OPMARS OLIELAND LIBIË Krachtige daling tankerstarieven STEMMING VIEL MEE MarktenM-:wm ffrtftïi-' Pijpleiding Rotterdam- Antwerpen FUSIE VAN V.R.G.-PAPIER MET MAHEZ amsterdamse effectenbeurs TER ZAKE ENORME ROL WERELDPROBLEEM Surinaams minister naar Indonesië FAILLISSEMENTEN GRAPPERHAUS WIL BEGRIJPELIJKER BELASTINGBILJET WATERSTANDEN CERES 15 te Callao DOSINA 15 vn Port Dickson nr Metia al Ahmadi GIESSENKERK 15 te Abudhabi KEIZERSWAARD 15 vn Stanlow nr Swansea KLOOSTERDIJK 14 vn Savannah nr Le Havre NEDERLINGE p 14 Pitcarin nr Balboa ONDINA 15 vn Singapore nr Perz Golf PURMEREND 15 te Miri SENEGALKUST 15 vn Lagos nr Douala SIMONSKERK 15 te Port Elizabeth STRAAT LOMBOK 16 te Bunbury verw TAHAMA 15 te Killingholm VASUM 14 vn Port Sudan nr Kharg VTTREA 15 te Sydney ALIOTH p 14 Fernando Noronha nr Santos DIOGENES 15 te Buenaventura OORREDIJK 15 te Felixstowe KREON 15 te Georgetown MARATHON 14 vn Curupano nr Port of Spain SORIS 15 te La Gualra PENDREOHT 14 te Guayaquil SLAMAT 14 vn Baltimore nr Philadel phia STRAAT COOK 15 te Santos THERON 15 te Miami WOLTERSUM 15 te New Orleans ARISTOTELES 14 te Tampa EEMHAVEN 15 te Bahrein HATHOR 13 vn St Lucia nr Pto Limon KERKEDIJK 13 vn Recife nr Riio de Janeiro KRYPTOS 13 vn Avonmouth nr Duinkerken MEMNON 13 te Baltimore NBDERLEK 14 te Antwerpen ONOBA 15 te Mena al Fahal RIJN 15 te Sakal SKADI 14 te Riopara STRAAT MADURA 15 te Auckland STRAAT RIO 13 vn Buenos Aires nr Santos TARA 13 vn Rio de Janeiro nr Santos THEMIS 16 te Baltimore verw BRITSUM 14 te Orinoco River GABONKUST p 13 Westpunt Cuba nr Mobile HECTOR 13 dw Philippeville nr Leixoes KALYDON 13 te Killingholm KOSSMATELLA 14 te Sunderland LADON 13 vn Georgetown nr Parama ribo LIBERIAKUST 14 te Le Havre STENTOR 13 vn Hamburg nr Bremen MENTOR 14 te Istanbul MERCURIUS 13 vn Aruba nir Kingston LOPPERSUM 14 te Le Havre PATRO 14 te Las Palmas MONTFERLAND 13 te Hamburg PRINS ALEXANDER 14 te Famagusta SCHELDELLOYD 13 vn Genua nr Marseille STENTOR 13 vn Hambung nr Bremen STRAAT FREETOWN 14 te Kaapstad TJIPONDQK 13 vn Hongkong nr. Sin gapore WATERLAND 13 te Santos CALTEX ARNHEM 13 vn New York nr Trinidad DOELWIJK 13 vn Priolo nr Arzew GIESSENKERK 14 te Bahrein GULF ITALIAN p 13 Little Quoin nr Gulfhaven LEIDERKERK 13 te Bremen NEDER EEMS 13 vn Bandar Shapur nr Doha NEDER RHONE 13 vn Singapore nr Bangkok ORANJENASSAU 13 vn Southampton nr Madeira PHILIPPIA 13 vn Thameshaven nr Escravos SEPIA 13 te Las Palmas STAD DEN HAAG 13 te Antwerpen STRAAT CLARENCE 14 te Port Swettenham STRAAT MAGELHAEN 14 te Hong kong TJIBANTJET 14 te Dar es Salaam VAN NECK 13 vn Sandakan nr Jesselton GAASTERKERK 13 vn Bremen nr Antwerpen HILVERSUM 13 te Bermuda KAAP HOORN 13 te Stanlow LEKHAVEN 13 rede Santos OUWERKERK 13 te Beira POLYPHEMUS 13 vn Singapore nr Cebu SCHIEKERK 13 vn Bremen nr Ant werpen STEENKERK 14 te Hamburg STRAAT FREMANTLE 13 vn Singa pore nr Hongkong STRAAT FUSHIMI 13 vn Lourenco Marques nr Singapore ALKMAAR 13 vn Bukom nr Saigon AMSTELSTAD 13 ten anker Davao HOLLANDSDREEf 13 vn Pte Noire nr Lagos KARA 14 te Singapore LAERTES 13 vn Liverpool nr Ant werpen MAASLLOYD 13 vn Keelung nr San Francisco MINOS 13 te Antwerpen ONDINA 14 te Singapore g£RAAT BANKA 14 te Port Louis STRAAT CUMBERLAND 13 vn Beira nr Mombasa ®J5*AT HONKONG 15 te Singapore STRAAT TORRES 15 te Singapore ASUNCION 11 90 m o kp Samitha Mar- r\rr ?