Nederlands filmsucces op festival van Venetië Haagse Comedie te verfijnd voor „Een vrij man" Uw warenhuis heeft figuurlijk alles Afdelingschef Groente en Fruit AANMOEDIGINGSPRIJS VOOR PHILO BERGSTEIN cey|on Hendriks and Poll Inc. naar Zürich VROOM DREESMANN Niet akkoord Andere prijzen -ft Ovaties voor Concertgebouw orkest in Tokio fpw n 9» k iu ivt*r 123456789 JAMMER P. de Gruyter en Zoon N.V. Breda 'UW HUIS staat in BREDA 13 DE STEM VAN DINSDAG 10 SEPTEMBER 196b 13 (Van een onzer redacteuren) Venetië bekroond met ,,de gouden duit van Venetië", de aan- seur Philo Bergstein is op het internationale filmfestival van Venetie bekroond met „de gouden duit van Venetie", de aan moedigingsprijs voor jonge filmregisseurs. De hoogste prijs van het festival, de gouden leeuw, werd toegewe zen aan de Westduitse film „Die artiesten in der Zirkuskuppel ratios". De film werd geregisseerd door de 36-jarige Alexander Kluge en handelt over de belevenissen van een meisje dat een circus erft De hoofdrol wordt gespeeld door Hannelore Hofer, die op het einde van de film de hoop uitspreekt nog eens minister van buitenlandse za ken te worden. De prijs voor de beste mannelijke rol werd toegewezen aan de nog on bekende Amerikaanse acteur John Marley voor zijn spel in „Faces", een film van de Amerikaan John Cassavetes. De Italiaanse actrice Laura Betti, die de rol speelt van een frivool meisje in de film „Teo- rama", van Pier Paolo Pasolini, kreeg de prijs voor de beste vrou welijke rol. Deze film kreeg tevens de begeerde prijs van het katholiek filmbureau (OCIC). Het besluit was echter niet eenstemmig omdat twee leden van de jury weigerden met de toeken ning akkoord te gaan. Tot hen be hoorde pater Claudio Sorgi, de film recensent van het Vaticaanse blad „Osservatore Romano", die zei: „een prijs van zulk een verstrekkende betekenis die door een katholieke ju ry wordt toegekend wordt gegeven voor de zedelijke en godsdienstige waarden van een film. Ik geloof dat Teorama deze verdienste niet heeft wegens de nogal manifeste erotische scenes." Teorama handelt over een gezin uit de middenklasse. Door de aankonjs van een gast, een zeer eharmgnte ei buitengewoon intelligente jongeman ontstaan er moeilijkheden in hei gezin. De een na de ander worden de vader, moeder, de z»on en de dochter en zelfs het dienstmeisje ver liefd op de gast. Na het vertrek van de jongeman wordt de meid een dwaze heilige de dochter vervalt tot een mystiel nietsdoen, de zoon wordt een gekke schilder, de moeder gaat geheel op in het geslachtsleven en de gods dienst en de vader geeft zijn gehele fortuin weg en leeft verder als St.- Franciscus. De regisseur Pier Paolo Pasolini heeft in 1964 ook de prijs van de OCIC gekregen voor zijn film „het evangelie volgens de heilige Mat- theus". Een speciale prijs kreeg de Itali aanse regisseur Carmelo Bene voor diens eerste film „Nostra Signora Dei Turchi". De Franse schilder Robert Tapoujade kreeg een specia le prijs voor „Le Socrate", een im provisatie over het leven van de Griekse filosoof. De Bucintoro d'Oro (gouden schip), de prijs voor de belangrijkste pro ducer, ging naar de Spanjaard An tonio Querejeta, die de film „Stress es tres tres" bracht. (ADVERTENTIE) A ll^ letdaa V Martine Fritzius, ster uit de film „Compromis" van de Nederlander Fhilo Bergstein, op het strand. TOKIO (ANP) Bijna tien minu ten duurde de ovatie die het Concert gebouworkest zaterdagavond in To kio in ontvangst nam na het eerste van de twaalf concerten die voor de Japantournee op het programma staan. De ongeveer 2000 mensen in de Tokio Metropolitan Festival Hall haalden dirigent Bernard Haitink met hun applaus en gejuich niet minder dan vijf keer terug op het podium. Niet alleen de dirigent maar ook de leden van het orkest werden even later in hun kleedkamers en bij het verlaten van het gebouw omstuwd door meest jeugdige Japanners die handtekeningen vroegen op pro grammaboekjes en zelfs op grammo foonplaten van het orkest die ze daar voor speciaal hadden meegebracht. Bernard Haitink werd ook gecompli menteerd door jhr. F. Q: Bas Backer, die nog deze maand zijn geloofsbrie ven zal overhandigen als Nederlands ambassadeur in Japan. Het enthousiasme van het publiek gold de uitvoering van ouverture, nocturne, scherzo uit Mendelssohn's „Sommernachtstraum" en twee voor de op muzikaal gebied nogal conser