On e-Wo man-S how Mireille Mathieu: louter hoogtepunten BIGCLES: HAWK SLAAT TOE HERM ZICH c c c THE BOYS IN THE BAND u z z <L> RICHARD TAUBER IN HERINNERING OP T.V. Niemand ER HANGT VAN DE PE O x O X H- O N O O Gefabriceerd Oprecht toneel over homosexuelen Zaterdag NEDERLAND I Gilbert Becaud Show NEDERLAND II Ironside Zondag NEDERLAND I Lieberman Lieberman NEDERLAND II: BELGIë (Vlaams): Peyton Place BELGIë (Waals): Royal tournament in Londen Peyton Place BELGIë (Vlaams) Komaan papa BELGIë (Frans) Reportage uit Spa EiimnsriEL duwt biggies het riEisiï plots eu tl6 op lïl 14 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 JULI 1968 15 KTSOKKE. - Het geroeze moes in het imposante Ca sino geldverslindend troe telkind van duizenden bin nen- en buitenlandse gok liefhebbers is verstomd In de kristalheldere cham pagneglazen heeft het gees' rijke vocht inmiddels opge houden te tintelen. Ee> tweederangs hwsorkes maakt plaats voor een vijJ man sterke combo. Als alles en iedereen klaa is, schuift een der draperie 'én opzij en treedt een frêh gestalte voor het voetlicht. Kortgeknipt polka-kapsel omlijst een gaaf gezichtje waarin de nauwelijks opge maakte ogen duidelijke taal spreken. In de drie jaar, dat zij nu als Mireille Ma- thieu de Franse toppen van het chanson bewandelt, is zij er aan gewend geraakt. Het stimuleert haar om zich tijdens haar driekwartier durende one-womamshow volledig te geven. Mireille's optreden is er een met louter hoogtepunten. Nummers als „Paris en colère", „Quand on revient", „Nous en s'aimera", „Ma pomme", waarin zq opkomt in gerafelde jas, gedeukte hoed en te grote schoenen „Uno canzone" haar nieuwste single en „Quand on pense a l'amour", brengt zij meé een geraffineerdheid van een Patachou of een Edith Piaf. Toch kan hier geen sprake meer zjjn van imitatie. „Vroeger, toen ik pas begon" zegt Mireille, die privé een wat timide indruk maakt, „toen maakte ik me inderdaad schuldig aan een Piaf-creatie. Niet verwonderlijk als je bedenkt, dat wij thuis met veertien kinderen zijn en er dus geen geld was om mij muzieklessen te laten nemen. Alles wat ik toen wist, had ik van platen van Edith Piaf gehaald. Toentertijd noemde men mij ook de tweede Piaf. Kolder in feite, want Piaf is onvergankelijk. Nie mand zal haar ooit kunnen vervangen". „En Fauvette dan?" vragen wij. „Het meisje, waar Frankrijks hoop op gevestigd was tijdens het Knokke- festival? Het lelijke musje, dat door een Belgische talent-scout uit de Pa- rijse goot werd gehaald om de re- incarnatie van Edith Piaf te worden? Fauvette dan" „Fauvette", antwoordt ze een tikkeltje verwonderd. „Daar heb ik nog nooit van gehoord, ik mag dus eigenlijk geen oordeel over haar vellen. Maar dat ze een tweede Piaf wordt is onmogelijk. Nogmaals, nie mand kan haar ooit vervangen". Dat Mireille nog nooit van Fauvet te gehoord heeft, mag men gerust in twijfel trekken. Als een der eersten, zal zij vernomen hebben van dat ex- bloemenmeisje, dat aanstalten maakt om haar van het eerste plan te ver dringen. (En dat is schier onmogelijk, want de vocale capaciteiten van Mi reille moeten vele malen hoger wor den aangeslagen dan die van Fau vette). Natuurlijk