S/ER CHNIEK 0 Flintstone" keihard succes ook in bioscoop Tekenfilm, onverwoestbaar genre New York Philharmonic naar Europa Morituri" voegt weinig toe aan werk van Claus n NAAKTE (VLAAMSE) WAARHEID werkers nuurders ide ASTEN- en KEN N.V. tage-Bedrijf 1] BEVERWIJK iRDERS timmerlieden etonafwerkers udsmonteur ienst W-B-Z D van onze kwaliteits meubelen, sloten~ën vacant voor: DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1968 'NSDAG 21 augus- é-Restaurant „De 01850-36144, u dage- :n verstrekken. 601-298 oeken wij erbouwkunde. irden nader overeen g en voorgaande ovenstaand adres Ier supervisie van zoor de dagelijkse roject. bouwkundige op- aan één of meer de utiliteits-/wo- misatie- en plan- nming met de be- cundaire arbeids- spaarregeling etc. bjj het verkrijgen sonalia, opleiding itoor Wijkermeer- >ey Oostvoorne eid voor P.-terrein in de Eu co rn overdag op het werk is bij de Heer G. v. d. ïgen-Vaart, Tel. 01623- iTtmiinig functie wordt beschikbaar ruime ervaring ëe' Bergen op Zoom - 6342 altijd in moeilijkheden. Wilma Flintstone, vrouwelijk logica ook in het stenen tijdperk. Hugo Claus is stout geweest. Hij heeft in een door hem zelf geschre ven religieus spel, onder eigen re gie en in de redelijke beslotenheid van speciale voorstellingen, drie makte mannen ten tonele gevoerd. In België is zo iets heel stout. Maar als dan bovendien die man nen in naakte waarheid de Heilige Drievuldigheid moeten symbolise ren, is dat nog veel stouter. Aan gezien echter blasfemie iets is mar men ook in België tot in hoogste rechterlijke instantie over kan redetwisten, omdat ieders uit leg van godslastering recht even redig is aan eigen interpretatie van eigen rooms-zijn, heeft de veroor delende rechter het alleen gehou- op de zeer herkenbare naakt heid als zijnde openbare schennis der zedelijkheid. En dus vier maanden in 't gevang Los pan het feit dat zulk een Wmi» wel zeer hoog is voor zo uttel, ten overstaan van uit eigen «tl en ongeschokte aanwezigen be gaan vergrijp, en ook nog los van e vraag of die zeer harmonieus- r/ li uit ket sPe' voortkomen de blootheid wel een vergrijp is; JJ""1 nIIe franje zit er aan deze l °°r de toeschouwers, maar rJlu' door anderen verlinkte S..eei} vreemd luchtje. Een otje uit een rood boekje waarop grote letters staat „T 68", ge- rwUe£ en uit9egeven door Hugo M» ij arlos Tindemans en Alex „i0"®"'. en gratis aangeboden Vle m Nederlandse taal- iicoft ]ets met theater te maken hnoD-0 zou hunnen hebben. Een zo h 6 °T de in Zuid-Nederland ,L„!}zonder noodzakelijke toneel- mZem}ng- compleet met kritiek en r„„°? m.et zeer weldoordacht Fm, }ru.Qtlef vijfjaren-plan. cmprJrend hoekje. Om de fas ten h opzet van hun plan voor Vlnr,™ ,oePs-eoncentratie van looosiu ]lech Om de heftige be- tii to»'?! en levenslust, waarmee len lateer- levende kunst wiU formt/io^' hhjven. Om de sappige op ket h T11' Waarin de kritiek krint;,eStaande. is vermt- Formu- rarJn Nederland geen 'ionaris hoof 0ee" la9ere func' wordn - over zou kunnen twuivend?eVa! a!s z'ln in op is Nederlnn3/ 90 n' ^aar België "V. Pao i ni met' n ak men dadr <|e bureaucrm°et leZen "wid willen ccn tam en en P°litici die hij sknistheoter Ikt soort midden- "riffen e« gfbaat 'tijn, logen- ■dankrl0p hwn plkht wijzen" die Jn -r brachten in 't ge- "'"Mner zn ,,f n eigen land toch <!an wel eotreerde schrijver Claus ÖOen voelen n eVe" stevi9 zullen lichferii ™;tmen van nieuw- 'aakte' „„Y!!edl''nd is en van de barheid nog minder. Want hoe menselijk de reactie op Claus' plannen ook moge zijn, voor de op toneelgebied verwende Noordnederlander is het. Vlaamse theater inderdaad iets, waarvoor verkalkt nog maar een zwak woord is, en waarvoor Claus zelf er be paald ook nog wel andere weet: „Wij ruimen op met het theatre de papa, het burgerlijke genoegen, 't