/-. an^e nr Rosario DILIGENTIA 12 te Antwerpen ELIZABETH BROERE 12 te Teesport verw. ^AN-GIUS 12 te LondondeiTy P^^lVtEYKUST 12 te Rotterdam •DIADEMA 11 450 m nw Walvisbaai nr Menal Fahal «OOM 11 vn Stavamger nr Stan- MARNELLOYD 11 vn Los Angeles nr Kaapstad MERWELLOYD 11 300 m zzo Los An- Seles nr Kaapstad iNïivLRK p 12 Vlissingen nr Antwer pen ONDINA 11 480 m w Sabang nr Singa pore ?J,A 11 60 m o St. Helena nr Kaap. stad ADONis 13 vn Amsterdam nr West Indië AMMON 13 te Rotterdam aSt P? 13 vn Amsterdam nr Reijeka S&AS™ STAR 14 te Rotterdam UST 13 te Amsterdam ™TANG 13 te Amsterdam OALTEX GORINCHEM 13 vn Rotter dam nr Fredericia EEMSTROOM 14 vn Amsterdam nr Fe- lixtowe 13 vn Rotterdam nr Dublin v JTRSUni 13 te Amsterdam MaÏSÏPRECHT 14 te Rotterdam MARON i4 te Rotterdam MrvSI, te Rotterdam MONTFERLAND 13 vn Amsterdam nr ■Hamburg NEPTUNUS 12 vn Amsterdam nr West indie sa£ÏÏ?5DAM 14 te Rotterdam ■?noD?S2N te Rotterdam v''ATES 13 vn Rotterdam nr New York SPAARNEKERK 12 vn Rotterdam nr Kaapstad §TAD MAASTRICHT 14 te Rotterdam JjTti? vn Rotterdam nr Belfast WAALEKERK 15 vn Rotterdam nr öamburg StSK?RECHt 14 te Rotterdam SLEEPBOOT SCHELDE 15 vn Rotter- dam nr Noordzee IWERELPPRODUKWVAN RyWE PETROLEUM IN mHjwmnlo WERELDPRODUKTIE":i:7S7.S mfljoenen ton jKMBEHH (Van onze redactie buitenland) LONDEN Volgens de Londense scheepsmakelaar Eggar For rester zal het charter-tarief voor tankschepen aanzienlek minder gaan opbrengen, wanneer de ruim honderd bestelde mammoet tankers in de vaart komen. Na de Suez-kwestie ging het char ter-tarief snel omhoog omdat de olie maatschappijen voorraden wilden aanleggen om zich te dekken tegen het uitvallen van de aanvoer uit het Midden-Oosten. De reders konden aan aan de vraag van de oliemaat schappijen nauwelijks voldoen, de vraag was groter dan het aanbod. Daarom bestelden de oliemaat schappijen grote series mammoet tankers, in totaal 200 tankers van meer dan 200.000 ton d.w. Daardoor zal het aanbod spoedig groter zijn dan de vraag, voorspelt de Londense makelaar en zal het charter-tarief snel dalen. De mammoettankers spelen een enorme rol. Zij ontnemen de olie landen hun monopoliepositie. Zo speelt het Midden-Oosten, dat met een produktie van 470 miljoen ton ruwe olie per jaar een kwart van de wereldbehoefte levert, geen mo nopoliepositie in een wereld die toch voor de helft van de energiebehoefte aangewezen is op olie. Omgekeerd speelt Europa, dat maar 20 miljoen ton ruwe olie levert, een belangrijke rol. Door de tankers is Europa namelijk in staat 25 procent van de wereldproduktie aan olie te raffineren. Doordat Amerika en Rus land zowel een aanzienlijke ruwe- olieproduktie hebben als een groot raffinage-apparaat, zijn deze landen ook in dit opzicht wereldmachten. De grootte van de tankers wordt een wereldprobleem. Voor de tweede wereldoorlog was de grootste tanker BRUSSEL (ANP) De bespre kingen tussen het Antwerpse ge meentebestuur en de Belgische rege ring over plannen voor een olielei ding van Rotterdam naar Antwerpen zijn geëindigd en een beslissing van de regering kan nu spoedig worden verwacht. In Antwerpse oliekringen wordt vernomen, dat een speciale werk groep een gunstig advies heeft uit gebracht over een project dat drie oliemaatschappijen vorig jaar heb ben ingediend. De pijpleiding zou een capaciteit van 20 miljoen ton olie moeten krijgen en in 1970 ge reed moeten zijn. PARAMARIBO (ANP) De Su rinaamse minister van handel en industrie, de heer George Rakim, zal volgende maand op uitnodiging van de Indonesische regering een tiendaags bezoek aan Indonesië brengen. Tijdens dit bezoek zullen bespre kingen tussen Surinaamse en Indo nesische autoriteiten worden ge voerd om tot versteviging van de economische banden tussen beide landen te komen. De Surinaamse delegatie, die via Nederland zal reizen, wordt op 11 augustus in Djakarta verwacht. 