OPMARS OLIELAND LIBIË
Krachtige daling
tankerstarieven
STEMMING VIEL MEE
MarktenM-:wm ffrtftïi-'
Pijpleiding
Rotterdam-
Antwerpen
FUSIE VAN
V.R.G.-PAPIER
MET MAHEZ
amsterdamse
effectenbeurs
TER ZAKE
ENORME ROL
WERELDPROBLEEM
Surinaams minister
naar Indonesië
FAILLISSEMENTEN
GRAPPERHAUS WIL
BEGRIJPELIJKER
BELASTINGBILJET
WATERSTANDEN
CERES 15 te Callao
DOSINA 15 vn Port Dickson nr Metia
al Ahmadi
GIESSENKERK 15 te Abudhabi
KEIZERSWAARD 15 vn Stanlow nr
Swansea
KLOOSTERDIJK 14 vn Savannah nr
Le Havre
NEDERLINGE p 14 Pitcarin nr Balboa
ONDINA 15 vn Singapore nr Perz Golf
PURMEREND 15 te Miri
SENEGALKUST 15 vn Lagos nr Douala
SIMONSKERK 15 te Port Elizabeth
STRAAT LOMBOK 16 te Bunbury verw
TAHAMA 15 te Killingholm
VASUM 14 vn Port Sudan nr Kharg
VTTREA 15 te Sydney
ALIOTH p 14 Fernando Noronha nr
Santos
DIOGENES 15 te Buenaventura
OORREDIJK 15 te Felixstowe
KREON 15 te Georgetown
MARATHON 14 vn Curupano nr Port
of Spain
SORIS 15 te La Gualra
PENDREOHT 14 te Guayaquil
SLAMAT 14 vn Baltimore nr Philadel
phia
STRAAT COOK 15 te Santos
THERON 15 te Miami
WOLTERSUM 15 te New Orleans
ARISTOTELES 14 te Tampa
EEMHAVEN 15 te Bahrein
HATHOR 13 vn St Lucia nr Pto Limon
KERKEDIJK 13 vn Recife nr Riio de
Janeiro
KRYPTOS 13 vn Avonmouth nr
Duinkerken
MEMNON 13 te Baltimore
NBDERLEK 14 te Antwerpen
ONOBA 15 te Mena al Fahal
RIJN 15 te Sakal
SKADI 14 te Riopara
STRAAT MADURA 15 te Auckland
STRAAT RIO 13 vn Buenos Aires nr
Santos
TARA 13 vn Rio de Janeiro nr Santos
THEMIS 16 te Baltimore verw
BRITSUM 14 te Orinoco River
GABONKUST p 13 Westpunt Cuba nr
Mobile
HECTOR 13 dw Philippeville nr
Leixoes
KALYDON 13 te Killingholm
KOSSMATELLA 14 te Sunderland
LADON 13 vn Georgetown nr Parama
ribo
LIBERIAKUST 14 te Le Havre
STENTOR 13 vn Hamburg nr Bremen
MENTOR 14 te Istanbul
MERCURIUS 13 vn Aruba nir Kingston
LOPPERSUM 14 te Le Havre
PATRO 14 te Las Palmas
MONTFERLAND 13 te Hamburg
PRINS ALEXANDER 14 te Famagusta
SCHELDELLOYD 13 vn Genua nr
Marseille
STENTOR 13 vn Hambung nr Bremen
STRAAT FREETOWN 14 te Kaapstad
TJIPONDQK 13 vn Hongkong nr. Sin
gapore
WATERLAND 13 te Santos
CALTEX ARNHEM 13 vn New York
nr Trinidad
DOELWIJK 13 vn Priolo nr Arzew
GIESSENKERK 14 te Bahrein
GULF ITALIAN p 13 Little Quoin nr
Gulfhaven
LEIDERKERK 13 te Bremen
NEDER EEMS 13 vn Bandar Shapur nr
Doha
NEDER RHONE 13 vn Singapore nr
Bangkok
ORANJENASSAU 13 vn Southampton
nr Madeira
PHILIPPIA 13 vn Thameshaven nr
Escravos
SEPIA 13 te Las Palmas
STAD DEN HAAG 13 te Antwerpen
STRAAT CLARENCE 14 te Port
Swettenham
STRAAT MAGELHAEN 14 te Hong
kong
TJIBANTJET 14 te Dar es Salaam
VAN NECK 13 vn Sandakan nr
Jesselton
GAASTERKERK 13 vn Bremen nr
Antwerpen
HILVERSUM 13 te Bermuda
KAAP HOORN 13 te Stanlow
LEKHAVEN 13 rede Santos
OUWERKERK 13 te Beira
POLYPHEMUS 13 vn Singapore nr
Cebu
SCHIEKERK 13 vn Bremen nr Ant
werpen
STEENKERK 14 te Hamburg
STRAAT FREMANTLE 13 vn Singa
pore nr Hongkong
STRAAT FUSHIMI 13 vn Lourenco
Marques nr Singapore
ALKMAAR 13 vn Bukom nr Saigon
AMSTELSTAD 13 ten anker Davao
HOLLANDSDREEf 13 vn Pte Noire
nr Lagos
KARA 14 te Singapore
LAERTES 13 vn Liverpool nr Ant
werpen
MAASLLOYD 13 vn Keelung nr San
Francisco
MINOS 13 te Antwerpen
ONDINA 14 te Singapore
g£RAAT BANKA 14 te Port Louis
STRAAT CUMBERLAND 13 vn Beira
nr Mombasa
®J5*AT HONKONG 15 te Singapore
STRAAT TORRES 15 te Singapore
ASUNCION 11 90 m o kp Samitha Mar-
r\rr ?/-. an^e nr Rosario
DILIGENTIA 12 te Antwerpen
ELIZABETH BROERE 12 te Teesport
verw.
