e slag om het Witte Huis De inzet De partijen De mannen De weg Aparth COMME w' Democratic Party Republican Party JL Ruim vier m Discretie v Wat is vrijhe In angstige o DE Democratische Partij ont stond al onmiddellijk na „het wonder van Philadelphia", de grond wetgevende Conventie van de jeug dige Verenigde Staten, die in 1787 werd gehouden. Zij ontstond rond de figuur van Thomas Jefferson en zij tooide zich met de naam Republikeinen. Haar tegenstanders waren de Federalisten, aanhangers van een sterk centraal gezag, die er niet voor terugschrokken monar chistische doelen na te streven. De geschiedenis van de beide partijen is niet zo gemakkelijk te volgen. Rond 1800 verdween de Federale partij, wegens gebrek aan tegenstel lingen met de Republikeinen, die 6teeds gematigder waren geworden. Nieuwe thans sociaal-economi sche tegenstellingen veroorzaak ten steeds meer spanningen in de N 0 P Dagelijks 10 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 13 JULI 1968 n „Niemand die ooit president is geweest zal een vriend felicite ren die het wordt". (President John Adams tot president John Quincy Adams in 1825) T)E neiging om de presidentsver kiezingen van 1968 de be langrijkste van deze eeuw te noe men, is alleszins verklaarbaar. Niet voor niets ook is de belang stelling in Europa voor de race naar het Witte Huis grotei dan ooit tevoren. Weliswaar haalde de nachtelijke t.v.-reportage van de Johnsonverkiezing in 1964 overal in Europa hoge kijkcijfers, ditmaal echter is de belangstelling intensie ver en bovendien ai veel vroeger gewekt. Jarenlang gewend zijnde aan het leiderschap van Amerika in de vrije wereld en er soms heel be haaglijk tegenaanleunend, heeft dezelfde vrije wereld, sinds Dallas 1963, toen dromen aan gruzele menten vielen en de geweerschoten die John Kennedy velden, over de hele wereld naëchoden, het falen van de leidende natie moeten ac cepteren. Om kleinmenselijke maar begrijpelijke redenen mag dat aan vankelijk wat ironisch, soms ho nend gelach hebbein opgeroepen. Het lachen is de vrije wereld ver gaan. Bezorgdheid en ongerustheid nemen hand over hand toe. Het is niet alleen dat de rol van de Verenigde Staten in de wereld ter discussie is gesteld. Met enige ver bijstering hebben de vrienden van Amerika dit land in een jaar of vijf zien veranderen in een reus op lemen voeten, diep weggezakt in de moeilijkheden thuis, niet we tend wat te doen om een dreigende burgeroorlog tussen zwart en blank te voorkomen, nauwelijks raadwe- tend met zijn eigen sociale proble men. Het „beeld" van Amerika is wèl veranderd! Amerika zélf waar schijnlijk niet. Het zijn de om standigheden geweest, die de fou ten meer reliëf hebben gegeven. Datzelfde Amerika evenwel, dat blijft de machtigste natie ter we reld. Zijn president heeft een onge ëvenaarde macht. Een macht zó groot, dat zelfs de Amerikanen, die niet ten onrechte zweren bij hun politieke systeem en hun staatsinrichting, zich bezorgd af vragen of dat zo moet doorgaan. Of de last en de verantwoordelijk heid van het moderne president schap niet te zwaar is voor één man, wat voor een krachtfiguur dat dan ook mag zijn? James Reston zegt het zo: „Zelfs in de Sovjet-Unie heeft het Politbureau meer controle over de premier in zaken als interventie in het buiten land of het gebruik van atoom wapens, dan het Amerikaanse kabi net over de Amerikaanse presi dent". De president van de Verenigde Staten is geen verantwoording schuldig aan een volksvertegen woordiging Hij heeft zijn mandaat rechtstreeks van de kiezers, voor vier jaar. Verdwijnen kan hij al leen als hij doodgaat, door ziekte of geestelijk onvermogen niet lan ger in staat is zijn functie uit te oefenen, als hij zich vrijwillig te rugtrekt of indien hij wordt ver oordeeld. Dat laatste is in de ge schiedenis van de Verenigde Sta ten éénmaal en dan slechts: bijna voorgekomen. Dat is zo'n honderd jaar geleden. Deze president