at festijn
Nieuwe jachthaven enige kans
voor toekomstloos Paal
Seppe kiest voor
rustig" vliegveld
W.S.V. „SAEFTINGHE" VECHT VOOR LIJFSBEHOUD
Na zeventien maanden
cel in buitenland wacht
Nederlandse gevangenis
Even uitblazen mevrouw
LAATSTE NIEUWS
Antwerpen
akkoord met
pijpleiding
papier
voor
uw
«pen
NCHTEN
Diversen
ISimp! BA?-1
TER Terneuzen
leiding
rierikaans"
in Rimrock
Sociëteit
ülst
NAZONVERBRANDING
1 DEKENS
Nederlander smokkelt
pornografische
tijdschriften in auto
TOEKOMST NOORD-SLOE ONZEKER
55
ROBIJNROOD EN LOVERTJES BIJ DIOR
Vanuit Rotterdam
INBRAAK IN ROOSENDAALS WARENHUIS
Pellenaars IV
Pellenaars V
Pellenaars VI
Pellenaars VII
Reüni 322-squadron
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 26 JULI 1968
5
Verhuur van nieuwe caravans
compleet, te Luxemburg. Na'
17 aug. Te bevr. v. Vucht,
Beukenlaan 39, Oudenbosch,
tel. 01652-2143.
Let op! Betaal uw dagelijkse
levensmiddelen niet te duur
Word prijsbewust en vergelijk
de EDAH-ZieZoprijzen nu eens
met de prijzen van andere le.
veranciers. Ziet u wel, hoeveel
lager ElDAH-ZieZoprijzen zijn.
Kermisschieting 27, 28 en 29
juli. Wed. De Vijlder, „Kraai"
Inleg 2,75 per wip. Terug 2,-.
Zaterdag vooruit 50,.. Zondag
vooruit 60,-. Maandag vooruit
40,-. Begin 3 uur.
Palingschieting vrijdag 26 Juli
bij P. v. Dijk, Hengstdijk. In.
leg 5... Terug 3,50. Korten 15
man. Begin 3 uur.
Grote vakantieschieting vrij
dag 26 juli bij Ré v. Kruijssen,
Kloosterzande. Begin 3 uur.
«Ml Mill DM|
28 juli, aanvang 8 uur.
5 uur.
iBBIE REYNOLDS - JA-
4 SIMMONS iin de tech-
nerikaans maar dan
nomen, dat is duidelijk
de hoofdrol. Een ver
bannen die gebukt gaan
lichten. Een fantastische
t komen zien.
18 jaar.
2.30 uur. Maandag 29
anvang 8 uur. AUDIE
CK CRAWFORD - DI-
fantastische technicolor
.11
ëxican)
ing ongestrafttotdat
ar trok. Hij keert terug
>er te wreken En het
en drie vrouwen tegen-
nde van Luke Starr.
14 jaar.
ULI TE 20 UUR
ïs 's system
cfansseizoen, aanvang
zondagavond. Hoge
melden.
P. HENDRICKX,
secretaris „Saeftinghe"
.vechten voor Paal.
KIEL (D.P.A.) De Westduitse
politie heeft een Nederlandse chauf
feur aangehouden die in zijn vracht
wagen 3.700 pornografische tijd
schriften en 235 boeken ter waarde
van 9.000 mark zou hebben gesmok-
geld.
Dit is gisteren in Lübeck bekend
gemaakt.
De lading was afkomstig uit De
nemarken en Zweden en was voor de
Duitse markt bestemd.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA/MIDDELBURG Het be
stuur van de N.V. Vliegveld Seppe
heeft besloten de ontwikkeling van
het vliegveld zodanig te beperken,
dat er slechts vliegtuigen kunnen
landen die aan een start- en lan
dingsbaan van 1500 meter voldoende
hebben. Dit besluit is genomen als
een begin van functie-afbakening
tussen het vliegveld Seppe en een
Het huis Christian Dior toont hier
een ontwerp uit de wintered- j
lectie 68/69: een robijnrode flu
welen blouse, afgezet met bijpas
sende lovertjes. Daaronder een
robijnrode lange broek met wijde
pijpen, geheel bestaande uit pail-
letjes en een fluwelen ceintuur.
onge ontdekkingsreizigers moeten beschermd worden
Veel van de ongelukken die met
kleine kinderen gebeuren kunnen
voorkomen worden. Enkele simpele
maatregelen zijn vaak voldoende om
de gevaren waaraan het jonge kind
wordt blootgesteld tot een minimum
terug te brengen.
