levard
ngen
Bandstad voor de Delta
PFAFF
OPVOEDEND HEKWERK
Proef helikopterdienst
Philips-DAF geslaagd
Ir. Ambachtsheer zegt
Zeeland vaarwel
In gesprek met
IDEE VAN BRABANTSE STEDEBOUWKUNDIGE
HERMANS (WERKGROEP BANDSTAD)
Wfflfll
BINNENKORT ELKE DAG
DANKBAAR AFSCHEID
HAKENKRUIS
OP KERKDEUR
TE OVEZANDE
Vlaggetjesdagen
in Yerseke
nog
niet bekend
Meisje uit
Den Hout
vermist
Ylasauto haalt
in Terhole dak
van woning
H. Lijmbach
vV,ry)
de man voor
ndiefstal
ehouden
MORGEN
Bandstad
Vleeseter
Corrupt
Kabouters
Cong
res
Hotel,„DE LINDE
-
SÉÉ
Tob niet langer.
Ruil uw oude naaimachine in.
Schaf u de moderne Pfaff aan.
Pfaff Naaimachinehuis W. RIKKEN N.V.
Twee keer in één week
Schade f 60.000,-
Oorzaak brand
■-
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 13 AUGUSTUS 1968
SINGEN Terwijl op
ssingse strand nog geno-
rdt van het betere zo-
it, is men aan Boidevard
pter druk bezig met bet
van de glooiing, voordat
de herfststormen weer
komen. Het gaat hier om
iewerkzaamheden. Op de
worden koperslakstenen
st, die volkomen besten-
en geen asfaltlaag nodig
Het betreft het beruchte
looiing, dat tijdens ruw
1 talloze keren schade op.
>or scheuren en stukbre-
oor het zetten van de ko-
stenen wordt het
ïlijk verstevigd.
ECHT (ANP) De Utrechte
heeft een vierde man aange-
die ervan wordt verdacht
ideel te hebben gehad in de
van circa 1000 gouden ringen
irde van ongeveer 120.000,—
juwelierszaak Vam Dijk in
PEN
erfgename van Singapore, 14 J.
14.30, 16.50, 19.10 en 21.30 uur
Raad wie komt dineren, a.l.
0, 16.50, 19.10 en 21.30 uur
Vngélique en de sultan, 14 J.
16. 18 en 20 uur
Dr. Zjivago, 14 j.
n 21 uur
ades De vos, 14 J.
0, 16.50, 19.10 en 21.30 uur
Het wonder der liefde, 14 j.
16, 20 en 22 uur
De cracks, a.l.
14, 16.30, 19 en 21.30 uur
De extravagante dr. Doolittle,
17.15 en 20.30 uur.
be sound of music, a.l.
4, 17.15 en 20.30 uur
Tarzan and the jungle boy, a.l.
16, 18, 20 en 22 uur
Vat gebeurde In het donker, 14 j.
16, 18, 20 en 22 uur
RO
20 uur
markt der liefde, 18 j.
AARTSDIJK
tent Dorpsplein 19.30 uur Con-
dvendo
stadhuis 16-17 en 20-21 uur
t door prof. E. Delmotte
elder 10-12 en 14.30-18 uur Schil-
van Omer van Vosselen
TA TER MUIDEN 4B
Raadhuisje 10-12 en 14-17. W
rijen van Raymond de
zenbroeck en Jos. But
LAAS
»en als onder vandaag
pen als onder vandaag
>en als onder vandaag
IPEN
pen als onder vandaag
r /s* dat m/emamd
md durft te
als /kt hem zou
irrestereu..,
JerMannq—
urbane haridyormtcjc zonets
horen.cn TnduótiTccjcb'ccJcn^.