^AN-GIUS 12 te LondondeiTy
P^^lVtEYKUST 12 te Rotterdam
•DIADEMA 11 450 m nw Walvisbaai nr
Menal Fahal
«OOM 11 vn Stavamger nr Stan-
MARNELLOYD 11 vn Los Angeles nr
Kaapstad
MERWELLOYD 11 300 m zzo Los An-
Seles nr Kaapstad
iNïivLRK p 12 Vlissingen nr Antwer
pen
ONDINA 11 480 m w Sabang nr Singa
pore
?J,A 11 60 m o St. Helena nr Kaap.
stad
ADONis 13 vn Amsterdam nr West
Indië
AMMON 13 te Rotterdam
aSt P? 13 vn Amsterdam nr Reijeka
S&AS™ STAR 14 te Rotterdam
UST 13 te Amsterdam
™TANG 13 te Amsterdam
OALTEX GORINCHEM 13 vn Rotter
dam nr Fredericia
EEMSTROOM 14 vn Amsterdam nr Fe-
lixtowe
13 vn Rotterdam nr Dublin
v JTRSUni 13 te Amsterdam
MaÏSÏPRECHT 14 te Rotterdam
MARON i4 te Rotterdam
MrvSI, te Rotterdam
MONTFERLAND 13 vn Amsterdam nr
■Hamburg
NEPTUNUS 12 vn Amsterdam nr West
indie
sa£ÏÏ?5DAM 14 te Rotterdam
■?noD?S2N te Rotterdam
v''ATES 13 vn Rotterdam nr New
York
SPAARNEKERK 12 vn Rotterdam nr
Kaapstad
§TAD MAASTRICHT 14 te Rotterdam
JjTti? vn Rotterdam nr Belfast
WAALEKERK 15 vn Rotterdam nr
öamburg
StSK?RECHt 14 te Rotterdam
SLEEPBOOT SCHELDE 15 vn Rotter-
dam nr Noordzee
IWERELPPRODUKWVAN RyWE PETROLEUM IN mHjwmnlo
WERELDPRODUKTIE":i:7S7.S mfljoenen ton jKMBEHH
(Van onze redactie buitenland)
LONDEN Volgens de Londense scheepsmakelaar Eggar For
rester zal het charter-tarief voor tankschepen aanzienlek minder
gaan opbrengen, wanneer de ruim honderd bestelde mammoet
tankers in de vaart komen.
Na de Suez-kwestie ging het char
ter-tarief snel omhoog omdat de olie
maatschappijen voorraden wilden
aanleggen om zich te dekken tegen
het uitvallen van de aanvoer uit het
Midden-Oosten. De reders konden
aan aan de vraag van de oliemaat
schappijen nauwelijks voldoen, de
vraag was groter dan het aanbod.
Daarom bestelden de oliemaat
schappijen grote series mammoet
tankers, in totaal 200 tankers van
meer dan 200.000 ton d.w. Daardoor
zal het aanbod spoedig groter zijn
dan de vraag, voorspelt de Londense
makelaar en zal het charter-tarief
snel dalen.
De mammoettankers spelen een
enorme rol. Zij ontnemen de olie
landen hun monopoliepositie. Zo
speelt het Midden-Oosten, dat met
een produktie van 470 miljoen ton
ruwe olie per jaar een kwart van
de wereldbehoefte levert, geen mo
nopoliepositie in een wereld die toch
voor de helft van de energiebehoefte
aangewezen is op olie.
Omgekeerd speelt Europa, dat maar
20 miljoen ton ruwe olie levert, een
belangrijke rol. Door de tankers is
Europa namelijk in staat 25 procent
van de wereldproduktie aan olie te
raffineren. Doordat Amerika en Rus
land zowel een aanzienlijke ruwe-
olieproduktie hebben als een groot
raffinage-apparaat, zijn deze landen
ook in dit opzicht wereldmachten.
De grootte van de tankers wordt
een wereldprobleem. Voor de tweede
wereldoorlog was de grootste tanker
BRUSSEL (ANP) De bespre
kingen tussen het Antwerpse ge
meentebestuur en de Belgische rege
ring over plannen voor een olielei
ding van Rotterdam naar Antwerpen
zijn geëindigd en een beslissing van
de regering kan nu spoedig worden
verwacht.
In Antwerpse oliekringen wordt
vernomen, dat een speciale werk
groep een gunstig advies heeft uit
gebracht over een project dat drie
oliemaatschappijen vorig jaar heb
ben ingediend. De pijpleiding zou
een capaciteit van 20 miljoen ton
olie moeten krijgen en in 1970 ge
reed moeten zijn.
PARAMARIBO (ANP) De Su
rinaamse minister van handel en
industrie, de heer George Rakim,
zal volgende maand op uitnodiging
van de Indonesische regering een
tiendaags bezoek aan Indonesië
brengen.
Tijdens dit bezoek zullen bespre
kingen tussen Surinaamse en Indo
nesische autoriteiten worden ge
voerd om tot versteviging van de
economische banden tussen beide
landen te komen.
De Surinaamse delegatie, die via
Nederland zal reizen, wordt op 11
augustus in Djakarta verwacht.
12.000 ton d.w. In 1947 zette men
het Botlek-plan op voor tankers van
65.000 ton. Europoort 1957 is geschikt
voor schepen van 100.000 ton.
