at festijn Nieuwe jachthaven enige kans voor toekomstloos Paal Seppe kiest voor rustig" vliegveld W.S.V. „SAEFTINGHE" VECHT VOOR LIJFSBEHOUD Na zeventien maanden cel in buitenland wacht Nederlandse gevangenis Even uitblazen mevrouw LAATSTE NIEUWS Antwerpen akkoord met pijpleiding papier voor uw «pen NCHTEN Diversen ISimp! BA?-1 TER Terneuzen leiding rierikaans" in Rimrock Sociëteit ülst NAZONVERBRANDING 1 DEKENS Nederlander smokkelt pornografische tijdschriften in auto TOEKOMST NOORD-SLOE ONZEKER 55 ROBIJNROOD EN LOVERTJES BIJ DIOR Vanuit Rotterdam INBRAAK IN ROOSENDAALS WARENHUIS Pellenaars IV Pellenaars V Pellenaars VI Pellenaars VII Reüni 322-squadron DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 26 JULI 1968 5 Verhuur van nieuwe caravans compleet, te Luxemburg. Na' 17 aug. Te bevr. v. Vucht, Beukenlaan 39, Oudenbosch, tel. 01652-2143. Let op! Betaal uw dagelijkse levensmiddelen niet te duur Word prijsbewust en vergelijk de EDAH-ZieZoprijzen nu eens met de prijzen van andere le. veranciers. Ziet u wel, hoeveel lager ElDAH-ZieZoprijzen zijn. Kermisschieting 27, 28 en 29 juli. Wed. De Vijlder, „Kraai" Inleg 2,75 per wip. Terug 2,-. Zaterdag vooruit 50,.. Zondag vooruit 60,-. Maandag vooruit 40,-. Begin 3 uur. Palingschieting vrijdag 26 Juli bij P. v. Dijk, Hengstdijk. In. leg 5... Terug 3,50. Korten 15 man. Begin 3 uur. Grote vakantieschieting vrij dag 26 juli bij Ré v. Kruijssen, Kloosterzande. Begin 3 uur. «Ml Mill DM| 28 juli, aanvang 8 uur. 5 uur. iBBIE REYNOLDS - JA- 4 SIMMONS iin de tech- nerikaans maar dan nomen, dat is duidelijk de hoofdrol. Een ver bannen die gebukt gaan lichten. Een fantastische t komen zien. 18 jaar. 2.30 uur. Maandag 29 anvang 8 uur. AUDIE CK CRAWFORD - DI- fantastische technicolor .11 ëxican) ing ongestrafttotdat ar trok. Hij keert terug >er te wreken En het en drie vrouwen tegen- nde van Luke Starr. 14 jaar. ULI TE 20 UUR ïs 's system cfansseizoen, aanvang zondagavond. Hoge melden. P. HENDRICKX, secretaris „Saeftinghe" .vechten voor Paal. KIEL (D.P.A.) De Westduitse politie heeft een Nederlandse chauf feur aangehouden die in zijn vracht wagen 3.700 pornografische tijd schriften en 235 boeken ter waarde van 9.000 mark zou hebben gesmok- geld. Dit is gisteren in Lübeck bekend gemaakt. De lading was afkomstig uit De nemarken en Zweden en was voor de Duitse markt bestemd. (Van een onzer verslaggevers) BREDA/MIDDELBURG Het be stuur van de N.V. Vliegveld Seppe heeft besloten de ontwikkeling van het vliegveld zodanig te beperken, dat er slechts vliegtuigen kunnen landen die aan een start- en lan dingsbaan van 1500 meter voldoende hebben. Dit besluit is genomen als een begin van functie-afbakening tussen het vliegveld Seppe en een Het huis Christian Dior toont hier een ontwerp uit de wintered- j lectie 68/69: een robijnrode flu welen blouse, afgezet met bijpas sende lovertjes. Daaronder een robijnrode lange broek met wijde pijpen, geheel bestaande uit pail- letjes en een fluwelen ceintuur. onge ontdekkingsreizigers moeten beschermd worden Veel van de ongelukken die met kleine kinderen gebeuren kunnen voorkomen worden. Enkele simpele maatregelen zijn vaak voldoende om de gevaren waaraan het jonge kind wordt blootgesteld tot een minimum terug te brengen. In deze rubriek willen wij u in de komende dagen graag enige tips hieromtrent geven. Het kind heeft een grote behoefte aan bewegings vrijheid. Door