HOOGCONJUNCTUUR VOOR
NEDERLANDS CABARET
Coldrex!
„Acteur zijn is
niet
zo gemakkelijk"
biggles in hongkong
de vrouv
deed wat
genoot
grote verscheidenheid
veel belangstelling
hoge kwaliteit
veelbelovend jong talent
LIZ TAYLOR
HERSTELD
GLOBESPELER JOHN LEDDY:
Onvolledig
Jenny Arean.
Cox en drs. P.
Van groot
naar klein
Experimentele dienst
uit kerk Etten-Leur
Bij verkoudheid
NEDERLAND I
Tortilla flat
NEDERLAND II
Het levenswerk van
BELGIë (Vlaams):
Bogart-retrospectieve
BELGIë (Waals)
Go-Go-Gig
dr. Leakey
Verduiveld,
hunnen we echt
niets doen,
Bi§§les
6
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 7 AUGUSTUS 1968
6
CONNY STUART
JULES DE CORTE
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM Nog nooit
heeft het Nederlandse cabaret zo
veel stromingen gekend als nu.
De grote drie Kan, Sonneveld en
Hermans, die jarenlang de caba
retwereld vormden, hebben vele
enthousiaste navolgers (geen na-
apers) gevonden. De bloeitijd die
zich al enige tijd geleden mani
festeerde in de oprichting van
kleine, zelfstandige cabaretgroe
pen met een verschillend ka
rakter, zet zich nog steeds voort.
Er wordt niet geëxperimenteerd
met avant-gardeprodukties, maar
wel worden alle mogelijkheden
onderzocht en in praktijk ge
bracht. Dat betekent in een klein
land als het onze dat het publiek
zeer verwend wordt, omdat het
een grote keus kan maken. Wie
het laatste seizoen geloofde al een
zekere cabaretmoeheid te con
stateren heeft het mis. Het pu
bliek wordt wel selectiever.
Het maakt een keuze. En het kan
een keuze maken. Want het cabaret
van nu omvat naast de satire, ont
spanningen en verstrooiing, naast
zoete, in slaapwiegende luisterlied
jes, het ongenadig felle protest, raast
vertederende lyriek, spitse woord
spelingen, naast milde ironie bijten
de spot. Maar hoe verschillend van
uiteindelijke vorm het cabaret ook is,
uit alle uitingen blijkt duidelijk de
geëngageerdheid niet alleen met de
grote politieke wereldproblemen,
maar ook met de gewone, onnozele,
kleine dingen uit het bestaan.
Onder de titel „Cabaret in Neder
land (H - 72 - B6 203) brengt Phono
gram een platenalbum op de markt,
waarin nagenoeg alle representatieve
cabaretiers en cabaretières van dit
ogenblik met een voor hen kenmer
kend nummer, zijn samengebracht.
Nagenoeg allen, omdat een aantal ar
tiesten bij andere grammofoonpla
tenmaatschappijen onder contract
staat, zoals Toon Hermans. Dat is ui
teraard zeer jammer. Een door de
maatschappijen gezamenlijk uitge
brachte cabaretplaat, waarop inder
daad alle belangrijke kleinkunste
naars hun stem .zouden mogen laten
klinken, zou voor de cabaretliefheb
bers van veel grotere waarde zijn.
Maar zolang een dergelijke samen
werking nog tot de onmogelijkheden
schijnt te horen zijn we al heel blij
met het album „Cabaret in Neder
land", dat in zijn opzet toch een uit
stekend beeld geeft van wat er op dit
gebied allemaal gebeurt.
Van de tweeëntwintig onderdelen
hebben er twee een duidelijk politiek
tintje. Meestal worden dergelijke zo
sterk politiek geëngageerde nummers
niet op de plaat vastgelegd, omdat
door hun tijdgebondenheid al gauw
hun aantrekkelijkheid verliezen. Dat
geldt echter niet voor Sieto Hoving,
Wim Sonneveld overhandigde dit jaar Ramses Shaffey de Edison
en zeker niet voor Wim Kan met
een van zijn onnavolgbare oudejaars
conferences, waarin opgenomen
„Kom Koekoek, het is maar tijdelijk".
