in Vlissingen
PFAFF
Containerschip
„Atrevida55
Debussy-concert
werd te duur
Eén wicl-renner
vestigt record
Kanaalschap Eendracht
nu zonder Halsteren
Autobanden-
snijders
actief
F. W. J. Schutte
„Nog nooit
zo erg5
SINAASAPPELEN
TUSSENFASE
Zeeuw directeur
Limburgse
Bestuursschool
DEFINITIEF IN OPRICHTING
Werkgebied
uitgebreid
Jarige man
slaat neef
ziekenhuis in
Tob niet langer.
Ruil uw oude naaimachine in.
Schaf u de moderne Pfaff aan.
Pfaff Naaimachinehuis W. RIKKEN N.V.
EERSTE KEER ZONDER CONTAINERS
MIDDELBURGSE WETHOUDER:
Raadsvergadering
Nieuw-Vossemeer
BELGENDAG
ARGWAAN
3
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 23 JULI 1968
3
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Sinds maan
dag varen in de Australië-dienst
op Vlissingen containerschepen.
Deze nieuwe vorm van zee
transport kwam naar Vlissingen
met het arriveren van het splin
ternieuwe Deense vrachtschip
„Atrevida". Volgens het vaarpro-
gramma zal de Atrevida Vlissin
gen driemaal per jaar, steeds ko
mende van Australië aandoen.
Werkelijke containers heeft de Atre
vida overigens nog niet meegebracht.
Verladers en verschepers zijn het nog
niet eens over een andere wijze van
vervoer van het belangrijkste produkt
op deze lijn, wol, dan nu het geval is.
De kranen haalden maandag op de
Handelskade aan de Vlissingse buiten
haven wol nog in de klassieke ver
pakking, nl. balen, van boord.
Nadat vorige week een vrachtschip
in Vlissingen de eerste in Nederland
aangevoerde Australische sinaasappe
len had gelost, had ook de Atrevida
een partij in haar ruimen. Het ging
ditmaal om drieduizend catons si
naasappelen in totaal ongeveer 75
ton die direct naar de ontvanger
(Albert Heyn) per vrachtauto werden
verder gestransporteerd. Het afme
ren van dit schip eigendom van de
East Asiatic Company te Kopenhagen
had nog een feestelijk tintje om
dat het de eerste reis van de Atrevi
da Europa-Australië vice versa be
trof. De maatschappij hield daarom
maandag een ontvangst aan boord
waarvoor tal van personen uit haven
en handelskringen, gemeentebestuur
enz., waren uitgenodigd.
Gastheer was kapitein E. Prause,
die op de torenhoge brug de haven
loodsen zonken erbij in het niet
vol trots over zijn nieuwe schip ver
telde. De Atrevida is een schip dat
eigenlijk als een tussenfase tussen
een oude en een nieuwe periode op
het gebied van vervoer ter zee kan
worden beschouwd. Terwijl het schip,
zoals gezegd, de wol nog op de ouder
wetse manier in de ruimen heeft ge
stouwd, is hij toch ontworpen en ge
bouwd voor het vervoer van 354 con
tainers. In de ruimen worden die con
tainers vjjfhoog opgestapeld, terwijl
aan dek plaats is voor 108 van derge
lijke „transportkisten".
Kapitein Prause sprak de hoop uit
Vlissingen met de schepen van de
(ADVERTENTIE)
Baronielaan 59, Breda
BEEK - De afdeling Limburg
van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten heeft benoemd tot direc
teur van de Limburgse Bestuurs
school de heer M. Boudens te
Beek (L.). De heer Boudens is in
1936 geboren te 's-Heer Arendsker-
ke (Z). Van 1954 tot 1967 is hij werk
zaam geweest ter gemeentesecreta
rie in Goes en in Bergen op Zoom.
In 1967 werd hij. benoemd tot secre
taris van het Samenwerkingsorgaan
Streekbelangen. Westelijke Mijn
streek in Beek (L). Hij heeft als do
cent meegewerkt aan 'n aantal oplei
dingen voor de bestuursdienst in
Zeeland, N.-Brabamt en Limburg en
is sinds 1966 lid van de examen-
cimmissie voor Gemeente Admini
stratie 1 en 2.
E.A.C. nog dikwijls te kunnen aan
doen. Vervolgens bood de heer W. de
Meijer, directeur van de Vlissingse
vestiging van n.v. John Pbest Co.,
agenten van de rederij, de kapitein
een geschenk aan. Dat bestond uit een
grote foto van de Vlissingse boulevard
bij storm.