12.000 ton d.w. In 1947 zette men het Botlek-plan op voor tankers van 65.000 ton. Europoort 1957 is geschikt voor schepen van 100.000 ton. De havens op de Maasvlakte (in aanleg) zullen na het baggeren van vaargeul tot in de Noordzee (62 voet) schepen van 240.000 ton kun nen ontvangen. Thans zijn de des kundigen aan het onderzoeken of de Noordzee bevaarbaar Is voor nog grotere schepen. In Genua bestaat het plan een nieu we haven te bouwen bij Voltri, waar schepen van 600.000 ton kunnen af meren! In onze generatie zal er volgens een Brits rapport „World Oil" vol doende olie zijn voor heel de wereld, ook al omdat de kernenergie in op mars is. Olie blijft in ieder geval nog een generatie het „zwarte goud". De tekening geeft een idee van de verdeling van de wereldpetro- leumproduktie in 1967. De Ver enigde Staten komen dus op de eerste plaats met 433 miljoen ton. De Sovjet-Unie neemt de tweede plaats in met bijna 290 miljoen ton, gevolgd door Venezuela (184,6 mil joen ton). Vervolgens komen de grote producenten van het Midden- Oosten: Saoedi-Arabië, Iran en Koeweit. Opmerkelijk is verder de snelle ontwikkeling van Libië, dat in enkele jaren tijds niet alleen Al gerije, maar ook Irak is voorbij gestreefd. Europa (vooral dan West-Europa) speelt bij de wereld- petroleumproduktie slechts een be scheiden rol. AMSTERDAM (ANP) De besturen van de n.v. gemeen schappelijk bezit VRG-papier en van de n.v. machinehandel Mahez hebben in principe overeenstem ming bereikt over het samengaan van hun ondernemingen. Deze fusie zou het mogelijk maken de groeiende internationale activitei ten van VRG-papier in de verkoop van grafische apparatuur te doen samensmelten met die van Mahez, waaruit voor beide vennootschappen in deze sector een beter rendement kan worden verkregen. De fusie zal worden tot stand ge bracht door houders van gewone aan delen Mahez aan te bieden, hun aan delen om te ruilen tegen aandelen VRG-papier en wel in een verhou ding van 1 op 1. VRG-papier zal geen nieuwe aandelen uitgeven, doch de voor de ruil nodige aandelen zullen worden verkregen van de houders van enkele grote pakketten tegen be taling in contanten. Daarom zal te genover de verbreding van winver- mogen in de nieuwe groep geen ver groting van aandelenkapitaal staan en het zal, vooropgesteld dat zich geen bijzondere omstandigheden voordoen, niet moeilijk vallen het dividend voor aandelen VRG-papier van 20 pet. te brengen op 22 pet. (Het percentage dat de laatste jaren gevolgd werd voor de aandelen Ma hez.) Uitgesproken: C. P. Verstraeten, Sin gel 40, Westdorpe. Cur. mr. E. N. J -H. de Rechter, Steenstraat 35, Hulst. M. Neele jr., gladiolendrogerij, Kon. Baakonstraat 13, Stavenisse. Cur. mr. J. Ligthart, Poststraat 44, Zierikzee. Opgeheven: J. M. de Rooy, kweker, Rijksstraatweg 125, De Meern. Wegens gebrek aan alktief. AMSTERDAM, (AMP) De stemming voor de internationale waarden is gis teren zeker niet tegengevallen. Bij de opening gaven de meeste hoofdfondsen fcoersverbeteringen te zien waarvan vooral AKU en Philips. AKU lag op 89.80 ca. 80 cent boven de slotprijs van vrijdag. Philips noteerden 70 cent hoger op 143.50. Kon. Olie steeg 30 cent tot 179. De handel was kalm. Uunilever kon moei zaam meekomen met de eerste verhandeling op 138.30 waarna de koers nog in zakte tot 138 (138.40). Ook Hoogovens was iets lager met een advieskoers op 119 (119.30). Wall Street sloot vrijdag de beursweek af met een prijshoudende stemming. Hoewel de omzetten bleven belangrijk beneden die van donderdag. Van de Ne derlandse fondsen waren Kon. Olie, Philips en Unilever in New York 1/8 dollar lager doch KLM was er zeer vast met een koersstijging van 1-3/4 dollar. De cultures waren verdeeld met Amsterdam Rubber iets gemakkelijker doch HVA wat hoger. Ook de scheepvaartsector toonde een verdeelde stemming. De staatsfondsenmarkt gaf over een breed front een koersherstel te zien. De vraag naar de