On e-Wo man-S how
Mireille Mathieu:
louter hoogtepunten
BIGCLES: HAWK SLAAT TOE
HERM
ZICH
c
c
c
THE BOYS
IN THE
BAND
u
z
z
<L>
RICHARD TAUBER IN HERINNERING OP T.V.
Niemand
ER HANGT
VAN DE PE
O
x
O
X
H-
O
N
O
O
Gefabriceerd
Oprecht toneel
over homosexuelen
Zaterdag
NEDERLAND I
Gilbert Becaud Show
NEDERLAND II
Ironside
Zondag
NEDERLAND I
Lieberman Lieberman
NEDERLAND II:
BELGIë (Vlaams):
Peyton Place
BELGIë (Waals):
Royal tournament
in Londen
Peyton Place
BELGIë (Vlaams)
Komaan papa
BELGIë (Frans)
Reportage uit Spa
EiimnsriEL duwt biggies het riEisiï
plots eu tl6 op lïl
14
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 JULI 1968
15
KTSOKKE. - Het geroeze
moes in het imposante Ca
sino geldverslindend troe
telkind van duizenden bin
nen- en buitenlandse gok
liefhebbers is verstomd
In de kristalheldere cham
pagneglazen heeft het gees'
rijke vocht inmiddels opge
houden te tintelen. Ee>
tweederangs hwsorkes
maakt plaats voor een vijJ
man sterke combo.
Als alles en iedereen klaa
is, schuift een der draperie
'én opzij en treedt een frêh
gestalte voor het voetlicht.
Kortgeknipt polka-kapsel
omlijst een gaaf gezichtje
waarin de nauwelijks opge
maakte ogen duidelijke taal
spreken. In de drie jaar,
dat zij nu als Mireille Ma-
thieu de Franse toppen van
het chanson bewandelt, is
zij er aan gewend geraakt.
Het stimuleert haar om zich
tijdens haar driekwartier
durende one-womamshow
volledig te geven.
Mireille's optreden is er een met louter hoogtepunten. Nummers
als „Paris en colère", „Quand on revient", „Nous en s'aimera", „Ma
pomme", waarin zq opkomt in gerafelde jas, gedeukte hoed en te
grote schoenen „Uno canzone" haar nieuwste single en
„Quand on pense a l'amour", brengt zij meé een geraffineerdheid
van een Patachou of een Edith Piaf. Toch kan hier geen sprake meer
zjjn van imitatie. „Vroeger, toen ik pas begon" zegt Mireille, die
privé een wat timide indruk maakt, „toen maakte ik me inderdaad
schuldig aan een Piaf-creatie. Niet verwonderlijk als je bedenkt, dat
wij thuis met veertien kinderen zijn en er dus geen geld was om mij
muzieklessen te laten nemen. Alles wat ik toen wist, had ik van
platen van Edith Piaf gehaald. Toentertijd noemde men mij ook
de tweede Piaf. Kolder in feite, want Piaf is onvergankelijk. Nie
mand zal haar ooit kunnen vervangen".
„En Fauvette dan?" vragen wij.
„Het meisje, waar Frankrijks hoop
op gevestigd was tijdens het Knokke-
festival? Het lelijke musje, dat door
een Belgische talent-scout uit de Pa-
rijse goot werd gehaald om de re-
incarnatie van Edith Piaf te worden?
Fauvette dan" „Fauvette", antwoordt
ze een tikkeltje verwonderd. „Daar
heb ik nog nooit van gehoord, ik mag
dus eigenlijk geen oordeel over haar
vellen. Maar dat ze een tweede Piaf
wordt is onmogelijk. Nogmaals, nie
mand kan haar ooit vervangen".