is de man die bepaalt of de atoom- knop zal worden ingedrukt, hij be paalt of de Vietnamezen met een oorlog moeten voortleven of niet; hij maakt ui» of welk land in de wereld dan ook betrokken zal ra ken bij een oorlog en als hij het wil, wat voor soort regering een land krijgt De macht van de pre sident var de Verenigde Staten is onvoorstelbaar groot en in hoge mate verontrustend. En zijn machf neemt nog steeds toe. Met name op het gebied van het buitenlands beleid is er in de praktijk nog nauwelijks iemand die hem tijdig waar dan ook van kan afhouden. Trouwens in 1945 a' besliste Tru man dat hij atoombommen op Ja pan zou gooien en in 1962 ris keerde John Kennedy „namens de vrije wereld", maar geheel op ei gen gezag, een nucleair conflict tijdens de tweede Cuba-crisis. AMERIKA maakt zich opnieuw op, zo'n machtig man te kie zen en dat terwijl, zoals weer Ja mes Reston zegt: „Zelden in deze eeuw de zaken, die op het spel staan, zó belangrijk en de partijen zó verdeeld waren als tijdens de campagne van 1968" En de hele wereld heeft maar af af te wachten wie er in het Witte Huis komt. Als ooit blijkt dat de oude structuren in de wereld, en zeker in het ontwikkelde deel er van, uit de tijd raken, dat naties en blokken van naties, machts- evenwichten en ouderwetse bond genootschappen volstrekt detoneren met een groeiende gemeenschap van onderling afhankelijke men sen, mensen die mondig willen zijn en om medezeggenschap en wer kelijke democratie vragen, dan is het wel in deze presidentscampag ne. Eén groep mensen de Ame rikanen kiezen een man, die ook een beslissende invloed heeft op welvaart, welzijn en vrede van miljoenen mensen buiten de Ver enigde Staten. De Amerikanen echter zetten zelf in toenemende mate vraag tekens achter de vraag of zij in- JOHNSON derdaad wel de beste man kun nen kiezen. De rond 114 miljoen kiezers van de Verenigde Staten kunnen niet zelf op zoek gaan naar een kandidaat. Zij hebben af te wachten wie er uiteindelijk uit de beide Conventies rollen als de kan didaten en de Conventies zelf heb ben maar een beperkte keuze uit een paar topfiguren uit de pal-tij, Republikeinen en Democraten die de ambitie en het geld hebben om het presidentschap na te streven. Dit laatste echter klinkt veront rustender dan het is. De partijen wachten er zich wel voor een politieke charlatan of een brave, maar onbekwame politicus naar voren te schuiven. En als het een keer toch gebeurt, zoals de Repu blikeinen vier jaar geleden deden, met Barry „Atoombom" Goldwa- ter, dan blijken de kiezers voldoen de onderscheidingsvermogen te heb ben om zo'n fout te corrigeren. Johnson boekte tegen Goldwater het grootste stemmenoverwicht uit de geschiedenis van de Verenigde Staten! TYE ongelooflijke humbug van de onnodig lang durende Conven ties met hun holle toespraken en zo genaamde „ovaties" die niets min der zijn dan langdurige hospartij- en, waarvan een Brabantse of een Limburgse carnavalist nog wat kan Leren; de carnavaleske verkiezings karavanen; het handjeschudden en baby kussen; de politieke diners van honderd dollar of meer per couvert (om de campagnekas te spekken) en al dat andere spek takel dat op de in de politiek meer sober handelende Europea nen zo'n losbandige, lichtzinnige en weinig vertrouwenwekkende in druk maakt; dit alles neemt niet weg dat men in het Amerikaanse sriectiesysteem gerust vertrouwen mag stellen. De functie van pre sident is hard en zwaar, maar de weg erheen ook en die is boven dien lang. De kanshebbers onder de kandidaten zijn nooit mannen, die zomaar uit de politieke hemel komen vallen. Het zijn mannen, die al jarenlang op weg zijn naar het Witte Huis en op die weg al heel wat hebben getrotseerd en onnoemelijk veel hebben geleerd. Bij dit alles komt nog dat de Amerikaan in hef algemeen ge sproken meer politiek bewust is dan de gemiddelde Europeaan. Voor een deel komt dat ongetwijfeld om dat Amerika zijn