Zelfs over enkele jaren zullen wij
nog met groot genoegen naar deze
politieke satire luisteren.
Of Phonogram van alle op deze
twee elpees samengebrachte artiesten
hun beste nummers heeft uitgekozen
valt te betwisten. In sommige geval
len hadden we liever een andere
keuze gezien, o.a. voor Conny Stuart.
Wij begrijpen ook niet goed, dat Pho
nogram enkele nummers van een
reeds eerder uitgebrachte elpee „Ca
baret van nu" weer op „Cabaret van
Nederland" gezet heeft, zoals „Niet
voor lange tenen" van Sieto Hoving,
„Dame met een lachtrauma" van Ma
rijke Hoving, „Op een been kun je
niet lopen" van Jasperina de Jong,
„Voor mij hoeft het niet" van Liselore
Gerritsen en ^Sjaantje" van Lies-
beth List.
„Nieuwe" nummers zijn „Het lied
van Zwarte Leentje" van Sonne
veld. „De schuld van het kapitaal",
Leen Jongewaard, „Boekenballade"
van Frans Halsema, „In kerkelijk
verband" van Lurelei, „Vrienden van
vroeger" van Bou'dewijn de Groot,
„Afscheidsbrief van een lelijk meis
je" van Adèle Bloemendaal, „Snor"
van Henk Elsink, „Oudej aarsconfe
rentie" van Wim Kan, „Het feest dat
nooit gevierd werd" van Jules de
Corte, „Den Haag" van Paul van
Vliet, „De aardappeleters" van ca
baret Pepijn, „Op een mooie pinkster
dag" vair Leen Jongewaard en *An-
dré v. d. Heuvel, „Alfabed" van Ram
ses Shaffey, „Chaffy Cantate" van
Chaffy Chantant. De jongste klein-
kunstgeneratie wordt overtuigend
vertegenwoordigd door het (echt)-
paar Elly Nieman met „Valentijntje"
en Rikkert Zuiderveld met „Mina's
min".
Van een cabaretière die wèl heel
wat in haar mars heeft, maar geen
plaatsje kreeg in bovenstaand caba
retalbum, namelijk Jenny Arean,
is onlangs een elpee verschenen (Phi
lips 855 068 XPY). Begeleid door het
orkest van Ruud Bos ontplooit ze
haar veelzijdig talent in een aantal
liedjes waarvan het tedere „Kusjes
in kleuren" en „Kinderen" naast de
harde „Kanonnensong" ons het meest
aanspreken.
O.N.R. bracht een elpee op de
markt van „Cox en Co": Gerard Cox
en drs. P. (C.N.R. CA 5082). De eer
ste o.a. met zijn voortreffelijke satire
„God is niet dood" en „Dodemans-
Dlaats", de ander met prachtige per
siflages op de vroegere smartlappen,
waarvan vooral „Het hart ener deer
ne" en „Goud" juweeltjes zijn.
Een opvallend verschijnsel is ook,
dat acteurs, die we doorgaans zien
spelen op het „grote toneel" zich
wagen aan het cabareteske lied. An-
dré van den Heuvel, Eric Schneider,
Annet Nieuwenhuyzen zijn daar
voorbeelden van. Een ding wordt
daarbij wel duidelijk: ze weten wat
een tekst brengen is (het is altijd
verstaanbaar), en als zij daarbij dan
ook nog van redelijk tot goed zingen
wat bij hen het geval is j dan is
dat meegenomen. Ernst van Altena
heeft nu ook „zo maar" eens teksten
geschreven, die uit eigen koker kwa
men. Na het vele verdienstelijke er-
taalwerk dat hij reeds leverde mogen
zijn eigen teksten er ook zijn (op en
kele uitzonderingen na), al is er wel
een genre-verband tussen zijn ver
taalwerk en eigen inspiratie. Hij
noemde deze cyclus chansons „Lied
jes voor niemand". Eerst na het
schrijven werd „niemand" „iemand"
in de genoemde drie acteurs, aange
vuld met Martine Bijl. Henk van der
Molen, Tony Nolte, Henk van Dijk,
Rudi van Houten en Harry Bannink
schreven er met wisselend succes
muziek bij. De V.R.R.O. maakte er in
dertijd een tv-uitzending van. Chan
sons als Het Zeeuwse Bruidje, Het
land van Altena, Ballade van het Op-
tipessimisme, Gragantua en Panta-
gruel etc. zullen velen al bekend in de
oren klinken. Er zitten alleraardigste
muziekjes en goede tekstvondsten bij,
al is het hier en daar wel wat ge
wrongen maakwerk. Maar kom, niet
al te zuur: deze Liedjes voor Nie
mand (Delta DKS 1006) is een pret
tige en aangename hutspot vgji Ne
derlandse chansons, die vaak met kop
en schouders uitsteken boven datgene
wat onze vaderlandse markt rijk of
beter arm is.