De havens op de Maasvlakte (in
aanleg) zullen na het baggeren van
vaargeul tot in de Noordzee (62
voet) schepen van 240.000 ton kun
nen ontvangen. Thans zijn de des
kundigen aan het onderzoeken of de
Noordzee bevaarbaar Is voor nog
grotere schepen.
In Genua bestaat het plan een nieu
we haven te bouwen bij Voltri, waar
schepen van 600.000 ton kunnen af
meren!
In onze generatie zal er volgens
een Brits rapport „World Oil" vol
doende olie zijn voor heel de wereld,
ook al omdat de kernenergie in op
mars is. Olie blijft in ieder geval nog
een generatie het „zwarte goud".
De tekening geeft een idee van
de verdeling van de wereldpetro-
leumproduktie in 1967. De Ver
enigde Staten komen dus op de
eerste plaats met 433 miljoen ton.
De Sovjet-Unie neemt de tweede
plaats in met bijna 290 miljoen ton,
gevolgd door Venezuela (184,6 mil
joen ton). Vervolgens komen de
grote producenten van het Midden-
Oosten: Saoedi-Arabië, Iran en
Koeweit.
Opmerkelijk is verder de snelle
ontwikkeling van Libië, dat in
enkele jaren tijds niet alleen Al
gerije, maar ook Irak is voorbij
gestreefd. Europa (vooral dan
West-Europa) speelt bij de wereld-
petroleumproduktie slechts een be
scheiden rol.
AMSTERDAM (ANP) De
besturen van de n.v. gemeen
schappelijk bezit VRG-papier en
van de n.v. machinehandel Mahez
hebben in principe overeenstem
ming bereikt over het samengaan
van hun ondernemingen.
Deze fusie zou het mogelijk maken
de groeiende internationale activitei
ten van VRG-papier in de verkoop
van grafische apparatuur te doen
samensmelten met die van Mahez,
waaruit voor beide vennootschappen
in deze sector een beter rendement
kan worden verkregen.
De fusie zal worden tot stand ge
bracht door houders van gewone aan
delen Mahez aan te bieden, hun aan
delen om te ruilen tegen aandelen
VRG-papier en wel in een verhou
ding van 1 op 1. VRG-papier zal geen
nieuwe aandelen uitgeven, doch de
voor de ruil nodige aandelen zullen
worden verkregen van de houders
van enkele grote pakketten tegen be
taling in contanten. Daarom zal te
genover de verbreding van winver-
mogen in de nieuwe groep geen ver
groting van aandelenkapitaal staan
en het zal, vooropgesteld dat zich
geen bijzondere omstandigheden
voordoen, niet moeilijk vallen het
dividend voor aandelen VRG-papier
van 20 pet. te brengen op 22 pet.
(Het percentage dat de laatste jaren
gevolgd werd voor de aandelen Ma
hez.)
Uitgesproken: C. P. Verstraeten, Sin
gel 40, Westdorpe. Cur. mr. E. N. J -H.
de Rechter, Steenstraat 35, Hulst.
M. Neele jr., gladiolendrogerij, Kon.
Baakonstraat 13, Stavenisse. Cur. mr.
J. Ligthart, Poststraat 44, Zierikzee.
Opgeheven: J. M. de Rooy, kweker,
Rijksstraatweg 125, De Meern. Wegens
gebrek aan alktief.
AMSTERDAM, (AMP) De stemming voor de internationale waarden is gis
teren zeker niet tegengevallen. Bij de opening gaven de meeste hoofdfondsen
fcoersverbeteringen te zien waarvan vooral AKU en Philips. AKU lag op 89.80
ca. 80 cent boven de slotprijs van vrijdag. Philips noteerden 70 cent hoger op
143.50. Kon. Olie steeg 30 cent tot 179. De handel was kalm. Uunilever kon moei
zaam meekomen met de eerste verhandeling op 138.30 waarna de koers nog in
zakte tot 138 (138.40). Ook Hoogovens was iets lager met een advieskoers op
119 (119.30).
Wall Street sloot vrijdag de beursweek af met een prijshoudende stemming.
Hoewel de omzetten bleven belangrijk beneden die van donderdag. Van de Ne
derlandse fondsen waren Kon. Olie, Philips en Unilever in New York 1/8 dollar
lager doch KLM was er zeer vast met een koersstijging van 1-3/4 dollar.
De cultures waren verdeeld met Amsterdam Rubber iets gemakkelijker doch
HVA wat hoger. Ook de scheepvaartsector toonde een verdeelde stemming. De
staatsfondsenmarkt gaf over een breed front een koersherstel te zien.
De vraag naar de converteerbare dollarobligaties Hoogovens, waarop vrijdag
de inschrijving a pari werd gesloten is boven de verwachting uitgekomen. De
stuken worden geadviseerd op 100 en 101. Op de incourante markt werden de
aandelen Berk-Beccon op 248 verhandeld. Zoals bekend wordt voor deze aan
delen 250 geboden.
In de eerste periode waren Bammens en Duyvis ieder vijf punten hoger. Gist.
Broc steeg zes, evenals Heineken, Nederhorst 10 en Holl. Melksuiker 11 punten,
Ned Ford was 7 punten in herstel. Rommenhoeler was vijf punten hoger niet aan
te komen. Simon de Wit daalde 6(4 punt. Calvé gaf 9, Foker en Ned. Aanneem
Mij ieder vijf en Mijnbouwwerken 18 punten prijs. Kluwer daalde twee gulden.