Ook de burgemeester van Vlissin
gen, drs. D. Roemers, die tevens sprak
namens de raad van commissarissen
van de n.v. Haven, liet zich niet on
betuigd. Hij bood een fraaie fles met
„inhoud" aan en sprak daarbij de hoop
uit dat de schepen spoedig zullen
kunnen afmeren aan de Nieuwe Han
delskade in Vlissingen oost omdat, zo
als trouwens iedereen 'kon zien, de
ruimte in de oudere Vlissingse havens
„overcrowded" is.
De Atrevida zet dezer dagen de reis
voort naar Bremen waar een reste
rend deel van de lading wol zal wor
den gelost.
De eerste keer had het con'
tainerschip nog geen containers
aan boord.
(Van een onzer verslaggevers)
NIEUW VOSSEMEER De ge
meente Halsteren zal niet deelnemen
in de gemeenschappelijke regeling
„Kanaalschap De Eendracht". Hal
steren heeft van deelname af moe
ten zien, omdat deze gemeente on
mogelijk grOnd zal kunnen inbren
gen in het kanaalschap. Dat is een
gevolg van de laatste ontwikkelin
gen rond de haven van Bergen op
Zoom. Het kanaalschap is, na vier
jaar voorbereidend werk, thans defi
nitief in oprichting.
Deelnemers in de gemeenschappe
lijke regeling zijn, met uitzondering
van Halsteren dus, de aan de Een
dracht gelegen gemeenten: Steenber
gen en Nieuw Vossemeer aan de Bra
bantse en Tholen, St.-Philipsland en
Oud-Vossemeer aan de Zeeuwse kant.
De raad van St.-Philipsland is al ak
koord gegaan met de oprichting van
het kanaalschap. Het voorstel tot op
richting zal binnenkort door de ra
den van de vorige vier gemeenten
behandeld worden. Die van Nieuw
Vossemeer, bijvoorbeeld, zal er vrij
dagavond a.s. over vergaderen.
Het al in '65 opgesteld concept
van de regeling heeft nóg een wij
ziging ondergaan: het werkgebied
van het kanaalschap i.o. is uitge
breid. Het omvat nu de gronden rond
Eendracht, Krabbenbeek, slikken van
De Heene en Vlietmonding.
De totstandkoming van de gemeen
schappelijke regeling is lang uitge
bleven. Om vele en velerlei redenen.
Op het eiland Tholen speelde de ko
mende herindeling van de gemeenten
mee, Halsteren zat met zijn (Bergse)
havenproblemen en er waren ver
schillende burgemeesterswisselingen.
Voorts rezen vragen over de begren
zing van het werkgebied, met name
omdat maar een zeer klein gedeelte
daarvan op Steenbergs grondgebied
bleek te liggen.
Niettemin heeft het kanaalschap
i.o. niet stilgezeten. Men behaalde
diverse successen. Men legde contac
ten met alle instanties, die betrokken
zijn bij de landschapsverzorging, na
tuurbescherming en recreatie in het
gebied rond de Eendracht. Men kreeg
ook een vertegenwoordiger in de
sub-groep recreatie van de Schelde-
Rijnverbinding. De directie van de
arbeidsvoorziening verleende 'n sub
sidie van ruim 22.000 gulden in de
voorbereidingskosten van de plannen
op het stuk van de recreatie langs
de Eendracht. De Grontmij heeft a'
een rapport opgesteld over de re
creatieve mogelijkheden in het Een-
drachtgebied.
Zoals wellicht bekend wil het ba-
naalschap de belangen van land
schapsverzorging, natuurbescherming
en recreatie langs de Eendracht,
die in het kader van de aanleg van
de Schelde - Rijnverbinding zal wor
den verbreed en gekanaliseerd, be
hartigen. Het wil „werk met werk"
verzetten, namelijk de specie, die uit
de Eendracht zal worden gehaald, ge
bruiken voor de verbetering van het
landschap.
Er is nu spoed geboden bij de op
richting van het schap. De uitvoering
van enkele plannen moet zeer bin
nenkort kunnen beginnen. In dit sta
dium moet het kanaalschap als of
ficieel „persoon" naar buiten uit
kunnen treden.
Het kaïnaalschap, waarvan het alge
meen bestuur zal worden gevormd
door de burgemeesters en telkens
drie raadsleden van de deelnemende
gemeenten, zal op 13 augustus al zijn
eerste vergadering houden in het
Steenbergse gemeentehuis.
