Nederlands
filmsucces
op festival
van Venetië
Haagse Comedie
te verfijnd voor
„Een vrij man"
Uw
warenhuis heeft
figuurlijk alles
Afdelingschef
Groente en Fruit
AANMOEDIGINGSPRIJS VOOR PHILO BERGSTEIN
cey|on
Hendriks and
Poll Inc.
naar Zürich
VROOM DREESMANN
Niet akkoord
Andere prijzen
-ft
Ovaties voor
Concertgebouw
orkest
in Tokio
fpw n 9» k iu ivt*r
123456789
JAMMER
P. de Gruyter en Zoon N.V.
Breda
'UW HUIS staat in
BREDA
13
DE STEM VAN DINSDAG 10 SEPTEMBER 196b
13
(Van een onzer redacteuren)
Venetië bekroond met ,,de gouden duit van Venetië", de aan-
seur Philo Bergstein is op het internationale filmfestival van
Venetie bekroond met „de gouden duit van Venetie", de aan
moedigingsprijs voor jonge filmregisseurs.
De hoogste prijs van het festival, de gouden leeuw, werd toegewe
zen aan de Westduitse film „Die artiesten in der Zirkuskuppel
ratios". De film werd geregisseerd door de 36-jarige Alexander Kluge
en handelt over de belevenissen van een meisje dat een circus erft
De hoofdrol wordt gespeeld door
Hannelore Hofer, die op het einde
van de film de hoop uitspreekt nog
eens minister van buitenlandse za
ken te worden.
De prijs voor de beste mannelijke
rol werd toegewezen aan de nog on
bekende Amerikaanse acteur John
Marley voor zijn spel in „Faces",
een film van de Amerikaan John
Cassavetes. De Italiaanse actrice
Laura Betti, die de rol speelt van
een frivool meisje in de film „Teo-
rama", van Pier Paolo Pasolini,
kreeg de prijs voor de beste vrou
welijke rol.
Deze film kreeg tevens de begeerde
prijs van het katholiek filmbureau
(OCIC). Het besluit was echter niet
eenstemmig omdat twee leden van
de jury weigerden met de toeken
ning akkoord te gaan. Tot hen be
hoorde pater Claudio Sorgi, de film
recensent van het Vaticaanse blad
„Osservatore Romano", die zei: „een
prijs van zulk een verstrekkende
betekenis die door een katholieke ju
ry wordt toegekend wordt gegeven
voor de zedelijke en godsdienstige
waarden van een film. Ik geloof dat
Teorama deze verdienste niet heeft
wegens de nogal manifeste erotische
scenes."
Teorama handelt over een gezin uit
de middenklasse. Door de aankonjs
van een gast, een zeer eharmgnte ei
buitengewoon intelligente jongeman
ontstaan er moeilijkheden in hei
gezin. De een na de ander worden
de vader, moeder, de z»on en de
dochter en zelfs het dienstmeisje ver
liefd op de gast.
Na het vertrek van de jongeman
wordt de meid een dwaze heilige
de dochter vervalt tot een mystiel
nietsdoen, de zoon wordt een gekke
schilder, de moeder gaat geheel op
in het geslachtsleven en de gods
dienst en de vader geeft zijn gehele
fortuin weg en leeft verder als St.-
Franciscus.
De regisseur Pier Paolo Pasolini
heeft in 1964 ook de prijs van de
OCIC gekregen voor zijn film „het
evangelie volgens de heilige Mat-
theus".
Een speciale prijs kreeg de Itali
aanse regisseur Carmelo Bene voor
diens eerste film „Nostra Signora
Dei Turchi". De Franse schilder
Robert Tapoujade kreeg een specia
le prijs voor „Le Socrate", een im
provisatie over het leven van de
Griekse filosoof.
De Bucintoro d'Oro (gouden schip),
de prijs voor de belangrijkste pro
ducer, ging naar de Spanjaard An
tonio Querejeta, die de film „Stress
es tres tres" bracht.
(ADVERTENTIE)
A
ll^
letdaa
V
Martine Fritzius, ster uit de film „Compromis" van de Nederlander
Fhilo Bergstein, op het strand.