BREDA, 15 juli. Andijvie 12-18,
Bloemkool A 50-70, B 30-35, C 15-20,
Snijbonen 200-230, Dubbele stambonen
200-210, Tuinbonen 12-35, Doperwten
Rijs 80-110, Stam 40-60, Peulen 180-230,
Kaskomkommers 91 37, 75 38, 60 31-33,
50 25-28, 40 22-23, 35 17, kilogram 16,
Rodekool 8-15, Savooiekool groen 15-20,
12-25, Rabarber 8-15, Selderij-bos 5-8,
Spitskool 10-20. Bospeen 20-35. Postelein
Sla I 8-13, n 5-8, Tomaten A 400-420,
B 380-410, C 380-390, Peterselie-bos 5-10,
Vroege aard. Bonken 25, Drielingen 18-
24, Kriel 10-15, Preti 60-80, Waspeen 20-
35.
BERGEN OP ZOOM Sla 5-11; Ro-
de kool 25-39; Wittekool 28-33; Sav.kool
8-13; Uien 16-21; Waspeen 15-23; Prei
95-136. Bosselderie 5-10; Peterselie 88'
98; Gold. Del. 18-69; Close 15-36 Bosuien
6-9; Meloen 41-131; Rabarber 22-25;
Erwten 52-78; Krombek 172; Asperges
40-220; Postelein 47-50; Bloemkool 15-
76; Snijbonen 218-303; Pr.bonen 178-238
Tuinbonen 12-35; Kroten 7-16; Bospeen
23-44 Tomaten 350-368 Vr. Aardap. 12-
23.
KAPELLE Frambozen in kratten
IX 282-313, I 223-251, II 219-225, in tubs
123. Rode bessen in kratten van 2 kg.:
IX 117, I 117, IIX 102, II 79-80, in krat
ten van 5 kg.: I 102-104, II 60, III 50.
Zwarte bessen I 192, II 181. Aardbeien
z. dop: Sengana H 132, Red Gauntlet
n 129, Div. rassen II 117, met dop:
203-215, H 100-185, p. doos: I 74, II 41-59.
Appelen; Golden DeUcious 1180 41-42,
1175 37-44, H70 48-49, 1165 42, H60 28-34,
H55 15, grof 26-29, fijn 19. Tomaten p.
krat van 6 kg.; Export IA 355-367, IB
359-360, Ic en CC doordraai, binnen
land IA 351, IB 353, Ic en CC. doordraai.
Rode bessen p. doos I 29-45, II 28, Lo-
gambessen p.d. I 63-81, n 34. Kruisbes
sen p. doos II 19-24, p. kg. I 67-109, H
50-70. Witte bessen p.d. I 22. Kasperzi-
ken p. st. 5-28. Kaspruimen: Ontario I
190-220, II 110. Beaty n 153. Kersen:
Varikse zwarte I 161, II 62, Zure Mo
rellen 117, Wilhelminakersen II 82.
Aardappelen I 18-23, H 16-19, driel. 12-
13, kriel 1-9. Groenten: Dubb. Prins,
bonen I 174-200, II 183-188. Kropsla 8,5,
Boskroten 13, Bloemkool 21-37, Uien p.
kg. 11-13, p. bos 6,5, Rodekool 7,5.
MIDDELBURG Tomaten: per 6 kg.
A 1 367, B 1 361, C 1 350 en doordraai,
CC 1 A 2 B 2 C 2 doordraai, Asperges 2
318-341, Asperges 3 47-48, Pepers p. kg.
89-106, Paprika p. st. 2 10-31, Druiven 1
357-371, Druiven 2 245, Aardbeien p.
doos II en III: Elista 26-55, Talisman
30-53 18, Red Gauntlet 38-62 18-19,
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Staatssecretaris
Grapperhaus van financiën wil pro
beren zoveel mogelijk duidelijkheid
te krijgen in de belastingformulieren.
Hij heeft daarvoor een werkgroep in
het leven geroepen, die belasting
formulieren en andere geschriften
van de belastingen op hun begrijpe
lijkheid moet onderzoeken.
De bedoeling van de staatssecreta
ris is, dat de werkgroep op 1 januari
1970 met haar werk gereed zal zijn.
12/7 15/7
Actieve obligaties
Staatsleningen
Ned. I36b-i
Ned. 1966-2 7%
Ned 1968-6%%
Ned. 1968-2 6%%
Ned. 1966 6%%
Ned. 1967-6%%
Nederl 1967 6
Nederl 1965 I
Ned 65 (1 53/4
Ned. 64 5%
Nederl. 1964 2 5%
Ned. 64 5
Ned. 58 4%
Ned 59 4%
Nederl.
Ned
Nederl.
Nederl.
Ned
Nederl
Ned.
1960 l 4%
60-2 4%
1963 4%
1964 4%
*5» 4%
1960 4%
61 4%
Nederl 1963-1 4%
Nederl 1963-2 4%
Nederl 1961 4
Ned. 62 4
Ned 1953-3%%
Ned. Staff 47 3%
Nederl. 1951 3%
Ned 1953 1-2 3%
Ned. 1956 3%
Nederl 1948 3%
Ned. 50/1-2 3%
Ned 54/1-2 3%
Ned. 55/1 3%
Ned. 55/2 3%
Ned grootb. obi. 3
Nederland 37 3
Ned. Gr. b 46 8
Ned. Doll 47 8
Indië 37a
102%
102 A
99
98A
96%
96%
94%
92A
92 A
89%
89%
87*
87%
85A
87
84%
83%
95%
86
83
82%
83%
80%
70})
891/3
83%
71x
71%
74%
73%
80%
102%
102%
99%
98%
96%
96%
95%
92%
92%
89fj
89%
87%
88
85A
87 b
84%
83%
95%
86 b
83%
82%
81%
82
83%
80%
78%
70%
89%
83%
81
70%
71%
74%
73%
80%
83A -
82%
87%
92%
87b
92%
Bank- cd kredietwezen
B. Ned Gem 57 e 95% 95%
Id. 30 58/39 4% 84 84%
Id. 25 J. 89/1.3 4% 86% 86%
Id. 25 60/3-5 4% 85% 85A
Actieve aandelen
Handel» Industrie.