converteerbare dollarobligaties Hoogovens, waarop vrijdag de inschrijving a pari werd gesloten is boven de verwachting uitgekomen. De stuken worden geadviseerd op 100 en 101. Op de incourante markt werden de aandelen Berk-Beccon op 248 verhandeld. Zoals bekend wordt voor deze aan delen 250 geboden. In de eerste periode waren Bammens en Duyvis ieder vijf punten hoger. Gist. Broc steeg zes, evenals Heineken, Nederhorst 10 en Holl. Melksuiker 11 punten, Ned Ford was 7 punten in herstel. Rommenhoeler was vijf punten hoger niet aan te komen. Simon de Wit daalde 6(4 punt. Calvé gaf 9, Foker en Ned. Aanneem Mij ieder vijf en Mijnbouwwerken 18 punten prijs. Kluwer daalde twee gulden. BREDA, 15 juli. Andijvie 12-18, Bloemkool A 50-70, B 30-35, C 15-20, Snijbonen 200-230, Dubbele stambonen 200-210, Tuinbonen 12-35, Doperwten Rijs 80-110, Stam 40-60, Peulen 180-230, Kaskomkommers 91 37, 75 38, 60 31-33, 50 25-28, 40 22-23, 35 17, kilogram 16, Rodekool 8-15, Savooiekool groen 15-20, 12-25, Rabarber 8-15, Selderij-bos 5-8, Spitskool 10-20. Bospeen 20-35. Postelein Sla I 8-13, n 5-8, Tomaten A 400-420, B 380-410, C 380-390, Peterselie-bos 5-10, Vroege aard. Bonken 25, Drielingen 18- 24, Kriel 10-15, Preti 60-80, Waspeen 20- 35. BERGEN OP ZOOM Sla 5-11; Ro- de kool 25-39; Wittekool 28-33; Sav.kool 8-13; Uien 16-21; Waspeen 15-23; Prei 95-136. Bosselderie 5-10; Peterselie 88' 98; Gold. Del. 18-69; Close 15-36 Bosuien 6-9; Meloen 41-131; Rabarber 22-25; Erwten 52-78; Krombek 172; Asperges 40-220; Postelein 47-50; Bloemkool 15- 76; Snijbonen 218-303; Pr.bonen 178-238 Tuinbonen 12-35; Kroten 7-16; Bospeen 23-44 Tomaten 350-368 Vr. Aardap. 12- 23. KAPELLE Frambozen in kratten IX 282-313, I 223-251, II 219-225, in tubs 123. Rode bessen in kratten van 2 kg.: IX 117, I 117, IIX 102, II 79-80, in krat ten van 5 kg.: I 102-104, II 60, III 50. Zwarte bessen I 192, II 181. Aardbeien z. dop: Sengana H 132, Red Gauntlet n 129, Div. rassen II 117, met dop: 203-215, H 100-185, p. doos: I 74, II 41-59. Appelen; Golden DeUcious 1180 41-42, 1175 37-44, H70 48-49, 1165 42, H60 28-34, H55 15, grof 26-29, fijn 19. Tomaten p. krat van 6 kg.; Export IA 355-367, IB 359-360, Ic en CC doordraai, binnen land IA 351, IB 353, Ic en CC. doordraai. Rode bessen p. doos I 29-45, II 28, Lo- gambessen p.d. I 63-81, n 34. Kruisbes sen p. doos II 19-24, p. kg. I 67-109, H 50-70. Witte bessen p.d. I 22. Kasperzi- ken p. st. 5-28. Kaspruimen: Ontario I 190-220, II 110. Beaty n 153. Kersen: Varikse zwarte I 161, II 62, Zure Mo rellen 117, Wilhelminakersen II 82. Aardappelen I 18-23, H 16-19, driel. 12- 13, kriel 1-9. Groenten: Dubb. Prins, bonen I 174-200, II 183-188. Kropsla 8,5, Boskroten 13, Bloemkool 21-37, Uien p. kg. 11-13, p. bos 6,5, Rodekool 7,5. MIDDELBURG Tomaten: per 6 kg. A 1 367, B 1 361, C 1 350 en doordraai, CC 1 A 2 B 2 C 2 doordraai, Asperges 2 318-341, Asperges 3 47-48, Pepers p. kg. 89-106, Paprika p. st. 2 10-31, Druiven 1 357-371, Druiven 2 245, Aardbeien p. doos II en III: Elista 26-55, Talisman 30-53 18, Red Gauntlet 38-62 18-19, (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Staatssecretaris Grapperhaus van financiën wil pro beren zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen in de belastingformulieren. Hij heeft daarvoor een werkgroep in het leven geroepen, die belasting formulieren en andere geschriften van de belastingen op hun begrijpe lijkheid moet onderzoeken. De bedoeling van de staatssecreta ris is, dat de werkgroep op 1 januari 1970 met haar werk gereed zal zijn. 12/7 15/7 Actieve obligaties Staatsleningen Ned. I36b-i Ned. 1966-2 7% Ned 1968-6%% Ned. 1968-2 6%% Ned. 1966 6%% Ned. 1967-6%% Nederl 1967 6 Nederl 1965 I Ned 65 (1 53/4 Ned. 64 5% Nederl. 