HOOGCONJUNCTUUR VOOR NEDERLANDS CABARET Coldrex! „Acteur zijn is niet zo gemakkelijk" biggles in hongkong de vrouv deed wat genoot grote verscheidenheid veel belangstelling hoge kwaliteit veelbelovend jong talent LIZ TAYLOR HERSTELD GLOBESPELER JOHN LEDDY: Onvolledig Jenny Arean. Cox en drs. P. Van groot naar klein Experimentele dienst uit kerk Etten-Leur Bij verkoudheid NEDERLAND I Tortilla flat NEDERLAND II Het levenswerk van BELGIë (Vlaams): Bogart-retrospectieve BELGIë (Waals) Go-Go-Gig dr. Leakey Verduiveld, hunnen we echt niets doen, Bi§§les 6 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 7 AUGUSTUS 1968 6 CONNY STUART JULES DE CORTE (Van onze showredactie) AMSTERDAM Nog nooit heeft het Nederlandse cabaret zo veel stromingen gekend als nu. De grote drie Kan, Sonneveld en Hermans, die jarenlang de caba retwereld vormden, hebben vele enthousiaste navolgers (geen na- apers) gevonden. De bloeitijd die zich al enige tijd geleden mani festeerde in de oprichting van kleine, zelfstandige cabaretgroe pen met een verschillend ka rakter, zet zich nog steeds voort. Er wordt niet geëxperimenteerd met avant-gardeprodukties, maar wel worden alle mogelijkheden onderzocht en in praktijk ge bracht. Dat betekent in een klein land als het onze dat het publiek zeer verwend wordt, omdat het een grote keus kan maken. Wie het laatste seizoen geloofde al een zekere cabaretmoeheid te con stateren heeft het mis. Het pu bliek wordt wel selectiever. Het maakt een keuze. En het kan een keuze maken. Want het cabaret van nu omvat naast de satire, ont spanningen en verstrooiing, naast zoete, in slaapwiegende luisterlied jes, het ongenadig felle protest, raast vertederende lyriek, spitse woord spelingen, naast milde ironie bijten de spot. Maar hoe verschillend van uiteindelijke vorm het cabaret ook is, uit alle uitingen blijkt duidelijk de geëngageerdheid niet alleen met de grote politieke wereldproblemen, maar ook met de gewone, onnozele, kleine dingen uit het bestaan. Onder de titel „Cabaret in Neder land (H - 72 - B6 203) brengt Phono gram een platenalbum op de markt, waarin nagenoeg alle representatieve cabaretiers en cabaretières van dit ogenblik met een voor hen kenmer kend nummer, zijn samengebracht. Nagenoeg allen, omdat een aantal ar tiesten bij andere grammofoonpla tenmaatschappijen onder contract staat, zoals Toon Hermans. Dat is ui teraard zeer jammer. Een door de maatschappijen gezamenlijk uitge brachte cabaretplaat, waarop inder daad alle belangrijke kleinkunste naars hun stem .zouden mogen laten klinken, zou voor de cabaretliefheb bers van veel grotere waarde zijn. Maar zolang een dergelijke samen werking nog tot de onmogelijkheden schijnt te horen zijn we al heel blij met het album „Cabaret in Neder land", dat in zijn opzet toch een uit stekend beeld geeft van wat er op dit gebied allemaal gebeurt. Van de tweeëntwintig onderdelen hebben er twee een duidelijk politiek tintje. Meestal worden dergelijke zo sterk politiek geëngageerde nummers niet op de plaat vastgelegd, omdat door hun tijdgebondenheid al gauw hun aantrekkelijkheid verliezen. Dat geldt echter niet voor Sieto Hoving, Wim Sonneveld overhandigde dit jaar Ramses Shaffey de Edison en zeker niet voor Wim Kan met een van zijn onnavolgbare oudejaars conferences, waarin opgenomen „Kom Koekoek, het is maar tijdelijk". Zelfs over enkele jaren zullen wij nog met groot genoegen naar deze politieke satire luisteren. Of Phonogram van alle op deze twee elpees samengebrachte artiesten hun beste nummers heeft uitgekozen valt te betwisten. In sommige geval len hadden we liever een andere keuze gezien, o.a. voor Conny Stuart. Wij begrijpen ook niet goed, dat Pho nogram enkele nummers van een reeds eerder uitgebrachte elpee „Ca baret van nu" weer op „Cabaret