En toch voel ik me nog
niet helemaal mezelf...
Profs kregen ware kampioen
Hulp kwam
op tijd
KAMPIOEN FEDOR DEN HERTOG:
BANK
Ploeg
voor
w.k.
UITSLAGEN
VAN „BEEK
BELLA HAGE
WEER
KAMPIOENE
Verslagen
Rustiger
Twijfels
en omgeving. Huizen to
Eventueel hypotheek
likbaar MiakeLaarsk antoo*
van Opstal, Jac. v. Bied.
■rtraat 1, Goes. Tel. 01100,
b.g.g. 5375.
t. in Hulst moderne mid-
tandswoning hoekhuis met
en ruime garage, gelegen
ieuwbouwwijk. Brieven on
no. 17574.
kuto's Motoren
wegens omstandigheden
Rekord 1700 stationcar
14.000 km gelopen. M.
sters, Glymesstr. 41, B. o.
n. Tel. 01640-4832,
Renault Caravelle sport,
'65, met zomer- en winter.
i.z.g.st. P. de Jong. Past.
ireugelstr. 76. Bosschen.
Pd.
regent nog steeds ansicht-
rten bij ons, van vakantie.
jers, die met een Beicram.
met vakantie zijn. Tot
toe eentje die lekkende
ïelslangen heeft gehad. De
;ren waren bijzonder en-
ïsiast. Ga of kom terug
vakantie en koop ook zo'n
le auto. Niets is prettiger
een betrouwbare auto tè
tten. Kom eens in onze
vroom kijken of er niet de
uwer keuze tussen staat,
arandeerd worden ze voor
pet. Voor een betrouwbare
ruik te auto naar een be-
iwbaar adres, het adres
de grootste voorraad, de
>tste omzet, en met de al.
rootste service. Belcrum-
ige, Min. Kanstraat 16-20,
ia, tel. 01600 39900. Geo-
d van 8 u. v.m. tot 10 u.
Zondags van 1 tot 5 uur.
r snelle Alfa Romeo sport
riolet '63; Mercedes 190 SL
zomer- en winterkap '62
nieuw. De Baronie, Wagen.
50, Wagenberg, 01690-701.
vrolet coupé impala *66
er - sport, showroom nw.
aparts met alle mogelijke
essoires o.a. radio, schuif -
toerentell'r etc., deze
r snelle en sportieve exclu.
re auto met pookversnel-
is een unieke aanbieding
en speciale prijs, natuurlijk
i le eigenaar. De Baronie,
genstr. 50, Wagenberg,
90 - 701 - inruil, financ. mo.
ijk.
zens Automobielbedrijf bie.
u onder onze bekende ser-
e te koop aan: Mercedes
5 1966 met schuif dak en
io, Mercedes 200 Benz 1967
chts 18.000 km gelopen,
rcedes Diesels 1966 en 1965
D, Taunus 20 M TS 1967,
inus 12 M 1967, Ford Ze-
jr nieuw model 1967, Fiat
ipé 1967 8000 km gelopen,
ica's 1000 1965 2 maal, Re
ilt Major 1965. VW de luxe
6 en 1965, VW 1600 1966,
rtina 1965 4-deurs, Fiat
rite 1965 met zomer- en
iterkap, Fiat Primula 1966,
ugeot 404 de luxe, Peug'eot
tionwagen 9_persoons, Tau-
12 M TS 1965, Taunus 17
Combinatiewagen 1965, Op,
ravan 1963, Fiat 1100 1966,
el Kadett 1964, Opeis 1700
i5 2 maal VW, Karmann
ia 1964, Simca 1500 de luxe
►5, Kadetts caravan 1964 2
lal, Taunus 20 M 1965, BiMfW
1964, verder diverse inruil
;o's VW 1961, Chevrolet '62,
rtburgs 1964, Fiat 500 die
en lage prijzen verkocht
>rden. Al deze wagens wor-
n in onze eigen werkplaats
test, olie ververst en van
ïuwe onderdelen voorzien.
al deze wagens garantie op
derdelen en arbeidsloon, ook
■uil, financiering mogelijk,
t adres: Academiesingel 34A
:ht tegenover KMA ingang
igs de poort, ook ingang
foorstraat 32 vlak bij het sta
in geopend 8.30 uur tot 8 uur
avonds Zondags 1 uur tof 8
r. Tel.'39870.
