„Op de eerste
plaats moet
er zijn:
discipline
VERSTOPPING?
Waarschijnlijk zal
nieuwe satelliet
OS overbrengen
BIGGLES IN HONGKONG
SCHE
anno 1
een
zonder
WESTDUIT!
Sonja Gaskell's afscheid schijnt definitief
Films voor Venetië
MODERNE
KEUKENS VAN
't KEUKENCENTRUM
Waar
i
De zaak Rohrbach
derde reconstructie
van
dwaling
Country- and Western-
programma zaterdag
via NCRV-televisie
Rafjaello
ontdekt in
Hongarije
ff
DISCIPLINE
RUSSISCHE
GERESERVEERD
Weer t.v.-cabaret
door
Dolf de Vries
Vanavond Nederland I
NEDERLAND I
De zaak Rohrbach
NEDERLAND II
De dood van
mijnheer Serjanszoon
BELGIè (Vlaams):
Hoera 't is een jongen
BELGIë (Waals)
Lillipop
VOORBEREIDINGEN ZIJN DRUK BEZIG
HAAST
te
WALVIS
TAAK
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 13 AUGUSTUS 1968
(Van onze kunstredactie)
Na ruim twintig jaar het Nederlandse balletleven te hebben be
heerst, gaat Sonia Gaskell er al meer over denken om zich terug te
trekken uit het actieve balletbestaan. Geruchten over haar vertrek
circuleren al jaren, maar nu schijnt het dan toch definitief te gebeu
ren. Met haar vertrek wordt een tijdperk afgesloten, waarin het
Nederlandse ballet van de grond kwam wat uiteindelijk resulteerde
in twee gezelschappen, die beide een internationale faam hebben op
gebouwd en Sonia Gaskell heeft daar voor een belangrijk deel toe
bijgedragen.
„waar ik een tijd in een kibboets
werkte en meehielp om moerassen
droog te leggen", vertelt ze. „Het
was een heerlijke tijd en ik heb er
veel vrienden in Israël van overge
houden".
Na Israël ging ze naar Parijs,
waar ze danste en aan de Sorbonne
it.eratuur studeerde. Tot ze in 1939
met een Nederlandse binnenhuisar
chitect trouwde en naar het land van
haar man verhuisde.
„Toen kwam de oorlog en ik wilde
terug naar Frankrijk. Dat ging ech
ter niet meer".
Een gesprek met haar is een
moeilijke bezigheid. Ze houdt een
lange monoloog, die ze in haar grote
lichte kamer in de Amsterdamse
Stadsschouwburg begint, dan voort
zet op een van de gangen en vaak
besluit bij haar thuis, de ruime zon
nige flat in Amsterdam-zuid.
Simon Carmiggelt schreef eens
over drie berken in een Limburgs
bos: „Ze stonden daar zo lieflijk, dat
ik ze wilde engageren voor het bal
let, maar opee«s dacht ik: Och, nee,
die kunnen het misschien niet vinden
met mevrouw Sonia Gaskell. Want
zo zagen ze er wel uit gracieus,
maar zo vrij als de wind".
Zelf zegt Sonia Gaskell over de
image van „de harde, moeilijke
vrouw": „Ik wind me altijd vrese
lijk op over allerlei dingen. Je wordt
in dit vak wel een beetje onmense
lijk- Maar als je op kantoor zit en
de mensen komen je vragen voor dit
en voor dat: dan moet je één lijn
trekken. Je kan bij de een niet toe
geven en bij de ander niet- Op de
eerste plaats moet er discipline zijn.
Er zit publiek in de zaal en dat wil
niets weten van allerlei privé-moei-
lijkheden. Het wil een goed pro
gramma zien. En dan moet je tegen
de dansers e" danseressen in bepaal
de situaties vaak „nee" zeggen, ter
wijl je liever, „ja" zegt. Ik denk dat
ik zo aan het image van de harde
vrouw ben gekomen".
Als Sofia Alexandrovna Gaskell
werd ze in 1905 geboren, als dochter
van een graanhandelaar i" de Russi
sche stad Kiev. Sofia Alexandrovna
wilde schrijfster worden. „Maar
mijn vaders voorkeur ging meer uit
naar het ballet. Op het lyceum waar
ik zat, kreeg ik mijn eerste balletles
sen. Zoals kinderen hier in Holland
als onderdeel van hun opvoeding
vaak pianoles krijgen, kreeg ik bal
letlessen".
