Discriminatie bij liet toekennen van reductie op de veertarieven OVERVAL VAN POSTKANTOOR WESTKAPELLE VERHINDERD Enkele honderden zagen Tsjechische dansers in Axel In gesprek met KAMER VAN KOOPHANDEL VOOR 'ZEEUWSCH-VLAANDEREN Zeeuwse kust nog stampvol Met f 20.000,» van zijn baas op stap Plannen voor standbeeld Anton van Duinkerken Opbrengst van gewassen valt tegen „Wij geloven in zege van Dubcek' D. de Putter De Benelux en de pijpleiding Openbaar vervoer Wegenaanleg Miljoenenorder voor „Schelde" te Vlissingen Snelle reactie van kantoorhouder Lievense Hoeveel Waarschuwing inzake St.-Anna- Hoek Meerderheid van gespreksgroepen uit behoefte naar de mis ONDANKS ZOMERREGEN Authentiek Primeur Bom bij Dow onschadelijk gemaakt TSJECHEN IN AXEL: Eerste bramen in Goes Antwerpen voelt niet voor het plan van drie oliemaatschap pijen (BP, Esso en Petrofina), om een pijpleiding aan te leggen tussen Rotterdam en Antwerpen. De redenering van de oliemaatschap pijen is deze: de grote tankers die de transportkosten drukken, kunnen wel in Rotterdam maar niet in Ant werpen komen, en toch zullen de raffinaderijen die daar staan, van zo goedkoop mogelijke grondstof moe ten worden voorzien. Welnu, een pijpleiding lijkt de beste oplossing.... De bezwaren van Antwerpen zijn even begrijpelijk: Als de tankers Antwerpen niet meer aandoen, derft de stad een fors bedrag aan haven gelden en lijdt zij ook op andere wijze schade Denk bijvoorbeeld maar aan de cleaningbedrijven die hun klanten zien verdwijnen. Liever dan een pijpleiding zou men in Antwerpen zien dat de olie in Le Havre in Frankrijk van de grote tan kers in kleinere wordt overgepompt en vervolgens naar Antwerpen wordt getransporteerd. Die oplossing van het probleem wordt momenteel bestudeerd. Het kan natuurlijk al leen maar een oplossing zijn, als het transport van Le Havre naaf de Scheldestad even goedkoop of goed koper Is dan dat per pijpleiding van Rotterdam naar Antwerpen. Het stadsbestuur van Antwerpen heeft, zoals managers van een we reldhaven betaamt, altijd de vrijhan del voorgestaan en het zou dus boos aardig zijn te vrezen dat het trans port van Le Havre naar Antwerpen met behulp van in de grond van de zaak protectionistische maatregelen concurrerend wordt geméakt. Het Antwerpse idee om het olietransport via een eventuele pijpleiding te be lasten, is in feite zo'n maatregel. Als men een dergelijke belasting in de berekeningen opneemt, zou het transport per schip van Le Havre uit best eens veel goedkoper kunnen zijn (schijnen!). Wat hier aan de orde is, is het oude liedje: terwijl de Noordzeehavens in de Benelux voor het internationale bedrijfsleven feitelijk een eenheid vormen, blijven zij elkaar beconcur reren met middelen die, om met Ber gen op Zooms burgemeester Van de Laar te spreken, herinneren aan de middeleeuwse stedenstrijd. Opnieuw blijkt de onvolkomenheid van de Benelux-samenwerking: na ruim vijf entwintig |aar is er nog steeds geen gemeenschappelijke havenpolitiek! Wen mag hopen dat de kwestie ten minste in Benelux-geest zal worden opgelost. Dat wil zeggen dat de pijpleiding een eerlijke kans moet krijgen. Dat wil ook ieggen dat aan de wensen van Antwerpen tegemoet kan worden gekomen, al zal een eventuele belasting op het olie transport per pijp alleen maar een overgangsmaatregel kunnen zijn, precies zoals de Rijnvaartpremies die nu geleidelijk worden afgeschaft. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) TEENEUZEN De Kamer van Koophandel voor Zceuwsch- Vlaanderen toonde zich in haar vergadering bij monde van voor zitter ir. R. van Krevelen en en kele leden verbaasd over het ant woord van het provinciaal bestuur op een schrijven harerzijds over de veertarieven over de Wester- schelde. v In bedoeld schrijven was gevraagd om aan Zeeuwsch-Vlaamse be drijven, ongeacht of de chauffeurs die zij in dienst hebben wél of niet in Zeeuwsch-Vlaanderen wo nen, reductie op de veertarieven in de vorm van een bootkaart te laten genieten. Nu heerst er de volgens de Kamer onmogelijke situatie, dat een Zeeuwsch- Vlaams bedrijf het volle tarief moet betalen, enkel omdat de chauffeur die op de wagen zit, niet in Zeeuwsch-Vlaanderen woont. Als echter een niet-Zeeuwsch- Vlaams bedrijf over 'n Zeeuwsch- Vlaamse chauffeur beschikt, dan zal de reductie op het vervoer over de Westerschelde wel gel den. Het provinciaal bestuur wees er in zijn schrijven op, dat de legitimatie- kaart een voorrecht is, toegekend aan de inwoners en niet aan de bedrijven van Zeeuwsch-Vlaanderen en dat men niet van plan is de lering der vervoerrechten uit te breiden, om dat, naar het inzicht van het provin ciaal bestuur, door deze uitbreiding een nieuwe kring van „gediscrimi- neerden" zou ontstaan. „Neen" zei de heer A. Verbrugge hierop, „zo als de toestand nu is, dat is dis criminatie". De heer Van Krevelen noemde het antwoord ronduit onjuist. „We heb ben niet gevraagd om de kring der bevoorrechten uit te breiden, doch alleen om reductie voor de Zeeuwsch-Vlaamse bedrijven te la ten gelden". Het bestuur zal deze zaak nog mon deling met het provinciaal bestuur opnemen. Een andere brief van het provin ciaal bestuur betrof het antwoord op een door de Kamer gestelde vraag over de bereikbaarheid voor het openbaar vervoer van de in het streekplan West-Zeeuwsch-Vlaamde- ren aangegeven woonkernen. Hierin staat dat, naar het oordeel van het provinciaal bestuur, het streekplan in voldoende mate voor ziet in behoorlijke verbindingen naar alle kernen; dat het door de Kamer gevraagde overleg met streekver- voerbedrijven geen zaak van boven- gemeentelijk belang is en diat er huns Inziens geen voldoende reden is dit overleg bij de totstandkoming van het streekplan te voeren Dit schrijven werd door de heer Renie, die sprak als vertegenwoor diger van het openbaar vervoer, wei nigzeggend genoemd. Hij zei, dat er bij de opstelling van streekplanen helemaal niet of veel te weinig re kening wordt gehouden met het openbaar vervoer. De Nederlandse Vereniging van Transportondernemingen houdt zich wel degelijk met streekplannen be zig. Hij deed dan ook de suggestie het schrijven van het provinciaal bestuur door te zenden aan deze organisatie. De voorzitter zag hiertegen geen enkel bezwaar. I.v.m. de Ingebruikname van de nieuwe draaibrug te Sas van Gent, wees voorzitter Van Krevelen op de noodzaak de weg van de West- dorpse kant naar de Zwarte Hoek in versneld tempo te doen gereedkomen. Het ligt n.1. in de bedoeling van Rijkswaterstaat om dit gelijk te doen met de Tractaatweg Terneuzen-Gent, doch, dit kan volgens deskundigen wel 1972 of 1973 worden, aldus de voorzitter. De intentie tot versnelling is voor al aanwezig door de grote verkeers stroom met name tijdens de week- endicampagne. De Kamer zal hier dan ook op aandringen. De Kamer sprak voorts de hoop uit, dat met de dubbeldeksveerboot Prin ses Christina op het veer Perkpolder- Kruiningen zo spoedig mogelijk een 45-minutendienst zal worden ver zorgd. Hoewel de dienstregeling de indruk maakt een experiment te zijn, was de Kamer toch te dien aanzien erg in haar sas met het in de vaart brengen van de dubbeldekker. De mededeling van de minister, dat de instelling van een waterschap moet wachten op de gemeentelijke herindeling werkte ook hier reacties van teleurstelling „Ik heb het idee dat deze kwestie samenhangt met de Industriële ontwikkeling van de Kanaalzone, die op het ogenblik