Nieuwe stichting onderzoek bedrijfsleven Hersenen gekoppeld aan computers HUISDIEREN DOEN HET WERK Woestijnen worden tulpenvelden MISSCHIEN WORDEN WE 150 JAAR Grotere agressie tegen maatschappij fa het inkomen in de industrie zal ongeveer vijftig keer zo hoog zijn als in de periode vóór de in dustrialisatie; fa de economische bedrijvigheid zal grotendeels zijn overgegaan van de primaire sector (landbouw) en de secundaire sector (indus triële produktie) naar een derde en vierde (diensten)-sector; fa technische en wetenschappelijke vernieuwingen zullen niet lan ger voornamelijk in de particu liere ondernemingen tot stand gebracht worden; fa de wetten van de vrije markt economie zullen stellig een ge ringere rol spelen dan de over heidssector en de sociale fond sen; fa de gehele industrie zou beheerst moeten worden door de cyber netica; fa de vooruitgang zal voornamelijk bepaald worden door de onder wijssystemen en de technologi sche vernieuwing die in dienst daarvan gesteld wordt; fa in de communicatieproblemen zullen de factoren ruimte en tijd geen belangrijke rol meer spe len; fa empirische, seculaire, humanis tische, pragmatische, utilitaristi sche, hedonistische enz. cultu ren; fa accumulatie van wetenschappe lijke en technologische kénnis; fa toenemende welvaart en vrije tijd; fa bevolkingstoename; fa urbanisatie en (spoedig) het ont staan van megalopolissen; fa het afnemen van het belang van primaire en (recentelijk) secun daire beroepen; fa kunnen lezen en schreven en onderwijs in het algemeen; fa toenemend potentieel voor mas sale vernietiging; fa toenemend tempo van verande ring. „MAATSCHAPPIJ EN ONDERNEMING" STICHTING NEDERLANDSE VRIJWILLIGERS 12 11 DE STEM VAN DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1968 13 Als de uiterst»; hoek van de aardbol veroverd is en eco nomisch is geworden, als iedere willekeurige gebeur- ~JJ tenis, waar, wanneer en zo vlug men maar wil toegan kelijk is geworden, als men een aanslag op een koning in Frankrijk en een symfonieconcerl in Tokio gelijktijdig „be leven" kan, als tijd nog slechts snelheid, ogenblikkelijk heid, gelijktijdigheid is en de geschiedenis uit heel het be staan van alle volkeren verdwenen is als de bokser als de grote man van een volk geldt, als de miljoenenaantallen van massabijeenkomsten een triomf zijn dan, ja dan hangt nog steeds als een spook boven al dit gespook de vraagt waartoe? Waarheen? En wal dan?" Over de wereld van mor gen, zoals de Amerikaan se onderzoekers Kahn en Wiener die verkend heb ben, schrijft in een twee de artikel onze redacteur A. Theunissen. Je hebt als Europees mens van 1968, prachtig opgevoed en vol gestopt met normen, waarden, filosofieën en theorieën, de neiging dit lange citaat van de Duitse filosoof Heidegger, die daarmee een vergeefse poging deed de demonie van de techniek op te roepen, erg belangrijk te vinden, als je aan de hand van het boek van Kahn en Wiener over het jaar 2000 een vaag idee hebt gekregen over wat die wereld aan vernuft, techniek en wetenschap moet voorstellen. Waartoe? Waarheen? En wat an? Dr. W. Nauta heeft vorig jaar op de katholieke studentendagen te Eindhoven gezegd, dat dit soort vragen, waarmee Heidegger suggereerde, dat je buiten de technisch-wetenschap- pelijke ontwikkeling kunt gaan staan, alleen maar ontweken moet worden. Dr. Nauta zei letterlijk: „Ze (de vragen Red.De Stem) zfjn te algemeen. En zij kunnen alleen maar gesteld worden, omdat zij voor negentig, zo niet voor honderd procent retorisch zijn. We willen geacht worden ze in ieder geval gesteld te hebben, om vervolgens