rkoop Delen Carl van Nieuwmans: „Rembrandt Muriel Spark herkenbaar als katholiek schrijfster Francoise Sagan werkt in vakantie aan nieuwe roman van Alice Springs AERLIEDEN - BREDA iem - Geulhem ff IEADRES (kening wilt houden. lijk 14 dagen van te onze afdeling abon- ndeling worden ge- irland en België zul- lebracht. portikosten per dag n ons een nota. Wij nota het notanum- lijk van de postbe- e Zuid-Europese lan- rmelden. ig Utrecht, toor 01600 - 24200 500 - 49391 'i Frangoise Sagan (links) en Juliette Greco (Van onze Parijse correspondent Lucas Kleijn) JTrancoise Sagan zit in de vakantiemaanden druk te schrijven aan haar nieuwe roman, die dit keer geen kleintje, maar een grote zal worden men fluistert zelfs van driehonderd pagina's. Ze heeft een nieuwe uitgever, Henri Flammarion. A ls de verhalen waar zijn maar men zegt zoveel krijgt Frangoise van hem al twee jaar lang 20.000 frank per maand, niet alleen als afbetaling op komend honorarium, maar ook om haar aan zijn uitgeverij te binden. Boe ken van Frangoise gaan weg in 100.000, 200.000 exemplaren, dus daar valt voor de uitgever wel een slordige duit aan te verdienen. Het wordt een serieus, klassiek boek, ernstiger dan het vorige „Le garde du coeur", dat wij overigens met plezier hebben gelezen. Een vrouw in Hollywood, niet te oud, niet te jong, heeft een raar soort vriend, die op haar verliefd is. Zij niet op hem. Van haar kant alleen maar veel sympathie en meer niet. Ze ziet hem graag, maar voor de rest: ho maar. Alleen voor haar ruimt hij al haar belagers koel bloedig uit de weg. Of hij schiet ze dood, of hij rommelt net zo lang aan bouten en moeren van hun auto, dat ze de bocht uitvlie gen en er geweest zijn. Een andere truc is, dat hij tijdens het opnemen van een film een geweer, waarin een flodderpatroon moet zitten met scherp laadt en dan is er weer een vijand van zijn beminde uit de weg geruimd. Uitkomen doet het nooit. En als de vrouw, waar hij zielsveel van houdt, met een andere man gaat trouwen, reist hij haar overal op haar huwelijksreis achterna en neemt zijn intrek in hetzelfde hotel. Vind je dat nou leuk?, vraagt haar man. Och zegt ze, ik vind het toch wel aardig en sympathiek. En daar is het ver haal mee uit. Tn dat boek speelt Frangoise maar zo'n beetje met het leven, wat gemakkelijk kan met 20.000 frank in de maand van een royale uit gever. Waar ze nu aan bezig is wordt „klassiek", waaronder dan moet worden verstaan uit het wer kelijke leven gegrepen. Geen speelse fantasie meer. Het komt ongeveer op het volgende neer. Een Parijse zakenman van 35 heeft om de een of andere reden Om daar van bij te komen is hij een morele depressie gekregen, een paar maanden gaan uitrusten in een provinciestadje, waar hij een jonge, getrouwde vrouw leert kennen. Men voelt het al aan komen: smoorverliefd van beidp kanten. Zij gaat 'van haar man vandaan en reist met de beter ge worden zakenman terug naar Pa rijs. Was ze maar in haar provin ciestadje gebleven, want in Parijs krijgt het jachtende zakenleven de man weer te pakken, hij verwaar loost zijn geliefde, die op haar beurt afknapt en zelfmoord pleegt. Echt klassiek. Jfrangoise zit in een gehucht aan de Middellandse Zee, dat Opio heet, waar ze een oud klooster gekocht of gehuurd heeft en vroe ger monniken hebben gewoond. De stilte van voorheen is er ge bleven, want in de tien grote ka mers wonen alleen maar haar moeder, haar zuster, haar zoon van zes en haar vroegere man Bob. En niet te vergeten haar Duitse herder. In een van die