-p |-^qe//eve cn pa<srieve recreatie
I i i I furrtfr cfcbTcdcn*^
naar Kort rijk
jcAaaf tisoo.ooo
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Zo zal „de Gouden
Delta", 's-werelds grootste haven
gebied, er in de toekomst kunnen
uitzien: een reusachtige cirkelvor
mige bandstad van Den Haag
langs Rotterdam, Breda, Antwer
pen, Gent en Brugge naar Oosten
de. Deze stedenband zou bij Breda
gekruist kunnen worden door een
tweede bandstad: Vlissingen -
Middelburg - Goes - Bergen op
Zoom - Roosendaal - Breda, die
bij Tilburg kan worden voortgezet
in de richting Nijmegen-Arnhem
en Eindhoven-Venlo-Ruhrgebied.
De toekomstkaart, een „structuur
schets", is ontworpen door de Bre
dase stedebouwkundige A. J. A.
Hermans, lid van de landelijke
Werkgroep Bandstad. De werkgroep
heeft nog deze maand een bespre
king met vertegenwoordigers van de
gemeente Rotterdam, vaarin boven
staande kaart zal worden toegelicht.
Adviseur van de werkgroep is de
bekende prof. ir. Jac. P. Thljsse.
Deskundigen menen dat men in
dichtbevolkte en sterk geïndustriali
seerde landen als Nederland en Bel
gië niet langer kan doorgaan met
het lukraak uitbreiden van alle ste
den en dorpen. Het resultaat daar
van zou „de totale chaos" zijn, een
soort kolossaal Ruhrgebied, waarin
het leven voor de mensen een last
wordt.
Om dat te voorkomen hebben de
Provinciale besturen van Zuid-Hol-
jand, Zeeland en Noord-Brabant het
bouwen aan banden gelegd, of zul
len zij dat binnenkort doen. In de
Tweede Nota over de Ruimtelijke
Ordening heeft de Nederlandse re-
I gering de noodzaak hiervan onlangs
nog eens onderstreept. Ook in Bel-
gie wint het inzicht eld, dat men
de bouwers niet straffeloos hun gang
kan laten gaan.
In sommige gebieden kan de
«bandstad" een oplossing zijn. Daar-
er verstaat men een ketting van
grote en kleine woon- en werkgebie-
en langs „trunsportbanden" zoals
autowegen, spoorlijnen, metro's, enz.
varfan®spun1:i 's dal sneI transport
»n mensen en goederen een eerste
eiste m een moderne samenleving
bf^stad zullen de woom-
ten j>ebleden zo ontworpen moe-
bom!*da* de verbindende ver-
ieder^6®6? stlel bereikbaar zijn voor
de m! de bandstad zelf zullen
ook fn m^t au**»1 in flats, maar
wonen buagalows moeten kunnen
tteati wOT1 de omringende re-
SS* gemakkelijk bereik-
gens S5 tn Z1]?' De. bandstad is vol-
nitsteken?°UW^kundige Hermans een
siM vnn J, 20 met de beste oplos-
2x nlde flemen in het Be-
Hij zegt: „De op-
•rarakter 15 z°danlg, dat het
- van de delta wordt ver-
otende^pwn. d??ta als „een vlees-
reldscheenvaai+i .ontvangt het we-
"laar z2ï w keer niet aUeen>
Rebhtsoader °ok naar zich toe.
de „vleeseter" ka?rt heeft hij
gobrackt. schematisch in kaart
bondenrieden® '"t08 bandstad ver
vaart, de vTi Afvangen de wel-
zich toe TV M® knigen haar
^gen-Oost To Maasv'akte, Vlis-
yost, Terneuzen, Antwerpen.
noordelijk West-Brabant dat zijn
de uitgestoken tongen van de plant."
Maar terwijl hij zijn „bondgenoot
schap der steden" tekent, zijn Rot
terdam en Antwerpen en met hen
vrijwel alle partners in de steden-
bond, in een middeleeuws aandoen
de concurrentiestrijd verwikkeld. De
één gunt de ander het licht in de
ogen met.
