Franse haute couture gaat andere koers varen 't „Zeve brengt in staat van op Westlandse tuinder kweekt kostbaarste cactussen uit liefhebberii Onuitroei Leo van der Hoeven bezit soorten negen bij vier meter waarin men ve MACHINAAL KNOOPSGAT RAMPZALIG VOOR SNOBS M serieus verschil autodidact MIRAKELS soms gedeeltelijk klaar zijn en na het passen worden afgemaakt. Wanneer u in Amsterdam een „ori ginele" Saint Laurent koopt en zijn „griffe" staat erin, dan kan dit mo del in Laurents haute-couturehuis of in zijn boutique gekocht zijn om hier aan de vrouw gebracht te worden. Een originele Saint Laurent zonder griffe kan op de markt gebracht worden door de confectiefabrikant, die een toile heeft gekocht. Maar het is ook mogelijk een ko pie van zo'n model te vinden. Dan heeft de confeotiefabrikant of de boe tiekhouder goed gekeken en iets ge- kopieerd. Tenslotte maakt Saint Lau rent ook confectie aan de lopende band. Tussen al deze verschillende soorten „Laurents" is verschil: al lereerst in prijs. „We moeten een andere koers va ren, alle couturiers zijn het eeus op dit punt", verklaart Daniël Gorin, president van de Chambre Syndica le de la Haute Couture. De Haute Couture, die niet kan bestaan zon der hulp van bijkomstigheden als parfums, confectie, boutiquemodel- len en allerlei snuisterijen, behoort in de eerste plaats „ideeën-labora torium" te blijven", aldus Cardin, de promotor van haute couture nieuwe stijl. De nieuwe architectuur van het bouwwerk dat mode heet ziet er vol gens Gorin's verklaring in Frank rijk uit als een omgekeerde pyrami- de. De top, die nu onder ligt, stelt het ontwerp voor, het unicum, het prototype van mode dat zeer duur verkocht wordt zowel aan inkopers van exclusieve modehuizen, aan eer ste klas confectiefabrikanten die er tevens het recht tot vermenigvuldi gen bij kopen, als aan enkele zeld zame klanten die nu eenmaal ge kleed willen zijn volgens de tradi tie van „grote" couture (de hele we reld telt maar 3000 vrouwen die ech te haute couture dragen!) Onder de top ligt een brede laag waartoe een groot aantal vrouwen behoort, die wel wat over hebben .voor de „griffe", de handtekening van de couturier, zijn onnavolgbare coupe en de exclusieve stof. Maar zij willen geen duizenden franken voor een pakje of mantel neerleggen. Voor deze groep wordt een couture bedacht die alle kwaliteiten van het mees terwerk behoudt, maar door tech nische vereenvoudiging lager geprijsd kan zijn. De onderste en grootste laag van de pyramide bestaat uit de massa, voor wie de confectie een waaier van modellen openvouwt in winkels en warenhuizen en bij de couturier (die naar Cardins idee zijn eigen confectiefabrikant kan zijn voor modellen die hij in eigen zaak, om de hoek van zijn huis, dus in zijn boutique verkoopt). De directeur van Datou denkt er ook zo over: het gaat niet op dat het een. coutourier evenveel tijd kost om een paar mouwen te laten inzet ten en te laten passen, als een reis je van Parijs naar New York. De couture moet °P een andere manier gaan werken, maar met behoud van het onvervangbare handmerk, het ambachtelijk cachet, dat deer geen machine te imiteren is. Nina Ricci ziet de pyramid® ook: eerst de absolute haute couture als prototype; vervolgens de couture, gemaakt met de hand maar zonder „essayage" dus zonder passen; en tenslotte op voorbeeld van Dior en Saint Laurent een confectie op gro te schaal. De zakelijke leider van Saint Lau- rant verklaart ervan overtuigd te zijn, dat haute couture niet verdwijnt hoe kwetsbaar en belast met moei lijkheden deze zaak ook is. Dank zij de haute couture kan de ontwerper zich uitleven en er ideeën uit gebrui ken voor de instelling d'e nu enke le jaren bestaat: de boutique. De naam Rouet zegt ons niet veel, maar deze meneer is de man die het beleid voert over het huis Dior. Hij komt juist uit Amerika waar hij DAGBLAD DE STEM Haute couture van Lanvin: Avond-kimono in tergal goudlamé, gedragen over een flessegroene maillot en een bloot lijfje. ((Vdn een I HASSELT - Het „zevenste schopsstjd, per traditie in een dan drie eeuwen zo en niets anders zal zijn. Het „zevenste jaar zoals waarin de grote Virga Jesseft het