Containertransport in opmars rs lassers VERVOERSBEDRIJVEN HECHTEN GROTE WAARDE AAN MASSATRANSPORT Van Nievelt in reactie CBTB wil huidig prijsbeleid handhaven amsterdamse effectenbeurs Skip de was- it die idig schoon maakt szondste zoekt e in de erpakking orkten en vei Sing Aff ;ip wast elke ze!schoon FAILLISSEMENTEN ?^SbEu£J-c,aassen'Bos IR. POSTHUMUS Houd vervoers capaciteit onder controle RIJNVAART LUCHTVAART Wetsontwerp ter goedkeuring van visserijverdrag Hoogovens helpt Indonesië bij buizenfabricage WATERSTANDEN Ter zake II I'll I 12 DE STEM VAN WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1968 15 f J**. die niet Igen neetsnel schiet Skip i>r alle vezels - gt alle vuil eruit. sk kii.4t.SH VERKER. t'/m donderdag WJj werf ..DE SCHROEF r. Steenbergenlaan CALTEX nederland 4 te Kaapstad verw GOEREE 3 tte Singapore KIELDRECHT 3 ten anker AbudhabI MERCURIUS 3 vn Vlissingen nr Antwerpen Seinelloyd 4 te Bangkok verw STRAAT COLOMBO 3 vn Sydney nr New Castte tl'OENSDRECHT 4 te Nagoya verw AMSTELMEEr 2 vn Geelong nr Singapore AMSTELVEEN 3 vn Wallaroo nr Port Lincoln ARCHIMEDES 2 te Antofagasta ARTIMES 3 te AntweTpen BANGGAI 3 te Port of Spain EINTANG 3 vn Southampton nr Le Havre CALAMARES 3 te Kingston DINTELDIJK 2 vn Cristobal nr Le Havre GABONKUST 3 vn Antwerpen nr Amsterdam GEESTLAND 2 te Barbados HATHOR 2 vn Malta nr Piraeus KEIZERSWAARD 3 te Buenos Aires KELLETIA 3 te Buenos Aires KOSSMATELLA 3 vn Teesport nr Saltend LADON 3 te Poi-t of Spain LEIDERKERK 3 rede Dubal LEKHAVEN 3 te Antwerpen MINOS 3 te Saloniki NEDER RHóNE 2 vn Kaapstad nr Bilbao SOCRATES 4 te Ponce verw STRAAT CLEMENT 2 vn Adelaide nr Melbourne WAALEKERK 3 vn New Castle 4 te Brisbane verw WAARDRECHT 3 te Montreal ZEELAND 3 vn Basrah 4 te Bahrein verw ADONIS 2 vn Pto Ordaz nr Savannah DOELWIJK 2 vn Tobroek nr Priolo GAASTERDIJK 2 rede Tampa KRYPTOS 3 te Sal MENTOR 2 vn Lattakia nr Alexandrië PERICLES 2 vn Hamburg nr Rotterdam STAD KAMPEN 3 te Sagunto TJILUWAH 3 te Brisbane ULYSSES 3 te San Juan ZONNEKERK 2 te Antwerpen ABIDA 2 vn Singapore nr Sattahlp 3 te Sattahip ACMAEA 2 vn Tema nr Lagos ALCOR 2 vn Genua nr Kaapstad AMELAND 2 vn Curagao nr Cornerbrook ANGOLAKUST 2 te St Thomas BALONG 3 te Kaapstad BENINKUST 2 vn Victoria nr Abidjan BILLITON 2 rede Kaapstad CERES 2 te Bilbao FOREST LAKE 2 vn Vizagapatnam nr Japan GAASTERLAND 2 rede Santos GANYMEDES 3 te Balboa KARIMATA 2 te Durban MARATHON p 2 Flores nr Rotterdam SILINDOENG 2 vn Singapore nr Bangkok STAD DEN HAAG 2 te Santandei STRAAT FRAZER 2 te Tema STRAAT FUTAM1 3 te Duraban STRAAT MAGELHAEn 2 te Tema STREEFKERK 2 vn Durban nr Lourengo Marques WrLLEMSKERK p 2 Kaapstad nr Duinkerken AGNEs 29 vn Portsmouth ASUNCION 1 vn Norfolk nr Rosarlo D1LIGENTIA 1 te Antwerpen ELIZABETH BROERE p 31 St Abbs Head nr Immingham CAPILUNA 31 410 m zo Mombasa m Mena Al Ahmadi DAHOMEYKUST 1 te Takoradi DIADEMA 2 570 m nw Geraldton nt Whangarei KAAP HOORN 31 500 m z Azoren nr Curagao MARNÉLLOYD verm 3 vn Mombasa NUKERK 31 vn Marseille nr Kaapstad RADJA 31 15 m no Kaapstad nr Las Palmas TJIKAMPEK 1 te Mombasa AEGIS 3 te Rotterdam ATLANTIC STAR 2 te Rotterdam CHEVRON AMSTERDAM 3 vn Rotter dam nr Ras Lanuf CONGOKUST 3 te Amsterdam EEMLAND 3 vn Amsterdam nr Las Palmas EUMAEUS 3 vn Amsterdam nr Liver pool GEERTJE BUISMAN 3 vn Rotterdam nr Slikkerveer JASON 3 te Amsterdam NIEUW AMSTERDAM 3 te Rotterdam OVERIJSEL 3 te Rotterdam SIMONSKERK 3 vn Rotterdam nr Bremen SLAMAT 3 te Rotterdam STRAAT ADELAIDE 2 te Rotterdam THEMIS 2 te Amsterdam ALNITAK 3 vn Mena Al Ahmadi nr Karachi BLITAR 4 te Madras verw CHEVRON THE HAGUE 3 te Saigon FOREST TOWN 3 te Aden KARIMATA 3 vn Durban nr Marseille KOPIONELLA 4 te Singapore verw KORENIA 3 vn Saigon nr Singapore JJERCURIUS 3 te Antwerpen STEENKERK 3 vn Bangkok nr STEENKERK 3 vn aBngkok nr Kaohsiung STRAAT HONGKONG 3 vn Penang nr Mauritius STRAAT JOHORE 3 vn Brisbane nr Lyttelton STRAAT TORRES 3 vn Port Louis nr East London TJIBODAS 4 te Osaka verw OPGEHEVEN: Mevr. de wed. M. H, Zandbergen-van Etten, h/o wed. H Zandbergen, exploitante van een loodgieters-, gas- en waterfittersbe- oryf. alsmede kleinhandel in sanitaire- on huishoudelijke artikelen en appa raten, St.