tien kamers zit Frangoise achter haar schrijfma chine. Ze tikt regel voor regel. Bladzij na bladzij, tot het bij elkaar zo'n 300 bladzijden zijn geworden en onder" het stoffelijk overschot van die arme provincievrouw een streep kan worden gezet. Zegt niet het spreekwoord, dat de een zijn dood de ander zijn brood is? DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1968 akantie van een vol- greis en twee buiten» 145,—, in de hotel» Air - of Schoonzicht. I. M. C. Hotels, Wolf- eulhem. Drie jaar werkte de Deense designer en decorontwerper Björn Wiinblad aan het servies „Toverfluit", voordat het thans als waarschijnlijk kostbaarste en technisch de meeste eisen stellende vorm op de markt kwam. Mozarts „De Tover fluit" inspireerde de operavriend Wiinblad. Hij tekende de ene scène na de andere, voorzag iedere in ornamentaal handschrift van tekstverklaringen en ontwierp een porse- leinvorm, die extravagant en toch romantisch is, overeen komstig het decor. Het uiterst gecompliceerde transponeren van de 37 schetsen in reliëf, deden specialisten: de Indiër Pratima Chaudhüri en de Italiaan Aldo Falchi. Voor het over brengen van de fijne reliëfs op de extreem brede bord- randen, waarvan de onderzijden de tekst dragen, moest een geheel nieuw próduktieproces ontwikkeld en beproefd wor den. „Toverfluit" is verkrijgbaar als koffie-, thee- en mocca- servies in zacht wit, maar ook met zwaar vergulde reliëfs. jyimmer had de Nederlandse schilder emigrant Carel van Nieuwmans, die zeventien jaar geleden naar Australië „ver huisde", kunnen denken of hopen dat hij als een gevierd man naar zijn vaderstad zou terugkeren om een keur van schilderijen uit het hete hart van Australië te expose ren. farel van Nieuwmans wordt in zijn nieuwe vaderland de Rem brandt van Alice Springs ge noemd (Alice Springs ligt in het hart van dit continent en is bet centrum der aborigines - cultuur). TAe kleuren en landschappen, de prachtige typering der inboor lingen waaronder hij graag en veel vertoeft, om de aparte le venswijze van deze oorspronkelij ke inwoners van Australië op het linnen vast te leggen boeien bij zonder. Carel van Nieuwmans, die zijn opleiding genoot aan de Kunstaca demie in Den Haag, deed zijn va derstad veel eer aan. De thans 34-jarige van Nieuw mans zal omstreeks half augustus terugkeren naar Alice Springs, maar tot 3 augustus zal men zijn werk kunnen aanschouwen in da Kunstzaal aan het Noordeinde 176. w—tm—mmmmmm artotffiwlé'ï eswmws! is «ttif jyjURIEL SPARK is een katho liek:- schrijfster Men kar, dit bemerken m haar romans en p ook ui de vele korte verhalen die ze schreef Ook als zakelijk de godsdienst nauwelijks in haar ver halen aan de orde komt is er toch meestal het plaatsen van dit men selijk bestaan op aarde m een an- der, groter, gehee, aanwezig Mu riel Spark heeft ee- grimmige kijk op mensen en menselijk bestaan, zij kan bepaald oijzonder satirisch zijn. Ze ziet dus katholicisme en katholieken zoals die in de prak tijk reilen en zeilen met een scherp oog. In faar bundel Col lected Stories komi dit misschien hei directst uit in haar vertelling var The Black Madonna; de Ma donna van een lot stad geworden dorp Whitney Clay waar een groot deel ^an de bewoners katholiek is Die zwarte Madonna was aan de kerk van Whitney Clay geschon ken door een recente bekeerling 4c is uit hout gesneden, een stuk eikenhout dat men in Ierland in ®en moeras gevonden had. De beeldsnijder was naar Ierland ge gaan oir daar het blok te bewer ken en de Madonna maakt op de gelovigen in Whitney Clay een verschillende indruk Sommigen houden van het beeld anderen pre- tererei, de Madonna van Lourdes. hr werd veel bij gebeden door de gelovigen en a, spoedig kwamen cr gebedsverhoringen, die in het parochieblad van de kerk werden gepubliceerd. 