in Vlissingen PFAFF Containerschip „Atrevida55 Debussy-concert werd te duur Eén wicl-renner vestigt record Kanaalschap Eendracht nu zonder Halsteren Autobanden- snijders actief F. W. J. Schutte „Nog nooit zo erg5 SINAASAPPELEN TUSSENFASE Zeeuw directeur Limburgse Bestuursschool DEFINITIEF IN OPRICHTING Werkgebied uitgebreid Jarige man slaat neef ziekenhuis in Tob niet langer. Ruil uw oude naaimachine in. Schaf u de moderne Pfaff aan. Pfaff Naaimachinehuis W. RIKKEN N.V. EERSTE KEER ZONDER CONTAINERS MIDDELBURGSE WETHOUDER: Raadsvergadering Nieuw-Vossemeer BELGENDAG ARGWAAN 3 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 23 JULI 1968 3 (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Sinds maan dag varen in de Australië-dienst op Vlissingen containerschepen. Deze nieuwe vorm van zee transport kwam naar Vlissingen met het arriveren van het splin ternieuwe Deense vrachtschip „Atrevida". Volgens het vaarpro- gramma zal de Atrevida Vlissin gen driemaal per jaar, steeds ko mende van Australië aandoen. Werkelijke containers heeft de Atre vida overigens nog niet meegebracht. Verladers en verschepers zijn het nog niet eens over een andere wijze van vervoer van het belangrijkste produkt op deze lijn, wol, dan nu het geval is. De kranen haalden maandag op de Handelskade aan de Vlissingse buiten haven wol nog in de klassieke ver pakking, nl. balen, van boord. Nadat vorige week een vrachtschip in Vlissingen de eerste in Nederland aangevoerde Australische sinaasappe len had gelost, had ook de Atrevida een partij in haar ruimen. Het ging ditmaal om drieduizend catons si naasappelen in totaal ongeveer 75 ton die direct naar de ontvanger (Albert Heyn) per vrachtauto werden verder gestransporteerd. Het afme ren van dit schip eigendom van de East Asiatic Company te Kopenhagen had nog een feestelijk tintje om dat het de eerste reis van de Atrevi da Europa-Australië vice versa be trof. De maatschappij hield daarom maandag een ontvangst aan boord waarvoor tal van personen uit haven en handelskringen, gemeentebestuur enz., waren uitgenodigd. Gastheer was kapitein E. Prause, die op de torenhoge brug de haven loodsen zonken erbij in het niet vol trots over zijn nieuwe schip ver telde. De Atrevida is een schip dat eigenlijk als een tussenfase tussen een oude en een nieuwe periode op het gebied van vervoer ter zee kan worden beschouwd. Terwijl het schip, zoals gezegd, de wol nog op de ouder wetse manier in de ruimen heeft ge stouwd, is hij toch ontworpen en ge bouwd voor het vervoer van 354 con tainers. In de ruimen worden die con tainers vjjfhoog opgestapeld, terwijl aan dek plaats is voor 108 van derge lijke „transportkisten". Kapitein Prause sprak de hoop uit Vlissingen met de schepen van de (ADVERTENTIE) Baronielaan 59, Breda BEEK - De afdeling Limburg van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft benoemd tot direc teur van de Limburgse Bestuurs school de heer M. Boudens te Beek (L.). De heer Boudens is in 1936 geboren te 's-Heer Arendsker- ke (Z). Van 1954 tot 1967 is hij werk zaam geweest ter gemeentesecreta rie in Goes en in Bergen op Zoom. In 1967 werd hij. benoemd tot secre taris van het Samenwerkingsorgaan Streekbelangen. Westelijke Mijn streek in Beek (L). Hij heeft als do cent meegewerkt aan 'n aantal oplei dingen voor de bestuursdienst in Zeeland, N.