I
Architect Pieter Blom wil
in Osaka een Hollandse kermis
BIGGLES IN HONGKONG
BUL(
TOEI
TAHAC de individuele liaarlotion
„Je woont gewoon boven de metro-
uitgang boven het plantsoen"
NEDERLAND h
Kloosterconflict
BELGIë Vlaams
NEDERLAND II
Jumping For Joy
De vluchteling
BELGIë (Waals):
Les compagnons de Baal
Luister naar
Progressief
Emotioneel
Amsterdam
Ere-tentooiistelliii
voor winnaar
Jacob Marisprijs
Pablo Casals leidt
internationale jury
Liszt-Bartokconcours
Mae West in
nieuwe
film
van Fellini
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 12 AUGUSTUS 1968
Fieter Blom, getrouwd
en vader van drie kin
deren, heeft grote be
kendheid verworven
met een aantal opzien
barende studieplannen,
die op vrijwel alle in
ternationale architec
tencongressen van de
laatste jaren zijn be
sproken. Een van de be
langrijkste is „Wonen
als stedelijk dak", een
plan dat als uitgangs
punt had een opdracht
van de vereniging van
dakpannenfabrikanten.
Blom: „Het komt er in
grote lijnen op neer, dat
de woningen als dak
voor de stad gaan die
nen. Het heeft een
ruimtelijk fenomeen in
die zin dat wanneer je
de trap van je woning
afgaat, je in de stad be
landt en dat je, wan
neer je de trap opgaat,
de zon vindt.
We moeten af van het
telelement, af van die
tweedimensionale archi
tecturen in stedebouw.
Of van dat afschuwelijk
klein-burgerlijke indi
vidualisme, waarin we
in stapelvakjes op en
naast elkaar telbaar
zijn. Of van al te parti
culiere belangen op de
begane grond. De bega
ne grond moet in z'n
geheel van de gemeen
schap zijn!
In dit plan hoef je niet
meer te zeggen, ik woon
twee straten van die
bushalte, dan vier ste
gen links, twee trappen
van de lioek en het
vierde huis op de elfde
etage. Ik noem dit stom-
ine voorbeeld om te
illustreren wat ik pro
beer uit te bannen. Ik
stel daarvoor in de
olaats een nieuw oriën
tatiemiddel Je zegt
gewoon: ik woon boven
de metro-uitgang, bo
ven het plantsoen enz.
De hoofdeigenschappen
van „Wonen als stede
lijk dak" zijn: een ab
solute dichtheid van 100
woningen per hectare,
inclusief woon- en ste
delijke voorzieningen:
de integratie van wo
nen en stad („hier in
Monnikendam zou ik
het liefste willen dat
de mensen op weg naar
degrachten door mijn
huis zouden lopen");
de uitbanning van het
telelement.
De Amsterdamse archi
tect heeft van de ge
meente Hengelo op
dracht gekregen dit
plan in werkelijkheid
te realiseren, voor Fok
kerdirecteur Frits van
Diepen heeft hij voor
het eiland Ibiza een
stadje ontworpen dat
op hetzelfde plan is ge
baseerd, maar in plaats
van woonhuizen patio
woningen heeft (180 op
een hectare). „De wo
ningen zijn te vergelij
ken met een stedelijke
ruimte in een tempel",
zegt de ontwerper er
van. Het lijkt overigens
onzeker dat dit laatste
plan (kosten tien mil
joen gulden) door zal
gaan.
18.50
19.00
19.06
20.00
20.20
21.05
-
BAREND DE BEER
NIEUWS IN HET KORT
KENMERK: Informatierubriek over kerk en
samenleving
DIEPVRIES (in kleur)negende aflevering van
„The second hundred years".
JOURNAAL
PISTE. Jos v. d. Valk presenteert „Piste"
VAN TOEN EN NU: Fragmenten over 70 jaar
Nederlandse kleinkunst.
KLOOSTERCONFLICT: Engelse documentaire
over het recente conflict bij de Amerikaanse
zusters van het Onbevlekte Hart van Maria.
TWEEDE JOURNAAL.
SLUITING.
