Discriminatie bij liet toekennen
van reductie op de veertarieven
OVERVAL VAN
POSTKANTOOR
WESTKAPELLE
VERHINDERD
Enkele honderden
zagen Tsjechische
dansers in Axel
In gesprek met
KAMER VAN KOOPHANDEL VOOR
'ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Zeeuwse kust
nog stampvol
Met f 20.000,»
van zijn baas
op stap
Plannen voor
standbeeld
Anton van
Duinkerken
Opbrengst van
gewassen
valt tegen
„Wij geloven
in zege
van Dubcek'
D. de Putter
De Benelux en
de pijpleiding
Openbaar vervoer
Wegenaanleg
Miljoenenorder
voor „Schelde"
te Vlissingen
Snelle reactie van
kantoorhouder Lievense
Hoeveel
Waarschuwing
inzake St.-Anna-
Hoek
Meerderheid van
gespreksgroepen
uit behoefte
naar de mis
ONDANKS ZOMERREGEN
Authentiek
Primeur
Bom bij Dow
onschadelijk
gemaakt
TSJECHEN IN
AXEL:
Eerste bramen
in Goes
Antwerpen voelt niet voor het
plan van drie oliemaatschap
pijen (BP, Esso en Petrofina),
om een pijpleiding aan te leggen
tussen Rotterdam en Antwerpen. De
redenering van de oliemaatschap
pijen is deze: de grote tankers die de
transportkosten drukken, kunnen
wel in Rotterdam maar niet in Ant
werpen komen, en toch zullen de
raffinaderijen die daar staan, van zo
goedkoop mogelijke grondstof moe
ten worden voorzien. Welnu, een
pijpleiding lijkt de beste oplossing....
De bezwaren van Antwerpen zijn
even begrijpelijk: Als de tankers
Antwerpen niet meer aandoen, derft
de stad een fors bedrag aan haven
gelden en lijdt zij ook op andere
wijze schade Denk bijvoorbeeld
maar aan de cleaningbedrijven die
hun klanten zien verdwijnen.
Liever dan een pijpleiding zou men in
Antwerpen zien dat de olie in Le
Havre in Frankrijk van de grote tan
kers in kleinere wordt overgepompt
en vervolgens naar Antwerpen
wordt getransporteerd. Die oplossing
van het probleem wordt momenteel
bestudeerd. Het kan natuurlijk al
leen maar een oplossing zijn, als het
transport van Le Havre naaf de
Scheldestad even goedkoop of goed
koper Is dan dat per pijpleiding van
Rotterdam naar Antwerpen.
Het stadsbestuur van Antwerpen
heeft, zoals managers van een we
reldhaven betaamt, altijd de vrijhan
del voorgestaan en het zou dus boos
aardig zijn te vrezen dat het trans
port van Le Havre naar Antwerpen
met behulp van in de grond van de
zaak protectionistische maatregelen
concurrerend wordt geméakt. Het
Antwerpse idee om het olietransport
via een eventuele pijpleiding te be
lasten, is in feite zo'n maatregel. Als
men een dergelijke belasting in de
berekeningen opneemt, zou het
transport per schip van Le Havre uit
best eens veel goedkoper kunnen
zijn (schijnen!).
Wat hier aan de orde is, is het oude
liedje: terwijl de Noordzeehavens in
de Benelux voor het internationale
bedrijfsleven feitelijk een eenheid
vormen, blijven zij elkaar beconcur
reren met middelen die, om met Ber
gen op Zooms burgemeester Van de
Laar te spreken, herinneren aan de
middeleeuwse stedenstrijd. Opnieuw
blijkt de onvolkomenheid van de
Benelux-samenwerking: na ruim vijf
entwintig |aar is er nog steeds geen
gemeenschappelijke havenpolitiek!
Wen mag hopen dat de kwestie ten
minste in Benelux-geest zal worden
opgelost. Dat wil zeggen dat de
pijpleiding een eerlijke kans moet
krijgen. Dat wil ook ieggen dat aan
de wensen van Antwerpen tegemoet
kan worden gekomen, al zal een
eventuele belasting op het olie
transport per pijp alleen maar een
overgangsmaatregel kunnen zijn,
precies zoals de Rijnvaartpremies die
nu geleidelijk worden afgeschaft.