-Brabamt en Limburg en is sinds 1966 lid van de examen- cimmissie voor Gemeente Admini stratie 1 en 2. E.A.C. nog dikwijls te kunnen aan doen. Vervolgens bood de heer W. de Meijer, directeur van de Vlissingse vestiging van n.v. John Pbest Co., agenten van de rederij, de kapitein een geschenk aan. Dat bestond uit een grote foto van de Vlissingse boulevard bij storm. Ook de burgemeester van Vlissin gen, drs. D. Roemers, die tevens sprak namens de raad van commissarissen van de n.v. Haven, liet zich niet on betuigd. Hij bood een fraaie fles met „inhoud" aan en sprak daarbij de hoop uit dat de schepen spoedig zullen kunnen afmeren aan de Nieuwe Han delskade in Vlissingen oost omdat, zo als trouwens iedereen 'kon zien, de ruimte in de oudere Vlissingse havens „overcrowded" is. De Atrevida zet dezer dagen de reis voort naar Bremen waar een reste rend deel van de lading wol zal wor den gelost. De eerste keer had het con' tainerschip nog geen containers aan boord. (Van een onzer verslaggevers) NIEUW VOSSEMEER De ge meente Halsteren zal niet deelnemen in de gemeenschappelijke regeling „Kanaalschap De Eendracht". Hal steren heeft van deelname af moe ten zien, omdat deze gemeente on mogelijk grOnd zal kunnen inbren gen in het kanaalschap. Dat is een gevolg van de laatste ontwikkelin gen rond de haven van Bergen op Zoom. Het kanaalschap is, na vier jaar voorbereidend werk, thans defi nitief in oprichting. Deelnemers in de gemeenschappe lijke regeling zijn, met uitzondering van Halsteren dus, de aan de Een dracht gelegen gemeenten: Steenber gen en Nieuw Vossemeer aan de Bra bantse en Tholen, St.-Philipsland en Oud-Vossemeer aan de Zeeuwse kant. De raad van St.-Philipsland is al ak koord gegaan met de oprichting van het kanaalschap. Het voorstel tot op richting zal binnenkort door de ra den van de vorige vier gemeenten behandeld worden. Die van Nieuw Vossemeer, bijvoorbeeld, zal er vrij dagavond a.s. over vergaderen. Het al in '65 opgesteld concept van de regeling heeft nóg een wij ziging ondergaan: het werkgebied van het kanaalschap i.o. is uitge breid. Het omvat nu de gronden rond Eendracht, Krabbenbeek, slikken van De Heene en Vlietmonding. De totstandkoming van de gemeen schappelijke regeling is lang uitge bleven. Om vele en velerlei redenen. Op het eiland Tholen speelde de ko mende herindeling van de gemeenten mee, Halsteren zat met zijn (Bergse) havenproblemen en er waren ver schillende burgemeesterswisselingen. Voorts rezen vragen over de begren zing van het werkgebied, met name omdat maar een zeer klein gedeelte daarvan op Steenbergs grondgebied bleek te liggen. Niettemin heeft het kanaalschap i.o. niet stilgezeten. Men behaalde diverse successen. Men legde contac ten met alle instanties, die betrokken zijn bij de landschapsverzorging, na tuurbescherming en recreatie in het gebied rond de Eendracht. Men kreeg ook een vertegenwoordiger in de sub-groep recreatie van de Schelde- Rijnverbinding. De directie van de arbeidsvoorziening verleende 'n sub sidie van ruim 22.000 gulden in de voorbereidingskosten van de plannen op het stuk van de recreatie langs de Eendracht. De Grontmij heeft a' een rapport opgesteld over de re creatieve mogelijkheden in het Een- drachtgebied. Zoals wellicht bekend wil het ba- naalschap de belangen van land schapsverzorging, natuurbescherming en recreatie langs de Eendracht, die in het kader van de aanleg van de Schelde - Rijnverbinding zal wor den verbreed en gekanaliseerd, be hartigen. Het wil „werk met werk" verzetten, namelijk de specie, die uit de Eendracht zal worden gehaald, ge bruiken voor de verbetering van het landschap. Er is nu spoed geboden bij de op richting van het schap. De uitvoering van enkele plannen moet zeer bin nenkort kunnen beginnen. In dit sta dium moet het kanaalschap als of ficieel „persoon" naar buiten uit kunnen treden. Het kaïnaalschap, waarvan het alge meen bestuur zal worden gevormd door de burgemeesters en telkens drie raadsleden van de deelnemende gemeenten, zal op 13 augustus al zijn eerste vergadering houden in het Steenbergse gemeentehuis. (Van onze correspondent) GOES Vanaf zondagavond 11 uur zijn vandalen in het centrum van Goes bezig geweest van diverse auto's de banden te versnijden. Een journa list van de P.Z.C. trof zijn auto aan met vier stukgesneden banden. Dok ter Van Maanen had