A'dam Rubber
HVA MUen ver
A.K.Ü.
Dell MQ t, cert
Hoogov. b.rx.vji
Philips Gem. Bez
Unilever c.v.a,
Kon. Zout Org
Dorische Petr
Dorische Ptr 7%
Kon. Petr
12/7 15/7
88% 88
Handel» Industrie en diversen
A. Heyn w.o '55 4
AKU 1.000
Amste) brouw 5
Blauwh 66 7%
Biauwh 67 6%
Blauwhoed 5%
Blauwhoed 4%
BWdenst.-W 63 5
Bredero v.g. 65 6
Bred v.b 68 7%
Bred v.b 6
Brit Petr 60 7*4
Brit Petr 65 6
Bijenkorf oeh. 6
Co-op Ned aob 7
Co-op Ned r,sp
100% b
96
89x
88%
74% b
101%
92%
100A
104
100%b
97
89 x
88%
74%b
88
101 b
101%
93%
104
Koudbe 4%
M. N Bak 66 6%
Meteoor bet 5%
Mulder-Vog 5%
N Melk Unie 5%
v. Ommeren 5%
Pieters, auto 5%
Pont Houth 5%
Ruhaak en Co. 4
Scholten Hon 4%
Schultema 4%
Stokvis en Zn 4%
Thom-Dr. ver 4%
Tilburg water 5%
Vlhamj) 6
Wilt F.-Br 8%
Wyers
12/7
15/7
85)4
85%
115
113%
87b
87
100
100 b
95%
95%
87 y«
88
86%
86%
87%
90%
92%
87
94
101%
101
345 b
Petr.-Colenm
50%b
102 b
89.70b
51
101
89.205
65.50
143.305
138.60
180.50
860
858
178.905
65.30
119
143.40
138
179.80
865 b
865 b
179.20
Hoogovens 66 6'£
K. Zout-K 65 6
M. N. Bak 46 3%
Nat. Gr. bez. 65 5
N Gasunie 66 7%
N. Gasunie 66 6%
Ned. Gasunie 6%
Nyma 4
Overz. Gas 5%
Philips dir 51 4
Idem 1948 3%
Idem dlr 49 3%
Pegem 1-2 '57 6
Pegem 58 5%
Pegem 58 5
tdero 1-3 '52 4%
Pegus 1-2 1957 6
Rott.-Rtfn 5*4
Rott.-Rbn 4%
Schiphol 6
Scholten -H 65 5%
Seholten-H 5%
Scholten.B 4%
Sr holten-H 4%
umiever
Ver Glas a
Ver Mach JE. 66 5
Ver Mach.1. 62 S
Werkspoor 3%
Wilt F.-Br 3%
95%
94b
84%
103%
98
93%
70
97%
92%
95%
91%
91
94%
97%
94%
93%
87%
96%b
94
92x
93%
88x
89%
88%
98
95%
94 b
84
104
98A
93H
89
92%
95%
95%
91%
91
94%
94%
98
89%
93%
87%
9614b
94 b
92 x
93%
87
89%
88%
70%
145
Scknpvaan en Unebtraan
BAX»
Java-China Pak.
K I» M. L eert
K.N.S.M D.b.
St*. Mo Ned.
Ntevelt Goudr.
Ommeren va
Rotterd Lloyd
Scheen* Unie
71%
143
205
101% 101%
103% 103
127% 127 b
151% 151%
132 132
taebt* gpoorw. prem. ebt.
KLM is-jan« 0
KLM 20-jarlg 4%
Idem 1963 4%
Ned S '31 1-3 4%
Alkmaar 39 3%
A'dam 1933 3
IA pr. obi. 'SI 2%
ld. 66-1
ld 69-3
ld 69-3
Idem 1959
Breda
2%
2%
2%
3%
64 2%
121145 120"-
Nlet-aeueve ubUeaUea
Bank*, cred.- en reraekertngsn
AJLN.sp.e 33-70
B.N Gem 36 J
BNG 67 l-J 6%n
BNGS7 1-2-3 3%%
B.N Gem 39 4%
B.N Gem 33 4%
BJ4.G rap 94
BJ4.G. rep 30
BJN.G rap 36-1
Exp. fin ae /y,
Exp dn. 38 9
Gr ma. eb SS 7%
Gr. inden S36%
Nat B. M Kr 991
Ned. Ontw.b 99 7
Ned Ontw.b 94 o
RHnl Diae.b 94 e
115%
101%
100
97
85%
80%
116%b
115%
101%
99%
97 A
85%
80%
116%
113% 113%b
114 114 b
- 101%x
95%
101
80
102%b
100%x
92%
100%
79%b
102b
Utr. Bypb
idem 9
Utr. Hyp.