deze vrijheid te benut ten ontdekt het de wereld rondom zich. Dit is een van de elementaire behoeften van het jonge kind. De ge- varen tijdens deze „ontdekkingsrei zen' zijn echter groot. Het is de taak van volwassenen om deze te beper ken. Op warme zomeravonden b.v. is het zeer verleidelijk om uit bed te komen en over het raamkozijn te leunen. Verticale spijlen voor rame op bovenverdiepingen aanbrengen ii een efficiënte maatregel tegen eer eventuele duik naar de straatstenen Zolang de kleuter nog geen trapper kan lopen, zijn traphekjes beslist nodig. Kelderdeuren behoren altijd goed afgesloten te zijn en de sleutel moet hoog, buiten het bereik van kinder handen hangen. Dikwijls worden al lerlei zaken „die straks mee naar boven moeten" onderaan op de trap gelegd, liefst nog voor de kromming. Dit is hoogst gevaarlijk voor wie naar beneden komt (ook losse trap roeden maken van de trap een val kuil!. mogelijk burger luchtvaartterrein Woensdrecht. Zoals bekend wordt de vliegbasis Woensdrecht per 1 januari 1969 door de Kon. Luchtvaart ontruimd. Het is nog niet bekend welke bestemming de basis daarna zal krijgen, maar in afwachting van de mogelijkheid dat het terrein zal worden vrijgegeven voor de burgerluchtvaart is de N.V. Aero Woensdrecht opgericht, waarin deelnemen de gemeente Bergen op Zoom 1 gemeente Woensdrecht en Avio a. Ret. in het Westbrabants beraad, dat in Degin mei in Breda is gehou den, is de vliegveldkwestie ter sprake gekomen. En toen al was men van mening, dat er een taakverdeling tussen Seppe en een mogelijk bur gerlijk Woensdrecht tot stand moest komen. Aanvankelijk heeft ook de N.V. Vliegveld Seppe zich kandidaat wil len stellen voor het gebruik en be heer van Woensdrecht, maar in de hoop op een goede bestuurlijke sa menwerking tussen de twee n.v.'s in de toekomst is dat niet gebeurd om de kansen van de N.V. Aero Woens drecht niet tekort te doen. Meer dan samenwerking tussen de twee vlieg- veldbesturen lijkt niet mogelijk, om dat Woensdrecht, wanneer de plan nen van de N.V. verwezenlijkt kun nen worden, van heel andere allure zal zijn dan Seppe. Inmiddels heeft de minister van defensie per brief laten weten, dat tot nu toe niet anders besloten is, dan dat de Kon. Luchtmacht Woens drecht zal verlaten. Over de bestem ming van de basis na 1 januari is nog géén beslissing gevallen. De kans dat het ministerie van defensie zelf een andere bestemming vindt wij hebben dat al eerder geschreven is nog altijd niet uitgesloten. De hierbedoelde brief van de mi nister is een antwoord op een schrij ven dat burgemeester ir. W. Merkx van Breda hem namens de Westbra bantse gemeenten stuurde en waarin de minister kennis werd gegeven van de bereidheid om ten aanzien van de vliegvelden nauw samen te werken. Ondertussen heeft de N.V. Aero Woensdrecht gereageerd op een ad vertentie van de Zeeuwse commissie luchtvaartweg, waarin werd ge vraagd om bezwaren tegen de plan nen een vliegterein in het Noord- Sloe aan te leggen. De N.V. Aero Woensdrecht vreest zware concur rentie van dit vliegveld, wanneer dit zou moeten uitgroeien tot een „echt" vliegveld. De gedeputeerde M. van Poelje, lid van de Zeeuwse commissie lucht vaartwet, gaf als zijn commentaar op de brief van de Aero Woensdrecht n.v. aan de commissie, dat nog geens zins is besloten het in het Noordsloe aan te leggen vliegveld, voor zweef- en lichte vliegtuigen, uit te breiden. Wanneer