van Nederland" gezet heeft, zoals „Niet voor lange tenen" van Sieto Hoving, „Dame met een lachtrauma" van Ma rijke Hoving, „Op een been kun je niet lopen" van Jasperina de Jong, „Voor mij hoeft het niet" van Liselore Gerritsen en ^Sjaantje" van Lies- beth List. „Nieuwe" nummers zijn „Het lied van Zwarte Leentje" van Sonne veld. „De schuld van het kapitaal", Leen Jongewaard, „Boekenballade" van Frans Halsema, „In kerkelijk verband" van Lurelei, „Vrienden van vroeger" van Bou'dewijn de Groot, „Afscheidsbrief van een lelijk meis je" van Adèle Bloemendaal, „Snor" van Henk Elsink, „Oudej aarsconfe rentie" van Wim Kan, „Het feest dat nooit gevierd werd" van Jules de Corte, „Den Haag" van Paul van Vliet, „De aardappeleters" van ca baret Pepijn, „Op een mooie pinkster dag" vair Leen Jongewaard en *An- dré v. d. Heuvel, „Alfabed" van Ram ses Shaffey, „Chaffy Cantate" van Chaffy Chantant. De jongste klein- kunstgeneratie wordt overtuigend vertegenwoordigd door het (echt)- paar Elly Nieman met „Valentijntje" en Rikkert Zuiderveld met „Mina's min". Van een cabaretière die wèl heel wat in haar mars heeft, maar geen plaatsje kreeg in bovenstaand caba retalbum, namelijk Jenny Arean, is onlangs een elpee verschenen (Phi lips 855 068 XPY). Begeleid door het orkest van Ruud Bos ontplooit ze haar veelzijdig talent in een aantal liedjes waarvan het tedere „Kusjes in kleuren" en „Kinderen" naast de harde „Kanonnensong" ons het meest aanspreken. O.N.R. bracht een elpee op de markt van „Cox en Co": Gerard Cox en drs. P. (C.N.R. CA 5082). De eer ste o.a. met zijn voortreffelijke satire „God is niet dood" en „Dodemans- Dlaats", de ander met prachtige per siflages op de vroegere smartlappen, waarvan vooral „Het hart ener deer ne" en „Goud" juweeltjes zijn. Een opvallend verschijnsel is ook, dat acteurs, die we doorgaans zien spelen op het „grote toneel" zich wagen aan het cabareteske lied. An- dré van den Heuvel, Eric Schneider, Annet Nieuwenhuyzen zijn daar voorbeelden van. Een ding wordt daarbij wel duidelijk: ze weten wat een tekst brengen is (het is altijd verstaanbaar), en als zij daarbij dan ook nog van redelijk tot goed zingen wat bij hen het geval is j dan is dat meegenomen. Ernst van Altena heeft nu ook „zo maar" eens teksten geschreven, die uit eigen koker kwa men. Na het vele verdienstelijke er- taalwerk dat hij reeds leverde mogen zijn eigen teksten er ook zijn (op en kele uitzonderingen na), al is er wel een genre-verband tussen zijn ver taalwerk en eigen inspiratie. Hij noemde deze cyclus chansons „Lied jes voor niemand". Eerst na het schrijven werd „niemand" „iemand" in de genoemde drie acteurs, aange vuld met Martine Bijl. Henk van der Molen, Tony Nolte, Henk van Dijk, Rudi van Houten en Harry Bannink schreven er met wisselend succes muziek bij. De V.R.R.O. maakte er in dertijd een tv-uitzending van. Chan sons als Het Zeeuwse Bruidje, Het land van Altena, Ballade van het Op- tipessimisme, Gragantua en Panta- gruel etc. zullen velen al bekend in de oren klinken. Er zitten alleraardigste muziekjes en goede tekstvondsten bij, al is het hier en daar wel wat ge wrongen maakwerk. Maar kom, niet al te zuur: deze Liedjes voor Nie mand (Delta DKS 1006) is een pret tige en aangename hutspot vgji Ne derlandse chansons, die vaak met kop en schouders uitsteken boven datgene wat onze vaderlandse markt rijk of beter arm is. Liselore Gerritsen, de vrouw in het cabaret Pepijn (Van onze radio- en t.v.