levard ngen Bandstad voor de Delta PFAFF OPVOEDEND HEKWERK Proef helikopterdienst Philips-DAF geslaagd Ir. Ambachtsheer zegt Zeeland vaarwel In gesprek met IDEE VAN BRABANTSE STEDEBOUWKUNDIGE HERMANS (WERKGROEP BANDSTAD) Wfflfll BINNENKORT ELKE DAG DANKBAAR AFSCHEID HAKENKRUIS OP KERKDEUR TE OVEZANDE Vlaggetjesdagen in Yerseke nog niet bekend Meisje uit Den Hout vermist Ylasauto haalt in Terhole dak van woning H. Lijmbach vV,ry) de man voor ndiefstal ehouden MORGEN Bandstad Vleeseter Corrupt Kabouters Cong res Hotel,„DE LINDE - SÉÉ Tob niet langer. Ruil uw oude naaimachine in. Schaf u de moderne Pfaff aan. Pfaff Naaimachinehuis W. RIKKEN N.V. Twee keer in één week Schade f 60.000,- Oorzaak brand ■- DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 13 AUGUSTUS 1968 SINGEN Terwijl op ssingse strand nog geno- rdt van het betere zo- it, is men aan Boidevard pter druk bezig met bet van de glooiing, voordat de herfststormen weer komen. Het gaat hier om iewerkzaamheden. Op de worden koperslakstenen st, die volkomen besten- en geen asfaltlaag nodig Het betreft het beruchte looiing, dat tijdens ruw 1 talloze keren schade op. >or scheuren en stukbre- oor het zetten van de ko- stenen wordt het ïlijk verstevigd. ECHT (ANP) De Utrechte heeft een vierde man aange- die ervan wordt verdacht ideel te hebben gehad in de van circa 1000 gouden ringen irde van ongeveer 120.000,— juwelierszaak Vam Dijk in PEN erfgename van Singapore, 14 J. 14.30, 16.50, 19.10 en 21.30 uur Raad wie komt dineren, a.l. 0, 16.50, 19.10 en 21.30 uur Vngélique en de sultan, 14 J. 16. 18 en 20 uur Dr. Zjivago, 14 j. n 21 uur ades De vos, 14 J. 0, 16.50, 19.10 en 21.30 uur Het wonder der liefde, 14 j. 16, 20 en 22 uur De cracks, a.l. 14, 16.30, 19 en 21.30 uur De extravagante dr. Doolittle, 17.15 en 20.30 uur. be sound of music, a.l. 4, 17.15 en 20.30 uur Tarzan and the jungle boy, a.l. 16, 18, 20 en 22 uur Vat gebeurde In het donker, 14 j. 16, 18, 20 en 22 uur RO 20 uur markt der liefde, 18 j. AARTSDIJK tent Dorpsplein 19.30 uur Con- dvendo stadhuis 16-17 en 20-21 uur t door prof. E. Delmotte elder 10-12 en 14.30-18 uur Schil- van Omer van Vosselen TA TER MUIDEN 4B Raadhuisje 10-12 en 14-17. W rijen van Raymond de zenbroeck en Jos. But LAAS »en als onder vandaag pen als onder vandaag >en als onder vandaag IPEN pen als onder vandaag r /s* dat m/emamd md durft te als /kt hem zou irrestereu.., JerMannq— urbane haridyormtcjc zonets horen.cn TnduótiTccjcb'ccJcn^. -p |-^qe//eve cn pa<srieve recreatie I i i I furrtfr cfcbTcdcn*^ naar Kort rijk jcAaaf tisoo.ooo (Van een onzer verslaggevers) BREDA Zo zal „de Gouden Delta", 's-werelds grootste haven gebied, er in de toekomst kunnen uitzien: een reusachtige cirkelvor mige bandstad van Den Haag langs Rotterdam, Breda, Antwer pen, Gent en Brugge naar Oosten de. Deze stedenband zou bij Breda gekruist kunnen worden door een tweede bandstad: Vlissingen - Middelburg - Goes - Bergen op Zoom - Roosendaal - Breda, die bij Tilburg kan worden voortgezet in de richting Nijmegen-Arnhem en Eindhoven-Venlo-Ruhrgebied. De toekomstkaart, een „structuur schets", is ontworpen door de Bre dase stedebouwkundige A. J. A. Hermans, lid van de landelijke Werkgroep Bandstad. De werkgroep heeft nog deze maand een bespre king met vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam, vaarin boven staande kaart zal worden toegelicht. Adviseur van de werkgroep is de bekende prof. ir. Jac. P. Thljsse. Deskundigen menen dat men in dichtbevolkte en sterk geïndustriali seerde landen als Nederland en Bel gië niet langer kan doorgaan met het lukraak uitbreiden van alle ste den en dorpen. Het