rkoop
Delen
Carl van
Nieuwmans:
„Rembrandt
Muriel Spark
herkenbaar als
katholiek schrijfster
Francoise Sagan
werkt in
vakantie aan
nieuwe roman
van
Alice
Springs
AERLIEDEN
- BREDA
iem - Geulhem
ff
IEADRES
(kening wilt houden.
lijk 14 dagen van te
onze afdeling abon-
ndeling worden ge-
irland en België zul-
lebracht.
portikosten per dag
n ons een nota. Wij
nota het notanum-
lijk van de postbe-
e Zuid-Europese lan-
rmelden.
ig Utrecht,
toor 01600 - 24200
500 - 49391
'i
Frangoise Sagan (links) en Juliette Greco
(Van onze Parijse correspondent
Lucas Kleijn)
JTrancoise Sagan zit in de
vakantiemaanden druk te
schrijven aan haar nieuwe
roman, die dit keer geen
kleintje, maar een grote zal
worden men fluistert zelfs
van driehonderd pagina's. Ze
heeft een nieuwe uitgever,
Henri Flammarion.
A ls de verhalen waar zijn maar
men zegt zoveel krijgt
Frangoise van hem al twee jaar
lang 20.000 frank per maand, niet
alleen als afbetaling op komend
honorarium, maar ook om haar
aan zijn uitgeverij te binden. Boe
ken van Frangoise gaan weg in
100.000, 200.000 exemplaren, dus
daar valt voor de uitgever wel
een slordige duit aan te verdienen.
Het wordt een serieus, klassiek
boek, ernstiger dan het vorige „Le
garde du coeur", dat wij overigens
met plezier hebben gelezen. Een
vrouw in Hollywood, niet te oud,
niet te jong, heeft een raar soort
vriend, die op haar verliefd is. Zij
niet op hem. Van haar kant alleen
maar veel sympathie en meer niet.
Ze ziet hem graag, maar voor de
rest: ho maar. Alleen voor haar
ruimt hij al haar belagers koel
bloedig uit de weg. Of hij schiet
ze dood, of hij rommelt net zo
lang aan bouten en moeren van
hun auto, dat ze de bocht uitvlie
gen en er geweest zijn. Een andere
truc is, dat hij tijdens het opnemen
van een film een geweer, waarin
een flodderpatroon moet zitten met
scherp laadt en dan is er weer
een vijand van zijn beminde uit
de weg geruimd. Uitkomen doet
het nooit. En als de vrouw, waar
hij zielsveel van houdt, met een
andere man gaat trouwen, reist hij
haar overal op haar huwelijksreis
achterna en neemt zijn intrek in
hetzelfde hotel. Vind je dat nou
leuk?, vraagt haar man. Och zegt
ze, ik vind het toch wel aardig
en sympathiek. En daar is het ver
haal mee uit.
Tn dat boek speelt Frangoise maar
zo'n beetje met het leven, wat
gemakkelijk kan met 20.000 frank
in de maand van een royale uit
gever. Waar ze nu aan bezig is
wordt „klassiek", waaronder dan
moet worden verstaan uit het wer
kelijke leven gegrepen. Geen
speelse fantasie meer. Het komt
ongeveer op het volgende neer.
Een Parijse zakenman van 35
heeft om de een of andere reden
Om daar van bij te komen is hij
een morele depressie gekregen,
een paar maanden gaan uitrusten
in een provinciestadje, waar hij
een jonge, getrouwde vrouw leert
kennen. Men voelt het al aan
komen: smoorverliefd van beidp
kanten. Zij gaat 'van haar man
vandaan en reist met de beter ge
worden zakenman terug naar Pa
rijs. Was ze maar in haar provin
ciestadje gebleven, want in Parijs
krijgt het jachtende zakenleven de
man weer te pakken, hij verwaar
loost zijn geliefde, die op haar
beurt afknapt en zelfmoord pleegt.
Echt klassiek.
Jfrangoise zit in een gehucht aan
de Middellandse Zee, dat Opio
heet, waar ze een oud klooster
gekocht of gehuurd heeft en vroe
ger monniken hebben gewoond.
De stilte van voorheen is er ge
bleven, want in de tien grote ka
mers wonen alleen maar haar
moeder, haar zuster, haar zoon van
zes en haar vroegere man Bob.
