govens veiligheid EEN COMPLEET GROOT DORP OPPERVLAKTE VAN 800 HECTARE IN TOTAAL 150 SCHOORSTENEN 18.500 WERKNEMERS MAAR 6500 ONGEVALLEN PER JAAR 16 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1968 21 17 -TTEN-LEUR - Konj [2 een ontzagwekkend grote Duitse herder hond. Negen jaar oud maar uiterst vitaal. In d huiskamer ziet hij er u een goeie lobbes die ge vlieg kwaad zal doen. Eigenaar N. P. van Ber weet uit ervaring dat n hondenkenners die uitei lijke schijn maar erg bedrieglijk vinden. „Ik I u in gedachte al scham peren", zo zegt hij. „Mei is er over het algemeen heilig van overtuigd dat Duitse herders geen goe lobbesen zijn, doch valst beesten." - Onmiddellijk gaat hij on wijzen dat niets minder waar zijn. De heer Van Bergen di Itten-Leur aan de rand van Liesbos tussen bouw- en weide woont de volstrekte rust w er zo nu en dan alleen door stemmen van blaffende her verstoord laat zijn tien maar oude kleindochter Karin uit bedje halen, om zijn stelling te proeven. „In goede handen kar - Duitse herder de contraster eigenschappen bezitten van meedogenloos wapen en sc hond tegelijk." Nauwelijks wakker, kruipt bl Karin op de reusachtige hond al gebeurt niets. Ze steekt haar hai tussen de vlijmscherpe tam Konjak kijkt bijna sullig. Ze 'm aan zijn haren. De hond g Een kwartier later schiet dez Konjak als een pijl uit de boo een man af die zich uit voor heeft gehuld in een zwaar leren nas met daar overheen een broe. ]as vaf .iute. Het woedende b dat zojuist ziet dat zijn baas w aangevallen laat met een me' geluid zijn kaken klappen, veertig kilo hond rukt en trekt oe arm van de pseudo-boeï. N lang, totdat de schavuit roe olijft staan. Door de jute jas e heen zijn de tanden net dier onrustbarend goed aar. Baas Van Bergen com deert de hond dat hij los moe z°dat de boef kan worden i aio i ^en nijdige schop na «e kerel die gewapend is met mattenklopper, resulteert in lp art ij, want voordat de man t Sezien zijn been weer op smnd te zetten, hing de hond e ear ?an> ongevoelig voor de k tiP, £P zi-'n k°P en rug n ho jen' J?.3' 's °°k diezelfde Du der. Die hond die even tevc z° n leuke lobbes leek. in iïi c'e.ze 'atente eigenschappen W j herder kunnen schuilen tiwo r kewust te maken en te komt heel wat kijken. 7ii„lee«,zal zo schijnbaar klakke ren 9p een ander kunnen af vnno zÜn uren' dagen, maan voor geoefend. e heer Van Bergen een vertooS"?imbtenaar die da vrij' en zijn zoon Hans vnPf a' jaren in zulke wel-oi ul.15 dieren af te leveren. Vijf srlinPi11 nu kun hondenopleidi u v "Lie Stouw", waar al tier dankziïnaenuUit hee] West-Eur van de begeesterende instrui Prim n u en zoon Van Bergen Sa gebruiks-, politie-, blind Foi' en sPeurhond zijn vertrok dip aL vreemd voorval hei die hnnen 6en afwijlting gekri niet nu i. resPect'evelijke bazer «weten ^un"en k"jgen. Of de di krijgen eerste "°Pvoed Leur" a n paar weken „Et 7d°et wonderen. Barfipn°p g-s kre§en de heren zindeliiv i0"®6 herder die °vSdiWae' alles vernielde, z hila'r o inen-' vl°erbedékking, ^aar'hii °ei-el' die k°rtom i het diir aZln ln had- Achteraf b dier de gehele dag alleen in U MUIDEN „Als ik spreek over veiligheid, haal ik er altijd da* mopje bij van de bijziende pastoor, maar ik weet niet, of u het in de krant kunt zetten. Ja? Nou.