PHILIPS VAST
k laat
n de
5?
men
an Janssen
ÉLFORTH
Europ
ees vervoer:
BEPALING TEGEN GROTE KARTELS
RUSTTIJDENBESLUIT
240 VERGUNNINGEN
WINSTMARGE VAN 23 PROCENT
SURÏNAAMSE
BAUXIET
CONCESSIE
Wegrt
'estaurants
aan cïe £rens
toegestaan
Telefoonverkeer
met België
liad vertraging
240
BOLSBERRY
SODA
WWW Vli
Y.S.-hulp
drastisch
besnoeid
Minimumloon bij
overheid omhoog
Aarkten en veilingen
amsterdamse
effectenbeurs
Bankgi rocentra le
koopt computer
19
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 20 JULI 1968
23
gever)
kans. De Belgen hadden
ivereengekomen, dat men
ten ontsnappen om Jans-
len. Voor de rest zou de
n het peloton rijden, met
De ploeg van Bracke, de
van zaken. Bracke zelf
nen hadden er eveneens
et in gevaar komen. Die
beheerst.
jitie. „Duw je aan mij af"
t Beugels. Janssen schudde
„Ik sprint niet mee" ant-
hij. De wielerbaan werd be.
defroot perste zijn krachten
won het van Bitossi.
gleed, volkomen ontspan.
de eindstreep. Hij stapte
r zijn fiets. Er lag een oceaan
tussen de Janssen van nu
p de Cordon. Op de Cordon
an zijn fiets, nu had hij nau.
en versnelde ademhaling,
iten sparen", lachte hij „het
weg naar Parijs een explosie
rit worden".
ans reed inmiddels zijn ere-
ij had de Fransman Grain in
irint verslagen. „De ritzege
ile trui, wat wil je nog
pronkte ploegleider Frans
londag zetten we de kroon
;rk, Herman Van Springel
Ide niet. Want Jan Janssen
voorbij. Hij had de laatste
el gezegd dat hij Janssen
sde. Maar toch
(ADVERTENTIE)
nnaiBBiHEiEEi
campioen van de
GROEP
RTH HET BIER VAN DETOUR
Fles
lassement om de gouden
Vittel luidt:
sns 86 punten, 2 Bolley 54,
tl 46, 4 Gandarias 38, 5
1, 6 Clary 21, 7 Ducasse 17,
10, 9 Beugels 8, 10 Leblanc
Verrast
sugels en Eef dolman wa
le wielerbaan in Besanqon
ast toen zij aan de finish
tgenoten zagen.
1RE
Les
s~\Laumes Moloy
ij.
t - Just ■5TS53V.Mirebeau
2 km
Pesmes
BESANfON
BALONG 19 te Rotterdam
CALTEX GORINCHEiM 19 vn Rotter
dam nr Kopenhagen
EEMSTROOM 19 vn Amsterdam nr
Felixtowe
HAGNO 18 vn Amsterdam nr Rótter-
dam
KALYDON 19 vn Rotterdam nr Tha-
meshaven
KENNEMERLAND 18 v Amsterdam n
Bremen
MADISON LLOYD 19 te Rotterdam
MARON 19 v Amsterdam nr West-
Indië
NEDERLEK 19 te Rotterdam
PALAMEDES 19 vn Amsterdam nr
Guyanes
TYRO 19 te Rotterdam
WAALEKERK 18 vn Rotterdam nr Le
Havre
WONORATO 18 vn Amsterdam nr
Bremen
AMSTELVEEN 20 te Yokohama verw
CHEVRON DELFZIJL 20 te Rottendam
verw
CONGOKUST 18 vn Dakar 20 te Free
town verw
DOELWIJK 19 te Priolo
DORESTAD 19 te Bahrein
KORATIA 19 te Petit Couronne
KVLIX 19 vn Liverpool nr Curacao
MUSILLOYD 19 vn Dubai na Abudhabi
NEDER EEMS 19 vn Doha nr Penang
POLYDORUS 20 vn Belawan nr
Singapore
PURMEREND 19 te Singapore
KOITE 19 vn Muroran 19 te Kushiro
STAD DEN HAAG 19 vn Antwerpen nr
Chicago
VASUM 20 te Kharg verw
WITMABSUM 18 vn Oakland nr Los
Angeles
ZEELAND 19 in Straat Formosa nr
Hongkong
EUMAETJS 18 vn Penang nr Durban
HECTOR 18 vn Leixoes ut Antwerpen
HEEMSKERK 18 vn Duinkerken nr
Bremen
HERMES 18 vn Paramaribo nr Am
sterdam
KELLETIA 19 te Cristobal
MINOS 18 te Hamburg
MOERDIJK 19 te Londen
PRINS DER NEDERLANDEN 18 vn
Pta Delgada nr Southhampton
STAD GOUDA 19 te MOMBASA
STRAAT HOBART 18 vn Kobe nr
Hongkong
TOTOKUST 19 te Matadi
VAN CLOON 19 te Sibu
VIANA 18 vn Albany nr Curapao
VLIELAND 18 vn Boston nr Pto Miran.