In deze rubriek willen wij u in de
komende dagen graag enige tips
hieromtrent geven. Het kind heeft
een grote behoefte aan bewegings
vrijheid. Door deze vrijheid te benut
ten ontdekt het de wereld rondom
zich. Dit is een van de elementaire
behoeften van het jonge kind. De ge-
varen tijdens deze „ontdekkingsrei
zen' zijn echter groot. Het is de taak
van volwassenen om deze te beper
ken.
Op warme zomeravonden b.v. is
het zeer verleidelijk om uit bed te
komen en over het raamkozijn te
leunen. Verticale spijlen voor rame
op bovenverdiepingen aanbrengen ii
een efficiënte maatregel tegen eer
eventuele duik naar de straatstenen
Zolang de kleuter nog geen trapper
kan lopen, zijn traphekjes beslist
nodig.
Kelderdeuren behoren altijd goed
afgesloten te zijn en de sleutel moet
hoog, buiten het bereik van kinder
handen hangen. Dikwijls worden al
lerlei zaken „die straks mee naar
boven moeten" onderaan op de trap
gelegd, liefst nog voor de kromming.
Dit is hoogst gevaarlijk voor wie
naar beneden komt (ook losse trap
roeden maken van de trap een val
kuil!.
mogelijk burger luchtvaartterrein
Woensdrecht.
Zoals bekend wordt de vliegbasis
Woensdrecht per 1 januari 1969 door
de Kon. Luchtvaart ontruimd. Het is
nog niet bekend welke bestemming
de basis daarna zal krijgen, maar in
afwachting van de mogelijkheid dat
het terrein zal worden vrijgegeven
voor de burgerluchtvaart is de N.V.
Aero Woensdrecht opgericht, waarin
deelnemen de gemeente Bergen op
Zoom 1 gemeente Woensdrecht en
Avio a.
Ret. in het Westbrabants beraad,
dat in Degin mei in Breda is gehou
den, is de vliegveldkwestie ter sprake
gekomen. En toen al was men van
mening, dat er een taakverdeling
tussen Seppe en een mogelijk bur
gerlijk Woensdrecht tot stand moest
komen.
Aanvankelijk heeft ook de N.V.
Vliegveld Seppe zich kandidaat wil
len stellen voor het gebruik en be
heer van Woensdrecht, maar in de
hoop op een goede bestuurlijke sa
menwerking tussen de twee n.v.'s in
de toekomst is dat niet gebeurd om
de kansen van de N.V. Aero Woens
drecht niet tekort te doen. Meer dan
samenwerking tussen de twee vlieg-
veldbesturen lijkt niet mogelijk, om
dat Woensdrecht, wanneer de plan
nen van de N.V. verwezenlijkt kun
nen worden, van heel andere allure
zal zijn dan Seppe.
Inmiddels heeft de minister van
defensie per brief laten weten, dat
tot nu toe niet anders besloten is,
dan dat de Kon. Luchtmacht Woens
drecht zal verlaten. Over de bestem
ming van de basis na 1 januari is
nog géén beslissing gevallen. De kans
dat het ministerie van defensie zelf
een andere bestemming vindt wij
hebben dat al eerder geschreven
is nog altijd niet uitgesloten.
De hierbedoelde brief van de mi
nister is een antwoord op een schrij
ven dat burgemeester ir. W. Merkx
van Breda hem namens de Westbra
bantse gemeenten stuurde en waarin
de minister kennis werd gegeven van
de bereidheid om ten aanzien van de
vliegvelden nauw samen te werken.
Ondertussen heeft de N.V. Aero
Woensdrecht gereageerd op een ad
vertentie van de Zeeuwse commissie
luchtvaartweg, waarin werd ge
vraagd om bezwaren tegen de plan
nen een vliegterein in het Noord-
Sloe aan te leggen. De N.V. Aero
Woensdrecht vreest zware concur
rentie van dit vliegveld, wanneer dit
zou moeten uitgroeien tot een „echt"
vliegveld.
