„Op de eerste plaats moet er zijn: discipline VERSTOPPING? Waarschijnlijk zal nieuwe satelliet OS overbrengen BIGGLES IN HONGKONG SCHE anno 1 een zonder WESTDUIT! Sonja Gaskell's afscheid schijnt definitief Films voor Venetië MODERNE KEUKENS VAN 't KEUKENCENTRUM Waar i De zaak Rohrbach derde reconstructie van dwaling Country- and Western- programma zaterdag via NCRV-televisie Rafjaello ontdekt in Hongarije ff DISCIPLINE RUSSISCHE GERESERVEERD Weer t.v.-cabaret door Dolf de Vries Vanavond Nederland I NEDERLAND I De zaak Rohrbach NEDERLAND II De dood van mijnheer Serjanszoon BELGIè (Vlaams): Hoera 't is een jongen BELGIë (Waals) Lillipop VOORBEREIDINGEN ZIJN DRUK BEZIG HAAST te WALVIS TAAK DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 13 AUGUSTUS 1968 (Van onze kunstredactie) Na ruim twintig jaar het Nederlandse balletleven te hebben be heerst, gaat Sonia Gaskell er al meer over denken om zich terug te trekken uit het actieve balletbestaan. Geruchten over haar vertrek circuleren al jaren, maar nu schijnt het dan toch definitief te gebeu ren. Met haar vertrek wordt een tijdperk afgesloten, waarin het Nederlandse ballet van de grond kwam wat uiteindelijk resulteerde in twee gezelschappen, die beide een internationale faam hebben op gebouwd en Sonia Gaskell heeft daar voor een belangrijk deel toe bijgedragen. „waar ik een tijd in een kibboets werkte en meehielp om moerassen droog te leggen", vertelt ze. „Het was een heerlijke tijd en ik heb er veel vrienden in Israël van overge houden". Na Israël ging ze naar Parijs, waar ze danste en aan de Sorbonne it.eratuur studeerde. Tot ze in 1939 met een Nederlandse binnenhuisar chitect trouwde en naar het land van haar man verhuisde. „Toen kwam de oorlog en ik wilde terug naar Frankrijk. Dat ging ech ter niet meer". Een gesprek met haar is een moeilijke bezigheid. Ze houdt een lange monoloog, die ze in haar grote lichte kamer in de Amsterdamse Stadsschouwburg begint, dan voort zet op een van de gangen en vaak besluit bij haar thuis, de ruime zon nige flat in Amsterdam-zuid. Simon Carmiggelt schreef eens over drie berken in een Limburgs bos: „Ze stonden daar zo lieflijk, dat ik ze wilde engageren voor het bal let, maar opee«s dacht ik: Och, nee, die kunnen het misschien niet vinden met mevrouw Sonia Gaskell. Want zo zagen ze er wel uit gracieus, maar zo vrij als de wind". Zelf zegt Sonia Gaskell over de image van „de harde, moeilijke vrouw": „Ik wind me altijd vrese lijk op over allerlei dingen. Je wordt in dit vak wel een beetje onmense lijk- Maar als je op kantoor zit en de mensen komen je vragen voor dit en voor dat: dan moet je één lijn trekken. Je kan bij de een niet toe geven en bij de ander niet- Op de eerste plaats moet er discipline zijn. Er zit publiek in de zaal en dat wil niets weten van allerlei privé-moei- lijkheden. Het wil een goed pro gramma zien. En dan moet je tegen de dansers e" danseressen in bepaal de situaties vaak „nee" zeggen, ter wijl je liever, „ja" zegt. Ik denk dat ik zo aan het image van de harde vrouw ben gekomen". Als Sofia Alexandrovna Gaskell werd ze in 1905 geboren, als dochter van een graanhandelaar i" de Russi sche stad Kiev. Sofia Alexandrovna wilde schrijfster worden. „Maar mijn vaders voorkeur ging meer uit naar het ballet. Op het lyceum waar ik zat, kreeg ik mijn eerste balletles sen. Zoals kinderen hier in Holland als