwen niet mogelijk de peperdure haute couture modellen te kopen en toch zou zij er graag aan mee willen doen. Molenaar heeft daarvoor een soort compromis gevonden. Hij stelde, zo als hij het zelf noemt, een „bouwpak ket" samen van kleding onderdelen, die afgestemd zijn op elkaar en die op vele manieren zijn te combineren. Vrijdag toonde hij zijn „bouwpakket ten" aan pers en genodigden. Het grootste gedeelte van de collec tie was uitgevoerd in zwart, grijs, bruin en wit. In het zwart omvat het bouwpakket: korte jas, lange jas, jurk, korte broek, lange broek, hes, vest en rok. De jassen kan men com bineren met de rok, jurk of broek. De hes en het vest passen zowel bij de korte, de lange broek of bij de rok. In grijs en bruin zijn de onder delen ongeveer gelijk, maar er zijn meer mogelijkheden. Zo kan een vest over als onder een jas worden gedra gen. Om enigszins een idee van de prij zen te krijgen, een kort jasje kost on geveer 250,- gulden, een knielange jas 375,- gulden, bij vele kleding stukken droegen de mannequins ba retten, nu eens in nerts dan weer in panterbont. Een paar jurkjes hadden een grap pige a-symetrische knoopsluiting op de rug. Bij het lange, uitgerekte silhouet van Molenaar past de cape helemaal. Hij had een model in marine blauw laken, een in herring-bone tweed en een wijde cape in bruin ratine. r (Van onze moderedactrice) TWENTE Op de omvangrijke markt voor hnishoudtextiel voltrekt zich een niet geringe omwenteling, zo constateren vooraanstaande fabri kanten in de Nederlandse katoen-, rayon- en linnenindnstrie. De oorzaak van deze ontwikkeling, die reeds volop in gang is, moet ge zocht worden in het sterk gewijzigde koopgedrag van de huisvrouw, met name ook van de huisvrouw-in-spé. „De tijd van de gevulde linnenkast is voorbij." Zo is duidelijk uit ver loop van dit gedragspatroon af te lei den. Er was een tijd en dat is echt nog niet lang geleden dat „de linnen kast" voor elke jong-gehuwde vrouw een statussymbool van de eerste orde was. Reeds als het meisje de huw bare leeftijd naderde werd welover wogen begonnen aan de opbouw van de uitzet, waarbij vooral de zorg van de moeder een invloedrijke rol speel de: zonder een goed gevulde linnen kast (goed ook, wat de kwaliteit be treft!) was haar dochter niet gereed om een huwelijk aan te gaan, In deze gezonde opvatting, die eeu wenlang de denkwereld van moeders en dochters heeft beïnvloed, is de laatste jaren een drastische verande ring gekomen. De linnenkast is sta tussymbool af. Veel meer waarde wordt nu gehecht aan uiterlijkheden, aan goederen „voor het oog", zoals de uiterlijke verzorging (kleding en cosmetica) en de (liefst exclusieve) inrichting van de woonkamer en de keuken (als het enigszins kan meteen met volautomatische wasmachine en grill). Bovendien zijn er zoveel an dere interessante bestedingsmogelijk heden (auto. televisie, buitenlandse vakantie enz.), dat steeds meer jonge vrouwen steeds minder geld willen besteden aan huishoudtextiel. Dat komt niet alleen tot uiting in de om vang van hun aankopen, maar ook in het feit dat zij veel gemakkelijker dan vroeger overgaan tot aanschaf van goedkope(re) spullen, waarvan de herkomst (hetzij door import, het zij door merkloze afle\Vring in Ne derland zelf) meestal anoniem blijft. „Het ligt immers toch maar achter de deuren van de linnenkast?" en „als we 't nodig hebben, kopen we 't wel of sparen we er wel voor bij de krui denier", zo wordt gedacht Vandaag-de-dag gaan veel meisjes het huwelijk in met nauwelijks meer huishoudtextiel dan „strikt noodzake lijk" is. Deze verandering in het aankoop gedrag betekent voor de