heeft Mireille de interviews gelezen, waarin gesteld wordt, dat Fauvette „puur" is en dat zij, Mireille Mathieu, „gefabriceerd" is door Johnny Stark, de beroemde Parijse impressario, die eens voor Johnny Halliday en Los Paraguayos de weg naar de top effende. Als Mi reille Mathieu optreedt, zegt men, dan staat daar eigenlijk een Mireille Stark. Ieder gracieus gebaar, iedere stap die zij zet, is van tevoren be paald door monsieur Stark, die hier voor vijftig procent van haar gage opstrijkt. „.Te kunt hest. zeggen, dal Mireille een creatie is van Johnny", zegt een van zijn secretaressen, die er als een kloek voor waakt, dat haar pupil de mond niet voorbij praat „Maar het belangrijkste heeft zij toch zelf meegebracht. Wat zou Mireille immers zijn zonder die gou den stem? Johnny heeft haar vooral personality bijgebracht, hij heeft haar geleerd te spreken zonder dat platte accent van Avignon. Johnny heeft van het „provinciaaltje" een „leading lady" gemaakt". Voor Mireille Mathieu, die on- danics haar toenemende rijkdom en populariteit in wezen het eenvoudige meisje is gebleven, dat eens en veloppen plakte in een plaatselijke fabriek, zijn dagelijks tientallen men sen in de weer. De vijf musici, die haar op elke tournee begeleiden, haar succes oogsten, mogen er nooit aan denken op de voorgrond te treden. „Zij zijn echter geen werknemers van me", zegt de „star" bescheiden. „Het zijn allemaal vrienden. Eigen lijk de enige vrienden, die ik heb. In mijn vak, want zo kun je het wel noemen, heb je nauwelijks tijd om echte vriendschap aan te knopen. Verkering is dan ook iets, waaraan ik het liefst niet denk. Want het is toch niet te verwezenlijken. Natuur lijk heb ik wel een droombeeld van de ideale man. Hij moet blond zijn, blauwe ogen hebben en dat is wei het belangrijkste, niet te groof en niet te klein. Maar het kan best zijn, dat ik als het ooit zover komt met een heel andere persoon kom aandragen". „In dit najaar vertrek lk naar Amerika om een hoofdrol te spelen in een wild west film. Die kans zou ik nooit gekregen hebben als ik nog in de fabriek van Avignon werkte. En een half jaar terug ben ik opge treden in Rusland. Een fascinerend land. Er is daar nog publiek, dat kan luisteren. Zij verstaan vrijwel niets van wat je zegt maar je gebaren en je mimiek vertellen bun wat er be doeld wordt. Reizen vind ik trouwens een heei- lijke bezigheid. Zelfs als ik vakantie heb. De meeste artiesten gaan dan lekker een maandje relaxen maar ik niet. Ik pik het vliegtuig of de trein en ga een aantal landen bezoeken. Volgend jaar kom ik misschien naar Nederland o mop te treden op het jaarlijkse Grand Gala du Disqu». De definitieve beslissing zal alleen nog afhangen van onze Amerikaanse I plannen. Ik wil erg graag in Neder land zingen. Van mijn collega's heb ik gehoord, dat het een verrukkelijk land is met een geweldig publiek. En wat wil je als artieste nog meer?" Als Mireille zich beweegt kna men zien, dat ze nog steeds last heeft van Ue letsels, die zij opliep tijdens het auto-ongeluk van enkele maanden terug. „Een trieste zaak, vooral om dat ik toen het Eurovisie-Songfesti val moest laten schieten. Ik heb de tijd