De revolutie kwam en na die revo
lutie, in 1921 ging Sonia Gaskell met
een groepje idealisten naar Israël,
(ADVERTENTIE)
I PHILIPS BATTERIJ EN l
I ggi die móéten ivel
I w zijn I
Om de tijd te doden begon ze met
balletlessen en toen vlak na de oor
log haar man stierf, werden die bal
letlessen haar levensonderhoud.
Het was een vreselijke tijd en
vaak wilde ik ophouden, maar mijn
leerlingen bleven komen en vanzelf
ontstond opeens de eerste groep: Het
Balletrecital".
Het werd een tijd vol armoede,
„een tijd van brood, bokking en
thee", zegt ze glimlachend over het
publiek in die begintijd. „Toen we
begonnen, was er helemaal niets.
Geen publiek, niets. Een balletmeis
je werd beschouwd als een soort
huppeldingetje en het heeft jaren ge
duurd voordat die reserve tegen de
mensen van het ballet is doorbroken.
Ik heb ervoor gevochten en ik geloof
wel, dat ik mag zeggen, dat het me
is gelukt".
Het beroep van danser, vindt Sonia
Gaskell, heeft aan prestige gewon
nen. „Het is nu geen uitzondering
meer, dat meisjes uit de burgerlijke
kringen balletdanseres worden. Het
is ook geen uitzondering meer dat
we worden uitgenodigd op cocktail
party's van ambassades".
Ze voelt zich op deze party's niet
zo erg thuis „omdat", zoals ze zelf
zegt, „ik me moeilijk bij mensen
kan aansluiten. Dat is waarschijnlijk
ook de reden, dat ze weinig vrienden
heeft. Ze wordt vaak afgeschilderd
als een eenzame vrouw, waarvan
niemand weet wat ze met haar vrije
tijd doet".
„Ik ben niet zo eenzaam", rea
geert ze daar fel op. „Ik heb ook
vrienden, maar dan buiten het bal
let, dat vind ik prettiger. En dan
heb ik veel kennissen in Parijs,
waar ik nu erg veel zal gaan wonen.
Nee, in Nederland heb ik veel min
der vrienden, dat is wel waar".
Misschien hoort de eenzaamheid
bij mensen, die zich een bepaalde
positie in het theaterleven hebben
verworven, waarbij ze harde beslis
singen moeten kunnen nemen.
Misschien zouden Carmiggelts
berkjes het toch met haar hebben
kunnen vinden, want zelf geeft ze
die indruk toch ook: wel gracieus,
maar zo vrij als de wind".
VENETIë (AP) Volgens officieuze berichten zullen de hieronder
volgende films worden vertoond in het Film-festival van Venetië dat
van 24 augustus tot 7 september wordt gehouden.
Regisseurs van 16 landen hebben besloten het festival te boycotten
als protest tegen de directeur van het festival Luigi Chiarini.
Chiarini heeft verklaard dat dit zijn laatste festival zal worden.
Hij is 68 jaar.
De films die vertoond zullen worden:
ITALIë: .Theorem' van Pier Paolo Pasolini; .Partner' van Bernardo
Bertolucci; ,Viva la madonna' van Gian Vittorio Baldi; Diary of a
schrizophrenic' van Nelo Risi; Galileo' van Liliana Cavani;,Our lady
of the Turks' van Carmelo Bene en .Summit' van Giorgio Bontempi.
FRANKRIJK: ,The ballad of the dog' van Gerard Verget; ,The nude
childhood' van Maurice Pialat; ,The foam of the days' van Charles
Belmont en .Socrate' van Robert Lapoujade.
WEST-DUITSLAND: Circus artists under a tent: Perplex? van
Alexander Kluge en ,The Castle' van Eduard Nolte.
VERENIGDE STATEN: .Faces' van John Cassavetes; ,11 monterey
pop festival' van Five Directors; .Wheels in the ashes' van Peter Gold
man en ,Me and my brother' van Barry Shear.
SPANJE: .After the deluge' van Jacinto Esleva en ,Tres estres es
tres' van Carlos Saura.