miraculeuze Mariabeeld van „U moet Hasselaar zijn om laan van de kathedrale kerk, met de indringende geur van dozen met schoenen te wachte „Ik vraag me af wie me nu no voor Romeinse sandalen kan I weet dat de tijd nijpt. Zondag keer uittrekken. Die stoet is het hoogtepunt de feesten die om de zeven j: gehouden worden. Driemaal g hij rond Hasselt, drie maal lai een andere route. En daar he Hasselt met zijn bijna 40.000 woners, zich wel op gepreparee Met versleringen die aan de bf dagen van het rijke roomsche ven doen denken. Geen straat ongemoeid gelaten, niet alleen het centrum waar de ommeg: zal trekken, maar ook ver da bulten. De Hasseltse „zevenst jaar-opwinding manifesteert s dan ook voornamelijk in eer v me naijver om nog mooiere gelen uit te zagen die legioens wijze klapwiekend de parkeer vens in beslag nemen, om 1 mooiere boomstronken te gieten gewapend beton. Die blokkeren weliswaar enkele weken de sm le trottoirs, maar verkeer telt deze dagen in de hoofdstad v Belgisch Limburg niet mee. In de Kapelstraat, niet ver v de fraaie, oude kathedraal, st de Mariafeeirk, waar het Vb Jessebeeld een vaste plaats he< In 1944 werd de kerk door een v! gende bom vernield. Het mirai leuze beeld, omstreeks 1350 dc een Hasseltse kunstenaar uit stuk eikehout gebeiteld, deelde de schade. Bij de vorige omiri gang, nu dus zeven jaar geledl viel er een scherf af. Nascha van de oorlog. Een poging tot rj tauratie is niet gedaan. Men 1: het beeld zoals het is. Het is frj gepolychromeerd, maar dat is nauwelijks te bespeuren. In c dagen is het gehuld in kostbare waden, die in de loop van de ren ten geschenke zijn gegev Veel langer al dan de drie eeuu waarin Hasselt zijn ommegang 1 trekken wordt de Virga Jesse v eerd. Oude kronieken in de dekt maken melding van wonderbaai ke gebedsverhoring. De eei in 1366, toen een vrouw op v< spraak van Maria Virga Je van een duivel bevrijd werd. datzelfde jaar dateert het verb van de man die de Hasseltse L vevrouw aanriep toen zijn lever, een bos bedreigd werd door orkaan. De man bracht het er q gens de kronieken heelhuids a De meest recente wonderba lijke gebeurtenis dateert uit 18 Helena Christina Robat van Ma tricht werd van lamheid genez Een protestants meisje zag het bekeerde zich. Bij de oorkoi zijn in het archief de doeken op borgen, waarmee de lamme hi van de vrouw omwikkeld was. (Van onze moderedactrice) PARIJS Het lanceren.van een nieuwe mode in voor- en na jaar vestigt telkens de aandacht op de wereld van de haute cou ture. Ofschoon ook in die wereld verschuivingen plaatshebben, moet Parijs toch nog steeds ge zien worden als een toonaange vend modecentrum. In enkele maanden tijds heb ben nu twee beroemde Franse couture-huizen zeer onverwachts hun deuren voorgoed gesloten: Balenciaga en Castillo. Hiermee is beroering gewekt in couture- kringen en een probleem ter be studering voorgelegd aan de Franse economen. Anno 1868 werd in Parijs de Cham bre Syndicale opgericht met het doel de belangen van de Haute Couture (economisch gezien, ook staatsbe langen) te behartigen. Meer dan één crisis heeft dit gilde der couturiers geteisterd, maar toch is het altijd een parel gebleven in de kroon van Franse kunstzinnige ambachten. Mo menteel staat het tegenover een bar rière van nagenoeg onoverkomelijke problemen. Besloten is een andere koers te gaan varen. Tot nu toe werd de haute couture omgeven door een soort heilige eer bied. Om de premières van de Pa- rijse shows te mogen bijwonen moet de mode-journalist maanden tevo ren formulieren inleveren bij de Chambre Syndicale om aan een ver gunning te komen. Een inkoper daar entegen stort een kapitaaltje om een show te mogen bijwonen. Hij kan daarvoor dan tevens een „toile" ko pen d.w.z. een autentiek model, uit gevoerd in toile, met bet recht dit model te reproduceren. Coco Chanel heeft zich van deze gang van zaken al sedert enkele sei zoenen afgekeerd. Iedereen mag bij mij komen kijken, zegt zij. En daar mee is zij modern geweest. Maar ook anderen veranderen van koers. De ene couturier na de ander opent een boutique. Dat is niet het soort „boetiek" dat wij hier vooral ken nen, vreemde winkeltjes met eigen aardige