BAREND DE BEER
NIEUWS IN HET KORT
CORONATION STREET
WEERZIEN herhalingen
JOURNAAL
TWEE KORTE FILMS VAN HENK MEULMAN
JUMPING FOR JOY: Een Engelse komedie met
in de hoofdrollen Frankie Howard en Stanley
Holloway.
TWEEDE JOURNAAL.
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ZANZIBAR, jeugdfeuilleton
19.30 ATELIER. Voetballen en wat erbij komt
19.55 DE WEERMAN
20.25 DE VLUCHTELING, tv-feuilleton, 38e aft: Ge
vangenis zonder tralies
21.15 SCHOOL VOOR BLIKVANGERS: documen
taire over het beroep van etaleur
21.50 AANZOEK: Een Falklandje van Herman Heij.
ermans, verteld door Enny Mols-de Leeuwe.
22.05 GASTPROGRAMMA: De socialistische gedach-
te en actie.
22,35 NIEUWS.
BERICHTEN
BOUTIQUE: kroniek van de vrouw
BONHOMMET ET TILAPIN, programma voor
de kleuters
SPORTPROGRAMMA
JOURNAAL
AUTO-PORTRAIT: Zelfportret van de Duitseri
in hun vrije tijd.
LES COMPAGNONS DE BAAL: 4e aflevering:
L'Inquiétant professeur Lomer, tv-film met
Claire Nadeau, Martine Redon, Jacques Cham-
preux, Jean Martin e.a.
LES DOSSIERS DE L'HISTOIRE: Napoléon
JOURNAAL.
18.50
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
21.00
22.00
22.30
Peter Blom in zijn tot woning omgebouwde kerk in Monnikendam. Het
liefst zou hij zien dat de Monnikendammers, op weg naar de liaven, door
zijn huis zouden lopen. Boven de deur de spreuk van zijnopzienbarende
studieplan.
(Van onze kunstredactie)
MONNIKENDAM „Als ik
mijn zin krijg, wordt het een
Noordhollandse kermis. We moe
ten in Osaka niet alleen komen
met hetgeen we hier allemaal
hebben gepresteerd, nee, we
moeten de ernst van onze presta
ties transformeren in een kermis
of een tempel. We zijn geen
klootjesvolk, maar een feestvie.
rend volk. De bezoekers van het
paviljoen moeten kunnen denken:
„Hé, zie je weldit is het In-
dianenpaviljoen". Dat zegt Pie
ter Blom (34), de Amsterdamse
in Monnikendam wonende archi
tect die naast prof. Bakema en
diens assistent Weber is aange
wezen voor het maken van een
ontwerp voor de Nederlandse in
zending op de wereldtentoon
stelling, die in 1970 in Japan
wordt gehouden.
In ogenschijnlijke tegenstrijdigheid
met het belang van de opdracht is
Blom niet zo blij met zijn eervolle
uitverkiezing. „Er is voor mij nog
nooit zo'n mooie uitdaging gekomen
op een. zo ongelukkig moment als
nu", zegt hij. „In mijn vak zijn in Ne
derland zulke grote problemen op te
lossen, dat ik aan dat werk de voor
keur zou geven boven de wereldten
toonstelling. Bovendien ben ik bezig
met het naar mijn vaste overtuiging
belangrijkste gebouw dat op het
ogenblik in Nederland wordt gereali
seerd: het definitief studentencen
trum der T.H. in Twente. Daar kan
ik niet gemist worden. Om die reden
heb ik meteen gezegd: „Ik wil wel
meedoen, maar dan moet ik tot en
met volgend voorjaar niets hoeven
te doen".
Blom, die nabij het Damrak een
bureau leidt dat hij „werkplaats voor
publieke werken" heeft genoemd, is
in Monnikendam moeilijk te vinden.
In één van de brede stegen van het
oude vissersdorp bewoont hij geen
woonhuis maar een kleine, oude ge
reformeerde kerk, die hij ruim een
jaar geleden heeft gekocht. De in
richting van het bouwvallige godshuis
geeft aan welke richting de geboren
Jordaner streeft: de moderne, pro
gressieve architectuur. Hij is als zo
danig ook algemeen bekend. Op de
stoep van de zijdeur, waar eens de
ingang van de consistoriekamer was,
vertelt hij dat hij al vijftien jaar be
zig is met een nieuwe stroming in
de architectuur, het zogenaamde kas-
baïsme. Hij heeft er belangrijke ar
chitectencongressen in de wereld mee
gehaald, maar het heeft hem tegelijk
tegenover vele gevestigde architec
ten geplaatst, die het woord progres
sief anders uitleggen dan hijzelf doet
In de bezwaren die hij tegen zijn op
dracht voor de Nederlandse inzen
ding naar de Expo-1970 uit, klinkt
dit op de achtergrond steeds door.