De gedeputeerde M. van Poelje,
lid van de Zeeuwse commissie lucht
vaartwet, gaf als zijn commentaar op
de brief van de Aero Woensdrecht
n.v. aan de commissie, dat nog geens
zins is besloten het in het Noordsloe
aan te leggen vliegveld, voor zweef-
en lichte vliegtuigen, uit te breiden.
Wanneer de aanvraag zou worden in
gediend, om 't vliegveld voor zwaar
dere vliegtuigen geschikt te maken,
zou die naar de mening van de heer
van Poelje, toch belanden bij een
commissie die de betrokken minister
adviseert en bij die minister zelf. Dan
zou, zo meent hij, ook zeker in de
overwegingen worden betrokken, dat
op een afstand van 40 km een voor
burgerluchtvaart beschikbaar geko
men vliegveld Woensdrecht zou zjjn
gelegen. Het is vooral een zaak van
economie welke oplossing de ge
schiktste en de goedkoopste is. aldus
stelt de gedeputeerde, die overigens
niet gelooft, dat in de eerstkomende
1aiie,n.,een uitb>"eiding van het vlieg
veld Noord-Sloe noodzakelijk zal zijn
Een vraag voor hem- is ook of het
zakenleven er zelf interesse in zal
hebben, vooral ook omdat dan een
vierbaans autosnelweg Midden-Zee
land op een snelle wijze met West-
Brabant en Woensdrecht zal verbin
den.
(Van een onzer verslaggevers)
PAAL (GRAAUW) De wa
tersportvereniging „Saeftinghe"
die haar activiteiten heeft in het
ten dode opgeschreven haventje
Paal aan de oost Zeeuwsch-
lVaamse kust, heeft bij Rijkswa
terstaat, Gedeputeerde Staten
van Zeeland, de Deltacommissie
en Economische Zaken een ver
zoek ingediend voor een nieuwe
jachthaven. Bjj dit verzoek werd
als suggestie een nauwkeurig op
schaal uitgevoerde tekening ge
voegd. De vereniging is nl. van
mening dat de aanleg van een
nieuwe haven tegen de geplande
Deltadjjk, die het huidige haven
tje zal doorsneden, geen al te
grote kosten zal vergen, mits het
werk gelijktijdig met de dijkaan
leg wordt uitgevoerd.
De secretaris van „Saeftinge" de
heer P. Hendrickx te Hulst, verze
kert ons. dat van de zijde van G
S. reeds positief is gereageerd. Ook
rijkswaterstaat zou langs deze weg
een oplossing zien.
„Er is natuurlijk nog geen en
kele zekerheid. De zaak wordt mo
menteel aan alle kanten bekeken"
aldus de heer Hendrickx. Het be
staande Delta-plan zou maar een
geringe wijziging moeten ondergaan
omdat van de hudige situatie nog
gedeeltelijk geprofiteerd kan wor
den.
Wanneer op het verzoek van de
tientallen watersportliefhebbers, die
hun boot in het haventje Paal heb
ben liggen, een antwoord komt, is
met geen mogelijkheid te zeggen.
Een grote rol spelen in deze kwec-
tie de Belgische plannen: kanaal
Antwerpen-Baalhoek en de kanall-
sing van de Westerschelde dwars
door het Land van Saeftinge. Wan
neer laatstgenoemd plan voor uit
voering in aanmerking kan komen,
dan zijn de kansen voor „Saeftinghe"
voorgoed verkeken.
„Wordt het Baalhoek, och dan ge
loof ik weer" meent de heer Hen-
Irickx, „een kanaal door Saeftinge
beneemt ons alle mogelijkheden. De
scheepsvaart dicht onder de kust, dan
ben je helemaal weg".
De „Saeftinghe"-leden bijten zich
voorlopig vast in een ijzeren opti
misme. Ze hebben dat reeds in grote
mate bewezen Met eigen mankracht
en materiaal werd in het schilder
achtige haventje naast de even
schilderachtige scheepswerf van
Gebrs. Verras een spuikom aange
legd om de verzanding te lijf te
gaan. Het resultaat is ongelooflijk.