de aanvraag zou worden in gediend, om 't vliegveld voor zwaar dere vliegtuigen geschikt te maken, zou die naar de mening van de heer van Poelje, toch belanden bij een commissie die de betrokken minister adviseert en bij die minister zelf. Dan zou, zo meent hij, ook zeker in de overwegingen worden betrokken, dat op een afstand van 40 km een voor burgerluchtvaart beschikbaar geko men vliegveld Woensdrecht zou zjjn gelegen. Het is vooral een zaak van economie welke oplossing de ge schiktste en de goedkoopste is. aldus stelt de gedeputeerde, die overigens niet gelooft, dat in de eerstkomende 1aiie,n.,een uitb>"eiding van het vlieg veld Noord-Sloe noodzakelijk zal zijn Een vraag voor hem- is ook of het zakenleven er zelf interesse in zal hebben, vooral ook omdat dan een vierbaans autosnelweg Midden-Zee land op een snelle wijze met West- Brabant en Woensdrecht zal verbin den. (Van een onzer verslaggevers) PAAL (GRAAUW) De wa tersportvereniging „Saeftinghe" die haar activiteiten heeft in het ten dode opgeschreven haventje Paal aan de oost Zeeuwsch- lVaamse kust, heeft bij Rijkswa terstaat, Gedeputeerde Staten van Zeeland, de Deltacommissie en Economische Zaken een ver zoek ingediend voor een nieuwe jachthaven. Bjj dit verzoek werd als suggestie een nauwkeurig op schaal uitgevoerde tekening ge voegd. De vereniging is nl. van mening dat de aanleg van een nieuwe haven tegen de geplande Deltadjjk, die het huidige haven tje zal doorsneden, geen al te grote kosten zal vergen, mits het werk gelijktijdig met de dijkaan leg wordt uitgevoerd. De secretaris van „Saeftinge" de heer P. Hendrickx te Hulst, verze kert ons. dat van de zijde van G S. reeds positief is gereageerd. Ook rijkswaterstaat zou langs deze weg een oplossing zien. „Er is natuurlijk nog geen en kele zekerheid. De zaak wordt mo menteel aan alle kanten bekeken" aldus de heer Hendrickx. Het be staande Delta-plan zou maar een geringe wijziging moeten ondergaan omdat van de hudige situatie nog gedeeltelijk geprofiteerd kan wor den. Wanneer op het verzoek van de tientallen watersportliefhebbers, die hun boot in het haventje Paal heb ben liggen, een antwoord komt, is met geen mogelijkheid te zeggen. Een grote rol spelen in deze kwec- tie de Belgische plannen: kanaal Antwerpen-Baalhoek en de kanall- sing van de Westerschelde dwars door het Land van Saeftinge. Wan neer laatstgenoemd plan voor uit voering in aanmerking kan komen, dan zijn de kansen voor „Saeftinghe" voorgoed verkeken. „Wordt het Baalhoek, och dan ge loof ik weer" meent de heer Hen- Irickx, „een kanaal door Saeftinge beneemt ons alle mogelijkheden. De scheepsvaart dicht onder de kust, dan ben je helemaal weg". De „Saeftinghe"-leden bijten zich voorlopig vast in een ijzeren opti misme. Ze hebben dat reeds in grote mate bewezen Met eigen mankracht en materiaal werd in het schilder achtige haventje naast de even schilderachtige scheepswerf van Gebrs. Verras een spuikom aange legd om de verzanding te lijf te gaan. Het resultaat is ongelooflijk. In april werd de spuikom in ge bruik gesteld. De haven is sinds dien bij de monding ruim twee meter dieper geworden en middenin ruim één meter. De betekent dat meer dan twee uur langer in- en uitgevaren kan worden dan voor heen. ,,'t Laatste jaar", merkt dhr. Hen drickx op, die zelf de gelukkige bezitter van een grote motorkruiser is, „kon je bijna niet meer buiten komen". Hjj balt zijn