GRIEKENLAND: .Kierion' van Demonsthene Theos.
JOEGOSLAVIë: .Midi 1948' van Purisa Djordjevic.
ENGELAND: ,One plus one' van Jean Luc Godard, en ,Tell me lies',
van Peter Brook.
HONGARIJE: ,The walls' van Andras Kovacs en ,The silence and
the shouting' van Mikos Jancso.
TSJECHOSLAWAKIJE: ,The valley of the bees' van Frantisek Vacil
en ,The Deserter' van Juro Jablowoski.
(ADVERTENTIE)
Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen |üf}||D|| BV
bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: llvUIIILHA
Sonja Gaskell over haar image als moeilijke vrouw: „Ik wind
me altijd erg op over allerlei zaken.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Op 1 april van
dit jaar bracht de AVRO-televisie
onder de titel „Dat mag geen naam
hebben" een cabaretprogramma
van de Haagse acteur Dolf de Vries.
Donderdag 15 augustus van 20.50 tot
21.20 uur via Nederland 1 wordt een
tweede door Dolf de Vries samenge
steld cabaretprogramma uitgezonden
„Spelen met vergissingen".
Aan dit amusementsprogramma zal
medegewerkt wogden door Anne-Wil
Blamkers, Marijke Merckens, Kees
Coolen en Dolf de Vries, allen vast
verbonden aan de Haagse Comedie.
Hoewel de dertigjarige Dolf de Vries
zich in de eerste plaats acteur voelt,
vindt hij het toch leuk om cabaret
te doen. Zijn cabaret is niet politiek
getint en er wordt niet i"1 gehekeld
om te hekelen, zoals hij dat zelf uit
drukt. Het behandelt wel problemen
van deze tijd.
De volgende liedjes en sketches
worden o.a. in dit programma ver
tolkt: „Tango" (door Anne-Wil Blan-
kers en Kees Coolen), „De Wande
laars" (door allen), „Telefoon" (Ma
rijke Merckens en Dolf de Vries)
„Tramhalte" (Kees Coolen), „Boom"
(Marijke Merckens en Anne-Wil
BI ankers).
De produktie en de regie zijn in
handen vain respectievelijk Tonny
Schifferstein en Guus Verstraete jr.
URBINO (Italië) (AP) Een
voorheen onbekend schilderij van de
grote renaissance schilder Faf-
faello is in Hongarije ontdekt.
De Raffaello Academie zei een
bericht ontvangen te hebben dat het
doek, een Madonna op een troon, ge
vonden werd door dr. Lucia Dracopol
Ispir van de vakbond van beelden
de kunstenaars uit Boekarest.
Dr. Ispir, aldus de academie, heeft
aangeboden haar bewering te staven
op een conferentie in Urbino, de ge
boortestad van de schilder.
Raffaello leefde van 1483 tot 1520.
Het doek is gesigneerd met Raf
faello, maar de academie maakte
geen verdere bijzonderheden bekend.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM „Rondom Nash
ville" is de titel van een program
ma, dat de NCRV zaterdag 17 au
gustus om 20.20 uur uitzendt.
Hierin zullen de liefhebbers van
country- and westernmusic aan hun
trekken kunnen komen.
Hoofdpersoon in dit programma is
de zanger Charley Pride, een vak
man op het gebied van de country
and mestern en ongekend populair in
Amerika. Verder, werken mee Con-
ny Vink en The Dutch Blue Grass
Group.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Na „Het proces
Carl von O." en „De zaak Jakubov-
sky" zendt de NCRV vanavond om
21.00 uur het eerste deel uit 'van
„De zaak Rohrbach". Dit laatste
proces is van veel recenter datum
dan de beide voorgaande reconstruc
ties.
De verwikkelingen speelden zich af
tussen de jaren 1957-1961. Ook deze
gerechtelijke dwaling werd weer ge
dramatiseerd door R. A. Stemmle,
die tevens de regie voerde. Op een
afgelegen plaats worden lichaamsde
len gevonden van een onbekende
man. Als de politie een onderzoek
instelt, leidt dit tot de arrestatie van
Maria Rohrbach op 13 april 1957. Zij
wordt in staat van beschuldiging ge
steld voor moord op haar chtgenoot.
