ZUID-AFRIKA VAART ER WEL BIJ
Scheepvaart kiest voor Kaaproute
VERENDE KUNSTSTOESTOEL
Kon. Olie gevraagd
denk
aan
de kleintjes
LIGA
VOEDING
amsterdamse
effectenbeurs
MARKTEN
55 per dag
KLM, SWISSAIR EN
SAS KOPEN
VLUCHT-
NABOOTSER
WATERSTANDEN
als u met vakantie gaat
Vergeet hun Liga niet. Zorg voor hun
gezondheid. Liga, gemakkelijk om mee
te nemen, zó gereed. In de fles, als
pap, geweekt of gemengd met vruch-
tesap, fruit, groente...
en droog uit de hand.
KRACHTIGE KOST VOOR HET KIND
6
Ensink neemt
aanbod van
Kooiman aan
12
4fll
37
01600 - 36827
01640- 6244
01170- 2064
01620- 4231
01650- 4239
01654 - 202
01670- 3272
01150- 2661
IS
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 10 JULI 1968
13
'v
HAMBURG De eerste vrij ve
rende kunststofstoel van Europa is
in Hamburg geïntroduceerd. De
uiterst elastische stoel is praktisch en
op vele manieren te gebruiken. Het
materiaal is weerbestendig. De stoel
weegt niet meer dan zes kilo, kan
gestapeld worden en is in verschil
lende kleuren verkrijgbaar. De pry's
ligt rond de honderd gulden.
verw.,
ASUNCION pass 7 Maceio nr Rosario.
CAREBEKA-3 6 te Rouen.
DILIGENTIA 7 te Liverpool.
ELIZABETH BROERE 7 te Rotterdam.
MARIJKE IRENE pass 6 Lizard n,
Londen.
MAYA, 7 v. Sao Vincente nr Mayaguez,
PLANCIUS 8 v. Bayonne nr
BILLITON 6 rede Hsinkang.
DAHOMEYKUST 7 te Vlissingen.
KOUDEKERK 7 te Rotterdam.
MARNELLOYD 9 Los Angeles
8 v. San Francisco.
NYKERK 5 35 m zzw Dakar n. Duin
kerken.
QUEEN OF SHEEBA 7 te Assab.
ONDINA 8 270 m zzw Bombay n. Sin
gapore.
RADJA 6 180 m n Dakar n. Kaapstad.
ADONIS 8 v. Bremen nr Rotterdam.
DALLIA 8 te Liverpool.
GREBEDYK 8 v. Antwerpen n. Ber
muda.
GROOTEKERK 8 te Hamburg.
LALIBELLA 8 te Banias.
LELYKERK 8 v. rede Abudhabi n.
Kaapstad.
SLOTERKERK 8 v. Marseille n. Bar
celona.
STRAAT CLARENCE 9 te Singapore.
STRAAT FRANKLIN 8 te Takoradi.
VAN RIEBEECK 8 v. Bahrein n. Ku
wait.
VIANA 8 te Curagao.
AVEDRECHT 9 te Portland Maine.
GEESTLAND 8 te Barbados.
GEERTJE BUISMAN 9 te Haifa.
GEESTSTAR 8 te Preston.
HATHOR 8 te St.-Maarten.
KINDERDYK 8 te St.-Johns.
MENTOR 8 v. Piraeus n. Beyrouth.
PATRO 8 v. Hamburg n. Tripoli.
PERICLES 8 v. Matarani n. Arica.
RANDFONTEIN 8 te Hamburg.
VLIELAND 8 v. Port of Spain n; Cari-
pito.
ANGOLAKUST 9 te Gulfpórt.
ANNENKERK, 9 v. Las Palmas n.
Durban.
ARCHIMEDES 8 te Le Havre.
ARISTOTELES 8 v. Pto Barrios n.
Puerto Cortez.
BENGKALIS 9 te San Francisco.
CHEVRON EINDHOVEN 8 v. Tripoli
n. Perthamboy.
CONGOKUST 9 te Bordeaux.
DAPHNIS 8 v. St.-Vincent n. Houston.
HERMES 9 te Georgetown.
KARIMUN 8 v. Bremerhaven n. Ant
werpen.
KATSEDYK 8 v. Takoradi n. Freetown,
LEKHAVEN 9 te Salvador.
JJERCURIUS 9 te Port of Spain.
MINOS 9 te Lissabon.
MONTFERLAND p. 9 Ouessant n. Sal
vador.
NEDER WESER 8 v. Acapulco n. Bue
naventura.
PG THULIN 10 te Seven Islands verw
JVVS 9 te Rio de Janeiro.
öTRAAT LUANDA 9 v. Dunedin nr
Bluff.
THERON 9 te Houston.
„JJ^EGARA 9 te Adelaide.
WONORATO 9 te Bilbao.
ALIOTH p. 9 Hierro Eiland nr. Santos,
^EKLÏNGE 9 v. Auckland n. Balboa.
UTRECHT, 9 v Khorramshar n. Bah
rein.
