64 DEN e^elH iïi MODEKONINGEN KLEDEN DE VROUW SOBER Toon Hermans: Broadway Er bestaat niks ergers „Ik kan nooit precies zeggen waarom ik iets doe" Piet Nak in eer aangetast Afdeling van pensioenfonds naar Heerlen .Afrikaans' babyvoedse) Zuster vindt middel tegen kindersterfte Simpelste creatie 1 ll B H T 1 u 1 B 1 B jjj 1 B B H 19 „Als politieke leiders er beter dan tot nu toe in zouden slagen de men sen duidelijk te maken waarop een beleid, dat zich op een verdere toe komst richt, gebaseerd is, kan de medezeggenschap van de gewone bur ger ook meer betekenis krijgen", (Mr. L. C. Baas, leider van de Werk groep 2000). Officier van justitie GROEIEND Uitgeput BLIJER CONTACT SYMPATHIE INTERESSANT UIT PROTEST: Studenten treden uit orde der Franciscanen HR1NG t - fases in de schaakpartij, het middenspel en het orden wel eens gekarakte- r te wijzen op het feit, dat eerste fase van de partij kennis, in de tweede fase :n in de laatste fase, dus in 1, op rekenen. echter beter stellen, dat emde fases het accent valt inzicht en rekenen. Een kennis van zaken op het de openingen garandeert ikel opzicht, dat men de goed zal behandelen. In- melijk geboden, wanneer nder van de boekenvariant zo zal men ook in het mid- >d moeten kunnen rekenen len een bepaalde combi- et oog heeft. Het eindspel de meeste schakers stief- bestudeerd wordt be- het rekenen tal van facet- et kennis en inzicht te ma il. In deze laatste fase van ient men vooral zijn kennis n en het inzicht te vergro- de afwikkeling van stellin- ekende posities. Ik zal nog lader op deze problematiek srshands zal ik aan de hand voorbeelden van partij- e afwikkelingstechniek na- de loep nemen. "T 'ïW/fy mmi i zet en wint achtig eindspel, dat een •pe behandeling vraagt. De namelijk lang niet eenvou- it tal van tactische tegen- zeer slimme wijze verijdeld worden. Dame, a2-al Dame. erste troef; wordt zijn ge- rde dame genomen, dan >at) I mogelijkheid, na 2. De8 Dg7 en op 2. Df8 bereikt 2 Da3 remise) l-a2 Da2-a4 Kb8-a8 en nu is zwart machteloos dreigende aftrekschaak en het fijne tempospel de ining staat op a8 heeft p pat spelen verijdeld, nd met deze kennis van het u stellig gemakkelijker de onderstande positie de tzetting te vinden. zet en wint. eindspel kunt u furore ma de schaakclub of bij uw inden, want niemand zal u at wit deze» stelling kan 1 h4 wegens 1ab3: en i; wint niet wegens -b8! i6-a5 a5-a4 ï4-a3 i3-a2 ste diagramstelling is be- wint! vient en mangeant! Ook ende stelling voltrekt zich r van een afwikkeling naar nen eindspel van de eerste elling. zet en wint. Ka7-b8 Ta6xb6 4-a3 3-a2 er weer. Wit wint! Het zit er weer op voor de mannen van de bouw. En wat hebben ze nou gehad? De hele lieve, twee armzalige weekjes durende bouwvakvakantie natte regen, gure wind en droevig la ge temperaturen. Pech, mannen. Ten minste voor degenen die in het land gebleven zijn. Er is één troost: ette lijke duizenden hebben in hetzelfde schuitje gezeten. Rouwvakantie, dat was het. Over het weer gesproken. Ernst van Altena is geïnspireerd door de stijl van weerberichtgeving uit Uk- kel. Naar aanleiding van een Belgi sche weersvoorspelling die als volgt luidde: „Een hogedrukgebied waar van de flanken gestreeld worden door storingen gaf hij enkele sug gesties voor het K.N.M.I. weg. Zoals dit: „Het mooie hogedrukge bied (Oh,, wanneer komt het'!'