Basken: 2000 jaar verzet VOLKSWAGEN 411 OPVALLENDE AUTO Aan de rol Sportief - ruim - comfortabel maar bovenal: veilig isfer Éaar Streng georganiseerde separatisten buigen ook nu niet voor Franco Méér uit Wolfsburg nieuws Elektronisch anti-rem- blokkerings- U vraagt maar systeem m PAYS BASQUE OK super* oktaan-benzine elke liter centen voordeliger!!! Tank dus bij: AUTOMOBIELBEDRIJVEN P. van TILBURG-BASTIANEN N.V. tips-tips-tips-tips s): duivel ciel Privileges Geestelijken Guernica Vrije Staat Terrorisme Lucht Remmen 13 voor het vrije week- IRAVOND. Vakantie, nent, informatie, in- iton. S SCHATERLACH VEL. Speelfilm met n enkele personen op nium-ader. 'AAT. Literair forum- LPIN. Voor de kleu. ienis van Canada. L. T.v.-spel van Michel ïven van Jan Main. dag 16 augustus .VERSUM I 402 M .00 Blik op de wereld: in- programma over proble- le Europese integratie 12.26 land- en tuinbouw 12.29 Ste- gnammofoonmuziek 12,49 slecht., praatje 13.00 Nws. 11 Act. 13.20 Voor de mid- 325 Stereo Romantische ka- (gr.) NRU: 14.10 Stereo: estmuziek 14.30 Musonette: ekprogramma 15.00 Vonken is: programma over Neder- ksverhalen en volksgebrui- .et the peoples sing: interna- mpetitie voor amateurkoren .00 Nws. 16.02 Thuis: pro oor thuiszittenden 16.45 Con- adio Kamerorkest en Bel- rinetkwartet: klassieke en ïuziek B Radiokoor Oude lie- Informatie achtergrondpro- voor onvolwassenen19.00 19.20 Sturen en geschiede- 19.30 Nws. 19.35 Criterium: !r beschouwd 20.00 Jazzmu- A: 21.00 Klassieke muiek 0 Nws. 22.40 S.O.S.-berich- A.ct. 22.55 Licht gevarieerd amma 23.55-24.00 Nws. VERSUM II 298 M .00 Van twaalf tot twee, ge- jrogramma (12.22 Wij van 12.26 Med. t.b.v. land- en 3 Nws. 12.41 Act. 13.00 Ra- 14.00 Het hoofd heeft geen orsp. TROS: 15.00 Documen- Bulgarije 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Lichte grammofoon- Boem: popshow 17.20 Sport- 50 Act. NCRV 18.00 Stereo: mmofoonmuz. 18.30 Nws. en 18.46 Act. 19.00 Wereld- 19.10 Zo maar zomers: kprogriamma 21.00 De on- dwenen, hoorspel 21.45 Ste- grammofoonmuziek TROS: op kunst: kunstkroniek 22.30 1 joumey: muzikale herin- an vroeger jaren 23.45 Act. Nws. tSUM III FM EN 240 M 2.00 Nws. 12.03 Agent 000 13.03 Hans Kemna 13.30 arieerd platenprogramma )0 Nws. 14.03 Act. 14.12 Ie- nuze Is de baas: platenpro- VRO: 15.00 Nws. 15.03 Ba- i 15.05 Muziekkantjes: kcht »ramma 16.00 Nws. 16.03 iria 17.00 Nws. 17.02 Ra- l 17.05-18.00 Tussen 10 plus lichte platen voor tieners. SSEL VLAAMS 324 M rs. 12.03 lichte muziek 12.40 it, med., programmaover- OS-berichten voor de schip- Lichte muziek 12.55 Buiten- overzicht 13.00 Nws., weer- beursberichten 13.20 Tafel- .00 Nws. 14.03 Gevarieerde 5.00 Nws). 16.00 Nws. 16.03 hten 16.09 Lichte muz 17.0" rber. en med. 17.15 Wassie- 17.45 Lichte muziek 18.01) Voor de sold. 18.28 dagen 18.30 Lichte muz 1B-» enken 18.40 Lichte muziek venken 18.55 Koorzang 19J*' leerber. 19.30 Muzikaal pro- 0.30 Gevarieerd programma aretprogramma 22.00 Nws. en 22.15 Dansmuziek 33.w- rdag 17 augustus VERSUM I 402 M 7.00 Nws. en ochtendgym- 0 Socialistisch strijdlied 7.« 54 Deze dag VARA: 8.00 Van de voorpagina evarieerd programma mn aterstanden) 10.30 Zang m leiding (opn.): lichte nju aiorgelklanken (gf.) ju. Cabaret der Onbekenden aanse kroniek 11.45 Ster® en zangsolist. /VERSUM n 298 M f.00 Nws. 7.10 Het teve"df Stereo Klassieke muz. (gr-' 7.32 Act. 7.45 Stereo: Klas- pk (gr.) 8.00 Nws. 8.11 Ge ek (gr.) 8.30 Nws. 8.32 To" ifcantietips 8.45 Stereo Och >foonmuz. 