Economie wordt gezonder Minder B.B. voor VOLGEND JAAR IETS MINDER WERKLOZEN CRIMINALITEIT SINDS 1949 VERDUBBELD j MEER GELD VOOR: Werkgelegenheid jeugd wegen bejaarden krotopruiming onderwijs arme landen DUURDERE TABAK NODIG VOOR DEKKING TEKORT Planbureau verkent: voor industrievestiging Regering stelt werkgroepen in Begroting overschrijdt ruimte Ruimte HOOFDPRIJS GROTE LOTERIJEN NAAR 250.000 GULDEN Voorzichtig Waarschuwing AANPASSEN GEMEENTEN VOORZICHTIG AFREMMEN Niet terug Sp aren Overbesteding Hoge export Nationale schuld 3 miljard hoger Belastingdruk zelfstandigen in studie Vermogens- en verkeersdelicten voorop DE STEM VAN WOENSDAG 18 SEPTEMBER 1968 ierk-twinset 42 ,75 folmerk-pantalon •38 - 44 34.75 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De verhoging van de accijns op sigaretten en tabak is noodzakelijk om de schatkist meer inkomsten te bezorgen. De stijging van de rijksuitgaven 1969 is namelijk hoger, dan de ruimte, die hier voor volgens een meerjaren plan van de regering toege staan is. Het kabinet De Jong heeft im mers bepaald, dat de jaarlijkse stijging van de netto rijksuitgaven niet meer dan 6 procent mag be dragen. Normaal zou deze stijging voor 1969 iets meer dan 5 procent zijn geweest. Maar de sanering van het gemeentefonds, dat met hoge tekorten zit en de dringend nood zakelijke uitbreiding van het ge meentelijk belastinggebied zijn er de oorzaak van, dat de stijging over de toegestane 6 procent heen gaat. Vandaar dat voor een deel van de bijzondere posten aanvullende dekkingsmaatregelen nodig zijn al dus minister Witteveen van fi nanciën. De accijnsverhoging van sigaretten en rooktabak zorgt er voor, dat de schatkist volgend jaar 87 miljoen gulden meer ont vangt. Met deze maatregelen blijft de minister van Financiën binnen de ruimte, die hij zichzelf in 1967 opgelegd heeft. Anders ligt het met het begro tingstekort van "i,54 miljard gul den voor 1969. Dit tekort is lager dan in 1968, toen het op bijna 2,8 miljard geraamd werd. De eco nomische en financiële situatie (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De hoofd prijzen voor grote loterijen mogen voorlopig voor een jaar maximaal 250.000 gulden bedragen. (Sporttoto en staatsloterij kennen reeds een hoofdprijs van 500.000 gul den). Dit deelt minister Polak (Justitie) mee in zijn begro ting voor 1969. Hierin kon digt hij voorts de indiening aan van wetsontwerpen op het gebied van het echtschei. dingsrecht, het stakingsrecht, de onteigening en de preven tieve hechtenis. Ook komt er een nieuw bewijsrecht en een wetsvoor stel inzake indexatie van on derhoudsvorderingen. Bij de kinderbescherming zal de subsidie voor het ver blijf in inrichtingen van voogdijkinderen per 1 januari 1969 van 99 op 100 procent worden gebracht, evenals de subsidie vor een aantal bij zondere uitgaven. Opneming in een gezin verdient voor veel kinderen de voorkeur boven behandeling in een in richting, merkt minister Polak hierbij op. Ruimere financiële armslag maakt het mogelijk het per soneel dat onder „Justitie" ressorteert met 700 man aan te vullen en zodoende tekor ten in te lopen. Zo komt er b.v. meer personeel bij de reclassering en de instellin gen voor voogdij en gezins voogdij. De uitgaven voor Justitie en politie (inclusief civiele ver dediging) worden voor 1969 op totaal 1258 miljoen gulden geraamd. Bij de rijkspolitie hoopt men door het in op leiding nemen van 425 aspi ranten het personeelsbestand tot 8031 man uit te breiden en de grote onderbezetting te verbeteren. keert zich blijkbaar weer ten goe de en 1968 kan wellicht als een diepte beschouwd