TOKIO (ANP) Bijna tien minu
ten duurde de ovatie die het Concert
gebouworkest zaterdagavond in To
kio in ontvangst nam na het eerste
van de twaalf concerten die voor de
Japantournee op het programma
staan. De ongeveer 2000 mensen in de
Tokio Metropolitan Festival Hall
haalden dirigent Bernard Haitink met
hun applaus en gejuich niet minder
dan vijf keer terug op het podium.
Niet alleen de dirigent maar ook
de leden van het orkest werden even
later in hun kleedkamers en bij het
verlaten van het gebouw omstuwd
door meest jeugdige Japanners
die handtekeningen vroegen op pro
grammaboekjes en zelfs op grammo
foonplaten van het orkest die ze daar
voor speciaal hadden meegebracht.
Bernard Haitink werd ook gecompli
menteerd door jhr. F. Q: Bas Backer,
die nog deze maand zijn geloofsbrie
ven zal overhandigen als Nederlands
ambassadeur in Japan.
Het enthousiasme van het publiek
gold de uitvoering van ouverture,
nocturne, scherzo uit Mendelssohn's
„Sommernachtstraum" en twee voor
de op muzikaal gebied nogal conser
vatieve Japanners vrij „ongewone"
werken: Eglogues van de 'Nederland
se componist Heppener en de eerste
symfonie van Mahler.
Horizontaal:
1. links richten - familielid - maan
stand; 2. ijzerhoudende grond - soort
papegaai; 3. voorzetsel - kunstr->
dukt - niet even; 4. klein kind -
voetbalvereniging; 5, afsluiting; 6.
telwoord - akelig; 7. Chinese af
standsmaat - streling - tegenover; 8.
vrucht - houding; 9. maanstand - vo
gel - spil.
Vertikaal:
1. deel van een geweer - rivier in
Duitsland; 2. gemenebest; 3. afval
van koren; 5. gereedschap, grond
stof; 7. leeftijd (Frans); 8. eroderend
middel; 9. vaartuig - aangeslibd land.
•SJO3 - ouB2f fei^uap
-OJ9 *8 7, tiBeiiajEui 'q JJBJI -g
iajanqndai z - dooi 'l \LH3A
•sb - an*? - SP '6 - saq "8
!oi - Tee - Ti 'i iTua - Jia *9 Ja^eijeq
•g :opB - spid 'f. !uo - sja - do *g
:bjb - aao 'z lap - euio - 7 "hOH
sSuissojdo
(Van een onzer verslaggeefsters)
BREDA Joop Hendriks, de 27-
jarige Bredase saxofonist, die in '66
Loosdrecht-winnaar werd, zal op za
terdag 14 september deelnemen aan
het Jazzfestival in Zürich. Onder de
naam Hendriks and Poll Incorporate
wordt er met het sextet gespeeld,
dat door Hendriks en Jack van Poi
wordt geleid. Het festival in de
Zwitserse stad heeft deze hele week
plaats. Zaterdag is de finale, waar
aan het sextet zal deelnemen.
Men heeft de uitnodiging ontvan
gen naar aanleiding van het winnen
van de tweede prijs op het Jazzfes
tival van Düsseldorf vorig jaar. Hen
driks is er zelf verbaasd over, clait
hij meteen in de finale is beland
van het aan het festival verhonden
concours. De eerste prijs bestaat uit
zesduizend gulden. Maar daar durft
hij niet eens op te hopen. Overigens
zou dit bedrag hem heel goed van
pas komen. De musicus werkt op
het ogenblik in een muziekhandel
om in zijn onderhoud te kunnen
voorzien.
Het sextet, zoals zich dat in Zu
rich zal presenteren, bestaat uit
Jack van Poll, flügelhoorn; Tony
Vos, sopraan- en altsax; Mary He-
huat, bas; Ruud Pronk, drums;
Wout Hendriks, piano en Joop Hen
driks, tenorsax. De Hendriks and
Poll Incorporate vertrekt vrijdag
avond naar Zwitserland.
vXv— .".Ii\WV. -
Joop Hendriks.