echter goed besteed met het ne men van Engelse lessen en zo. Erg belangrijk, omdat ik binnenkort in Engeland platen ga opnemen. De schrijvers van enkele Tom Jones-hits, Les Reed en Barry Mason, hebben voor mij twee nummers gecreëerd. Het is mijn eerste wezenlijke kans tn Engeland en daarom wil ik zo goed mogelijk voor de dag komen. Je ziet, dat een ongeval ook nog er gens goed voor kan zijn. Was het namelijk niet gebeurd, dan had ik nooit tijd gehad voor mijn Engelse lessen". Ruim twintig jaar geleden overleed In Londen de Oostenrijkse tenorzanger Richard Tauber, die zovele ouderen jarenlang ten diepste had ontroerd. Nog altijd is de herinnering aan de destijds populaire zanger bijzonder levendig. Vandaar dat de AVRO-televisie op zondag 28 juli van 19.30 tot 19.55 uur via Nederland 2 een aflevering uit de serie „Lievelingen van onze ouders" een Richard Tauber-programma op het scherm brengt, waarin fragmenten worden gepresenteerd van de film „Das Land des Lachelns", journaalopnamen van Taubers in Londen gesloten huwelijk met Diana Napier en beelden van de tenor op het passagiersschip „Bremen" tijdens zijn vertrek naar de Verenigde Staten voor een grote tournee. In het programma, dat een produktie is van de UFA-Televisieprodukties, zingt Richard Tauber „Dein ist mein ganzes Herz" (Franz Lehar), „Humo reske" (Antonin Dvorak), „Ich küsse ihre Hand, Madame" (Ralph Erwin), „Alles für Euch. schone Frauen" (Berthold Jacobsen), „Oh Madchen, mein Madchen" (Franz Lehar), „Bei diesem Tête a Tête" (Franz Lehar), „Nicht klagen" (Franz Schubert), „Freunde, dat Leben ist Lebenswert" (Franz Lehar), „Dalla sur pace" (Wolfgang Amadeus Mozart), „Du bist die Welt für mich" (Richard Tauber), „Rot ist dein Mund" (Richard Tauber) en „Immer nur Lacheln" (Franz Lehar). NEW YORK (AP) Een van de grote toneelsuccessen in New York is een stuk getiteld „The boys in the band", waarin de wereld van de ho- moseksualiteit op een oprechte ma nier, zonder prikkelende gluurderij. wordt behandeld. De auteur heet Mart Crowley. Het stuk werd een jaar geleden geschreven en bijna iedereen zei dat zo'n stuk nooit op gevoerd zou worden. Natuurlijk werd het wel opgevoerd en er staan nu zes buitenlandse produkties op sta pel. „The boys in the band" is een droe- vlg-komisch stuk dut in een der klei ne Broadway theaters, in première ging. Het kreeg geweldige kritieken en is sedertdien een „must" gewor den. „De hemel weet dat het onmogelijk is om plotseling iets uit het niet te halen", aldus Crowley. „Ik bedoel dat ik een heleboel mensen heb ont moet die enigszins zijn zoals de men sen uit mijn stuk. Vele van de trek jes die ze hebben komen regelrecht uit mijn persoonlijke ervaringen. Het stuk is echter niet per se autobiogra fisch. Maar als het de waarheid geeft heb ik het niet allemaal van horen zeggen." Crowley komt uit het zuiden der Ver. Staten, uit Mississippi. In zijn geboorteplaats Vicksburg, dreef zijn vader uit Kentucky, die niet meer in leven is, een biljartzaal annex café. Crowley beschrijft zijn moeder, die het successtuk van haar zoon niet is komen zien, als iemand, die „buiten de werkelijkheid volkomen in een droomwereld leeft". „Haar