(ADVERTENTIE)
(Van onze correspondent)
TEENEUZEN De Kamer van
Koophandel voor Zceuwsch-
Vlaanderen toonde zich in haar
vergadering bij monde van voor
zitter ir. R. van Krevelen en en
kele leden verbaasd over het ant
woord van het provinciaal bestuur
op een schrijven harerzijds over
de veertarieven over de Wester-
schelde. v
In bedoeld schrijven was gevraagd
om aan Zeeuwsch-Vlaamse be
drijven, ongeacht of de chauffeurs
die zij in dienst hebben wél of
niet in Zeeuwsch-Vlaanderen wo
nen, reductie op de veertarieven
in de vorm van een bootkaart te
laten genieten. Nu heerst er de
volgens de Kamer onmogelijke
situatie, dat een Zeeuwsch-
Vlaams bedrijf het volle tarief
moet betalen, enkel omdat de
chauffeur die op de wagen zit,
niet in Zeeuwsch-Vlaanderen
woont.
Als echter een niet-Zeeuwsch-
Vlaams bedrijf over 'n Zeeuwsch-
Vlaamse chauffeur beschikt, dan
zal de reductie op het vervoer
over de Westerschelde wel gel
den.
Het provinciaal bestuur wees er in
zijn schrijven op, dat de legitimatie-
kaart een voorrecht is, toegekend aan
de inwoners en niet aan de bedrijven
van Zeeuwsch-Vlaanderen en dat
men niet van plan is de lering der
vervoerrechten uit te breiden, om
dat, naar het inzicht van het provin
ciaal bestuur, door deze uitbreiding
een nieuwe kring van „gediscrimi-
neerden" zou ontstaan. „Neen" zei
de heer A. Verbrugge hierop, „zo
als de toestand nu is, dat is dis
criminatie".
De heer Van Krevelen noemde het
antwoord ronduit onjuist. „We heb
ben niet gevraagd om de kring der
bevoorrechten uit te breiden, doch
alleen om reductie voor de
Zeeuwsch-Vlaamse bedrijven te la
ten gelden".
Het bestuur zal deze zaak nog mon
deling met het provinciaal bestuur
opnemen.
Een andere brief van het provin
ciaal bestuur betrof het antwoord op
een door de Kamer gestelde vraag
over de bereikbaarheid voor het
openbaar vervoer van de in het
streekplan West-Zeeuwsch-Vlaamde-
ren aangegeven woonkernen.
Hierin staat dat, naar het oordeel
van het provinciaal bestuur, het
streekplan in voldoende mate voor
ziet in behoorlijke verbindingen naar
alle kernen; dat het door de Kamer
gevraagde overleg met streekver-
voerbedrijven geen zaak van boven-
gemeentelijk belang is en diat er huns
Inziens geen voldoende reden is dit
overleg bij de totstandkoming van
het streekplan te voeren
Dit schrijven werd door de heer
Renie, die sprak als vertegenwoor
diger van het openbaar vervoer, wei
nigzeggend genoemd. Hij zei, dat er
bij de opstelling van streekplanen
helemaal niet of veel te weinig re
kening wordt gehouden met het
openbaar vervoer.
De Nederlandse Vereniging van
Transportondernemingen houdt zich
wel degelijk met streekplannen be
zig. Hij deed dan ook de suggestie het
schrijven van het provinciaal bestuur
door te zenden aan deze organisatie.
De voorzitter zag hiertegen geen
enkel bezwaar.
I.v.m. de Ingebruikname van de
nieuwe draaibrug te Sas van Gent,
wees voorzitter Van Krevelen op de
noodzaak de weg van de West-
dorpse kant naar de Zwarte Hoek in
versneld tempo te doen gereedkomen.
Het ligt n.1. in de bedoeling van
Rijkswaterstaat om dit gelijk te doen
met de Tractaatweg Terneuzen-Gent,
doch, dit kan volgens deskundigen
wel 1972 of 1973 worden, aldus de
voorzitter.
De intentie tot versnelling is voor
al aanwezig door de grote verkeers
stroom met name tijdens de week-
endicampagne. De Kamer zal hier dan
ook op aandringen.
De Kamer sprak voorts de hoop uit,
dat met de dubbeldeksveerboot Prin
ses Christina op het veer Perkpolder-
Kruiningen zo spoedig mogelijk een
45-minutendienst zal worden ver
zorgd. Hoewel de dienstregeling de
indruk maakt een experiment te zijn,
was de Kamer toch te dien aanzien
erg in haar sas met het in de vaart
brengen van de dubbeldekker.