twee stuk ge sneden banden, terwijl er nog ver schillende andere meldingen bij de politie binnenkwamen. De politie wijst op het grote gevaar dat de ban den, die niet helemaal zijn doorge sneden, bij het rijden tot een onver wachte klapband kunnen leiden, met alle gevolgen van dien. De politie verzoekt daarom iedereen die hier omtrent inlichtingen kan geven, zich te vervoegen op het politiebureau te Goes. (Van onze correspondent) EINDHOVEN De Eindho- vense politie heeft in de nacht van zondag op maandag de 18- jarige J. H. gearresteerd, die voor café „De Vliegende Hollan der" zijn 41-jarige neef G. M. zodanig letsel heeft toegebracht dat hij in het ziekenhuis moest worden opgenomen. H. had die avond zijn verjaardag gevierd in gezelschap van zijn neef. Bij het verlaten van het café kregen zij onenigheid, waarna ze slaags raakten. M. liep een gebroken neus en enkele kneuzingen op. (ADVERTENTIE) Bij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht welk mok, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid eens in een Pfaff-zaak. ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN 248.-tot 798.- ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER BERGEN OP ZOOM: TERNEUZEN Kortemeestraat 17 Nieuwe Diepstraat 23 tel. «1640-5878 tel. 01150-2294 Verder verkrijgbaar bij: A. C. BASTIAANSE Papegaaistraat 4, Goes H. A. DE BREUCK G. HEMELAAR G. HEMELAAR tel. 01100-7476 B. F. v. Waesberghestr. 16, Hulst tel. 01140-2215 Nieuwendijk 29, Vlissingen tel. 01184-3729 Langeviele, Middelburg tel. 01180-5241 „ALLE Achten van Chaam van na de oorlog heb ik hier meegemaakt", zegt politiecommandant F. Schutte. „De eerste voor mij was die van 1947. We moesten toen op de dag van de koers 's morgens om vier uur nog puin gaan ruimen van de verwoeste kerk om de rijbaan vrij te maken." „OOK toen al was de „Acht" een wie lerkoers met een aparte sfeer. Al was het toen nog niet zo druk, en niet zo commercieel als nu. De grote toeloop kwam pas goed op gang in de tijd. van Willem van Est en Wout Wagtmans. In de tijd dus dat de Nederlandse 'Tour de France-ploeg naam begon te maken. Vanaf die pe riode is de Acht van Chaam, die van Brasschaet gaan overtreffen." „IN de eerste jaren na de oorlog kon den we het werk nog af met 10 tot 15 man politie. Morgen zijn er voor de goede gang van zaken zo'n 55 rijkspolitiemannen in touw hier in Chaam. Het is voor allen een zware dag. Want sommigen, ze komen uit het gehele district, moeten om vijf uur al van huis, en ze zijn 's avonds pas rond negen uur klaar. Maar we zien toch nooit tegen de ronde op. Ook al is het stormachtig druk, het publiek bezorgt ons over het alge meen weinig last." „MAAR je moet je ook als politieman weten aan te passen aan de sfeer en de mentaliteit op zo'n dag. Je weet dat lang niet iedereen die hier komt komt om naar de koers te kijken. Veel mensen vinden hun vertier bui ten het parcours, in de cafés en de feesttenten. En als je dan op het eind van de dag soms iemand zijn roes ziet uitslapen onder een tribune, dan is dat nog geen ramp, zolang hij niemand in de weg ligt." „AL 23 jaar heb ik mi de zorg voor de verkeersmaatregelen, zoals het uitzetten van verkeersborden, tot aan Breda, Nieuw Ginneken, Gilze, Uli- coten, Baarle-N assau én Alphen. Hoeveel er dat zijn? Ik durf het niet te zeggen. Maar het is een vracht wagen vol." „DIT jaar rekenen we nog meer dan anders op de medewerking van het publiek. Wbnt we verwachten een topjaar nu Jan Janssen de Tourwin naar komt. Vandaag zullen zoals ge woonlijk de eerste bezoekers al arri veren. We verwachten ook veel Bel gen. We zouden het bijzonder op prijs stellen als de mensen, vooral bij de finish, de weg vrijlieten voor de renners. Want eerlijk gezegd, het is levensgevaarlijk. Helaas hebben we al diverse coureurs zien verongeluk ken ten gevolge van het opdringen van