9.30 Verzoekpro an klassieke muziek (gr. itmuziek (gr.) 11.00 - pg is niet meer ver, lezing uitse dichter, schrijver chen Klepper 11.15 Klassie- <gr.) 11.55 Med. :SUM Hl 240 M ES rt (O Nws. 9.02 Dj tan: JJjJT mm. (10.00 en 11.00 Nws./ DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1968 FRANCE HRègion de tongue basque 0 km 100 Sorogojge (Van onze speciale verslaggever) Generaal Franco heeft voor de maanden augustus, septem ber en oktober een staat van beleg afgekondigd in Spanjes kleinste provincie: Guipuz- toi in het Baskenland. Het doel van da talrijke politieversterkingen die uit heel Spanje naar de provincie hoofdstad San Sebastian kwamen, is een einde te maken aan de activi teiten van de Baskische separatisten. Een Bask verklaarde: „Don Ca mulo neemt dit keer geen halve maatregelen. De staat van beleg die hier verleden jaar werd afgekon digd, bereikte niet veel resultaat, maar nu zullen de separatisten waar schijnlijk harde klappen moeten in casseren. Toch weet don Camulo net als iedereen, dat hij nooit een einde kan maken aan het Baskische verzet." De don Camulo die hij bedoelde, is de 78-jarige generaal Camilo A- Jonso Vega, minister van binnen landse zaken en hoogste politiechef, die de bijnaam Ca-Mulo heeft van wege zijn muilezelachtige hardnek kigheid in de vervolging van de te genstanders van het regiem. Hij was het die de regering voorstelde voor drie maanden de artikelen 14, 15 en 18 van de grondwet op te heffen in het Baskenland, waardoor zijn po litie de vrije hand kreeg voor huis zoekingen, arrestaties en deportaties. Maar zoals de Bask voorspelde, is het onwaarschijnlijk dat hij daar mee het Baskische verzet tegen Ma drid zal beëindigen. Het verzet van de Basken tegen buitenlandse onderdrukkers (waaron der volgens de Baskische nationalis ten ook de Spanjaarden uit. Madrid gerekend worden) is namelijk al 2.000 jaren oud en zal voortleven zo lang er Basken bestaan. De onoverwinnelijke Romeinse le gioenen waren de eersten, die in de ruwe bergen van de westelijke Py reneeën vernederende klappen moes ten incasseren van de Baskische herders en vissers. Zeven eeuwen later, toen de Moren in weinige ja ren tijds het grootste gedeelte van Spanje bezetten, waarvan de bevrij ding door de christenen 774 jaren zou duren, wist een Baskische opstand in enkele maanden tijds de Moren terug te dringen. Het feit, dat iedere volgende Moorse emir opnieuw ver klaarde dat hij de Basken voorgoed onder controle had gebracht, bewijst ?%?n>fdat §een yan hen daar wer kelijk in slaagde en iedere opvolger weer nieuwe expedities naar het Bas kenland moest houden. -r, De Basken tolereerden alleen die Spaanse heersers die, zoals de ka tholieke koningin Isabella in 1483 en haar opvolgers nadien, onder de hei- hge eik van Guernica de eed afleg den dat zij de Baskische „fueros" (Privileges) zouden respecteren en handhaven- Deze fueros stonden de msken een plaatselijke administra te in juridische en financiële en commerciële zaken toe. Basken die gewoonlijk een •reeczaam en hardwerkend volk vor men, komen pas in opstand wanneer "en de „fueros" ontneemt. Dat geoeurde in de vorige eeuw, waarop 6 Basken onmiddellijk de zijde ko- Van de Carlistische koningen, de voorgangers van prins Carlos-Hugo, maat die hen beloofden de „fueros" steden, als zij de troon L™ j'd zouden bestijgen: en dat p i b 6 onze ^uw, toen gene ral Franco's nationalistische regiem ni(" ®ros" zonder meer afschafte, wl' j eiird® voornamelijk uit wraak r de felle tegenstand die de Bas- ADVERTENTIE) Rozen! Nu binnen ieders bereik. Een feestelijke bloem. Om uzelf en anderen mee te verrassen. Vooral nu ze zó gevarieerd voorhanden zijn. waren de le openlijke acties van de terroristen, en zij brachten de poli tie in alarm. Van mei tot juli 1967 kondigde generaal Alonso Vega zijn eerste staat van beleg af in het Bas kenland, maar klaarblijkelijk met weinig resultaat. De periode 1968-1969 is de fase, waarin de ETA haar strijd met de wapens en in het openbaar zou aan vangen en zij heeft woord gehouden. In juni