>et Veel Nederlanders kunnen spoedig Duitse-t.v. kijken troeven IG Nederlandse vrouwen in Argentijns t.v.- programma ksz: ten gïngsraad voor enng Hing J ZENDER „WESEL" KOMT 23 SEPTEMBER IN DE LUCHT Vakwerk Hinderpalen Ann Burton vervangt Liesbeth List Wond „plugin" "P ïsjechoslowafcije Spaanse Brabander in plaats van de Gijsbreght Kijkdichtheid MONUMENT VOOR ANION COOLEN en groeven Volgens mevrouw Peters zijn Hollandse winters afschuwelijk onberekenbaar. Ze heeft alvast 28 zakjes antraciet ingeslagen- Voor alle zekerheid. Kolen in huis: zeker van warmte! l2'30 C wSgen' Tussen 20 en door /D! j land, mfor- aanwezig un?lgen> tn de stu- y?r geïnteresseerde .tmoSeüJkhaid Bartók, Prokofiev en Tsjerepnin Impressionistisch Mevrouw Peters is niet de enige. De meeste mensen hebben graag voor de winter hun kolen in huis. Een voorraad warmte zogezegd. Die klaar ligt als plotseling de kou toeslaat. Je schept maar, je pakt maar. Je bent van niemand afhankelijk. En dat is met de winter voor de deur een geruststellend gevoel. Vindt u ook niet? u 55 lenient zijn het er ja eens geweest, dat dë uit de schatkist moet ancierd. Nu wil men standeunt in de nieu- aten. Spreker wilde de omroepbijdragen ;n en ae wereldomroen laten betalen, over het vraagstuk der satellieten vroeg spve. men straks in Neder, lische Spelen in Mexico op de beeldbuis zou i. De Early Bird heeft aantal kanalen. Er i3 anclere satelliet, maar voor het ApoIIoproject en juist ten tijde van rdt een nieuwe Iance- zodat de satelliet dan -ar zou Kunnen zijn De vestigd op het lanceren at III op 18 september. die driemaal zo zwaar v Bird, heeft een capa- er dan 1200 telefoon, de lancering dan heeft liet voordeel dat de g is, dat daermee zo- Mexico kunnen wor- 3e Mexicaanse regering en grondstation besteld ïog kans dat alles zich s zal keren. idio- en t.v.-redactie) H De verenigings- VARA heeft uitgebreid eed aan de voorstellen het hoofdbestuur inge- sle, die gericht zijn op schrliving van de doel- VARA. tigsraad sprak als zijn zulk een verandering om de VARA meer open te stellen voor ultureeï. maatschappe- gebied tot lundamen- n van de huidige sa- llenttomen. igsraad besloot de dis- voorsteilen van de ^irt te zetten met het be- 'delingen en districten et vooriaar van 1969 in ■ergadering van de ver- ot. o"siissmgen te kun nen proef van een jaar ien met een nieuwe 'lergaande medezeggen- personeel op het ter- algemeen beleid. ïr'eo: Klassieke grammo- 30 Nieuws. 7.32 Actuali- ipulair-klassieke muziek 00 Nieuws. 8.11 Op sleep- na voor automobilisten, musementsmuziek (gr.), kleuiters. 10.00 Moderne 10.30 Voor da vrouw. 11.02 Discogram: muzi- oroigriaimima. 11.50 Aotua- 1W III FM 240 M Nieuws. 9.02 Zing, zing, :ale muziek. 10.00 Nws. uze: nieuwe langspeel- imblers Radio Reprises, ieu ws. 11.03 Muzisfe-M- e internationale nieuws van da lichte muziek- iws). Jdn we ddïl land. nweMiddnse vinden, die bereid ret prauwen verder tebren$enL DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 27 AUGUSTUS 1968 (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Over ongeveer een maand, om precies te zijn op maan- djgavond 23 september komt de nieuwe Westduitse tv-zender Wesel in do ether. De beeld- en geluidsbron van 500 kW heeft een gegarandeerde reikwijdte van circa negentig kilometer. Alle Nederlandse plaatsen ten oosten van de cirkel, die loopt van Coevorden, Kampen, Dronten, Hilver- lum, Utrecht, Breda en Tilburg kunnen met een breedbandantenne en een nieuwe antenneversterker vrijwel zeker rekenen op een sneeuwvrij beeld van Duitsland 2. Pas eind volgend jaar of begin 1970 is de zender Wesel ook geschikt gemaakt om de tv-programma's van Duitsland I en 3 te ver- lonen. Veldsterkte-metingen, die t.v.