- die bijziende pastoor rijdt op een zomerse dag op zijn fiets over een landweggetje.. Hij ziet iets bewegen in de struiken, stapt af en vindt twee jongelui. Wat jullie aan hét doen zijn, weet ik niet, zegt hij, maar jullie hebben in ieder geval goed weer. Zo is het met de veiligheid ook. We weten niet precies wat en hoe, maar we hebben het weer mee. Er zit voor uitgang in en dat geeft moed. Vijftig jaar hoog ovens Umuiden betekent naast allerlei andere facet ten, die men bij de kop zou kunnen nemen, vijftig jaar vechten tegen de onveiligheid, aanvan kelijk wat onwennig, nu in verbeten ernst- (Van een onzer verslaggevers) G. Wijnschenk, adjunct-hoofd van de 20 man sterke veiligheids dienst, die bevordert, dat de 18.500 werknemers van Hoogovens 's avonds heelhuids naar huis gaan, filosofeert er met verre over. „Wij behoren tot de zeer zware in dustrie," zegt hij. „Wij werken met hete stoffen, zware stoffen, Scherpe stoffen, met logen en zu ren, met gassen en dampen. Er wordt in drie-ploegendienst dag en nacht gewerkt. Onder zulke om standigheden zijn ongevallen niet ondenkbaar. Een groot aanial van onze per soneelsleden loopt risico's de normale, die aan elke arbeid ver bonden zijn en specifieke. Neem het verkeer op ons 800 ha grote terrein. Wij vervoeren per jaar meer tonnen dan de Nederlandse Spoor wegen, wist u dat? Wij hebben hier duizend spoorwagons rondrijden en vijftig locomotieven. Er ligt 180 kilometer rails, waarin 220 onbe- ben we 50 kilometer wegen, waar over dagelijks 500 vrachtauto's crossen en 5.500 auto's van perso neelsleden, die met eigen vervoer naar hun werk komen. We zijn een problematiek, die er niet om liegt..." Om bij die specifieke problematiek van Hoogovens te blijven het of ficiële orgaan van het Verbond voor Veilig Verkeer schreef er in zijn juni- nummer ais volgt over: „Er zijn geen halve maatregelen genomen. Men heeft duidelijk kosten noch moeite gespaard om het kwaad zo goed mo gelijk met wortel en tak uit te roeien. En daarin onderscheidt Hoogovens zich toch wel van heel wat steden van gelijke omvang Men heeft allereerst de bed r i.jfs verkecrson ge val 1 en geana lyseerd en toen gevonden, dat slippen (vooral van brommers), geen voor rang verlenen, Inhalen en passeren, achteruit rijden, kop-staartbotsingen en slippen In de rails in deze volgor de van belangrijkheid als oorzaken kunnen worden aangemerkt. Vervol gens is, gewapend met deze kennis, het wegennet onder de loep genomen. Trottoirbanden werden vervangen door slipranden, waardoor meteen bromfietsers al minder gevaar liepen. Bestudering van alle kruisingen en splitsingen had tot resultaat dat ne gen aansluitingen werden veranderd, waarmee een duidelijk, overzichtelijk wegennet Ontstond. Er kwamen veel parkeerplaatsen, zodat parkeren op de rijbaan niet meer nodig was. Er werd een duidelijke, heldere belij- nihg aangebracht Voeg hierbij de in tensieve verkeersvóorlifihting d.m.v. brochures en cursussen aan het per soneel en de controle, die de bewa kingsdienst uitoefent om de staat van de voertuigen die de fabriekspOortèn passeren en het schouderklopje, dat Hoogovens van het Verbond voor Vei lig Verkeer krijgt, lijkt meer dan Ver diend. Oök de loftrompet der resul taten altijd de beste maatstaf is welluidend. In 1967 nog maar 232. In 1965 waren er 74.bedrijfsverkeers- ongevallen, die 25 of meer dagen verzuim per man kostten, in 1967 nog maar 22. Over de veiligheid in het algemeen zegt Weinschenk: „Er is natuurlijk verschil tussen een vuiltje in het Oog en een calamiteit, zoals toen een groep bezoekers bij een soort eruptie in de oxystaalfabriek door het rond vliegende gloeiende metaal werd ge troffen. Maar goed: de leek vindt ons ongevallencijfer nogal hoog staat andert, als je het betrekt op het aan tal mensen. Toen ik hier in 1955 kwam waren er 7500 uitvoerende mensen (het woord arbeiders kennen we niet meer) en 23.000 ongevalsmel- dingen. U zult zeggen: het blijft een geweldig aantal en dat is ook zo. Maar als je de E.G.K.S.