BULGARIJE STAMPT TOERISTENCENTRA UIT DE GROND Spanje, trots en tragisch irlotion West in Liwe film Fellini STRELINGEN ls): 10ns de Baal Plan Reizen Varna SCHOONHEDEN WACHTTIJD DAGBLAD DE STEM jlleton en wat erbij komt tv-feuilleton. 38e afl.: Ge- s [KV ANGERS: documen- van etaleur ilandje van Herman Heij- Enny Mols-de Leeuwe. De socialistische gedach- van de vrouw IlLAPIN, programma voor elfportret van de Duitsers DE BAAL: 4e aflevering: :ur Lomer, tv-film met ne Redon, Jacques Cham- a. ,'HISTOIRE: Napoléon HILVERSUM U 298 M 7.00 Nws. 7.10 Het levends 7.15 Stereo: Klassieke muziek 30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: ntermezzi (gr.) 8.00 Nws. 8,li muziek (gr.) 8.30 Nws. 8.32 club: vakantietips 8.45 Stereo: grammofoonmuz. 9.30 Stereo: uziek (gr.) 10.00 Theologische rgang 10.35 Stereo: Sopraan o: klassieke liederen 11.00 Nws. oor de zieken 11.55 Med. VERSUM III FM EN 240 M 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor licht platenprogramma (10.00 1.00 Nws. 11.03 Pow-pow: pla- r de persoonlijke ituurlijke bloed- roosvorming en u het gewenste iac werkt verfris- leert het gevoel con vanaf f 3,95. (AP) Mae West, de sex- de jaren dertig, zal spelen in over uitspattingen in het en- Regie heeft Federico Fellini. rige actrice zal voor de came- ien in haar eerste buitenlandse de andere Amerikaanse vete- Iroucho Marx en Jimy Du- die „La dolce vita" regis- is van plan om in zijn film pn" een groot opgezet beeld van de ontuchtige dagen ten Petronius Arbiter in het ou- Fellini zei, dat de Beatles ■n deelnemen aan de film. Zij n deel van de muziek compo- i mogelijk in enkele scènes die al getekend hebben !ilm, waarvan de opnamen in zullen beginnen, zijn o.m. ikaan Michael Pollard, C. W. „Bonnie and Clyde", de Ita- ctrice Anna Magnani en Dan- (Van een onzer verslaggevers) SOFIA Sikkels blinken, ha mers klinken, ruisend valt het toeristengraan in steeds meer landen achter het ijzeren gordijn. Sinds maarschalk Tïto in het be gin der zestiger jaren had bewe zen, dat je met een roodverbran de kop ook furore bij de kapita listen kunt maken, mits je zorgt voor een krimpvrije glimlach van oor tot oor, zijn steeds meer dic tators door de stramme ideologi sche knieën gegaan: Hongaren, Roemenen en Tsjechen begroe ven eensgezind hun strijdbijlen en begonnen met begeleiding der honingzoete violen de lof van hun aardse paradijzen te bezin gen. In dit koor der Kremlinknapen klinkt sinds enkele jaren ook de bas van buurman Bulgaar mee. Ook bij hem maakte de dooi in de communis tische principes het mogelijk de gren zen voor de kort tevoren nog ver smade buitenlanders op een kier te zetten. Een onmiddellijke consequen tie van dat besluit was echter dat een toeristische achterstand van pakweg twintig jaar binnen de kortste keren moest worden ingehaald. De weinige hotels, die de röde zondvloed hadden overleefd, waren krakende paleizen geworden, waarin de geesten der verdreven vorsten aamborstig hun spookliederen zongen, stranden wa ren nauwelijks gecultiveerd, er wa ren geen cafés, cabarets en restau rants. Er was eigenlijk alleen een overmoedige zon, de enige in Bulga rije, die zich niet behoeft te houden aan de richtlijnen van Moskou. Met de miljoenen toeristenguldens der Joegoslaven voor ogen hebben de Bulgaren enkele jaren geleden de uitdaging aangenomen: de regering timmerde in vliegende haast een vijfjarenplan in elkaar en aan de nand daarvan werd een accommoda tie uit de grond gestampt, waarvan de meeste landen met een respecta bele toeristische traditie alleen maar mogen dromen. Allereerst werd de eeuwenoude havenstad