-Jansstraat 54, Oosterhout. Wegens gebrek aan actief. N.V. Gloeilampenfabriek Flora, Zeven- oergseweg 22-24, Etten-Leur. JURSéANCE VAN BETALING: dd. 30- 8-1968 is aan V.of. H. J. Rietveld en Zn., aannemersbedrijf, Jan Maurits van Nas- straat 26, Tilburg en de vennoten J. Rietveld, Daendelsstraat 13, TI1- Jvf® H. Rietveld, St.-Pieters- va«u V Tilburg voorlopig surséance verleend. Het verhoor is vnprH °P 6"12_196s te 10 uur. Bewind- aan ^an Dongen's Aan- ljf.van Grondwerken N.V., tE n" kantoorhoudende aan de Pie oppelstraat 69- Gilze voorlo- Si t5™te ™n betaling verleend. 10 uur R epaald °P 13-12-1968 te uur Bewindvoerder is mr W G A Kousemaker. Catharinastreaï' .Sc Bre- (Van onze redactie binnenland) ROTTERDAM Tijdens de zesde internationale transportdag, gis teren in Rotterdam, werd veel aandacht besteed aan container vervoer. Deze vorm van transport had de aandacht van sprekers over Rijnvaart en spoorwegen. Dr. P- Boender, hoofd van de af deling economische zaken van de Nederlandse Spoorwegen, zei: „In het eerste halfjaar' 1967 vervoerden wij 1600 transcontainers, gedurende het tweede halfjaar liep dit aantal op tot 2300, terwijl in het eerste halfjaar 1968 reeds 6500 transcontai ners werden getransporteerd, het geen wil zeggen: een verviervoudi ging ten opzichte van het vorige jaar". ROTTERDAM (ANP) Alleen door de vervoerscapaciteit onder controle te honden kan de structuur van de transportwereld ook in de toekomst gezond blijven. Dit heeft oud-staats secretaris ir. S. A. Posthumus (PvdA) gezegd in de Rotterdamse Doeien, waar de zesde internationale trans portdag werd gehouden. Ir. Posthumus uitte zijn kritiek op een volkomen ongeremde ontwikke ling, waardoor op zichzelf gezonde (Kleine) bedrijven de dupe worden van het spel der sterkste economische krachten. Gelukkig, aldus de heer Posthumus, wijst men in de vervoers wereld, na de tweede wereldoorlog, ongeremde en wilde concurrentie af. Op globale wijze worden vraag en aanbod van vervoersruimte aan elk aar aangepast. Ir. Posthumus aanvaardt mecha nisering en automatisering in de ver voerssector, maar niet onvoorwaar delijk. Noodzakelijk is bijvoorbeeld een onderzoek naar de container-ont wikkeling. Bezettingsgraad en econo misch rendement van dit vervoer die nen te worden vergeleken met de conventionele transporttechnieken. De ontwikkeling mag niet zo storm achtig zijn dat een overcapaciteit voor allen het gevolg is. „Het containervervoer, in wezen een gecombineerde rail-wegtechniek, biedt voor de spoorwegen naar ons oordeel grote mogelijkheden. Moge lijkheden, die toenemen, naarmate de afstand waarover wordt vervoerd, stijgt. Dit is ook de reden dat van het begin af aan de containertech niek door de Europese spoorwegen gezamenlijk is tegemoetgetreden". Mr. M. van den Bos. directeur Europese Waterwegtransporten n.v. te Rotterdam, schetste een toekomst beeld van de Rijnvaart: Grote stro men massagoed per duwvaart en unit loads of containers in de stuk- goederenvaart. „Wanneer ik de toe komst van de Rijnvaart tn enkele woorden moet schilderen, dan zou ik zeggen: concentreren en investeren". „Met investeren in de duwvaart zijn grote bedragen gemoeid- Daar duwvaart massaproduktie voor ver voersdiensten betekent, kan men al- leein tot investeren overgaan, indien men verzekerd is van grote ver voersstromen. Beide factoren: kapi taalsbehoefte en massaproduktie zul len moeten leiden tot verdere sa mensmelting van rederijen". „Om een goede plaats te kunnen veroveren In het vervoer van con tainers en unit loads zal op den duur eveneens geïnvesteerd moeten wor den, wil men een adequate service kunnen bieden. Dat dwingt reeds nu tot samenwerking in enigerlei vorm", meende mr. Van den Bos. Ir. J. Luymes, directeur van de K.L.M., jongleerde met wat feite lijkheden uit het vliegbedrijf. Vol gens hem zullen er vliegtuigen moe ten komen, die 1000 tot 2000 passa giers vervoeren- Hij voorzag een ver ruiming van 't goederenvervoer, dat. in grotere eenheden zal worden aan geboden. De luchtvaart gaat drukke tijden tegemoet. Om de stroom personen en goede ren redelijk te kunnen opvangen zijn grotere of snellere vliegtuigen nodig. Ir. Luymes hield het voorlopig op sneller vliegen. Hij