da
WILLEMSKERK 19 te Kaapstad
ALIOTH p 18 Rio de Janeiro nr San-
los
ANCO SPRAY 19 te Durban
ASTEROPE 19 te Montreal
BALONG 18 vn Antwerpen nr Rotter
dam
DALLIA 19 te Lavera
KORATIA 19 te Petit Couronne
KORENDIJK 19 te Tamplco
NISO 18 vn Lavera nr Lissabon
PRINS ALEXANDER 19 te Volos
SKADI 18 vn Riopara nr Savannah
SLTEDRECHT 18 vn Antwerpen nr
Port Everglades
SPAARNEKERK 19 le Bremerhaven
STAD VLAARDINGEN 17 vn Montreal
nr Cleveland
TARA 18 vn Santos nr Riogrande
ULYSSES 18 vn La Ceiba 18 te Pto
Cortes
WATERLAND 19 te Rio del Plata
ACHILLES 18 vn Curacao nr Christo-
bal
BENINKUST 19 v d Weser nr Ham
burg
CALAMARES 19 vn Tela nr Pto Bar
rios
CAMPHUYS 19 te Lourenco Marques
CERES 18 te Chimbote
CHARIS 19 vn Orinoco nr Barbados
ECHO 19 vn Limassol nr Engeland
EEMLAND 18 dw Riogrande du Su! nr
Pto Alegre
GEESTLAND 18 pass Azoren nr
Preston
GOEREE 19 te Le Havre
GREBBEDIJK 19 te Savannah
KAAP HOORN 19 vn Liverpool nr Isle
of Grain
KEIZERSWAARD 18 te Milfordhaven
KIELDRECHT 19 te Genua
KORENIA 19 te Wyndham
LEUVELLOYD 19 te Antwerpen
MARATHON 18 vn Georgetown nr
Paramaribo
MARNELLOYD 19 te Curacao
NEDER' WESER 18 vn Buenaventura
nr Guayaquil
OSIRIS 18 vn Oranjestad nr Matanzas
OVERIJSEL 19 te Tanga
SIAOE 19 vn Melbourne 21 te Risdon
verw
SOLON 19 te Aruba
stad ZWOLLE 18 op St. Laurensrlvier
nr Quebec
STRAAT CHATHAM 18 vn Fremantle
nr Adelaide
STRAAT FIJI 19 te Montevideo
STRAAT LUZON 19 te Bluff
TJINEGARA 19 vn Fremantle nr
Singapore
AGNES 18 vn Portsmouth nr Dieppe
ASUNCION 17 vn Rosarfo nr Parana-
gua
ELIZABETH BROERS 18 vn Rotter
dam nr Immingham
PLANCIUS 17 te Port Talbot
gAHOMEYKUST 17 te Hamburg
DIADEMA 17 130 m zo Lorenco Mar
ques nr Mena al Fahal
KOUDEKERK 17 100m z Freetown nr
Kaapstad
MARNELLOYD 17 te Balboa
MERWELLOYD 17 te Vancouver
NIJKERK 18 vn Rotterdam nr Bremen
ONDINA 17 280m w Sabang nr Peirz.
Golf
PADI A 17 te Kaapstad
STEENKERK 18 te Antwerpen verw
STRAAT TO WA 17 te Hongkong
ALAMAK 18 v Djeddah n Doha
BATJAN 20 te Penang verw
CHEVRON AMSTERDAM pass 19
Durban n Landsend
GROTEDIJK 19 te R'dam verw
KAAPHOORN Pass 19 Anglesey n
Isle of Grain
KLOOSTERKERK 20 te Moji verw
LOIRELLOYD 19 te Port
Swettenham
MARON pass 19 Dover n Curacao
MUNTTOREN 19 v Singapore n
Perz. Golf
OUWERKERK 19 te Lorenco Marques
RADJA 20 te Port Elisabeth verw
straat FREETOWN 19 v Luanda n
Warn
TAMARA 19 vd Weser n Isle of Grain
WONORATO 19 t.a. Bremerbaven
yONOSARI 19 rede Abudhabi
ZAANKERK pass 19 Sabang n Penang
dARIA 19 v Halul ell n Liverpool
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG. In het tweede
kwartaal van 1969 zal de n.v. Bank-
g rocentrale te Amsterdam de te-
bLT.?1.van fle girodienst van PTT
over «en zogenaamde
optische lezer.
's een apparatuur, dat in staat
rei^er!?geIige betalingsopdrachten,
«^geschreven met schrijfmachines,
ken ??en en vervolgens te verwer-
tSL verwerkingssnelheid zal 2400
Wkens per seconde zijn.
(Van onze correspondent in Brussel)
BRUSSEL Na jarenlange onderhandelingen zijn de Europese
ministers van vervoer er vanmorgen in geslaagd de eerste belangrijke
stappen te zetten op de weg naar een Europese vervoerspolitiek.
„Ik zit hier niet te juichen over het
resultaat", zei staatssecretaris M. J.
Keyzer in een eerste commentaar,
gistermorgen om kwart voor vier. „Er
moet nog enorm veel gebeuren, het
zal nog jaren duren voordat we tot
een werkelijke gemeenschappelijke
vervoerspolitiek komen. Maar het be
reikte akkoord betekent een grote
■tap".
In vijf punten kan het akkoord,
dat na een lange nachtelijke verga
dering werd bereikt, samengevat
worden.
In het vervoer zijn onder bepaal
de voorwaarden ondernemersaf
spraken toegestaan.
In de binnenvaart mag het kartel
niet groter zijn dan 500.000 ton en
de grootste onderneming in het
kartel mag niet de 50.000 ton over
schrijden.
In het wegvervoer zijn kartels tot
10.000 ton geoorloofd. De grootste
onderneming mag niet groter zijn
dan 1000 ton.
De arbeidsvoorwaarden worden
voor een belangrijk deel gehar
moniseerd.
Rusttijden
Voor het internationale vervoer
over de weg, ook voor personenver
voer per autobus, zal per 1 oktober
1969 een rij- en rusttijdenbesluit gel
den. De eerste twee jaar een rijtijd
van 50 uur per week met een maxi-
(Jan onze redactie buitenland)
PARAMARIBO De Surinaamse
regering heeft de bauxietmaatschap-
pijen in het land een nieuwe explo
ratievergunning aangeboden voor een
gebied in West-Suriname, op voor
waarde dat een optimaal gedeelte van
de nieuwe bauxiet in het land zelf
wordt verwerkt.
Als een bepaalde hoeveelheid
bauxiet wordt gevonden zijn de maat
schappijen bovendien verplicht een
aluinaardefabriek met een minimum
capaciteit van 400.000 tot 500.000 me
trieke ton te bouwen.
De maatschappijen zijn Suralco
(V.S.), Billiton (Ned.), Ormet en
Alean. De onderhandelingen worden
voortgezet.
DEN HAAG Minister Bakker
(verkeer en waterstaat) wil op niet
te grote afstand van de grens, langs
of In de nabijheid van grensover
schrijdende autowegen de nodige
wegrestaurants plaatsen, waarvoor
op de douane-emplacementen geen
gelegenheid kan worden geschapen.
