rik ben helemaal niet het levende geweten van de bondsrepubliek; dan zou ik reeds lang dood zijn" HEINRICH BÖLL Dochters met knobbels TWINTIG JAAR N.CC-PRAAGSE KUNSTENAARS LIST je te geven! W wm Baf- IN GESPREK MET ad, gegalvaniseerd ?er, olie en vetten en buitenverf; de ritine, tarretol, car- lefoon (0 1620) 40 87 H .--n S' h" /- - '•ij 'r* -.f S&j V-v' ig- I*, tenen ig c in, auto! 599, 190, tonda itatie. V ±i. flpW'' ilhelmina- -Jonkers, ers, - V. - -v;';- L. DE STEM VAN ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1968 "X' HET Nedelands Culturele Con tact bestaat twintig jaar. Dat wordt op 12, 13, 14 en 15 sep tember stijlvol en feestelijk herdacht. Dat gebeurt door een groot aantal manifestaties, die alle maal m Amsterdam worden gehou den Bij Polak Van Gennep kwam een boekje uit, waarvan de htel goed de doelstelling van het NCC aangeeft: „Het versierde le ven en de eigen tijd". Ook het programma van de ma' nifesU-ties vertelt misschien meer over de taken, die het NCC op zijn culturele schouders torst, dan een zwaarwichtige uiteenzetting. Van daag is er een ontmoetingsdag in d A"nne Frankhuis, waar dr B. Hofstede spreekt over „Verbur gerlijking van het proletariaat" Unertie-autoritaire persoonlijk heid) Gedurende de gehele maand is er een (amateur)-fototentoonstel- j Ponderdag 12 september wordt in de Noorderkerk in het ka der van het Jordaanfestival een unstexpositie geopend Vrijdag 13 jjepterr ber een openingsavond in e Brakke Grond met onder ande re Studio, dat het hedendaagse to- eelstuk 0=0 van Sandro Key aberg speelt. De volgende dag ""ft en stekelpraat", waar knel- P men op cultureel gebied aan de de gesteld worden door o.a. Re- te Rubinstein en pater Jelsma. h 3 '5 de m°rgen. 's Middags "Ien Kijken, Duen", demonstra- ?e Dam van verschillende .«"eunyttate expressievormen IWerkschuit, volkstuintjes etc.). va°n da" hijeen beoefenaars kunat he en beroeps- (o.l.v. Otto Sterman, Marie Cecile Moerdijk, Piet van der Ham), 's Avonds een improvisatie avond met poppenspel, volksliede ren, literatuur. Zordag 15 september is er een stertocht van harmonie- en fanfa regezelschappen en 's middags in de Brakke Grond: H. Wielek over „Absurditeit in onze werkelijk heid", met films van Johan van der Keuken, Jiri Trnka, Nutrovic en Laloux Hades speelt 's avonds wa genspelen (Lanceloet, Nu noch en Het esbattement van den Appel boom) Inmiddels heeft er om 11 uur in het Anne Frankhuis een tweede ontmoetingsdag plaats ge vonden, waar dr. A. Nijk inleider is over: „Knelpunten op het ge bied van het volksontwikkelings- werk De secularisatie der kerken". Tenslotte wordt op 28 september op dezelfde plaats door Daniël de Langt een inleiding gehouden over „Uitholling van het begrip demo cratie". Tussen al deze programma punten zijn nog allerlei aardighe den gestrooid. Toch nog enkele officiële noten uit Eigen Tijd (een aardig pro grammaboekje) Het NCC is opge richt in 1948 om het in de oorlog gewonnen inzicht het één volk zijn te concretiseren in de sa menwerking van landelijke cultu rele organisaties met het doel door gemeenschappelijk beraad in deze vereniging te tornen tot een gemeenschappelijk cultuurbeleid. Thans zijn 112 landelijke organisa ties aangesloten. (Dat „beleid" aan een gewetensonderzoek onderwer pen, zou ook een passend program mapunt geweest zijn. Red.). IN het Prentenkabinet van het Museum Boymans-van Beunin- gen, Rotterdam, wordt tot 20 oktober 1968 een tentoonstel ling gehouden van het werk van 3 kunstenaars uit Praag De tentoon stelling omvat grafiek en collages van Jiri Kolar, Jiri John en Alena Kucerova. De collages zijn het werk van Jiri Kolar. de