onderdeel van hun opvoeding vaak pianoles krijgen, kreeg ik bal letlessen". De revolutie kwam en na die revo lutie, in 1921 ging Sonia Gaskell met een groepje idealisten naar Israël, (ADVERTENTIE) I PHILIPS BATTERIJ EN l I ggi die móéten ivel I w zijn I Om de tijd te doden begon ze met balletlessen en toen vlak na de oor log haar man stierf, werden die bal letlessen haar levensonderhoud. Het was een vreselijke tijd en vaak wilde ik ophouden, maar mijn leerlingen bleven komen en vanzelf ontstond opeens de eerste groep: Het Balletrecital". Het werd een tijd vol armoede, „een tijd van brood, bokking en thee", zegt ze glimlachend over het publiek in die begintijd. „Toen we begonnen, was er helemaal niets. Geen publiek, niets. Een balletmeis je werd beschouwd als een soort huppeldingetje en het heeft jaren ge duurd voordat die reserve tegen de mensen van het ballet is doorbroken. Ik heb ervoor gevochten en ik geloof wel, dat ik mag zeggen, dat het me is gelukt". Het beroep van danser, vindt Sonia Gaskell, heeft aan prestige gewon nen. „Het is nu geen uitzondering meer, dat meisjes uit de burgerlijke kringen balletdanseres worden. Het is ook geen uitzondering meer dat we worden uitgenodigd op cocktail party's van ambassades". Ze voelt zich op deze party's niet zo erg thuis „omdat", zoals ze zelf zegt, „ik me moeilijk bij mensen kan aansluiten. Dat is waarschijnlijk ook de reden, dat ze weinig vrienden heeft. Ze wordt vaak afgeschilderd als een eenzame vrouw, waarvan niemand weet wat ze met haar vrije tijd doet". „Ik ben niet zo eenzaam", rea geert ze daar fel op. „Ik heb ook vrienden, maar dan buiten het bal let, dat vind ik prettiger. En dan heb ik veel kennissen in Parijs, waar ik nu erg veel zal gaan wonen. Nee, in Nederland heb ik veel min der vrienden, dat is wel waar". Misschien hoort de eenzaamheid bij mensen, die zich een bepaalde positie in het theaterleven hebben verworven, waarbij ze harde beslis singen moeten kunnen nemen. Misschien zouden Carmiggelts berkjes het toch met haar hebben kunnen vinden, want zelf geeft ze die indruk toch ook: wel gracieus, maar zo vrij als de wind". VENETIë (AP) Volgens officieuze berichten zullen de hieronder volgende films worden vertoond in het Film-festival van Venetië dat van 24 augustus tot 7 september wordt gehouden. Regisseurs van 16 landen hebben besloten het festival te boycotten als protest tegen de directeur van het festival Luigi Chiarini. Chiarini heeft verklaard dat dit zijn laatste festival zal worden. Hij is 68 jaar. De films die vertoond zullen worden: ITALIë: .Theorem' van Pier Paolo Pasolini; .Partner' van Bernardo Bertolucci; ,Viva la madonna' van Gian Vittorio Baldi; Diary of a schrizophrenic' van Nelo Risi; Galileo' van Liliana Cavani;,Our lady of the Turks' van Carmelo Bene en .Summit' van Giorgio Bontempi. FRANKRIJK: ,The ballad of the dog' van Gerard Verget; ,The nude childhood' van Maurice Pialat; ,The foam of the days' van Charles Belmont en .Socrate' van Robert Lapoujade. WEST-DUITSLAND: Circus artists under a tent: Perplex? van Alexander Kluge en ,The Castle' van Eduard Nolte. VERENIGDE STATEN: .Faces' van John Cassavetes; ,11 monterey pop festival' van Five Directors; .Wheels in the ashes' van Peter Gold man en ,Me and my brother' van Barry Shear. SPANJE: .After the deluge' van Jacinto Esleva en ,Tres estres es tres' van Carlos Saura. GRIEKENLAND: .Kierion' van Demonsthene Theos. JOEGOSLAVIë: .Midi 1948' van Purisa Djordjevic. ENGELAND: ,One plus one' van Jean Luc Godard, en ,Tell me lies', van Peter Brook. HONGARIJE: ,The walls' van Andras Kovacs en ,The silence and the shouting' van Mikos Jancso. TSJECHOSLAWAKIJE: ,The valley of the bees' van Frantisek Vacil en ,The Deserter' van Juro Jablowoski. (ADVERTENTIE) Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen |üf}||D|| BV bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: llvUIIILHA Sonja Gaskell over haar image als moeilijke vrouw: „Ik wind me altijd erg op over allerlei zaken. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Op 1 april van dit jaar bracht de AVRO-televisie onder de titel „Dat mag geen naam hebben" een cabaretprogramma van de Haagse acteur Dolf de Vries. Donderdag 15 augustus van 20.50 tot 21.20 uur via Nederland 1 wordt een tweede door Dolf de Vries samenge steld cabaretprogramma uitgezonden „Spelen met vergissingen". Aan dit amusementsprogramma zal medegewerkt wogden door Anne-Wil Blamkers, Marijke Merckens, Kees Coolen en Dolf de Vries, allen vast verbonden aan de Haagse Comedie. Hoewel de dertigjarige Dolf de Vries zich in de eerste plaats acteur voelt, vindt hij het toch leuk om cabaret te doen. Zijn cabaret is niet politiek getint en er wordt niet i"1 gehekeld om te hekelen, zoals hij dat zelf uit drukt. Het behandelt wel problemen van deze tijd. De volgende liedjes en sketches worden o.a. in dit programma ver tolkt: „Tango" (door Anne-Wil Blan- kers en Kees Coolen), „De Wande laars" (door allen), „Telefoon" (Ma rijke Merckens en Dolf de Vries) „Tramhalte" (Kees Coolen), „Boom" (Marijke Merckens en Anne-Wil BI ankers). De produktie en de regie zijn in handen vain respectievelijk Tonny Schifferstein en Guus Verstraete jr. URBINO (Italië) (AP) Een voorheen onbekend schilderij van de grote renaissance schilder Faf- faello is in Hongarije ontdekt. De Raffaello Academie zei een bericht ontvangen te hebben dat het doek, een Madonna op een troon, ge vonden werd door dr. Lucia Dracopol Ispir van de vakbond van beelden de kunstenaars uit Boekarest. Dr. Ispir, aldus de academie, heeft aangeboden haar bewering te staven op een conferentie in Urbino, de ge boortestad van de schilder. Raffaello leefde van 1483 tot 1520. Het doek is gesigneerd met Raf faello, maar de academie maakte geen verdere bijzonderheden bekend. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM „Rondom Nash ville" is de titel van een program ma, dat de NCRV zaterdag 17 au gustus om 20.20 uur uitzendt. Hierin zullen de liefhebbers van country- and westernmusic aan hun trekken kunnen komen. Hoofdpersoon in dit programma is de zanger Charley Pride, een vak man op het gebied van de country and mestern en ongekend populair in Amerika. Verder, werken mee Con- ny Vink en The Dutch Blue Grass Group. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Na „Het proces Carl von O." en „De zaak Jakubov- sky" zendt de NCRV vanavond om 21.00 uur het eerste deel uit 'van „De zaak Rohrbach". Dit laatste proces is van veel recenter datum dan de beide voorgaande reconstruc ties. De verwikkelingen speelden zich af tussen de jaren 1957-1961. Ook deze gerechtelijke dwaling werd weer ge dramatiseerd door R. A. Stemmle, die tevens de regie voerde. Op een afgelegen plaats worden lichaamsde len gevonden van een onbekende