Varna in de Balkan de koningin van de Zwarte Zee ge noemd duchtig aangepakt. Varna moest het visitekaartje van Bulgaars ('landvermaak worden en daartoe moesten honderden hectaren bos Plaatsmaken voor hotels, cafés en restaurants. En passant werden ook de duizenden slangen, die de kusten bevolkten, met de flitspuit der be schaving landinwaarts gedrevert. *-Man, man", roept een hoofdschuddende visser, „wat hier w™rVs'.kan geen aardbeving ver- Ho Dre.n 's anno 't centrum van Saarse Goudkust, waar de wel- hanH iuptie en Passant ook een rw, vf? gloednieuwe steden rushba, Slancev, Brjag en Zlatni J* - bjl de branding heeft uit gespuwd. Het zijn stuk voor stuk vreemdelingenfuiken, die vanar mei tot eind oktober trillend onder stoom liggen om met de uilen en marmot ten weer aan de winterslaap te be ginnen. Op Goudstrand zijn momenteel en kele tienduizenden bedden beschik baar, die zonder uitzondering zijn ge vat in de luxeschrijn van een eerste klas hotel. Enkele kilometers verder naar het noorden zal een leger van kranen en bulldozers in september beginnen met de voorbereidingen van een nieuwe stad, die onder meer een toren met draaiend restaurant in de top en een eethuis voor diepzee duikers krijgt. Goudstrand zelf heeft naast honderden snackbars, kiosken en cafetaria's ook restaurants in eep oude watermolen (befaamd om zijn tongstrelende shaslick) en in een au thentieke herdershut, waar lams vlees op grote houtvuren wordt ge roosterd. En dan zijn er de zigeuners (overal elders in Bulgarije met de rode vin ger nagewezen, maar hier ter wille van het buitenlandse kapitaal weer in het folkloristische pak gehesen). Vrouwen met vlammende houtskool ogen en wapperende strengen klef, zwart haar dansen met blote voeten op de lekkende vlammen, de gitaren janken, de vioolmuziek valt als smeltwater op de gasten. En buurman Bulgaar lacht zich rot. Vorig jaar is het Eindhovense reis bureau FIT (een der grootste tour operators in Nederland) begonnen met het organiseren van vliegreizen naar Bulgarije. Het staatstoeristen- bureau Balkantoerist (alles, maar dan ook alles in Bulgarije wordt door min of meer hartelijke ambtenaren bedisseld) sloot een contract voor één vliegtuig per veertien dagen, dat kort daarop moest worden gewijzigd in twee vliegtuigen. In nauwelijks vier uur vliegen deze toestellen naar de Zwarte Zee, die in weerwil van zijn naam alles blauw blauw laat. Bij aankomst in him hotels ontvan gen de Nederlandse toeristen een pakket bonnen, waarmee ze tijdens hun verblijf de rekeningen in res taurants en cafés kunnen betalen. Af gezien van de zon, die in de korte, maar intens warme zomer, uitbundjg de Bulgaarse kusten teistert, heeft het land ook de lage levensstandaard nog als tweede geheime wapen in de strijd geworpen. Fruit is spotgoed koop, reizen met n'ame vliegen idem dito. Een hassebas (neen pa, geen jenever, die dorst spaar je maar op voor thuis) kost een fractie van wat men er in een Nederlandse knijp voor neertelt. Een andere aantrekkelijkheid is, dat een vakantie in Varna of één der andere enclaves aan de Goudkust, de toerist een waaier van ontdekkings tochten biedt. Bulgarije heeft eeuwen onder de Turkse laars gezeten en de sporen zijn nog overal te vinden. E- ven een onderonsje met de hotelpor tier (ja zeker met smetteloos witte handschoenen aan. Hij heeft wat voor zijn kameraden over) en hij wijst u de weg naar Rusland (graag wel weer terugkomen, want het staat zo slordig, als we zonder u moeten te rugreizen). Men kan vanuit Varna ook naar Roemenië en met de boot naar Istanboel om even van de zacht geurende zonden uit