Hermans: „Bijna iedereen wil zijn
eigen belangen veilig stellen ten kos
te van anderen. Alleen als wij 'n ver
boven onze kleine individuele belan
gen uitgaand gemeenschappelijk
ideaal kunnen vinden, zal het bou
wen van een goede stad als vanzelf
gaan!"
Hij vindt, dat maatschappelijke pres
tigeoverwegingen van personen en
instellingen veel te doorslaggevend
zijn in de huidige stedebouw. Rege
ringen provinciebesturen en gemeen
telijke overheden denken nog altijd
dat zij elkaar moeten overtroeven
met hogere kerktorens precies
als in de middeleeuwen. Hermans is
niet de enige die dat vindt.
Het stemt hem somber
Hij vergelijkt de bewoners van het
deltagebied met kabouters. „In de
eerste jaren van je leven voel je
je in een sterk kabouterhuisje best",
zegt hij, „maar als je niet tijdig
voor een groter huis zorgt, ga je
op een kwade dag dood!" In de
ruimtelijke ordening moet daarom nu
niet straks, rekening gehouden wor
den met de toekomst.
Hermans: „Als de delta ook na
het jaar 2000 nog bestaansrecht wil
hebben, moeten we in deze snelle
tijd nu al waarborgen scheppen om
straks de strijd om het bestaan te
kunnen voortzetten. De tongen kun
nen nog verder worden uitgestoken.
De Maasvlakte, het Rotterdamse
werkgebied-in-zee, moet voor ons 'n
teken aan de wand zijn!"
De Bredase stedebouwkundige heeft
zijn toekomstkaart getekend als par
ticulier, en dus geen rekening ge
houden met de politieke gevoelighe
den van het ogenblik. Zo laat hij
zonder blikken of blozen, zijn band
stad van Rotterdam via Moerdijk en
Zevenbergen maar Breda gaan. En
hij tekent niet alleen een werkge
bied bij Moerdijk, maar ook in de
Hoeksehe Waard, ten noorden van
het Hollandsch Diep.
Dat zal zeeir tegen het zere been
zijn van de Zeeuwen, die zich ver
zetten tegen een grootse industri
ële ontwikkeling bij Moerdijk (Shell-
Chemie), als deze tenminste een uit
breiding van het Rotterdamse haven
bekken in zuidelijke richting zou be
tekenen. In Hermans' a-politieke con
ceptie komt Moerdijk daar echter wel
op neer.
Hermans' toekomstkaart zal ook
niet zo best vallen in de Brabantse
hoofdstad Den Bosch. Het Reimers-
waalplan een zeehavenproject tus
sen Bergen op Zoom en Goes in de
Oosterschelde komt er immers
niet op voor
Geen toeval, maar opzet. Band-
stadontwerper Hermans: „Het Rei-
merswaalplan zou de relatie Zee
land-Brabant blokkeren.Hij
heeft de „Brabantse" zeehaven noor
delijker getekend, op het eiland Tho-
len, als logische voortzetting van een
havemontwikkeling 'vanuit Moerdijk
naar zee. Dat ook hij op een „Bra
bantse" zeehaven mikt, blijkt uit bel
feit, dat op zijn kaart het „kanaal
van Waarde" voorkomt, de nieuwe
doorsteek vanuit de Westerschelde
naar de Oosterschelde en Reimers-
waal (Tholen).
Hermans heeft op zijn kaart niet
de wegen getekend, en dus ook niet
de bestaande en ontworpen brugver-
bindimgen. De Oosterscheldebrug
staat er niet op en de Zoomweg ook
niet. De noord-zuidverbindingen in
Deltaland spelen in zijn visie kenne
lijk de rol van „kortsluitingen" tus
sen de delen van de bandstad.
Bedoeling vam de Werkgroep Band
stad is om medio 1969 in de T.H.-
Twenite een internationaal congres
over het bandstad-idee te houden.