Evenals bij het proces tegen Ja-
kubovsky is alles gebaseerd op aan
wijzingen, waarvan een deel in Ma
ria Rohrbachs nadeel uitvalt.
Twee factoren blijken uiteindelijk
doorslaggevend te zijn: een verkla
ring van Maria's vriendin, Brigitte
Röster en een grove beschuldiging
van de procureur-generaal, die zegt
dat er aanwijzingen zijn, dat Maria
het hoofd van haar man heeft ver
brand Ondanks haar hardnekkig -wol-
houden in haar onsehuid wordt zij
veroordeeld. Slechts haar verdediger
is overtuigd van haar onschuld. Het
tweede en derde deel van deze pro
duktie zullen respectievelijk worden
uitgezonden op 25 en 29 augustus.
18.50
19.00
19.06
19.31
20.00
20.20
20.45
21.00
22.10
22.20
22.40
22.45
18.50
19.00
19.03
19.15
19.35
20.00
20.20
21.10
BAREND DE BEER
NIEUWS IN HET KORT
TOM JONESSHOW met het bijzondere the
ma ..Verliefd, verloofd, Felrouwd".
LIEBERMAN EN LIEBERMAN „Mensen....
merkwaardige wezens"
JOURNAAL
HIER EN NU
TOPPERS VAN TOEN EN NU
DE ZAAK-ROHRBACH. Gedramatiseerde re
constructie van een gerechtelijke dwaling.
Ergens op een afgelegen plaats worden li
chaamsdelen van een onbekende dóde ge
vonden, De politie gaat over tot de arresta
tie van Maria Rohrbach, die ervan wordt
beschuldigd haar man te hebben vermoord.
THE MORAVIAN COLLEGE CHOIR uit
Bethlehem.
SAMENWERKENDE SUIKERZIEKEN, docu
mentaire over de wijze waarop 20.000 diabe
tici elkaar helpen
TWEEDE JOURNAAL
SLUITING
BAREND DE BEER
NIEUWS IN HET KORT
DE VERREKIJKER intern, jeugdpournaal
VAN GEWEST TOT GEWEST
WIJ EUROPEANEN Vanavond Oostenrijk
JOURNAAL
(in kleur) DUBBELSPION „Shana"
CLOSE-UP VAN DE FRANSE RADICALE
STUDENTENBEWEGING Deze documentaire
toont aan dat de Franse radicale studenten
nog steeds actief zijn in hun strijd tegen de
Franse gevestigde orde.
21.35 DE DOOD VAN MIJNHEER SERJANSZOON
Derde en laatste deel van de televisiebewer
king van het beroemde boek „Mijnheer J. B.
Serjanszoon" van Herman Teirlinck.
22.25 TWEEDE JOURNAAL
22.30 SLUITING
ZANDMANNETJE
ZANZIBAR ieugdfeuilleton
TIENERKLANKEN, rechtstreeks uit Oostende
MEDEDELINGEN
NIEUWS
HOERA, 'T IS EEN JONGEN!, een gezellige
ouderwetse klucht van Arnold en Bach met
in de hoofdrol Johan Kaart
4c DOCUMENTA KASSEL 1968. Programma
gewijd aan de kunst van de jongste vier
jaren. Architectuur en de integratie van het
kunstwerk in het dagelijks leven.
NIEUWS
18.55
19.00
19.30
19.55
20.00
20.25
22.40
22.55
18.50 RERIÖHTEN
18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES, uitzending
van Lekenfilosofie en -moraal
19.25 KLAAS VAAK
19.30 D'IBERVILLE, de geschiedenis van Canada
20.00 JOURNAAL
20.30 LILLIPOP NO 2, zomerprogramma voor de
jeugd
21.15 MADE INprogramma gewijd aan Polen
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
DEN HAAG Bij de PTT wordt
de kans, dat de Olympische Spelen
in Mexico „life" naar alle delen van
de aarde worden uitgezonden via
een nieuwe communicatiesatelliet op
75 procent geschat. Dit zou dan de
eerste satelliet van het type Intelsat
III zijn. In geval van tegenslag zal
er echter wel een andere kunstmaan
worden ingeschakeld om te zorgen,
dat Europa de O.S. rechtstreeks kan
ontvangen op de televisieschermen.