en juli werden een verkeers agent en een hoofdinspecteur van de Brigada Social in koelen bloede door ETA-leden vermoord Andere politie autoriteiten zouden op de „zwarte lijst" staan. De gewone leden van het politiekorps in het Baskenland krijgen nu regelmatig dreigbrieven. Meestal adresseert de ETA die aan hun vrouwen, om hen te verklaren dat „wii ons gedwongen zien om al diegenen die door de onderdrukkers uit Madrid als instrumenten worden gebruikt, te elimineren. Geloof ons, senora, het beste wat u en uw man kan door ons weggaan uit ons land en terugkeren naar Spanje- Overtuig uw man, dat hij ontlsag moet ne men. Vergeet niet dat wij niet bang zijn voor de dood". Andere ETA brieven stellen kortweg vast, dat de helpers van de onderdrukkers levend verbrand zullen worden. wmmnÊBnm Een straatbeeld in San Sebastian, van Spanje. ken hadden geleverd tegen Franco's troepen in 1936 en 1937. Alleen een Bask kan begrijpen waarom dat oerkatholieke volk ter verdediging van een rode republiek, die de moord op priesters en de ver branding van kerken toestond, hun jeugd en zelfs hun priesters bewa pende, juist om te vechten tegen Franco's soldaten, die onder de ba nier van het katholicisme een „kruis tocht" tegen het communisme voer den. Om zich deze steun te verzeke ren, had de republiek de Basken dan ook een eigen autonome rege ring laten vormen die in 1937 in bal lingschap naar Parijs vertrok, van waar zij nu nog beweert de leiding te hebben over de vrijheidsstrijd tegen Franco. Niet alleen eisen de Baskische se paratisten van Franco hun „fueros" terug: wat zij hem nooit zullen ver geven is dat hij niet verhinderde dat de Nazi-Luftwaffe, die hem door Hit- Ier ter beschikking was gesteld, haar Stuka's uitprobeerde op het hartje van het Baskenland: Guernica. Op 26 april 1937 vernietigden' de gevreesde duikbommenwerpers van Hitier het plaatsje en de bevolking van Guernica, waar oudtijds de Bas kische leiders samenkwamen en waar hun koningen de eed op de „fueros' aflegden onder de heilige eik. Picasso maakte van Guernica het symbool van het Baskische verzet en lijden. Zijn schilderij werd in dg he le wereld tentoongesteld en bracht miljoenen op voor de republikeinse zaak. Picasso keerde nooit terug naar het Spanje van Franco. In 1966, toen de Spaanse P.TT. het onzalige idee kreeg om het 600-jarig bestaan van de plaats Guernica te vieren met een emissie van drie zegels, o.a. met de afbeelding v. d. heilige edk, kocht de Baskische ondergrondse deze ze gels bij duizenden op en overdrukte ze met de datum: 26.4.1937. Het bom bardement van Guernica zal nog lang zijn schaduw over het Baskenland werpen. Het Franco-regiem is er nooit in geslaagd om het Baskische nariona- lisme te verzwakken, evenmin als het erin slaagde de Baskische taal en cultuur te doen verdwijnen. Een verbod op het gebruik van het Bas- kisch had alleen een averechtse uit werking en werd enkele jaren gele den opgeheven. Deze onmogelijk ge compliceerde taal, die op geen en kele Indo-Europese taal lijkt, maar wel enkele woorden gemeen heeft met Japans en Dakta-Indiaans verenigt de 900.000 Basken tegen de Espanoles uit Madrid, die het Bas- kisch nooit machtig werden Geen wonder, want de Baskische legende verhaalt, dat zelfs de duivel daar niet in slaagde: na zeven jaar had hij niets meer onder de knie dan de woorden voor „ja" (bai) en „nee" (ez). Het Baskische woord voor het Baskenland is „Euzkadi". Op heel wat muren in het Baskenland ziet men het volgende motto, dat er 's nachts door klandestiene organisa ties is opgeverfd: 3 4=1 het geen betekent dat de drie Basken- provincies in Frankrijk (Loburdi Zu beroa en Navarra, nu onderdelen van het departement des Basses Py rynées) en de vier Spaanse. Alava, Vizcaya, Navarra en