! - Merijn) heeft even de ogen geloken in verband met een aanzoek van een hartstochtelijke depressie, die haar rug en haar flanken streelt met krachtige, zij het vrij koele polaire winden". Mmmmm! Dubcek: Het wordt Kremlinkt De voorzitter van het produktschap voor vis en visprodukten, drs. Van Dijk, heeft het zelf gezegd: de ha ringvangst van dit jaar is nog slech ter dan vorig jaar. En de haring blijft maar duur. Zó zout hebben we hem nog nooit gegeten. Als leiders als mr. Baas er nu ook nog in zouden slagen wat minder in gewikkeld de dingen te zeggen, dan zullen die dingen ook meer beteke nis krijgen. Want wat hij hierboven zegt is er belangrijk genoeg voor. Teleac laat in het komende win terseizoen de vervolg-tv-cursus Rus sisch vallen. Het wordt nu Frans. Bij Teleac denken ze ook: nu er steeds meer kleuren-t.v. gekeken wordt, moeten we een beetje gaan oppassen met die „rooie" programma's. In ieder geval vind ik het jammer. En terecht! „Wij hebben geprobeerd het sterf tecijfer door verhongering te schat ten en kwamen op een getal van miljoen in de eerste twee maanden van de blokkade waarschijnlijk nog een lage schatting" (Nederlands arts H. J. Middelkoop, werkzaam in het Queen Elisabeth Hospital in Umuahia, Biafra)v 't Is maar dat u het niet vergeet. Pellenaars: Ik ben het schdon moe, dèr En tot slot: een prettig weekeinde voor iedereen, een dito vakantie voor degenen die er nu eindelijk aan toe zijn, en sterkte voor degenen, die maandag weer moeten beginnen. En geloof me, voorlopig geen hit tegolf. MERIJN t AMSTERDAM (ANP). Ondanks zijn map met „documenten" is de 48-jarige hoofdredacteur van het blad „Rechts-om", M. L., uit Amsterdam, er niet in geslaagd zichzelf voor de Amsterdamse rechtbank te verdedi gen. Hij stond terecht wegens belediging van Piet Nak. Niettegenstaande her haaldelijk aandringen van de rechter, mr. Romke de Waard, kon hij geen duidelijk bewijs op tafel leggen die zijn beschuldigingen aan het adres van de getuige in het tijdschrift „Reechts-Om" staafden. De officier van justitie, mr. A. Ha- bermehl, kon niet overtuigd raken van het onsamenhangende verweer van verdachte en eiste dan ook we gens aantasting van eer en goede naam een geldboete van honderd gul den subs, tien dagen hechtenis. Uitspraak 31 juli. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Over enkele maan den, vermoedelijk in oktober, zal het algemeen burgerlijk pensioenfonds al een afdeling naar Heerlen verhul zen. Hiermee wordt vooruitgelopen op de definitieve vestiging van het pensioenfonds in Heerlen, welke ui terlijk in 1970 zal zijn tot stand ge komen. De afdeling pensioengerechtigden wordt binnenkort al overgebracht, omdat deze afdeling een tekort aan personeel heeft, waardoor achterstan den in het werk ontstaan. Nu bekend is dat het pensioenfonds naar Heer len zal verhuizen, bestaat er bij Ha genaars weinig animo om er gaan te werken. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 JULI 1968 Dit moet de simpelste creatie van het 'jaar zijn: een „zak" met elas tisch koord aan beide einden. Het meisje hult zich in het textiel, bindt boven- onderzijde dicht en heeft een lang gewaad. Wil zij kort dragen dan gaat de onder kant van de zak naar de taille en weer is een nieuwe japon geboren. AMSTERDAM Donder dagochtend half zeven. Toon Hermans wordt gewekt in zijn appartement van het Amster damse Hiltonhotel. Hij staat op, strijkt met zijn hand door z'n haar en hijst zich in zijn trainingspak. De fiets staat klaar. In een pittig tempo, blazend in de natte ochtendlucht, racet de 51-jarige langs de bosrijke zoom van Amsterdam. Terug in zijn ho tel, beproeft hij zijn spieren in ernstige lichamelijke oefening, net zo lang tot hij door en door transpireert. Dan neemt hij een warme douche. Het ontbijt staat om acht uur klaar. Hij doet er lang over, zonder veel te eten. Om tien uur vertrekt hij door de glazen deuren van Hilton. Een uurtje later wandelt hij het Cir custheater van Scheveningen binnen, waar hij met zijn musici hard werkt aan zijn nieuwste stunt: the Ameri can one-man show. hebben over Broadway geschreven alsof het een drama was, een onover komelijk gevecht voor de man in Ne derland. Dat is niet zo. Ik vind het leuk om te doen, maar voor de rest.... Dit hier, dit vind ik eigenlijk