vuisten als hij zegt: „We moeten Paal vasthouden. Je hebt hier voldoende zicht en tijd om de vaargeul over te steken. Bij Walsoorden heb je dat niet. Laat ze in godsnaam daar geen jachthaven leggen". „Daar komt nog bij", vindt hij, „dat hét Land van Saeftinge" van hieruit gemakkelijk te bereiken is. Iedere schipper van Paal is een getij vaarder. Iedereen weet wanneer het water opkomt en weer afgaat. De meesten gaan de schorren in om te vissen en van de natuur genieten zo lang het water laag staat. Bij vloed keren ze weer terug. Er zijn erbij die hier vrijdagsavonds weg gaan en pas zondagavond weer terug komen". (Van een onzer verslaggevers) ANTWERPEN Antwerpen gaai akkoord met de aanleg van een olie pijpleiding tussen Rotterdam en Ant werpen. Dit hebben de Antwerpse havenautoriteiten gisteren in een brief aan de Belgische regering mee gedeeld. Het project zal ongeveer 100 mil joen gulden kosten en zou gefinan cierd worden dooi de belangrijkste oliemaatschappijen. Met de aanleg zou binnenkort begonnen moeten worden. Jn de tijd dat het in Zeeland „lek ker druk" is, zoals een rechtge aarde badgast dat pleegt uit te drukken, ben je benieuwd wat de nijvere Zeeuwen hun „deviezen- aandragers" te bieden hebben als je je na de drieënzestigste duin- en boswandeling afvraagt „wat zul len we nu eens gaan doen?" In principe ben je naar de kust gegaan om er bruin te bakken, maar de provinciale Zeeuwse VVV had dit jaar beter een aangepaste slogan kunnen hanteren: „Trek de caravan eens uit, eigen regen in". Zodra de regenmakers schaften zijn, is het ontzettend druk in bij voorbeeld de straten van Middel burg. Op de markt-donderdag kun je over de hoofden lopen. Allicht is het dan ook druk in het Zeeuw se Madurodam in zakformaat, Mi niatuur-Walcheren. Wandel je vol verwachting naar de ingang: Een lange rij wachten den. Even later blijkt waarom: Op één van de drukste dagen zit zeg ge en schrijven één mevrouw en treekaartjes te verkopen (en dat buitenlandse geld is toch al zo moeilijk om te rekenen). Het programmaboekje geeft de bijna onontbeerlijke toelichting op wat er precies te zien is in Mini- Walcheren. Bij elkaar ben je dan echter al 2,40 gulden kwijt, niet zo mini, dus. T/an nature is Miniatuur-Walche- ren een attractie voor het hele gezin, maar aan het einde van de rondgang waren wij niet de enigen die licht verongelijkt op het ter ras van het nabijgelegen Schouw burg-restaurant zijn neergestre ken. Dat moet je daar overi gens dood-voorzichtig doen, want één pilsje kost er vijfennegentig cent. Even verderop in een kraam vraagt men voor tien poffertjes één gulden vijftig. Mini-W alcheren heeft zelf ook een restaurant, maar je durft bij na niet op de vuil-witte klapstoel tjes te gaan zitten, zoveel grote borden met „Consumptie ver plicht" staan er. Indertijd zullen de grondleggers van Miniatuur-Walcheren veel plezier hebben beleefd aan hun creaties. De (toen) weinige va kantiegangers zullen ook wel met ontzag naar de leuke huisjes, kerk jes, scheepjes en treintjes hebben gekeken. Op de jongste aanwinsten na zoals de Zeelandbrug (die feite lijk niets met Walcheren heeft te maken), het Zilveren Schor en het nieuwe Scheldedok uit Vlis- singen die bij iedereen aansloe gen heeft Mini-Walcheren veel weg van een „krotwijk". Dat klinkt hard maar zoveel zand kan er niet in de toeristen-ogen zijn gewaaid of dat zien ze. Als de Walcherse dorps- en