Guipuzcoa, sa- volgens de Basken de mooiste stad men moeten komén tot één vrije staat: Euzkadi. Dit is de strijdkreet van de PNV, de Baskische nationalistische partij, die in 1893 werd opgericht om de Basken te verenigen in hun strijd tegen Madrid. De huidige president van de autonome regering van het Baskenland, in ballingschap in Pa rijs, is senor Leizaola, een PNV- leider. Praktisch alle andere fracties van de Baskische oppositie, zoals de EGI (Baskenjeugd), de ELA (chris ten-sociale arbeiderspartij) en de ESBA (volksbevrijdingsfront) en an deren hebben zitting in de regering van Leizoala, met uitzondering van één groep: de ETA, die het hoofd doel vormt van de huidige staat van beleg. ETA is de afkorting van „Euzkadi Ta Azkatasuna" (Baskenland en vrij heid) en deze organisatie is zuiver op guerrilla en terrorisme ingesteld. De ETA werd opgericht tijdens een bijeenkomst te Bayonne (Frankrijk) in 1962, door een groepje extremis tische intellectuelen, die verklaarden dat de PNV en de anderen te „ver- burgelijkt" waren om Euzkadi te bevrijden. De huidige alarmtoestand in het Baskenland is een direct gevolg van die bijeenkomst te Bayonne, want daar stelde de ETA haar „strate gische plan" op voor de volgende acht jaren, verdeeld in fasen van elk twee jaar. De periode 1962-1963 werd voorna melijk besteed aan propaganda, o.a. aan de universiteit van Bilbao en op de seminaries in het Baskenland, om jonge leden aan te trekken. De ETA bestaat praktisch uitsluitend uit stu denten en jongelieden uit gegoede burgergezinnen. De periode 1964-1965 was bedoeld voor de training van jonge terroriste in geheime kampen in Frankrijk. De Franse Surété is wel niet zo nieuws gierig naar de Baskische activisten als de Spaanse Brigida Social (de staatsveiligheidspolitie), maar treedt beschaafder op en neemt er meestal genoegen mee om een gearresteerde separatist naar andere delen van Frankrijk te verbannen. De periode 1966-1967 was de fase voor het bijeenbrengen van fondsen voor de aankoop van wapens. Hoe wel het Baskenland samen met Ca- talonië de rijkste streek van Spanje is en de Baskische nationalisten nooit gebrek aan geld hadden, zat de ETA wegens haar vijandigheid te genover de PNV voortdurenr in geld nood. Verscheidene Baskische lan den werden gedurende deze jaren door ETA-commando's beroofd, Dit De politie antwoord nu met de arres tatie van tientallen Baskische se paratisten. Zij verklaart minstens 70 terroristen van de ETA te kennen of te achtervolgen. Niettemin schij nen de bepaald niet zachte politie- methoden om de mogelijke ETA-le den aan het spreken te krijgen over hun kameraden, weinig resul taten te behalen. De ETA onderhoudt een stalen discipline in eigen kring en een van de belangrijkste orders is, dat ieder lid zo weinig mogelijk mag weten van. de anderen. Nieuws gierigheid is een doodzonde, die bij de ETA zwaar wordt gestraft. Ge woonlijk kent 'n ETA-lid slechts één kameraad, en dan nog onder een schuilnaam. De ETA-leden onderhou den hun contact veelal via niet-leden, die sympathiseren met het separatis tische ideaal. De politie beweert dat hier heel wat geestelijken onder horen, die ge bruikmaken van de onschendbaar heid van hun kerk om de ETA-leden schuilplaatsen te verschaffen. In le der geval houdt .de politie momen teel onderzoekingen naar de moge lijke betrekkingen van minstens 70 Baskische geestelijken met de ETA, Het staat buiten twijfel dat de goe de betrekkingen tussen de lagere geestelijkheid en de Baskische natio nalisten op een lange traditie steu nen Bovendien zien de jongere, pro gressieve priesters geen ander mid del om de conservatieve houding van hun bisschoppen goed te maken. De politie verklaart, dat er on langs in Canala bij Bilbao een bij eenkomst van 170 jonge pastoors plaatsvond, die hun soutane ver brandden als protest tegen hun ker kelijke oversten, en beloofden de se paratisten te steunen. Zij besloten hun vergadering met de strijdkreet: „Gora Euzkadi Askatuta" (Lang le ve het vrije Baskenland). Een kreet, die ondanks de staat van beleg in het Baskenland blijft opklinken. (ADVERTENTIES) HEERLE Moerstraatseweg 10 LAGE ZWALUWEKerkstraat 6 MADE Drimmelenseweg 20 OSSENDRECHT Burg. Voetenstr. 