In april werd de spuikom in ge
bruik gesteld. De haven is sinds
dien bij de monding ruim twee
meter dieper geworden en middenin
ruim één meter. De betekent dat
meer dan twee uur langer in- en
uitgevaren kan worden dan voor
heen.
,,'t Laatste jaar", merkt dhr. Hen
drickx op, die zelf de gelukkige
bezitter van een grote motorkruiser
is, „kon je bijna niet meer buiten
komen".
Hjj balt zijn vuisten als hij zegt:
„We moeten Paal vasthouden. Je
hebt hier voldoende zicht en tijd
om de vaargeul over te steken. Bij
Walsoorden heb je dat niet. Laat ze
in godsnaam daar geen jachthaven
leggen".
„Daar komt nog bij", vindt hij,
„dat hét Land van Saeftinge" van
hieruit gemakkelijk te bereiken is.
Iedere schipper van Paal is een getij
vaarder. Iedereen weet wanneer het
water opkomt en weer afgaat. De
meesten gaan de schorren in om te
vissen en van de natuur genieten zo
lang het water laag staat. Bij
vloed keren ze weer terug. Er zijn
erbij die hier vrijdagsavonds weg
gaan en pas zondagavond weer terug
komen".
(Van een onzer verslaggevers)
ANTWERPEN Antwerpen gaai
akkoord met de aanleg van een olie
pijpleiding tussen Rotterdam en Ant
werpen. Dit hebben de Antwerpse
havenautoriteiten gisteren in een
brief aan de Belgische regering mee
gedeeld.
Het project zal ongeveer 100 mil
joen gulden kosten en zou gefinan
cierd worden dooi de belangrijkste
oliemaatschappijen. Met de aanleg
zou binnenkort begonnen moeten
worden.
Jn de tijd dat het in Zeeland „lek
ker druk" is, zoals een rechtge
aarde badgast dat pleegt uit te
drukken, ben je benieuwd wat de
nijvere Zeeuwen hun „deviezen-
aandragers" te bieden hebben als
je je na de drieënzestigste duin- en
boswandeling afvraagt „wat zul
len we nu eens gaan doen?"
In principe ben je naar de kust
gegaan om er bruin te bakken,
maar de provinciale Zeeuwse VVV
had dit jaar beter een aangepaste
slogan kunnen hanteren: „Trek de
caravan eens uit, eigen regen in".
Zodra de regenmakers schaften
zijn, is het ontzettend druk in bij
voorbeeld de straten van Middel
burg. Op de markt-donderdag kun
je over de hoofden lopen. Allicht
is het dan ook druk in het Zeeuw
se Madurodam in zakformaat, Mi
niatuur-Walcheren.
Wandel je vol verwachting naar
de ingang: Een lange rij wachten
den. Even later blijkt waarom: Op
één van de drukste dagen zit zeg
ge en schrijven één mevrouw en
treekaartjes te verkopen (en dat
buitenlandse geld is toch al zo
moeilijk om te rekenen).
Het programmaboekje geeft de
bijna onontbeerlijke toelichting op
wat er precies te zien is in Mini-
Walcheren. Bij elkaar ben je dan
echter al 2,40 gulden kwijt, niet zo
mini, dus.
T/an nature is Miniatuur-Walche-
ren een attractie voor het hele
gezin, maar aan het einde van de
rondgang waren wij niet de enigen
die licht verongelijkt op het ter
ras van het nabijgelegen Schouw
burg-restaurant zijn neergestre
ken. Dat moet je daar overi
gens dood-voorzichtig doen, want
één pilsje kost er vijfennegentig
cent. Even verderop in een kraam
vraagt men voor tien poffertjes
één gulden vijftig.
Mini-W alcheren heeft zelf ook
een restaurant, maar je durft bij
na niet op de vuil-witte klapstoel
tjes te gaan zitten, zoveel grote
borden met „Consumptie ver
plicht" staan er.
Indertijd zullen de grondleggers
van Miniatuur-Walcheren veel
plezier hebben beleefd aan hun
creaties. De (toen) weinige va
kantiegangers zullen ook wel met
ontzag naar de leuke huisjes, kerk
jes, scheepjes en treintjes hebben
gekeken.