Er is besloten geen gelegenheid te
geven tot vestiging van cafés of res
taurants op de nieuwe douane-em
placementen of op terreinen, die
rechtstreeks via het douane-emplace
ment kunnen worden bereikt. Minder
gunstige ervaringen met het café op
het douane-station Bergh Autoweg
hebben mede tot deze beslissing ge
leid-
Geheel nieuwe douane-emplace
menten aan de rijkswegen zijn aan
wezig of in uitvoering op de grens
overgangen Nieuweschans, Bergh
Autoweg en Beek-Wyler. Op of nabii
deze douane-emplacementen zijn
geen chauffeurs-cafés aanwezig.
DEN HAAG/BREDA Het tele
foonverkeer tussen Nederland-Bel-
gië en Frankrijk heeft gistermorgen
te kampen gehad met flinke vertra
gingen ten gevolge van een kabelsto
ring tussen de Nederlandse grens en
Antwerpen.
Het betrof ongeveer zevenhonderd
verbindingen. Omstreeks elf uur gis
termorgen werden 500 a 600 verbin
dingen omgestoken via Tilburg en
Herentals waardoor de capaciteit
kon worden opgevoerd tot ongeveer
80 pet. Tijdens de piekuren deden
zich nog wel enkele vertragingen
voor in het telefoonverkeer tussen
Amsterdam-Rotterdam-Den Haag en
Breda met Antwerpen en Brussel en
het verkeer tussen" de randstad Hol
land met Parijs. Aangenomen wordt
dat de storing is opgetreden als ge
volg van wateroverlast waardoor de
kabel zoals dat in. vaktermen heet
verzopen geraakte.
Verwacht wordt, dat het telefoon
verkeer via de betrokken kabel van-
iaag normaal afgewikkeld zal kun
nen worden.
mum van 9 uur per dag en de moge
lijkheid tweemaal per week tien uur
per dag te maken. Een aaneengeslo
ten rijtijd van maximaal 4,5 uur moet
gevolgd worden door tenminste een
half uur rust.
Na twee jaar komt er een defini
tieve regeling: 48 uur en in 2 weken
niet meer dan 92 uur.
Maximaal 8 uur per dag en 2 maal
per week 9 uur. Maximum aaneen
gesloten rijtijd 4 uur, gevolgd door
een half uur rust.
Voor zware en lange voertuigen
gaat een maximum aaneengesloten
rijtijd van 4 uur gelden, gevolgd door
een uur rust of twee maal een half
uur. Voor vervoer over lange afstan
den wordt de regeling dat bij een
afstand van meer dan 450 kilometer
of een dubbele bemanning aanwezig
moet zijn of de chauffeur moet wor
den afgelost na 450 kilometer. Men
hoeft dus niet met 2 man te starten.
Het aantal geineenschapsvervoers-
vergunningen is vastgesteld op
1200. Daarvan krijgt Nederland er
340. Deze vergunningen komen
boven de eventueel bilateraal
vastgestelde vergunningen. De da
tum van ingang voor deze regeling
is 1 januari 1969.
De invoer van minimaal 50 liter
brandstof in de tanks van vracht
wagens of van 100 liter in de tanks
van autobussen is in elke staat
vrijgesteld van omzetbelasting.
Voor de tarieven in het wegver
voer is tussen de maximum- en
de minimum-prijs een marge van
23 pet. vastgesteld.
Binnen deze marge zijn alle prijzen
vrij. De vervoerder die contracten
tegen een lagere prijs dan het mini
mum wil afsluiten moet dat melden
en aan een aantal voorwaarden vol
doen.
Onder meer moeten deze contracten
tenminste betrekking hebben op het
vervoer van 500 ton in drie maanden.
Deze regeling gaat eveneens in op
1 januari 1969.
Kosten verzwarend
Het vastgestelde rij- en rusttijden-
besluit zal, een jaar nadat het in wer
king is getreden, ook van kracht wor
den voor'het nationale vervoer. Voor
de Nederlandse chauffeurs betekent
dit besluit op enkele punten een
vooruitgang in sociaal opzicht, zonder
dat daardoor de economische belan
gen van de onderneming ernstig ge
schaad worden.
„De regeling is kostenverzwa
rend", zei staatsecretaris Keyzer, „dat
betreur ik, maar dat is nu eenmaal
onvermijdelijk bij het nemen van so
ciale maatregelen".
Met de niet EEG-landen die aan
gesloten zijn bij het Europees akkoord
voor het wegvervoer moet deze ge
meenschapsregeling nog besproken
worden.
De thans uitgewerkte regeling gaat
namelijk veel verder dan genoemd
akkoord.
(ADVERTENTIE)
v
verkoelend-dorstlessend
per hele liter 9,70
.t
WASHINGTON (Reuter) Het
Amerikaanse huis van afgevaardig
den heeft donderdagavond president
Johnsons program voor hulp aan het
buitenland met 370 miljoen dollar
besnoeid.
Het huis ging akkoord met een
bedrag van bijna 2 miljard dollar.
Johnson had ruim 2,9 miljard dollar
gevraagd voor het begrotingsjaar
1969. Eerder had de commissie van
buitenlandse zaken van het huis dit
bedrag al met bijna 600 miljoen dol
lar verminderd. Critici van het pro
gram hebben verklaard dat het niet
bijdraagt tot versterking van de vei
ligheid van de V.S. in het buiten
land.
DEN HAAG Nu voor de werk
nemers in het particuliere bedrijfs
leven per 1 juli 1968 de tijdelijke
bijslag op 'het minimumloon is ver
hoogd, zal voor het burgerlijk rijks
personeel een overeenkomstige voor
ziening worden getroffen.
De staatssecretaris van binnenland
se zaken heeft de ministers verzocht,
in afwachting van de totstandkoming
van de desbetreffende algemene
maatregel van bestuur, reeds reke
ning te houden met een verhoging
van het minimumloon per 1 juli 1968
tot f 585 per maand. Tot deze datum
bedroeg dit f567.70 per maand.