worden waar Nederland overheen gekomen is. Van het tekort van 2,54 miljard kan volgens minister Witteveen ongeveer 1,45 miljard gulden aan reserveringen op de voorinschrijf rekening beschikbaar komen. On geveer 1,2 miljard moet dan nog op een andere manier gefinan cierd worden. „De financieringsbehoefte moet zoveel mogelijk op dt kapitaal markt geschieden", schrijft minis ter Witteveen, die meent dat het verbeterde evenwicht op deze ka pitaalmarkt mogelijkheden biedt zonder opnieuw vergrote span ningen te veroorzaken. In het totaal van zijn beschou wingen komt de minister van Fi nanciën tot de conclusie, dat een voorzichtig begrotingsbeleid nood zakelijk blijft voor een beheerste voortzetting van het herstel. „Het financieel - economisch be leid dient te bevorderen, dat de opgaande beweging in onze eco nomie zich op beheerste wijze voortzet. Dit beleid moet ener zijds het herstel niet belemmeren, anderzijds moet het voorkomen, dat de expansie te zeer zou ver snellen. Op deze wijze kan de meest doeltreffende bij lrage gele verd worden tot een zo stabiel mo gelijk prijspeil afgezien van de verhogingen die door overheids maatregelen onvermijdelijk zijn tot het scheppen van een gunstig klimaat voor een evenwichtige in komensvorming." Hij waarschuwt echter voor een te groot optimisme: „Het even wichtsherstel van onze economie wordt niet min of meer automa tisch bereikt. Het is integendeel noodzakelijk dat alle beleidsin strumenten worden gebruikt om de expansie geleidelijk te doen verlopen. Versnellingen in deze ex pansie waardoor opnieuw spannin gen zouden ontstaan, dienen te worden vermeden dat deze span ningen in mindere mate kunnen worden opgevangen dan in 'n vo rige periode van herstel." (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Op de rijksbe groting 1969 wordt zestig miljoen uitgetrokken voor stimulering van industriële vestigingen in het zui den. oosten en noorden van ons land. Dit is bijna het dubbele van de post op de begroting voor dit jaar, die 33 miljoen aangeeft. Verder zal uit de tijdelijke meer opbrengsten van de nieuwe om zetbelasting 75 miljoen worden aangewend voor de regionale in- verbetering van de industrie. DE VERWACHTING VOOR 1969 v.h.nat inkomen f%\er zullen ca A#v75 0OO -werklozer» W zij" HOE Dt STAAT 1 GULDEN ONTVANGT De regering wil daarnaast een aanpassing van de tarieven loon- en inkomstenbelasting (de zoge naamde pelastingcorrectie in ver band met de inflatie) doorvoeren, maar pas op 1 januari 1970. Deze aanpassing heeft wel betrekking op de periode 19671971. Een deel van deze aanpassing kan eventueel nog uitgesteld worden tot 1 ja nuari 1971. Het gaat hier om een bedrag van 900 miljoen gulden. In 1970 wordt een verdere verho ging van de indirecte belasting overwogen. Bovendien is de regering van plan de tarieven van de loon- en inkomstenbelasting jaarlijks auto matisch aan te passen aan de ver minderde koopkracht van de gul den. Hierdoor wil zij de automa tische verzwaring van de belas ting voorkomen. Een aantal in- stellingen zal hierover eerst ad vies moeten uitbrengen, voordat de regering met een definitieve regelinr komt. De verhoogde aftrek buitenge wone lasten (5 pet. tot een maxi mum van 750 gulden voor eigen ziektekostenverzekering) die al leen voor 1968 ingesteld werd, blijft voor 1969 en 1970 gehand- naafd. Deze verlenging loopt vooruit op een definitieve rege ling. De ontwikkeling van de ge meentelijke financiën baart de re gering grote zorg. De spanningen tussen de noodzakelijke uitgaven en de beschikbare middelen blij ven toenemen, aldus de minister van Financiën. Als