Liselore Gerritsen, de vrouw in het cabaret Pepijn
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
ETTEN-LEUR Zondagmiddag
om 5 uur zendt IKOR via Nederland
1 een experimentele kerkdienst uit
vanuit de hervormde kerk te Et-
ten-Leur.
Ds. Blaauwendraad houdt tijdens
de dienst een preek, die door de
kerkgangers met vragen onderbro
ken mag worden. Organist is de heer
J. Mol. Aan de dienst gaat een ge
sprek vooraf in de foyer van de No-
belaer.
LONDEN„(AP) Elizabeth Taylor
is geheel hersteld van de twee opera
ties, die zij onlangs heeft ondergaan,
zo heeft een woordvoerder van het
Fitzroy ziekenhuis in Londen be
kendgemaakt. De actrice kan het zie
kenhuis vandaag verlaten, zo zei hij.
Verwacht wordt dat mevrouw Bur
ton-Taylor lange tijd zal moeten rus
ten voor ze weer voor de camera's
kan staan.
De actrice was op 17 juli opgeno
men. Aanvankelijk onderging zij een
kleine operatie, doch vijf dagen later
moest zij opnieuw worden geope
reerd. De laatste operatie had tot ge
volg, dat zij geen kinderen meer kan
krijgen.
(ADVERTENTIES)
Er is Coldrex - speciaal ge
maakt om hinderlijke verkoud
heid te verdrijven. Door Coldrex
slinken de gezwollen slijm
vliezen... u kunt weer vrij
ademen. Laat uw kostbare
vakantiedagen niet bederven.
Houd Coldrex altijd bij de hand
- óók'szomers!
J
1%.
13.00 OVERZICHT REPUBLIKEINSE CONVENTIE
13.30 SLUITING
17.00 BERENSTREKEN (in kleur)
17.24 KIJKKAST
17.35 BAREND DE BEER
19.00 NIEUWS
19.06 DE BOSBRIGADIERS (in kleur). „Het Persia-
ner Katje".
19.31 PERSOONLIJK: Vandaag: president Sekou
Touré van Guinee
20.00 JOURNAAL
20.20 TORTILLA FLAT: Een film naar het boek van
de Amerikaanse auteur John Steinbeck „Un
derdogs", de ploeteraars in de Amerikaanse sa
menleving.
22.00 SOCUTERA: filmpje over de Nederlandse vrij
willigers
22.10 TWEEDE JOURNAAL
22.15 OVERZICHT REPUBLIKEINSE CONVENTIE
22.35 SLUITING.
22.05 HET ROTTERDAMSE
Young Credo Singers"
22.10 TWEEDE JOURNAAL
22.15 SLUITING.
JEUGDKOOR „The
18.50
18.55
19.30
19.55
20.00
20.25
22.20
23.00
ZANDMANNETJE
TELEVISUM. Jeugdtelevisie met Bob Davidse.
DE AMERIKAANSE VERKIEZINGEN. Samen
vattende reportage over de Republikeinse Con
ventie te Miami.v
DE WEERMAN
NIEUWS
BOGART-RETROSPECTIEVE. De grote film
"van Howard Hawks, met Humphrey Bogart en
Lauren Bacall.