Duizend en Eén Nacht te nippen. U heeft het al door: ook buur- nan Bulgaar weet ondertussen waar Abraham Tito de deviezen- mosterd haalt. Sindsdien geeft hij zichzelf steeds vaker lik op stuk. „Espana es diferente", Spanje is dnders, zo luidt de slogan van het Spaanse ministerie van Toerisme. Dit is waarschijnlijk, i» al zijn vaag heid, een pan de best geslaagde mot to's die er ooit over Spanje gezegd zijn. De gasten, die hier zo royaal ontvangen worden, zoeken niet al leen de zon en het strand, die zij el ders even goed zouden vinden. Nee. de dikke veertien miljoen vakantie gangers die verleden jaar over de Pyreneeën kwamen zochten en vonden een landdat de argeloze bezoeker van de ene verbazing in de andere doet tuimelen, een land, waar heftige tegenstellingen geen uitzon dering, doch regel zijn. Een wonderschoon landschap met groene vlakten, steil uit zee op rijzende bergwanden, een onafgebroken reeks kleine strandjes zo maken de automobilisten kennis met de Catalaanse kust. Het toerisme maakte een ongekende sprang, van 3 piiljoem in 1956 tot 17 miljoen in 1967. Volgens de mi nister van Toerisme is de meest opvallende toename in de laatste ja ren die van het aantal toeristen uit de Benelux. Zij zijn geliefde logés: „Ze zijn niet zo lastig en niet zo onaangenaam chauvinistisch als de Fransen, de Engelsen of de Duitsers", vertrouwde oons een Catalaanse ho telhouder toe. „Bovendien zij ze vaak verrassend vrijgevig- Alleen maar jammer dat ze meteen beginnen met patates frites en biefstuk te bestel len en er praktisch niet aan toeko men om onze specialiteiten te proe ven". Om de Beneluxers, die gedurende de zomer per benzinevehikel Spanje ko men binnenrijden, een beetje weg wijs te maken op Gods weg in Span je (die werkelijk zeer wonderbaar lijk zijn), reden wij vamaf de Franse grens tot aan Barcelona met de ogen en de cameralens wijd open. Wij over- en ondersten ons in talrijke restaurants, proefden tientallen wij nen, bezochten de belangrijkste ho tels, telden de benzinestations en probeerden te vergeten dat we reeds alle kuilen en gaten in de weg ken den. Hieronder vindt de automobilist met Spanjeplamnen dus de voor naamste kenmerken van de tocht vanaf de Franse-»grens tot aan Bar celona. Het is een vrolijke, toeristische, In ternationale weg, waar de passagiers zich kunnen uitkijken op het rijke, groene Catalaanse landschap en waar de bestuurder goed moet uitkijken voor kuilen, plotselinge wegversmal lingen, onbegrijpelijke kruisingen, onverantwoordelijke doodrijders en wat dies meer zij. AUe inzittenden te zamen moeten zich voorbereiden om met monnikengeduld urenlange op stoppingen te verdragen bij de ■rensoverschrijding en in de nabijheid van Barcelona. Daarentegen kunnen -,ij nu vast een voorpretje hebben lij de gedachte aan de pas-gebouw- lè stukken snelweg die de arme be stuurder laten bekomen van de schrik f aan het prachtige uitzicht op de [randen (en op de zich aldaar etale- ende schoonheden-in-bikini, voor ie liefhebbers) gedurende de laatste -9 km van deze 170 km lange weg. Men moet voorzichtig rijden op leze internationale toeristenroute. Op de „snelle" stukken kan men be er zijn herinneringen aan de snelwe gen, de Autobahnen of de autostrades vergeten. Dit is geen weg om gas op de plank te geven: er komen hon derd-en-één buurtweggetjes op uit 's nachts vindt men er onverlichte boerenkarren te kust en te keur, oude vrouwtjes en argeloze kippen werpen zich als kamikazezelfmoorde naars voor uw auto, en de Spaanse bestuurders verkeren allen in de waan dat zij op de piste van Zand- voort terecht zijn gekomen- Op