gevolg daarvan wordt het tekort voor het ge meentefonds volgend jaar op 127 miljoen gulden geraamd, een te kort dat nog kan toenemen. Voor al de gemeentelijke sector van de sociale zorg vraagt steeds meer geld. De financiële problemen worden zo groot dat een werkgroep op verzoek van de regering hiernaar een onderzoek gaat instellen. „Het is mede daarom van belang, dat de voorgestelde verruiming van het gemeentelijk belastinggebied op korte termijn van kracht wordt. Dit kan dan al in 1969 aan de af. zonderlijke gemeenten meer arm slag geven", aldus minister Wit teveen. Ondanks de door hem aangege ven problemen blijft de minister van Financiën in zijn miljoenen nota 1969 hoopvol, veel optimisti scher dan de regeringen sinds 1963 geweest zijn. „De betalings balans is na 1963 steeds beneden de maat geweest. Ook de recente ontspanning in de binnenlandse economie ging anders dan in 1951/ 1952 en in 1957/1958, niet met een snelle keer ten goede gepaard. Te verheugender is het dat zich thans toch een vooruitgang lijkt te voltrekken. Bij de door het Centraal Planbureau gemaakte veronderstellingen, waaronder een verdere verbetering van de ruil voet, zou deze zich in 1969 kun nen voortzetten", aldus de minis ter van Financiën. „Maar voor een beheerste voort zetting van het herstel is een voorzichtig begrotingsbeleid een eerste vereiste". (Van onze parlementaire redactie) DFN HAAG - De Nederlandse economie wordt weer wat gezonder. De werkloosheid daalt de druk op de prijsverhogingen is iets geringer geworden, de produktie stijgt behoorlijk en het evenwicht van de betalingsbalans en de kapitaalmarkt - waarmee Nederland al enige jaren geworsteld heeft - komt wul dichterbij. Met deze vrij optimistische geluiden wijst minster Witteveen van financiën in zijn gisteren ingediende miljoenennota-1969 erop, dat het begrotingstekort voor volgend jaar een lager is dan dat van 1968. Vertoonde het tekort van dit jaar een bedrag van bijna 3 miljard gulden, voor 1969 raamt de minister dit op 2,51 miljard gulden, bij een begroting van totaal 26,093 miljard. Desondanks worden sigaretten en rooktabak duurder. Een pakje sigaretten komt daardoor op f 1,75. Ook de posttarieven gaan omhoog, de briefport wordt 25 cent, in plaats van de tegenwoordige 20 cent. De lagere in komens worden echter minder belast. De belastingvrije voet gaat namelijk omhoog en dit zal doorwerken tot de salarissen van 27.000 gulden. De regering heeft in haar miljoenennota bijzondere aandacht geschonken aan de werkgelegenheid. Zoals bekend zal minister De Block van Economische Zaken dezer dagen een regionale industrialisatienota indienen. Ter bevordering van de werk gelegenheid wordt in totaal één miljard uitgetrokken. De ontwikkelingshulp gaat met 92 miljoen gulden omhoog. Zij komt nu van 540 miljoen gul den in 1968 op 632 miljoen gul den in 1969. Voor krotopruiming, sanering en verkeersvoorzieningen in de de steden wordt extrageld uit getrokken. De drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kunnen ieder rekenen op 30 miljoen gulden, met waar schijnlijk nog andere facilitei ten. Het wetenschappelijk onderwijs krijgt belangrijk meer geld. De mammoetwet wordt verder uit gevoerd, de derde fase voor de verlaging van de leerlingen- schaal bij het lager onderwijs begint. Verkeer en Waterstaat gaat nieuwe werken uitvoeren voor de aanleg van scheepvaart en havens, voor de wegen en voor de Deltawerken. Hogere bijdragen worden uit getrokken voor jeugdwerk, werk voor gehandicapten en bejaarden, voor sportorganisa ties, voor de openlucht-recrea tie en voor verschillende kun sten. Om