slikamusement, het schommelthea ter dat de sublimering van alle wensdromen biedt. Dit allemans geriefOf, sprekend over het mislukte experiment met het Na tionaal Toneel: „De oorzaken en omstandigheden van dit failliet zijn te zoeken bij de middelmatigheid van lokale kliekjes, beslist niet bij de geest van de opzet...." Voor de Nederlandse 'waarnemer heeft hij gelijk'. Want er wordt in Vlaan deren erg veel slecht gespeeld in slechte, onbenullige stukken. Wat Claus wil, is de subsidie om een centrum te kunnen stichten, waar een collectief van jongere acteurs hun ambacht zal uitdiepen door vele soorten (en niet in het minst: spraak-) lessen; waar zij juist als collectief tot een diepe bezinning zullen komen over taak en plicht van het theater als uit drukking van de g eest-van-nu; waar zij al experimenterende en geestelijk zich scherpend kunnen komen tot een vernieuwende, meer fantasierijke inzet van zichzelf en hun kunst in het maatschappelijk gebeuren. Eigenlijk dus een cen trum, waar de acteur als instru ment beter wordt vóórbereid en veelzijdiger dan tot nu toe in Bel gië, maar waar bovenal weer de zo noodzakelijke bezieling zal kun nen opvlammen, die al lang ge doofd was in de gemakzuchtige en puur commerciële toneelpraktijk in Brussel, Gent of Antwerpen. Het tintelend boekje van ca. 30 pagina's bevat veel concrete uit werkingen van bovengenoemde hoofdlijnen, getuigend van zowel creatieve visie alt nuchter ver stand. Zelfs zeer nuchter waar het de geldelijke kant betreft. Want Claus besomt het vereiste tekort voor het eerste jaar op 6 miljoen francs, dus rond f 450.000,Een gering bedrag voor een goed op gezet instituut. In Nederland, waar de minister voor toneel-alleen meer dan zeven miljoen gulden subsidieert, zou men niet met de ogen knipperen en een herverde ling van de pot bewerkstelligen. In België knippert men wel, en zijn de „aangevallenen" achter de schermen druk in de weer. Ze kun nen lachen: Claus krijgt vier maanden voor z'n naakte waarheid. Ongeveer hetzelfde tarief voor ie mand die met z'n dronken kop toch in de auto stapt en een ernstig slachtoffer maakt C. NICOLAï JTet is voor een tekenfilm ontwerper meestal niet zo moeilijk een geslaagde figuur te creëren voor een van zijn car toons, ingewikkelder wordt het wanneer het een ontwerp voor een serie tekenfilms betreft. In de eerste plaats moeten de ver halen worden aangepast aan de hoofdfiguren, terwijl het ook heel vaak voorkomt, dat ont werpers plotseling op onvoor ziene moeilijkheden stuiten, doordat zij in den beginne geen rekening hielden met de beperk te mogelijkheden van hun crea tie. Zo moest Max Fleischer destijds zijn populaire Betty Boop laten schieten omdat zij- geen profiel had en alleen maar „en face" in het beeld paste. Fleischer boekte meer succes met zijn van de krantestrip ge leende en niet door hemzelf ontworpen Popeye the sailor. De spinazie-etende zeeman zijn broodmagere vriendin Olive Oil en zijn eeuwige rivaal Bluto mochten zich ondanks een wat slordige animatie jarenlang in een populariteit verheugen die hun een tweede plaats bezorgde achter de crea ties van de in de jaren dertig onaantastbare Walt Disney. Maar ook Disney had zijn problemen. Toen de grote Walt na een aardig succesje met Os wald het konijn met Mickey Mouse een goudmijntje aanboor de, kon hij nog niet vermoeden dat hij deze „ontdekking" al spoedig naar het tweede plan zou moeten verdringen om aan vankelijke bijfiguren als Pluto, Goofy en later Donald Duck te pousseren. Wat was het geval? De muis, die het als krante strip goed deed en dank zij de eerste geluidstekenfilm naam maakte op het filmscherm, bieek al spoedig in vrijwel geen enkel verhaal té passen. Een muis, die een hond als huisdier heeft, ging te ver, zelfs voor de ongebreidelde fantasiewereld van de