te kunnen overgaan tot de orde van de dag". Hij probeerde bij diezelfde gele genheid de volgende stelling: aan de toekomstige technisch-weten- schappelijke ontwikkeling (zoals geschetst door Kahn en andere fu turologen) valt niet te ontkomen. „There is no way out. De techniseh- wetenschappelijke ontwikkeling be treft alle aspecten van het mens zijn. Er is nergens een binnenka mertje te vinden dat tegen deze vloedgolf beveiligd zou zijn Niet in de kathedralen van het geloof en evenmin in de ondergrondse ruim ten van de menselijke ziel" aldus Nauta. Daarom: eerst nog eens een uit stapje in de toekomstige wereld, die naar alle waarschijnlijkheid rond het jaar 2000 het post-industriële stadium (waarover straks meer) be reikt. De wereld van 2000 kan gedeelte lijk per computer, t.v. enz. gere geerd worden. Eén scenario van president van de Verenigde Staten voor in de commando- en controle kamer, vanwaaruit hij bijvoorbeeld een toekomstige Vietnam-oorlog kan zien en „terplaatse" beslissin gen kan nemen. Zo zou een nieuwe Caesar kunnen ontstaan. (Vraag: Wat moeten dan wel niet de oroblemen van de democratie zijn?). Zoals bekend maakt de medische wereld grote vooruitgang bij de be studering van de menselijke herse nen. Men heeft al uitvoerig bestu deerd welke punten van overeen komst er zijn tussen de werking van de menselijke hersenen en de werking van de computer Futuro logen menen dat de directe elek trische koppeling van de hersenen en computer een enorme uitbrei ding van het menselijk denkvermo gen zal betekenen. Door de kop peling van mens aan machine zou men het geheugen van de mens af kunnen lezen. Hoe oud kunnen de mensen in 2000 peling aan (huis)computers. Bijzonder verheugend voor Ne derland is, dat men het klimaat zal kunnen beïnvloeden. Nucleaire sta tions, die hitte of koude produce ren al naar gelang de behoefte, zul len mist kunnen „wegblazen" (voorbeeld: vliegverkeer kan door gaan). Een frisse wind heel hoog in de lucht kan „neergehaald" wor den (voorbeeld: woestijnen kunnen tulpenvelden worden) en een kou de wind kan „heet" gemaakt wor den (voorbeeld: Rusland kan zijn open zee maken en daarmee eeu wenlange frustratie opheffen) Uit bovenstaande valt moeiteloos te concluderen, dat de periode waar in we thans leven, zichzelf niet zal overleven, dat ze niet toevallig zal eindigen, maar waarschijnlijk ook niet abrupt zal worden afgebroken door een dodelijke crisis, die de meeste keerpunten in de geschiede nis tot stand brachten. Geleerden voorspellen, dat de ge boorte van het nieuwe tijdperk, door de futuroloog Daniel Bell het post-industriële tijdperk gedoopt, met hevige pijnen gepaard zal gaan. (Ter vermijding van misver stand, zij erop gewezen, dat de navolgende stellingen, visies, hy pothesen etc. uitsluitend betrek king hebben op Amerika. Waar Nederland in het jaar 2000 ook tot de landen kan behoren met een post-industriële maaschappij, leek het ons nuttig de visies van Kahn c.s. beknopt weer te ge ven). Kahn en Wiener hangen een uitermate sober beeld op van de wereld, waarin Amerika het nieu we tijdperk bereikt. De situatie zal ongeveer deze zijn: De oude ideo logieën zijn uitgeput. Er is een geestelijke en politieke ontworteling. De socialistische filo sofie is op haar best een liberale worden? Kahn is hierover niet dui- delijk. Hij houdt het echter voor hogelijk, dat een mens 150 jaar Kan worden. Allerlei transplanta ties zijn dan ook aan de orde van de dag. ,J^e' farmaceutische produkten. PUlen, zijn er in 2000 bijna onbe grensde (ook onbekende) mogelijk- eden. In 2000 zullen er in ieder geval pillen bestaan om het intel- m^ntA1?niveau kijvend te verho- gen. ai eerder zijn er middelen om uenkv'ermogen tijdelijk te ver- 7ai !»n thans omstreden „pil" Slit, U ,maar een keer per jaar ge- m hieven te worden. 