Dat er door de Nederlandse presi
dent-commissaris voor de wereldten
toonstelling, mr. Jo Cals, drie mensen
zijn aangewezen voor het volbrengen
van de opdracht, vindt hij, gezien de
traditie wel begrijpelijk, maar zegt
hij: „Je kunt echter niet drie men
sen gelijkelijk uitdagen. In eerste
instantie heeft Bakema de opdracht
gekregen. Hij wilde dat de winnaars
van de twee laatste Prix de Rome
wedstrijden, Weber en ik, mee zou
den doen. Er werd daarmee een
waarborg geschapen voor een ont
werp van progressieve architectuur.
Uitgaande van de zeer grote afstand
die er tussen de gevestigde mensen
zoals Bakema en progressieven als
^Weber en ik bestaat, is er een goed
contact. Besloten is, dat we één ding
maken, niet drie.
Het plan voor de hoofdstructuur
van het paviljoen moet een plan zijn
waar we alle drie achter kunnen
staan om daarna die structuur onaf
hankelijk van elkaar te kunnen indi
vidualiseren. Bij> ons alle drie heerst
de mening, dat we met de middelen
van de progressieve architectuur in
Osaka iets heel bijzonders zouden
kunnen maken".
Ik heb me er intensief mee bezig
gehouden. Toen ik merkte dat ik bij
de zaak zo emotioneel was betrok
ken, dat mijn werk in Twente, waar
ik enorm veel waarde aan hecht, er
onder ging lijden, heb iKBakema ge
beld om hem te zeggen dat ik me
toch moest terugtrekken. In de archi
tectenwereld zou dat echter opgevat
kunnen worden alsof ik niet met Ba
kema zou kunnen samenwerken. Dat
i§ beslist niet het geval, zo heeft hij
zich niet gedragen. De man is groot,
open, naïef de „stier" binnen een
oude generatie. Hij geeft je een
nieuw respect voor de generatie. Ais
men een creatieve taak kan vinden,
die pas volgend voorjaar begint, blijf
ik meedoen, in het andere geval stap
ik eruit. Het is onredelijk om aan een
zo groot project de namen van drie
mensen te verbinden, als er één nau
welijks heeft meegedaan".
Als de in roze sweater en manches
ter broek gestoken „progressief" na
het halen van sigaretten weer op het
stoepje is gaan zitten, zegt hij dat
Bakema tijdens de eerste bespreking
zeer geporteerd was voor zijn plan
om in het Nederlandse paviljoen een
kermisachtige toestand te maken, on
der andere met een glijbaan. „De
mensen moeten daarbinnen niet
voortdurend lopen en kijken, ze
moeten in een kermis terechtkomen.
Het moet een feest zijn.
Veel meer wil hij over de wereld
tentoonstelling niet zeggen. Er zijn
volgens hem belangrijker dingen.
Het feit bijvoorbeeld dat Amsterdam
(„een rot stad oubollig als de pest. Ze
geven de moderne architectuur er
geen kans, omdat ze alleen „gere
nommeerde" mensen willen hebben,
allemaal van die lintjesmensen")
Noord-Holland heeft afgesneden van
de circulatie met de rest van het
land. „Het is net een prop in een
bloedvatenstelsel", merkt de man op,
die zich nu ontpopt als een fervent
provo-aanhanger die in de lage
hete zomer van twee jaar geleden
vooraan stond toen er „bommetjes"
naar de auto's van „De Telegraaf"
werden gegooid en die hard mee-
schreeuwde tégen de veronderstelde
ambtelijke traagheid in de hoofdstad.
Hij is van mening, dat de relatie
tussen Amsterdam en het oostelijk
deel van Noord-Holland, waar zich
in toenemende mate emigranten uit
de hoofdstad vestigen, zeer groot is.