De mededeling van de minister,
dat de instelling van een waterschap
moet wachten op de gemeentelijke
herindeling werkte ook hier reacties
van teleurstelling „Ik heb het idee
dat deze kwestie samenhangt met
de Industriële ontwikkeling van de
Kanaalzone, die op het ogenblik ach-
terultgeschoven wordt", aldus dhr.
Verbrugge.
Met het plan om voor Zeeland één
waterleidingmaatschappij in te stel
len zei de voorzitter zich wel te kun
nen verenigen. Hij vond het dienstig
deze mening, die ook die van de Ka
mer was, kenbaar te maken bij het
provinciaal bestuur en er hierbij op
aan te dringen om bij deze nieuwe
vorm van exploitatie ook een com
missie uit het bedrijfsleven in te
schakelen, die dan haai oordeel over
mdustriewaterleiding zou kunnen le
veren.
VLISSINGEN De N.V. Konin
klijke maatschappij „De Schelde'
te Vlissingen, lid van de Rijn-Schel
de groep, heeft van het Engelse in
genieurs bureau Stone and Webster
Engineering Ltd de opdracht ont
vangen voor drie grote Schelde-Com-
bustion Engineering stoomketelin
stallaties.
Deze drie installaties, met elk een
produktie van 125 ton stoom per uur
zijn bestemd voor de nieuwe ethy-
leenfabriek, in Rotterdam van
Gulf Raffinaderij n.v. Met deze op
dracht is een bedrag gemoeid dat
de vijf miljoen benadert. In de af
gelopen jaren ontving „De Schelde"
reeds opdrachten voor tien andere
grote stoomketelinstallaties voor pe-
tro-chemische complexen in het Eu-
ropoortgebied.
(Van een onzer verslaggevers)
WESTKAPELLE Gisteravond
was nog geen spoor gevonden van de
naar schatting 25-jarige jongeman,
die donderdagmiddag trachtte een
overval te plegen op het postkantoor
tje van Westkapelle. Het enige hou
vast dat de op Walcheren en elders
gewaarschuwde politie heeft is het
signalement dat de kantoorhouder, de
heer K. Lievense, heeft opgegeven.
De jeugdige dader was gistermid
dag tegen sluitingsuur van het kan
toor, rond drie uur, enige malen voor
het gebouw heen en weer gelopen.
Dat was de heer Lievense al opgeval
len. Toen de laatste cliëhten waren
vertrokken en de heer Lievense op
het punt stond het kantoor te slui
ten, probeerde de onbekende zijn slag
te slaan.
Hij trok een pistool en wilde naar
binnen stappen. De kantoorhouder
was hem echter voor. „Ik kon met
twee handen tegen de deur duwen en
hij maar met een omdat hij in de an
dere een pistool hield, dus dat won
ik. Toen de deur helemaal dicht was
draaide ik het slot om", vertelde ons
gisteravond de heer Lievense.
De pseudo-overvaller stond in het
portaaltje en kon weinig meer uit
richten. Hij koos daarop het haze-
pad. Hij verdween in een zijstraatje.
Waarschijnlijk stond daar zijn auto,
of stond men met een auto op hem
te wachten.
De overvaller was in ieder geval
geen inwoner van Westkapelle. „Die
ken ik allemaal", zei de heer Lieven
se, die slechts had geconstateerd dat
het een „nette verschijning" was, met
overhemd en stropdas. Evenmin heeft
hij de nationaliteit van de jongeman
kunnen vaststellen, omdat hij geen
„stom" woord heeft gezegd.
Hoeveel geld er ln kas was wilde
de kantoorhouder, die gisteravond nog
de schrik in de benen had, niet ver
tellen. Ook niet of het de „moeite"
van een overval zou hebben geloond.
Aangenomen kan echter worden dat
ln deze dagen in Westkapelle ver
blijven enkele duizenden toeristen
veel geldhandel wordt bedreven en
waarschijnlijk aanzienlijke bedragen
in het postkantoor aanwezig waren.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Tijdens de rond
vraag in de vergadering van de K.
v. K. voor Zeeuwsch-Vlaanderen
appelleerde die heer A. Verbrugge
nogmaals aam zijn eerder gedane
waarschuwing omtrent het gevaar
dat het nie'uwe kruispunt St.-Anna-
Hoek oplevert. „Helaas hebben de on
gevallen die sindsdien hebben plaats
gevonden mijn eerder gedane waar
schuwing opnieuw actueel gemaakt".
