I Architect Pieter Blom wil in Osaka een Hollandse kermis BIGGLES IN HONGKONG BUL( TOEI TAHAC de individuele liaarlotion „Je woont gewoon boven de metro- uitgang boven het plantsoen" NEDERLAND h Kloosterconflict BELGIë Vlaams NEDERLAND II Jumping For Joy De vluchteling BELGIë (Waals): Les compagnons de Baal Luister naar Progressief Emotioneel Amsterdam Ere-tentooiistelliii voor winnaar Jacob Marisprijs Pablo Casals leidt internationale jury Liszt-Bartokconcours Mae West in nieuwe film van Fellini DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 12 AUGUSTUS 1968 Fieter Blom, getrouwd en vader van drie kin deren, heeft grote be kendheid verworven met een aantal opzien barende studieplannen, die op vrijwel alle in ternationale architec tencongressen van de laatste jaren zijn be sproken. Een van de be langrijkste is „Wonen als stedelijk dak", een plan dat als uitgangs punt had een opdracht van de vereniging van dakpannenfabrikanten. Blom: „Het komt er in grote lijnen op neer, dat de woningen als dak voor de stad gaan die nen. Het heeft een ruimtelijk fenomeen in die zin dat wanneer je de trap van je woning afgaat, je in de stad be landt en dat je, wan neer je de trap opgaat, de zon vindt. We moeten af van het telelement, af van die tweedimensionale archi tecturen in stedebouw. Of van dat afschuwelijk klein-burgerlijke indi vidualisme, waarin we in stapelvakjes op en naast elkaar telbaar zijn. Of van al te parti culiere belangen op de begane grond. De bega ne grond moet in z'n geheel van de gemeen schap zijn! In dit plan hoef je niet meer te zeggen, ik woon twee straten van die bushalte, dan vier ste gen links, twee trappen van de lioek en het vierde huis op de elfde etage. Ik noem dit stom- ine voorbeeld om te illustreren wat ik pro beer uit te bannen. Ik stel daarvoor in de olaats een nieuw oriën tatiemiddel Je zegt gewoon: ik woon boven de metro-uitgang, bo ven het plantsoen enz. De hoofdeigenschappen van „Wonen als stede lijk dak" zijn: een ab solute dichtheid van 100 woningen per hectare, inclusief woon- en ste delijke voorzieningen: de integratie van wo nen en stad („hier in Monnikendam zou ik het liefste willen dat de mensen op weg naar degrachten door mijn huis zouden lopen"); de uitbanning van het telelement. De Amsterdamse archi tect heeft van de ge meente Hengelo op dracht gekregen dit plan in werkelijkheid te realiseren, voor Fok kerdirecteur Frits van Diepen heeft hij voor het eiland Ibiza een stadje ontworpen dat op hetzelfde plan is ge baseerd, maar in plaats van woonhuizen patio woningen heeft (180 op een hectare). „De wo ningen zijn te vergelij ken met een stedelijke ruimte in een tempel", zegt de ontwerper er van. Het lijkt overigens onzeker dat dit laatste plan (kosten tien mil joen gulden) door zal gaan. 18.50 19.00 19.06 20.00 20.20 21.05 - BAREND DE BEER NIEUWS IN HET KORT KENMERK: Informatierubriek over kerk en samenleving DIEPVRIES (in kleur)negende aflevering van „The second hundred years". JOURNAAL PISTE. Jos v. d. Valk presenteert „Piste" VAN TOEN EN NU: Fragmenten over 70 jaar Nederlandse kleinkunst. KLOOSTERCONFLICT: Engelse documentaire over het recente conflict bij de Amerikaanse zusters van het Onbevlekte Hart van Maria. TWEEDE JOURNAAL. SLUITING. BAREND DE BEER NIEUWS IN HET KORT CORONATION STREET WEERZIEN herhalingen JOURNAAL TWEE KORTE FILMS VAN HENK MEULMAN JUMPING FOR JOY: Een Engelse komedie met in de hoofdrollen Frankie Howard en Stanley Holloway. TWEEDE JOURNAAL. 