Aan de Werkgemeenschap Bergeyk,
die jaarlijks congressen over ruimte
lijke ordening organiseert, is ge
vraagd het onderwerp .bandstad' me
de aan de orde te stellen tijdens het
congres van 20 en 21 september a.s.
Hermans hoopt diat zijn bliksemsnel
ontworpen toekomstschets van „de
Gouden Delta" zowel in Bergeyk als
in Twente ernstig bekeken wordt.
Maar nog liever zou het hem zijn,
als de overheden in het betrokken
gebied zijn kaart een blik waardig
zouden keuren.
„Overigens is het maar een idee",
zegt hij, „ik geef het graag voor een
beter
(ADVERTENTIE)
II
KLOOSTERZANDE
Specialiteit: Westerschelde schotel.
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTERHOUT Het 20-jarige
meisje Dymphi van Groesen (ge
meente Oosterhout) is spoorloos ver
dwenen. Zij verliet op 5 augustus j.l.
de ouderlijke woning en is daar tot
op heden nog niet teruggekeerd.
Eenieder die inlichtingen kan ge
ven wordt verzocht zich in verbin
ding te stellen met de inspecteur van
gemeentepolitie in Oosterhout (01620
-4944) of met de plaatselijke politie.
Het signalement van het meisje:
lang ongeveer 1,64 m., lichtblond,
springend haar, bleek, rond gezicht,
draagt bril met licfy montuur. Ze
is gekleed in een lange, beige ge
ruite broek, oranje trui, oranje plas
tic jack, bruine schoenen, geen kou
sen. Ze is in het bezit van een da
mesrijwiel merk „Bate" en van een
groene militaire tas.
HMRBRHgm,
s" - 'i - m
'to i
-
«Maas
(Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN Philips en DAF
hebben in de eerste drie proefinaan-
den goede ervaringen opgedaan met
lokale helikopterdiensten voor eigen
(hoger) personeel. De beide Eindho-
vense bedrijven hebben een vliegsyn-
dicaat gesticht dat een Amerikaanse
straalhelikopter heeft ingezet.
In het eerste kwartaal zijn ruim
honderd zakenreizen uitgevoerd met
het toestel dat per keer vier perso
nen kan vervoeren. Het ligt in de be
doeling dat binnen enkele weken, na
afsluiting van de proefperiode, de
diensten uit te breiden tot de hele
week. Momenteel is het gecharterde
toestel drie dagen per week opera
tioneel.
Het feit dat zowel diverse hogere
staffunctionarissen vam Philips als
van DAF in dezelfde omgeving za-
kenbezoeken moeten afleggen (bij
nevenbedrijven) is de actuele aan
leiding geweest dat deze dienst in
het leven is geroepen. De zaken van
het vliegsyndicaat worden behandeld
door de Philips' vliegdienst.
Tot nu toe zijn plaatsen als Eelde,
-Haamstede, Terneuzen, Enkhuizen,
Brussel, Leeuwarden, Seppe en Beek
(ADVERTENTIE-)
Bij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers
in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht
welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid
eens in een Pfaff-zaak.
ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN
l TOT1
ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER
BERGEN OP ZOOM:
TERNEUZEN
Kortemeestraat 17
Nieuwe Diepstraat 23
tel. 01640-5878
tel. 01150-2294
Verder verkrijgbaar bij
A. C. BASTIAANSE Papegaaistraat 4, Goes tel. 01100-7476
H. A. DE BREUCK B. F. v. Waesberghestr. 16 Hulst tel. 01140-2215
G. HEMELAAR Nieuwendijk 29, Vlissingen tel. 01184-3729
G. HEMELAAR Langeviele, Middelburg tel. 01180-5241
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Tijdens een drukbezochte
receptie in de Prins van Oranje is
afscheid genomen van ir. P. C. Am
bachtsheer, die na dertien jaren in
Zeeland werkzaam te zijn geweest,
een functie in Alphen aan de Rijn
heeft aanvaard. De heer Ambachts
heer was in zijn Zeeuwse periode ach
tereenvolgens werkzaam bij het Goe-
se gasbedrijf, later bij het gasbedrijf
Midden-Zeeland en tenslotte, toen er
grotere samenwerkingsverbanden
ontstonden, bij de n.v. ZEGAM, waar
hij de functie van hoofd van het
district „Noord" bekleedde. In Al
phen aan de Rijn is de heer Am
bachtsheer benoemd tot adjunct-di
recteur van het gemeentelijk gas- en
waterleidingbedrijf.