vatieve Japanners vrij „ongewone" werken: Eglogues van de 'Nederland se componist Heppener en de eerste symfonie van Mahler. Horizontaal: 1. links richten - familielid - maan stand; 2. ijzerhoudende grond - soort papegaai; 3. voorzetsel - kunstr-> dukt - niet even; 4. klein kind - voetbalvereniging; 5, afsluiting; 6. telwoord - akelig; 7. Chinese af standsmaat - streling - tegenover; 8. vrucht - houding; 9. maanstand - vo gel - spil. Vertikaal: 1. deel van een geweer - rivier in Duitsland; 2. gemenebest; 3. afval van koren; 5. gereedschap, grond stof; 7. leeftijd (Frans); 8. eroderend middel; 9. vaartuig - aangeslibd land. •SJO3 - ouB2f fei^uap -OJ9 *8 7, tiBeiiajEui 'q JJBJI -g iajanqndai z - dooi 'l \LH3A •sb - an*? - SP '6 - saq "8 !oi - Tee - Ti 'i iTua - Jia *9 Ja^eijeq •g :opB - spid 'f. !uo - sja - do *g :bjb - aao 'z lap - euio - 7 "hOH sSuissojdo (Van een onzer verslaggeefsters) BREDA Joop Hendriks, de 27- jarige Bredase saxofonist, die in '66 Loosdrecht-winnaar werd, zal op za terdag 14 september deelnemen aan het Jazzfestival in Zürich. Onder de naam Hendriks and Poll Incorporate wordt er met het sextet gespeeld, dat door Hendriks en Jack van Poi wordt geleid. Het festival in de Zwitserse stad heeft deze hele week plaats. Zaterdag is de finale, waar aan het sextet zal deelnemen. Men heeft de uitnodiging ontvan gen naar aanleiding van het winnen van de tweede prijs op het Jazzfes tival van Düsseldorf vorig jaar. Hen driks is er zelf verbaasd over, clait hij meteen in de finale is beland van het aan het festival verhonden concours. De eerste prijs bestaat uit zesduizend gulden. Maar daar durft hij niet eens op te hopen. Overigens zou dit bedrag hem heel goed van pas komen. De musicus werkt op het ogenblik in een muziekhandel om in zijn onderhoud te kunnen voorzien. Het sextet, zoals zich dat in Zu rich zal presenteren, bestaat uit Jack van Poll, flügelhoorn; Tony Vos, sopraan- en altsax; Mary He- huat, bas; Ruud Pronk, drums; Wout Hendriks, piano en Joop Hen driks, tenorsax. De Hendriks and Poll Incorporate vertrekt vrijdag avond naar Zwitserland. vXv— .".Ii\WV. - Joop Hendriks. DEN HAAG Het nieuwe to neelseizoen is gestart door de Haagse Comedie. En als „Ziehier, 'n vrij man", niet 't grote succes wordt dat men uiteraard hoopte, dan ligt dat voor een deel aan de manier waarop in Nederland het toneel is georganiseerd, en aan de vaste gewoonten die daaruit vrij automatisch zijn voortgeko men. Anders gezegd: bij een an dere vorm van toneelorganisatie zou de Haagse Comedie, met on bevangen blik, wellicht afwijzend hebben geoordeeld over het stuk dat zij nu echter min of meer „moest" spelen. Dat nieuwe stuk namelijk is een werk van Tom Stoppard, van wie de Haagsche Comedie in vorig sei zoen het in Engeland uitermate suc cesvolle „Rosencrantz en Guilden- stern zijn dood" verwierf. Een knap en vooral verstandelijk zeer uitzon derlijk geschreven werk, waarin de auteur rondom twee bij-figuren uit de vermaarde Hamlet een bijna stu dentikoos spelletje speelt met woor den en begrippen, waaruit tussen de regels door moet blijken hoe absurd niet alleen het lot is van zulke voor een speciaal doel geschapen mensen, maar van eigenlijk alle mensen. Juist omdat Stoppard daarin op intelligente en ironische manier een soort zeden-comedie schreef, heeft dat stuk wel een moderne mo raliteit (een soort van huidige El- ckerlyc) genoemd. Maar in Neder land, waar het publiek uiteraard niet zoals de Britten is opgegroeid met doordrenkt van citaten uit Hamlet, bleek het stuk lang niet zulk een succes als in Engeland Een reden dus eigenlijk, om extra kri tisch te staan tegenover ander werk van dezelfde hand. Maar de toneel constellatie in Nederland brengt mee, dat er vrij vaste en bindende banden ontstaan tussen een gezelschap hier, en de agent van een met moeite voor 'Nederlandse opvoering verkregen au teur elders. In zoverre was het „natuurlijk", aat de Haagse Comedie niet geheel V11J m?P was toen de agent van Stop- Para „Een vrij man" aanbood. En dat me agent dat deed, was met dezelfde commerciële instelling die bij veel auteursrecht-bemiddelaars het artis- 7- ,.geweten overwoekert. Want "f'e ,r. een vrij man" was een be- anwerkje van Stoppard, geschreven J?ar voor zÜn succes met Ro- ',en door het Britse be' K T',t0t dan toe als onbruik- kast Selaten. Nu echter de wa h 4°PP?rd