(Van onze correspondent)
GOES Vanaf zondagavond 11
uur zijn vandalen in het centrum van
Goes bezig geweest van diverse auto's
de banden te versnijden. Een journa
list van de P.Z.C. trof zijn auto aan
met vier stukgesneden banden. Dok
ter Van Maanen had twee stuk ge
sneden banden, terwijl er nog ver
schillende andere meldingen bij de
politie binnenkwamen. De politie
wijst op het grote gevaar dat de ban
den, die niet helemaal zijn doorge
sneden, bij het rijden tot een onver
wachte klapband kunnen leiden, met
alle gevolgen van dien. De politie
verzoekt daarom iedereen die hier
omtrent inlichtingen kan geven, zich
te vervoegen op het politiebureau te
Goes.
(Van onze correspondent)
EINDHOVEN De Eindho-
vense politie heeft in de nacht
van zondag op maandag de 18-
jarige J. H. gearresteerd, die
voor café „De Vliegende Hollan
der" zijn 41-jarige neef G. M.
zodanig letsel heeft toegebracht
dat hij in het ziekenhuis moest
worden opgenomen. H. had die
avond zijn verjaardag gevierd in
gezelschap van zijn neef. Bij het
verlaten van het café kregen zij
onenigheid, waarna ze slaags
raakten. M. liep een gebroken
neus en enkele kneuzingen op.
(ADVERTENTIE)
Bij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers
in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht
welk mok, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid
eens in een Pfaff-zaak.
ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN
248.-tot 798.-
ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER
BERGEN OP ZOOM:
TERNEUZEN
Kortemeestraat 17
Nieuwe Diepstraat 23
tel. «1640-5878
tel. 01150-2294
Verder verkrijgbaar bij:
A. C. BASTIAANSE Papegaaistraat 4, Goes
H. A. DE BREUCK
G. HEMELAAR
G. HEMELAAR
tel. 01100-7476
B. F. v. Waesberghestr. 16, Hulst tel. 01140-2215
Nieuwendijk 29, Vlissingen tel. 01184-3729
Langeviele, Middelburg tel. 01180-5241
„ALLE Achten van Chaam van na de
oorlog heb ik hier meegemaakt",
zegt politiecommandant F. Schutte.
„De eerste voor mij was die van 1947.
We moesten toen op de dag van de
koers 's morgens om vier uur nog
puin gaan ruimen van de verwoeste
kerk om de rijbaan vrij te maken."
„OOK toen al was de „Acht" een wie
lerkoers met een aparte sfeer. Al
was het toen nog niet zo druk, en
niet zo commercieel als nu. De grote
toeloop kwam pas goed op gang in
de tijd. van Willem van Est en Wout
Wagtmans. In de tijd dus dat de
Nederlandse 'Tour de France-ploeg
naam begon te maken. Vanaf die pe
riode is de Acht van Chaam, die van
Brasschaet gaan overtreffen."
„IN de eerste jaren na de oorlog kon
den we het werk nog af met 10 tot
15 man politie. Morgen zijn er voor
de goede gang van zaken zo'n 55
rijkspolitiemannen in touw hier in
Chaam. Het is voor allen een zware
dag. Want sommigen, ze komen uit
het gehele district, moeten om vijf
uur al van huis, en ze zijn 's avonds
pas rond negen uur klaar. Maar we
zien toch nooit tegen de ronde op.
Ook al is het stormachtig druk, het
publiek bezorgt ons over het alge
meen weinig last."
„MAAR je moet je ook als politieman
weten aan te passen aan de sfeer en
de mentaliteit op zo'n dag. Je weet
dat lang niet iedereen die hier komt
komt om naar de koers te kijken.
Veel mensen vinden hun vertier bui
ten het parcours, in de cafés en de
feesttenten. En als je dan op het
eind van de dag soms iemand zijn
roes ziet uitslapen onder een tribune,
dan is dat nog geen ramp, zolang hij
niemand in de weg ligt."
„AL 23 jaar heb ik mi de zorg voor
de verkeersmaatregelen, zoals het
uitzetten van verkeersborden, tot aan
Breda, Nieuw Ginneken, Gilze, Uli-
coten, Baarle-N assau én Alphen.
Hoeveel er dat zijn? Ik durf het niet
te zeggen. Maar het is een vracht
wagen vol."
„DIT jaar rekenen we nog meer dan
anders op de medewerking van het
publiek. Wbnt we verwachten een
topjaar nu Jan Janssen de Tourwin
naar komt. Vandaag zullen zoals ge
woonlijk de eerste bezoekers al arri
veren. We verwachten ook veel Bel
gen. We zouden het bijzonder op
prijs stellen als de mensen, vooral bij
de finish, de weg vrijlieten voor de
renners. Want eerlijk gezegd, het is
levensgevaarlijk. Helaas hebben we
al diverse coureurs zien verongeluk
ken ten gevolge van het opdringen
van het publiek. Er zijn daardoor
zelfs wel eens favorieten va/n httft
overwinning afgehouden."