ste- denpresentatie er net zo goed on derhouden had uitgezien als de bloemperken in het miniatuur park dan zou het heel wat aan trekkelijker zijn geweest. Hier en daar waren zelfs raampjes en deurtjes finaal weggerot. Een be zoeker maakte de opmerking: „Het is zeker kort na de bombardemen ten gebouwd". J/oor kleine kinderen heeft Mi niatuur-Walcheren dat heb ben we zeker gezien zijn char mes en ook voor schoolkinderen is het als aardrijkskundig object niet onaardig, daarmee is echter het meeste gezegd. Het gevoel voor verhoudingen in „Walcheren op Walcheren" '.s wel eens zo ver zoek dat de lachspieren soms gespan nen raken. Neem bijvoorbeeld de afspiegeling van Veere. Het raad huis is geslaagd, pietepeuterig pre cies weergegeven, de Dom daar entegen heeft veel weg van een onbehouwen klomp die weinig ge lijkenis vertoont met de ook lelijke „onvoltooide" van Veere. Het is ronduit kitscherig dat men voor de auto's in Mini-Wal- cherens straten roestige, blikken Amerikaanse speelgoedwagentjes heeft gebruikt zonder enige fan tasie. Een zelf-gemaakt autotje of een Dinky Toy kon er kennelijk niet af. De rijdende N.S.-trein maakte op het geheel een gunstige uitzon dering, getuige ook het feit dat de trein het meest werd gefotogra feerd. De Middelburgse Lange Jan is met zekere fijngevoeligheid neergezet. Met de rijzige originele op de achtergrond geeft dat een leuk effect. Een brokje Delta werken in uitvoering gaf een pret tig beeld van de werkelijkheid. Precieze baggermolens, zandzui gers, bakken en buisleidingen met een heuse zandopspuiting. Maar waarom moest in dat geheel nu weer een in verhouding krankzin nig grote plastic zandauto staan? Het tafereeltje met spuitende brandweerluitjes die een brand in een bijzonder aantrekkelijke in een ontzettend aantrekkelijke in druk. Daar staat tegenover dat het beheerpersoneel een grote slordig heid niet kan worden ontzegd. Om maar een voorbeeld te geven, overal slingerden elektriciteitsdra den rond die iedere zweem van authenticiteit wegnamen. Over woekerend gras en spinnewebben horen niet thuis in het „cleane" Zeeland, dachten we altijd. Het Is best mogelijk dat alle Walcherse dorpen op elkaar lij ken, maar halfweg begint de rond wandeling al te vervelen: kerkje, huisje, boerderijtje, boompjes. Het zou wel eens tijd kunnen Worden Miniatuur-Walcheren ri- goreus te verbeteren, wil Zeeland het als één van de toeristische be zienswaardigheden blijven presen teren. Met een enkele afbeelding (Zeelandbrug in leuk perspectief o.m.) is men zijn Walchers boekje al te buiten gegaan. Waarom niet een veel afwisselender Miniatuur- Zeeland gebouwd? P.G. (Van onze rechtbankverslaggever) BREDA De zaak van de jeugdi ge C. H. uit Wijde Wormer kwam laat voor. Dat kwam omdat hij in België en Frankrijk eveneens in aan raking was geweest met de politie en daar zijn straf had moeten uit zitten. „Mijn cliënt heeft het ver schil tussen de buitenlandse en Ne derlandse gevangenis ervaren als het verschil tussen hel en hemel," zei later zijn verdediger. Nadat hij zijn straf in het buitenland had uitgeze ten, werd hij over de grens gezet en aan de Nederlandse politie over geleverd, die ook nog een appeltje met hem te schillen had. In de nacht van 20 op 21 januari van het vorige jaar had hij namelijk in Bergen op Zoom een auto gesto len, waarmee hij gereden was naar de magzijnen van V. en D. in Roo sendaal. Daar was hij door middel