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 ZANZIBAR, jeugdfeuilleton 19.30 ATELIER. Voetballen en wat erbij komt 19.55 DE WEERMAN 20.25 DE VLUCHTELING, tv-feuilleton, 38e aft: Ge vangenis zonder tralies 21.15 SCHOOL VOOR BLIKVANGERS: documen taire over het beroep van etaleur 21.50 AANZOEK: Een Falklandje van Herman Heij. ermans, verteld door Enny Mols-de Leeuwe. 22.05 GASTPROGRAMMA: De socialistische gedach- te en actie. 22,35 NIEUWS. BERICHTEN BOUTIQUE: kroniek van de vrouw BONHOMMET ET TILAPIN, programma voor de kleuters SPORTPROGRAMMA JOURNAAL AUTO-PORTRAIT: Zelfportret van de Duitseri in hun vrije tijd. LES COMPAGNONS DE BAAL: 4e aflevering: L'Inquiétant professeur Lomer, tv-film met Claire Nadeau, Martine Redon, Jacques Cham- preux, Jean Martin e.a. LES DOSSIERS DE L'HISTOIRE: Napoléon JOURNAAL. 18.50 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 21.00 22.00 22.30 Peter Blom in zijn tot woning omgebouwde kerk in Monnikendam. Het liefst zou hij zien dat de Monnikendammers, op weg naar de liaven, door zijn huis zouden lopen. Boven de deur de spreuk van zijnopzienbarende studieplan. (Van onze kunstredactie) MONNIKENDAM „Als ik mijn zin krijg, wordt het een Noordhollandse kermis. We moe ten in Osaka niet alleen komen met hetgeen we hier allemaal hebben gepresteerd, nee, we moeten de ernst van onze presta ties transformeren in een kermis of een tempel. We zijn geen klootjesvolk, maar een feestvie. rend volk. De bezoekers van het paviljoen moeten kunnen denken: „Hé, zie je weldit is het In- dianenpaviljoen". Dat zegt Pie ter Blom (34), de Amsterdamse in Monnikendam wonende archi tect die naast prof. Bakema en diens assistent Weber is aange wezen voor het maken van een ontwerp voor de Nederlandse in zending op de wereldtentoon stelling, die in 1970 in Japan wordt gehouden. In ogenschijnlijke tegenstrijdigheid met het belang van de opdracht is Blom niet zo blij met zijn eervolle uitverkiezing. „Er is voor mij nog nooit zo'n mooie uitdaging gekomen op een. zo ongelukkig moment als nu", zegt hij. „In mijn vak zijn in Ne derland zulke grote problemen op te lossen, dat ik aan dat werk de voor keur zou geven boven de wereldten toonstelling. Bovendien ben ik bezig met het naar mijn vaste overtuiging belangrijkste gebouw dat op het ogenblik in Nederland wordt gereali seerd: het definitief studentencen trum der T.H. in Twente. Daar kan ik niet gemist worden. Om die reden heb ik meteen gezegd: „Ik wil wel meedoen, maar dan moet ik tot en met volgend voorjaar niets hoeven te doen". Blom, die nabij het Damrak een bureau leidt dat hij „werkplaats voor publieke werken" heeft genoemd, is in Monnikendam moeilijk te vinden. In één van de brede stegen van het oude vissersdorp bewoont hij geen woonhuis maar een kleine, oude ge reformeerde kerk, die hij ruim een jaar geleden heeft gekocht. De in richting van het bouwvallige godshuis geeft aan welke richting de geboren Jordaner streeft: de moderne, pro gressieve architectuur. Hij is als zo danig ook algemeen bekend. Op de stoep van de zijdeur, waar eens de ingang van de consistoriekamer was, vertelt hij dat hij al vijftien jaar be zig is met een nieuwe stroming in de architectuur, het zogenaamde kas- baïsme. Hij heeft er belangrijke ar chitectencongressen in de wereld mee gehaald, maar het heeft hem tegelijk tegenover vele gevestigde architec ten geplaatst, die het woord progres sief anders uitleggen dan hijzelf doet In de bezwaren die hij tegen zijn op dracht voor de Nederlandse inzen ding naar de Expo-1970 uit, klinkt dit op de achtergrond steeds door. Dat er