verwachtte een geleidelijke afname van vlieguren. Ter verduidelijking: nu vliegt men in 7-8 uur over de oceaan, straks doet men over dezelfde afstand 3-3,5 Maar deze snelheden zijn nog niet snei genoeg, want in het hypersone tijdperk, dat volgens Ir. Luymes nog voor de eeuwwisseling aanbreekt, zal de afstand Amsterdam-Los Angeles in minder dan 3 uur worden afgelegd. DEN HAAG (ANP) Bij de Twee de Kamer is een wetsontwerp inge diend dat goedkeuring van het in maart 1964 in Londen tot stand ge komen visserijverdrag beoogt. Dit verdrag geeft kuststaten een uitsluitend visrecht in een zone van zes mijl buiten de kustlijn. In een tweede zone, tussen zes en twaalf mijl, zal het recht om te vissen blij vend toekomen aan zowel vissers van de kuststaat als aan vissers van an dere verdragsstaten die de visserij in deze zone gewoonlijk hebben uitge oefend. IJMUIDEN (ANP) Uit onderzoe kingen is gebleken dat er in Indo nesië een markt is voor waterlei ding-, bevloeiings- en gasbuizen. Ze zijn voornamelijk bestemd voor de watervoorziening binnenshuis en de aansluiting op de hoofdleiding, ver der voor irrigatiedoeleinden. Tot nog toe wordt het materiaal ingevoerd, onder meer uit Japan en West-Duitsland. In de toekomst zal het in Indonesië worden geprodu ceerd en afgezet. Overwogen wordt om de grondstof voor het nieuwe be drijf van Hoogovens te betrekken. Hoogovens zal in principe zorgen voor machinerieën, bedrijfskapitaal en voor inbreng van de techniek. De technische medewerking van Hoog ovens berust voornamelijk op kennis en ervaring van enkele dochtermaat schappijen en de kennis die men zich inmiddels bij Hoogovens zelf heeft eigen gemaakt. Dit meldt „De Grijper", bedrijfs courant van de Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken n.v. AMSTERDAM (ANP) In de scheepvaartsector onderging Van Nievelt een technische koersreactie, na de zeer willige stemming van maandag toen als hoogste koers 161 werd gedaan, tegen vrijdag 139, Voorbeurs werd voor Van Nievelt 150 tot 155 gedaan. De officiële beurs opende op 149%, tegen maandag als slotkoers 154%. Dat het maandag in de scheepvaarthoek druk is geweest blijkt maar al te duidelijk uit de omzetten. In Van Nievelt ging toen voor bijna nominaal f 1 min. om, waarbij het koerspeil uit de hand liep. Gisteren was het in de scheepvaartsector een stuk kalmer. Behalve voor Van Nievelt viel de stem ming zeker niet tegen. Holland-Amerika Lijn deed 82 (80%), Kon. Boot was onveranderd op 121 terwijl Scheepvaart Unie zich verbeterde op 137Tb (136%). De internationale waarden hebben zich goed kunnen handhaven. Hier was de stemming bij de opening goed prijshoudend. Philips avanceerde 20 cent op 140.90, Unilever ging 4 dubbeltjes omhoog tot 130.70 en Kon. Olie een halve gulden tot 181.20. AKU was aanvankelijk iets luier op 87.50 doch kon dit geringe koers verlies later ombuigen in een kleine winst. Gèdurende de verdere beursduur trokken de koersen van alle internationale waarden nog een weinig aan. Van de cultures was HVA zwak op ca. 106, Amsterdam Rubber iets gemak kelijker op 59%. De staatsfondsenmarkt gaf geen noemenswaardige koersver schillen te zien. Voor de inschrijving op de f 200 min. 6% pet. obligaties Bank voor Neder- landsche Gemeenten 1968 (tweede), tegen 99% pet., bestond grote belangstelling. De beurs houdit er dan ook rekening mede dat op de toewijzing een reductie zal worden toegepast. Actieve obligaties Staatsleningen Ned 1.966-1 7% Ned 1966-2 7% Neci 1968-6%% Nee. 1968-2 Ned 1966 6%% Nea 1967-6%% Nederl. 1967 6 Nederl 1905 1 Nea 85 n 5% Ned. 64 5% Nederl. 1984 2 5% Ned. 64 5 Ned. 58 4% Ned 59 4% Nederl. I960 1 4% Ned. 60-2 4% Nederl 1963 4% Nederl. 1964 4% Ned '59 4% Nederl. I960 4% Ned. 61 4% Nederl. 1963-1 4% Nederl. 1963-2 4% Nederl 1961 4 Ned 62 4 Ned 1953-3%% Ned Staff 47 3% Nederl. 1961 3% Ned. 1953 1-2 3% Ned. 1958 3% Nederl 1948 Ned 50/1-2 3% Nea 54/1-2 3% Nea 53/1 3% Nea 55/2 3% Ned grootb. obi. 3 Nederland 37 3 Ned Gr. 0 46 8 Ned Doll 47 8 Indie 37a Bank en Kredietwezen B Ned Gem. 57 b 96H Id 30 58/59 4% 85% Id. 25 J. 59/1*3 4% 87 V4 Id 29 1 60/3-3 4% 86% 104% 104%* 99ft 99ft 5 97% 97% 95ft 93H 93% 30% 90A 83ft* 887/s 86V4 87H 85% 84% 96% 96% 83% 83ft 82% 82% 84% 81% 70ft 90% 84% 82% 71% 73 75% 75 81% 48% 83% 83% 3/9 104ft 104ft 99ft 99% 97ft 97% 95ft 93H 93% 90% 90% 88% 88 H 86% 87% 85% 84ft 96ft 86% 83% 33ft 82% 82H 84V4 81% 79% 70% 90% 84ft 82ft 71% 73% 75% 75 81% 83% 83 91% 91% 96ft 85% 97Y4 86% Actieve aandelen Handel, Industrie Petr .