Intelsat III dankt zijn naam aan de
wereldorganisatie „International Te
lecommunications Satellite Consor
tium". Tot de 62 deelnemende tele-
communicatie-instanties behoort ook
Nederland. De deelnemers zijn geza
menlijk eigenaar van satellieten en
de voor de besturing en metingen
benodigde grondapparatuur, maar
niet van de grondstations. De grond
stations moeten echter wel toestem
ming van Intelsat hebben om met de
satellieten te werken.
De eerste kunstmaan werd medio
1965 in bedrijf gesteld onder de naam
Early Bird. Later kreeg zij de code
naam Intelsat I. Zij kan 240 telefoon
kanalen tegelijk verwerken tussen
Europa en Amerika, dan wel een te
levisiekanaal indien gewerkt wordt
tussen twee standaard-grondstations.
Men dacht aanvankelijk, dat Early
Bird slechts 18 maanden zou „leven",
maar ze werkt nog steeds goed. In
1966 en 1967 gingen vier satellieten
van het type Intelsat. II de ruimte in.
Een verbeterde versie van de vorige.
Zij bestrijken een groter gebied en
kunnen bovendien met meer dan
twee grondstations tegelijk werken.
Van deze vier kunstmanen functio
neren er nog drie en wel een boven
de Atlantische en twee boven de
Stille Oceaan.
De Intelsat III „hangt" net als zijn
voorgangers straks op een vast punt,
maar de capaciteit is groter (max
1200 telefoonkanalen). Er zijn er zes
van besteld, waarvan de eerste in
september de lucht in gaat en het
volgend jaar volgen er nog drie. Aan
gezien zij allemaal een andere plaats
krijgen, zal een wereldomvattend
stelsel van communicatiesatellieten
worden bereikt. Intussen staat al
weer de Intelsat IV op stapel met een
nog grotere capaciteit (6000 kanalen).
Het eerste exemplaar wordt jn 1971
geleverd. De Intelsat III heeft een ge
schatte levensduur van vijf jaar.
Hoewel er a)les op wordt gezet, de
eerste Intelsat III rond 18 september
op Kaap Kennedy te lanceren en op
1 oktober operationeel te doen zijn,
is er geen direct verband tussen deze
haast en het begin van de Olympi
sche Spelen (12 oktober). De spoed
is een gevolg van de toenemende be
hoefte aan transatlantisch telefoon
verkeer, en van het feit dat in Zuid-
Amerika nieuwe, grondstations aan
het satelliet-verkeer gaan deelnemen.
Uitstel van lancering (tenminste een
maand) zou een flinke inkomsten
derving betekenen, mislukken een
strop van 43 miljoen gulden. De te
levisie is voor Intelsat uit commer
cieel oogpunt niet interessant. Wel
zal de organisatie deze nieuwe kunst
maan vanwege het algemeèn belang
ter beschikking stellen voor beeld
overdracht van de O.S.
Mocht Intelsat III niet tijdig in be
drijf komen, dan zal de organisatie
volgens het PTT-blad „aangetekend"
haar heil zoeken bij de National
Aviation and Space Administration
(NASA) die er mogelijk door in
schakeling van een applied techno
logy satellite dan naar zal streven,
dat de spelen toch life naar Europa
komen.
(ADVERTENTIE)
Baronielaan 59, Breda
EÜAAR Li A HARDLEy iS REEDS ih DE DRUKTE
VAN DE STRATEN MN HONGKONG VER-
DWENEN^~
BlG" GEHELE APPARAAT VAN DE
POLITIE TREEDTiN WERKING, TER-
WÜL BRANDS OP HET HOOFDKWAR
TIER VERZORGD EN ONDER-
Reken er mddrop, Brands.
De dtdmdnten die nu erOens
tn de jungle van de Mdto
Gro550 U^en, kwamen vdn
jelddtète oven/dl i Weetje
Wddr het vtie$tui§ neer«"
stort is?y
f Ddn zou ik hier niet zijn, 1
kotonelMadrdeinUchtinoen
die ik kree§ §even niet de
minste hoop het toestel
pfeteru$ te vinden!