7ii„ j zal te®en 2000 ook in staat vjm g®netische code (bepaler inving H? eiSenschappen) te be hoeden. Dus men kan van tevo- dochtetój^.men êe" 20011 °f 8611 taiva ®ens zal minder werken (zie zal ij" V0Tig artikel). Veel werk Mpn i, n worden door huisdieren. gemakifli- ina™eliilï de dieren dan gemakkelijk instrueren door kop- techoocraitie geworden, waarin de normen van efficiency, produktivi- teiit enz. de maatschappij stuwen naar economische groei en „plen ty" voor iedereen. Een ander doel beogen deze normen niet. Tegen deze technocratisch georiënteerde maatschappij rijst verzet, vooral van de kant van de literaire intel ligentsia. De intelligentsia (met haar nihilistische mentaliteit) wil ge weld en actie, maar ook LSD-trips, schoonheidssensaties enz. M.a.w. de post-industriële maatschappij, die gericht is op massa-vrijetijdsbeste ding, is een volslagen „gedegene reerde maatschappij", aldus Kahn en Wiener. De auteurs zeggen letterlijk: „Er zal waarschijnlijk meer zelfzuchtig heid zijn, maar minder interesse in regering en maatschappij als ge heel. Er zullen waarschijnlijk meer kinderachtige vormen van indivi dualisme bestaan en meer asociale vormen vain zorg voor zichzelf en het gezin. Dus, paradoxaal genoeg, de technologisch zeer produktieve maatschappij, die minder van het individu eist, zal de econmische frustraties verminderen, maar de agressie tegen de maatschappij ver meerderen. Hier zal zeker een vruchtbare bodem aanwezig zijn voor wat bekend is geworden als „vervreemding". Volgens Kahn zijn de belangrijk ste kenmerken van de nieuwe sa menleving: ■fa in de post-industriële samenle ving zal het verschil tussen ho ge en lage inkomens geringer zijn dan nu in de industriële sa menleving. Kahn en Wiener hebben boven dien van de toekomst het meest waarschijnlijke beeld ontworpen met een twaalftal tendensen, die geacht worden tegelijkertijd op te treden en op verschillende manie ren te extrapoleren. Men krijgt dan een „multifold trend", waar de hele wereld meer en meer aan wordt onderworpen. Deze tendensen zijn: •fa burgerlijke, bureaucratische, me ritocratische, democratische (en nationalistische?) elite; ■fa institutionalisering van verande ring, in het bijzonder van onder zoek, ontwikkeling, vernieuwing en verspreiding daarvan; •fa industrialisatie en modernise ring; Critici hebben tegen boeken als het onderhavige grote bezwaren ge maakt. Een daarvan is: het boek van Kahn gaat binnen een bepaald maatschappelijk bestel (bedoeld wordt dan het Amerikaanse) on vermijdelijk de rol spelen van de zogenaamde „self-filfüling prophe cy", d.w.z. omdat Kahn zegt dat de wereld er over 30 jaar zo uit zal zien, ZAL die wereld er ook zo uit zien. Zijn standpunten aanvaarden zou dan betekenen, dat de mens af ziet van een ideaal maatschappij beeld, waarvoor men zich politiek inzet. En dit zou dan weer beteke nen, dat de mens de gruwelijke ideologie van het pragmatisme om helst. Het zijn, dunkt ons, de bezwaren van de doemkijkers. Immers, de technisch-wetenschappelijke ont wikkeling schept voor de mens een bestaan, dat de mens ZELF kan maken, ZELF kan inrichten, ZELF kan bepalen. Dat mag hij, dunkt ons, pragmatisch doen en het is al leen maar verheugend, dat geleer den als Kahn ons daarbij een hand je helpen. Een aloude paradox heet, dat de waarheid vreemder is dan de fictie (truth is stranger than fiction). Dat