ZUID-AFRIKA VAART ER WEL BIJ Scheepvaart kiest voor Kaaproute VERENDE KUNSTSTOESTOEL Kon. Olie gevraagd denk aan de kleintjes LIGA VOEDING amsterdamse effectenbeurs MARKTEN 55 per dag KLM, SWISSAIR EN SAS KOPEN VLUCHT- NABOOTSER WATERSTANDEN als u met vakantie gaat Vergeet hun Liga niet. Zorg voor hun gezondheid. Liga, gemakkelijk om mee te nemen, zó gereed. In de fles, als pap, geweekt of gemengd met vruch- tesap, fruit, groente... en droog uit de hand. KRACHTIGE KOST VOOR HET KIND 6 Ensink neemt aanbod van Kooiman aan 12 4fll 37 01600 - 36827 01640- 6244 01170- 2064 01620- 4231 01650- 4239 01654 - 202 01670- 3272 01150- 2661 IS DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 10 JULI 1968 13 'v HAMBURG De eerste vrij ve rende kunststofstoel van Europa is in Hamburg geïntroduceerd. De uiterst elastische stoel is praktisch en op vele manieren te gebruiken. Het materiaal is weerbestendig. De stoel weegt niet meer dan zes kilo, kan gestapeld worden en is in verschil lende kleuren verkrijgbaar. De pry's ligt rond de honderd gulden. verw., ASUNCION pass 7 Maceio nr Rosario. CAREBEKA-3 6 te Rouen. DILIGENTIA 7 te Liverpool. ELIZABETH BROERE 7 te Rotterdam. MARIJKE IRENE pass 6 Lizard n, Londen. MAYA, 7 v. Sao Vincente nr Mayaguez, PLANCIUS 8 v. Bayonne nr BILLITON 6 rede Hsinkang. DAHOMEYKUST 7 te Vlissingen. KOUDEKERK 7 te Rotterdam. MARNELLOYD 9 Los Angeles 8 v. San Francisco. NYKERK 5 35 m zzw Dakar n. Duin kerken. QUEEN OF SHEEBA 7 te Assab. ONDINA 8 270 m zzw Bombay n. Sin gapore. RADJA 6 180 m n Dakar n. Kaapstad. ADONIS 8 v. Bremen nr Rotterdam. DALLIA 8 te Liverpool. GREBEDYK 8 v. Antwerpen n. Ber muda. GROOTEKERK 8 te Hamburg. LALIBELLA 8 te Banias. LELYKERK 8 v. rede Abudhabi n. Kaapstad. SLOTERKERK 8 v. Marseille n. Bar celona. STRAAT CLARENCE 9 te Singapore. STRAAT FRANKLIN 8 te Takoradi. VAN RIEBEECK 8 v. Bahrein n. Ku wait. VIANA 8 te Curagao. AVEDRECHT 9 te Portland Maine. GEESTLAND 8 te Barbados. GEERTJE BUISMAN 9 te Haifa. GEESTSTAR 8 te Preston. HATHOR 8 te St.-Maarten. KINDERDYK 8 te St.-Johns. MENTOR 8 v. Piraeus n. Beyrouth. PATRO 8 v. Hamburg n. Tripoli. PERICLES 8 v. Matarani n. Arica. RANDFONTEIN 8 te Hamburg. VLIELAND 8 v. Port of Spain n; Cari- pito. ANGOLAKUST 9 te Gulfpórt. ANNENKERK, 9 v. Las Palmas n. Durban. ARCHIMEDES 8 te Le Havre. ARISTOTELES 8 v. Pto Barrios n. Puerto Cortez. BENGKALIS 9 te San Francisco. CHEVRON EINDHOVEN 8 v. Tripoli n. Perthamboy. CONGOKUST 9 te Bordeaux. DAPHNIS 8 v. St.-Vincent n. Houston. HERMES 9 te Georgetown. KARIMUN 8 v. Bremerhaven n. Ant werpen. KATSEDYK 8 v. Takoradi n. Freetown, LEKHAVEN 9 te Salvador. JJERCURIUS 9 te Port of Spain. MINOS 9 te Lissabon. MONTFERLAND p. 9 Ouessant n. Sal vador. NEDER WESER 8 v. Acapulco n. Bue naventura. PG THULIN 10 te Seven Islands verw JVVS 9 te Rio de Janeiro. öTRAAT LUANDA 9 v. Dunedin nr Bluff. THERON 9 te Houston. „JJ^EGARA 9 te Adelaide. WONORATO 9 te Bilbao. ALIOTH p. 9 Hierro Eiland nr. Santos, ^EKLÏNGE 9 v. Auckland n. Balboa. UTRECHT, 9 v Khorramshar n. Bah rein. ARGOS 9 te Rotterdam. rm^NTTC STAR 8 te Rotterdam. CUMULUS (weerschip) 8 v. Rotterdam Atlantische Oceaan. EEMSTROOm 9 te Amsterdam. GANYMEDES 9 te Amsterdam. KEIZERSWAARD 8 te Rotterdam. mSSHJL* Hamburg n- Hamburg. 