industrie in eerste instantie nog geen verminde ring van afzetmogelijkheden. Huis houdtextiel blijft in gebruik en het blijft slijten. Maar omdat men dui delijk wel wat langer met de gekoch te artikelen probeert te doen, breidt de markt zich ook niet verder uit en dat is in feite achteruitgang, gezien in relatie tot de steeds toenemende koopkracht en de groei van de be volking. Het behoeft nauwelijks betoog dat de ze ontwikkeling voor de industrie een enorm probleem vormt. Al loopt de markt dan niet terug, expansie zo broodnodig voor een gezonde indu striële ontwikkeling is er ook niet. „Wat er nu gaande is, is een moei lijke en wat ondoorzichtige zaak", zo ward ons van fabrikantszijde gezegd. (Van onze moderedactrice) Is mode een natuurlijke evolutie of een door de handel opgezette fuik? Elk nieuw modeseizoen trekt belangstelling. De mode wordt verheugend of teleurstellend, opwindend of zelfs verbijsterend gevonden en telkens zijn er de verdeelde meningen dat zo'n ontwikkeling „natuurlijk" is, of wordt opgedrongen door handel en industrie. De waarheid ligt in het midden. Mode is een beweging die nooit stilstaat, een ontwikkeling uit wat voorbij is naar wat komen gaat. Twee drijfkrachten houden die beweging op gang: enerzijds wil de mens een persoonlijkheid zijn, anderzijds streeft hij naar uniformiteit. Daardoor ontstaat een „wedijverende navolging" zoals de Engelse wijsgeer Herbert Spencer, die zich speciaal met de evolutieleer bezighield, de mode zo treffend noemde. Er bestaat een wedijver om de eerste te zijn met iets nieuws, maar zó dat het ijverzucht opwekt en nagevolgd gaat worden, allereerst door de elite. „De hogere standen scheppen zich afstand van de lagere, door zich op andere, nieuwe manier te kleden. De lagere willen aan hen gelijk schijnen en volgen dus na. Maar zodra zij daarin min of meer slagen, verlaten de eerste deze nagevolgde mode en zoeken weer naar iets nieuws". Zo omschreef Spencer in de vorige eeuw de wedijverende navolging. Vandaag behoeven wij alleen de aanduiding „hogere en lagere standen" te vervangen door „op de voorgrond tredende groep" (of figuren in de schijnwerpers) en „massa". Het idool is mode-ideaal, de massa wil het imiteren. Zodra de massa daarin slaagt, gaat de mode alweer voorbij en doemt een nieuw ideaal aan de horizon op. Met de opkomst van de industrie in de 19e eeuw begon de verandering in het volgen van mode. Wat tot dan toe was voorbehouden aan een selecte groep, werd bereikbaar voor velen. De mechanisatie verhoogde de produktie, verlaagde de prijs en maakt# in onze eeuw de mode tot gemeengoed. Dit heeft zoveel indruk gemaakt dat door velen de industrie als oorzaak van de mode is beschouwd. Maar dat is te veel gezegd. Wel verbreidt de industrie de mode veel sneller, nadat moderne communicatiemiddelen het nieuws van gisteren, vandaag tot in alle uithoeken bekend heeft gemaakt. Wel brengt de huidige welvaart mode onder het bereik van iedereen. Maar al wordt de smaak van het publiek beïnvloed o.a. door reclame waarmee da industrie de mode omgeeft, toch blijft de consument (nog) een individu met eigen wil. Niet èlk modieus nieuwtje wordt geaccepteerd. Soms gaat de proefballon niet op, de tijd is er niet rijp voor. Da avantgardist die eenzaam blijft In het nog niet aanvaarde, voelt zich In zijn hemd staan! Nog steeds wordt de vrouw in verband met mode EVA genoemd. Laat ons Eva-in-het-paradijs zien als de vrouw die het vijgeblad kóós, zoals de Eva-van-nu uit •en rek met kleren kiest. Dan kan dis eerste het alleen gedaan hebben uit schoonheidszin, omdat het blad haar bekoorde, of om haar man