verkoopstertjes, niet zelden flodderige modellen en een wankele economische positie, maar een zaak waar modellen worden verkocht die zijn ontworpen door de couturier, Een der laatste haute couture-japonnen van Castillo: zwarte kant uit nylfrance van Dognin voor een soort omgekeerde mantel die met strikken sluit op de rug. De halflange mouwen zijn bezet met kanten stroken. een bezoek bracht aan zijn klanten, de inkopers en instellingen die Dior- modellen maken in licentie. Hij vindt dat de haute couture nu een anachronisme is geworden, maar wel de onvervangbare motor van een aan tal activiteiten waaronder de bouti que een bijzondere plaats inneemt o.a. als stut en steun voor de cou turier. Maar er moet meer vaart komen in het hele proces: bevoor rading van stoffen, vervaardiging van modellen en aflevering van klanten. Pierre Cardin drukt zich radicaal uit: het is even mal in het atoom tijdperk to schrijven met een ganze- veer of te rijden in een rijtuigje, als haute couture te bedrijven in het tempo van een slak. De prijzen moe ten omlaag. Er moet gebruik ge maakt worden van de moderne tech niek, veel kan machinaal gedaan worden bijvoorbeeld knoopsgaten maken. Verschrikkelijk, afschuwelijk en rampzalig voor de snobs: aan het knoopsgaatje herkent men de maatkledingI Wij kennen een meneer die in al zijn confectiepakkies knoops- gaatjes op de mouwen laat bor duren met de hand, door een lie ve oude kleermaker, zodat zijn vrienden en vriendinnen maar vooral zijn vijanden zullen den ken dat hij maatkleding draagt.. (Van een onzer verslaggevers) DE LIER Copiapoa, Neoclii- lenia, Mainmillaria. Enkele na men die, met een geur van wie rook omgeven, herinneringen op roepen aan de tijd dat de Katho lieke Kerk zich nog volop in ver geelde Latijnse termen tot het gelovige godsvolk richtte. Naar bovenstaande woorden zal men echter tevergeefs in het oude brevier van de pastoor zoeken en al evenmin zit er een wierook- luchtje aan. Ze hebben een heer lijk verse groene geur om zich en in de bloeitijd dragen ze de prach tigste bloemen. Het zijn de namen van drie van de driehonderd vijftig verschillende cae- tussoorten, die in het bezit zijn van de Lierse fruitkweker Leo van der Hoe ven (23). Aan de Oudcampseweg 41 in De Lier staat een klein kasje van le honderden van de wonderlijkste cactussen aantreft. Niet die cactus- Die hobby is pas echt serieus aange pakt toen hij in 1963 het kasje achter zijn ouderlijke woning bouwde, er verwarming (tien buizen) en een wa tertoevoer in aanlegde en op die ma nier voldoende armslag kreeg om zich intensief aan de kweek van de mees* uitheemse soorten cactussen te wijden. Alleen cactussen van Zuid- amerikaanse oorsprong, die hebben zijn speciale interesse. Elk jaar op nieuw sorteert hij ze op soort en kwaliteit, zodat de mooiste soorten en de mooiste kwaliteit overblijven. I sen die vaak in de huiskamers staan en zich radeloos en dikwijls tever geefs trachten aan te passen aan de steeds wisselende kamertemperatuur, maar planten die met de grootste zorg opgekweekt worden en zich dan ook van hun mooiste stekelige zijde laten zien. „Ik ben ermee begonnen", vertelt Leo van der Hoeven, „toen ik twaalf of dertien jaar was. Ik ging dan in de avonduren cactuskwekers in het Westland af, hielp ze en begon me langzamerhand voor de teelt van die plant te interesseren. Maar dan wei als hobby, waarmee ik me naast m'n dagelijkse werk in de tuin bezig houdt, en een hobby is het altijd ge bleven". „Enige tijd terug kreeg ik de leden van de Haagse vereniging van cactus liefhebbers Succulenta, waar ik ook bij aangesloten ben, op bezoek. Een twintig a. vijfentwintig man uit de stad, cactusliefhebbers, die hun ogen uitgekeken hebben en niet uit m'n kasje vandaan te halen waren. ZjjJ- ke mooie cactussen zien ze nooit en kunnen ze zelf ook niet kweken, in 'n stad. Licht bijvoorbeeld is erg be langrijk. Maar dan is er altijd wél die boom van buurman die het te genhoudt". schoonmaakwoede gegrepen als de huisvrouwen alom in het land. Alle cactussen worden dan verplant, de grond ververst en de potten ontsmet. (Dan staat ie op mijn gas emmers vol potten uit te koken, zegt z'n moeder