39 POORTVLIETMolenstraat 19 BREDA Ginnekenweg 11-2 Tel. 22488 Backer en Ruebweg 2 Tel. 25700 ETTEN Nijverheidsweg Te! 01608-3535 Dealer voor Breda, Zundert, Made Zevenbergen, Etten-Leur, St.-Willebrord. (Van onze autoredactie) BREDA Als we de nieuwe Volkswagen de VW 411 in deze rubriek nader willen beschouwen, moeten we dat doen aan de hand van de gegevens, zoals fabriek en importeur die hebben verstrekt. Hoe de wagen zich straks op de weg zal gedragen zullen we tegen die t(jd waarschijnlijk eind september pas kunnen zien. We hebben echter geen reden om aan te nemen, dat een traditioneel be drijf als Volkswagen de verwachtingen rond haar nieuwgeborene te hoog opvoert. Het spreekt haast van zelf, dat een nieuw au tomobiel van een gere- nommerde fabriek in 1968 een samenstel is van de nieuwste tech nieken, snufjes en vei ligheidseisen die men internationaal steeds stringenter stelt. Wat dit betreft verhaast de nieuwe VW dus nauwe lijks- We zouden wil len zeggen: we hadden niets anders verwacht. Dat er desondanks voor zover we uit de beschrijvingen kunnen op maken een opvallende auto werd gecreëerd, vooral als we de traditie van „kever" en aanver wante VWs in gedachten hebben, blijft, vooral voor de liefhebbers van een sportief getinte wagen, een aangename bijkomstigheid. Over de lijn hoeft niet veel meer gezegd te worden. Ten overvloede op deze pagina een plaatje. Het is, alles bij elkaar, een moderne auto geworden, èn van lijn èn van con structie, smaakvol en attractief van binnen en van buiten. Aan de vei ligheid zijn hoge eisen gesteld en vooral dat laatste is sympathiek als men ervan uitgaat, dat ®r steeds meer rapporten verschijnen en de research op dit terrein steeds onom- stotelijker aantoont, dat het, in het algemeen, met de ingebouwde vei ligheden in veel automobielen nog maar treurig gesteld is. De cabine van de nieuwe V.W. 411 is onimdrukbaar gemaakt en speci aal versterkt. Deze veiligheidsnor men echter vindt men ook in tal rijke details. Het dashbord heeft bij voorbeeld een handgreep voor de passagier, is bekleed met een stoot- rand van schuimrubber, voorzien van goed afleesbare verzonken in strumenten, in het blikveld van de rijder en vormt, samen met afgeplat te bedieningsknoppen en veilighedds- llllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllll (Van onze autoredactie) WOLFSBURG Alle Volkswagens die vanaf afgelopen maandag in Wolfsburg van de band lopen, zijn uitgerust met een waarschuwings- knipperlichtinstallatie. Op het dash bord is een schakelaar gebouwd, waarmee alle vier de richtingaan wijzers, in geval van nood of pech op de autobaan tegelijkertijd aan gezet kunnen worden. Volkswagen loopt met dit snufje, dat als stan daarduitvoering wordt bijgeleverd, vooruit op het eventuele verplicht worden van deze uitrusting in Eu ropa. Ligt het nieuwsaccent van Volks wagen 1969 op de V.W. 411, ook de bestaande modellenlijn is uitgebreid. Zo is de V.W. 1300 nu ook lever baar als Sportomatic, dit wil zeggen, uitgerust met een automatische ver- snellingsbank, die, naar keuze ook zonder te koppelen met de hand schakelbaar is. Deze VW 1300 Sport omatic heeft, evenals de V.W. 1500 Sportomatic een homokinetische ach teras, die, zo is gebleken, de weglig- ging zeer ten goede komt. Met deze uitbreiding is het automatisch