Dat Mireille nog nooit van Fauvet
te gehoord heeft, mag men gerust in
twijfel trekken. Als een der eersten,
zal zij vernomen hebben van dat ex-
bloemenmeisje, dat aanstalten maakt
om haar van het eerste plan te ver
dringen. (En dat is schier onmogelijk,
want de vocale capaciteiten van Mi
reille moeten vele malen hoger wor
den aangeslagen dan die van Fau
vette). Natuurlijk heeft Mireille de
interviews gelezen, waarin gesteld
wordt, dat Fauvette „puur" is en dat
zij, Mireille Mathieu, „gefabriceerd"
is door Johnny Stark, de beroemde
Parijse impressario, die eens voor
Johnny Halliday en Los Paraguayos
de weg naar de top effende. Als Mi
reille Mathieu optreedt, zegt men,
dan staat daar eigenlijk een Mireille
Stark. Ieder gracieus gebaar, iedere
stap die zij zet, is van tevoren be
paald door monsieur Stark, die hier
voor vijftig procent van haar gage
opstrijkt. „.Te kunt hest. zeggen, dal
Mireille een creatie is van Johnny",
zegt een van zijn secretaressen, die er
als een kloek voor waakt, dat haar
pupil de mond niet voorbij praat
„Maar het belangrijkste heeft zij
toch zelf meegebracht. Wat zou
Mireille immers zijn zonder die gou
den stem? Johnny heeft haar vooral
personality bijgebracht, hij heeft
haar geleerd te spreken zonder dat
platte accent van Avignon. Johnny
heeft van het „provinciaaltje" een
„leading lady" gemaakt".
Voor Mireille Mathieu, die on-
danics haar toenemende rijkdom en
populariteit in wezen het eenvoudige
meisje is gebleven, dat eens en
veloppen plakte in een plaatselijke
fabriek, zijn dagelijks tientallen men
sen in de weer. De vijf musici, die
haar op elke tournee begeleiden, haar
succes oogsten, mogen er nooit aan
denken op de voorgrond te treden.
„Zij zijn echter geen werknemers
van me", zegt de „star" bescheiden.
„Het zijn allemaal vrienden. Eigen
lijk de enige vrienden, die ik heb.
In mijn vak, want zo kun je het wel
noemen, heb je nauwelijks tijd om
echte vriendschap aan te knopen.
Verkering is dan ook iets, waaraan
ik het liefst niet denk. Want het is
toch niet te verwezenlijken. Natuur
lijk heb ik wel een droombeeld van
de ideale man. Hij moet blond zijn,
blauwe ogen hebben en dat is wei
het belangrijkste, niet te groof en
niet te klein. Maar het kan best zijn,
dat ik als het ooit zover komt
met een heel andere persoon kom
aandragen".
„In dit najaar vertrek lk naar
Amerika om een hoofdrol te spelen
in een wild west film. Die kans zou
ik nooit gekregen hebben als ik nog
in de fabriek van Avignon werkte.
En een half jaar terug ben ik opge
treden in Rusland. Een fascinerend
land. Er is daar nog publiek, dat kan
luisteren. Zij verstaan vrijwel niets
van wat je zegt maar je gebaren en
je mimiek vertellen bun wat er be
doeld wordt.
Reizen vind ik trouwens een heei-
lijke bezigheid. Zelfs als ik vakantie
heb. De meeste artiesten gaan dan
lekker een maandje relaxen maar ik
niet. Ik pik het vliegtuig of de trein
en ga een aantal landen bezoeken.
Volgend jaar kom ik misschien naar
Nederland o mop te treden op het
jaarlijkse Grand Gala du Disqu». De
definitieve beslissing zal alleen nog
afhangen van onze Amerikaanse I
plannen. Ik wil erg graag in Neder
land zingen. Van mijn collega's heb
ik gehoord, dat het een verrukkelijk
land is met een geweldig publiek.
En wat wil je als artieste nog meer?"
Als Mireille zich beweegt kna men
zien, dat ze nog steeds last heeft van
Ue letsels, die zij opliep tijdens het
auto-ongeluk van enkele maanden
terug. „Een trieste zaak, vooral om
dat ik toen het Eurovisie-Songfesti
val moest laten schieten. Ik heb de
tijd echter goed besteed met het ne
men van Engelse lessen en zo. Erg
belangrijk, omdat ik binnenkort in
Engeland platen ga opnemen. De
schrijvers van enkele Tom Jones-hits,
Les Reed en Barry Mason, hebben
voor mij twee nummers gecreëerd.
Het is mijn eerste wezenlijke kans
tn Engeland en daarom wil ik zo
goed mogelijk voor de dag komen.
Je ziet, dat een ongeval ook nog er
gens goed voor kan zijn. Was het
namelijk niet gebeurd, dan had ik
nooit tijd gehad voor mijn Engelse
lessen".