het leukste, dat wat we nu doen, wat knutselen en repeteren met die lied jes. Maar als dat klaar is, als ik op het toneel sta, dan vind ik het lang niet meer zo leuk. Als het aanvaard is door het publiek dan zeg je: Goed, dat weten we dan alweer, wat gaan we nou doen Het Scheveningse Circustheater is op dit moment een lege kaasstolp. In de hal bij de verlaten kassa's hangt de geur van een met royaal zeepsop getergde waskeuken. In het glazen hokje naast de artiesteningang kan de portier de binnenkomende .telefoontjes makkelijk alleen af. Al leen de beheerder van de artiesten- bar doet zijn werk reeds met gecon centreerd plichtsbesef. Hij mikt drie ijsblokjes in de whisky-soda van pianist Govert, wiens gemak om in onverwachte lachorkanen uit te bar sten onverbrekelijk bij Toon Her mans hoort. Hermans zelf nipt aan een bekertje koffie. Dat is de aanloop die kort duurt. Gejaagd eet Toon Hermans de meegebrachte boterhammen. Er is hierna nog veel te doen. Die show gaat op 9 augustus ln Maastricht in première, als voor proefje van de eigenlijke première op 19 september in het Canadese Toron to. Toon Hermans is er al een jaar of drie mee bezig, denkend en bou wend aan de show die de verwende Amerikaan Europees zou kunnen doen gieren. Hij denkt en bouwt in de richting van het hoogste goed: Broadway. Hij zegt: „Praktisch alle shows die naar Broadway gaan, worden eerst in Toronto uitgeprobeerd. Maar dat zegt helemaal niet dat ik naar Broad way ga, dat heb ik altijd angstvallig uit de pers proberen te houden. De meeste kranten hebben de indruk gewekt alsof ik krampachtig gebukt ging onder de last van naar Amerika te gaan. Daar is natuurlijk geen fluit van waar. Ik ben vorige week weer begonnen met de show wat op te halen, weer te gaan repeteren. Ik heb hem gewoon een jaartje la ten liggen. Ja. Ik was 'n beetje moe. Ik ben niet zo'n herschepper die iedere avond dezelfde cliché's kan afdrukken. Ik moet af en toe ver nieuwen Nou, toen is die verhuizing naar Maastricht gekomen. Dat was plotseling een hele ommekeer in de hele atmosfeer van mijn leven. En dat beviel me geweldig goed, ik ha3 helemaal geen zin meer om nog iets aan de show te doen. Ik heb een boek geschreven, komt in septembel uit, ik heb schilderijen gemaakt, ont zettend veel. En Ik voelde me daar heel best by. Kijk, zo'n zaak als Amerika, Je moet daar langzaam naar toe groei en, vooral langzaam. Veel bladen (Van onze moderedactrice) PARIJS De collecties die we tot nu toe zagen weerspiegelen een soberheid, die uit de studentenopstand is voortgekomen. Het is gebeurd met weeldevertoon en heel veel bijkomstige snufjes, die de rijkdom van de Parjjse haute couture uitmaken. Het zoeken naar versobering kan hi grote mate te wijten zijn aan de politieke moeilijkheden in Frankrijk, die de fabrikatie van textielen en van naadkostbaarheden in de weg hebben gestaan, anderzijds is het een teken van de tijd. Men heeft toegegeven dat de pas klare collecties bezig zijn de hoge- naadcollecties te verdringen en dat de meer dan 20.000 werknemers van de couture midden in het gedrang beginnen te geraken. Wat zullen ive volgende winter ?r®Sen? Balmain en Ricci houden het bij de roklengte juist boven de knieen. De mantels, kostuums en ':1e- ren ajn keurig. Door een spel van nepen, naden en plooien wordt de taille benadrukt. Balmain verwijdt de rokken door zijplooien. Ricci gebruikt gespleten rokken boven Bermuda- lange broeken. Kostuumvesten rei ken tot over de heupen, hebben gro te opgestikte zakken, de mantels zijn in redingotesnit, en de tunieken ruk ken in drommen op: ze zijn zeven achtste of negen-tiende lang en la ten een schrijfje rok vrij of ze worden gedragen over lange broe ken.