BREDA Andijvie 10-16, bloemkool
A 50-70, B 30-35, C 15-20. snijbonen
230-270, dubbele stainbonen 190-220,
tuinbonen 15-30, doperwten - rijs 110-
130, stam 60-80, peulen 230-260, kaskom-
kommers 91 32-34, 75 33, 60. 25-27, 50 21-
22, 40 19-20, 35 15, kg 15, rodekool 8-14,
sav.kool - groen 15-25, spitskool 12-20,
bospeen 25-45, postelein 12-20, rabar
ber 8-12, selderij - bos 5-8, sla 1 6-12,
tomaten A 480-490, B 440-460, C 440-
460, CC 330, peterselie - bos 5-8, vroege
aard. bonken 25, drielingen 18-23, kriel
8-12, prei 60-70.
BERGEN OP ZOOM Sla 5-9; Rode
kool 17-28: Sav.kool 10-19; Uien 8-15;
Waspeen 12-21: Prei 109-148; Bosseldene
5-13; Peterselie 31-179; Andijvie 9-13;
Rabarber 14-16; Selderie 99-156; Gold.
Del. 15-56; YeUow 15-48; Close 15-29;
Meloen 23-141; Erwten 48-72; Krombek
107 Paragon 25; Asperges 100-320; Pos
telein 22-27; Bloemkool 15-84; Snijbonen
203-294: Pr.bonen 157-241; Tuinbonen
12-27: Kroten 8-10: Bospeen 18-35; To
maten p kr. 318-412; Vr. aardappelen 3-
22.
GOES Export- en industrieveiling:
Frambozen in kratten IX 258-279, I
206-253, II 203-208: Zure Morellen I 119,
II 113, III 54; Zwarte bessen li 181, III
175-177; Rode bessen (5 kg per kr.) II
60 III 50. Rode bessen (2 kg per kr)
I 81-184, II 60-90, lil 50. Rondom I 79-
85, II 72-73. Gewone veiling: pel doos:
Red Gauntlet Extra 115, n 27-100, III
29 Elista II 71-95: Rode bessen I 34-42,
II 19-23; idem Rondom Extra 33, I
Kruisbessen I 17-22: Loganbessen I 55-76
II 41. Per stuk: Perziken I 27, Per kg:
Red Gauntlet (2 kg. per kr.) II 150-
280: Kruisbessen I 69-99, II 35-95: Hedel-
tinger II 236: Frankenthaler I 350-370;
Ontario I 142-205, grof 162: Golden Ja
pan I 144: Oranjepruimen Rijp 52-55,
II 30, grof 12-26, fabriek 9-17. Close 65-
70: 34-35. 55-65 15. fijn 15-17. Groenten:
per stuk: Kropsla 5-10; Komkommers
15-26; Bloemkool 24-78, afw. 15-45, stek
15-20 Per bos: Selderie 5-8. Peterselie
5-7. Uien 6-18. Wortelen 25-29. Kroten
7-iÖ. Per kg: Aardappelen bonken 23-34,
grote 7-28, drielingen 12 en D, kriel 1-2.
Spitskool 11-17. Rodékool 7-10. Gr. sav.
Tuinbonen 13-14. Stokpr.bonen 206.
kool 5-22. Rabarber 4-13; Doperwten 57.
AMSTERDAM (ANP) De laatste dag van deze beursweek heeft bij de
opening een vaste tendentie te zien gegeven voor het Philipsaandeel. De eerste
transacties in deze hoek kwamen tot stand op 144, tegen eergisteren als slotprijs
142.90. Het aanbod voor Zwitserse rekening van de beide voorgaande beursdagen
bleef gisteren weg, waardoor een hoger koersniveau kon worden behaald. Het
publiek nam de Philips-aandelen uilt de markt. Lokale winstnemingen deden de
koerswinst inzakken bij een notering tot 143.50 Unilever was 20 cent hoger op
138.30. Kon. Olie had het aanvankelijk vrij moeilijk. Dit fonds moest 70 cent
prijsgeven op 178.30 doch kon zich herstellen tot 178.60. AKU was iets lager op
88.90. Hoogovens werd iets hoger geadviseerd op 117.50. Mede in verband met het
naderende* weekeinde waren de activiteiten in de hoofdfondsen gering, terwijl
ook in de Philipshoek de omzetten belangrijk beneden die van gisteren bleven.
In Wall Street was het donderdag, na de gedwongen rustdag van woensdag,
weer druk. De omzetten waren ruim waarbij de verkooporders domineerden.
Hierdoor sloot de markt aan de zwakke kant, ook voor de Nederlandse fondsen.
KLM daalde er 13/4 dollar met het gevolg, dat dit fonds in Amsterdam lager
werd geadviseerd. De cultures openden lager doch HVA kon zich later herstellen.
Ook de scheepvaartsector was verdeeld met Holl. Amerika Lijn lager doch Van
Nievelt hoger. De staatsfondsenmarkt was vooral voor de 7 procent leningen goed
gedisponeerd. Ter beurze werd gisteren als hoogste prijs voor Berk-Beccon 270
gedaan. Winstnemingen tegen het slot deden de koers van Philips inzakken tot
143.40. Vergeleken met de slotprijs van de vorige week waren AKU en Unilever
deze beursweek een weinig lager, evenals Kon. Olie terwijl Philips aan de vaste
kant was. Hoogovens was zwak.
18/7 19/7
Actiën obligaties
Staatsleningen
Ned
Ned
Ned
Ned
Nea
Ned
Nederl
Nederl
Ned
Ned
iy6ö-i
1968-2 1%
l96B-6%«&
1968-2 SMs'ft
1966 8*4
1967-6*4
1967 6
1965 1
85 II S%
64 5%
Nederl 1964 2 5*4
Ned. 84 5
Ned. 58 4%
Ned 59
Nederl
Ned.