Ruim twintig jaar geleden overleed In Londen de Oostenrijkse tenorzanger
Richard Tauber, die zovele ouderen jarenlang ten diepste had ontroerd.
Nog altijd is de herinnering aan de destijds populaire zanger bijzonder
levendig. Vandaar dat de AVRO-televisie op zondag 28 juli van 19.30 tot
19.55 uur via Nederland 2 een aflevering uit de serie „Lievelingen van
onze ouders" een Richard Tauber-programma op het scherm brengt, waarin
fragmenten worden gepresenteerd van de film „Das Land des Lachelns",
journaalopnamen van Taubers in Londen gesloten huwelijk met Diana
Napier en beelden van de tenor op het passagiersschip „Bremen" tijdens
zijn vertrek naar de Verenigde Staten voor een grote tournee.
In het programma, dat een produktie is van de UFA-Televisieprodukties,
zingt Richard Tauber „Dein ist mein ganzes Herz" (Franz Lehar), „Humo
reske" (Antonin Dvorak), „Ich küsse ihre Hand, Madame" (Ralph Erwin),
„Alles für Euch. schone Frauen" (Berthold Jacobsen), „Oh Madchen,
mein Madchen" (Franz Lehar), „Bei diesem Tête a Tête" (Franz Lehar),
„Nicht klagen" (Franz Schubert), „Freunde, dat Leben ist Lebenswert"
(Franz Lehar), „Dalla sur pace" (Wolfgang Amadeus Mozart), „Du bist die
Welt für mich" (Richard Tauber), „Rot ist dein Mund" (Richard Tauber)
en „Immer nur Lacheln" (Franz Lehar).
NEW YORK (AP) Een van de
grote toneelsuccessen in New York
is een stuk getiteld „The boys in the
band", waarin de wereld van de ho-
moseksualiteit op een oprechte ma
nier, zonder prikkelende gluurderij.
wordt behandeld. De auteur heet
Mart Crowley. Het stuk werd een
jaar geleden geschreven en bijna
iedereen zei dat zo'n stuk nooit op
gevoerd zou worden. Natuurlijk werd
het wel opgevoerd en er staan nu
zes buitenlandse produkties op sta
pel.
„The boys in the band" is een droe-
vlg-komisch stuk dut in een der klei
ne Broadway theaters, in première
ging. Het kreeg geweldige kritieken
en is sedertdien een „must" gewor
den.
„De hemel weet dat het onmogelijk
is om plotseling iets uit het niet te
halen", aldus Crowley. „Ik bedoel
dat ik een heleboel mensen heb ont
moet die enigszins zijn zoals de men
sen uit mijn stuk. Vele van de trek
jes die ze hebben komen regelrecht
uit mijn persoonlijke ervaringen. Het
stuk is echter niet per se autobiogra
fisch. Maar als het de waarheid geeft
heb ik het niet allemaal van horen
zeggen."
Crowley komt uit het zuiden der
Ver. Staten, uit Mississippi. In zijn
geboorteplaats Vicksburg, dreef zijn
vader uit Kentucky, die niet meer
in leven is, een biljartzaal annex café.
Crowley beschrijft zijn moeder, die
het successtuk van haar zoon niet is
komen zien, als iemand, die „buiten
de werkelijkheid volkomen in een
droomwereld leeft". „Haar invloed
heeft gemaakt dat ik alles wat lelijk
is verwerp".
Zelfs voor deze tijd waarin op het
artistieke vlak steeds meer wordt
toegelaten Is „The boys in the band-
een stuk dat nergens doekjes om
windt en daarom krijgt het zoveel
aandacht. „Ik wil mezelf niet opwer
pen als de woordvoerder voor de
homoseksueel", zegt Crowley. Om dit
te bewijzen werkt hij momenteel aan
een toneelstuk over heteroseksuele
relaties.
„Maar ik vond wel dat de homo-
sexualiteit tot dusver werd behandeld
als de sensationele ontknoping van
een toneelstuk, de onverwachte wen
ding of zoiets. Het eindigde er dan
altijd mee dat de persoon in kwestie
zich ophing of zich voor het hoofd
schoot. Ik vond dat zo'n banaal einde,
om van de hele zaak af te wezen. Zo
iets gebeurt gewoon niet".