oudste van de drie aanwezige kunstenaars. Kolar werd in 1914 geboren. Aanvankelijk schreef hij gedichten. In de loop van de jaren vijftig werden zijn gedich ten steeds meer tot „concrete poë zie": uit hun verband gelichte woorden, stukjes van woorden, let ters of alleen- nog maar schrijfma- chinetekens, zoals kruisjes en streepjes worden in een bepaalde vorm naast elkaar geplaatst. Hij ging zich toen ook met de collage bezighouden. Jiri John is graficus en schilder. Zijn droge-naaldetsen, die op de tentoonstelling te zien zijn getuigen van een perfecte beheersing van de etstechniek. Zijn poëtische bla den zijn opgebouwd uit een net werk van verschillende lijnstructu- ren. De onderwerpen zijn dikwijls geïnspireerd door vormen uit de natuur. Alena Kucerova houdt zich voorna melijk bezig met grafiek. Sommige van haar bladen zijn opgebouwd uit streng georganiseerde patro nen, andere laten een vrij grillig spel van lijnen en vormen zien. Ze past een perforatietechniek toe. Op deze tentoonstelling van drie kunstenaars krijgt de beschouwer toch een goede indruk van de va riatie en het hoge niveau van de grafische kunsten in het Praag van vandaag. Het is een wit huis langs de kronkelige Belvédèrestrasse in A^üngersdorf op een goeie tien kilometer van het Keulse centraal station. Hét huis staat half verborgen achter het gebladerte van een reusachtige boom in de kleine voortuin. Zo verborgen zelfs dat je, wanneer je de trappen Oploopt naar de huisdeur toe, de takken moet wegduwen die tot halfweg die deur reiken. Binnen is het heerlijk rustig. Een gezellige woonkamer et gemakkelijke stoelen. Rijen boeken langs de muren. Een grote man met een doorgroefd gelaat. Wit hemd, open kraag. Een stevige handdruk. En vriendelijke ogen. Heinrich Böll, succes schrijver in het naoorlogse Duitsland. Kom, we gaan naar boven, daar kunnen we rustiger praten" Boven is een klein wit werkkamertje. Eigenlijk was dit vraaggesprek reeds vorig jaar gepland geweest- Het zou een gesprek worden naar aanleiding van Bölls vijftigste ver jaardag- 21 december jongstleden. Maar Böll is lang zwaar ziek ge weest. („Ik moet allereerst mijn correspondentie afwerken. Hopen brieven die zich in de lengte van maanden hebben opgestapeld. En dan Tja, schrijven moet ik ook weer. Natuurlijk. Maar momenteel heb ik nog geen vaste plannen voor een nieuw thema. Een toneel stuk misschien. Ik wil het nog eens proberen, al is een vorig stuk geen meevaller geworden".) Hij zegt het alles gewoon, in een licht slepend Keuls. Hfj is geboren te Keulen in de Eerste Wereldoorlog op 21 de cember 1917. Was een poosje be diende in een boekhandel, werd dan voor Arbeidsdienst en nadien voor de Weermacht opgeroepen. Beleefde de frontverschrikkingen in West en Oost en vestigde zich na de oorlog en een periode van krijgsgevangenschap opnieuw in zijn geboortestad. In feite stond hij in de stadsregisters opgetekend als student in Germaanse talen. „Maar ik heb nooit die colleges gevolgd! Kijk, om een levensmid delenkaart te. krijgen moest men ook een beroep hebben. Daarom liet ik me als student inschrijven". Hij zette zich aan het schrijven Een eerste poging in die richting werd in 1935 niet gepubliceerd. De oorlog, de ellende en de chaos na de militaire ineenstorting brachten hem op literair vlak meer geluk. Met het gevolg dat Heinrich Böll nu al bijna twintig jaar uitsluitend van zijn pennevruchten leeft. Maar schrijver geworden dank zij de oorlog „Nee, de oorlog bracht alleen maar een bepaald element voor mijn boeken. Zo er geen oorlog was geweest Hij denkt even na en zucht. En vervolgt met zachte stem: „Zo er geen oorlog was geweest en geen