meens een begrip da Dij tienduizenden toneelliefheb- rs> zag (en vond) de agent een markt voor dit inmiddels door de schrijver her-bewerkte jeugdwerk. En aangezien verder de Haagse Co medie de good-will van die naam voor Nederland bezat, plus bindende banden met de agent, kwam het dus op de Haagse planken. Ten onrechte, naar mij lijkt. Want „Ziehier een vrij man" is een volks stuk rondom een fantaserend figuur zoals met name de Ierse literatuur er vele heeft bezongen. Doodarme, op het simpele af kleine mensjes, die aan de werkelijkheid van hun grauw bestaan trachten te ontvluchten door zich heldendaden te fantaseren. In dit geval dan de wereldvreemde, broze en daardoor arbeidsschuwe man, die zich staande houdt door de illusie een uitvinder te zijn; een crea. tief mens dus, die „eens" dat gewel dige zal vinden waarmee hij een gou den Rolls Royce en een even gouden standbeeld zal verdienen, maar die ondertussen parasiteert op het beetje geld dat eerst zijn toegewijde vrouw, dan zijn dochter met hard sabbelen verdient. Een stuk dus dat, als het al te red den is (want het was duidelijk een jeugdwerk) het moet hebben van de wat rauwe, domme sfeer. Maar de Haagse Comedie is in Nederland bij uitstek het gezelschap van de ver fijnde, intelligente stijl. En Paul Steenbergen mag dan onbetwist de grootste acteur van Nederland zijn, maar met zfjn verfijning en hyper intelligente speeltrant brengt hij weinig mee voor een volkstype. En ook de regisseur is meer de man voor briljante woordspelletjes dan voor stukken met types van wat dom en aards karakterKortom, als men dc gehele Nederlandse toneel- markt overziet, dan was waarschijn lijk d- Haagse Comedie de minst in aanmerking komende groep, naar acteursbezetting èn naar de stijl, om déze Stoppard te redden. Om dat zelf in te zien, ontbrak echter de onbevangenheid, die ver dween achter de vanzelfsprekendheid van: wij speelden Stoppard, dus spe len wc hem weer. Wat dan jammer is, omdat een grootse prestatie van Sleenhergen toch niet een geloof waardig personage kon opleveren, en omdat (behalve misschien de on volprezen Ida Wasserman) het ver fijnde talent in de andere rollen al evenmin, juist doordat ze zo goed speelden in hun eigen stijl, het grau we en banale klimaat kon oproepen waarin dit spel tot leven had kunnen komen. Nee, het Nederlands toneel- bestel met zijn vaste groepen met vast tableau-de-la troupe heeft vele voordelen, maar kan zich soms tegen zichzelf richten. C. NICOLAï Wat maakt een foundationkollektie pas wérkelijk goed? Als u er voor ieder figuur de volmaakt afgestemde dessous in vindt. Daarom biedt Vroom Dreesmann zo'n onvergelijkbaar grote keuze. Er is geen vrouw of zij slaagt er figuur-lijk het beste LECORE lingerie-set van het modieuze sparkling nylon-charmeuse. Beha met voorgevormde 3-delige cup, lycra rug en verstelbare stretch schouderbandjes. Slipmodel panty met korrigerend voorpandje, en afneembare jarretels. In wit, bleu en rose. Maten 38-44. B.H. 6.95 Panty 10.75 Slip 2.95 Jupon 4.75 Bra-robe 12.90 Enige voorbeelden uit onze rijke kollektie „Belligna BELLIGNA foundationset in een weldoordachte kombinatie van nylon/lycra. Beha met voor gevormde cup en beugel en de panty uitgevoerd in soepel slip-on model. Belligna is het vermaarde eigen merk van uw warenhuis. Keuze uit charmante fantasie- kleuren. Maten 32-38. B.H. 3.95 Panty 7.95 Slip 2.95 Jupon 4.95 BELLIGNA korselet van solide lycra-kant en vorm- houdende 3-delige cup in invisinel. Geheel verstelbare stretch schouderbandjes. B-cup, maten 34t/m42. Uitsluitend in wit. 20.95 Ideale BELLIGNA tiener beha van nylon met kant Verstelbare rug- en schouderbandjes. AA-cup, maten 30 t/m 34. In bleu of rose. 3.95 Uw wapenhuls heeft op haar nieuw te openen super IJpelaar plaatsingsmogelijkheid voor: Leeftijd tot 35 jaar. In het bezit van de diploma's Aardappelen Groente en Fruit. Wij bieden U: een goed loon uitstekende secundaire arbeids voorwaarden. Gegadigden kunnen schriftelijke sollicitaties richten aan: F. DE GRUYTER EN ZOON N.V. Personeelszaken Filialen Pieter de Hooghstraat 42 's-Hertogenbosch. Te HUUR eengezinswoningen met wijk-c.v. in het uitbreidingsplan WISSELAAR. Huurprijs 217,p. mnd. excl. stookkosten. Inl. Makelaarskantoor DE KOEPEL N.V. Wilhelminastraat 3. Breda Tel. 01600-22 5 11

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13