„Ik had dan ook niet het vooropge
zet doel om een toneelstuk over ho-
mosexualiteit te schrijven. Het gaat
allemaal over iets anders. Het stuk
behandelt zelfvernietiging en hoe je
jezelf in de weg kunt staan en daar
door niets bereikt.
„lk hen ooisp»urikel]jk geprobeerd
commercieel te schrijven en werkte
mezelf in het slop met rommel die ik
haatte. Toen werd het me duidelijk
dat ik iets positiefs moest schrijven,
iets waar ik in geloofde". Hij had een
half jaar over het stuk lopen pieke
ren en leverde in vijf weken tijd het
manuscript in. „Iedereen aan wie ik
het liet lezen zei: „Dat meen je toch
niet?" Mijn agente stuurde tegen haar
zin het stuk rond. Zij vond het al te
openhartig. Volgens haar zou zich
geen mens binnen de eerste vijf of
tien jaar aan een ddrgelijk stuk wa
gen."
Maar Richard Barr, een van Edward
Albee's eerste producers, nam het
stuk van Crowley toch, bracht 12.000
dollar voor de produktie bijeen en
vond tenslotte ook acteurs voor de
ene gewone en de acht homosexuele
rollen.
„Niemand wilde er in spelen", ver
telt Crowley. Zij waren degenen die
zichzelf het slechtst kenden en had
den allerlei soorten uitvluchten. Ik
geloof zeker dat er veel toneelstuk
ken over homoseksuelen zullen ko
men. Of het een manie zal worden
weet ik niet maar ik denk wel dat
het dank zij het succes van mijn stuk
minder moeilijk zal worden om iets
gespeeld te krijgen.
IN DE SERIE jazzprogramma's, geti
teld „Jazz-o-Rama", die tot stand
kwamen tijdens het New Port Jazz
Festival, dat eind oktober 1967 in „De
Doelen" te Rotterdam werd georga
niseerd, zal op zondag 28 juli van
21.20 tot 22.10 uur via t.v. Neder
land 2 een „Free-Sound"-concert
worden gegeven door het Archie
Shepp Quintet. Deze band, die in
strumentaal een strikt eigen weg
opgaat, bestaat uit Archie Shepp, te
nor-sax, Roswell Rudd, trombone,
Grachan Moneur III, trombone, Jim
my Garrison, bas, en William God-
16.00
16.02
op
18.50
17.30
17.00
19.00
19.07
20.00
20.20
21.10
22.45
22.50
22.55
NIEUWS IN HET KORT.
FOLKLORE '68: Reportage van een
folkloristisch festival met 240 deelnemers
de Roode Steen in Hoorn.
BAREND DE BEER.
SLUITING.
EN NU WIJ! Programma voor de jeugd.
NIEUWS IN HET KORT.
DAKTARI (in kleur): De luipaarden van
Mdala Gorge.
JOURNAAL.
GILBERT BECAUD SHOW (in kleur).
HOE ONTDOE IK MIJ VAN MIJN
ECHTGENOOT: Moordkomedie door Gobert
Gould.
EVANGELIE.
TWEEDE JOURNAAL.
SLUITING.
16.00
16.02
16.05
17.00
18.55
19.00
19.05
19.30
20.25
20.30
20.55
22.15
22.20
22.25
NIEUWS IN HET KORT
WEGENINFORMATIE
REPORTAGE VAN HET INTERNATIONAAL
OPEN TENNISTOERNOOI te Hilversum
(kleur)
SLUITING
BAREND DE BEER
WOORD VOOR WOORD. „De toren van Babel"
HIPPE PREKERS: ds. Paul Jobson van de An
glicaanse Kerk houdt een avonddienst.
SPORT
JOURNAAL
LIEBERMAN LIEBERMAN: 5e aflevering:
Het doel heiligt de middelen.
DE ZAAK JAKUBOWSKI: een gedramatiseer
de reconstructie van 'n gerechtelijke dwaling
DS. A. C. D. VAN DEN BOSCH over „Wat is
zonde eigenlijk".
TWEEDE JOURNAAL
SLUITING
16.00 HAARLEM (in kleur)Reportage van de
honkbalwedstrijd Nederland-Sullivans.
17.30 SLUITING.
18.50 BAREND DE BEER.
19.00 NIEUWS IN HET KORT.
19.03 JA ZUSTER, NEE ZUSTER.
20.00 JOURNAAL.
20.20 ACHTER HET NIEUWS.
20.45 IRONSIDE (in kleur)De man voor bijzondere
opdrachten.