de „langzame" stukken proberen de ongeduldigen te „vlooien", en bij dit overspringen van het ene gaatje naar het andere gebeuren er met afschrikwekkende regelmaat zware ongelukken. Wanneer de weekend-„exodus" van Barcelona begint is deze internatio nale toeristenroute eenvoudig onver- dragelijk. In welingelichte kringen vertelde men ons dat tussen vrijdag avond, zaterdagmiddag en zondagoch tend bijna 200.000 voertuigen de Ca talaanse hoofdstad plegen te verla ten. Als men bedenkt dat de uitvals weg op verscheidene plaatsen slechts een ganzepas van auto's doorlaat, dan kan men zich zelf de opstop pingen in panavision voorstellen. Daar komt nog bij dat al deze zondagsrijders de vrome wens en het heilige voornemen koesteren om op zondagavond vóór tien uur (wan neer de Spaanse televisie met zijn voetbalprogramma begint) terug te zijn in Barcelona. Het hoeft geen be toog dat slechts een zeer klein deel van de weekenders hun. vrome wens als bij mirakel in waarheid zien ver anderen- De anderen schikken zich in hun lot, en zo hebben wij eens een dame over een afstand van 10 km een compleet truitje voor haar baby zien breien. Als het dus enigszins mogelijk is, vermijd het om op zondagavond in de buurt van Barcelona aan te komen, en stel uw vertrek uit de Catalaan se hoofdstad liever op een doorde weekse dag. Onze weg in Spanje begint in het dorpje Le Perthus, dat half Frans, half Spaanse is. Aangezien in Span je echter alles te Madrid begint, Ligt Le Perthus op het kilometerpunt 786 van de Nationale Weg no. II die aanvangt op het „Puerta del Sol" plein in de Spaanse hoofdstad. Maar voor ons gemak zullen wij on ze kilometerteller op nul zetten in Le Perthus. Enkele kilometers ver- op vindt men, in La Junquera, de Spaanse douane. Tijdens het hoog seizoen toont deze een bewonderens waardige karaktersterkte en pro beert ter wille van de veelgeroemde Spaanse gastvrijheid, constant het wereldsnelheidsrecord in paspoort stempelen en groene kaart kijken te verbeteren. Maar de stortvloed van toeristen is hun in juli en augustus meestal te veel en dan kan men zich beter voorbereiden op een fikse wachttijd. Na 26 km komt u aan in het eerste stadje, Figueras- Naar een stedeling ons trots vertelde, heeft Figueras in verhouding tot haar bevolking het hoogste aantal bars, theaters en bioscopen van heel Spanje. Nog 37 km verder naar Gerona, „La Inmortal", de 'onsterfelijke hoofd stad van de gelijknamige provincie die o.a. de beroemde Costa Brava omvat. Het wegdek is redelijk, maar pas op bij de doorgang van kl'eine plaatsjes en voor de kuilen en ga ten die men vlak voor Gerona met gulle hand over de straa* gespreid vindt. Gerona is een waardige Cata laanse stad, met enkele Romaanse en vroeg-gotische monumenten die een uitgebreide bezichtiging ruim schoots belonen. De oorspronkelijke Romaanse, later tot gotisch ver bouwde kathedraal heeft het wijdste gewelf dat men uit dit tijdperk van de architectuur kent. Van Gerona 42 km snelweg tot de kruising van Mal- grat, waar de route langs het strand begint te lopen- Tot aan het volgen de plaatsje San Pol, is de weg in bijzonder goede staat. San Pol de Mar is een lief, witgekalkt vissers dorpje waar de Barcelonese bour geoisie al sinds jaar en dag zomer vakantie komt houden. Het aantal „goede partijen" dat elk aar hier gevonden heeft op het strand of op de beschaduwde wandel- boulevard is niet te tellen, en kwa de tongen noemen San Pol zelfs „de slavenmarkt van Barcelona's huw baren". Maar zover wij weten was het enige nadeel van San Pol een tunnel en enkele nauwe bochten in de weg die te zamen de schrik