Nederl
Nederl
Ned
Nederl
Ned
Nederl
Nederl
Nederl
Ned
Ned
I960 i
60-2
1963 4
1964 4%
•59 4*4
I960 4*4
61 4*4
1963-1 4*4
1963-2 4*4
1061 4
62 4
1983-3%
Ned. Staff 4ï 3%
Nederl. 1951 3%
Ned 1953 1-2 3%
Ned 1956 3%
Nederl 1948 3*4
Ned 50/1 -2 3*4
Ned 34/1-2 3*4
Ned 55/1 3*4
Ned 55/2 3*4
Ned grootb obi 3
Nederland 37 3
Ned Gr b «8 8
Ned. Doll 47 8
fnrili* 37a
102H
102 H
99%
98%
96%
96%
94,1,
92%
92H
89+3
89,
87%
87%
35,»,
87%
84%
83%
95%
85%
83%
82fg
82%
82
84%
80%
78%
70U
89%
83%
81
7043
72
74ft
74%
80%
82
82%
88 b
92%
Bank en kredietwezen
B Ned Gem ïi t
Id. SO M/59
Id. 23 59/1.3 4%
Id 33 I «n/3-S «u,
95%
84ft
87
85f3
10213
10213
99ft
98%
96%
96ft
94ft
92%
92f|
89 it
89ft
87%
83 ft
85%
87%
84%
83 ft
95%
85%
83»,
82%
80'/»
78%
70%
89%
83%
81'/,
70%
72
74ft
73%
80%
47
82
82ft
88V.
82%
95%
84'/,
87
85%
Actieve aandelen
Handel industrie Petr.-folenm
50%b
101 %b
9.10x
64.30
117.10
50 V
101%
88.80x
64.301
117
A'dam Rubber
HVA Mtten ver
A.K.I)
Deli Mo i. cert
Hoogov h.r.c.v.a
Philips Gem Be?
Unilever c.v.a
Kon Zout Org
Dortsche Petr
Dortseh© Ptr
Kon Pen ITS.fifl 178.50b
Scheepvaart en Lincbrvaart
H-AO-
Java.China Pak
KJ-,.M t Cert
142 b 143.50x
138.40 138.20
179.90 181 50
863
18/7
19/7
Handel, Industrie
en diversen
A. Heyn w.o
55 4
134%
AKU f 1.000
88%
88%
Amstel brouvi
Blauwh 66
7%
104%
Biauwb 67
6%
96 x
95
Blauwhoen
5%
89
89
Blauwhoed
4%
89 b
Bihdenst-W
3 5
75 b
75 b
Bredero ©.g
>5 6
Bred ©.b 60
7%
101
101»/«
Bred ©b
6
Brit Petr 60
7%
101 ¥2
101%
Brit Petr 65
6
93%
93
Btientcort beh
6
99 %x
Co-op Ned aob 7
104
104
/""o-op Nf»d r.sp
-
154%
Hoogoven» 66
6|i
98
98
K. Zout-K 65 6
95»/«
95%
M. N Bah 46
3%
94 b
94 b
Nat. Gr oez 65 5
85 b
85%
N Gasunie 06
7*4
103%
103^
N Gasunie 66
98%
98A
Ned Gasunie 6%
93%
93%
Nyma
4
71
71V4
Overz Gas
5%
98
Philips dit 5)
4
78 %b
Idem 1848
3%
92%
92%
Idem dn
3%
95 %b
Pegem 1-2 *57
0
95%
95%
Pegem 38
6%
91%
91%
Pegem 58
5
91
91
idem 1-3 '52
4%
94%
94%
Pegus 1-2 !9£
7 6
97'/*
97%
Rott -Rtln
5*4
94%
94%
Roet -Rtfn
4%
88%b
Schiphol
0
94%
95
Scholten-H 05
5%
88%
88%
Seholten-H
5*4
98
98 b
Scholten.H
94
94 b
-holten-H
4K,
92 x
92 x
^fillevei
93%
93%
Ver Gta»
0
84%
85
Ver Mach.!
96 6
90%
90
Vet Ma ent
62 5
88%
Werttspoor
3%
WM P-Br
3%
K.N S.M tJ.b
Stv Mtl Ned
Nievelt Goudx
v Ommeren ©a
Rotten Glove
Scheeov tint©
73
146 V2
199.80
103 V2b
104
125%b
152*4
132%
f 907'.
71%
142%
199
103»/«
104
127
132%
122 v
Lttcbtr ipoom prem obi
KLJtt lA'jartg e 93 93
KLM ZO-Jarig 4% 90% 90*4
idem l»6ü **4 95 95
Neo s '5l|.a4% 89% 89%
Allemaal 50 S% 70% 69%
A'dam IS33 S 125
Id oi obi 81 2*fe
10 80-1 8% 74%
Id SS.3 3% 91 fg
Id 66-3 3% 89%
Idem I0S5 2% 751/2
Breda 84 2% 73
Dordrecht 60 2U
Mot-actieve obligatie»
Bang- ered.- en veraettertnesiv
ATi.N ep.C 65-70
B.N Gem 68 y
BNG 67 1-3
BNG61 1-8-3 8Vb%
B.N Gem 58 4%
B.N Gem -a 4*4
B.N.G rap $4
BJtf.G rap A
BJa.G ret) S8-1
Ext> tin 58 1\h
On 68 I
Gr tnd et 68
Gr tnd c.b 69 6%
Nat is M Kr 601
Ned cmtvr.o m't
Ned Oafw.o 84
Rttnl Dtac.b 04 e
115%
10IH
100
97%
85H
80%
116%
112'/,
114 b
102%
95%
100%
80
102%
115*/«
101%
100%
97%
85%
80%
116%
114 b
.manuVen 54
Enschede 84 8%
a-Gravh 82-1 2%
idem 59.2 2%
Koit era 52-1 8V3
Idem S2-2 2%
idem 57 2%
Utrecht 53 2%
//..-Holland 57 2%
7, .Holland 55 2%
?3
68%
84^
85
83%
104%
83
83
converteerbare obligatie
Ut» Oypb
idea
ot». ayt a.