9 te Rotterdam. "ANJE NASSAU 9 te Amsterdam. AMSTERDAM (ANP) De internationale waarden hebben zich geken merkt door een licht verdeelde stemming bij de opening. Opvallend hierbij was dat Kon. Olie de opmars van maandag verder kon doortrekken. Er was wat lokale vraag in deze hoek, waaraan alleen kon worden voldaan op 179,80, tegen eergisteren als slotprijs 178,70. Hieruit blijkt, dat de negatieve resultaten van de Kon./Shell-groep bij de boring op het continentaal plat totaal niets mét de vraag naar 't aandeel Kon. Olie te maken hebben. Dit fonds blijkt vast in de markt te liggen. Later zorgde vraag voor rekening van Zwitserland er voor dat de koers verder kon uitlopen tot 180,30. In de overige toonaangeven de fondsen kwamen praktisch geen wijziging. AKU consolideeerde de koers stijging van maandag op 91,60. Unilever was onveranderd op 139,30, Philips 20 cent lager op 146,20, terwijl Hoogovens op 118,50 onveranderd werd ge adviseerd. De handel in deze fondsen was zeer kalm. Gezegd moet worden dat de stemming, Kon. Olie uitgezonderd, voor de internationale waarden tegenviel. De scheepvaartsector zette kalm en iets lager in. Later kwam er weer wat vraag, waardoor Kon. Boot en Scheepvaart Unie konden aantrekken tot boven het voorgaande slotniveau. De cultures gaven weinig verandering te zien. De staatsfondsenmarkt was vooral voor de 7 procent leningen flauw. De Bank voor Ned. Gemeenten heeft, volgens de beurs, de rente voor leningen op de onderhandse markt verder opgetrokken. (ADVERTENTIE) KAAPSTAD (AP). De beroemde Kaaproute uit de dagen van de klippers heeft zjjn oude glorie herkregen. Dat is een gevolg van de sluiting van het Suezkanaal na de zesdaagse oorlog, die Israël en zijn Arabische buurstaten in juni 1968 hebben gevoerd. Voor de tweede maal in elf jaar is alle verkeer van een der drukste zeestraten ter wereld rond Afrika omgeleid. De kaap is thans weer de grote toegangsweg tot het oosten. In tegenstelling tot in 1956 is er thans geen enkele aanwijzing wanneer de directe verbinding tussen Middellandse en Rode Zee hersteld zal worden. Israëlische en Egyp tische strijdkrachten staan aan het Suezkanaal tegenover elkaar. stelwerkzaamh'eden ter waarde van 30 miljoen rand (150 miljoen gul den) uitgevoerd. De grote passagiers schepen slaan proviand in. Zij komen veelvuldig naar Kaapstad, waar zij bestellingen plaatsen van 20.000 rand (100.000 gulden) en meer. Hun pas sagiers, die een volle dag in de stad kunnen vertoeven, geven het geld bij handenvol uit. In de afgelopen 12 maanden heeft alleen Durban zeker 80.000 bezoekers van de passagiers schepen welkom mogen heten. De havengelden in Kaapstad, Dur ban, Port Elizabeth en East London brachten in de eerste tien maanden na de sluiting van het Suezkanaal 1.523.108 rand (7.615.540 gulden) op. Meer geld ontvangt Zuid-Afrika uit hoofde van de uitgaven der scheeps bemanningen der sleepboten en de provisie van de scheepsagenten. Sommige schepen, die de haven gelden willen uitsparen of door hun grootte niet onder de kust durven komen, blijven op zee liggen. Zij krij gen levensmiddelen, films en post per barkas. En ditmaal ziet het er tevens naar uit, dat een groot gedeelte van het scheepvaartverkeer rondom Kaap De Goede Hoop zal blijven varen, zelfs wanneer het Suezkanaal her opend