geschiedenis als democratie begonnen is. Hoe wel hiermee niet gezegd wil zijn, dat alle eenlingen in de grote mas sa van 114 miljoen kiezers alle maal precies weten waar het om draait, betekent het wel dat in geen land ter wereld zoveel populaire boeken over actuele politiek staats inrichting, e.d. verschijnen, als in de Verenigde Staten, boeken die het soms brengen tot bestsellers. Ner- CAPITOL gens ook beschikken politici in de dagen van hun campagnes over zul ke grote drommen onbezoldigde medewerkers jong en oud als in Amerika en nergens ter we reld worden zoveel en zulke druk bezochte verkiezingsbijeenkomsten gehouden. De Amerikaan beschouwt de democratie als een normale zaak en dat hij zijn democrats sche taak het liefst op een voor hem zo plezierig mogelijke manier verricht, is eigenlijk net zo gewoon als dat iemand die zich voeden moet om in leven te blijven, bij voorkeur smakelijke gerechten kiest. Hubert Humphry, Eugene Mc Carthy, Nelson Rockefeller, Ri chard Nixon: een van deze vier mannen wordt hoogstwaarschijnlijk president van de Verenigde Sta ten. Wat Amerika en de wereld van hen precies te verwachten hebben, wefrt nog niemand. Dat weten zij zelf nog niet. Pas als zij gekozen zijn, komen zij met hun programma voor de dag en zelfs de inhoud daarvan hangt nog mede af van de verkiezingsuitslag. Men mag aannemen dat degenen die de verkiezingen van dit jaar de belangrijkste uit de Amerikaan se geschiedenis noemen, gelijk heb ben. Het zijn ook voor de niet- Amerikanen de belangrijkste. W. J. E. KOCK TYE racistische ex-gouverneur van Alabama, George C. Wallace (49), dit jaar onafhankelijk presi dentskandidaat, zegt over de Demo cratische en Republikeinse partijen: „Er zit voor geen dubbeltje ver schil in. Onze minister Roolvink zou misschien zeggen dat het „lood om Oud ijzer is". Oppervlakkig gezien lijkt het Vaak zo dat er maar weinig ver schil bestaat tussen de oudste A- merikaanse politieke partij, de De mocratische Partij (ook een van de oudste echte politieke partijen van de hele wereld) en de zichzelf Grand Old Party noemende Repu blikeinse partij. Toch is er wel enig verschil. Want al ontstond de huidige Re publikeinse Partij als een plotse ling opkomende, krachtige beweging die de afschaffing van de slavernij eiste en prompt Abe Lincoln het Witte Huis binnenloodste, is het niettemin de Democratische Partij geweest, die het ging opnemen voor de kleine man. Eerst schuchter, al lengs met meer verve, tot Frank lin Delano Roosevelt met zijn New Deal in honderd dagen inderdaad geloofwaardige perspectieven op 'n nieuwe toekomst opende en ook in grijpende hervormingen op gang bracht. En hoewel George Wallace in feite van huis uit in de Demo cratische Partij thuishoort, is het toch ook deze partij die het opnam voor de negers, die overigens in hun argeloosheid tot voor enkele decennia terug zelf trouw op de Re publikeinse Partij stemden uit dankbaarheid tegenover hun bevrij der, de republikein Lincoln. Dat was althans zo in het zuiden. Pas vrij recent is daarin verandering gekomen. Daarmee is de Democra tische Partij verlost van een onaan genaam dilemma dat haar voor al ook in kritische Europese ogen een lelijke vlek op haar „pro gressieve" blazoen bezorgde. In het zuiden het democraat-zijn van een Wallace duidt daar wel op deed de Democratische Partij het kalmaan met de zaak van de bur gerrechten en maakte zij gemene zaak met de racisten, althans tot op zekere hoogte. Als een demo craat uit het verlichte" noorden naar het presidentschap dong, had hij steevast een „running mate" (een kandidaat-vicepresident) uit het zuiden of iemand, die het zui den niet te zwaar op de maag zou liggen. De Kennedy-Johnson-cam- pagne gaf dit beeld nog, hoewel het er toen niet zoveel meer toe deed. Het is moeilijk de twee partijen van grote afstand met elkaar te vergelijken. Trouwens ook van dichtbij wat geldt voor de door snee-Amerikaan