resultaat daar van zou „de totale chaos" zijn, een soort kolossaal Ruhrgebied, waarin het leven voor de mensen een last wordt. Om dat te voorkomen hebben de Provinciale besturen van Zuid-Hol- jand, Zeeland en Noord-Brabant het bouwen aan banden gelegd, of zul len zij dat binnenkort doen. In de Tweede Nota over de Ruimtelijke Ordening heeft de Nederlandse re- I gering de noodzaak hiervan onlangs nog eens onderstreept. Ook in Bel- gie wint het inzicht eld, dat men de bouwers niet straffeloos hun gang kan laten gaan. In sommige gebieden kan de «bandstad" een oplossing zijn. Daar- er verstaat men een ketting van grote en kleine woon- en werkgebie- en langs „trunsportbanden" zoals autowegen, spoorlijnen, metro's, enz. varfan®spun1:i 's dal sneI transport »n mensen en goederen een eerste eiste m een moderne samenleving bf^stad zullen de woom- ten j>ebleden zo ontworpen moe- bom!*da* de verbindende ver- ieder^6®6? stlel bereikbaar zijn voor de m! de bandstad zelf zullen ook fn m^t au**»1 in flats, maar wonen buagalows moeten kunnen tteati wOT1 de omringende re- SS* gemakkelijk bereik- gens S5 tn Z1]?' De. bandstad is vol- nitsteken?°UW^kundige Hermans een siM vnn J, 20 met de beste oplos- 2x nlde flemen in het Be- Hij zegt: „De op- •rarakter 15 z°danlg, dat het - van de delta wordt ver- otende^pwn. d??ta als „een vlees- reldscheenvaai+i .ontvangt het we- "laar z2ï w keer niet aUeen> Rebhtsoader °ok naar zich toe. de „vleeseter" ka?rt heeft hij gobrackt. schematisch in kaart bondenrieden® '"t08 bandstad ver vaart, de vTi Afvangen de wel- zich toe TV M® knigen haar ^gen-Oost To Maasv'akte, Vlis- yost, Terneuzen, Antwerpen. noordelijk West-Brabant dat zijn de uitgestoken tongen van de plant." Maar terwijl hij zijn „bondgenoot schap der steden" tekent, zijn Rot terdam en Antwerpen en met hen vrijwel alle partners in de steden- bond, in een middeleeuws aandoen de concurrentiestrijd verwikkeld. De één gunt de ander het licht in de ogen met. Hermans: „Bijna iedereen wil zijn eigen belangen veilig stellen ten kos te van anderen. Alleen als wij 'n ver boven onze kleine individuele belan gen uitgaand gemeenschappelijk ideaal kunnen vinden, zal het bou wen van een goede stad als vanzelf gaan!" Hij vindt, dat maatschappelijke pres tigeoverwegingen van personen en instellingen veel te doorslaggevend zijn in de huidige stedebouw. Rege ringen provinciebesturen en gemeen telijke overheden denken nog altijd dat zij elkaar moeten overtroeven met hogere kerktorens precies als in de middeleeuwen. Hermans is niet de enige die dat vindt. Het stemt hem somber Hij vergelijkt de bewoners van het deltagebied met kabouters. „In de eerste jaren van je leven voel je je in een sterk kabouterhuisje best", zegt hij, „maar als je niet tijdig voor een groter huis zorgt, ga je op een kwade dag dood!" In de ruimtelijke ordening moet daarom nu niet straks, rekening gehouden wor den met de toekomst. Hermans: „Als de delta ook na het jaar 2000 nog bestaansrecht wil hebben, moeten we in deze snelle tijd nu al waarborgen scheppen om straks de strijd om het bestaan te kunnen voortzetten. De tongen kun nen nog verder worden uitgestoken. De Maasvlakte, het Rotterdamse werkgebied-in-zee, moet voor ons 'n teken aan de wand zijn!" De Bredase stedebouwkundige heeft zijn toekomstkaart getekend als par ticulier, en dus geen rekening ge houden met de politieke gevoelighe den van het ogenblik. Zo laat hij zonder blikken of blozen, zijn band stad van Rotterdam via Moerdijk en Zevenbergen maar Breda gaan. En hij tekent niet alleen een werkge bied bij Moerdijk, maar ook in de Hoeksehe Waard, ten noorden van het Hollandsch