invloed heeft gemaakt dat ik alles wat lelijk is verwerp". Zelfs voor deze tijd waarin op het artistieke vlak steeds meer wordt toegelaten Is „The boys in the band- een stuk dat nergens doekjes om windt en daarom krijgt het zoveel aandacht. „Ik wil mezelf niet opwer pen als de woordvoerder voor de homoseksueel", zegt Crowley. Om dit te bewijzen werkt hij momenteel aan een toneelstuk over heteroseksuele relaties. „Maar ik vond wel dat de homo- sexualiteit tot dusver werd behandeld als de sensationele ontknoping van een toneelstuk, de onverwachte wen ding of zoiets. Het eindigde er dan altijd mee dat de persoon in kwestie zich ophing of zich voor het hoofd schoot. Ik vond dat zo'n banaal einde, om van de hele zaak af te wezen. Zo iets gebeurt gewoon niet". „Ik had dan ook niet het vooropge zet doel om een toneelstuk over ho- mosexualiteit te schrijven. Het gaat allemaal over iets anders. Het stuk behandelt zelfvernietiging en hoe je jezelf in de weg kunt staan en daar door niets bereikt. „lk hen ooisp»urikel]jk geprobeerd commercieel te schrijven en werkte mezelf in het slop met rommel die ik haatte. Toen werd het me duidelijk dat ik iets positiefs moest schrijven, iets waar ik in geloofde". Hij had een half jaar over het stuk lopen pieke ren en leverde in vijf weken tijd het manuscript in. „Iedereen aan wie ik het liet lezen zei: „Dat meen je toch niet?" Mijn agente stuurde tegen haar zin het stuk rond. Zij vond het al te openhartig. Volgens haar zou zich geen mens binnen de eerste vijf of tien jaar aan een ddrgelijk stuk wa gen." Maar Richard Barr, een van Edward Albee's eerste producers, nam het stuk van Crowley toch, bracht 12.000 dollar voor de produktie bijeen en vond tenslotte ook acteurs voor de ene gewone en de acht homosexuele rollen. „Niemand wilde er in spelen", ver telt Crowley. Zij waren degenen die zichzelf het slechtst kenden en had den allerlei soorten uitvluchten. Ik geloof zeker dat er veel toneelstuk ken over homoseksuelen zullen ko men. Of het een manie zal worden weet ik niet maar ik denk wel dat het dank zij het succes van mijn stuk minder moeilijk zal worden om iets gespeeld te krijgen. IN DE SERIE jazzprogramma's, geti teld „Jazz-o-Rama", die tot stand kwamen tijdens het New Port Jazz Festival, dat eind oktober 1967 in „De Doelen" te Rotterdam werd georga niseerd, zal op zondag 28 juli van 21.20 tot 22.10 uur via t.v. Neder land 2 een „Free-Sound"-concert worden gegeven door het Archie Shepp Quintet. Deze band, die in strumentaal een strikt eigen weg opgaat, bestaat uit Archie Shepp, te nor-sax, Roswell Rudd, trombone, Grachan Moneur III, trombone, Jim my Garrison, bas, en William God- 16.00 16.02 op 18.50 17.30 17.00 19.00 19.07 20.00 20.20 21.10 22.45 22.50 22.55 NIEUWS IN HET KORT. FOLKLORE '68: Reportage van een folkloristisch festival met 240 deelnemers de Roode Steen in Hoorn. BAREND DE BEER. SLUITING. EN NU WIJ! Programma voor de jeugd. NIEUWS IN HET KORT. DAKTARI (in kleur): De luipaarden van Mdala Gorge. JOURNAAL. GILBERT BECAUD SHOW (in kleur). HOE ONTDOE IK MIJ VAN MIJN ECHTGENOOT: Moordkomedie door Gobert Gould. EVANGELIE. TWEEDE JOURNAAL. SLUITING. 