1964 2 5% Ned. 64 5 Ned. 58 4% Ned 59 4% Nederl. Ned Nederl. Nederl. Ned Nederl Ned. 1960 l 4% 60-2 4% 1963 4% 1964 4% *5» 4% 1960 4% 61 4% Nederl 1963-1 4% Nederl 1963-2 4% Nederl 1961 4 Ned. 62 4 Ned 1953-3%% Ned. Staff 47 3% Nederl. 1951 3% Ned 1953 1-2 3% Ned. 1956 3% Nederl 1948 3% Ned. 50/1-2 3% Ned 54/1-2 3% Ned. 55/1 3% Ned. 55/2 3% Ned grootb. obi. 3 Nederland 37 3 Ned. Gr. b 46 8 Ned. Doll 47 8 Indië 37a 102% 102 A 99 98A 96% 96% 94% 92A 92 A 89% 89% 87* 87% 85A 87 84% 83% 95% 86 83 82% 83% 80% 70}) 891/3 83% 71x 71% 74% 73% 80% 102% 102% 99% 98% 96% 96% 95% 92% 92% 89fj 89% 87% 88 85A 87 b 84% 83% 95% 86 b 83% 82% 81% 82 83% 80% 78% 70% 89% 83% 81 70% 71% 74% 73% 80% 83A - 82% 87% 92% 87b 92% Bank- cd kredietwezen B. Ned Gem 57 e 95% 95% Id. 30 58/39 4% 84 84% Id. 25 J. 89/1.3 4% 86% 86% Id. 25 60/3-5 4% 85% 85A Actieve aandelen Handel» Industrie. A'dam Rubber HVA MUen ver A.K.Ü. Dell MQ t, cert Hoogov. b.rx.vji Philips Gem. Bez Unilever c.v.a, Kon. Zout Org Dorische Petr Dorische Ptr 7% Kon. Petr 12/7 15/7 88% 88 Handel» Industrie en diversen A. Heyn w.o '55 4 AKU 1.000 Amste) brouw 5 Blauwh 66 7% Biauwh 67 6% Blauwhoed 5% Blauwhoed 4% BWdenst.-W 63 5 Bredero v.g. 65 6 Bred v.b 68 7% Bred v.b 6 Brit Petr 60 7*4 Brit Petr 65 6 Bijenkorf oeh. 6 Co-op Ned aob 7 Co-op Ned r,sp 100% b 96 89x 88% 74% b 101% 92% 100A 104 100%b 97 89 x 88% 74%b 88 101 b 101% 93% 104 Koudbe 4% M. N Bak 66 6% Meteoor bet 5% Mulder-Vog 5% N Melk Unie 5% v. Ommeren 5% Pieters, auto 5% Pont Houth 5% Ruhaak en Co. 4 Scholten Hon 4% Schultema 4% Stokvis en Zn 4% Thom-Dr. ver 4% Tilburg water 5% Vlhamj) 6 Wilt F.-Br 8% Wyers 12/7 15/7 85)4 85% 115 113% 87b 87 100 100 b 95% 95% 87 y« 88 86% 86% 87% 90% 92% 87 94 101% 101 345 b Petr.-Colenm 50%b 102 b 89.70b 51 101 89.205 65.50 143.305 138.60 180.50 860 858 178.905 65.30 119 143.40 138 179.80 865 b 865 b 179.20 Hoogovens 66 6'£ K. Zout-K 65 6 M. N. Bak 46 3% Nat. Gr. bez. 65 5 N Gasunie 66 7% N. Gasunie 66 6% Ned. Gasunie 6% Nyma 4 Overz. Gas 5% Philips dir 51 4 Idem 1948 3% Idem dlr 49 3% Pegem 1-2 '57 6 Pegem 58 5% Pegem 58 5 tdero 1-3 '52 4% Pegus 1-2 1957 6 Rott.-Rtfn 5*4 Rott.-Rbn 4% Schiphol 6 Scholten -H 65 5% Seholten-H 5% Scholten.B 4% Sr holten-H 4% umiever Ver Glas a Ver Mach JE. 66 5 Ver Mach.1. 62 S Werkspoor 3% Wilt F.-Br 3% 95% 94b 84% 103% 98 93% 70 97% 92% 95% 91% 91 94% 97% 94% 93% 87% 96%b 94 92x 93% 88x 89% 88% 98 95% 94 b 84 104 98A 93H 89 92% 95% 95% 91% 91 94% 94% 98 89% 93% 87% 9614b 94 b 92 x 93% 87 89% 88% 70% 145 Scknpvaan en Unebtraan BAX» Java-China Pak. K I» M. L eert K.N.S.M D.b. St*. Mo Ned. Ntevelt Goudr. Ommeren va Rotterd Lloyd Scheen* Unie 71% 143 205 101% 101% 103% 103 127% 127 b 151% 151% 132 132 taebt* gpoorw. prem. ebt. KLM is-jan« 0 KLM 20-jarlg 4% Idem 1963 4% Ned S '31 1-3 4% Alkmaar 39 3% A'dam 1933 3 IA pr. obi. 'SI 2% ld. 66-1 ld 69-3 ld 69-3 Idem 1959 Breda 2% 2% 2% 3% 64 2% 121145 120"- Nlet-aeueve ubUeaUea Bank*, cred.- en reraekertngsn AJLN.sp.e 33-70 B.N Gem 36 J BNG 67 l-J 6%n BNGS7 1-2-3 3%% B.N Gem 39 4% B.N Gem 33 4% BJ4.G rap 94 BJ4.G. rep 30 BJN.G rap 36-1 Exp. fin ae /y, Exp dn. 38 9 Gr ma. eb SS 7% Gr. inden S36% Nat B. M Kr 991 Ned. Ontw.b 99 7 Ned Ontw.b 94 o RHnl Diae.b 94 e 115% 101% 100 97 85% 80% 116%b 115% 101% 99% 97 A 85% 80% 116% 113% 113%b 114 114 b - 101%x 95% 101 80 102%b 100%x 92% 100% 79%b 102b Utr. Bypb idem 9 Utr. Hyp. 100 100 b 91% 91% 73b 74 b Dordrecht 66 2% Ciindhoven 54 2*& finschede 54 35*6 s-Gravh 52-1 2V3 idem S2-3 2% Kottera 52-1 3 Va Idem 53-2 2% idem 57 Utrecht 43 3% Z.-Holland 57 2*£ Z.