de financiële groei af te remmen de uitgaven moeten nog steeds beperkt worden, aldus minister Witteveen wordt vol gend jaar het aantal woningw;t- woningen teruggebracht van 50.000 tot 45.000. Daarnaast echter kunnen de woningbouwverenigin gen 10.000 premiewoningen bou wen met een overheidsfinancie ring van maximaal 90 procent. De lagere inkomens betalen vol gend jaar minder belasting. De belastingvrije voet gaat met 600 gulden omhoog. Dit werkt aan de voet volledig door, om dan gelei- delijl: af te nemen tot 27.000 gul den. Inkomens van 27.000 gulden en hoger blijven dezelfde belas ting betalen. Deze belastingmaat regelen zijn nodig om de stijging van het levensonderhoud als ge- volg van het nieuwe systeem Be. lasting Toegevoegde Waarde (B. T.W.), (dat op 1 januari 1969 in gaat), voor de lagere inkomens te verzachten. Deze verlaging geldt alleen voor 1969. Na volgend jaar wordt zij ingepast in andere maat regelen. Zij betekent een bedrag van 200 miljoen gulden minder in de schatkist. HOE DE STAAT 1 GULDEN UITGEEFT (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De regering heeft een twintigtal werkgroepen in het leven geroepen, die een aantal overheidstaken doorlichten. De eerste resultaten zijn bemoe digend: met name op het gebied van de efficiency en de tarieven zijn goede resultaten geboekt. Gezien deze ervaring zullen nog meer werkgroepen aan de slag gaan. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG „De civiele ver dediging heeft geen andere func tie dan het zo goed mogelijk be perken van de gevolgen van een moderne oorlog. De te treffen af- weermaatregelen zullen nimmer afdoende bescherming kunnen bieden en slechts kunnen strek ken tot het redden van wat er dan nog te redden valt". Dit is te lezen in het begrotings ontwerp van het ministerie van Algemene Zaken, dat ressorteert onder minister-president De Jong. De taken van de civiele verde diging zullen moeten worden uit gevoerd met minder geld dan was verwacht. Op de begrotingen van de diverse ministeries is in totaal honderd miljoen gulden opge voerd. Vorig jaar had men er op gerekend in 1969 meer financiële armslag te krijgen. Deze verlaging wordt noodzakelijk genoemd „in het raam van het algemene be grotingsbeleid". De totale uitgaven voor alge meen bestuur worden geraamd op 1034 miljoen gulden. Dit is bijna honderd miljoen gulden méér dan voor dit jaar nodig was geacht. Tot de algemene uitgaven behoren de kosten voor het huis van de ko ningin, hoge staatscolleges, het kabinet van de koningin, enz. Hiervoor heeft premier De Jong 30 miljoen gulden meer nodig. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het gaat de Nederlandse economie weer voor de wind. De werkloosheid vertoont een lichte geleidelijke daling, de produktie en de export liggen op een hoog peil. Winsten en besparingen ontwikkelen zich gunstig, waardoor het bedrijfsleven in ruime mate kan investeren. Het Centraal Planbureau is dan ook optimistisch gestemd over het verloop van de Nederlandse economie. Voor de eerste keer heeft het planbureau niet alleen het volgende jaar verkend, maar tast het heel voorzichtig de economische ontwikkeling tot en met 1971 af. Deze meerjaren-verkenning bestrijkt de regeer-periode van het kabinet- De Jong. Met veel tevredenheid kunnen de cijferaars van het Centraal Planbureau vaststellen dat de economische bedrijvigheid in 1968 sterk is toegenomen. De kente ring begon eigenlijk al in de tweede helft van 1967: de export en de Industriële produktie gingen fors omhoog. De arbeidsproduktiviteit verbe terde zich sterk, terwijl de stijging van de lonen