16.00 16.02 16.05 17.00 18.55 19.00 19.05 19.30 20.25 20.30 20.55 22.15 22.20 22.25 NIEUWS IN HET KORT WEGENINFORMATIE REPORTAGE VAN HET INTERNATIONAAL OPEN TENNISTOERNOOI te Hilversum (kleur) SLUITING BAREND DE BEER WOORD VOOR WOORD. „De toren van Babel" HIPPE PREKERS: ds. Paul Jobson van de An glicaanse Kerk houdt een avonddienst. SPORT JOURNAAL LIEBERMAN LIEBERMAN: 5e aflevering: Het doel heiligt de middelen. DE ZAAK JAKUBOWSKI: een gedramatiseer de reconstructie van 'n gerechtelijke dwaling DS. A. C. D. VAN DEN BOSCH over „Wat is zonde eigenlijk". TWEEDE JOURNAAL SLUITING 16.00 HAARLEM (in kleur)Reportage van de honkbalwedstrijd Nederland-Sullivans. 17.30 SLUITING. 18.50 BAREND DE BEER. 19.00 NIEUWS IN HET KORT. 19.03 JA ZUSTER, NEE ZUSTER. 20.00 JOURNAAL. 20.20 ACHTER HET NIEUWS. 20.45 IRONSIDE (in kleur)De man voor bijzondere opdrachten. 21.35 SKüTSJESILEN 1968: Finale op het Sneekermeer. 22.00 ROBERT: Uit de serie eenakters „Half Hour Story". 22.25 TWEEDE JOURNAAL. 22.30 SLUITING. 18.55 ZANDMANNETJE. 19.00 TIENERKLANKEN: Tienermagazin. 19.30 AUTORAMA. 19.55 MEDEDELINGEN. 20.00 JOURNAAL. 20.25 PEYTON PLACE: T.v.-feuill. 14. Het moeilijke probleem. 20.50 LILIANE ST.-PIERRE INTERNATIONAAL: Optreden van Liliane te Parijs en Monte-Carlo. 21.20 ECHO. 21.50 GEHEIME OPDRACHT: T.v.-serie: 20. De Smaragd. 22.40 JOURNAAL 18.20 NIEUWS. 18.25 ALLO LES JEUNES. 18.40 CE PAYS EST a VOUS: Programma over het behoud v. natuurmonumenten. 19.00 LA PROIE POUR. L'OMBRE: Spelprogramma 19.25 DES ANIMAUX DU MONDE ENTIER: Vanavond: Meedogenloos insekt. 20.00 JOURNAAL. 20.30 L'HOMME AUX MILLE VISAGES. 22.15 BIDULEMENT VOTRE: Paul Louka ontvangt. 22.40 ROYAL TOURNAMENT IN LONDEN: Militaire show met muziek. 23.20 JOURNAAL. 18.55 19.00 19.30 19.55 20.00 20.05 20.35 21.20 22.10 22.15 11.00 14.00 14.30 15.00 15.30 15.50 17.50- 18.40 19.00 19.25 19.57 20.00 20.15 20.40 22.00 22.35 BAREND DE BEER. SKIPPY (in kleur): Sonny ontvoerd. RICHARD TAUBER: reportage over de wereld beroemde zanger. OVERZICHT AUGUSTUS JOURNAAL BALLET FESTIVAL n PEYTON PLACE: deel 51 en 52. JAZZ-O-RAMA (4) TWEEDE JOURNAAL. SLUITING. 11.40 EUCHARISTIEVIERING WIELRENNEN: rechtstreekse reportage van de Belgische kampioenschappen te Mettett. INTERNATIONAAL LANDBOUWMAGAZINE WIELRENNEN (Kampioenschap van België te Mettett). ROVERS VAN DE STROOM, t.v.-feuill. dl. 5 In handen van de bende. MUZIEKFESTIVAL van de NAVO te Kaisers- lautern. 18.25 DELTAWERKEN (5). Periode februari 1967-februari 1968. KLEIN, KLEIN KLEUTERTJE. BEN DE BEER. DE WERELD IS KLEIN. Dl. 13. MEDEDELINGEN. NIEUWS. SPORTWEEKENU. KOMAAN, PAPA. Komedie met Spencer Tra cy, Joan Bennett en Liz Taylor. JEAN-CLAUDE PASCAL: muzikaal portret van de Frans zanger. NIEUWS. 14.30 ABBOTT ET COSTELLO a HOLLYWOOD 16.00 ATLETIÉKKAMPIOENSCHAPPEN VAN FRANKRIJK. 18.00 SIGNé BRUMMEL: Savoir-vivre. 18.30 EUREKA 19.00 JEUNESSE OBLIGE. 19.25 KLAAS VAAK. 19.30 VALéRIE ET L'AVENTURE: feuilleton. 20.00 JOURNAAL EN SPORT. 20.30 L'HOMME DE L'OMBRE: feuilleton. 21.30 REPORTAGE UIT SPA van de finale van de de Grote Internationale wedstrijd in de vertol king van het Franse chanson. 22.40 JOURNAAL Zaterdag 27 juli HILVERSUM I 402 M VARA: 12.15 Stereo: Accordeonmuz. 