Het is toch te slecht weer om buiten te spelen.
(Van een onzer verslaggevers)
NIEUW-VOSSEMEER Vrijdag
avond komt de raad in openbare ver
gadering bijeen. Er is een vrij lij
vige agenda. De raad zal o.m. moe
ten beslissen over voorsteilen tot
verhoging van de subsidie aan het
Regionaal Sociaal Charitatief Cen
trum tot 50 procent (was 45 pet.)
van de netto kosten en het verlenen
van een subsidie van f 1000.aan
de werkgroep jeugd.
Voorts is er een voorstel tot het
aangaan van een kasgeldlening van
f 600.000,— bij de n.v. Bank voor
Nederlandse Gemeenten. Het geld is
bestemd voor de aflossing van een
andere kasgeldlening (f 150.000,
en voor de financiering van diverse
objecten. Andere voorstellen zijn
die tot het aanstellen van een amb
tenaar bij de dienst openbare wer
ken (op de aanbeveling zijn geplaatst
de heren A. Dam en J. Musters, bei
den uit Nieuw-Vossemeer); tot aan
stelling van een vakleerkracht hand
werken voor de beide lagere scho
len; tot het onbewoonbaar verkla
ren van de woning aan de Rijksweg
73-75; tot het bestemmen tot open
baar voetpad van een stukje grond
aan de Weenerstraat; tot het aan
brengen van wijzigingen in de leges
verordening, de verordening studie-
bijdragen, de bouwverordening en
de verordening geldelijke steun
doorstroming.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Het becijferde
tekort bij het door laten gaan van het
Debussy-concert was f 3500,Waar
schijnlijk zou dat zelfs tot f 4.000,
zijn opgelopen. Dat zon hebben bete
kend dat elke bezoeker aan het con
cert voor honderd gulden door de ge
meente zou zijn gesubsidieerd. Dat
vonden we wel een beetje te veel!".
Aldus de iMddelburgse wethouder M.
Hubregtse, in zijn repliek op opmer
kingen over het op het laatste mo
ment afgelaste recital.
De heer Hubregtse herhaalde het
standpunt van b. en w. (eerder uit
eengezet in antwoord op schriftelijke
vragen van het C.H.-raadslid drs. H.
Hietkamp), dat het voor de uitvoe
rende kunstenaars onaangenaam zou
zijn geweest om voor zo'n klein pu
bliek er waren nauwelijks dertig
kaarten verkocht te moeten optre
den.
„Als we het concert hadden laten
doorgaan, hadden we ook krediet ge
had", aldus de heer Hubregtse die
verzekerde, dat in de toekomst zeker
op een vroeger tijdstip met de direc
tie van het Holland Festival zal wor
den overlegd over de programmakeu
ze. Hij zei te menen, dat wanneer
Chopin op het programma had ge
staan, zeker voldoende publiek zou
zijn gekomen.
Een suggestie van de heer Hiet
kamp om het publiek door een bege
leiding van b.v. de vakbonden en de
Zeeuwse Volksuniversiteit „rijp te
maken voor dergelijke evenementen"
wees de heer Hubregtse met beslist
heid van de hand. „We moeten niet
proberen de mensen op te voeden.
Het moet een kwestie van vrije wil
blijven", zei de wethouder.
Ir. J. Mol P.v.d.A. had zich eerder
achter het besluit van het gemeente
bestuur gesteld. Hij had er geen be
hoefte aan om het college vermanend
toe te spreken. „De geringe belang
stelling is gewoon een voortvloeisel
uit de wet der grote getallen, die voor
Middelburg nu eenmaal klein uitvalt",
aldus de heer Mol.
HULST/SLUIS „We weten er
gewoon geen raad mee. Het is nog
nooit zo erg geweest". Dit zei kort
en krachtig de rijkspolitie in Hulst
over de drukte in en buiten de stad
gisteren i.v.m. de viering door de
Belgische naburen van de onafhan
kelijkheidsdag. Ook de politie in
Sluis zat min ot meer met de handen
in het haar.
Het is bar. In elk hoekje en
gaatje staat een auto, en het blijft
maar stromen", aldus onze zegsman
in Sluis. Sluis en Hulst waren voor
Zeeuwsch-Vlaanderen wel de toppers
in de verkeersdrukte. Oostburg, Ter-
neuzen en Axel belangrijke cen
tra toonden een ietwat rustiger
beeld.