DEBAT
NIEUWS. 1
18.50
19.00
19.03
20.00
20.20
20.50
21.40
BAREND DE BEER
NIEUWS IN HET KORT
HET LEVENSWERK VAN DR. LEAKEY: Hier
in volgen we de antropoloog op zijn speurtocht
naar de prehistorische mens
JOURNAAL
CLIFF. Opnamen van een recent optreden van
Cliff Richard in de Haagse Houtrusthallen
(tweede opname).
GEZOND GEZIN: De vierde aflevering in een
serie over veel voorkomende gezinssituaties.
Vanavond: „Een scheve schaats".
HIER EN NU
17.55
18.00
19.00
19.25
19.30
20.00
20.30
21.00
21.30
22.00
22.30
BERICHTEN
FEU VERT: 1. Véronique
CHOISIR SA VOIE, gewijd aan administratieve
en commerciële carrières
KLAAS VAAK
D'IBERVILLE - L'HISTOIRE DU CANADA
17e aflevering: Un départ précipité.
JOURNAAL
L'EVENTAIL DE SéVILLE, tv-film naar de ro
man van P. J. Bonzon
GO-GO-GIG, Zomercarrousel, met de Moody
Blues, de Status quo, Madeleine Bell, de She-
veils, de Pan's People Girls
FANTASTISCHE VERTELLINGEN: La Chou-
croute, naar het verhaal van Jean Ray.
LE PASSé COMPOSé, programma gewijd aan
Rubens
JOURNAAL.
(Van onze kunstredactie)
EINDHOVEN „Als je acteur wilt worden", zegt John Leddy (van
Toneelgroep „Globe", vroeger Ensemble), dan moet je houden van
het onregelmatige leven. De spelers van enkele gezelschappen die
zeer sterk zijn gebonden aan een bepaalde plaats hebben het betrek
kelijk gemakkelijk met het reizen. Maar wanneer er „in de provincie"
wordt gespeeld gaat het gezelschap vaak 's middags om vijf uur in
de bus. Om zo'n uur of zeven zijn ze in de plaats waar wordt ge
speeld. Tot half acht is er tijd om koffie te drinken en de accommo
datie te bekijken en dan moet er worden geschminkt. Acht uur be
gint de voorstelling, tot ongeveer half elf en elf uur a half twaalf
rijdt de bus weer weg. Dat betekent dan om kwart over één thuis. Het
is logisch, dat de repetities na dat late thuiskomen niet vóór elf uur
in de ochtend beginnen. In de contracten staat ook een bepaling, dat
pas tien uur nadat de bus met acteurs en actrices Weer terug is, het
gezelschap over de spelers kan beschikken. Werken voor de televisie
valt daarbuiten. „Dat is altijd haastwerk", zegt John Leddy.
Een gezelschap heeft meestal acht
a tien stukken elk seizoen op het re
pertoire. Haalt een acteur de rol
len, die hij in verschillende stukken
speelt nooit door elkaar? „Nee",
zegt John Leddy, „je kunt bijvoor
beeld toch ook drie bbeken door el
kaar lezen. Je bent steeds bezig met
de betekenis, wat je voelt en denkt.
Je bent helemaal in de sfeer van
zo'n boek of stuk opgenomen. In het
afgelopen seizoen speelde ik in zes
stukken: „De koopman van Venetië"
„Gebeurtenissen tijdens de wacht bij
het Bofors-kanon" (onder de Engel
se regisseur Ronald Eyre), „drie zus-
-ters" (van Tsjechov onder regie van
de oude regisseur Sharow), „Ondi-
•ne", „Dallas" en „Je kunt het toch
niet meenemen".
„Blijspelen zijn het krachtvoer
voor een acteur, het is vaak niet
zo subtiel als een zwaagder stuk
met grotere artistieke waarde, maar
voor de afwisseling heb je het no
dig. Voor het publiek heeft het to
neel een tweeledige functie: een re
creatieve en een artistieke. De blij
spelen worden meestal goed bezocht.