door de Nederlandse presi dent-commissaris voor de wereldten toonstelling, mr. Jo Cals, drie mensen zijn aangewezen voor het volbrengen van de opdracht, vindt hij, gezien de traditie wel begrijpelijk, maar zegt hij: „Je kunt echter niet drie men sen gelijkelijk uitdagen. In eerste instantie heeft Bakema de opdracht gekregen. Hij wilde dat de winnaars van de twee laatste Prix de Rome wedstrijden, Weber en ik, mee zou den doen. Er werd daarmee een waarborg geschapen voor een ont werp van progressieve architectuur. Uitgaande van de zeer grote afstand die er tussen de gevestigde mensen zoals Bakema en progressieven als ^Weber en ik bestaat, is er een goed contact. Besloten is, dat we één ding maken, niet drie. Het plan voor de hoofdstructuur van het paviljoen moet een plan zijn waar we alle drie achter kunnen staan om daarna die structuur onaf hankelijk van elkaar te kunnen indi vidualiseren. Bij> ons alle drie heerst de mening, dat we met de middelen van de progressieve architectuur in Osaka iets heel bijzonders zouden kunnen maken". Ik heb me er intensief mee bezig gehouden. Toen ik merkte dat ik bij de zaak zo emotioneel was betrok ken, dat mijn werk in Twente, waar ik enorm veel waarde aan hecht, er onder ging lijden, heb iKBakema ge beld om hem te zeggen dat ik me toch moest terugtrekken. In de archi tectenwereld zou dat echter opgevat kunnen worden alsof ik niet met Ba kema zou kunnen samenwerken. Dat i§ beslist niet het geval, zo heeft hij zich niet gedragen. De man is groot, open, naïef de „stier" binnen een oude generatie. Hij geeft je een nieuw respect voor de generatie. Ais men een creatieve taak kan vinden, die pas volgend voorjaar begint, blijf ik meedoen, in het andere geval stap ik eruit. Het is onredelijk om aan een zo groot project de namen van drie mensen te verbinden, als er één nau welijks heeft meegedaan". Als de in roze sweater en manches ter broek gestoken „progressief" na het halen van sigaretten weer op het stoepje is gaan zitten, zegt hij dat Bakema tijdens de eerste bespreking zeer geporteerd was voor zijn plan om in het Nederlandse paviljoen een kermisachtige toestand te maken, on der andere met een glijbaan. „De mensen moeten daarbinnen niet voortdurend lopen en kijken, ze moeten in een kermis terechtkomen. Het moet een feest zijn. Veel meer wil hij over de wereld tentoonstelling niet zeggen. Er zijn volgens hem belangrijker dingen. Het feit bijvoorbeeld dat Amsterdam („een rot stad oubollig als de pest. Ze geven de moderne architectuur er geen kans, omdat ze alleen „gere nommeerde" mensen willen hebben, allemaal van die lintjesmensen") Noord-Holland heeft afgesneden van de circulatie met de rest van het land. „Het is net een prop in een bloedvatenstelsel", merkt de man op, die zich nu ontpopt als een fervent provo-aanhanger die in de lage hete zomer van twee jaar geleden vooraan stond toen er „bommetjes" naar de auto's van „De Telegraaf" werden gegooid en die hard mee- schreeuwde tégen de veronderstelde ambtelijke traagheid in de hoofdstad. Hij is van mening, dat de relatie tussen Amsterdam en het oostelijk deel van Noord-Holland, waar zich in toenemende mate emigranten uit de hoofdstad vestigen, zeer groot is. „De mentaliteit van Amsterdam" is Noord-Holland in optimale vorm. De harde Noordhollander is net als de mensen uit de Jordaan vol heer lijke sentimenten. Monnikendam bijvoorbeeld ervaar ik als een uitbreiding van de oude stadsker van Amsterdam, ook als het gaat om de mentaliteit. Amsterdam doet er goed aan zich met het