21.35 SKüTSJESILEN 1968: Finale op het
Sneekermeer.
22.00 ROBERT: Uit de serie eenakters „Half Hour
Story".
22.25 TWEEDE JOURNAAL.
22.30 SLUITING.
18.55 ZANDMANNETJE.
19.00 TIENERKLANKEN: Tienermagazin.
19.30 AUTORAMA.
19.55 MEDEDELINGEN.
20.00 JOURNAAL.
20.25 PEYTON PLACE: T.v.-feuill. 14. Het moeilijke
probleem.
20.50 LILIANE ST.-PIERRE INTERNATIONAAL:
Optreden van Liliane te Parijs en Monte-Carlo.
21.20 ECHO.
21.50 GEHEIME OPDRACHT: T.v.-serie: 20. De
Smaragd.
22.40 JOURNAAL
18.20 NIEUWS.
18.25 ALLO LES JEUNES.
18.40 CE PAYS EST a VOUS: Programma over het
behoud v. natuurmonumenten.
19.00 LA PROIE POUR. L'OMBRE: Spelprogramma
19.25 DES ANIMAUX DU MONDE ENTIER:
Vanavond: Meedogenloos insekt.
20.00 JOURNAAL.
20.30 L'HOMME AUX MILLE VISAGES.
22.15 BIDULEMENT VOTRE: Paul Louka ontvangt.
22.40 ROYAL TOURNAMENT IN LONDEN:
Militaire show met muziek.
23.20 JOURNAAL.
18.55
19.00
19.30
19.55
20.00
20.05
20.35
21.20
22.10
22.15
11.00
14.00
14.30
15.00
15.30
15.50
17.50-
18.40
19.00
19.25
19.57
20.00
20.15
20.40
22.00
22.35
BAREND DE BEER.
SKIPPY (in kleur): Sonny ontvoerd.
RICHARD TAUBER: reportage over de wereld
beroemde zanger.
OVERZICHT AUGUSTUS
JOURNAAL
BALLET FESTIVAL n
PEYTON PLACE: deel 51 en 52.
JAZZ-O-RAMA (4)
TWEEDE JOURNAAL.
SLUITING.
11.40 EUCHARISTIEVIERING
WIELRENNEN: rechtstreekse reportage van de
Belgische kampioenschappen te Mettett.
INTERNATIONAAL LANDBOUWMAGAZINE
WIELRENNEN (Kampioenschap van België te
Mettett).
ROVERS VAN DE STROOM, t.v.-feuill. dl. 5
In handen van de bende.
MUZIEKFESTIVAL van de NAVO te Kaisers-
lautern.
18.25 DELTAWERKEN (5). Periode februari
1967-februari 1968.
KLEIN, KLEIN KLEUTERTJE.
BEN DE BEER.
DE WERELD IS KLEIN. Dl. 13.
MEDEDELINGEN.
NIEUWS.
SPORTWEEKENU.
KOMAAN, PAPA. Komedie met Spencer Tra
cy, Joan Bennett en Liz Taylor.
JEAN-CLAUDE PASCAL: muzikaal portret
van de Frans zanger.
NIEUWS.
14.30 ABBOTT ET COSTELLO a HOLLYWOOD
16.00 ATLETIÉKKAMPIOENSCHAPPEN VAN
FRANKRIJK.
18.00 SIGNé BRUMMEL: Savoir-vivre.
18.30 EUREKA
19.00 JEUNESSE OBLIGE.
19.25 KLAAS VAAK.
19.30 VALéRIE ET L'AVENTURE: feuilleton.
20.00 JOURNAAL EN SPORT.
20.30 L'HOMME DE L'OMBRE: feuilleton.
21.30 REPORTAGE UIT SPA van de finale van de
de Grote Internationale wedstrijd in de vertol
king van het Franse chanson.
22.40 JOURNAAL
Zaterdag 27 juli
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.15 Stereo: Accordeonmuz.