-cijfers neemt, steken we bepaald gunstig af. Bij ons komen volgens de laatste statistiek 69 ongevallen voor per miljoen ge werkte uren tegen in Duitsland 98, in België 107, in Italië 102, in Luxem burg 115 en in Frankrijk 67. Zo be keken kun je bij wijze van spreken stellen dat het in ons bedrijf veiliger is dan op straat". De bedrijfsongevallen blijken bij analyse de volgende oorzaken te heb ben: eerst vallen; dan het niet ge bruiken van de persoonlijke bescher mingsmiddelen (waaraan Hoogovens per jaar ongeveer een miljoen uit geeft) en het kiezen van een onvei lige plaats of houding; op de derde plaats het gebruik van verkeerd ge reedschap. De veiligheidsdienst (met zijn budget van een half miljoen voor sa larissen en propaganda, werpt erte gen in de strijd veiligheidsfunctiona rissen in alle afdelingen plus specia listen, die alles weten van persoon lijke beschermingsmiddelen, nieuw bouw, verkeersproblematiek, chemie en propaganda. Wijnschenk: „We pro beren de leiding van het bedrijf van hoog tot laag te stimuleren. Onze taak is hoofdzakelijk; adviseren, controle ren en irriteren Door onze studie van alle facetten van de veiligheid zijn we een vraagbaak geworden voor men sen op elk niveau. Dat is de enige goede kant van een ongeval; je kunt ervan leren. In theorie lijkt het heel simpel. Je neemt gewoon de oorzaak weg maar in de praktijk is het moeilijker. Je hebt te maken met mensen met al hun gedragingen en wispelturigheden". Via de wissel van deze opmerking naar dr. C. J. de Wolff, chef over de 12 psychologen, die bij Hoogovens werkzaam zijn. Zijn afdeling besteedt 50 percent van zijn inspanningen aan de selectie en plaatsing van mensen plus 20 percent aan sociaal-psycholo gisch onderzoek, zodat er weinig ruimte overblijft voor' het graven naar de psychologische kant van de veiligheid, maar hij houdt zich er toch wel mee bezig. „Ér is eén beroemd verhaal", zegt hij, „dat er mensen zijn die van nature ongelukken aan trekken. Geboren brokkenmakers, zeg maar. En inderdaad zie je dat bepaalde (nensen in een jaar .7 of meer onge vallen krijgen tegen andere mensen geen. Als je die brokkenmakers uit- selecteert, ben je een stuk verder, zou je zeggen. Maar in de praktijk blijkt dit absoluut niet waar te zijn. We hebben in de walsérij-west nage gaan, wat er zou gebeuren, als we alle mensen vervingen, die in een bepaald jaar een ongeval hadden gehad. We kwamen tot de conclusie, dat het on gevallencijfer dan wel wat zakte, maar de prijs, die je betaalde, was te hoog: meer dan de helft van de men sen zou vervangen moeten worden. Toen hebben we de mensen met meer dan vier ongevallen genomen. Dat was maar een paar percent van het geheel en het had geen effect op het ongevallencijfer. Hetzelfde beeld, toen we de mensen uit-selecteerden, die ten gevolge van een ongeluk thuis hadden moeten blijven. Als je er bovendien nog re kening mee houdt dat de kans op een ongeval op een grote afdeling niet