-redactie) ETTEN-LEUR Zondagmiddag om 5 uur zendt IKOR via Nederland 1 een experimentele kerkdienst uit vanuit de hervormde kerk te Et- ten-Leur. Ds. Blaauwendraad houdt tijdens de dienst een preek, die door de kerkgangers met vragen onderbro ken mag worden. Organist is de heer J. Mol. Aan de dienst gaat een ge sprek vooraf in de foyer van de No- belaer. LONDEN„(AP) Elizabeth Taylor is geheel hersteld van de twee opera ties, die zij onlangs heeft ondergaan, zo heeft een woordvoerder van het Fitzroy ziekenhuis in Londen be kendgemaakt. De actrice kan het zie kenhuis vandaag verlaten, zo zei hij. Verwacht wordt dat mevrouw Bur ton-Taylor lange tijd zal moeten rus ten voor ze weer voor de camera's kan staan. De actrice was op 17 juli opgeno men. Aanvankelijk onderging zij een kleine operatie, doch vijf dagen later moest zij opnieuw worden geope reerd. De laatste operatie had tot ge volg, dat zij geen kinderen meer kan krijgen. (ADVERTENTIES) Er is Coldrex - speciaal ge maakt om hinderlijke verkoud heid te verdrijven. Door Coldrex slinken de gezwollen slijm vliezen... u kunt weer vrij ademen. Laat uw kostbare vakantiedagen niet bederven. Houd Coldrex altijd bij de hand - óók'szomers! J 1%. 13.00 OVERZICHT REPUBLIKEINSE CONVENTIE 13.30 SLUITING 17.00 BERENSTREKEN (in kleur) 17.24 KIJKKAST 17.35 BAREND DE BEER 19.00 NIEUWS 19.06 DE BOSBRIGADIERS (in kleur). „Het Persia- ner Katje". 19.31 PERSOONLIJK: Vandaag: president Sekou Touré van Guinee 20.00 JOURNAAL 20.20 TORTILLA FLAT: Een film naar het boek van de Amerikaanse auteur John Steinbeck „Un derdogs", de ploeteraars in de Amerikaanse sa menleving. 22.00 SOCUTERA: filmpje over de Nederlandse vrij willigers 22.10 TWEEDE JOURNAAL 22.15 OVERZICHT REPUBLIKEINSE CONVENTIE 22.35 SLUITING. 22.05 HET ROTTERDAMSE Young Credo Singers" 22.10 TWEEDE JOURNAAL 22.15 SLUITING. JEUGDKOOR „The 18.50 18.55 19.30 19.55 20.00 20.25 22.20 23.00 ZANDMANNETJE TELEVISUM. Jeugdtelevisie met Bob Davidse. DE AMERIKAANSE VERKIEZINGEN. Samen vattende reportage over de Republikeinse Con ventie te Miami.v DE WEERMAN NIEUWS BOGART-RETROSPECTIEVE. De grote film "van Howard Hawks, met Humphrey Bogart en Lauren Bacall. DEBAT NIEUWS. 1 18.50 19.00 19.03 20.00 20.20 20.50 21.40 BAREND DE BEER NIEUWS IN HET KORT HET LEVENSWERK VAN DR. LEAKEY: Hier in volgen we de antropoloog op zijn speurtocht naar de prehistorische mens JOURNAAL CLIFF. Opnamen van een recent optreden van Cliff Richard in de Haagse Houtrusthallen (tweede opname). GEZOND GEZIN: De vierde aflevering in een serie over veel voorkomende gezinssituaties. Vanavond: „Een scheve schaats". HIER EN NU 17.55 18.00 19.00 19.25 19.30 20.00 20.30 21.00 21.30 22.00 22.30 BERICHTEN FEU VERT: 1. Véronique CHOISIR SA VOIE, gewijd aan administratieve en commerciële carrières KLAAS VAAK D'IBERVILLE - L'HISTOIRE DU CANADA 17e aflevering: Un départ précipité. JOURNAAL L'EVENTAIL DE SéVILLE, tv-film naar de ro man van P. J. Bonzon GO-GO-GIG, Zomercarrousel, met de Moody Blues, de Status quo, Madeleine Bell, de She- veils, de Pan's People Girls FANTASTISCHE VERTELLINGEN: La Chou- croute, naar het verhaal van Jean Ray. LE PASSé COMPOSé, programma gewijd aan Rubens JOURNAAL. (Van onze kunstredactie) EINDHOVEN „Als je acteur wilt worden", zegt John Leddy (van Toneelgroep „Globe", vroeger Ensemble), dan moet je houden van het onregelmatige leven. De spelers van enkele gezelschappen die zeer sterk zijn gebonden aan een bepaalde plaats hebben het betrek kelijk gemakkelijk met het reizen. Maar wanneer er „in de provincie" wordt gespeeld gaat het gezelschap vaak 's middags om vijf uur in de bus. Om zo'n uur of zeven zijn ze in de plaats waar wordt ge speeld. Tot half acht is er tijd om koffie te drinken en de accommo datie te bekijken en dan moet er worden geschminkt. Acht uur be gint de voorstelling, tot ongeveer half elf en elf uur a half twaalf rijdt de bus weer weg. Dat betekent dan om kwart over één thuis. Het is logisch, dat de repetities na dat late thuiskomen niet vóór elf uur in de ochtend beginnen. In de contracten staat ook een bepaling, dat pas tien uur nadat de