ARGOS 9 te Rotterdam.
rm^NTTC STAR 8 te Rotterdam.
CUMULUS (weerschip) 8 v. Rotterdam
Atlantische Oceaan.
EEMSTROOm 9 te Amsterdam.
GANYMEDES 9 te Amsterdam.
KEIZERSWAARD 8 te Rotterdam.
mSSHJL* Hamburg n- Hamburg.
9 te Rotterdam.
"ANJE NASSAU 9 te Amsterdam.
AMSTERDAM (ANP) De internationale waarden hebben zich geken
merkt door een licht verdeelde stemming bij de opening. Opvallend hierbij
was dat Kon. Olie de opmars van maandag verder kon doortrekken. Er was
wat lokale vraag in deze hoek, waaraan alleen kon worden voldaan op 179,80,
tegen eergisteren als slotprijs 178,70. Hieruit blijkt, dat de negatieve resultaten
van de Kon./Shell-groep bij de boring op het continentaal plat totaal niets
mét de vraag naar 't aandeel Kon. Olie te maken hebben. Dit fonds blijkt vast
in de markt te liggen. Later zorgde vraag voor rekening van Zwitserland er
voor dat de koers verder kon uitlopen tot 180,30. In de overige toonaangeven
de fondsen kwamen praktisch geen wijziging. AKU consolideeerde de koers
stijging van maandag op 91,60. Unilever was onveranderd op 139,30, Philips
20 cent lager op 146,20, terwijl Hoogovens op 118,50 onveranderd werd ge
adviseerd. De handel in deze fondsen was zeer kalm. Gezegd moet worden
dat de stemming, Kon. Olie uitgezonderd, voor de internationale waarden
tegenviel.
De scheepvaartsector zette kalm en iets lager in. Later kwam er weer
wat vraag, waardoor Kon. Boot en Scheepvaart Unie konden aantrekken tot
boven het voorgaande slotniveau. De cultures gaven weinig verandering te
zien. De staatsfondsenmarkt was vooral voor de 7 procent leningen flauw.
De Bank voor Ned. Gemeenten heeft, volgens de beurs, de rente voor leningen
op de onderhandse markt verder opgetrokken.
(ADVERTENTIE)
KAAPSTAD (AP). De beroemde Kaaproute uit de dagen van de
klippers heeft zjjn oude glorie herkregen. Dat is een gevolg van de
sluiting van het Suezkanaal na de zesdaagse oorlog, die Israël en zijn
Arabische buurstaten in juni 1968 hebben gevoerd. Voor de tweede
maal in elf jaar is alle verkeer van een der drukste zeestraten ter
wereld rond Afrika omgeleid.
De kaap is thans weer de grote toegangsweg tot het oosten. In tegenstelling
tot in 1956 is er thans geen enkele aanwijzing wanneer de directe verbinding
tussen Middellandse en Rode Zee hersteld zal worden. Israëlische en Egyp
tische strijdkrachten staan aan het Suezkanaal tegenover elkaar.
stelwerkzaamh'eden ter waarde van
30 miljoen rand (150 miljoen gul
den) uitgevoerd. De grote passagiers
schepen slaan proviand in. Zij komen
veelvuldig naar Kaapstad, waar zij
bestellingen plaatsen van 20.000 rand
(100.000 gulden) en meer. Hun pas
sagiers, die een volle dag in de stad
kunnen vertoeven, geven het geld bij
handenvol uit. In de afgelopen 12
maanden heeft alleen Durban zeker
80.000 bezoekers van de passagiers
schepen welkom mogen heten.
De havengelden in Kaapstad, Dur
ban, Port Elizabeth en East London
brachten in de eerste tien maanden
na de sluiting van het Suezkanaal
1.523.108 rand (7.615.540 gulden) op.
Meer geld ontvangt Zuid-Afrika uit
hoofde van de uitgaven der scheeps
bemanningen der sleepboten en de
provisie van de scheepsagenten.
Sommige schepen, die de haven
gelden willen uitsparen of door hun
grootte niet onder de kust durven
komen, blijven op zee liggen. Zij krij
gen levensmiddelen, films en post per
barkas.
En ditmaal ziet het er tevens naar
uit, dat een groot gedeelte van het
scheepvaartverkeer rondom Kaap
De Goede Hoop zal blijven varen,
zelfs wanneer het Suezkanaal her
opend wordt.
Voor de juni-oorlog kon het Suez
kanaal schepen met een diepgang van
maximaal 10.80 meter doorlaten. De
mammoettankers moesten ook toen
al van de Perzische Golf naar Europa
de lange weg rbndom de kaap varen.
Daarbij komt, dat het tolvrije Aden
sinds jaren een winkelmekka voor
de passagiers van de grote schepen,
als attractie verdwenen is. Veronder
steld wordt, dat sommige rederijen
die passagiersschepen exploiteren,
overwegen ook na een eventuele her
opening van het Suezkanaal om de
kaap te blijven varen.