wordt. Voor de juni-oorlog kon het Suez kanaal schepen met een diepgang van maximaal 10.80 meter doorlaten. De mammoettankers moesten ook toen al van de Perzische Golf naar Europa de lange weg rbndom de kaap varen. Daarbij komt, dat het tolvrije Aden sinds jaren een winkelmekka voor de passagiers van de grote schepen, als attractie verdwenen is. Veronder steld wordt, dat sommige rederijen die passagiersschepen exploiteren, overwegen ook na een eventuele her opening van het Suezkanaal om de kaap te blijven varen. Op het ogenblik ronden gemiddeld 55 schepen per dag de kaap. In totaal zijn sinds de sluiting van het Suez kanaal 20.000 schepen rond de kaap gevaren. Uit een onderzoek blijkt dat 4000 schepen, die vroeger door het Suez kanaal plachten te varen, thans Zuid- afrikaanse havene hebben aangedaan. Andere schepen, die de bunkerolie in Zuid-Afrika te duur vinden, bun keren noordelijker. De meeste schepen lopen de ha vens van Kaapstad en Durban bin nen. Kleinere havens als Port Eliza beth en East London werden door slechts 38 en 22 schepen bezocht. Durban zag 2,265 schepen zijn haven binnenkomen. De schepen, die de Zuidafrikaanse havens binnenlopen, betekenen een economische meevaller voor het land. De havenfaciliteiten, die niet zijn in gesteld op een dergelijke drukte, werken daarom dag en nacht op volle toeren. Het havenpersoneel maakt werkdagen van 12 uur ten einde de schepen maar zo vlug mogelijk te be dienen om kaderuimte vrij te krijgen voor andere schepen. Machinebouwbedrijven in Kaap stad en Durban hebben reeds her- SCHIPHOL (ANP) De KLM, SAS en Swissair hebben bij het Canadese concern CAE (Canadian Aviation Electronics) Industries Ltd. een gezamenlijke bestelling gedaan voor één Boeing 747-viuchtnaboot- ser, die medio 1970 op Schiphol zal worden afgeleverd. De drie maatschappijen hadden al eerder besloten de door hun bestelde 747-straalvliegtuigen te standaardise ren en ook nauw samen te werken voor wat betreft de training van het benodigde vliegend personeel. De vluchtnabootser, die rond drie miljoen dollar gaat kosten, wordt vervaardigd te Montreal. (i^in^?nz 408 <onv>' Rheinfelden 287 4ift straatsburg 300 onv, Plittersdorf m il\ Maxau 487 (—2), Plochingen uafli }PMannheim 329 onv., Stein- sen 10)' Mainz 312 (+4), Bin- 242 <l,m(+3)' Kaub 232 (+4>- Trier m +Ï2 Koblenz 231 (-4), Keulen 9S7 (TV,'' Ruhr°rt 378 (—4), Lobith •NB its- Nijmegen 777 (+8). Arnhem ter «t Eefde IJssel 338 °nv- Heven- har™Vot,4'- Mo"sin 5461 (—16), Borg- Gttv.?. <+3)' BeIfeld 1111 22) ave beneden de sluis 501 (+1). 3/7 9/7 '68 Actieve obligaties Staatsleningen Ned. Ned. Ned Ned Ned Ned Nederi. Nederl Ned Ned. 1966-1 7% 1966-2 7% 1968-6%% 1968-2 6%% 1966 6%% 1967-6',4% 1967 6 1965 1 65 11 5% 84 5% 103% 103% 99 Vs 96% 96% 95 93ft 93 A 90 Nederl. 1964 2 5% 89?s 103 102% 99% 98% 96% 96% 94% 93% 93 90 98% 87ft Ned. 64 5 87H Ned. 58 4% 88% 88% Ned 59 4% 85% 85% Nederl. 1960 l 4% 87% Ned. 60-2 4% 85% Nederl. 1963 4% 84ft Nederl. 1964 4% 96 Ned. *59 4% 86ft Nederl 1960 4% 83% Ned. 61 4% 83% Nederl. 1963-1 4% 82% Nederl. 1963-2 4% 82% Nederl 1961 4 84 Ned. 62 4 80% Ned 1953-33/4% 78H Ned. Staff 47 3% 71ft Nederl. 