ach- terultgeschoven wordt", aldus dhr. Verbrugge. Met het plan om voor Zeeland één waterleidingmaatschappij in te stel len zei de voorzitter zich wel te kun nen verenigen. Hij vond het dienstig deze mening, die ook die van de Ka mer was, kenbaar te maken bij het provinciaal bestuur en er hierbij op aan te dringen om bij deze nieuwe vorm van exploitatie ook een com missie uit het bedrijfsleven in te schakelen, die dan haai oordeel over mdustriewaterleiding zou kunnen le veren. VLISSINGEN De N.V. Konin klijke maatschappij „De Schelde' te Vlissingen, lid van de Rijn-Schel de groep, heeft van het Engelse in genieurs bureau Stone and Webster Engineering Ltd de opdracht ont vangen voor drie grote Schelde-Com- bustion Engineering stoomketelin stallaties. Deze drie installaties, met elk een produktie van 125 ton stoom per uur zijn bestemd voor de nieuwe ethy- leenfabriek, in Rotterdam van Gulf Raffinaderij n.v. Met deze op dracht is een bedrag gemoeid dat de vijf miljoen benadert. In de af gelopen jaren ontving „De Schelde" reeds opdrachten voor tien andere grote stoomketelinstallaties voor pe- tro-chemische complexen in het Eu- ropoortgebied. (Van een onzer verslaggevers) WESTKAPELLE Gisteravond was nog geen spoor gevonden van de naar schatting 25-jarige jongeman, die donderdagmiddag trachtte een overval te plegen op het postkantoor tje van Westkapelle. Het enige hou vast dat de op Walcheren en elders gewaarschuwde politie heeft is het signalement dat de kantoorhouder, de heer K. Lievense, heeft opgegeven. De jeugdige dader was gistermid dag tegen sluitingsuur van het kan toor, rond drie uur, enige malen voor het gebouw heen en weer gelopen. Dat was de heer Lievense al opgeval len. Toen de laatste cliëhten waren vertrokken en de heer Lievense op het punt stond het kantoor te slui ten, probeerde de onbekende zijn slag te slaan. Hij trok een pistool en wilde naar binnen stappen. De kantoorhouder was hem echter voor. „Ik kon met twee handen tegen de deur duwen en hij maar met een omdat hij in de an dere een pistool hield, dus dat won ik. Toen de deur helemaal dicht was draaide ik het slot om", vertelde ons gisteravond de heer Lievense. De pseudo-overvaller stond in het portaaltje en kon weinig meer uit richten. Hij koos daarop het haze- pad. Hij verdween in een zijstraatje. Waarschijnlijk stond daar zijn auto, of stond men met een auto op hem te wachten. De overvaller was in ieder geval geen inwoner van Westkapelle. „Die ken ik allemaal", zei de heer Lieven se, die slechts had geconstateerd dat het een „nette verschijning" was, met overhemd en stropdas. Evenmin heeft hij de nationaliteit van de jongeman kunnen vaststellen, omdat hij geen „stom" woord heeft gezegd. Hoeveel geld er ln kas was wilde de kantoorhouder, die gisteravond nog de schrik in de benen had, niet ver tellen. Ook niet of het de „moeite" van een overval zou hebben geloond. Aangenomen kan echter worden dat ln deze dagen in Westkapelle ver blijven enkele duizenden toeristen veel geldhandel wordt bedreven en waarschijnlijk aanzienlijke bedragen in het postkantoor aanwezig waren. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Tijdens de rond vraag in de vergadering van de K. v. K. voor Zeeuwsch-Vlaanderen appelleerde die heer A. Verbrugge nogmaals aam zijn eerder gedane waarschuwing omtrent het gevaar dat het nie'uwe kruispunt St.