Op de jongste aanwinsten na
zoals de Zeelandbrug (die feite
lijk niets met Walcheren heeft te
maken), het Zilveren Schor en
het nieuwe Scheldedok uit Vlis-
singen die bij iedereen aansloe
gen heeft Mini-Walcheren veel
weg van een „krotwijk". Dat
klinkt hard maar zoveel zand kan
er niet in de toeristen-ogen zijn
gewaaid of dat zien ze.
Als de Walcherse dorps- en ste-
denpresentatie er net zo goed on
derhouden had uitgezien als de
bloemperken in het miniatuur
park dan zou het heel wat aan
trekkelijker zijn geweest. Hier en
daar waren zelfs raampjes en
deurtjes finaal weggerot. Een be
zoeker maakte de opmerking: „Het
is zeker kort na de bombardemen
ten gebouwd".
J/oor kleine kinderen heeft Mi
niatuur-Walcheren dat heb
ben we zeker gezien zijn char
mes en ook voor schoolkinderen is
het als aardrijkskundig object niet
onaardig, daarmee is echter het
meeste gezegd. Het gevoel voor
verhoudingen in „Walcheren op
Walcheren" '.s wel eens zo ver zoek
dat de lachspieren soms gespan
nen raken. Neem bijvoorbeeld de
afspiegeling van Veere. Het raad
huis is geslaagd, pietepeuterig pre
cies weergegeven, de Dom daar
entegen heeft veel weg van een
onbehouwen klomp die weinig ge
lijkenis vertoont met de ook
lelijke „onvoltooide" van Veere.
Het is ronduit kitscherig dat
men voor de auto's in Mini-Wal-
cherens straten roestige, blikken
Amerikaanse speelgoedwagentjes
heeft gebruikt zonder enige fan
tasie. Een zelf-gemaakt autotje of
een Dinky Toy kon er kennelijk
niet af.
De rijdende N.S.-trein maakte
op het geheel een gunstige uitzon
dering, getuige ook het feit dat de
trein het meest werd gefotogra
feerd. De Middelburgse Lange Jan
is met zekere fijngevoeligheid
neergezet. Met de rijzige originele
op de achtergrond geeft dat een
leuk effect. Een brokje Delta
werken in uitvoering gaf een pret
tig beeld van de werkelijkheid.
Precieze baggermolens, zandzui
gers, bakken en buisleidingen met
een heuse zandopspuiting. Maar
waarom moest in dat geheel nu
weer een in verhouding krankzin
nig grote plastic zandauto staan?
Het tafereeltje met spuitende
brandweerluitjes die een brand in
een bijzonder aantrekkelijke in
een ontzettend aantrekkelijke in
druk. Daar staat tegenover dat het
beheerpersoneel een grote slordig
heid niet kan worden ontzegd.
Om maar een voorbeeld te geven,
overal slingerden elektriciteitsdra
den rond die iedere zweem van
authenticiteit wegnamen. Over
woekerend gras en spinnewebben
horen niet thuis in het „cleane"
Zeeland, dachten we altijd.
Het Is best mogelijk dat alle
Walcherse dorpen op elkaar lij
ken, maar halfweg begint de rond
wandeling al te vervelen: kerkje,
huisje, boerderijtje, boompjes.
Het zou wel eens tijd kunnen
Worden Miniatuur-Walcheren ri-
goreus te verbeteren, wil Zeeland
het als één van de toeristische be
zienswaardigheden blijven presen
teren. Met een enkele afbeelding
(Zeelandbrug in leuk perspectief
o.m.) is men zijn Walchers boekje
al te buiten gegaan. Waarom niet
een veel afwisselender Miniatuur-
Zeeland gebouwd?
P.G.
(Van onze rechtbankverslaggever)
BREDA De zaak van de jeugdi
ge C. H. uit Wijde Wormer kwam
laat voor. Dat kwam omdat hij in
België en Frankrijk eveneens in aan
raking was geweest met de politie
en daar zijn straf had moeten uit
zitten. „Mijn cliënt heeft het ver
schil tussen de buitenlandse en Ne
derlandse gevangenis ervaren als het
verschil tussen hel en hemel," zei
later zijn verdediger. Nadat hij zijn
straf in het buitenland had uitgeze
ten, werd hij over de grens gezet
en aan de Nederlandse politie over
geleverd, die ook nog een appeltje
met hem te schillen had.