is het verschil vaak moeilijk te zien. Beide par tijen hebben nauwelijks een eigen nationaal te noemen identiteit. Zij zijn de optelsom van tenminste 50 Democratische en 50 Republikeinse partijen, evenveel dus als er staten in de Unie zijn. Het partijleven speelt zich in Amerika af op de niveaus van de staten en de nog kleinere regio's. Daarbij speelt de „personality" van de kandidaten voor ambt of vertegenwoordigende functie een grotere rol dan hun partijbinding. Voor de kiezers in elk geval. Slechts één keer in de vier jaren meten de partijen zich een nationaal „all-American" image aan. Dat is wanneer de president moet worden gekozen. JJET ligt voor de hand dat er nog al aanzienlijke verschillen bestaan tussen al die partijen. Vaak hebben zij alleen de naam gemeen. Als nu die vijftig Democratische en vijftig Republikeinse partijen zich voor een blauwe maandag aaneensluiten tot één Democrati sche en één Republikeinse Partij, met enke] het doel hun favoriet in het Witte Huis te brengen, dan ligt het wel voor de hand, dat er nog al wat tegenstellingen te verdoeze len vallen, kortom: dat beide par tijen gaan mikken op de grootste gemene deler onder het Ameri kaanse kiezersvolk. Aangezien de grote massa's en dat geldt heus niet alleen voor Amerika wei nig moeten hebben van radicale hervormers, driftige plannenma kers, etc., is het logisch dat de beide partijen hun kandidaten in de race naar het Witte Huis pro gramma's meegeven, die in feite kant nog wal raken, vlees noch vis zijn en zowel de kool als de geit sparen. Zulke programma's moeten wel op elkaar lijken als twee drup pels water. Een historisch voor beeld: Franklin Roosevelt die in honderd dagen Amerika verander de, had zijn hele campagne lang zorgvuldig gezwegen over zijn so ciale plannen. Had hij die van de daken geschreeuwd, dan zou hij waarschijnlijk door zijn eigen partij niet eens kandidaat zijn gesteld. Crisis of geen crisis. In het algemeen kan men zeg gen dat de Democratische Partij toch progressiever is, meer wil doen voor de vooruitgang dan de Republikeinse, die tegenwoordig een echte conservatieve partij is, met sterke bindingen in industrië le, financiële en militaire kringen (hoewel de partij ook meer voor uitstrevende „liberale" mannen zo als Nelson Rockefeller en John V. Lindsay kent, resp. gouverneur van de staat New York en burgemees ter van de stad New York) Ont hullend zijn de samenstellingen van de delegaties op de Conventies, waar de partijen hun presidents kandidaten kiezen. De gemiddelde leeftijd van de Democratische af gevaardigden is aanmerkelijk jon ger dan die der Republikeinen. Op de Democratische Conventies treft men meer vrouwen, meer katholie ken, meer joden en vooral meer vakbondsleden aan, dan bij de Re publikeinse. Daar staat tegenover dat de Republikeinse Conventies meer industriëlen tellen. Ook het gemiddelde inkomen van de Repu blikeinse afgevaardigden ligt iets hoger dan dat der Democraten. De Republikeinse Partij, die vier jaar geleden aan de rand van de afgrond stond, toen Barry Goldwa- ter de grootste nederlaag aller tij den voor zichzelf en zijn partij ver oorzaakte, werkt driftig aan een come back. Er zijn ongetwijfeld kan sen voor de Republikeinse Partij, vooral als zij de Democratische Par tij aanpakt op haar eigen terrei nen: de in het slop geraakte. Great Society, de lang niet vlottende zaak van de burgerrechten, de oorlog in Vietnam, etc. alleenheersende Republikeinse Par tij, wier leiders zich nog wel de erfgenamen van Jefferson noemden, maar die titel allang niet meer verdienden In 1828 scheurde de par tij. De oppositiegroep bracht presi dent Jackson, „koning Andrew I", voor zijn tegenstanders, in het Wit te Huis. Kort daarna noemde deze groep zich definitief „Democraten". Dat is de geboorte van de huidi ge Democratische Partij. De tegen partij, het restant dus van de vroe gere Republikeinse Partij heette nu de „Whigs". In de jaren vijftig van de vorige eeuw doemde een nieuw en heftig geschilpunt op: de slaver nij. Het noorden wilde de slaver nij afschaffen, deels uit morele overwegingen, deels op grond van louter economische motieven. Zo wel de Democraten als de Whigs bleven te lang om de hete brei heendraaien en dit veroorzaakte de oprichting van weer een nieuwe partij in 1854. Na een eerste mis lukte poging in 1856 forceerde de ze nieuwe groepering in 1860 de toegang tot het Witte Huis ten be hoeve van Abraham Lincoln en hiermee werd de huidige Republi keinse Partij geboren. De Whigs verdwenen van het toneel en de Democraten werden voor lange tijd de gevangenen van het donkere zuiden. Sindsdien is Amerika verdeeld in Republikeinen en Democraten. Derde partijen hebben nooit meer de betekenis en de invloed gehad van de Democraten van 1828 en van de Republikeinen van 1854. Beide partijen veranderden echter nog wel herhaaldelijk van karakter, tenminste voor zover men van een bepaalde identiteit bij deze partij en kan spreken. MCCARTHY TN principe kan iedere Amerikaan het brengen tot president van de Verenigde Staten. Maar elke vier jaar is er slechts één vacature op 200 miljoen Amerikanen. Er moet dus nogal geselecteerd worden. Ook de Amerikaanse maatschappij ont komt niet aan discriminatie. Tot vóór John Kennedy was een ka tholiek als president nauwelijks denkbaar. Een neger hoeft er ook nu nog niet aan te denken. Een man als George Romney heeft als belangrijkste „bezwaar" dat hij mormoon is. Ook het land van de herkomst der voorouders speelt een rol. Afstammelingen van Po len, Italianen, Porto-Ricanen en Mexicanen komen er nog niet aan te pas. Van de 35 presidenten, die thans de Verenigde Staten hebben geleid, zijn er 29 via hun voorou ders afkomstig van Engeland, Wa les, Schotland en Noord-Ierland, het huidige Groot-Brittannië dus. Van de overige zes waren er drie af komstig uit Nederland (Martin van Buren, Theodore en Franklin Roo sevelt), twee uit het Duitsspreken de deel van Zwitserland en één uit Ierland: Kennedy. Kortom in de Amerikaanse de mocratie is het ook nief alles goud wat er blinkt. Toch kan men zeg- HUMPHREY gen dat de weg naar het Witte Huis een uniek democratisch experiment is dat tot nu toe geslaagd genoemd mag worden. Terwille van de be knoptheid laten wij hier mini-por tretjes volgen van slechts enkele kandidaten, zoals het zich nu juli 1968 en nog nauwelijks een maand voor de grote partij conven ties in Miami Beach en Chicago laat aanzien, de belangrijksten. Van de Democraten zijn dat Eu gene J. McCarthy (52), Hubert H. Humphry (57) en van de Repu blikeinen Richard M. Nixon (55), Nelson A. Rockefeller (60) en Ro nald Reagan (57). Tenslotte is er ook nog George C. Wallace (49), een van de vele onafhankelijke kan didaten, een man die weliswaar geen president zal worden maar die de aangewezen partijkandidaat zoveel stemmen kan afsnoepen dat deze in ernstige moeilijkheden raakt. EUGENE MCCARTHY presen teert zich als de reuzendoder in de Democratische Partij. Als betrek kelijk onopvallend senator en zeker een buitenstaander voor wat betreft de traditionele „club van mogelij ke presidentskandidaten" werd hij het fenomeen van de 1968-campag- ne. Hij grijpt de Johnsonpolitiek aan op het punt van de kwestie- Vietnam. Hij heeft in de voorver kiezingen, voor zijn doen, opvallen de successen weten te bereiken. Ook NIXON de opiniepeilingen vallen gunstig voor hem uit. Op het stuk van de binnen landse problemen gelijke bur gerrechten, het algemene armoede probleem, het geweld en de infla tie heeft McCarthy niet zo heel veel te zeggen tot nu toe. Hij is nooit gezien als een man die kans heeft op de Democratische nomina tie, maar zoals gezegd, McCarthy heeft het al met al veel beter ge daan in de voorcampagna dan van hem verwacht was. Zijn belang rijkste rivaal Humphrey mag de partijbazen en de meerderheid van de afgevaardigden naar de Conven tie achter zich hebben. McCarthy blijkt een redelijke „vote-getter" een stemmenverzamelaar te zijn. Wie weet McCarthy was professor in de so ciologie en de economie en later senator voor de staat Minnesota. HUBERT HORATIO HUMPHREY is een man vaarvan critici tegen woordig graag beweren dat hij met alle winden meewaait. In de wed loop om de nominatie van de De mocratische Partij is hij momen teel favoriet. Hij heeft dan ook niet minder achter zich staan dan de zittende president van de Verenig de Staten, Lyndon Johnson, de vak bonden en het grootste deel van het Democratische partijkader. Humph rey is een intellectueel en een idea list. Hij stond vóór hij vice-presi- ROCKEFELLER dent was, duidelijk links van het midden in de Democratische Par tij. Als vice-president moest hij min of meer de verbindingsschakel vor men tussen de met de dood van Kennedy naar de achtergrond ge drongen New-Frontier-Democraten en Lyndon Johnson, die in die kring niet erg geliefd was. Hoe wel Humphrey steeds meer moeite bleek te hebben met Johnsons Viet- nampolitiek werd zijn loyaliteit ten opzichte van de president haast spreekwoordelijk in Washington. Dit kostte de voormalige liberaal Humphrey heel wat oude politieke vrienden. Op het stuk van de binnenlandse problemen echter toont Humphrey meer visie te hebben dan Mc Carthy. Ook Humphrey is senator van de staat Minnesota geweest. RICHARD M. NIXON moet vol gens sommige Amerikanen voor de tweede keer bewijzen dat de Re publikeinse Partij er een handje van heeft van twee kandidaten met ongelijke bekwaamhedén, er de slechtste uit te kiezen. „Tenzij God zelf ingrijpt", zo schreef onlangs een Amerikaans journalist, „zal Nixon dit jaar de man van de Re publikeinen zijn in plaats van Nel son Rockefeller". Nixon heeft er hard genoeg voor gewerkt sinds hij bij Eisenhower vice-president was. Hij is een con- REAGAN servatief politicus, te plaatsen er gens halverwege tussen liberale Re publikeinen als Rockefeller en de burgemeester van New York, Lind say en de bijna reactionaire ex- filmster Ronald Reagan. Voor Nixon duurt de koude oorlog voort en moeten de oproerige negers en stu denten van de straat geslagen wor den. De burgerlijke middenmoot van de Republikeinse Partij schijnt hij erg aan te spreken en het mag dan waarschijnlijk zijn dat hij de Republikeinse kandidatuur ver werft, de Oval Room in het Witte Huis zal voor hem wel gesloten blijven, tenzij hij er nog eens wordt uitgenodigd op de thee door de volgende president van de Verenig de Staten. .NELSON A. ROCKEFELLER heeft lang geaarzeld met zich kan didaat te stellen. Zoals veel Repu blikeinen rekende hij op een deel name van Johnson en in dat ge val zou 'n Republikeinse kandidaat bij voorbaat kansloos zijn. Het liep anders en Rockefeller wierp zich alsnog in de strijd, maar zonder veel inspiratie naar het scheen. Pas na de dood van de Democratische kandidaat Robert Kennedy verhe vigde Rockefeller- zijn campagne, onder het motto „dat hij nu de politiek vertegenwoordigt welke R. Kennedy voorstond". Rockefel- Ier is ongetwijfeld een „vote-get- J ter" van de bovenste plank. In zijn eigen partij is hij een omstreden figuur. Zijn scheiding en vervolgens zijn hertrouwen met een gescheiden vrouw, die voor hem haar kinderen in de steek liet, zijn liberalisme, zijn weigering in 1964 om Barry Goldwater te steunen, dit alles wekt de afkeer van me nige pure Republikein. Daartegen over staat dat Rockeféller ook in het Democratische kamp stemmen zou kunnen winnen, ironisch genoeg zowel als McCarthy de kandidaat zou worden alswel indien Humph rey als winnaar uit de Conventie tevoorschijn zou komen. Rockefeller heeft een rijke poli tieke carrière achter de rug. Hij is de oudste van de thans in de race zijnde meer serieuze kandida ten, maar wellicht ook de be kwaamste om het zware ambt van president te dragen. Hij is al voor de derde termijn gouverneur van de staat New York. In 1964 verloor hij na een 3,5 tot 5 miljoen dollar kostende campagne de strijd om de nominatie van zijn partij tegen Barry Goldwater. RONALD REAGAN was filmster en Democraat voor hij, ongeveer zes jaar geleden, Republikein werd. Hij was medewerker van Nixon tijdens diens campagne in 1960 en maakte in 1964 een televisiepro gramma voor Batry Goldwater. Bij na anderhalf jaar geleden werd Reagan, die toen door zijn tegen standers hopeloos werd onderschat, met een grote meerderheid tot gou verneur van Californië gekozen. Als presidentkandidaat is hij Califor- nië's „favourite son". Hij heeft bij na 200 afgevaardigden (uit Califor nië en enkele andere voornamelijk zuidelijke, staten) voor de Conven tie achter zich en als Nixon geen kans zou krijgen op de Conventie, bijvoorbeeld omdat blijkt dat hij geen stemmen kan trekken, dan maakt Reagan een goede kans er zo'n 400 van Nixon bij te krijgen. Dat zou van hem de Republikein se kandidaat maken, tenzij Rocke feller een doorbraak weet te for ceren. ■yOLGENS de verheven princi pes van de Vaders van de Re publiek, die aan het einde van d« 18e eeuw in Philadelphia dokter den aan de Constitution, de grond wet der Verenigde Staten (en het belangrijkste document dat de mensheid, strijdend tegen de wille keur van vorsten en de macht van enkelingen, heeft voortgebracht sinds de Magna Charta Liberta- tum, die koning Jan-Zonder-Land in 1215 door Britse edelen werd afgedwongen) moet het hoge ambt van president de man zoeken «n niet omgekeerd. Dit principe geldt nog steeds, tij het dan zoals dr. Hans Hermans het uitdrukt in zijn pas versche nen boek over de Amerikaanse po litiek in hoofdzaak op grafzer ken en bij herdenkingsplechtighe den. De Amerikaanse politicus komt er voor uit dat hij brandt van am bities en zo'n ambitieus man zit I heus niet te wachten tot het mo- ment waarop het ambt hem vla den zal. Al jarenlang vaak Is hij „in de running", wordt hij genoemd als 'n toekomstige presidentskandidaat De beslissing of hij de grote spronj zal wagen maakt hij gewoonlijk in de allereerste maanden van het verkiezingsjaar, want in maart al beginnen de eerste primaries, de voorverkiezingen in de verschil lende staten. Er zijn kandidaten, die zich de hoge kosten (de cam pagnegelden voor de primariet I moeten de kandidaten meestal he-1 lemaal zelf bijeengaren) en de geloof lij ke inspanning van zo'n voor I campagne kunnen besparen. Een zittende president bijvoorbeeld, De betekenis van de primaries is niet bijster groot, in die zin, dat zij van directe invloed zijn op het uiteindelijke resultaat van de I Conventie. De primaries bestaan nog niet lang. Aanvankelijk men door middel hiervan ook de kandidaatstelling te democratise ren. De bedoeling is namelijk dat I de kiezers van één bepaalde partij in de staat waar de primary houden wordt, de kans krijgen zich I uit te spreken voor één kandidaat van hun eigen partij. Daarmee binden deze kiezers de del<_ van hun staat naar de Conventie, aan de man die de meeste men haait in de primary. De primaries zijn thans allemaal I achter de rug. Hun grootst^ nut is dat zij de kandidaat een inzicht kunnen verschaffen in zijn capaci teit als stemmenverzamelaar. Ej kan aan de hand van de uit slagen zijn campagne bijsturen I en bijschaven. Hij heeft voortduren intensief contact met kiezers er. daar is het om begonnen. Om wisselwerking tussen hemzelf en de kiezers intact te houden, wendt hij zich na de primaries tot het merk waardige instituut van de „polis", I de opiniepeilingen. Intussen bewerkt hij driftig zoveel mogelijk afgi vaardigden naar de Conventie. De voorlopige climax komt d jaar in augustus. Op 5 augustus begint in Miami Beach de Republi keinse Conventie. 