-Anna- Hoek oplevert. „Helaas hebben de on gevallen die sindsdien hebben plaats gevonden mijn eerder gedane waar schuwing opnieuw actueel gemaakt". De heer Verbrugge drong er bij de Kamer op aan, om op dit kruispunt verkeerslichten te doen plaatsen. Een desbetreffend verzoek zal aan de gemeente Terneuzen worden ge richt (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De „logiesther- mometer" van de provinciale V.V.V. toont voor de kunst nog een ver rassend drukke bezetting. De ver wachting, dat het vorige week, na het aflopen van de zomervakanties minder druk zou worden is, in het algemeen, niet bewaarheid. Gisteren was nog nergens langs de Zeeuwse kusten een zomerwoning vrij. De hotels en pensions langs de kust van Schouwen-Duiveland, Wal cheren en Noord-Beveland gaven een bezettingsgraad op van 90 tot 95 pro cent. I-n West-Zeeuwsch-Vlaanderen was het in beide categoriën iets min der druk, ofschoon men ook hier nog „80 procent" opgaf. Ook op alle cam pings is het nog druk, een plaatsje is er echter nog wel te vinden. (Van onze Rechtbankverslaggever) BREDA Hij had zich helemaal in de nesten gewerkt en dacht de slag van zijn leven te slaan, toen hij er met f 20.000,- van zijn Til- burgse firma van door ging. Hij week uit naar België en kwam in Parijs terecht Toen 't geld op was kwam hij op hangende pootjes terug en werd ingerekend. De man, T.H. uit Tilburg gaf voor de Rechtbank te Breda te kennen het geld te zullen terugbe talen. „Daar zit u dan wel heel wat jaartjes aan vast", merkt de presi dent laconiek op. De officier van justitie vond het haast ongelofelijk wat hier was gebeurd, te meer om dat de verdachte volmaakt toereke ningsvatbaar was verklaard. Boven dien constateerde hij dat van enig schuldgevoel nauwelijks sprake was. Hij eiste twaalf maanden met aftrek waarvan vier maanden voorwaarde lijk en drie jaar toezicht van de re classering. De verdediger probeerde zijn cliënt in een wat gunstiger daglicht te stel len. De man had zich i-n de loop der jaren in de schulden gewerkt, zodat drie banken hem achter de broek zaten om aan zijn verplich tingen te voldoen. Zijn greep in de kas van de baas was een noodsprong geweest omzich aan de realiteit van het ogenblik te onttrekken. BREDA (KNP) Meer dan de helft van de 8000 deelnemers aan de pastorale gespreksgroepen in het bis dom Breda (58 procent) zegt uit per soonlijke behoefte eens in de week naar de kerk te gaan. Een minder heid (21 procent) gaat gewoon omdat het verplicht is. Tot deze laatste groep behoren vooral de gehuwden en lagere beroe pen. Een even grote groep (21 pro cent) bestaande uit jongeren en ver tegenwoordigers van de 16 (op de 700) kerkelijk gemengde groepen geeft als voornaamste motieven waarom men naar de kerk gaat op: bezinning, contact met God en met de gemeenschap. Sommigen zeggen te gaan om hun kinderen, ouders of echtgenoten niet te kwetsen. Op de vraag wat men wezenlijk vindt voor het katholiek-zijn ant woordde 21 procent: de verplichtin gen. Maar 52 procent tilt niet zo zwaar aan deze kerkelijke verplich tingen en voelt ze ook niet als we zenlijk. Het gaat volgens hen vooral om leven volgens het evangelie. Het praktiseren moet pluriform kunnen zijn. Tenslotte relativeert een groep van 27 procent, onder wie veel jongeren, de plaats van de katholieke kerk. Be langrijk is het volgen van Christus in welk verband dan ook. De ver houding met de niet-praktiseren en is voor deze groep geen probleem. (Van een onzer verslaggevers) AXEL De Tsjechische zang- en dansgroep Ostravica uit Fridek Mis- tek trok bij een optreden donderdag middag op het Szydlowskyplein te Axel, enkele honderden belangstel lenden, ondanks een langdurige re genbui waardoor het evenement ruim drie kwartier moest worden uitge steld. De Tsjechen verblijven momenteel in het Belgische Dendermonde bij ge legenheid van het twintigjarig be staan. De Stichting Streekcentrum te Axel zocht dezer dagen contact met Dendermonde om de groep in Axel op te laten treden. Dit lukte ternauwernood omdat Ostravica was gebonden aan een vastgesteld pro gramma. Door het gezelschap, dat bestaat uit 35 dansers, muzikanten en zan gers, werden authentieke volksdan sen uit het bergachtige Beskidenge- bied van Tsjechoslowakije uitge beeld, met muzikale bewerkingen van Jindrich Krupa. De dansers droegen kostuums, ont worpen naar oude folkloristische kledij uit de streek. Zowel dans, zang als muziek boeiden van het eerste tot het laatste nummer, waarbij de „Dans van de dappere woudlopers" wel het meest in de smaak viel. Deze dans beeldt het verzet uit van man. lien in de bergdorpen tegen feodale overheersing. De groep werd opgericht, nadat in 1949 Vera Sejvlova het bergland was Ingetrokken omdat oude dansen en liederen op te tekenen. Zij vergezel de gisteren de groep. Het Is a«n tiet initiatief van de Dendermondense volkskunstgroep (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM Wellicht zal in Bergen op Zoom een borst beeld van Anton van Duinkerken (prof. Willem Asselbergs) worden geplaatst ter nagedachtenis van en als postume hulde aan de onlangs overleden uit Bergen op Zoom af komstige grote Brabantse schrijver en dichter. Het dagelijks bestuur vam de Stich ting Vastenavond heeft n.l. geïnspi reerd door haar leden P. Nijssen en J. de Graauw, plannen voor de op richting van een commissie, die o.a. tot taak zal hebben de nodige finan ciën bijeen te brengen. De heren Nijssen en De Graauw menen, diat het borstbeeld een plaats zal moeten krijgen op een, liefst naar prof. Asselbergs te noemen, open baar plein. De zaak zal binnenkort in het be stuur van de stichting, die Anton van Duinkerken haar „generaal" noemde, worden doorgepraat. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Bij Dow Chemical te Terneuzen werd woensdag achter het in aanbouw zijnde laboratorium een bom uit de Tweede Wereldoor log gevonden. Het was een z.g. „lightflair", die door vliegtuigen die bombardementen moesten uitvoeren eerst ter verkenning werden uitge gooid (padvinders). Ook de kleine parachute zat er nog aan bevestigd. Door de mynenopruimmgsdienst werd het oorlogstuig gisteren on schadelijk gemaakt en meegenomen. „Reynout" te danken dat de Tsjechen voor de eerste maal ln het westen van Europa kunnen optreden. Vandaag gaat het gezelschap naar Middelkerke (België) om deel te ne men aan een folkloristisch festival, daarna naar Luxemburg en vandaar terug naar Tsjechoslowakije. (Van een onzer verslaggevers) GOES/BREDA In Brabant en Zee land begint de oogst van gewassen op gang te komen. Op de velden en ak kers verschijnen weer de bekende combines en op de berijven zijn reeds alle voorbereidingen getroffen voor de grote arbeidsexplosie. De eerste resultaten zijn in tegenstelling tot de gunstige verwachtingen aan het be gin van het voorjaar nogal tegen gevallen. Algemeen werd namelijk verwacht dat de opbrengst dit jaar hijzonder groot zou zijn. Door het slechte weer van de afgelopen weken hebben de gewassen echter schade opgeiopen. Regen en wind hebben vele per celen graan en erwten tegen —de grond geslagen waardoor de groei belangrijk gestagneerd werd en de kwaliteit niet zo gunstig werd als kon worden verwacht. Ook bij de vroege gewassen zoals graszaad en karwei kan niet van een topopbrengst gesproken worden. De verwachtingen voor de opbrengt van aardappelen, erwten, tarwe, vlas en gerst zijn evenmin hoog gespannen. Een gunstige uitzondering maakt echter de brouwgerst, die over het al gemeen zeer goed genoemd wordt. De Tsjechische dansgroep op het Szydlowskyplein te Axel bij het eerste nummer, een metsjesdans uit het Bergland. (Van een onzer verslaggevers) AXEL „Ons hart is op het ogenblik in Tsjecho-Slowakije. Wij volgen elke dag de politieke ontwikkelingen in ons land voor zover mogelijk op de voet". Dit zeiden ons gisteren tijdens een kort gesprek twee medewer kers van de Tsjechische volks kunstgroep „Ostravica" bij hun optreden in Axel. Jindrich Krupa, die de muzi kale bewerkingen voor de groep verzorgt, zei ons openhartig: „De democratie in Tsjechoslowakije overwint. Wij geloven daarin. Ik hen van mening dat de liberali sering een nog gunstiger karak ter zal krijgen. De besprekingen tussen Moskou en Praag volgen wij met spanning, maar zonder angst". Vera Sjevlova, de grondlegster van de dansgroep, verklaarde: „Alle Tsjechen geloven in het succes van partijleider Dubcek. Wij zijn ervan overtuigd dat het communisme onze enige weg is, maar dan een communisme op democratische en liberale geest geschoeid". GOES Deze week veilden ver schillende telers hun eerste bramen in de V.V.Z.B. te Goes. De eerste aanvoerder hiervan was de heer C. Rijk- van Liere te 's Gravenpolder. Terwijl in 1967 de eerste bramen ge veild werden op 18 juli, gebeurde dit nu op 29 juli. Hieruit blijkt da* de langdurige vrij lage temperaturen het rijpings proces bij de bramen aanmerkelijk vertraagden. „DE tijd is veel veranderd. Door de mechanisatie is er weinig personeel meer nodig op een boerderij. Voor de oogst bijvoorbeeld komt er een loon- dorser. Dat is nogal wat eenvoudiger dan vroeger, toen we alles zelf moes ten doen". Dit zijn de woorden van de heer D. de Putter in Axel, die de eremedaille in zilver verbonden aan de Orde van Oranje-Nasau ontving, omdat hij veertig jaar onafgebroken op dezelfde boerderij heeft gewerkt. „IK was 14 jaar, toen ik bij baas Dek ker in dienst kwam als derde knecht. Er waren toen een stuk of apht paar den op de boerderij en daar 'kreeg ik al meteen mee te maken, ivant met de paarden moest al het werk wor den gedaan. In die tijd deden we bo vendien volop mee aan keuringen, wedstrijden en tentoonstellingen. In 1946 bijvoorbeeld ging ik mee naar de nationale keuring in Den Bosch". ,HET jaar daarop werd Nico van An nie dat was nog eens een paard kampioen van Zeeland. In 1949 werd het paard weer kampioen. In 1950 in Den Bosch kreeg het de eerste prijs met afstamming en in 1952 weer. Dat was het laatste jaar dat we naar Den Bosch gingen. Het was trouwens een gezellige tijd. Ik deed liet bijzondt'.r graag". ,NU zijn er niet meer dan twee paar den overgebleven op de boerderij. Ja, het verschil is groot. Als je toch na gaat dat ik vroeger met de hengst de boeren afging tot in St. Jansteen en Hoek. Dan liep je op een dag 40 tot 50 km. Je ging meestal om vijf uur 's morgens op pad en kwam pas rond een uur of acht 's avonds weer thuis. Dan moest er natuurlijk nog wel het een en ander op de boerderij gedaan worden". IN de periode dat er nog vier knechten op de boerderij Nooit Gedacht waren, maakte de heer De Putter snel pro motie. Van derde, werd hij tweede en daarna opperknecht. Dat was een hele prestatie voor die tijd. „Als je eenmaal opper- of eerste knecht was", vervolgt hij, „dan had je de zorg over het materiaal en besprak met de baas het werkschema. Kort om, je droeg de verantwoording over het personeel en als er klachten wa ren, dan probeerde je die zo goed mo gelijk op te lossen, steeds in overleg met de baas". J2EN jaar of zes geleden kwamen ook op deze boerderij de eerste tractoren. We waren nog een van de laatsten. Met de paarden hebben we het lang uitgehouden. Maar ja, je moet met de tijd mee. Ik ben als enige over gebleven. Werken zoals vroeger, dat is voorbij. Het gaat wat kalmer nu. Maar toch trek ik me nog weinig van vakantie of vrije tijd aan. Ik werk zolang ik denk dat het nodig is."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3