man. Als de politie een onderzoek instelt, leidt dit tot de arrestatie van Maria Rohrbach op 13 april 1957. Zij wordt in staat van beschuldiging ge steld voor moord op haar chtgenoot. Evenals bij het proces tegen Ja- kubovsky is alles gebaseerd op aan wijzingen, waarvan een deel in Ma ria Rohrbachs nadeel uitvalt. Twee factoren blijken uiteindelijk doorslaggevend te zijn: een verkla ring van Maria's vriendin, Brigitte Röster en een grove beschuldiging van de procureur-generaal, die zegt dat er aanwijzingen zijn, dat Maria het hoofd van haar man heeft ver brand Ondanks haar hardnekkig -wol- houden in haar onsehuid wordt zij veroordeeld. Slechts haar verdediger is overtuigd van haar onschuld. Het tweede en derde deel van deze pro duktie zullen respectievelijk worden uitgezonden op 25 en 29 augustus. 18.50 19.00 19.06 19.31 20.00 20.20 20.45 21.00 22.10 22.20 22.40 22.45 18.50 19.00 19.03 19.15 19.35 20.00 20.20 21.10 BAREND DE BEER NIEUWS IN HET KORT TOM JONESSHOW met het bijzondere the ma ..Verliefd, verloofd, Felrouwd". LIEBERMAN EN LIEBERMAN „Mensen.... merkwaardige wezens" JOURNAAL HIER EN NU TOPPERS VAN TOEN EN NU DE ZAAK-ROHRBACH. Gedramatiseerde re constructie van een gerechtelijke dwaling. Ergens op een afgelegen plaats worden li chaamsdelen van een onbekende dóde ge vonden, De politie gaat over tot de arresta tie van Maria Rohrbach, die ervan wordt beschuldigd haar man te hebben vermoord. THE MORAVIAN COLLEGE CHOIR uit Bethlehem. SAMENWERKENDE SUIKERZIEKEN, docu mentaire over de wijze waarop 20.000 diabe tici elkaar helpen TWEEDE JOURNAAL SLUITING BAREND DE BEER NIEUWS IN HET KORT DE VERREKIJKER intern, jeugdpournaal VAN GEWEST TOT GEWEST WIJ EUROPEANEN Vanavond Oostenrijk JOURNAAL (in kleur) DUBBELSPION „Shana" CLOSE-UP VAN DE FRANSE RADICALE STUDENTENBEWEGING Deze documentaire toont aan dat de Franse radicale studenten nog steeds actief zijn in hun strijd tegen de Franse gevestigde orde. 21.35 DE DOOD VAN MIJNHEER SERJANSZOON Derde en laatste deel van de televisiebewer king van het beroemde boek „Mijnheer J. B. Serjanszoon" van Herman Teirlinck. 22.25 TWEEDE JOURNAAL 22.30 SLUITING ZANDMANNETJE ZANZIBAR ieugdfeuilleton TIENERKLANKEN, rechtstreeks uit Oostende MEDEDELINGEN NIEUWS HOERA, 'T IS EEN JONGEN!, een gezellige ouderwetse klucht van Arnold en Bach met in de hoofdrol Johan Kaart 4c DOCUMENTA KASSEL 1968. Programma gewijd aan de kunst van de jongste vier jaren. Architectuur en de integratie van het kunstwerk in het dagelijks leven. NIEUWS 18.55 19.00 19.30 19.55 20.00 20.25 22.40 22.55 18.50 RERIÖHTEN 18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES, uitzending van Lekenfilosofie en -moraal 19.25 KLAAS VAAK 19.30 D'IBERVILLE, de geschiedenis van Canada 20.00 JOURNAAL 20.30 LILLIPOP NO 2, zomerprogramma voor de jeugd 21.15 MADE INprogramma gewijd aan Polen (Van onze radio- en t.v.-redactie) DEN HAAG Bij de PTT wordt de kans, dat de Olympische Spelen in Mexico „life" naar alle delen van de aarde worden uitgezonden via een nieuwe communicatiesatelliet op 75 procent geschat. Dit zou dan de eerste satelliet van het type Intelsat III zijn. In geval van tegenslag zal er echter wel een andere kunstmaan worden ingeschakeld om te zorgen, dat Europa de O.S. rechtstreeks kan ontvangen op de televisieschermen. Intelsat III dankt zijn naam aan de wereldorganisatie „International Te lecommunications