In zijn Zeeuwse periode heeft de
heer Ambachtsheer de perioden van
uitbouw (samenvoeging van gasbe
drijven) en van ombouw (van cokes
gas op aardgas) staande in het eer
ste gelid, meegemaakt.
Diverse sprekers dankten en roem
den hem om de wijze waarop hij dat
heeft gedaan. Mr. F. G. A. Huber,
sprekend namens het bestuur van de
n.v. ZEGAM zei: „U gaf zich met
hart en ziel aan uw werk". De heer
T. Bogert, waarnemend directeur van
de n.v. ZEGAM: „Dat de ombouw-
periode zonder storingen verliep is
in hoge mate aan u te danken". De
vroegere chef van de heer Ambachts
heer, ir. W. Sweep, die speciaal uit
Alkmaar was overgekomen, had spe
ciale lof voor de wijze waarop de
heer Ambachtsheer tijdens de fase
van aaneensluiting van plaatselijke
gasbedrijven was opgetreden.
Namens het personeel van het
district-noord hield de heer Romondt
een humoristische toespraak, waar
na de heer W. Wagenaar, adjunct
directeur van Gemeentewerken-Goes
lof uitte voor de manier waarop de
vertrekkende functionaris was op
getreden als ZEGAM-vertegenwoor-
(Van onze correspondent)
OVEZANDE Een hakenkruis op
de deur van de katholieke kerk in
Ovezande heeft bij de parochianen
heftige verontwaardiging gewekt.
De postcommaoidaint van de rijks
politie in Driewegen, opperwacht
meester H. van de Panne, zoekt de
dader(s).
Pastoor C. vain Wunnik heeft intus
sen de kerkdeur schoon laten maken.
diger in de vergadering van nutsbe
drijven,
nutsbedrijven.
Ontroerd dankte de heer Ambachts
heer voor alle hartelijke woorden en
de lof die hem was toegezwaaid. Hij
kreeg veel mooie geschenken als her
zijn carière.
(Van onze correspondent)
TERHOLE Door een hevig ge
rommel werd het gezin Vermeulen,
wonende aan de Hulsterweg in Ter
hole, 's morgens omstreeks kwart
voor zes opgeschrikt uit zijn slaap.
„Het leek wel of er een ontzaglijk
onweer losbarstte", aldus de heer
Vermeulen. Zodra de bewoners bui
ten kwamen bemerkten zij wat er
was voorgevallen: voor de tweede
maal binnen één week had een met
vlas beladen vrachtauto-combinatie
woning en dak zwaar beschadigd.
Ongeveer honderd dakpannen wa
ren van het dak gerukt en lagen ge
deeltelijk vernield op de rijbaan en
in de dakgoot. Over de gehele lengte
waren enkele lagen dakpannen van
hun plaats geschoven. De in de muur
bevestigde dakgoot was gedeeltelijk
ontzet en gescheurd. Stukken steen
waren uit de muur getrokken en la
gen met de dakpannen tussen vele
bossen vlas over de rijbaan verspreid.
Over een lengte van ongeveer vijftig
meter lag de weg bezaaid met bossen
vlas. De in de nabijheid staande wo
ningen waren eveneens door de vlas
auto geraakt. Het losse vlas hing tus
sen de goot en de luiken.