minder was dan in de voorgaande jaren. Dit had tot gevolg dat de winsten toena men en ook de besparingen ste gen. De hogere produktie resulteer de door de sterke stijging van de produktiviteit niet in een toene ming van de werkgelegenheid in de industrie. Wel kenmerkt dit jaar zich door een verbetering van de werkgelegenheid in de bouw. Globaal bezien zal de ver mindering van de werkloosheid verder gaan, waarbij echter in ge bieden buiten de randstad struc turele moeilijkheden blijven be staan Het planbureau gaat ervan uit dat voor het hele jaar 1968 de werkloosheid vrijwel op het peil van 1967 blijft: namelijk 85.000 personen of 2,2 percent van de afhankelijke beroepsbevolking. In de loop van 1969 kan het aan tal werklozen met zo'n tiendui zend dalen. Als alles gunstig blijft, gaat die daling in de ja ren daarna verder. In 1971 zouden er dan nog 60-000 werklozen kunnen zijn, wat 1,5 procent van de afhankelijke beroepsbevolking is. De bijzon der lage werkloosheid uit de haus se-tijd van het begin der jaren zestig komt dus niet terug. Het in voorgaande jaren ge wenste herstel van de betalings balans het overzicht van het geldverkeer met het buitenland is gekomen. Voor dit jaar wordt uitgegaan van een over schot van rond 500 miljoen op de lopende rekening. Volgend jaar kan dat overschot zijn opgelopen tot 700 miljoen. Dit is dan te danken aan de verdere groei van de export en het beperkt blijven van de binnenlandse bestedingen. De nationale besparingen over treffen de investeringen. Het per centage besparingen is in verhou ding to-t het nationale inkomen nog nooit zo hoog geweest,. Over het geheel genomen neemt de be lastingdruk toe. De hogere belastingopbrengsten leiden ertoe dat het financierings tekort van de overheid niet gro ter wordt. Verwacht word4 dat de rentestand op hetzelfde hoge peil zal blijven. Bij zijn verkenningen moet het Planbureau uitgaan van veron derstellingen, die beslist niet hoe ven uit te komen- Een van die veronderstellingen is, dat de loonontwikkeling tot en met 1971 ongeveer gelijk zal blijven als in dit jaar. Namelijk: een stijging van de loonsom met 6,5 procent, wat neerkomt op een verbetering van de arbeidscontracten met vier procent. Bij deze veronderstelling zal ons land zijn concurrentiepositie met het buitenland kunnen handha ven, en zal de economische ont wikkeling bijzonder evenwichtig verlopen. Maar als de lonen meer stijgen dan het uitgangspunt van het Planbureau, dan zullen de binnenlandse bestedingen toene men. met als gevolg: oplopen van de prijzen, vermindering van de noodzakelijke investeringen en wegvallen van het gewenste over schot op de betalingsbalans. In dat geval glijdt ons land weer naar een overbesteding af. Het planbureau wil daarom het belang van een evenwichtige eco nomische ontwikkeling nog eens onderstrepen, te meer omdat correcties meestal pijnlijke aan passingen vergen. Zou een deel van de loonstijgingen echter bui ten de directe bestedingen wor den gehouden, dan zouden het prijspeil, de investeringen en de export daardoor niet ongunstig worden beïnvloed. Stijgt de export dit jaar met niet minder dan elf procent, vol gend jaar zal dat vermoedelijk acht procent zijn, en in de twee jaar daarna 7,5. De consumptieprijzen gaan dit jaar drie procent omhoog, vol gend jaar vier procent, waarvoor 1,3 procent als gevolg van in voering van de B.T.W Voor 1970 en 1971 wordt uitgegaan van een kleinere prijsstijging, nl- 2,5 pro eent. De binnenlandse consumptie zal hierdoor dan weer wat toene men. Zijn de verwachtingen voor de komende jaren gunstig, de werk gelegenheid in de