overal even groot is, blijft êr van de gedachtengang, dat je er bent als dê brokkenmakers uit-gCselecteêrd wor den, bar weinig over, Tachtig percent van de ongevallen wordt veroorzaakt door tien percent van de mensen. Maar het volgende jaar ook alleen zijn het dan andere mensen die de brokken maken. Je moet de ongeval len en hun oorzaken niet op een hoop vegen, maar proberen voor allerlei typen ongevallen allerlei typen oor zaken te vinden. Dan kun je mis schien voor bepaalde categorieën op lossingen vinden". „Op dit terrein ligt er mischien een grote taak voor de veiligheidsbevor dering. Maar wij zijn daarvoor te klein als dienst. Wij kunnen slechts terugvallen op het onderzoek, zoals dat in de hele wereld plaatsvindt in grote, gespecialiseerde instituten en kijken of er aangrijpingspunten lig gen voor ons werk hier. De grote mo gelijkheden om de veiligheid te be vorderen liggen volgens mij bij de beschermende maatregelen en na tuurlijk bij de ergonomie". De grote Van Dale vertaalt dit laat ste woord als „arbeidsleer" ofwel „de leer van de wederzijdse aanpassing van mens en werk en van het juiste gebruik van de menselijke arbeids kracht". Een hele mond vol, die door S. Scholtens, ingenieur nieuwbouw, er gonomische adviezen bij Hoogovens, aldus wordt verduidelijkt: „Mijn"ha ren gaan overeind staan, ais ik hoor: er moet ergens een knopje bijkomen, want het betekent: er kan weer een vergissing ineer worden gemaakt. Neem die bestuurbare tang voor kra nen daar kun je een aparte be diening voor maken, maar het is be ter de bediening te incorporeren in het bestaande systeem. Een vergissing betekent risico voor de man die hem maakt. Iedere tik die een man krijgt is de inleiding voor een volgende tik. Op de duur maak je hem ongeschikt voor zijn taak. Wat die bestuurbare tang betreft de bediening ervan simpe ler maken kostte 3000 gulden per stuk, maar daar wordt hier bij Hoog ovens niet over gepraat. Onze instel ling is: er moet een optimale relatie zijn tussen mens en machine in de meest ruime zin. Wij zijn er niet ai- leen om centjes te verdienen, wij zijn geen slavendrijvers. Wij realiseren ons dat een man van 'zijn vijftiende jaar tot zijn vijfenzes tigste jaar een zinvolle taak moet hebben. Mede van die instelling gaan wij uit bij de ergonomie. Gehoorsbe- schadigingen zijn in de zware indu strie verre van ondenkbaar. Zij tasten tenslotte ook het gebied van de spraakverstaanbaarheid aan. De man wordt erdoor in zijn meest intieme omgeving beïnvloed. Je kunt wel je televisie harder zetten, maar niet je vrouw. Nu kan men als industrie re deneren: doof? Lekker, dan hoort hij het lawaai niet meer. Maar mensen, die doof zijn, ervaren de levenssitua tie heel anders dan gezonde mensen. Ze gaan aan spanningen lijden, die hun werk niet ten goede komen. Ach, de continuïteit van het bedrijf is na tuurlijk ook in het geding. Als bij Hoogovens iedereen doof werd, zou den we geen personeel meer kunnen krijgen. Je stelt in het algemeen al tijd: bescherming tegen gevaren is essentieel voor de man en voor het bedrijf, want als een man zich niet veilig voelt, kun je de bediening wel vergeten dan doet ie het eenvou dig niet". „We zijn bij Hoogovens 10 jaar geleden heel doelbewust met de er gonomie begonnen," zegt prof. J. de Groot, „De achtergrond was, dat wij als bedrijfsartsen aankeken tegen situaties in de fabriek, waarvan wij zeiden: hier kan met