1951 3% 89H Ned 1953 1-2 3% 84% Ned. 1956 3% 80% Nederl 1948 3% 71% Ned. 50/1-2 3% 72V2 Ned 54/1-2 3% 74% Ned 55/1 3% 74% Ned 55/2 3% 80ft Ned grootb. obl.3 48%x Nederland 37 3 83% Ned Gr b 46 8 83 Ned. DoU 47 8 86% Indië 37a 92% 5 Bank- en kredietwezen B Ned Gem 57 6 95% Id. 30 58/59 4% 84% 84% Id. 25 j. 59/1-3 4% 87 Id. 25 1 60/3-5 4% 85% 87% 85x 83|5 95% 86ft 83% 83 82% 82% 84 80% 78% 71 89H 84* 80% 71 72% 74% 74% 80ft 84% x 83% 82H 86% 85% 8/7 9/7 *68 Handel, Industrie en diversen Actieve aandelen Handel, Industrie. Petr.-(oleum) A'dam Rubber 52% 52*' HVA MHen ver 102% 102% A.K.U 91.40 91.30 Del) Mn t. eert Hoogov h.r.c.v.a Philips Gem Bez Unilever e.v.a Kon Zout Org Dortsche Petr Dortsche Ptr 7/ Kon Petr 102% 91.40 63.50 65.10 118 118.50 146.10 146.40§ 139 139.30 175.60 176 871 872% 871 871% 178.505 179.805 A. Heyn w.o *35 4 AKU t 1.000 88 88% Amste) brouw. 95% Blauwh 66 7% 102x lOlx Blauwh 67 6% 96% 96% Blèuwhoed 5% 89% 89% Blauwhoed 4% 87b 88% Blijdenst.-W 63 5 75b Bredero v.g. 65 6 88% 88 Bred v.b. «8 7% 102x 101% x Bred. v.b. 5 Brit Petr. 60 7% 103 ft 93% 103 ft Brit. Petr 65 6 93% Bijenkorf beh. 6 100b Co-op Ned. aob 7 104 104 Co-op Ned r.sp 155% 154% Hoogovens «Vit 97% 97% K. Zout-K 65 6 95% 95 Vb M. N. Bak 46 3% 94b 94b Nat. Gr. bez. 65 5 N. Gasunie 60 7% 104% i04y4 N. Gaaunie 66 6% 98% 98% Ned Gasunie 6% 93% 93% Nyma 4 70b 70b Overz Gas 5^ 98% 90% Philips dir 5) 4 Idem 1948 3% 92% 92% Idem dir. 49 3% 95% Pegem 1-2 '57 6 95% 95% Pegem 58 5% 92% 92 Pegem 58 6 89% 90b idem 1-3 '52 4% 95 94% Pegus 1-2 1957 6 97 97% Rott.-Rijn 5% 94% 94% Rott.-Rijn 4% 89 Schiphol 6 94 94y4 Scholten-H 66 88% 88% Scholten-H 3% 96% 96% Scholten-H 4% 95% 95% SchoRen-H 4% 92 92x UnÜlevei 93% 94 Ver. Glas o 88x 88x Ver MachJ 58 0 89 89 Ver Machi 62 5 87% 87% Werkspoor 3% 95b WUt F -Br 3% K/7 9/7 '68 Koudös «5% 85% M. N. Bak 66 6% 119% 118% 86% Meteoor bet 5% 87 Mulder-Vog 5% 98 b 99 %b N Melk Unie 5% v Ommeren 5% 96 96 Pieters, auto 53,4 Pont Houth 53/4 67 87 Ruhaak en Co. 4 Scholten Hon 4*/2 86% 86% Schuitema 4% 135 MM Stokvis en Zn 4% 91 Thom-Dr ver 4% 98% 98% Tilburg water 5% 92b Vihamij 6 108 86% Wilt. F.-Br 8% 87 95x Wyers 95% 101 Scheepvaart en Llttcbtvaart 71% 71 HAJa. Java-Chlna Pak KJj.M t eert. K.N.S.M h.b Stv Mij Ned Nievelt Goudr. v. Ommeren va Rotterd Lioyd Scheepv Unie 146% 2055 1045 103% 125% 151% 132% 122% 146 209.80 103% 104% 125 151% 136% 122% 5 Lucbtv. spoorw. prem. obl KLM 18-Jartg 93 KLM 20-Jarig 4% 90% Idem 1962 4% 95 Ned- S '57 1-2 4% 89% Alkmaar 66 2% 70 A'dam 1932 3 ld pr obl '51 2% 2% ld 56-1 ld 56-2 ïd 56-3 Idem 1959 Breda 2% 2% 54 2% Ntet-actieve obligaties Bank-, cred.- en verzekerlngsw A.B.W flp.D 65-70 B.N Gem 66 7 BNG 67 1-2 Q%% BNG67 1-2-8 6%% B.N Gem 58 4% B.N Gem 63 4% B.N.G rsp 64 B.N.G c.sp 65 B.N.G r.sp 66-1 Exp fin 68 7% Exp. fin 58 6 Gr. lnd. cb 60 7% .Gr Uld-C.b 65 8% Nat. B. M Kr 66 7 Ned Ontw.5 66 7 Ned. Ontw.b 64 e RHnl Dtse.b 64 6 125 102 100% 97% 86% 81% 115Y8 101% 100 97% 85% 81% !16%b ll6%b 112% 112y2b I13%b 113% - 101% 95% - 101% 82b 100A 82 101b 92 V, 92% Utr üypb Idem 6 Utr Hyp B. 1 Idem f S 3% 91% 72% 91% 72% Dordrecht 56 8% eindhoven 34 2% Bnschede 841% s-Gravh 02-1 2% idem 92-2 2% Rotterd 92-1 2% Idem 92-2 2% Idem 87 2% Utrecht 92 2% Z.