van braak binnengekomen en hij had er een en ander uitgesleept, zoals een grote kampeertent, een rubberboot, drie klokjes, een luchtbuks, een paar gymnastiekschoenen en een tweewie lig aanhangwagentje. Dat kon niet allemaal in de gestolen auto, zodat hjj uit een fabriek i* Roosendaal een rode Mercedes-bestelwagen stal en daarmee de grens overreed. Zijn belevenissen in het buiten land bleven ter zitting in het duister gehuld, maar het bleek wel dat hij de nodige maanden in de gevange nis had gezeten. Op de stereotype vraag van de president, hoe hij tot dit wangedrag was gekomen, gaf hij te kennen in paniek gehandeld te heb ben. Daar begreep de president niet veel van, maar de verdediger pro beerde hem dat later duidelijk te maken. De eis van de officier van justitie, mr. K. Thjjssen, luidde: twaalf maanden met aftrek, waarvan drie voorwaardelijk met drie jaar proef tijd en toezicht van de reclassering. Hij wilde, gezien de voorgeschiede nis, niet het onderste uit de kan. De verdediger legde uitvoerig de om standigheden bloot, waardoor de jon geman tot dit déraillement was ge komen. Eenzaam opgegroeid met een moeder, die toen haar man overle den was, alleen de zaak moest lei den en tot bloei brengen en daar door te weinig aandacht aan de jon gen kon besteden, is hjj op een gege ven moment van huis weggelopen ei gaan zwerven. Het komt erop neer aldus de verdediger, dat de jongemai is weggevlucht voor zichzelf. In België is hij door de politie be schoten en in een ziekenhuis terech' gekomen. Hij heeft tien maandei doorgebracht in een gevangenis nabij Marseille, waaraan de herinnerin- hem nu nog de stuipen op het lijf jaagt, want hij is er verschrikkelijk behandeld. In totaal heeft hij zeven tien maanden in buitenlandse gevan genissen gezeten. Daarom verzocht hij de uiterste clementie van de rechtbank, daarbij aanvoerend dat de moeder van verdachte graag ge negen is haar zoon in de zaak op te nemen. Overigens wilde hij de moeilijke karakter-structuur van zijn cliënt niet ontkennen. Wat niemand in het begin van deze Tour had verwacht heeft Jan Janssen zondag 1.1. bereikt. Wat nog nooit een Nederlandse renner heeft gepresteerd is zondag werkelijkheid geworden. Heel Nederland heeft meegeleefd met die zenuwslopende tijdrit, die Jan Janssen in winst wist om te zetten. Tijdens de Tour heeft Kees Pellenaars niet zo veel moois gezegd over de eventuele winstkansen van Jan Janssen, maar je ziet ook al ben je jager in hart en nieren, je moet de huid van de beer niet verkopen voor je de beer hebt geschoten. Hij draait er nu wel wat omheen, door te zeggen: ik heb dit met een andere bedoeling gedaan, maar dat is een doekje voor het bloe den. Pellenaars schrijft zelf ook in Te- levizier over zijn ervaringen in de Tour toen hij nog ploegleider was, 'maar hij erkent dat hij dikwijls met anderen samenspeelde om een flinke duit te verdienen. Jan Janssen heeft die steun alleen gekregen van zijn ploegmakkers en niet van andere ploegen en daarom vind ik deze prestatie geweldig. Om iemand af te breken is niet moeilijk, maar om je slechte inzicht te beken nen, daar is meer moed voor nodig. Pellenaars zat er flink naast deze keer en laat hij dit dan ook ruiterlijk bekennen, dan vind ik hem een sport- DONGEN J.S. Gaarne wil ik u er op attenderen dat de schrijvers in bovengenoemde rubriek mijn inziens een verkeerde vi sie hebben op het beruchte geval ,,de