Hitier. ja dan zouden wij toch een burgeroorlog hebben gekend. En misschien had ik dan wel aan de zijde van de zogenaamde roden gestaan Dat is natuurlijk zuiver hypothetisch, maar zo voel ik het toch En in elk geval zou ik tot schrijven zijn gekomen. Omdat ik in mezelf voel, dat het zo moet en niet anders kan". In 1949 verscheen de eerste roman van Heinrich Böll: „Der Zug war pünktlich". Het was het eerste in een reeks beklemmende verhalen uit het na-oorlogse Duits land. Dit boek dat dadelijk een bijzon der succes oogstte, zou tevens on middellijk de grote literaire kracht van Böll openbaren: zijn bijzon der boeiende verteltrant: zijn direc te taal, zijn meeslepende sfeerbe schrijvingen. Later zou men heni d£ Duitse Hemingway noemen, omdat Böll in zijn korte romans en zijn harde taal deed denken aan de Amrikaanse meester van de novelle. Na „Der Zug" kwamen Bölls verhalen met de regelmaat van een klok op de lezersmarkt. Wan derer, kommst du nach Spa (in 1950), Wo warst du Adam? en Die schwarzen Schafe (in 1951) Nicht nur zur Weihnachtszeit (1951) Und sagte kein einziges Wort (1953). Haus ohne Hüter (1954), Das Brot der frühen Jahre (1955) En zovele andere verhalen nog. Van 1958 af verschenen de meeste romans van Böll in Nederlandse vertaling: Eng is de poort, Hui zen zonder vaders, Het brood van mijn jeugd, Geen alibi voor God, Wie gaat mee naar Ierland varen, Biljarten om half tien, De weggooi- er, Meningen van een clown. Een slok aarde, Einde van een dienst reis. En ook hier is onze lijst niet volledig. Om Godswil, nee", weerlegt Böll met klem, „ik ben helemaal niet dat levende geweten van de Bonds republiek Dan zou ik reeds lang dood zijn Nee- die bewering is in feite een begrijpelijk verkeerd be grijpen van buitenlandse critici, die de Tweede Wereldoorlog en de naweeën hiervan als maatstaf na men. Ik beschouw mezelf niet als dat levende geweten. Wat de zo genaamde protesten betreft, geloof ik niet dat ik daarin de enige ben. Tenslotte wil ik hoofdzakelijk ver tellen. Ik heb hiervoor slechts wei nig waarachtig gebeurde feiten nodig. Slechts een elementje hier of daar en verder de eigen fan tasie. Het is een zeer oneerbiedig voorbeeld, al het niet zo bedoeld: God had toch ook een handvol ma terie nodig om de mens te maken. En zo is de oorlog oók een ele ment geweest' in een reeks van verhalen, die misschien miljoenen malen echt hadden kunnen zijn. Kijk, u zegt dat ik protesteer, dat ik aanklaag? Ook die protes ten, die aanklachten spruiten voort uit het verhaal. Neem nu „Ansich ten eines Clowns" (Meningen van een clown). Ik wilde onder die ti tel alleen een liefdesgeschiedenis schrijven Hiervoor had ik behoef te aan een bepaald milieu. He* bes te milieu voor mijn verhaal vond ik het Duitse katholicisme. De dwangelementen, die in dit verhaal voorkomen, kon ik op ideale ma nier bij mijn Duitse katholieken vinden. In dat milieu was het, dat mijn liefesgeschiedenis moest mislukken. Daarin zoekt men dan achteraf het protest. Zeker, ik heb een wantoestand, een bekrompen heid aangeklaagd. Maar dat was dan toch weer het directe gevolg van een verhaal". ent u katholiek? Ja? Dan kent u ook wel onze „Moeder de B Kerk". Die opwinding bij mensen die zich gevizeerd voelden, is al lang verdwenen. Trouwens, 't con cilie heeft toch andere wegen aan geduid. Maar die evolutie bewijst mij, wat mijn omgeving betreft toch nog niet alles- Zij is een bewijs voor het aanpassingsvermogen van de clerus, niet voor zijn vrijheids zin". Vorig jaar lazen wij een stuk van Heinrich Böll over „Een ka tholiek schrijver?" in The Times Literary Supplement met verwij zingen naar de opvattingen van