-Rolland 97 2% 7, -Holland 2S 2% 75% 90% 88% 78% 73% 72% 85 85% 83% 101A 83ft 84ft 9oy* 128% 79% 75 91% 89 76% 74 69% 72% 68% 86 85% 34% 85 83ft 84ft Nlet-aetieve aandelen Banken Converteerbare obligaties Amstelbróuw 0% Berh pap. f 4% Berkei patent 6 Drie Hoefttzers 6 Gelder Zn r 4% Graas k.mJ Ha te ma 9% Havenwerken 4% Hoe it's xnjz 5% Indobeetn Indole 4% fnventum ft 127 127 94 .MM 86% 86% 160% 161 87% 88 88 88b 96% 96% 73 72 100% 100% 84% 85 86 85% Alg Bank Ned AMEV N.R eert AMRO Bank Cuituurbank Delta verz. eert Eerste N.V.M Gron tnd.-Cr b Kasassociatle Nat tnv B, Nat Ned cert Ned Crediet B Ned Mid .st B Ned Ove/zee B R.V.S cert d. Slavenburg's B Zeven dt as9 mil Handel industrie. Alb HeOn Alg HmJj Onr. G Am stel br A'dam Balast Mn A'dam Droog. Mil A'dam Rtltulg MH ANIEM nat bez Beeren ertcotfabr Beers en Zn Begemann Bensdorp intern Bergh-Jurg f W0 Bergb-Jurg 6% Bergoss BertceJ'a Patent BlUdenst Will Bols, Lucas Borsumö Weftrj Braai Bouwstof? Braatmacb R'dam Brederv Ver.bedi Bredero vastgoed Bührmann Tetter Bijenkorf beheer CaJvé Calvê cum. peel. Carps Garenfabr Cent» Suiker Crane Nederland Cur Handel MO Daalderop Dag» Desa. tapQtanfabr Dikkers en Co. Drie Hoefttsete D-ft.ü. Dujrvle Sza. Edy emalüe 225 765 D 48.90 60% 350% 386 114 162% 91.10 535 174%i 223 775 48.60 60% 350x 388 141% 113% 699% 162% 90.30 535 174% diversen 265 b 428 107 88% Rrdal Mg Excelsior flgee maehJebr fokkes Ford Gazelle rgwJsbr Gelder* Pepier Gelder). Tleiens Gero fabr Gert Geveke en Go. Gist en Brocade? 73 250 201% 133 71% 194 97% 305 141 439% 565 599 96 490 153 138% 380 b 100% 135 113 53 159 465 913 129% 79.50 748 275 b 123 427 104 84 145 74 13% 239 120'/4 247% 20- b 80% 487% 132 73*/4 197 141% 440 575 600% 960 157 144V4 490 74 151*/4 137 142% 385 i00*/4 135.30 367 345 72*/4 113% 602 58% 158% 646 5* 913 195 136 79 A0 781 Grasso mach.fabr Grinten, v. d. Gruyter en Zn 5 HagemeJjei en Co Halberg m.fabr Hatéma N.V. Havenwerken Heinek bel. beb Heinek Bierb Hero-cons Hoek's mach.fabi Holl. Kattenburg Holl. Beton Mij Holl. Const, gr. Holl. Melksuiker Homburg Hoogenbosch sch Hooimeyer en Zn Indoheem I.H.C. Holland Tng Bur Bouwn mdustrieële mg. laternati o Int. gew beton b Inventum Jongenee] houth Kemo Kempen Begeei Key houthandel Key en Kramer Kledlngind Smit* Kiene Suikerw Kon fabr vb Ale* Kon Papterfabr K.N. Tex Unie Korenschoof Koudys voed Krasnapoisky Kon Ver Tapijt Kwatta choe. Leeuw Papier L,eidse Wolsp Lindeteves Lips en Gispen LQm en gel&ntine Macintosh Mee) Ned Bakk Mees bouwmat B Meteoor Beton Misset UKg Mg ftfosa Mulder's fabr. Mulder-Vogero Muller en Co. Muller en Co. Mtjnbouwk. werk Maarden Ch.fabr Ned ap Ned Dagbl Unie Ned. Dok Mg. N, exp Pap fabr Ned Kabeltabr Ned Melkunie Ned Scheepsb Mb Ned. 8prtngstof Nelle wed. v. Netam Norit Nutriote NgverdaJ Cate Overzeese Gaa Pakb bold eert Palemb tm8 Bffg Pal the Phlllpe 9% eompt Pietereen auto's Reesink sa Co. Retoeveld Mach Riva 8/7 9/7 '68 140 139% 165 132 118.10 118.50 73 183% 184 31 80 732 733 750 752 219 65% 458 67% 433 432 61 62 235 y 236 203 240% 243 76 75% 24.10 24 146 145% 225% 225 178 178V4 321 329 415 420 143 145 b 265 308 310 99% 186 186 498 497 105 103 188 189y2 49 149 148 48 47% 142 90% 90% 53 53.40 216 211 155 152 242 243 ii7ya 118 123 120 118 408 405 333 335 97 97 126 126% 285 289 b 101 101 222 220% 258L 258 79 81% 378 383 610 619 139% 137»/i 225 225 b 105 106 90 91% 309 309 M» 105 106 151 405 400% 120 120% 