te behagen. Maar schoonheidszin en be haagzucht maken nog geen mode. Eva kan geen andere, ons welbekende motieven hebben gehad: Zij wilde geen meerderen navolgen, geen gelijken over troeven; zij zocht geen statussym bool tot ondersteuning van haar eigen of haar man's positie. Zij dead het niet om de produktie van het vijgeblad (de industrie) te stimuleren. Natuurvolken kennen geen mode, ook al wil net individu zich daar wel in kleinigheden onder scheiden. Bij „halfculturen" komen enkele modieuze ver anderingen voor in luxezaken. In da klassieke oudheid concen treerde de mode zich in haardracht sn schoeisel. Pas in de West-Europese Middel eeuwen kenden de welgestelden langzaam ontwikkelende mode verschijnselen. Echte mode ontstaat pas in het Itaiië Italië van de 15e eeuw. De renaissance-vorstinnen kleedden Poppen in de stof en naar het snit van haar eigen gewaden om ze 'er informatie te zenden naar bevriende hoven. Van Italië volgt een snelle uitbreiding naar Frankrijk. De mode werd er niet anger alleen door vorstinnen b^tudeerd en beoefend, maar ook 7il^im0r ndeiaren- Beroemd .1 Af?nS*P°PPen. „de grote relwn ,e Pondora" die z^- schone.mI? waarvoor oorlogs pen het vuren staakten! Hoogtepunt hoogtepunt v#n hed r"kt l°ist nu he, verschil tuLn hoog en laag vervaagt, en wel tengevolge van krachten die uit diepere diepten komen dan mode. Het nivelleren van de standen werkt de algemeenheid van mode in de hand. Maar vooral het produceren in veelvoud en de fabricage van goedkopere stoffen (in vergelijking met vroeger) heeft de mode onder het bereik van iedereen gebracht. Het woord is aan de confectie. In het begin van da 19e eeuw werd de confectie gegrondvest. Uitdragers Ondernemende uitdragers kochten nieuwe kleren op waarmee kleermakers waren blijven ziften omdat de klanten ze hadden afbesteld of niet betaald. Ze deden er op de markt zulke goede zaken mee dat ze al gauw nieuwe kleren lieten maken voor de handel. Dit soort handel werd voortgezet door de stoffenkoop- lieden die met behulp van de nieuwe machines confectionairs werden. De wens tot nabootsing van be wonderde voorgangers de zucht naar afwisseling, maar ook de verveling, de rusteloosheid die onze tijd meebrengt, versnellen de modewisseling, geheel afgezien van de motorische industrie. Rem en stimulans Maar remmend zijn de practische eisen van het dagelijkse leven, de grote kosten die de steeds snellere modeveroudering oplegt, het schoonheidsgevoel (niet iedere mode betekent verfraaiing), de behoudzucht en de moraal. Hoe hoger het welvaartspeil stijgt, de3 te meer aangrijpings punten de mode zal vinden, des te meer gebruiksartikelen aan mode onderhevig, zullen worden. Vrijheid Geestelijk raakt men gewend aan het voordurend veranderen, er is een grote, geestelijke en economische vrijheid: ,wjj Vragen, de-industrie geeft. Wel wordt de geestelijk vrijheid gedresseerd, naarmate het de industrie gelukt behoeften te creëren. De gevolgen van de mode zijn gunstig maar niet onverdeeld. De handel wordt gestimuleerd door een intensief gebruik maar de onrustfactor en het risico maken die handel bepaald niet ge makkelijk. Luxe Luxe wordt algemeen maar de verkwisting groeit. Kiitietegen- stellingen verminderen stad en land komen overeen maar het najagen van mode doet te kort aan meer duurzaam materieel kunstbezit. Mode verhoogt levensvreugde, ook op sexueel gebied hoe modeexcessen kunnen lelden tot sexuele excessen wordt graag gebagatelliseerd. Ondanks alle bezwaren: mode geeft aan de westerse samenleving een fleur die voorheen onbekend wat.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 25