Satellite Consor tium". Tot de 62 deelnemende tele- communicatie-instanties behoort ook Nederland. De deelnemers zijn geza menlijk eigenaar van satellieten en de voor de besturing en metingen benodigde grondapparatuur, maar niet van de grondstations. De grond stations moeten echter wel toestem ming van Intelsat hebben om met de satellieten te werken. De eerste kunstmaan werd medio 1965 in bedrijf gesteld onder de naam Early Bird. Later kreeg zij de code naam Intelsat I. Zij kan 240 telefoon kanalen tegelijk verwerken tussen Europa en Amerika, dan wel een te levisiekanaal indien gewerkt wordt tussen twee standaard-grondstations. Men dacht aanvankelijk, dat Early Bird slechts 18 maanden zou „leven", maar ze werkt nog steeds goed. In 1966 en 1967 gingen vier satellieten van het type Intelsat. II de ruimte in. Een verbeterde versie van de vorige. Zij bestrijken een groter gebied en kunnen bovendien met meer dan twee grondstations tegelijk werken. Van deze vier kunstmanen functio neren er nog drie en wel een boven de Atlantische en twee boven de Stille Oceaan. De Intelsat III „hangt" net als zijn voorgangers straks op een vast punt, maar de capaciteit is groter (max 1200 telefoonkanalen). Er zijn er zes van besteld, waarvan de eerste in september de lucht in gaat en het volgend jaar volgen er nog drie. Aan gezien zij allemaal een andere plaats krijgen, zal een wereldomvattend stelsel van communicatiesatellieten worden bereikt. Intussen staat al weer de Intelsat IV op stapel met een nog grotere capaciteit (6000 kanalen). Het eerste exemplaar wordt jn 1971 geleverd. De Intelsat III heeft een ge schatte levensduur van vijf jaar. Hoewel er a)les op wordt gezet, de eerste Intelsat III rond 18 september op Kaap Kennedy te lanceren en op 1 oktober operationeel te doen zijn, is er geen direct verband tussen deze haast en het begin van de Olympi sche Spelen (12 oktober). De spoed is een gevolg van de toenemende be hoefte aan transatlantisch telefoon verkeer, en van het feit dat in Zuid- Amerika nieuwe, grondstations aan het satelliet-verkeer gaan deelnemen. Uitstel van lancering (tenminste een maand) zou een flinke inkomsten derving betekenen, mislukken een strop van 43 miljoen gulden. De te levisie is voor Intelsat uit commer cieel oogpunt niet interessant. Wel zal de organisatie deze nieuwe kunst maan vanwege het algemeèn belang ter beschikking stellen voor beeld overdracht van de O.S. Mocht Intelsat III niet tijdig in be drijf komen, dan zal de organisatie volgens het PTT-blad „aangetekend" haar heil zoeken bij de National Aviation and Space Administration (NASA) die er mogelijk door in schakeling van een applied techno logy satellite dan naar zal streven, dat de spelen toch life naar Europa komen. (ADVERTENTIE) Baronielaan 59, Breda EÜAAR Li A HARDLEy iS REEDS ih DE DRUKTE VAN DE STRATEN MN HONGKONG VER- DWENEN^~ BlG" GEHELE APPARAAT VAN DE POLITIE TREEDTiN WERKING, TER- WÜL BRANDS OP HET HOOFDKWAR TIER VERZORGD EN ONDER- Reken er mddrop, Brands. De dtdmdnten die nu erOens tn de jungle van de Mdto Gro550 U^en, kwamen vdn jelddtète oven/dl i Weetje Wddr het vtie$tui§ neer«" stort is?y f Ddn zou ik hier niet zijn, 1 kotonelMadrdeinUchtinoen die ik kree§ §even niet de minste hoop het toestel pfeteru$ te vinden! Dinsdag 13 augustus HILVERSUM I 402 M AVRO: 12.00 Komt vrienden in het ronde: progr. rondom het volkslied 12.26 Med. voor land- en tuinbouw 12.29 Overheidsvoorl.: uitz. v.d. landbouw 12,39 Sportrevue 13.00 Nws., 13.11 Ra- diojourn. NRU: De lichte muze be licht: bewerkingen van volksmelodieën uit het Verenigd Koninkrijk 14.30 Ros trum of composers: mod. muz. (opn) AVRO: 15.00 Stereo: Fragmenten uit Duitse opera's (gr) 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Residentie-orkest en solist: mod. en klass. muz. 17.00 De zingen de bougie: gevarieerd platenprogr. v autom. 