Graham Greene over de benaming „katholiek schrijver". Böll meent dat die benaming onjuist is. „Men is schrijver en dat is in de literatuur het voornaamste. Ik geloof dat men tenslotte niet meer over gelovige of ongelovige auteurs zal spreken. Zo ben ik er bijvoor beeld van overtuigd, dat een athe- istisch auteur een erg goed reli gieus boek kan schrijven". In een interview met Marcel Reich-Kanicki heeft Böll ooit ge zegd dat twee elementen zijn boe ken bepalen: liefde en godsdienst. „Ik zou thans niet meer hetzelf de antwoord geven. Ik zou thans zeggen dat liefde en godsdienst identiek zijn. Weet u, mij interesse ren toch alleen maar het verhaal de stijl, de vormgeving, het tem po waarin dat verhaal zich afspeelt. Voor mij krijgt dit alles zelfs een erotische tint Een roman, een verhaal betekent voor mij steeds en opnieuw een verovering, een bezitten". jjeinrich Böll wordt een mees- terlijk satirisch schrijver ge noemd. Maar ook in het satiri sche zit weer zijn waarschuwing. Zoals in zijn jongste roman „Ein de van een dienstreis" waarin de Duitse zelfgenoegzaamheid wordt gehekeld rond de zaak van een jeepdiefstal ten nadele van de Bundeswehr. Zo knoopt Böll tel kens opnieuw aan bij een of an dere vorm van actualiteit". Maar zijn protesten dan? Want tenslotte kan deze grote, sympa thieke man niet ontkennen (en dat wil hij ook niet) dat hij geën gageerd is. Hij is het toch die heeft gezegd: „Nichts gibt's was uns nicht angeht" (Er gebeurt niets wat ons niet raakt). „Ja, dat heb Ik gezegd en ik blijf erbij Maar dat is een stelregel geweest waarbij men toch rea list moet blijven. Ik bedoel: niets mag ons onberoerd laten. Denk bijvoorbeeld maar eens even aan Biafra Maar lieve God- wanneer ik dag en nacht aan de hongeren de mensen in Biafra ga denken, wordt het leven onmogelijk voor mij. Ik wil alleen maar zeg gen dat ook in deze gedachtengang het extreme moet worden ver meden. En toch kan ieder van ons iets doen om de wereld te veranderen, te verbeteren bedoel ik. Alleen reeds wanneer ik bijvoorbeeld schrijf is er iets in de wereld ver anderd. Ergens doet dat geschrijf toch al tijd iemand nadenken. Zo geloof ik, dat de naoorlogse literatuur van vele auteurs hier in Duits land wel degelijk iets heeft ver anderd". GASTON CLAES A/Joeder van een omstreeks acht jarige dochter, nu de scholen weer begonnen zijn en de hobby- lessen dus ook, zoudt u er over denken om uw kind voor zangles toe te vertrouwen aan een onge diplomeerd iemand? Zoudt u voor heilgymnastiek ergens anders te recht willen dan waar een bord op de deur, binnen gesteund door bijbehorend papier, u garandeert dat de betrokken leraar een door de staat vereist en gewaarborgd examen heeft afgelegd met goed gevolg? Natuurlijk niet. Aan het op deze leeftijd extra kwetsbare lichaam van uw kind mag alleen de erkende arts en de erkende heilgymnast raken. Maar toch, moeders, bent u met 'n paar tienduizenden tegelijk bezig uw springerige schoonheid op balletles te doen, zonder u af te vragen bij welke deur u binnengaat. Dat is in Suriname en de Antillen niet zo erg: dank zij de Stichting Culturele Samenwerking met Suriname en de Ned. Antillen (zeg maar: Sti- cusa) worden alleen balletpeda gogen uitgestuurd met het wel de gelijk bestaande Staatsdiploma. Een Staatsdiploma helaas zonder stok achter de deur. Mag men zich in Nederland niet vestigen als heil gymnast zonder erkenning, als bal letpedagoog mag dat wel. J^aar ziet de kneep. Of de minis ter moet eindelijk consequent zijn en zeggen: er zaten zulke ha chelijke medische kanten aan bal letles, dat wij een staatsdiploma hebben ingesteld als waarborg, en van nu af zullen