163.51 183 510 513 PO 82 96.21 OA 96.10 90.20 91.50 64 64% 65% 63% Rön-Schelde Schee expi Mg. Schee expi 1966 Schokbeton li—e oenonen uomg 145.58 100 V, 162 124 230 160 139 24.2(1 24.10 187 238 65.30 145.60 102 163tt 124 228 160V4 158 24.20 24 185 220 00.10 8/7 9/7 '68 Simon de Wit 497% 498% Simon's emb fabr 85% 85% Smit Nftmegen 127% 135 Stokvis Zn. 91 87 Stoomsp Twenthe 99% 47'/. Synret Chem. 144 142 Tabak Phil, c.v 60 x Tech Unie 285 300 Texoprint 155 153 Texoprint 5% pr. 99% 9+/. Tho m - D r-V e r bl if a 89.80 88 Thomsen v. bedr Tw Overz Hand 114% 114% Unilever 7% 109 Idem 6% 108 91% Idem A% 64% 63% Utermohlen 230 x Utr asfaltfabr 278 279 Varossleau 170 168 c Veenend Stmap. Ver Glasfabr n.b 106 >4 108 Ver h ond Sehev 49 49 Ver NL.Uitgbedr 165 164 Ver Mach .fabr. 193% 78 Ver. Touwfabr. 121 Vette winkel 245 250 Vezelverw 79% 76'/. Vihamb 118 117 Vredenstem nib 174 173 Walvisvaart 58 59 Wereldhaven 559 555 e Weraink's Beton 120% 120 Wessanen 105 106 Wilt Peyen.-Br 152 x 150 Wyers lnd 9e H 340% 343 Zaalberg 51 Zeeuwse Con f eet 109 109 Mijnbouw en petroleum Alg. Expl MIJ 35.30 35.21b Biiiton le rubr. jSillton 2e rubr. 164 16520 Moerare Bnlro 2100 2130 b ld eert. opr 1/10 3400 3450 Id l winst be w. 3700 b 3815 ld wtnstbew 3760 b 3810 Scheepvaart Furness Oostzee 105% 10+. Participatie-bewezen Alg Fonds bezit 1116 1115 Convert© l-lpb. 1007 1005 HBBbeldepi t-2bp 827 828 ïnterbond» I pb 633 633 Intergas 460 461 Beleggingsfondsen A'dara.belmb 190 130 139 Dutch Int 162 162.50 tnterunto f fto 201 202.40 Nefo 100 97 97.50 Robeco f 60 246.50 247.90 Rollneo 214,50 215.50 Unltas f 90 420 414 Utlltco 1233 123.30 Ver. bez 1894 80 104.50 104.80 Suropar 1-10 pb 565 565 Buitenlandse fondsen Unloo Mlnléra 1 1405 1450 Dollarfondsen Anaconda 54 53% Bethlehem steel 29% 2.9-/4 General Electric 88% 89% General Motors 80% Prot and Gamble 93% Republic Stee) 42% 41% Shell OU 65% 39'/. 65% U8 Stee) 10 oert. 39% fetfuui a Metea r mcb I |Hiu H MM b - kir «en ex elxJxe 6 ee ex dleMeaJ B'ERGiEN OP ZOOM, 9 juli Aard beien Senga 144-146; diversen 122-131; rode bes 05; zwarte bes 243; frambozen krat 186; tomaten Al 360-390; bl 360-390 Cl 360; CC1 Centrale; komkommers 46-39; 61; 51-29; 41-23; 36-17. DRUNEN. Fruit: appelen 15—77 p. kg.; aardbeien (met dop) 15—51 p. doosje; bessen, kruis 6065, rood 80— 180; druiven 230360; frambozen (in dozen) 140170; meloenen 116-^154; perziken 6—33; pruimen kas 616 110 260; groenten, asperges 80310; aard appelen 1423; andijvie 1032; bloem kool 15—116; bonen, dubbele 160270, snij 110—230, tuin 16—27; bospeen 17 37; erwten 40—96; komkommers 1548 p. st., 1520 p. kg; kool, rode 8—31, savoy 1028, spits 1125; kroten 830, 2—14 p. bos; peterselie 510 peulen 50280; prei 2861; rabarber 1425; selderij 58; sla 5—17; spinazie 641 tomaten (kas) 8575; uien 1157; was- peen 2148. GOES, 9 juli Frambozen in krat ten IX 219, 1 189-200, 2 186-190; rode bessen (5 kg per krat) 2 66,60-68,10, 3 59,80; aardbeien zonder dop: Senga Sengana 1 en 2 148; Red Gauntlet 1 en 2 127; diverse rassen 1 en 2 111, 3 70; met dop: Red Gauntlet 1 132, 2 92-131, 3 82-92; Elista 2 97-121; per doos; Red Gauntlet 1 40-46, 2 27-42 en D, 3 18-24 ep D; Elista 1 44; diversen per doos: rode bessen 2 18-22; kruisbessen 2 21-22; Loganbessen 1 51-82; witte