„De mentaliteit van Amsterdam"
is Noord-Holland in optimale vorm.
De harde Noordhollander is net als
de mensen uit de Jordaan vol heer
lijke sentimenten.
Monnikendam bijvoorbeeld ervaar
ik als een uitbreiding van de oude
stadsker van Amsterdam, ook als
het gaat om de mentaliteit.
Amsterdam doet er goed aan zich
met het noorden te verbinden, maar
het noorden moet zich wel realiseren
wat Amsterdam is: gelaten, niet dy
namisch zoals Rotterdam. Ik weet
wel, dit zijn allemaal gevoelsmatige
argumenten, maar we moeten de
stad met z'n allen fris houden. Er
moet vanuit Noord-Holland wat ac
tie zijn. Ik voel dat ik hier wat moet
doen. Er komt een stroom van Am
sterdamse eigenheimers Noord-Hol
land binnen. Weet je wat we ermee
moeten doen? Gewoon gebruiken.
Wie het beboste zuiden laat liggen
waar het ligt en kiest voor het grijze,
platte landschap van Noord-Holland,
heeft visie, is progressief. Ook al is
woon visie. Ik hoop dat de emigran-
dat een arbeider; die man heeft ge-
ten hun levendigheid zullen gebrui
ken nu ze het gelaten Amsterdam
kwijt zijn
DEN HAAG De winnaar van de
Jacob-Marisprijs 1968, de Haagse
schilder-beeldhouwer Rein Draijer,
zal de prijs vrijdag in liet Haagse ge
meentemüseum in ontvangst mogen
nemen. Dan wordt tevens een ere
tentoonstelling van werken van
Draijer geopend. De expositie duurt
tot 15 december.
Ze omvat bijna zestig schilderijen
uit de periode van 1927 tot heden en
dertig beelden uit de jaren na 1957,
toen hij zich in steeds sterkere mate
met beeldhouwen ging bezighouden.
Voorts zullen foto's van monumenta
le opdrachten en door Draijer' ont
worpen postzegels te zien zijn.
Rein Draijer, die tot aan zijn pen
sionering leraar was aan de konink
lijke academie voor beeldende kunst
in Den Haag, werd twee keer eerder
onderscheiden. In 1950 werd hem sa
men met P. Citroen een materiaal-
prijs toegekend en in 1952 deelde hij
met Willem Hussum de Jacob-Maris-
prijs.
BOEDAPEST (AP) Indien zijn
gezondheidstoestand dit toelaat zal
Pablo Casals de internationale jury
leiden van het Liszt-Bartok concours,
dat van 18 september tot 1 oktober
in Boedapest wordt gehouden.
De organisators hebben meege
deeld, dat 63 cellisten en 26 violis
ten voor het concours hebben inge
schreven.
Behalve het concours voor cellis
ten en violisten wordt, ter nagedach
tenis aan de Hongaarse componist
Leo Weiner, een concours voor strijk
kwartetten gehouden, waarvoor zich
10 kwartetten hebben aangemeld.
Maandag 12 augustus
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.00 Blauwe maandag: ge
varieerd programma 12.26 Med t.b.v.
land- en tuinbouw 12.29 Stereo: Muzi
kale aanwinsten 12.50 Tien voor één,
praatje 13.00 Nws. 13.11 Informatie
over ontwikkelingswerk 13.20 Pro me
morie 13.25 Moderne kamermuziek
(opn.) 14,25 Wim, outertje en Her-
mien, hoorspel NRU 14.45 Eurolight:
lichte orkestmuziek uit Stuttgart.AVRO
15.15 Voor de vrouw 15.45 Dixieland-
orkest uit Stuttgart. AVRO: 15.15 Voor
dé vrouw 15.45 Dixieland orkest (gr.)
16.00 Nws. 16.02 Stereo: Lichte gram
mof oomuziek 16.15 Stereo: Semi
klassieke kamermuziek (opn.) 16.40
Voor de jeugd 17.30 Draaiorgelmuz.
(gr.) 17.40 Overheidsvoorlichting: Sa
menwerking met ontwikkelingslanden.
Samenstelling en presentatie Ton
Raes 17.55 S.O.S.-berichten 18.00 Nws.