-(oleum A'dara Rubber HVA Mtlen ver A.K.U De» Mö l eert Hoogov njjc.v.a Philips Gem. Bez Uftiiever e.9M Kon Zout Org Dortscbe Petr Dortsehe Ptr 1% Kon Petr 59%* 1Ó5V2 87.80 67.80 116.80 141 130.90 179.90 891 889 891 181.208 181.505 60% 107% 881 67 141 130.30 179.50 889 Scheepvaart en Llucbtvaari a„AJ- Java-Chins Pak KX.JA l cert, K.N.S.M o.o Stv Mo Nea. Nievelt Goudl v. ommeren va Rottera Lloyd Scheepv Onie 80§ 82% 8 168% 166 178.505 120% 121% 117% 120 1505 149% 177% 177% 150 150 1355 1395 Nlet-acneve obligaties Bank-, ered.. eo verzettertngsw AUiJK. sp.D 65-71) B.N.Gcm. 1 BNG 91 1-2 9%% 8NG67 1-1-3 9Va% B.N Gam 58 4% 8.N Gem W 4% BN.G rjp 8.N.G rsp BJV.G rjjp Exp On Exp. cm 54 ft-J M> thb m 6 Gr. ina ct> 66 Gr tna. c.b 55 Nat tt M Ky 66 Ned umtv».b 66 7 Ned. Ontw.b 64 b Rifrti Dfec.Q 64 6 Utx. tiypb. idem 6 ötr Hyp a fderr 116% 103% 103% 100% 100% 98|j) 98f& 87 I's 87 118% 118% 113(4 113% U5>4 115% 102% 102% 100 100 81 101 »/4 101 93% 93% 99% 92% 92% 71% 71 3/, 72% rirniiMrmi 2/9 3/9 Handel, Industrie en diversen 135(4 «8'4 88(4 103 103 975/s 975s 90'4 90(4 38y4 88(4 76b 76b 103=4 103(4b 89y4b 101% 95 104 98% 98% 96% 96% A. Heyn w.o '55 4 AKU 1 1.000 Araste) brouw Blauwh 36 7% Blauwh 67 6% Blauwboeo 5'4 Blauwhoed 4% Blijdenst.-W 53 5 Bredero v.g 65 6 Bred v.b 68 7% Bred v.b 5 Brit Petr 60 7% Brit. Petr 65 6 Bftenkorf neb. t Co-op Ned. aob 7 Co-op Ned rap Hoogovens 66 6% K. Zout-K 65 6 M.N. Bak 46 3% Nat. Gr. bez. 65 5 N. Gasunie 68 7% N. Gasunie 60 6% Ned. Gasunie 6% Nyma 4 Overa. Gas 5% Philips dlr 81 4 Idem 1948 3% Idem dir. '49 3% Pegem 1-2 '57 6 Pegem 58 6% Pegem 56 6 idem 1-3 '52 4% Pegus 1-2 1957 6 Rott.-Rijn 5% Rott.-Rtfn 4% Schiphol 6 Scbolten-B 69 6% Scholten-H S% Scholten.H 4% Scho!ten-B 4% Unilever Ver. Olaa Ver MachJ. 58 9 Ver. Macbl 62 9 Werkspoor S% Wilt P.-Br S% Luchtv. spoorw. prem. oui 89 %b 102% 95% 98% b 104 i 55%to 103% 98% 94% 69 97b 79 93% 96 92 Va 87 95% 98% 95 89 94% 93 94% 94% 91% 94% 87b 90% 103« 98% 94ft 69 97b 78% 92 Vs 87 96 98% 94% 88% 94% 93% 94%b 94% b 91% 94% 87b 90% fflLM LJ-jang o 93% 03% KLM ïO-jarta 4% 9oys 90A idem 1962 4% 95R! 89% 95 FJ Ned S '67 l-a 4% 89% Alftmaai 66 2% 70A 70% A'dam 195» i la or obL TO 2% 80 80% (a 66*1 2% 74 73% la 96-2 2% 83 83% ia. 68*8 2% 84 83ft idem 1939 2% 75% 74% Breda 64 2% 74% 73% Dordreebi 66 2% 66ft S8H i&rad&oveD m s»/j 71% Knacbeöa 64 8% 68% •-Grarb 62-1 2% 86% 86% idem 92-2 2% 85'/, 85ft Kottera 92-1 2% 85% idem 62-2 2% 85% idem 67 2% 83A 83% Utrecbl 62 2% 102% 102% £.-HoiUna 87 2% 82% 83y8 &*Holland 80 2% 85% 84 converteerbate obligatie -vmsteibrouw 6% 206 106% öertt pap t 4% 96% t oerfcei patent t 94 94 Drie Hoefftzeta 222 223% Geld*» Zxl 4% 90% 90% Graat 91 90 dateme 100b 100% daverwerken 4% 103 101 doemt me/a. 104V4 104% indoheem 84% 84% indoia 4% t 88 88% '«wnftfrr f 87% Koudy» 4% M. N Bak 66 6% Meteoor bet. 5% Mulder-Vog 5% N Melk Unie 5% v. Ommeren 5% Pieters auto 5% Poni Houth 5% Ru haak en Co 4 Scholten Hon 4% Schuttema 4% Stokvis en Zn 4% rhom-Dr ver 4% Tilburg water 5% Vthamtt 6 Wilt P.-bt 5% Wvers cNiet-actleve aandelen Banken 2 >9 3/9 85 84% 119% 120 91% 96% 96% 100 100 88% 88% 116 88 88b 135% 135 93% 92% 99 99 92% 93 88 88% 39% 90 104% 104% Alg Bank Ned. AMEV N.R. cert AJMRO Bank Cultuurbank Delta verz cert Eerste N V.M Gron tnd.-Cr B Kasassoctatte Nat inv B Nat Ned cert Ned Credtet B Ned Mid .st B Ned Overzee B R.VB cert. d. Slavenburg'» B Zeven or ass mil 259 795 58.50 69x 340 150 119% 702 169 96.50 600 iso 259% 790 59 68x 330 415 154 119 168 97 570x 180% Handel, industrie diversen AJb HeOD 264 266 Aifi amO Onr G AmsteJ bï 583 585 A'dara Balast My 107.50 108.50 A'dam Droog Mt! 100% 103% A'dara Rijtuig Mb 154 155 ANTEM nat bez 78 77% Beereo tricottabi Beers eo Zn 250 252 Begemani) 132 133 Bensdorp intern 248 250 Bereh'Jure f 25f> 201V4 201% Bergn-Jurg 6%% 82 82 b Bergoss 538 539 Bertcel's Patent 158 160 BUJdenst Will 77 77% Bole Lucas 223 220 Boreumb Webry 129% 129 Braai Bouwstof! 