Bromfietsen
5U brommer in prima staat,
koop. Te bevr. wed. Mei.
issestr. 71, Boschkapelle.
Lessen
autorljlessen voor 47.50.
srvoig- en losse lessen f 6.60
>nkeinJeuwe V.W.'a, Bond&au-
rtjschoot ..De Centrale"
anmeldlngsadressen: Breda,
ationsplein 5. tel. 88718.
oosendaai, Boulevard
3 tel 4097 O'hout. Bredaae-
eg 33 tel 3371.
Vakantie
S. Vakantie en Sport Bo-
mstraat 53, Hoeven tel.
659 - 457, iedere dag ook za-
rdags en zondags geopend
m 10 uur 's morgens tot 8
ir 's avonds. Alleen geduren
de opruiming Tago kam-
lervouwwagens nieuw f 3290
i f 2900. bagagewagens f 685
tAl - TNO gekeurd) nu
485. tenten van f 447 nu
398, inruil tenten vanaf f 100-
iravans 4-pers. vanaf f 3295.
3 alle andere artikelen 10
:t. tot 25 pet. korting; slaap-
ikken 1200 gr. f 22,50, lucht-
ïdden dessin f 22,50. Ben be
ek aan onze showroom 1* nu
moeite waard.
Diversen
iekenhuisverzekertng
:ht kwalen. Voor leeftijd tot
>nderd jaar. Assurantiekan -
or G. H. Vijgeboom, Gouver-
surstraat 6—8, Sluis, telefoon
►1178) - 590.
en
n wij u
MKZAKEN
sterzande
- Sluiskil
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 29 JULI 1968
(Van onze sportredacteur).
BEEK. Het gigantische plan dat de Willem Il-ploeg op
zette om het kampioenschap van Nederland bij de profs bin-
nen te halen bleek, toen het erop aankwam, niet bestand tegen
de macht van Evert Dolman en degenen die hem steunden in
de race naar de titel. In een sterk gereden wedstrijd op het
Adsteeg-circuit liet Evert Dolman weinig gelegenheid tot
combine, behalve dan zijn eigen „slagje" met Eddie Beugels
en Arie den Hartog, zo bleek achteraf toen de koers geanaly
seerd kon worden, gaven het kampioenschap een beslissende
wending in het voordeel van Dolman.
3 minuten. De situatie paste in het
schema van de Willem H'ens die zich
zorgeloos voortbewogen met de we
tenschap dat Evert Dolman, een van
de twee die op de „zwarte lijst" ston
den, voor een keus gesteld zou gaan
worden: of in dienst van Willem II
volgend jaar en nu de kansen weg
geven aan O tten bros de beste man,
omdat Post de laatste tijd last heeft
van rugpijnen) óf niet meer koer
sen met het gevolg dat het peloton
Inliep- en alles voor niets was ge
weest.
En toen, met dat vooruitzicht, ver
anderde de koers op slag. Ofschoon
Den Hartog en Beugels, die zich aan
Dolman verkocht hadden, vanzelf
sprekend onwetend waren van deze
dreigende crisis begrepen ze als er
varen beroepsrenners bijzonder goed
wat Dolman te wachten stond. Ze
konden narekenen dat de Willem
Il'ers Event Dolman onder geen en
kel beding mee lieten gaan naar de
finish om er zeker geklapt te wor
den. Daarom besloten Beugels en
Den Hartog steun te gaan verlenen.
Ze begonnen het tempo te verhogen
toen, maar ook dat wisten ze niet,
de samenwerking in de kopgroep
even ontbrak. Toen Post en Otten
bros hun -rivaal Dolman langzaam
wilden slopen door hem veel kop-
werk te laten doen. Goed, ze bleven
mee aan de leiding maar met minder
vuur dan voorheen. En vóór de Wil
lem Il'ers beseften wat er aan de
hand was zat Dolman omringd door
knechten: Heynig, Zoet, Brouwer.