schoonmoeder van Pellenaars". Wie Kees Pellenaars een beetje beter kent weet dat hij door de heer Goddet de beste ploegleider wordt genoemd en dat hij door en door een leidersfiguur is. Hij weet elite renner op de juiste manier aan te pakken, ook al is dat voor de renner wel eens hard. Pelle naars' uitlatingen t.o.v. Jan Janssen moeten voor deze een psychologische stimulans zijn geweest. Hij staat dus niet in 'n blote of heeft zich ook niet definitief in de vingers gesneden. Wat betreft het minime in2icht van Pellenaars in de wielersport (zoals de heer Mossou dit tracht te noemen). Ik ben er van overtuigd dat als de Pel met deze ploeg de Tour in was gegaan er geen 6 uitvallers waren geweest en er toch zeker meer etappes ge wonnen waren. BREDA C. KLUT Het Ia 'm dan gelukt. Jan Janssen heeft de Tour gewonnen. Een gewel dige prestatie van Janssen, die er zo hard voor gewerkt heeft. Geweldig ook van Ab Geldermans, die hem zo ge weldig gesteund heeft. Alle eer voor Dolman, Den Hartog en Beugels, die met hun drieën Jan geholpen hebben voor wat ze konden. Geweldig ook nog voor de schoonmoeder van Pellenaars, die nu wel opgenomen zal worden in de Tourploeg van het volgend jaar. Jammer alleen voor Kees Pellenaars zelf, die met zijn kritiek en zijn „wij ze raad" zo lekker misgeschoten heeft. Ik hoop dat de K.N.W.U. nu einde lijk 'ns in gaat zien, dat Pellenaars geen man is voor de wielersport. Hij heeft in drie jaar tijd meer afgebro ken dan opgebouwd. Na een goed Televizler-jaar was er niks meer over dan een stel kapotge- reden mensen. Wat zou Karstens voor een renner geweest zijn als Teievlzier niet had bestaan. Waar zijn talenten gebleven als v. Dongen, v. d. Vleuten, enz. Die zijn door Pellenaars van ae weg gehaald. Sommigen werken nog aan een come-back en het is maar een geluk, dat Dolman op tijd naar een an der merk is gegaan. Jan Janssen heeft gelijk, dat hij Pellenaars zoveel mogelijk ontwijkt. Wat moet „De Pel" een verschrikke lijke laatste Tourdag hebben beleefd. Een Tourdag, die stellig miljoenen Nederlanders niet hadden willen mis sen. Tot slot nog wil ik de K.N.W.U. nog even in het zonnetje zetten wat be treft de leiding van de ploeg. Hope lijk mag Ab Geldermans dit nog eens overdoen. DONGEN A. LOONEN Ja „Pel", wat dacht je wel, Zo'n overwinning, zónder rel? Jij had het woord, Jan stelt de daad Je hebt je mond voorbij gepraat! BREDA C. d. D. Discussie gesloten. Redactie. Het oudste squadron van de Konink lijke Luchtmacht, het 322 Squadron, vierde op 12 juni het 25-jarig jubileum. Alhoewel dus op 12 juni 1943 het squadron werd opgericht, heeft men ge meend niet op die dag, doch op 14 sep tember 1968 de werkelijke viering van het jubileum te moeten organiseren in verband met vakanties e.d. Dit jubileum zal op grootse wijze wor. den gevierd en voor het welslagen er van is het noodzakelijk, een zo groot mogelijk aantal oud-322-leden te berei ken. Tot op heden is dit goed, doch er wordt verondersteld, dat nog meer oud-ieden niet zijn bereikt. Teneinde te voorkomen, dat oud-le den geen uitnodiging krijgen worden zij, di» nog geen bericht van het squa dron hebben gehad verzocht hun naam, adres en woonplaats zo spoedig moge lijk aan de Administratie 322 Squadron Vliegbasis Leeuwarden te Leeuwarden bekend te maken Namens het organi serend comité: VLIEGBASIS LEEUWARDEN 2e LT. A. J. RUISCH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 5