Diep. Dat zal zeeir tegen het zere been zijn van de Zeeuwen, die zich ver zetten tegen een grootse industri ële ontwikkeling bij Moerdijk (Shell- Chemie), als deze tenminste een uit breiding van het Rotterdamse haven bekken in zuidelijke richting zou be tekenen. In Hermans' a-politieke con ceptie komt Moerdijk daar echter wel op neer. Hermans' toekomstkaart zal ook niet zo best vallen in de Brabantse hoofdstad Den Bosch. Het Reimers- waalplan een zeehavenproject tus sen Bergen op Zoom en Goes in de Oosterschelde komt er immers niet op voor Geen toeval, maar opzet. Band- stadontwerper Hermans: „Het Rei- merswaalplan zou de relatie Zee land-Brabant blokkeren.Hij heeft de „Brabantse" zeehaven noor delijker getekend, op het eiland Tho- len, als logische voortzetting van een havemontwikkeling 'vanuit Moerdijk naar zee. Dat ook hij op een „Bra bantse" zeehaven mikt, blijkt uit bel feit, dat op zijn kaart het „kanaal van Waarde" voorkomt, de nieuwe doorsteek vanuit de Westerschelde naar de Oosterschelde en Reimers- waal (Tholen). Hermans heeft op zijn kaart niet de wegen getekend, en dus ook niet de bestaande en ontworpen brugver- bindimgen. De Oosterscheldebrug staat er niet op en de Zoomweg ook niet. De noord-zuidverbindingen in Deltaland spelen in zijn visie kenne lijk de rol van „kortsluitingen" tus sen de delen van de bandstad. Bedoeling vam de Werkgroep Band stad is om medio 1969 in de T.H.- Twenite een internationaal congres over het bandstad-idee te houden. Aan de Werkgemeenschap Bergeyk, die jaarlijks congressen over ruimte lijke ordening organiseert, is ge vraagd het onderwerp .bandstad' me de aan de orde te stellen tijdens het congres van 20 en 21 september a.s. Hermans hoopt diat zijn bliksemsnel ontworpen toekomstschets van „de Gouden Delta" zowel in Bergeyk als in Twente ernstig bekeken wordt. Maar nog liever zou het hem zijn, als de overheden in het betrokken gebied zijn kaart een blik waardig zouden keuren. „Overigens is het maar een idee", zegt hij, „ik geef het graag voor een beter (ADVERTENTIE) II KLOOSTERZANDE Specialiteit: Westerschelde schotel. (Van een onzer verslaggevers) OOSTERHOUT Het 20-jarige meisje Dymphi van Groesen (ge meente Oosterhout) is spoorloos ver dwenen. Zij verliet op 5 augustus j.l. de ouderlijke woning en is daar tot op heden nog niet teruggekeerd. Eenieder die inlichtingen kan ge ven wordt verzocht zich in verbin ding te stellen met de inspecteur van gemeentepolitie in Oosterhout (01620 -4944) of met de plaatselijke politie. Het signalement van het meisje: lang ongeveer 1,64 m., lichtblond, springend haar, bleek, rond gezicht, draagt bril met licfy montuur. Ze is gekleed in een lange, beige ge ruite broek, oranje trui, oranje plas tic jack, bruine schoenen, geen kou sen. Ze is in het bezit van een da mesrijwiel merk „Bate" en van een groene militaire tas. HMRBRHgm, s" - 'i - m 'to i - «Maas (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN Philips en DAF hebben in de eerste drie proefinaan- den goede ervaringen opgedaan met lokale helikopterdiensten voor eigen (hoger) personeel. De beide Eindho- vense bedrijven hebben een vliegsyn- dicaat gesticht dat een Amerikaanse straalhelikopter heeft ingezet. In het eerste kwartaal zijn ruim honderd zakenreizen uitgevoerd met het toestel dat per keer vier perso nen kan vervoeren. Het ligt in de be doeling dat binnen enkele weken, na afsluiting van de proefperiode, de diensten uit te breiden tot de hele week. Momenteel is het gecharterde toestel drie dagen per week opera tioneel. Het feit dat zowel diverse hogere staffunctionarissen vam Philips als van DAF in dezelfde omgeving za- kenbezoeken moeten afleggen (bij nevenbedrijven) is de actuele aan leiding geweest dat deze dienst in het leven is geroepen. De zaken van het vliegsyndicaat worden behandeld door de Philips' vliegdienst. Tot nu toe zijn plaatsen als Eelde, -Haamstede, Terneuzen, Enkhuizen, Brussel, Leeuwarden, Seppe en Beek (ADVERTENTIE-) Bij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid eens in een Pfaff-zaak. ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN l TOT1 ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER BERGEN OP ZOOM: TERNEUZEN Kortemeestraat 17 Nieuwe Diepstraat 23 tel. 01640-5878 tel. 01150-2294 Verder verkrijgbaar bij A. C. BASTIAANSE Papegaaistraat 4, Goes tel. 01100-7476 H. A. DE BREUCK B. F. v. Waesberghestr. 16 Hulst tel. 01140-2215 G. HEMELAAR Nieuwendijk 29, Vlissingen tel. 01184-3729 G. HEMELAAR Langeviele, Middelburg tel. 01180-5241 (Van een onzer verslaggevers) GOES Tijdens een drukbezochte receptie in de Prins van Oranje is afscheid genomen van ir. P. C. Am bachtsheer, die na dertien jaren in Zeeland werkzaam te zijn geweest, een functie in Alphen aan de Rijn heeft aanvaard. De heer Ambachts heer was in zijn Zeeuwse periode ach tereenvolgens werkzaam bij het Goe- se gasbedrijf, later bij het gasbedrijf Midden-Zeeland en tenslotte, toen er grotere samenwerkingsverbanden ontstonden, bij de n.v. ZEGAM, waar hij de functie van hoofd van het district „Noord" bekleedde. In Al phen aan de Rijn is de heer Am bachtsheer benoemd tot adjunct-di recteur van het gemeentelijk gas- en waterleidingbedrijf. In zijn Zeeuwse periode heeft de heer Ambachtsheer de perioden van uitbouw (samenvoeging van gasbe drijven) en van ombouw (van cokes gas op aardgas) staande in het eer ste gelid, meegemaakt. Diverse sprekers dankten en roem den hem om de wijze waarop hij dat heeft gedaan. Mr. F. G. A. Huber, sprekend namens het bestuur van de n.v. ZEGAM zei: „U gaf zich met hart en ziel aan uw werk". De heer T. Bogert, waarnemend directeur van de n.v. ZEGAM: „Dat de ombouw- periode zonder storingen verliep is in hoge mate aan u te danken". De vroegere chef van de heer Ambachts heer, ir. W. Sweep, die speciaal uit Alkmaar was overgekomen, had spe ciale lof voor de wijze waarop de heer Ambachtsheer tijdens de fase van aaneensluiting van plaatselijke gasbedrijven was opgetreden. Namens het personeel van het district-noord hield de heer Romondt een humoristische toespraak, waar na de heer W. Wagenaar, adjunct directeur van Gemeentewerken-Goes lof uitte voor de manier waarop de vertrekkende functionaris was op getreden als ZEGAM-vertegenwoor- (Van onze correspondent) OVEZANDE Een hakenkruis op de deur van de katholieke kerk in Ovezande heeft bij de parochianen heftige verontwaardiging gewekt. De postcommaoidaint van de rijks politie in Driewegen, opperwacht meester H. van de Panne, zoekt de dader(s). Pastoor C. vain Wunnik heeft intus sen de kerkdeur schoon laten maken. diger in de vergadering van nutsbe drijven, nutsbedrijven. Ontroerd dankte de heer Ambachts heer voor alle hartelijke woorden en de lof die hem was toegezwaaid. Hij kreeg veel mooie geschenken als her zijn carière. (Van onze correspondent) TERHOLE Door een hevig ge rommel werd het gezin Vermeulen, wonende aan de Hulsterweg in Ter hole, 's morgens omstreeks kwart voor zes opgeschrikt uit zijn slaap. „Het leek wel of er een ontzaglijk onweer losbarstte", aldus de heer Vermeulen. Zodra de bewoners bui ten kwamen bemerkten zij wat er was voorgevallen: voor de tweede maal binnen één week had een met vlas beladen vrachtauto-combinatie woning en dak zwaar beschadigd. Ongeveer honderd dakpannen wa ren van het dak