rijden binnen het bereik gekomen van een nog grotere kopersgroep. Ook de 1600-serie is uitgebreid. Met ingang van het modeljaar 1969 zijn in totaal negen versies verkrijg baar, te weten: drie versies van de V.W. 1600 pontonmodel (V.W. 1600 A met 1,5 liter-motor, V.W. 1600 met 1.5 1 en de V.W. 1600 L met 1,6 1); drie versies van het fastbackmode] met Liet achtervoegsel T van Tou ring (V.W. 1600 TA met 1,5 1, VW- 1600 T met 1,6 1 en V.W. 1600 TL met 1.6 1) en drie versies van de Va riant (V.W. 1600 A Variant met 1,5 1, V.W. 1600 Variant riet 1,5 1 en de V.W. 1600 L Variant met 1,6 1 motor). stuur een belangrijk veiligheidsarse naal, dat Volkswagen zelf aan zijn nieuwe model als eis heeft gesteld. Behalve veilig, is de auto comfor tabel door de grote ruimte, de ma nier waarop' deze ruimte is benut, door plaatsing en uitvoering van ac cessoires, zoals stoelen, door een zeer goede wegligging, dank zij een uit gekiend veringssysteem en door een goede koersstabiliteit. Wat bij al deze veiligheidsvoorzie ningen opvalt is, dat Volkswagen kennelijk nog steeds geen betere plaats voor de benzinetank heeft kunnen vinden: deze blijft vóórin de auto, tussen koffer en cabine en vormt daar, vooral bij frontale bot singen, een permanente brandbom vol explosieve benzine. Door hum ingenieuze constructie zijn de stoelen van de V.W. 411 ju weeltjes. Ze zijn niet alleen uitge voerd als slaapbanken, maar ze zijn ook vertikaal oneindig verstelbaar, zodat ze persoonlijk kunnen worden aangepast "aan grootte en rijstijl van de bestuurder. Aan verwarming en ventilatie is veel aandacht besteed. In de ruiten van de voorportieren is een ventila- tiestrook uitgespaard, goed voor een tochtvrije ventilatie. De verse-lucht- verwarming wordt thermostatisch ge regeld en beanwoordt zegt Volks wagen aan de hoogste eisen. On afhankelijk van de rijsnelheid wordt het interieur snel op' de gewenste temperatuur gebracht en gehouden. Onafhankelijk ook van de motortem- peratuur. De verwarming bestaat uit een motorverwarming en een onaf hankelijke kachel, die bij süistaande auto eveneens voor de nodige war me lucht zorgt. Onder de voorruit zijn brede defrosters. De verwar ming wordt bediend met vier han dels naast de versnellingspook. On geveer hetzelfde systeem wordt ge bruikt voor frisse-luchtcirculatie en verversing van bedompte lucht in het interieur, wat de veiligheid op lange trajecten, als vermoeidheid en slaap een rol gaan spelen, zeer ten goede komt. Veiligheid ook In de remmen. De V.W. 411 is uitgerust met een ge scheiden dubbel remcircuit, zodat het ene blijft werken, mocht het andere uitvallen. De circuits zijn geschei den op voor (schijf) en achterwie len (trommel). In het achterwielcir cuit is een remkrachtregelaar inge bouwd, die er voor zorgt, dat de remkracht tussen vóór en achteras optimaal verdeeld wordt, terwijl het blokkeren van de achterwielen wordt voorkomen, zelfs als men „op de remmen moet gaan staan" bij hoge snelheden. De pedalen van de V.W. 411 zijn hangend aangebracht. De llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltll De V.W. 411: een sportieve, ro- buuste auto, vlot van lijn en com fortabel in het gebruik, maar bo venal veilig. wielen zijn opgebouwd uit diepe sta len veiligheidsvelgen en slipvaste ra- diaalbanden. De ruitewissers kunnen in twee snelheden worden gebruikt. Ze kun nen zodoende aan motregen en aan plensbuien worden aangepast. De ruitesproeier is aangesloten op de reserveband, zodat een permanente druk op het sproeiwater wordt be reikt. Via een dubbel ventiel wordt voorkomen, dat lucht uit de band ontsnapt als het tankje wordt ge opend om bij te vullen. Dit ventiel zorgt er ook voor, dat de spanning van de reserveband niet onder een bepaald minimum kan dalen, zodat hij hard genoeg blijft voor eventu eel gebruik. De nieuwe Volkswagen is in di verse uitvoeringen te krijgen: V.W.