tekenfilm, zodat al heel snel alleen Pluto in het beeld verscheen en Mickey slechts sporadisch te zien was en dan nog menselijker dan voorheen. bijvoorbeeld zonder staart. Le- qn Schlesinger worstelde al ja ren met zijn „Merry Melodies" en „Looney Tunes" op de rand van het succes, maar kreeg pas de erkenning die hij als ont werper verdiende toen hij de goedige Porgy de big liet schie ten voor de brutale haas Bugs Bunny. A ndere figuren, die een grote serie tekenfilms overleef den, waren Walter Lawtz' Woo dy Woodpecker, die Andy Pan da van dezelfde ontwerper naar het tweede plan drong en Co lumbia's Chilly Willy. Peul Ter ry echter slaagde er nooit in ook maar één tekenfilmfiguur van betekenis te scheppen. Noch zijn eksters Heckel and Jeckel, noch zyn Mighty Mouse kregen ondanks een lange serie films enige aansluiting met het publiek. Slordige animatie en gebrek aan vaart en ideeën wa ren daar die voornaamste oor zaken van. Sommige tekenfilmstudio's, zoals de VPA-studio's van Ste phen Bosustov, volgden het principe geen vaste hoofdfigu ren te ontwerpen, maar voor ieder verhaal passende nieuwe ontwerpen te maken. Toch ver vaardigden zij tenslotte drie filmpjes rond het louter geleer den voortbrengende jongetje Ge rald McBoing Boing en deden zij zich tenslotte zelf de das om door vast te roesten in een serie rond de bijziende Mr. Magoo met de stem van Jim Backus 'i TAe meeste studio's Oosteuropese film- hadden ook geen eigen vaste figuren, maar ont wierpen voor elke film weer nieuwe. De Joegoslavische Za- grebstudio's weken eenmaal van deze richtlijn af door voor de Amerikaanse markt een se rie rond de zich vermommende Inspecteur Mask te produceren, maar na een serie van twaalf liet men dit idee snel schieten. 'Twee ontwerpers zult u in dit overzicht tot nog toe hebben gemist, en wel omdat ZU de meest succesvolle in hun bran che zijn en nog nooit één ver keerde manoeuvre maakten. William Hanna en Joseph Bar- bera vestigden het eerst de aan dacht op zich toen zij voor Me tro Goldwyn Mayerproducer Fred Quinsby het kat-en-muis- spelletje van Tom and Jerry ontwierpen en met enkele van bun films een Oscar verover den. Na de dood van Quinsby in 1964, toen Leo Goldman de pro- duktie van de Tom Jerry- filins overnam, gaven Hanna en Barbera er de brui aan, keerden MGM de rug toe en creëerden voor Columbia en nieuwe te kenfilmfiguur: Yogi Beer. Onderwijl ontwierpen zij voor een televisieserie de Jetsons en de vondst van het stenen tijd perk: de familie Flintstone. Te levisiefilms hebben een beperk ter budget dan de tekenfilm voor bioscoopgebruik. Het voor deel is, diat door ze in serie te maken vele malen dezelf de tekeningen kunnen worden gebruikt. Een drastische ver eenvoudiging in de animatie geeft nog een grotere tijdsbe sparing en zo lang de ideeën stroom blijft komen wat bij Hanna en Barbera het geval blijkt te zijn dan is er geen vuiltje aan de lucht. J7red, Wilma en Pebbles Flintstone, Barney, Betty, Bam Bam en Dino werden al spoedig zo populair, dat het,om gekeerde plaatsvond van wat menige filmacteur geschiedt. Ac teurs, die in de filmstudio's geen emplooi meer vinden, proberen vaak hun geluk op het huiska merscherm. De Flintstones kre gen zo'n aanhang, dat zij de sprong waagden naar het bio scoopscherm. Onlangs was dan ook in kleur „Geheimagent Fred Flintstone", een middag- vullende tekenfilm, in onze bio scopen te zien. Dat ZÜ daarbij hun oude huiskamervrienden niet vergeten, blijkt wel uit het feit, dat spoedig weer een nieu we televisieserie van deze steen-goede familie zal worden uitgezonden. De Flintstones zijn echt onverwoestbaar. O. MILO Voor het eerst sinds 1959 zal het Philharmonisch Orkesi van New-York een tournee maken door Europa en Is rael. Het department of State van de Verenigde Staten en de Irans World Airlines