- technici uit Eindhoven de afgelopen weken tijdens proefuitzendingen van Wesel hebben gehouden, toonden aan dat men de beelden vaak van zeer goede kwaliteit in Haarlem, Leiden, Den Haag, Rotterdam en Roosendaal kon ontvangen. Daarbij dient te worden opgemerkt, dat de Duitse t.v.-programma's, die straks worden uitgezonden op kanaal 35, toch wel de nodige extra voor zieningen vereisen. Uiteraard zullen de t.v.-kijkers op de eerste plaats dienen te beschikken over een t.v.- ontvanger waarmee men zowel Ne derland 1 als 2 in de huiskamer kan krijgen. Maar bovendien zullen de bewo ners van de Randstad Holland zich de luxe moeten veroorloven om een kleine driehonderd gulden uit te trekken voor de aanleg van een goed gerichte breedband-antenne, voorzien van een of meerdere an tenneversterkers. Deze apparatuur zorgt voor een extra sterk beeldsignaal, dat men juist nodig heeft voor veraf gelegen zenders wil men een vrijwel sneeuw vrij beeld in de huiskamer kunnen ontvangen. Helaas is het aantal klachten over slechte beeldontvangst, zelfs in het oosten en zuiden des lands, altijd nog zeer groot. Het merendeel van de slechte ontvangresultaten is te wij ten aan de bekende categorie „doe- bet-zelvera". die zelf wel even op het dak klimmen om een antenne te plaatsen. Menigmaal ontstaat door een gebrek aan vakkennis een legio aantal storingen, die variëren van dubbele t.v.-beelden tot een vertroe beld beeldvenster tengevolge van irritante ..sneeuwbuien". Een goede antenne-specialist of t.v.-installateur beschikt over de mo dernste hulpmiddelen om de bron van deze narigheden op te sporen. Er zijn daverende burenruzies ont staan. omdat men in de waan ver keerde dat de t.v.- of radio-antenne van de omwonenden op het dak de oorzaak waren van deze technische onvolkomenheden. Immers men be schikte over een uitstekend t.v.- toestel en een dito antenne, maar toch leverden alle kosten en moeite geen helder beeld op. Spoedig bleek, dat een simpele brandtrap langs de flat het antennesignaal reflecteerde. In andere gevallen ontstonden dub bele beelden omdat de antenne niet precies gericht stond. Ook wel kwam de installateur tot de ontdekking dat de hoogte van de antenne niet goed was of dat een bouwKraan in een nieuwe wiik een afschuwelijke sto ringsbron vormde. Maar een van de grootste hinder palen vormt momenteel wel het grote aan t.v.-antennes, dat tegen woordig de daken van de huizen ontsiert. Vier antennes op een dak kunnen net t.v.-beeld volkomen be derven, alhoewel er in de praktijk ook gevallen genoeg zijn, waarbij enige antennes op korte afstand van elkaar juist een uitstekend beeld be werkstelligden. Dat vele obstakels als hoge gebouwen, bomen, torens en wal dies meer zij, gelegen tussen de zender en ontvanger de beeldont vangst ongunstig beïnvloeden kunnen, mag bekend worden geacht. De t.v.- monteur zal in dat geval altijd po gen een zo goed mogelijk resultaat te krijgen, terwijl de amateurs on der de „doe-het-zelvers" al spoedig bemerken, dat straks „Wesel" een bron van mateloze ergernis wordt. De bewoners van flats met een centraal antenne-systeem zuilen straks waarschijnlijk een vergoeding van ongeveer vijftig cent per maand meer moeten gaan betalen, indien de eigenaar het gemeenschappelijke antennesysteem geschikt wil maken voor de ontvangst van kanaal 33. De vraag of de Nederlandse t.v. zich in de toekomst tevreden zal moeten stellen met een lagere kijk dichtheid, wordt in Hilversumse om- roepkringen ontkennend beantwoord. Momenteel kan 41 procent van de Nederlandse t.v-bezitters Duitsland 1 ontvangen en 32 procent ook