minder inspan ning meer produktie worden be reikt." Hij is buitengewoon hoogleraar in de arbeidsfysiologie en hyiëne in Delft en leidt bij Hoogovens de ge er sceptisch tegenover. Dat beeld ver- neeskundige dienst, die onder meer beschikt over 8 artsen, 13 verband- meesters, 2 verpleegsters, 2 masseurs, 2 analisten, 3 ambulances, 2 ver- bandkamers, die in 4-ploegendienst dag en nacht bezet zijn, en een bud get, dat in de buurt van het miljoen komt. „Ons raakpunt met de ergonomie is, dat wij e. het harde feitenmate riaal voor aandragen. Wij doen enorm veel aan het onderzoek van onze per soneelsleden. Vorig jaar hebben we bijna 4000 nieuwe personeelsleden gekeurd. Ons bedrijfsgeneeskundig spreekuur, waarop iedere werkne mer welkom is die meent, dat zijn gezondheid benadeeld wordt door zijn arbeid, trok vorig jaar 500ft be zoekers. Iedereen, die 50 jaar wordt, krijgt het verzoek zich vrijwillig te laten onderzoeken en kan zich daar na om de drie jaar helemaal na laten kijken. Het deelnemingspercentage aan deze keuring is 99,9 percent. We zou den niet moeten wagen, ermee op te houden en de ondernemingsraad wil eigenlijk, dat We al beginnen bij 45- jarigen. Dan is er het onderzoek, dat zich richt op mensen, die 'aan geva ren zijn blootgesteld de werkers in de benzolfabriek krijgen om de 3 maanden een keuring, werknemers, die ih een lawaaierige omgeving ko men te werken, na een jaar en ver volgens om de vijf jaar. We onder zoeken mensen met zodanig werk, dat ze ongelukken kunnen veroor zaken, al« ze niet gezond zijn denk aan chauffeurs, kraandrijvers, loco drijvers. Dat gebeurt om de drie jaar. Dan is er het jaarlijkse borst onderzoek. Ik durf zeggen, dat wij redelijk op de hoogte zijn van de ge zondheidstoestand van al onze 18.500 werknemers. Het punt is: dit zijn allemaal de gebruikelijke onderzoeken in rust, maar je kunt de conditie van een mens niet altijd goed bekijken als het lichaam niet in functie is. En wij zijn nu juist geïnteresseerd in de functionele kant, met name van het hart- en vaatsysteem en van de longen. Het is ideaal, als je kunt küken: hoe gaat het nu tijdens het werk zelf, hoe werkt het lichaam, als het onder druk staat en waar lig gen de pieken van de belasting? Daarom werken we sinds een paar jaar met telemetrie. De personeels leden, die we willen onderzoeken, krijgen ^tijdens hun werk elektro den op~de borst, die verbonden zijn met een zendertje, dat ze op zak dragen. Buiten, in een kampeerwagen, zit ten wij met de meetapparatuur. Zo kunnen we nagaan, hoe de arbeids belasting in werkelijkheid ligt, waar het werk anders georganiseerd moet worden, waar bescherming nodig is tegen een te hoog tempo. Enerzijds is de mens een energie leverend en informatieverwerkend onderdeel van de fabriek. Anderzijds verander je aan de mens niet veel. Welnu: richt dan de fabriek zo in, dat de mens als on derdeel van het systeem een op timale prestatie kan leveren. Daar om is de ergonomie is essentie een samenspel tussen de bedrijfsorgani satie, de constructeur, de arts en de psycholoog." Sinds 1963 zijn er bij Hoogovens zes werkgroepen actief, die zich be zighouden met een nieuw deelge bied van de veiligheid: de arbeids- liygiëne, en dat is volgens ir. Visser, die het behoort té weten, een .we reldprimeur Ze hebben geen hiërar chische opbouw. Het zijn gewoon een aantal specialisten op alle terreinen, die van belang kunnen zijn. Ze