Op het ogenblik ronden gemiddeld
55 schepen per dag de kaap. In totaal
zijn sinds de sluiting van het Suez
kanaal 20.000 schepen rond de kaap
gevaren.
Uit een onderzoek blijkt dat 4000
schepen, die vroeger door het Suez
kanaal plachten te varen, thans Zuid-
afrikaanse havene hebben aangedaan.
Andere schepen, die de bunkerolie
in Zuid-Afrika te duur vinden, bun
keren noordelijker.
De meeste schepen lopen de ha
vens van Kaapstad en Durban bin
nen. Kleinere havens als Port Eliza
beth en East London werden door
slechts 38 en 22 schepen bezocht.
Durban zag 2,265 schepen zijn haven
binnenkomen.
De schepen, die de Zuidafrikaanse
havens binnenlopen, betekenen een
economische meevaller voor het land.
De havenfaciliteiten, die niet zijn in
gesteld op een dergelijke drukte,
werken daarom dag en nacht op volle
toeren. Het havenpersoneel maakt
werkdagen van 12 uur ten einde de
schepen maar zo vlug mogelijk te be
dienen om kaderuimte vrij te krijgen
voor andere schepen.
Machinebouwbedrijven in Kaap
stad en Durban hebben reeds her-
SCHIPHOL (ANP) De KLM,
SAS en Swissair hebben bij het
Canadese concern CAE (Canadian
Aviation Electronics) Industries Ltd.
een gezamenlijke bestelling gedaan
voor één Boeing 747-viuchtnaboot-
ser, die medio 1970 op Schiphol zal
worden afgeleverd.
De drie maatschappijen hadden al
eerder besloten de door hun bestelde
747-straalvliegtuigen te standaardise
ren en ook nauw samen te werken
voor wat betreft de training van het
benodigde vliegend personeel.
De vluchtnabootser, die rond drie
miljoen dollar gaat kosten, wordt
vervaardigd te Montreal.
(i^in^?nz 408 <onv>' Rheinfelden 287
4ift straatsburg 300 onv, Plittersdorf
m il\ Maxau 487 (—2), Plochingen
uafli }PMannheim 329 onv., Stein-
sen 10)' Mainz 312 (+4), Bin-
242 <l,m(+3)' Kaub 232 (+4>- Trier
m +Ï2 Koblenz 231 (-4), Keulen
9S7 (TV,'' Ruhr°rt 378 (—4), Lobith
•NB its- Nijmegen 777 (+8). Arnhem
ter «t Eefde IJssel 338 °nv- Heven-
har™Vot,4'- Mo"sin 5461 (—16), Borg-
Gttv.?. <+3)' BeIfeld 1111 22)
ave beneden de sluis 501 (+1).
3/7 9/7 '68
Actieve obligaties
Staatsleningen
Ned.
Ned.
Ned
Ned
Ned
Ned
Nederi.
Nederl
Ned
Ned.
1966-1 7%
1966-2 7%
1968-6%%
1968-2 6%%
1966 6%%
1967-6',4%
1967 6
1965 1
65 11 5%
84 5%
103%
103%
99 Vs
96%
96%
95
93ft
93 A
90
Nederl. 1964 2 5% 89?s
103
102%
99%
98%
96%
96%
94%
93%
93
90
98%
87ft
Ned. 64 5 87H
Ned. 58 4% 88% 88%
Ned 59 4% 85% 85%
Nederl. 1960 l 4% 87%
Ned. 60-2 4% 85%
Nederl. 1963 4% 84ft
Nederl. 1964 4% 96
Ned. *59 4% 86ft
Nederl 1960 4% 83%
Ned. 61 4% 83%
Nederl. 1963-1 4% 82%
Nederl. 1963-2 4% 82%
Nederl 1961 4 84
Ned. 62 4 80%
Ned 1953-33/4% 78H
Ned. Staff 47 3% 71ft
Nederl. 1951 3% 89H
Ned 1953 1-2 3% 84%
Ned. 1956 3% 80%
Nederl 1948 3% 71%
Ned. 50/1-2 3% 72V2
Ned 54/1-2 3% 74%
Ned 55/1 3% 74%
Ned 55/2 3% 80ft
Ned grootb. obl.3 48%x
Nederland 37 3 83%
Ned Gr b 46 8 83
Ned. DoU 47 8 86%
Indië 37a 92% 5
Bank- en kredietwezen
B Ned Gem 57 6 95%
Id. 30 58/59 4% 84% 84%
Id. 25 j. 59/1-3 4% 87
Id. 25 1 60/3-5 4% 85%
87%
85x
83|5
95%
86ft
83%
83
82%
82%
84
80%
78%
71
89H
84*
80%
71
72%
74%
74%
80ft
84% x
83%
82H
86%
85%
8/7 9/7 *68
Handel, Industrie en diversen
Actieve aandelen
Handel, Industrie. Petr.-(oleum)
A'dam Rubber 52% 52*'
HVA MHen ver 102% 102%
A.K.U 91.40 91.30
Del) Mn t. eert
Hoogov h.r.c.v.a
Philips Gem Bez
Unilever e.v.a
Kon Zout Org
Dortsche Petr
Dortsche Ptr 7/
Kon Petr
102%
91.40
63.50 65.10
118 118.50
146.10 146.40§
139 139.30
175.60 176
871 872%
871 871%
178.505 179.805
A. Heyn w.o *35 4
AKU t 1.000
88
88%
Amste) brouw.
95%
Blauwh 66 7%
102x
lOlx
Blauwh 67 6%
96%
96%
Blèuwhoed 5%
89%
89%
Blauwhoed 4%
87b
88%
Blijdenst.-W 63 5
75b
Bredero v.g. 65 6
88%
88
Bred v.b. «8 7%
102x
101% x
Bred. v.b. 5
Brit Petr. 60 7%
103 ft
93%
103 ft
Brit. Petr 65 6
93%
Bijenkorf beh. 6
100b
Co-op Ned. aob 7
104
104
Co-op Ned r.sp
155%
154%
Hoogovens «Vit
97%
97%
K. Zout-K 65 6
95%
95 Vb
M. N. Bak 46 3%
94b
94b
Nat. Gr. bez. 65 5
N. Gasunie 60 7%
104%
i04y4
N. Gaaunie 66 6%
98%
98%
Ned Gasunie 6%
93%
93%
Nyma 4
70b
70b
Overz Gas 5^
98%
90%
Philips dir 5) 4
Idem 1948 3%
92%
92%
Idem dir. 49 3%
95%
Pegem 1-2 '57 6
95%
95%
Pegem 58 5%
92%
92
Pegem 58 6
89%
90b
idem 1-3 '52 4%
95
94%
Pegus 1-2 1957 6
97
97%
Rott.-Rijn 5%
94%
94%
Rott.-Rijn 4%
89
Schiphol 6
94
94y4
Scholten-H 66
88%
88%
Scholten-H 3%
96%
96%
Scholten-H 4%
95%
95%
SchoRen-H 4%
92
92x
UnÜlevei
93%
94
Ver. Glas o
88x
88x
Ver MachJ 58 0
89
89
Ver Machi 62 5
87%
87%
Werkspoor 3%
95b
WUt F -Br 3%
K/7
9/7 '68
Koudös
«5%
85%
M. N. Bak 66 6%
119%
118%
86%
Meteoor bet 5%
87
Mulder-Vog 5%
98 b
99 %b
N Melk Unie 5%
v Ommeren 5%
96
96
Pieters, auto 53,4
Pont Houth 53/4
67
87
Ruhaak en Co. 4
Scholten Hon 4*/2
86%
86%
Schuitema 4%
135
MM
Stokvis en Zn 4%
91
Thom-Dr ver 4%
98%
98%
Tilburg water 5%
92b
Vihamij 6
108
86%
Wilt. F.-Br 8%
87
95x
Wyers
95%
101
Scheepvaart en Llttcbtvaart
71% 71
HAJa.
Java-Chlna Pak
KJj.M t eert.
K.N.S.M h.b
Stv Mij Ned
Nievelt Goudr.
v. Ommeren va
Rotterd Lioyd
Scheepv Unie
146%
2055
1045
103%
125%
151%
132%
122%
146
209.80
103%
104%
125
151%
136%
122% 5
Lucbtv. spoorw. prem. obl
KLM 18-Jartg 93
KLM 20-Jarig 4% 90%
Idem 1962 4% 95
Ned- S '57 1-2 4% 89%
Alkmaar 66 2% 70
A'dam 1932 3
ld pr obl '51 2%
2%
ld 56-1
ld 56-2
ïd 56-3
Idem 1959
Breda
2%
2%
54 2%
Ntet-actieve obligaties
Bank-, cred.- en verzekerlngsw
A.B.W flp.D 65-70
B.N Gem 66 7
BNG 67 1-2 Q%%
BNG67 1-2-8 6%%
B.N Gem 58 4%
B.N Gem 63 4%
B.N.G rsp 64
B.N.G c.sp 65
B.N.G r.sp 66-1
Exp fin 68 7%
Exp. fin 58 6
Gr. lnd. cb 60 7%
.Gr Uld-C.b 65 8%
Nat. B. M Kr 66 7
Ned Ontw.5 66 7
Ned. Ontw.b 64 e
RHnl Dtse.b 64 6
125
102
100%
97%
86%
81%
115Y8
101%
100
97%
85%
81%
!16%b ll6%b
112% 112y2b
I13%b 113%
- 101%
95% -
101%
82b
100A
82
101b
92 V, 92%
Utr üypb
Idem 6
Utr Hyp B. 1
Idem f S
3%
91%
72%
91%
72%
Dordrecht 56 8%
eindhoven 34 2%
Bnschede 841%
s-Gravh 02-1 2%
idem 92-2 2%
Rotterd 92-1 2%
Idem 92-2 2%
Idem 87 2%
Utrecht 92 2%
Z.-Rolland 97 2%
7, -Holland 2S 2%
75%
90%
88%
78%
73%
72%
85
85%
83%
101A
83ft
84ft
9oy*
128%
79%
75
91%
89
76%
74
69%
72%
68%
86
85%
34%
85
83ft
84ft
Nlet-aetieve aandelen
Banken
Converteerbare obligaties
Amstelbróuw 0%
Berh pap. f 4%
Berkei patent 6
Drie Hoefttzers 6
Gelder Zn r 4%
Graas k.mJ
Ha te ma 9%
Havenwerken 4%
Hoe it's xnjz 5%
Indobeetn
Indole 4%
fnventum ft
127
127
94
.MM
86%
86%
160%
161
87%
88
88
88b
96%
96%
73
72
100%
100%
84%
85
86
85%
Alg Bank Ned
AMEV N.R eert
AMRO Bank
Cuituurbank
Delta verz. eert
Eerste N.V.M
Gron tnd.-Cr b
Kasassociatle
Nat tnv B,
Nat Ned cert
Ned Crediet B
Ned Mid .st B
Ned Ove/zee B
R.V.S cert d.
Slavenburg's B
Zeven dt as9 mil
Handel industrie.
Alb HeOn
Alg HmJj Onr. G
Am stel br
A'dam Balast Mn
A'dam Droog. Mil
A'dam Rtltulg MH
ANIEM nat bez
Beeren ertcotfabr
Beers en Zn
Begemann
Bensdorp intern
Bergh-Jurg f W0
Bergb-Jurg 6%
Bergoss
BertceJ'a Patent
BlUdenst Will
Bols, Lucas
Borsumö Weftrj
Braai Bouwstof?
Braatmacb R'dam
Brederv Ver.bedi
Bredero vastgoed
Bührmann Tetter
Bijenkorf beheer
CaJvé
Calvê cum. peel.
Carps Garenfabr
Cent» Suiker
Crane Nederland
Cur Handel MO
Daalderop
Dag»
Desa. tapQtanfabr
Dikkers en Co.
Drie Hoefttsete
D-ft.ü.
Dujrvle Sza.
Edy emalüe
225
765 D
48.90
60%
350%
386
114
162%
91.10
535
174%i
223
775
48.60
60%
350x
388
141%
113%
699%
162%
90.30
535
174%
diversen
265 b
428
107
88%
Rrdal Mg
Excelsior
flgee maehJebr
fokkes
Ford
Gazelle rgwJsbr
Gelder* Pepier
Gelder). Tleiens
Gero fabr Gert
Geveke en Go.
Gist en Brocade?
73
250
201%
133
71%
194
97%
305
141
439%
565
599
96
490
153
138%
380 b
100%
135
113
53
159
465
913
129%
79.50
748
275 b
123
427
104
84
145
74
13%
239
120'/4
247%
20- b
80%
487%
132
73*/4
197
141%
440
575
600%
960
157
144V4
490
74
151*/4
137
142%
385
i00*/4
135.30
367
345
72*/4
113%
602
58%
158%
646 5*
913
195
136
79 A0
781
Grasso mach.fabr
Grinten, v. d.
Gruyter en Zn 5
HagemeJjei en Co
Halberg m.fabr
Hatéma N.V.
Havenwerken
Heinek bel. beb
Heinek Bierb
Hero-cons
Hoek's mach.fabi
Holl. Kattenburg
Holl. Beton Mij
Holl. Const, gr.
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch sch
Hooimeyer en Zn
Indoheem
I.H.C. Holland
Tng Bur Bouwn
mdustrieële mg.
laternati o
Int. gew beton b
Inventum
Jongenee] houth
Kemo
Kempen Begeei
Key houthandel
Key en Kramer
Kledlngind Smit*
Kiene Suikerw
Kon fabr vb Ale*
Kon Papterfabr
K.N. Tex Unie
Korenschoof
Koudys voed
Krasnapoisky
Kon Ver Tapijt
Kwatta choe.
Leeuw Papier
L,eidse Wolsp
Lindeteves
Lips en Gispen
LQm en gel&ntine
Macintosh
Mee) Ned Bakk
Mees bouwmat B
Meteoor Beton
Misset UKg Mg
ftfosa
Mulder's fabr.
Mulder-Vogero
Muller en Co.
Muller en Co.
Mtjnbouwk. werk
Maarden Ch.fabr
Ned ap
Ned Dagbl Unie
Ned. Dok Mg.
N, exp Pap fabr
Ned Kabeltabr
Ned Melkunie
Ned Scheepsb Mb
Ned. 8prtngstof
Nelle wed. v.
Netam
Norit
Nutriote
NgverdaJ Cate
Overzeese Gaa
Pakb bold eert
Palemb tm8 Bffg
Pal the
Phlllpe 9% eompt
Pietereen auto's
Reesink sa Co.
Retoeveld Mach
Riva
8/7
9/7 '68
140
139%
165
132
118.10
118.50
73
183%
184
31
80
732
733
750
752
219
65%
458
67%
433
432
61
62
235 y
236
203
240%
243
76
75%
24.10
24
146
145%
225%
225
178
178V4
321
329
415
420
143
145 b
265
308
310
99%
186
186
498
497
105
103
188
189y2
49
149
148
48
47%
142
90%
90%
53
53.40
216
211
155
152
242
243
ii7ya
118
123
120
118
408
405
333
335
97
97
126
126%
285
289 b
101
101
222
220%
258L
258
79
81%
378
383
610
619
139%
137»/i
225
225 b
105
106
90
91%
309
309
M»
105
106
151
405
400%
120
120%
163.51
183
510
513
PO
82
96.21
OA
96.10
90.20
91.50
64
64%
65%
63%
Rön-Schelde
Schee expi Mg.
Schee expi 1966
Schokbeton
li—e
oenonen uomg
145.58
100 V,
162
124
230
160
139
24.2(1
24.10
187
238
65.30
145.60
102
163tt
124
228
160V4
158
24.20
24
185
220
00.10
8/7
9/7 '68
Simon de Wit
497%
498%
Simon's emb fabr
85%
85%
Smit Nftmegen
127%
135
Stokvis Zn.
91
87
Stoomsp Twenthe
99%
47'/.
Synret Chem.
144
142
Tabak Phil, c.v
60 x
Tech Unie
285
300
Texoprint
155
153
Texoprint 5% pr.
99%
9+/.
Tho m - D r-V e r bl if a
89.80
88
Thomsen v. bedr
Tw Overz Hand
114%
114%
Unilever 7%
109
Idem 6%
108
91%
Idem A%
64%
63%
Utermohlen
230 x
Utr asfaltfabr
278
279
Varossleau
170
168 c
Veenend Stmap.
Ver Glasfabr n.b
106 >4
108
Ver h ond Sehev
49
49
Ver NL.Uitgbedr
165
164
Ver Mach .fabr.
193%
78
Ver. Touwfabr.
121
Vette winkel
245
250
Vezelverw
79%
76'/.
Vihamb
118
117
Vredenstem nib
174
173
Walvisvaart
58
59
Wereldhaven
559
555 e
Weraink's Beton
120%
120
Wessanen
105
106
Wilt Peyen.-Br
152 x
150
Wyers lnd 9e H
340%
343
Zaalberg
51
Zeeuwse Con f eet
109
109
Mijnbouw en petroleum
Alg. Expl MIJ
35.30
35.21b
Biiiton le rubr.
jSillton 2e rubr.
164
16520
Moerare Bnlro
2100
2130 b
ld eert. opr 1/10
3400
3450
Id l winst be w.
3700 b
3815
ld wtnstbew
3760 b
3810
Scheepvaart
Furness
Oostzee
105%
10+.
Participatie-bewezen
Alg Fonds bezit
1116
1115
Convert© l-lpb.
1007
1005
HBBbeldepi t-2bp
827
828
ïnterbond» I pb
633
633
Intergas
460
461
Beleggingsfondsen
A'dara.belmb 190
130
139
Dutch Int
162
162.50
tnterunto f fto
201
202.40
Nefo 100
97
97.50
Robeco f 60
246.50
247.90
Rollneo
214,50
215.50
Unltas f 90
420
414
Utlltco
1233
123.30
Ver. bez 1894 80
104.50
104.80
Suropar 1-10 pb
565
565
Buitenlandse fondsen
Unloo Mlnléra 1
1405
1450
Dollarfondsen
Anaconda
54
53%
Bethlehem steel
29%
2.9-/4
General Electric
88%
89%
General Motors
80%
Prot and Gamble
93%
Republic Stee)
42%
41%
Shell OU
65%
39'/.
65%
U8 Stee) 10 oert.
39%
fetfuui a Metea
r mcb
I |Hiu H MM
b - kir «en
ex elxJxe
6 ee ex dleMeaJ
B'ERGiEN OP ZOOM, 9 juli Aard
beien Senga 144-146; diversen 122-131;
rode bes 05; zwarte bes 243; frambozen
krat 186; tomaten Al 360-390; bl 360-390
Cl 360; CC1 Centrale; komkommers
46-39; 61; 51-29; 41-23; 36-17.
DRUNEN. Fruit: appelen 15—77
p. kg.; aardbeien (met dop) 15—51 p.
doosje; bessen, kruis 6065, rood 80—
180; druiven 230360; frambozen (in
dozen) 140170; meloenen 116-^154;
perziken 6—33; pruimen kas 616 110
260; groenten, asperges 80310; aard
appelen 1423; andijvie 1032; bloem
kool 15—116; bonen, dubbele 160270,
snij 110—230, tuin 16—27; bospeen 17
37; erwten 40—96; komkommers 1548
p. st., 1520 p. kg; kool, rode 8—31,
savoy 1028, spits 1125; kroten 830,
2—14 p. bos; peterselie 510 peulen
50280; prei 2861; rabarber 1425;
selderij 58; sla 5—17; spinazie 641
tomaten (kas) 8575; uien 1157; was-
peen 2148.
GOES, 9 juli Frambozen in krat
ten IX 219, 1 189-200, 2 186-190; rode
bessen (5 kg per krat) 2 66,60-68,10, 3
59,80; aardbeien zonder dop: Senga
Sengana 1 en 2 148; Red Gauntlet 1 en
2 127; diverse rassen 1 en 2 111, 3 70;
met dop: Red Gauntlet 1 132, 2 92-131,
3 82-92; Elista 2 97-121; per doos; Red
Gauntlet 1 40-46, 2 27-42 en D, 3 18-24
ep D; Elista 1 44; diversen per doos:
rode bessen 2 18-22; kruisbessen 2 21-22;
Loganbessen 1 51-82; witte bessen 2 73;
per kg: Close Kl. 2 60-70: 35, 2D 15,
fijn en kroet 15; Ontariopruimen 1
170-180, gescheurd 110; kersen; Spaanse
wijnkers 2 102; zoete Morellen 2 63-102;
Insp. Löhnis 2 152; Markiezen 2 169-205;
Varikse zwarte 1 166-170, 2 136-140, 3
43-60; Br. Bruine 2 147.
GOES, 9 juli Vlas: 1700,— -
f 2000,per ha op auto geleverd. On-
gerepeld (nieuwe oogst) 20-25 cent per
kg; gerepeld 23-35 cent per kg: beide
op auto geleverd. Er is goede belang
stelling voor de nieuwe oogst. Hooi:
Lueernehooi uit de ruiter geperst f 115
-f 125 per 1000 kg; Weidehooi uit de
ruiter geperst f 85-f 90 per 1000 kg;
Dijkhooi uit de ruiter geperst f 60-f 70
per 1000 kg. Eeieren: De eierprijs be
draagt f 1,34 per kg.
KAPELLE, 9 juli Industrie en
exportveiling: frambozen in kratten lx
219; 1 189-200; 2 186-190; Schönemann 1
209-212; aardbeien zonder dop voor de
industrie Sengana 1 en 2 146; Red
Gauntlet 1 en 2 127; diverse rassen 1
en 2 111; 3 70; rode bessen bloc; in
kratten van 2 kg lx 92; 1 74-83; 2x 67-
70; 2 68-70; in kratten van 5 kg 1 68"
2 67.60-68.70; 3 60.30. Gewone aanvoer-
veiling: aardbeien met dop per doos
van 250 gram: Red Gauntlet 1 43-49; 2
34-40; Gorella 1 38; Elista 1 40-42; 2
26-33; rode bessen per doos van 250
gram extra 34; 1 23-28 2 17-20; Logan
bessen per doos 1 54; kruisbessen per
doos 1 24-28 2 21-28; aardbeien met
dop per kg: Red Gauntlet 1 145-178: 2
160-147; Gorella 2 117; Elista 1 155-157:
2 110-118; Vola 2 84-126; Talisman 2
128; kersen per kg: Varikse zwarte 1
139; 2 114-146; Klerken 1 114; 2 87;
kruisbessen per kg 1 95-108; 2 35; kas-
pruimen per stuk; Ontario 1 8,5-10:
appelen; Golden Delicious 2 80 63; 2 75
72; 2 70 68; 2 65 64; 2 60 57 2 55 23;
3 grof 42; 3 fijn 15.
MIDDELBURG, 8 juli. Aardappelen
per 100 kg: bonken 2632,50, grote 17
21, drielingen 1316, kriel 10—18, aan
voer 35 ton. Tomaten: AI 64—69, II 62
64, BI 63—72, II 62—67, Cl 61—63, IX 62,
CCI 63, II 62. Aardbeien: talisman 56
60 3655 35, senga sengana 38—43,
red gauntlet 5868 41—59, elista 6467
53, p. kg. red gauntlet 151—495, senga
sengana 100—131; netmeloenen 100204;
kruisbessen p. ds. 1320, p. kg. 43—96;
druiven 349363; asperges 74—344; rode
bessen p. ds. 1835, p, kg, 5098; prui
men p. kg. 71—202; perziken p. st. 2—
27; perziken p. kg. 82—103; frambozen
p, ds. 2457. Groenten: sla 518; andij
vie 3256; postelein 51—76; spinazie
4286; rode kool 1116; savooye kool
815; spitskool 329; bospeen 64—96;
waspeen 98—115; boskroten 5—14; kro
ten 3—15 prei 71110; uien 3—20; snij-
selderij kistje 14—77, kg. 36—51; peter
selie kistje 15176; tuinbonen 25—33;
snijbonen krom 129—177; doperwten 28
—81; komkommers groen I 61-76 36
40, 51-61 22—27, II 76-91 22—32, 61-76
17—27, 51-61 18—23, 41-51 16—21, krom
p. kg. 1219, 36-41 16; bloemkool 4 st.
p. kist 71—112, 6 st. p,'kist 70—93. 8 st.
p. kist 37—64, 10 st. p. kist 17—28; ra
barber 1018; snijbonen kas 188—207;
dubbele sperziebonen 229—298; kom
kommers wit 27, Tomaten klasse n
aanvoeren in grote pootbakken inhoud
12 kg. netto. Zwarte en rode bessen
voor industrie iedere dag aanvoeren
tot 9 uur (behalve zaterdags).
OUDENBOSCH. Industrie senga
1,371,39, diversen 1,181,22, afwijkend
76; frambozen 1,14—1,21, afwijkend 70;
zwarte bessen 2,34, afwijkend 1,45; rode
bessen 58, afwijkend 50; consumptie
aardbeien 7151; frambozen 3040;
rode bessen 5874: peulen 80; erwten
40; tuinbonen 12—35.
ROTTERDAM. 9 juli. Totale aan
voer 3031; weekaanvoer 4346; slacht-
runderen 150; gebruiksvee 539; vette
kalveren 278; graskalveren 112; nuch
tere kalveren 1392; varkens (alleen
maandag) 6; biggen 16; paarden 10;
veulens 5; schapen of lammeren 492;
bokken of geiten 31; slachtrunderen
498—525 425—470 385—410 365—380; vet
te kalveren 330345 300330 285-—
300; stieren 420475; worstkoeien 360
380; kalf- en melkkoeien 11251575;
vare koeien 9751250; vaarzen 950
1075; pinken 625775; graskalveren 360
525; nuchtere kalveren 170175; mest-
kalveren stieren 220260, vaarzen 180—
230; schapen 90120; lammeren 100—
140. Handel, aanvoer, prijzen; slachtrun-
deren iets meer, kalm, als gisteren;
kalf- en melkkoeien gewoon, redelijk,
prijsh.; vare koeien tamelijk, rustig,
stabiel; vaarzen en pinken kleiner, ma
tig, constant; graskalveren ruimer,
kalm, onveranderd; vette kalveren iets
korter, redelijk, tven lager; nuchtere
kalveren korter, goed; stierkalveren
iets stijver, vaarzen, onveranderd;
schapen en lammeren korter, redely k,
prijshoudend.
STEENBERGEN. Eerstelingen,
klei, bonken 2526, groot 1422, driel.
13, kriel 59; zand, groot 13, kriel 413;
doré, klei, groot 2023, driel, 13, kriel
13; zand, groot 13, kriel 45; ekklr-
lander, klei, groot 1217, kriel 5—6.
ZWIJNDKECHT, 9 juli. Andijvie
10—15, 37.000 kg; spinazie 34; postelein
38—41, 400 kg; uien 22—31, 1100 kg; ra
barber 1222, 1100 kg; spitskool 921,
5100 kg; gelekool 18—25, 1200 kg; rode
kool 7—8, 3700 kg; aardappelen 1727,
16.000 kg; kroten 718, 4400 kg; was
peen. 3238: snijbonen 210270, 800 kg;
stambonen 220260, 200 kg; tuinbonen
2825, 2800 kg; aardbeien 91114, 300
kg; rode bessen 90; zwarte bessen 178;
kruisbessen 50: peulen 210; sla 612,
29.000 st.; bloemkool AA 6985, A 49—
70, B 30—40, 19.000 st., C 20—34; kom
kommers 90+ 3740, 75+ 3034, 60+
24—30, 268.000 st., 50+ 23—38, 40+ 15—
31, 35+ 18—25, kromme 15—16, 15.000
kg. stek 1516, 10.000 kg: tomaten A
3,90-4,10. bakken, B 4,00-4,10, C 3,60—
3,80: radijs witpunt 11 bos; selderij 5
7, 39900 bos; peterselie 57, 1200 bos;
bospeen 39; bonekruid 1114.
HILVERSUM (ANP) De directie
van Ensink n.v. (incourant) deelt aan
aandeelhouders mee, dat zij het bod
van de Verenige Tankfabrieken -
Kooiman n.v. te Dordrecht alleszins
aannemelijk acht.
Gebleken is dat voor de benodigde®
samenwerking geen andere oplossing
is te vinden dan overneming van de
aandelen in de vennootschap, zoals
thans wordt voorgesteld.
Tegen inlevering van nominaal f
400,- aandelen Ensink kan een be
drag van f 600,- in contanten worden
verkregen. Aandeelhouders kunnen
tot dinsdag 30 juli van het aanbod
gebruikmaken.
De ontwikkelingen in de bedrijfs
tak die een gevolg zijn van de Euro
pese eenwording, t.w. de uitbreiding
van het marktgebied, de verscher
ping van de concurrentie en de ver
snelde technische ontwikkeling, ei
sen investeringen voor de uitbreiding
van bestaande en voor het opzetten
van nieuwe fabricagemogelijkheden.
De omvang van het eigen vermo
gen en de rentabiliteit waren niet
voldoende om door middel van een
beroep op de kapitaalmarkt of door
zelffinanciering in de daarvoor be
nodigde middelen te voorzien.