-HoHand 89 2V3 90% 90% 95 95% 89% 89% 70 69% 129 x 79% 78% 74% 74A 91% 91« 89% 88% 75% 75A 73A 68A 71A 71% 68% 85 84% 84 84 84ys 84A 83% 83A 106% 105 x 82A 82A 83 83% converteerbare obligatie» Amstelbrouw 6% Berh pap. t 4\& Berkei palent b Drie Hoeftfzer» 6 Gelde» Zn. v. 4% Gras» kjoi 5% Batema Haverwerken 4^ Hock's mjz. 5% tndoheem ImniwB 127% 94 86*4 167 96% 72% ïooy» 85 86% 127% 94 b 86 166 89 90 96 73 99% 84% 85% Niet-actieve aandelen Banken Alg. Bank Ned. AMEV N.R. eert AMRO Bank Cultuurbank Delta verz. eert. Eerste N.V.M. Gron. tna.-Cr B Kasassodatie Nat. ïnv. B. Nat. Ned. cert. Ned Credlet B. Ned Mid .st. B Ned. Overzee B R.V.S. cert d. Slavenburg's B. Zeven pr ass mil Handel, industrie. Alb. Hefya Alg. HmiJ Oor. G AmsteJ hi A'dam Balast A'dam Droog. MO A'dam Rtltulg Mil ANIEM nat bez. Beeren trtcotfabr Beers en Zn. Begemann Benadorp intern. Bergh-Jitrg. 1850 Bergh-Jurg 5% Bergoss Berkel'e Patent BlUdenst. Will Sole, Lucas Boraumfl Wehry Braat Bouwstoff. Braatmacb R'daro Bredero Ver.bedt Bredero vastgoed BUhrmann Tetter Bijenkorf beheer Calve Calvé cum. pret Carp» Garenfabr. Centi Suiker Mb Crane Nederland Cur. Handel Mb Daalderop Dagra Decs. taptJtenfabr Dikkere en Co. Drie Hoefijzers D-R.U Duyvis #zn. Edy ematUe Bmba Erdal Mi) Excelsior Plgse machjfabr. Fokker Ford Gazelle rJtviibi Gelder-Papier Gelderl Helena Gero Cabr Geveke en Co. Gist an Broeadss 221 222 798 805 48.90 58 58% 351 351 390 395 139 %x 114 114 690 694% 161% 161% 90.40 90.80 520x 521 173 173 445b 445 b dlversm 275 274 120 121 426 428 105.10 104.30 88% 87% 144 143 75% 72% 13 237 b 240 120% 249 248 20JM 201 60% 80 b 472 471 130 130 73 71 197 199 105 108% 305% 303 143 450 450 570 573 605 600 960 143 486 141 488 150% 80 150% 142 141% 140 140 380 377 107 110 139 138 365*4 369% 333 338 72% 76 111 112% 57 57% 159 160 460 455 870 875 192 192% 131 132 79.50 79.70 750 756 Cert Grasso mach.fabr Grinten, v. d. Gray ter en Zn 6 HagemeQer en Co Halberg rrufabr. Hatéma N.V. Havenwerken Helnek bel. beh Heinek. Bierb Hero-cons. Hoek's mach.fabr Holl. Kattenburg Holl. Beton Mb Holl. Const, gr. Holl. Melksuiker Homburg Hoogenbosch sch Hooimeyer en Zn Indoheem I.H.C. Holland (ndustrleële m6. lag Bur Bouwn In tern a tk) Int. gew. betonb. Inven turn Jongeneel houth Kemo Kempen Begeer Key houthandel Key en Kramer Kledlnglnd Smits IClene Sulkerw. Kon fabrvbAlex Kon Paplertabr K.N. Tex. Unie Korenschoof Koudys voed. Krasnapolsky Kon. Ver. Tapbt Kwatts choc. Leeuw Papier Leldse Wolsp. Llndeteves Lips en Gispen Lijm en gelantine Macintosh Meel Ned Bakk. Mees bouw mat B Meteoor Beton Misset Uitg MIJ Mosa Mulder's fabr. Mulder-Vogem Muller en Co. Muller en Ca Mijnbouwk. werk Naarden Chjfabr. Nedap Ned. Dagbl Onle Ned. Dok. MQ. N. exp Pap. fabr Ned Kabelfabr Ned. Melkunie Ned Scheepsb Mb Ned Springstof Nelle wed. v. Netaro Norit Nutricia Ntt verdal Ca te Overzeese Ga» Pakh bold cert. Palemb tnd. Mtl Pal the Philips 6% compr Pietereen auto's 129% 118.20 75% 80% 753 212 460 427 60 12/7 15/7 133 167 128% 120 72% 183% 81 759 212 460 67 423 60% 251 197 b 249% 78% 23.30 147% 225 x 177% 333 152 258 316 497 103 188 150% 47% CO. Relneveld Mach. BJva Ruhaak en Co. RUn-Schelde Scbev expL MtJ. Scfaev. expl. 1966 Schokbeton Scholten Karton Schotten Honig 197 b 245 77 23.80 146 227 178 330 423 149 256 316 99% 182 499 102 188 50 150% 47% 138 89 53.70 210% 238% 117 120 390 x 325 97% 124 104 220 258 31% 370 x 640 139 226 108 90% 307 107% 397 120 162 529 32 94 10 102 64 65 142.50 102 160 123% 225 164 161 24.50 24 182 b 225 67.20 53.50 213% 141 240 113 d 119% 394 321 96 126% 297 101% 216 256% 30% 365 645 139% 226 108% 91 307 108% 153 398 122 162.80 528 32 94.10 90 20 64 65 142.80 103 161 123 223 164% 166% 24.20 23.80 185 12/7 15/7 Slmon de Wit 523 516 Simon's embfsbr 85% 86 Smit Nijmegen 135 132 Stokvis Zn. 88 38 Stoomsp Twenthe 48 46% Synres Chem. 131 130 Tabak Phil, c.V. Tech. Unie 287 288 Texoprint 151% 152 Texoprlnt 3% pr. 99% 89 99% rhom-Dr-Verblifa 89 80 Thomsen v. bedr. Tw. Overz. Hand. 117 118% Unilever 1% 107% 108 Idem 6% 90 90 Idem 4% 61% 623/4 Utermohlen 52% 218% 288 Utr. asfaltfabr. 