- Deze lange broeken zijn er in overvloed, voor alle uren van de dag. Ricci laat ze dragen met tu- nieklange rechte kleedjes met lage mouwen: een soort sweaterstijl in wol. Balmain verkiest korte vestjes en bewerkte corsages, en 2-kleuren verwerking. De capes zijn nog niet verdwenen, bij Ricci zijn ze niet weg te denken. Wenst u versiersels te kennen, schakelceintuurs blijven aan de or de, metalen en koperen knopen wil len het best weten. Men gebruikt hartjes, koperen zonnen en zelfs ko peren hangsloten als sluiting. De Russen hebben een dikke vin ger in de modepap, ook al zullen ze er waarschijnlijk geen frank of roe bel voor betaald krijgen. In elke collectie duiken herinneringen op aan Russische modellen. De brede ceintuurs, ketenversierin gen, grote kruismotieven aan lange ketens zoals de Russische popen die dragen, brede bontmouwen in passen de vesten en laarzen komen in bijna elke collectie te voorsehyn. En wat in de aanvang een toeval lijkt, valt als een puzzel samen na enige voorstellingen. Afboordsels in kleur tegen kleur beige of grijs met rood, die we aan troffen bij Venet, Molyneux, e.a., zijn gelijkend op versieringen van de (oude) officiersvesten. Hoge hals boorden met zijsluitingen bij Patou laten geen twijfel over de oorsprong. Wie zou aarzelen er een naam op te zetten, weet het onmiddellijk wan neer in bont geklede mannequins voorbijstappen met pofbroeken in laarzen, en beremutsen op het hoofd: Ivan of Igor kunnen er een puntje aan zuigen. Niet Iedereen had dezelfde mo gelijkheden. Armand, een van Cour- règes' leerlingen, bracht modellen in bowlingsnit, en zeer kort. Hij had de rokken verschillende centimeters langer willen maken, maar de ge beurtenissen in mei hadden zijn tex- tielvoorraad uitgeput. Bij levering wordt de collectie dus langer. Het is een excuus om ln de toon te blij ven en aan te sluiten bij de heer sende lengte. Uit de voorbije dagen kunnen wij ln ieder geval een en ander onthou den voor volgende winter. Patau's kleine hoedjes met lange kwasten, de prinseskleedjes versierd met ge borduurde vliegjes op de naden, man tels en raglanmouwen en ceintuurs die doorheen lussen schuiven, en die Juist boven de lenden rusten, zodat een verhoogd middel wordt aange geven. Veel geïncrusteerde ceintuurs koperen knopen, franjeranden aan kleren en rokken, en handtassen met schouderriempjes behoren tot de nieuwigheid) es. De camelia's zijn totaal vergeten: ln plaats daarvan laat Patou zijn „mouche" verenkleren en pyjama's dragen. Zijn succesnummers naast de grijze modellen en enkele rode mantelkleren met schoudercape zijn zwarte smokingkostuums met wit satijnen kraag en mouwboorden, of met satijnen foulards losjes ge knoopt ln een diepe halsuitsnijding. Twintig minuten over elven is de ploeg compleet op het toneel. Warme lampen stoken de sfeer op. In de zaal dienen 1600 lege stoelen alvast als mak publiek. Toon Hermans trekt zijn lichtblauw colbertje uit en legt het op de piano. Toon Hermans neemt een sigaret uit het pakje dat al op de piano ligt, en dan kan het beginnen. Liedjes doornemen, akkoordjes proberen, d'r een walsje van maken, of zouden we toch maar wat hoempa-hoempa jon gens? Hermans: „Het is natuurlijk niet goed als het Amerikaans klinkt, maar ook niet teveel hoempa-hoem pa, anders denken de mensen daar dat het een boerenzanger is'. Gitarist: „Ja man, dat is juist het mooiste, je moet het juist Hollands laten, dat kennen ze daar niet". Pianist Govert: „Ik zie ze al staan zeg, volksdansen". Tegen twaalven dwaalt Dick Bin nendijk de manager van Toon Hermans het toneel op, spoedig gevolgd door Willem Duys, die als directeur van Hermans' platenmaat- schappy Iramac de verrichtingen van zijn super-ster niet zonder belang stelling komt gadeslaan. Toon Her mans peinst over de toonhoogte van een lied, twijfelt even of hij de ho gere toon kan halen en doet het dan toch. Daarna roept hq door de micro: „Ik weet