bessen 2 73; per kg: Close Kl. 2 60-70: 35, 2D 15, fijn en kroet 15; Ontariopruimen 1 170-180, gescheurd 110; kersen; Spaanse wijnkers 2 102; zoete Morellen 2 63-102; Insp. Löhnis 2 152; Markiezen 2 169-205; Varikse zwarte 1 166-170, 2 136-140, 3 43-60; Br. Bruine 2 147. GOES, 9 juli Vlas: 1700,— - f 2000,per ha op auto geleverd. On- gerepeld (nieuwe oogst) 20-25 cent per kg; gerepeld 23-35 cent per kg: beide op auto geleverd. Er is goede belang stelling voor de nieuwe oogst. Hooi: Lueernehooi uit de ruiter geperst f 115 -f 125 per 1000 kg; Weidehooi uit de ruiter geperst f 85-f 90 per 1000 kg; Dijkhooi uit de ruiter geperst f 60-f 70 per 1000 kg. Eeieren: De eierprijs be draagt f 1,34 per kg. KAPELLE, 9 juli Industrie en exportveiling: frambozen in kratten lx 219; 1 189-200; 2 186-190; Schönemann 1 209-212; aardbeien zonder dop voor de industrie Sengana 1 en 2 146; Red Gauntlet 1 en 2 127; diverse rassen 1 en 2 111; 3 70; rode bessen bloc; in kratten van 2 kg lx 92; 1 74-83; 2x 67- 70; 2 68-70; in kratten van 5 kg 1 68" 2 67.60-68.70; 3 60.30. Gewone aanvoer- veiling: aardbeien met dop per doos van 250 gram: Red Gauntlet 1 43-49; 2 34-40; Gorella 1 38; Elista 1 40-42; 2 26-33; rode bessen per doos van 250 gram extra 34; 1 23-28 2 17-20; Logan bessen per doos 1 54; kruisbessen per doos 1 24-28 2 21-28; aardbeien met dop per kg: Red Gauntlet 1 145-178: 2 160-147; Gorella 2 117; Elista 1 155-157: 2 110-118; Vola 2 84-126; Talisman 2 128; kersen per kg: Varikse zwarte 1 139; 2 114-146; Klerken 1 114; 2 87; kruisbessen per kg 1 95-108; 2 35; kas- pruimen per stuk; Ontario 1 8,5-10: appelen; Golden Delicious 2 80 63; 2 75 72; 2 70 68; 2 65 64; 2 60 57 2 55 23; 3 grof 42; 3 fijn 15. MIDDELBURG, 8 juli. Aardappelen per 100 kg: bonken 2632,50, grote 17 21, drielingen 1316, kriel 10—18, aan voer 35 ton. Tomaten: AI 64—69, II 62 64, BI 63—72, II 62—67, Cl 61—63, IX 62, CCI 63, II 62. Aardbeien: talisman 56 60 3655 35, senga sengana 38—43, red gauntlet 5868 41—59, elista 6467 53, p. kg. red gauntlet 151—495, senga sengana 100—131; netmeloenen 100204; kruisbessen p. ds. 1320, p. kg. 43—96; druiven 349363; asperges 74—344; rode bessen p. ds. 1835, p, kg, 5098; prui men p. kg. 71—202; perziken p. st. 2— 27; perziken p. kg. 82—103; frambozen p, ds. 2457. Groenten: sla 518; andij vie 3256; postelein 51—76; spinazie 4286; rode kool 1116; savooye kool 815; spitskool 329; bospeen 64—96; waspeen 98—115; boskroten 5—14; kro ten 3—15 prei 71110; uien 3—20; snij- selderij kistje 14—77, kg. 36—51; peter selie kistje 15176; tuinbonen 25—33; snijbonen krom 129—177; doperwten 28 —81; komkommers groen I 61-76 36 40, 51-61 22—27, II 76-91 22—32, 61-76 17—27, 51-61 18—23, 41-51 16—21, krom p. kg. 1219, 36-41 16; bloemkool 4 st. p. kist 71—112, 6 st. p,'kist 70—93. 8 st. p. kist 37—64, 10 st. p. kist 17—28; ra barber 1018; snijbonen kas 188—207; dubbele sperziebonen 229—298; kom kommers wit 27, Tomaten klasse n aanvoeren in grote pootbakken inhoud 12 kg. netto. Zwarte en rode bessen voor industrie iedere dag aanvoeren tot 9 uur (behalve zaterdags). OUDENBOSCH. Industrie senga 1,371,39, diversen 1,181,22, afwijkend 76; frambozen 1,14—1,21, afwijkend 70; zwarte bessen 2,34, afwijkend 1,45; rode bessen 58, afwijkend 50; consumptie aardbeien 7151; frambozen 3040; rode bessen 5874: peulen 80; erwten 40; tuinbonen 12—35. ROTTERDAM. 