De heer Verbrugge drong er bij de
Kamer op aan, om op dit kruispunt
verkeerslichten te doen plaatsen.
Een desbetreffend verzoek zal aan
de gemeente Terneuzen worden ge
richt
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De „logiesther-
mometer" van de provinciale V.V.V.
toont voor de kunst nog een ver
rassend drukke bezetting. De ver
wachting, dat het vorige week, na
het aflopen van de zomervakanties
minder druk zou worden is, in het
algemeen, niet bewaarheid.
Gisteren was nog nergens langs de
Zeeuwse kusten een zomerwoning
vrij. De hotels en pensions langs de
kust van Schouwen-Duiveland, Wal
cheren en Noord-Beveland gaven een
bezettingsgraad op van 90 tot 95 pro
cent. I-n West-Zeeuwsch-Vlaanderen
was het in beide categoriën iets min
der druk, ofschoon men ook hier nog
„80 procent" opgaf. Ook op alle cam
pings is het nog druk, een plaatsje
is er echter nog wel te vinden.
(Van onze Rechtbankverslaggever)
BREDA Hij had zich helemaal
in de nesten gewerkt en dacht de
slag van zijn leven te slaan, toen
hij er met f 20.000,- van zijn Til-
burgse firma van door ging. Hij week
uit naar België en kwam in Parijs
terecht Toen 't geld op was kwam hij
op hangende pootjes terug en werd
ingerekend. De man, T.H. uit Tilburg
gaf voor de Rechtbank te Breda te
kennen het geld te zullen terugbe
talen. „Daar zit u dan wel heel wat
jaartjes aan vast", merkt de presi
dent laconiek op. De officier van
justitie vond het haast ongelofelijk
wat hier was gebeurd, te meer om
dat de verdachte volmaakt toereke
ningsvatbaar was verklaard. Boven
dien constateerde hij dat van enig
schuldgevoel nauwelijks sprake was.
Hij eiste twaalf maanden met aftrek
waarvan vier maanden voorwaarde
lijk en drie jaar toezicht van de re
classering.
De verdediger probeerde zijn cliënt
in een wat gunstiger daglicht te stel
len. De man had zich i-n de loop
der jaren in de schulden gewerkt,
zodat drie banken hem achter de
broek zaten om aan zijn verplich
tingen te voldoen. Zijn greep in de
kas van de baas was een noodsprong
geweest omzich aan de realiteit
van het ogenblik te onttrekken.
BREDA (KNP) Meer dan de
helft van de 8000 deelnemers aan de
pastorale gespreksgroepen in het bis
dom Breda (58 procent) zegt uit per
soonlijke behoefte eens in de week
naar de kerk te gaan. Een minder
heid (21 procent) gaat gewoon omdat
het verplicht is.
Tot deze laatste groep behoren
vooral de gehuwden en lagere beroe
pen. Een even grote groep (21 pro
cent) bestaande uit jongeren en ver
tegenwoordigers van de 16 (op de
700) kerkelijk gemengde groepen
geeft als voornaamste motieven
waarom men naar de kerk gaat op:
bezinning, contact met God en met
de gemeenschap. Sommigen zeggen
te gaan om hun kinderen, ouders of
echtgenoten niet te kwetsen.
Op de vraag wat men wezenlijk
vindt voor het katholiek-zijn ant
woordde 21 procent: de verplichtin
gen. Maar 52 procent tilt niet zo
zwaar aan deze kerkelijke verplich
tingen en voelt ze ook niet als we
zenlijk. Het gaat volgens hen vooral
om leven volgens het evangelie. Het
praktiseren moet pluriform kunnen
zijn.
Tenslotte relativeert een groep van
27 procent, onder wie veel jongeren,
de plaats van de katholieke kerk. Be
langrijk is het volgen van Christus
in welk verband dan ook. De ver
houding met de niet-praktiseren en
is voor deze groep geen probleem.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL De Tsjechische zang- en
dansgroep Ostravica uit Fridek Mis-
tek trok bij een optreden donderdag
middag op het Szydlowskyplein te
Axel, enkele honderden belangstel
lenden, ondanks een langdurige re
genbui waardoor het evenement ruim
drie kwartier moest worden uitge
steld.