Dinsdag 13 augustus
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.00 Komt vrienden in het
ronde: progr. rondom het volkslied
12.26 Med. voor land- en tuinbouw 12.29
Overheidsvoorl.: uitz. v.d. landbouw
12,39 Sportrevue 13.00 Nws., 13.11 Ra-
diojourn. NRU: De lichte muze be
licht: bewerkingen van volksmelodieën
uit het Verenigd Koninkrijk 14.30 Ros
trum of composers: mod. muz. (opn)
AVRO: 15.00 Stereo: Fragmenten uit
Duitse opera's (gr) 16.00 Nws. 16.02
Stereo: Residentie-orkest en solist:
mod. en klass. muz. 17.00 De zingen
de bougie: gevarieerd platenprogr. v
autom. 17.55 SOS-ber. 18.00 Nws. 18.16
Radiojoum. 18.30 Stereo: Dansorkest
en zangsol. 19.00 Zelfportret 19.30 Nw«.
19.35 Variëteitenkabinet: gevar. progr.
20.45 Zeil in zicht: hoorspel 21.15 Ste
reo: Metropole-ork: am.muz. 21.50 Oud
plaatwerk 22.30 Nws. 22.40 Radiojoürn.
NRU: 22.55 Het muziekleven in Ned.
van vóór 1940, muz. lezing 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00. Van twaalf tot twee: ge-
var, progr. (12.22 Wij van het land,
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30
Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar..)
14.05 Stereo: Musiësta: licht muziek-
progr. 14.30 Pizzicato: muz. middag-
magazine 17.00 Overheidsvoorl.: Re
vakbeweging in de Ned. Ant. Vraag
gesprek van Kees van Maasdam met
de heer A. Lakerveld 17.10 Voor de
jeugd. 18.00 Mètropole-orkest en zang
sol. 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05 Van
je buren moet je 't hebben: licht pro
gr. 20.00 Opn. van de openb. lessen
v.d. intern, zomercursus voor voca
listen te 's-Hertogenbosch 21.00 KerK
aan banden (II), gesprekken met Tsje-
choslowaakse priesters 21.15 Limburgs
symfonie orkest en soliste: klass. en
mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Overwe
ging 22.45 Gewijde muz. 23.00 Verge*
zichten vakantiemagazine 23.30 Stereo.
Lichte gr,muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III FM EN 240 M
VARA: 12.00 Nws. 12.03 Zorro: tie-
nerprogr. 13.00 Nws. 13.03 Eksprtji
gevar.* platenprogr. (14.00 Nws.) 15.W
Nws. 15.03 Er-Jee-Em-Drie: licht pia-
tenpnogr. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix-
licht platenprogr.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. M
Weerber., med., progr.-overz. en Süa-
ber. v.d. schippers 12.48 Lichte muz.
12.55 Buitenl, persoverz. 13.00 Nieuw»
en weerber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nwj-
14.03 Gevar. muz. (15.00 Nws.) lo.JJJ
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Progr. voor
oudere luisteraars 17.00 Nws., weer
ber. en meed. 17.15 Lichtee muz. 18.w
Nws. 18.03 V.d. sold. 18.28 Paardesporv
uitsl. 18.30 Franse les 18.32 Gnrmj?'
18.35 Verkeerswenken 18-40 p-
18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz.
19.00 Nws. en weerber. 19.30 Am.mui
19.45 Praatje 19.55 Lichte muz. 2U.W
Klass. muz. (In de pauze: boekbespr./
22.00-22.15 Nws. en ber.
Woensdag 14 augustus
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdlied 7.23 Stereo: Lie*
te gr.muz. (7.30-7.35 V.d. voorpa*> J
PRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws.
8.11 Act. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz.
(8.30-8.35 Van alle markten
praatjer v.d. huisvr.) 9.00 Stereo:
de muz. (gr) 9.35 Waterst. 9 40^LicMe
gr.muz. 10.30 V.d. vrouw 11.00 OTS;
11.02 R.V.U.: Problematiek van nn
genealogisch onderz. v. Zuid-Ne1a.S
slachten door de heer H. h. Kruimel
11.32 Stereo: Tsjechische vroeg-baios
muz. (gr).
HILVERSUM II 298 M
NCRV:' 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Stereo: Oude muz. <gr
Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Klass. aan
sen (gr) 8.00 Nws. TROS: 8J1 P
sleeptros: progr. voor automobilist®
(8.30 Nws. en act.) 9.15 Am.muz. 8
9.45 V.d. kleuters 10.00 Stereo: luass.
mu. (gr) 10.30 V.d. vrouw 11.00 Nws.