17.55 SOS-ber. 18.00 Nws. 18.16 Radiojoum. 18.30 Stereo: Dansorkest en zangsol. 19.00 Zelfportret 19.30 Nw«. 19.35 Variëteitenkabinet: gevar. progr. 20.45 Zeil in zicht: hoorspel 21.15 Ste reo: Metropole-ork: am.muz. 21.50 Oud plaatwerk 22.30 Nws. 22.40 Radiojoürn. NRU: 22.55 Het muziekleven in Ned. van vóór 1940, muz. lezing 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00. Van twaalf tot twee: ge- var, progr. (12.22 Wij van het land, 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar..) 14.05 Stereo: Musiësta: licht muziek- progr. 14.30 Pizzicato: muz. middag- magazine 17.00 Overheidsvoorl.: Re vakbeweging in de Ned. Ant. Vraag gesprek van Kees van Maasdam met de heer A. Lakerveld 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Mètropole-orkest en zang sol. 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05 Van je buren moet je 't hebben: licht pro gr. 20.00 Opn. van de openb. lessen v.d. intern, zomercursus voor voca listen te 's-Hertogenbosch 21.00 KerK aan banden (II), gesprekken met Tsje- choslowaakse priesters 21.15 Limburgs symfonie orkest en soliste: klass. en mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Overwe ging 22.45 Gewijde muz. 23.00 Verge* zichten vakantiemagazine 23.30 Stereo. Lichte gr,muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III FM EN 240 M VARA: 12.00 Nws. 12.03 Zorro: tie- nerprogr. 13.00 Nws. 13.03 Eksprtji gevar.* platenprogr. (14.00 Nws.) 15.W Nws. 15.03 Er-Jee-Em-Drie: licht pia- tenpnogr. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix- licht platenprogr. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. M Weerber., med., progr.-overz. en Süa- ber. v.d. schippers 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenl, persoverz. 13.00 Nieuw» en weerber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nwj- 14.03 Gevar. muz. (15.00 Nws.) lo.JJJ Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Progr. voor oudere luisteraars 17.00 Nws., weer ber. en meed. 17.15 Lichtee muz. 18.w Nws. 18.03 V.d. sold. 18.28 Paardesporv uitsl. 18.30 Franse les 18.32 Gnrmj?' 18.35 Verkeerswenken 18-40 p- 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Am.mui 19.45 Praatje 19.55 Lichte muz. 2U.W Klass. muz. (In de pauze: boekbespr./ 22.00-22.15 Nws. en ber. Woensdag 14 augustus HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Stereo: Lie* te gr.muz. (7.30-7.35 V.d. voorpa*> J PRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30-8.35 Van alle markten praatjer v.d. huisvr.) 9.00 Stereo: de muz. (gr) 9.35 Waterst. 