319% 320 Braatmacb R'danr Bredere vastgceo 142 142 Bredero 0er.beca 498% 500 Bübrtnann lette» 580 575 Bijen&ort behee» 660 655% Caivé 905% 920 Calve 6% 157 Can» Garenffit» 155% 155 Cents Suiker Mb Crane Nederland 76 b Cur Handel Mb 162 163% Daalde rop 160 x 162 Dagra 155 157 Des», upijtenfabt 409 395 Dikkere en Co 123 127 Dne Hoefijzers 174 175 DJl-O 409 409% Dtiytfls Jan. 332% 232% Bdy em affile 89 b 90 Era be 134 133 Cukes 170 168% firdaJ MH 718 720 Cxceiator 162% 60% Plgee macula bi 165 V 166 b fokket 446 895 445 ford 884 Gazelle rtjw.fabi 173 x 175 Gelder-Papier 138 137% Gelden rieiez» 78.40 78.30 Gere «ebr Cen Geveke en Co 112 112.50 Tfet Brnca 745 745 Grasso mach.fabt Grinten, v d. Gruyter en Zn 5 Hagemeijet en Ci Halberg m.fabr Hatéma N V Havenwerken Heinek oei beb Hemek BJerb Hero-cons Hoek'8 mach.fabi HoII. Kattenburg Holl. Beton Mil Holl Const gr Holl. Melksuiker Homburg Hoogenboscb scb Hootmeyer en Zn Indoheem r B.C. Holland Industrieële mtt ing Bur. Bouwn Internatio Int, gew betonb Lnventum Jongenee) houth Kemo Kempen Begeei Key houthandel Key en Kramer Kledingmd Smit» Kiene Sulken» Kon fabr vb Ale> Kon PaptertabT K.N Tex Onle Korenschoof Koudyt voed. Kraanapolsky Kon Ver TaptJt K watts choc Leeuw Papier Leidse Wotóp Llndeteves Lipt en Gispen Lijm en gel an tin» Macintosh Meel Ned bakfc Meea bouwraat B Meteoor Beton Misset Olte Mtl Mosa Mulder's fsbr Mulder-Vogem Mullet en Co. Mullet en Co. Mtjnbouwfc werk Kaarden Ch.fabr Nedap Ned Dagbi Onl» Ned. Dok. Mo. N. exp Pap. fabr Ned Kabaifabr Ned. Melkunie Ned ScbeepsbMti Ned Springstof Nelie wed. v. Netam Norit Nutrjcia NUverdaJ Cats Overzeese Gas Pektt hold, oen Palerab tnd Mtl Paltbs Philips 9% eompi Hsssint eo co. Relnevald Mach Rise Riihaak «n co Rtra-Scbsiöe Scöev. sxpi Mh Sche» expi (Me Sehokbetoo Scholten Karton Q-hnltw Hon lp 2/9 3/9 145 145 168 168 129% 129% 137 136 72 71 x 185 100 101 720 715 743 740 240 b 238 475 465 68% 463 470 97 275 98 219 217 269 263 85 81% 26.50 27 152 153 238 224% 221 340 355 460 X 190 x 185 x 300 300 307 305 104% 104 186 518 518 110 x 111 251 236 46 48 185 183% 56% 57 139% 139 103 105 60 58 244 235 147 145 261 270 137 134% 128 130% 423 422 330 335 105 b 105. b 166% 168% 337 106% 222 217 265 276 87% 86 366 366 642 650 150 150 248 249 110% 1.10 118 117 363 361 110% 110 156 406% 410 135 136 171 170 512 510 90% 93 95.50 94.50 91.20 90.50 73 73 73 75% 140.40 140.40 110 109 132 134 251% 255 179 180 164% 160 37 37.80 37 37.80 213 208 233 70 68 50 2/9 ■3/9 Slmtra de Wn 534% 537(4 Simon's erab fabr 105 103 Smit Nijmegen 152% 151 Stokvis Zn 104% 99(4 Stoomsp Twen the 52 54 Synres Chem. 132 Tabak Phil c.v 85 b Tech Unie 299 Texoorint 185 188(4 Texoprint S% pr 105 104(4 Thom-Dr-Verblifa 89.60 88.40 Thomsen v. bedr Tw Overz Hand 170% 170% Unilever 7% 108 107% Idem 69f 93 S3 Idem 62(4 62 Ut.ermohJen 275 275 (Jtr asfaltfabi 334 336 Varossieau 177 x 172 Veenend Stm.sp Ver Glasfabr n.b 122(4 125 Ver h.ond Schev 77 73 Vei NL.Uitgbedi 152 151 Ver Mach .fabr. 215 b 230 Ver. Touw fabr 133 132 Vettewrake) 352 Vezeiverw '-I 80 Vihamll 128(4 128 Vredenstein rub 193 190 Walvisvaart 61 60 Wereldhaven 549 559 Wernink's Beton 140 135 Wessanen 104 20 104.80 Wilt Feyen.-Br 147% Wyers Ind H 328 334 Zaalberg 66 x 60 X Zeeuwse Confeet 124 124 Mijnbouw en petroleum Alg. Cxpl Mij Sfliton ie rubr 888 Blllton 2e rubr 163.80 163.90 Moerare Eniro 2295 Id. cert. opr. I/ld 3750 3800 Id wtnstbew 4000 x 4000 ld i winstbew 3900 b 3900 b Scheepvaart Oostzee 111 110(4 Participatie-be wyre® Alg Fonds oezu 1120 1120 Convert© l-lpb 975 975 HBBbeldepi. l-2bp 835 835 (nterbonds 1 pb 647 649 Intergas 450 450 Beleggingsfondsen A dam be lm tJ rso 151 151.50 Dutcb (nt 158 158 In terunie f sv 201.50 201.50 Nefo ƒ60 98.50 98.50 Robec© 150 249.50 249.50 Rollnco 216 216 Unitas l oo 416 418 ütllico 122.50 122.50 Ver. bes 1894 90 103 102.90 Europa f 1-10 pb 575 575 Buitenlandss fondsen Union Mlnlèr* 1 1590 1550 Dollarfondsen Anaconda 45% 45 Bethlehem Stee) 28% 28% General Electric 87% 88 Genera) Motors 79 79% Proi «nd Gamble 92% 92% ReoubUr Steel 42% 42% Shell OU 67% 67% US Steel 10 eert 39 39 «duo as kleden C m (etes m cedun en leien b kleden e, oieun 4 - ex dividend MIDDELBURG, 3 sept. Tomaten per 6 kg Al 254 BI 255 Cl 240 en dd CC1 dd Al binnenland 240 en dd Cl bin nenland dd A2 dd B2 dd C2 dd. Fruit: james grieve 80 2630, 75-80 2533, 70- 75 26—32, 65-70 22—31, 2d 18—20, 3 grof 17—23, 3 fijn 15; james grieve rood 80 29—37, 75-80 31—33, 70-75 29—33, 65-70 25—29, 2d 16—20; tydemans e.w. 80 55, 70-75 61, 60-65 45—51, 2d 18; manks codlin 70-75 18, 60-65 17—18; benoni 75-80 68, 70-75 56, 65-70 48, 60-65 42;- clapps fav. 70 21—31, 65-70 24—27, 60-65 24—25, 55-60 18—20, 2d 14, 3 grof 16—23; br. d'amanlis 70 31, 65-70 2627, 60-65 21—22. 55-60 18; précoee de tr. 60-65 26, 55-60 20; juttepeer 45-50 31, zigeu nerin 75 11. Pruimen: r. cl. verte 27-57, jefferson 26-43, r. cl. d'althann 56-101, r. Victoria 16-78, r. cl. hoeffer 52, meloe nen: ogen 25-81, net 13-116, o. ananas 72- 128, aardbeien p. ds. 52-57, abrikozen 14- 15, druiven 217-218, bramen 28-38. Groenten: sla 5-19, andijvie 9-12, spina zie 9-56, postelein 27-66, dubb. bonen 74-124, stoksnijbonen 85-134, stokprins. bonen 98-116, pronkbonen 65-73, spek- bonen 73-77, r.kool 6-21, w.kool 16-22, sav.kool 10-27, spitskool 35, chin.kooi 20- 23, peterselie p. kistje 10-101, snijsel- derij p. kistje 10-28, struikselderij p. kg 21-31, bospeen 36-37, waspeen 31-53, bos- kroten 10-17, kroten 10-23, prei 32-47, uien 9-15, rabarber 18-23, augurken 113, radijs 5-7, prins, bonen widusa 107, sabo 64-69, prélude 84-85, knolselderij p. st. 8-16, komkommers groen: 76 34, 61-76 21—26, 51-61 15—23, 41-51 15, 36^1 16, krom p. kg 12, stek p. kg 15, bloemkool 4 p. kist 61-78, 6 p. kist 32-65, 8 p. kist 25-34, 10 p. kist 20. ROTTERDAM, 3 sept, Totale aan voer 2663, weekaanvoer 4330, slachtrun- deren 225, gebruiksvee 646, vette kalve ren 275, graskalveren 90, nuchtere kal veren 1043, varkens 15, biggen 33, paar den 10, veulens 4, schapen of lamme ren 270, bokken of geiten 52. Prijs in centen per kg: slachtrunderen extra kw. 480-520, le kw. 420-465, 2e kw. 380- 405, 3e kw. 360-375; vette kalveren le kw. 370-390, 2e kw. 350-365, 3e kw. 325- 345; stieren 430-485, worstkoeien 355- 370, nuchtere kalveren 165-175. Prijs in guldens per stuk: kalf- en melkkoeien 1100-1500, vare koeden 900-1200, vaarzen 900-1025, pinken 600-700, graskalveren 350-500, stierkalveren 200-270, vaarskal veren 150-200, schapen 90-120, lammeren 100-125. Overzicht (resp. aanvoer, han del, prijzen): slachtrunderen iets meer, kalm, als gisteren; kalf- en melkkoeien gewoon, stil, gedrukt; vare koeien ma- tig, slepend, niet geheel prijsh.; vaarzen en pinken als vorige week, lui, onver anderd; graskalveren kleiner, redelijk, iets stijver; vette kalveren korter, goed, ruim prijsh.; nuchtere kalveren als vo rige week, traag, iets lager; schapen en lammeren iets minder, stroef, even lager. STEENBERGEN Bintje klei: bonken 6,80 tot 8,00; grote 6,10 tot 8,40. Eigen heimer klei groot 11,80 tot 12,60. I ZWIJNDRECHT, 3 sept. Andijvie 9-14, spinazie 34-43, postelein 20-22, uien 13-15, prei 34-42, spitskool 31-40, groene- kool 11-23, gelekool 10-17, rodekool 8-18, aardappelen 14-15, kroten 5-17, snijbo nen 71-91, stam bonen 79-99, stokprin- sessen 120-139, pronkbonen 48-59, sprui ten A 74-83 B 61-65 D 50-55, bloemkool AA 63-71 A 39-62 B 28-44 C 15-26, sla Al 6-12, II 5, knolselderij 16, komk. 90+ 34-36. 75 31-33, 60+ 25-27, 50+ 18-20, 40+ 15-17, 35+ 15-16. krom 15-17; to maten A 2.65-2,70 B 2,55-2,60, C 2.40, ra dijs rood 13, witp. 4-22, selderij 6-9, pe terselie 9-17 GOES Export- en industrieveiling: Bramen (2 kg per krat) II 179. Bramen (4 kg per krat) I en XI 145-150, III 74. James Grieve kl. I 90-100 26, 80-90 32 35, 75-80 41—42; 70-75 41—43, 65-70 35— 36, D60-65 21, IID 14. kl. U 90-100 23, 80- 90 23—30, 75-80 25—36: 70-75 28—37, 65- 70 26—33. Zigeunerin kl. U 75-85 11, 65- 75 10, II D doordraai. Early Victoria kl. II 70-80 20, 60-70 18. Tydemans Ear ly Worchester kl. I 80-90 4344. 70-75 55—56, 60-70 47, D 10. Benoni kl. I 80-90 49—54. 70-80 59—65, 60-70 44—53, 55-60 15. II D 15. James Grieve Neumann kl. I 80-90 29, 75-80 34, 70-75 33, 65-70 22, kl. II 80-90 21—25, 75-80 21—23, 70-75 20. Transp. de Croncels kl. II 85-95 15— 17, 75-85 15—18, 65-75 15—18. Clapp's Favourite kl. I 75-80 24, 70-75 24, 65-70 24, 60-65 24, 55-60 20, IID 14. kl. II 75- 80 24. 70-75 20—21, 65-70 20, 60-65 14. Beurre de Merode kl. I 65-75 27, 55-65 18 20. IID 14. Pfécoce de Trevoux kl. 1 60-65 25. 55-60 20, II D 14. Triomphe de Vienne kl. I 80-90 35, 70-80 38—40, 60-70 36,40—37,80, kl. II 80-90 29—34, 70-80 2936. 60-70 2134. Beurre Lebrun kl. I 65-70 18, 60-65 18, 55-60 17, D 13. kl. II 75-80 19, 70-75 19, 65-70 16, 60-65 13. Gewone veiling: James Grieve kl. I 80-90 23—29, 75-80 37—42, 70-75 38—41 65-70 31, 60-65 15—17, II D 8—17. kl II 80-85 21—26, 75-80 28—32. 70-75 27—36, 65-70 18—30, 60-65 16, grof 6—17. fijn 613. Transp. de Croncels grof 910. Tydemans Early Worchester kl. I 75-80 46, 70-75 52, 65-70 46, 60-65 37. kl. II 80- 85 25—35, 70-75 27—43, 60-65 15—28, D 12, grof 17—18. Benoni kl. I 70-80 52—61 60-70 31, 55-60 15, D 7-8, grof 10-24. Elli son's Orange kl. II 80-85 19. 75-80 17. 70-75 16. James Grieve Lired kl. I 80-90 23—28, 75-80 31—33, 70-75 31, 65-70 15— 26, 60-65 15. Kl. II 80-90 15—26. 75-80 19—29, 70-75 17—30. 65-70 12-23. grof 717, fijn 68. Mank's Codlin kl I 80- 90 18, 70-80 22. 60-70 16. kl. II 80-90 17, 70-80 13—20, 60-70- 11—18, grof 6—15, fijn 6. Triomphe de Vienne grof 12-27. Beurre Lebrun grof 10-12, fijn 9. Per doos: Aardbeien I 61, II 34-44. Logan- bessen I 64. Pruimen: Reine Victoria I 46-70, H 6-31 en D, grof 13-67, fabr. 6-24 en D, gescheurd 9-15 en D. Belle de Louvain I 36, grof 13-52, fabriek 6-7 en D, Reine Claude d'Althann I 70, grof 11-77, fabriek 7-20 en D, gesch, 11-12. Jefefrson I 13-31, II 6-9 en D, grof 9-36, fabriek 6 en D. Kirkus grof 40. Abri- koospruimen grof 27-31. Reine Claude Verte grof 67. Warwick Droper I 32-50, grof 17-29, fabriek 20. Burbank Giant I 10. Druiven: Frankenthaler I 130-150, II 122. Bramen (2 kg. per krat) 112, I en II 4 kg per krat 71-74. Totale aan voer hard fruit 14500 kisten. GOES Granen en peulvruchten: Tarwe, boerenschoon af boerderij 32- 34 per 100 kg (basis 17 pet.); Gerst 27-30,50 (basis 17 pet); Haver 25-26: Erwten (klein groen) 35-48,50; Schok kers 40-72,50; Capucijners 50-65. Aardap pelen. Met ingang van dit seizoen geldt een notering af boerderij op auto ge leverd. Bintje, 35 mm opw. binnenland se sortering 7,50-8,— per. 100 kg. Voe deraardappelen 3,50-4,— per 100 kg. Hooi en stro: Lucernehooi uit de ruiter ge perst 115-125 per 1000 kg. Veldeemd 35- 42,50; Tarwestro 32,50-37,50; Gerstestro 37,50-40; Erwtestro 55-00. Voor alle no teringen geldt op auto geleverd. Konstanz 387 1), RheinfeWen 286 11), Straatsburg 336 8), Plitters- dorf 482 (—19), Maxau 545 (—30), Plo- chingen 157 13), Mannheim 443 14), Steinbach 170 (+8), Mainz 401 5), Bingen 310 4), Kaub 359 8), Trier 367 19), Koblenz 385 13), Keulen 408 18), Ruhrort 640 1), Lobith 1262 (+35), Nijmegen 1043 (+47), Arnhem 1010 (+39), Eefde IJssel 562 (+42), Deventer 438 44), Monsin 5464 (+24), Borgharen 3890 (—33), Belfeld 1094 35), Grave beneden de sluis 4097 (—11). Vlas: Ongerepeld 20-28 cent per kg. Ge repeld 20-35; Beschadigde partijen en afwijkende partijen 12-20. Ernstig be- schadigde partijen 6-12. Alles op auto geleverd. Eieren: De eierprijs bedraagt f 1,86-f 2,14 per kg, afhankelijk van het af te leveren kwantum. KAPELLE Bramen industrie I en II 145-150, III 74, in doosjes per kg. I 175- 180, II 127, Pruimen bloc: Reine Victoria H 12 90-17, III 10, Tomaten per krat van 6 kg IA 240-251, IB doordraai tot 249, IBB '240, IC, ICC, IIA, IIB en IIC door draai, Kroetappelen wit 9,50. James Grieve 180 31, 175 33-44, 170 35-41, 165 35, H90 19, 1180 17, 1175 15-19, 1170 22, 1165 18-27, 1160 21, 1155 11, grof 9-10, fijn 9,5, Lired 180 24-35, 165 21-22, 175 30-42 170 28-41, 1190 19, 1180 24-25, 1175 29, 1170 23-27, 1165 19-21, H60 6, grof 16-23. fijn 6, Tydeman Early Worchester 180 40, 170 52, 160 41, grof 15, Early Vic toria 1170 20, 1160 18, Manks Codlin 180 16, 170 21, 160 20, 1180 11, 1170 15, TOO 15 lid grof en fijn 10, Neumann Grie- 1180 19, 1175 18-30, H70 34, TO5 18, TOO ve 180 29-32, 175 36, 170 37-40, 165 29, 15, grof 6, fijn 6, Zigeunerin 185 10, 175 13, 165 12, 1175, 1165, nd, grof en fijn doordraai. Benoni 180 52, 170 64-65, 160 46, 155 20, 1170 48, TOO 42-44, grof 10, fijn 9,5, Transp. de Cronsels 175 23, 165 21, 1185 20, 1175 22, 1165 19, Hd 11, grof 10, Clapp's Favourite 175 24-26, 170, 165, 160 24, 155, TOO, H65, H60 20, H55 en 1150 14. grof 12, fijn 9, kreet doordraai, Pr de Trevoux 165 en 160 24, 155, 150, 1165, 1160 20, 1155, TOO en TO5 14, grof en fijn 9, Br. de Merode 175 26, 170 29, 165 24, 160 24-25, 1160 20, H50 14, grof 12, fijn 9, Br. d' Amanlis H70 en H60 21, TOO 12, fijn 8, Tr. de Vienne 180 34, 170 41-42, 160 40,10-41, 1180 29-30, TOO 33-34, TOO 32,30-33,30, grof 22-23, fijn 16, kroet doordraai, Br. Lebrun 175 21, 170 21, 105 17, 160 17,70-18,10, 155 17, Hd 13, grof en fijn 8, kroet doordraai. Dr. Ju lius Guyot 170 24, III 20, lid 14. Prui men; Reine Victoria I 29-61, H 6-10, grof 16-46, Reine Claude d'Althann I 47-87, II 11-22, grof 19-33, fabr. 6-9, Jef ferson I 41, II 11, grof 18-39, Belle de Louvain I 37-45, II 7-19, grof 29-40, Warwick Droper I 35-41, II 6-12, grof 10-14, Abrikoospruim grof 10-23, Rade maker I 36. Aardbeien per doos I 46, II 25-44, Doornloze bramen per doos I 53-57, Rode bessen per doos I 25. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG De inkomens in de landbouw kan men niet verhogen, aldus de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuindersbond, door de ene doelstelling van de Europese landbouwpolitiek: een redelijk inko men voor de producent- in te ruilen voor een andere doelstelling: af stemming van de produktie op de vraag. Het bestuur van de CBTB zegt hierover in zijn bondsblad: „Een ver sterkte afvloeiing uit de landbouw lost het probleem van de overpro- duktie niet op. Afvloeiing is op zichzelf wenselijk om bedrijfsvergro- ting en structuurverbetering moge lijk te maken. Grotere bedrijven met een betere structuur zullen tegen la gere kosten kunnen werken. En kos tenverlaging is hard nodig om de grote investeringen rendabel te ma- kon en de algemene inkomensstij ging bij te houden". Voortzetting in grote lijnen van het huidige systeem van markt- en prijsbeleid lijkt volgens de CBTB de beste waarborgen te geven voor het °P peh houden van de in komens in de landbouw. Naar het oordeel van het bestuur hoeft dit niet te leiden tot onaanvaardbaar grote overschotten en tot financiële lasten, die door de overheid niet meer op te brengen zijn. Daartoe zal enerzijds een slagvaardig ge bruik gemaakt moeten worden van de huidige instrumenten van het markt- en prijsbeleid om de rich ting van de produktie zo goed moge lijk af te stemmen op de markt. Anderzijds zal de vraag vergroot moeten worden door het inbouwen van een omvangrijke voedselhulp in het landbouwbeleid. Incidentele hulp kan op zichzelf wel goed zijn, maar men maakt er tot dusver alleen de Europese koelhuizen mee leeg. Vol gens de CBTB zal men op de lange duur de ontwikkelingslanden gerich te hulp moeten bieden- Onmisbaar complement van een dergelijk markt- en prijsbeleid is een krachtig structuurbeleid, dat gericht is op aanpassing en modernisering van de bedrijven, gezonde concur rentieverhoudingen en verbetering van de verwerking en afzet van landbouwprodukten. In de afgelopen maanden is in Ne derland al heel wat kritiek geleverd op het huidige prijsbeleid: door de vice-voorzitter der Europese Com missie, dr- Mansholt, zelf, door de president-directeur van de Kou. Mij. „De Schelde", ir. Hupkes, door de professoren Horring en Van Roems- djjk (Wageningen) en Frietema (Rot terdam, door de voorzitter van het produktschap voor zuivel, ir. B. van Dam. Kernpunt van alle kritiek is vol gens het CBTB-blad, dat de prijs politiek te veel gericht is op het be reiken van een bevredigend inkomen van de boer, als gevolg waarvan de prijzen te hoog zijn om een afstem ming van het aanbod op de vraag t.p D^OR overname van aandelen zijn de filialen van „Magazijn Nederland Kat tenburg n.v." met ingang van 2 septem ber overgedragen aan A. Kreymborg en co n.v. Magazijn Nederland. Katten burg heeft momenteel vestigingen in Rotterdam, Den Haag, Haarlem, U- trecht, Midedlharnis, Zierikzee, Goes en Tiel. In de aandelenoverdracht is eveneens begrepen de somenwerking met „Society Fashion" op de Lijnbaan in Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13