was ook ruim tweehonderd jaar ge leden zo, toen Jonathan Swift in zijn derde reis zijn held, kapitein Gulli ver, naar het vliegende eiland La- puta voerde, welks inwoners ver strooide, onbeholpen monomaniak- ken waren op het gebied van de wiskunde. Hun voedsel wordt opgediend in geometrische vormen en mathema tische figuren. De kleermakers me ten Gulliver een pak aan met be hulp van kwadrant, passer en lini aal dat echter slecht uitvalt tenge volge van een calculatiefout. De gedachten en voorstellingen van de eilandbewoners worden steeds her leid tot begrippen van lijnen en fi guren. Ook de uitdrukkingswijzen van hun taal zijn daaraan groten deels ontleend. De schoonheid van een vrouw of dier wordt uitgedrukt in meetkundige termen. Aangezien de kleinste cirkel evenveel graden heeft als de grootste, menen wis kundige politici, dat het beheer van de wereld niet meer kundigheden vereist dan het ronddraaien van een globe. Na deze inleiding verhaalt Gulli ver uitvoerig van zijn bezoek aan de Grote Academie van Lagado, waarbij professoren het beurtelings moeten ontgelden. Het meest de aandacht trekt de uitvinding, welke het de grootste domkop mogelijk zou maken zonder enige inspanning diepzinnige boeken te schrijven over alle onderwerpen van wetenschap, kunst en godsdienst. Een platte bak was geheel gevuld met houten blokjes, onderling ver bonden door dunne draadjes. Op de kanten van elk blokje waren pa piertjes geplakt en op die papiertjes waren al de woorden van hun taal geschreven met. al hun grammatica le verbuigingen, wijzen, tijden en vervoegingen, zonder dat evenwel enige regel of orde bij de rangschik king was gevolgd. Door een handle te draaien kwamen de blokjes tel kens met een andere kant en dus met een ander woord naar boven. De aldus te voorschijn komende ko mende woorden werden opgelezen en opgeschreven. De professor toon de Gulliver in verschillende boek delen zijn verzamelingen gebroken zinnen, gedachten en verhandelin gen. Hij verklaarde dat de gehele vocabulaire was verwerkt en hier keren we terug tot de wiskun de nadat hij nauwkeurige bere keningen had gemaakt over de cor relaties tussen de aantallen der par tikels, zelfstandige naamwoorden, werkwoorden en andere rededelen zoals die in boeken voorkomen. Ruim 200 jaar later experimen teerde de Amerikaanse dr. C. Shan non met een kunstmatige „taai machine", even „zinloos" als de bovengenoemde machine van La- Deze fantasieën en utopieën van ruim 200 jaar geleden zijn thans verwezenlijkt of zelfs door de wer kelijkheid overtroffen. In het La gado en Laputa van 2000 hebben Kahn en Wiener minder avonturen beleefd dan kapitein Gulliver, maar hun helden, de computers en robots, zullen dan ook niet vermoeid raken. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Een aantal ondernemingen en de drie werkgevers bonden hebben officiëel opgericht de stichting „Maatschappij en On derneming". Zij willen wetenschappelijke studies wijden en de resultaten ervan publiceren aan de samenhang, die er bestaat tus sen de ontwikkeling van het bedrijfsleven en de veranderingen van de maatschappelijke orde. Zowel in de structuur van de onder neming, in de maatschappelijke en economische orde waarin zij functio neert als in de verhouding van de onderneming tot deze orde zijn be langrijke veranderingen ingetreden, aldus de initiatiefnemers van de stichting. Hierbij valt een duidelijke wisselwerking waar te nemen: ener zijds wordt de maatschappelijke ont- wikeling van en binnen de onderne ming, anderzijds drukt het algemeen maatschappelijk gebeuren zijn stem pel