9 40^LicMe gr.muz. 10.30 V.d. vrouw 11.00 OTS; 11.02 R.V.U.: Problematiek van nn genealogisch onderz. v. Zuid-Ne1a.S slachten door de heer H. h. Kruimel 11.32 Stereo: Tsjechische vroeg-baios muz. (gr). HILVERSUM II 298 M NCRV:' 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Stereo: Oude muz. <gr Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Klass. aan sen (gr) 8.00 Nws. TROS: 8J1 P sleeptros: progr. voor automobilist® (8.30 Nws. en act.) 9.15 Am.muz. 8 9.45 V.d. kleuters 10.00 Stereo: luass. mu. (gr) 10.30 V.d. vrouw 11.00 Nws. 11.02 Discografie: muz. wedstrijüproB 11.50 Act. HILVERSUM III FM-KAN. EN'240 J NCRV: 9.00 Nws. 0.02 Zing, Nws. 10.03 Mengelmuze: nwe. i™ speelplaten 10.30 Ramblers Radio Hf- prises NRU: 11.00 Nws. 11.03 MmleX lezen: het laatste internat. nw'.„öp het gebied v.d. lichte muz. <12™ Nws.). (Van J SCHEVENINGEN - Waarac Dietrich het doodnormaal einde daar het grootmoed toeristen te werpen. In ee schreed ze over het Kurz; kropstem over de bloemen ze persconferenties en maa twijfelde aan haar goddeli{ Nu kan Scheveningen al wen: waar zijn ze gebleven, en Brelle, die elke zomer zongen. Waar zijn ze gebit Edith Piaf, die omringd doe suite in hef Palace of in het een volmaakt nutteloos inte Wjaar zijn ze gebleven, d< op de divan, de sopranen ei die tussen de Scala in Mil de Metropolitan in New Yoi een aria a raison van vijf ruggen tegen de blote engeit de Kurzaat wierpen? Waar gebleven, de glimmende nen, die omwille van een culturele opdracht hun o| de rug toekeerden en in luq topless hun krijgsdansen Haagse clientèle uit de toneelvloer stampten? Vergeet het maar. Verg concerten en de vuurwerke dansavonden en de semi-cu hoogstanden. Het is gewee^fi komt niet terug. Het Franse son heeft allang plaatsge voor de moddervette fi Mozart heeft het bepruikte gebogen voor een ingeblikte woodster,' die nu de kleu badgast een filmdoekje vo] gestadige bloeden brengt. Dat is Scheveningen in de Ij van 1968: een onttroonde ko in het rijk der geteisterde bac sen. Een zandbak zonder d mour van weleer, een wal* het droge met een maag, w het vermaak rigoureus is \I pompt. Eén der laatste schatbewail die de moed er nog steeds in f is mr. P. van Dusseldorp, euze directeur van het ScheV se Circustheater. Terwijl de] van de commerciële twijfel aan zijn ronde, grijze tempel hij glimlachend het glas eif Ik ben gebleven, omdat steeds heilig geloof in de mo] heden van deze badplaats, getrouwd met Scheveningen denk er niet aan om haar nuj moeilijke omstandigheden schop te geven. Waarom ik geloof in Sche| gen? Noem mij één grote Europa die zo'n unieke fische ligging heeft als Den Een metropool aan zee, ma wordt straks voor het Cq gebouw een doorslaggevend' ment. Het congreswezen 3 vindt immers èen moordend! currentie, elke stad van enif tekenis leurt met zijn eigen beest, waar het zo enig vergs is. Maar als de heren zijn praat, willen ze wat belever zien. Een nachtclub bezoeker voorstelling bijwonen. En dai gint de taak van Scheveninge hebben een ultra modern C theater, dat niet meer is v, denken uit het culturele leve onze stad. Natuurlijk, wij hebben he (V an onze Bonnse correspon BONN/BERLIJN De wijzigde situatie in Tsjeclios ije heeft hij de burgers "mdsrepubliek het verlange s'imuleerd, een .bezoek aar Nabuurland te brengen. Bi sjechische militaire miss Herlijn - een overblijfsel u geallieerde bezetting van vroegere Duitse rijkshoofds aan de Westduitsers in r een visum. Westden!rl0VVakije altijd een tetfe8 n" ^estberlijner burgers "°Pen gebleven, van West nu, r® Bondsrepubli< gebied r,Hn_ hebben het Hruikt om d TsJechoslowakije Oost Berliin aar hun familieled bellen, die zin. ost"Duitslan zij langs de normal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 6