- 411 betekent standaarduitvoering, V. W.-411-L: luxe uitvoering. Beide uit voeringen zijn leverbaar met, naar keuze, twee of vier portieren en óók, naar keuze, met een vier-versnel- lingsbak of een automatic. Over de prijs kan nog niets ge zegd worden. De wagen is nu in produktie en de eerste exemplaren worden eind september, begin ok tober in Nederland geïmporteerd. De fabrikant heeft met de impor teur afgesproken tot dan de prijs geheim te houden, om de concurren ten, die natuurlijk dolgraag zouden willen weten wat het nieuwe V.W.- type in Nederland gaat kosten, niet wijzer te maken dan ze zijn. rpANKELEMENTEN ontlenen de naam aan de functie, die ze ver vullen .i d. elektrische benzinestand- aanwijzing. Meestal bestaat zo'n ele ment uit een, op de bovenzijde van de tank ingebouwde variabele weer stand. Afhankelijk van het bezine- niveau (een drijver met stang vormt de verbinding tussen benzine en ele ment) zal er een aangepaste stroom- sterkte door de meter gaan. Sto ringen komen het meeste voor in het element, in veel mindere mate in de meter zelf. F, sommige koplampfittingen is het nog mogelijk de gloeilamp (duplolamp) „op zijn kop" te mon teren. Het gevolg hiervan is dat bij ingeschakeld dimlicht het licht de boomtoppen verlicht en dat is niet de bedoeling. Als u nog niet weet hoe zo'n duplolamp nu precies moet zitten onthoudt u dan maar, dat het in de lamp goed zichtbare afscherm- kapje altijd met de open zijde naar boven gericht moet zijn. De dan naar boven gerichte lichtstralen worden door de reflector in benedenwaartse richting op het wegdek gereflec teerd, piEPENDE geluiden^ in een vrij snel ritme worden meestal ver oorzaakt door de wrijving tussen de onderbrekernokken en de door deze nokken steeds weggedrukte onder brekerhamer. Men kan dit verhel pen door de onderbrekerkap voor zichtig af te nemen en de nokken ietwat vettig te maken met een drup peltje olie of een mespunje vet. gOMS komt het wel eens voor dat de waterafvoer van een open-dakconstructie verstopt raakt door roestvorming of meegespoeld vuil. Het zich dan verzamelende wa ter komt zodoende nogal eens naar „binnen", wat allerlei narigheden geeft. Door met een lange dunne veer (b.v. gordijnveer) door het af voerkanaal te steken is als regel de verstopping wel te verhelpen. (Van onze autoredactie) BREDA Op een met verf en water spekglad gemaakt wegdek vijf keer zo glad als droog asfalt test General Motors een elektro nisch antiblokkeringssysteem van autoremmen. General Motors heeft dit systeem, dat °P alle vier de wielen werkt, ont wikkelt in haar researchlaboratoria. Het moet, bij elk soort wegdek en bij elke snelheid, de remkracht zo regelen, dat blokkeren uitgesloten is. Dit systeem kan de rijveiligheid verhogen omdat de auto bij niet- blokkerende remmen onder alle om standigheden bestuurbaar blijft. De heer Van G. te Terneuzen vraagt in zijn brief hoe het moge lijk is, dat het benzineverbruik van zijn Opel Kadctt tijdens zijn vakan- tietocht naar Spanje aanmerkelijk gunstiger was dan normaal en dit nog wel terwijl de auto met vier mensen aan boord en vrij veel ba gage beladen was. Hetgeen ook door u opgemerkt is, kan vrij normaal worden genoemd. Uw Opel heeft ai die duizenden ki lometers ondér de meest gunstige condities „gewerkt"; de dan ideale bedrijfstemperatuur voor de motor mag wel in de eerste plaats wor den genoemd. Lange ritten, weinig koude starts, veel minder vaak ac celereren, etc., wegen ruimschoots op tegen de wat grotere gewichtsbelas ting. Al met al kan dit ten opzichte van 't normale gebruik wel eens een

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 7