DEN HAAG Het nieuwe to
neelseizoen is gestart door de
Haagse Comedie. En als „Ziehier,
'n vrij man", niet 't grote succes
wordt dat men uiteraard hoopte,
dan ligt dat voor een deel aan de
manier waarop in Nederland het
toneel is georganiseerd, en aan
de vaste gewoonten die daaruit
vrij automatisch zijn voortgeko
men. Anders gezegd: bij een an
dere vorm van toneelorganisatie
zou de Haagse Comedie, met on
bevangen blik, wellicht afwijzend
hebben geoordeeld over het stuk
dat zij nu echter min of meer
„moest" spelen.
Dat nieuwe stuk namelijk is een
werk van Tom Stoppard, van wie
de Haagsche Comedie in vorig sei
zoen het in Engeland uitermate suc
cesvolle „Rosencrantz en Guilden-
stern zijn dood" verwierf. Een knap
en vooral verstandelijk zeer uitzon
derlijk geschreven werk, waarin de
auteur rondom twee bij-figuren uit
de vermaarde Hamlet een bijna stu
dentikoos spelletje speelt met woor
den en begrippen, waaruit tussen de
regels door moet blijken hoe absurd
niet alleen het lot is van zulke voor
een speciaal doel geschapen mensen,
maar van eigenlijk alle mensen.
Juist omdat Stoppard daarin op
intelligente en ironische manier een
soort zeden-comedie schreef, heeft
dat stuk wel een moderne mo
raliteit (een soort van huidige El-
ckerlyc) genoemd. Maar in Neder
land, waar het publiek uiteraard niet
zoals de Britten is opgegroeid met
doordrenkt van citaten uit
Hamlet, bleek het stuk lang niet
zulk een succes als in Engeland Een
reden dus eigenlijk, om extra kri
tisch te staan tegenover ander werk
van dezelfde hand. Maar de toneel
constellatie in Nederland brengt mee,
dat er vrij vaste en bindende banden
ontstaan tussen een gezelschap hier,
en de agent van een met moeite voor
'Nederlandse opvoering verkregen au
teur elders.
In zoverre was het „natuurlijk",
aat de Haagse Comedie niet geheel
V11J m?P was toen de agent van Stop-
Para „Een vrij man" aanbood. En dat
me agent dat deed, was met dezelfde
commerciële instelling die bij veel
auteursrecht-bemiddelaars het artis-
7- ,.geweten overwoekert. Want
"f'e ,r. een vrij man" was een be-
anwerkje van Stoppard, geschreven
J?ar voor zÜn succes met Ro-
',en door het Britse be'
K T',t0t dan toe als onbruik-
kast Selaten. Nu echter de
wa h 4°PP?rd meens een begrip
da Dij tienduizenden toneelliefheb-
rs> zag (en vond) de agent een
markt voor dit inmiddels door de
schrijver her-bewerkte jeugdwerk.
En aangezien verder de Haagse Co
medie de good-will van die naam
voor Nederland bezat, plus bindende
banden met de agent, kwam het dus
op de Haagse planken.
Ten onrechte, naar mij lijkt. Want
„Ziehier een vrij man" is een volks
stuk rondom een fantaserend figuur
zoals met name de Ierse literatuur er
vele heeft bezongen. Doodarme, op
het simpele af kleine mensjes, die
aan de werkelijkheid van hun grauw
bestaan trachten te ontvluchten door
zich heldendaden te fantaseren. In
dit geval dan de wereldvreemde,
broze en daardoor arbeidsschuwe
man, die zich staande houdt door de
illusie een uitvinder te zijn; een crea.
tief mens dus, die „eens" dat gewel
dige zal vinden waarmee hij een gou
den Rolls Royce en een even gouden
standbeeld zal verdienen, maar die
ondertussen parasiteert op het beetje
geld dat eerst zijn toegewijde vrouw,
dan zijn dochter met hard sabbelen
verdient.