In de nacht van 20 op 21 januari
van het vorige jaar had hij namelijk
in Bergen op Zoom een auto gesto
len, waarmee hij gereden was naar
de magzijnen van V. en D. in Roo
sendaal. Daar was hij door middel
van braak binnengekomen en hij had
er een en ander uitgesleept, zoals een
grote kampeertent, een rubberboot,
drie klokjes, een luchtbuks, een paar
gymnastiekschoenen en een tweewie
lig aanhangwagentje. Dat kon niet
allemaal in de gestolen auto, zodat
hjj uit een fabriek i* Roosendaal
een rode Mercedes-bestelwagen stal
en daarmee de grens overreed.
Zijn belevenissen in het buiten
land bleven ter zitting in het duister
gehuld, maar het bleek wel dat hij
de nodige maanden in de gevange
nis had gezeten. Op de stereotype
vraag van de president, hoe hij tot
dit wangedrag was gekomen, gaf hij
te kennen in paniek gehandeld te heb
ben. Daar begreep de president niet
veel van, maar de verdediger pro
beerde hem dat later duidelijk te
maken.
De eis van de officier van justitie,
mr. K. Thjjssen, luidde: twaalf
maanden met aftrek, waarvan drie
voorwaardelijk met drie jaar proef
tijd en toezicht van de reclassering.
Hij wilde, gezien de voorgeschiede
nis, niet het onderste uit de kan.
De verdediger legde uitvoerig de om
standigheden bloot, waardoor de jon
geman tot dit déraillement was ge
komen. Eenzaam opgegroeid met een
moeder, die toen haar man overle
den was, alleen de zaak moest lei
den en tot bloei brengen en daar
door te weinig aandacht aan de jon
gen kon besteden, is hjj op een gege
ven moment van huis weggelopen ei
gaan zwerven. Het komt erop neer
aldus de verdediger, dat de jongemai
is weggevlucht voor zichzelf.
In België is hij door de politie be
schoten en in een ziekenhuis terech'
gekomen. Hij heeft tien maandei
doorgebracht in een gevangenis nabij
Marseille, waaraan de herinnerin-
hem nu nog de stuipen op het lijf
jaagt, want hij is er verschrikkelijk
behandeld. In totaal heeft hij zeven
tien maanden in buitenlandse gevan
genissen gezeten. Daarom verzocht
hij de uiterste clementie van de
rechtbank, daarbij aanvoerend dat
de moeder van verdachte graag ge
negen is haar zoon in de zaak op
te nemen. Overigens wilde hij de
moeilijke karakter-structuur van zijn
cliënt niet ontkennen.
Wat niemand in het begin van deze
Tour had verwacht heeft Jan Janssen
zondag 1.1. bereikt. Wat nog nooit een
Nederlandse renner heeft gepresteerd
is zondag werkelijkheid geworden. Heel
Nederland heeft meegeleefd met die
zenuwslopende tijdrit, die Jan Janssen
in winst wist om te zetten. Tijdens de
Tour heeft Kees Pellenaars niet zo
veel moois gezegd over de eventuele
winstkansen van Jan Janssen, maar
je ziet ook al ben je jager in hart en
nieren, je moet de huid van de beer
niet verkopen voor je de beer hebt
geschoten. Hij draait er nu wel wat
omheen, door te zeggen: ik heb dit
met een andere bedoeling gedaan,
maar dat is een doekje voor het bloe
den. Pellenaars schrijft zelf ook in Te-
levizier over zijn ervaringen in de Tour
toen hij nog ploegleider was, 'maar
hij erkent dat hij dikwijls met anderen
samenspeelde om een flinke duit te
verdienen. Jan Janssen heeft die steun
alleen gekregen van zijn ploegmakkers
en niet van andere ploegen en daarom
vind ik deze prestatie geweldig. Om
iemand af te breken is niet moeilijk,
maar om je slechte inzicht te beken
nen, daar is meer moed voor nodig.
Pellenaars zat er flink naast deze
keer en laat hij dit dan ook ruiterlijk
bekennen, dan vind ik hem een sport-
DONGEN
J.S.