De subsidies voor het toneel zijn
daarvoor ook niet nodig, die zijn voor
stukken met een artistieke waarde".
John Leddy meent, dat de toneel
groepen Centrum en Theater met
hun gemengde repertoire 'n acteur
of actrice de beste mogelijkheden bie
den. Experimenteren trekt hem wel.
Hij is dan ook intensief betrokken
bij het theatertje van kasteel Neme-
laer in Haaren.
Een acteur heeft bij een vast ge
zelschap een vrij beschermd beroep.
De contracten gelden voor een jaar
en worden veelal ver van tevoren
vastgelegd. Voor de directie van een
gezelschap is het vaak een hele puz
zel om uit het beperkte aantal ge
contracteerde actrices en acteurs voor
elk stuk, dat voor een seizoen op
't repertoire wordt genomen een goe
de rolbezetting te krijgen.
„Het is het fijnste", vertelt John
Leddy, „om te werken in een goed
stuk en met een goede regisseur en
goede medespelers. Aan die laatste
twee categorieën ontbreekt het niet
in ons land, maar jammer genoeg
moeten meestal de stukken van bui
tenlandse schrijvers worden gespeeld
omdat de schaarse Nederlandse to
neelschrijvers niet genoeg stukken
kunnen produceren, die door het be
roepstoneel kunnen worden gespeeld"
Woensdag 7 augustus
HILVERSUM I 402 m
VARA: 12.21 Voor het platteland. 12.26
Mededelingen voor land- en tuinbouw,
12.29 Stereo: Walsorkest. 13.00 Nieuws.
13.10 Actualiteiten. 13.25 Licht orgel
spel. 13.45 Gesproken portret. 14.00
Way-Out: programma voor de jeugd.
15.00 Stereo: Viool en piano: klassieke
muziek (opn.). 15.25 Klarinetkwartet
van België: moderne muziek. 15.35 Pia
norecital: moderne muziek (opn.),
16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit Zestig mi
nuten voor bóven de zestig, NRU: 17.02
Oude liedjes VARA: 17.20 Vier ver
dwenen heren, Hoorspel. 17.55 S.O.S.-
berichten. 18.00 Nieuws. 18.16 Actuali
teiten. 18.30 Stereo: Licht vocaal en
instrumentaal ensemble en zangsolist.
18.55 Stereo: VARA's Popshow. 19.30
Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover
zicht. 19.45 Promenade-orkest en solis
te: amusementsmuziek. 20.15 Spreekt
u maar.wedstrijdprogramma. 20.45
Country en Western muziek. 21.05
Leen mag het zeggen: interview. 22.15
Franse chansons. 22.30 Nieuws. 22,40
S. O. S.-berichten. 22.45 Actualiteiten
22.55 Stereo: Contrasten: klassieke en
moderne muziek (opn.) 23.55 24.00
Nieuws.
HILVERSUM H 298 m
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, ge
varieerd programma. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Actualiteiten; 13.00 Raden maar..)
NCRV: 14.00 Stereo: Over de band:
licht gevarieerd muziekprogramma
(opn.). 15.00 In 't zilver: programma
voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws.
16.02 Voor de jeugd. 17.00 Nederlandse
'liederen en liedjes. 17.15 Stereo: Lich
te gra-mmofoonmuziek. 17.50 Over
heidsvoorlichting: Hoe gaan we? Een
programma over verkeer, vervoer en
vooruitzien. Saenstelling en presentatie
vooruitzien. Samenstelling en ensem
ble: oude liederen. 18.30 Nieuws en
weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. NRU.'
19.00 Weg wezen..: vakantie-magazi
ne. 20.00 Stereo: Omroepkoor, -orkest
en zangsolisten: moderne muziek. In
de pauze: 20.45 - 21.00 Literair klank
beeld. 21.45 Franse poëzie op muziek.