tdem f
0%
91% 92
73%
71«/4 -
Amstelbrouw 8%
10VU sarft oap 1
79% tJarfcei oatent 6
tjrte Hoeftlrere t
Geidni Zn 4%
Grass a m J s%
rïatem» 8%
Havenverken 4%
Hoek* ay*
indotteem
fndoia 0% 0
nvmtwn 0
90
lOO'/i
92%
128
94
85%
169
891/*
89%
96%
72%
99%
84%
85%
74
90
90
75%
73%
69
'72
68%
84A
84*3
84%
34^
83-Jg
83%
83%
12 9Va
94 b
170%
91
72%
98%
84%
86
18/7
19/7
Koudits 4%
84'4
84% j
M. N Bak 66 6*4
113
312
Meteoor bet 5%
87%
Mulder. Vog 5%
99%x
N Melk Unie S3/4
v. Ommeren 5%
95%
Pteters, auto 5%
Pont Houth 5%
88
88%
Ru haak en Co 4
Scholten Hon 4%
86%
86%
Schultema 4%
Stokvis en Zn 4%
88%
88%
Thom-Dr ver 4%
98»/J
98%
Tilburg water 8%
92
92
Vihamy 0
86%
86%
Wilt T.-Br
90 X
90
Wvers
104
104
Niet-actieve aandelen
Banken
Alg. Bank Nea
224%
227
AMEV NJt. eert
835
AMRO Bank
49
49.50
Cultuurbank
58% I
Delta verz eert
345
343%
Eerste N V.M
392
396%
Gron md.-Cr B
139
Kasassociatte
113
112
Nat (nv B
84% b-
Nat. Ned eert
700
702
Ned Crediet B.
163%
Ned Mld.st B
90.10
Ned Overzee B
R.V.S eert q.
539
SlaVenburg's B.
172
Zeven or ass mtt
460 b
460 b
Handel, tnd os trie
diversen
Alb Heyn
280 b
287
Alg Hmö onr G
120
120
Amstel br
428
432
A'dam Balast MQ
101.20
101.50
A'dam Droog MM
88%
83
A'dam Rtltutg MM
141
140 X
ANïEM nat. bez
72
73
Beeren tricotfabt
13%
13%
Beers en Zn
239
240 b
Begemann
120%
120%
Bensdorp intern
245
241
Rergh-Jurg 135C
199%
200
Bergh-Jurg 6*<,
80*4
80%
Bergoss
480
475
Berkei's Patent
129
130
BlUdenst WiU
.72
71
Bols Lucas
205 b
210
Borsumti Wenrj
109
108%
Braat Bouwstof!
315
Rraatmaph R'dam
309
Brederv Ver.oeai
140
Bredero vastgoec
440
443
Bührrnaoo Tettet
560
563
Btlenkorf oeheet
590
599%
Caive
961
961
Calve «um prei
153
Carp? Garenlab!
149
140%
Uenti Sutket Mt)
486
490
Crane Nederland
Cut Handel Mtt
150%
150%
Daalderop
142
142%
Dagn
130
131%
Desa taptJtenl&bi
383
382
18/7 19/7
□tickers en Co.
Orie Bueftlzers
Dü U
Duyvte Jzn
Ed3? emelUe
Emba
tsrdai «lij
Excelsior
Plgee mach Jab?
rofctce*
rord
Gaaelie rtJw-ffebi
Gelder- Papier
Gelder) rtelen»
Goto fat» Oart
Gevefce en Co
Gtpt er RrocaA©
106%
140.50
375
134 x
85
111
58
158%
442
892
192
136
79.30
745
104%
141
383
335
84%
110
650
6OV4
156
438
880
191%
134
79
745
Grasso macfaJabr
Grinten, v. d.
Gruyter en Zn 9
Hagexneljei en Co
Hal berg m.fabr.
Hatéma N.V.
Havenwerken
Heinek bel beb
Heinek Bierb
Hero-cons
Hoek* mach.fabr
Holl Kattenburg
Holl. Beton Mij
Holl. Const, gr.
Holl. Melksuiker
Horhburg
Hoogenbosch sen
Hooimeyer en Zn
Indoheem
I.H.C. Holland
industrteëïe mtJ
Ing Bur Boo am
Internatio
Int gew betonb
In ven turn
iongeneeJ houth
Kemu
Kempen Begeei
Key houthandel
Key en Kramer
Kiedingind Smits
Kiene Suikerw
Kon tabr vb Alex
Kon Paptertabr
KJ4 Tex Unie
Korenschoof
Koudys voed.
Krasnapolsky
Kon Ver Tap0t
Kwatts choc,
f^euw Papter
L,eldse Wolsp
Lindeteve*
Lips en Gispen
Lijm en gelantlne
Macintosh
Meel Ned Bakk
Mees bouwmat B
Meteoor Betoo
Misset Uttx Mtl
Mosa
Mulder* fabf
Mulder-Vogero
Muiier en Co.
Muller en Co
Mttnbouwk werk
Naarden Ch.fabr
Nedap
Ned Dagb) Onle
Ned Dok Mij
N. exp Pap fabr
Ned Kabelfabr
Ned Melkunie
Ned Scheepsb M11
Ned Springstof
Nell© wed y
Netare
Norit
Nutncia
Nttverdai Cat©
Gveneese Ga» -
Patch nold oert
Paiemb tnd Mtl
Pal the
Philips 6% oom pi
Pteteraen euto's
rteesink en Co
Kelneveld Mach
Riva
Ruhaak en Co
Rtin-Scbelde
Schev expl M0
Scbev expl
Schokbetop
Scholten Karton
^«•heften Hont t
134
166.60
126%
120.80
71
183
757%
213
453 X
432
62.50
254
200
253
78%
22.50
145%
221 b
179
350
425
160 b
256
325
97
179
497
98
187
51
151
46% X
140
97%
52.20
211
138 x
134
167
126
121
73
183)4
82
734%
755
313
451
65
437
254)4
203
250
78)4
22
220
184)4
343
430
165
256
326
90
180
496)4
98
138
48
153
46
140
96
52.50
211
135
254)6
115)4
123
119)4
391
329
96)4
132
297
102
22014
255
371
655
140
232
108)4,
39
303
108
119
162
528
82
92.50
30.70
64
65
105
163
121
23.40
23.20
193
230
71
256)4
115
120
391
323
97
132
197
101
216
254
83
370
645
141
238
107
38
304
107
400
120
162.50
535
32
93
80
64)4
65
'43
105
163)4
121)4
326)4
163
'.65
23.70
23.20
191 X
232
7040
18/7
19/7
Simon de Wit
504
512
Simon's emb fabr
86
86%
Smit Nijmegen
131%
132
Stokvis 8c Zn.