12.26 Med. voor land- en tuinb. 12.29
Act. sportnws. 13.00 Nws. 13.11 VARA-
Varla 13.15 Tijd voor teenagers 14.00
Uitlaat: progr. voor twintigers 14.40
Radio Jazz Magazine NRU: 15.00 To1
beter begrip, een cursus -nuziekluiste
ren 15.45 Meer over minder, lezing
16.00 Nws. 16.02 Jeugd en rechten v.d
mens, gesprek VARA: 16.30 Ik breng
een uurtje door met jou in Scheve-
ningen: muz. am.progr. 17.25 Radio
weekjourn, 17.55 SOS-ber. 18.00 Nws
18.16 Comment, op het nws. 18.22 Lich'
instr. en vocaal trio 18.45 Lichte gr.
muz. 19.25 Nws. 19.30 Promenadecon
eert BBC: B-BC-Symfonie-ork. en sol.
klass. en mod. muz. (In de oauze
20.35-20.55 Artistieke Staalkaart) 21.51
Lichte gr.muz. 22 30 Nws. 22.40 SOS
ber. 22.45 Er was eens een znter
dagavon-r-Dronkie mpt rrn, is s*e
reo: Lui luisteren: licht gevar. pla
tenprogr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 12.00 Lichte pianomuz. (gr)
12.14 Marktber. 12.16 Overheidsvoorl.
Werk en welzijn: een vraaggesprek
van Claude Belloni van het ministerie
van Sociale Zaken en Volksgezondheid
over de hygiëne bij de distributie van
vlees 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.
12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Zonder gren
zen: een rubriek over missie en zen
ding NRU: 13.00 Vliegende schijven:
grammofoonplatenprogr. voor de mili
tairen KRO: 14.00 P.M.: een weekblad
met veel plaatjes (16.00 Nws.) NRU:
16.30 Wat het oor niet-kent volks,
muz. met comment. HIRO: 17.00 Soli-
lario. onderwijsprojecten in Midden-A.
merika 17.05 Amateurs en vaklieden,
irogr. over samenwerking in de Ko
ninklijke Nederl. Natuurhist. Vereni-
;ing KRO: 17.30 Everybody happy!
'ienershow 18.24 Kanjer Koning Kom-
tetitie 1968 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05
'NRU) Verslag I.B.M.-Schaaktoernooi
n Amsterdam 19.08 Stereo: De spring-
ilank: jonge artiesten met orkestbe
geleiding 19.30 Sjook: progr. voor de
twintiger 20.00 In antwoord op uw
-chriiven -•-z.pl.progr. 21.30 Bel
Onto- opera-- 22.30 Ne/s. 22.40 O-
verweging 22.4a atereo: Zwoeir iicht
platenprogr en praatje 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M en FM-KAN.
NRU: 12.00 Nws. 12.03 Skivatoon: in
form. over nieuwe langspeelplaten NC
RV: 13.00 Nws 13.03 Licht inst. sex
tet met solisten 13.30 Zuidzee-serenade
14.00 Nws. 14.03 T(w)ienerama: maga
zine voor t(w)ieners 15.00 Nws. 15.03
Halte; progr. voor twintigers 15.30
Country and western muziek 16.00 Nws
16.03 Act. 16.07 Licht gevar. muziek
progr. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier en
nu: wekelijkse sportshow met lichte
gr. muz.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12,00 Nws. 12.03 Lichte muz. (12.40
Weerber. med. programma-overz. en
SOS-ber. v.d. schippers 12.55 Buitenl.
persoverz. 13.00 Nws. en weerber. 14.00
Nws. 15.00 Nws.) 15.03 Gevar. progr.
(17.00 en 18.00 Nws.) 18.28 Paarde-
sportuitslagen 18.30 Franse les (herh.)
18.32 Lichte muz. 18.45 Spirtkroniek
18.52 Taalwenken (herh.) 18.55 Gr.muz.
19.00 Nws en weerber. 19.30 Gevar.
muz. 22.00 Nws. en ber. 22.15 Dans-
muz. 23.40-23.45 Nws.