215% Varossleau 169 Veenend. Stm.sp. 169 Ver. Glasfabr n.b 113 112% Ver. h ond Sctaev. 49% 49% Ver. NL.Uitgbedr 163 Ver. Mach.fabr. 194.90 194.70 Ver. Touwfabr. 121 121 Vettewlnkel 249% 249% Vezelverw. 80 Vthamij. 118 118 Vredensteln rab. 172 x 166 Walvisvaart 59 56% Wereldhaven 541 540 Wernlnk'8 Beton 103 119% Wessanen 119% 102.30 Wilt. Feyen.-Br. Wyers Ind. 8c H, 362 366 Zaalberg 55% Zeeuwse Confect. 109 101 Mijnbouw en petroleum Alg. Expl. Mij. 5 Biliton le rubr. Billton 2e rabr. 165.80 164 90 Moerare En lm 2180 x ld. eert. opr 1/10 1450 x 3425 b ld. 1 wlnstbew. 3700 Id. 4 wlnstbew 3750 Scheepvaart Furness Oostzee 105% 105 Parttclpatte-bewUzen Alg. Fonds bezit 1110 1110 Convert© l-lpb. 1009 1007 HBBbeldepi l-2bp 830 830 Cnterbonds 1 pb 633 633 Intergas 459 459 Beleggingsfondsen A'dam.betmt) f 50 140 139 Dutch Int. 162 161.50 tnterunle SO 202 202 Nefo S0 98 98 Robeco f 50 247.50 247.50 Rolinco 214.50 214.50 Unltas f SO 419.90 419.80 Utlllco 123.50 124 Ver. bez 1894 50 105.10 105.30 Europar 1-10 pb 565 570 Buitenlandse fondsen Union Mini ére 1 1650 1635 Dollarfondsen Anaconda 51A 51& Bethlehem Steel 29& 30% 89 Genera) Electric 90% General Motors 83% 34 Prot and Gamble 95% 9684 Republic Steel 42 43 Shell Oil 70 69% US Steel 10 eert, 39% 40 - gedaan en bieden z - laten - gedaan en laten b - Meden e - ex claim d a ex dividend Aardbeien p. kg 143-144 94, Rede bessen p. ds. I 30-34, II 13-31p. kg. II 50-83, Kruisbessen p. kig. I 61-73, H25-57, p. dis. II 13-17, Frambozen p. ds. II 28 III 23- 25, Meloenen p. st. 66-190, Kaspruimen p. kg. I 115-157, n 54-122, III 120-130, Perziken p. st. I 2-20, II 3-15, p. kg I 79-97, II 38, Kersen p. kg. II 99, Sla 15- 16, Andijvie 10-23, Postelein 61-75, Spi nazie 41-62, Prei 42-77, Boskroten 5-15, Kroten 5-14, Bospeen 17-39, Waspeen 23- 59, Spitskool 8-17, Rode kool 5V2-12, Sa- vooye kool 8, Tuinbonen 12-19, Uien 3-2, Selderij p. kist 13-49, Peterselie p. kist 12-208, Selderij p. kg. 2-21, Dubbel bonen 165-237, Doperwten 86-90, Rabar ber 4-15, Komkommers groen: n 76-91 19-20, 61-76 15-17, 51-61 15 en döordr., 41-51 15 en doordr., Krom kg. 15 en doordr., Stek kg. doordr. Komkommers groen: I 61-76 16-31, 51-61 15-19, Bloem kool: 4 st. p. kist 98-104, 6 67-105, 8 42- 87, 10 23-35, Kassnijbonen 174-261, Kas- snijbonen krom 151-186, Radijs 30, Stam- snijbonen 173. OUDENBOSCH Industrie aardbei en 109-116; Frambozen 124-127; afwij kend 88; Zwarte bessen 160; afwijkend 75; Rode bessen 56; afwijkend 50. Con sumptie: Morellen 24; Aardbeien 123- 200; Rode bessen 57-69; Frambozen 20- 43; Kruisbessen 81; Bospeen 17-35; Was peen 13-24; Bloemkool 15-75; Sav.kool 8-13; Spitskool 16; Rode kool 6; Andij vie 9-18. Aardappelen groot: drieling 11-27; kriel 4-16; Erwten 32-55; af wijkend 18; Peulen 45-200; Dubbele bo nen 150-220; Tuinbonen 12-22; Snijbo nen 150-210; Augurken 40-84; Rabarber 5—11; Sla 5-7; Tomaten 350-360. ROTTERDAM, 15 juli Totale aan voer 1483, slachtrunderen 1076, varkens (alleen maandag) 407. Slachtrunderen (in ets. p. kg.) extra kwal. 485-525, le kwal. 420-465, 2e kwal. 380-405, 3e kwal. 360-375, Varkens le kwal. 212-216, 2e kwal. 210-212, 3e kwaL 202-210, Stieren 420-475, Worstkoeien 360-375, Slachtzeugen 160-170, Zware varkens (p. st.) 180-185. Slachtrunderen aanvoer ruimer, han del kalm, prijzen iets laiger, Varkens iets meer, willig, hoger,. STEENBERÖE1N, 15 juli. Eerstelin gen klei bonken 30, groot 12-20, Eerste