18.16 Radiojournaal 18.25 De rechten
van de mens, lezing 18.30 Stereo: A
la carte: tafelmuziek (om 19.02 Ge
sproken brief uit Parijs) 19.30 Nws.
19.35 R.V.U.Van Bron tot Bedrijf,
door prof. dr. Joh. de Vires. NRU:
20.05 De strijd om de vrijheid: joods
programma 20.30 Jazzmuziek ,21.00
Musonette: licht muziekprogramma
21.30 Ons soort mensen: ovdr andere
mensen, interviews 22.05 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek BZN: 22.20 Al
le hens gered, een programma van de
Bond zonder Naam. NRU: 22.30 Nws.
AVRO 22.40 Radiojournaal NRU 22.55
Stereo: Profiel van tenor-saxofonist
Gene Ammons 23.25 Radiorama: veer
tiendaags mini-magazine 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Lichte grammofoon
muziek 12.21 Voor boer en tuinder
12.26 Med t.b.v. land. en tuinbouw
12.29 Nws. 12.41 Act. 12.50 Parasolasido
gevarieerd programma 13.30 Stereo:
Licht orkest 14.00 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek 14.15 Stereo: Opera-
fragmenten (gr.) 15.00 Gereformeer
de middagdienst NRU: 15.30 Zoeklicht
op Nederland: informatie over
Gelderland afgewisseld met muziek
17.20 Overheidsvoorlichting: Vraagge
sprek van Kees van Maasdam met
de toneelspeler en regisseur Henk van
Ulsen over zijn ervaringen in Surina
me en de Nederlandse Antillen. NCRV:
17.30 Voor de jeugd 17.45 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek 18.10 Stereo:
Meisjeskoor en licht instrumentaal sex
tet 18.30 Nws. en weerpraatje 18.46
Act. 19.00 Stereo: Metropole orkest
19.30 Stereo: Lichte grammofoonmuz.
20.30 Stereo: Radiophilharmonisch or
kest en soliste: moderne muz. 21.45
Stereo: Lichte grammofoonmuz. 22.15
Literama: radiokroniek over boeken
schrijvers en toneel 22.30 Nws. 22.40
Avondoverdenking 23.00 Stereo: Vo
caal ensemble: oude liederen 23.30
Jaz 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Act. 12.13
Als dat zou kunnen: verzoekplaten-
programma KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act,
13.08 T.N.T.knalmuziek 14.00 Nws.
14.03 Popmuziek 15.00 Nws. 15.03 Hol
ster: licht platenprogramma 16.00 Nws.
16.03 lORRRrrr: tienershow 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik
verzoekplatenprogramma.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek 12.08
Landbouwkroniek 12.15 Lichte muziek
12.40 eerber., med., programma-over
zicht en SOS-berichten voor de schip
pers 12.48 Lichte muziek 12.55 Buiten
lands persoverzicht 13.00 Nws., weer-
ber en beursber. 13.20 Tafelmuziek
14.00 Nws. 14.03 Gevarieerde muziek
(15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beurs
berichten 16.09 Voor de zieken 17.00
Nws., weerber. en med. 17.00 Volks
liederen 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30
Amusementsmuziek 18.52 Taalwenken
18.55 Lichte muziek 19.00 Nws. en
weerbericht 19.30 Operaconcert 22.00-
22.15 Nws. en berichten.
Dinsdag 13 augustus
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuiek. VPRO: 7.54 Deze dag
AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal
8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz.
(8.30-833 De groenteman) 8.50 Mor
genwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide re
portage Of herhaling NRU-programma
9.35 Waterstanden 9.40 Muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissance (opn.)
AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nws.) 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levend
woord 7.15 Stereo: Klassieke muziei
(gr.) 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo:
Opera-intermezzi (gr.) 8.00 Nws. 8.11
Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nws. 811
Touringclub: vakantietips 8.45 Stereo:
Lichte grammofoonmuz. 9.30 Stereo:
Balletmuziek (gr.) 10.00 Theologisch
etherleergang 10.35 Stereo: Sopraai
en piano: klassieke liederen 11.00 Nwi
11.02 Voor de zieken 11.55 Med.
HILVERSUM III FM EN 240 M
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voer
de pep: licht platenprogramma (10.01
Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Pow-pow: pli.
tenprogramma.