Duits land 2.. Uit het continu-kijkonderzoek verricht door het bureau Tntomart voor NRU/NTS in december 1967 bleek, dat van de 44 procent slechts 4 procent naar Duitsland 1 of 2 keek. (Van onze showredactie) DEN HAAG Naar de heer G. ran Lennep, manager van jazz-zan- Seres Ann Burton meedeelt, heeft ™n Burton zich bereid verklaard brt!r-p'aats 'n *e nemen van Lies- «tn List op de voorgenomen tournee P r de Sovjet-Unie, waar Liesbeth ust 22 concerten zou geven. Lies- et<i List heeft afgezegd in verband slowak gebeurtemssen in Tsjecho- Het aanbod van Ann Burton is ge- na overleg met Liesbeth List m te voorkomen dat een schadepost ®egens contractbreuk van 50.000,— I °,°"tstaan. Ann Burton zal in Rus- mm j eigen iazz-repertoire zin- Ma,',t?lr "gevoelige kost" dan de «authausencyclus die Liesbeth List zinoof3" tetvoeren. Nü in Rusland draL °Ver mensen achter prikkel- Setuigen°U Va" weinig goede smaak zal°Lh„et Ofteeden van Ann Burton of hst r|?anHangt af van de vraag met Hussische staatsimpresariaat 'evens nVu^rj,"8 akkoord ëaat en °f, ket Trio Louis van Dijk Unie te fl Jn £aar naar de Sovjet- eenvankelhk6? dit trio' dat leider, i Liesbeth List zou bege- Vaak^pgetmdem V6rleden lk-R.O.-televisie o onze radio- en t.v.-redactie) Yanavond zal de Pr°gramnn ,,,u ,ln gi(3s vermelde Tsiechoslowawfe "plug-in" op rechtstreekse vLv,- YZOnden' waa™ Ultzendingen u i"gen met de ftatiPc dit land, infor- Tsiec'hslowaken M a enstaanders, 'ragen te Steller, Ne^erlanders, om geni stellen aan deze deskundi- Op 1 januari AMSTERDAM (ANP) Burge meester en wethouders van Amster dam hebben besloten hun goedkeu ring te hechten aan het voorstel van het bestuur van 4e Nederlandse Co- medie om ter herdenking van het feit dat 350 jaar geieden Brederode in Amsterdam overleed, diens toneel stuk „De Spaanse Brabander" op 1 januari 1969 en volgende dagen ten tonele te brengen in p aats van Von dels Gijsbreght van Aemstel. Het comité dat dit jaar de Brede- rodeheröenking organiseert heeft het voorste] gaarne ondersteund, aldus het bureau van de gemeente voor lichting. In verband hiermee zuilen de oDvoering van de bruiloft van Klo ris en Roosje en ook het uitspreken van de nieuwjaarswens ditmaal ach terwege blijven. AMSTERDAM (ANP) Mevrouw Gigliola Zecchini, presentatrice van het t.v.-vrouwenprogramma in Bue nos Aires, komt samen met haar echtgenoot, die de producer van het programma is, van 2 tot 6 septem ber naar Nederland. Mevrouw Zecchini bdj de kijkers be kend als Canela, heeft onlangs voor het programma de Martin-Fierrotro- fee ontvangen, te vergelijken met 'n Argentijnse Oscar. Voor haar programma zal zij in Nederland interviews afnemen van vier nederlandse vrouwen: freule Wittewaal van Stoetwegen Josefine v. Gasteren, Caroline Kaart en Lisette van Meeteren. Met België Vlaams meegerekend kwam de interesse voor t.v.-program ma's uit het buitenland slechts op 9 procent van het totaal en wei 4 pro cent voor 19 uur en 5 procent na 19 uur. In Hilversum is men er van over tuigd, dal het nieuwtje er viug af zal zijn. Na enige maanden Dlijkt dat taalbarrières, chauvinisme en andere onbekende oorzaken de Ne derlandse kijkers spoedig weer op hun eigen t.v.-stations doer, afstem men. Dit verschijnsel is niet nieuw. Wie van de doorsnee radiobezitters stemt zijn ontvanger af op de tien tallen buitenlandse radiozenders? Het percentage ls gewoon te ver waarlozen. Duitse t.v.