9 juli. Totale aan voer 3031; weekaanvoer 4346; slacht- runderen 150; gebruiksvee 539; vette kalveren 278; graskalveren 112; nuch tere kalveren 1392; varkens (alleen maandag) 6; biggen 16; paarden 10; veulens 5; schapen of lammeren 492; bokken of geiten 31; slachtrunderen 498—525 425—470 385—410 365—380; vet te kalveren 330345 300330 285-— 300; stieren 420475; worstkoeien 360 380; kalf- en melkkoeien 11251575; vare koeien 9751250; vaarzen 950 1075; pinken 625775; graskalveren 360 525; nuchtere kalveren 170175; mest- kalveren stieren 220260, vaarzen 180— 230; schapen 90120; lammeren 100— 140. Handel, aanvoer, prijzen; slachtrun- deren iets meer, kalm, als gisteren; kalf- en melkkoeien gewoon, redelijk, prijsh.; vare koeien tamelijk, rustig, stabiel; vaarzen en pinken kleiner, ma tig, constant; graskalveren ruimer, kalm, onveranderd; vette kalveren iets korter, redelijk, tven lager; nuchtere kalveren korter, goed; stierkalveren iets stijver, vaarzen, onveranderd; schapen en lammeren korter, redely k, prijshoudend. STEENBERGEN. Eerstelingen, klei, bonken 2526, groot 1422, driel. 13, kriel 59; zand, groot 13, kriel 413; doré, klei, groot 2023, driel, 13, kriel 13; zand, groot 13, kriel 45; ekklr- lander, klei, groot 1217, kriel 5—6. ZWIJNDKECHT, 9 juli. Andijvie 10—15, 37.000 kg; spinazie 34; postelein 38—41, 400 kg; uien 22—31, 1100 kg; ra barber 1222, 1100 kg; spitskool 921, 5100 kg; gelekool 18—25, 1200 kg; rode kool 7—8, 3700 kg; aardappelen 1727, 16.000 kg; kroten 718, 4400 kg; was peen. 3238: snijbonen 210270, 800 kg; stambonen 220260, 200 kg; tuinbonen 2825, 2800 kg; aardbeien 91114, 300 kg; rode bessen 90; zwarte bessen 178; kruisbessen 50: peulen 210; sla 612, 29.000 st.; bloemkool AA 6985, A 49— 70, B 30—40, 19.000 st., C 20—34; kom kommers 90+ 3740, 75+ 3034, 60+ 24—30, 268.000 st., 50+ 23—38, 40+ 15— 31, 35+ 18—25, kromme 15—16, 15.000 kg. stek 1516, 10.000 kg: tomaten A 3,90-4,10. bakken, B 4,00-4,10, C 3,60— 3,80: radijs witpunt 11 bos; selderij 5 7, 39900 bos; peterselie 57, 1200 bos; bospeen 39; bonekruid 1114. HILVERSUM (ANP) De directie van Ensink n.v. (incourant) deelt aan aandeelhouders mee, dat zij het bod van de Verenige Tankfabrieken - Kooiman n.v. te Dordrecht alleszins aannemelijk acht. Gebleken is dat voor de benodigde® samenwerking geen andere oplossing is te vinden dan overneming van de aandelen in de vennootschap, zoals thans wordt voorgesteld. Tegen inlevering van nominaal f 400,- aandelen Ensink kan een be drag van f 600,- in contanten worden verkregen. Aandeelhouders kunnen tot dinsdag 30 juli van het aanbod gebruikmaken. De ontwikkelingen in de bedrijfs tak die een gevolg zijn van de Euro pese eenwording, t.w. de uitbreiding van het marktgebied, de verscher ping van de concurrentie en de ver snelde technische ontwikkeling, ei sen investeringen voor de uitbreiding van bestaande en voor het opzetten van nieuwe fabricagemogelijkheden. De omvang van het eigen vermo gen en de rentabiliteit waren niet voldoende om door middel van een beroep op de kapitaalmarkt of door zelffinanciering in de daarvoor be nodigde middelen te voorzien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13