noorden te verbinden, maar het noorden moet zich wel realiseren wat Amsterdam is: gelaten, niet dy namisch zoals Rotterdam. Ik weet wel, dit zijn allemaal gevoelsmatige argumenten, maar we moeten de stad met z'n allen fris houden. Er moet vanuit Noord-Holland wat ac tie zijn. Ik voel dat ik hier wat moet doen. Er komt een stroom van Am sterdamse eigenheimers Noord-Hol land binnen. Weet je wat we ermee moeten doen? Gewoon gebruiken. Wie het beboste zuiden laat liggen waar het ligt en kiest voor het grijze, platte landschap van Noord-Holland, heeft visie, is progressief. Ook al is woon visie. Ik hoop dat de emigran- dat een arbeider; die man heeft ge- ten hun levendigheid zullen gebrui ken nu ze het gelaten Amsterdam kwijt zijn DEN HAAG De winnaar van de Jacob-Marisprijs 1968, de Haagse schilder-beeldhouwer Rein Draijer, zal de prijs vrijdag in liet Haagse ge meentemüseum in ontvangst mogen nemen. Dan wordt tevens een ere tentoonstelling van werken van Draijer geopend. De expositie duurt tot 15 december. Ze omvat bijna zestig schilderijen uit de periode van 1927 tot heden en dertig beelden uit de jaren na 1957, toen hij zich in steeds sterkere mate met beeldhouwen ging bezighouden. Voorts zullen foto's van monumenta le opdrachten en door Draijer' ont worpen postzegels te zien zijn. Rein Draijer, die tot aan zijn pen sionering leraar was aan de konink lijke academie voor beeldende kunst in Den Haag, werd twee keer eerder onderscheiden. In 1950 werd hem sa men met P. Citroen een materiaal- prijs toegekend en in 1952 deelde hij met Willem Hussum de Jacob-Maris- prijs. BOEDAPEST (AP) Indien zijn gezondheidstoestand dit toelaat zal Pablo Casals de internationale jury leiden van het Liszt-Bartok concours, dat van 18 september tot 1 oktober in Boedapest wordt gehouden. De organisators hebben meege deeld, dat 63 cellisten en 26 violis ten voor het concours hebben inge schreven. Behalve het concours voor cellis ten en violisten wordt, ter nagedach tenis aan de Hongaarse componist Leo Weiner, een concours voor strijk kwartetten gehouden, waarvoor zich 10 kwartetten hebben aangemeld. Maandag 12 augustus HILVERSUM I 402 M VPRO: 12.00 Blauwe maandag: ge varieerd programma 12.26 Med t.b.v. land- en tuinbouw 12.29 Stereo: Muzi kale aanwinsten 12.50 Tien voor één, praatje 13.00 Nws. 13.11 Informatie over ontwikkelingswerk 13.20 Pro me morie 13.25 Moderne kamermuziek (opn.) 14,25 Wim, outertje en Her- mien, hoorspel NRU 14.45 Eurolight: lichte orkestmuziek uit Stuttgart.AVRO 15.15 Voor de vrouw 15.45 Dixieland- orkest uit Stuttgart. AVRO: 15.15 Voor dé vrouw 15.45 Dixieland orkest (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Lichte gram mof oomuziek 16.15 Stereo: Semi klassieke kamermuziek (opn.) 16.40 Voor de jeugd 17.30 Draaiorgelmuz. (gr.) 17.40 Overheidsvoorlichting: Sa menwerking met ontwikkelingslanden. Samenstelling en presentatie Ton Raes 17.55 S.O.S.-berichten 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal 18.25 De rechten van de mens, lezing 18.30 Stereo: A la carte: tafelmuziek (om 19.02 Ge sproken brief uit Parijs) 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.Van Bron tot Bedrijf, door prof. dr. Joh. de Vires. NRU: 20.05 De strijd om de vrijheid: joods programma 20.30 Jazzmuziek ,21.00 Musonette: licht muziekprogramma 21.30 Ons soort mensen: ovdr andere mensen, interviews 22.05 Stereo: Lich te grammofoonmuziek BZN: 22.20 Al le hens gered, een programma van de Bond zonder Naam. NRU: 22.30 Nws. AVRO 22.40 Radiojournaal NRU 22.55 Stereo: Profiel