het publiek. Er zijn daardoor zelfs wel eens favorieten va/n httft overwinning afgehouden." Het is toch te slecht weer om buiten te spelen. (Van een onzer verslaggevers) NIEUW-VOSSEMEER Vrijdag avond komt de raad in openbare ver gadering bijeen. Er is een vrij lij vige agenda. De raad zal o.m. moe ten beslissen over voorsteilen tot verhoging van de subsidie aan het Regionaal Sociaal Charitatief Cen trum tot 50 procent (was 45 pet.) van de netto kosten en het verlenen van een subsidie van f 1000.aan de werkgroep jeugd. Voorts is er een voorstel tot het aangaan van een kasgeldlening van f 600.000,— bij de n.v. Bank voor Nederlandse Gemeenten. Het geld is bestemd voor de aflossing van een andere kasgeldlening (f 150.000, en voor de financiering van diverse objecten. Andere voorstellen zijn die tot het aanstellen van een amb tenaar bij de dienst openbare wer ken (op de aanbeveling zijn geplaatst de heren A. Dam en J. Musters, bei den uit Nieuw-Vossemeer); tot aan stelling van een vakleerkracht hand werken voor de beide lagere scho len; tot het onbewoonbaar verkla ren van de woning aan de Rijksweg 73-75; tot het bestemmen tot open baar voetpad van een stukje grond aan de Weenerstraat; tot het aan brengen van wijzigingen in de leges verordening, de verordening studie- bijdragen, de bouwverordening en de verordening geldelijke steun doorstroming. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Het becijferde tekort bij het door laten gaan van het Debussy-concert was f 3500,Waar schijnlijk zou dat zelfs tot f 4.000, zijn opgelopen. Dat zon hebben bete kend dat elke bezoeker aan het con cert voor honderd gulden door de ge meente zou zijn gesubsidieerd. Dat vonden we wel een beetje te veel!". Aldus de iMddelburgse wethouder M. Hubregtse, in zijn repliek op opmer kingen over het op het laatste mo ment afgelaste recital. De heer Hubregtse herhaalde het standpunt van b. en w. (eerder uit eengezet in antwoord op schriftelijke vragen van het C.H.-raadslid drs. H. Hietkamp), dat het voor de uitvoe rende kunstenaars onaangenaam zou zijn geweest om voor zo'n klein pu bliek er waren nauwelijks dertig kaarten verkocht te moeten optre den. „Als we het concert hadden laten doorgaan, hadden we ook krediet ge had", aldus de heer Hubregtse die verzekerde, dat in de toekomst zeker op een vroeger tijdstip met de direc tie van het Holland Festival zal wor den overlegd over de programmakeu ze. Hij zei te menen, dat wanneer Chopin op het programma had ge staan, zeker voldoende publiek zou zijn gekomen. Een suggestie van de heer Hiet kamp om het publiek door een bege leiding van b.v. de vakbonden en de Zeeuwse Volksuniversiteit „rijp te maken voor dergelijke evenementen" wees de heer Hubregtse met beslist heid van de hand. „We moeten niet proberen de mensen op te voeden. Het moet een kwestie van vrije wil blijven", zei de wethouder. Ir. J. Mol P.v.d.A. had zich eerder achter het besluit van het gemeente bestuur gesteld. Hij had er geen be hoefte aan om het college vermanend toe te spreken. „De geringe belang stelling is gewoon een voortvloeisel uit de wet der grote getallen, die voor Middelburg nu eenmaal klein uitvalt", aldus de heer Mol. HULST/SLUIS „We weten er gewoon geen raad mee. Het is nog nooit zo erg geweest". Dit zei kort en krachtig de rijkspolitie in Hulst over de drukte in en buiten de stad gisteren i.v.m. de viering door de Belgische naburen van de onafhan kelijkheidsdag. Ook de politie in Sluis zat min ot meer met de handen in het haar. Het is bar. In elk hoekje en gaatje staat een auto, en het blijft maar stromen", aldus onze zegsman in Sluis. Sluis en Hulst waren voor Zeeuwsch-Vlaanderen wel de toppers in de verkeersdrukte. Oostburg, Ter- neuzen en Axel belangrijke cen tra toonden een ietwat rustiger beeld. In Hulst was het gisteren boven dien nog marktdag. De