11.02 Discografie: muz. wedstrijüproB
11.50 Act.
HILVERSUM III FM-KAN. EN'240 J
NCRV: 9.00 Nws. 0.02 Zing,
Nws. 10.03 Mengelmuze: nwe. i™
speelplaten 10.30 Ramblers Radio Hf-
prises NRU: 11.00 Nws. 11.03 MmleX
lezen: het laatste internat. nw'.„öp
het gebied v.d. lichte muz. <12™
Nws.).
(Van J
SCHEVENINGEN - Waarac
Dietrich het doodnormaal
einde daar het grootmoed
toeristen te werpen. In ee
schreed ze over het Kurz;
kropstem over de bloemen
ze persconferenties en maa
twijfelde aan haar goddeli{
Nu kan Scheveningen al
wen: waar zijn ze gebleven,
en Brelle, die elke zomer
zongen. Waar zijn ze gebit
Edith Piaf, die omringd doe
suite in hef Palace of in het
een volmaakt nutteloos inte
Wjaar zijn ze gebleven, d<
op de divan, de sopranen ei
die tussen de Scala in Mil
de Metropolitan in New Yoi
een aria a raison van vijf
ruggen tegen de blote engeit
de Kurzaat wierpen? Waar
gebleven, de glimmende
nen, die omwille van een
culturele opdracht hun o|
de rug toekeerden en in luq
topless hun krijgsdansen
Haagse clientèle uit de
toneelvloer stampten?
Vergeet het maar. Verg
concerten en de vuurwerke
dansavonden en de semi-cu
hoogstanden. Het is gewee^fi
komt niet terug. Het Franse
son heeft allang plaatsge
voor de moddervette fi
Mozart heeft het bepruikte
gebogen voor een ingeblikte
woodster,' die nu de kleu
badgast een filmdoekje vo]
gestadige bloeden brengt.
Dat is Scheveningen in de Ij
van 1968: een onttroonde ko
in het rijk der geteisterde bac
sen. Een zandbak zonder d
mour van weleer, een wal*
het droge met een maag, w
het vermaak rigoureus is \I
pompt.
Eén der laatste schatbewail
die de moed er nog steeds in f
is mr. P. van Dusseldorp,
euze directeur van het ScheV
se Circustheater. Terwijl de]
van de commerciële twijfel
aan zijn ronde, grijze tempel
hij glimlachend het glas eif
Ik ben gebleven, omdat
steeds heilig geloof in de mo]
heden van deze badplaats,
getrouwd met Scheveningen
denk er niet aan om haar nuj
moeilijke omstandigheden
schop te geven.
Waarom ik geloof in Sche|
gen? Noem mij één grote
Europa die zo'n unieke
fische ligging heeft als Den
Een metropool aan zee, ma
wordt straks voor het Cq
gebouw een doorslaggevend'
ment. Het congreswezen 3
vindt immers èen moordend!
currentie, elke stad van enif
tekenis leurt met zijn eigen
beest, waar het zo enig vergs
is. Maar als de heren zijn
praat, willen ze wat belever
zien. Een nachtclub bezoeker
voorstelling bijwonen. En dai
gint de taak van Scheveninge
hebben een ultra modern C
theater, dat niet meer is v,
denken uit het culturele leve
onze stad.
Natuurlijk, wij hebben he
(V an onze Bonnse correspon
BONN/BERLIJN De
wijzigde situatie in Tsjeclios
ije heeft hij de burgers
"mdsrepubliek het verlange
s'imuleerd, een .bezoek aar
Nabuurland te brengen. Bi
sjechische militaire miss
Herlijn - een overblijfsel u
geallieerde bezetting van
vroegere Duitse rijkshoofds
aan de Westduitsers in
r een visum.
Westden!rl0VVakije altijd
een tetfe8 n" ^estberlijner
burgers "°Pen gebleven,
van West nu, r® Bondsrepubli<
gebied r,Hn_ hebben het
Hruikt om d TsJechoslowakije
Oost Berliin aar hun familieled
bellen, die zin. ost"Duitslan
zij langs de normal