industrie zal ■vermoedelijk maar beperkt toene men. De uitbreiding van de werkgelegenheid moet daarom worden gevonden in de diensten sector en de bouwnijverheid: de bouw van bedrijfsgebouwen zal naar verwachting sterk toenemen. Moeilijk is te voorspellen of met de daling van de werkloosheid ook de ongelijke spreiding ervan zal verminderen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Op 30 juni van dit jaar was de nationale schuld bijna drie miljard gulden meer dan op dezelfde datum van vorig jaar. De buitenlandse schuld bleef onveranderd, 345 miljoen gulden, maar de binnenlandse staats schuld liep enorm op: van 24.922 tot 28.246 miljoen gulden. Hier stond echter een eveneens sterke stijging van de liquide middelen en de vorderingen op korte ter mijn tegenover: van 625 tot 974 miljoen gulden. Per saldo res teerde eind juni een staatsschuld van 27.617 miljoen gulden. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De regering gaat onderzoeken of zelfstandigen niet zwaarder door de ficus worden ge troffen dan loontrekkenden. Naar veler mening, zo wordt in de mil joenennota gesteld, wordt thans op -elfstandigen een relatief zwaar- iere belastingdruk gelegd Bij de voorgenomen studie wordt ook de fiscale positie van de zelfstandigen in de landbouw betrokken. DE REGERING is bereid finan ciële hulp te verlenen bij een stu die van het bedrijfsleven inzake de bouw van een nationale astro nomische satelliet. (Van ónze parlementaire redactie) DEN HAAG De criminaliteit iu Nederland neemt toe. In ver gelijking met omringende landen nog wel niet verontrustend, maar toch wel zo dat het aantal mis drijven tussen 1949 en 1968 is ver dubbeld c.q. relatief met 50 pro cent is toegenomen Daarbij gaat het dan nog alleen om misdrijven die de politie ter kennis geko men zijn. Opvallend is daarbij, dat b.v. misdrijven tegen de openbare or de, het openbaar gezag, misdrij ven tegen het leven en doodslag, moord en kinderdoodslag relatief op min of meer constant nivean zijn gebleven. Mishandeling ver toont zelfs een geleidelijke rela tieve daling. De stijging zit voor al in de vermogens- en verkeers delicten. Daarbij komt nog, dat het per centage opgehelderde misdrijven daalt: in 1954 was dit nog 66 pro cent, in 1967 echter slechts 47 pet. Volgens minister Polak (Justitie) wjjzen deze cijfers erop, dat men bijzondere aandacht zal moeten ge ven aan de recherche. In overleg met de minister van Binnen landse Zaken zijn op dit gebied een gespreksgroep en een advies commissie ingesteld. Voorts zal naast de gemechani seerde regionale identificatiecen trale in Zuid-Limburg, die zich nog in een experimenteel stadium be vindt, voor de opsporing van straf bare feiten een soortgelijke proef in Twente worden gehouden. Je verkeersveiligheid zal even eens bijzondere aandacht krijgen. Sr komen meer van de bekende witte Porsches op de autosnelwe gen en ook de surveillance met iubbelpatrouilles op snelle moto ren op wegen voor doorgaand ver keer (geen autosnelwegen) wordt uitgebreid Vanwege de verplichte bloedproef die naar verwachting wordt inge voerd, zijn op de justitiebegro ting hogere bedragen uitgetrok ken voor het afnemen van bloed voor bloedproeven en voor het SC" echtelijk natuurwetenschappelijk iboratorium. Op het terrein van het gevan- ïeniswezen kondigt minister Polak zen ruimer regime aan op punten ils briefwisseling, het dragen van eigen of althans meer „maat schappelijke" kleding, het bij zich houden van persoonlijke be zittingen en een meer individuele toepassing van voorschriften. Atos

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 7