van alle automobilisten waren. Nu heeft men die bochten recht getrokken en de tunnel omzeild met een brug van 13 meter breedte. Via Arenys de Mar, een betoverend vissersplaatsje dat op weg is een van de grootste jachthavens van de Middellandse Zee te worden, en Cal- detas, zo genoemd naar zijn warme geneeskundige waterbronnen, ko men wij aan het Vilasar en Premia, twee slapende vissersdorpjes. Helaas schijnt het Spaanse minis terie van Openbare Werken voor het moment geen plannen te hebben om de doortocht van deze twee dorpjes te verbeteren. Dus zullen de toeris ten ook deze zomer één voor één in ganzepas langs de nieuwsgierige in woners defileren. Daarna opent zich weer de hoop volle horizon van een 11 km lange driebaansweg tot aan Badalona, de eerste voorstad van Barcelona. He laas moeten wij de argeloze bestuur der verzekeren dat hem de kronkel gang in schilpadmars door Badalo na beslits lang heugen zal- Nog een ogenblikje volhouden en doorzetten bij de wegomleggingen in San Adrian de Besós, en dan wordt uw moeite royaal beloond. D bent in Barcelona, de „Parel der Middellandse Zee", de „Koningin van Catalonlë" stad met een groots verleden, een rijk heden en een bril jante toekomst. Barcelona kan uw verwachtingen niet teleurstellen, hoogstens kan het van het goede te veel geven. In de Catalaanse hoofd stad, het meest Europese oord van Spanje maar dat niettemin een zeer eigen karakter heeft, kan men ab soluut alles vinden en van alles ge nieten. Verder is Barcelona het ver trekpunt van talrijke prachtige ex cursies, Een waardig einde, maar ook een goed begin voor uw Spanje- avontuur. „Vlooien" op deze kronkelende Spaanse wegen is spelen met uw leven. Op uw tocht door Katalonië kunt u vele en lekkere wijnen drinken. Op de Katalaanse vel den groeien de druiven dik en schoon. Door de grote contras ten van het grondgebied en de sterke klimatologische verschil len binnen deze streek vindt men hier een bijzonder gevari eerd gamma van wijnen. Kata lonië is van heel Spanje de streek, die de grootste verschei denheid van deze fonkelende dranken produceert, vanaf de meest energieke en sterkste, tot aan de zachtste en teerste stre lingen van het verhemelte; met een alcoholgehalte dat tussen de tien en de eenentwintig procent schommelt. Zij zijn dus sterker dan de Franse landwijn en een waarschuwing is hier wel op zijn plaats. Helaas houdt de kwantiteit hier niet gelijke pas met de kwali teit, wat men voornamelijk moet wijten aan de produktie- methoden,die meestal ouder wets en weinig verzorgd zijn. Slechts enkele wijnbouwers zoe ken met zorg de druiven uit voor de pers. Enige gunstige uitzonderingen zijn de volgende: „ALELLA", een tere wijn met een beperkte produktie wit in droog of zoet; rosé of donker rood; de lichtelijk zoete soort wordt beschouwd als een goede begeleiding bij visschotels. „TARRAGONA", buiten Span je zelfs meer bekend dan in eigen land, is een levendig rood getinte wijn met 'n zoetige smaak; een goed gezelschap voor het dessert. De „PRIORATO" Is een rode wijn van dertien tot eenentwin tig procent, met een intense kleur, droog of zoet, met een zeer persoonlijk en sterk aroma; heel lekker bij sterke vleesscho tels en jachtwild. „PANADéS" Is een diamant achtige, vlekkeloze witte wijn van elf tot dertien procent, die vooral bij vis of minder sterke vleesschotels gedronken wordt. In de Panadésstreek produceert men ook de „MALVASIA" te Sitges. De druiven hiervan wer den tijdens de middeleeu wen overgeplaatst uit Sardinië. Vooral als aperitief en hij het dessert.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 9