In Hulst was het gisteren boven
dien nog marktdag. De auto's moes
ten tot ver buiten Hulst, zelfs op het
erf van een boerderij een parkeer
plaats zoeken.
„De Belgen zijn verstandiger dan
wij", zei burgemeester Molthoff van
Huist dezer dagen in een radiopro
gramma. „Ze hebben vijf nationale
feestdagen per jaar, en als er een op
zondag valt nemen ze op maandag
vrijaf".
We durven verzekeren dat de po
litie in Hulst hier wel mee kon in
stemmen, zij het gisteren dan ook
met weinig enthousiasme: „Laten ze
maar een stuk van de Buitenvest
dichtgooien om meer parkeerruimte
te krijgert".
Zou dat niet nog verstandiger
zijm
JANUS DE JONGH
veel afgezien
„maken dat ik in totaal ongeveer
560.000 omwentelingen heb gemaakt
in die tien dagen".
„Met de politie heb ik nergens
last gehad. Over het algemeen keek
men wei wat vreemd op, als zo'n
vreemde eend zich ineens uit het
verkeer losmaakte, maar er is geen
politieman geweest die mij heeft ge
last om af te stappen".
Janus de Jongh kon voor zijn
eenzame rit geen sponsor of ver
zorger vinden. Daarom nam hij zijn
autootje mee. Dat had voor- en na
delen. Hij kon nu voldoende spul
len, die hij onderweg nodig had, in
zijn auto neenemen en de eerste
(jachten gebruikte hij zijn auto om
er in te overnachten. Het nadeel
was dat hij iedere dag, na een tra
ject te hebben afgelegd, met de
trein naar zijn vorige standplaats
moest om zijn auto op te halen.
„Maar", zegt Janus de Jongh, als
hij argwaan ruikt, „ik heb geen me
terfje gespijbeld".
„Wie wil vermageren kan ik een
dergelijke trip van harte aanbeve
len, want ik ben zelf een twintig
pond afgevallen".
Financieel zijn hem de resultaten
van deze onderneming bepaald niet
meegevallen. Hij had gedacht met
de opbrengst van zijn kaarten en
met wat steun van grote bedrijven,
waarvoor hij reclame zou maken,
een klein kapitaaltje te kunnen ver
garen voor de aankoop van een
nieuw hotelbedrijf. Die illusie heeft
hij al gauw laten varen. De trip
heeft hem goed gedaan, maar za
kelijk was het geen succes. Dat be
tekent niet dat de Bredanaar het
er nu maar bij laat zitten. Hij wil
nu zelf een eenwielige hometrainer
bouwen en daarmee in cafés de
monstraties geven.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Janus de Jongh (53),
oud-hoteleigenaar uit Willemstad,
die zich had voorgenomen om in
drie weken tijd op zijn eenwieler
van Maastricht naar Groningen te
fietsen, heeft dit karwei in tien da
gen volbracht. Zaterdagmiddag,
twee uur eerer dan hij had gepland,
reed hij op zijn eenwielertje de stad
Groningen binnen, in gezelschap
van een drumband en een wagen
van de Wegenwacht.
Met een beetje zadelpijn, twintig
pond lichter, maar met het tevre
den gevoel dat hij de 350 kilometers
in toptijd had afgelegd, stapte hij
zaterdagmiddag in de schaduw van
de Martinitoren van zijn eenwieler
tje.
„Op 11 juli ben ik in Maastricht
gestart. De belangstelling was
enorm en de eerste dag heb ik het
me bepaald niet gemakkelijk ge
maakt, want ik had me voorgeno
men om ook nog even de Cauberg
te doen, dat was een hele klus, want
het stortregende die dag. Met mijn
armen gespreid en met wat achter
waartse fietsbewegingen slaagde ik
er in om heel langzaam de steile
helling af te komen. Kort na de
Cauberg kreeg ik een fietspad dat
vol met kuilen en barsten zat. Op
die dag heb ik, zoals de wielren
ners dat noemen, veel afgezien".
Janus de Jongh, mager maar ge
bruind, reed via Heerlen, Sittard,
Roermond, Venlo, Nijmegen, Arn
hem, Zwolle, Meppel, Assen naar
Groningen.
Overal waar hij kwam was de be
langstelling voor zijn optreden bij
zonder groot. Soms waren er kleine
oploopjes, soms ook duikelde hij
midden in een stadsfeest en bete
kende zijn verschijning alleen maar
verhoging van de feestvreugde.
Gemiddeld legde hij 35 tot 40 ki
lometer per dag af. „Zevenhonderd
omwentelingen per kilometer", zo
rekent de heer De Jongh ons uit,