Een stuk dus dat, als het al te red
den is (want het was duidelijk een
jeugdwerk) het moet hebben van de
wat rauwe, domme sfeer. Maar de
Haagse Comedie is in Nederland bij
uitstek het gezelschap van de ver
fijnde, intelligente stijl. En Paul
Steenbergen mag dan onbetwist de
grootste acteur van Nederland zijn,
maar met zfjn verfijning en hyper
intelligente speeltrant brengt hij
weinig mee voor een volkstype. En
ook de regisseur is meer de man
voor briljante woordspelletjes dan
voor stukken met types van wat dom
en aards karakterKortom, als
men dc gehele Nederlandse toneel-
markt overziet, dan was waarschijn
lijk d- Haagse Comedie de minst in
aanmerking komende groep, naar
acteursbezetting èn naar de stijl, om
déze Stoppard te redden.
Om dat zelf in te zien, ontbrak
echter de onbevangenheid, die ver
dween achter de vanzelfsprekendheid
van: wij speelden Stoppard, dus spe
len wc hem weer. Wat dan jammer
is, omdat een grootse prestatie van
Sleenhergen toch niet een geloof
waardig personage kon opleveren,
en omdat (behalve misschien de on
volprezen Ida Wasserman) het ver
fijnde talent in de andere rollen al
evenmin, juist doordat ze zo goed
speelden in hun eigen stijl, het grau
we en banale klimaat kon oproepen
waarin dit spel tot leven had kunnen
komen. Nee, het Nederlands toneel-
bestel met zijn vaste groepen met
vast tableau-de-la troupe heeft vele
voordelen, maar kan zich soms tegen
zichzelf richten. C. NICOLAï
Wat maakt een foundationkollektie pas wérkelijk goed?
Als u er voor ieder figuur de volmaakt afgestemde
dessous in vindt. Daarom biedt Vroom Dreesmann
zo'n onvergelijkbaar grote keuze. Er is geen vrouw
of zij slaagt er figuur-lijk het beste
LECORE lingerie-set van het modieuze
sparkling nylon-charmeuse. Beha met
voorgevormde 3-delige cup, lycra rug en
verstelbare stretch schouderbandjes. Slipmodel
panty met korrigerend voorpandje, en
afneembare jarretels. In wit, bleu en rose.
Maten 38-44. B.H. 6.95 Panty 10.75 Slip 2.95
Jupon 4.75 Bra-robe 12.90
Enige voorbeelden
uit onze rijke
kollektie „Belligna
BELLIGNA foundationset in een
weldoordachte kombinatie van
nylon/lycra. Beha met voor
gevormde cup en beugel en de
panty uitgevoerd in soepel slip-on
model. Belligna is het vermaarde
eigen merk van uw warenhuis.
Keuze uit charmante fantasie-
kleuren. Maten 32-38. B.H. 3.95
Panty 7.95 Slip 2.95 Jupon 4.95
BELLIGNA korselet van
solide lycra-kant en vorm-
houdende 3-delige cup in
invisinel. Geheel verstelbare
stretch schouderbandjes.
B-cup, maten 34t/m42.
Uitsluitend in wit. 20.95
Ideale BELLIGNA tiener
beha van nylon met kant
Verstelbare rug- en
schouderbandjes. AA-cup,
maten 30 t/m 34. In bleu of
rose. 3.95
Uw wapenhuls
heeft op haar nieuw te openen
super IJpelaar plaatsingsmogelijkheid
voor:
Leeftijd tot 35 jaar.
In het bezit van de diploma's Aardappelen
Groente en Fruit.
Wij bieden U:
een goed loon
uitstekende secundaire arbeids
voorwaarden.
Gegadigden kunnen schriftelijke
sollicitaties richten aan:
F. DE GRUYTER EN ZOON N.V.
Personeelszaken Filialen
Pieter de Hooghstraat 42
's-Hertogenbosch.
Te HUUR eengezinswoningen met wijk-c.v. in
het uitbreidingsplan WISSELAAR.
Huurprijs 217,p. mnd. excl. stookkosten.
Inl. Makelaarskantoor DE KOEPEL N.V.
Wilhelminastraat 3. Breda Tel. 01600-22 5 11