100 100 b
91% 91%
73b 74 b
Dordrecht 66 2%
Ciindhoven 54 2*&
finschede 54 35*6
s-Gravh 52-1 2V3
idem S2-3 2%
Kottera 52-1 3 Va
Idem 53-2 2%
idem 57
Utrecht 43 3%
Z.-Holland 57 2*£
Z.-HoHand 89 2V3
90%
90%
95
95%
89%
89%
70
69%
129 x
79%
78%
74%
74A
91%
91«
89%
88%
75%
75A
73A
68A
71A
71%
68%
85
84%
84
84
84ys
84A
83%
83A
106%
105 x
82A
82A
83
83%
converteerbare obligatie»
Amstelbrouw 6%
Berh pap. t 4\&
Berkei palent b
Drie Hoeftfzer» 6
Gelde» Zn. v. 4%
Gras» kjoi 5%
Batema
Haverwerken 4^
Hock's mjz. 5%
tndoheem
ImniwB
127%
94
86*4
167
96%
72%
ïooy»
85
86%
127%
94 b
86
166
89
90
96
73
99%
84%
85%
Niet-actieve aandelen
Banken
Alg. Bank Ned.
AMEV N.R. eert
AMRO Bank
Cultuurbank
Delta verz. eert.
Eerste N.V.M.
Gron. tna.-Cr B
Kasassodatie
Nat. ïnv. B.
Nat. Ned. cert.
Ned Credlet B.
Ned Mid .st. B
Ned. Overzee B
R.V.S. cert d.
Slavenburg's B.
Zeven pr ass mil
Handel, industrie.
Alb. Hefya
Alg. HmiJ Oor. G
AmsteJ hi
A'dam Balast
A'dam Droog. MO
A'dam Rtltulg Mil
ANIEM nat bez.
Beeren trtcotfabr
Beers en Zn.
Begemann
Benadorp intern.
Bergh-Jitrg. 1850
Bergh-Jurg 5%
Bergoss
Berkel'e Patent
BlUdenst. Will
Sole, Lucas
Boraumfl Wehry
Braat Bouwstoff.
Braatmacb R'daro
Bredero Ver.bedt
Bredero vastgoed
BUhrmann Tetter
Bijenkorf beheer
Calve
Calvé cum. pret
Carp» Garenfabr.
Centi Suiker Mb
Crane Nederland
Cur. Handel Mb
Daalderop
Dagra
Decs. taptJtenfabr
Dikkere en Co.
Drie Hoefijzers
D-R.U
Duyvis #zn.
Edy ematUe
Bmba
Erdal Mi)
Excelsior
Plgse machjfabr.
Fokker
Ford
Gazelle rJtviibi
Gelder-Papier
Gelderl Helena
Gero Cabr
Geveke en Co.
Gist an Broeadss
221
222
798
805
48.90
58
58%
351
351
390
395
139 %x
114
114
690
694%
161%
161%
90.40
90.80
520x
521
173
173
445b
445 b
dlversm
275
274
120
121
426
428
105.10
104.30
88%
87%
144
143
75%
72%
13
237 b
240
120%
249
248
20JM
201
60%
80 b
472
471
130
130
73
71
197
199
105
108%
305%
303
143
450
450
570
573
605
600
960
143
486
141
488
150%
80
150%
142
141%
140
140
380
377
107
110
139
138
365*4
369%
333
338
72%
76
111
112%
57
57%
159
160
460
455
870
875
192
192%
131
132
79.50
79.70
750
756
Cert
Grasso mach.fabr
Grinten, v. d.
Gray ter en Zn 6
HagemeQer en Co
Halberg rrufabr.
Hatéma N.V.
Havenwerken
Helnek bel. beh
Heinek. Bierb
Hero-cons.
Hoek's mach.fabr
Holl. Kattenburg
Holl. Beton Mb
Holl. Const, gr.
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch sch
Hooimeyer en Zn
Indoheem
I.H.C. Holland
(ndustrleële m6.
lag Bur Bouwn
In tern a tk)
Int. gew. betonb.
Inven turn
Jongeneel houth
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Key en Kramer
Kledlnglnd Smits
IClene Sulkerw.
Kon fabrvbAlex
Kon Paplertabr
K.N. Tex. Unie
Korenschoof
Koudys voed.
Krasnapolsky
Kon. Ver. Tapbt
Kwatts choc.
Leeuw Papier
Leldse Wolsp.
Llndeteves
Lips en Gispen
Lijm en gelantine
Macintosh
Meel Ned Bakk.
Mees bouw mat B
Meteoor Beton
Misset Uitg MIJ
Mosa
Mulder's fabr.
Mulder-Vogem
Muller en Co.
Muller en Ca
Mijnbouwk. werk
Naarden Chjfabr.
Nedap
Ned. Dagbl Onle
Ned. Dok. MQ.
N. exp Pap. fabr
Ned Kabelfabr
Ned. Melkunie
Ned Scheepsb Mb
Ned Springstof
Nelle wed. v.
Netaro
Norit
Nutricia
Ntt verdal Ca te
Overzeese Ga»
Pakh bold cert.
Palemb tnd. Mtl
Pal the
Philips 6% compr
Pietereen auto's
129%
118.20
75%
80%
753
212
460
427
60
12/7 15/7
133
167
128%
120
72%
183%
81
759
212
460
67
423
60%
251
197 b
249%
78%
23.30
147%
225 x
177%
333
152
258
316
497
103
188
150%
47%
CO.
Relneveld Mach.
BJva
Ruhaak en Co.
RUn-Schelde
Scbev expL MtJ.
Scfaev. expl. 1966
Schokbeton
Scholten Karton
Schotten Honig
197 b
245
77
23.80
146
227
178
330
423
149
256
316
99%
182
499
102
188
50
150%
47%
138
89
53.70
210%
238%
117
120
390 x
325
97%
124
104
220
258
31%
370 x
640
139
226
108
90%
307
107%
397
120
162
529
32
94 10
102
64
65
142.50
102
160
123%
225
164
161
24.50
24
182 b
225
67.20
53.50
213%
141
240
113 d
119%
394
321
96
126%
297
101%
216
256%
30%
365
645
139%
226
108%
91
307
108%
153
398
122
162.80
528
32
94.10
90 20
64
65
142.80
103
161
123
223
164%
166%
24.20
23.80
185
12/7
15/7
Slmon de Wit
523
516
Simon's embfsbr
85%
86
Smit Nijmegen
135
132
Stokvis Zn.