hebben aanzien lijke financiële bijdragen ver strekt, die deze tournee mogelijk maken. Leonard Bernstein zal alle con certen van de vijfweekse tournee dirigeren. Het eerste concert zal in Gent zijn, de opening van het Festival van Vlaanderen, op 24 augustus, het laatste op 26 sep tember in Londen. Bernstein zal zijn 50ste verjaardag vieren op de dag, 25 augustus, dat hij in Brussel zal dirigeren. Alain Lom bard zal de tocht als assistent dirigent meemaken. JJet orkest neemt het volgende repertoire mee: Mahler: Vijfde symfonie; Berlioz: symphonie Ëantastique; Harris: Symfonie nr. 3; William Schuman: Symfonie nr. 3; Haydn: Symfonie nr. 87 en de ouverture „l'Italiana in Algeri" van Rossini. Het orkest z<d 10 landen bezoeken, 24 concerten geven en in zes fes tivals optreden. Het zal voor het eerst concerteren in Gent, Luzern Jerusalem, Caesarea, Monte-Carlo, Montreux, Bonn, Hoechst, Kopen hagen en Amsterdam. De festivals zijn de muziekfeesten van Vlaande ren, Luzern, Montreux, Israël, Ve netië en Berlijn. Een aantal van de concerten zal uitgezonden wor den door radio en televisie. He directeur van het orkest; Carlos Moseley, veronderstelt, dat de toernee een 150.000 dollar in de richting van Amerika zal doen stromen. Het totale budget van de toernee is 600.000 dollar. Het De partment of State di aagt 100.000 dollar bij, de T.W.A. 150.000 dol lar. De 106 man van het orkest zul len onder auspiciën van het Cultu ral Presentation Program van het Department °f State optreden. Het is bekend, dat Leonard Bernstein aan het einde van het seizoen 1968- 1969 zal aftreden als dirigent en muziekdirecteur van het Newyork- se orkest. Hij zal dan voor het le ven benoemd worden tot erediri- gent van het orkest. Bernstein wil meer gelegenheid hebben om te componeren, maar zal wel nog een aantal concerten van zijn orkest blijven dirigeren. De enorme lasten en problemen van de muziekdirec teur en 'vaste leider worden voor lopig overgenomen door Georg Szell, die voor enige jaren tot ad viseur benoemd is. Er is op dit moment nog geen sprake van een opvolger van Bernstein. The New York Philharmonis zal in Amster dam het volgende programma uit voeren: Haydn: Symfonie nr. 87; Harris: Symfonie it. 3; Berlioz: Symfonie Famtastique. e derde symfonie van de A- merikaanse componist Roy Har- ris behoort tot de standaardwer ken van 't 20e-eeuwse Amerikaan se componeren. Het is een krach tig werk in gematigd modernisti sche stijl geschreven. Leonard Bernstein debuteerde in Nederland als gastdirigent bij het Residentie-Orkeét in 1948. In 1949 en 1950 keerde hij bij het Haagse orkest als gastdirigent terug, trad ook op als pianosolist en verzorgde de eerste uitvoering in Nederland van zijn symfonie „The Age of An xiety. Ook dirigeerde hij een eer ste uitvoering van zijn „Jeremiah Symfonie. In 1959 trad hij met zijn eigen orkest in de Kurzaal in Scheveningen op. In mei van dit jaar werd in de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel de bewerking van Marieken van Nieumegen door Hugo Claus onder de titel van Masscheroen opgevoerd, die tot een vervolging en een rechtsuitspraak leidde, waarvan de auteur in hoger beroep ging. Ook werd opgevoerd in de Muntschouwburg een „Libretto" onder de titel van Hyperion en met muziek van Bruno Maderna onder diens leiding uitgevoerd. Van dit „Libretto" is zo juist bij de Bezige Bij te Amsterdam de tekst verschenen, maar onder een andere titel, namelijk: Morituri. J-JUGO Claus gebruikt er een passage uit de memoires van Karei Frenzel over de Berlijnse revolutionairen in 1848, een Vietnamees gedicht uit de oorlog van Korea, enkele zinnen van Hölderlin, de dichter die Claus het naast staat, een vers uit het boek Job en een bewerkte passage uit een van de oudste Upanishads, de Upanishads Brhadaranyaka, de