-bazen willen niet geloven, dat hun programma's in feite door zo weinig Nederlanders worden gevolgd. Maar onlangs heeft drs. P. M. Hendriksen, hoofd van de afdeling kijkonderzoek bij de NTS aan de hand van wetenschappelijk gefundeerd cijfermateriaal tijdens een congres in Nijmegen over „grens- televisie" duidelijk gemaakt, dat het een fabeltje is, dat er in- de grens, streken meer naar Duitse dan naai Nederlandse t.v. wordt gekeken. Dp schriftelijke reacties uit die streken over de omstreden t.v.-programma's onderstrepen deze conclusies Ook al zullen de Nederlanders in liet wes ten straks in eerste instantie naar de Nederlandse televisie kijken, toch blijft het voor hen een aantrekkelijke mogelijkheid om nu de kans te krij gen eens over de grens te kijken in de studio's van onze oosterburen. WAALRE (ANP) De commis saris der koningin in de provincie Noord-Brabant, dr. C. N. M. Kort- mann. zal donderdag 12 september op het gazon naast het 12e-eeuwse kerkje van St.-Willibrordus te Waal- re, een gedenkteken onthullen ter nagedachtenis aan de Brabantse au teur Anton Coolen, die vele jaren in de gemeente Waalre heeft gewoond. Het denkteken, dat in bron-s is uit gevoerd naar een ontwerp van de Eindhovense beeldhouwer Hans Goddefroy, stelt een zittende schrij vende figuur voor. Het rust op een anderhalve meter hoge hardstenen zuil waarin naam en levensjaren van Coolen zijn aangebracht. Het initia tief to-t het oprichten van 'n gedenk teken voor Antoon Coolen werd in 1962 genomen door de dichter Lo- dewijk v-an Woensel (Louis Vrijdag). Het vond niet alleen in Nederland, doch ook in België sterke weerklank, getuige de zeer vele giften, die ge schonken werden. De onthulling van het gedenkteken zal gepaard gaan met de opening in het oude kerkje van een tentoonstelling welke gewijd zal zijn aan persoon en werk van Coolen. Toen in 1940 de Duitsers Honga rije bezetten, vluchtte de 60-jarige Bela Bartók uit zijn geboorteland naar Zwitserland, naar de beken de Baseier dirigent Paul Sacher (die veel musici tijdens de oorlog heeft geholpen), en vandaar naar Amerika. In de vijf jaar, dat hij daar nog leefde, zijn enkele van zijn beste werken tot stand geko men, zoals het Concert voor or kest en het derde, meest bekende van zijn pianoconcerten. Dit on danks - of misschien door - het feit, dat Bartók zich in de Ver enigde Staten nooit echt thuis gevoeld heeft. Het voornaamste kenmerk van Bartóks muziek is het nadrukkelijke ritme (de mo toren van deze eeuw?), hier en daar verzacht door danselemen- ten. In de loop der jaren wordt zijn muziek steeds eenvoudiger. „Mijn eigen levensweg is een ge staag voortgaande ontwikkeling; met de rijping ontstond de behoef te aan zo groot mogelijke een voud", bekende de componist eens. Het derde pianoconcert munt uit door duidelijkheid, hel specifieke van Bartók volledig weerspiegelend Weer de sterke ritmiek, maar omspeeld met na tuur- en folkloristische dansmo- tieven, die in de finale tot een climax komen. Deze finale heeft de componist zelf niet meer kun nen opschrijven; een van zijn leer lingen moest het voor hem doen. Op zijn sterfbed besloot Bartók zijn muzikale arbeid met een van zijn beste werken, dat in tegen stelling tot veel vroegere compo sities b(j de eerste uitvoering di rect grote byval oogstte. De pianist Dieter Zechlin speelt het concert met het Radio-Sym- fonie-Orkest van Leipzig ondei leiding van Herbert Kegel naar ons idee wat moeizaam, in ieder geval niet geheel frank en vry. De begeleiding is overigens ook niet geheel vlekkeloos. Serge Prokofiev was een won- derkind. Op zeer jeugdige leeftijd had hy een merkwaardig grote artistieke belangstelling. In de muziek experimenteerde hij al vroeg met geluidseffecten, het geen geenszins wil zeggen, dat zijn eerste werken muzikale inhoud Prokofiev droeg zijn eerste pia noconcert op aan zijn leermeester Tsjerepnin. Diens zoon Alexander, acht