80%
84
Stoomsp Twen the
49%
51
Synres Chem.
128 Va
128%
Tabak Phil, e.v
76 b
Tech. Unie
294
293
Texoprint
151%
152
Texoprlnt 8% pr.
99%
Thom-Dr-Verblifa
89
89
Thomsen v. bedr
Tw Overz Hand
117
115%
Unuever 1%
106%
106%
Idem 6%
89%
90
Idem 4%
60%
62%
Utermohlen
62
219%
Utr asfaltfabr
220
310
Varossieau
162
162
Veen end Stroop.
Ver Glasfabr n.b
107
107
Ver h.ond ScheV
49%
49%
Ver. NL.Uitgbedi
159
160
Ver Mach.fabr.
193
193.70
Ver Touwfabr
118%
119
Vettewinkel
246
246
Vezelverw
78
78
VlhamlJ.
118
117%
Vredenstein rub
170
173
Walvisvaart
58
58
Wereldhaven
540
545
Wernlnk's Heton
119%
119%
Wessanen
103
103
Wilt Feyen.-Br
149
150%
Wyere Ind 8t H
343
342
Zaalberg
52% b
53*4
Zeeuwse Confect
115
121
Mijnbouw en petroleum
Alg. Expl MO.
9 b
Btliton le rubr.
855
Billton 2e rubr.
164
Moerare Bnlm
2050 b
fd eert opr t/10
3450 x
ld 1 wtnstbew.
ld 4 wlnstbew
3700
Scheepvaart
Furness
Oostzee
Participatie-bewijzen
Alg Fonds bezit
1120
Converto
1005
HBBbeldepi t-2bp
832
Interbonds t pb
635
Intergas
457.50
Beleggingsfondsen
A'dam beimti t 60
139
Dutch Int
161
In terunie so
202
Nefo f S0
M.
97
Robeco t GO
247
Roiinco
213.30
Unltaa 160
418
418.80
Utllico
122.50
122.50
Ver bez 1894 f &o
105
105
Europar t-ló pb
570
570
Buitenlandse fondsen
Union Mlnlère 1
1590
1500
üollarfondsen
Anaconda
50%
49%,
Bethlehem Stee)
29%
29%
General Electric
87%
87%
General Motors
83%
84*i
Prot and Gambi»
96%
96
Republic Stee)
41%
41%
Shell OU
68%
64%
US Steel 10 oert
40
39%
0
m
gedaan en bieden
X
-
(aten
0
-
gedaan en laten
b
m
bteden
e
m
es claim
d
es dividend
DubB.pr.bonen 190-236. Preludebonen
174-207. Snijbonen 221-250, alw. 150, afw.
150. Uien 8-11. Andijvie 9-11. Kroten
17. Tomaten 70-91.
DRUNEN, 19 juli Aardbeden met
dop 25-74; 'kruisbessen 35-106; rode
bessen 56-120; druiven 250-430; fram
bozen in dozen 220; in tubs 70; meloe
nen 102-160; perziken 3-20; pruimen
kas 5-11; 5-160; asperges 80-360; aar
dappelen 5-22; andijvie 9-19; bloemkool
15-89- dubbele bonen 120-250; snijbonen
90-280; tuinbonen 17-29; bospeen 17-26;
erwten 60-125; knolselderij 22; komk.
15-28; 15-19; rodekool 6-15; sav.kool 8-
24: spitskool 10-20; kroten 6-24; 2-6;
peterselie 5-8; peulen 80-260; prei 19-45;
rabarber 4-14; sjalotten 50; selderij 5-8;
sla 5-17; spinazie 10-27; tomaten (kas)
60-84; uien 10-30; waspeen 18-45.
KAPELLE Frambozen in kratten
IX 258-279, I 206-253, II 203-208. Zure
Morellen ontsteeld I 119, II 113, III 54.
Zwarte bessen II 180-184, III 173; Rode
bessen in krat van 2 kg: IX 116, I 105-
115, 1IX 92, II 74.40, in kratten van 5
kg: I 98, IIX 83-84, II 61.10, III 50. Dubb.
prins.bonen I 222, II 211-218. Tomaten
p. krat van 6 kg.: IA 421, IB 433-434,
IC 370. Golden Delicious 1180 43, 1175
48, 1170 51, 1165 46, 1160 31, grof 23, fijn
15. Close 1175 25, 1170 23, 1165 26, 1160
21. Aardappelen I 12-18, II 12-15, drieL
doordr. kriel doordr. Kroten 6-9, Bos
uien 8-11, Uien p.kg. 6-8; Bloemkool 25-
65, Kropsla 5-7; Aardbeien p. doos I
64-87, II 39-68 p. kg. I 175-185, II 139-
162. Rode bessen p. doos I 26-43, II 19-
30.
LEEUWARDEN Aanvoer gebruiks-
vee 1023; Slachtvee 750; Kalveren (gras-
en vette) 170; Nuchtere- en mestkal-
veren 637; Schapen en lammeren 1362;
Varkens en biggen 8; Bokken en geiten
128; Paarden 84; Veulens 12; Totaal
4174. Prijzen: Melk- en kalfkoeien (per
stuk) 1275-1400; Guste koeien 900-1025;
Pinken 700-825; Enterstieren 825-1250;
Koeien per kg sl.gew. le, 2e, 3e kwaL
4,30-4.55, 3,90-425; Worstkoeien 3,30-3,50
Stieren 4,40-4,70? Graskalveren per stuk
350-500, per kg sl.gew. 4,30-4,40; Vette-
kalveren per kg lev. gew. 3,10-3,25;
Nuchtere kalveren per kg. lev. gew.
1,40-1,65: Nuchtere kalveren per- stuk
35-55; Mestkalveren 150-260; Fokscha
pen 125-150; Vette schapen per kg sl.
gew. 2,75-3,75; Lammeren per kg sLgew.
5,75-6,25; Lammeren per stuk 95-110:
Oudere paarden per kg. sl.gew. 2,70-3,00
Jonge paarden 3,25-3,70; Werkpaarden
per stuk 1400-1775; Veulens- 400-500;
Bokken en geiten 25-50; Bokken en gei
ten per kg sl.gew. 1,80-1,90.