En niet te vergeten haar Duitse
herder.
In een van die tien kamers zit
Frangoise achter haar schrijfma
chine. Ze tikt regel voor regel.
Bladzij na bladzij, tot het bij elkaar
zo'n 300 bladzijden zijn geworden
en onder" het stoffelijk overschot
van die arme provincievrouw een
streep kan worden gezet. Zegt niet
het spreekwoord, dat de een zijn
dood de ander zijn brood is?
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1968
akantie van een vol-
greis en twee buiten»
145,—, in de hotel»
Air - of Schoonzicht.
I. M. C. Hotels, Wolf-
eulhem.
Drie jaar werkte de Deense designer en decorontwerper
Björn Wiinblad aan het servies „Toverfluit", voordat
het thans als waarschijnlijk kostbaarste en technisch de meeste
eisen stellende vorm op de markt kwam. Mozarts „De Tover
fluit" inspireerde de operavriend Wiinblad. Hij tekende de
ene scène na de andere, voorzag iedere in ornamentaal
handschrift van tekstverklaringen en ontwierp een porse-
leinvorm, die extravagant en toch romantisch is, overeen
komstig het decor. Het uiterst gecompliceerde transponeren
van de 37 schetsen in reliëf, deden specialisten: de Indiër
Pratima Chaudhüri en de Italiaan Aldo Falchi. Voor het over
brengen van de fijne reliëfs op de extreem brede bord-
randen, waarvan de onderzijden de tekst dragen, moest een
geheel nieuw próduktieproces ontwikkeld en beproefd wor
den. „Toverfluit" is verkrijgbaar als koffie-, thee- en mocca-
servies in zacht wit, maar ook met zwaar vergulde reliëfs.
jyimmer had de Nederlandse
schilder emigrant Carel
van Nieuwmans, die zeventien
jaar geleden naar Australië „ver
huisde", kunnen denken of hopen
dat hij als een gevierd man naar
zijn vaderstad zou terugkeren om
een keur van schilderijen uit het
hete hart van Australië te expose
ren.
farel van Nieuwmans wordt in
zijn nieuwe vaderland de Rem
brandt van Alice Springs ge
noemd (Alice Springs ligt in het
hart van dit continent en is bet
centrum der aborigines - cultuur).
TAe kleuren en landschappen, de
prachtige typering der inboor
lingen waaronder hij graag en
veel vertoeft, om de aparte le
venswijze van deze oorspronkelij
ke inwoners van Australië op het
linnen vast te leggen boeien bij
zonder.
Carel van Nieuwmans, die zijn
opleiding genoot aan de Kunstaca
demie in Den Haag, deed zijn va
derstad veel eer aan.
De thans 34-jarige van Nieuw
mans zal omstreeks half augustus
terugkeren naar Alice Springs,
maar tot 3 augustus zal men zijn
werk kunnen aanschouwen in da
Kunstzaal aan het Noordeinde 176.
w—tm—mmmmmm
artotffiwlé'ï eswmws!
is «ttif
jyjURIEL SPARK is een katho
liek:- schrijfster Men kar, dit
bemerken m haar romans en
p ook ui de vele korte verhalen die
ze schreef Ook als zakelijk de
godsdienst nauwelijks in haar ver
halen aan de orde komt is er toch
meestal het plaatsen van dit men
selijk bestaan op aarde m een an-
der, groter, gehee, aanwezig Mu
riel Spark heeft ee- grimmige kijk
op mensen en menselijk bestaan,
zij kan bepaald oijzonder satirisch
zijn. Ze ziet dus katholicisme en
katholieken zoals die in de prak
tijk reilen en zeilen met een
scherp oog. In faar bundel Col
lected Stories komi dit misschien
hei directst uit in haar vertelling
var The Black Madonna; de Ma
donna van een lot stad geworden
dorp Whitney Clay waar een groot
deel ^an de bewoners katholiek is
Die zwarte Madonna was aan de
kerk van Whitney Clay geschon
ken door een recente bekeerling
4c is uit hout gesneden, een stuk
eikenhout dat men in Ierland in
®en moeras gevonden had. De
beeldsnijder was naar Ierland ge
gaan oir daar het blok te bewer
ken en de Madonna maakt op de
gelovigen in Whitney Clay een
verschillende indruk Sommigen
houden van het beeld anderen pre-
tererei, de Madonna van Lourdes.
hr werd veel bij gebeden door de
gelovigen en a, spoedig kwamen
cr gebedsverhoringen, die in het
parochieblad van de kerk werden
gepubliceerd.