niet of je geluisterd hebt Oefenen, oefenen en nog eens oe fenen voor Amerika. Niettemin blijft de sprong over de oceaan onzeker. Willem, maar het klinkt zoveel blijer vind je niet?" Willem Duys, op schrikkend uit een doortastend ge sprekje met Binnendijk: „Ja. Als jij zingt, hou ik altijd op met praten". Om kwart voor een is het weer tijd voor de kantine. Toon Hermans heeft boterhammen by zich, Willem Duys bracht wafels mee. De combi natie is voortreffeiyk. Gedurende de maaltijd wordt druk geconfereerd door Hermans, Duys en Binnendijk, met Binnendijks managerkoffertje opengeklapt op tafel. Er komen pa pieren uit die Toon Hermans zonder een spoor van wantrouwen tekent. Even tussen de maaltijd door: waarom wil Toon Hermans zo graag naar Amerika? Als ik het hem vraagt, lacht hq smakelijk. Hq zegt „Dat hangt helemaal van iemand z'n aspiraties af, van z'n karakter. Als er van binnen iets in je leeft om telkens weer een nieuw vuurtje aan te steken, dan zal je steeds andere dingen moeten doen. Als je zegt „Ik heb het goed, ik zit lekker en ik heb een huisje en een tuintje en een wagentje en een goed kostuum en goed te eten en dat is voldoende". Ja, als je daar tevreden mee bent. zo zijn d'r zat van die mensen. Ik heb er niks op tegen, dat is een le vensinstelling. Er zqn genoeg arties ten in Nederland die er niet over zouden peizen om naar het buiten land te gaan, al zouden ze de kans hebben om dat te doen. Ofschoon ik vind dat de Nederlandse artiesten ov»r het algemeen gewoon verzui men naar het buitenland te kijken. Ze menen dat succes in Nederland, dat dat het helemaal is, ze vergeten dat Nederland maar een heel klein stukje van de wereld is, ze kijken gewocfi niet over de grens en waar schijnlijk willen ze dat dan ook helemaal niet". Na drie uur is het fqn geweest. De orkestleden mogen naar huis. Toon Hermans wil terug naar zqn hotelkamers in Amsterdam. Willem Duys besluit hem dan maar even een lift te geven. Onderweg nog even praten over dat Amerika. Zyn er collega's geweest die u deze onderneming hebben ontraden? Hermans: „Ik ken geen collega's. Ik ken niemand. Ik bemoe me er niet mee, ik heb weinig contact met mensen. Ik heb zo'n eigen winkeltje vind ik en ik weet het niet als je zolang in zo'n vak zit, dan weet je precies wat er op de Hollandse markt te koop is. D'r is nooit meer een verassing voor mij bq. Dat zal ook wel zo zqn in de wereld van doktoren, geen verrassingen meer, die zullen elkaar onderling ook wel kennen, die zullen zeggen: O, dat is dokter Brandsma, die werkt altijd met neurotica-feurotica. Ik gebruik snabbeldebabbel en hq gebruikt auto machine, weetjewei. Dat weten ze van mekaar". Om half twee wordt weer gewerkt. Willem Duys heeft zich in 'n hoek je ontfermd over een barkruk die er toevallig terecht is gekomen. Met zijn arm leunt hq over een geluidsbox. Zo blijft hq enkele kwartieren inge togen zitten. Hermans: „Natuuriyk, ik maak hier in Nederland verrukkelijke avonden met tweeduizend man pu bliek, en in Amerika weet ik nog niks. Maar. dat sluit niet uit dat het interessant is af en toe een nieuwe markt te peilen. Als dat niet lukt, hoef je je niets te verwijten, vind ik. Eerlijk gezegd, in de meeste gevallen heb ik meer sympathie voor de ver liezer dan voor de winnaar. Of het nou een voetbalwedstrijd is of bok sen, ik denk altyd: He, die man heeft nou verloren, maar hij heeft het goed geprobeerd. Je hoeft niet altqd te winnen in je leven. Proberen, dat is de hoofdzaak. En dat lqkt me nor maal voor een mens die niet suf is van nature en een beetje dynamisch, je moet steeds weer nieuwe bakens opstellen om te bereiken. Je vraagt nou: waarom wilt u naar Amerika. Maar je kunt net zo goed vragen: waarom gaat u naar Maas tricht? Want, ik kan nooit iets defi niëren, ik kan nooit precies zeggen waarom ik