Overzicht (resp. aanvoer, handel en
prijzen); Gebruiksvee als vorige week
- weinig - niet hoger; Stieren (enters
en oudere) als vorige week - gewoon -
niet hoger; Slachtvee meer - redelijk
lager; Kalveren (gras- en vette) meer -
iets stug - drukkend; Nuchtere- en
mestkalveren redelijk - meer - extra
hoger; Schapen en lammeren meer -
als vorige week - onveranderd; Slacht-
paarden als vorige week - stug - stabiel;
Werkpaarden en veulens als vorige
week - stug - stabiel; Bokken en gei
ten groot - iets stug - prijsh.
MIDDELBURG, 16 juli1968
Bonken I 27,10-29,20; Grote I 14,20-
15,50; Drieling I 12,en doordraai;
Kriel I 2,Kriel II doordraai, aan
voer: 72 ton.
MIDDELBURG, 17 juli Tomaten
blok: Al 426. A2 342 doordr.; BI 405,
B2 doordr.; Cl 350 en doordr., C2 door
dr.; CC1 doordr.; kaspruimen per kg
83-216; perzieken per stuk 2-32; per kg
31-57; aardbeien per doos 29-80; kersen
per kg 90; druiven 333-350; frambozen
per doos 43-70; kruisbessen per kg 23-
99; rode bessen per doos 27-44; pepers
03-100; netmeioenen 75-195; rode bessen
per kg 75-122; kruisbessen per doos 25;
witte bessen per doos 19; per kg 25-42.
Groenten: sla 5-15; andijvie 9-25; spi
nazie 56-74; bospeen 21-61; waspeen
17-48; rodekool 5,5-11; spitskool 5-20;
sav.kool 8-11; prei 44-74; uien 6-30;
dubbele bonen 105-188; snijbonen 208-
250; snijselderie kistje 10-52. Bloemkool
4 stuks per kist 69-91; 6 40-83; 8 16-61;
10 stuks per kist 19-32; sjalotten per bos
9; doperwten 96; komkommers groen: I
61-76 24-28; 51-61 22-27; 36-41 18; 2
76-91 22-24 61-76 16-17; 51-61 15: krom
per kg 15; stek per kg 15; snijbonen
krom 133-199: peterselie kistje 10-100;
'snijselderij kg 2-4; witte komkommers
21; rabarber 10-16; tuinbonen 12-18;
boskroten 6-14; kroten 4-11; Chinese
kool 8.
MTDDELBURiG, 18 juli Aardap
pelen blok: (eerstelingen) bonken 1
26,10; grote 1 14,50; drieling 1 10,40;
kriel 2 2,20; aardappelen gewoon: eer
steling, bonken 18-25; grote 12-16; drie
ling 12; Doré, bonken 19; grote 12-15;
drieling 12; kriel 2. Aanvoer; 97 ton.
OUDENBOSCH Industrie: frambo
zen 149-159; afwijkende 100; Zwarte
bessen 140; afwijkende 75; Rode bessen
61, afwijkende 50: Aardbeien 70. Con
sumptie: Yeilow 36; Aardbeien 140-260;
Rode bessen 60-71; Kruisbessen 48-50;
Frambozen per doosje 22; Bospeen 23-
35; Waspeen 14-17; Bloemkool 23-60; af
wijkende 20-37; Sav.kool 8-9; Spitskool
11; Rodekool 7; Erwten 34; afwijkend
30-31; Peulen 40-220; Tuinbonen 14-29;
Snijbonen 210; Dubbele bonen 170-250;
Rabarber 5-7; Andijvie 19; Sla 5-7; To
maten 330-400; Aardappelen groot drie
lingen 10-28; kriel 4-5.
TERNEUZEN Per stuk. Sla 5-23.
Bloemkool A2 15-55, B 22-34; B2 15-26;
C2 16; afwijkend 15. Komkommers 15-23;
Per bos: Kroten 10-11. Peen 17-28: Sel
derie 9; Uien 8-10. Per kg. Eerstelingen
12-23: Andijvie 16-28; Pr.bonen 175-
191: 2 140-182. Rodekool 21-29. Rabar
ber 14-23. Sav.kool 8. Tomaten A 68-95;
B 79-101, B2 77, C 65, CC 56. Tuinbonen
14-19; Uien 16-19; Wagenaars 177; Was
peen 32-35. Wittekool 2. Fruit per kg.
Rode bessen 50-58. Morellen 74-114.
Pruimen 81-88. Kruisbessen 16-26. Per
doos. Rode bessen 16-28. Frambozen 30-
49. Aardbeien 37-80.
ZWIJNDRECHT, 19 juli Andijvie
9-14; postelein 19-26; uien 15-16; ra
barber 13-18; spitskool 12-23; gelekool
9-22; rodekool 7-19; aardappelen 12-18;
kroten 5-13; waspeen 20-22; snijbonen
240-280; stambonen 180-220; tuinbonen
22; bloemkool AA 46-69; A' 32-60; B 24-
38; C 16-26; sla Al 7-17; komk. 90 35-38:
75 34-36; 60 27-29; 50 22-27 40 15-23; 35
15-17; kro-m 19-23; stek 15; tomaten A
5-5,10: B 5-5.20; C 4.60-4,70; CC 3,30-3,40:
selderij 5-6; peterselie 5-7; YeUow
Transp. 40-65.
WATERSTANDEN
Konstanz 418 (+8); Rheinfelden 301
(+13); Straatsburg 328 (+20); Plit-
tersdorf 463 (+18); Maxau 500 (+13);
Plochingen 133 (+2);Mannheim 329
(—5); Steinbach 120 (—7); Mainz 303
10); Bingen 215 (onv.); Kaub 235
(+2); Trier 247 (+5); Koblenz 244
2); Keulen 206 (—2); Ruhrort 380
4); Lobith 987 (onv.); Nijmegen 776
(+2); Arnhem 797 (onv.); Eefde ÏJssel
350 (+4); Deventer 240 (onv.); Mon-
sin 5472 18); Borgharen 3884 (—27);
Belfeld 1108 (+23); Grave beneden de
sluis 502 (+2).
i