gerukt en lagen ge deeltelijk vernield op de rijbaan en in de dakgoot. Over de gehele lengte waren enkele lagen dakpannen van hun plaats geschoven. De in de muur bevestigde dakgoot was gedeeltelijk ontzet en gescheurd. Stukken steen waren uit de muur getrokken en la gen met de dakpannen tussen vele bossen vlas over de rijbaan verspreid. Over een lengte van ongeveer vijftig meter lag de weg bezaaid met bossen vlas. De in de nabijheid staande wo ningen waren eveneens door de vlas auto geraakt. Het losse vlas hing tus sen de goot en de luiken. De vrachtauto die alle ellende ver oorzaakt had, was echter doorgere den. Na een speurtocht slaagde de plaatselijke politie erin de bewuste vrachtautochauffeur, die afkomstig bleek te zijn uit Emmeloord, in de Noord-Oostpolder, op een vlasbedrijf te Sint-Jansteen op te sporen. De eigenaar van de vrachtauto is tegen schade verzekerd. In afwachting van een door de verzekering te treffen regeling is de schade aan de woning, die zeer aanzienlijk is, hersteld. Als oorzaak van het ongeluk werd opge geven dat de lading vlas van de aan hangwagen naar rechts was uitge zakt en toen de bestuurder uiterst rechts van de weg ging rijden tegen de woning terecht was gekomen. door de „Jet Ranger" aangedaan. Philips en DAF streven er naar bij de meeste spreidingsbedrijven een officiële Hely-stop aan te leggen. De kosten hiervan kunnen uiterst laag blijven: 250 tot 300 gulden. „Hoewel ove-r het algemeen alleen maar ho gere staffunctionarissen met het hef- schroefvliegtuig hebben gevlogen is er aan het reizen door de lucht geen statusgrens gesteld", aldus een zegs man van Philips. Wanneer de mogelijkheid zich voor doet zullen DAF en Philips het „graag" toestaan dat andere bedrij ven in het vliegsyndicaat deelnemen. Mocht de situhtie zich voordoen dan zal het toestel eveneens worden ingezet hij het vervoer van personen die in één van de bedrijven gewond is geraakt en specialistische hulp nodig heeft- (V-an onze correspondent) YERSEKE Het plaatselijk co mité voor de organisatie van de vlaggetjesdagen op vrijdag 30 en za terdag 31 augustus is nu zo ver dat een voorlopig program is opgesteld. Voor de eerste dag, die in hoofdzaak in het teken van de visserij zal staan is door de verschillende bedrijven reeds veel medewerking toegezegd. Op de buurtverenigingen en parti culieren is reeds een beroep gedaan voor het aanbrengen van straat- en huisversiering. De vlootschouw zal dit jaar bij avond worden gehouden. Tetieinde moeilijkheden en gevaar voor ongelukken te voorkomen zullen per boot niet meer dan 35 toegangs kaarten worden verstrekt. De tweede dag zaterdag 31 augustus zal in hoofdzaak betrekking hebben op de voetbalsport en het 80-jaxig bestaan van de muziekverenigimg Mo-zart. (Van een onzer verslaggevers) KLEVERSKERKE. Men is eraan gewoon, dat boerderijen pastorale na men dragen, zoals „Weltevreden", „Op hoop van zegen" of „Geduld overwjnt alles". Een landbouwbedrijf in de buurt van één der kleinste Wal- cherse dorpen, Kleverskerke, heeft met de traditie gebroken. De eigenaar van het bedrijf heeft, kennelijk tot stichting van buren en passanten, de hekwerken rondom zijn onderneming voorzien van opvoedende leuzen, waarvan er hier één in beeld is ge bracht. „Schaamt u zich boer te zijn?" vraagt een slagzin aan de voorbijgan gers. In Kleverskerke wacht men met spanning op de dag, dat ook andere boeren in de omgeving hun hekken met leuzen gaan beschilderen, zodat er een interessante dialoog ontstaat. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De politie en de dienst Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente Middelburg zijn bezig met het onderzoek naar de oorzaak van een uitslaande brand waarvan wij in onze editie van gisteren reeds melding maakten in het ievens- middelenbedrijf van de heer H. Va der aan de Dam 29. Hier werd zondag voor ongeveer 60.000,schade aan gericht. Hoewel de brandweer twee minu ten na de eerste melding van de brand door de politie uitrukte, verg de het blussingswerk toch enkele uren en met het nablussen was men tot gistermorgen bezig. De bewoners van het bewuste pand dat op de monumentenlijst staat, wa ren na de kerkgang nog een wande ling gaan maken. Bij hun thuiskomst zag mevrouw Vader rookwolken bo ven de Dam hangen. „Dat zal toch niet bij ons zijn?", vroeg zij zich af. Op dat moment was de brandweer, in voortreffelijke samenwerking met de politie, al in actie gekomen. Het eerste uitrukvoertuig van de Middel burgse brandweer, dat het brandende perceel aan de achterzijde op het Sui kerplein benaderde, vroeg onmiddel lijk assistentie, nadat door de com mandant van de eerste wagen was vastgesteld dat het een brand van het middelgrote type betrof. Vrijspoedig kon het sein „brand meester" worden gegeven, waarna met de nablussing en het uitdoven van verschillende vuurnesten kon worden begonnen. „HET is voor mij een enorme opluch ting, dat de kinderen gisteren weer naar school zijn gegaan. Dit moet be slist niet opgevat worden als gemak zucht of onwil, want ik geloof dat vele moeders en ook vaders het met mij eens zijn. Zo'n vakantie duurt te lang. Soms valt er met de kinderen geen land meer te bezeilen." DIT zegt mevrouw H. Lijmbach uit Roosendaal. Zij heeft drie kinderen, waarvan er momenteel twee (6 en 9 jaar oud)- naar de lagere school gaan. De jongste twee jaar blijft voorlopig nog thuis. Ze zegt: „Mijn man heeft een touringcarbedrijf. Hij kan in deze zomermaanden geen va kantie nemen. Voor ons is het juist de drukste periode van het jaar. Daar mijn man vaak weg is, moet ik thuis bij de zaak blijven. Het is dus een hele opgave om de kinderen zoet te houden." „OMDAT de kinderen nog zo jong zijn, kun je ze niet aan hun lot overlaten. Wanneer het enigszins mogelijk was, ben ik er met het kroost op uit ge trokken. Maar echt lang kun je niet op een camping blijven. Bij slecht weer bijvoorbeeld vervelen ze zich ook gauw. Een enorme goede op los sing vind ik het kindervakantiewerk, zoals dat in Roosendaal fungeert. Mijn kinderen hebben daar diverse malen aan meegedaan en ze hebben het naar hun zin gehad." ,EEN vakantieperiode van zes weken is te lang. Zowel voor de ouders als de kinderen. Ik geloof, dat een maand, ruimschoots voldoende is. Temeer, daar de kinderen nog diverse andere vakanties krijgen. Wanneer je thuis niet over voldoende speelruimte be schikt, gaan de kinderen zich ver velen. Dit blijkt toch ook uit het aan tal oudere kinderen, dat in de vakan tie gaat werken. Zoiets is niet alleen een kwestie van gauw even wat geld verdienen." WIJ gaan ieder jaar met winterva- kantle. Dat is voor ons de enige ma nier om er ook eens echt uit te zijn. Uiteraard zorgt een ander dan voor onze kinderen, want ze zijn per se nog te jong om mee te nemen. Dan moeten ze toch wel elf of twaalf jaar zijn." „Ik ben er voorstander van om de jeugd zo gauw mogelijk naar een kleuterschool te sturen. Dan hebben ze de nodige afleiding. Bovendien wordt dan een basis gelegd voor het x latere bezoek aan de lagere school. Niet. zozeer wat betreft het te volgen onderwijs, maar veeleer vanwege de aanpassing. In een kleuterschool ra ken ze in de sfeer van het klassikaal onderwijs. Dan zijn ze niet bang meer om naar de „echte" school te gaan."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3