(ADVERTENTIE)
ROME (AP) Mae West, de Mi
bom uit de jaren dertig, zal spelen ll
een film over uitspattingen in het 00'
de Rome. Regie heeft Federico Fellini
De 76-jarige actrice zal voor de came
ra's komen in haar eerste buitenland
film met de andere Amerikaanse vete
ranen Groucho Marx en Jimy Do
rante.
Fellini, die „La dolce vita" regis-
searde, is van plan om in zijn film
„Satyricon" een groot opgezet beeld
te geven van de ontuchtige dagen ten
tijde van Petronius Arbiter in het ou
de Rome. Fellini zei, dat de Beatles
ook zullen deelnemen aan de film. Zij
zullen een deel van de muziek compo
neren en mogelijk in enkele scène
optreden.
De spelers die al getekend hebber,
voor de film, waarvan de opnamen b
september zullen beginnen, zijn o.m
de Amerikaan Michael Pollard, C. W,
Moss uit „Bonnie and Clyde", de Ita
liaanse actrice Anna Magnani en Du-
ny Kaye.
Haartabac is een individuele haarlotion. Bestemd voorde persoonlijke
verzorging van uw haar. Haartabac bevordert de natuurlijke bloed
circulatie van de hoofdhuid en bestrijdt haaruitval, roosvorming en
hoofdjeuk. Regelmatige massage met Haartabac geeft u het gewenste
resultaat; gezond, levendig en glanzend haar. Haartabac werkt verfris
send en opwekkend. De individuele geur accentueert het gevoel
goed verzorgd te zijn. Haartabac in de doserende flacon vanaf f 3,95.
AA
MAURER+WIRTZ STOLBERG IM RH El N LAND
(Van een onzer verslagf.
SOFIA Sikkels blinl|
mers klinken, ruisend
toeristengraan in st
landen achter het ijzeren
Sinds maarschalk Tito in
gin der zestiger jaren hat
zen, dat je met een rood'
de kop ook furore bij de
listen kunt maken, mits j
voor een krimpvrije glimlij
oor tot oor, zijn steeds
tators door de stramme 1
sche knieën gegaan: Ho:
Roemenen en Tsjechen
ven eensgezind hun strijd
begonnen met begeleidirjj
honingzoete violen de lc
hun aardse paradijzen te
gen.
In dit koor der Kremlin
klinkt sinds enkele jaren ook
van buurman Bulgaar mee.
hem maakte de dooi in de com
tische principes het mogelijk d
zen voor de kort tevoren no;
smade buitenlanders op een
zetten. Een onmiddellijke cons
tie van dat besluit was echter
toeristische achterstand van p
twintig jaar binnen de kortste
moest worden ingehaald. De v
hotels, die de röde zondvloed 1
overleefd, waren krakende p
geworden, waarin de geeste.
verdreven vorsten aamborsti'
spookliederen zongen, strandc
ren nauwelijks gecultiveerd,
ren geen cafés, cabarets en
rants. Er was eigenlijk allee,
overmoedige zon, de enige in
rije, die zich niet behoeft te 1
aan de richtlijnen van Moskoi
Met de miljoenen toeristengi
der Joegoslaven voor ogen hebl
Bulgaren enkele jaren gelede
uitdaging aangenomen: de re,
timmerde in vliegende haast
vijfjarenplan in elkaar en a'.
hand daarvan werd een accom
tie uit de grond gestampt, w<-
de meeste landen met een res
bele toeristische traditie alleen
mogen dromen.
Allereerst werd de eeuwe
havenstad Varna in de Balk
koningin van de Zwarte Zei
noemd duchtig aangepakt,
moest het visitekaartje van Bu
strandvermaak worden en d
moesten honderden hectaren
plaatsmaken voor hotels, caft
restaurants. En passant werde,
de duizenden slangen, die de h
bevolkten, met de flitspuit de
schaving landinwaarts gedreveiij
(„Man, man", roept
hoofdschuddende visser, „wat
gebeurd is, kan geen aardbeving
®ren") is anno '68 't centrun
e Bulgaarse Goudkust, waar de
vaartseruptie en passant ook
nandvol gloednieuwe steder
rushba, Slancev, Brjag en X
)asact bij branding heef
gespuwd. Het zijn stuk voor