De Tsjechen verblijven momenteel
in het Belgische Dendermonde bij ge
legenheid van het twintigjarig be
staan. De Stichting Streekcentrum
te Axel zocht dezer dagen contact
met Dendermonde om de groep in
Axel op te laten treden. Dit lukte
ternauwernood omdat Ostravica was
gebonden aan een vastgesteld pro
gramma.
Door het gezelschap, dat bestaat
uit 35 dansers, muzikanten en zan
gers, werden authentieke volksdan
sen uit het bergachtige Beskidenge-
bied van Tsjechoslowakije uitge
beeld, met muzikale bewerkingen
van Jindrich Krupa.
De dansers droegen kostuums, ont
worpen naar oude folkloristische
kledij uit de streek. Zowel dans, zang
als muziek boeiden van het eerste
tot het laatste nummer, waarbij de
„Dans van de dappere woudlopers"
wel het meest in de smaak viel. Deze
dans beeldt het verzet uit van man.
lien in de bergdorpen tegen feodale
overheersing.
De groep werd opgericht, nadat in
1949 Vera Sejvlova het bergland was
Ingetrokken omdat oude dansen en
liederen op te tekenen. Zij vergezel
de gisteren de groep.
Het Is a«n tiet initiatief van de
Dendermondense volkskunstgroep
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM Wellicht
zal in Bergen op Zoom een borst
beeld van Anton van Duinkerken
(prof. Willem Asselbergs) worden
geplaatst ter nagedachtenis van en
als postume hulde aan de onlangs
overleden uit Bergen op Zoom af
komstige grote Brabantse schrijver
en dichter.
Het dagelijks bestuur vam de Stich
ting Vastenavond heeft n.l. geïnspi
reerd door haar leden P. Nijssen en
J. de Graauw, plannen voor de op
richting van een commissie, die o.a.
tot taak zal hebben de nodige finan
ciën bijeen te brengen.
De heren Nijssen en De Graauw
menen, diat het borstbeeld een plaats
zal moeten krijgen op een, liefst naar
prof. Asselbergs te noemen, open
baar plein.
De zaak zal binnenkort in het be
stuur van de stichting, die Anton van
Duinkerken haar „generaal" noemde,
worden doorgepraat.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Bij Dow Chemical
te Terneuzen werd woensdag achter
het in aanbouw zijnde laboratorium
een bom uit de Tweede Wereldoor
log gevonden. Het was een z.g.
„lightflair", die door vliegtuigen die
bombardementen moesten uitvoeren
eerst ter verkenning werden uitge
gooid (padvinders). Ook de kleine
parachute zat er nog aan bevestigd.
Door de mynenopruimmgsdienst
werd het oorlogstuig gisteren on
schadelijk gemaakt en meegenomen.
„Reynout" te danken dat de Tsjechen
voor de eerste maal ln het westen
van Europa kunnen optreden.
Vandaag gaat het gezelschap naar
Middelkerke (België) om deel te ne
men aan een folkloristisch festival,
daarna naar Luxemburg en vandaar
terug naar Tsjechoslowakije.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES/BREDA In Brabant en Zee
land begint de oogst van gewassen op
gang te komen. Op de velden en ak
kers verschijnen weer de bekende
combines en op de berijven zijn reeds
alle voorbereidingen getroffen voor
de grote arbeidsexplosie. De eerste
resultaten zijn in tegenstelling tot de
gunstige verwachtingen aan het be
gin van het voorjaar nogal tegen
gevallen. Algemeen werd namelijk
verwacht dat de opbrengst dit jaar
hijzonder groot zou zijn. Door het
slechte weer van de afgelopen weken
hebben de gewassen echter schade
opgeiopen.
Regen en wind hebben vele per
celen graan en erwten tegen —de
grond geslagen waardoor de groei
belangrijk gestagneerd werd en de
kwaliteit niet zo gunstig werd als
kon worden verwacht.
Ook bij de vroege gewassen zoals
graszaad en karwei kan niet van een
topopbrengst gesproken worden. De
verwachtingen voor de opbrengt van
aardappelen, erwten, tarwe, vlas en
gerst zijn evenmin hoog gespannen.
Een gunstige uitzondering maakt
echter de brouwgerst, die over het al
gemeen zeer goed genoemd wordt.
De Tsjechische dansgroep op het
Szydlowskyplein te Axel bij het
eerste nummer, een metsjesdans uit
het Bergland.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL „Ons hart is op het
ogenblik in Tsjecho-Slowakije.