Zondag 28 juli
HILVERSUM I 402 M
VARA: 8.00 Nws. en soc. strijdlied
8.18 V.h. platteland 8.30 Weer of geen
weer: gevar. progr. (Om 9.00 Sport-
med.) 9.45 Humanistisch Verbond:
Voorspellingen, een toespraak door de
heer P. Bordewljk IKOR: 10.00 Koor
zang 10.25 Ril. op de kerkdienst 10.30
Hervormde kerkdienst 11.30 Vraag en
antwoord 11.40 De Open Deur AVRO:
12.00 Muzikaal Onthaal: bonte muz.
show 13.00 Nws. 13.07 Radiojournaal,
waarin: De toestand van de wereld,
lezing 13.25 Info: vragen en antwoor
den 14.00 Vacanze: platenprogr. uit en
over Italië NRU: 14.30 Stereo: I Al-
deburgh Festival 1968: Zéphyre, opera
van Rameau, door Engels kamerork.
koor en sol.; II Omroep-ohkest, kooi
en solisten: Operaconcert (In de pau
ze 15.20-15.40 Gel. verschenen: kunst
kroniek) VARA: 16.30 Stereo: Strijk-
ork. 16.55 Stereo: Vibrato: platenpro-
gramma voor stereoliefhebbers 17.50
17.50 Nws. NRU: 18.05 SOS-ber. 18.10
Langs de lijn: sportrep. en -beschou
wingen VARA: 18.30 Zangrecital met
gitaar NRU: 18.50 Dat zie ik anders,
discussie VPRO: 19.30 Nws. 19.35 En
avant la zizique 20.00 Speels: een pro
gr. over spel en vrijheid 20.20 Oude
muz. (gr) AVRO: 20.30 Rits: gevar.
progr. voor de jeugd 21.30 Stereo: Ra
diokamerorkest en instr. trio: klass. en
mod. muz 22.30 Nws. 22.40 Radiojoum.
22.50 't Mag geen naam hebben: licht
gevar. pl.progr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 8.00 Nws. 8.15 Stereo: Badi-
nerie: klass. muz. (gr) 8.55 Inl. hoog
mis 9.00 Eucharistieviering 10.00 Nws.
en waterst. 10.15 Stereo De Toon-Banl
licht muz.progr. 11.00 Stereö: Omroep
ork.: klass. muz. 11.55 Med. NCRV
12.00 De Platenbijbel: bijbels klank
beeld 12.45 Stereo: Klass. kamermuz
(gr) 13.00 Nws. 13.07 V.d. kinderen
13.25 Stereo: Klass kamermuz. 14.08
Van monid tot oor: Aanvang, bijbels
hoorspel NRU: 14.30 Langs de lijn:
sportrep., uitslagen en lichte gr.muz.
CVK: 17.00 Geref. kerkdienst 18.00
Schriftnoten: gew. muz. IKOR: 18.30
Mod. kerkmuz. uit Zwitserland 18.45
Kerk veraf en dichtbij NCRV: 19.00
Nws. 19.07 Stereo: Klass. gew. muz.
(gr) 19.30 Visie op Uppsala, lez. 19.45
Stereo: Klass. ork.werken (gr) 20.05 De
Haagse Orgelweek 1967: Viool en or
gel: klass. muz. KRO: 20.30 Stereo:
Stereoclub: muz. en techn. tips voor
stereofans 21.30 Midavond: Nederlandse
cabaretliedjes 22.15 Nw zicht: Huwe
lijk en seksualiteit, lezing 22.30 Nws.
22.40 Overweging 22.45 Adio-visie op
festivals 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM-KAN.
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 DrrrrUit: zo
mers platenprogr, 10.00 Nws 10.02 Juist
op zondag 11.00 Nws. 11.02 Muziek
Mozaiek VARA: 12.00 Nws. 12.02 Met
vriendelijke groeten verzoekpla
tenprogr. 13.00 Nws 13.07 NAR: Ne
derlandse Artiesten Revue op de plaat
NRU: 14.00 Nws. 14.02 Rome - Ankara
Madrid: progr. voor de gastarb. 15.00
Nws. 15.02 Athene - Rabat - Belgrado:
progr. voor de gastarb. AVRO: 16.00
Nws. 16.02 Rhythm and blues: oude
en nieuwe opn. 16.35 Country and Wes
tern muziek 17.00 Nws 17.02 Radio
journaal met toto-uitsl. 17.05-18.00 Mu-
ziek-mélange.
BRUSSEL VLAAMS 324 IV.