met een wat bedenkelijk ge zicht). In het Westland als grootste glas tuinbouwgebied ter wereld, zijn zeer veel cactuskwekers, al is dat mis schien niet zo algemeen bekend. Die kwekers zaaien honderdduizenden, soms zelfs meer dan een miljoen cac tuszaadjes per jaar uit, di'. zo snel mogelijk tot ontwikkeling worden ge bracht om ze dan te kunnen veilen. En hierin verschilt Leo van der Hoe ven met deze kwekers: hij zaait, ver zorgt en koestert en ent zijn kostba re planten, maar veilen is er niet bij. Het zaaien, gebeurt in bloempotjes van zwart plastic die meer warm te opnemen dan de bekende stenen potten met een doorsnee van acht a tien centimeter. De heel fijne pot grond wordt plat aangedrukt en het zaad er losjes bovenop uitgestrooid. Hierover komt dan een laagje biggel en de potjes wordenafgedekt met een vel plastic om een hoge lucht vochtigheid te „forceren", in dè kas gezet. Als alles goed gaat begint het zaad dan na vijftien a twintig dagen te kiemen. Direct worden ze dan door Leo van der Hoeven buiten gezet. „Daarvan krijgen ze weerstand en worden ze sterk". Na verloop van on geveer een jaar komen ze verspeend in een bakje in de kas te staan en in hetzelfde jaar worden ze geënt op een tamelijk dunne onderstam, die niet veel in leeftijd verschilt met de te en ten cactus. Na een of twee jaar ent hij 'ze over op de blijvende onder stam, waarmee ze het hun hele ver dere groeileven moeten doen. „Dat enten", zegt Leo, „la een heel precies werkje, maar als je goed plantenmateriaal hebt kan dat weinig moeilijkheden opleveren. De onder stammen kweek ik ook zelf. Ik ge bruik daarvoor de Cyreussoorten zo als: Spachiamus, Pachanoii en Jus- bertii. Ik snij zowel de ent als de on derstam vlak af en zet ze zo op el kaar dat de centrale assen elkaar kruisen. Twee tot vijf dagen worden ze met een elastiekje op elkaar ge houden en dan zijn ze wel aan elkaar gegroeid". Zeker gedurende vijf maanden, van oktober tot en met februari, geeft hij zijn cactussen geen water. Maar dan weer wel in het voorjaar, 's morgens en in de zomer, 's avonds. De tegen stelling zowel wat water als tem peratuur aangaat is erg belangrijk, vertelt hij. In een keer geef ik veel water en dan een hele tijd niets meer. Ze nemen dan alles direct op en wordt het geen papperige massa. Zo ook met de temperatuur. Overdag mag het goed heet zijn en 's nachts koud. Dan zet ik het luchtraam en Leo van der Hoeven werd door het zelfde gezelschap met vragen be stormd hoe hij zijn cactussen toch zo mooi kreeg. „Dat kon ik ze niet uitleggen. Voor deze teelt zijn geen vaste richtlijnen te geven van je moet het zo doen of zo. Grond bijvoorbeeld is erg belang rijk. Ze vroegen dan ook prompt hoe de samenstelling ervan was. Maar ik kon daarover niets anders zeggen dan: een beetje van dit en een beetje van dat. Dat voel je aan als tuinder en doe je naar eigen inzicht". De „sky-line" van een van de cactusvelden in de kas wordt uitgemaakt door cactussen van het soort Ecliinocactus Grusonii. De zwarte potten waarin ze staan, houden de warmte goed vast. Zo ongeveer is de samenstelling van zijn cactusgrond als volgt: zwar te bladaarde, een gedeelte goede hu- musrijke kleigrond, wat rotte mest, een handje bloedmest (hangt van het soort af) en nog wat TMTD, een poe der dat verrotting tegengaat. Begin maart, wanneer de lente zich aan kondigt wordt hij door dezelfde De Lierse cactuskweker bezig met het sierplateau, dat hij heeft ingericht om zijn kas een leuk aanzien te geven. zelfs wel de deur open, zodat de kou de vochtige lucht naar binnen komt Leo van der Hoeven is om nog eeni een vreemd woord te gebruiken een autodidact. Hij is niet in het bc zit van het Handboek der Cactus- kweekkunde, mocht dat al bestaan en wat hjj weet, weet hij door ervaring. „Het is eigenaardig, dat de mees te cactusliefhebbers in de stad wonen. Er zijn in het Westland wel veel cactuskwekers maar mensen die cactussen kweken zuiver als liefhebberij vind je hier niet of nauwelijks. Ik doe er alles voor. Als ik 's avonds thuis kom en ik zie dat er nogal wat moet gebeuren, ga ik desnoods da hele nacht door

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 6