Wij volgen elke dag de politieke
ontwikkelingen in ons land voor
zover mogelijk op de voet".
Dit zeiden ons gisteren tijdens
een kort gesprek twee medewer
kers van de Tsjechische volks
kunstgroep „Ostravica" bij hun
optreden in Axel.
Jindrich Krupa, die de muzi
kale bewerkingen voor de groep
verzorgt, zei ons openhartig: „De
democratie in Tsjechoslowakije
overwint. Wij geloven daarin. Ik
hen van mening dat de liberali
sering een nog gunstiger karak
ter zal krijgen. De besprekingen
tussen Moskou en Praag volgen
wij met spanning, maar zonder
angst".
Vera Sjevlova, de grondlegster
van de dansgroep, verklaarde:
„Alle Tsjechen geloven in het
succes van partijleider Dubcek.
Wij zijn ervan overtuigd dat het
communisme onze enige weg is,
maar dan een communisme op
democratische en liberale geest
geschoeid".
GOES Deze week veilden ver
schillende telers hun eerste bramen
in de V.V.Z.B. te Goes. De eerste
aanvoerder hiervan was de heer C.
Rijk- van Liere te 's Gravenpolder.
Terwijl in 1967 de eerste bramen ge
veild werden op 18 juli, gebeurde dit
nu op 29 juli.
Hieruit blijkt da* de langdurige
vrij lage temperaturen het rijpings
proces bij de bramen aanmerkelijk
vertraagden.
„DE tijd is veel veranderd. Door de
mechanisatie is er weinig personeel
meer nodig op een boerderij. Voor de
oogst bijvoorbeeld komt er een loon-
dorser. Dat is nogal wat eenvoudiger
dan vroeger, toen we alles zelf moes
ten doen". Dit zijn de woorden van
de heer D. de Putter in Axel, die de
eremedaille in zilver verbonden aan
de Orde van Oranje-Nasau ontving,
omdat hij veertig jaar onafgebroken
op dezelfde boerderij heeft gewerkt.
„IK was 14 jaar, toen ik bij baas Dek
ker in dienst kwam als derde knecht.
Er waren toen een stuk of apht paar
den op de boerderij en daar 'kreeg ik
al meteen mee te maken, ivant met
de paarden moest al het werk wor
den gedaan. In die tijd deden we bo
vendien volop mee aan keuringen,
wedstrijden en tentoonstellingen. In
1946 bijvoorbeeld ging ik mee naar
de nationale keuring in Den Bosch".
,HET jaar daarop werd Nico van An
nie dat was nog eens een paard
kampioen van Zeeland. In 1949 werd
het paard weer kampioen. In 1950 in
Den Bosch kreeg het de eerste prijs
met afstamming en in 1952 weer. Dat
was het laatste jaar dat we naar Den
Bosch gingen. Het was trouwens een
gezellige tijd. Ik deed liet bijzondt'.r
graag".
,NU zijn er niet meer dan twee paar
den overgebleven op de boerderij. Ja,
het verschil is groot. Als je toch na
gaat dat ik vroeger met de hengst de
boeren afging tot in St. Jansteen en
Hoek. Dan liep je op een dag 40 tot
50 km. Je ging meestal om vijf uur
's morgens op pad en kwam pas rond
een uur of acht 's avonds weer thuis.
Dan moest er natuurlijk nog wel het
een en ander op de boerderij gedaan
worden".
IN de periode dat er nog vier knechten
op de boerderij Nooit Gedacht waren,
maakte de heer De Putter snel pro
motie. Van derde, werd hij tweede
en daarna opperknecht. Dat was een
hele prestatie voor die tijd. „Als je
eenmaal opper- of eerste knecht
was", vervolgt hij, „dan had je de
zorg over het materiaal en besprak
met de baas het werkschema. Kort
om, je droeg de verantwoording over
het personeel en als er klachten wa
ren, dan probeerde je die zo goed mo
gelijk op te lossen, steeds in overleg
met de baas".
J2EN jaar of zes geleden kwamen ook
op deze boerderij de eerste tractoren.
We waren nog een van de laatsten.
Met de paarden hebben we het lang
uitgehouden. Maar ja, je moet met
de tijd mee. Ik ben als enige over
gebleven. Werken zoals vroeger, dat
is voorbij. Het gaat wat kalmer nu.
Maar toch trek ik me nog weinig van
vakantie of vrije tijd aan. Ik werk
zolang ik denk dat het nodig is."