Upanishad die het dichtst staat bij de magie van het offer in een voor gaande periode, maar die reeds wijst op de identiteit van de menselijke ziel en het absolute. Claus verklaart zelf dat zijn werk, dat geïnspireerd is op 's werelds eerste televisie- en computeroorlog in Vietnam, meer dan aanklacht, klacht is over de hel van vernietiging die Vietnam betekent. De scène suggereert een militaire voorpost in Zuidoost-Azië. In het decor is de nadruk gelegd op de hygiënische sfeer: gladde muren met enkele pin-ups, verschillende speelapparaten, waardoor 'men de rijen machine geweren niet direct ziet en overal kijkgaten. Achter en op zij is de jungle en daarin onzichtbaar hoewel soms hoorbaar zijn de „ratten", dat wil zeggen de vijand. (^ENIE en intelligentie hebben dp leiding over de soldaten en leggen de nadruk er op dat de vijand, inderdaad een rat en geen mens is. De intelligentie stelt een paar retorische vragen. Wie heeft de radar uitgevonden Wie de M. 79 granaat Wie de kleurentelevisie, wie melk in poeder Wie het polystyrene- hars dat de napalm aan de huid doet kleven Wie telstar, wie diepvrieskalkoenen Wie Vincent van Gogh, wie de astronauten naar de maan De soldaten geven antwoord: wij, wij, wij, en genie vraagt: en zij, zij? Waarop de soldaten weer antwoorden. Zij slapen de hele dag. Zij stinken. Zij eten de schors van de bomen en gemalen kevers. Zij zijn zonder gevoelens, zonder gedachten, zonder verstand. Zij staren naar de grond, versuft, verlamd. Een voorbeeld van hersenspoeling dus. die iedere oorlog begeleidt en die gebaseerd is op de irrationaliteit waardoor vrijwel iedere oorlog gevoed wordt. £EN van de belangrijkste medewerkers bij deze hersenspoeling is de aalmoezenier, de padre Jan, die in zijn ijver soms zelf te ver gaat naar het oordeel van de beroepshersenspoelers en dan terechtgewezen wordt. „Mijn kinderen", zegt de kapitein, „gij hebt met eigen ogen en zintuigen kunnen ervaren in welke hel wij zijn beland, op duizenden kilometers van ons vaderland Opgewonden onderbreekt hem padre Jan. „En tussen welke helse die naars van vreemde goden die eer noch wet erkennen om hun slijmige netten te werpen over de wereld van de Heer „Straks Padre, straks", zegt de kapitein. „Tot uw dienst, kapitein", zegt padre Jan. „Ik dacht „U dacht verkeerd, padre", antwoordt hem de kapitein, „want gij ver valt in heilige pathos en in een gevaarlijk schabloon, padre. Onze zaak is ge-nu-an-ceerd padre, en als dusdanig te benaderen. Nuanceren, padre." Het is natuurlijk ongeloofbaar dat ergens in Vietnam zo gesproken wordt door een kapitein of een aalmoezenier. Maar de stompzinnigheid, het redenerende gebrek aan rede dat in de gebruikelijke hersenspoeling te bemerken valt wordt er wei in weerspiegeld; het schabloon, dat de kapitein evenmin als de padre vreemd is, wordt er tot in het absurde opgevoerd. Er is geen sprake van nuancering, het ene schabloon volgt het andere. QE vrouW verheft dan haar stem en dat is in dit gruwelstuk een apart moment. o, bronnen van de aarde, o, bloemen, wouden, adelaars, o, broederlijk licht, hoe oud en hoe nieuw is onze liefde. De zang daarop van de mummies vernietigt dit moment van verademing. thermo radio hydro- sferen actief genes atmo- sferen mega seismisch missielen strato- sferen fusie- fissie- fusie-fissie stof en as, en as en stof. £)IT is zonder twijfel bekwaam gedaan, maar het lijkt ons toch iets te veel gedaan om tot een waarachtigere onthulling van de eigenlijke tragedie van Vietnam te geraken, waar niet alleen de Vietnamees onberekenbare schade wordt gedaan, maar ook de jonge Amerikaan die deze schade op bevel toebrengt. Hoe bekwaam ook, we geloven niet dat Morituri veel aan het werk van Hugo Claus heeft toegevoegd. JOS PANHUIJSEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13