op de onderneming. Dit maakt het voor de ondernemer nodig, de algemene maatschappelijke ontwikkelingen sterker in zijn be schouwingen te betrekken en te trachten de gebeurtenissen, vooral op sociaal-economisch gebied, in hun onderlinge samenhang en wis selwerking met het ondernemings- gebeuren te zien. Daarom, aldus de initiatiefnemers, het streven om op wetenschappelijk verantwoorde wijze bij te dragen tot een verbetering van het inzicht in de genoemde samenhang. Er is een onafhankelijk instituut opgericht, dat buiten de beleidssfeer van de ondernemingen en hun orga nisaties gaat werken. Aan de orde te stellen studies zullen zeer objectief worden opgezet, zodat het wel eens kan zijn, dat een rapport zich zeer kritisch opstelt ten opzichte van de ondernemingsgedragingen. De stu dies zullen geen stellingname inhou den ten aanzien van actuele politieke kwesties. Dat is een terrein, dat aan de werkgeversverbonden voorbehou den blijft, al kunnen deze zich laten leiden door de studies van de stich ting. Ook is het denkbaar, dat de verbonden stelling nemen tegen wat door de stichting wordt geponeerd. Het bestuur van de stichting staat onder voorzitterschap van ir. R. van Dijk, adviseur en oud-lid van de raad van bestuur van Philips. Het voor zitterschap van het curatorium, dat het bureau van de stichting bijstaat, heeft als voorzitter prof. dr. P. Kuin, lid van de raad van bestuur van U- nilever. Het bureau, dat de studies verricht (of laat verichten), heeft als directeur dr. J. Knoester uit Velp, voorheen adjunct-directeur van de centrale bureaus van de Nederlandse katoen-, rayon- en linnenindustrie en van de Nederlandse textiel con ventie. Het bureau wordt op 1 okto ber gevestigd op het adres Koningin negracht 98 in Den Haag. Op de voorlopige lijst van studie onderwerpen komt voor een onder zoek naar de argumentatie in het boek „De Amerikaanse uitdaging" van Servan Schreiber, die heeft ge steld, dat de Europese ondernemin gen ernstig achterlopen bij de Ame rikaanse, die zelfs in Europa de bo ventoon voeren. Nagegaan zal worden, of Schrei- bers stellingen ook voor Nederland gelden. Voorts wil men onderzoekin gen naar de functie van de winst en naar de winstbesteming in de Ne derlandse ondernemingen, naar de verhouding van werknemers tot de onderneming, waarin zij werken, naar de verdeling van het aandelen bezit van de Nederlandse onderne mingen, terwij] ook een oriënterende studie over de vraag „wat is een on dernemer op het werkprogramma staat. (ADVERTENTIE) Als u denkt, dat de Stichting Nederlandse Vrijwilligers voor het werk in de ontwikkelingslanden jonge idealisten zoekt, dan hebt u gelijk. Idealisme is onontbeerlijk. Maar het is niet genoeg. Het vrijwilligerswerk Is het meest gebaat met de nuchtere doener, die niet opziet tegen hitte, j droogte en modder; die niet uit het veld wordt geslagen door gebrek aan gereedschap, afwezigheid van comfort of misverstanden met de plaatselijke bevolking. De Stichting Nederlandse Vrijwilligers zoekt jonge mensen die ook bij tegenslag dóórgaan, omdat zij geloven in wat zij doen. Wie zich aanmeldt moet een vak In theorie en praktijk beheersen en vooral zijn vakkennis op anderen kunnen overdragen. De taak is hulp bieden die In de toekomst hulp ovsrbodig zal maken. De mensen leren zichzelf te helpen. Déir gaat het om. Jonge (bij voorkeur ongehuwde) vakmensen tussen de 21 en 35 jaar die meer willen weten, worden uitgenodigd de informatfestrook te zenden aan de Stichting Nederlandse Vrijwilligers, Muzenstraat 30, Den Haag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 11