12.00 Licht muziekprogr. 13.00 Nws.
veerber., med., progr.-overz. en SOS-
Der. v.d. schippers 13.15 Gevar. muz
14.00 Nws 14.03 Opera- en belcanto
concert 15.00 Licht muziekprogr. en
report, wielrennen 15.30 Sport, muz
en tips voor automobilisten (17.00 er
18.00 Nws.) 18.30 R. k. godsd. uitz
19.00 Nws. en weerber. 19.30 Licht
muziekprogr 22.00 Nws. en ber. 22.1-1
Lichte muz. 23.40-23.45 Nws.
Maandag 29 juli
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym»
/.ZO Soc strijdlied 7.23 Lichte gr.iw<
en reportages (7.30-7.35 Van de vow-
pag.) VPRO: 7.54 Deze dag VAK*
8.00 Nws. 8.11 Act 8.20 Lichte gr.n®
en reportages 9.00 Stereo: Mod. orkes
werken (gr.) (9.35-9.40 waterst.),
V.d. vrouw NRU: 11.00 Nws.
Premières door de. Nederlandse raai
/rkesten (opn): mod. muz.
HILVERSUM H 2?» M
K.KO: 7.00 Nws. 7.10 Het leven»
«voord 7.15 Badinerie: klass gr.mw-
(7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Ove-W
ging) 8.00 Nws. 8.11 V.d. und. w»
Nws. 8.32 Toeringclub: vakanteletJP
S.45 V.d. huisvr. NRU: 10.00 Muz vw
deze eeuw (opn) KRO: 11.00 Nws. 1 - -
V.d. zieken 11.30 Bejaardenpr. u-s
Med.
'HLVERSUM III 240 M EN FM-KAN-
NCRV. 9 00 Nws. 9.02 Fit: Licht Pj»;
siiprog a-oma 10.00 Nws. 10.03 PoP®"
-lek (11.00 Nws.).
DEN HAAG „Er hangt
af van de persoonlijkheid v
de artiest! Artiesten die als
stomme boer de bühne opgf
zo van ik ben onze lieve hef
en ik zal het eens even gaa
maken, zijn voor mij geen
artiesten. Dat zijn gewoon r
lopers, de zogenaamde uitbi
de rage-uitbuiters. En die df
dat ze de waarheid in pacht
hebben, maar ik gil hoor,
werkelijk ik gil.
Het publiek keert zich na
eerste platenopnamen toch
onmiddellijk van die artieste
Als een artiest jiich op de
bühne wèl waar weet te mal
neemt het publiek er wèl
genoegen mee, dat de geluic
kwaliteit wat minder is dan
de plaat. Want op de bühne
spreekt ook het visuele nog e
woordje mee.
Wat hij vergeleken met d
platenopname mist kan hij o
vangen met een geweldige
presentatie. Niet aan zijn bill
staan te krabben terwijl het
publiek in de zaal staat, of
zijn neus te peuteren, of va
verlegenheid niet de zaal in
durven kijken. Dat is een mi
achting tegenover het publiel
En ik heb juist respect voo
het publiek. Dat heeft tenm
een mening. Het komt. Het k
of het klapt niet.
Het is onder andere de tai
van de manager om de arties
dat alles bij te brengen. Wan
de artiest kim je dat niet
kwalijk nemen. Dat is een jo:
mens en die ziet nog niet all(
Dat kan ook niet. Een jonge:
van zeventien jaar kan nog
een volgroeide persoonlijkheic
zijn. Het kan wèl
al een persoonlijkheid zijn."
Herman Batelaan is weer
helemaal terug in de Nederlai
showwereld. Na ernstige moe
lijkheden met een aantal
artiesten, van wie hij daarna
zijn handen teruggetrokken
heeft, is het een poos rustig
geweest rond deze oud-serge,
instructeur, oud-sportleider,
oud-wasbaas en een van
bekendste Nederlandse manag
In die stille tijd is hij getrouv
kreeg hij een dochtertje, dat r
ruim een jaar is en bouwde h
om zich af te reageren, een
tweedehands bestelauto om tc
een zeer gerieflijke caravan.
Nu heeft hü zich opnieuw
Intensief in de show gestort.
Anderhalve ton armer en w
teleurstellingen rijker, maar
weer met de oude vechtlust,
die eens de Jumping Jewels e
Johnny Lion naar de tienertop
stuwde; met de oude zelf
verzekerdheid, een duidelijke
ÜJ
GO
i
LU
GO
h-
h-
LU
GO
LU
LU