van tenor-saxofonist Gene Ammons 23.25 Radiorama: veer tiendaags mini-magazine 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Lichte grammofoon muziek 12.21 Voor boer en tuinder 12.26 Med t.b.v. land. en tuinbouw 12.29 Nws. 12.41 Act. 12.50 Parasolasido gevarieerd programma 13.30 Stereo: Licht orkest 14.00 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek 14.15 Stereo: Opera- fragmenten (gr.) 15.00 Gereformeer de middagdienst NRU: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Gelderland afgewisseld met muziek 17.20 Overheidsvoorlichting: Vraagge sprek van Kees van Maasdam met de toneelspeler en regisseur Henk van Ulsen over zijn ervaringen in Surina me en de Nederlandse Antillen. NCRV: 17.30 Voor de jeugd 17.45 Stereo: Lich te grammofoonmuziek 18.10 Stereo: Meisjeskoor en licht instrumentaal sex tet 18.30 Nws. en weerpraatje 18.46 Act. 19.00 Stereo: Metropole orkest 19.30 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 20.30 Stereo: Radiophilharmonisch or kest en soliste: moderne muz. 21.45 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 22.15 Literama: radiokroniek over boeken schrijvers en toneel 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking 23.00 Stereo: Vo caal ensemble: oude liederen 23.30 Jaz 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Act. 12.13 Als dat zou kunnen: verzoekplaten- programma KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act, 13.08 T.N.T.knalmuziek 14.00 Nws. 14.03 Popmuziek 15.00 Nws. 15.03 Hol ster: licht platenprogramma 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr: tienershow 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik verzoekplatenprogramma. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek 12.08 Landbouwkroniek 12.15 Lichte muziek 12.40 eerber., med., programma-over zicht en SOS-berichten voor de schip pers 12.48 Lichte muziek 12.55 Buiten lands persoverzicht 13.00 Nws., weer- ber en beursber. 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03 Gevarieerde muziek (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beurs berichten 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws., weerber. en med. 17.00 Volks liederen 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol daten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Amusementsmuziek 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muziek 19.00 Nws. en weerbericht 19.30 Operaconcert 22.00- 22.15 Nws. en berichten. Dinsdag 13 augustus HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuiek. VPRO: 7.54 Deze dag AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. (8.30-833 De groenteman) 8.50 Mor genwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide re portage Of herhaling NRU-programma 9.35 Waterstanden 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nws.) 11.55 Beursberichten. HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levend woord 7.15 Stereo: Klassieke muziei (gr.) 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Opera-intermezzi (gr.) 