we iedereen ver bieden een balletstudio te openen zonder dat diplomaOf u, moe ders, moet in afwachting van die ministeriële bescherming uzelf en uw dochter beveiligen door aan de studio van uw dochters keuze te informeren over welke papieren men beschikt. Waarom, ze gaat toch alleen maar wat dansen? Jawel, maar on oordeelkundige les kan aan de spieren, maar vooral aan de nog niet uitgegroeide botten van het been eisen stellen, die later de formaties ten gevolge zullen heb ben. Bijvoorbeeld dat voor elke moeder zo bewonderde dansen op de teenpunt, op pointes. Dat mag niet beneden elf, eigenlijk niet be neden dertien jaar als ze weinig les-per-week gehad hebben. Om dat dan de voet en het hele been worden gebruikt op een manier, waarin de natuur niet voorzag. Als we gewoon dansen op verend gehouden voorvoet, wordt het li chaamsgewicht verdeeld over een heel rijtje botjes, die net als een brug over een brede rivier in een soort boogvorm zijn gespannen. Elk draagt dan een klein deel van het gewicht. Op de teenpunt echter worden al die botjes loodrecht bo ven elkaar gelegd, elk onder de volle druk het gewicht doorgevend aan een teenpunt zo groot als een gulden in plaats van aan 15x dat oppervlak over de hele voet. Tus sen die opgestapelde botjes zit kraakbeen, dat beneden de dertien jaar nog niet is gehard. Onoor deelkundige lessen kunnen tot ge volg hebben, dat dit kraakbeen tussen de kootjes wordt „wegge- perst". Dat betekent op oudere leeftijd: lelijke knobbels, stijve verbindin gen omdat het smeermiddel kraak been er tussen uit is. Maar hoger op in zulk overbelast been gebeu ren erger dingen. Want aan de uit einden van de botten bevinden zich bij uw prille dochter of zoon cellen, die regelend optreden bij de lichaamsgroei. Als die cellen door onmatige druk worden bele digd, kan het groeiproces van het gehele kind worden vertraagd. En ook dat was niet waarvoor u haar naar ballet stuurde. Integendeel, terecht verwachtte u dat goede les uw kind een fraaie, hoog-opgaande houding zouden bezorgen. J^aar zit de kneep. Of de minis- dig is en de betrokken lerares alles afweet van de kwetsbare plekken in de jeugdige anatomie. Dan mag uw kind, hoe het ook smeekt, niet eerder op pointes dan met elf jaar. Dan mag uw kind, hoe huppelziek ook, geen sprongen of armbewegingen maken waarbij de nog losjes aangehechte pezen of banden kunnen scheuren. Dan zal die leiares of leraar de natuurlijke bewegingsdrang en speelbehoefte van uw kind paren aan muzikaal gehoor, en in geleidelijke ontwik keling een niet slechts goed ge traind, maar ook móói getraind mensenkind afleveren, dat creatief heeft leren zijn met eigen lichaam. Bovendien zal dat kind dan ook sociaal zijn toegerust. Het heeft immers, gedwongen door de mu ziek, de nodige zelfdiscipline moe ten ontwikkelen. Én aangezien ze dat leert met een heel klasje te gelijk, dezelfde bewegingen ma kend of dezelfde ritmen of muziek, zal ze ook al heel jong groeps- discipline als iets vanzelfsprekends gaan aanvaarden. Omdat 't voort komt uit haar eigen behoefte om samen met de anderen mooi ballet te maken. Dus lieve moeders, alle reden om uw dochter maar ook uw zoontje naar balletles te sturen als hen dat een beetje zint. Maar schaamt u vooral niet even naar het diploma te vragen. De gediplomeerde met z'n staatsexamen zal dat normaal vinden, want daarvoor dééd hij examen. En bij die niet-staatsge- diplomeerde moest u, in vrede of met ruzie, toch de deur weer uit. Ter wille van uw eigen doel: een kind, dat ook.op later leeftijd een lichaam heeft, dat soepel blijft en fraai. C. NICOLAï

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 15