lingen zand bonken 31, groot 12-17, Doré klei groot 12-22, Doré zand groot 12-13, Bintje klei groot 13-15, Lekker- lander klei groot 11-17, Eigenheimers klei groot 19. TERNEUZEN Per stuk Sla I 16-23; 2 5-10; Bloemkool A2 15-76; B2 15-54; C2 15-29; Afwijkend 15-31; Komkom mers 15-37. Per bos. Kroten: 3-5; Sel derie 2-7; Peterselie: 14. Peen 35-47, Radijs 9-10; Uien 4-7. Per kg. Eerste lingen I 12-23; kriel 5-13. Andijvie 33- 45; Prei 26-35. Prins, bonen 199-207; Ro dekool 22-25; Sav.kool 29-40. Spitskool 22-28. Spinazie 40-47. Tuinbonen 15-21, Tomaten A 58,5-61; B 58,5-62. Uien 10-17 Wagenaars (bonen) 191-195. Waspeent 26-40. Komkommers 15. Rabarber 23-2$. Kroten 5. Per kg. Rode bessen 54-64, Kruisbessen 33-45. Per doos: Aardbeien 18-62. Rode bessen 22-38. Frambozen 39-57. ZWIJNDRECHT Andijvie 9-15; Pos telein 14-44; Uien 12-15; Rabarber 10-15$ Spitskool 14-23; Gelekool 19-25; Rode kool 7-18; Aardappelen 15-20; Kroten 7-15; Snijbonen 250-290; Stambonen 190- 210; Tuinbonen 24-28; Bloemkool AA 42-75; A 33-74; B 26-48; C 18-33; Sla AI 5-13; Komkommer 90 41-42; 75 41-43; 60 32-34: 50 27-31; 40 20-25; 35 20-26} krom 15-16; stek 15; Tomaten A 4,— 4,20 B 380-400; C 360; Selderie 5; Pe terselie 6-10; Bospeen 45-46. DE ARBEIDERS aan de St. Lau rens, onder wie de mannen die de bruggen en sluizen bedienen, hebben zondag besloten weer aan het werk te gaan nu zij op grond van een ak koord een over drie jaar uit te sprei den loonsverhoging van 19 percent krijgen. De afgelopen drie weken moesten 70 oceaanschepen voor anker blijven als gevolg van een staking van de ar beiders in verband met een loonge- schil. IN de buitengewone vergadering van aandeelhouders van de konink lijke verenigde tapijtfabrieken n.v. is aan de heer drs. A. Spaan, om rede nen van persoonlijke aard, eervol ontslag verleend als directeur van de vennootschap. Tevens werd op deze vergadering benoemd tot directeur van de vennootschap drs. H. J. Geer- kens. DE eerste directe luchtverbinding tussen Moskou en New York is gis teren een feit geworden, toen eeh reusachtige Iljoesjin 62 van de Sov jet-Russische staatsluchtvaartmaat schappij „Aeroflot" met ongeveer 60 Russische functionarissen aan boord naar New York vertrok. De lijndienst is na zeven jaar van onderhandelen tot stand gekomen. De eerste vluch ten moesten echter door allerlei tech nische moeilijkheden verscheidene keren worden uitgesteld. Het eerste toestel van „Panam" wordt morgen in Moskou verwacht. DE FRANSE ambassadeur in Indo nesië heeft bij gelegenheid van de viering van de 14e juli gezegd dat de betrekkingen tussen Frankrijk en Indonesië zijn verbeterd. Hij wees op de door Franse ondernemingen ge bouwde stuwdam bij Djatiluhur, de lening van elf miljoen dollar en de samenwerking tussen de Compagnie des Petroles en de Indonesische staatsaliemaatschappij Pertamin. (Een eerste Franse investering was 10,5 milj. dollar groot, dat bedrag kan in totaal zeventig miljoen dollar wor den.) IN de tweede week van augustus wordt een KLM-delegatie onder leiding van mr. F. Besan§on in Suriname verwacht voor het voeren van besprekingen met de directie van de Surinaamse luchtvaart maatschappij (SLM) om de sa menwerking tussen beide lucht vaartmaatschappijen verder uit te breiden. Konstanz 408 onv.; Rheinfelden 284 2; Straatsburg 302 2; Plittersdorf 438 5; Maxau 480 6; Plochingen 141 8; Mannheim 325 onv.; Steinbach 120 10; Mainz 307 4; Blngen 210 1; Kaub 226 4; Tri-er 248 6; Ko blenz 230 7; Keulen 201 1; Ruhort 374 9; Lobith 980 10; Nijmegen 770 5; Arnhem 790 7; Eefde ÏJssel onv.; Deventer 239 2; Mansin 563 5; Borgharen 3874 28; Belfeld 1083 2; Grave beneden de sluis 600 7.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13