De vrachtauto die alle ellende ver
oorzaakt had, was echter doorgere
den. Na een speurtocht slaagde de
plaatselijke politie erin de bewuste
vrachtautochauffeur, die afkomstig
bleek te zijn uit Emmeloord, in de
Noord-Oostpolder, op een vlasbedrijf
te Sint-Jansteen op te sporen. De
eigenaar van de vrachtauto is tegen
schade verzekerd. In afwachting van
een door de verzekering te treffen
regeling is de schade aan de woning,
die zeer aanzienlijk is, hersteld. Als
oorzaak van het ongeluk werd opge
geven dat de lading vlas van de aan
hangwagen naar rechts was uitge
zakt en toen de bestuurder uiterst
rechts van de weg ging rijden tegen
de woning terecht was gekomen.
door de „Jet Ranger" aangedaan.
Philips en DAF streven er naar bij
de meeste spreidingsbedrijven een
officiële Hely-stop aan te leggen. De
kosten hiervan kunnen uiterst laag
blijven: 250 tot 300 gulden. „Hoewel
ove-r het algemeen alleen maar ho
gere staffunctionarissen met het hef-
schroefvliegtuig hebben gevlogen is
er aan het reizen door de lucht geen
statusgrens gesteld", aldus een zegs
man van Philips.
Wanneer de mogelijkheid zich voor
doet zullen DAF en Philips het
„graag" toestaan dat andere bedrij
ven in het vliegsyndicaat deelnemen.
Mocht de situhtie zich voordoen
dan zal het toestel eveneens worden
ingezet hij het vervoer van personen
die in één van de bedrijven gewond
is geraakt en specialistische hulp
nodig heeft-
(V-an onze correspondent)
YERSEKE Het plaatselijk co
mité voor de organisatie van de
vlaggetjesdagen op vrijdag 30 en za
terdag 31 augustus is nu zo ver dat
een voorlopig program is opgesteld.
Voor de eerste dag, die in hoofdzaak
in het teken van de visserij zal staan
is door de verschillende bedrijven
reeds veel medewerking toegezegd.
Op de buurtverenigingen en parti
culieren is reeds een beroep gedaan
voor het aanbrengen van straat- en
huisversiering. De vlootschouw zal
dit jaar bij avond worden gehouden.
Tetieinde moeilijkheden en gevaar
voor ongelukken te voorkomen zullen
per boot niet meer dan 35 toegangs
kaarten worden verstrekt.
De tweede dag zaterdag 31 augustus
zal in hoofdzaak betrekking hebben
op de voetbalsport en het 80-jaxig
bestaan van de muziekverenigimg
Mo-zart.
(Van een onzer verslaggevers)
KLEVERSKERKE. Men is eraan
gewoon, dat boerderijen pastorale na
men dragen, zoals „Weltevreden",
„Op hoop van zegen" of „Geduld
overwjnt alles". Een landbouwbedrijf
in de buurt van één der kleinste Wal-
cherse dorpen, Kleverskerke, heeft
met de traditie gebroken. De eigenaar
van het bedrijf heeft, kennelijk tot
stichting van buren en passanten, de
hekwerken rondom zijn onderneming
voorzien van opvoedende leuzen,
waarvan er hier één in beeld is ge
bracht. „Schaamt u zich boer te zijn?"
vraagt een slagzin aan de voorbijgan
gers. In Kleverskerke wacht men met
spanning op de dag, dat ook andere
boeren in de omgeving hun hekken
met leuzen gaan beschilderen, zodat
er een interessante dialoog ontstaat.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De politie en de
dienst Bouw- en Woningtoezicht van
de gemeente Middelburg zijn bezig
met het onderzoek naar de oorzaak
van een uitslaande brand waarvan
wij in onze editie van gisteren reeds
melding maakten in het ievens-
middelenbedrijf van de heer H. Va
der aan de Dam 29. Hier werd zondag
voor ongeveer 60.000,schade aan
gericht.
Hoewel de brandweer twee minu
ten na de eerste melding van de
brand door de politie uitrukte, verg
de het blussingswerk toch enkele
uren en met het nablussen was men
tot gistermorgen bezig.