12.26 Med. voor land- en tuinb. 12.29 Act. sportnws. 13.00 Nws. 13.11 VARA- Varla 13.15 Tijd voor teenagers 14.00 Uitlaat: progr. voor twintigers 14.40 Radio Jazz Magazine NRU: 15.00 To1 beter begrip, een cursus -nuziekluiste ren 15.45 Meer over minder, lezing 16.00 Nws. 16.02 Jeugd en rechten v.d mens, gesprek VARA: 16.30 Ik breng een uurtje door met jou in Scheve- ningen: muz. am.progr. 17.25 Radio weekjourn, 17.55 SOS-ber. 18.00 Nws 18.16 Comment, op het nws. 18.22 Lich' instr. en vocaal trio 18.45 Lichte gr. muz. 19.25 Nws. 19.30 Promenadecon eert BBC: B-BC-Symfonie-ork. en sol. klass. en mod. muz. (In de oauze 20.35-20.55 Artistieke Staalkaart) 21.51 Lichte gr.muz. 22 30 Nws. 22.40 SOS ber. 22.45 Er was eens een znter dagavon-r-Dronkie mpt rrn, is s*e reo: Lui luisteren: licht gevar. pla tenprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M KRO: 12.00 Lichte pianomuz. (gr) 12.14 Marktber. 12.16 Overheidsvoorl. Werk en welzijn: een vraaggesprek van Claude Belloni van het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid over de hygiëne bij de distributie van vlees 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Zonder gren zen: een rubriek over missie en zen ding NRU: 13.00 Vliegende schijven: grammofoonplatenprogr. voor de mili tairen KRO: 14.00 P.M.: een weekblad met veel plaatjes (16.00 Nws.) NRU: 16.30 Wat het oor niet-kent volks, muz. met comment. HIRO: 17.00 Soli- lario. onderwijsprojecten in Midden-A. merika 17.05 Amateurs en vaklieden, irogr. over samenwerking in de Ko ninklijke Nederl. Natuurhist. Vereni- ;ing KRO: 17.30 Everybody happy! 'ienershow 18.24 Kanjer Koning Kom- tetitie 1968 18.30 Nws. 18.46 Act. 19.05 'NRU) Verslag I.B.M.-Schaaktoernooi n Amsterdam 19.08 Stereo: De spring- ilank: jonge artiesten met orkestbe geleiding 19.30 Sjook: progr. voor de twintiger 20.00 In antwoord op uw -chriiven -•-z.pl.progr. 21.30 Bel Onto- opera-- 22.30 Ne/s. 22.40 O- verweging 22.4a atereo: Zwoeir iicht platenprogr en praatje 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M en FM-KAN. NRU: 12.00 Nws. 12.03 Skivatoon: in form. over nieuwe langspeelplaten NC RV: 13.00 Nws 13.03 Licht inst. sex tet met solisten 13.30 Zuidzee-serenade 14.00 Nws. 14.03 T(w)ienerama: maga zine voor t(w)ieners 15.00 Nws. 15.03 Halte; progr. voor twintigers 15.30 Country and western muziek 16.00 Nws 16.03 Act. 16.07 Licht gevar. muziek progr. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier en nu: wekelijkse sportshow met lichte gr. muz. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12,00 Nws. 12.03 Lichte muz. (12.40 Weerber. med. programma-overz. en SOS-ber. v.d. schippers 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. en weerber. 14.00 Nws. 15.00 Nws.) 15.03 Gevar. progr. (17.00 en 18.00 Nws.) 18.28 Paarde- sportuitslagen 18.30 Franse les (herh.) 18.32 Lichte muz. 18.45 Spirtkroniek 18.52 Taalwenken (herh.) 18.55 Gr.muz. 19.00 Nws en weerber. 