Den Hartog en Beugels. Van Willem
II waren Wagtmans, Van Seggelen,
en De Roo present, van Caballero
Jan Harings, Jan der Horst, Dies
Kosten, Cees Zoontjens, Gerard Via-
nen en Wim Schepers. De enige fa
vorieten die achterbleven waren
Duyndam en Janssen. Peter Post had
geen tijd gekregen om Evert Dolman
in de slag te nemen. „Het was te
vroeg in de wedstrijd, we moesten
nog teveel kilometers doen", zou
Post later verklaren.
En Evert Dolman, ook later, „hij
had ku-nnen komen, maar ik was er
nooit aan begonnen. Deze week heb
ik drie gesprekken gehad met Wil
lem II. Toen hadden ze me kunnen
helpen. Nu was dat onmogelijk ge
weest".
Ze waren voortreffelijke huur
lingen geweest. Beugels en Defi
Hartog reden een gat dicht dat
hen, met een pelontonnetje hulp
troepen ook voor de andere
partijen bij Dolman, Otten
bros, Post en Schepers bracht.
Evert Dolman, die een prooi van
de Willem Il'ers dreigde te wor
den, was gered. In de sprint te
gen de Adsteeg, het alles beslis
sende moment van de koers, be
wees Evert Dolman een groot
kampioen te zijn. Hij nam op 350
meter voor de streep de kop en
stond die leidend# positie niet
meer af. „Dit", stamelde Dolman,
„heb ik gewild. Eerherstel. De
schande van vorig jaar moest uit
gewist worden".
Verslagen trokken de Willem
Il'ers af. Terug naar hun hotel in
Elsloo waar de avond tevoren ste
vige zaken gedaan waren. Zaken die
het kampioenschap in hun voordeel
hadden moeten beslissen. Ploegleider
Ton Vissers had het goed geregeld.
Hij hield de bespreking waarbij het
ging om de kansen, uitstekend in de
hand. Toen de discussie gesloten was,
stonden de volgende punten vast:
le. Jo de Roo, Rini Wagtmans, Har-
rie Steevens en Harm Ottenbros
meldden zich als geïnteresseerden in
het kampioenschap en kregen de
steun toegezegd waar ze om vroegen,
2e Peter Post gold ook als kopman,
maar zijn kans zou door het koers
verloop bepaald worden, 3e Wanneer
een van de „beschermde" renners bij
de beslissende ontsnapping zou ko
men moesten de andere vedetten een
knechtenrol gaain spelen, 4e Peter
Past was aangesteld als captain. Hij
had van Ton Vissers alle volmach
ten gekregen die nodig waren om
renners uit andere ploegen in dienst
te nemen als dat van vitaal belang
mocht zijn voor het veilig stellen van
een Willem U-overwinning, 5e In ge
val Duyndam of Dolman zich in de
kopgroep mochten bevinden dienden
de Willem Il'ers alle activiteiten op
kilometer voor de finish te staken
om deze twee gevaarlijkste con
currenten van de dag niet naar de
meet „te brengen". Tenzij, ja tenzij
ze door Post in de slag genomen
konden worden met het aanbieden
van een contract voor volgend jaar
bij Willem II. Maar da-n zouden de
twee gevreesden de sprint met de
remmen dicht moeten rijden.
Ziehier het opzienbarende stunt
werk van ploegbaas Vissers.
De onderhandelingen in de twee
andere kampen, bij Smiths en Ca
ballero waren minder spectaculair
verlopen. Smiths bleef bij het reeds
eerder bepaalde standpunt dat Duyn
dam en Dolman alle steun moesten
krijgen, Caballero kwam in alle rusl
wt de conclusie dat Schepers, Zoon
tjens, Jan Harings en Gerard Vianen
de beste kansen maakten. Schepers
merkte in dat gesprek nonchalant op
dat hij de klassieke rijwijze zou vol-
„gen: demarreren vanuit het vertrek.