bus met acteurs en actrices Weer terug is, het gezelschap over de spelers kan beschikken. Werken voor de televisie valt daarbuiten. „Dat is altijd haastwerk", zegt John Leddy. Een gezelschap heeft meestal acht a tien stukken elk seizoen op het re pertoire. Haalt een acteur de rol len, die hij in verschillende stukken speelt nooit door elkaar? „Nee", zegt John Leddy, „je kunt bijvoor beeld toch ook drie bbeken door el kaar lezen. Je bent steeds bezig met de betekenis, wat je voelt en denkt. Je bent helemaal in de sfeer van zo'n boek of stuk opgenomen. In het afgelopen seizoen speelde ik in zes stukken: „De koopman van Venetië" „Gebeurtenissen tijdens de wacht bij het Bofors-kanon" (onder de Engel se regisseur Ronald Eyre), „drie zus- -ters" (van Tsjechov onder regie van de oude regisseur Sharow), „Ondi- •ne", „Dallas" en „Je kunt het toch niet meenemen". „Blijspelen zijn het krachtvoer voor een acteur, het is vaak niet zo subtiel als een zwaagder stuk met grotere artistieke waarde, maar voor de afwisseling heb je het no dig. Voor het publiek heeft het to neel een tweeledige functie: een re creatieve en een artistieke. De blij spelen worden meestal goed bezocht. De subsidies voor het toneel zijn daarvoor ook niet nodig, die zijn voor stukken met een artistieke waarde". John Leddy meent, dat de toneel groepen Centrum en Theater met hun gemengde repertoire 'n acteur of actrice de beste mogelijkheden bie den. Experimenteren trekt hem wel. Hij is dan ook intensief betrokken bij het theatertje van kasteel Neme- laer in Haaren. Een acteur heeft bij een vast ge zelschap een vrij beschermd beroep. De contracten gelden voor een jaar en worden veelal ver van tevoren vastgelegd. Voor de directie van een gezelschap is het vaak een hele puz zel om uit het beperkte aantal ge contracteerde actrices en acteurs voor elk stuk, dat voor een seizoen op 't repertoire wordt genomen een goe de rolbezetting te krijgen. „Het is het fijnste", vertelt John Leddy, „om te werken in een goed stuk en met een goede regisseur en goede medespelers. Aan die laatste twee categorieën ontbreekt het niet in ons land, maar jammer genoeg moeten meestal de stukken van bui tenlandse schrijvers worden gespeeld omdat de schaarse Nederlandse to neelschrijvers niet genoeg stukken kunnen produceren, die door het be roepstoneel kunnen worden gespeeld" Woensdag 7 augustus HILVERSUM I 402 m VARA: 12.21 Voor het platteland. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw, 12.29 Stereo: Walsorkest. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten. 13.25 Licht orgel spel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Way-Out: programma voor de jeugd. 15.00 Stereo: Viool en piano: klassieke muziek (opn.). 15.25 Klarinetkwartet van België: moderne muziek. 15.35 Pia norecital: moderne muziek (opn.), 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit Zestig mi nuten voor bóven de zestig, NRU: 17.02 Oude liedjes VARA: 17.20 Vier ver dwenen heren, Hoorspel. 17.55 S.O.S.- berichten. 18.00 Nieuws. 18.16 Actuali teiten. 18.30 Stereo: Licht vocaal en instrumentaal ensemble en zangsolist. 18.55 Stereo: VARA's Popshow. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover zicht. 19.45 Promenade-orkest en solis te: amusementsmuziek. 20.15 Spreekt u maar.wedstrijdprogramma. 20.45 Country en Western muziek. 21.05 Leen mag het zeggen: interview. 22.15 Franse chansons. 22.30 Nieuws. 22,40 S. O. S.-berichten. 22.45 Actualiteiten 22.55 Stereo: Contrasten: klassieke en moderne muziek (opn.) 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 m KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, ge varieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar..) NCRV: 14.00 Stereo: Over de band: licht gevarieerd muziekprogramma (opn.). 15.