19.30 Gevar. muz. 22.00 Nws. en ber. 22.15 Dans- muz. 23.40-23.45 Nws. Zondag 28 juli HILVERSUM I 402 M VARA: 8.00 Nws. en soc. strijdlied 8.18 V.h. platteland 8.30 Weer of geen weer: gevar. progr. (Om 9.00 Sport- med.) 9.45 Humanistisch Verbond: Voorspellingen, een toespraak door de heer P. Bordewljk IKOR: 10.00 Koor zang 10.25 Ril. op de kerkdienst 10.30 Hervormde kerkdienst 11.30 Vraag en antwoord 11.40 De Open Deur AVRO: 12.00 Muzikaal Onthaal: bonte muz. show 13.00 Nws. 13.07 Radiojournaal, waarin: De toestand van de wereld, lezing 13.25 Info: vragen en antwoor den 14.00 Vacanze: platenprogr. uit en over Italië NRU: 14.30 Stereo: I Al- deburgh Festival 1968: Zéphyre, opera van Rameau, door Engels kamerork. koor en sol.; II Omroep-ohkest, kooi en solisten: Operaconcert (In de pau ze 15.20-15.40 Gel. verschenen: kunst kroniek) VARA: 16.30 Stereo: Strijk- ork. 16.55 Stereo: Vibrato: platenpro- gramma voor stereoliefhebbers 17.50 17.50 Nws. NRU: 18.05 SOS-ber. 18.10 Langs de lijn: sportrep. en -beschou wingen VARA: 18.30 Zangrecital met gitaar NRU: 18.50 Dat zie ik anders, discussie VPRO: 19.30 Nws. 19.35 En avant la zizique 20.00 Speels: een pro gr. over spel en vrijheid 20.20 Oude muz. (gr) AVRO: 20.30 Rits: gevar. progr. voor de jeugd 21.30 Stereo: Ra diokamerorkest en instr. trio: klass. en mod. muz 22.30 Nws. 22.40 Radiojoum. 22.50 't Mag geen naam hebben: licht gevar. pl.progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M KRO: 8.00 Nws. 8.15 Stereo: Badi- nerie: klass. muz. (gr) 8.55 Inl. hoog mis 9.00 Eucharistieviering 10.00 Nws. en waterst. 10.15 Stereo De Toon-Banl licht muz.progr. 11.00 Stereö: Omroep ork.: klass. muz. 11.55 Med. NCRV 12.00 De Platenbijbel: bijbels klank beeld 12.45 Stereo: Klass. kamermuz (gr) 13.00 Nws. 13.07 V.d. kinderen 13.25 Stereo: Klass kamermuz. 14.08 Van monid tot oor: Aanvang, bijbels hoorspel NRU: 14.30 Langs de lijn: sportrep., uitslagen en lichte gr.muz. CVK: 17.00 Geref. kerkdienst 18.00 Schriftnoten: gew. muz. IKOR: 18.30 Mod. kerkmuz. uit Zwitserland 18.45 Kerk veraf en dichtbij NCRV: 19.00 Nws. 19.07 Stereo: Klass. gew. muz. (gr) 19.30 Visie op Uppsala, lez. 19.45 Stereo: Klass. ork.werken (gr) 20.05 De Haagse Orgelweek 1967: Viool en or gel: klass. muz. KRO: 20.30 Stereo: Stereoclub: muz. en techn. tips voor stereofans 21.30 Midavond: Nederlandse cabaretliedjes 22.15 Nw zicht: Huwe lijk en seksualiteit, lezing 22.30 Nws. 22.40 Overweging 22.45 Adio-visie op festivals 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM-KAN. AVRO: 9.00 Nws. 9.02 DrrrrUit: zo mers platenprogr, 10.00 Nws 10.02 Juist op zondag 11.00 Nws. 11.02 Muziek Mozaiek VARA: 12.00 Nws. 12.02 Met vriendelijke groeten verzoekpla tenprogr. 13.00 Nws 13.07 NAR: Ne derlandse Artiesten Revue op de plaat NRU: 14.00 Nws. 14.02 Rome - Ankara Madrid: progr. voor de gastarb. 15.00 Nws. 15.02 Athene - Rabat - Belgrado: progr. voor de gastarb. AVRO: 16.00 Nws. 16.02 Rhythm and blues: oude en nieuwe opn. 16.35 Country and Wes tern muziek 17.00 Nws 17.02 Radio journaal met toto-uitsl. 17.05-18.00 Mu- ziek-mélange. BRUSSEL VLAAMS 324 IV. 12.00 Licht muziekprogr. 13.00 Nws. veerber., med., progr.