0 de gebedsverhoringen zijn er óók van echtparen die graag een kind willen hebben. Dat js ook het geval met Raymond en een katholiek echtpaar, dat op een flat woont, het betrekke- doodgewone man, zou men zeggen, doodgewoon getrouwd met Kath leen. Hij gaat iedere zaterdag met haar naar de Portobello Road, een soort Marché de Puces, al wordt er evenals in Parijs niet alleen maar rommel te koop aangeboden. George heeft er een verschrikke lijke hekel aan om met Kathleen naar die markt te gaan. Hij krijgt daar namelijk verschijnin gen vatn een vriendin van Kathleen en van hemzelf, die hem op een vriendelijke toon „Hallo George" toeroept. Ze had 'n bijnaam, Need ie, en George heeft haar verstikt in een hooiopper. T)E mensen verschijnen er voor al als misleiders en in het bij zonder als zelfmisleiders, die doen waar ze lust in hebben en zichzelf en anderen dan diets trachten te maken dat er niets aan de hand is, dat wat ze doen de gewoonste zaak is van de wereld. Een bijzon der koddig voorbeeld daarvan is The Pawnbroker's Wife, die de van de zaken, die bij haar in pand werden gegeven, de meest verkieslijke of voor haar meest verkieslijke altijd in haar bezit weet te krijgen en wie het zelf klaarblijkelijk ontgaat hoe door zichtig de oorzaak van haar han delingen is. Muriel Spark laat dui delijk zien, dat mensen wel een vaag besef hebben wat ze verkeerd doen, maar dat ze zich dit zelden gehee) bekennen. Dat maakt hun leven zo onevenwichtig, zo grillig, zo i.oddig soms en bij Muriel Spark niet zelden ook zo ongeluk kig. Het is wel duidelijk dat deze katholieke schrijfster er van over tuigd is dat wij allen zondaars zijn, welke illusies wij ons maken. JOS PANHUIJSEN lijk goed maakt en er wat men noemt ruime opvattingen op na houdt Noch Raymond noch Lou willen bijvoorbeeld snobs zijn. Wij zijn immers allen katholieken en het echtpaar laat dan ook ver schillende katholieken tot haar flat toe die elkaar daar ontmoeten. Lou en Raymond zijn uiteraard te gen rassendiscriminatie en als er in Whitney Clay twe<- negers uit Ja maica komen, ontvangen ze die en laten hen kennismaken met hun vrienden. Als Tina Farrell zegt dat de zwartjes haar meevallen, wordt ze door Lou met nadruk terecht gewezen. Lor en Raymond bidden bij de zwarte Madonna om een kind en hun gebed wordt verhoord, maar door die verhoring wordt de wer kelijke situatie van Lou en Ray mond duidelijk en hun formalis tisch katholicisme duidelijk ge maakt Men ziet dan ook hoever of hoe weinig ver zo'n katholicisme gaat. De ontleding van het geval wordt met een vrede precisie ver wezenlijkt. Er is geen sprake van dat het katholicisme als zodanig wordt gehekeld, integendeel, er wordt alleen getoond hoe weinig katholieken katholiek kunnen zfjn, hoe ondiep het geloof bij gelovi gen soms is. TN ai de vertellingen ,die zich op verschillende plaatsen op de wereld afspelen, vindt men zich in een scherp geobserveerde doodgewone werkelijkheid, de men sen komen er soms tot de ver schrikkelijkste iingen, tot moord onder meer, maar ze krijgen daar door niet altijd iets bijzonder op vallends. George in de eerste ver telling van de Collected Stories, in The Portobello Road, is een

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 11