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Nederlandse 'liederen en liedjes. 17.15 Stereo: Lich te gra-mmofoonmuziek. 17.50 Over heidsvoorlichting: Hoe gaan we? Een programma over verkeer, vervoer en vooruitzien. Saenstelling en presentatie vooruitzien. Samenstelling en ensem ble: oude liederen. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. NRU.' 19.00 Weg wezen..: vakantie-magazi ne. 20.00 Stereo: Omroepkoor, -orkest en zangsolisten: moderne muziek. In de pauze: 20.45 - 21.00 Literair klank beeld. 21.45 Franse poëzie op muziek. 22.15 Spiegel van België: programma in samenwerking met de B.R.T. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM UI FM EN 240 m AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojour naal. 13.06 Zet 'm anders op!: vrolijk platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Muziek-Boetiek: muziekprogramma met prominente Nederlandse arties ten. 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitami nen: populair verzoekplatenprogram- ma. 16.00 Nieuws 16.03 - 18.00 Super clean dreammachine. (17.00 - 17.02 Nieuws; 17.02 - 17.05 Radiojournaal). BRUSSEL VLAAMS 12.00 Nieuws. 1^.03 Lichte muziek. 12.40 Weeerbericht, mededelingen, pro gramma-overzicht en SOS-berichten voor de schippers. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbe richt en beursberichten. 13.20 Tafelmu- ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerd muziekprogramma (13.00 Nieuws). 15.15 Voor d'e kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte mu ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en me dedelingen. 17.15 Voor de jeugd 18.0U Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18-3U Lekenmoraal en#filosofie. 18.50 Lichte orkestmuziek. 18.57 Taalwenken. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.30 Casino* muz. 20:00 Operettefragmenten. 21.18 Amusementsmuziek 22.00 - 22.15 Nws- en berichten. Domlerilag 8 augustus HILVERSUM I 402 m AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon- muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRU: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.ZU Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30 - 8.33 De groenteman!. 8.50 Mor- genwijding. 9.00 Stereo: Klassieke cn moderne muziek (gr.). 9.35 "Waterstan den. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00 - 11.02 Nieuws) U.5* Beursberichten. HILVERSUM n 298 m KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassieke granj- mofoonmuziek. (7.30 Nieuws; 7.32 Ac tualiteiten; 7.50 Overweging.). Nieuws. 8.11 Voor de kinderen. B.óo. Nieuws. 8.32 Toeringclub: vakantie-tips- 8.45 Voor de hulsvrouw. NRU: ïu.uu Wat heeft dat kind: pedagogische le zing. 10.20 Stereo: Muziek uit de baroK (opn.). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM III FM EN 240 m NCRV: 9.00 Nieuws 9.0.2 Voor de zieken. 9.30 Lichte instrumentale mu ziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij ae koffie (11.00 Nieuws). Sen rijke jonge koopman uit het ;uiden ontmoette op een van zijn !ejzen door China een heel mooi meisje. 3fschoon hij te weinig Chinees j -ende om haar te kunnen ver staan, dacht hij toch dat zij heel ief moest wezen, want haar ogen rlansden zacht en hij meende dat jij alleen maar aardige woorden ton zeggen want haar lippen wa- en fijn getekend. Hii vroeg haar vader of hij haar tot vrouw mocht hebben en de va der was hierover zo verheugd dat de jonge koopman daaruit opmaakte: k val bij die vader bijzonder in de maak' De vader riep zijn dochter en zei haar de volgende woorden lie de koopman natuurlijk met ver kond: „Deze jongeman heeft ie ten ïuwelijk gevraagd, maar ik heb hem gezegd dat ik daar niet van horen wil". Het meisje lachte en antwoord de haar vader: „O ja? Hebt u dat gezegd? Nou dan trouw ik juist wel