88
38
Stoomsp Twenthe
48
46%
Synres Chem.
131
130
Tabak Phil, c.V.
Tech. Unie
287
288
Texoprint
151%
152
Texoprlnt 3% pr.
99%
89
99%
rhom-Dr-Verblifa
89 80
Thomsen v. bedr.
Tw. Overz. Hand.
117
118%
Unilever 1%
107%
108
Idem 6%
90
90
Idem 4%
61%
623/4
Utermohlen
52%
218%
288
Utr. asfaltfabr.
215%
Varossleau
169
Veenend. Stm.sp.
169
Ver. Glasfabr n.b
113
112%
Ver. h ond Sctaev.
49%
49%
Ver. NL.Uitgbedr
163
Ver. Mach.fabr.
194.90
194.70
Ver. Touwfabr.
121
121
Vettewlnkel
249%
249%
Vezelverw.
80
Vthamij.
118
118
Vredensteln rab.
172 x
166
Walvisvaart
59
56%
Wereldhaven
541
540
Wernlnk'8 Beton
103
119%
Wessanen
119%
102.30
Wilt. Feyen.-Br.
Wyers Ind. 8c H,
362
366
Zaalberg
55%
Zeeuwse Confect.
109
101
Mijnbouw en petroleum
Alg. Expl. Mij.
5
Biliton le rubr.
Billton 2e rabr.
165.80
164 90
Moerare En lm
2180 x
ld. eert. opr 1/10
1450 x
3425 b
ld. 1 wlnstbew.
3700
Id. 4 wlnstbew
3750
Scheepvaart
Furness
Oostzee
105%
105
Parttclpatte-bewUzen
Alg. Fonds bezit
1110
1110
Convert© l-lpb.
1009
1007
HBBbeldepi l-2bp
830
830
Cnterbonds 1 pb
633
633
Intergas
459
459
Beleggingsfondsen
A'dam.betmt) f 50
140
139
Dutch Int.
162
161.50
tnterunle SO
202
202
Nefo S0
98
98
Robeco f 50
247.50
247.50
Rolinco
214.50
214.50
Unltas f SO
419.90
419.80
Utlllco
123.50
124
Ver. bez 1894 50
105.10
105.30
Europar 1-10 pb
565
570
Buitenlandse fondsen
Union Mini ére 1
1650
1635
Dollarfondsen
Anaconda
51A
51&
Bethlehem Steel
29&
30%
89
Genera) Electric
90%
General Motors
83%
34
Prot and Gamble
95%
9684
Republic Steel
42
43
Shell Oil
70
69%
US Steel 10 eert,
39%
40
-
gedaan en bieden
z
-
laten
-
gedaan en laten
b
-
Meden
e
-
ex claim
d
a
ex dividend
Aardbeien p. kg 143-144 94, Rede bessen
p. ds. I 30-34, II 13-31p. kg. II 50-83,
Kruisbessen p. kig. I 61-73, H25-57, p. dis.
II 13-17, Frambozen p. ds. II 28 III 23-
25, Meloenen p. st. 66-190, Kaspruimen
p. kg. I 115-157, n 54-122, III 120-130,
Perziken p. st. I 2-20, II 3-15, p. kg I
79-97, II 38, Kersen p. kg. II 99, Sla 15-
16, Andijvie 10-23, Postelein 61-75, Spi
nazie 41-62, Prei 42-77, Boskroten 5-15,
Kroten 5-14, Bospeen 17-39, Waspeen 23-
59, Spitskool 8-17, Rode kool 5V2-12, Sa-
vooye kool 8, Tuinbonen 12-19, Uien
3-2, Selderij p. kist 13-49, Peterselie p.
kist 12-208, Selderij p. kg. 2-21, Dubbel
bonen 165-237, Doperwten 86-90, Rabar
ber 4-15, Komkommers groen: n 76-91
19-20, 61-76 15-17, 51-61 15 en döordr.,
41-51 15 en doordr., Krom kg. 15 en
doordr., Stek kg. doordr. Komkommers
groen: I 61-76 16-31, 51-61 15-19, Bloem
kool: 4 st. p. kist 98-104, 6 67-105, 8 42-
87, 10 23-35, Kassnijbonen 174-261, Kas-
snijbonen krom 151-186, Radijs 30, Stam-
snijbonen 173.
OUDENBOSCH Industrie aardbei
en 109-116; Frambozen 124-127; afwij
kend 88; Zwarte bessen 160; afwijkend
75; Rode bessen 56; afwijkend 50. Con
sumptie: Morellen 24; Aardbeien 123-
200; Rode bessen 57-69; Frambozen 20-
43; Kruisbessen 81; Bospeen 17-35; Was
peen 13-24; Bloemkool 15-75; Sav.kool
8-13; Spitskool 16; Rode kool 6; Andij
vie 9-18. Aardappelen groot: drieling
11-27; kriel 4-16; Erwten 32-55; af
wijkend 18; Peulen 45-200; Dubbele bo
nen 150-220; Tuinbonen 12-22; Snijbo
nen 150-210; Augurken 40-84; Rabarber
5—11; Sla 5-7; Tomaten 350-360.
ROTTERDAM, 15 juli Totale aan
voer 1483, slachtrunderen 1076, varkens
(alleen maandag) 407.
Slachtrunderen (in ets. p. kg.) extra
kwal. 485-525, le kwal. 420-465, 2e kwal.
380-405, 3e kwal. 360-375, Varkens le
kwal. 212-216, 2e kwal. 210-212, 3e kwaL
202-210, Stieren 420-475, Worstkoeien
360-375, Slachtzeugen 160-170, Zware
varkens (p. st.) 180-185.
Slachtrunderen aanvoer ruimer, han
del kalm, prijzen iets laiger, Varkens
iets meer, willig, hoger,.
STEENBERÖE1N, 15 juli. Eerstelin
gen klei bonken 30, groot 12-20, Eerste
lingen zand bonken 31, groot 12-17,
Doré klei groot 12-22, Doré zand groot
12-13, Bintje klei groot 13-15, Lekker-
lander klei groot 11-17, Eigenheimers
klei groot 19.
TERNEUZEN Per stuk Sla I 16-23;
2 5-10; Bloemkool A2 15-76; B2 15-54;
C2 15-29; Afwijkend 15-31; Komkom
mers 15-37. Per bos. Kroten: 3-5; Sel
derie 2-7; Peterselie: 14. Peen 35-47,
Radijs 9-10; Uien 4-7. Per kg. Eerste
lingen I 12-23; kriel 5-13. Andijvie 33-
45; Prei 26-35. Prins, bonen 199-207; Ro
dekool 22-25; Sav.kool 29-40. Spitskool
22-28. Spinazie 40-47. Tuinbonen 15-21,
Tomaten A 58,5-61; B 58,5-62. Uien 10-17
Wagenaars (bonen) 191-195. Waspeent
26-40. Komkommers 15. Rabarber 23-2$.
Kroten 5. Per kg. Rode bessen 54-64,
Kruisbessen 33-45. Per doos: Aardbeien
18-62. Rode bessen 22-38. Frambozen
39-57.
ZWIJNDRECHT Andijvie 9-15; Pos
telein 14-44; Uien 12-15; Rabarber 10-15$
Spitskool 14-23; Gelekool 19-25; Rode
kool 7-18; Aardappelen 15-20; Kroten
7-15; Snijbonen 250-290; Stambonen 190-
210; Tuinbonen 24-28; Bloemkool AA
42-75; A 33-74; B 26-48; C 18-33; Sla
AI 5-13; Komkommer 90 41-42; 75 41-43;
60 32-34: 50 27-31; 40 20-25; 35 20-26}
krom 15-16; stek 15; Tomaten A 4,—
4,20 B 380-400; C 360; Selderie 5; Pe
terselie 6-10; Bospeen 45-46.
DE ARBEIDERS aan de St. Lau
rens, onder wie de mannen die de
bruggen en sluizen bedienen, hebben
zondag besloten weer aan het werk
te gaan nu zij op grond van een ak
koord een over drie jaar uit te sprei
den loonsverhoging van 19 percent
krijgen.
De afgelopen drie weken moesten
70 oceaanschepen voor anker blijven
als gevolg van een staking van de ar
beiders in verband met een loonge-
schil.
IN de buitengewone vergadering
van aandeelhouders van de konink
lijke verenigde tapijtfabrieken n.v. is
aan de heer drs. A. Spaan, om rede
nen van persoonlijke aard, eervol
ontslag verleend als directeur van de
vennootschap. Tevens werd op deze
vergadering benoemd tot directeur
van de vennootschap drs. H. J. Geer-
kens.
DE eerste directe luchtverbinding
tussen Moskou en New York is gis
teren een feit geworden, toen eeh
reusachtige Iljoesjin 62 van de Sov
jet-Russische staatsluchtvaartmaat
schappij „Aeroflot" met ongeveer 60
Russische functionarissen aan boord
naar New York vertrok. De lijndienst
is na zeven jaar van onderhandelen
tot stand gekomen. De eerste vluch
ten moesten echter door allerlei tech
nische moeilijkheden verscheidene
keren worden uitgesteld. Het eerste
toestel van „Panam" wordt morgen
in Moskou verwacht.
DE FRANSE ambassadeur in Indo
nesië heeft bij gelegenheid van de
viering van de 14e juli gezegd dat
de betrekkingen tussen Frankrijk en
Indonesië zijn verbeterd. Hij wees op
de door Franse ondernemingen ge
bouwde stuwdam bij Djatiluhur, de
lening van elf miljoen dollar en de
samenwerking tussen de Compagnie
des Petroles en de Indonesische
staatsaliemaatschappij Pertamin.
(Een eerste Franse investering was
10,5 milj. dollar groot, dat bedrag kan
in totaal zeventig miljoen dollar wor
den.)
IN de tweede week van augustus
wordt een KLM-delegatie onder
leiding van mr. F. Besan§on in
Suriname verwacht voor het voeren
van besprekingen met de directie
van de Surinaamse luchtvaart
maatschappij (SLM) om de sa
menwerking tussen beide lucht
vaartmaatschappijen verder uit te
breiden.
Konstanz 408 onv.; Rheinfelden 284
2; Straatsburg 302 2; Plittersdorf 438
5; Maxau 480 6; Plochingen 141
8; Mannheim 325 onv.; Steinbach
120 10; Mainz 307 4; Blngen 210
1; Kaub 226 4; Tri-er 248 6; Ko
blenz 230 7; Keulen 201 1; Ruhort
374 9; Lobith 980 10; Nijmegen
770 5; Arnhem 790 7; Eefde ÏJssel
onv.; Deventer 239 2; Mansin 563
5; Borgharen 3874 28; Belfeld
1083 2; Grave beneden de sluis 600
7.