De Limburger hield woord. Am
per zaten de zestig prof-renners in
het zadel of er moest gekoerst wor
den. Schepers ging op de vlucht.
Post sloop achter hem aan. Rinus
Hoogerland trok ook mee. Het was
het sein voor Evert Dolman om aan
te vallen. In de tweede ronde kreeg
hij, samen met Harm Ottenbros aan
sluiting. Alle ploegen waren met een
kopman present. Schepers voor Ca
ballero, Dolman voor Smiths, Otten
bros en Post voor Willem II. Het pe
loton reageerde begrijpelijk niet en
ae kopgroep (intussen uitgedund om
vat Rinus Hoogerland door mate-
naalpech terugviel) kooi uitlopen tot
(Van onze sportredacteur)
BEEK Na de wegkampioen-
schappen heeft de sportcommis-
sie van de KNWU zes renners
aangewezen voor de wereldkam
pioenschappen op de weg: Jan
Janssen, Arie den Hartog, Evert
Dolman, Eddie Beugels, Harm
Ottenbros en Rini Wagtmans. De
overige twee leden van de ploeg
zullen worden geselecteerd uit:
Jan Harings, Wim Schepers, Ge
rard Vianen, Harrie Stevens, Pe
ter Post en Cees Zoontjes (Til
burg).
Evert Dolman en zijn vrouw SisI op
het erepodium in Beek.
De finale van het Nederlands kam
pioenschap was er onverwacht vol-
dig open door geworden, met uitzon
dering dan van de combine Dolman-
Beugels-Den Hartog. Evert Dolman
wist zich voor een groot deel zeker
van zijn overwinning. Hij nam wei
nig risico meer. „Ik ging even achter
in het groepje hangen en deed alsof
ik kapot zat. In werkelijkheid ge
bruikte ik die tijd om eens rustig te
eten en wat krachent op te doen
voor de finale. Die moest en zon ik
winnen".
Evert Dolman won. Groots. In
drukwekkend groots. Peter Post trok
bij het uitkomen van de bocht die
naar de Adsteeg voert de sprint aan
voor Rini Wagtmans. „Maar", ver
telde Dolman na de huldiging, „te
langzaam. Ik dacht, als dat zo door
gaat krijgt straks iedereen kans hier
van te profiteren". Dolman drukte
meteen door. Hij zwenkte naar links,
kwam aan het wiel van Wagtmans,
ging hem voorbij, passeerde toen
Post en kwam niet meer van kop af.
In één ruk van 350 zware meters te
gen de bult die Adsteeg heet, ging
hij naar zijn vierde nationale titel. In
1964 was hij amateurkampioen van
Nederland en maakte deel uit van
de Olympische ploeg die goud won
met de ploegentijdrit, in 1965 was hij
weer nationaal amateurkampioen, in
1966 wereldkampioen amateurs, in
1967 Nederlands kampioen profs en
nu opnieuw. Alleen in 1967 werd
hem de titel ontnomen omdat hij
probeerde te frauderen bij het do-
ping-onderzoek
Dolman: „Ik wilde vandaag be
wijzen dat ik het ook zonder kan.
Ik zocht eerherstel. Als de uitslag
van dit onderzoek bekend is ga ik de
KNWU vragen of ik toch nog op de
ere-lijst kan komen. Voor 1967. Ze
hebben m'n titel en m'n trui afge
nomen. Dat heeft diepe indruk op
me gemaakt. Ik zou beide graag te
rug hebben".
PETER HEERKENS
FEDOR DEN HERTOG heeft zijn
kampioenstrui weggegeven. Aan mas-'
seur Henk de Haan. „Die heeft me
geweldig geholpen. Toen ik nog he
lemaal niets kon en me verschikke-
lijk ellendig voelde knapte hij me op.
Ik vond dat hij de trui verdiende",
aldus de amateur-kampioen 1968.
LEO DUYNDAM heeft opnieuw met
pech moeten afrekenen. Op het mo
ment dat de slag viel raakte hij be
trokken bij een valpartij en sukkelde
achterop. De teleurstelling was groot.
„Weken heb ik naar dit kampioen
schap toegeleefd. En nu dit. Ver
schrikkelijk".
JOS VAN DER VLEUTEN mocht niet
starten in dit kampioenschap. Hij
werd door de KNWU voor 2 weken
geschorst omdat hij 1 ondanks een
startverbod ten tijde van de Tour
(alle uitgevallen renners hadden dat)
toch koerste in België.
(Van onze sportredacteur).
GELEEN. Na een wedstrijd,
waarin hfj zichzelf martelde tot zijn
lichaam pijn deed, na een huldiging
die hij geëmotioneerd onderging, na
een avond vol feestelijke drukte en
na een nacht die kort was, komt Fe-
dor den Hertog op de ochtend nadat
hij het Nederlands kampioenschap
bij de amateurs behaalde, tot een op
merkelijke uitspraak: „Deze titel
geeft mij mijn zelfvertrouwen niet
terug". Het is half negen en Geleen,
waar Den Hertog logeert, slaapt nog
half. Vroege kerkgangers schuifelen
voorbij het hotel en wijzen naar de
fel beschilderde ploegleiderswagen
van Den Hertogs haas, Krott. Hier zit
de kampioen weten ze. Maar de kam
pioen, spelend met het klokhuis van
een appel, beseft nauwelijks dat hij
kampioen is.
De spurt om de eerste plaats. Evert Dolman in royaal gewonnen positie voor
Harm Ottenbros (links) en Jan Harings (midden).
Profs: 1 Eèf Dolman, Klimmen de
204 km in 4.46.21, 2 Harm Ottenbros,
Hoogerheide z.t. 3 Jan Harings, Sikke
z.t. 4 Wim Schepers, Meers z.t. 5 Arie
den Hartog, Elsloo z.t. 6 Rjiny Wagt
mans, St. Willebrord z.t. 7 Jo de Roo,
Kruiningen z.t. 8 Bart Zoet, Waarde
z.t. 9 Eddie Beu/gels, Sittard z,t. 10
Cees Zoontjes, Tilburg z.t. 11 Ge
rard Vianen, Koukengen z.t. #12 P. Heij-
nig, Rotterdam op 9 seconden, 13 Peter
Post, Amstelveen z.t. 14 Johnny Brou
wer, Rotterdam z.t. 15 Huub Harings,
Sibbe op 4.23, 16 Jan Janssen, Ossen-
drecht z.t. 17 Harry Steevens, Elsloo
z.t. 18 Jef Drummen, Sibbe z.t. 19 Leo
Duijndam, Honselaarsdijk z.t. 20 Leo
Van Dongen, Made op 6.1 21 Martin van
Ginneken, 't Schijf op 9.17, 22 Rinus
Hoogerland, Kapelle, z.t. 25 Cees Haast,
Rijsbergen z.t.
Amateurs: 1 Fedor den Hertog, Am
sterdam 170 km in 3.52.05, 2 René Pij
nen, Woensdrecht op 7 sec. 3 Jan Kre
kels, Borne op 35 sec. 4 Fred Nieuw-
ineijer, Hengelo, 5 Leen de Groot,
Utrecht, 6 Jaap v. Burg, Berkel, 7 Cor
Leunis, Amsterdam, 6 Thijs van He-
mert, Bieshaven Noord, 9 Micjiel Ber-
tou, Den Haag, 10 Fred Slüper, Terwin-
selen, 11 Thijs de Koning, Scherpen-
zeer, 12 Jan van Beers, Vosselaar, 12
Jan van Beers, Vosselaar, 13 Bennie
Groen, Steenwijk, 14 Ger Harings,
Scheulder, 15 Rudi Liebrechts, Vlaar-
dingen allen op 35 sec.
Dames: 1 B. Hage, St. Maartensdijk
57.2 kilometer in 1.34.21, 2 H. Honde-
veld, Laren, 3 G. Smulders, Gerwen,
4 J. Jonkers, Gameren, 5 C. Boon, Den
Helder, 6 K. Hage, St. Maartensdijk, 7
I. Paul, Den Haag, 8 R. Heemskerk,
Oude Ade, 9 E. Meskers, Warmond, 10
T. Lazeroms, Zegge.
René Pijnen: de kop diep over het
stuur, de handen als bankschroeven
in de beugel. Op jacht naar Fedor den
Hertog.
(Van onze sportredacteur)
BEEK Voor de derde achtereen
volgende maal is Bella Hage winna
res geworden van de kampioenswed
strijd bij de dames. Zij maakte deel
uit-van een kopgroep van negen, die
al na 15 kilometer tot stand kwam.
Tot een ronde voor het einde bestond
de leidende groep nog uit tien dames,
maar in de laatste vijf kilometer viel
Truus Lazeroms uit Zegge terug. Bel
le Hage won met klein verschil voor
Hennie Hondeveld en Truus Smul
ders.
„Toen ik vanmorgen opstond dacht
ik: Is het heus. Ben je het nou
wel Weet je het zeker Fe
dor den Hertog wordt geplaagd door
twijfel vanaf het moment dat hij
ontwaakte uit een diepe bewusteloos
heid na een periode waarin voor zijn
leven werd gevreesd. Een jaar gele
den is dat ongeveer. In een Luiks
ziekenhuis sprak men toen van een
wonder, want de verwondingen die
Fedor den Hertog opliep bij een koers
in het Belgische Ougree waren van
zeer ernstige aard. Over een herop
treden in de wielersport, die voor
hem alles beloofde, durfde niemand
te praten. En nu, een maand of elf
later, is Fedor den Hertog amateur
kampioen van Nederland op de weg.
Een grote kamptoen. Dat gaf* diep
ontgoocheld, zijn belangrijkste con
current in de finale René Pijnen
sportief toe. Pijnen, die net als
Den Hertog, het uiterste van zijn
wilskracht moest vragen om mee te
kunnen doen toen het erop aankwam.
Dat was kort voor het einde. De titel
race bij de amateurs was tot dan vlak
geweest. De drukkende hitte maakte
de renners loom en inspireerde ze
niet tot heldendaden. Och ja, er waren
wel ontsnappingen maar verder dan
een paar honderd meter reikten die
nooit. Het bleef opmerkelijk rustig
en dat zou zo blijven ook. Daar kon
zelfs de verbluffende demarrage van
Fedor eten Hertog weinig aan veran
deren. Vijfentwintig kilometer voor
het einde ging hij, Den Hertog. Het
was een alles verpletterende sprint
naar de lege ruimte. „Ik dacht", zegt
Den Hertog op zondagmorgen in ont
wakend Geleen, „alles of niets". Het
was „alles". De krachtrijder Den Her.
tog, specialist in tijdraces, sloeg bin
nen een kilometer een gat van dertig
seconden. De man die aan de start
nog verklaard had: „Mensen, reken
niet op me, ik doe de eerste honderd
kilometer als training voor de baan-
kampioenschappen van donderdag en
wanneer me dat goed afgaat ben ik
al tevreden", maakte met deze slag
het hele peloton op één man na,
René Pjjnen, kansloos.
Pijnen: „Fedor verraste me. En
toch wist ik dat ik hem in de gaten
moest houden. Het was windstil. Uit
gerekend weer voor Den Hertog die
als het waait op het kantje moet
gaan rijden en dan gezien is. Ik ver
wachtte een aanval van hem, maar
toen die kwam had ik het niet in de
gaten. Op een gegeven moment reed
Harrie Jansen naar me toe en zei:
René Jongen, het is gebeurd-, Fedor
kunnen we nooit terughalen, 't Is ge
bakken".
De enige die zich er niet bij neer
wilde legen was Pijnen. Twee keer
demarreerde hij zonder resultaat de
derde maal kon het peloton hem on
mogelijk houden. De kort geknipte
kop diep over het stuur, de stevige
knuisten als bankschroeven in de
beugel, zette Pijnen de achtervolging
in. Hij kwam bü Jan Zoons, een on
bekende, een onmachtige. „Als hij
Fedor den Hertog grijpt naar zijn
toe-clips De strijd is gestreden. Hij
is Nederlands kampioen
gekund had was ik misschien sneller
naar voren gekomen", berekende
Pijnen later. Maar Zoons kon niet
harder en Pijnen reed hem los. De
finale van het Nederlands kampioen
schap bij de amateurs werd gereden
door twee nauwelijks herstelde cou
reurs die hun forme terugvonden op
het zware Adsteegcireuit in Beek.
Voorop Fedor den Hertog. Onder
doktersbehandeling omdat de zenu
wen van zijn rechteroog nog steeds
gestoord zijn. „Als ik omkijk zie ik
alles wazig. Wil ik zien wat achter
gebeurt dan moet ik mijn hele hoofd
omdraaien. Dat is lastig. Ik moet al
tijd dubbel geconcentreerd zijn. In
feite kan ik allen maar recht vooruit
kijken".
Het is het laatste nadelige gevolg
van die verschrikkelijke val in Bel
gië. Maandenlang stond Fedor den
Hertog onder toezicht van Rotter
damse specialisten in het Oogzicht-
ziekenhuis, Dijkziehtziekenhuis (neu
rologie) en St.-Claraziekenhuis (rönt
genologie). Hij werd opgenomen ln
het gezin van zjjn ploegleider Herman
Krott die tot op de dag van vandaag
een minderwaardigheidscomplex bij
Den Hertog moet wegpraten. En
deze Fedor den Hertog nu, de meest
begaafde amateur toen hem dat on
geluk overkwam, voerde het renners-
veld in Beek aan. „Ik'reed op de 13.
Een verschrikkelijke plaat nietwaar?
Soms had ik het gevoel dat ik s.til
stond. Tegen de Adsteeg durfde ik
niet uit het zadel te komen. In was
bang dat ik door m'n knieën ging".
Fedor den Hertog raasde met een
snelheid van rond de vijftig kilome
ter per uur vooruit. Tegen dat ge
weld kon Pijnen niet op, al kwam hij
kort: tot op 7 seconden. Pijnen, die
net als Den Hertog een moeilijk sei
zoen doormaakt. Vanaf de eerste
koersdagen sukkelde hij met een
zware kou die hem met bepaalde re
gelmaat buiten de koersen hield.
Een week voor Olympia's Tout
kreeg hij een achillespeesblessure.
Kortom, René Pijnen beleefde tot
zaterdag een zwaar teleurstellende
wielercompetitie. Maar in Beek, waar
Fedor den Hertog briljant rijdend op
het kampioenschap afging, kwam
René Pjjnen weer los. Hij reed furi
eus. In 15 kilometer maakte hij 40
seconden goed. Verder kwam hij niet,
Fedor den Hertog: „Tweehonderd
meter voor de streep keek ik voor
het eerst achterom. Toen wist ik dat
ik kampioen was".
Fedor den Hertog kan het, op de
ochtend na de race, nog niet geloven.
„Het dringt niet tot me door. Alles
wat er gebeurde nadat ik de streep
over kwam is voor mij tijdloos. Het
is te geweldig, te indrukwekkend".
Maar Fedor den Hertog, die in de
dagen van depressie door de zorg
zame Herman Krott herinnerd moet
worden aan zijn kwaliteiten, ziet de
toekomst minder blij tegemoet dan
iedereen van hem hoopte. Men sprak
in Beek over „de moraal" die Den
Hertog nu ongetwijfeld weer zal
krijgen. Maar de kampioen mom
pelde op deze zondagmorgen over de
afgekloven appel heen: „Pas als ik
weer goed kan zien zal ik me hele
maal mezelf voelen en tevreden zijn.
Geen dag eerder".
P. H.
(ADVERTENTIE)
Wij verzorgen op zeer korte
termijn elke door U gewenste
lening. Voor inlichtingen, bel,
schrijf of kom persoonlijk naar
ons kantoor
WILLEMSTRAAT 13 BREDA
Telefoon 01600-22121 (15 lijnen)
na kantooruren 01600-35089 en 367011
DOLMAN NIET
GEREMD DOOR
LISTIG PLAN