22.15 Spiegel van België: programma
in samenwerking met de B.R.T. 22.30
Nieuws. 22.40 Stereo: X, een sprong
in het duister. 23.55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM UI FM EN 240 m
AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojour
naal. 13.06 Zet 'm anders op!: vrolijk
platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03
Muziek-Boetiek: muziekprogramma
met prominente Nederlandse arties
ten. 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitami
nen: populair verzoekplatenprogram-
ma. 16.00 Nieuws 16.03 - 18.00 Super
clean dreammachine. (17.00 - 17.02
Nieuws; 17.02 - 17.05 Radiojournaal).
BRUSSEL VLAAMS
12.00 Nieuws. 1^.03 Lichte muziek.
12.40 Weeerbericht, mededelingen, pro
gramma-overzicht en SOS-berichten
voor de schippers. 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbe
richt en beursberichten. 13.20 Tafelmu-
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerd
muziekprogramma (13.00 Nieuws).
15.15 Voor d'e kinderen. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte mu
ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en me
dedelingen. 17.15 Voor de jeugd 18.0U
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18-3U
Lekenmoraal en#filosofie. 18.50 Lichte
orkestmuziek. 18.57 Taalwenken. 19.00
Nieuws en weerbericht. 19.30 Casino*
muz. 20:00 Operettefragmenten. 21.18
Amusementsmuziek 22.00 - 22.15 Nws-
en berichten.
Domlerilag 8 augustus
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon-
muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRU:
8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.ZU
Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
(8.30 - 8.33 De groenteman!. 8.50 Mor-
genwijding. 9.00 Stereo: Klassieke cn
moderne muziek (gr.). 9.35 "Waterstan
den. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr.). (11.00 - 11.02 Nieuws) U.5*
Beursberichten.
HILVERSUM n 298 m
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassieke granj-
mofoonmuziek. (7.30 Nieuws; 7.32 Ac
tualiteiten; 7.50 Overweging.).
Nieuws. 8.11 Voor de kinderen. B.óo.
Nieuws. 8.32 Toeringclub: vakantie-tips-
8.45 Voor de hulsvrouw. NRU: ïu.uu
Wat heeft dat kind: pedagogische le
zing. 10.20 Stereo: Muziek uit de baroK
(opn.). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM III FM EN 240 m
NCRV: 9.00 Nieuws 9.0.2 Voor de
zieken. 9.30 Lichte instrumentale mu
ziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij ae
koffie (11.00 Nieuws).
Sen rijke jonge koopman uit het
;uiden ontmoette op een van zijn
!ejzen door China een heel mooi
meisje.
3fschoon hij te weinig Chinees j
-ende om haar te kunnen ver
staan, dacht hij toch dat zij heel
ief moest wezen, want haar ogen
rlansden zacht en hij meende dat
jij alleen maar aardige woorden
ton zeggen want haar lippen wa-
en fijn getekend.
Hii vroeg haar vader of hij haar
tot vrouw mocht hebben en de va
der was hierover zo verheugd dat de
jonge koopman daaruit opmaakte:
k val bij die vader bijzonder in de
maak' De vader riep zijn dochter
en zei haar de volgende woorden
lie de koopman natuurlijk met ver
kond: „Deze jongeman heeft ie ten
ïuwelijk gevraagd, maar ik heb hem
gezegd dat ik daar niet van horen
wil". Het meisje lachte en antwoord
de haar vader: „O ja? Hebt u dat
gezegd? Nou dan trouw ik juist wel
met hem. En vandaag nog!" De va
ler haalde z'n schouders op en zucht
te: „Ja kind, dan kan ik er ook!
niets' aan doen, trouw dan maar".
De bruiloft werd gevierd en ieder
een was blij, maar de vader van de
bruid was misschiet! wel het aller
gelukkigst. Want zijn dochter had
een afschuwelijk gebrek: zij deed al
les wat haar vader Verbood; en wat
hij haar opdroeg deed zij juist niet.
Dit begon de vader zo te vervelen
dat hij nu door deze list ziJn doch-
ter had uitgehuwelijkt en voorgoed
van haar verlost was.
De koopman reisde met zÜn jonge
vrouw terug naar zijn land in het
zuiden.