-overz. en SOS- Der. v.d. schippers 13.15 Gevar. muz 14.00 Nws 14.03 Opera- en belcanto concert 15.00 Licht muziekprogr. en report, wielrennen 15.30 Sport, muz en tips voor automobilisten (17.00 er 18.00 Nws.) 18.30 R. k. godsd. uitz 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Licht muziekprogr 22.00 Nws. en ber. 22.1-1 Lichte muz. 23.40-23.45 Nws. Maandag 29 juli HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym» /.ZO Soc strijdlied 7.23 Lichte gr.iw< en reportages (7.30-7.35 Van de vow- pag.) VPRO: 7.54 Deze dag VAK* 8.00 Nws. 8.11 Act 8.20 Lichte gr.n® en reportages 9.00 Stereo: Mod. orkes werken (gr.) (9.35-9.40 waterst.), V.d. vrouw NRU: 11.00 Nws. Premières door de. Nederlandse raai /rkesten (opn): mod. muz. HILVERSUM H 2?» M K.KO: 7.00 Nws. 7.10 Het leven» «voord 7.15 Badinerie: klass gr.mw- (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Ove-W ging) 8.00 Nws. 8.11 V.d. und. w» Nws. 8.32 Toeringclub: vakanteletJP S.45 V.d. huisvr. NRU: 10.00 Muz vw deze eeuw (opn) KRO: 11.00 Nws. 1 - - V.d. zieken 11.30 Bejaardenpr. u-s Med. 'HLVERSUM III 240 M EN FM-KAN- NCRV. 9 00 Nws. 9.02 Fit: Licht Pj»; siiprog a-oma 10.00 Nws. 10.03 PoP®" -lek (11.00 Nws.). DEN HAAG „Er hangt af van de persoonlijkheid v de artiest! Artiesten die als stomme boer de bühne opgf zo van ik ben onze lieve hef en ik zal het eens even gaa maken, zijn voor mij geen artiesten. Dat zijn gewoon r lopers, de zogenaamde uitbi de rage-uitbuiters. En die df dat ze de waarheid in pacht hebben, maar ik gil hoor, werkelijk ik gil. Het publiek keert zich na eerste platenopnamen toch onmiddellijk van die artieste Als een artiest jiich op de bühne wèl waar weet te mal neemt het publiek er wèl genoegen mee, dat de geluic kwaliteit wat minder is dan de plaat. Want op de bühne spreekt ook het visuele nog e woordje mee. Wat hij vergeleken met d platenopname mist kan hij o vangen met een geweldige presentatie. Niet aan zijn bill staan te krabben terwijl het publiek in de zaal staat, of zijn neus te peuteren, of va verlegenheid niet de zaal in durven kijken. Dat is een mi achting tegenover het publiel En ik heb juist respect voo het publiek. Dat heeft tenm een mening. Het komt. Het k of het klapt niet. Het is onder andere de tai van de manager om de arties dat alles bij te brengen. Wan de artiest kim je dat niet kwalijk nemen. Dat is een jo: mens en die ziet nog niet all( Dat kan ook niet. Een jonge: van zeventien jaar kan nog een volgroeide persoonlijkheic zijn. Het kan wèl al een persoonlijkheid zijn." Herman Batelaan is weer helemaal terug in de Nederlai showwereld. Na ernstige moe lijkheden met een aantal artiesten, van wie hij daarna zijn handen teruggetrokken heeft, is het een poos rustig geweest rond deze oud-serge, instructeur, oud-sportleider, oud-wasbaas en een van bekendste Nederlandse manag In die stille tijd is hij getrouv kreeg hij een dochtertje, dat r ruim een jaar is en bouwde h om zich af te reageren, een tweedehands bestelauto om tc een zeer gerieflijke caravan. Nu heeft hü zich opnieuw Intensief in de show gestort. Anderhalve ton armer en w teleurstellingen rijker, maar weer met de oude vechtlust, die eens de Jumping Jewels e Johnny Lion naar de tienertop stuwde; met de oude zelf verzekerdheid, een duidelijke ÜJ GO i LU GO h- h- LU GO LU LU

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 14