be studeren respectievelijk het klimul in de fabriek (hitte» tocht, straling, kou), de luchtverontreiniging, het lawaai, de verlichting (ook hinder lijke reflexen, contrasten, die ver moeidheid van het oog veroorzaken), ergonomie en arbeidsbelasting, fysiek zowel als mentaal, maar meer tn meer met de nadruk op het laatste. Ze doen dat niet academisch, milt gaan op de 300 werkplekken, die Hoogovens telt, zelf bij het personeel de problemen inventariseren. Zonde; normen kun je niet meten, dus levert de geneeskundige dienst de normei De resultaten van de meting» gaan i n rapportvorm vrijblijvend naar de bedrijfschefs, die de eind verantwoordelijkheid hebben voer de veiligheid en de hygiëne op hm afdelingen. „De adviezen", aldus it, Visser voldaan, „worden graag op, gevolgd. De werkgroepen kunne: bepaald terugzien op zeer tastbare resultaten. Vroeger zaten de chefi met vage klachten van hun mensen waar zij geen raad mee wisten. Nu krijgen ze concrete feiten o der hun neus en kunnen ze ge vragen om bepaalde toestanden verbeteren. Hoogovens investeert momenteel jaarlijks 2 tot 3 miljoen gulden in het verbeteren van de er- beidsomstandigheden. In 1923 werd bij Hoogovens voor gesteld vangnetten aan te brengen bij het schilderen van constructie werk. Pas in 1966 zijn deze. netto voor het eerst gebruikt. Veiligheid is een zaak van lange adem. Dat hoeft niet alleen aan de bedrijfslei ding te liggen. Toen ir. A. Ingen- housz van Hoogovens in 1933 terug keerde van een studiereis naar Ame rika met de overtuiging, dat het dragen van helmen in zijn bedrijf u« veiligheids-oogpunt een noodzak was, moest hij zelf met zo'n dmg op zijn hoofd „voor schut" gaan lop» voordat de arbeiders hun valse schaamte kwijtraakten. En veilig heidsschoenen die voerde Hoog ovens in 1935 in, maar ze kostten vijf gulden per paar en dat moet je maar te missen hebben in een crisis tijd. Zulke dingen kunnen meespe len. Nu terugblikkend op vijftig jaar en vooruitblikkend in vijftig bloeiende jaren, die Hoog ovens als grootste industrie op dit gebied in Europa ongetwijfeld nog beschoren zullen zijn,. ®1' mert veiligheidsdeskundige Wijn schenk hardop: „We gaan voor op de weg naar een dorp, veiligheid heet, maar dat we nooit zullen bereiken. Zolang]® veiligheid niet kunt meten, 'J je ronddobberen op een zee va problemen. Wij meten in wezen onveilig heid. Dat is verkeerd. Er is nog geên leerstoel in veiligheid- bestaat geen opleiding voor. M Hoogovens strijdt op alle fron e Daardoor hebben we toch we sultaat. Er zit vooruitgang n dat geeft moed. Misschien, heer Wijnschenk alle anderen, die hebben meeg werkt aan deze reportage, za nog beter gaan, ate de bjJ®® pastoor Van het begin niet constateert, dat het mooi ie, maar er ook éên sehietgëh bij doet". Een van de werknemers van Hoogovens toont enkele hulpmiddelen, die hem bijstaan in zijn gecompliceerde opdracht. Niet zo maar een kraan, deze mastodont bij Hoogovens. Met name de cabine ervan werd dusdanig ontwórpen, dat de bestuurder practisch geen fout meer kan maken. Zijn lichamelijke en geestelijke belasting zijn in gecalculeerd. Ten behoeve van de bloeiende bollenteelt in zijn nabije omgeving, die door industriegassen tot kwijnen wordt gebracht, houdt Hoogovens er eigen proeftuinen op na, waarin meer dan 100 variëteiten bloeien tussen de gewetensvolle meetapparatuur. l t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 16