met hem. En vandaag nog!" De va ler haalde z'n schouders op en zucht te: „Ja kind, dan kan ik er ook! niets' aan doen, trouw dan maar". De bruiloft werd gevierd en ieder een was blij, maar de vader van de bruid was misschiet! wel het aller gelukkigst. Want zijn dochter had een afschuwelijk gebrek: zij deed al les wat haar vader Verbood; en wat hij haar opdroeg deed zij juist niet. Dit begon de vader zo te vervelen dat hij nu door deze list ziJn doch- ter had uitgehuwelijkt en voorgoed van haar verlost was. De koopman reisde met zÜn jonge vrouw terug naar zijn land in het zuiden. Gedurende de reis leerde hij van haar wat meer Chinees, en z'n vrouw leerde van hem langzaamaan z'n moedertaal. Telkens als de jonge vrouw wat anders deed dan haar man gevraagd had, dacht hij: „Dat komt omdat zij mij nog niet goed verstaat. Spoedig zal dat wel beter gaan'. Zij bereikten zijn stad en betrok- il ken zijn huis. De koopman nodigde zijn familie en vrienden uit om zijn I vrouw voor te stellen en iedereen 1 vond haar aardig. Telkens wanneer zij weigerde te I doen wat haar man haar vroeg, I lachten allen vriendelijk en dachten: „Ach, wat lief! Zij haast zich hem genoegen te doen, maar zij verstaat hem nog niet goed en zo komt het dat zij juist het tegenovergestelde doet van wat hij vraagt". Er ging een jaar voorbij. De jon ge vrouw sprak nu de taal van haar man uitstekend. Maar nog steeds weigerde zij te doen wat haar man wilde, en nog steeds deed zij alles wat hij verbood. Nu pas begreep de koopman dat zijn vrouw niet zo lief was als hij gedacht had. En dat lang niet alle woordjes, die over haar mooie lippen kwamen, aangenaam waren. Nu ook begreep hij waarom een I'; meisje dat zo mooi was, nog niet eerder was getrouwd. Allen die haar taal spraken hadden deze afschuwe lijke gewoonte natuurlijk al in één dag opgemerkt. En ook begreep de koopman waarom de vader zo dol gelukkig was, eindelijk die lastige dochter kwijt te raken. De koopman besloot nu zijn vrouw van haar eigenwijsheid te genezen. En zonder dat te weten, nam hij dezelfde list te baat als haar vader had gedaan. „Lieve vrouw", zei de koopman, „ik laat een reisstoet klaar maken want ik ga voor enige tijd naar China. Ik neem je niet mee. Ws« 'k wens dat je thuisblijft". -O, ja?" antwoordde de vrouw. •,wens je dat! Dan ga juist wel^ met je mee, vandaag no£ „Zo", zuchtte de koop- Wan, „dan kan ik er ook niets aan doen, ga dan maar mee. Maar ik reis met kamelen en wens geen paar den mee te nemen". „O, ja?" ant woordde de vrouw, „Wens je dat h za^ paarden en wagens estellen want ik wi] niet op een ka meel zitten". „Ja", zuchtte de koop- an' "dan kan ik er ook niets aan pn, ei- moeten dan maar paarden e" wagens mee". P deze manier zorgde de koop- 1ei'voor dat hij de reis in ge- n Chap van zijn vrouw zeer aange- ZVou kunnen maken. En onder- Ie™ mreegJhi-i in alles ziln zin' al' sen ZZiZ001: van zÜn vrouw te ei- te „„„t j1J ■lu'st n'et graag wilde en wilde n?ln. Tat hij juist wel graag 1 werd'o D de Chinese grens gen a FUstpauze van enkele da- mekfrZ aan de oever van een water daf6 bruise"de beek. Het was iiskm,dai\reen u?ge berg afkwam naar een vaYl*" Uit £aalde het hreder r,™ ,allel- werd breder en de a s een echte rivier over nen te tt grote Chinese rijk bin- die 7ii Zr0nien- In de eerste nacht Stuw °,°r drachten verliet de Pleite68 de veiswagen. Hij zocht die 7ii jcerate jucuiui man stilletje °F brachten verliet de P^kje aan de kolkende beek, een Een' pat1? in ^et wateTafhing! een hoomsZ®16/, hogerop legde hij stroom maar bruggetje over de afwaarts h?«, etn.paar meter stroom de waL -? ae1? dik touw on- weers- aan taaie hoomwn t ^66£. stevig vast ("wortels. De volgende mor gen zei de koopman tot zijn vrouw:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 6