jaar jonger dan Prokofiev, heeft meer bekendheid verworven als pianist dan als componist. Als gymnasiast schreef hij voor uit voeringen in de huiselijke kring korte pianostukjes, die zijn vader schertsend „kleine vlooien" noem de. Een aantal van die kleine char mante, maar pretentieloze vlooien werden later omgewerkt tot tien bagatellen voor piano en orkest. Margrit Weber speelt ze samen met het Radio-Symfonie-Orkest van Berlijn onder leiding van Fe- renc Fricsay. o Bartók: pianoconcert nr. 3, Die- Ier Zechlin; Prokofiev: Pianocon cert nr. 1 in Des op. 10, Mika Po- kornd; Tsjerepnin: 10 Bagatellen op. 5, Margrit Weber. (Heliodor- Polvdor-89738). misten. Integendeel. Bij zijn toe latingsexamen voor het conserva torium - toen Prokofiev dertien jaar oud was - bracht hy de ma nuscripten mee van vier opera's, twee sonates, een symfonie en verscheidene pianostukken. Zijn professoren, onder wie Rimsky- Korsakov, Glazunov en Nicolai Tsjerepnin, verbaasde hij op nieuw bij zijn eindexamen in 1914, toen hij een eigen virtuoze compo sitie, het (eerste) pianoconcert in Des, speelde met het wonderlijke gemak van een grote meester. Zonder moeite verwierf hy de Prokofiev is altijd de beste ver tolker van zijn eigen composities geweest, wat niet wegneemt, dat andere Russen met dit concert ook groot succes hebben geoogst. De jonge pianist Mirka Pokorna speelt het knap en vooral zeer enthousiast, daarbij goed bege leid door de Dresdner Philharmo- nie onder leiding van Horst Först- ner. Terwyi Claude Debussy werkte aan La Mer schreef hij aan zyn uitgever Durand, dat hy voor dit orkestwerk putte uit ontelbare herinneringen. Deze herinneringen gaan waarschyniyk terug naar zyn vroegste jeugd en zyn talrijke be zoeken aan zijn peetouders in Can nes. Water heeft Debussy altijd ge fascineerd. In 1905 inspireerde het hem niet alleen tot het compone ren van La Mer, maar ook van Reflets dans l'eau, dat hy zelf be schouwde als het beste van zijn pianostukken tot dan toe. Met Hommage a Rameau en Mouve ment vormt Reflets dans l'eau de eerste serie van de Images, een aantal uiteenlopende pianower- ken. Sommige hebben een klassie ke vorm, andere - zoals het door ons meest gewaardeerde Mouve ment - doen denken aan Bartók of Strawinsky. Van 1910 dateert het eerste boek met twaalf preludes voor piano (drie jaar later kwam er nog een boek uit, eveneens met twaalf stukken). Pianistisch gezien be horen de preludes als geheel tot de belangrijkste composities van Debussy; zij geven als het ware oen resumé van al zyn vroegere pianowerken. In hetzelfde jaar als de Images van Debussy componeerde de tien jaar jongere Maurice Ravel zyn Miroirs, in totaal vyf pianostuk ken. Zij luidden een nieuwe pe riode in Ravels compositorische arbeid in. La vallée des cloches, het laatste stuk, komt heel dicht bij Debussy. Aldorada del gracio- so, wel het beroemdste deel, weer spiegelt de Spaanse voorliefde van de Baskische componist. By Ravel speelt evenals by Debussy het wa ter nogal eens een rol. Jeux d'eau componeerde hy op 26-jarige leef- tyd. Meer nog dan Debussy stond Ravel in zijn vroege periode onder invloed van Liszt en de Franse romantici. Dit pianostuk getuigt hiervan. De gehele plaat is van zeer hoge kwaliteit. Onze voorkeur gaat wel licht iets uit naar Jörg Demus, die de Images en Children's Corner voortreffeiyk interpreteert, boven Monique Haas, die tekent voor de preludes. Zonder meer uitstekend is ook Rudolf Firkussny in de stukken van Ravel. Alles bqeen een heel aantrekkelijk bezit. Impressionistische Klaviermu- sik (D.G.G.-Polydor - 135065). (ADVERTENTIE) i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13