iets doe. Ik doe het in eens en ik kan het niet verklaren. Ik ben dus geen mens die beredeneerd leeft, die allerlei dingen krampach tig nastreeft. Wanneer begint Toon op Broad way, gesteld dat er contracten los komen? Duys: „Eind november, begin de cember, op z'n vroegst". Hermans: „Dat hangt van die men sen af. Ik heb ze nu wel alvast ge schreven dat ik nu echt eis dat ze met positieve dingen moeten komen en dat ik anders van de hele zaak afzie. Want kijk, hier meent ieder een dat ik op mqn knieën lig te wachten tot die mensen mij een con tract aanbieden. Maar het is eigenlijk wel een beetje andersom. Het is echt niet zo dat ik op ieder contract braaf zeg: O, dankjewel, alsjeblieft. Geen sprake van. Het contract moet der mate zijn dat het ook werkelijk inte ressant is om te gaan doen. En als ze me bijvoorbeeld een contract zouden aanbieden dat ettelijke jaren zou du ren, zou ik onherroepeiyk nee zeg gen, daar zou ik gewoon niets voor voelen. Ik ben niet zo'n wereldman, zo'n Amerikaan". „Uit Europa is er nog nooit iemand geweest die op Broadway succes had, en zeker niet met een one-man-show. Behalve dan Victor Borge, een Deen, maar die heeft er twintig jaar over gedaan voor hij succes had. En mq nemen ze kwalqk in Nederland dat ik er een paar jaar over gedacht heb, niet eens aan gewerkt, maar gedacht. In Nederland zqn er bqna geen mensen die weten Wat het zeg gen wil een one-man-sbow te doen op Broadway. Dat is het allerergste wat je Je kunt aandoen, er bestaat niks ergers. Het is absurd, eigenlqk zeker voor een Hollands menneke". (Van onze redactie buitenland) HILLEGOM Een zuster heeft een eenvoudig middel gevonden om de massale kindersterfte in Afrika tot een minimum terug te brengen. Het is een pap van 2 delen mais, 1 deel pinda's en 1 deel bonen, die kan concurreren met het meest uitgekiende Europese babyvoedsel. Het leven van de Afrikaanse baby's hing tot nu toe met een zijden draad aan de invoer van babyvoed sel uit het westen, het geld dat daarvoor beschikbaar was en dc transportmogelijkheden. De bestanddelen van de pap van zus ter Trinitas Koop vari de Witte Zusters van O.L. Vrouw in Afrika zijn echt»r in heel Afrika te krij gen. Bij haar werk in Likuni, Ma lawi ontdekte zuster Trinitas dat de kindersterfte niet aan gebrek aan voedsel (er is mais genoeg) maar aan een tekort aan eiwitten valt toe te schrijven. De voedzame maisvezels worden namelijk aan de varkens gegeven: „Wat er over blijft heeft de voedselwaarde van stijfsel." Het babyvoedsel (overigens ook veel voedzamer dan het normale menu voor volwassenen) is getest door het landbouwkundig laboratorium in Malawi, door voedseldeskundige dr. Burgess van de Wereldgezond heidsorganisatie en prof. dr. H. Oo- men van het Instituut voor Tropen Hygiëne te Amsterdam. Allen wa ren enthousiast. De zuster heeft president Ngwazi dr. H. Kamazu Banda. tevens compo nist van het nationale volkslied, ge vraagd een lied op de pap de „pha- la", te maken om het middel tegen volksvijand nummer één meer be kendheid te geven. (Van een onzer verslaggevers) ROME Het Italiaanse weekblad L'Espresso meldt, dat 80 jonge Fran ciscanen, allen studenten in de theo logie, uit hun orde zijn getreden uit protest tegen de inactiviteit van de generaal der franciscanen, de Bra ziliaan Constantino Koser, die vol gens hen de orde niet wil hervor men in de geest van het Vaticaans concilie. De jonge franciscanen, voor het grootste deel afkomstig uit 'Noord-Italië (Verona) zouden gepro beerd hebben met de generaal hun problemen te bespreken. Toen dit niet mogelijk bleek zouden zq de consequentie hebben getrokken en de orde hebben verlaten. Of de berichten over het uittreden van 80 studenten juist zqn, wordt door Nederlandse franciscanen be twijfeld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 7