0 de gebedsverhoringen zijn
er óók van echtparen die
graag een kind willen hebben. Dat
js ook het geval met Raymond en
een katholiek echtpaar, dat
op een flat woont, het betrekke-
doodgewone man, zou men zeggen,
doodgewoon getrouwd met Kath
leen. Hij gaat iedere zaterdag met
haar naar de Portobello Road, een
soort Marché de Puces, al wordt
er evenals in Parijs niet alleen
maar rommel te koop aangeboden.
George heeft er een verschrikke
lijke hekel aan om met Kathleen
naar die markt te gaan. Hij
krijgt daar namelijk verschijnin
gen vatn een vriendin van Kathleen
en van hemzelf, die hem op een
vriendelijke toon „Hallo George"
toeroept. Ze had 'n bijnaam, Need
ie, en George heeft haar verstikt
in een hooiopper.
T)E mensen verschijnen er voor
al als misleiders en in het bij
zonder als zelfmisleiders, die doen
waar ze lust in hebben en zichzelf
en anderen dan diets trachten te
maken dat er niets aan de hand
is, dat wat ze doen de gewoonste
zaak is van de wereld. Een bijzon
der koddig voorbeeld daarvan is
The Pawnbroker's Wife, die de
van de zaken, die bij haar in
pand werden gegeven, de meest
verkieslijke of voor haar meest
verkieslijke altijd in haar bezit
weet te krijgen en wie het zelf
klaarblijkelijk ontgaat hoe door
zichtig de oorzaak van haar han
delingen is. Muriel Spark laat dui
delijk zien, dat mensen wel een
vaag besef hebben wat ze verkeerd
doen, maar dat ze zich dit zelden
gehee) bekennen. Dat maakt hun
leven zo onevenwichtig, zo grillig,
zo i.oddig soms en bij Muriel
Spark niet zelden ook zo ongeluk
kig. Het is wel duidelijk dat deze
katholieke schrijfster er van over
tuigd is dat wij allen zondaars
zijn, welke illusies wij ons maken.
JOS PANHUIJSEN
lijk goed maakt en er wat men
noemt ruime opvattingen op na
houdt Noch Raymond noch Lou
willen bijvoorbeeld snobs zijn. Wij
zijn immers allen katholieken en
het echtpaar laat dan ook ver
schillende katholieken tot haar flat
toe die elkaar daar ontmoeten.
Lou en Raymond zijn uiteraard te
gen rassendiscriminatie en als er in
Whitney Clay twe<- negers uit Ja
maica komen, ontvangen ze die en
laten hen kennismaken met hun
vrienden. Als Tina Farrell zegt dat
de zwartjes haar meevallen, wordt
ze door Lou met nadruk terecht
gewezen.
Lor en Raymond bidden bij de
zwarte Madonna om een kind en
hun gebed wordt verhoord, maar
door die verhoring wordt de wer
kelijke situatie van Lou en Ray
mond duidelijk en hun formalis
tisch katholicisme duidelijk ge
maakt Men ziet dan ook hoever of
hoe weinig ver zo'n katholicisme
gaat. De ontleding van het geval
wordt met een vrede precisie ver
wezenlijkt. Er is geen sprake van
dat het katholicisme als zodanig
wordt gehekeld, integendeel, er
wordt alleen getoond hoe weinig
katholieken katholiek kunnen zfjn,
hoe ondiep het geloof bij gelovi
gen soms is.
TN ai de vertellingen ,die
zich op verschillende plaatsen
op de wereld afspelen, vindt men
zich in een scherp geobserveerde
doodgewone werkelijkheid, de men
sen komen er soms tot de ver
schrikkelijkste iingen, tot moord
onder meer, maar ze krijgen daar
door niet altijd iets bijzonder op
vallends. George in de eerste ver
telling van de Collected Stories,
in The Portobello Road, is een