De bewoners van het bewuste pand
dat op de monumentenlijst staat, wa
ren na de kerkgang nog een wande
ling gaan maken. Bij hun thuiskomst
zag mevrouw Vader rookwolken bo
ven de Dam hangen. „Dat zal toch
niet bij ons zijn?", vroeg zij zich af.
Op dat moment was de brandweer,
in voortreffelijke samenwerking met
de politie, al in actie gekomen. Het
eerste uitrukvoertuig van de Middel
burgse brandweer, dat het brandende
perceel aan de achterzijde op het Sui
kerplein benaderde, vroeg onmiddel
lijk assistentie, nadat door de com
mandant van de eerste wagen was
vastgesteld dat het een brand van het
middelgrote type betrof.
Vrijspoedig kon het sein „brand
meester" worden gegeven, waarna
met de nablussing en het uitdoven
van verschillende vuurnesten kon
worden begonnen.
„HET is voor mij een enorme opluch
ting, dat de kinderen gisteren weer
naar school zijn gegaan. Dit moet be
slist niet opgevat worden als gemak
zucht of onwil, want ik geloof dat
vele moeders en ook vaders het
met mij eens zijn. Zo'n vakantie duurt
te lang. Soms valt er met de kinderen
geen land meer te bezeilen."
DIT zegt mevrouw H. Lijmbach uit
Roosendaal. Zij heeft drie kinderen,
waarvan er momenteel twee (6 en
9 jaar oud)- naar de lagere school
gaan. De jongste twee jaar blijft
voorlopig nog thuis. Ze zegt: „Mijn
man heeft een touringcarbedrijf. Hij
kan in deze zomermaanden geen va
kantie nemen. Voor ons is het juist
de drukste periode van het jaar. Daar
mijn man vaak weg is, moet ik thuis
bij de zaak blijven. Het is dus een
hele opgave om de kinderen zoet te
houden."
„OMDAT de kinderen nog zo jong zijn,
kun je ze niet aan hun lot overlaten.
Wanneer het enigszins mogelijk was,
ben ik er met het kroost op uit ge
trokken. Maar echt lang kun je niet
op een camping blijven. Bij slecht
weer bijvoorbeeld vervelen ze zich
ook gauw. Een enorme goede op los
sing vind ik het kindervakantiewerk,
zoals dat in Roosendaal fungeert. Mijn
kinderen hebben daar diverse malen
aan meegedaan en ze hebben het naar
hun zin gehad."
,EEN vakantieperiode van zes weken
is te lang. Zowel voor de ouders als
de kinderen. Ik geloof, dat een maand,
ruimschoots voldoende is. Temeer,
daar de kinderen nog diverse andere
vakanties krijgen. Wanneer je thuis
niet over voldoende speelruimte be
schikt, gaan de kinderen zich ver
velen. Dit blijkt toch ook uit het aan
tal oudere kinderen, dat in de vakan
tie gaat werken. Zoiets is niet alleen
een kwestie van gauw even wat geld
verdienen."
WIJ gaan ieder jaar met winterva-
kantle. Dat is voor ons de enige ma
nier om er ook eens echt uit te zijn.
Uiteraard zorgt een ander dan voor
onze kinderen, want ze zijn per se
nog te jong om mee te nemen. Dan
moeten ze toch wel elf of twaalf jaar
zijn."
„Ik ben er voorstander van om de
jeugd zo gauw mogelijk naar een
kleuterschool te sturen. Dan hebben
ze de nodige afleiding. Bovendien
wordt dan een basis gelegd voor het
x latere bezoek aan de lagere school.
Niet. zozeer wat betreft het te volgen
onderwijs, maar veeleer vanwege de
aanpassing. In een kleuterschool ra
ken ze in de sfeer van het klassikaal
onderwijs. Dan zijn ze niet bang meer
om naar de „echte" school te gaan."