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nws. 811 Touringclub: vakantietips 8.45 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 9.30 Stereo: Balletmuziek (gr.) 10.00 Theologisch etherleergang 10.35 Stereo: Sopraai en piano: klassieke liederen 11.00 Nwi 11.02 Voor de zieken 11.55 Med. HILVERSUM III FM EN 240 M VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voer de pep: licht platenprogramma (10.01 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Pow-pow: pli. tenprogramma. (ADVERTENTIE) ROME (AP) Mae West, de Mi bom uit de jaren dertig, zal spelen ll een film over uitspattingen in het 00' de Rome. Regie heeft Federico Fellini De 76-jarige actrice zal voor de came ra's komen in haar eerste buitenland film met de andere Amerikaanse vete ranen Groucho Marx en Jimy Do rante. Fellini, die „La dolce vita" regis- searde, is van plan om in zijn film „Satyricon" een groot opgezet beeld te geven van de ontuchtige dagen ten tijde van Petronius Arbiter in het ou de Rome. Fellini zei, dat de Beatles ook zullen deelnemen aan de film. Zij zullen een deel van de muziek compo neren en mogelijk in enkele scène optreden. De spelers die al getekend hebber, voor de film, waarvan de opnamen b september zullen beginnen, zijn o.m de Amerikaan Michael Pollard, C. W, Moss uit „Bonnie and Clyde", de Ita liaanse actrice Anna Magnani en Du- ny Kaye. Haartabac is een individuele haarlotion. Bestemd voorde persoonlijke verzorging van uw haar. Haartabac bevordert de natuurlijke bloed circulatie van de hoofdhuid en bestrijdt haaruitval, roosvorming en hoofdjeuk. Regelmatige massage met Haartabac geeft u het gewenste resultaat; gezond, levendig en glanzend haar. Haartabac werkt verfris send en opwekkend. De individuele geur accentueert het gevoel goed verzorgd te zijn. Haartabac in de doserende flacon vanaf f 3,95. AA MAURER+WIRTZ STOLBERG IM RH El N LAND (Van een onzer verslagf. SOFIA Sikkels blinl| mers klinken, ruisend toeristengraan in st landen achter het ijzeren Sinds maarschalk Tito in gin der zestiger jaren hat zen, dat je met een rood' de kop ook furore bij de listen kunt maken, mits j voor een krimpvrije glimlij oor tot oor, zijn steeds tators door de stramme 1 sche knieën gegaan: Ho: Roemenen en Tsjechen ven eensgezind hun strijd begonnen met begeleidirjj honingzoete violen de lc hun aardse paradijzen te gen. In dit koor der Kremlin klinkt sinds enkele jaren ook van buurman Bulgaar mee. hem maakte de dooi in de com tische principes het mogelijk d zen voor de kort tevoren no; smade buitenlanders op een zetten. Een onmiddellijke cons tie van dat besluit was echter toeristische achterstand van p twintig jaar binnen de kortste moest worden ingehaald. De v hotels, die de röde zondvloed 1 overleefd, waren krakende p geworden, waarin de geeste. verdreven vorsten aamborsti' spookliederen zongen, strandc ren nauwelijks gecultiveerd, ren geen cafés, cabarets en rants. Er was eigenlijk allee, overmoedige zon, de enige in rije, die zich niet behoeft te 1 aan de richtlijnen van Moskoi Met de miljoenen toeristengi der Joegoslaven voor ogen hebl Bulgaren enkele jaren gelede uitdaging aangenomen: de re, timmerde in vliegende haast vijfjarenplan in elkaar en a'. hand daarvan werd een accom tie uit de grond gestampt, w<- de meeste landen met een res bele toeristische traditie alleen mogen dromen. Allereerst werd de eeuwe havenstad Varna in de Balk koningin van de Zwarte Zei noemd duchtig aangepakt, moest het visitekaartje van Bu strandvermaak worden en d moesten honderden hectaren plaatsmaken voor hotels, caft restaurants. En passant werde, de duizenden slangen, die de h bevolkten, met de flitspuit de schaving landinwaarts gedreveiij („Man, man", roept hoofdschuddende visser, „wat gebeurd is, kan geen aardbeving ®ren") is anno '68 't centrun e Bulgaarse Goudkust, waar de vaartseruptie en passant ook nandvol gloednieuwe steder rushba, Slancev, Brjag en X )asact bij branding heef gespuwd. Het zijn stuk voor

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 8