Gedurende de reis leerde hij van
haar wat meer Chinees, en z'n vrouw
leerde van hem langzaamaan z'n
moedertaal. Telkens als de jonge
vrouw wat anders deed dan haar
man gevraagd had, dacht hij: „Dat
komt omdat zij mij nog niet goed
verstaat. Spoedig zal dat wel beter
gaan'.
Zij bereikten zijn stad en betrok- il
ken zijn huis. De koopman nodigde
zijn familie en vrienden uit om zijn I
vrouw voor te stellen en iedereen 1
vond haar aardig.
Telkens wanneer zij weigerde te I
doen wat haar man haar vroeg, I
lachten allen vriendelijk en dachten:
„Ach, wat lief! Zij haast zich hem
genoegen te doen, maar zij verstaat
hem nog niet goed en zo komt het
dat zij juist het tegenovergestelde
doet van wat hij vraagt".
Er ging een jaar voorbij. De jon
ge vrouw sprak nu de taal van haar
man uitstekend. Maar nog steeds
weigerde zij te doen wat haar man
wilde, en nog steeds deed zij alles
wat hij verbood. Nu pas begreep de
koopman dat zijn vrouw niet zo lief
was als hij gedacht had. En dat
lang niet alle woordjes, die over haar
mooie lippen kwamen, aangenaam
waren.
Nu ook begreep hij waarom een I';
meisje dat zo mooi was, nog niet
eerder was getrouwd. Allen die haar
taal spraken hadden deze afschuwe
lijke gewoonte natuurlijk al in één
dag opgemerkt. En ook begreep de
koopman waarom de vader zo dol
gelukkig was, eindelijk die lastige
dochter kwijt te raken.
De koopman besloot nu zijn vrouw
van haar eigenwijsheid te genezen.
En zonder dat te weten, nam hij
dezelfde list te baat als haar vader
had gedaan. „Lieve vrouw", zei de
koopman, „ik laat een reisstoet klaar
maken want ik ga voor enige tijd
naar China. Ik neem je niet mee.
Ws« 'k wens dat je thuisblijft".
-O, ja?" antwoordde de vrouw.
•,wens je dat! Dan ga juist
wel^ met je mee, vandaag
no£ „Zo", zuchtte de koop-
Wan, „dan kan ik er ook niets aan
doen, ga dan maar mee. Maar ik
reis met kamelen en wens geen paar
den mee te nemen". „O, ja?" ant
woordde de vrouw, „Wens je dat
h za^ paarden en wagens
estellen want ik wi] niet op een ka
meel zitten". „Ja", zuchtte de koop-
an' "dan kan ik er ook niets aan
pn, ei- moeten dan maar paarden
e" wagens mee".
P deze manier zorgde de koop-
1ei'voor dat hij de reis in ge-
n Chap van zijn vrouw zeer aange-
ZVou kunnen maken. En onder-
Ie™ mreegJhi-i in alles ziln zin' al'
sen ZZiZ001: van zÜn vrouw te ei-
te „„„t j1J ■lu'st n'et graag wilde en
wilde n?ln. Tat hij juist wel graag 1
werd'o D de Chinese grens
gen a FUstpauze van enkele da-
mekfrZ aan de oever van een
water daf6 bruise"de beek. Het
was iiskm,dai\reen u?ge berg afkwam
naar een vaYl*" Uit £aalde het
hreder r,™ ,allel- werd breder en
de a s een echte rivier over
nen te tt grote Chinese rijk bin-
die 7ii Zr0nien- In de eerste nacht
Stuw °,°r drachten verliet de
Pleite68 de veiswagen. Hij zocht
die 7ii jcerate jucuiui
man stilletje °F brachten verliet de
P^kje aan de kolkende beek,
een
Een' pat1? in ^et wateTafhing!
een hoomsZ®16/, hogerop legde hij
stroom maar bruggetje over de
afwaarts h?«, etn.paar meter stroom
de waL -? ae1? dik touw on-
weers-
aan
taaie hoomwn t ^66£. stevig vast
("wortels. De volgende mor
gen
zei de koopman
tot zijn vrouw: