Containertransport in opmars
rs lassers
VERVOERSBEDRIJVEN HECHTEN GROTE
WAARDE AAN MASSATRANSPORT
Van Nievelt in reactie
CBTB wil
huidig
prijsbeleid
handhaven
amsterdamse
effectenbeurs
Skip
de was-
it die
idig schoon
maakt
szondste
zoekt
e in de
erpakking
orkten en vei
Sing
Aff
;ip wast elke
ze!schoon
FAILLISSEMENTEN
?^SbEu£J-c,aassen'Bos
IR. POSTHUMUS
Houd vervoers
capaciteit
onder controle
RIJNVAART
LUCHTVAART
Wetsontwerp ter
goedkeuring van
visserijverdrag
Hoogovens helpt
Indonesië bij
buizenfabricage
WATERSTANDEN
Ter zake
II
I'll
I
12
DE STEM VAN WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1968
15
f
J**.
die
niet
Igen
neetsnel schiet Skip
i>r alle vezels -
gt alle vuil eruit.
sk kii.4t.SH
VERKER.
t'/m donderdag WJj
werf ..DE SCHROEF
r. Steenbergenlaan
CALTEX nederland 4 te Kaapstad
verw
GOEREE 3 tte Singapore
KIELDRECHT 3 ten anker AbudhabI
MERCURIUS 3 vn Vlissingen nr
Antwerpen
Seinelloyd 4 te Bangkok verw
STRAAT COLOMBO 3 vn Sydney nr
New Castte
tl'OENSDRECHT 4 te Nagoya verw
AMSTELMEEr 2 vn Geelong nr
Singapore
AMSTELVEEN 3 vn Wallaroo nr
Port Lincoln
ARCHIMEDES 2 te Antofagasta
ARTIMES 3 te AntweTpen
BANGGAI 3 te Port of Spain
EINTANG 3 vn Southampton nr
Le Havre
CALAMARES 3 te Kingston
DINTELDIJK 2 vn Cristobal nr
Le Havre
GABONKUST 3 vn Antwerpen nr
Amsterdam
GEESTLAND 2 te Barbados
HATHOR 2 vn Malta nr Piraeus
KEIZERSWAARD 3 te Buenos Aires
KELLETIA 3 te Buenos Aires
KOSSMATELLA 3 vn Teesport nr
Saltend
LADON 3 te Poi-t of Spain
LEIDERKERK 3 rede Dubal
LEKHAVEN 3 te Antwerpen
MINOS 3 te Saloniki
NEDER RHóNE 2 vn Kaapstad nr
Bilbao
SOCRATES 4 te Ponce verw
STRAAT CLEMENT 2 vn Adelaide nr
Melbourne
WAALEKERK 3 vn New Castle 4 te
Brisbane verw
WAARDRECHT 3 te Montreal
ZEELAND 3 vn Basrah 4 te Bahrein
verw
ADONIS 2 vn Pto Ordaz nr Savannah
DOELWIJK 2 vn Tobroek nr Priolo
GAASTERDIJK 2 rede Tampa
KRYPTOS 3 te Sal
MENTOR 2 vn Lattakia nr Alexandrië
PERICLES 2 vn Hamburg nr Rotterdam
STAD KAMPEN 3 te Sagunto
TJILUWAH 3 te Brisbane
ULYSSES 3 te San Juan
ZONNEKERK 2 te Antwerpen
ABIDA 2 vn Singapore nr Sattahlp
3 te Sattahip
ACMAEA 2 vn Tema nr Lagos
ALCOR 2 vn Genua nr Kaapstad
AMELAND 2 vn Curagao nr
Cornerbrook
ANGOLAKUST 2 te St Thomas
BALONG 3 te Kaapstad
BENINKUST 2 vn Victoria nr Abidjan
BILLITON 2 rede Kaapstad
CERES 2 te Bilbao
FOREST LAKE 2 vn Vizagapatnam
nr Japan
GAASTERLAND 2 rede Santos
GANYMEDES 3 te Balboa
KARIMATA 2 te Durban
MARATHON p 2 Flores nr Rotterdam
SILINDOENG 2 vn Singapore nr
Bangkok
STAD DEN HAAG 2 te Santandei
STRAAT FRAZER 2 te Tema
STRAAT FUTAM1 3 te Duraban
STRAAT MAGELHAEn 2 te Tema
STREEFKERK 2 vn Durban nr
Lourengo Marques
WrLLEMSKERK p 2 Kaapstad nr
Duinkerken
AGNEs 29 vn Portsmouth
ASUNCION 1 vn Norfolk nr Rosarlo
D1LIGENTIA 1 te Antwerpen
ELIZABETH BROERE p 31 St Abbs
Head nr Immingham
CAPILUNA 31 410 m zo Mombasa m
Mena Al Ahmadi
DAHOMEYKUST 1 te Takoradi
DIADEMA 2 570 m nw Geraldton nt
Whangarei
KAAP HOORN 31 500 m z Azoren nr
Curagao
MARNÉLLOYD verm 3 vn Mombasa
NUKERK 31 vn Marseille nr Kaapstad
RADJA 31 15 m no Kaapstad nr Las
Palmas
TJIKAMPEK 1 te Mombasa
AEGIS 3 te Rotterdam
ATLANTIC STAR 2 te Rotterdam
CHEVRON AMSTERDAM 3 vn Rotter
dam nr Ras Lanuf
CONGOKUST 3 te Amsterdam
EEMLAND 3 vn Amsterdam nr Las
Palmas
EUMAEUS 3 vn Amsterdam nr Liver
pool
GEERTJE BUISMAN 3 vn Rotterdam
nr Slikkerveer
JASON 3 te Amsterdam
NIEUW AMSTERDAM 3 te Rotterdam
OVERIJSEL 3 te Rotterdam
SIMONSKERK 3 vn Rotterdam nr
Bremen
SLAMAT 3 te Rotterdam
STRAAT ADELAIDE 2 te Rotterdam
THEMIS 2 te Amsterdam
ALNITAK 3 vn Mena Al Ahmadi nr
Karachi
BLITAR 4 te Madras verw
CHEVRON THE HAGUE 3 te Saigon
FOREST TOWN 3 te Aden
KARIMATA 3 vn Durban nr Marseille
KOPIONELLA 4 te Singapore verw
KORENIA 3 vn Saigon nr Singapore
JJERCURIUS 3 te Antwerpen
STEENKERK 3 vn Bangkok nr
STEENKERK 3 vn aBngkok nr
Kaohsiung
STRAAT HONGKONG 3 vn Penang nr
Mauritius
STRAAT JOHORE 3 vn Brisbane nr
Lyttelton
STRAAT TORRES 3 vn Port Louis nr
East London
TJIBODAS 4 te Osaka verw
OPGEHEVEN: Mevr. de wed. M. H,
Zandbergen-van Etten, h/o wed. H
Zandbergen, exploitante van een
loodgieters-, gas- en waterfittersbe-
oryf. alsmede kleinhandel in sanitaire-
on huishoudelijke artikelen en appa
raten, St.-Jansstraat 54, Oosterhout.
Wegens gebrek aan actief.
N.V. Gloeilampenfabriek Flora, Zeven-
oergseweg 22-24, Etten-Leur.
JURSéANCE VAN BETALING: dd. 30-
8-1968 is aan V.of. H. J. Rietveld en Zn.,
aannemersbedrijf, Jan Maurits van Nas-
straat 26, Tilburg en de vennoten
J. Rietveld, Daendelsstraat 13, TI1-
Jvf® H. Rietveld, St.-Pieters-
va«u V Tilburg voorlopig surséance
verleend. Het verhoor is
vnprH °P 6"12_196s te 10 uur. Bewind-
aan ^an Dongen's Aan-
ljf.van Grondwerken N.V.,
tE n" kantoorhoudende aan de
Pie oppelstraat 69- Gilze voorlo-
Si t5™te ™n betaling verleend.
10 uur R epaald °P 13-12-1968 te
uur Bewindvoerder is mr W G A
Kousemaker. Catharinastreaï' .Sc Bre-
(Van onze redactie binnenland)
ROTTERDAM Tijdens de zesde internationale transportdag, gis
teren in Rotterdam, werd veel aandacht besteed aan container
vervoer. Deze vorm van transport had de aandacht van sprekers
over Rijnvaart en spoorwegen.
Dr. P- Boender, hoofd van de af
deling economische zaken van de
Nederlandse Spoorwegen, zei: „In
het eerste halfjaar' 1967 vervoerden
wij 1600 transcontainers, gedurende
het tweede halfjaar liep dit aantal
op tot 2300, terwijl in het eerste
halfjaar 1968 reeds 6500 transcontai
ners werden getransporteerd, het
geen wil zeggen: een verviervoudi
ging ten opzichte van het vorige
jaar".
ROTTERDAM (ANP) Alleen door
de vervoerscapaciteit onder controle
te honden kan de structuur van de
transportwereld ook in de toekomst
gezond blijven. Dit heeft oud-staats
secretaris ir. S. A. Posthumus (PvdA)
gezegd in de Rotterdamse Doeien,
waar de zesde internationale trans
portdag werd gehouden.
Ir. Posthumus uitte zijn kritiek op
een volkomen ongeremde ontwikke
ling, waardoor op zichzelf gezonde
(Kleine) bedrijven de dupe worden
van het spel der sterkste economische
krachten. Gelukkig, aldus de heer
Posthumus, wijst men in de vervoers
wereld, na de tweede wereldoorlog,
ongeremde en wilde concurrentie af.
Op globale wijze worden vraag en
aanbod van vervoersruimte aan elk
aar aangepast.
Ir. Posthumus aanvaardt mecha
nisering en automatisering in de ver
voerssector, maar niet onvoorwaar
delijk. Noodzakelijk is bijvoorbeeld
een onderzoek naar de container-ont
wikkeling. Bezettingsgraad en econo
misch rendement van dit vervoer die
nen te worden vergeleken met de
conventionele transporttechnieken.
De ontwikkeling mag niet zo storm
achtig zijn dat een overcapaciteit
voor allen het gevolg is.
„Het containervervoer, in wezen
een gecombineerde rail-wegtechniek,
biedt voor de spoorwegen naar ons
oordeel grote mogelijkheden. Moge
lijkheden, die toenemen, naarmate
de afstand waarover wordt vervoerd,
stijgt. Dit is ook de reden dat van
het begin af aan de containertech
niek door de Europese spoorwegen
gezamenlijk is tegemoetgetreden".
Mr. M. van den Bos. directeur
Europese Waterwegtransporten n.v.
te Rotterdam, schetste een toekomst
beeld van de Rijnvaart: Grote stro
men massagoed per duwvaart en
unit loads of containers in de stuk-
goederenvaart. „Wanneer ik de toe
komst van de Rijnvaart tn enkele
woorden moet schilderen, dan zou ik
zeggen: concentreren en investeren".
„Met investeren in de duwvaart
zijn grote bedragen gemoeid- Daar
duwvaart massaproduktie voor ver
voersdiensten betekent, kan men al-
leein tot investeren overgaan, indien
men verzekerd is van grote ver
voersstromen. Beide factoren: kapi
taalsbehoefte en massaproduktie zul
len moeten leiden tot verdere sa
mensmelting van rederijen".
„Om een goede plaats te kunnen
veroveren In het vervoer van con
tainers en unit loads zal op den duur
eveneens geïnvesteerd moeten wor
den, wil men een adequate service
kunnen bieden. Dat dwingt reeds nu
tot samenwerking in enigerlei vorm",
meende mr. Van den Bos.
Ir. J. Luymes, directeur van de
K.L.M., jongleerde met wat feite
lijkheden uit het vliegbedrijf. Vol
gens hem zullen er vliegtuigen moe
ten komen, die 1000 tot 2000 passa
giers vervoeren- Hij voorzag een ver
ruiming van 't goederenvervoer, dat.
in grotere eenheden zal worden aan
geboden. De luchtvaart gaat drukke
tijden tegemoet.
Om de stroom personen en goede
ren redelijk te kunnen opvangen zijn
grotere of snellere vliegtuigen nodig.
Ir. Luymes hield het voorlopig op
sneller vliegen. Hij verwachtte een
geleidelijke afname van vlieguren.
Ter verduidelijking: nu vliegt men
in 7-8 uur over de oceaan, straks
doet men over dezelfde afstand 3-3,5
Maar deze snelheden zijn nog niet
snei genoeg, want in het hypersone
tijdperk, dat volgens Ir. Luymes nog
voor de eeuwwisseling aanbreekt, zal
de afstand Amsterdam-Los Angeles in
minder dan 3 uur worden afgelegd.
DEN HAAG (ANP) Bij de Twee
de Kamer is een wetsontwerp inge
diend dat goedkeuring van het in
maart 1964 in Londen tot stand ge
komen visserijverdrag beoogt.
Dit verdrag geeft kuststaten een
uitsluitend visrecht in een zone van
zes mijl buiten de kustlijn. In een
tweede zone, tussen zes en twaalf
mijl, zal het recht om te vissen blij
vend toekomen aan zowel vissers van
de kuststaat als aan vissers van an
dere verdragsstaten die de visserij in
deze zone gewoonlijk hebben uitge
oefend.
IJMUIDEN (ANP) Uit onderzoe
kingen is gebleken dat er in Indo
nesië een markt is voor waterlei
ding-, bevloeiings- en gasbuizen. Ze
zijn voornamelijk bestemd voor de
watervoorziening binnenshuis en de
aansluiting op de hoofdleiding, ver
der voor irrigatiedoeleinden.
Tot nog toe wordt het materiaal
ingevoerd, onder meer uit Japan en
West-Duitsland. In de toekomst zal
het in Indonesië worden geprodu
ceerd en afgezet. Overwogen wordt
om de grondstof voor het nieuwe be
drijf van Hoogovens te betrekken.
Hoogovens zal in principe zorgen
voor machinerieën, bedrijfskapitaal
en voor inbreng van de techniek. De
technische medewerking van Hoog
ovens berust voornamelijk op kennis
en ervaring van enkele dochtermaat
schappijen en de kennis die men zich
inmiddels bij Hoogovens zelf heeft
eigen gemaakt.
Dit meldt „De Grijper", bedrijfs
courant van de Kon. Ned. Hoogovens
en Staalfabrieken n.v.
AMSTERDAM (ANP) In de scheepvaartsector onderging Van Nievelt een
technische koersreactie, na de zeer willige stemming van maandag toen als
hoogste koers 161 werd gedaan, tegen vrijdag 139, Voorbeurs werd voor Van
Nievelt 150 tot 155 gedaan. De officiële beurs opende op 149%, tegen maandag
als slotkoers 154%. Dat het maandag in de scheepvaarthoek druk is geweest
blijkt maar al te duidelijk uit de omzetten. In Van Nievelt ging toen voor bijna
nominaal f 1 min. om, waarbij het koerspeil uit de hand liep. Gisteren was het
in de scheepvaartsector een stuk kalmer. Behalve voor Van Nievelt viel de stem
ming zeker niet tegen. Holland-Amerika Lijn deed 82 (80%), Kon. Boot was
onveranderd op 121 terwijl Scheepvaart Unie zich verbeterde op 137Tb (136%).
De internationale waarden hebben zich goed kunnen handhaven. Hier was de
stemming bij de opening goed prijshoudend. Philips avanceerde 20 cent op 140.90,
Unilever ging 4 dubbeltjes omhoog tot 130.70 en Kon. Olie een halve gulden tot
181.20. AKU was aanvankelijk iets luier op 87.50 doch kon dit geringe koers
verlies later ombuigen in een kleine winst. Gèdurende de verdere beursduur
trokken de koersen van alle internationale waarden nog een weinig aan.
Van de cultures was HVA zwak op ca. 106, Amsterdam Rubber iets gemak
kelijker op 59%. De staatsfondsenmarkt gaf geen noemenswaardige koersver
schillen te zien.
Voor de inschrijving op de f 200 min. 6% pet. obligaties Bank voor Neder-
landsche Gemeenten 1968 (tweede), tegen 99% pet., bestond grote belangstelling.
De beurs houdit er dan ook rekening mede dat op de toewijzing een reductie
zal worden toegepast.
Actieve obligaties
Staatsleningen
Ned 1.966-1 7%
Ned 1966-2 7%
Neci 1968-6%%
Nee. 1968-2
Ned 1966 6%%
Nea 1967-6%%
Nederl. 1967 6
Nederl 1905 1
Nea 85 n 5%
Ned. 64 5%
Nederl. 1984 2 5%
Ned. 64 5
Ned. 58 4%
Ned 59 4%
Nederl. I960 1 4%
Ned. 60-2 4%
Nederl 1963 4%
Nederl. 1964 4%
Ned '59 4%
Nederl. I960 4%
Ned. 61 4%
Nederl. 1963-1 4%
Nederl. 1963-2 4%
Nederl 1961 4
Ned 62 4
Ned 1953-3%%
Ned Staff 47 3%
Nederl. 1961 3%
Ned. 1953 1-2 3%
Ned. 1958 3%
Nederl 1948
Ned 50/1-2 3%
Nea 54/1-2 3%
Nea 53/1 3%
Nea 55/2 3%
Ned grootb. obi. 3
Nederland 37 3
Ned Gr. 0 46 8
Ned Doll 47 8
Indie 37a
Bank en Kredietwezen
B Ned Gem. 57 b 96H
Id 30 58/59 4% 85%
Id. 25 J. 59/1*3 4% 87 V4
Id 29 1 60/3-3 4% 86%
104%
104%*
99ft
99ft 5
97%
97%
95ft
93H
93%
30%
90A
83ft*
887/s
86V4
87H
85%
84%
96%
96%
83%
83ft
82%
82%
84%
81%
70ft
90%
84%
82%
71%
73
75%
75
81%
48%
83%
83%
3/9
104ft
104ft
99ft
99%
97ft
97%
95ft
93H
93%
90%
90%
88%
88 H
86%
87%
85%
84ft
96ft
86%
83%
33ft
82%
82H
84V4
81%
79%
70%
90%
84ft
82ft
71%
73%
75%
75
81%
83%
83
91% 91%
96ft
85%
97Y4
86%
Actieve aandelen
Handel, Industrie Petr .-(oleum
A'dara Rubber
HVA Mtlen ver
A.K.U
De» Mö l eert
Hoogov njjc.v.a
Philips Gem. Bez
Uftiiever e.9M
Kon Zout Org
Dortscbe Petr
Dortsehe Ptr 1%
Kon Petr
59%*
1Ó5V2
87.80
67.80
116.80
141
130.90
179.90
891
889 891
181.208 181.505
60%
107%
881
67
141
130.30
179.50
889
Scheepvaart en Llucbtvaari
a„AJ-
Java-Chins Pak
KX.JA l cert,
K.N.S.M o.o
Stv Mo Nea.
Nievelt Goudl
v. ommeren va
Rottera Lloyd
Scheepv Onie
80§ 82% 8
168% 166
178.505
120% 121%
117% 120
1505 149%
177% 177%
150 150
1355 1395
Nlet-acneve obligaties
Bank-, ered.. eo verzettertngsw
AUiJK. sp.D 65-71)
B.N.Gcm. 1
BNG 91 1-2 9%%
8NG67 1-1-3 9Va%
B.N Gam 58 4%
8.N Gem W 4%
BN.G rjp
8.N.G rsp
BJV.G rjjp
Exp On
Exp. cm
54
ft-J
M> thb
m 6
Gr. ina ct> 66
Gr tna. c.b 55
Nat tt M Ky 66
Ned umtv».b 66 7
Ned. Ontw.b 64 b
Rifrti Dfec.Q 64 6
Utx. tiypb.
idem 6
ötr Hyp a
fderr
116%
103%
103%
100%
100%
98|j)
98f&
87 I's
87
118%
118%
113(4
113%
U5>4
115%
102%
102%
100
100
81
101 »/4
101
93%
93%
99%
92%
92%
71%
71 3/,
72%
rirniiMrmi
2/9 3/9
Handel, Industrie en diversen
135(4
«8'4 88(4
103 103
975/s 975s
90'4 90(4
38y4 88(4
76b 76b
103=4 103(4b
89y4b
101%
95
104
98% 98%
96% 96%
A. Heyn w.o '55 4
AKU 1 1.000
Araste) brouw
Blauwh 36 7%
Blauwh 67 6%
Blauwboeo 5'4
Blauwhoed 4%
Blijdenst.-W 53 5
Bredero v.g 65 6
Bred v.b 68 7%
Bred v.b 5
Brit Petr 60 7%
Brit. Petr 65 6
Bftenkorf neb. t
Co-op Ned. aob 7
Co-op Ned rap
Hoogovens 66 6%
K. Zout-K 65 6
M.N. Bak 46 3%
Nat. Gr. bez. 65 5
N. Gasunie 68 7%
N. Gasunie 60 6%
Ned. Gasunie 6%
Nyma 4
Overa. Gas 5%
Philips dlr 81 4
Idem 1948 3%
Idem dir. '49 3%
Pegem 1-2 '57 6
Pegem 58 6%
Pegem 56 6
idem 1-3 '52 4%
Pegus 1-2 1957 6
Rott.-Rijn 5%
Rott.-Rtfn 4%
Schiphol 6
Scbolten-B 69 6%
Scholten-H S%
Scholten.H 4%
Scho!ten-B 4%
Unilever
Ver. Olaa
Ver MachJ. 58 9
Ver. Macbl 62 9
Werkspoor S%
Wilt P.-Br S%
Luchtv. spoorw. prem. oui
89 %b
102%
95%
98% b
104
i 55%to
103%
98%
94%
69
97b
79
93%
96
92 Va
87
95%
98%
95
89
94%
93
94%
94%
91%
94%
87b
90%
103«
98%
94ft
69
97b
78%
92 Vs
87
96
98%
94%
88%
94%
93%
94%b
94% b
91%
94%
87b
90%
fflLM LJ-jang o
93%
03%
KLM ïO-jarta 4%
9oys
90A
idem 1962 4%
95R!
89%
95 FJ
Ned S '67 l-a 4%
89%
Alftmaai 66 2%
70A
70%
A'dam 195» i
la or obL TO 2%
80
80%
(a 66*1 2%
74
73%
la 96-2 2%
83
83%
ia. 68*8 2%
84
83ft
idem 1939 2%
75%
74%
Breda 64 2%
74%
73%
Dordreebi 66 2%
66ft
S8H
i&rad&oveD m s»/j
71%
Knacbeöa 64 8%
68%
•-Grarb 62-1 2%
86%
86%
idem 92-2 2%
85'/,
85ft
Kottera 92-1 2%
85%
idem 62-2 2%
85%
idem 67 2%
83A
83%
Utrecbl 62 2%
102%
102%
£.-HoiUna 87 2%
82%
83y8
&*Holland 80 2%
85%
84
converteerbate obligatie
-vmsteibrouw 6% 206 106%
öertt pap t 4% 96% t
oerfcei patent t 94 94
Drie Hoefftzeta 222 223%
Geld*» Zxl 4% 90% 90%
Graat 91 90
dateme 100b 100%
daverwerken 4% 103 101
doemt me/a. 104V4 104%
indoheem 84% 84%
indoia 4% t 88 88%
'«wnftfrr f 87%
Koudy» 4%
M. N Bak 66 6%
Meteoor bet. 5%
Mulder-Vog 5%
N Melk Unie 5%
v. Ommeren 5%
Pieters auto 5%
Poni Houth 5%
Ru haak en Co 4
Scholten Hon 4%
Schuttema 4%
Stokvis en Zn 4%
rhom-Dr ver 4%
Tilburg water 5%
Vthamtt 6
Wilt P.-bt 5%
Wvers
cNiet-actleve aandelen
Banken
2 >9
3/9
85
84%
119%
120
91%
96%
96%
100
100
88%
88%
116
88
88b
135%
135
93%
92%
99
99
92%
93
88
88%
39%
90
104%
104%
Alg Bank Ned.
AMEV N.R. cert
AJMRO Bank
Cultuurbank
Delta verz cert
Eerste N V.M
Gron tnd.-Cr B
Kasassoctatte
Nat inv B
Nat Ned cert
Ned Credtet B
Ned Mid .st B
Ned Overzee B
R.VB cert. d.
Slavenburg'» B
Zeven or ass mil
259
795
58.50
69x
340
150
119%
702
169
96.50
600
iso
259%
790
59
68x
330
415
154
119
168
97
570x
180%
Handel, industrie
diversen
AJb HeOD
264
266
Aifi amO Onr G
AmsteJ bï
583
585
A'dara Balast My
107.50
108.50
A'dam Droog Mt!
100%
103%
A'dara Rijtuig Mb
154
155
ANTEM nat bez
78
77%
Beereo tricottabi
Beers eo Zn
250
252
Begemani)
132
133
Bensdorp intern
248
250
Bereh'Jure f 25f>
201V4
201%
Bergn-Jurg 6%%
82
82 b
Bergoss
538
539
Bertcel's Patent
158
160
BUJdenst Will
77
77%
Bole Lucas
223
220
Boreumb Webry
129%
129
Braai Bouwstof!
319%
320
Braatmacb R'danr
Bredere vastgceo
142
142
Bredero 0er.beca
498%
500
Bübrtnann lette»
580
575
Bijen&ort behee»
660
655%
Caivé
905%
920
Calve 6%
157
Can» Garenffit»
155%
155
Cents Suiker Mb
Crane Nederland
76 b
Cur Handel Mb
162
163%
Daalde rop
160 x
162
Dagra
155
157
Des», upijtenfabt
409
395
Dikkere en Co
123
127
Dne Hoefijzers
174
175
DJl-O
409
409%
Dtiytfls Jan.
332%
232%
Bdy em affile
89 b
90
Era be
134
133
Cukes
170
168%
firdaJ MH
718
720
Cxceiator
162%
60%
Plgee macula bi
165 V
166 b
fokket
446
895
445
ford
884
Gazelle rtjw.fabi
173 x
175
Gelder-Papier
138
137%
Gelden rieiez»
78.40
78.30
Gere «ebr Cen
Geveke en Co
112
112.50
Tfet Brnca
745
745
Grasso mach.fabt
Grinten, v d.
Gruyter en Zn 5
Hagemeijet en Ci
Halberg m.fabr
Hatéma N V
Havenwerken
Heinek oei beb
Hemek BJerb
Hero-cons
Hoek'8 mach.fabi
HoII. Kattenburg
Holl. Beton Mil
Holl Const gr
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenboscb scb
Hootmeyer en Zn
Indoheem
r B.C. Holland
Industrieële mtt
ing Bur. Bouwn
Internatio
Int, gew betonb
Lnventum
Jongenee) houth
Kemo
Kempen Begeei
Key houthandel
Key en Kramer
Kledingmd Smit»
Kiene Sulken»
Kon fabr vb Ale>
Kon PaptertabT
K.N Tex Onle
Korenschoof
Koudyt voed.
Kraanapolsky
Kon Ver TaptJt
K watts choc
Leeuw Papier
Leidse Wotóp
Llndeteves
Lipt en Gispen
Lijm en gel an tin»
Macintosh
Meel Ned bakfc
Meea bouwraat B
Meteoor Beton
Misset Olte Mtl
Mosa
Mulder's fsbr
Mulder-Vogem
Mullet en Co.
Mullet en Co.
Mtjnbouwfc werk
Kaarden Ch.fabr
Nedap
Ned Dagbi Onl»
Ned. Dok. Mo.
N. exp Pap. fabr
Ned Kabaifabr
Ned. Melkunie
Ned ScbeepsbMti
Ned Springstof
Nelie wed. v.
Netam
Norit
Nutrjcia
NUverdaJ Cats
Overzeese Gas
Pektt hold, oen
Palerab tnd Mtl
Paltbs
Philips 9% eompi
Hsssint eo co.
Relnevald Mach
Rise
Riihaak «n co
Rtra-Scbsiöe
Scöev. sxpi Mh
Sche» expi (Me
Sehokbetoo
Scholten Karton
Q-hnltw Hon lp
2/9
3/9
145
145
168
168
129%
129%
137
136
72
71 x
185
100
101
720
715
743
740
240 b
238
475
465
68%
463
470
97
275
98
219
217
269
263
85
81%
26.50
27
152
153
238
224%
221
340
355
460 X
190 x
185 x
300
300
307
305
104%
104
186
518
518
110 x
111
251
236
46
48
185
183%
56%
57
139%
139
103
105
60
58
244
235
147
145
261
270
137
134%
128
130%
423
422
330
335
105 b
105. b
166%
168%
337
106%
222
217
265
276
87%
86
366
366
642
650
150
150
248
249
110%
1.10
118
117
363
361
110%
110
156
406%
410
135
136
171
170
512
510
90%
93
95.50
94.50
91.20
90.50
73
73
73
75%
140.40
140.40
110
109
132
134
251%
255
179
180
164%
160
37
37.80
37
37.80
213
208
233
70
68 50
2/9
■3/9
Slmtra de Wn
534%
537(4
Simon's erab fabr
105
103
Smit Nijmegen
152%
151
Stokvis Zn
104%
99(4
Stoomsp Twen the
52
54
Synres Chem.
132
Tabak Phil c.v
85 b
Tech Unie
299
Texoorint
185
188(4
Texoprint S% pr
105
104(4
Thom-Dr-Verblifa
89.60
88.40
Thomsen v. bedr
Tw Overz Hand
170%
170%
Unilever 7%
108
107%
Idem 69f
93
S3
Idem
62(4
62
Ut.ermohJen
275
275
(Jtr asfaltfabi
334
336
Varossieau
177 x
172
Veenend Stm.sp
Ver Glasfabr n.b
122(4
125
Ver h.ond Schev
77
73
Vei NL.Uitgbedi
152
151
Ver Mach .fabr.
215 b
230
Ver. Touw fabr
133
132
Vettewrake)
352
Vezeiverw
'-I
80
Vihamll
128(4
128
Vredenstein rub
193
190
Walvisvaart
61
60
Wereldhaven
549
559
Wernink's Beton
140
135
Wessanen
104 20
104.80
Wilt Feyen.-Br
147%
Wyers Ind H
328
334
Zaalberg
66 x
60 X
Zeeuwse Confeet
124
124
Mijnbouw en petroleum
Alg. Cxpl Mij
Sfliton ie rubr
888
Blllton 2e rubr
163.80
163.90
Moerare Eniro
2295
Id. cert. opr. I/ld
3750
3800
Id wtnstbew
4000 x
4000
ld i winstbew
3900 b
3900 b
Scheepvaart
Oostzee
111
110(4
Participatie-be wyre®
Alg Fonds oezu
1120
1120
Convert© l-lpb
975
975
HBBbeldepi. l-2bp
835
835
(nterbonds 1 pb
647
649
Intergas
450
450
Beleggingsfondsen
A dam be lm tJ rso
151
151.50
Dutcb (nt
158
158
In terunie f sv
201.50
201.50
Nefo ƒ60
98.50
98.50
Robec© 150
249.50
249.50
Rollnco
216
216
Unitas l oo
416
418
ütllico
122.50
122.50
Ver. bes 1894 90
103
102.90
Europa f 1-10 pb
575
575
Buitenlandss fondsen
Union Mlnlèr* 1
1590
1550
Dollarfondsen
Anaconda
45%
45
Bethlehem Stee)
28%
28%
General Electric
87%
88
Genera) Motors
79
79%
Proi «nd Gamble
92%
92%
ReoubUr Steel
42%
42%
Shell OU
67%
67%
US Steel 10 eert
39
39
«duo as kleden
C m
(etes
m
cedun en leien
b
kleden
e, oieun
4 -
ex dividend
MIDDELBURG, 3 sept. Tomaten
per 6 kg Al 254 BI 255 Cl 240 en dd
CC1 dd Al binnenland 240 en dd Cl bin
nenland dd A2 dd B2 dd C2 dd. Fruit:
james grieve 80 2630, 75-80 2533, 70-
75 26—32, 65-70 22—31, 2d 18—20, 3 grof
17—23, 3 fijn 15; james grieve rood 80
29—37, 75-80 31—33, 70-75 29—33, 65-70
25—29, 2d 16—20; tydemans e.w. 80
55, 70-75 61, 60-65 45—51, 2d 18; manks
codlin 70-75 18, 60-65 17—18; benoni
75-80 68, 70-75 56, 65-70 48, 60-65 42;-
clapps fav. 70 21—31, 65-70 24—27, 60-65
24—25, 55-60 18—20, 2d 14, 3 grof 16—23;
br. d'amanlis 70 31, 65-70 2627, 60-65
21—22. 55-60 18; précoee de tr. 60-65
26, 55-60 20; juttepeer 45-50 31, zigeu
nerin 75 11. Pruimen: r. cl. verte 27-57,
jefferson 26-43, r. cl. d'althann 56-101,
r. Victoria 16-78, r. cl. hoeffer 52, meloe
nen: ogen 25-81, net 13-116, o. ananas 72-
128, aardbeien p. ds. 52-57, abrikozen 14-
15, druiven 217-218, bramen 28-38.
Groenten: sla 5-19, andijvie 9-12, spina
zie 9-56, postelein 27-66, dubb. bonen
74-124, stoksnijbonen 85-134, stokprins.
bonen 98-116, pronkbonen 65-73, spek-
bonen 73-77, r.kool 6-21, w.kool 16-22,
sav.kool 10-27, spitskool 35, chin.kooi 20-
23, peterselie p. kistje 10-101, snijsel-
derij p. kistje 10-28, struikselderij p. kg
21-31, bospeen 36-37, waspeen 31-53, bos-
kroten 10-17, kroten 10-23, prei 32-47,
uien 9-15, rabarber 18-23, augurken 113,
radijs 5-7, prins, bonen widusa 107, sabo
64-69, prélude 84-85, knolselderij p. st.
8-16, komkommers groen: 76 34, 61-76
21—26, 51-61 15—23, 41-51 15, 36^1 16,
krom p. kg 12, stek p. kg 15, bloemkool
4 p. kist 61-78, 6 p. kist 32-65, 8 p. kist
25-34, 10 p. kist 20.
ROTTERDAM, 3 sept, Totale aan
voer 2663, weekaanvoer 4330, slachtrun-
deren 225, gebruiksvee 646, vette kalve
ren 275, graskalveren 90, nuchtere kal
veren 1043, varkens 15, biggen 33, paar
den 10, veulens 4, schapen of lamme
ren 270, bokken of geiten 52. Prijs in
centen per kg: slachtrunderen extra
kw. 480-520, le kw. 420-465, 2e kw. 380-
405, 3e kw. 360-375; vette kalveren le
kw. 370-390, 2e kw. 350-365, 3e kw. 325-
345; stieren 430-485, worstkoeien 355-
370, nuchtere kalveren 165-175. Prijs in
guldens per stuk: kalf- en melkkoeien
1100-1500, vare koeden 900-1200, vaarzen
900-1025, pinken 600-700, graskalveren
350-500, stierkalveren 200-270, vaarskal
veren 150-200, schapen 90-120, lammeren
100-125. Overzicht (resp. aanvoer, han
del, prijzen): slachtrunderen iets meer,
kalm, als gisteren; kalf- en melkkoeien
gewoon, stil, gedrukt; vare koeien ma-
tig, slepend, niet geheel prijsh.; vaarzen
en pinken als vorige week, lui, onver
anderd; graskalveren kleiner, redelijk,
iets stijver; vette kalveren korter, goed,
ruim prijsh.; nuchtere kalveren als vo
rige week, traag, iets lager; schapen en
lammeren iets minder, stroef, even
lager.
STEENBERGEN Bintje klei: bonken
6,80 tot 8,00; grote 6,10 tot 8,40. Eigen
heimer klei groot 11,80 tot 12,60.
I
ZWIJNDRECHT, 3 sept. Andijvie
9-14, spinazie 34-43, postelein 20-22, uien
13-15, prei 34-42, spitskool 31-40, groene-
kool 11-23, gelekool 10-17, rodekool 8-18,
aardappelen 14-15, kroten 5-17, snijbo
nen 71-91, stam bonen 79-99, stokprin-
sessen 120-139, pronkbonen 48-59, sprui
ten A 74-83 B 61-65 D 50-55, bloemkool
AA 63-71 A 39-62 B 28-44 C 15-26, sla Al
6-12, II 5, knolselderij 16, komk. 90+
34-36. 75 31-33, 60+ 25-27, 50+ 18-20,
40+ 15-17, 35+ 15-16. krom 15-17; to
maten A 2.65-2,70 B 2,55-2,60, C 2.40, ra
dijs rood 13, witp. 4-22, selderij 6-9, pe
terselie 9-17
GOES Export- en industrieveiling:
Bramen (2 kg per krat) II 179. Bramen
(4 kg per krat) I en XI 145-150, III 74.
James Grieve kl. I 90-100 26, 80-90 32
35, 75-80 41—42; 70-75 41—43, 65-70 35—
36, D60-65 21, IID 14. kl. U 90-100 23, 80-
90 23—30, 75-80 25—36: 70-75 28—37, 65-
70 26—33. Zigeunerin kl. U 75-85 11, 65-
75 10, II D doordraai. Early Victoria
kl. II 70-80 20, 60-70 18. Tydemans Ear
ly Worchester kl. I 80-90 4344. 70-75
55—56, 60-70 47, D 10. Benoni kl. I 80-90
49—54. 70-80 59—65, 60-70 44—53, 55-60
15. II D 15. James Grieve Neumann kl.
I 80-90 29, 75-80 34, 70-75 33, 65-70 22,
kl. II 80-90 21—25, 75-80 21—23, 70-75
20. Transp. de Croncels kl. II 85-95 15—
17, 75-85 15—18, 65-75 15—18. Clapp's
Favourite kl. I 75-80 24, 70-75 24, 65-70
24, 60-65 24, 55-60 20, IID 14. kl. II 75-
80 24. 70-75 20—21, 65-70 20, 60-65 14.
Beurre de Merode kl. I 65-75 27, 55-65 18
20. IID 14. Pfécoce de Trevoux kl. 1
60-65 25. 55-60 20, II D 14. Triomphe de
Vienne kl. I 80-90 35, 70-80 38—40, 60-70
36,40—37,80, kl. II 80-90 29—34, 70-80
2936. 60-70 2134. Beurre Lebrun kl.
I 65-70 18, 60-65 18, 55-60 17, D 13. kl. II
75-80 19, 70-75 19, 65-70 16, 60-65 13.
Gewone veiling: James Grieve kl. I
80-90 23—29, 75-80 37—42, 70-75 38—41
65-70 31, 60-65 15—17, II D 8—17. kl II
80-85 21—26, 75-80 28—32. 70-75 27—36,
65-70 18—30, 60-65 16, grof 6—17. fijn
613. Transp. de Croncels grof 910.
Tydemans Early Worchester kl. I 75-80
46, 70-75 52, 65-70 46, 60-65 37. kl. II 80-
85 25—35, 70-75 27—43, 60-65 15—28, D
12, grof 17—18. Benoni kl. I 70-80 52—61
60-70 31, 55-60 15, D 7-8, grof 10-24. Elli
son's Orange kl. II 80-85 19. 75-80 17.
70-75 16. James Grieve Lired kl. I 80-90
23—28, 75-80 31—33, 70-75 31, 65-70 15—
26, 60-65 15. Kl. II 80-90 15—26. 75-80
19—29, 70-75 17—30. 65-70 12-23. grof
717, fijn 68. Mank's Codlin kl I 80-
90 18, 70-80 22. 60-70 16. kl. II 80-90 17,
70-80 13—20, 60-70- 11—18, grof 6—15,
fijn 6. Triomphe de Vienne grof 12-27.
Beurre Lebrun grof 10-12, fijn 9. Per
doos: Aardbeien I 61, II 34-44. Logan-
bessen I 64. Pruimen: Reine Victoria I
46-70, H 6-31 en D, grof 13-67, fabr. 6-24
en D, gescheurd 9-15 en D. Belle de
Louvain I 36, grof 13-52, fabriek 6-7 en
D, Reine Claude d'Althann I 70, grof
11-77, fabriek 7-20 en D, gesch, 11-12.
Jefefrson I 13-31, II 6-9 en D, grof 9-36,
fabriek 6 en D. Kirkus grof 40. Abri-
koospruimen grof 27-31. Reine Claude
Verte grof 67. Warwick Droper I 32-50,
grof 17-29, fabriek 20. Burbank Giant
I 10. Druiven: Frankenthaler I 130-150,
II 122. Bramen (2 kg. per krat) 112, I
en II 4 kg per krat 71-74. Totale aan
voer hard fruit 14500 kisten.
GOES Granen en peulvruchten:
Tarwe, boerenschoon af boerderij 32-
34 per 100 kg (basis 17 pet.); Gerst
27-30,50 (basis 17 pet); Haver 25-26:
Erwten (klein groen) 35-48,50; Schok
kers 40-72,50; Capucijners 50-65. Aardap
pelen. Met ingang van dit seizoen geldt
een notering af boerderij op auto ge
leverd. Bintje, 35 mm opw. binnenland
se sortering 7,50-8,— per. 100 kg. Voe
deraardappelen 3,50-4,— per 100 kg. Hooi
en stro: Lucernehooi uit de ruiter ge
perst 115-125 per 1000 kg. Veldeemd 35-
42,50; Tarwestro 32,50-37,50; Gerstestro
37,50-40; Erwtestro 55-00. Voor alle no
teringen geldt op auto geleverd.
Konstanz 387 1), RheinfeWen 286
11), Straatsburg 336 8), Plitters-
dorf 482 (—19), Maxau 545 (—30), Plo-
chingen 157 13), Mannheim 443
14), Steinbach 170 (+8), Mainz 401
5), Bingen 310 4), Kaub 359 8),
Trier 367 19), Koblenz 385 13),
Keulen 408 18), Ruhrort 640 1),
Lobith 1262 (+35), Nijmegen 1043 (+47),
Arnhem 1010 (+39), Eefde IJssel 562
(+42), Deventer 438 44), Monsin 5464
(+24), Borgharen 3890 (—33), Belfeld
1094 35), Grave beneden de sluis
4097 (—11).
Vlas: Ongerepeld 20-28 cent per kg. Ge
repeld 20-35; Beschadigde partijen en
afwijkende partijen 12-20. Ernstig be-
schadigde partijen 6-12. Alles op auto
geleverd. Eieren: De eierprijs bedraagt
f 1,86-f 2,14 per kg, afhankelijk van
het af te leveren kwantum.
KAPELLE Bramen industrie I en II
145-150, III 74, in doosjes per kg. I 175-
180, II 127, Pruimen bloc: Reine Victoria
H 12 90-17, III 10, Tomaten per krat van
6 kg IA 240-251, IB doordraai tot 249,
IBB '240, IC, ICC, IIA, IIB en IIC door
draai, Kroetappelen wit 9,50. James
Grieve 180 31, 175 33-44, 170 35-41, 165
35, H90 19, 1180 17, 1175 15-19, 1170 22,
1165 18-27, 1160 21, 1155 11, grof 9-10,
fijn 9,5, Lired 180 24-35, 165 21-22, 175
30-42 170 28-41, 1190 19, 1180 24-25, 1175
29, 1170 23-27, 1165 19-21, H60 6, grof
16-23. fijn 6, Tydeman Early Worchester
180 40, 170 52, 160 41, grof 15, Early Vic
toria 1170 20, 1160 18, Manks Codlin 180
16, 170 21, 160 20, 1180 11, 1170 15, TOO
15 lid grof en fijn 10, Neumann Grie-
1180 19, 1175 18-30, H70 34, TO5 18, TOO
ve 180 29-32, 175 36, 170 37-40, 165 29,
15, grof 6, fijn 6, Zigeunerin 185 10, 175
13, 165 12, 1175, 1165, nd, grof en fijn
doordraai. Benoni 180 52, 170 64-65, 160
46, 155 20, 1170 48, TOO 42-44, grof 10,
fijn 9,5, Transp. de Cronsels 175 23, 165
21, 1185 20, 1175 22, 1165 19, Hd 11, grof
10, Clapp's Favourite 175 24-26, 170, 165,
160 24, 155, TOO, H65, H60 20, H55 en
1150 14. grof 12, fijn 9, kreet doordraai,
Pr de Trevoux 165 en 160 24, 155, 150,
1165, 1160 20, 1155, TOO en TO5 14, grof
en fijn 9, Br. de Merode 175 26, 170 29,
165 24, 160 24-25, 1160 20, H50 14, grof
12, fijn 9, Br. d' Amanlis H70 en H60
21, TOO 12, fijn 8, Tr. de Vienne 180 34,
170 41-42, 160 40,10-41, 1180 29-30, TOO
33-34, TOO 32,30-33,30, grof 22-23, fijn 16,
kroet doordraai, Br. Lebrun 175 21, 170
21, 105 17, 160 17,70-18,10, 155 17, Hd 13,
grof en fijn 8, kroet doordraai. Dr. Ju
lius Guyot 170 24, III 20, lid 14. Prui
men; Reine Victoria I 29-61, H 6-10,
grof 16-46, Reine Claude d'Althann I
47-87, II 11-22, grof 19-33, fabr. 6-9, Jef
ferson I 41, II 11, grof 18-39, Belle de
Louvain I 37-45, II 7-19, grof 29-40,
Warwick Droper I 35-41, II 6-12, grof
10-14, Abrikoospruim grof 10-23, Rade
maker I 36. Aardbeien per doos I 46, II
25-44, Doornloze bramen per doos I
53-57, Rode bessen per doos I 25.
(Van onze redactie binnenland)
DEN HAAG De inkomens in
de landbouw kan men niet verhogen,
aldus de Nederlandse Christelijke
Boeren- en Tuindersbond, door de
ene doelstelling van de Europese
landbouwpolitiek: een redelijk inko
men voor de producent- in te ruilen
voor een andere doelstelling: af
stemming van de produktie op de
vraag.
Het bestuur van de CBTB zegt
hierover in zijn bondsblad: „Een ver
sterkte afvloeiing uit de landbouw
lost het probleem van de overpro-
duktie niet op. Afvloeiing is op
zichzelf wenselijk om bedrijfsvergro-
ting en structuurverbetering moge
lijk te maken. Grotere bedrijven met
een betere structuur zullen tegen la
gere kosten kunnen werken. En kos
tenverlaging is hard nodig om de
grote investeringen rendabel te ma-
kon en de algemene inkomensstij
ging bij te houden".
Voortzetting in grote lijnen van
het huidige systeem van markt- en
prijsbeleid lijkt volgens de CBTB
de beste waarborgen te geven
voor het °P peh houden van de in
komens in de landbouw. Naar het
oordeel van het bestuur hoeft dit
niet te leiden tot onaanvaardbaar
grote overschotten en tot financiële
lasten, die door de overheid niet
meer op te brengen zijn. Daartoe
zal enerzijds een slagvaardig ge
bruik gemaakt moeten worden van
de huidige instrumenten van het
markt- en prijsbeleid om de rich
ting van de produktie zo goed moge
lijk af te stemmen op de markt.
Anderzijds zal de vraag vergroot
moeten worden door het inbouwen
van een omvangrijke voedselhulp in
het landbouwbeleid. Incidentele hulp
kan op zichzelf wel goed zijn, maar
men maakt er tot dusver alleen de
Europese koelhuizen mee leeg. Vol
gens de CBTB zal men op de lange
duur de ontwikkelingslanden gerich
te hulp moeten bieden-
Onmisbaar complement van een
dergelijk markt- en prijsbeleid is een
krachtig structuurbeleid, dat gericht
is op aanpassing en modernisering
van de bedrijven, gezonde concur
rentieverhoudingen en verbetering
van de verwerking en afzet van
landbouwprodukten.
In de afgelopen maanden is in Ne
derland al heel wat kritiek geleverd
op het huidige prijsbeleid: door de
vice-voorzitter der Europese Com
missie, dr- Mansholt, zelf, door de
president-directeur van de Kou. Mij.
„De Schelde", ir. Hupkes, door de
professoren Horring en Van Roems-
djjk (Wageningen) en Frietema (Rot
terdam, door de voorzitter van het
produktschap voor zuivel, ir. B. van
Dam.
Kernpunt van alle kritiek is vol
gens het CBTB-blad, dat de prijs
politiek te veel gericht is op het be
reiken van een bevredigend inkomen
van de boer, als gevolg waarvan de
prijzen te hoog zijn om een afstem
ming van het aanbod op de vraag
t.p
D^OR overname van aandelen zijn de
filialen van „Magazijn Nederland Kat
tenburg n.v." met ingang van 2 septem
ber overgedragen aan A. Kreymborg
en co n.v. Magazijn Nederland. Katten
burg heeft momenteel vestigingen in
Rotterdam, Den Haag, Haarlem, U-
trecht, Midedlharnis, Zierikzee, Goes
en Tiel. In de aandelenoverdracht is
eveneens begrepen de somenwerking
met „Society Fashion" op de Lijnbaan
in Rotterdam.