Gaarne wil ik u er op attenderen
dat de schrijvers in bovengenoemde
rubriek mijn inziens een verkeerde vi
sie hebben op het beruchte geval ,,de
schoonmoeder van Pellenaars". Wie
Kees Pellenaars een beetje beter kent
weet dat hij door de heer Goddet de
beste ploegleider wordt genoemd en
dat hij door en door een leidersfiguur
is. Hij weet elite renner op de juiste
manier aan te pakken, ook al is dat
voor de renner wel eens hard. Pelle
naars' uitlatingen t.o.v. Jan Janssen
moeten voor deze een psychologische
stimulans zijn geweest. Hij staat dus
niet in 'n blote of heeft zich ook
niet definitief in de vingers gesneden.
Wat betreft het minime in2icht van
Pellenaars in de wielersport (zoals de
heer Mossou dit tracht te noemen). Ik
ben er van overtuigd dat als de Pel
met deze ploeg de Tour in was gegaan
er geen 6 uitvallers waren geweest
en er toch zeker meer etappes ge
wonnen waren.
BREDA C. KLUT
Het Ia 'm dan gelukt. Jan Janssen
heeft de Tour gewonnen. Een gewel
dige prestatie van Janssen, die er zo
hard voor gewerkt heeft. Geweldig ook
van Ab Geldermans, die hem zo ge
weldig gesteund heeft. Alle eer voor
Dolman, Den Hartog en Beugels, die
met hun drieën Jan geholpen hebben
voor wat ze konden. Geweldig ook nog
voor de schoonmoeder van Pellenaars,
die nu wel opgenomen zal worden in
de Tourploeg van het volgend jaar.
Jammer alleen voor Kees Pellenaars
zelf, die met zijn kritiek en zijn „wij
ze raad" zo lekker misgeschoten heeft.
Ik hoop dat de K.N.W.U. nu einde
lijk 'ns in gaat zien, dat Pellenaars
geen man is voor de wielersport. Hij
heeft in drie jaar tijd meer afgebro
ken dan opgebouwd.
Na een goed Televizler-jaar was er
niks meer over dan een stel kapotge-
reden mensen. Wat zou Karstens voor
een renner geweest zijn als Teievlzier
niet had bestaan. Waar zijn talenten
gebleven als v. Dongen, v. d. Vleuten,
enz. Die zijn door Pellenaars van ae
weg gehaald. Sommigen werken nog
aan een come-back en het is maar een
geluk, dat Dolman op tijd naar een an
der merk is gegaan.
Jan Janssen heeft gelijk, dat hij
Pellenaars zoveel mogelijk ontwijkt.
Wat moet „De Pel" een verschrikke
lijke laatste Tourdag hebben beleefd.
Een Tourdag, die stellig miljoenen
Nederlanders niet hadden willen mis
sen.
Tot slot nog wil ik de K.N.W.U. nog
even in het zonnetje zetten wat be
treft de leiding van de ploeg. Hope
lijk mag Ab Geldermans dit nog eens
overdoen.
DONGEN
A. LOONEN
Ja „Pel", wat dacht je wel,
Zo'n overwinning, zónder rel?
Jij had het woord,
Jan stelt de daad
Je hebt je mond voorbij gepraat!
BREDA C. d. D.
Discussie gesloten. Redactie.
Het oudste squadron van de Konink
lijke Luchtmacht, het 322 Squadron,
vierde op 12 juni het 25-jarig jubileum.
Alhoewel dus op 12 juni 1943 het
squadron werd opgericht, heeft men ge
meend niet op die dag, doch op 14 sep
tember 1968 de werkelijke viering van
het jubileum te moeten organiseren in
verband met vakanties e.d.
Dit jubileum zal op grootse wijze wor.
den gevierd en voor het welslagen er
van is het noodzakelijk, een zo groot
mogelijk aantal oud-322-leden te berei
ken. Tot op heden is dit goed, doch er
wordt verondersteld, dat nog meer
oud-ieden niet zijn bereikt.
Teneinde te voorkomen, dat oud-le
den geen uitnodiging krijgen worden
zij, di» nog geen bericht van het squa
dron hebben gehad verzocht hun naam,
adres en woonplaats zo spoedig moge
lijk aan de Administratie 322 Squadron
Vliegbasis Leeuwarden te Leeuwarden
bekend te maken Namens het organi
serend comité:
VLIEGBASIS LEEUWARDEN
2e LT. A. J. RUISCH