1.333 stemgerech- I tigde gedelegeerden uit de vijftig staten van Amerika, het District of Columbia, Porto-Rico, Virgin Is lands, de Panama-kanaalzone en Guam, moeten dan in een luidruch tige, bonte kermissfeer, die meests! vier dagen duurt, de republikeinse kandidaat aanwijzen. In Chicago wordt op 26 augustus de Democra tische Conventie gehouden. Hieraan nemen 2.622 stemgerechtigde s legeerden deel. De delegaties 'zijn - per staat sa mengesteld naar rato van de aan hang, die de partij in de betrok ken staat heeft en niet meer- zoals vroeger naar rato van si® pelweg het aantal inwoners van oc staat. Direct daarna begint het gig®' tische duel om het Witte Huis. als op 5 november dan eindelijk df stilte valt in de partijhoofdkwartje' ren en de 114 miljoen kiezers hel woord krijgen (naar schatting gr')' pen zo'n 70 miljoen van de 1» miljoen deze kans aan) dan j®>' j ben de twee overgebleven kandida ten sinds de eerste primary w maart zo'n 300.000 kilometer ge' reisd, ongeveer 2.500 redevoéringeu gehouden, een miljoen mensen ecu hand gegeven en een niet te telle» aantal uren geglimlacht. Op 20 januari 1969 wordt de p«' sident nogmaals gekozen, nu door de Kiesraad, die bestaat uit 100 Se naatsleden en 435 afgevaardigden aangevuld met drie afgevaardigde» van het District of Columbia neutraal gebied, waarin de federa le hoofdstad Washington ligt). •Maar deze verkiezing is een lou ter formele bevestiging van de uit spraak der kiezers op 5 novemoe Op dezelfde dag, de 20e jam® dus, volgt op Capitol Hill in was»' ington de inauguratie. Amen» heeft dan voor vier jaar een P»f- denit. r k EILK* D ;EN o PÊI -- - Een klein berichtje van het geboorte; 4,3 miljoen ma willigheid. Onder welke omstc goed afstand doen van kinderen? Ruim vier miljoen |aar alleen al aan tv-rei het bedrag dat daar armoede. Deze generatie kan geweten. I inspraak van de gem gemeester is een gc wordt gehandeld. Minister Beernink (B gemeester. Het moet een goede kandidaat gemeester van Rijswijk, eveneens, dat de mini De man kan werk vers wat te hoekig voor de Diplomatique), waarvoc geplaatst ziet. Van een werkelijke ais iedere kandidaat in een democratie kan di |at is vrijheid? Ir gen velen. Wie rechten van de wonen. Neen, vrij zijn betek ben. Aan die vrijheid van het (hoger) onderw rechte. Want nog steeds stig uit werknemerskrin hoogste salarisklasse. Nnog steeds is het slagen zal zich lo dij en een eigen stalinistische machthebbe de afspraak in bevindt macht binnen de Tsjechir land, Polen, Rusland en Gaan ze weg of bli|ven Dit machtsvertoon dw heid. Zij weten maar al leider het dezer dagen n de Hongaarse opstand in Sommige westerse wai kunnen doen wat zij in 1' tische landen kunnen om riskeren, zeggen zij. Maar Het is voor iedereen d zijn om conflicten op te los te zijn als zowel in het Oo: die wel geschikt zijn om zijn we nog niet. (Van een onzer redact BREDA Het uiters Zuidafrikaanse blad „So can Observer" publice langs een ingezonden b een lezer, die zijn me over de discriminatie Bantoes in zijn land. Hij „Sommige dingen kun veranderen en sommige kunt een vc,rken grootbr je zitkamer. Het zal he niet veranderen, alleen mer". Toen er in Zuid-Afrika i een hooglopende discussie werd of het land wel of een ploeg van blanken èn n de Olympische Spelen zoi men, reageerde Die Beeld d; een reusachtige kop: „Mo tussen swartes swem?" M werd bedoeld Karen Muir, i kampioene van Zuid-Afrik: Dit zijn twee van de vele den citaten die de Nederlan nalist Piet Kort heeft verz zijn deze week verschene: „Een land apart". Kort hee de indrukken weergegeven heeft opgedaan tijdens een i lang verblijf in Zuid-Afrika, gewerkt heeft als omroeper seur bij de radio. Hij was op wijze niet als journalis land binnengekomen en hei stoord gegevens kunnen vei Bij zijn vertrek naar Nederl den hem op het vliegveld a* es afgenomen die hij Afrika gemaakt had. Een zDn documentatie had hij tt naar Nederland gestuurd, w, uit boekje is samengesteld. Piet Kort heeft met zijn apart", dat als veelzeggend el draagt „Je moet er zelf

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 10