auto's moes ten tot ver buiten Hulst, zelfs op het erf van een boerderij een parkeer plaats zoeken. „De Belgen zijn verstandiger dan wij", zei burgemeester Molthoff van Huist dezer dagen in een radiopro gramma. „Ze hebben vijf nationale feestdagen per jaar, en als er een op zondag valt nemen ze op maandag vrijaf". We durven verzekeren dat de po litie in Hulst hier wel mee kon in stemmen, zij het gisteren dan ook met weinig enthousiasme: „Laten ze maar een stuk van de Buitenvest dichtgooien om meer parkeerruimte te krijgert". Zou dat niet nog verstandiger zijm JANUS DE JONGH veel afgezien „maken dat ik in totaal ongeveer 560.000 omwentelingen heb gemaakt in die tien dagen". „Met de politie heb ik nergens last gehad. Over het algemeen keek men wei wat vreemd op, als zo'n vreemde eend zich ineens uit het verkeer losmaakte, maar er is geen politieman geweest die mij heeft ge last om af te stappen". Janus de Jongh kon voor zijn eenzame rit geen sponsor of ver zorger vinden. Daarom nam hij zijn autootje mee. Dat had voor- en na delen. Hij kon nu voldoende spul len, die hij onderweg nodig had, in zijn auto neenemen en de eerste (jachten gebruikte hij zijn auto om er in te overnachten. Het nadeel was dat hij iedere dag, na een tra ject te hebben afgelegd, met de trein naar zijn vorige standplaats moest om zijn auto op te halen. „Maar", zegt Janus de Jongh, als hij argwaan ruikt, „ik heb geen me terfje gespijbeld". „Wie wil vermageren kan ik een dergelijke trip van harte aanbeve len, want ik ben zelf een twintig pond afgevallen". Financieel zijn hem de resultaten van deze onderneming bepaald niet meegevallen. Hij had gedacht met de opbrengst van zijn kaarten en met wat steun van grote bedrijven, waarvoor hij reclame zou maken, een klein kapitaaltje te kunnen ver garen voor de aankoop van een nieuw hotelbedrijf. Die illusie heeft hij al gauw laten varen. De trip heeft hem goed gedaan, maar za kelijk was het geen succes. Dat be tekent niet dat de Bredanaar het er nu maar bij laat zitten. Hij wil nu zelf een eenwielige hometrainer bouwen en daarmee in cafés de monstraties geven. (Van een onzer verslaggevers) BREDA Janus de Jongh (53), oud-hoteleigenaar uit Willemstad, die zich had voorgenomen om in drie weken tijd op zijn eenwieler van Maastricht naar Groningen te fietsen, heeft dit karwei in tien da gen volbracht. Zaterdagmiddag, twee uur eerer dan hij had gepland, reed hij op zijn eenwielertje de stad Groningen binnen, in gezelschap van een drumband en een wagen van de Wegenwacht. Met een beetje zadelpijn, twintig pond lichter, maar met het tevre den gevoel dat hij de 350 kilometers in toptijd had afgelegd, stapte hij zaterdagmiddag in de schaduw van de Martinitoren van zijn eenwieler tje. „Op 11 juli ben ik in Maastricht gestart. De belangstelling was enorm en de eerste dag heb ik het me bepaald niet gemakkelijk ge maakt, want ik had me voorgeno men om ook nog even de Cauberg te doen, dat was een hele klus, want het stortregende die dag. Met mijn armen gespreid en met wat achter waartse fietsbewegingen slaagde ik er in om heel langzaam de steile helling af te komen. Kort na de Cauberg kreeg ik een fietspad dat vol met kuilen en barsten zat. Op die dag heb ik, zoals de wielren ners dat noemen, veel afgezien". Janus de Jongh, mager maar ge bruind, reed via Heerlen, Sittard, Roermond, Venlo, Nijmegen, Arn hem, Zwolle, Meppel, Assen naar Groningen. Overal waar hij kwam was de be langstelling voor zijn optreden bij zonder groot. Soms waren er kleine oploopjes, soms ook duikelde hij midden in een stadsfeest en bete kende zijn verschijning alleen maar verhoging van de feestvreugde. Gemiddeld legde hij 35 tot 40 ki lometer per dag af. „Zevenhonderd omwentelingen per kilometer", zo rekent de heer De Jongh ons uit,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3